Het grote LPG topic

Pagina: 1 ... 31 ... 48 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
WHiZZi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:11:
[...]

Met 2994 kg op kenteken en LPG zou dit normaal op € 996 per kwartaal.
Gelukkig heeft deze een camperkenteken, dus ik betaal €198 per kwartaal 8)
Shit, ik moet mijn Volvo ook gaan ombouwen naar camper. Ik zit op 140/maand! _O-

Edit: Wel een bijzonder kwarttarief. Meer een 20% tarief...

[ Voor 8% gewijzigd door Teleluvr op 11-05-2022 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 16:10
WHiZZi schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:42:
Sinds januari dit jaar rijd ik in een Chevrolet Chevy Van G20 uit 1993 met een 5.7L V8 blok er in, die uiteraard op LPG loopt. Alhoewel ik ook op benzine kan rijden.

[...]

Met een tank van 70 liter eronder, rij ik dus tussen de 250 en 375 kilometer op een volle tank. Ik merk wel dat er een groot verschil is in PK tussen benzine en LPG. LPG is merkbaar langzamer versnellen (een ruime 2900 kg met normaal 200 pk is sowieso niet heel snel), maar snel genoeg om gewoon met het verkeer mee te kunnen.
Dat zal geen injectiemotor zijn dan of wel? Ik vermoed dat de ontsteking dan gewoon geoptimaliseerd is op benzine, en niet op LPG, beetje als dit:
Involvement schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 00:38:
[...] Ik weet niet of LPG daadwerkelijk trager brandt, maar daar ga ik voor de vorm even van uit. Ik denk dat de eerste auto's die op LPG reden nog met distributeurs werkten en het niet mogelijk was om de ontstekingsvonk voldoende te vervroegen voor optimale verbranding omdat je anders niet zou kunnen starten op benzine, waar de motor op zou pingelen. [...] Die auto's zullen op beide LPG en benzine slechter hebben gereden dan wanneer ze geoptimaliseerd waren voor één van beide.
Misschien is het te doen om die motor om te bouwen naar een injectiesysteem, ik vermoed dat je daar het verbruik op benzine ook mee zou kunnen verlagen. In het ideale geval zou je een ECU implementeren die beide de benzine- en LPG-systemen aanstuurt zodat je geen lastig te diagnosticeren motormanagementlampjes krijgt omdat ze de benzine en LPG systemen niet van elkaars bestaan weten.

[ Voor 7% gewijzigd door Involvement op 11-05-2022 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Keezx schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:44:
Al sinds ik op LPG begon te rijden (pakweg 35 jaar geleden) heb ik diverse verklaringen gehoord en gelezen over het ervaringsfeit dat kleppen en klepzittingen het met LPG zwaarder te verduren krijgen en eerder narigheid geven dan met benzine of diesel.
-LPG verbrandt heter
-LPG brandt langzamer waardoor zich meer hitte ophoopt die via de kleppen af moet vloeien...
-LPG smeert niet waardoor kleppen "inslaan"

En degelijke, dit zijn verhalen die 10tallen jaren in omloop blijven en blijven voortwoekeren.
Wat hier feiten en borrelpraat zijn weet ik ook niet.
In mijn hoofd zijn verhaal 1 en 3 borrelpraat en beschrijven ze het probleem niet (juist). Van verhaal 2 klopt wat mij betreft alleen de premisse, maar niet de conclusie. Mijn vermoeden is dat als een ombouwset wordt aangeboden er soms misschien helemaal niet getest is op de dyno, maar dat ze gewoon getalletjes in de ECU hebben ingevoerd tot het werkte en het motormamangementlampje niet meer aan ging. Dat klinkt misschien een beetje cynisch, maar ik zie eigenlijk nooit een ombouwset die aangeboden wordt door één van de "grote jongens" zoals bijvoorbeeld Bosch. Ik denk dat de bedrijfjes die LPG ombouwsets verkopen in sommige gevallen niet meer dan een groepje jongens in een enkele garage zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Nu doe je de LPG inbouwsystemen in het algemeen toch wat tekort denk ik, daar zit in diverse gevallen toch behoorlijk wat technologie achter....
-GFI-SGI3 systeem (voorheen Teleflex/AG)
-Prins
-Vialle LPI
-BRC
-Vogels

Vroeger (tot in de late jaren '90 ) stelde het inderdaad niet veel voor, maar met de G3 installaties kwam er nogal wat electronica en software in.
Of het optimaal is durf ik niet te zeggen, maar ik merk zo goed als geen verschil tussen rijden op benzine of LPG met m'n bejaarde Mitsubishi Space Star met AG/GFI systeem.(spulletrje uit 2010)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:02

AvK

Ready Set Go

G3 maakte de LPG sector weer acceptabel. Probleemloze techniek. Doet het hier al bijna 14 jaar. Nieuwere technieken moeten zich nog bewijzen. De onafhankelijke figuur hier een post of twee boven .... wat moet ik daar mee? Groepjes jongens in een garage? Meen je dat nou serieus????

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Tis iemand met Google in een garage.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Keezx schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:42:
Nu doe je de LPG inbouwsystemen in het algemeen toch wat tekort denk ik, daar zit in diverse gevallen toch behoorlijk wat technologie achter....

[...]

Vroeger (tot in de late jaren '90 ) stelde het inderdaad niet veel voor, maar met de G3 installaties kwam er nogal wat electronica en software in.
Of het optimaal is durf ik niet te zeggen, maar ik merk zo goed als geen verschil tussen rijden op benzine of LPG met m'n bejaarde Mitsubishi Space Star met AG/GFI systeem.(spulletrje uit 2010)
Persoonlijk weet ik niet hoe G3 verschilt van eerdere systemen, dat viel samen met een aantal andere ontwikkelingen in de technologie die ik niet op volgorde ken, maar onder de streep kunnen benzine en LPG niet zo veel van elkaar verschillen. Ja, buiten de motor moet je er rekening mee houden dat LPG niet zomaar vloeibaar wil blijven, maar het zijn gewoon waterstofgevulde ketentjes van koolstofatomen. Als het spelletje werkt voor benzine is de uitdaging om LPG te laten draaien veel meer gecentreerd op hoe je de aanpassingen in een bestaand systeem ingepast krijgt in plaats van wat er veranderd moet worden. Deze informatie is relatief toegankelijk, ik ken wel een enkeling die zelf een open source ECU heeft aangepast om een bestaand motorblok met LPG en een turbo uit te rusten. Dat dit überhaupt gedaan kan worden lijkt redelijk te bevestigen dat de benodigde kennis en vaardigheid in elk geval overzichtelijk is. Het was me er niet om te doen om de fabrikanten van LPG systemen belachelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Teleluvr schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:43:
[...]

Shit, ik moet mijn Volvo ook gaan ombouwen naar camper. Ik zit op 140/maand! _O-

Edit: Wel een bijzonder kwarttarief. Meer een 20% tarief...
Het normale tarief heb ik gewoon online berekend. Dit zal per provincie anders zijn,.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-09 07:42
Involvement schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Persoonlijk weet ik niet hoe G3 verschilt van eerdere systemen, dat viel samen met een aantal andere ontwikkelingen in de technologie die ik niet op volgorde ken, maar onder de streep kunnen benzine en LPG niet zo veel van elkaar verschillen. Ja, buiten de motor moet je er rekening mee houden dat LPG niet zomaar vloeibaar wil blijven, maar het zijn gewoon waterstofgevulde ketentjes van koolstofatomen. Als het spelletje werkt voor benzine is de uitdaging om LPG te laten draaien veel meer gecentreerd op hoe je de aanpassingen in een bestaand systeem ingepast krijgt in plaats van wat er veranderd moet worden. Deze informatie is relatief toegankelijk, ik ken wel een enkeling die zelf een open source ECU heeft aangepast om een bestaand motorblok met LPG en een turbo uit te rusten. Dat dit überhaupt gedaan kan worden lijkt redelijk te bevestigen dat de benodigde kennis en vaardigheid in elk geval overzichtelijk is. Het was me er niet om te doen om de fabrikanten van LPG systemen belachelijk te maken.
Qua vermogen zie en vooral merk ik een duidelijk verschil tussen rijden op LPG en Euro95.
Misschien dat de ene motor er beter op presteert dan de andere?

Ben ook wel benieuwd hoe een auto met turbo of hybride met een LPG installatie zou omgaan.
En waarom bestaan er eigenlijk geen LPG Diesels :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

mrooie schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:21:
geen idee, diesels kun je namelijk wel vinden op aardgas (LNG)

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21
@mrooie hangt van de motor en gasinstallatie af.
Het kan ook andersom nml:
https://www.obbetuning.nl/volvo-140-naar-origineel-170-pk/

Edit:
Diesel naar LPG is onlogisch. Er zijn wel conversies gedaan van industriële motoren, maar dat bestaat uit een complete motorrevisie waar het hele dieselsysteem om zeep wordt geholpen.
De enige drijfveer erachter is dat diesels langere service intervals hebben en degelijker gebouwd zijn. Met de huidige complexiteit van een dieselmotor zie ik die conversie niet gebeuren en ook de levensduur is niet meer per se beter.

[ Voor 61% gewijzigd door _JGC_ op 12-05-2022 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
De werking van een dieselmotor berust op het feit dat het zelf ontsteekt onder compressie en de verbrandingssnelheid beperkt is door de olie-achtige vorm. Benzine ontsteekt niet goed (is het op samengesteld), en verbrandt te snel, ik denk dat LPG zich vergelijkbaar gedraagt. Het zou me niets verbazen dat LPG überhaupt niet ontsteekt bij de compressie die in normale diesels voorkomt. Bij die omgebouwde diesels wordt vaak een bougie geplaatst op de plek dat de injector zat. Het voordeel is dat je daardoor profijt kan trekken van de inherent hogere efficiëntie van de hogere compressie.

Als je de wegenbelasting van een diesel moet betalen + de LPG toeslag moet je ook wel machtig veel kilometers maken om dat terug te verdienen lijkt me trouwens, in Nederland zou zo een ombouw niet snel rendabel zijn. Ik kwam toen ik er specifiek naar ging zoeken wel LPG installaties tegen die in directe injectiemotoren werkten, maar die ben ik in het wild nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
LPG ontsteekt wel degelijk bij hoge compressie, maar het is qua inlaat- en ontsteking toch meer geschikt voor een benzinemotor, die hebben nu eenmaal een beperkte compressie wegens mogelijke detonatie.
Past dus niet zo goed bij een bestaande dieselmotor, waarvan het hele dieselsysteem anders is opgebouwd omdat het spul niet goed verdampt en verstoven moet worden, zoals JCG al opmerkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ben ook wel benieuwd hoe een auto met turbo met een LPG installatie zou omgaan.
Dat schijnt gewoon prima te kunnen! :)

Uiteraard zoals altijd van de motor afhankelijk en zo, maar het kan gewoon! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
In principe is daar geen belemmering, zij het dat een flink opgevoerde/belaste motor eerder last krijgt van problemen met kleppen en klepzittingen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-08 14:31
In het verleden waren er stadsbussen (o.a. die in Utrecht) geweest die op LPG liepen. Hoe werkten die eigenlijk en waren het aangepaste dieselmotoren? Voor zover ik weet was het daarmee ook niet nodig om met benzine te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Dat waren waarschijnlijk ouderwetse benzinemotoren...
Op benzine starten is geen ijzeren wet met LPG , met name de oudere , ongeregelde systemen startten ook op LPG....
Ik reed destijds jaren zonder 1 druppel benzine in de tank...op vakantie kon dat wel eens tot verrassingen leiden, zo bleek omstreeks 1991 de tank van m'n toenmalige Renault 18 doorgerot op de flens en begon te lekken zodra er > 20 liter in werd gekiept.
sWinters nogal eens startproblemen wegens de klassieke onderbrekerontsteking.(vochtgevoelig) met mijn eerste auto met elektronische ontsteking was dat voorbij, dat was een Renault 11...medio jaren '90.

[ Voor 18% gewijzigd door Keezx op 12-05-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
Benzinemotoren voor een bus :o Misschien wel speciaal ontworpen met het oog er LPG van te maken :D

Hmm... dan is dat starten op benzine bij geregelde systemen eigenlijk een achteruitgang. Met het BRC systeem wat ik heb kan na wijzigen v/d instellingen wel tot 99x op LPG worden gestart voordat het gereset moet worden, maar met koude motor amper te doen. Dan moet je 20-30sec. blijven starten voordat 'ie loopt.

[ Voor 7% gewijzigd door Josefien op 12-05-2022 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
Er zijn wel systemen bekend met (wederom) een grotere compressie, machtiger bobines en inlaatluchtverwarming om dat probleem te verhelpen. Lijkt me voor stervelingen zoals jij en ik lastig toegankelijk, maar het lijkt me een interessant project om eens een LPG only systeem te proberen te bouwen. :9~
Keezx schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:45:
LPG ontsteekt wel degelijk bij hoge compressie, maar het is qua inlaat- en ontsteking toch meer geschikt voor een benzinemotor, die hebben nu eenmaal een beperkte compressie wegens mogelijke detonatie.
Op een bepaald punt ontsteekt natuurlijk alle brandstof, maar de klopvastheid van LPG is groter dan die van benzine en dat laat een motor met een grotere compressie toe wat het rendement verbetert. Dan is een diesel opeens een veel logischer punt om te beginnen als je een commerciële/industriële LPG motor zou willen maken.

De reden dat we als consument alleen benzinemotoren ombouwen is een mengsel van regelgeving en ombouwgemak. Een dieselmotor ombouwen is (hier in NL) financiëel zinloos en vereist het toevoegen van kostbare en lastig te tunen componenten. Ik zag een dieselombouw wel een keer aangeboden worden, maar ben het in het wild (als in: op auto's) nooit tegen gekomen.

[ Voor 13% gewijzigd door Involvement op 12-05-2022 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:41
Keezx schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:44:
[...]

Al sinds ik op LPG begon te rijden (pakweg 35 jaar geleden) heb ik diverse verklaringen gehoord en gelezen over het ervaringsfeit dat kleppen en klepzittingen het met LPG zwaarder te verduren krijgen en eerder narigheid geven dan met benzine of diesel.
-LPG verbrandt heter
-LPG brandt langzamer waardoor zich meer hitte ophoopt die via de kleppen af moet vloeien...
-LPG smeert niet waardoor kleppen "inslaan"

En degelijke, dit zijn verhalen die 10tallen jaren in omloop blijven en blijven voortwoekeren.
Wat hier feiten en borrelpraat zijn weet ik ook niet.
Ik weet het ook niet. Maar ik weet wel, dat mijn vorige Renault Espace met 2L F4R motor (zonder turbo), na 250k km toch echt verminderde compressie had op een van de cylinders. Hij reed nog prima, maar de garage verwachtte daar binnen 50k wel problemen mee. Ze gaven hierbij aan dat dit wel degelijk komt door LPG, want dit motorblok kan op benzine makkelijk 5 ton lopen. Dus wat het mechanisme ook is, de compressie heeft eronder te lijden en uiteindelijk gaat je blok er kapot aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
mrooie schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 09:14:
[...]

Hoeveel kilometers heeft de Renault Espace gelopen?

Wij hadden al een motor revisie van een Rover 75 2.0 V6, op LPG bij 186.000 km....

LPG brandstof heeft een andere ontsteking en is schraler dan benzine je klep sealing pakkingen etc zal eerder uitgedroogd raken.
Eventueel zou je klepsmering erbij kunnen doen.
Hij staat nu op 60k.

Klepsmering heb ik nooit helemaal gesnapt. De inlaatklep wordt sowieso niet 'gesmeerd' (ook niet op benzine), want de benzine is gasvormig of verneveld als het die klep passeert. De problemen treden op bij de uitlaatklep. Die kan echter onmogelijk gesmeerd worden door zo'n systeem, want dat zou betekenen dat de klepsmeerolie niet geheel verbrandt. En dat zou weer allerlei ellende in de katalysator en bij de gasmeting veroorzaken lijkt me. Dus ik denk zelf dat klepsmering een broodje aap is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrooie
Weer een hoop wijzer geworden door jullie!
Ik blijf dit topic volgen leuk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:57
PhilipsFan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:09:
[...]

Ik weet het ook niet. Maar ik weet wel, dat mijn vorige Renault Espace met 2L F4R motor (zonder turbo), na 250k km toch echt verminderde compressie had op een van de cylinders. Hij reed nog prima, maar de garage verwachtte daar binnen 50k wel problemen mee. Ze gaven hierbij aan dat dit wel degelijk komt door LPG, want dit motorblok kan op benzine makkelijk 5 ton lopen. Dus wat het mechanisme ook is, de compressie heeft eronder te lijden en uiteindelijk gaat je blok er kapot aan.
In mijn Grand Scenic ligt diezelfde motor en die gaat nog prima bij 315k op LPG. Het is ook zeker geen uitzondering, ik zie ze op marktplaats heel regelmatig voorbij komen met een kmstand van boven de 450k.

Maargoed, laat iedereen maar in die fabeltjes over verbrande kleppen etc geloven. Dan blijft de prijs van een auto op LPG lager :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
[...]

Ben ook wel benieuwd hoe een auto met turbo of hybride met een LPG installatie zou omgaan.
Turbo en LPG kan prima. Het 1.8T-blok dat begin '00 in veel Audi's werd geleverd liep prima op LPG.
Volvo's zie je ook veel met turbo en LPG.

Diesel en LPG schijnt qua techniek wel te kunnen, maar kan in Nederland echt niet uit omdat je de 'dieselboete' (hogere mrb) betaalt voor de brandstof die je het minst gebruikt. Dan moet je wel heul veul rijden wil dat uit kunnen (en juist dan verbruik je minder diesel omdat je aantal starts zeer gering is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Bij diesels op LPG gaat het vooral om bijmengen van LPG in een bestaand dieselsysteem.voorzover ik de schaarse berichten daarover juist interpreteer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Bouke-p schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 07:00:
[...]

Maargoed, laat iedereen maar in die fabeltjes over verbrande kleppen etc geloven. Dan blijft de prijs van een auto op LPG lager :P
Fabeltjes zou ik het niet willen noemen, er zijn wel degelijk veel mensen met echte slechte ervaring op dit gebied...
Zo rond 1986-1990 bereed ik een Volkswagen Passat b.j. '78, die had bij aankoop al een verbrande uitlaatklep (met 140000 km) , een andere kop erop gezet en in 3 jaar 150000 km mee gereden met 3 verschillende motoren en ook nog een andere nieuwe kop tussendoor.
Die motoren konden gewoon niet tegen LPG....maar zulke dingen moest je destijds gewoon aan den lijve ervaren zonder internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
PP_Sound schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:27:
[...]

Wanneer het materiaal van kleppen en klepzittingen te zacht is dan gaat dat als 1e problemen opleveren door de hogere verbrandingstemperatuur en schralere brandstof met minder natuurlijke smering.

Zelf heb ik een Hyundai 2.0i 16v uit 2001 met maar 166.000 km en Necam LPG installatie met nukken.
Ben aan het uitzoeken wat daar met mis is. Het ding verbruikt benzine terwijl die op LPG loopt.
Ongeveer 4L op 200 KM :+

Updates volgen. :)
Zoiets heb ik ook ooit eens gehad. Alleen was vanaf het moment van inbouw. Ze hadden toen een probleem dat het toerentalsignaal af en toe wegviel en dan schakelt hij terug naar benzine. Via software hebben ze een andere manier van toerentalopname gekozen en was het probleem verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Keezx schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:47:
[...]

Fabeltjes zou ik het niet willen noemen, er zijn wel degelijk veel mensen met echte slechte ervaring op dit gebied...
Zo rond 1986-1990 bereed ik een Volkswagen Passat b.j. '78, die had bij aankoop al een verbrande uitlaatklep (met 140000 km) , een andere kop erop gezet en in 3 jaar 150000 km mee gereden met 3 verschillende motoren en ook nog een andere nieuwe kop tussendoor.
Die motoren konden gewoon niet tegen LPG....maar zulke dingen moest je destijds gewoon aan den lijve ervaren zonder internet.
Vroeger ja, maar dat speelt al lang niet meer. Er zijn meer dan voldoende auto's die het prima doen op LPG. Zoals iemand anders hierboven ergens al uitgebreid heeft uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:12

kraats

Ik rol

En toch had ik met mijn vorige auto (Volvo XC70 2.5T) een koprevisie nodig omdat mijn uitlaatkleppen flink weggefikt waren. Daarna het klepsmeersysteem wat de vorige eigenaar had afgekoppeld toch weer gangbaar gemaakt. Is gewoon een risico-afweging tussen kosten voor een klepsmeersysteem en een mogelijke koprevisie. Was het met een goed gebruikt klepsmeersysteem niet gebeurd? Ik weet het niet, maar gok het er toch maar niet op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfU3qVxV8QHlORwvAGrTA4cx1lI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oEF9OwQKORIGHFIBsHRa0Vgk.jpg?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door kraats op 13-05-2022 12:49 . Reden: Fotootje toegevoegd ]

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:48

psy

psy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:01:
[...]

Die discussie over wel of niet een klepsmeersysteem daar blijf ik me over verbazen.
Een klepsmeersysteem is niet nodig bij veel motoren als je klepzetels hard genoeg zijn.
"Beter wel dan niet om zeker te zijn" vind ik lariekoek, omdat
- de werking discutabel is
- je weer een extra component toevoegt wat mogelijk later stuk gaat
- je extra kosten hebt, zeker als je een "beter" klepsmeersysteem neemt
- nog meer kosten hebt aan smeermiddel
- je dit smeermiddel weer kunt vergeten
- je weer extra rotzooi in je motor aan het toevoegen bent aan je verbranding

Spaar je dat geld, zoek een goede LPG installateur, rij normaal, houd je klepspeling in de gaten, en als het dan toch fout gaat, investeer je geld in een gereviseerde kop met geharde klepzetels en lach iedereen hard uit met zo'n klepsmeerset.
En als je de keuze hebt, selecteer een auto met motor waarvan zeker is dat deze goed loopt op LPG.
Ik quote mezelf maar weer eens. ook ik geloof er, net zoals ik lees van onder andere @PhilipsFan maar weinig van.
Het is een mooi verdienmodel voor LPG inbouwers en de verkopers van flashlube.
Mijn advies.

Vraag naar ervaringen van anderen over welke motoren wel geschikt zijn.
Als je twijfelt, dan nog beter het geld uitsparen en reserveren voor een komende revisie van de kop (en meteen geharde klepzetels monteren). Dat lijkt mij kosteneffectiever.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

kraats schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:46:
En toch had ik met mijn vorige auto (Volvo XC70 2.5T) een koprevisie nodig omdat mijn uitlaatkleppen flink weggefikt waren. Daarna het klepsmeersysteem wat de vorige eigenaar had afgekoppeld toch weer gangbaar gemaakt. Is gewoon een risico-afweging tussen kosten voor een klepsmeersysteem en een mogelijke koprevisie. Was het met een goed gebruikt klepsmeersysteem niet gebeurd? Ik weet het niet, maar gok het er toch maar niet op.

[Afbeelding]
Welk bouwjaar?
Volgens mij hebben de meer recentere Volvo 5 pitters geen hydraulische klepspeling meer, dan gaat het extra hard als je niet telkens gaat stellen. Wat ze in de basis minder geschikt maakt voor lpg.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

PhilipsFan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 01:09:
[...]

Nu heeft dat blok ook wel flink wat te lijden in de zware Espace. Als ik me niet vergis heeft de F4R slechts 140 pk. Dat betekent toch vaak een redelijk zware belasting, dat helpt ook niet zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

psy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:56:
Welk bouwjaar?
Volgens mij hebben de meer recentere Volvo 5 pitters geen hydraulische klepspeling meer, dan gaat het extra hard als je niet telkens gaat stellen. Wat ze in de basis minder geschikt maakt voor lpg.
B5254T2 motor, dus volgens mij wel hydraulische klepstelling. Ik geloof zeker dat het een verdienmodel is bij LPG systemen, zoals het Prins systeem wat ik nu heb waar alleen eigen vloeistof in kan. Maar als je dat met wat goedkopere vloeistof doet hoeft het niet zo duur te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Bouke-p schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Vroeger ja, maar dat speelt al lang niet meer. Er zijn meer dan voldoende auto's die het prima doen op LPG. Zoals iemand anders hierboven ergens al uitgebreid heeft uitgelegd.
Tja, helaas speelt dat nog steeds en moet je selectief zijn als je de intentie hebt jaren ongestoord op LPG te rijden.
Nog niemand zie ik uitleggen dat je zomaar iedere auto op lpg kan zetten zonder narigheid voorgeprogrammeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
kraats schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:13:
[...]
B5254T2 motor, dus volgens mij wel hydraulische klepstelling.
Nee. Vaste stoters. Ook geen openingen-met-boutjes om de klepspeling te controleren. Ik heb een S80 met deze motor gehad op LPG (getuned ook nog). Bij plm 300.000 de klepspeling preventief laten controleren. Was prima. Wel mét werkend klepsmeersysteem.

Overigens: Verbrande kleppen worden veroorzaakt door te krappe klepspeling. Kleppen verbranden ook als de klepspeling te klein is en de motor altijd op benzine draait. De te krappe klepspeling zorgt ervoor dat de klep niet helemaal sluit en daardoor zijn warmte niet kan overdragen aan de klepzitting. Inlaatkleppen kunnen daar beter tegen omdat die ook nog gekoeld worden door koele lucht/mengsel voor de volgende slag.

Benzine heeft toevoegingen om inslaan van kleppen te verminderen (vroeger was dat Tetraethyllood, tegen woordig een loodvervanger). LPG heeft die toevoeging niet. Via een klepsmeersysteem wordt dat alsnog toegevoegd.

Geloof in de wel/niet werking heeft geen invloed op de daadwerkelijke resultaten van het toepassen van een klepsmeersysteem. Aan alles dat verkocht wordt zit een verdienmodel vast.

just my 2c

(Volvo V8 LPG met meer dan 400.000km op de klok)

(Edit: Toegevoegd dat ik zelf een B5254T2 motor op LPG heb gereden)

[ Voor 9% gewijzigd door Hermarcel op 13-05-2022 15:23 . Reden: Toegevoegd dat ik zelf een B5254T2 motor op LPG heb gereden ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
psy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Nu heeft dat blok ook wel flink wat te lijden in de zware Espace. Als ik me niet vergis heeft de F4R slechts 140 pk. Dat betekent toch vaak een redelijk zware belasting, dat helpt ook niet zeg maar.
Dat klopt, 140pk en ik was er echt niet voorzichtig mee. De garage heeft altijd gezegd dat het niet verstandig is om harder dan 140 te rijden op LPG, vanwege extra motorslijtage. Maar dat deed ik natuurlijk wel. Volgepakt met katoenen tent, kampeerspullen, 5 personen, dakkoffer, fietsenrek+fietsen en dan volgas over de autobahn, urenlang... Nou ja, ook weer niet urenlang, want na 200km was de LPG tank leeg en kon de motor even afkoelen bij de pomp :) Bij minder zware belading reed ik wel uren 180 als het rustig was op de weg. Wat dat betreft is het een wonder dat hij het nog zolang heeft volgehouden. Ik heb 'm uiteindelijk ingeruild omdat de PK6 versnellingsbak op z'n eind was, het motorblok deed het toen nog prima (met wat compressieproblemen, maar daar merkte je nog niks van).
Hermarcel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:18:
[...]
Nee. Vaste stoters. Ook geen openingen-met-boutjes om de klepspeling te controleren. Ik heb een S80 met deze motor gehad op LPG (getuned ook nog). Bij plm 300.000 de klepspeling preventief laten controleren. Was prima. Wel mét werkend klepsmeersysteem.

Overigens: Verbrande kleppen worden veroorzaakt door te krappe klepspeling. Kleppen verbranden ook als de klepspeling te klein is en de motor altijd op benzine draait. De te krappe klepspeling zorgt ervoor dat de klep niet helemaal sluit en daardoor zijn warmte niet kan overdragen aan de klepzitting. Inlaatkleppen kunnen daar beter tegen omdat die ook nog gekoeld worden door koele lucht/mengsel voor de volgende slag.
Kijk, DIT klinkt logisch. Al dacht ik altijd dat de extra slijtage optrad aan klepzitting, maar als het aan de klep is dan klinkt een slechtere compressie ook plausibel.
Benzine heeft toevoegingen om inslaan van kleppen te verminderen (vroeger was dat Tetraethyllood, tegen woordig een loodvervanger). LPG heeft die toevoeging niet. Via een klepsmeersysteem wordt dat alsnog toegevoegd.
En DIT klinkt helemaal niet logisch. TEL werd toegevoegd aan de benzine om pingelen te voorkomen. Dus om te voorkomen dat de benzine uit zichzelf ontbrandde voordat de bougie een vonk gaf. Dat heeft absoluut niks te maken met de kleppen en de slijtage daaraan. Of het zou een bij-effect moeten zijn van TEL, maar dan zou je bij het afschaffen van loodhoudende benzine een groot aantal auto's met overmatige klepslijtage moeten hebben gezien.
Geloof in de wel/niet werking heeft geen invloed op de daadwerkelijke resultaten van het toepassen van een klepsmeersysteem. Aan alles dat verkocht wordt zit een verdienmodel vast.
Ja, dat is natuurlijk zo, als er niks aan te verdienen viel dan verkochten ze het niet. Maar er is wel een verschil tussen een verdienmodel op basis van iets dat echt werkt en een verdienmodel op basis van een fabeltje. En ik vermoed dat een klepsmeersysteem onder dat laatste valt, want ik begrijp nog steeds niet hoe een olie ervoor kan zorgen dat een klep wordt gesmeerd NA de verbrandingsslag. Dan is die olie gewoon meeverbrand en heeft het dus geen effect meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
PhilipsFan schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:41:
[...]
En DIT klinkt helemaal niet logisch. TEL werd toegevoegd aan de benzine om pingelen te voorkomen. Dus om te voorkomen dat de benzine uit zichzelf ontbrandde voordat de bougie een vonk gaf. Dat heeft absoluut niks te maken met de kleppen en de slijtage daaraan. Of het zou een bij-effect moeten zijn van TEL, maar dan zou je bij het afschaffen van loodhoudende benzine een groot aantal auto's met overmatige klepslijtage moeten hebben gezien.
Er is inderdaad een tijd geweest dat loodvrije en loodhoudende benzines naast elkaar bestonden. Motoren die niet waren ontwikkeld voor loodvrije benzine hadden last van inslaande kleppen (of zittingen, voor de volledigheid). Ik heb even googled:

Van de KNAC website:
"Maar oudere motoren kunnen soms niet zonder lood of een loodvervanger omdat anders de niet-geharde klepzittingen van oude motoren beschadigen. Lood zat trouwens vooral in benzine om het octaangetal te verhogen, maar daarvoor zijn er inmiddels andere toevoegingen."

Dus ja: Lood zorgde voor een hoger octaangetal, maar ook voor bescherming van de kleppen en klepzittingen. Cilinderkoppen zijn tegenwoordig bestand tegen loodvrije benzine. Maar loodvrije benzine bevat wel lood-alternatieven. LPG bevat deze alternatieven niet.

Een klepsmeersysteem in een LPG auto doet niks meer/minder dan de brandstofadditieven voor oudere auo's om lang te kunnen draaien op moderne benzines. Omdat het niet heel makkelijk (lees: onmogelijk) is om een flesje additief toe te voegen aan je LPG tank, is er een systeem nodig om dit additief toe te voegen vlak voor de inlaatklep.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Topicstarter
Zojuist de tank weer volgegooid in Maasmechelen (België)... Ik schrok van de prijs :o Vorige week 84c/liter betaald, vandaag 72.4c/liter! 11.6c/liter minder :o Die prijsdaling had ik even gemist :p

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
LPG hier is allemaal nog rond 1,049 ;(

Er zit op 8km afstand wel eentje die uitzonderlijk goedkoop is met 0,889 maar dat is 20min door de file-volle stad :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReBr
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hier gisteren in Gouda getankt voor 1,099. vorige week nog 1,049.

Waar ik normaal altijd tankte kom ik al een tijd niet meer, deze is sinds de afgelopen maanden extreem gestegen, en zit nu nog steeds op 1,159 :|

Soms ben ik in de buurt van Zoetermeer, daar zit nog een Total, 0,989 cent

Nooit gedacht dat ik als LPG rijder moest gaan zoeken, maar tank is 100 liter, dus het is al bijna de moeite waard :)

Verder nog steeds tevreden met LPG, scheelt nog steeds enorm met benzine, en rijdt verder probleemloos. ( 2021 Vogels gasinstallatie, icm V8 Hemi)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:44
Hermarcel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:18:
[...]

just my 2c

(Volvo V8 LPG met meer dan 400.000km op de klok)

(Edit: Toegevoegd dat ik zelf een B5254T2 motor op LPG heb gereden)
Klinkt inderdaad plausibel. En inderdaad, alles na de oude generaties V70 (de lelijke in mijn ogen) heeft vaste stoters. Mijn vader heeft een 1e generatie S60 2.4 gehad, mega degelijk blok, maar al deze generatie 5 cilinders (dus ook de 2.5T's) hebben allemaal vaste stoters.

Zelf heb ik ook hydraulische klepstoters, om en nabij de 300.000km... ;) Moderne direct ingespoten motor.
:9 Gaat vooralsnog meer dan goed! Start ook op LPG. (dat ruikt wel vreemd :+ als je weet hoe een benzinemotor bij koude start ruikt) :D

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Josefien schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 12:10:
LPG hier is allemaal nog rond 1,049 ;(

Er zit op 8km afstand wel eentje die uitzonderlijk goedkoop is met 0,889 maar dat is 20min door de file-volle stad :|
Is dat die in de buurt van Zaandam op de snelweg? Ik ging er min of meer van uit dat dat een foutje was in de DirecLease App... :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Josefien
Teleluvr schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Is dat die in de buurt van Zaandam op de snelweg? Ik ging er min of meer van uit dat dat een foutje was in de DirecLease App... :D
Nee, Esso Molenlaan in Rotterdam. Die is in het echt ook 0,889.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:51
Josefien schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Nee, Esso Molenlaan in Rotterdam. Die is in het echt ook 0,889.
BP in rotterdam was altijd ook erg goedkoop. Vlak aan de snelweg A20, afrit 12, rotterdam delfshaven. Daar tankte ik voorheen het goedkoopst (regio rotterdam, utrecht, amersfoort (voor zover ik weet iig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:34

MeesterPieter

PnP Pinball

MK_ schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:08:
Zojuist de tank weer volgegooid in Maasmechelen (België)... Ik schrok van de prijs :o Vorige week 84c/liter betaald, vandaag 72.4c/liter! 11.6c/liter minder :o Die prijsdaling had ik even gemist :p
Werd wel weer eens tijd

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Josefien
LPG in Luxemburg is vrijwel net zo duur als in België... 0,849... valt wat tegen, zeg :P Land v/d goedkope brandstof behalve LPG :P

Overigens moet de airco echt wel gerepareerd worden, het was hier vanmiddag 28gr volle zon. Op de snelweg nog wel te doen ondanks de herrie, maar eenmaal in de stad/file is het zweet letterlijk niet te stoppen. Even een "powernap" doen als ik moe ben gaat ook niet. Nooit gedacht dat een defecte airco het rijplezier zo kon bederven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
ybos schreef op zondag 15 mei 2022 @ 10:12:
[...]

BP in rotterdam was altijd ook erg goedkoop. Vlak aan de snelweg A20, afrit 12, rotterdam delfshaven. Daar tankte ik voorheen het goedkoopst (regio rotterdam, utrecht, amersfoort (voor zover ik weet iig).
Daar tank ik nu dus vrijwel altijd, maar is tegenwoordig niet goedkoop met 1,049. Lange tijd was 'ie zelfs 1ct duurder dan de BP 1km verder (maar die is weer na 20u en op zondagen dicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Niet online
Teleluvr schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:53:
[...]

Het staat in ieder geval ook op het bord van de Esso, op de A8 richting Coentunnel. Lang was juist de pomp in andere richting (>Zaandam/P'end) veel goedkoper, maar nu dus niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Involvement schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Maar 1 op 50 benzineverbuik als je op gas rijdt is wel veel, dan gaat het meer richting de 25%. Misschien is daar wat mis met de afstelling.

Wel nieuwsgierig wat het probleem is, houd ons op de hoogte! :)
Update: De benzinedrukregelaar bleek te lekken en via vacuumslangetje kwam er benzine in het gasklephuis en daardoor ook in de cilinders bij lopen op LPG.
De complete injectorrail vervangen door een gebruikte en auto loopt weer normaal bij lage toeren op benzine en gas.
Alleen het toerental stationair is nu te hoog. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Nou..... voor het eerst sinds bijna 14 jaar een storing aan mijn LPG installatie gehad (EuroGas). Mijn stoere Dacia motor blokje 1600cc 16 klepper liep ineens niet goed. Stotterde en schokte zo nu en dan. Nu had ik zelf al gezien dat de aansluitslangetjes van de injectoren naar het inlaat spruitstuk en het slangetje vanaf het LPG filter naar de injector rail een beetje mottig waren (aan vervanging toe zeg maar). Dus afspraak gemaakt, de monteur merkte direct dat de motor inderdaad niet goed liep en volgens hem liep die zelfs zo nu en dan op 3 poten. Slangetjes zijn vervangen en de stekkertjes van de injectoren zijn schoongemaakt omdat toen de monteur even met die stekkertjes rammelde de motor ineens weer goed liep. Tegelijkertijd het LPG filter ook laten vervangen natuurlijk. Helaas een dikke 200 Euro verder nu maar hij loopt weer als een zonnetje.
Op naar de volgende 14 jaar...... :)

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-09 19:50
Hier nu de eerste 7500km probleemloos op LPG gereden in m’n Uppie!

Merkte de afgelopen 2 dagen wel dat ie in de ochtend wat moeite had met starten op benzine. De eerste keer sloeg ie zelfs af.

Iemand een idee waar dat aan zou kunnen liggen? Misschien lekkende verstuivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Kan zoveel zijn, op 1 staat de ontsteking (bobines/bougies/kabels) lekkende verstuivers (da's eigenlijk meer iets van diesels) waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:10
Kriss1981 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:08:

Merkte de afgelopen 2 dagen wel dat ie in de ochtend wat moeite had met starten op benzine. De eerste keer sloeg ie zelfs af.

Mijn auto begon langzaam maar zeker ook steeds slechter te starten en de eerste minuten slecht te lopen. Uiteindelijk dacht ik aan het verhaal van Josefien. Ik deed immers al dik een jaar met een tank benzine. Heb wat op benzine gereden, 15 liter verse benzine bijgetankt (ik tank altijd e5 of beter) en het slechte starten is over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Niet online
Het kan sowieso altijd van alles zijn, slecht starten. Bij mij was het een slechte brandstofpomp en had dus uiteindelijk niets te maken met LPG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Oude benzine er in? Veel korte ritjes rijden? Bougies op tijd vervangen? Ontlucht je benzinetank wel goed? Start procedure niet helemaal goed uitvoeren? Daarmee bedoel ik dat veel mensen hun sleutel in het contact steken en direct helemaal doordraaien. Of met hun voeten tijdens het starten de pedalen beroeren. Gewoon koppeling los (geen poot op het gas). Steek je sleutel in het slot, zet em op contact zodat de lampjes gaan branden. Wacht 2 seconden dat de lampjes uitgaan en draai dan pas door naar daadwerkelijk de start motor laten draaien. Op die manier kunnen alle censoren even 'nadenken' om op de juiste instelling te gaan zitten en vooral dat de benzine brandstofpomp even druk op kan bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Hmm....

De benzine wordt bij mij meestal niet zo oud. Tank normaal ongeveer 5 liter E5(98).
En ik doe eigenlijk geen korte ritjes, want rijd dagelijks 140km.

Na de LPG inbouw heb ik een beurtje uitgevoerd en ook de bougies vervangen, dus deze zijn pas 7000km 'jong'. Ondanks dat ik de pen-bobines in deze auto een waardeloos design vind, zag alles er goed uit.

Zal vandaag eens de benzine verder oprijden en er verse benzine bijtanken, om te zien of dat verbetering brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:28
Heeft iemand ervaring met de Mitsubishi Outlander II (2008-2012) op LPG, en dan specifiek de 2.4? Ik lees hier wisselende verhalen over, maar zie ze zo af en toe wel te koop op gas met een hoge km-stand. Normaliter gaan indirect ingespoten Mitsu motoren wel lekker op gas, maar dit schijnt een DaimlerCrysler product te zijn.

De 2.0 schijnt wel goed op gas te kunnen, maar die vind ik eigenlijk net te zwak voor het trekken van zware aanhangers/caravans (waarvoor ik 'm juist eventueel zou aanschaffen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Op het Mitsubishi forum zitten er wel een paar die op LPG rijden, misschien deze vraag daar eens neerleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:28
@Keezx Ja, bij de Mitsubishi Owners Club hoorde ik juist de wisselende verhalen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:01
Mooi topic! Heb zelf een Mercedes ML500 uit 2006 die ik afgelopen jaar voorzien heb van LPG. Ben blij dat ik dat gedaan heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:53
Kriss1981 schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:08:

Accu en startmotor nog wel fris?
Weet zelf dat de Up het liefst een kwart tank wil om goed te starten, altijd met het tanklampje rondrijden is niet aan te raden. Vroeg toch een extra slag van de startmotor merkte ik, dus al heel vroeg mee gestopt.

E10 kan best wat hebben qua veroudering, in de lockdowns stond de Up lang stil en dat maakte niks uit.

[ Voor 6% gewijzigd door mk1992 op 19-05-2022 09:14 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Accu is nieuw en aan de startmotor ligt het ook niet. De motor slaat wel aan maar heeft vervolgens moeite om op toeren te blijven/komen.

Vanochtend ging het trouwens weer gewoon goed. Misschien doordat ik gister ruim 10liter benzine erbij heb gedaan.

Ik deed er normaal maar 5liter benzine in en reed ook alweer een week rond met het lampje aan :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Kriss1981 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:54:
Accu is nieuw en aan de startmotor ligt het ook niet. De motor slaat wel aan maar heeft vervolgens moeite om op toeren te blijven/komen.

Vanochtend ging het trouwens weer gewoon goed. Misschien doordat ik gister ruim 10liter benzine erbij heb gedaan.

Ik deed er normaal maar 5liter benzine in en reed ook alweer een week rond met het lampje aan :X
Lijkt me dan dat de brandstofpomp niet genoeg benzine kon op zuigen om genoeg druk te geven.
Zelf rijd ik altijd met minimaal 10 liter benzine er in. Meestal met meer. Ik probeer de benzine tank op ongeveer een kwart af te tanken steeds.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_

Houd er rekening mee dat je brandstofpomp continu werkt tijdens rijden op LPG. Die brandstofpomp wordt gekoeld door de benzine. Als de pomp droog komt te staan brandt ie door, dus houd iig voldoende benzine aan.

Als je even wat pagina's terug gaat vind je de gesmolten brandstofpomp van Josefien terug, die was doorgereden met lege tank omdat de meter kapot was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter

MeesterPieter

PnP Pinball

_JGC_ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:16:
[...]

Houd er rekening mee dat je brandstofpomp continu werkt tijdens rijden op LPG. Die brandstofpomp wordt gekoeld door de benzine. Als de pomp droog komt te staan brandt ie door, dus houd iig voldoende benzine aan.

Als je even wat pagina's terug gaat vind je de gesmolten brandstofpomp van Josefien terug, die was doorgereden met lege tank omdat de meter kapot was.
precies dit, zou best een stervende benzinepomp kunnen zijn

het is erg merkafhankelijk met hoeveel benzine je minimaal het best kunt rijden, maar als minimum kun je het best 2x de "tankreserve" aanhouden

[ Voor 38% gewijzigd door MeesterPieter op 19-05-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kriss1981
Bedankt voor de info allemaal _/-\o_

Zal er voortaan voor zorgen dat ik voldoende benzine in de tank heb. Hopelijk is er nog geen permanente schade aangericht, maar dat is even afwachten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik heb er nooit meer dan 10 liter in gehad, niks aan de hand.
Net voor het lampje aangaat is waarschijnlijk net iets te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeesterPieter

MeesterPieter

PnP Pinball

Eigenlijk zou dit gewoon in de eerste alinea van het topic geplaatst moeten worden

rijdt je op LPG:

tank geen E10
houdt je benzinepijl altijd boven de 2x tankreserve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
E10 hangt toch wel af van de auto, de meesten kunnen prima mee overweg...ook m'n Mitsubishi van 2005.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

@Keezx Het gaat er niet om dat je auto niet tegen E10 zou kunnen, maar dat E10 veel sneller verslechtert als het in je tank blijft zitten vergeleken met E5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Juist daarom ook nooit een volle tank, maar 5 a 10 liter, de pomp blijft heel en je hebt een redelijk buffertje.
Maandje of 2 kan makkelijk, ik heb m'n ouwe een maand of 3 laten staan als reservevoorraad onderdelen voor m'n : nieuwe", startte na 3 maanden in 1 klap. (toen de sloop em kwam halen)

[ Voor 45% gewijzigd door Keezx op 19-05-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:53
MeesterPieter schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:10:
Eigenlijk zou dit gewoon in de eerste alinea van het topic geplaatst moeten worden

rijdt je op LPG:

tank geen E10
houdt je benzinepijl altijd boven de 2x tankreserve
Het aantal E10 waarschuwingen/spookverhalen en het aantal daadwerkelijke problemen is toch wel een verhouding van 25:1. Wordt zwaar overtrokken, volgens het internet had half Nederland al een nieuwe motor nodig gehad.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter

MeesterPieter

PnP Pinball

mk1992 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Het aantal E10 waarschuwingen/spookverhalen en het aantal daadwerkelijke problemen is toch wel een verhouding van 25:1. Wordt zwaar overtrokken, volgens het internet had half Nederland al een nieuwe motor nodig gehad.
Het is een sluipmoordenaar inderdaad, iedereen die er geen verstand van heeft denkt dat t wel mee zal vallen. En de dingen die kapot gaan lijken voor een leek gewone slijtage.
Net als dat veel mensen denken dat een kapotte brandstofpomp gewoon slijtage is bij een auto op lpg

Maargoed, een waarschuwing lijkt me wel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
mk1992 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:40:
[...]

Bij elk nieuwsartikel over een in de fik gevlogen auto is de standaard reactie "Zie je tegenwoordig steeds meer, komt door de E10 benzine". Zelfs diesels vliegen spontaan in de fik door E10 ;)

Maargoed, als je niet teveel voorraad in de tank laat zitten kan E10 geen kwaad. Rijd je een halfjaar met een tankje benzine rond zou ik er geen E10 in gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Involvement
Jammer dat het zo lastig te testen is, maar ik rijd gewoon rond met een volle tank en maak me geen zorgen (ben ik hierin alleen? :/) Als dan dat gassysteem een keer hapert kan ik nog even doorrijden. Daarentegen heb ik zelf nooit startproblemen gehad, dus misschien ben ik een beetje 'gebiased'. Misschien wordt er minder lucht vocht opgenomen in de brandstof als er weinig lucht in de tank zit? Er zit een systeem in auto's om verdampingsgassen af te voeren en te recyclen (het gashuis in), misschien speelt dit ook een rol? Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar het werkt met motorvacuüm, dus het zal waarschijnlijk dingen doen als de motor loopt (op welke brandstof dan ook).

Er spelen hier volgens mij trouwens twee dingen:
  • De brandstof verliest zijn volatiele componenten, waardoor het lastiger ontbrandt. Dit gebeurt met of zonder ethanol;
  • Vochtopname van de benzine, wat alleen gebeurt door de ethanol en het vocht hoopt zich op onderaan de tank.
Voor het eerste probleem verwacht je meer last in de zomer en kan je verhelpen door af en toe wat te tanken. Voor het tweede probleem zou ik proberen eerst een stukje te rijden op de verontreinigde brandstof omdat het water zich onderaan de tank ophoopt en het als eerste op zou moeten raken. Zodra je dan tankt heb je minder vocht over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:32

superwashandje

grofheid alom

Involvement schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:12:
Jammer dat het zo lastig te testen is, maar ik rijd gewoon rond met een volle tank en maak me geen zorgen (ben ik hierin alleen? :/) Als dan dat gassysteem een keer hapert kan ik nog even doorrijden.
Nee hoor, ik probeer ook alleen benzine e5 te tanken (in belgie ;)) als ik weer eens bij mijn schoonvader langs ga, en dat is 3 a 4 keer per jaar. Ik gooi de tank dan gewoon vol hoor. Laatst ging er een lpg injector stuk dus moest ik 600 km op benzine rijden voordat het vervangen kon worden. Heb er niet extra voor hoeven tanken :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@Involvement Wat vocht betreft vergeet je daarbij dat de brandstofpomp continu draait bij rijden op LPG. Als je de auto een halfjaar stil laat staan heb je kans op vocht in de tank, als je een halfjaar met een volle benzinetank rondrijdt is dat continu in beweging en blijft dat vocht gewoon in de brandstof zitten.

Het vocht zelf is overigens niet het probleem, maar de voedingsbodem voor bacteriegroei. Die sterven af en laten een laagje achter in je brandstofsystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
In de bijna 6 jaar dat ik de Corsa heb heeft die nog nooit een volledig volle benzinetank gezien :+

Meestal gooi ik ~10-15L er bij, dan zit hij weer 1/2-2/3 vol. Dus dan tank ik met ~10-15L over in de tank? Althans voordat het brandstofreserve lampje aan gaat, als die ook eenmaal aan is blijft die zakken ook al rijdt hij op LPG :+

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Met een LPG auto rondrijden inclusief een volle benzinetank is natuurlijk ook niet echt slim. Je hebt toch gauw 30 a 40 kilo extra gewicht mee. Alsof je constant met 3 volle kratten bier rondrijdt......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
AvK schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:48:
Met een LPG auto rondrijden inclusief een volle benzinetank is natuurlijk ook niet echt slim. Je hebt toch gauw 30 a 40 kilo extra gewicht mee. Alsof je constant met 3 volle kratten bier rondrijdt......
Vol hoeft niet, kwart tot halfvol is zat genoeg.

Wat betreft gewicht is dat voor sommige auto's positief. Heb vroeger een 206 1.4HDI gereden waar ik altijd een 20 literzak kattenbakvulling in de kofferbak had liggen. Achterkant was gewoon veel te wispelturig. Dat vond ik wel positief aan de 207SW op LPG daarna, die had standaard extra gewicht achterin.

Rijd nu weer een 206SW 1.4HDI, merk duidelijk verschil in wegligging tussen lege en volle tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Ja daarom hoef ik dus al geen extra gewicht: er zit standaard al een tweede tank op de achteras met genoeg tegengewicht :+

Maar ja, inderdaad nooit vol in het kader van loos gewicht meesleuren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:57

mrc4nl

Procrastinatie expert

mijn schokbrekers zijn wat slapjes geworden door de jaren heen, dus een volle tank is alleen maar vervelend bij drempels :')

Aan de andere kant, ik kan nu makkelijker vol over drempels knallen, voorzichtig zijn vanwege de dempers heeft toch geen zin meer :+

ora et labora

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Keezx
Achterdempers zijn meestal niet duur en makkelijk te monteren.....

Zegt iemand die al een half jaar een nieuwe set heeft liggen en eigenlijk te lui is om ze eronder te zetten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
Involvement schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:12:
Jammer dat het zo lastig te testen is, maar ik rijd gewoon rond met een volle tank en maak me geen zorgen (ben ik hierin alleen? :/) Als dan dat gassysteem een keer hapert kan ik nog even doorrijden. Daarentegen heb ik zelf nooit startproblemen gehad, dus misschien ben ik een beetje 'gebiased'. Misschien wordt er minder lucht vocht opgenomen in de brandstof als er weinig lucht in de tank zit? Er zit een systeem in auto's om verdampingsgassen af te voeren en te recyclen (het gashuis in), misschien speelt dit ook een rol? Ik weet niet precies hoe dat werkt, maar het werkt met motorvacuüm, dus het zal waarschijnlijk dingen doen als de motor loopt (op welke brandstof dan ook).

Er spelen hier volgens mij trouwens twee dingen:
  • De brandstof verliest zijn volatiele componenten, waardoor het lastiger ontbrandt. Dit gebeurt met of zonder ethanol;
  • Vochtopname van de benzine, wat alleen gebeurt door de ethanol en het vocht hoopt zich op onderaan de tank.
Voor het eerste probleem verwacht je meer last in de zomer en kan je verhelpen door af en toe wat te tanken. Voor het tweede probleem zou ik proberen eerst een stukje te rijden op de verontreinigde brandstof omdat het water zich onderaan de tank ophoopt en het als eerste op zou moeten raken. Zodra je dan tankt heb je minder vocht over.
Ik doe het ook al jaren zo. De tank vol en dan weer leeg rijden. Vier tanks per jaar. Ik heb wel problemen met mijn injectoren gehad nadat er E10 in ging. De injectoren waren vervuild en lekten derhalve door en ik kreeg de raarste storingen met de Prius. Vier bussen wyns in de tank losten dit op. Daarop de overschakel temperatuur iets omhoog gezet zodat er wat langer op benzine gereden wordt en bij iedere tankbeurt een flesje injector cleaner van flashlube erbij. Deze is iets goedkoper dan Wyns. Hierna geen problemen meer ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Per jaar vrijwillig 200 liter benzine verstoken plus nog wat vage toevoegingen, ik vind het nogal zot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Keezx schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:08:
Per jaar vrijwillig 200 liter benzine verstoken plus nog wat vage toevoegingen, ik vind het nogal zot.
Ik vind het juist gezond voor je auto! :)

Grofweg 20 jaar geleden was zelfs het advies om 1 keer per maand je hele benzinetank zo goed als op te rijden om eventuele LPG G3/LPi problemen te voorkomen! ;)

Verder vind ik dat hele E10 verhaal maar een beetje ranzig en wordt er hier alleen E98 getankt om die reden! :Y)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Nu online
Keezx schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:08:
Ach, op 40000km per jaar en het voorkomt problemen met de verstuivers. Een Prius stopt gewoon met alles en is alleen met een reset via de obd weer aan de praat te krijgen. Vraag niet hoe ik dit weet. :+
Gelukkig heb ik de Torque app tot mijn beschikking waar dat mee kan
Het LPG verbruik van 1 op 17 en 413000 km zonder mankementen maakt veel goed.
Enne vage toevoeging?? Injector cleaner, hoezo vaag?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://media.discordapp.net/attachments/824742338110816346/977208109523169300/IMG20220520151913.jpg

Je moet er toch iets voor over hebben om te tanken voor €0.718/l in Maasmechelen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Signor Doekie schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:46:
[...]

Ach, op 40000km per jaar en het voorkomt problemen met de verstuivers. Een Prius stopt gewoon met alles en is alleen met een reset via de obd weer aan de praat te krijgen. Vraag niet hoe ik dit weet. :+
Gelukkig heb ik de Torque app tot mijn beschikking waar dat mee kan
Het LPG verbruik van 1 op 17 en 413000 km zonder mankementen maakt veel goed.
Enne vage toevoeging?? Injector cleaner, hoezo vaag?
Het is allemaal relatief natuurlijk, ik rij 20000 km per jaar en dan is 400€ voor benzine me simpelweg nog teveel.
Ik heb zelf nog steeds last van "bokkig"lopen na overschakelen op LPG en heb vorige week voor het eerst wat injectorcleaner in de tank gemikt, voorlopig is er nog niks van te merken, maar dat kan na 10 cc op 10 liter benzine eigenlijk ook niet (na de koude start loopt ie hooguit 4 tot 500 meter op benzine)

Edit: vandaag gaf ik , meteen na het omschakelen, een flinke peut gas met de koppeling in en het bokkig lopen was meteen over....
Alles waar Wynn's of Flashlube op staat vind ik vaag en stinkt naar verdienmodellen voor goedgelovigen....

[ Voor 5% gewijzigd door Keezx op 20-05-2022 16:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Nu online
Keezx schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Het is allemaal relatief natuurlijk, ik rij 20000 km per jaar en dan is 400€ voor benzine me simpelweg nog teveel.
Ik heb zelf nog steeds last van "bokkig"lopen na overschakelen op LPG en heb vorige week voor het eerst wat injectorcleaner in de tank gemikt, voorlopig is er nog niks van te merken, maar dat kan na 10 cc op 10 liter benzine eigenlijk ook niet (na de koude start loopt ie hooguit 4 tot 500 meter op benzine)

Edit: vandaag gaf ik , meteen na het omschakelen, een flinke peut gas met de koppeling in en het bokkig lopen was meteen over....
Alles waar Wynn's of Flashlube op staat vind ik vaag en stinkt naar verdienmodellen voor goedgelovigen....
Als ik tank gaat er per keer ca 35ltr benzine bij.
Dat is al veel minder dan de 200 liter die jij schetst en de prijzen zijn nog niet zolang boven de €2.00 de liter natuurlijk.
Ik ben ook altijd wat sceptisch t.o.v. allerlei toevoegingen maar de injector cleaner deed in mijn geval wel wat het beloofde. Ik heb er dan ook gelijk vier in gekieperd en daarna een hele tank benzine leeg gereden en voila, hij reed weer als een zonnetje op benzine en daarmee weer zonder storingen op LPG.
Vandaag heb ik de Prius, met een km stand van 413000 na 6,5 jaar trouwe dienst en 250000 probleemloze kilometers op LPG, ingeruild op een "nieuwe" uit 2009 met een maagdelijke km stand van 155000 km. Er komt nu een BRC installatie in. Eens kijken of dit beter gaat v.w.b. de injectoren als bij de Vogels installatie. De oude ringtank mag nog even blijven, die wordt hergebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Hier(Heerenveen) was de prijs net weer onder de euro. Wel heel minimaal met 0,999 maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Bouke-p schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:51:
Hier(Heerenveen) was de prijs net weer onder de euro. Wel heel minimaal met 0,999 maar toch.
Total zeker? Was het gisteren 0,999

Net voor 1,919 diesel getankt. 978km op 45,8 liter gedaan. Heb met mijn LPG auto destijds een rijstijl aangeleerd van "leuk, kost toch geen fuck", dat heb ik afgeleerd, van 1:19 naar 1:21 :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
_JGC_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:58:
[...]

Total zeker? Was het gisteren 0,999

Net voor 1,919 diesel getankt. 978km op 45,8 liter gedaan. Heb met mijn LPG auto destijds een rijstijl aangeleerd van "leuk, kost toch geen fuck", dat heb ik afgeleerd, van 1:19 naar 1:21 :X.
Klopt!
Diesel rijden is nu echt niet grappig meer. We hebben nog een 2serie Grand Tourer diesel. Rijd erg lekker, maar tanken doet pijn 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
MK_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:00:
[Afbeelding]

Je moet er toch iets voor over hebben om te tanken voor €0.718/l in Maasmechelen :7
Ik bleef vanavond dichter bij huis en tankte iets noordelijker (Kinrooi) voor 80,2ct/l. Inclusief droge voeten :) Prijsverschil met benzine heb ik nog niet eerder zo groot gezien, €1,215/l terwijl dat normal zo’n 95 ct/l bedraagt.

Daarnaast hier nog een ‘schuldige’ door gewoon E95 vol te tanken. Schat ook ongeveer 4 a 5 tanks per jaar. Het is wel zo dat mijn installatie altijd benzine verbruikt tijdens het rijden (en dat hoort zo). Heb wel eens gedacht om vaker een beetje te tanken maar ben te gemakzuchtig in de praktijk. Bij mijn vorige auto ook nooit problemen mee gehad.

Aan de ene kant kun je denken wat maakt nu die 200liter per jaar tegen wat hogere prijs uit. Anderzijds zelf geen aanleiding gehad om te switchen.

Ten aanzien van flashlube: check, doe ik ook. Laat mij maar zo’n gelovig type zijn. Maar ik volg de instructies van mijn inbouwer op, tot op de letter. Daar is de auto ook in onderhoud en mij is verzekerd dat lpg en auto een prima match zijn voor een paar 100dkm op lpg. Is er dan een keer iets aan verwacht ik uiteraard een goede verklaring en dito service. Gooi er ook niet voor niks van die dure vloeistof in elke 10dkm.

[ Voor 16% gewijzigd door marcelcee op 20-05-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
marcelcee schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:23:
CUT
Ten aanzien van flashlube: check, doe ik ook. Laat mij maar zo’n gelovig type zijn. Maar ik volg de instructies van mijn inbouwer op, tot op de letter. Daar is de auto ook in onderhoud en mij is verzekerd dat lpg en auto een prima match zijn voor een paar 100dkm op lpg. Is er dan een keer iets aan verwacht ik uiteraard een goede verklaring en dito service. Gooi er ook niet voor niks van die dure vloeistof in elke 10dkm.
Ofwel,: wij van WC eend bevestigen dat WC eend het beste voor uw dure wagen is...maar waarschijnlijk zegt je dit als Belg niks..

Ik gooide iets waar Flahlube op staat in de tank omdat het beredeneerd mogelijk een nuttige actie is, niet omdat een figuur die er commercieel belang bij heeft dat aan me opdringt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Nu online
@Keezx Je haalt denk ik nu twee dingen door elkaar. Ik heb het over benzine injector cleaner van het merk Flashlube en en marcelcee heeft het over de wel bekende valve saver van Flashlube welke ik dus niet heb gebruikt in de Prius.
I.p.v. valve saver liet ik boven de 3000rpm iets benzine inspuiten ten einde de kleppen iets te ontzien. Dit draagt natuurlijk ook bij aan het benzine verbruik van vier tanks per jaar. Of dit zin heeft kun je je afvragen maar ik heb de kleppen niet hoeven te stellen de afgelopen 6.5 jaar en 250000km op LPG.

[ Voor 10% gewijzigd door Signor Doekie op 27-05-2022 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 23:05
MK_ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:00:
[Afbeelding]

Wij hebben daar onze tank ook nog volgegooid en een terrasje gepakt. Wij waren voor de buien uit en hadden er nog een mooie ochtend/middag bij met 25 graden en veel zon. Met een Volvo V70 met 735k op de klok prima te doen.

Morgen zelf mijn C4 maar weer volgooien voor 1,019 :X

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:52
Keezx schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 00:05:
[...]

Ofwel,: wij van WC eend bevestigen dat WC eend het beste voor uw dure wagen is...maar waarschijnlijk zegt je dit als Belg niks..

Ik gooide iets waar Flahlube op staat in de tank omdat het beredeneerd mogelijk een nuttige actie is, niet omdat een figuur die er commercieel belang bij heeft dat aan me opdringt...
Ja dat klopt, maar dat bedoelde ik ook. Laat mij er maar in trappen en iets kopen wat niet aantoonbaar effect heeft. Zo’n schokkend bedrag is het ook weer niet, hoewel het duurder is naarmate het nut minder is. Volgens mij doet het eerder niets (goeds) dan dat het echt kwaad kan om erbij te mikken. Valve saver was inderdaad wat ik bedoelde (wat in een andere reactie terecht werd verondersteld).

Maar mijn redenatie is dat zodra ik dan op problemen zou stuiten, dat het niet door mijn nalaten is veroorzaakt. Mogelijk krijg ik via een omweg alsnog de rekening gepresenteerd, zo goed gelovig ben ik dan ook weer niet ;) En wie weet voorkomt het wel wat problemen.

Overigens woon ik in NL, al scheelt het maar een paar honderd meter. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Niet online
Het is een loodvervanger. Niks meer en niks minder. Een zelfde soort loodvervanger zit wèl in benzines, niet in LPG. Het "systeem" bestaat alleen maar omdat het lastig is om een flesje loodvervanger in je lpg tank te kieperen.

Het is geen rocket-science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrooie
Hermarcel schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:20:
Het is een loodvervanger. Niks meer en niks minder. Een zelfde soort loodvervanger zit wèl in benzines, niet in LPG. Het "systeem" bestaat alleen maar omdat het lastig is om een flesje loodvervanger in je lpg tank te kieperen.

Het is geen rocket-science.
Tegenwoordig zit er haast geen Lood meer in benzine meer ethanol e5= 5% e10=10%
Je hebt tegenwoordig wel middeltjes om door je benzine te doen (E10 protector)
Pagina: 1 ... 31 ... 48 Laatste