Greatsword schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 16:42:
[...]
Ik heb veel apparatuur ook een vast ip adres toegekend in de router voor o.a. de Synology Nas, de Mac voor bijvoorbeeld Plex enz.
Verder hebben veel apparaten ook gewoon accounts en Apps om ze van buitenshuis te kunnen bedienen. Voorbeeld Protect van Ubiquiti voor de camera's, Hue voor de lampen, Synology met Quickconnect.
Wil je dan zeggen dat ondanks het feit dat deze apps verbonden zijn met het internet en ingelogd zijn met de desbetreffende accounts het nog steeds mogelijk is dat ik ze dan ineens niet meer kan benaderen als ik geen Vast Ip meer heb?
Dat vaste IP die je in je router hebt toegekend aan die apparaten is het interne IP dat alleen binnen jouw thuis netwerk gebruikt wordt. Dat staat los van het externe IP dat je van je provider 'krijgt'.
Die diensten die je noemt zullen daar geen last van hebben. Die apparaten in jouw huis maken dus verbinding met de server van zo'n dienst via jouw account en zorgen er op die manier voor dat jij ze van buiten je huis kan bereiken, via jouw account. De verbinding wordt dus in eerste instantie opgezet vanaf jouw huis naar de servers van die partijen. De servers van die partijen hebben wel een vast IP, dus jij maakt daar verbinding mee als je niet thuis bent (waarschijnlijk via een app ofzo die ze aanbieden) en gaat dan via die weg naar de lampen, camera's etc. thuis.
Dus in jouw geval zou zo'n vast IP niet uitmaken waarschijnlijk. Veel tweakers hier willen echter niet afhankelijk zijn van zo'n dienst van een externe partij en gewoon rechtstreeks met hun thuis router verbinden en dan heb je dus wel een vast IP nodig.
Heb je nu Tweak? Heb je dan überhaupt een vast IP aangevraagd bij ze? Standaard is het IP dat je van ze krijgt voor zover ik weet namelijk wel dynamisch en zou dus kunnen wijzigen (gebeurt niet snel, maar kan wel gebeuren). Pas als je het MAC adres van je router hebt doorgegeven aan Tweak maken zij een DHCP reservering voor je zodat je altijd hetzelfde IP krijgt.
Dus als je dat niet gedaan hebt kan je er vrij zeker van zijn dat je niet per se een vast IP nodig hebt als je wil kunnen blijven doen wat je nu ook doet.