[Glasnet.nl] Ervaringen? (Moerdijk)

Pagina: 1
Acties:
  • 8.849 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cybermaus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-05 11:07
Na verschillende valse starts (heb me elke keer als "ambassadeur" opgegeven) komt er eindelijk glasvezel in Moerdijk. e-fiber is de beherende partij, en goed of slecht, daar is toch geen keuze.

Ik probeer me in te lezen in de providers, en er is heel wat informatie over de meeste partijen, maar ik vind helemaal geen ervaringen of topic van Glasnet.nl als aanbieder. Zelfs niet op Tweakers. Het meeste vind ik nog in dit interview, maar dat is ook maar een zelf-review.

Is er enige ervaring met Glasnet.nl?

Bijvoeging: hoe is Glasnet gelinkt.
--

De aanleg lijkt overigens wel gunstig. Gratis als je tijdens het project een abonnement afneemt, ongeacht de afstand, zelfs buitengebied!! Minimaal €450 als je het later afneemt (€450 tot 9 meter, meer is op aanvraag) Goed zoeken laat ook zien dat je er 24 maanden aan vast zit, of €10 per maand afkoop, wat ook nog heel redelijk is.

Wel zijn alle bijna alle aanbieders van TV op basis van Canaal Digitaal, waarover ik veel geklaag hoor. Alleen Youfone is denk ik eigen beheer.

[ Voor 3% gewijzigd door cybermaus op 21-05-2021 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:47
E-Fiber heeft een echt open netwerk. Elke provider mag zelf zijn apparatuur ophangen in de glasvezelcentrale van E-Fiber.

Freedom, Tweak, Fiber, Glasnet en Onvi gebruiken Canal Digitaal als TV-leverancier.

Youfone, Stipte en TriNed zijn zelf TV-leverancier. TriNed heeft ook nog digitale televisie (DVB-C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-07 19:19
cybermaus schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 13:12:
Na verschillende valse starts (heb me elke keer als "ambassadeur" opgegeven) komt er eindelijk glasvezel in Moerdijk. e-fiber is de beherende partij, en goed of slecht, daar is toch geen keuze.

Ik probeer me in te lezen in de providers, en er is heel wat informatie over de meeste partijen, maar ik vind helemaal geen ervaringen of topic van Glasnet.nl als aanbieder. Zelfs niet op Tweakers. Het meeste vind ik nog in dit interview, maar dat is ook maar een zelf-review.

--

De aanleg lijkt overigens wel gunstig. Gratis als je tijdens het project een abonnement afneemt, ongeacht de afstand, zelfs buitengebied!! Minimaal €450 als je het later afneemt (€450 tot 9 meter, meer is op aanvraag) Goed zoeken laat ook zien dat je er 24 maanden aan vast zit, of €10 per maand afkoop, wat ook nog heel redelijk is.

Wel zijn alle bijna alle aanbieders van TV op basis van Canaal Digitaal, waarover ik veel geklaag hoor. Alleen Youfone is denk ik eigen beheer.
toon volledige bericht
Ik heb dit nieuws ook meegekregen! Ben er echt heel blij mee! Woon zelf in Zevenbergen en het schijnt dat ze al begonnen zijn in Zevenbergen-Oost. Weet jij precies waar ze aan het graven zijn toevallig? Ik zie wel op sommige plekken paarse kabelhaspels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Ik vermoed dat je deze kaart en deze planning al hebt? Meer weer ik ook niet.

Maar iedereen zou al een algemene brief gehad moeten hebben. Als je in oost woont (zie deze zelfgemaakte overlay-kaart, de grens lijkt de vaart/haven te zijn) zou ik maar gaan bellen en/of een abonnement gaan afsluiten. Het is zo dat als je het via e-fiber afsluit, het pas ingaat en je pas gaat betalen, als de aansluiting er ook werkelijk is.

Als je nog geen follow-up brieven en afspraak voor schouwing gekregen hebt, zal je wel in west wonen. Ik kan me slecht voorstellen dat ze niet hun uiterste best doen om iedereen aan te spreken.

[ Voor 20% gewijzigd door cybermaus op 02-05-2021 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Niemand met enige ervaring voor glasnet.nl?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:54
Er zijn zeker mensen met ervaring, ook op Tweakers.net. Kan zelf geen objectieve ervaring geven omdat ik voor Glasnet werk.

Als je vragen heb stuur me gerust een bericht. Of ik zal reageren in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Bedankt, je kan dan natuurlijk wel technische vragen beantwoorden:

* Geeft Glasnet naast een vast IPv6 adres ook een (vast) IPv4 adres?

* Is er providerside enige firewall block? Vooral ICMP (ping) en SIP 5060 worden nogal eens geblocked?

* Niet echt belangrijk, maar om meterkast netjes in te delen: welk (en welke maten en/of foto) mediaconverter word er geleverd. Weet je ook welke fiber terminator e-fiber gebruikt?

[ Voor 14% gewijzigd door cybermaus op 08-05-2021 15:27 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• aartvg
Glasnet geeft een vast Ipv4 adres en een vast Ipv6 subnet (/48) per klant.
Er zijn wel ideeën om over te stappen naar een CG-NAT oplossing, maar een voorwaarde is dat onze klanten altijd de mogelijkheid houden om gratis een IPv4 adres te gebruiken.

We blokkeren geen diensten, dus SNMP, SMTP, ICMP en VoIP diensten staan volledig open.
Indien je een router bij ons koopt of huurt, dan is dit een Draytek 2135Fvac router. Gebruik je een eigen router (wat bij huur 2,50 euro per maand scheelt) dan krijg je van ons een TP Link MC220 media converter met SFP die eventueel ook in je eigen hardware kan.

Wanneer je je eigen router gebruikt en telefonie afneemt, dan verschaffen we je de SIP gegevens zodat je je apparatuur zelf kunt instellen.

We werken voor internet via PPPoE.
IPTV met een eigen router is altijd lastiger omdat je hiervoor een IGMP proxy moet activeren op je router.
We gebruiken routed IPTV. Dit betekent dat je in de meeste gevallen onze mediaboxen achter een switch kan hangen.

Vlan info die nodig is voor eigen router:
Untagged vlan voor PPPoE internet
Vlan 37 voor IPTV
Telefonie loopt via internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Mooi. klinkt allemaal zoals ik zou verwachten uit dit interview, waar een power-user klantenbasis aangesproken lijkt te worden.
Er zijn wel ideeën om over te stappen naar een CG-NAT oplossing, maar een voorwaarde is dat onze klanten altijd de mogelijkheid houden om gratis een IPv4 adres te gebruiken.
Dit interpreteer ik als: Mogelijk gaan we later standaard private (10/192/172) adressen aanbieden, maar individuele klanten kunnen altijd een publiek IPv4 adres aanvragen?

--- Edit

Het gebruik van een "normale" TP-Link media converter betekend dan ook dat jullie geen aparte laser-kleur gebruiken voor TV, en dat TV bandbreedte dus van internet bandbreedte afgaat?

Zelf geef ik daar niet om (1Gb is meer dan meer dan genoeg, en ik heb toch ik al jaren geen TV meer) maar toch wel interessant om te weten vanuit een kennis point of view.

Of is dit normaal, en wordt die aparte 3e laser-kleur alleen gebruikt bij media conversie naar Coax, zoals TriNed dat doet?

[ Voor 29% gewijzigd door cybermaus op 08-05-2021 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
cybermaus schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:40:
Het gebruik van een "normale" TP-Link media converter betekend dan ook dat jullie geen aparte laser-kleur gebruiken voor TV, en dat TV bandbreedte dus van internet bandbreedte afgaat?

Zelf geef ik daar niet om (1Gb is meer dan meer dan genoeg, en ik heb toch ik al jaren geen TV meer) maar toch wel interessant om te weten vanuit een kennis point of view.

Of is dit normaal, en wordt die aparte 3e laser-kleur alleen gebruikt bij media conversie naar Coax, zoals TriNed dat doet?
Bij alle glasvezelproviders wordt IPTV altijd over dezelfde verbinding verstuurd. Bij gebruik van multicast wordt een apart VLAN gebruikt. Unicast loopt meestal via de internetverbinding. Bij een internetsnelheid van 1Gbps gaat de TV-dienst dus van de internetsnelheid af.

Bij DVB-C (zoals bij TriNed) wordt een aparte 'kleur' gebruikt en loopt dus seperaat van de dataverbinding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
We richten ons op alle klanten maar vinden het belangrijk dat de power user ook goed geholpen worden.

Wij maken gebruik van Canal Digitaal voor het IPTV platform. De multicast streams worden inderdaad gedeeld met je maximale 1Gbit bandbreedte maar wees niet bang een HD stream is maar 12mbit.

Als je eigen optic wil gebruiken met onze apparatuur heb je een model nodig die signaal ontvangt op 1550nm en verstuurd op 1310nm.
https://www.fs.com/de-en/products/39180.html dit model dus.

Bij DVB-C word er ook nog een signaal op uitgezonden op 1550nm. TriNed maakt gebruik van Gpon dit is een andere techniek en gebruikt 1490nm en 1310nm. In het geval van TriNed heb je altijd een ONT (gpon mediaconverter) nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Er lijken toch niet al te veel mensen Glasnet ervaringen te delen.
Nu ja, slechte ervaringen worden harder uitgedragen dan goede, dus geen nieuws=goed nieuws en het voordeel van de twijfel.
aartvg schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 12:29:
cybermaus schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 15:40:
Dit interpreteer ik als: Mogelijk gaan we later standaard private (10/192/172) adressen aanbieden, maar individuele klanten kunnen altijd een publiek IPv4 adres aanvragen?
Ondertussen heb ik gevonden dat CG-NAT via rfc6598 een nieuwe reeks toevoegt: 100.64/10. Niet publiek maar ook niet privaat. En ik geloof dat ik inderdaad 100.x.x.x nogal eens zie bij 3G/4G modems (alhoewel ik al weer een jaar niet meer voor mij werk reis).

Maar je gaf niet echt een bevestiging dat de CG-NAT plannen dat het stukje ".. gratis een IPv4 adres .." ook echt over een publiek IPv4 adres gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Waarvoor we naar CG-NAT gaan is omdat veel diensten tegenwoordig overstappen op IPv6. Bij CG-NAT heb je geen eigen IPv4 adres meer nodig en deel je een adres met meerdere klanten.

Het nadeel is dat als je een eigen server wil draaien en de gebruiker aan de andere kant geen IPv6 adres heeft niet bij je server kan komen.

Elke provider is vrij om de 100.64/10 range te gebruiken binnen eigen netwerk. Deze adressen alleen intern in het netwerk van de ISP gebruikt worden.

Ja we geven alle klanten de mogelijkheid om een gratis IPv4 adres gebruiken. Dit is een public IP!

Wat betreft de ervaringen hebben we nog geen klanten in Moerdijk. Dit komt omdat het netwerk nog neergelegd moet worden :)

We leveren in Rotterdam op het glasvezel netwerk van (oude L2fiber) nu van Primevest / T-mobile.
Glasvezel in Rotterdam
en in Gouda hebben we ook klanten op het Rekam netwerk:
Glasvezel in Gouda

We leveren in het Rekam gebied over hun glasvezel maar ook over hun Coax netwerk. Dit netwerk is wat mij betreft aan vervanging toe. Iets te veel storingen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
aartvg schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:04:Kan zelf geen objectieve ervaring geven omdat ik voor Glasnet werk.
Ik had mezelf al voor Glasnet opgegeven (ik red me wel, evt met 4G backup) maar ik ga nog 2 anderen bij je aanmelden, waar we de huidige aansluiting nog een tijdje als backup aanhouden. Maar het gaat alhier toch nog 12 maanden duren.

Een echte reden heb ik niet. Prijs natuurlijk, maar misschien ook dat Glasnet wel erg jong is, maar Blackgate al iets langer mee lijkt te gaan, in vergelijk met bijvoorbeeld Cambrium. Maar het is voor mij allemaal koffiedik kijken.

Mensen die iets verder weg staan ga ik eerlijk antwoorden dat ze het van hun persoonlijk belang van de TV moeten laten afhangen. Er zijn toch iets teveel CD verhalen, maar de meeste zijn zuinig (ie gierig) dus wie weet.

[ Voor 3% gewijzigd door cybermaus op 21-05-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meloenen
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09:24
Ik ben ook Glasnet.nl aan het overwegen, ik woon zelf in de Hoekse Waard en zou als het goed is eind dit jaar/ begin volgens jaar aangesloten moeten zijn. In de OP link naar de FAQ van Glasnet.nl staat;
Is een eigen router keuze mogelijk?
Ja, een eigen router gebruiken is een optie waar mensen voor kunnen kiezen. Daarbij hanteren we wel het motto. Met vrijheid komt ook een stukje verantwoordelijkheid. We kunnen immers niet alle type routers supporten.
Voor internet heb je niet meer dan PPPO gegevens nodig. Je krijgt van ons dan een fiber->UTP omvormer waar je router op aangesloten kan worden.
Voor interactieve TV raden we mensen het wel af om dit zelf in te stellen. Uit ervaring zien we dat dit bij veel mensen toch fout gaat of hun router niet over de juiste opties beschikken.
Maar hierin wordt niet duidelijk welke routers er wel ondersteund worden, en welke niet.
Ik zou alleen internet willen en mijn huidige TP-Link Deco M4 gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Glanset biedt geen ondersteuning op eigen routers. We hebben voor veel modellen wel configuratie screenshot beschikbaar.

Als je alleen voor internet gaat is bijna elke router te gebruiken zolang ze maar een wan interface heeft met ethernet. Een oude router van KPN of Ziggo gaat niet werken.

De TP link Deco M4 is een prima set om te gebruiken en gaat zeker werken met internet. Deze router kan je ook gebruiken voor IPTV alleen via de apps op je smart tv of andere devices. Er is geen ondersteuning voor multicast of rtsp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ingmar7
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-07 20:15
Weet niet of het nog relevant is. Ik heb redelijk goede ervaringen met glasnet. Ze waren erg behulpzaam met eigen router, in mijn geval ubiquiti. In bijna jaar tijd slechts 1 keer heel even uit de lucht geweest. Snelheid ok. Bij 1000bps abo haal ik upload rond de 900, download blijft helaas wat achter op de belofte, meestel tussen 600-800mbps. Heb geen tv (nl ziet werkt perfect).

• cybermaus
Goed om te horen.
Ik heb me al ingeschreven, net zoals 2 familieleden. Nu nog wachten tot het glas gegraven wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:31

Pixelmagic

Ubergeek

Even inhaken, hier ook Zevenbergen. Ik lees over E-fiber weinig positieve recensies, voornamelijk over de aanleg met niet Nederlands sprekende mensen (en normen en waarden blijkbaar). Daarnaast vooral veel over de (on)bereikbaarheid van E-fiber.

Naar mijn idee sluit je een contract af met een provider en is E daar alleen de verbindende partij in, maar ben toch wel erg benieuwd of er hier al mensen zijn met eerste hands ervaringen. Ze zijn hier in de buurt aan het graven en wil wel wat anders als Ziggo, maar heb er op dit moment nog niet echt een lekker gevoel erbij.

Dus, al iemand ervaring in Moerdijk ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
Pixelmagic schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:29:
Even inhaken, hier ook Zevenbergen. Ik lees over E-fiber weinig positieve recensies, voornamelijk over de aanleg met niet Nederlands sprekende mensen (en normen en waarden blijkbaar). Daarnaast vooral veel over de (on)bereikbaarheid van E-fiber.
Alleen tijdens de aanleg is E-Fiber een partij waar je contact mee hebt, en dan is dat waarschijnlijk ook nog met de aannemer welke namens E-Fiber werkt. En ja, deze zijn niet echt heel goed bereikbaar, vooral tijdens beperkte tijden. Daarna is E-Fiber voor de meeste klanten niet meer in beeld.

Je hebt dan altijd contact met jouw provider. Wanneer zij E-Fiber inschakelen bij bijvoorbeeld een kabelbreuk dan kunnen zij hiervoor terecht bij de beheerclub van E-Fiber. Deze beheerclub is 24/7 bereikbaar voor de providers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cybermaus
Ik kijk nog altijd uit naar het moment dat ze hier gaan graven.

Het zal best wel zo zijn dat de diverse uitvoerders en gravers overal vandaan komen. We zijn nu eenmaal wereldwijd helaas bezig met een "race to the bottom" met de goedkoopste aanbieders. Maar is dat beter bij de projecten die KPN en Ziggo doen? Ik weet het niet, maar ik vermoed dat ze allemaal uit dezelfde pool aannemers komen.

Voor mij is het belangrijkste dat (a) er een vezel ligt, en (b) dat we een 3e nationale netwerk partij krijgen om de huidige duopolie tegen te gaan.

Of e-fiber de 3e wordt, of via fusions, mergers en fallisement buyouts, een ander zoals delta maakt dan niet meer uit: wat er ook gebeurt, die glasvezel ligt er en is voor de komende 100 jaar net zo toekomst vast als dat koper de afgelopen 100 jaar was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

cybermaus schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 19:28:
Ik kijk nog altijd uit naar het moment dat ze hier gaan graven.

Het zal best wel zo zijn dat de diverse uitvoerders en gravers overal vandaan komen. We zijn nu eenmaal wereldwijd helaas bezig met een "race to the bottom" met de goedkoopste aanbieders. Maar is dat beter bij de projecten die KPN en Ziggo doen? Ik weet het niet, maar ik vermoed dat ze allemaal uit dezelfde pool aannemers komen.

Voor mij is het belangrijkste dat (a) er een vezel ligt, en (b) dat we een 3e nationale netwerk partij krijgen om de huidige duopolie tegen te gaan.

Of e-fiber de 3e wordt, of via fusions, mergers en fallisement buyouts, een ander zoals delta maakt dan niet meer uit: wat er ook gebeurt, die glasvezel ligt er en is voor de komende 100 jaar net zo toekomst vast als dat koper de afgelopen 100 jaar was.
Ik ben het is de basis helemaal met je ens, doorbreek de kpn/ziggo duopolie liever vandaag dan morgen. Tegelijk kan je er geld op inzetten dat partijen als Delta, E-fiber en meer niet overleven op de lange duur ook niet en worden weer op hun beurt overgenomen door de een of andere multinational. Waarschijnlijk is het zelfs onderdeel van hun bedrijfsplan, marktaandeel halen, verlies draaien en uitkopen.

Op dit moment heb ik het plan om het in ieder geval een jaar te proberen en in slechtste geval weer met hangende pootjes terug naar ziggo. Grootste uitdaging hier is de WAF in verband met de tv. Canal digital is het niet, nlziet mist de voor mij leuke Discovery en als je niet oppast zit je aan 2-3 streaming diensten vast.

Overigens zijn ze begonnen in de Lindonk te graven dus daadwerkelijk in Zevenbergen West. Zodra ik ze binnen 2-3 blokken ga zien ga ik besluiten. Hopelijk in de tussentijd een werkbare oplossing voor tv (we gebruiken veelal computer en Apple TV om te kijken).

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cybermaus
Pixelmagic schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:10:Op dit moment heb ik het plan om het in ieder geval een jaar te proberen en in slechtste geval weer met hangende pootjes terug naar ziggo. Grootste uitdaging hier is de WAF in verband met de tv. Canal digital is het niet, nlziet mist de voor mij leuke Discovery en als je niet oppast zit je aan 2-3 streaming diensten vast.
Zelf heb ik al jaren geen TV meer, het PC scherm is mijn info en media ding geworden.

Maar ik heb het wel voor anderen uitgezocht: CD is misschien risicovol, geen Discovery (en aanverwanten) en ik hoor veel van (opstart?) problemen, maar die zullen toch wel eens voorbij zijn?

Dus ik raad mensen aan die TV belangrijk vinden inderdaad een aanbieder te nemen met een eigen dienst. Ook een risico, maar mischien beter dan een waarvan bekent is dat veel mensen klagen. Mijn advies aan mijn familie/vrienden is als dit:
(let wel, op basis van internet "studie" niet op basis van ervaring, en erg persoonlijk subjectief)

- Heb je veel TV's die je nog met "coax" wilt aansturen, zonder overal kastjes/kaartjes voor te hebben: Trinet
eigen TV dienst met coax ondersteuning

- Alles via netwerk kabel is acceptabel, en je wilt geen gedoe: Stipte
eigen dienst, no-nonsense flat rate, al een tijdje bezig in het oosten en ik kan nergens klachten vinden

- Helemaal geen TV (of niet heel belangrijk): Neem gewoon de goedkoopste waar je je goed bij voelt
Ik vermoed dat ze voor kaal internet allemaal ver gelijk zullen blijken. Ik heb zelf Glasnet genomen, mede omdat Glasnet Nederlands is, en Tweak in buitenlandse handen. maar ik kan de prijs die ik had bij Glasnet nu niet meer vinden. Let wel op de variant met bijgeleverd modem te nemen (zie voetnoot hieronder)

Verder stond Youfone, als enige nog een beetje een bekende naam, mij tegen. Met hun 6-maanden korting brengen ze zichzelf kunstmatig in de top van de prijsvergelijker, maar ze zijn best wel duur. Zeker als je dan ook nog de gestaffelde prijzen bekijkt, in plaats van de flat 1G of niets van anderen.

Ik heb voor vrienden/familie die mij dingen vragen niet gekeken naar zaken als IPv6, eigen modem, echt IPv4 (geen NAT) etc. Mensen die dit nodig hebben en interessant vinden maken toch wel zelf lijstjes en vragen niets aan mij.

Edit: let ook op niet de "gratis" extra diensten te nemen, of als je ze neemt, maak een agenda notitie om ze tijdig op te zeggen. Ik lees van mensen die klagen dat de "gratis" extra zenders na een jaar automatisch in een betaalde dienst omgaat.

[ Voor 5% gewijzigd door cybermaus op 20-01-2022 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 12:48
Volgensmij komt het eigen modem abonnement (goedkoopste) binnenkort weer terug. Er is iets mis gegaan met de prijsvergelijker van E-Fiber waardoor hij er uit is gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Quas schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 08:59:
Volgensmij komt het eigen modem abonnement (goedkoopste) binnenkort weer terug. Er is iets mis gegaan met de prijsvergelijker van E-Fiber waardoor hij er uit is gevallen.
Dat gaat over mijn Glasnet opmerking vermoed ik? Ik hoop het. Als volledig Nederlands bedrijf gun ik ze het.

(En daarnaast heb ik, en meerdere familie, bij ze ingetekend, dus ik heb liever niet dat ze Moerdijk laten vallen omdat er te weinig klanten zijn ;) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aartvg
Het 37,50 pakket wat voorheen op de site van E-fiber te bestellen was komt hier niet meer terug voorlopig.

Indien je dit pakket wil afsluiten kan ik je hier nog wel mee helpen. Als je een normale bestelling besteld via www.glasnet.nl en dan in een PM je postcode huisnummer doorstuur pas ik het voor je aan. Je krijgt dan van mij ook het nieuwe contract per mail toegestuurd.
Pixelmagic schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 20:10:
Overigens zijn ze begonnen in de Lindonk te graven dus daadwerkelijk in Zevenbergen West. Zodra ik ze binnen 2-3 blokken ga zien ga ik besluiten. Hopelijk in de tussentijd een werkbare oplossing voor tv (we gebruiken veelal computer en Apple TV om te kijken).
De sluitdatum voor de pop in Zevenbergen of Zevenbergschenhoek sluit op 14 februari 2022. Als je geen gezeur wil met de gratis aansluiting zou ik voor deze datum een aanmelding doen bij een provider.

Verwachting is pas dat we juli de eerste klant kunnen voorzien van prik. Er wordt nog gewerkt aan de hoofd verbinding naar het datacenter.

[ Voor 48% gewijzigd door aartvg op 20-01-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-07 21:34
aartvg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:50:
Het 37,50 pakket wat voorheen op de site van E-fiber te bestellen was komt hier niet meer terug voorlopig.

Indien je dit pakket wil afsluiten kan ik je hier nog wel mee helpen. Als je een normale bestelling besteld via www.glasnet.nl en dan in een PM je postcode huisnummer doorstuur pas ik het voor je aan. Je krijgt dan van mij ook het nieuwe contract per mail toegestuurd.

[...]

De sluitdatum voor de pop in Zevenbergen of Zevenbergschenhoek sluit op 14 februari 2022. Als je geen gezeur wil met de gratis aansluiting zou ik voor deze datum een aanmelding doen bij een provider.

Verwachting is pas dat we juli de eerste klant kunnen voorzien van prik. Er wordt nog gewerkt aan de hoofd verbinding naar het datacenter.
Ik zie al veel kabels de grond in gaan in Zevenbergen mijn straat wordt nu aangesloten in gebied Zevenbergen-West. Ben een keer bij de webinar geweest daar hadden ze het over april voor de hoofdaansluiting maar dat is dus al weer uitgesteld? Heb vorig jaar al contract afgesloten en een keer een schouwer geweest maar verder weinig communicatie. Duurt wel lang zo... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

aartvg schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 09:50:

[...]

Die sluitingsdatum lopen ze al vanaf vorig jaar mee te bleren, elke keer een andere datum om zieltjes binnen te halen. Op de virtuele bijeenkomst werd aangegeven dat zolang ze in je wijk bezig zijn je nog aan kan sluiten, ook als ze al in je straat zijn geweest en nog om de hoek bezig zijn.

Ze zullen ook moeten begrijpen dat niet iedereen ze op hun blauwe ogen geloven, zeker niet als je de reviews ziet van E-fiber. Ik zet me niet gedwongen vast met een contract wat pas over een half jaar ingaat puur omdat dit commercieel wenselijk is voor de aanbieder 8)

Zeker vastleggen aan de provider vind ik nogal een risico, in een half jaar kunnen er veel dingen gebeuren. Ik kijk er niet naar uit om mezelf voor anderhalf jaar vast te leggen waarbij het eerste half jaar geen product beschikbaar is. Wat natuurlijk helpt is dat ik een stabiele verbinding heb, dus daardoor ook geen haast heb. Als je in het buitengebied zit en alleen dsl hebt dan is dat een ander geval,

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cybermaus
Pixelmagic schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:39:Zeker vastleggen aan de provider vind ik nogal een risico, in een half jaar kunnen er veel dingen gebeuren.
Ik ben het daar mee eens, maar mijn conclusie is juist een andere:

Ik betaal pas als de aansluiting er is. Dus "er aan vastzitten" is geen heel groot probleem.

Tegelijk vind ik het bereiken van resultaat (een glasvezel in huis) belangrijk. Ik heb dus liever dat als e-fiber inderdaad in de probleem komt en bij de bank moet aankloppen, dat ze iets van een gevulde order portefeuille kunnen laten zien. Nu zal die ene order van mij niet het verschil uitmaken, maar als we allemaal een order doen.....

Ik volg dit onderwerp specifiek in Moerdijk al heel lang, dit is de 3e serieuze poging waar ik van weet, de andere twee zijn al in de planning blijven steken, en het zou prettig zijn als deze voltooid. Verder ben ik ook blij met de Gemeente, die in mijn ogen visie heeft laten zien door een provider te kiezen die dit doet zonder vereiste van 30% minimale inschrijving. Of mogelijk heeft e-fiber ze daartoe verleid, dus ook die heeft in mijn ogen het voordeel van de twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Interessante blik op het geheel, zo had ik het niet bekeken.

Het er aan vast zitten is uiteraard contractueel zolang de dienst niet operationeel is, daar ligt ook voornamelijk mijn onprettige gevoel. Als ze ipv juli pas in oktober leveren zit ik nog steeds een jaar lang er aan vast en dat voelt niet optimaal bij mij. Dat is overigens meer een persoonlijk issue, dat zal lang niet voor iedereen van toepassing zijn.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Pixelmagic schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 09:24:Als ze ipv juli pas in oktober leveren zit ik nog steeds een jaar lang er aan vast
Let wel [voorbeeld] als ze pas in Oktober kunnen leveren en daardoor ben je praktisch verplicht in Juli een jaar te verlengen bij je huidige koper leverancier, dan verplichten ze je niet tot een parallel abonnement. Het e-fiber abonnement gaat dan pas in als je andere abbo afloop. Waarschijnlijk dus pas Juli een jaar later.

Ook als je tussentijds ineens verhuist, zit je niet vast op je oude huis-afspraak, je mag je afspraak meenemen, zelfs als ze daar weer een 2e keer moeten komen graven.

Althans, dat is specifiek en heel duidelijk zo verwoord op de voorlichtingsavond. En ik wil dit graag, dus ik kies ervoor ze te geloven. In ieder geval is er over nagedacht en gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
TheUninvited schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:35:Ben een keer bij de webinar geweest daar hadden ze het over april voor de hoofdaansluiting maar dat is dus al weer uitgesteld? Heb vorig jaar al contract afgesloten en een keer een schouwer geweest maar verder weinig communicatie. Duurt wel lang zo... :O
Mogelijk uitstel, ook mogelijk interpretatie: e-fiber verteld wanneer ze opleveren. Maar dat is geen internet dan staat er een POP (een soort van wijk-centrale/datacenter). Maar dan moet ook de provider die je gekozen hebt nog hun apparatuur in die POP opstellen en aansluiten, en dat is dan voor iedere provider op een ander moment, maar in ieder geval later dan e-fiber zelf.

In ieder geval geeft @aartvg daar zijn datum dan voor hierboven en die is dus later dan die april datum. Die april datum kan echter nog steeds waar zijn vanuit e-fiber oogpunt.

Maar ik denk inderdaad dat alle datums met een korrel zout genomen moeten worden. Ik zie dit meer als, het gaat komen, en terwijl liever morgen dan volgend jaar, gewoon het karretje op de rail helpen, en ondertussen gewoon doorleven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

In Moerdijk loopt E-fiber vertraging op omdat ze nog geen verbinding hebben met een exchange, eerst wilde men met Eindhoven verbinden en nu dus met Rotterdam. Verder allerlei optimistische getallen dat ze 40-50% van de huizen gaan aansluiten maar niets over de hoeveelheden tot op heden (begrijpelijk) maar dat de n00bs niet over willen stappen omdat ze bij Ziggo/KPN willen blijven (.....)

Alles na te lezen op https://www.bndestem.nl/m...t-vertraging-op~ae05438e/

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
Februari is de backbone klaar? Dit is nieuw voor mij.

Zodra de backbone klaar is hangt er apparatuur van ons in de pop om de eerste klanten aan te sluiten. Juli was misschien wat te overdreven voorzichtig tijd gaat het zien.

Aanmelden kan nog. Tot 15 februari in Zevenbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

aartvg schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:32:
Februari is de backbone klaar? Dit is nieuw voor mij.

Aanmelden kan nog. Tot 15 februari in Zevenbergen.
Waar baseer je dit nu op ? E-fiber geeft in de meetings een totaal ander beeld af, geen idee of je daar bewust van bent ?

En ik heb niet verder gezocht in dit topic, maar je werkt voor een provider ofzo wanneer je over "ons" spreekt ..

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cybermaus
aartvg heeft zich al in het begin van deze thread als medewerker van Glasnet gemeld. En als je dan de naam opzoekt lijkt hij een redelijke kernpositie te hebben.

Verder worden de percentages iets subtieler gebracht: "rekenen er zelf mee dat we op termijn doorgroeien naar 40 tot 50 procent ... Bij het einde van de bouw zitten we vaak op 25 tot 30 procent ... Het duurt nog 15 jaar voordat je de kosten er uit hebt."

[ Voor 52% gewijzigd door cybermaus op 29-01-2022 07:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic

Pixelmagic

Ubergeek

Het lijkt raak te zijn met de media en E-fiber, weer een stukje in de krant, deze keer over agressieve verkoop praktijken die mensen ervaren.

https://www.bndestem.nl/m...eurverkoop-stil~ae201821/

Ze zijn hier ook aan de deur geweest, inderdaad ook wat aanhoudend tegen de vrouw maar zeker niet aggresief.

Anywho, het eerder gegeven advies in overweging genomen en ondertussen me aangemeld bij een provider. Nu dus afwachten wanneer de boel aangelegd gaat worden en werkt. Ik ben benieuwd.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cybermaus
Tja, ik hou er zelf ook niet van als verkopers of religie aan de deur komen, zelfs al is men beleefd, dus dit begrijp ik dan wel.

Maar anderzijds kan je zeker weten dat er volgend jaar een stukje in de krant staat met mensen die klagen dat ze het niet wisten, en boos zijn dat ze dan niet meer gratis aangesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

De glasnet (Boekel) snelheid tussen 20 en 21 uur via gigabit ethernet (Thunderbolt interface naar P2 van de Vigor2135F) valt een beetje tegen.

Na een stuk of 5 verschillende speedtest servers geprobeerd te hebben, met de Firefox browser, is dit de snelste qua download:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/12773020957.png

De traceroute naar www.nu.nl ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1  my.router (192.168.X.X)  1.378 ms  3.638 ms  3.700 ms
 2  customer.ftth.glasnet.nl (185.229.52.1)  6.718 ms  10.015 ms  5.405 ms
 3  customer.ftto.blackgate.nl (46.231.22.33)  5.686 ms  5.592 ms  5.943 ms
 4  100.65.0.25 (100.65.0.25)  6.927 ms  5.860 ms  5.281 ms
 5  81.20.68.161 (81.20.68.161)  13.190 ms  4.645 ms  8.522 ms
 6  ae-10.r21.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.3.66)  6.602 ms
    ae-14.r20.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.2.252)  5.530 ms  9.443 ms
 7  ae-1.a01.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.7.89)  5.140 ms
    ae-0.a01.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.7.87)  5.672 ms
    ae-1.a01.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.7.89)  19.215 ms
 8  ae-0.akamai-onnet.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (81.20.65.126)  6.112 ms  5.530 ms  5.376 ms
 9  ae36.r01.border101.ams01.fab.netarch.akamai.com (23.210.55.183)  7.146 ms  13.270 ms  5.911 ms

Binnen Europa nog een paar Speedtest.net resultaten:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/12773077345.png
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/12773083576.png
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/12773088975.png

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 17-02-2022 08:31 . Reden: toevoeging: met de Firefox browser ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daanb14
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-07 06:53
cj1 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:46:
De glasnet (Boekel) snelheid tussen 20 en 21 uur via gigabit ethernet (Thunderbolt interface naar P2 van de Vigor2135F) valt een beetje tegen.

Na een stuk of 5 verschillende speedtest servers geprobeerd te hebben, is dit de snelste qua download:
[Afbeelding]

De traceroute naar www.nu.nl ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
1  my.router (192.168.X.X)  1.378 ms  3.638 ms  3.700 ms
 2  customer.ftth.glasnet.nl (185.229.52.1)  6.718 ms  10.015 ms  5.405 ms
 3  customer.ftto.blackgate.nl (46.231.22.33)  5.686 ms  5.592 ms  5.943 ms
 4  100.65.0.25 (100.65.0.25)  6.927 ms  5.860 ms  5.281 ms
 5  81.20.68.161 (81.20.68.161)  13.190 ms  4.645 ms  8.522 ms
 6  ae-10.r21.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.3.66)  6.602 ms
    ae-14.r20.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.2.252)  5.530 ms  9.443 ms
 7  ae-1.a01.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.7.89)  5.140 ms
    ae-0.a01.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.7.87)  5.672 ms
    ae-1.a01.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (129.250.7.89)  19.215 ms
 8  ae-0.akamai-onnet.amstnl07.nl.bb.gin.ntt.net (81.20.65.126)  6.112 ms  5.530 ms  5.376 ms
 9  ae36.r01.border101.ams01.fab.netarch.akamai.com (23.210.55.183)  7.146 ms  13.270 ms  5.911 ms

Binnen Europa nog een paar Speedtest.net resultaten:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
toon volledige bericht
Zelf woon ik ook in e-fiber gebied en heb ik Glasnet als provider. Ik zit in e-fibergebied in Noord-Limburg. Wat ik zelf merk is dat de resultaten op speedtest.net echt enorm afhankelijk zijn van de server waar je op test. Zelf behaal ik vaak goede resultaten bij Jonaz, Breedband en Novoserve, maar als ik bijvoorbeeld "Hyperfilter DDoS Solutions" als Speedtest-server pak, is met name de uploadtest hooguit 100Mbit/s. Daarnaast kan de browser ook nog wel eens roet in het eten gooien en kan het verstandig zijn om direct de speedtest.net App te gebruiken. Zelf haal ik steevast resultaten boven de 900Mbit/s. Dit is eerder regel dan uitzondering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KX-AVyW9Dm6DkEGyZ2WcQmfoJ8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6X9xmNLav9JZyQyEB2A7UO4w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frits
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 29-04-2022
Toch nog iets gevonden in de zoektocht naar info m.b.t. de vele (10 stuks) aanbieders van glasvezel in de Hoeksche Waard. Want inderdaad, ze zijn allemaal zo nieuw dat er bijzonder weinig over te vinden is.
Ik heb alle sites bekeken op wat ze bieden, welke prijs en de – zeg maar – kastjes die ze gebruiken. Over de “kastjes” is altijd wel van alles uit te zoeken. Uit mijn voorselectie bleven er voor mij uiteindelijk 2 over waar ik uit zou moeten gaan kiezen. Te weten Glasnet en ONVI.
Maar ja wat moet dan de doorslag gaan geven? Toen kwam ik deze discussie tegen maar daar kom je op technisch gepeupel na ook niet verder mee. En tja dan rest er niets anders te doen wat ik overal mis, de Algemene Voorwaarden gaan lezen. Dat had toch gemoeten want is niet onbelangrijk toch. Maar nu zonder verdere achtergrond informatie via b.v. reviews. Hier kwam uiteindelijk Fiber nog even heel beperkt bij omdat de overburen daarheen gingen, maar bij mij toch eigenlijk al was afgevallen.

FIBER (slechts op onderdelen bekeken dus niet de volledige AV)
KOPIE
Gebruik van de Fiber Nederland Dienst 10.2 Het is de Klant niet toegestaan processen in gang te zetten of te laten voortbestaan, waarvan hij redelijkerwijs kan vermoeden dat dit de overige gebruikers van het internet hindert of het overige gebruik van de Dienst nadelig beïnvloedt, ofwel ten gevolge hebben dat netwerken, infrastructuren of systemen van anderen onevenredig worden belast.
KOPIE
10.11 Fair Use 10.11.a Fiber Nederland hanteert voor zijn Abonnementen een Fair Use policy die is opgenomen in de Gedragsregels. Deze houdt onder andere in dat de Klant onbeperkt van de Dienst gebruik kan maken mits dit binnen een redelijke hoeveelheid dataverkeer gebeurt. Deze redelijke hoeveelheid dataverkeer is verwoord in de datarichtlijn of is afhankelijk gesteld van gemiddeld gebruik door Klanten van de Dienst. Fair Use houdt eveneens in dat de Klant zich bij het gebruik van de Dienst redelijk opstelt jegens anderen.

Met de combinatie van voorstaande twee artikelen viel voor mij Fiber voor de tweede keer af.
Ik wil niet geknepen worden (in mijn arm of zo) als hun hardware moeite krijgt vlekkeloos te werken door de aanwas van nieuwe gebruikers en ze een investering voorlopig nog even uit willen stellen.

ONVI
Bij deze provider leek mijn gevoel te zeggen dat deze het zou gaan worden. Maar de volledige AV lezende dacht ik, eerst maar eens wat vragen stellen aan support@onvi waarvan acte.

KOPIE MAIL

Van: FW
Verzonden: donderdag 3 maart 2022 02:42
Aan: 'support@onvi.nl'
Onderwerp: Enkele vragen i.v.m. het al dan niet cliënt worden bij ONVI

Geachte heer/mevrouw,

Sinds de aanleg van glasvezel is begonnen in de Hoekse Waard heb ik het huidige jaar alle beschikbare providers bekeken. Daaruit blijven voor mijn twee providers over, te weten Glasnet en Onvi. Afgelopen avond heb ik de Algemene voorwaarden van ONVI doorgenomen en het ONVI online bestelformulier. Hieruit zijn enkele onduidelijkheden naar voren gekomen die ik graag beantwoord/toegelicht zou zien, om zo binnen afzienbare tijd mijn definitieve keuze te kunnen maken voor de ene of de andere provider.

1- ONLINE BESTELFORMULIER
Op pagina 2 van het formulier kan gekozen worden voor “doe het zelf” of “extra tegen betaling van 14,00 euro per kwartier”.
Mijn abonnementskeuze zou worden Internet&TV&Telefoon bij een contract van 2 jaar, waardoor een kosteloze overstap van UPC/Ziggo naar ONVI mogelijk zou zijn.

Wanneer ik voor “extra” zou kiezen, deze extra kosten worden dan niet in het formulier meegenomen, wordt die 14 euro per kwartier dan wel of niet in rekening gebracht?

Misschien heb ik iets over het hoofd gezien maar ik ben in elk geval niet kunnen slagen in het online vinden of in de Algemene voorwaarden vinden van wat “extra” wil zeggen en wat het verschil is t.o.v. “doe het zelf”. Dit is toch van belang om een keuze te kunnen maken, samen met hoe lang iemand gemiddeld bezig zou zijn met dat “extra”. Wilt u zo vriendelijk zijn hierin meer helderheid te geven?

2- Algemene voorwaarden artikel 6.4, ziende op dat storingen alleen op ma t/m vrij tussen 08:30 uur en 17:00 verholpen zullen worden.

Interpreteer ik het hier goed dat als er een storing aan de orde komt op een vrijdag na 17 uur een cliënt van ONVI dat tot in de loop van de eerstvolgende maandag met die storing blijft zitten of dat werkelijk die storing wel voor die maandag verholpen kan worden maar dan slechts tegen betaling?

Tevens is het in dit opzicht dan interessant te weten hoe vaak er op jaarbasis een storing is, ongeacht op welk onderdeel of welke dienst, en hoe vaak die storing aan de orde is geweest op vrijdag na 17:00 uur. Dit is op de ONVI site niet met terugwerkende kracht te vinden, althans niet door mij persoonlijk onder de link “Status”. Graag uw reactie in deze indien mijn voorgaande interpretatie van art. 6.4 juist is.

3- Algemene voorwaarden artikel 16.2, ziende op “ONVI “kan” een borgsom van 45,00 euro verlangen van cliënt”.
Dit is zo een vreemde formulering dat niemand weet waar hij of zij aan toe is. In het casino “kan” je winnen of verliezen, bij de belastingdienst “kan” je al dan niet een kruisje achter je naam krijgen (toeslagen). Maar bij een contract en de daarmee samenhangende algemene voorwaarden is het gewoon wel of niet.

Is dit als een verborgen kostenpost aan te merken n.a.v. niet vernoemde selectie criteria, of wel heel simpel wordt het nu wel of niet standaard in rekening gebracht?

4- Algemene voorwaarden artikel 17.2, ziende op dat ONVI bevoegd is een mailadres te veranderen als dat noodzakelijk is voor het functioneren van de Dienst.
Hier kan je veel kanten mee op, of wel het is in meer of mindere mate een vrijbrief.

Graag hoor ik waar ik rekening mee zou moeten houden om te voorkomen dat “de Dienst of wel de technische infrastructuur van ONVI en of van patijen waarmee ONVI samenwerkt inbegrepen o.a. internet&mail&telefoon&tv” in de war raakt van mijn mailadres? Als dat helder is kunnen er geen problemen ontstaan ook.

In afwachting van uw reactie die mij zal helpen de ene of andere keuze te maken,

Met vriendelijke groet,

FW
‘s-Gravendeel

EINDE KOPIE

We leven inmiddels 13-03-2022 en we zijn inmiddels bij dit schrijven zo goed als 11 volledige dagen verder. Maar het blijft muisstil, taal nog teken, niënte nada nul reactie.

Ik zou zeggen, laat ieder voor zich hier conclusies trekken want ik hoef denk ik niets uit te leggen in dezen. Voor mij is het in elk geval een no go geworden nu ook nog minimaal blijkt dat de support van deze club ernstig te wensen overlaat.

GLASNET
Ik ben hier nergens in alles wat ik bekeken heb ook maar 1 woord Spaans tegen gekomen, ook niet in de AV. Dan kom je ook nog bij het zoeken naar deze club deze topic tegen, waar blijkt dat support zich zelfs uitstrekt tot in o.a. deze topic.

Van de drie clubs die ik bekeken heb, waarvan 1 wat betreft de AV wat beperkter, krijgt alleen Glasnet een hele grote pluim. Daar heb ik dan ook mijn keuze op laten vallen en mij daar 9 maart 2022 bij aangemeld.

Mijn advies in de zoektocht door veel nog redelijk onbekende clubs is, maakt eerst een voorselectie op je eigen manier om tot een top 2 of top 3 te komen. Lees dan ook echt de Algemene Voorwaarden van jou top 2 of 3! En maak daarmee je definitieve keuze.

Zijn er vragen m.b.t. een AV stel die dan ook bij betreffende club per mail, zonder telefoonnummer. Telefonisch is alles wat krom is recht te lullen. Maar mocht je ooit een geschil krijgen dat nou toevallig net samenhangt met waar je een vraag over had, dan heb je geen poot om op te staan als je alleen telefonisch iets kroms recht hebt laten praten.

Iedereen heel veel succes gewenst bij het maken van een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Frits schreef op maandag 14 maart 2022 @ 00:00:
Van de drie clubs die ik bekeken heb, waarvan 1 wat betreft de AV wat beperkter, krijgt alleen Glasnet een hele grote pluim. Daar heb ik dan ook mijn keuze op laten vallen en mij daar 9 maart 2022 bij aangemeld.
Ja, ik had ook hele stukken van de kleine lettertjes gelezen (en een kopie genomen bij mijn 'dossier') en ik had er ook wel een goed gevoel bij.

Als ik mij goed herinner (al weer een tijdje geleden) was het ook de enige die de SLA kwalificeerden. Ik denk omdat ze eigenlijk een B2B tent zijn (Blackgate). Het zou mij niet verwonderen als die SLA tzt uit de consumenten voorwaarden verdwijnen.

Blijft een superklein bedrijfje natuurlijk. Nu ja, over een jaar of twee hebben we een jaar ervaring en weten we meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
  • Laatst online: 02-07 19:45
Hier ook een glasnet gebruiker (Oss) via Efiber! Ben heel tevreden over de dienstverlening en stabiliteit.

Wel een aandachtspunt als je je eigen router gebruikt de instellingen die je nodig hebt voor iptv zijn volledig geschreven voor de Draytek die normaal mee zouden leveren. Dus die terminologie moet je omzetten. Daarnaast heb ik nog wat issues met RTSP streams en ben er nog niet achter wat het is, maar een club zoals tweak en freedom lijken het beter beschreven en voor elkaar te hebben.

@aartvg is er toevallig nog andere (generiekere) info beschikbaar dan de draytek beschrijving voor het gebruik van een eigen router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartvg
bvk007 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:46:
@aartvg is er toevallig nog andere (generiekere) info beschikbaar dan de draytek beschrijving voor het gebruik van een eigen router?
RTPS wordt alleen gebruikt voor begin gemist. Heb je hier problemen mee of met live TV?

RTPS is een eenvoudig protocol wat via UDP werkt. Je router moet alleen ondersteuning hebben voor dit protocol omdat er via UDP gecommuniseerd word.
De mediabox verstuurd naar Canal Digitaal "Ik wil graag beeld / geluid van deze zender vanaf deze tijd. Verstuur dit naar 192.168.0.10 op port 10050".
Je router moet dit doorsturen en opbouwen naar "Ik wil graag beeld / geluid van deze zender vanaf deze tijd. Verstuur dit naar x.x.x.x (WAN IP) op port 10050". en moet een NAT sessie maken van WAN IP port 10050 naar intern ip van de mediabox port 10050.

Het klopt dat onze handleidingen vooral geschreven zijn voor de Draytek routers. We hebben voor fritz boxen config files beschikbaar. Deze kunnen via de helpdesk opgevraagd worden.

Indien je problemen heb met live TV kunnen we de mediaboxen ook anders instellen dat ze geen gebruik maken van multicast signalen maar via OTT werken (Zelfde streams als de TV App_) Deze streams zijn mindere kwaliteit t.o.v. multicast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
  • Laatst online: 02-07 19:45
Nee live tv is geen probleem, ik heb het project van Fabian Mastenbroek draaien op mijn UDM (igmp proxy), dus ik heb de hoog kwaliteit streams, en die wil ik niet kwijt ;).

Het probleem zit dus vooral in het interactieve tv gedeelte (Pauze en begin gemist en een aantal zenders die een RTSP stream hebben (NPO2 extra).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Goed nieuws voor de gebruikers in Moerdijk en Hoeksche waard. Maandag gaan wij apparatuur ophangen in de pop van Oud Beijerland. Niet veel later zal ook Strijen en Zevenbergen aan de beurt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

<knip>

[ Voor 98% gewijzigd door cj1 op 03-07-2022 13:19 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edklavertje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-04 19:40
Ook hier potentiële klant van Glasnet.nl in de Hoeksche Waard. Komt er nog een aanbieding voor nieuwe klanten in Oud-Beijerland? Zijn er inmiddels meer ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermaus
Ik heb net nog (gister) iemand geholpen met aanmelden, Glasnet heeft in ieder geval de routerloze versie weer in de aanbiedingen staan (deze persoon komt toch voor alles naar mij toe, kan het net zo goed allemaal zelf doen).

Maar ervaringen... ik en de mijne wachten nog op de laatste meters graven. Ze hebben denk ik de helft van de straten in Fijnaart gedaan, voor zover ik weet geen huisaansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Vrij rustig topic, waarschijnlijk nog een groeiende provider. Nu Tweak is overgenomen door Odido alvast aan het zoeken naar alternatieven. Freedom is behoorlijk aan de prijs.

Glasnet zit in de buurt van Tweak. Al krijg ik rare prijzen te zien.

Wat ik mij afvroeg maar niet gevonden krijg is Glasnet zelfstandig of ook een merk/dochter van een grote jongen?

Ik bedoel SNLR is van Trined en RapidXS is van Multifiber.

Dus waar ik zee benieuwd naar ben is Glasnet zelfstandig zoals Freedom?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aartvg
Het 37,50 pakket is internet only met doe het zelf installatie.

Je kan bij dit pakket geen tv bestellen.

Glasnet is een losstaande provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dan zit er nog een foutje op de website. Ik kan namelijk kiezen voor 37.50 of 47.50 met of zonder eigen router, met of zonder tv en met of zonder bellen. Die bedragen komen er later bij zoals hieronder is te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vNX8eAVV7rGBB9e9yvfwG7YOjMM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/thSgvz0kAdwed9cBQGNtiETJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cP-59B5YhP2RLIilt_DmTLgSRfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p1oxHm9y3lB4ZwVGE0ylKREP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O1CLL_55ao07_0UE0xuexmO9jg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Po4WHHJmjDNNeQhBMx7TfiIk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door RobbyTown op 17-09-2023 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cybermaus
RobbyTown schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:58:
Wat ik mij afvroeg maar niet gevonden krijg is Glasnet zelfstandig of ook een merk/dochter van een grote jongen?

Ik bedoel SNLR is van Trined en RapidXS is van Multifiber.

Dus waar ik zee benieuwd naar ben is Glasnet zelfstandig zoals Freedom?
Toen ik er (ondertussen ruim een jaar geleden) indook was Glasnet zelfstandig, maar duidelijk gelieerd aan BlackGate, welke alleen professioneel aan bedrijven levert met SLA.Welke ook zelfstandig is en niet een merknaam van een grote jongen, en in kleinschalig Nederlands privaat bezit.

Ik interpreteerde het als Glasnet is de consumenten (B2C) tak van BlackGate (B2B).
Het was voor mij mede een reden Glasnet te nemen, daar het toen al zeer populaire Tweak volledig in buitenlandse handen was en dus niet hun eigen beleid maken.

En Freedom, ook echt klein-lokaal, alhoewel ik voorheen ook een decenia lange XS4ALL fan was, had teveel een fanboy-cult status tijdens de oprichting, en gebruikte dat een beetje op de prijs.

Maar ja, ik ben niet echt een financieel rechercheur, en ook dat was dan weer een jaar geleden.
Op dit moment wacht ik nog altijd op het het glas. Over twee weken komen ze de laatste meter door de muur doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben als tester sindskort klant bij Glasnet.nl op Delta (DFN) en tot dusver bevalt mij dat prima. Dit is dan wel in Almelo en niet in Moerdijk. In het begin waren er flinke opstartproblemen, bijvoorbeeld het inplannen van de monteur om de Nokia XS-010X-Q ONT te installeren ging niet zo heel vlot. (monteur is verplicht, later wellicht niet) Ook het daadwerkelijke migreren ging niet geruisloos, maar dit komt voornamelijk omdat ik zelf Caiway (mijn vorige provider, zelfde belichter) had verzocht mij te migreren naar PON in verband met IPv6.

Ookal ging het mis, ik werd keurig geholpen door Glasnet. Glasnet is niet een hele grote organisatie (50 man oid?) en dit heeft als voordeel dat de lijntjes kort zijn, ook met de belichter.

Zoals gezegd levert Glasnet een Nokia XS-010X-Q dus je hoeft niet zelf een ONT aan te schaffen, het internet (ik weet niet hoe het zit met de andere producten) wordt untagged geleverd waarbij je dan zelf in je router een PPPoE sessie moet opzetten. (MTU is netjes 1500, dus geen rare dingen)

Een lijst met wat je krijgt bij Glasnet,

- Een tot dusver degelijke lijn voor een schappelijke prijs (https://bgp.tools/as/201290)
- Vast IPv4-adres
- Vast /48 IPv6 prefix dmv DHCPv6-PD
- Custom RDNS is blijkbaar mogelijk, gaat via support

Mocht je toch een eigen ONT willen installeren, dit is op dit moment blijkbaar nog niet mogelijk maar zit kennelijk wel in de pijplijn.

Toen ik Aart (de eigenaar van Glasnet) aan de lijn had, waarschijnlijk niet geheel gebruikelijk, vertelde ik hem dat ik Glasnet zie als een Freedom-Lite en ik denk dat dat het in een nutshell wel is. Wil je een degelijke verbinding zonder al teveel poespas en dus ook zonder teveel te betalen dan zit je bij Glasnet (tot dusver) goed :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:04

Osxy

Holy crap on a cracker

Xeroxr0x schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:37:

Zoals gezegd levert Glasnet een Nokia XS-010X-Q dus je hoeft niet zelf een ONT aan te schaffen, het internet (ik weet niet hoe het zit met de andere producten) wordt untagged geleverd waarbij je dan zelf in je router een PPPoE sessie moet opzetten. (MTU is netjes 1500, dus geen rare dingen)
Dit is afhankelijk van de regio/vezel leverancier, bij efiber moet je wel zelf ONT regelen als je geen router afneemt, men is wel per mail super behulpzaam met hulp welke SFP module voor jou router (of mediaconverter) geschikt is

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-07 12:48
Op de website https://glasnet.nl/eigenmodem.html staat informatie over wat je nodig hebt.
De Delta informatie staat er helaas nog niet bij.

• Xeroxr0x
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Check. Ik kan alleen spreken voor het Delta-netwerk. :) Ik heb trouwens een Smokeping draaien, mocht je willen dat ik een target voor je test, PM maar.

[ Voor 46% gewijzigd door Xeroxr0x op 28-09-2023 17:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@cybermaus Is de titel nog van toepassing om (moerdijk) erbij te vermelden / omdopen naar [Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1?

In tweak topic ([Tweak Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 5) beginnen we Glasnet te ontdekken en ik ook en eind okt is het zover (zelfs bij glasnet nu een actie dat je 75 euro terug krijgt als je bij Tweak weggaat). Maar ik niet echt in de buurt van Moerdijk...

[ Voor 6% gewijzigd door RobbyTown op 29-09-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wellicht is het een beter idee om dit topic dicht te gooien en een nieuw Glasnet topic te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Haak hier ook even aan. Glasnet net besteld voor in Castricum waar E-fiber aan het aanleggen is en mijn Tweak bestelling wel over kon gaan in Odido maar dat zag ik niet zo zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

rens-br schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 08:38:
Wellicht is het een beter idee om dit topic dicht te gooien en een nieuw Glasnet topic te maken.
Done!

[Glasnet.nl] Ervaringen & Discussie - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:07

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.