Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:31
Barre73 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:02:
Als er iets is met de verbinding in de PoP of in de kabel naar die PoP dan zou het lampje "Glas" op je NT uit moeten zijn.
Even er vanuit gaande dat je überhaupt een actieve NTU hebt.

Ik heb hier een Genexis GN-01 FTU, en verder niets. Lees: een wit met grijze doos waar de grondkabel in verdwijnt -> SM fiber uit grondkabel een paar slagen om een trekontlasting gewikkeld -> SC koppelstuk (witte deel). Dit zit onder een grijze kap waar direct de patch naar de mediaconverter het koppelstuk ingaat (of zoals in mijn geval direct naar mijn eigen router).

In principe dus niet meer dan een trekontlasting en een SC/APC-SC/APC koppelstuk in een doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mbovenka schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 15:13:
[...]

Even er vanuit gaande dat je überhaupt een actieve NTU hebt.

Ik heb hier een Genexis GN-01 FTU, en verder niets. Lees: een wit met grijze doos waar de grondkabel in verdwijnt -> SM fiber uit grondkabel een paar slagen om een trekontlasting gewikkeld -> SC koppelstuk (witte deel). Dit zit onder een grijze kap waar direct de patch naar de mediaconverter het koppelstuk ingaat (of zoals in mijn geval direct naar mijn eigen router).

In principe dus niet meer dan een trekontlasting en een SC/APC-SC/APC koppelstuk in een doos.
Uiteraard hebben sommige Tweakers geen NT meer. Maar dat is een kleine minderheid dus de kans dat mijn opmerking klopte is groot. En dan was het al (deels) opgelost.
Als de reactie zou komen: "Ik heb geen NT", dan komt de volgende stap wel.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:02:
[...]

Als er iets is met de verbinding in de PoP of in de kabel naar die PoP dan zou het lampje "Glas" op je NT uit moeten zijn.
Ik heb alleen een klein plastic vierkant kastje van kpn met de vezel erin, die naar de fritzbox gaat.
Overigens heeft kpn netwerk me gebeld, de lijn is defect en er komt donderdag een monteur bij centrale en mijn aansluiting kijken.

Ik ben benieuwd.

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:31
Barre73 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 16:27:
Uiteraard hebben sommige Tweakers geen NT meer.
Ik heb er nooit een gehad. Die Genexis is alles wat ze bij mij hebben opgehangen (maar dat was al in 2008, dus wie weet wat ze tegenwoordig doen :) )

• koelkast
  • Niet online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door koelkast op 13-09-2023 10:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Nou, gisteren een KPN monteur over de vloer, vanwege geen verbinding sinds maandag. In de meterkast alles in orde, maar in de centrale bleek een glasvezelkabel geknakt, waardoor mijn verbinding verbroken was :|
Blijkbaar is het door werkzaamheden in de centrale gebeurd.
De kabel weer gefixt, en nu werkt alles weer netjes. Monteur meldde me dat hij doorgeeft dat er wat beter gecheckt moet worden op fouten tijdens werkzaamheden.

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:04
Tja vorig jaar de keuze gemaakt voor Tweak als internet provider bij de glasvezelaansluiting die aangelegd ging worden door E-Fiber om over te stappen van Ziggo.
30 augustus is eindelijk de glasvezelaansluiting in de meterkast gemonteerd en nu lees ik dat T-Mobile Tweak gaat “opdoeken” .......
Ik ben benieuwd of ze het jaarcontract gestand houden… Ik heb maar eens een email gestuurd met de vraag wanneer ik het aansluitpakket kan ontvangen.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RogerSch schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 22:26:
Tja vorig jaar de keuze gemaakt voor Tweak als internet provider bij de glasvezelaansluiting die aangelegd ging worden door E-Fiber om over te stappen van Ziggo.
30 augustus is eindelijk de glasvezelaansluiting in de meterkast gemonteerd en nu lees ik dat T-Mobile Tweak gaat “opdoeken” .......
Ik ben benieuwd of ze het jaarcontract gestand houden… Ik heb maar eens een email gestuurd met de vraag wanneer ik het aansluitpakket kan ontvangen.
Kan misschien nog jaren duren. XS4ALL is pas na zn 22 jaar opgedoekt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
RobbyTown schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:17:
[...]

Dat lijkt mij sterk. Op de site van E-fiber wordt Tweak al niet meer genoemd als internet provider....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
RogerSch schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:22:
[...]

Dat lijkt mij sterk. Op de site van E-fiber wordt Tweak al niet meer genoemd als internet provider....
Andersom wel: https://www.tweak.nl/glasvezel/e-fiber.html. Bij Tweak kun je nog bestellen voor dezelfde prijzen als het toen nog niet van Odido/T-Mobile was.

De tekst die erop stond klopt namelijk niet meer. Misschien daarom de pagina niet meer werkt (delete is sneller en makkelijker dan tekst herschrijven)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nAVywGYa10J3wxICPRJne87vLO8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PhGlFHJv5aJRRtEzPDJsrc4q.png?f=fotoalbum_large

Of hebben liever niet dat er graag nieuwe klanten bij komen richting de toekomst. Nu bellen ze namelijk om over te stappen omdat het voordeliger is (als bedrijven dat doen klopt het al niet je gaat toch geen slapende honden wakker maken)

Dat E-Fiber er nog is, is ook een wonder. Ook overgenomen: nieuws: Open Dutch Fiber neemt E-Fiber over

Gelukkig hier de providers in overzicht (ook daar is Tweak niet te zien maar Odido staat bovenaan, misschien toch een soort van advertentie om erop te mogen staan ala startpagina.nl?). Glasnet en RapidXS zitten ongeveer kwa prijs gelijk met Tweak (mocht Tweak verdwijnen en prijzen van Freedom willen betalen). Al is Glasnet wel een vreemde in prijs als je gaat bestellen 1Gbit voor 37,50 en 1Gbit 47,50 ik zie de verschillen niet en voor 500Mbit mag je 40 euro betalen. Dan is de keus simpel. Maar hier worden weer andere tarieven weergegeven.

offtopic:
Even nog verder zitten zoeken op Glasnet, via PC check kunnen ze leveren maar bij Regio staat de plaats er niet tussen. Glasnet bij Google reviews scoort bijzonder hoog, als je kijkt naar Tweak is het een grote hel

[ Voor 43% gewijzigd door RobbyTown op 17-09-2023 08:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spekkie99
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:08
E-fiber is in Castricum aan het aanleggen en had ook een Tweak abo besteld. Kreeg vandaag ook de email om mijn abonnement te "updaten". De aanbieding is gelijk aan de eerder genoemde aanbieding hier; Glas+TV voor de eerste 10 maanden 30,-.

Als ik op de link doorklik voor meer info kom ik bij de FAQ en daar staat doodleuk; Wat gebeurd er als ik niet inga op de aanbieding; dan gebeurd er niets.

Voor ons is Ziggo sport belangrijk (Volleybal) en dat kan je alleen maar krijgen bij de grote jongens.Glas is leuk maar Ziggo wordt qua aanbod en prijs ook weer interessant...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Spekkie99 schreef op maandag 25 september 2023 @ 13:26:
E-fiber is in Castricum aan het aanleggen en had ook een Tweak abo besteld. Kreeg vandaag ook de email om mijn abonnement te "updaten". De aanbieding is gelijk aan de eerder genoemde aanbieding hier; Glas+TV voor de eerste 10 maanden 30,-.

Als ik op de link doorklik voor meer info kom ik bij de FAQ en daar staat doodleuk; Wat gebeurd er als ik niet inga op de aanbieding; dan gebeurd er niets.

Voor ons is Ziggo sport belangrijk (Volleybal) en dat kan je alleen maar krijgen bij de grote jongens.Glas is leuk maar Ziggo wordt qua aanbod en prijs ook weer interessant...
Als je door het topic heen spit. Aardig wat hebben
Glas (Tweak internet only) met nlziet
Of
Glas (Tweak internet only) met Ziggo tv (ivm sportzenders)

Niet de meest goedkope oplossing maar wel beste van de 2 werelden samen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HomeServ
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:51
Zag vanmiddag wat voorbij komen dat Cambrium stopt op alle Nederlandse Internet Exchanges (AMS-IX, Speed-IX, Asteroid en Frys-IX). PeeringDB pagina laat geen exchanges of interconnects meer zien.
Note op PeerindDB laat het volgende zien:
We are no longer peering on any interconnection facilities or internet exchanges. We are located fully behind our parent company (Odido, AS50266).
Traceroute laat nu verkeer zien via Glasoperator.

[ Voor 26% gewijzigd door HomeServ op 25-09-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:47
HomeServ schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:29:
Zag vanmiddag wat voorbij komen dat Cambrium stopt op alle Nederlandse Internet Exchanges (AMS-IX, Speed-IX, Asteroid en Frys-IX). PeeringDB pagina laat geen exchanges of interconnects meer zien.

[...]

Nou lekker dan... Had gehoopt dat ze daar nog wel even vanaf zouden blijven :/

Het wordt straks hier in Almere wel erg lastig zo niet onmogelijk om een betaalbare, transparante provider te krijgen.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Dat is inderdaad minder, want de super lage pings van Tweak was toch wel een voordeel bij het spelen van online games. Niet dat ik dat nog veel doe, maar toch jammer. Enige voordeel over is nog de newsgroupen server, als die ook verdwijnt, dan verhuis ik wel richting KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Quantor schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:44:
Dat is inderdaad minder, want de super lage pings van Tweak was toch wel een voordeel bij het spelen van online games. Niet dat ik dat nog veel doe, maar toch jammer. Enige voordeel over is nog de newsgroupen server, als die ook verdwijnt, dan verhuis ik wel richting KPN.
Dat was mijn idee ook maar KPN doet voor particulieren weer geen vast IP zover ik weet.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:14

Koekfabriek

King Billy on the wall

Zelfde hier in Gorinchem. De bste man aan de telefoon vertelde hetzelfde. Als je niet ingaat op de aanbieding wordt je klant van Tweak en niet van Odido. Uiteindelijk ben je indirect natuurlijk welk klant van Odido maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Koekfabriek schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:57:
[...]

Zelfde hier in Gorinchem. De bste man aan de telefoon vertelde hetzelfde. Als je niet ingaat op de aanbieding wordt je klant van Tweak en niet van Odido. Uiteindelijk ben je indirect natuurlijk welk klant van Odido maar dat terzijde.
Precies en dit is niet mijn stijl van zaken doen. Vorige week besloten Tweak te verlaten en naar Glasnet te gaan (net op tijd want eind okt ging tweak jaar contract weer in). Als het net goed is als Tweak. We gaan het zien over een maandje. Per maand betalen in elk geval iets goedkoper dan Tweak (37,50 pm ipv 41 pm).

Nog geen jaar later, is de peering al aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:53
Koekfabriek schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:57:
[...]

Dat is niet wat ik lees. Maar ben benieuwd, ik doe hier niets mee dan.
Anders maar naar Freedom. Gekke is dat elke andere provider al aangeeft te kunnen leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37ubKYMozTOzNQHnvLIYZlUtEwQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aFy35f7Ok58uirL64G1Dwqh0.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Centauriprime op 25-09-2023 17:24 ]

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 23:53

Zenix

BOE!

Je kan her hier ook mooi zien https://bgp.he.net/AS25596#_asinfo
Blijkbaar kan Odido wel IPv6 doen voor Tweak klanten, waarom dan niet voor de rest, want ze peeren dus ook op IPv6.
HomeServ schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:29:

[...]

Odido gebruikt wel de AMS-IX, dus dat stopt niet. Ik vind SPEED-IX wel jammer, toch best een grote exchange met ook redelijk wat buitenlandse bedrijven. De transit providers van Odido zijn wel prima. Mis alleen NTT als transit provider, want die was ook goed.

[ Voor 69% gewijzigd door Zenix op 25-09-2023 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 19-08 23:40
Csotranme schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:48:
[...]

Dat was mijn idee ook maar KPN doet voor particulieren weer geen vast IP zover ik weet.
het wordt niet hard als voorwaarde gezet, maar je hebt een semi vast ip.
als je abbo besteld krijg je per mail bevestigd wat zowel je ip4 als ipv6 wordt.
je ip veranderd alleen als je soms van type abboment wijzigd of klanten die van koper na glasvezel worden gezet verders niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

jopoh schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:24:
[...]

het wordt niet hard als voorwaarde gezet, maar je hebt een semi vast ip.
als je abbo besteld krijg je per mail bevestigd wat zowel je ip4 als ipv6 wordt.
je ip veranderd alleen als je soms van type abboment wijzigd of klanten die van koper na glasvezel worden gezet verders niet
En als het MAC adres verandert van je router. Maar ik heb met Odido en KPN geen verschil gemerkt daarin, was net zo vast. Dus daarvoor zou ik niet naar KPN gaan.

Voor een betere verbinding zou ik ook niet naar KPN gaan, dat is niet beter dan Odido. KPN zit alleen op zijn eigen internet exchange en niet de AMS-IX. Voor betere TV kwaliteit is wel een goed reden om naar KPN te gaan, die hebben de beste kwaliteit samen met Ziggo.

Als ik ga overstappen, dan is het goed om te wachten tot black friday. Providers hebben rond die tijd altijd een goede aanbieding, dus dan kan je elk jaar overstappen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Zenix op 25-09-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Laatst online: 19-08 23:40
Zenix schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:28:
[...]

En als het MAC adres verandert van je router. Maar ik heb met Odido en KPN geen verschil gemerkt daarin, was net zo vast. Dus daarvoor zou ik niet naar KPN gaan.

Voor een betere verbinding zou ik ook niet naar KPN gaan, dat is niet beter dan Odido. KPN zit alleen op zijn eigen internet exchange en niet de AMS-IX. Voor betere TV kwaliteit is wel een goed reden om naar KPN te gaan, die hebben de beste kwaliteit samen met Ziggo.
kpn doet niet aan dhcp met mac zoals odido dat wel doet. bij kpn bouw je de pppoe verbinding op dan maakt het mac adres niet uit.
dus mac aanpassing doet veranderd het ip niet van de klant :) anders als wij als monteurs box swap doen krijg je elke keer ander ip maar dat is niet geval bij kpn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

jopoh schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:34:
[...]

kpn doet niet aan dhcp met mac zoals odido dat wel doet. bij kpn bouw je de pppoe verbinding op dan maakt het mac adres niet uit.
dus mac aanpassing doet veranderd het ip niet van de klant :) anders als wij als monteurs box swap doen krijg je elke keer ander ip maar dat is niet geval bij kpn
Klopt inderdaad. Bij Odido moet je daar dus wel rekening mee houden en de meeste anders providers.
Vind het nog steeds vervelend dat KPN daar gebruik van maakt, zal wel iets historisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:14
[...]

Ik heb al sinds begin december vorig jaar hetzelfde ip4-adres op mijn glasvezelverbinding. De stroom van de FTU en router gaat er iedere avond/nacht gewoon af en bij vakanties ook. Dus na een week heb ik bij het inschakelen van het hele zooitje nog steeds hetzelfde ip-adres.

Router en FTU zitten op een stekkerblok met een schakelaar en met 1 druk op de knop hopla
alles uit en weer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Zenix schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:35:
[...]

Klopt inderdaad. Bij Odido moet je daar dus wel rekening mee houden en de meeste anders providers.
Vind het nog steeds vervelend dat KPN daar gebruik van maakt, zal wel iets historisch zijn.
Glasnet doet ook PPPoE (vrij nieuwe speler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Het is een gok om te nemen dan met KPN..

Het is alleen gedoe om m'n verschillende VPN tunnels etc dan weer aan te passen mocht het toch ineens veranderen.
Voor m'n mail server hoeft het allang niet meer want die hangt al tijden in 365.
Het liefst toch gewoon echt vast = vast voor de gemoedsrust.

TV boeit me overigens niet. Lift mee op Ziggo GO van de ouwe lui en NLziet.

Vandaag even wat zitten zoeken maar op mijn postcode is het dan enkel Odido, KPN, Youfone of Budget Thuis (waarvan laatste 2 ook natuurlijk KPN zijn).

Het is net het Amerikaanse kiesstelsel: kiezen uit 2 kwaden.

Overigens kijk ik ook met een schuin oog naar zakelijk zodat ik het lekker op m'n kvk kan boeken.
Odido levert dan niet eens 1000/1000 glas.. |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Csotranme op 25-09-2023 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Csotranme schreef op maandag 25 september 2023 @ 19:50:
Het is een gok om te nemen dan met KPN..

Het is alleen gedoe om m'n verschillende VPN tunnels etc dan weer aan te passen mocht het toch ineens veranderen.
Voor m'n mail server hoeft het allang niet meer want die hangt al tijden in 365.
Het liefst toch gewoon echt vast = vast voor de gemoedsrust.

TV boeit me overigens niet. Lift mee op Ziggo GO van de ouwe lui en NLziet.

Vandaag even wat zitten zoeken maar op mijn postcode is het dan enkel Odido, KPN, Youfone of Budget Thuis (waarvan laatste 2 ook natuurlijk KPN zijn).

Het is net het Amerikaanse kiesstelsel: kiezen uit 2 kwaden.

Overigens kijk ik ook met een schuin oog naar zakelijk zodat ik het lekker op m'n kvk kan boeken.
Odido levert dan niet eens 1000/1000 glas.. |:(
Ik gebruik gewoon een domein bij cloudflare met dynamic adress, dan maakt het niet uit. Je hebt steeds minder keus inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Zenix schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:25:
[...]

Ik gebruik gewoon een domein bij cloudflare met dynamic adress, dan maakt het niet uit. Je hebt steeds minder keus inderdaad.
Aj! Aan zoiets had ik nog niet eens gedacht! Thanks *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Csotranme schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:46:
[...]

Aj! Aan zoiets had ik nog niet eens gedacht! Thanks *O*
Ik bedoelde trouwens Dynamic DNS. Dat werkt prima met bijvoorbeeld OPNSense https://docs.opnsense.org/manual/dynamic_dns.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-08 11:10

Hier nog niet, maar zal vast niet lang meer duren. Inmiddels wel glas in de meterkast. Ik wacht alleen nog op de installatie. Al meer over bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D0ubleD0uble
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:13
Centauriprime schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:19:
[...]

Anders maar naar Freedom. Gekke is dat elke andere provider al aangeeft te kunnen leveren.

[Afbeelding]
Heb hier inmiddels ook hetzelfde mailtje gekregen. Tweak gaat dus niks meer leveren? Komt er een mannetje van Odido het aansluiten of komen ze helemaal niks opleveren als je niks doet? Wordt er op hun FAQ ook niet heel veel duidelijker op.

Zit inmiddels te kijken naar wat andere providers. De prijs en peering van Tweak lijkt ongeëvenaard door anderen maar nu Odido ook dat om zeep heeft geholpen blijft er niet veel meer van over. Weet niet precies hoe dat zit bij een Freedom. Prijs boeit mij inmiddels ook niet meer zoveel, alles is goedkoper dan bij Ziggo :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:05
Zenix schreef op maandag 25 september 2023 @ 18:28:
[...]

Voor een betere verbinding zou ik ook niet naar KPN gaan, dat is niet beter dan Odido. KPN zit alleen op zijn eigen internet exchange en niet de AMS-IX.
Ik denk dat je hier een grote inschattingsfout maakt. KPN en Solcon hebben hele goede peers en hele lage pings. @ThinkPad is recent overgestapt van KPN naar TM en was verbaasd door het grote verschil in ping. KPN is daar echt heel goed in, omdat de NLIX dit veel beter afhandelt dan de AMSIX. NLIX is van KPN dus beide hebben baat bij interessante peers en hoge poortsnelheden.

Ik durf te stellen dat als ping belangrijk voor je is: dat KPN de enige optie is op dit moment. Via PB wil ik mijn smokeping URL wel delen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
RobbyTown schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 23:17:
[...]

Een week later en de Cambrium IP core staat zo goed als uit 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

95% misschien wel 100% vast in de praktijk. Komt door jouw eigen PPPoE sessie, geen DHCP met veranderende macadressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Centauriprime schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:19:
[...]

[Afbeelding]
Denk dat ik dit binnenkort ook ga krijgen. Aansluiting is door e-fiber in de meterkast geplaatst maar daarna niks meer vernomen. Buurman die ook Tweak heeft besteld had gemaild en liet me de reply van Tweak zien waarin ze zeggen dat ze idd niks meer leveren, maar we "binnenkort" een mail zouden ontvangen.
Ik was net blij met de prijs/snelheid-verhouding en het feit dat ik een eigen router kon kiezen, maar dat zal dus allemaal niet meer gaan :(
Leuk man, al die overnames en fusies, en alle administratieve rompslomp die daarbij komt kijken waardoor wij klanten niet meer weten waar we aan toe zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

stormfly schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:28:
[...]

Ik denk dat je hier een grote inschattingsfout maakt. KPN en Solcon hebben hele goede peers en hele lage pings. @ThinkPad is recent overgestapt van KPN naar TM en was verbaasd door het grote verschil in ping. KPN is daar echt heel goed in, omdat de NLIX dit veel beter afhandelt dan de AMSIX. NLIX is van KPN dus beide hebben baat bij interessante peers en hoge poortsnelheden.

Ik durf te stellen dat als ping belangrijk voor je is: dat KPN de enige optie is op dit moment. Via PB wil ik mijn smokeping URL wel delen.
Ik denk dat je iets verder moet verdiepen voordat je gaat beweren dat ik een grote inschattingsfout maak.

KPN en Solcon hebben qua peering weinig met elkaar te maken, zijn KPN maar hebben hun eigen netwerk. Alleen al het verschil in internet exchanges is groot:
https://bgpview.io/asn/12414#ix
https://bgpview.io/asn/1136#ix

Solcon zou over het algemeen een betere latency hebben, voornamelijk binnen Nederland, vanwege de open peering policy en de aanwezigheid op meerdere lokale exchanges. KPN zijn peering policy is niet open, die willen alleen maar peeren op de NL-IX met selectieve partijen.

Een aantal providers, waaronder Tweak en nu ook Odido die willen daarom ook niet peeren op de NL-IX, omdat het een commerciële instelling is van KPN. Dat gaat tegen het gedachtegoed in van het internet. AMS-IX is een vereniging zonder winstoogmerk. NL-IX doet niks speciaals, dat laten die traceroutes van @ThinkPad ook zien, want over het algemeen gaat dat verkeer niet over NL-IX. Dus dat NL-IX het verkeer beter kan afhandelen, dat klopt niet.

Als we dan naar Odido gaan kijken die zitten op de AMS-IX en hebben een open peerping policy.
https://bgpview.io/asn/50266#ix de grootste en beste internet exchange van Nederland.

Alleen kijken naar internet exchanges binnen Nederland is ook niet voldoende, want er zitten veel grote partijen op de AMS-IX en NL-IX, maar lang niet al het verkeer gaat daar langs. Veel verkeer zal ook tier 1 transit zijn.

Odido stuurt het meeste verkeer via Level 3 (Lumen tegenwoordig) en Arelion (hiervoor Telia) https://bgpview.io/asn/50266#upstreams-v4 Als je dan gaat kijken naar wat zijn de beste transit providers om te hebben: https://asrank.caida.org/ en https://radar.qrator.net/as-rating/global/score dan zie je dat Odido wel goed zit.

KPN stuurt veel verkeer via Libery Global en NTT, die zijn ook goed. NTT heb ik ook goede ervaringen mee bij Tweak. Wel een beetje jammer van DTAG
https://bgpview.io/asn/1136#upstreams-v4

Solcon stuurt veel verkeer via Arelion, dus dat is ook goed:
https://bgpview.io/asn/12414#upstreams-v4

Alsnog zie je met al deze data niet alles. Daarvoor kan je aanvullend nog PeeringDB en Hurricane Eletric BGP tookit gebruiken:
https://www.peeringdb.com/
https://bgp.he.net/

En dan nu nog wat traceroutes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
tracert tweakers.net

Tracing route to tweakers.net [2001:9a8:0:e:1337:0:80:1]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  2a02:58:140:c192::1
  2     4 ms     4 ms     4 ms  alr-dc1-rtr3-vlan1032.cambrium.net [2a02:58:1:8::21]
  3     5 ms     5 ms     5 ms  alr-dc1-rtr1-ae0-1032.cambrium.net [2a02:58:1:8::22]
  4     *        8 ms     *     2a02:4240:0:1::41
  5     8 ms    11 ms     8 ms  2001:7f8:1::a501:5703:1
  6     8 ms     8 ms     8 ms  2001:9a8:0:78::1
  7     8 ms     8 ms     8 ms  2001:9a8:0:78::91
  8    12 ms     8 ms     8 ms  lt1.mx480-01.true.nl [2001:9a8:0:78::601:1]
  9    15 ms    17 ms    17 ms  e600-1.eun-leaf-04.true.nl [2001:9a8:0:71::f]
 10     8 ms     8 ms     8 ms  tweakers.net [2001:9a8:0:e:1337:0:80:1]

Trace complete.

tracert /4 tweakers.net

Tracing route to Tweakers.net [213.239.154.30]

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  2     4 ms     4 ms     4 ms  asd-nikh-rtr2-lag2-coa.cambrium.net [217.19.16.21]
  3     4 ms     4 ms     4 ms  asd-nikh-rtr1-ae0-171.cambrium.net [217.19.16.6]
  4     5 ms     5 ms     4 ms  72-86-143-37.ncache.glasoperator.nl [37.143.86.72]
  5     5 ms     5 ms     6 ms  et-0-3-0-0.eun-mx480-01.true.nl [80.249.208.171]
  6     6 ms     8 ms     8 ms  et-0-0-0.eun-spine-01.true.nl [87.233.21.1]
  7     5 ms     5 ms     5 ms  et-0-0-0.eun-mx-03-01.true.nl [87.233.21.145]
  8     5 ms     5 ms     5 ms  87.233.196.14
  9     5 ms    17 ms    17 ms  87.233.231.90
 10     5 ms     5 ms     5 ms  tweakers.net [213.239.154.30]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
tracert /4 dns.google

Tracing route to dns.google [8.8.8.8]

2     4 ms     4 ms     4 ms  asd-nikh-rtr2-lag2-coa.cambrium.net [217.19.16.21]
  4     5 ms     5 ms     5 ms  142.250.160.88
  5     5 ms     5 ms     5 ms  72.14.239.87
  6     5 ms     5 ms     5 ms  142.251.225.137
  7     5 ms     5 ms     5 ms  dns.google [8.8.8.8]

Trace complete.

tracert /6 dns.google

Tracing route to dns.google [2001:4860:4860::8844]

2     4 ms     4 ms     4 ms  alr-dc1-rtr3-vlan1032.cambrium.net [2a02:58:1:8::21]
  3     5 ms     5 ms     4 ms  alr-dc1-rtr1-ae0-1032.cambrium.net [2a02:58:1:8::22]
  4     6 ms     6 ms     6 ms  2001:4860:1:1::2808
  5     5 ms     5 ms     5 ms  2a00:1450:8012::1
  6     5 ms     5 ms     5 ms  dns.google [2001:4860:4860::8844]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
tracert /4 one.one.one.one

Tracing route to one.one.one.one [1.1.1.1]

4     5 ms     5 ms     *     72-86-143-37.ncache.glasoperator.nl [37.143.86.72]
  5     9 ms     5 ms     5 ms  ams-ix.as13335.net [80.249.211.140]
  6     5 ms     5 ms     5 ms  172.71.180.2
  7     5 ms     5 ms     5 ms  one.one.one.one [1.1.1.1]

Trace complete.

tracert /6 one.one.one.one

Tracing route to one.one.one.one [2606:4700:4700::1111]

3     5 ms     5 ms     4 ms  alr-dc1-rtr1-ae0-1032.cambrium.net [2a02:58:1:8::22]
  4     *        *        *     Request timed out.
  5    22 ms     *        *     2001:7f8:1::a501:3335:2
  6     8 ms     9 ms     8 ms  2400:cb00:520:3::
  7     7 ms     7 ms     7 ms  one.one.one.one [2606:4700:4700::1111]

Op basis hiervan is niet te zeggen of Odido slechter is dan KPN, want om goed te testen zou je eigenlijk honderden probes moeten hebben. Een smokeping van een Tweaker zegt dan te weinig.

Op basis van bovenstaande kan je wel zeggen dat Solcon en Cambrium beter zijn dan Odido, want aanwezig op meerdere internet exchanges. Solcon is aanwezig op de NL-IX en AMS-IX, dat heeft bijna geen andere provider. Cambrium was aanwezig op een aantal andere Internet exchanges zoals SPEED-IX en Frys-IX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
striner schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:53:
[...]

Denk dat ik dit binnenkort ook ga krijgen. Aansluiting is door e-fiber in de meterkast geplaatst maar daarna niks meer vernomen. Buurman die ook Tweak heeft besteld had gemaild en liet me de reply van Tweak zien waarin ze zeggen dat ze idd niks meer leveren, maar we "binnenkort" een mail zouden ontvangen.
Ik was net blij met de prijs/snelheid-verhouding en het feit dat ik een eigen router kon kiezen, maar dat zal dus allemaal niet meer gaan :(
Leuk man, al die overnames en fusies, en alle administratieve rompslomp die daarbij komt kijken waardoor wij klanten niet meer weten waar we aan toe zijn.
Prijs snelheid verhouding is bij Odido iets minder gunstig maar nog altijd vrij goed. Eigen router gebruiken of kiezen kan overal tegenwoordig. Ook bij Odido dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:14
Net een wazige e-mail gehad, weet niet of ze nu wel of niet gaan leveren....
Heb nu een paar weken een aansluiting in de meterkast.
Anders maar bij Freedom een abbo nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-08 11:02
D0ubleD0uble schreef op maandag 25 september 2023 @ 23:41:
[...]

Heb hier inmiddels ook hetzelfde mailtje gekregen. Tweak gaat dus niks meer leveren? Komt er een mannetje van Odido het aansluiten of komen ze helemaal niks opleveren als je niks doet? Wordt er op hun FAQ ook niet heel veel duidelijker op.

Zit inmiddels te kijken naar wat andere providers. De prijs en peering van Tweak lijkt ongeëvenaard door anderen maar nu Odido ook dat om zeep heeft geholpen blijft er niet veel meer van over. Weet niet precies hoe dat zit bij een Freedom. Prijs boeit mij inmiddels ook niet meer zoveel, alles is goedkoper dan bij Ziggo :+
Heb zelf de email nog niet ontvangen, dus vandaag Tweak even gevraagd of ze nog wel nieuwe aansluitingen realiseren in Sittard-Geleen. Het antwoord:
Goedemiddag,

Wij leveren nog wel nieuwe verbindingen op, maar zijn wel gestopt met het plaatsen van eigen apparatuur in wijkcentrales. Dit is helaas de reden dat wij uw aansluiting niet gaan kunnen opleveren. Hier ontvangt u als het goed is nog een mail over, als u deze nog niet gehad heeft. Dit is pas sinds kort bekend.
Lijkt er dus op dat we een andere provider moeten gaan zoeken. Iemand een tip voor een andere provider, waarbij het gebruik van een eigen router (OPNsense) relatief eenvoudig is, zoals bij Tweak??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
Ik vraag mij af of ze mogen opzeggen....
Ze kunnen leveren, maar ze kiezen er voor geen apparatuur te plaatsen.
Vervolgens kunnen we wel een duurder abbonoment afnemen bij Odido, plus het abbonoment is slechter.
En een provider die een vergelijkbaar product biedt (Freedom) is flink duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Wellicht kunnen ze zich beroepen op dit kopje dat in de bevestigingsmail van mijn bestelling van hun product staat
Vraagbundeling
Als je bestelling onderdeel uitmaakt van een vraagbundelingsproject dan zal deze automatisch vervallen indien de vraagbundeling onverhoopt geen doorgang vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
striner schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:45:
Wellicht kunnen ze zich beroepen op dit kopje dat in de bevestigingsmail van mijn bestelling van hun product staat

[...]
Dat slaat op de aanleg van het netwerk an sich.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• striner
Ik heb een mail naar de ACM gestuurd met de vraag of dit wel zomaar mogelijk is en of ik rechten/plichten heb in dit geval. We zullen zien ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
stormfly schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 09:30:
[...]

Een week later en de Cambrium IP core staat zo goed als uit 🙈
Yup 8)7. Wat zal het volgende zijn? Usenet server van Tweak? Verlies van vast ip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Zenix schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 12:57:
[...]

Ik denk dat je iets verder moet verdiepen voordat je gaat beweren dat ik een grote inschattingsfout maak.

<knip>

Op basis hiervan is niet te zeggen of Odido slechter is dan KPN, want om goed te testen zou je eigenlijk honderden probes moeten hebben. Een smokeping van een Tweaker zegt dan te weinig.

Op basis van bovenstaande kan je wel zeggen dat Solcon en Cambrium beter zijn dan Odido, want aanwezig op meerdere internet exchanges. Solcon is aanwezig op de NL-IX en AMS-IX, dat heeft bijna geen andere provider. Cambrium was aanwezig op een aantal andere Internet exchanges zoals SPEED-IX en Frys-IX.
Ik heb helaas geen PC deze week ivm een reis. Maar je links zijn valide, waar ik magenta vlekken van kreeg :+ was jouw weinig onderbouwde uitspraak dat Odido en KPN gelijkwaardig zijn.

Een ISP als Odido heeft slecht capaciteit beheer met volle POP links gedurende piek tijden (zie topic GoT). Er zit echt een enorm verschil in ISP tussen Odido en KPN vanuit klant perpectief. Neem mijn collega via oud Tweak. Het eerste wat hij zei is: wat is jouw ping laag bij KPN tov Tweak hoe doen ze dat?

Het present zijn op een peering is niet direct een antwoord op het hebben van het kortste pad. Maar verhoogd zeker de kansen op een beter pad, helemaal als ze een open policy hebben. Het is op een gegeven moment voor een eyeball netwerk als KPN niet meer te doen om open te peren. Met zoveel miljoenen eyeballs dien je goed winstgevende afspraken te maken.

Desalniettemin waardeer ik, oprecht, je uitgebreide reactie. Tagging @ANdrode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

stormfly schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:11:
[...]

Ik heb helaas geen PC deze week ivm een reis. Maar je links zijn valide, waar ik magenta vlekken van kreeg :+ was jouw weinig onderbouwde uitspraak dat Odido en KPN gelijkwaardig zijn.

Een ISP als Odido heeft slecht capaciteit beheer met volle POP links gedurende piek tijden (zie topic GoT). Er zit echt een enorm verschil in ISP tussen Odido en KPN vanuit klant perpectief. Neem mijn collega via oud Tweak. Het eerste wat hij zei is: wat is jouw ping laag bij KPN tov Tweak hoe doen ze dat?

Het present zijn op een peering is niet direct een antwoord op het hebben van het kortste pad. Maar verhoogd zeker de kansen op een beter pad, helemaal als ze een open policy hebben. Het is op een gegeven moment voor een eyeball netwerk als KPN niet meer te doen om open te peren. Met zoveel miljoenen eyeballs dien je goed winstgevende afspraken te maken.

Desalniettemin waardeer ik, oprecht, je uitgebreide reactie. Tagging @ANdrode
Het is prima mogelijk om een open peering policy te hanteren. Het gaat alleen om geld inderdaad. KPN en ook Liberty Global willen geld ontvangen van de klant en van de contentproviders. Met een open peering policy kan dat niet. Dit is een goede artikel daarover, waarbij T-Mobile het ook heeft geprobeerd in het verleden, maar hun netwerk was onvoldoende, zie hier: https://www.a2b-internet....elDagblad-A2BInternet.pdf

Partijen zoals Tweak, Solcon en Freedom doen dat niet. Op dit moment doet Odido dat blijkbaar ook nog niet, het is hopen dat het zo blijft. Het is namelijk zonde dat grootste internet providers niet aanwezig zijn op de AMS-IX. Eerst was Nederland een voorloper qua internet connectiviteit, maar met deze reuzen is dat snel aan het veranderen.

Er kan inderdaad een verschil zitten in de eerste hops met betrekking tot de PoP's zoals je ziet gaat het eerste stuk nog het Tweak netwerk, dus dat stuk heb ik niet kunnen testen. Odido en KPN gebruiken hetzelfde AS voor hun zakelijke klanten. De overboeking zit hem in de eerste hops. Odido gebruikt standaard GPON en Tweak AON, dat kan ook nog van invloed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat Odido tegenwoordig weliswaar redelijk connected is qua Nederlandse IX (na hun DTAG avontuur wat jaren terug), maar erg slecht qua eigen core netwerk en PoP's, dat kan ik bevestigen.

1 van m'n zusjes zit sinds kort in een eigen appartementje in Apeldoorn en heeft uit kostenoverwegingen Odido genomen. Maar in de avonduren is het echt een compleet drama qua connectiviteit, met bij tijd en wijle zeer traag / bijna onbruikbaar internet.

Gelukkig is het overdag te doen (ze werkt vrijwel full time thuis). Maar ik zou dus zelf nooit een vaste aansluiting bij Odido nemen (overigens ook omdat ze nog niets aan IPv6 doen).

Gelukkig kan (kon) ik voor mijn Freedom verbinding in Almere kiezen tussen belichting door Cambrium (AON) en Fibercrew (GPON). Ben wel benieuwd wanneer bestaande Cambrium wholesale verbindingen helemaal stoppen en hoe Freedom het gaat organiseren dat ik soepel over gezet word op Fibercrew :')

Nou is Freedom overigens totaal niet indrukwekkend met hun 20 Gbps linkje op de AMS-IX (en nog een klein linkje op een regionale IX ). Maar over het algemeen hier weinig klagen wat betreft latencies of snelheid.

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 26-09-2023 15:58 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

eymey schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:55:
Dat Odido tegenwoordig weliswaar redelijk connected is qua Nederlandse IX (na hun DTAG avontuur wat jaren terug), maar erg slecht qua eigen core netwerk en PoP's, dat kan ik bevestigen.

1 van m'n zusjes zit sinds kort in een eigen appartementje in Apeldoorn en heeft uit kostenoverwegingen Odido genomen. Maar in de avonduren is het echt een compleet drama qua connectiviteit, met bij tijd en wijle zeer traag / bijna onbruikbaar internet.

Gelukkig is het overdag te doen (ze werkt vrijwel full time thuis). Maar ik zou dus zelf nooit een vaste aansluiting bij Odido nemen (overigens ook omdat ze nog niets aan IPv6 doen).

Gelukkig kan (kon) ik voor mijn Freedom verbinding in Almere kiezen tussen belichting door Cambrium (AON) en Fibercrew (GPON). Ben wel benieuwd wanneer bestaande Cambrium wholesale verbindingen helemaal stoppen en hoe Freedom het gaat organiseren dat ik soepel over gezet word op Fibercrew :')

Nou is Freedom overigens totaal niet indrukwekkend met hun 20 Gbps linkje op de AMS-IX (en nog een klein linkje op een regionale IX ). Maar over het algemeen hier weinig klagen wat betreft latencies of snelheid.
Kortom het lijkt beter om Odido te nemen via Tweak, dan Odido direct. Die 20Gbps van Freedom lijkt mij op dit moment voldoende voor de hoeveelheid klanten die ze hebben, als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Solcon. Die hebben ongeveer 10x zoveel IP-adressen en zitten op 200Gbps, dus dat komt redelijk overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:07
Imiddels ook de mail gekregen van Tweak betreffende de samenwerking/overname met/van Odido en het eerder aangegeven aanbod.
Ik heb zelf niet gekozen voor Odido, en mijn gevoel erbij is ook niet goed (kan niet uitleggen waarom). Toch maar eens kijken of het mogelijk is mijn aanstaande abo te annuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:31

Chakotay

Lick here to continue

@eymey ik overweeg zelf om van Tweak naar Freedom over te stappen als dit zo door gaat.. Op mijn adres is de enige keuze voor Freedom KPN (AON). Kost iets meer dan ik nu bij Tweak betaal, maar dat moet dan maar.

Wat ik me nu echter wel afvraag, maakt Freedom niet ook gebruik van Cambrium voor hun KPN-lijnen, en gaan ze dan niet dezelfde issues krijgen?

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:29

Osxy

Holy crap on a cracker

Vandaag ook de vrij vage mail gehad, lijn is nog in aanleg (gemeente Castricum) en de mail verteld niet wat er gebeurd als ik niets doe. Heb bewust voor tweak gekozen vanwege:
  • Vast IP
  • Goede IPV6
  • Eigen router gebruik
  • Scherpe prijs
Combinatie die ik niet direct bij andere providers die op e-fiber zitten kan vinden :(

[ Voor 5% gewijzigd door Osxy op 26-09-2023 17:54 ]

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Chakotay schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:54:
@eymey ik overweeg zelf om van Tweak naar Freedom over te stappen als dit zo door gaat.. Op mijn adres is de enige keuze voor Freedom KPN (AON). Kost iets meer dan ik nu bij Tweak betaal, maar dat moet dan maar.

Wat ik me nu echter wel afvraag, maakt Freedom niet ook gebruik van Cambrium voor hun KPN-lijnen, en gaan ze dan niet dezelfde issues krijgen?
Ik zit net even te kijken bij Freedom, maar die prijzen zijn ook niet normaal hoor, als ik het formulier invul krijg ik een maandprijs van 74 euro te zien bij 1Gbps lijntje, goedkoopste 51 euro voor 50 Mbps, voor dezelfde snelheid vragen ze meer dan het dubbele dan wat ik nu bij tweak kwijt ben..
Het zal vast een prima provider zijn, maar no way dat ik 74 per maand voor alleen het internetlijntje ga betalen..

Het is gewoon enorm balen dat tweak er geen heil meer in zag en de boel heeft verkocht, was gewoon beste prijs prestatie voor internet met eigen spullen en gewoon fijne jaarbetaling voor extra korting..

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Hier vanmorgen ook de email van Tweak ontvangen. Dit verklaart wel de vage mailwisseling die ik vorige week met ze had over de oplevering van mijn glasvezel verbinding. Ze waren gewoon tijd aan het rekken.

De email biedt overigens behoorlijk wat ruimte voor speculatie. Hij is zo opgesteld dat het lijkt alsof je moet kiezen voor Odido. Maar de term kiezen wordt best vaak gebruikt en maakt dus duidelijk dat je ook wat anders kunt doen. In het kopje "Als jij kiest, gaan wij aan de slag" lijkt het net alsof ze je huidige abonnement pas opzeggen als je voor Odido kiest.... maar de zin "Wij zorgen dat je eerdere glasvezel bestelling bij ons wordt geannuleerd." staat er los tussen en zou sowieso altijd van toepassing kunnen zijn.

Van de andere kant, ze geven zelf al aan dat ze niet gaan leveren. Dus aan welk contract wil je me gaan houden? en mogen zij zomaar het contract verbreken zonder een vergelijkbaar/identiek alternatief aan te bieden?

@Only Freedom is hier 51 per maand voor GBit internet only. Odido 45 euro (alleen hebben die nu 10 maanden voor 30 euro als actie).

[ Voor 6% gewijzigd door sys64738 op 26-09-2023 17:44 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Odido is "slechts" 40 euro als je al een t-mobile mobiel abo hebt, dat is ook nog best scherp geprijsd. Maar ik krijg mixed feelings als ik lees over Odido glasvezel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
sys64738 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:42:
Hier vanmorgen ook de email van Tweak ontvangen. Dit verklaart wel de vage mailwisseling die ik vorige week met ze had over de oplevering van mijn glasvezel verbinding. Ze waren gewoon tijd aan het rekken.

De email biedt overigens behoorlijk wat ruimte voor speculatie. Hij is zo opgesteld dat het lijkt alsof je moet kiezen voor Odido. Maar de term kiezen wordt best vaak gebruikt en maakt dus duidelijk dat je ook wat anders kunt doen. In het kopje "Als jij kiest, gaan wij aan de slag" lijkt het net alsof ze je huidige abonnement pas opzeggen als je voor Odido kiest.... maar de zin "Wij zorgen dat je eerdere glasvezel bestelling bij ons wordt geannuleerd." staat er los tussen en zou sowieso altijd van toepassing kunnen zijn.

Van de andere kant, ze geven zelf al aan dat ze niet gaan leveren. Dus aan welk contract wil je me gaan houden? en mogen zij zomaar het contract verbreken zonder een vergelijkbaar/identiek alternatief aan te bieden?

@Only Freedom is hier 51 per maand voor GBit internet only. Odido 45 euro (alleen hebben die nu 10 maanden voor 30 euro als actie).
51 Euro voor 1 Gbps zou ik ook nog wel overwegen, bij mij staat er echt 51 euro voor slechts 50 Mbps..
Misschien omdat dit niet origineel KPN gebied is en Freedom KPN AON gebruikt, dacht juist dat het vooral KPN was die de rest zoveel meer liet betalen en niet zozeer andersom..
Tijdelijke kortingsacties heb ik nooit zoveel mee, ga je het jaar erop gewoon dik betalen, liever gewoon een vaste stabiele prijs door de jaren heen. Daarom ook geen fan van dat aanbod van Odido, op wat andere kleine dingen na..
Zal straks echt een zoektocht worden om bij een fijne nieuwe provider uit te komen vrees ik :|

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

Osxy schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:30:
Vandaag ook de vrij vage mail gehad, lijn is nog in aanleg (gemeente Castricum) en de mail verteld niet wat er gebeurd als ik niets doe. Heb bewust voor tweak gekozen vanwege:
  • Vast IP
  • Goede IPV6
  • Eigen router gebruik
  • Scherpe prijs
Combinatie die ik niet direct bij andere providers die op e-fiber zitten kan vinden :(
Bevestiging gekregen dat als wij niets doen er niets geleverd wordt. Dus tijd om te zoeken naar andere provider helaas…
Uw glasvezel verbinding zou dan niet aangelegd worden. Tweak kan u helaas niet meer leveren, omdat de lijn naar Odido over gaat. Het is alleen mogelijk om een glasvezel verbinding te krijgen door een klant te worden van Odido

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie2005
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-08 19:40
Ook hier de bevestiging gekregen dat tweak de in aanleg glasvezel verbinding in Castricum niet gaat opleveren.

Bedankt voor u bericht. Wij gaan uw verbinding niet meer opleveren. Als u toch glasvezel wilt, kunt u over naar Odido of naar een andere provider. Nagenoeg gaan wij, als Tweak zijnde, dus compleet niet uw verbinding opleveren.

Met dit antwoord hoop ik voldoende van dienst te zijn. Toch nog vragen of opmerkingen? Reageer dan gerust op deze mail.

Met vriendelijke groet,
Het Tweak Team,
Isaac - Tweak

Vreemde woordkeuze, nou het zal wel maar wat is nu een goede keuze?, ik lees weinig over rapidxs, heeft iemand daar ervaring mee? Lees wel iets over op adressen vanuit t buitenland, scheelt vpn, niet echt lekker voor de pingtijden lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quas
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:44
RobbyTown schreef op zondag 17 september 2023 @ 08:01:
[...]
Gelukkig hier de providers in overzicht (ook daar is Tweak niet te zien maar Odido staat bovenaan, misschien toch een soort van advertentie om erop te mogen staan ala startpagina.nl?). Glasnet en RapidXS zitten ongeveer kwa prijs gelijk met Tweak (mocht Tweak verdwijnen en prijzen van Freedom willen betalen). Al is Glasnet wel een vreemde in prijs als je gaat bestellen 1Gbit voor 37,50 en 1Gbit 47,50 ik zie de verschillen niet en voor 500Mbit mag je 40 euro betalen. Dan is de keus simpel. Maar hier worden weer andere tarieven weergegeven.

offtopic:
Even nog verder zitten zoeken op Glasnet, via PC check kunnen ze leveren maar bij Regio staat de plaats er niet tussen. Glasnet bij Google reviews scoort bijzonder hoog, als je kijkt naar Tweak is het een grote hel
Ik zie op de Glasnet website nu wel dat het 37.50 pakket "Internet Only" is. Kan dan geen TV meer bestellen. Niet dat iemand daar nog op zit te wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGsubbie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-03 14:42
*knip*. Dit topic gaat over Tweak en niet over Proximus. Zou je een nieuw topic willen starten met je vraag erin?

[ Voor 85% gewijzigd door rens-br op 27-09-2023 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
Kriss1981 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:14:
[...]

Heb zelf de email nog niet ontvangen, dus vandaag Tweak even gevraagd of ze nog wel nieuwe aansluitingen realiseren in Sittard-Geleen. Het antwoord:

[...]

Lijkt er dus op dat we een andere provider moeten gaan zoeken. Iemand een tip voor een andere provider, waarbij het gebruik van een eigen router (OPNsense) relatief eenvoudig is, zoals bij Tweak??
Dank voor de update. Vorige week kwamen (voor de aansluiting in Sittard-Geleen) nog met het volgende excuus:
Ik begrijp uw zorgen, maar voorlopig is er niks bekend over een overstap naar Odido. Het gereedmaken van de wijkcentrale duurt vaak vrij lang, en dat was ook zo voordat wij overgenomen waren door Odido. Dit heeft er deels mee te maken dat, in tegenstelling tot andere providers, wij gebruik maken van 'actieve' apparatuur in de wijkcentrales, in plaats van 'passieve' apparatuur. Deze apparatuur is duurder en lastiger om aan te komen sinds de chiptekorten, en heeft een eigen stroombron nodig. Passieve apparatuur heeft dit niet. Vaak zijn er in wijkcentrales daarom niet genoeg stroomvoorzieningen om onze apparatuur aan te sluiten, terwijl andere (passieve) apparatuur wel aangesloten kan worden. Ik heb nagevraagd bij onze technische dienst of er iets bekend is over de planning van de wijkcentrale waar u op aangesloten zit, maar helaas konden zij mij hier niet meer informatie over geven.
Toch maar weer eens contact opnemen. Wat een trammelant. Eerst het gedoe met Delta Fiber en nu dit weer. Misschien dan toch maar gewoon bij Ziggo blijven. :X

Ik denk dat ik dan voor Fiber.nl zal gaan kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
striner schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 14:01:
Ik heb een mail naar de ACM gestuurd met de vraag of dit wel zomaar mogelijk is en of ik rechten/plichten heb in dit geval. We zullen zien ¯\_(ツ)_/¯
Houdt ons hier op de hoogte. Kun je eventueel de email tekst delen die je naar de ACM gestuurd hebt? Dan zal ik ook een email sturen. :)

Door niet te leveren, terwijl de vraagbundeling is succesvol, plegen ze volgens mij contractbreuk. Odido is op jaarbasis een stuk duurder dan Tweak (alleen internet verbinding wil ik hebben. De rest regel ik zelf wel zoals TV kijken via NLZiet). En ja met opzet tel ik niet de eenmalige korting mee want ik heb geen zin om na 1 jaar weer over te stappen.

Ik heb hun algemene voorwaarden (uit 2013) die bij het contract zaten doorgenomen. Staat het volgende:
Geschillen tussen Klant en Tweak over de totstandkoming of de uitvoering van de overeenkomst
met betrekking tot door deze Tweak te leveren of geleverde diensten, kunnen zowel door de Klant
als door Tweak worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Telecommunicatie
https://www.degeschillenc...telecommunicatiediensten/
Kosten 50 euro om 1 klacht in te dienen.

Wat een boeven bij Odido met hun aanbieding. Deze is op jaarbasis 20 euro goedkoper (Internet en bellen) dan het jaarlijkse tarief van Tweak. Echter na 1 jaar is Odido op jaarbasis 130 euro duurder :(
Dus als 1 op de 6 klanten vergeet om na 1 jaar over te stappen hebben ze al "winst"

[ Voor 35% gewijzigd door RogerSch op 26-09-2023 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Quas schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:01:
[...]

Ik zie op de Glasnet website nu wel dat het 37.50 pakket "Internet Only" is. Kan dan geen TV meer bestellen. Niet dat iemand daar nog op zit te wachten...
Klopt had het gemeld aan Glasnet. Website is aangepast dus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy

Osxy

Holy crap on a cracker

RobbyTown schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:16:
[...]

Klopt had het gemeld aan Glasnet. Website is aangepast dus :).
Prijzen van glasnet zijn echt vreemd. 1gbit internet only 37,5, 1gb internet plus interactieve tv. 63,50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Connor
  • Laatst online: 15:27
Ik zit ook in Castricum en had Tweak besteld. Is Glasnet wat? Of net zo ruk als odildo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Wel apart dat je in Castricum kan kiezen voor Glasnet. In Uitgeest staat die er niet tussen. Wel Youfone voor 56 euro per maand 1000Gbps internet only. Wie gaat dat uberhaupt overwegen?!?

Zie trouwens net dat je bij Freedom nog eens 2 euro per maand korting krijgt als je je eigen apparatuur gebruikt. Prima, ik heb al prima mesh router. Dus dan komt het op 49 per maand. En voor dat geld krijg je ook nog een .nl domein erbij. Begint redelijke no-brainer te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie2005
Google reviews over glasnet zijn best goed, draytek router voor 2,50 pm erbij kom je op €40 pm .
Kan niks vinden over vast ip adres .
Glasnet wordt in Castricum niet aangeboden via de e fiber site, maar als je op glasnet de postcode check doet is het gewoon mogelijk volgend de website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
arie2005 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:41:
Google reviews over glasnet zijn best goed, draytek router voor 2,50 pm erbij kom je op €40 pm .
Kan niks vinden over vast ip adres .
Glasnet wordt in Castricum niet aangeboden via de e fiber site, maar als je op glasnet de postcode check doet is het gewoon mogelijk volgend de website
https://www.glasnet.nl/internet.html vast ip staat bij elk pakket vermeld ;)

https://www.glasnet.nl/klantenservice.html en dan internet krijgen je antwoord op de vraag
Krijg ik een vast IP-adres?
Ja, bij Glasnet krijg je een standaard een vast IP-adres.
Extra adressen kopen kan ook

[ Voor 19% gewijzigd door RobbyTown op 26-09-2023 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie2005
Staat dan wel opeens €50 bij ipv 37,50, als ik hem via postcode check aanvraag op mijn adres

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
arie2005 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:52:
Staat dan wel opeens €50 bij ipv 37,50, als ik hem via postcode check aanvraag op mijn adres
Weet niet precies waar dat verschil vandaan komt

Er is ook een [Glasnet.nl] Ervaringen? (Moerdijk) topic misschien daar de vraag stellen? Ben eigenlijk ook wel benieuwd. Mijn postcode kon ik 37,50 en 50. Die 37,50 is internet only zonder tv mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 15:31

Chakotay

Lick here to continue

Only schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:40:
[...]

Ik zit net even te kijken bij Freedom, maar die prijzen zijn ook niet normaal hoor, als ik het formulier invul krijg ik een maandprijs van 74 euro te zien bij 1Gbps lijntje, goedkoopste 51 euro voor 50 Mbps, voor dezelfde snelheid vragen ze meer dan het dubbele dan wat ik nu bij tweak kwijt ben..
Het zal vast een prima provider zijn, maar no way dat ik 74 per maand voor alleen het internetlijntje ga betalen..

Het is gewoon enorm balen dat tweak er geen heil meer in zag en de boel heeft verkocht, was gewoon beste prijs prestatie voor internet met eigen spullen en gewoon fijne jaarbetaling voor extra korting..
Er ligt hier ook geen 'eigen' netwerk van Tweak, ik betaal nu ook al €63 per maand voor Gbit. Dat tientje extra voor Freedom kan er dan ook nog wel bij...
MGsubbie schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:30:
Ik heb Proximus gecontacteerd om te vragen welke modem ze aanraden voor hun 2.5Gbit verbinding. Er werd me verteld dat de snelheid enkel wordt gegarandeerd via wifi... Wat een teleurstelling voor me is, aangezien mijn desktop PC een 2.5Gbit netwerk poort heeft.

Heeft er iemand ervaring met 2.5Gbit Proximus fiber via kabel te doen werken?
2.5Gbit wel via Wifi maar niet via een kabel? 8)7 Nog gegarandeerd ook, dat wil ik zien :+

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arie2005
Glasnet geeft een vast Ipv4 adres en een vast Ipv6 subnet (/48) per klant.
Er zijn wel ideeën om over te stappen naar een CG-NAT oplossing, maar een voorwaarde is dat onze klanten altijd de mogelijkheid houden om gratis een IPv4 adres te gebruiken.

We blokkeren geen diensten, dus SNMP, SMTP, ICMP en VoIP diensten staan volledig open.
Indien je een router bij ons koopt of huurt, dan is dit een Draytek 2135Fvac router. Gebruik je een eigen router (wat bij huur 2,50 euro per maand scheelt) dan krijg je van ons een TP Link MC220 media converter met SFP die eventueel ook in je eigen hardware kan.

Wanneer je je eigen router gebruikt en telefonie afneemt, dan verschaffen we je de SIP gegevens zodat je je apparatuur zelf kunt instellen.

We werken voor internet via PPPoE.
IPTV met een eigen router is altijd lastiger omdat je hiervoor een IGMP proxy moet activeren op je router.
We gebruiken routed IPTV. Dit betekent dat je in de meeste gevallen onze mediaboxen achter een switch kan hangen.

Vlan info die nodig is voor eigen router:
Untagged vlan voor PPPoE internet
Vlan 37 voor IPTV
Telefonie loopt via internet verbinding

Klinkt goed en niet duur, over het algemeen ook hier goede reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Chakotay schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 16:54:

In het begin deden ze dat wel, maar tegenwoordig hebben ze alweer een poosje een eigen WBA overeenkomst met KPN.

Ik zou overigens niet zeggen dat het "iets meer" kost. Bij belichting via Cambrium of Fibercrew betaal ik voor internet only 49 euro per maand voor 1 Gbps. Bij belichting via KPN heb ik voor hetzelfde bedrag slechts 50 Mbps.....
Only schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:40:
[...]

Tsja, daar kan Freedom dus niets aan doen. In plaatsen waar ze alleen via de apparatuur van KPN kunnen leveren (WBA) zitten ze vast aan de woekertarieven die KPN ervoor vraagt.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• striner
RogerSch schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 18:47:
[...]

Houdt ons hier op de hoogte. Kun je eventueel de email tekst delen die je naar de ACM gestuurd hebt? Dan zal ik ook een email sturen. :)
Ik heb contact opgenomen via het contactformulier op hun website. Dit is een mail transcript van hen van de velden die ik heb ingevuld. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hAqVMnVfpHh3t_AflvuqIBEqX1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0QGnUljKsRl8gyIkAlkuAAy.jpg?f=fotoalbum_large

• Rayz25
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18-08 08:17
Na de zoveelste prijs verhoging van tele2 aka okidoki.

50 euro voor 50mb
En onbeperkt bellen mobiel vast in nl.

Nu eerste jaar 44 euro meer betalen bij Delta
1 gb internet
Onbeperkt bellen mobiel vast in nl.

Daarna 15 euro per maand meer bij betalen voor 1gb internet na een jaar kijken we wel verder

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 21:06
sys64738 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:18:
Wel apart dat je in Castricum kan kiezen voor Glasnet. In Uitgeest staat die er niet tussen. Wel Youfone voor 56 euro per maand 1000Gbps internet only. Wie gaat dat uberhaupt overwegen?!?

Zie trouwens net dat je bij Freedom nog eens 2 euro per maand korting krijgt als je je eigen apparatuur gebruikt. Prima, ik heb al prima mesh router. Dus dan komt het op 49 per maand. En voor dat geld krijg je ook nog een .nl domein erbij. Begint redelijke no-brainer te worden.
Mede uitgeester? :P

ik kreeg hier gisteren ook de mail binnen van Tweak. Nu eens even uitzoeken hoe/wat en dan ook of ik wel naar Odido ga of een andere provider als dat mogelijk is...

Alles ligt wel al klaar maarja dit zorgt ook wel weer voor vertraging...

• BBKing
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Ik zie hierboven dat er nu meerdere mensen een Tweak bestelling geannuleerd krijgen vanuit Odido/Tweak.

Ik heb al enkele jaren een Tweak gigabit aansluiting die ik per jaar betaal (440 euro). Die jaartermijn loopt op 23 oktober weer af, zijn er nog Tweakers die recent gewoon weer een jaarverlenging hebben gehad?

• sys64738
  • Nu online

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Jaguar645 schreef op woensdag 27 september 2023 @ 10:33:
[...]

Mede uitgeester? :P

ik kreeg hier gisteren ook de mail binnen van Tweak. Nu eens even uitzoeken hoe/wat en dan ook of ik wel naar Odido ga of een andere provider als dat mogelijk is...

Alles ligt wel al klaar maarja dit zorgt ook wel weer voor vertraging...
Yep. Ook Uitgeest hier.

Heb gister abo afgesloten bij Freedom. Binnen de 14 dagen bedenktijd hoop ik wel antwoord te hebben op mijn mailtje naar Tweak met de vraag of ze willen bevestigen dat mijn aanvraag/contact definitief geannuleerd is. Maar als je hun mail goed leest, is dat sowieso wel de uitkomst. Ze proberen je uiteraard naar Odido te loodsen maar ik ben er wel klaar mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
BBKing schreef op woensdag 27 september 2023 @ 11:00:
Ik zie hierboven dat er nu meerdere mensen een Tweak bestelling geannuleerd krijgen vanuit Odido/Tweak.

Ik heb al enkele jaren een Tweak gigabit aansluiting die ik per jaar betaal (440 euro). Die jaartermijn loopt op 23 oktober weer af, zijn er nog Tweakers die recent gewoon weer een jaarverlenging hebben gehad?
Mijn collega een week of 3 geleden heeft nog verlengd tegen Tweak prijzen.

• DjooKoel
  • Laatst online: 09:41
Hier ook de mail gekregen dat Tweak niet meer gaat leveren maar dat ze 't aan Odido overlaten. (nieuwe aansluiting, E-Fiber, gemeente Bergen). Nou had ik gehoopt op Tweak met glas direct in een AON Fritz maar gaat dat dus niet meer gebeuren.
Alternatief Odido: Zyxel met aangepaste firmware en ONT want SFP in modem is disabled (dus extra kastje). Qua prijs aardig maar GPON, ONT en Zyxel als nadelen (en wellicht nog wat andere zaken).
Alternatief Freedom: Fritz, iets duurder, maar ook helaas GPON volgens hun site (en ook niet zeker of die wel direct met glas in Fritz wordt opgeleverd).
En dan nog zo'n 8 andere providers maar geen die op Tweak lijken...

Nou meen ik dat het E-Fiber netwerk is aangelegd voor AON maar wordt dus nu (helemaal?) gebruikt als GPON, kan iemand uitleggen of dat kan/klopt?

Qua abonnement twijfel ik nu dus tussen Odido en Freedom met hun eigen plussen en minnen :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

DjooKoel schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:14:
Hier ook de mail gekregen dat Tweak niet meer gaat leveren maar dat ze 't aan Odido overlaten. (nieuwe aansluiting, E-Fiber, gemeente Bergen). Nou had ik gehoopt op Tweak met glas direct in een AON Fritz maar gaat dat dus niet meer gebeuren.
Alternatief Odido: Zyxel met aangepaste firmware en ONT want SFP in modem is disabled (dus extra kastje). Qua prijs aardig maar GPON, ONT en Zyxel als nadelen (en wellicht nog wat andere zaken).
Alternatief Freedom: Fritz, iets duurder, maar ook helaas GPON volgens hun site (en ook niet zeker of die wel direct met glas in Fritz wordt opgeleverd).

Nou meen ik dat het E-Fiber netwerk is aangelegd voor AON maar wordt dus nu (helemaal?) gebruikt als GPON, kan iemand uitleggen of dat kan/klopt?

Qua abonnement twijfel ik nu dus tussen Odido en Freedom met hun eigen plussen en minnen :-(
Met een AON netwerk doen ze GPON in de Point of Presence (PoP). Dus waar de kabels uitkomen en switches staan, staat dan ook de GPON apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
DjooKoel schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:14:

Elke provider gaat op de lange termijn naar XGSPON omdat je minder apparatuur in de centrale nodig hebt omdat je p2p (AON) daar alsnog op een splitter komt. Die trend hebben Odido, Delta, KPN allemaal al ingezet. KPN legt ook p2mp aan in de wijk, dan is daar al optisch gesplitst.

Er zitten geen voordelen aan AON in functioneel gebruik. Je deelt uiteindelijk toch de uplinks:backhaul met honderden anderen klanten. Zowel bij PON als AON.

Alleen je kunt bij AON gemakkelijker een eigen SFP in je router plaatsen. Alhoewel ze in het Delta topic ook goed op weg zijn met XGSPON SFPs testen.
[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)

• tcviper
  • Laatst online: 11:25
Als je dat mailtje krijgt en ze zeggen dus eigenlijk; Door de samenwerking zullen wij geen glasvezel op jouw adres leveren, maar neemt Odido dit van ons over.

Vraag ik me af; kun je dan ook gewoon niks doen en het bij een andere provider aanvragen? Freedom bijv? Of is Odido ook prima nu?

Weet iemand dit? :)

[ Voor 4% gewijzigd door tcviper op 27-09-2023 13:28 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Vraaguh
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-09-2023
stormfly schreef op woensdag 27 september 2023 @ 12:24:
[...]

Elke provider gaat op de lange termijn naar XGSPON omdat je minder apparatuur in de centrale nodig hebt omdat je p2p (AON) daar alsnog op een splitter komt. Die trend hebben Odido, Delta, KPN allemaal al ingezet. KPN legt ook p2mp aan in de wijk, dan is daar al optisch gesplitst.

Er zitten geen voordelen aan AON in functioneel gebruik. Je deelt uiteindelijk toch de uplinks:backhaul met honderden anderen klanten. Zowel bij PON als AON.

Alleen je kunt bij AON gemakkelijker een eigen SFP in je router plaatsen. Alhoewel ze in het Delta topic ook goed op weg zijn met XGSPON SFPs testen.
[Delta XGS-PON glasvezel] Eigen router installeren (deel 2)
Wat is het voordeel van XGSPON over AON? Bij kpn kan ik het nog wel begrijpen die sluiten 300 klanten op 1 vezel aan, maar deze combi....
Vraaguh schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:34:
[...]

Wat is het voordeel van XGSPON over AON? Bij kpn kan ik het nog wel begrijpen die sluiten 300 klanten op 1 vezel aan, maar deze combi....
Vele malen minder apparatuur nodig en met die apparatuur ook nog hogere snelheden.
AON apparatuur met 10Gbit poorten (de volgende stap na 1 Gbit poorten) is loeiduur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:18
tcviper schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:25:
Als je dat mailtje krijgt en ze zeggen dus eigenlijk; Door de samenwerking zullen wij geen glasvezel op jouw adres leveren, maar neemt Odido dit van ons over.

Vraag ik me af; kun je dan ook gewoon niks doen en het bij een andere provider aanvragen? Freedom bijv? Of is Odido ook prima nu?

Toen ik gisteren met tweak gebeld heb gaven ze aan dat we de contracten gewoon als ontbonden/niet bestaand kunnen beschouwen. We hebben dus geen verplichting om nu met odido een contract aan te gaan. (Ik heb gisteren daarom al een bestelling bij freedom geplaatst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• striner
tcviper schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:25:

Wat @Robbiedobbie ook zegt, volgens mij proberen ze je met zorgvuldig verwoorde zinnen te leiden naar de aanbieding van hun nieuwe moederbedrijf (logisch marketingtechnisch gezien), maar ben je niet verplicht dit te doen. Heel sneaky verwoord allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Vraaguh schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:34:
[...]

KPN 96 klanten op 1 10G fiber meen ik. Ziggo sloot 500 modems aan op 1,6Gigabit met D3.0 tel uit je winst. Je moet XGSPON niet als nadeel zien omdat het “gedeeld” is.

AON is ook gedeeld daar komen net zoveel klanten uit op de uplinks die uit de POP switch komt. We willen als Hollander zoveel mogelijk fiber voor ons zelf voor een zo laag mogelijke prijs :+

XGSPON en p2mp fiber aanleg kost minder ruimte in de POPs. Minder actieve switches nodig, minder stroomverbruik, minder kans op elektrische defecten in het passieve pad. Minder monteur bezoeken, minder patch werk, omdat alles virtueel omgezet kan worden naar andere ISPs via de ONT.

En zoals je bij KPN ziet, hebben ze ook de internet prijzen verlaagd afgelopen of dit jaar.

• tcviper
  • Laatst online: 11:25
Robbiedobbie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:53:
[...]

Toen ik gisteren met tweak gebeld heb gaven ze aan dat we de contracten gewoon als ontbonden/niet bestaand kunnen beschouwen. We hebben dus geen verplichting om nu met odido een contract aan te gaan. (Ik heb gisteren daarom al een bestelling bij freedom geplaatst :)
Mooi dan gaat het voor mij denk ik ook Freedom worden 😀
Althans, ik wil het liefst vast IP kunnen krijgen en eigen router gebruiken. (Zie dat Odido Zakelijk ook optie is)

[ Voor 11% gewijzigd door tcviper op 27-09-2023 14:00 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

• Robbiedobbie
tcviper schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:59:
[...]

Althans, ik wil het liefst vast IP kunnen krijgen en eigen router gebruiken. (Zie dat Odido Zakelijk ook optie is)
Hou er wel rekening mee dat odido geen ipv6 ondersteunt ;)

• RobbyTown
  • Niet online
Robbiedobbie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 14:04:
[...]

Hou er wel rekening mee dat odido geen ipv6 ondersteunt ;)
En geen jaar betaling en geen usenet.
tcviper schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:59:
[...]

Die wens heb ik ook. Lang Freedom overwogen. Best aan de prijs, ja krijgt wat extra maar ga ik niet gebruiken. Ben voor Glasnet gegaan als het iets eind okt weet ik. Ook daar vast ip, eigen router en ipv6

[ Voor 53% gewijzigd door RobbyTown op 27-09-2023 14:55 ]

• Nixo
Robbiedobbie schreef op woensdag 27 september 2023 @ 13:53:
[...]

Dit is gewoon contractbreuk aan de kant van Tweak/odel. Ze zijn de verplichting aangegaan waar ze aan moeten voldoen (ook in geval van een overname) Ontbinding kon enkel als het aanleggen in het gebied niet zou doorgaan omdat er tekort interesse was.. En dat is niet van toepassing. Ik wacht even rustig af tot ik meer verneem. Vanuit de "wazige" mailing die ik heb ontvangen lijkt het erop dat ze het nog gaan leveren. Maar dan door odildo

Uit de mail.
Wat betekent dit voor jou?
Je hebt glasvezel bij ons besteld. Binnenkort wordt glasvezelinternet op jouw adres geleverd. Door de samenwerking zullen wij geen glasvezel op jouw adres leveren, maar neemt Odido dit van ons over.
En dat is goed nieuws! Want het betekent dat je op jouw adres kunt kiezen voor een speciaal aanbod voor Glasvezel + TV van Odido. Hier moet je wel wat voor doen.
lets wait

• Robbiedobbie
Nixo schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:04:
[...]

Dit is gewoon contractbreuk aan de kant van Tweak/odel. Ze zijn de verplichting aangegaan waar ze aan moeten voldoen (ook in geval van een overname) Ontbinding kon enkel als het aanleggen in het gebied niet zou doorgaan omdat er tekort interesse was.. En dat is niet van toepassing. Ik wacht even rustig af tot ik meer verneem. Vanuit de "wazige" mailing die ik heb ontvangen lijkt het erop dat ze het nog gaan leveren. Maar dan door odildo
Het klopt dat het een contractbreuk is, maar als ik ze eraan ga proberen te houden, wat voor service ga ik dan krijgen? Dan liever snel duidelijk en snel door ;)
Ze zeggen zelf al, je moet er wel iets voor doen (namelijk, een nieuw contract aangaan met odido). Als je niets doet heb je geen contract meer, en zul je gewoonweg geen internet via glasvezel ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:07
Hier ook gemeente Uitgeest. Gisteren na ontvangst van de mail contact gezocht met Tweak via WhatsApp.
Aangegeven dat ik niet voor Odido heb gekozen en dat ik het liefst geen abo wil afnemen.
Zojuist reactie dat het geen probleem is en ik dat even als reactie op ontvangen mail moet sturen.
Dan op zoek naar alternatief. Ik twijfel tussen fiber.nl en freedom. Alhoewel ik nu ik hier glasnet lees dat ook even ga uitzoeken. Zou graag eigen modem gebruiken en vast IP is wel een eis, evenals IPv6.

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:53
Veel Uitgeest hier :) . Maar jammer van/voor Tweak en jammer dat Glasnet nog geen apparatuur heeft geplaatst in de pop in Uitgeest. Dat werd gemeld althans via de mail.

15x330 SW38

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-08 08:28
Hier bericht vanuit Gorinchem. Ook bericht gehad van Tweak dat ze geen dienst gaan leveren omdat ze zijn overgenomen/samengegaan zijn en doorgaan als Odido.

Ik doe verlopig even niets.

Glasvezel ligt tot aan de voordeur. Overburen zijn al wel tot in de meterkast aangesloten omdat ze bij Tele2 hadden afgesloten maar wel 4 weken nadat ik een overeenkomst was aangegaan met Tweak, vreemde gang van zaken.

• Nixo
Hehe slimme jongens bij Glasnet:

Beste klant van Tweak,
stap nu over naar Glasnet en ontvang 75 euro korting!
Actievoorwaarden:
Bestel je internetverbinding tussen 26 september 2023 en 31 oktober 2023
Deze aanbieding is van toepassing op reeds aangesloten klanten van Tweak
Activeer de verbinding voor 31 december 2023
Gebruik de overstapservice om bij Tweak op te zeggen
Je ontvangt de 75 euro als cashback op je eerste factu(u)r(en)
Deze aanbieding is niet geldig in combinatie met andere aanbiedingen

Lijkt voor nu de goedkoopste optie voor internet only+huur modem voor €40.

[ Voor 7% gewijzigd door Nixo op 27-09-2023 20:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartRot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-08 11:35
Hier in Akersloot precies het zelfde verhaal.

Ik heb me net aangemeld bij Freedom. Beetje duurder dan tweak, maar principes kosten geld ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-08 22:57
Hier ook bericht gehad dat Tweak wordt overgenomen door Odido en of ik wil overstappen. Er ligt nog geen kabel in mijn tuin of in de meterkast (E-fiber en Hoeksche Waard). Wel bericht gehad dat er iemand zou komen schouwen (nog niemand gezien). Ik lees ook niet dat als ik niks doe ik geen aansluiting krijg. In de mail staat het het leveren van glasvezel door Odido wordt overgenomen. Niet het leveren van internet. (Glasvezel zijn de kabels, internet is het product (net als een netbeheerder en energieleverancier)). Dus ik verwacht dat Odido de aansluiting oplevert en dat dan het internet gewoon via Tweak en destijds afgesproken contract gaat als ik niks doe.
Wat betekent dit voor jou?
Je hebt glasvezel bij ons besteld. Binnenkort wordt glasvezelinternet op jouw adres geleverd. Door de samenwerking zullen wij geen glasvezel op jouw adres leveren, maar neemt Odido dit van ons over.
Ik wacht voorlopig gewoon af. Heb nog gewoon KPN glasvezel tot mei volgend jaar, dus het heeft ook nog niet echt haast.
Pagina: 1 ... 88 ... 116 Laatste

Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.