psy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:58:
[...]
Nu heeft dat blok ook wel flink wat te lijden in de zware Espace. Als ik me niet vergis heeft de F4R slechts 140 pk. Dat betekent toch vaak een redelijk zware belasting, dat helpt ook niet zeg maar.
Dat klopt, 140pk en ik was er echt niet voorzichtig mee. De garage heeft altijd gezegd dat het niet verstandig is om harder dan 140 te rijden op LPG, vanwege extra motorslijtage. Maar dat deed ik natuurlijk wel. Volgepakt met katoenen tent, kampeerspullen, 5 personen, dakkoffer, fietsenrek+fietsen en dan volgas over de autobahn, urenlang... Nou ja, ook weer niet urenlang, want na 200km was de LPG tank leeg en kon de motor even afkoelen bij de pomp

Bij minder zware belading reed ik wel uren 180 als het rustig was op de weg. Wat dat betreft is het een wonder dat hij het nog zolang heeft volgehouden. Ik heb 'm uiteindelijk ingeruild omdat de PK6 versnellingsbak op z'n eind was, het motorblok deed het toen nog prima (met wat compressieproblemen, maar daar merkte je nog niks van).
Hermarcel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Nee. Vaste stoters. Ook geen openingen-met-boutjes om de klepspeling te controleren. Ik heb een S80 met deze motor gehad op LPG (getuned ook nog). Bij plm 300.000 de klepspeling preventief laten controleren. Was prima. Wel mét werkend klepsmeersysteem.
Overigens: Verbrande kleppen worden veroorzaakt door te krappe klepspeling. Kleppen verbranden ook als de klepspeling te klein is en de motor altijd op benzine draait. De te krappe klepspeling zorgt ervoor dat de klep niet helemaal sluit en daardoor zijn warmte niet kan overdragen aan de klepzitting. Inlaatkleppen kunnen daar beter tegen omdat die ook nog gekoeld worden door koele lucht/mengsel voor de volgende slag.
Kijk, DIT klinkt logisch. Al dacht ik altijd dat de extra slijtage optrad aan klepzitting, maar als het aan de klep is dan klinkt een slechtere compressie ook plausibel.
Benzine heeft toevoegingen om inslaan van kleppen te verminderen (vroeger was dat Tetraethyllood, tegen woordig een loodvervanger). LPG heeft die toevoeging niet. Via een klepsmeersysteem wordt dat alsnog toegevoegd.
En DIT klinkt helemaal niet logisch. TEL werd toegevoegd aan de benzine om pingelen te voorkomen. Dus om te voorkomen dat de benzine uit zichzelf ontbrandde voordat de bougie een vonk gaf. Dat heeft absoluut niks te maken met de kleppen en de slijtage daaraan. Of het zou een bij-effect moeten zijn van TEL, maar dan zou je bij het afschaffen van loodhoudende benzine een groot aantal auto's met overmatige klepslijtage moeten hebben gezien.
Geloof in de wel/niet werking heeft geen invloed op de daadwerkelijke resultaten van het toepassen van een klepsmeersysteem. Aan alles dat verkocht wordt zit een verdienmodel vast.
Ja, dat is natuurlijk zo, als er niks aan te verdienen viel dan verkochten ze het niet. Maar er is wel een verschil tussen een verdienmodel op basis van iets dat echt werkt en een verdienmodel op basis van een fabeltje. En ik vermoed dat een klepsmeersysteem onder dat laatste valt, want ik begrijp nog steeds niet hoe een olie ervoor kan zorgen dat een klep wordt gesmeerd NA de verbrandingsslag. Dan is die olie gewoon meeverbrand en heeft het dus geen effect meer.