Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 32 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hermarcel schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:20:
Het is een loodvervanger. Niks meer en niks minder. Een zelfde soort loodvervanger zit wèl in benzines, niet in LPG. Het "systeem" bestaat alleen maar omdat het lastig is om een flesje loodvervanger in je lpg tank te kieperen.

Het is geen rocket-science.
Flashlube maakt meer dingen dan druppels voor op de kleppen. Gaat hier om injectiereinigers. Of je die nu van Wynns, Eurol, Liqui Moly, Forte of Flashlube neemt, het spul is nagenoeg hetzelfde.
Het werkt wel degelijk, maar verwacht geen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
mrooie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:31:
[...]

Tegenwoordig zit er haast geen lood meer in benzine meer ethanol e5= 5% e10=10%
Je hebt tegenwoordig wel middeltjes om door je benzine te doen (E10 protector)
Voorzover mij bekend is de tegenwoordige benzine 100% loodvrij,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
Volgens mij bedoelt @mrooie "maar" in plaats van "meer" en gaat hij er van uit dat de klopvastheid het enige is dat telt. (Just guessin'). Lijkt me sterk dat je nu nog ergens loodhoudende benzine vindt.
Keezx schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:34:
Achterdempers zijn meestal niet duur en makkelijk te monteren.....

Zegt iemand die al een half jaar een nieuwe set heeft liggen en eigenlijk te lui is om ze eronder te zetten...
Sounds like me... Net een auto weg gedaan met nieuwe dempers in de kofferbak... :X
_JGC_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:39:
@Involvement Wat vocht betreft vergeet je daarbij dat de brandstofpomp continu draait bij rijden op LPG. Als je de auto een halfjaar stil laat staan heb je kans op vocht in de tank, als je een halfjaar met een volle benzinetank rondrijdt is dat continu in beweging en blijft dat vocht gewoon in de brandstof zitten.
Weet je dat zeker? Een tijdje terug kwam ik een kanaal tegen dat (om een andere reden) testte hoeveel ethanol er in benzine zat door water toe te voegen, maar dat scheidt best sterk. Dit is een screenshot van dat filmpje (dit was E85, niet E10):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83iVW1FnlwsqUvS3XO2Z5GoqFgg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3anTzb9FqqaRb4yL7I0WMOjr.png?f=user_large
Ik weet niet of ik er van uit zou gaan dat het direct weer mengt door rond te rijden. Ik weet ook niet hoe de brandstofpomp werkt, maar het leek me logisch dat het een centrifugaalpomp is die een doorlopende druk geeft, maar dus ook geen brandstof aanzuigt bij geen afname.
eXec schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:32:
Met een Volvo V70 met 735k op de klok prima te doen.
_/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door Involvement op 21-05-2022 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
_JGC_ schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:32:
[...]

Flashlube maakt meer dingen dan druppels voor op de kleppen. Gaat hier om injectiereinigers. Of je die nu van Wynns, Eurol, Liqui Moly, Forte of Flashlube neemt, het spul is nagenoeg hetzelfde.
Het werkt wel degelijk, maar verwacht geen wonderen.
Inderdaad, iemand opperde dat m'n benzine injectoren zouden kunnen nadruppelen.
Omdat ik geen enkele andere mogelijke oorzaak kon identificeren , ben ik overgegaan op een cleaner actie in meerdere etappes met Flashlube cleaner ,goedkoop en makkelijk verkrijgbaar.
Mijn Mitsubishi heeft al ruim 200000 km op LPG gelopen zonder kleppenspul en is nog prima, vandaar m'n scepsis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Involvement schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:43:

Ik weet niet of ik er van uit zou gaan dat het direct weer mengt door rond te rijden. Ik weet ook niet hoe de brandstofpomp werkt, maar het leek me logisch dat het een centrifugaalpomp is die een doorlopende druk geeft, maar dus ook geen brandstof aanzuigt bij geen afname.
Benzinepompen draaien op LPG in het algemeen inderdaad permanent, misschien zijn er uitzonderingen , maar ik ken ze niet.
Het zijn doorgaans combinatiepompen, met een waaier en tandwielpomp in 1 huis.

[ Voor 7% gewijzigd door Keezx op 21-05-2022 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22

auto660

1991 240 GL Brick

Involvement schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:43:

[...]

_/-\o_
Met injectiemotoren heb je ook weer een retourleiding op je brandstofrail, dus ondanks dat je op LPG rijdt blijft de brandstofpomp een beetje benzine rondpompen. Dit is volgens mij voor de minimumopbrengst van je brandstofpomp.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Keezx schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Benzinepompen draaien op LPG in het algemeen inderdaad permanent, misschien zijn er uitzonderingen , maar ik ken ze niet.
Het zijn doorgaans combinatiepompen, met een waaier en tandwielpomp in 1 huis.
De benzinepomp in mijn auto staat stil tijdens LPG-bedrijf. Om de ECM om de tuin te leiden is er een benzinedruk-emulator aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Er zijn kennelijk uitzonderingen , zoals ik al vermoedde, maar wel weer een extra dingsigheidje nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Hebben jullie enige ervaringen met de levensduur van penbobines op LPG? Ik heb wat haperingen als ik het gas open trek en gok dat de bougies aan hun einde zijn. In mijn Honda Jazz II (2011, 205.000km, L12B) moet ik het eea (ruitenwissers en wat plasticwerk) demonteren voor ik erbij kan en vroeg me af of het zinvol was om bobines preventief te vervangen om dat voorlopig niet meer te hoeven doen. Dit kan niet echt langs de weg.

Voorheen heb ik eigenlijk nooit last gehad met bobines, maar kwam wat informatie tegen dat ze een km of 150.000 mee gingen dus daarom de vraag. Ze zijn vrij prijzig (€40 p/s voor no-name, €90 p/s voor NGK), dus dat spreekt vervanging tegen, maar je er geen zorgen om hoeven maken vind ik ook wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
De Renault zit weer met problemen, maar de penbobines zijn er geen een van. Ze zitten al zo'n 234k erin :D Destijds kort na inbouwen LPG alle vier tegelijk vervangen om problemen daarmee uit te sluiten. Ze zijn van het merk Beru.

Ongeveer 4k geleden wel een keer stotteren met een misfire-melding gehad waarvan ik het vermoeden had dat de penbobines hun einde naderde, maar het is vooralsnog niet teruggekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ok interessant, ik hoorde Beru al eens aanraden, dus misschien koop ik een set preventief. Als ik bij het vervangen van de bougies ontdek dat ze tot de draad versleten zijn heb ik mijn 'smoking gun' en zo niet kan ik de verdachte cilinder (of alle) van (een) nieuwe bobine(s) voorzien en kijken of het dan blijft werken. Een set NGK's voor deze motor kosten ook €25 p/s, dus dit onderhoud kan maar beter niet elke dag nodig zijn... :X

PS Wat is er nu met je Renault dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Involvement schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 21:58:
Hebben jullie enige ervaringen met de levensduur van penbobines op LPG? Ik heb wat haperingen als ik het gas open trek en gok dat de bougies aan hun einde zijn. In mijn Honda Jazz II (2011, 205.000km, L12B) moet ik het eea (ruitenwissers en wat plasticwerk) demonteren voor ik erbij kan en vroeg me af of het zinvol was om bobines preventief te vervangen om dat voorlopig niet meer te hoeven doen. Dit kan niet echt langs de weg.

Voorheen heb ik eigenlijk nooit last gehad met bobines, maar kwam wat informatie tegen dat ze een km of 150.000 mee gingen dus daarom de vraag. Ze zijn vrij prijzig (€40 p/s voor no-name, €90 p/s voor NGK), dus dat spreekt vervanging tegen, maar je er geen zorgen om hoeven maken vind ik ook wel fijn.
Hier in de 207 bij 200K 2 stuks kapot, achteraf bleek al eerder eentje vervangen te zijn.

Je zou Hella bobines kunnen overwegen, zijn bijna de helft van NGK. Hella is naar mijn weten geen rotzooi, koenigsegg gebruikt die dingen ook in hun sportauto's.

Levensduur van penbobines hangt ook heel erg samen met de kwaliteit van de bougies. Versleten bougies zijn doodsoorzaak nummer 1 bij penbobines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Klinkt bekend dus? Ik zal wel even laten weten wat ik vind, want ik twijfel nog wat ik ga doen als ik ontdek dat de bougies tot op het bot versleten zijn. Ga ik dan voor €200 bobines vervangen of is het dan gewoon een bougie-issue (die op zichzelf al €25 p/s kosten)?

Op dit moment kan ik de motorcodes nog niet eens uitlezen, dus het is (nog) een soort van non-issue (wie weet is het iets heel anders), maar als de bougies versleten zijn is er dus een goede kans dat de penbobines het ook zwaar hebben gekregen en zal ik rekening moeten houden met vervanging of in elk geval een reserve hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zou eerst bougies controleren. Zie dat Bosch nog iets goedkopere iridium bougies heeft voor jouw Jazz, die zouden 90K mee moeten kunnen gaan (maar op LPG zou ik ze bij 60K al vervangen).

En ja, defecte penbobines was ik mee bekend. Hielp ook niet dat de bougieschachten destijds vol olie stonden vanwege lekke klepdekselpakking.
Ik kreeg overigens na het laten vervangen van die pakking weer misfires, garage riep meteen dat het aan de LPG lag...
Bleek dat de NGK penbobine van nog geen jaar oud kapotgetrokken was bij het vervangen van de pakking, die mocht ik dus nogmaals vervangen. Achtergebleven manchet destijds met pvc buisje en secondelijm van de bougie weten te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Die NGK's ga ik wel voor denk ik, voor dat verschil ga ik niet moeilijk doen, al was het alleen al om dat demonteren van ruitenwissersysteem zo ver mogelijk vooruit te schuiven. Die bobines twijfel ik nog wel over alleen, op zich kan ik me op dit moment veroorloven, maar dat is natuurlijk geen reden om geld weg te gooien voor iets dat potentieel niet nodig is. Keuzes, keuzes...

PS Dat klinkt nogal als een klus om een gescheurde manchet te vervangen, ik hoop dat dit niet de issue is bij deze auto, want je kunt er van geen kant bij, maar we zullen zien. De motor is redelijk schoon, dus ik heb goede hoop dat olielekkage niet een issue is op dit punt. Vingers gekruisd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Involvement schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:51:
Die NGK's ga ik wel voor denk ik, voor dat verschil ga ik niet moeilijk doen, al was het alleen al om dat demonteren van ruitenwissersysteem zo ver mogelijk vooruit te schuiven. Die bobines twijfel ik nog wel over alleen, op zich kan ik me op dit moment veroorloven, maar dat is natuurlijk geen reden om geld weg te gooien voor iets dat potentieel niet nodig is. Keuzes, keuzes...

PS Dat klinkt nogal als een klus om een gescheurde manchet te vervangen, ik hoop dat dit niet de issue is bij deze auto, want je kunt er van geen kant bij, maar we zullen zien. De motor is redelijk schoon, dus ik heb goede hoop dat olielekkage niet een issue is op dit punt. Vingers gekruisd! :)
Ik had destijds allemaal doemscenario's in mijn hoofd, want bougies zitten 25cm diep in de kop verstopt en het manchet van de gescheurde bobine lag boven de 12kant kraag waarmee je de bougie eruit kunt schroeven, waardoor dat dus niet lukte.
Garage gebeld of hij daar gereedschap voor had, die kwam met idee van secondelijm en pvc buis. Bobine eruit, buisje op maat gemaakt, secondelijm erin, om de bougie schuiven, kwartier wachten en daar was het manchet. Reserve bobine teruggestopt en rijden maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:44
Bouke-p schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:23:
[...]

Klopt!
Diesel rijden is nu echt niet grappig meer. We hebben nog een 2serie Grand Tourer diesel. Rijd erg lekker, maar tanken doet pijn 😂
Hoe hoger de brandstofprijzen (met gelijkblijvend verschil benzine vs diesel), hoe aantrekkelijker diesel wordt. Want de hogere mrb is dan steeds minder van invloed.
Verder inderdaad wel maf dat ik laatst zo'n 140 euro aan diesel moest tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 10:04
_JGC_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:37:
Achtergebleven manchet destijds met pvc buisje en secondelijm van de bougie weten te trekken.
:o Goeie tip! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Pannencouque schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:45:
[...]
Hoe hoger de brandstofprijzen (met gelijkblijvend verschil benzine vs diesel), hoe aantrekkelijker diesel wordt. Want de hogere mrb is dan steeds minder van invloed.
Verder inderdaad wel maf dat ik laatst zo'n 140 euro aan diesel moest tanken.
Diesel heeft vooral als voordeel dat je meer kilometers met een liter doet. Mijn huidige auto doet 1:21 op diesel. De vorige (zelfde model met benzinemotor van gelijke inhoud) deed 1:14 op benzine. Dat is gewoon 50% meer kilometers uit dezelfde hoeveelheid brandstof.

Ik betaal 60 euro meer belasting en roettoeslag per maand, ik hoef maar 30 liter brandstof minder te tanken om dat te compenseren. Zelfs toen benzine en diesel even duur waren kon dat uit.

Feit blijft dat LPG per km nog altijd goedkoper is dan diesel en daarnaast de belasting binnen de perken blijft. Ik rijd nu een 206SW 1.4HDI voor 93 per maand, de 207SW die dik 200kg zwaarder was reed ik voor 71 per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Involvement schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:02:
Klinkt bekend dus? Ik zal wel even laten weten wat ik vind, want ik twijfel nog wat ik ga doen als ik ontdek dat de bougies tot op het bot versleten zijn. Ga ik dan voor €200 bobines vervangen of is het dan gewoon een bougie-issue (die op zichzelf al €25 p/s kosten)?
Zo snel mogelijk bougies vervangen. Mijn ervaring met bobines is dat ze intern kunnen overslaan als je bougies versleten zijn. Van intern overslaan gaan de bobines kapot. De spanning die nodig is voor versleten bougies is immers veel hoger dan normaal. Ook altijd oppassen met kwaliteit van nieuwe bobines, zie bijvoorbeeld deze imitatiebobine. Bosch bobines komen goed uit die test. Als alternatief zou je ook een setje bobines kunnen scoren op de sloop, heb je gewoon OEM kwaliteit.
Persoonlijk zou ik eerst alleen de bougies vervangen, bobines kunnen daarna altijd nog vervangen worden.
Voor Honda's zou ik ook nooit Bosch bougies gebruiken, maar altijd NGK.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
_JGC_ schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:37:
Zou eerst bougies controleren. Zie dat Bosch nog iets goedkopere iridium bougies heeft voor jouw Jazz, die zouden 90K mee moeten kunnen gaan (maar op LPG zou ik ze bij 60K al vervangen).
Zijn iridium bougies echt nodig bij rijden op LPG? De installateur zei me destijds dat het niet nodig was en ook niet vaker vervangen hoefde te worden dan volgens de normale interval. Ik heb altijd de "gewone" NGK 4619's erin gedraaid en elke 60k vervangen, tot nu toe geen problemen mee gehad.
Involvement schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:44:
PS Wat is er nu met je Renault dan?
Schadelijk schakelgedrag doordat vermoedelijk de TCM onjuiste informatie van de ECU of sensoren krijgt. Bijv. soms kickdown bij zachtjes gas geven, ook bij 50km/u (gaat naar de 1!). Of bij stilstand naar 3 om op te trekken. Of juist in de 1 blijven tot in de toerenbegrenzer. Of "sportief" schakelschema gebruiken terwijl ik rustig optrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 19:50
_JGC_ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:08:
[...]

Ik rijd nu een 206SW 1.4HDI voor 93 per maand, de 207SW die dik 200kg zwaarder was reed ik voor 71 per maand.
Ik rijd nu een Up! op LPG voor 31eur MRB per maand oOo
DaWaN schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 09:28:
[...]
Bosch bobines komen goed uit die test. Als alternatief zou je ook een setje bobines kunnen scoren op de sloop, heb je gewoon OEM kwaliteit.
Ik zou gewoon nieuwe bobines van Bosch kopen ipv van de sloop. Bosch is een grote OEM leverancier, dus ook OEM kwaliteit. Op de sloop weet je ook niet wat je krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Josefien schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:46:
Zijn iridium bougies echt nodig bij rijden op LPG? De installateur zei me destijds dat het niet nodig was en ook niet vaker vervangen hoefde te worden dan volgens de normale interval. Ik heb altijd de "gewone" NGK 4619's erin gedraaid en elke 60k vervangen, tot nu toe geen problemen mee gehad.
Volgens mij valt het wel mee hoor, maar wat ik begreep is dat LPG moeilijker ontsteekt waardoor er meer spanning nodig is en dat daardoor de elektroden van je bougies sneller slijten (de elektronen in de vonken krijgen meer energie om metaaldeeltjes los te slaan). De bobine krijgt het dan evenredig zwaar, en als je pas vervangt bij ontstekingsproblemen dan maak je het voor je bobines ook zwaarder. Hoe groot het verschil is het ik nog nooit ergens horen kwantificeren en als je de bougies vervangt voor je er problemen mee hebt zit je wat mij betreft best veilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

NGK 4619 is gewoon zo'n lompe bougie met een hele dikke punt erop. Kosten geen drol (3,69 zie ik bij autodoc) en slijten niet heel erg hard. Als ze dat wel doen vervang je ze gewoon wat eerder.

Bij de Jazz die hierboven wordt aangehaald worden bougies met een heel klein puntje gebruikt. Die zijn standaard voorzien van platinum en/of iridium elektrode ipv koper/nikkel. Die dingen kosten gewoon 20 euro per stuk, ook als je niet voor een langere levensduur bougie met iridium gaat.

Ik ben zelf van mening dat je gewoon de standaard bougies moet gebruiken en evt de elektrode afstand bijstellen. Voor de prijs van speciale LPG bougies koop je 3-4 sets gewone bougies en bij veel auto's is het vervangen weinig werk. Ik kon bij die 207 destijds de bougies wisselen in een kwartiertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Kriss1981 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:53:
Ik zou gewoon nieuwe bobines van Bosch kopen ipv van de sloop. Bosch is een grote OEM leverancier, dus ook OEM kwaliteit. Op de sloop weet je ook niet wat je krijgt
Ik ben zelf niet zo een fan van Bosch, ik vind hun producten bij tijden best prijzig. Ik geloof ook niet dat ze al de producten die ze verkopen zelf maken, zoals bijvoorbeeld accu's. Het zou me niets verbazen als ze gewoon een groot testcentrum ergens hebben en alles naar specificatie laten maken en er zelf een sticker op plakken.

Eigenlijk zat ik naar aanleiding van de link van @DaWaN te zoeken naar Hitachi bobines, wetende dat Honda hoogstwaarschijnlijk Japanse OEM leveranciers heeft. Die kan ik echter nergens vinden, dus ik vermoed dat ik uiteindelijk toch een stelletje Hella's of (als ik een wilde bui heb) Beru's koop (of ze niet vervang als de bougies versleten bleken).

Dingen op de sloop meenemen is handig voor de test en als je er al bent, maar als ik moet gaan speuren naar een Jazz II 1.2 i-VTEC die potentieel die dingen al kapot, vervangen of gekanibaliseerd heeft gehad kan ik beter een paar uurtjes extra werken en gewoon dure nieuwe kopen. Mijn laatste drie trips naar de sloop voor een versleten onderdeel kwamen er meestal op neer dat alle auto's die ik vond hetzelfde probleem ook hadden. 8)7
Ik rijd nu een Up! op LPG voor 31eur MRB per maand oOo
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Schadelijk schakelgedrag doordat vermoedelijk de TCM onjuiste informatie van de ECU of sensoren krijgt. Bijv. soms kickdown bij zachtjes gas geven, ook bij 50km/u (gaat naar de 1!). Of bij stilstand naar 3 om op te trekken. Of juist in de 1 blijven tot in de toerenbegrenzer. Of "sportief" schakelschema gebruiken terwijl ik rustig optrek.
Maar je had toch net een nieuwe bak onder de wagen laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
_JGC_ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:55:
Bij de Jazz die hierboven wordt aangehaald worden bougies met een heel klein puntje gebruikt. Die zijn standaard voorzien van platinum en/of iridium elektrode ipv koper/nikkel. Die dingen kosten gewoon 20 euro per stuk, ook als je niet voor een langere levensduur bougie met iridium gaat.
Op zich wil ik wel investeren in goede exemplaren in verband met de matige toegankelijkheid, maar duurzamer dan "dubbel iridium" ga je niet vinden denk ik... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Involvement Ben je overigens niet in de war met model? Als ik zoek op bouwjaar en motor kom ik uit bij de Jazz III ipv de II. Kan zijn dat Tecdoc weer een fuckup heeft natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ow, misschien heb ik wel een goof-up gemaakt, maar naar mijn weten is de 3e generatie pas in 2013 geïntroduceerd... :o

Ik zal wel even kijken welke code er op de motor staat.

@_JGC_ Niet naar de auto geweest, maar volgens het VIN is het de "GG" variant, dus zo ver ik kan zien is dat 2e generatie. Dat lijkt bevestigd te worden door het feit dat hij er uitziet als de 2e generatie op Wikipedia:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4HCKe8qLaLH6_2HxilrQyZyiUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmoPidqW1QvKlNgA1tu0Qd18.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door Involvement op 27-05-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-09 23:47
[...]

[...]

Ik heb t nooit gedaan, altijd gewone bougies gebruikt. Wel eens getwijfeld om het eens te proberen maar ik vind t prijsverschil te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Ja, die 4619 zijn vrij goedkoop en zijn ook vrij makkelijk te vervangen. Er zijn wel (veel duurdere) LPG-bougies voor de Renault, maar nooit gekocht omdat ik dus met de normale ook nooit problemen heb gehad binnen de vervangingsinterval. De bobines blijven er ook wel heel mee gezien ze er al ruim 2 ton in zitten.

Als die LPG-exemplaren 4x zo lang mee zouden gaan zou het het misschien waard zijn, maar anders... nah...
Involvement schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:03:
[...]

Maar je had toch net een nieuwe bak onder de wagen laten zetten?
Jup. De problemen nu lijken echter door de computer/aansturing (TCM) te komen. Bij het vervangen is alleen de bak zelf vervangen, niet de computer. En die lijkt sinds een week onjuiste informatie binnen te krijgen waardoor hij op onjuiste momenten de bak laat schakelen (wat schadelijk is voor de bak..). In de ECU zit foutcode "P0720 - Output Speed Sensor Circuit". De TCM kan ik niet zelf uitlezen, bij de garage kwam daar iets uit met "RPM sensor - geen signaal".

Bak heeft volgens mij geen RPM sensor. En de kickdown gaat op basis van gaskleppositie, krijgt hij via de ECU. De ECU ziet wel goede waarden, dus gaat het in de communicatie naar de TCM waars. mis. Is ook niet constant. Renault en elektronische problemen? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Involvement schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:12:
Ow, misschien heb ik wel een goof-up gemaakt, maar naar mijn weten is de 3e generatie pas in 2013 geïntroduceerd... :o

Ik zal wel even kijken welke code er op de motor staat.

@_JGC_ Niet naar de auto geweest, maar volgens het VIN is het de "GG" variant, dus zo ver ik kan zien is dat 2e generatie. Dat lijkt bevestigd te worden door het feit dat hij er uitziet als de 2e generatie op Wikipedia:
[Afbeelding]
Volgens Tecdoc zijn er 5 generaties Jazz. Nu is de Jazz in diverse landen onder verschillende namen verkocht, dus gok dat daar de verschillen in zitten. Sowieso wil tecdoc er nog wel eens naast zitten, vorig jaar hadden ze en fuckup gemaakt bij de Skoda Octavia die later teruggedraaid werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Josefien schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:25:
Jup. De problemen nu lijken echter door de computer/aansturing (TCM) te komen. Bij het vervangen is alleen de bak zelf vervangen, niet de computer. En die lijkt sinds een week onjuiste informatie binnen te krijgen waardoor hij op onjuiste momenten de bak laat schakelen (wat schadelijk is voor de bak..). In de ECU zit foutcode "P0720 - Output Speed Sensor Circuit". De TCM kan ik niet zelf uitlezen, bij de garage kwam daar iets uit met "RPM sensor - geen signaal".

Bak heeft volgens mij geen RPM sensor. En de kickdown gaat op basis van gaskleppositie, krijgt hij via de ECU. De ECU ziet wel goede waarden, dus gaat het in de communicatie naar de TCM waars. mis. Is ook niet constant. Renault en elektronische problemen? :')
Oef, misschien troost het je dat ik voor deze mijn portemonnee heb omgekeerd om een anderhalve week na dat al met ontstekingsproblemen te zitten... |:(
_JGC_ schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:32:
Volgens Tecdoc zijn er 5 generaties Jazz. Nu is de Jazz in diverse landen onder verschillende namen verkocht, dus gok dat daar de verschillen in zitten. Sowieso wil tecdoc er nog wel eens naast zitten, vorig jaar hadden ze en fuckup gemaakt bij de Skoda Octavia die later teruggedraaid werd.
Het zal wel uitmaken hoe je een generatie definiëert, ik ging uit van de Fit op Wikipedia die er 4 (2001/2007/2013/2020) kent en dan is het de tweede generatie. De naamgeving is inderdaad wel een beetje een moeras... Ik zou gewoon het bouwjaar (2011) als uitgangspunt nemen, ik denk dat dit de makkelijkste identificator is. Staat er daar iets wat nuttig is? Ik ken Tecdoc niet... :X

[ Voor 6% gewijzigd door Involvement op 27-05-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
Voordeel van Iridium is voornamelijk de levensduur. Dus zolang de auto nog in garantie is dan scheelt het de fabrikant een hoop geld in onderhoud. Als je zelf de bougies erin schroeft kun je beter voor standaard bougies gaan en een kortere interval aanhouden. Dan zijn gewone bougies ook een stuk goedkoper dan Iridium.
Involvement schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 10:54:
[...]
Volgens mij valt het wel mee hoor, maar wat ik begreep is dat LPG moeilijker ontsteekt waardoor er meer spanning nodig is en dat daardoor de elektroden van je bougies sneller slijten (de elektronen in de vonken krijgen meer energie om metaaldeeltjes los te slaan).
Ik dacht vooral dat LPG wat heter verbrandde, dus LPG bougies zullen mogelijk een graadje kouder zijn voor minder slijtage?
Involvement schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 11:02:
[...]
Dingen op de sloop meenemen is handig voor de test en als je er al bent, maar als ik moet gaan speuren naar een Jazz II 1.2 i-VTEC die potentieel die dingen al kapot, vervangen of gekanibaliseerd heeft gehad kan ik beter een paar uurtjes extra werken en gewoon dure nieuwe kopen. Mijn laatste drie trips naar de sloop voor een versleten onderdeel kwamen er meestal op neer dat alle auto's die ik vond hetzelfde probleem ook hadden. 8)7
Voor slijtageonderdelen is de sloop niet altijd verstandig. Maar als er een goed onderhouden Jazz staat met schade, dan pak ik daar graag de Japanse OEM bobines vanaf i.p.v. twijfelachtige aftermarket exemplaren nieuw kopen.
Ik heb vaak zat problemen gehad met slechte aftermarket bobines, maar nooit met OEM bobines, zelfs niet van sloopwagens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
DaWaN schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:54:
Ik dacht vooral dat LPG wat heter verbrandde, dus LPG bougies zullen mogelijk een graadje kouder zijn voor minder slijtage?
Geen idee, ik ben geen expert op het gebied, maar omdat LPG klopvaster ik zou ik juist een hetere bougie verwachten die het mengsel makkelijker doet ontsteken omdat er zo ver ik weet bij hogere temperaturen minder spanning nodig is. Dat heter verbranden is volgens mij een langlopende mythe, want als je hetzelfde aantal Joules (in de vorm van brandstof) in je verbrandingskamer steekt zou je een even grote temperatuursstijging verwachten. Het verhaal van heter verbranden komt zo ver ik kan zien voornamelijk door onjuiste afstelling van het ontsteekmoment, waardoor kleppen die nu opeens brandende gassen (door het te late ontsteekmoment) aan het afvoeren zijn opbranden.
Voor slijtageonderdelen is de sloop niet altijd verstandig. Maar als er een goed onderhouden Jazz staat met schade, dan pak ik daar graag de Japanse OEM bobines vanaf i.p.v. twijfelachtige aftermarket exemplaren nieuw kopen.
Ik heb vaak zat problemen gehad met slechte aftermarket bobines, maar nooit met OEM bobines, zelfs niet van sloopwagens.
Mee eens dat originele onderdelen meestal van betere kwaliteit zijn, en als je er aan kan komen is het top. Ik ga nog wel even kijken, maar ik vrees voor de tijd die het gaat kosten om een geschikt exemplaar te vinden met het onderdeel nog niet gekanibaliseerd. Bovendien zijn die sloopeigenaars ook niet gek, die weten ook wel dat die dingen nieuw prijzig zijn, dus die vragen makkelijk een paar tientjes per stuk.

Ik vond trouwens informatie dat bobines een levensduur hebben van ongeveer 150.000km, dus nieuwe plaatsen zou in mijn geval nog wel handig kunnen zijn om het aantal keren dat ik de motorruimte moet verbouwen te minimaliseren. In een garage betaal je daar rustig €150 voor en als er eentje kapot gaat komt het natuurlijk niet uit om dat "even" op straat te doen.

Voor de geïnteresseerden, zo ziet €25 aan "laser iridium" bougie er dus uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUwGrcCJ8LgbeinICg1R_8wnH3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2R1vHpExz24pwTANtYIRkNSl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Involvement op 27-05-2022 14:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mijn ervaring met bobines is dat defecten en slijtage op LPG aan het licht komen en ze op benzine dan nog gewoon goed werken. Ik zou ze dan ook niet preventief vervangen. Mocht je er tegenaan lopen, kan je eerst gewoon op benzine thuiskomen en kan je ze dan alsnog vervangen.

Verder vreet niet elke auto even hard door z'n bobines heen, zeker als je bougies op tijd vervangt gaan bobines een stuk langer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Involvement schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:02:
Klinkt bekend dus? Ik zal wel even laten weten wat ik vind, want ik twijfel nog wat ik ga doen als ik ontdek dat de bougies tot op het bot versleten zijn.

Ga ik dan voor €200 bobines vervangen of is het dan gewoon een bougie-issue (die op zichzelf al €25 p/s kosten)?
Ik heb weleens Toyota (Yaris ??) bobines geplaatst zien worden in een Mitsubishi omdat die een hele redelijke prijs hadden en net zo goed werkten! :*)
Ik zou eerder bij Denso rondkijken dan! :)
DaWaN schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 12:54:
Voordeel van Iridium is voornamelijk de levensduur. Dus zolang de auto nog in garantie is dan scheelt het de fabrikant een hoop geld in onderhoud. Als je zelf de bougies erin schroeft kun je beter voor standaard bougies gaan en een kortere interval aanhouden. Dan zijn gewone bougies ook een stuk goedkoper dan Iridium.
Als een fabrikant voorschrijft dat je Iridium bougies moet gebruiken dan doen ze dat echt niet voor de lol of zo! :P

Hou je van detonations dan kan je uiteraard altijd nog normale cheapo bougies overwegen... ;) :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@nero355 De bougie die hierboven gepost wordt heb je in iridium en in platinum variant, zijn optisch niet vanelkaar te onderscheiden. Keuze is tussen duur en duurder. De goedkope nikkel/koper bougies met dikke elektrode gaan in dergelijke motoren niet passen of werken gewoonweg niet.
Bougies met zo'n klein puntje zijn vrij gebruikelijk bij motoren met vtec/valvetronic/valvematic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

@_JGC_
Op een gegeven moment had iemand het over € 3,95 kostende NGK bougies en daar ging mijn reactie vooral over ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
nero355 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:16:
@_JGC_
Op een gegeven moment had iemand het over € 3,95 kostende NGK bougies en daar ging mijn reactie vooral over ;)
Maar voor die Renault zullen dat vast ook de juiste zijn. Ik had in mijn 206 een set Bosch FR7DC+ bougies, die kosten inkoop 90 cent ofzo. Die koper/nikkel dingen met dikke elektrode kosten gewoon geen drol en zijn vooral in wat oudere auto's massaal toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03:22

auto660

1991 240 GL Brick

Met LPG krijgt je ontsteking het inderdaad zwaarder, zaken als bobines die aan het eind van hun leven zitten komen dan al gauw naar voren. Vooral penbobines kunnen soms wat moeilijk doen omdat ze bij bepaalde autofabrikanten zelfs op benzine niet bijster lang meegaan. De vonkoverslag vindt plaats bij een hoger voltage waardoor gebreken sneller naar voren komen. Echter valt dit op te lossen door de elektrodeafstand of de bougie iets krapper af te stellen, met een setje voelermaatjes kan je ze ~0,05mm krapper zetten dan origineel zodat het ontstekingssysteem wat minder belast wordt.

Al heb ik toentertijd met mijn Volvo S40 van 2002 niks aan de ontsteking hoeven te doen terwijl er wel (oude) penbobines in zaten. De LPG installatie kwam er in op 15 jaar leeftijd en 2 ton op de klok. Hij liep het beste met de originele bougies op de standaard elektrodeafstand.

Voor mijn Volvo 240 turbo op LPG met hoge compressie en verhoogde turbodruk gebruik ik een MSD ontstekingssysteem welke meerdere malen vonkt met een sterke vonk. Dat is een systeem met een enkele bobine en een verdelerkap, maar tot zo ver gaat dit prima. De elektrodeafstand moest iets krapper omdat hij anders geen vonk meer kon trekken wanneer de turbo flink bezig was, maar met wat afstellen is dit nu geen probleem meer.

Speciale LPG bougies gebruik ik niet, uit ervaring kan ik zeggen dat de standaard NGK BPRx serie bougies prima werken. Ze zijn goedkoop en gaan lang mee. :) Je kan hooguit een hittegraad hoger gaan voor LPG, ik ben zelf van 6 naar 7 gegaan ook omdat er een turbo bij is gekomen.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrafficBandit
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 31-01 14:00
Ha leuk, een LPG topic. Ik heb in 2003 een Peugeot 406 coupe gekocht die toen 2 jaar oud was en 65.000 km op de klok had. De auto had een AG SGI gasinstallatie en daar heeft hij tot 2015 met een km stand van 406.000 km zonder problemen op gereden. Motorisch had de auto toen nog wel even mee gekund maar helaas was de auto gevandaliseerd en gegeven de km stand en leeftijd was het niet meer economisch verantwoord om hem nog te laten repareren. Aangezien ik het nog steeds een erg prettige auto vond heb ik toen een andere, exact hetzelfde uitgevoerde 406 coupe gekocht die toen 150.000 km op de teller had. Enige verschil was dat er geen gasinstallatie in zat en dat was na twee keer benzine tanken (lees betalen) wel een redelijk onoverkomelijk probleem. Uiteindelijk heb ik zelf de AG installatie uit de oude coupe gedemonteerd en op mijn oprit in de nieuwe coupe geklust. Inmiddels heeft dezelfde installatie het ook al dik een ton zonder problemen vol gehouden in de “nieuwe” coupe. Ik denk niet dat ik ooit nog een auto op benzine of diesel ga aanschaffen, hooguit elektrisch of toch weer LPG. Gelukkig kan mijn huidige auto nog wel even mee (mits hij dezelfde km stand kan halen als de oude) dus voorlopig tuf ik nog lekker door. Leuk om de andere LPG verhalen in dit topic te lezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

nero355 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 18:05:
[...]
Ik zou eerder bij Denso rondkijken dan! :)
Denso is ook prima kwaliteit, maar NGK is v.z.i.w. wat beter leverbaar in Europa.
Als een fabrikant voorschrijft dat je Iridium bougies moet gebruiken dan doen ze dat echt niet voor de lol of zo! :P

Hou je van detonations dan kan je uiteraard altijd nog normale cheapo bougies overwegen... ;) :+
Uiteraard zul je per specifieke applicatie moeten kijken, maar voor de meeste motoren met poort-injectie van voor 2000 heb je vrije keus qua bougies.

Voor mijn Toyota 1ZZ-FE kun je bijvoorbeeld standaard koper (BKR5E-11), platinum (BKR5EKPB-11) en Iridium krijgen (BKR5EIX-11).
M.a.w. er zijn geschikte types in standaard koper, platinum en iridium. Als ze nieuw zijn werken die drie types allemaal prima. Het verschil zit hem in de levensduur. Voor grote fabrikanten is die langere levensduur aantrekkelijk, maar als je het niet erg vind zelf te sleutelen en de kosten daarvoor niet meerekent, zijn standaard koperen bougies juist goedkoper.

De Honda Jazz van hierboven gebruikt volgens mij een nieuwer type bougie en daar heb je van NGK en Denso volgens mij alleen maar Iridium exemplaren van inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrooie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 07:42
[...]

Zo snel mogelijk bougies vervangen. Mijn ervaring met bobines is dat ze intern kunnen overslaan als je bougies versleten zijn. Van intern overslaan gaan de bobines kapot. De spanning die nodig is voor versleten bougies is immers veel hoger dan normaal. Ook altijd oppassen met kwaliteit van nieuwe bobines, zie bijvoorbeeld deze imitatiebobine. Bosch bobines komen goed uit die test. Als alternatief zou je ook een setje bobines kunnen scoren op de sloop, heb je gewoon OEM kwaliteit.
Persoonlijk zou ik eerst alleen de bougies vervangen, bobines kunnen daarna altijd nog vervangen worden.
Gewoon nooit Bosch bougies nemen maar altijd NGK.
Hun core business is spark plugs bij Bosch is dat allerlei randapparatuur.

Daarnaast is mijn ervaring met Bosch niet zo ik zie het meer als Chinese meuk met een stempel erop van Bosch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42

4x2

lộn xộn quá

Nou, de LPG scooter is verkocht aan een vriend van me (voor een scheitprijsje) omdat ik na een verveeld momentje een andere scooter had gekocht. Werd een beetje moe van het slipstreamen bij vrachtwagens met de PCX :+
En aangezien het verbruik nog niet super was (1:35 benzine / 1:28 LPG) woog dat niet meer op tegen dit ongemak.

Dus nu staat dr een Honda Forza 250 van 2007, met keyless, schakelstappen en nog wat luxe goederen (en een whopping 19pk)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aySsXEtVE97thBOTgHXsyn-mNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHeXd69Y9OS0fn2CPdEbsTED.jpg?f=fotoalbum_large

Nou zat ik dus te kijken hoe dit weer op te lossen qua LPG, want de opbergruimte onder het zadel is groot, maar onhandig vormgegeven.
Alternatief is een tank op de bagagedrager leggen, gezien het gewicht van deze scooter is de afname in rijkwaliteiten waarschijnlijk nog wel acceptabel.
Bijkomend 'probleem' is dat deze scooter nog erg netjes is, dus ik wil dit keer niet alles met een schrobzaag, slijptol en hamer pas gaan maken :P

Tot ik iets interessants tegen kwam (en gisteren ook maar besteld heb); 520x145mm 25L ringtank
Deze is weliswaar redelijk groot qua diameter, maar duidelijk platter dan een 200mm diameter cilindertank, de 520mm valt ook binnen de breedte van de scooter.
Dus ik denk dat ik het passagierszadel en de bijbehorende, erg zware, aluminium beugel gewoon verwijder en de ringtank in de plaats daarvan monteer, dus dan is het vergelijkbaar met continu met een kind achterop rijden.

De scooter moet toch nog ingevoerd worden (staat op belgisch kenteken), dus dan kan ik het meteen even navragen hoe ze dat graag zien.
Voordeel is wel een gigantische actieradius, makkelijk origineel te maken en behoud van de opslag onder het zadel.
Nadeel is dat er geen passagier op kan (geen ramp voor een woon-werk scooter) en dat het er wat bijzonder uit ziet.

Injectiecomputer heb ik dit keer voor een AC STAG qbox plus gekozen, vooral omdat die ook een app heeft en het qua prijs allemaal niks uitmaakt. Verdamper een magicjet 3 (soort overmaats colablikje, heb m ooit al eens eerder gehad) en de rest van de installatie redelijk hetzelfde.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 07:42
@4x2 cool eerste keer dat ik zie/lees over een LPG motorfiets!

Zijn de "entree/voeten" bank leeg van binnen of zitten er ijzeren beugels onder?
Je zou het bijna op maat moeten maken en dan daarin de holle ruimtes vullen.

Zal alleen als je de aluminium beugel weghaalt je motorfiets naar gaan torderen/stijfheid die verdwijnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Mooi, een LPG brommer, zeker geïnteresseerd in de details/verhalen! :9~
mrooie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 08:00:
Gewoon nooit Bosch bougies nemen maar altijd NGK.
Hun core business is spark plugs bij Bosch is dat allerlei randapparatuur.
Mee eens, volgens mij maken ze buiten ECU's inderdaad veel dingen niet zelf.
Daarnaast is mijn ervaring met Bosch niet zo ik zie het meer als Chinese meuk met een stempel erop van Bosch.
Ze lijken wel te checken of hun leveranciers hun werk goed doen, want ik zie niet veel uitval met Bosch auto-onderdelen, dus ze zullen wel een groot testcentrum ergens hebben staan. Buiten hun kerncompetentie excelleren ze IMHO echter nergens.

[ Voor 5% gewijzigd door Involvement op 28-05-2022 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bosch is vooral van het dumpen op de markt om zoveel mogelijk marktaandeel te veroveren. Het is op zich prima spul, maar er is gewoon beter.

Van bosch koop ik eigenlijk alleen nog ruitenwissers. Vorige auto remmen van Bosch gehad, die kreeg ik niet eens in de remklauw zonder bijvijlen. De cheapo Coldax (huismerk brezan, is A.B.S.) blokken die erin zaten pasten beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
TrafficBandit schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 22:20:
CUT
. Uiteindelijk heb ik zelf de AG installatie uit de oude coupe gedemonteerd en op mijn oprit in de nieuwe coupe geklust. Inmiddels heeft dezelfde installatie het ook al dik een ton zonder problemen vol gehouden in de “nieuwe” coupe. Ik denk niet dat ik ooit nog een auto op benzine of diesel ga aanschaffen, hooguit elektrisch of toch weer LPG. Gelukkig kan mijn huidige auto nog wel even mee (mits hij dezelfde km stand kan halen als de oude) dus voorlopig tuf ik nog lekker door. Leuk om de andere LPG verhalen in dit topic te lezen!
Blijft de vraag hoe je het G3 predicaat hebt gekregen, of rij je illegaal op LPG?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
_JGC_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:51:
Bosch is vooral van het dumpen op de markt om zoveel mogelijk marktaandeel te veroveren. Het is op zich prima spul, maar er is gewoon beter.

Van bosch koop ik eigenlijk alleen nog ruitenwissers. Vorige auto remmen van Bosch gehad, die kreeg ik niet eens in de remklauw zonder bijvijlen. De cheapo Coldax (huismerk brezan, is A.B.S.) blokken die erin zaten pasten beter.
Bosch is een enorm conglomeraat van de goedkoopste China made meuk tot en met de ontwikkeling van high tech spullen.
De naam staat al lang niet meert persee voor kwaliteit als het op onderdelen aankomt......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafficBandit
Blijft de vraag hoe je het G3 predicaat hebt gekregen, of rij je illegaal op LPG?
Na het inbouwen heb ik eerst zelf getest of alles juist functioneerde, vooral de eerste keer de tank volgooien was wel even spannend. Ik heb er toen inderdaad een week of zo illegaal mee gereden. Daarna is hij naar een LPG inbouwbedrijf gegaan die een controle gedaan heeft en het papierwerk voor me in orde gemaakt heeft. Nadat de auto door het inbouwbedrijf was afgemeld bij de RDW heeft de auto nog een steekproefcontrole van de RDW zelf gehad (werkt bij inbouw van gasinstallaties net zo als bij de APK). Zowel het inbouwbedrijf als de RDW hadden niets op de installatie aan te merken en de auto heeft zonder problemen de G3 typeaanduiding gekregen op het kentekenbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@TrafficBandit Dan heb je wel een goede relatie met dat inbouwbedrijf, want meesten zullen dat niet willen met installaties die ze zelf niet ingebouwd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafficBandit
_JGC_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 14:18:
@TrafficBandit Dan heb je wel een goede relatie met dat inbouwbedrijf, want meesten zullen dat niet willen met installaties die ze zelf niet ingebouwd hebben.
Toen ik de installatie van de oude auto naar de nieuwe wilde overzetten heb ik eerst diverse inbouwbedrijven gevraagd of ze dat voor me konden doen. Er was er geen een die daar aan wilde beginnen, kennelijk zijn ze toch een beetje bang dat er vervolgens problemen zijn met een tweedehands installatie waar ze dan weer een hoop gezeur mee hebben. Wel konden ze allemaal een nieuwe installatie inbouwen maar dat vond ik veel te duur, zeker als je beseft dat je al een prima functionerende installatie in je bezit hebt. Uiteindelijk dacht ik hoe moeilijk kan het zijn? en heb ik de installatie zelf ingebouwd. Ik heb er sindsdien al weer een ton probleemloos mee gereden. Ik had zelf ook wel verwacht dat de keuring en het papierwerk problematisch zouden zijn maar dat bleek erg mee te vallen, eigenlijk was het zo geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Ow interessant, ik dacht dat je daarvoor een nieuw gekeurde tank en onderdelen nodig had. Ik ken nog wel een paar auto's waar een LPG installatie niet zouden misstaan als ik een paar dure manuren kan vervangen met mijn eigen. Wat heb je daar voor kosten aan gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Intussen mijn auto onder handen genomen:
  • De foutcode was "P0171 System too lean bank 1", dus niet een probleem met een specifieke cilinder, wat ik had verwacht. Ik heb wel een vacuümlijn naar de verdamper met tie-wraps steviger vast gezet, want misschien lekte die. Kon het niet horen met een lopende motor
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ygscpJbUM8aMPfgoqgpK0bgAFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lPZgY3YNPOOgLChovxDEcC5y.jpg?f=fotoalbum_large
  • De bougies waren best nog wel OK eigenlijk, allemaal Bosch "double iridium" exemplaren met 1,20-1,25mm tussen de elektroden. Die heb ik iets omlaag gebracht naar 1,15mm en weer terug gestoken, maar dat mag geen naam hebben. De rode kleur van de aanslag was wel nieuw voor me, ik kende wel zacht-rose bij LPG rijden, maar deze kleur was sterker dan ik kende van voorgaande auto's.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUzH-NvBkJeDT8zv1WaT2STgoAo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ve4w8TKRS0CUPb3MzvU3oWLs.jpg?f=fotoalbum_large
  • Het gasfilter had geen km-stand er op, en ik ontdekte aan beide kanten een beetje bruine vloeistof, dus die gaat worden vervangen. Misschien heeft dit ook nog invloed gehad op iets.
    Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/71V4ERMxy4yyUr0izgw6yojl4lk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkJl8VHsbvKzjoOWwDfrhNlJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb net de code gewist, en hij kwam niet onmiddelijk terug (al heb ik het idee dat dit origineel misschien ook zo gegaan is). Hij rijdt wel iets beter, want hij gaat niet echt in 'limp mode', maar echt koppel houd je niet over, en hij was ook minder zuinig: van 1:14,5 naar 1:12.

[ Voor 3% gewijzigd door Involvement op 28-05-2022 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrafficBandit
Involvement schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:16:
Ow interessant, ik dacht dat je daarvoor een nieuw gekeurde tank en onderdelen nodig had. Ik ken nog wel een paar auto's waar een LPG installatie niet zouden misstaan als ik een paar dure manuren kan vervangen met mijn eigen. Wat heb je daar voor kosten aan gehad?
De tank mag bij de keuring niet ouder zijn dan 10 jaar. Is hij wel ouder dan moet hij een druk test ondergaan om aan te tonen dat hij nog goed is. Bij een tank die onder de auto gemonteerd is en bloot staat aan de elementen is dit te begrijpen, de tank kan door roestvorming dunner worden. Ik had een tank in het reservewiel vak en die zag er nog net zo uit als hij er 15 jaar terug ingegaan was. Wel ouder dan 10 jaar en dus een probleem. Druk testen kan je vergeten, er is geen plek te vinden in Nederland waar ze dit voor je kunnen doen. Ik moest dus uiteindelijk wel een nieuwe tank aanschaffen, deze kan je gewoon online bestellen. Leidingen en slangen heb ik ook vervangen door nieuwe en die moeten goedgekeurd zijn voor LPG gebruik, ook allemaal makkelijk online te krijgen. Het is al weer even terug dus ik heb niet helemaal meer helder wat het uiteindelijk onder de streep gekost heeft. De keuring bij het inbouwbedrijf en het papierwerk waren zo’n 300 euro meen ik me te herinneren. Groot deel hiervan is de doorbelasting van directe kosten die de RDW rekent voor het aanpassen van de kenteken registratie e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42

4x2

lộn xộn quá

mrooie schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 09:31:
@4x2 cool eerste keer dat ik zie/lees over een LPG motorfiets!

Zijn de "entree/voeten" bank leeg van binnen of zitten er ijzeren beugels onder?
Je zou het bijna op maat moeten maken en dan daarin de holle ruimtes vullen.

Zal alleen als je de aluminium beugel weghaalt je motorfiets naar gaan torderen/stijfheid die verdwijnt?
Dr zijn wel meer LPG motoren hoor, maar het is idd wat zeldzamer dan auto's.
Opzich hoeft het ook niet echt voor de kosten, maja, de actieradius met 20L LPG en een verbruik van (hopelijk) 1:20 is natuurlijk wel fijn, kan ik een week op en neer naar mn werk :P

De treeplanken zitten inderdaad beugels onder en dan zit de tank ws ook te dicht bij het wegdek, tussen de benen zit de benzinetank.
Vandaar de keuze om m dan maar bovenop te zetten.

Die aluminium beugel is gewoon een beugel waar het passagierszadel in haakt en een topkoffer op geschroefd kan worden, voor het frame zal ie weinig doen, dat heeft gewoon een dwarsbuis aan het uiteinde. Daarnaast komt er een tankframe voor in de plaats, dus ach, het zal wel.

leeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
TrafficBandit schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:08:
[...]

De tank mag bij de keuring niet ouder zijn dan 10 jaar. Is hij wel ouder dan moet hij een druk test ondergaan om aan te tonen dat hij nog goed is. Bij een tank die onder de auto gemonteerd is en bloot staat aan de elementen is dit te begrijpen, de tank kan door roestvorming dunner worden. Ik had een tank in het reservewiel vak en die zag er nog net zo uit als hij er 15 jaar terug ingegaan was. Wel ouder dan 10 jaar en dus een probleem. Druk testen kan je vergeten, er is geen plek te vinden in Nederland waar ze dit voor je kunnen doen. Ik moest dus uiteindelijk wel een nieuwe tank aanschaffen, deze kan je gewoon online bestellen
.CUT
In de jaren '90 heb ik 2x een bestaand spulletje in een andere auto ingebouwd, dat stelde toen nog niet heel veel voor, maar de tank was inderdaad wel een probleem als tie ouder dan 10 jaar was.
1x geinformeerd wat herkeuring bij de dienst voor het Stoomwezen kostte en dat was zo veel dat ik toen een jongere tank op de sloop heb gehaald.
Als alles goed vastzat en er niks lekte kreeg je snel je aangepaste kenteken van het RDW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Nu het toch over de LPG tank zelf gaat. Zit er een maximum op de ouderdom van zo'n tank kwa jaartal bedoel ik. Of wordt deze bij de APK telkens visueel geïnspecteerd?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tank wordt visueel geïnspecteerd, oppervlakkige roest mag, putjes is afkeur.

Overigens jeukt het wel om tzt de 206SW 1.4HDI van 2006 in te ruilen voor een 307SW 1.6 van 15-16 jaar oud en dan LPG erin laten hangen. Die dingen zijn met best nette kmstand en veel opties nog goed te krijgen voor weinig geld en de LPG inbouw is voor mij belastingaftrekbaar.
De 206 kan nog een jaartje mee zonder al teveel kosten, dus denk dat ik die op rijd (371.000km nu, juni 2023 moet ie nieuwe distributieriem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
AvK schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 20:16:
Nu het toch over de LPG tank zelf gaat. Zit er een maximum op de ouderdom van zo'n tank kwa jaartal bedoel ik. Of wordt deze bij de APK telkens visueel geïnspecteerd?
Zit de tank IN de kofferbak, dan is het nooit een probleem, hangt tie eronder dan kijken ze kritisch en kan het afkeur worden.
Misschien is er wel een officiele termijn, maar die wordt dan niet strikt gehanteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Keezx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:14:
[...]

Zit de tank IN de kofferbak, dan is het nooit een probleem, hangt tie eronder dan kijken ze kritisch en kan het afkeur worden.
Misschien is er wel een officiele termijn, maar die wordt dan niet strikt gehanteerd.
Een redelijk aantal jaar geleden zat er wat vliegroest en wat kleine beschadigingen (krasjes en kleine steenslag putjes) op de tank. Toen heb ik tijdens het onderhoud de garage opdracht gegeven om de tank even flink op te poetsen en dik in de tectyl te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Komt tot nu toe steeds glansrijk door de APK. Domme vraag misschien: als de tank getectyleerd is kan die eigenlijk niet meer roesten maar ook niet meer visueel geïnspecteerd worden op roest. Beetje een contradictio in terminis. Hoe wordt daar dan in de praktijk mee om gegaan? Hangt het van de keurmeester af? Daarbij een beetje roest op een LPG tank die een wanddikte heeft rond de 4 millimeter roest echt niet zomaar door. Hoezo putjes leidt tot afkeur. Dan moeten die putjes wel heel erg diep zijn.
Eigenlijk vraag ik dit omdat mijn vaste garage (geen LPG deskundige) laatst opmerkte dat de tank wellicht een keer vervangen zou moeten worden.

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Ik ben zelf ruim 20 jaar technisch inspecteur geweest en een tank die dik in de verf of tectyl (recent gedaan) zit zou ik niet zomaar goedkeuren, dan moet de boel eraf , zo simpel is het....
Een goede keurmeester zal dat ook vragen.

[ Voor 3% gewijzigd door Keezx op 28-05-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
AvK schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Een redelijk aantal jaar geleden zat er wat vliegroest en wat kleine beschadigingen (krasjes en kleine steenslag putjes) op de tank. Toen heb ik tijdens het onderhoud de garage opdracht gegeven om de tank even flink op te poetsen en dik in de tectyl te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Komt tot nu toe steeds glansrijk door de APK. Domme vraag misschien: als de tank getectyleerd is kan die eigenlijk niet meer roesten maar ook niet meer visueel geïnspecteerd worden op roest. Beetje een contradictio in terminis. Hoe wordt daar dan in de praktijk mee om gegaan? Hangt het van de keurmeester af? Daarbij een beetje roest op een LPG tank die een wanddikte heeft rond de 4 millimeter roest echt niet zomaar door. Hoezo putjes leidt tot afkeur. Dan moeten die putjes wel heel erg diep zijn.
Eigenlijk vraag ik dit omdat mijn vaste garage (geen LPG deskundige) laatst opmerkte dat de tank wellicht een keer vervangen zou moeten worden.
Ik heb een keer wat te hard een drempel gepakt: schaafplekje onderop de tank.
Dat was volgens de lokale LPG boer een afkeurpunt, zou ook nergens anders door de apk komen.

Toen heb ik het licht opgeschuurd, roest weg dus, beetje zwarte verf(een of andere speciale rommel) en toen tectyl d'r over.
Inmiddels is hij 3x gekeurd bij 3 verschillende keurmeesters en zelfs een steekproef.
Nooit ook maar enig commentaar op gehad.

Had ik het advies van de LPG inbouwen gevolgd dan was ik 1100,-verder geweest :x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@AvK Voorschrift zegt letterlijk "tank mag niet aangetast zijn door corrosie". Als jij putten in je tank hebt door roest is het aangetast en dus afkeur.

Wat betreft afkeuren, is maar net waar je laat keuren. Een garage die niet vaak LPG keurt en 2 APKs per uur inplant zal minder moeilijk doen over een tank met tectyl dan een LPG garage die weet waar ie naar moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Keezx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:40:
Ik ben zelf ruim 20 jaar technisch inspecteur geweest en een tank die dik in de verf of tectyl (recent gedaan) zit zou ik niet zomaar goedkeuren, dan moet de boel eraf , zo simpel is het....
Een goede keurmeester zal dat ook vragen.
Op zich snap ik wat je zegt. Maar een dragende kokerbalk die dik in de tectyl zit schraap je toch ook niet af?
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer het te snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

_JGC_ schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 21:49:
@AvK Voorschrift zegt letterlijk "tank mag niet aangetast zijn door corrosie". Als jij putten in je tank hebt door roest is het aangetast en dus afkeur.

Wat betreft afkeuren, is maar net waar je laat keuren. Een garage die niet vaak LPG keurt en 2 APKs per uur inplant zal minder moeilijk doen over een tank met tectyl dan een LPG garage die weet waar ie naar moet kijken.
Ben onlangs bij mijn LPG inbouwer geweest om een storing op te laten lossen. Zie een paar bladzijden hierboven. Heb juist de indruk dat die weten waar ze over praten en dat een beetje roest (die ik dus niet heb) geen probleem is voor hun. Nogmaals: een wanddikte van 4 mm en een beetje roest? Dat de wet zegt dat er geen roest mag zijn snap ik ook wel. Iets met geest van de wet en gezond verstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
De eis van geen roest is juist om dit soort discussies te vermijden..... iedereen die hier enigszins sjoege van heeft zal beamen dat een tank niet zal falen bij lokaal 1 mm putroest, maar je zit dan op een glijdend vlak en waar wordt de grens getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Keezx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:00:
De eis van geen roest is juist om dit soort discussies te vermijden..... iedereen die hier enigszins sjoege van heeft zal beamen dat een tank niet zal falen bij lokaal 1 mm putroest, maar je zit dan op een glijdend vlak en waar wordt de grens getrokken?
Het hangt dus van de keurmeester af.

Edit: 1 mm putroest is dus letterlijk een gat. En dus afkeur.
Putroest is eerder 2 a 3 tiende. Omgekeerd kippenvel zeg maar. FF poetsen, verf of tectyl erop en klaar.
Zoiets?

[ Voor 18% gewijzigd door AvK op 28-05-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafficBandit
Tja de logica is soms ver te zoeken, een tank van 11 jaar oud wordt afgekeurd als hij over gebouwd wordt in een andere auto, terwijl het prima is als diezelfde tank nog 10 jaar gebruikt wordt op de auto waar hij origineel opgeschroefd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik vind dat eigenlijk best wel logisch.....het is allemaal gebaseerd op faalkansen en dat is uitermate logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

TrafficBandit schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:05:
Tja de logica is soms ver te zoeken, een tank van 11 jaar oud wordt afgekeurd als hij over gebouwd wordt in een andere auto, terwijl het prima is als diezelfde tank nog 10 jaar gebruikt wordt op de auto waar hij origineel opgeschroefd was.
Maar die snap ik dan ook wel weer. Lijkt me logisch.
Nogmaals, ik probeer het te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
AvK schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:02:
[...]

Het hangt dus van de keurmeester af.

Edit: 1 mm putroest is dus letterlijk een gat. En dus afkeur.
Putroest is eerder 2 a 3 tiende. Omgekeerd kippenvel zeg maar. FF poetsen, verf of tectyl erop en klaar.
Zoiets?
1 mm putroest is geen gat bij wanddikte 4 mm, maar een lokale verzwakking van 25%....
De oude Stoomwezenregels hadden hele hoofdstukken die gewijd waren aan lokale verzwakkingen.

NB, het Stoomwezen is opgericht in de 19e eeuw, toen Stoomketels nogal eens expodeerden met doorgaans vervelende gevolgen voor mensen in de buurt.l

[ Voor 22% gewijzigd door Keezx op 28-05-2022 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Keezx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:08:
[...]

1 mm putroest is geen gat bij wanddikte 4 mm, maar een lokale verzwakking van 25%....
Ik ben de draad kwijt..... :)

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Je beweerde zelf dat 1 mm putroest een gat is, maar dat is in de techniek niet zo, het is een putje van 1 mm diep...

Putroest kan enkele tienden zijn maar ook meerdere millimeters....
Bij RVS resulteert putroest vrij snel in een gat, als eenmaal de beschermende oxide is doorbroken.

Het beste case dat ik ooit gezien heb van het laatste was een drinkwatertank bij Wijk aan Zee , waarvan de bodem letterlijk een zeef was geworden, daar stroomde gechloreerd drinkwater doorheen en het spul was zeer gevoelig daarvoor (ging om RVS 304)

[ Voor 78% gewijzigd door Keezx op 28-05-2022 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
TrafficBandit schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:05:
Verschil is, die tank die al 10 jaar in diezelfde auto zit doet het waarschijnlijk niet nog eens 10 jaar. Bouw je die tank over in een jongere auto... heb je over 10 jaar een tank van 20 jaar oud. Je moet ergens een grens stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ja, daar is echt wel over nagedacht, hoewel het soms onlogisch lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Keezx schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:13:
Je beweerde zelf dat 1 mm putroest een gat is, maar dat is in de techniek niet zo, het is een putje van 1 mm diep...

Putroest kan enkele tienden zijn maar ook meerdere millimeters....
Bij RVS resulteert putroest vrij snel in een gat, als eenmaal de beschermende oxide is doorbroken.

Het beste case dat ik ooit gezien heb van het laatste was een drinkwatertank bij Wijk aan Zee , waarvan de bodem letterlijk een zeef was geworden, daar stroomde gechloreerd drinkwater doorheen en het spul was zeer gevoelig daarvoor (ging om RVS 304)
Vriend.... Begrijpelijk lezen kan moeilijk zijn. Ook dat snap ik.
Als mijn LPG tank putroest heeft van gaatjes van 1 mm diep dan is het logisch dat dit leidt tot afkeur en daar zal ik ook niks tegen in brengen.

Waarom wordt de wanddikte eigenlijk niet gemeten? Dan is er geen discussie meer.

De eind conclusie voor mij is dat het dus echt van de keurmeester afhangt of deze vind dat de tank er visueel goed genoeg uit ziet. Ik ben gerust gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
AvK schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 22:42:
[...]

Vriend.... Begrijpelijk lezen kan moeilijk zijn. Ook dat snap ik.
Als mijn LPG tank putroest heeft van gaatjes van 1 mm diep dan is het logisch dat dit leidt tot afkeur en daar zal ik ook niks tegen in brengen.

Waarom wordt de wanddikte eigenlijk niet gemeten? Dan is er geen discussie meer.

CUT
Als je weet dat wanddikte doorgaans wordt gemeten met een taster van hooguit 100 vierkante mm , dan snap je dat de hele tank , ingebouwd, onmogelijk in redelijk tijdsbestek is te meten.
Het gaat niet om de wanddikte, die is bekend, maar om lokale afname...
Uit ervaring is bekend dat LPG tanks niet van binnenuit corroderen, ergo visueel is gewoon afdoende....zo is een tank waar geen shit op gesmeerd is in enkele seconden te beoordelen door een getraind iemand.

[ Voor 6% gewijzigd door Keezx op 28-05-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Wil eigenlijk niet meer reageren maar doe het toch nog even.
Ook ik ben technisch onderlegd en weet hoe wanddiktes worden gemeten. Je hoeft niet de hele tank te meten, je doet een steekproef op de plekken waar je denkt dat er lokale afname is. Das simpel.
Visuele controle is dus het devies, maar je mag er geen tectyl of verf op smeren ter bescherming op corrosie want dan kan de keurmeester niet meer visueel inspecteren. Contradictio in terminis.
We zijn terug bij enkele posts hierboven waar we gestart zijn. Eigenlijk is dat wel mooi.

Het hangt dus van de luimen van de keurmeester af.
Ik ben gerust gesteld.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik ben zelf nooit actief geweest in de auto business, maar ik zou prima een auto APK kunnen keuren, en er moet gewoon gekeurd worden aan de hand van beschreven normen.
Niet de luimen zijn bepalend, maar in het slechtste geval het technisch inzicht van de dienstdoende keurmeester...
Narigheid camoufleren met tectyl is gebruikelijk , maar ongewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Er is nog steeds een hik in de motor op gas bij het indrukken van het gaspedaal (maar alleen dan, daarna niet meer), dus het is nog niet optimaal. Ik heb nu een nieuw gasfilter onderweg, misschien kwam de "too lean" code wel van een restrictie in de brandstoftoevoer.

Ik had ook even een kiekje getrokken van de bobines die in de wagen zaten. Dat waren ERA 880459 en omdat ik die op dat moment niet verdacht zitten die er nog steeds in. Ze waren schoon en heel, dus daar heb ik weinig aan gedaan en ze weer terug gezet.

Ik vond op auto-onderdelen24 voor deze wagen wel een groot aantal verschillende bobines, ook van dezelfde fabrikanten (zoekterm), maar ik kon niet vinden hoe die van elkaar verschilden. Hebben die leveranciers een catalogus waar de specificaties/tekeningen in staan? Op de site van ERA staat er in de catalogus geen verschil tussen de 4 verschillende bobines die voor deze auto waar ik geen verschillen kon vinden in de specificaties. Hoe weten monteurs welk onderdeel ze moeten kopen dan? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L-KQ17_pB7bAGTT1SiiJPsYfdFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzzwkkE1lbfbPJjkQLk2zrhI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Involvement Monteurs kijken in de documentatie van de fabrikant op basis van chassisnr, of bij gebrek daaraan is het gewoon kijken naar wat erin zit en dat bestellen.

ERA 880459 wordt niet meer geproduceerd, is opgevolgd door de 880459A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
[b]Involvement in "Het grote LPG topic"
CUT
Ik had ook even een kiekje getrokken van de bobines die in de wagen zaten. Dat waren ERA 880459 en omdat ik die op dat moment niet verdacht zitten die er nog steeds in. Ze waren schoon en heel, dus daar heb ik weinig aan gedaan en ze weer terug gezet.

Ik vond op auto-onderdelen24 voor deze wagen wel een groot aantal verschillende bobines, ook van dezelfde fabrikanten
CUT
Autoonderdelen24 is er 1 van een (volgens mij ) conglomeraat van tientallen sites/bedrijven voor autoonderdelen, die allemaal zo'n beetje dezelde sites hebben (lijken op elkaar als 2 druppels water), zelfde assortiment, en dezelfde dubieuze reputatie en reviews....de info erbij klopt nogal eens gewoon niet.
Ik plaats het ergens in Oost Europa , en het spul zelf komt grotendeels uit China.
1 keer wat besteld, weken wachten en ook nog het verkeerde, dus niet meer, er zijn ook diverse goede en betrouwbare onderdelenleveranciers,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Keezx Auto-onderdelen24 is gewoon een subsite van Autodoc.
Duitse toko die vooral heel goedkoop kan inkopen, maar ook geen enkele moeite doet mbt klantenservice. Vooral bij automaterialen wil het nog wel eens voorkomen dat iets niet beschikbaar is, en dan sturen ze gewoon de halve order op en annuleren ze de rest, of leveren ongevraagd iets vergelijkbaars van een ander merk.
Meeste spul komt van 2 grote leveranciers uit Polen, aanbod van die leveranciers is gigantisch, voorraad is erg wisselend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Involvement
Keezx schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:38:
Autoonderdelen24 is er 1 van een (volgens mij ) conglomeraat van tientallen sites/bedrijven voor autoonderdelen, die allemaal zo'n beetje dezelde sites hebben (lijken op elkaar als 2 druppels water), zelfde assortiment, en dezelfde dubieuze reputatie en reviews....de info erbij klopt nogal eens gewoon niet.
Ik plaats het ergens in Oost Europa , en het spul zelf komt grotendeels uit China.
1 keer wat besteld, weken wachten en ook nog het verkeerde, dus niet meer, er zijn ook diverse goede en betrouwbare onderdelenleveranciers,
Mee eens, ik heb er volgens mij maar één keer mijn spullen juist gekregen, en volgens mij elke keer te laat. Het is echt een heel matige leverancier en ik raad ze van harte af. Ik bestel nog wel bij carpartsdirect.nl, een bedrijf in Rotterdam waar je ook best aardig te woord kan worden gestaan als je ze belt. Het assortiment is kleiner, maar het klopt bijna altijd en ze doen geen valse beloftes. In geval van haast kun je er ook langs op de onderdelen op te halen.
_JGC_ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 14:55:
Vooral bij automaterialen wil het nog wel eens voorkomen dat iets niet beschikbaar is, en dan sturen ze gewoon de halve order op en annuleren ze de rest, [...]
Dat hebben ze me eens geflikt met een set bougies. Drie identieke (juiste) bougies en één andere. Het origineel hadden ze niet meer, en dan sturen ze gewoon een random andere... 8)7

PS En geen geld terug geven, moet je eerste de hele boel terugsturen.

[ Voor 18% gewijzigd door Involvement op 30-05-2022 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
Er zijn zoveel goeie alternatieven die amper duurder zijn, dat je die Autodoc en consorten echt niet nodig hebt....zonder verdere voorkeur:
Bogijn
Winparts
Carpartsdirect
Easycarparts
Autopartsonline (wat duurder dan de bovenstaande)

Zonder andere tekort te willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafficBandit
Involvement schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 16:31:
• De bougies waren best nog wel OK eigenlijk, allemaal Bosch "double iridium" exemplaren met 1,20-1,25mm tussen de elektroden. Die heb ik iets omlaag gebracht naar 1,15mm en weer terug gestoken, maar dat mag geen naam hebben. De rode kleur van de aanslag was wel nieuw voor me, ik kende wel zacht-rose bij LPG rijden, maar deze kleur was sterker dan ik kende van voorgaande auto's.
Die elektrode afstand valt me wel op. Ik heb altijd begrepen dat de ionisatiespanning van een lpg-lucht mengsel hoger is dan die van een benzine-lucht mengsel en dat je om die reden de elektrode afstand bij LPG wat kleiner moet instellen om het allemaal lekker te laten werken met de bestaande bobines. Ik gebruik de normale bougies die voorgeschreven zijn voor de motor (op benzine), maar ik stel de elektrode afstand altijd af tussen de 0,70 en 0,75 mm. Voor mij heeft dat altijd prima gewerkt, tot km standen boven de 400.000 aan toe.

Geen idee of dat ook de oorzaak is van de roze/rode kleur, maar het viel me wel op. Bij benzinemotoren kan een roze/rode kleur veroorzaakt worden door brandstof additieven, maar dat lijkt me bij LPG niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik zet de NGK's op 0.8 mm (i.p.v. officieel 0,9) , geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
TrafficBandit schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:17:
Die elektrode afstand valt me wel op. Ik heb altijd begrepen dat de ionisatiespanning van een lpg-lucht mengsel hoger is dan die van een benzine-lucht mengsel en dat je om die reden de elektrode afstand bij LPG wat kleiner moet instellen om het allemaal lekker te laten werken met de bestaande bobines. Ik gebruik de normale bougies die voorgeschreven zijn voor de motor (op benzine), maar ik stel de elektrode afstand altijd af tussen de 0,70 en 0,75 mm. Voor mij heeft dat altijd prima gewerkt, tot km standen boven de 400.000 aan toe.

Geen idee of dat ook de oorzaak is van de roze/rode kleur, maar het viel me wel op. Bij benzinemotoren kan een roze/rode kleur veroorzaakt worden door brandstof additieven, maar dat lijkt me bij LPG niet van toepassing.
Interessant dat je het zegt, dat was me nog niet eens opgevallen. In mijn hoofd zat ik met een standaard elektrodenafstand van 1,3mm, maar de enige plek waar ik dat terug kon vinden is op de productpagina van de Bosch op carpartsdirect, waar een elektrodenafstand van 1,0mm staat, maar een aangeraden afstand van 1,3mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BmuZ1t-BF37_LSeeassLm5KqIRA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nHFzBo9bsucLIftwppeQNh05.png?f=fotoalbum_large

De NGK bougies die ik als vervanging had gekocht werden geleverd met een gat van 1,20-1,25mm, dus dat deed ook geen bellen rinkelen, dus het is me niet helemaal duidelijk wat de afstand nu zou moeten zijn, maar de meeste die ik bij Carpartsdirect aangeraden krijg hebben een groter gat dan je noemt. Deze auto zal misschien een wat groter gat vereisen...

De rose kleur heb ik wel eerder gezien bij een andere LPG auto die ik eerder had, maar dat was veel minder expliciet dan nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwN3c8tjad8BSNcZD3fWSwyKgdk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHWs4JP0hn4Oo28PbnAizc64.jpg?f=fotoalbum_large

Foto's zijn lastig goed te krijgen om de sterkte van de kleur te zien, ik heb het idee dat ze beide een beetje minder verzadigd op de foto zijn gekomen dan dat ze er in werkelijkheid uitzagen. Deze wagen heeft overigens een klepsmeersysteem, de auto die bij de bovenstaande foto hoorde niet. Geen idee of het uitmaakt.
Keezx schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:55:
Er zijn zoveel goeie alternatieven die amper duurder zijn, dat je die Autodoc en consorten echt niet nodig
[...]
Die zal ik ook zeker niet meer gebruiken, maar ik wist dat eerst nog niet. Al doende leert men... :|
Keezx schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:37:
Ik zet de NGK's op 0.8 mm (i.p.v. officieel 0,9) , geen probleem
Ok, je vermindert het gat met 0,1mm dus? Het is op dit punt duidelijk dat je een andere motor en dito bougies hebt denk ik, ik ga mijn 1,2-1,3mm bougies niet dichttimmeren naar 0,8 als je het niet erg vindt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sowieso zou ik oppassen met die platinum of iridium puntjes dichttimmeren. Die puntjes zijn veel kwetsbaarder dan die keiharde nikkel punten van ouderwetse bougies. Als je de voelermaat er klem tussen ramt en verschuift mag je al nieuwe kopen.
Voorzichtigheid geboden dus...

[ Voor 6% gewijzigd door _JGC_ op 30-05-2022 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Advies gevraagd!

Hier een Spark Bifuel (op LPG uiteraard...) uit 2012, waarvan de LPG vulnippel (aansluiting die naast de benzine-aansluiting zit) slecht begint te worden en derhalve aan vervanging toe is.
Iemand enig idee waar je deze zou kunnen krijgen?

Afbeeldingslocatie: http://auto-consument.nl/wordpress/wp-content/blogs.dir/1/files/chevrolet-spark-bi-fuel/copy_0_spark-tankdop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Nu online

AvK

Ready Set Go

Bij de plaatselijke LPG boer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ja, er zijn nog diverse webshops in NL en elders in Europa waar je zo'n ding gewoon kan bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Mijn Hyundai Coupe is op de goede weg.

Na het wisselen van de injectierail gebruikt ie geen benzine meer zowat, beetje nog voor het starten.
Stationaire toerental is na reinigen van gasklephuis en regelaar weer ok.
Op benzine gaat het ding weer helemaal goed, nu nog even langs de Necam specialist voor een LPG dampverdeling beurt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
AvK schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:04:
Bij de plaatselijke LPG boer?
Die worden helaas steeds minder plaatselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Keezx schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 23:43:
Ja, er zijn nog diverse webshops in NL en elders in Europa waar je zo'n ding gewoon kan bestellen...
Geen kunnen vinden. Ik bedoel de aansluiting in de auto, niet het verloopstuk...
PP_Sound schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 00:01:
[...]

Die worden helaas steeds minder plaatselijk.
Precies... ;(

[ Voor 24% gewijzigd door Teleluvr op 01-06-2022 03:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Teleluvr schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 03:58:
[...]

Geen kunnen vinden. Ik bedoel de aansluiting in de auto, niet het verloopstuk...

[...]

Precies... ;(
Gek idee, maar waarom niet gewoon een LPG inbouwen bellen? Ze kunnen vast zo'n nippel bestellen en opsturen.
T inbouwen is denk ik geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Waarom is het inbouwen geen raketwetenschap, maar het bestellen wel iets dat je maar moet uitbesteden? :?
Teleluvr schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:44:
Advies gevraagd!

Hier een Spark Bifuel (op LPG uiteraard...) uit 2012, waarvan de LPG vulnippel (aansluiting die naast de benzine-aansluiting zit) slecht begint te worden en derhalve aan vervanging toe is.
Iemand enig idee waar je deze zou kunnen krijgen?

[Afbeelding]
Wat is er eigenlijk mis mee?

[ Voor 72% gewijzigd door Involvement op 01-06-2022 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat ik lees over die dingen is dat het afgesloten wordt door een kogeltje die uiteindelijk vast komt te zitten, waardoor je niet kunt tanken.

Lossen ze bij de dealer op door het kogeltje naarbinnen te slaan en vervolgens te smeren met siliconenspray. Wel opletten dat bij die actie het gas uit je vulslang naarbuiten komt, oppassen voor bevriezing.
Pagina: 1 ... 32 ... 48 Laatste