westlym schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 22:36:
Ik heb van het weekend weer mijn pfsense machine aangezet, en deze tussen mijn netwerk en de fritzbox gezet. ik heb geen vlan aangemaakt, want ik maak nog steeds gebruik van de fritzbox (tv en zo). Ik heb wel de pfsense als 'exposed host' ingesteld in de fritzbox.
Maar ik merk dat ik niet boven de 300 mbps komt, als ik de snelheid van mijn internet ga testen. bij de upload kom ik wel in de buurt van 600 mpbs....een week geleden zonder, zonder de pfsense, kwam ik wel in de buurt van 900 mbps.
Misschien meer mensen ervaring met dit?
Op moment geen Tweak klant, maar het zit er naar uit dat ik met enkele maanden wel klant ben. Dus kan niet volledig antwoorden.
Doordat ik in de toekomst dus Tweak klant wordt, ben ik gaan controleren of mijn pfSense wel 1gbit kan routeren en nat kan gebruiken.
Setup: server met unraid. En pfSense in een VM met 2 cores, 2GB ram, en 20GB drive op NVME SSD.
Processor: Ryzen 5 1600x
Totaal geheugen: 32GB
Netwerk adapter: HP NC360T PCI-E twee-poorts Gigabit serveradapter.
pfSense zit verbonden met virtio driver.
Verschillende netwerken:
Ziggo
LAN - gamepc
Windows - 2 servers
Linux - 2 servers(Ubuntu)
Getest met iPerf.
Ik heb verschillende tests gedaan, verschillende kanten op en op verschillende.
Maar ik haalde lang niet altijd 1gbit of in de buurt. Sommige gevallen maar 600mbit/s. En met Ubuntu was de upload voor wat aanpassingen 300mbit tops. Na wat aanpassingen lukte 600mbit.
Ik haalde 1gbit als ik bijvoorbeeld op de unraid server iPerf draaide. Maar dan komt het verkeer niet bij pfSense. Met een andere adapter lukte het ook gewoon om 2.4gbit te halen. (Met 2.5gbit adapter)
Mijn conclusie was dat mijn CPU tegelijkertijd ook door vm's, Docker en unraid wordt gebruikt. En daardoor kan pfSense lang niet 1gbit vol trekken, ook met 2 data stromen.
Ziggo 250/25 doet hij met gemak.
Ben benieuwd welk hardware je pfSense opdraait.