Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ als je dat met scammers doet, prima. Doe ik ook. Maar deze mensen van T-Mobile (of beter: callcenter medewerkers die in opdracht van werken) hebben gewoon een eerlijke baan. Dus een beetje normaal tegen ze doen is op z'n plaats. Je moet alleen niet op die aanbieding ingaan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvn23
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 13:52
Ik zeg ook niet dat je niet normaal tegen ze moet doen. In dat geval is het gesprek ook snel afgelopen verwacht ik. Ik suggereer alleen dat je het aanbod niet direct hoeft af te wijzen.

Scammers zijn het inderdaad niet (hoewel hun "aanbieding" voor sommigen zelfs duurder is dan wat ze nu hebben), maar de telefoontjes die ze plegen zijn wel herhaaldelijke ongewenste cold calls naar mensen die hun data nooit aan T-Mobile gegeven hebben. Toen ik aangaf hier niet van gediend te zijn werd mij verteld dat T-Mobile daar niks mee kon (recht van verzet, iemand?) en dat ik maar bij Tweak moest zijn. Tweak gaf echter aan dat zij er ook niks meer aan konden doen (de data is de deur al uit) en adviseerde mij het nummer maar te blokkeren.

Wat mij betreft is het dan ook prima te rechtvaardigen om ze wat langer aan te horen voordat je het aanbod afwijst. Uiteraard wel netjes blijven, maar zeker geen haast maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mickjuh
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:11

mickjuh

Good news everyone!

Freedom geeft inderdaad nog maar 1 mogelijkheid. De belichting van Cambrium gaf hij enkele weken nog als optie. Nu alleen nog maar KPN.

RapidXS heb ik hier ook een paar keer voorbij zien komen. Die geven een laag maandtarief maar de postcode check werkt niet. Zou het daar dan voor regio Enschede ook een stuk duurder zijn dan die 40 p/m?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47
remco_k schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:15:
^^ als je dat met scammers doet, prima. Doe ik ook. Maar deze mensen van T-Mobile (of beter: callcenter medewerkers die in opdracht van werken) hebben gewoon een eerlijke baan. Dus een beetje normaal tegen ze doen is op z'n plaats. Je moet alleen niet op die aanbieding ingaan.
Niet mee eens, ze kiezen er zelf voor om mensen lastig te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asatori
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik ben ook al twee keer gebeld maar ik neem niet op, nummer geblokkeerd.
Ik heb niet gevraagd om gebeld te worden door ze, helaas kunnen ze bij overname dus ook meteen alle klantgegevens gebruiken en is het toegestaan om mensen lastig te gaan vallen.
Het is wel vrij duidelijk dat ze Tweak dus hebben overgenomen puur en alleen voor de database met klantgegevens..

Ronduit teleurstellen dat Tweak hierin is meegegaan, na XS4ALL en nu Tweak dus weeer op zoek naar een andere kleine, onafhankelijke provider.. Jammer dat freedom zo extreem duur is :./ Maar misschien toch maar overwegen, ik ga absoluut niet overstappen naar een beursgenoteerd bedrijf waar je alleen maar een melkkoe bent om 'waarde te creëren voor de aandeelhouders'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asatori
mickjuh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:11:
Freedom geeft inderdaad nog maar 1 mogelijkheid. De belichting van Cambrium gaf hij enkele weken nog als optie. Nu alleen nog maar KPN.

RapidXS heb ik hier ook een paar keer voorbij zien komen. Die geven een laag maandtarief maar de postcode check werkt niet. Zou het daar dan voor regio Enschede ook een stuk duurder zijn dan die 40 p/m?
Net even gekeken op de website van RapidXS maar daar krijg ik gelijk jeuk van. Een website die in 5 minuten inelkaar is gezet met een hoop stock foto's en lege marketing kreten, niks over het bedrijf, wie ze zijn, van wie ze zijn etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
asatori schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:45:
[...]

Net even gekeken op de website van RapidXS maar daar krijg ik gelijk jeuk van. Een website die in 5 minuten inelkaar is gezet met een hoop stock foto's en lege marketing kreten, niks over het bedrijf, wie ze zijn, van wie ze zijn etc.
RapidXS is dochter / een ander merk van Multifiber.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Arjantje72 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Niet mee eens, ze kiezen er zelf voor om mensen lastig te vallen.
Voor de zekerheid een tegenvraag: Dus jij kiest er liever voor om de aso boer uit te hangen, die mensen hun (en jouw) tijd verspillen in plaats van gewoon vriendelijk te zeggen: "Nee bedankt, fijne dag nog verder."?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 14:03
remco_k schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Voor de zekerheid een tegenvraag: Dus jij kiest er liever voor om de aso boer uit te hangen, die mensen hun (en jouw) tijd verspillen in plaats van gewoon vriendelijk te zeggen: "Nee bedankt, fijne dag nog verder."?
Ik had van de week een andere toko aan de lijn, waarbij ik aangaf geen interesse te hebben en die bleef gewoon doorleuteren... En in mijn ervaring is dat meer regel dan uitzondering. Maar misschien is T-Mobile hier wel een goede uitzondering :)

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:08
BobV schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Ik had van de week een andere toko aan de lijn, waarbij ik aangaf geen interesse te hebben en die bleef gewoon doorleuteren... En in mijn ervaring is dat meer regel dan uitzondering. Maar misschien is T-Mobile hier wel een goede uitzondering :)
Die worden er op getraind om "geen interesse" om te buigen in een gesprek, soms gaan mensen er in mee en hebben ze alsnog een sale. Dat maakt die telefoontjes zo vervelend en ik snap ergens wel dat mensen dan bot worden. Er zijn slechts twee manieren om er vanaf te geraken, betere wetgeving of iedereen moet collectief gewoon stoppen met kopen na acquisitie. Zolang mensen ja blijven zeggen blijven bedrijven bellen, het levert onder de streep gewoon geld op. Ook al doen die lui 40 telefoontjes achter elkaar met als antwoord "geen interesse", de twee die wel happen betalen de overlast voor de rest. Helaas maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

RobbyTown schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 11:10:
[...]

RapidXS is dochter / een ander merk van Multifiber.
De postcode check bij Multifiber werkt ook niet. Echter daar krijg je een (fout)melding dat je contact op moet nemen met sales.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
mickjuh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:11:
[...]

De postcode check bij Multifiber werkt ook niet. Echter daar krijg je een (fout)melding dat je contact op moet nemen met sales.
Dan lijkt het heel misschien niet voor je beschikbaar.

Hier kan ik het bestellen. Mocht Tweak verdwijnen dan word het Freedom in elk geval (gelukkig hier voor 49 euro ipv via die dure KPN belichter dacht iets van richting de 70 euro wat ik hier voorbij zag komen).

Screenshots zijn bijna identiek _O- . Tweak en T-Mobile wijken meer af van elkaars design dan RapidXS en Multifiber :') .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aaKI5hQ22TEcQn4HAWA4abr8WP0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TAnEIdvewz1OiAUlPJ0405dL.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7pkMXnCeLx_CYoB4FksUQrN3a10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AXx0C6Qh4duGsumZ7k8pBt7o.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 26-08-2023 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

RobbyTown schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Dan lijkt het heel misschien niet voor je beschikbaar.

Hier kan ik het bestellen. Mocht Tweak verdwijnen dan word het Freedom in elk geval (gelukkig hier voor 49 euro ipv via die dure KPN belichter dacht iets van richting de 70 euro wat ik hier voorbij zag komen).

Screenshots zijn bijna identiek _O- . Tweak en T-Mobile wijken meer af van elkaars design dan RapidXS en Multifiber :') .
Dan zal het in regio Enschede dan nog niet kunnen. Wel grappig dat de foutmelding bij Multifiber een telefoonnummer uit Hengelo geeft :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:47
remco_k schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Nee hoor ik blijf altijd vriendelijk, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand anders dat niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

RobbyTown schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:24:
ipv via die dure KPN belichter dacht iets van richting de 70 euro wat ik hier voorbij zag komen).
Daarover gesproken, kijk ik nu scheel of is rechtstreeks bij KPN goedkoper dan dat?
Gb internet-only abo:
Totaal per maand 35,00 (aanbieding)
Na 6 maanden 52,50 -> hoe kan dit lager zijn of mis ik iets? :?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:11
Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:31:
[...]

Daarover gesproken, kijk ik nu scheel of is rechtstreeks bij KPN goedkoper dan dat?
Gb internet-only abo:
Totaal per maand 35,00 (aanbieding)
Na 6 maanden 52,50 -> hoe kan dit lager zijn of mis ik iets? :?
KPN heeft in juli 2021 de prijs van 1 Gbit/s verlaagd van €65 naar €57,50 en begin dit jaar van €57,50 naar €52,50

[ Voor 26% gewijzigd door Dennis-L op 26-08-2023 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dennis-L schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 18:57:
[...]

KPN heeft in juli 2021 de prijs van 1 Gbit/s verlaagd van €65 naar €57,50 en begin dit jaar van €57,50 naar €52,50
Ah, dat verklaart het, dacht dat KPN veel duurder was :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Raven schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 19:02:
[...]

Ah, dat verklaart het, dacht dat KPN veel duurder was :P
KPN zelf is redelijk normaal rond de 50 euro pm. Maar als je Freedom pakt waar KPN glas in de grond zit word Freedom iets van 70 euro pm helaas (update even PC check gedaan Freedom 76 euro KPN belichter en bij KPN zelf 42,50 zonder korting internet only).

Gelukkig hier ODF (voorheen Efiber) word Freedom 51 euro met eigen router 2 euro korting 49 euro.

Van de andere kant. T-Mobile is de laatste jaren flink aan het kopen. 3 jaar geleden Tele2. Die website/naam is er 3 jaar later nog dus hopelijk blijft Tweak ook nog enkele jaren en voor een nette prijs overeind.

[ Voor 27% gewijzigd door RobbyTown op 27-08-2023 09:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 15:19
De callcentermedewerker van T-mobile die mij belde hing op toen ik haar vroeg of zij dan wel voor haar aanbod zou gaan. :/
mks89 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 19:28:
Gisteren gebeld door iemand van T-mobile.

Heb nu Tweak internet only jaarcontract.

Volgens haar kan ik mijn eigen modem houden en belt T-mobile telkens na 10 maanden met de mogelijkheid om met korting te verlengen. Dus een blijvend bedrag van 30 euro per maand. Dit aanbod wilde ze echter niet schriftelijk bevestigen.

Ik word hier nog niet warm van.
Zou dat waar zijn, of was hier een callcentermedewerker creatief met het halen van diens targets? Als ik deze thread en die op tweak.nl lees, dan moeten ze inmiddels wel behoorlijk vaak gehoord hebben dat hun 'aanbod' onzin is als je nu een Tweak jaarcontract hebt. Alleen bij een vaste prijs van €30 per maand zou het nog interessant kunnen zijn (maar met zo'n vage constructie hoeft het voor mij niet).

Benieuwd wanneer ik over moet naar een andere partij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
RobbyTown schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

KPN zelf is redelijk normaal rond de 50 euro pm. Maar als je Freedom pakt waar KPN glas in de grond zit word Freedom iets van 70 euro pm helaas (update even PC check gedaan Freedom 76 euro KPN belichter en bij KPN zelf 42,50 zonder korting internet only).
Nee, niet perse waar KPN glas in de grond zit.
Waar KPN de enige partij is die licht op de vezel zet, daar is het het duurste. Het overgrote deel van de Cambrium apparatuur staat in PoPs van KPN en loopt via KPN glas in de grond. En toch is het maar ca 50 euro per maand. Omdat Cambrium zelf de belichting regelt en dus alleen nog maar de lijn (en wat ruimte in de PoP) huurt.

Reden dat KPN goedkoper is zoals hierboven ontdekt werd, is omdat zij kiezen om een deel van de inkoopprijs die ze bij KPN Wholesale betalen, niet aan de klant te berekenen. Maar ja... Die inkoop is dus bij KPN Wholesale en onderaan de streep maakt het voor KPN als geheel niet uit. Die truc werkt niet bij andere partijen uiteraard dus Freedom moet alles doorberekenen om uit de kosten te komen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mickjuh

mickjuh

Good news everyone!

Worden Tweak abonnementen nog steeds verlengd met een jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
mickjuh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:38:
Jazeker gelukkig wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-03 14:42
Hallo,

Op voorhand excuus als dit niet het juiste topic hiervoor is, in dat geval zou ik graag weten waar ik dit dan wel kan vragen.

Bij mij komt e-fiber morgen de kabel in huis trekken en als het goed is zal een paar weken later mijn Tweak Internet Only abbo ingaan.
Bij dit abbo zit natuurlijk eigen routerkeuze, dus ik heb eens wat rondgekeken bij wat BBG's en dergelijke.
Ik zit te denken om de TP-Link Archer AX55 aan te schaffen.
Ik las echter op een reviewsite dat deze wordt aangeraden voor "up to 800 Mbps" en Tweak is 1 Gbps.
Hoeveel ga ik hiervan merken, zowel bedraad als draadloos?
Ik begrijp dat draadloos afhankelijk is van afstand en obstakels. De router komt bij de voordeur in de meterkast en ik denk dat als ik op de eerste of tweede verdieping goede ontvangst wil ik sowieso eens moet kijken voor mesh, maar dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 12:43
striner schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:13:
Hallo,

Op voorhand excuus als dit niet het juiste topic hiervoor is, in dat geval zou ik graag weten waar ik dit dan wel kan vragen.

Bij mij komt e-fiber morgen de kabel in huis trekken en als het goed is zal een paar weken later mijn Tweak Internet Only abbo ingaan.
Bij dit abbo zit natuurlijk eigen routerkeuze, dus ik heb eens wat rondgekeken bij wat BBG's en dergelijke.
Ik las echter op een reviewsite dat deze wordt aangeraden voor "up to 800 Mbps" en Tweak is 1 Gbps.
Ik begrijp dat draadloos afhankelijk is van afstand en obstakels. De router komt bij de voordeur in de meterkast en ik denk dat als ik op de eerste of tweede verdieping goede ontvangst wil ik sowieso eens moet kijken voor mesh, maar dat is een andere discussie.
Het hangt er volledig van af wat je eisen zijn en wat je IT/networking kennis is.
De meeste hebben hier dacht ik een Mikrotik of Ubiquiti UDM.
Voor het no-nonse gedoe zijn de FritzBox'jes veel gebruikt. Deze levert Tweak zelf ook (5490 en 5530).

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
striner schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 13:13:
Hallo,

net wat @Csotranme al zegt.
bedraad kom je dus niet boven de 800Mbps uit en zal in de praktijk 750Mbps zijn.
Draadloos kunnen wij niet over zeggen, mis een boel info (hoever zit je er vanaf welke apparatuur gebruik je enzz en is ook niet het juiste topic)

De Fritz!box is inderdaad een goed product zeer stabiel en daarmee trek je bedraad ( mist juiste kabels en apparatuur) de lijn geheel dicht.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
@Csotranme @Mr-D. Bedankt voor jullie input.
Is de 800 Mbps dan een beperking van de TP-Link kastjes zelf?
Ik zal eens kijken naar de Fritzbox kastjes, ik wist niet dat je die ook zo kon aanschaffen bij Tweak, en of ze niet te duur zijn voor wat ik ermee wil gaan doen.
Ik ben inderdaad niet heel erg bedreven in networking en zal het ook niet voor meer gaan gebruiken dan gamen en streamen met 2 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
striner schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:46:
Ik zal eens kijken naar de Fritzbox kastjes, ik wist niet dat je die ook zo kon aanschaffen bij Tweak, en of ze niet te duur zijn voor wat ik ermee wil gaan doen.
Ik ben inderdaad niet heel erg bedreven in networking en zal het ook niet voor meer gaan gebruiken dan gamen en streamen met 2 personen.
Ik weet niet of Tweak ze zelf ook verkoopt maar dat maakt niet zoveel uit.
Voorheen had je internet only waar je dus je eigen apparatuur aan moeten hangen en internet+bellen (heb ik nu nog). Bij Internet+bellen kreeg je er wel een FritzBox bij en kostte hetzelfde als internet only (zolang je niet belt).
Ik zie nu dat er 3eur verschil in zit.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:51
T- mobile begint toch wel te opdringerig te worden. Vorige week vrijdag al aangegeven geen interesse, maar ik werd vanmorgen alweer gebeld door hetzelfde nummer...kon niet opnemen helaas..

Ik hoop wel dat tweak zelf blijft bestaan als product, want anders moet ik volgend jaar op zoek naar iets anders.

Net vorige maand met 1 jaar verlengd internet only dus lijkt mij dat ik komend jaar i.g.v. nog goed zit?

T-mobile heeft wel een averechts effect bij mij met dit overvloedige bel gedrag nadat ik duidelijkheb gezegd neen...zelfs al waren ze goedkoper staan ze bij mij nu levenslang op de zwarte lijst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
striner schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:46:
Voor je ineens een fritzbox koopt kun je ook overwegen om Tweak te bestellen met telefonie voor 30 euro per jaar meer. Tweak levert dan zelf een goedwerkende Fritzbox die nieuw meer dan 150 euro kost voor aanschaf. Het lijkt er heel sterk op dat het merk Tweak binnen enkele maanden/jaren gaat verdwijnen gezien de vele telefoontjes die Tweak klanten hier krijgen met een aanbod van T-Mobile.

Tweak levert doorgaans een verbinding met AON, T-Mobile en vele andere providers doen alleen nog maar aan PON netwerken. Je kunt je gekochte AON modem later niet gebruiken op een PON netwerk, de kans bestaat dat je nu een dure AON modem koopt dat je binnen een jaar of twee deze weer moet gaan vervangen. Zeker aangezien je geen rare eisen aan een internetverbinding hebt zou ik gewoon een provider modem bij het abonnement nemen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 12:21

WCA

Andros schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Voor je ineens een fritzbox koopt kun je ook overwegen om Tweak te bestellen met telefonie voor 30 euro per jaar meer. Tweak levert dan zelf een goedwerkende Fritzbox die nieuw meer dan 150 euro kost voor aanschaf. Het lijkt er heel sterk op dat het merk Tweak binnen enkele maanden/jaren gaat verdwijnen gezien de vele telefoontjes die Tweak klanten hier krijgen met een aanbod van T-Mobile.

Tweak levert doorgaans een verbinding met AON, T-Mobile en vele andere providers doen alleen nog maar aan PON netwerken. Je kunt je gekochte AON modem later niet gebruiken op een PON netwerk, de kans bestaat dat je nu een dure AON modem koopt dat je binnen een jaar of twee deze weer moet gaan vervangen. Zeker aangezien je geen rare eisen aan een internetverbinding hebt zou ik gewoon een provider modem bij het abonnement nemen :) .
De meeste verbindingen worden met een FritzBox 5530 geleverd, daar zit standaard een AON SFP in maar er kan ook een GPON SFP in. En zelfs dan, kan je ook nog op ethernet koppelen met het ONT dat je van T-mobile zou krijgen. Dat werkt ook met het andere modem dat nog geleverd wordt, de 5490.

Kortom, ik zou daar niet te hard over nadenken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
WCA schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:56:
[...]

De meeste verbindingen worden met een FritzBox 5530 geleverd, daar zit standaard een AON SFP in maar er kan ook een GPON SFP in. En zelfs dan, kan je ook nog op ethernet koppelen met het ONT dat je van T-mobile zou krijgen. Dat werkt ook met het andere modem dat nog geleverd wordt, de 5490.

Kortom, ik zou daar niet te hard over nadenken.
De 5530 gewoon als AON bestellen inderdaad. de GPON SFP is los te bestellen/wisselen dan later:
https://fritzshop.nl/glas...rch_query=5530&results=18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

*knip*. Telefoonnummer verborgen.

Poging 4 vandaag in een week tijd, ik neem niet op of druk weg ik heb nergens ongevraagd en ben geen directe klant van t-mobile.

[ Voor 57% gewijzigd door rens-br op 28-08-2023 21:26 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben nog niet gebeld door T-Mobile, maar als ik opneem meld ik mij gewoon als KPN :)

@striner je gaf zelf al aan dat deze max 800Mbps doet .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:32

Zenix

BOE!

Staat bij mij op het blokkeerlijstje. Ga pas actie ondernemen als het moet van Tweak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vildhjarta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-02 23:43
Ze bellen hier ook lekker dagelijks en ik druk ze dan dagelijks weg :) ik ga pas weg bij Tweaker als ze me eruit trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:41

HaTe

haat niet

Hier bellen ze ook elke dag. Als ik opneem en mij voorstel of alleen hallo zeg, krijg ik niks te horen. Heel apart!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Laatst online: 05-06 12:21

WCA

HaTe schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:04:
Hier bellen ze ook elke dag. Als ik opneem en mij voorstel of alleen hallo zeg, krijg ik niks te horen. Heel apart!
Het lijkt erop dat ze een robodialer gebruiken. Zodra jij opneemt gaat de telefoon van de agent af. Dan pas krijg je iemand te spreken.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat ik mij nu afvraag, hoeveel zal het kosten om inkomende gesprekken van dat nummer door te schakelen naar hunzelf?
offtopic:
* Raven denkt ineens aan de Oculus Rift ep van South Park :P
YouTube: South Park Funny Customer Service

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

Raven schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:41:
Wat ik mij nu afvraag, hoeveel zal het kosten om inkomende gesprekken van dat nummer door te schakelen naar hunzelf?
offtopic:
* Raven denkt ineens aan de Oculus Rift ep van South Park :P
YouTube: South Park Funny Customer Service
Dat is afhankelijk van je belbundel/eigen abonnement. Want doorschakelen gaat ten koste van je eigen belminuten ;) 8)7

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:01
Potver, ik begin hier echt gek te worden van T-Mobile. Die bellen me letterlijk ELKE dag. Ik hoef die troep niet!

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destro9704
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:51
Dracoz schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:59:
Potver, ik begin hier echt gek te worden van T-Mobile. Die bellen me letterlijk ELKE dag. Ik hoef die troep niet!
Het ergste is ik heb gezegd ik hoef niet maar blijven toch bellen!! 2 keer vandaag...is er geen aangifte punt voor telefoon terreur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• striner
Andros schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Als het goed is leveren ze bij Internet Only een "mediaconverter" die het glassignaal omzet naar UTP dus dan is dat al de modem, toch? Dan zou ik met een router afdoende moeten zijn en niet afhankelijk zijn van AON, PON of GPON.

Wel klote om te lezen, dat gedoe met T-Mobile bij iedereen. Ik heb er bij voorbaat al geen zin in :')

[ Voor 4% gewijzigd door striner op 28-08-2023 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
destro9704 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:34:
[...]

Het ergste is ik heb gezegd ik hoef niet maar blijven toch bellen!! 2 keer vandaag...is er geen aangifte punt voor telefoon terreur...
Zoals voor alles zijn daar regeltjes voor :)

https://www.rijksoverheid...bedrijven-en-goede-doelen

Kortgezegd, als je gebeld wordt en je stelt er geen prijs op dan meld je dat vriendelijk, liefst met de woorden "ik wens bij deze gebruik te maken van mijn recht van verzet". Het bedrijf mag je dan wettelijk niet meer benaderen. Doen ze dit toch, noteer zoveel mogelijk (naam medewerker indien gemeld, tijdstip, nummer waarmee gebeld wordt etc) en speel dit door aan de ACM, zie bovenstaande link. Hoe meer mensen dit doen, hoe meer problemen het bedrijf in kwestie op zijn/haar hals haalt. Bespaar je de moeite van kwaad worden, schelden etc, dat is alleen maar vermoeiend en boeit het bedrijf helemaal niets. Gewoon de wettelijke wegen bewandelen :) .
striner schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:59:
[...]

Als het goed is leveren ze bij Internet Only een "mediaconverter" die het glassignaal omzet naar UTP dus dan is dat al de modem, toch? Dan zou ik met een router afdoende moeten zijn en niet afhankelijk zijn van AON, PON of GPON.

Wel klote om te lezen, dat gedoe met T-Mobile bij iedereen. Ik heb er bij voorbaat al geen zin in :')
Klopt, dat is ook een goede optie. Gewoon je eigen router met UTP aansluiten, als de boel dan verandert mag de nieuwe provider een nieuw doosje leveren die je dan op je eigen router aan sluit. Doorgaans is dat ook een veel goedkopere oplossing dan zelf glasvezel apparatuur te kopen.

[ Voor 25% gewijzigd door Andros op 28-08-2023 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-06 15:19
mickjuh schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 16:38:
Toevallig vandaag net de aankondiging van de automatische incasso voor €440 gekregen. In ieder geval nog een jaar Tweak dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een kennis van mij hier in Almere heeft zich helaas wel laten inpalmen door de aanbieding van T-mobile.

Hij had ook de mail gehad en werd ook gebeld. En leek zich een soort van 'aangevallen' te voelen toen ik, nav zijn post hierover op Facebook, grapte 'dat hij wel in de praatjes van T-mobile was getrapt'.

Volgens hem had hij ook contact gehad met meerdere mensen bij Tweak, en die hadden hem naar eigen zeggen duidelijk verteld dat eind dit jaar de stekker al uit de abonnementen van Tweak gaat en iedereen dan gewoon gedwongen overstapt of direct zal moeten opzeggen.....

Het valt dus ook wel zeer te betwijfelen of een nieuwe incasso voor een jaar ook echt een garantie is dat de dienst nog een jaar blijft bestaan......

[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 28-08-2023 22:59 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Dan plegen ze toch gewoon contractbreuk als ze dat doen? Vooruitbetalen voor een jaar en dan halverwege gewoon overzetten naar een ander, dat lijkt me niet te kloppen. Tweak is overgenomen, niet failliet dus nieuwe eigenaar zal gewoon de lopende contracten moeten honoreren of zeg ik nu iets geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45
Er zijn geen jaarcontracten. Alle contracten zijn maandcontracten, maar als je een jaar vooruitbetaalt krijg je korting. Daarom heet het ook "jaarproduct" en niet "jaarcontract" bij Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mfkne schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:43:
Er zijn geen jaarcontracten. Alle contracten zijn maandcontracten, maar als je een jaar vooruitbetaalt krijg je korting. Daarom heet het ook "jaarproduct" en niet "jaarcontract" bij Tweak.
Het eerste contract is wel degelijk een jaarcontract hoor. Ook bij Tweak. Dus mensen die echt pas onlangs voor het eerst een contract zijn aangegaan kunnen eigenlijk niet worden opgezegd.

Maar.... om een voorbeeld te pakken: KPN heeft hier ook ervaring mee (Telfort en Xs4all) en die losten dat op door alle diensten uit het contract gewoon netjes te blijven bieden, maar dan via het KPN Netwerk.

Als T-Mobile de klant overzet naar hun eigen netwerk en daarbij de diensten die in jouw Tweak contract en AV staan, blijft bieden voor dezelfde prijs, heb je als klant geen mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeABawzs
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02-06 11:06
Zojuist mijn eerste telefoontje gehad. Ze hebben me gevonden hoor. Ook stil en na paar seconden verbrak de verbinding.

Ben benieuwd hoeveel we er gaan krijgen.

Ook ik blijf zo lang mogelijk bij Tweak. Erg jammer weer dit hele gebeuren.

Ben ook al een gedupeerde van Welkom Energie > Eneco.(Die belde een tijd geleden ook dat ze me terug wilde als klant. Nog niet misschien Eneco. Nooit meer)

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 12:03
Ik dacht mooi de dans te ontspringen met die telefoontjes maar ik had zojuist de eerste T-mobile vanaf een 06 nr. na 3 sec gooien ze de haak erop omdat er dan geen medewerker vrij is natuurlijk.

Ik heb ze meteen geblokkeerd en spam gemeld (spam in deze omdat ik niet gevraagd heb om acquisitie via de telefoon.

Weet iemand of er ook een opt out is daar? Ik zit nog prima nu met mijn jaar abo van 395.

Heb net het algemeennr van tmo gebeld en ben toen doorgezet naar de "thuis" afdeling hier hebben ze een case aangemaakt voor het niet meer bellen. Dit kon nog een weekje gebeuren maar daarna zou het opgelost moeten zijn dus mischien een tip voor de mensen die er veel last van hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door BurnerT op 30-08-2023 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asatori
Het zal net als met XS4ALL gaan, eerst beloven dat het product van XS4ALL blijft bestaan... Maar na een jaar werd vrolijk alles overgeheveld naar KPN. Toen ik overstapte van XS4ALL naar Tweak kreeg ik ook een extreem drammerige zeurende medewerker aan de lijn van KPN die mij een 'aanbieding' deed die nergens op sloeg.

Bij Tweak zal het niet anders gaan, de diensten van Tweak gaan ophouden te bestaan. Dat kan over 3 maanden zijn of over een jaar, maar het gaat gebeuren.

Ik heb zelf het nummer van T-mobile geblokkeerd, ik heb er niet om gevraagd om lastig gevallen te worden. En ik ervaar dergelijke opdringerige callcenter medewerkers altijd als erg onplezierig.

Maar de spoeling van aanbieders op glasvezel is erg dun geworden begint net als zoveel diensten/markten op een mono-/oligopolie te lijken. En uiteindelijk zijn we daar als consument allemaal 'slachtoffer' van :/
Ik blijf zo lang als het kan bij Tweak, en hopelijk is er tzt een redelijk alternatief beschikbaar in mijn stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

GEi

Ik heb een internet+bellen abonnement bij Tweak. Voor het bel-abonnement hebben ze een 'vast' nummer van ons. Maar achter dat nummer hangt al een jaar of 3 geen telefoon meer. Misschien ben ik daarom nog niet gebeld: hij blijft waarschijnlijk gewoon overgaan :-).
Wat ik mij dus bedacht: om vervelende telefoontjes te voorkomen zou je je nummer kunnen wijzigen in het klantenservicenummer van T-Mobile zelf ;-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Barre73 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Als T-Mobile de klant overzet naar hun eigen netwerk en daarbij de diensten die in jouw Tweak contract en AV staan, blijft bieden voor dezelfde prijs, heb je als klant geen mogelijkheden.
Het gaat mij met name om de diensten als nieuwsgroepen en de domein registratie. Dat het iets meer kost is wat mij betreft van ondergeschikt belang (ik betaal nu 565 euro per jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

GEi schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 17:19:
Ik heb een internet+bellen abonnement bij Tweak. Voor het bel-abonnement hebben ze een 'vast' nummer van ons. Maar achter dat nummer hangt al een jaar of 3 geen telefoon meer. Misschien ben ik daarom nog niet gebeld: hij blijft waarschijnlijk gewoon overgaan :-).
Wat ik mij dus bedacht: om vervelende telefoontjes te voorkomen zou je je nummer kunnen wijzigen in het klantenservicenummer van T-Mobile zelf ;-).
Heb ook i+b en bellen zelfs nog nooit gebruikt, maar toch belt T-Mobile mij mobiel.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ben ook gebeld en opgenomen met KPN
Ze liep even vast en gemeld dat ik geen interesse heb.

Zie ook keuze heb bij Freedom voor het goedkope GPON en het duurdere AON
Kan niet echt bedenken waarom ik voor Gpon zou moeten kiezen met eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 18:41
ben ik blij dat ik in glasvezel de wolden gebied woon.

T-mobile levert hier (nog) niet.
Dus ze kunnen mij voorlopig ook geen overstap aanbod doen

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:25

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb adh van de aanbiedingsmail van tweak om over te stappen naar T-Mobile contact opgenomen via whatsapp.

Mevrouw gaf het volgende aan:
[h3]Goedenavond,

Als u geen interesse heeft in het aanbod van T-Mobile kunt u gewoon bij ons blijven! Er verandert voor u dan niks.

Stella - Tweak[/h3]

Bij de vraag of dit aan het einde contract gewoon verlengt werd met dezezlfde prijzen gaf ze onderstaand antwoord.

[h3]Als wij tegen die tijd geen prijsverhoging gehad hebben zal dit inderdaad voor dezelfde prijs kunnen! (En ook als we wel een prijsverhoging krijgen zult u daar uiteraard bericht over krijgen en naar aanleiding daarvan op kunnen zeggen) Ik zie dat uw huidige jaarbetaling nog loopt tot 20-01-2024 en bij mijn weten zullen wij dan nog steeds dezelfde abonnementen tegen dezelfde prijzen aanbieden.[/h3]

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23:18
Tja dat zegt natuurlijk helemaal niets. Die support medewerkers weten echt niet of dezelfde abonnementen volgend jaar nog steeds aangeboden worden. Ze schrijft gelukkig nog netjes "bij mijn weten", dus mocht er wel wat veranderen, dan weet zij daar gewoon nog niets vanaf en heb je dus helemaal niets aan zo'n antwoord.

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 05-06 11:51
Het is inmiddels eind van de maand en mijn jaarcontract is bij deze afgelopen... ik heb niks ontvangen over verlenging en er is ook niks afgeschreven. Ben een beetje bang dat ze mij vergeten zijn :/

Hopelijk kan ik blijven internetten en wordt er snel €440 afgeschreven voor weer een jaar Tweak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mr-D. schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 19:20:
Ben ook gebeld en opgenomen met KPN
Ze liep even vast en gemeld dat ik geen interesse heb.

Zie ook keuze heb bij Freedom voor het goedkope GPON en het duurdere AON
Kan niet echt bedenken waarom ik voor Gpon zou moeten kiezen met eigen apparatuur.
Er bestaan gelukkit ook wel GPON SFP modules voor eigen apparatuur. Je zal die alleen altijd moeten registreren in de OLT van de operator (in dit geval dus Fibercrew).

Het is dus niet meer zo makkelijk als kabeltje/sftp'tje prikken en werken. Dat is wel jammer.

Hoe dan ook ben ik wel benieuwd. Ik heb al Freedom, en dan nog AON-belicht door Cambrium. Mocht dit op een gegeven moment moeten veranderen naar GPON, dan hoop ik wel dat 'men' dat goed afstemt (via Freedom).

Want als 'men' gewoon maar patch in de PoP omzet van Cambrium naar Fibercrew apparatuur voordat ze zeker weten dat bij mij de AON spullen van de lijn zijn, dan heeft accuut iedereen die op hetzelfde passieve segment zit als ik, geen diensten meer. >:).

Verder zou het in theorie kunnen dat je er met GPON eerder iets van merkt dat je met meerdere aansluitingen het medium deelt. Maar ja, bij een AON / point to point verbinding heb ik ook niet de illusie dat de backhaul die een Cambrium, Glasoperator, KPN of Fibercrew in de citypop heeft, voldoende is om tegelijk al die honderden/duizenden AON-verbindingen met volle bak verder te sturen.

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 31-08-2023 14:27 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

• Vildhjarta
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-02 23:43
wheeler schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:17:
Het is inmiddels eind van de maand en mijn jaarcontract is bij deze afgelopen... ik heb niks ontvangen over verlenging en er is ook niks afgeschreven. Ben een beetje bang dat ze mij vergeten zijn :/

Hopelijk kan ik blijven internetten en wordt er snel €440 afgeschreven voor weer een jaar Tweak.
Ben benieuwd, ik kreeg ALTIJD een aankondiging van Incasso voor de jaarbetaling. Hopelijk schrijven ze hem dan alsnog af bij je voor een jaar Tweak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07
eymey schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Verder zou het in theorie kunnen dat je er met GPON eerder iets van merkt dat je met meerdere aansluitingen het medium deelt. Maar ja, bij een AON / point to point verbinding heb ik ook niet de illusie dat de backhaul die een Cambrium, Glasoperator, KPN of Fibercrew in de citypop heeft, voldoende is om tegelijk al die honderden/duizenden AON-verbindingen met volle bak verder te sturen.
Ik ben daar niet zo bang voor, als je het T-Mobile topic leest dan zie je daar in verhouding vrij veel congested lijnen in bepaalde postcode gebieden. Terwijl hun grondslag AON is, die switches in de POP hebben mijn inziens gewoon te kleine uplinks.

We kijken als Nederlanders heel snel naar AON v.s. XGS-PON terwijl de congesties die ik lees plaatsvinden op de uplinks naar de core. Dan kan je mogelijk beter een XGS-PON 10G netwerk hebben van bijvoorbeeld KPN, wat net kersvers is aangelegd.

Ziggo deelde mijn modem segment met 523 modems zei de monteur, daarin delen ze uit mijn hoofd D3.0 1.6Gigabit down en ergens tussen de 100-200 up. Bij XGSPON van KPN is het volgens mij 1:96 gesplitst en dan met 10G snelheden. Dat is een aanzienlijke verbetering. Waarbij ze aan de centrale zijde heel gemakkelijk de 1:4 splitting kunnen wijzigen naar 1:1 of 1:2 als een segment vol raakt. Geen dure 40G SFP's die een AON switch nodig heeft, gewoon een nieuwe XGSPON OLT sfp en de splitter verwijderen.

XGS-PON heeft veel meer toekomst als je het mij persoonlijk vraagt, zeker over de as van duurzaamheid en stroomverbruik en onderhoud. Mijn huis is over 3km belicht naar een POP van KPN met noodstroom aggregaat (oude telefooncentrale). Onlangs vloog een paar wijken verder de stroom eruit, Ziggo modems in de straat loggen uit vanwege ontbrekende versterking in het pad, XGSPON gaat gewoon door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@stormfly XGS-PON heeft om meerdere redenen die je noemt inderdaad de toekomst, an sich (al heeft Fibercrew in Almere volgens mij nog 'ouderwets' GPON ).

Er is wel een belangrijk nadeel: XGS/GPON netwerken maken het ook mogelijk om de fysieke infra "point to multipoint" te leggen. Dat maakt echter wel meteen dat er op die fysieke infra nog maar 1 partij (meestal KPN) zelf de boel actief kan belichten. En dus ook de torenhoge WBA-tarieven kan vragen waar nu bv. Freedom mee te maken heeft.

Voor de concurrentie zijn zulke netwerken dus weer slecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Ik ben daar niet zo bang voor, als je het T-Mobile topic leest dan zie je daar in verhouding vrij veel congested lijnen in bepaalde postcode gebieden. Terwijl hun grondslag AON is, die switches in de POP hebben mijn inziens gewoon te kleine uplinks.

We kijken als Nederlanders heel snel naar AON v.s. XGS-PON terwijl de congesties die ik lees plaatsvinden op de uplinks naar de core. Dan kan je mogelijk beter een XGS-PON 10G netwerk hebben van bijvoorbeeld KPN, wat net kersvers is aangelegd.

Ziggo deelde mijn modem segment met 523 modems zei de monteur, daarin delen ze uit mijn hoofd D3.0 1.6Gigabit down en ergens tussen de 100-200 up. Bij XGSPON van KPN is het volgens mij 1:96 gesplitst en dan met 10G snelheden. Dat is een aanzienlijke verbetering. Waarbij ze aan de centrale zijde heel gemakkelijk de 1:4 splitting kunnen wijzigen naar 1:1 of 1:2 als een segment vol raakt. Geen dure 40G SFP's die een AON switch nodig heeft, gewoon een nieuwe XGSPON OLT sfp en de splitter verwijderen.

XGS-PON heeft veel meer toekomst als je het mij persoonlijk vraagt, zeker over de as van duurzaamheid en stroomverbruik en onderhoud. Mijn huis is over 3km belicht naar een POP van KPN met noodstroom aggregaat (oude telefooncentrale). Onlangs vloog een paar wijken verder de stroom eruit, Ziggo modems in de straat loggen uit vanwege ontbrekende versterking in het pad, XGSPON gaat gewoon door.
Dat 10G XGS-PON dat jij noemt is ook alleen tussen PoP en klant. In alle gevallen is het zo dat de link tussen PoP en corenetwerk (backhaul) ruim kleiner is dan op papier nodig voor het aantal aansluitingen. Dat geldt voor AON zoals je terecht opmerkt maar net zo goed voor PON (welke PON dan ook). Dat is overboeking en daar zal je altijd mee te maken hebben.
En de doorvoersnelheid van de T-Mobile OLT's zal misschien nog wel iets minder zijn dan die van een KPN Dslam.

@eymey De laatste jaren had KPN op de AON Dslam een 10G uplink en een 10G downlink. Voor max 584 actieve poorten. Is nog steeds overboekt maar beter dan de 2x4 Gbit die het daarvoor was :-)

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 09:44
(jarig!)
Hier ook “last” gehad van T-mobile die zo nodig om de paar dagen probeert te bellen. Weliswaar zoek ik altijd voor het opnemen van wie het nummer is. Vandaag nog niks gehoord.

Mijn jaarproduct is de 29ste afgeschreven dus ik kan weer een jaartje vooruit. Vond de “aanbieding” van T-mobile niet interessant genoeg om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen idee of het gaat helpen, maar heb https://www.consuwijzer.nl/meldformulier-telemarketing ingevuld (zag die als reactie op PeacekeeperNL in 'Consumentenbond: ondanks telemarketingwet geen einde aan ongewenste telefoontjes' ), eens kijken of ze wat aan T-Mobile's ongevraagde gebel kunnen doen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 03:43
Mensen, nummer blokkeren en je bent r vanaf, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Barre73 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Dat 10G XGS-PON dat jij noemt is ook alleen tussen PoP en klant. In alle gevallen is het zo dat de link tussen PoP en corenetwerk (backhaul) ruim kleiner is dan op papier nodig voor het aantal aansluitingen. Dat geldt voor AON zoals je terecht opmerkt maar net zo goed voor PON (welke PON dan ook). Dat is overboeking en daar zal je altijd mee te maken hebben.
En de doorvoersnelheid van de T-Mobile OLT's zal misschien nog wel iets minder zijn dan die van een KPN Dslam.

@eymey De laatste jaren had KPN op de AON Dslam een 10G uplink en een 10G downlink. Voor max 584 actieve poorten. Is nog steeds overboekt maar beter dan de 2x4 Gbit die het daarvoor was :-)
Hoeveel OLT porten zitten er op een "XGSPON switch", via een google hit kwam ik tot de conclusie dat het een beperkt aantal is? Ik kan mij voorstellen dat er meerdere OLT's in een POP hangen die allemaal hun eigen backhaul 10/10G link naar de core hebben?

Heb jij een plaatje van een courante OLT? 16 of 8 porten bijvoorbeeld en als elke port 96 klanten draagt zouden er 1536 op één 16p node zitten. Dan doe ik voorzichtig de aanname dat elke OLT zijn eigen backhaul heeft naar de core, en ze niet ge-stacked zijn als cluster naar de core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
DappereDodo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:11:
Mensen, nummer blokkeren en je bent r vanaf, toch?
Lijkt er hier op van niet. Werd gisteren gebeld door een ander 06 nummer en ook geen gehoor zoals met het gebruikelijke 06 shop nummer van ze dus gok dat het ook T-Mobile was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bundit
  • Laatst online: 17:42
Volgens mij hebben ze de Debian mirror van Cambrium ook al om zeep geholpen: debian.mirror.cambrium.nl

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
; <<>> DiG 9.16.42-Debian <<>> mirror.cambrium.nl @1.1.1.1
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 23377
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232
;; QUESTION SECTION:
;mirror.cambrium.nl.            IN      A

;; AUTHORITY SECTION:
cambrium.nl.            2560    IN      SOA     ns1.cambrium.nl. postmaster.cambrium.nl. 1693579297 16384 2048 1048576 2560

Ik ga voor mijn systemen maar alvast op zoek naar een andere. :N

[ Voor 33% gewijzigd door bundit op 02-09-2023 12:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
stormfly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:05:
[...]

Hoeveel OLT porten zitten er op een "XGSPON switch", via een google hit kwam ik tot de conclusie dat het een beperkt aantal is? Ik kan mij voorstellen dat er meerdere OLT's in een POP hangen die allemaal hun eigen backhaul 10/10G link naar de core hebben?

Heb jij een plaatje van een courante OLT? 16 of 8 porten bijvoorbeeld en als elke port 96 klanten draagt zouden er 1536 op één 16p node zitten. Dan doe ik voorzichtig de aanname dat elke OLT zijn eigen backhaul heeft naar de core, en ze niet ge-stacked zijn als cluster naar de core.
Men gebruikt tegenwoordig vaak chassis waar bijvoorbeeld 7 lijnkaarten in kunnen en 2 supervisors, op elke lijnkaart zitten dan 16 PON poorten die gebruikt kunnen worden als XGS-PON of GPON poort. Alleen heel vaak zitten er maar 1 of 2 lijnkaarten in het chassis en die zitten dan ook nog niet eens altijd helemaal vol. De supervisors hebben vervolgens meestal 10Gb/s poorten waarvan er vaak maar 1 of 2 zijn aangesloten (en dan 2 meestal alleen als de OLT’s in een ring hangen). Je hebt overigens ook nog grotere chassis maar die zijn voor GPON eigenlijk niet interessant, echter dezelfde chassis kun je ook gebruiken met AON lijnkaarten waarbij er dan 48 klanten op een lijnkaart kunnen.

Meerdere OLT’s per PoP komt eigenlijk nooit voor, dat is simpelweg onnodig. Wat wel voorkomt is in een kleinere gebieden meerdere passieve PoP’s op één OLT.

Maar neem maar van mij aan dat je heel veel klanten op 10Gb/s backbone capaciteit kunt zetten zonder dat ook maar iemand daar iets van kan merken. De koppelingen tussen OLT en de distributie / core switches zijn vaak dan ook nauwelijks belast, capaciteit is daar helemaal geen issue. Belangrijk is wel dat de backbone (en capaciteit per PON segment) een factor x meer bandbreedte heeft dan de maximale snelheid die je aan eindgebruikers aanbiedt, dit om te voorkomen dat alle klanten last ondervinden als een klant zijn lijn een keer maximaal belast.

Als er problemen zijn met de capaciteit is dat meestal op heel andere plaatsen in het netwerk, alleen ook dat is simpel te voorkomen met goede monitoring en dan natuurlijk tijdig opschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

@bundit Wat betekent dit?
bundit schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:52:
Volgens mij hebben ze de Debian mirror van Cambrium ook al om zeep geholpen: debian.mirror.cambrium.nl

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
; <<>> DiG 9.16.42-Debian <<>> mirror.cambrium.nl @1.1.1.1
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NXDOMAIN, id: 23377
;; flags: qr rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 0, AUTHORITY: 1, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232
;; QUESTION SECTION:
;mirror.cambrium.nl.            IN      A

;; AUTHORITY SECTION:
cambrium.nl.            2560    IN      SOA     ns1.cambrium.nl. postmaster.cambrium.nl. 1693579297 16384 2048 1048576 2560

Ik ga voor mijn systemen maar alvast op zoek naar een andere. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Tweak/Cambrium was ook een plek om je Debian updates/images op te halen die werkt dus blijkbaar niet meer.

Zelfde als xs4all die hadden ntp.xs4all.nl ook dat is door kpn de nek omgedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GEi
  • Niet online

GEi

Thanks. Weer wat geleerd 😀.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ik222 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:34:
[...]

Men gebruikt tegenwoordig vaak chassis waar bijvoorbeeld 7 lijnkaarten in kunnen en 2 supervisors, op elke lijnkaart zitten dan 16 PON poorten die gebruikt kunnen worden als XGS-PON of GPON poort. Alleen heel vaak zitten er maar 1 of 2 lijnkaarten in het chassis en die zitten dan ook nog niet eens altijd helemaal vol. De supervisors hebben vervolgens meestal 10Gb/s poorten waarvan er vaak maar 1 of 2 zijn aangesloten (en dan 2 meestal alleen als de OLT’s in een ring hangen). Je hebt overigens ook nog grotere chassis maar die zijn voor GPON eigenlijk niet interessant, echter dezelfde chassis kun je ook gebruiken met AON lijnkaarten waarbij er dan 48 klanten op een lijnkaart kunnen.

Meerdere OLT’s per PoP komt eigenlijk nooit voor, dat is simpelweg onnodig. Wat wel voorkomt is in een kleinere gebieden meerdere passieve PoP’s op één OLT.

Maar neem maar van mij aan dat je heel veel klanten op 10Gb/s backbone capaciteit kunt zetten zonder dat ook maar iemand daar iets van kan merken. De koppelingen tussen OLT en de distributie / core switches zijn vaak dan ook nauwelijks belast, capaciteit is daar helemaal geen issue. Belangrijk is wel dat de backbone (en capaciteit per PON segment) een factor x meer bandbreedte heeft dan de maximale snelheid die je aan eindgebruikers aanbiedt, dit om te voorkomen dat alle klanten last ondervinden als een klant zijn lijn een keer maximaal belast.

Als er problemen zijn met de capaciteit is dat meestal op heel andere plaatsen in het netwerk, alleen ook dat is simpel te voorkomen met goede monitoring en dan natuurlijk tijdig opschalen.
Dank! Hebben die lijnkaarten ook 40G sloten, voor de toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
stormfly schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:51:
[...]

Dank! Hebben die lijnkaarten ook 40G sloten, voor de toekomst?
Zitten er meestal nu niet in maar dat soort kaarten kunnen er wel in. Maar goed per supervisor heb je standaard al 4 x 10Gb/s poorten, dus opschalen voorlopig simpelweg gebeuren middels het bundelen van 10G poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:30

voz

De echte kenner

Ik heb ook al een aantal telefoontjes gehad van t-mobile. Vandaag maar eens aangenomen. Ik kreeg een vaag verhaal te horen over korting omdat ik ook t-mobile mobiel heb, dit zou dan ook op termijn goedkoper zijn dan tweak. Ik zou elk jaar opnieuw tien maand korting krijgen, extra korting op mobiel en 2gb extra data. Of zoiets, helemaal uitleggen kon de dame het niet. Ik kreeg het ook niet helemaal duidelijk. Toen maar gevraagd om het voorstel op mail te zetten. Natuurlijk geen mail ontvangen.

Zijn er anderen die ook het telefoontje hebben aangehoord en wel snappen wat ze nu bieden?

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:32

Zenix

BOE!

voz schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:45:
Ik heb ook al een aantal telefoontjes gehad van t-mobile. Vandaag maar eens aangenomen. Ik kreeg een vaag verhaal te horen over korting omdat ik ook t-mobile mobiel heb, dit zou dan ook op termijn goedkoper zijn dan tweak. Ik zou elk jaar opnieuw tien maand korting krijgen, extra korting op mobiel en 2gb extra data. Of zoiets, helemaal uitleggen kon de dame het niet. Ik kreeg het ook niet helemaal duidelijk. Toen maar gevraagd om het voorstel op mail te zetten. Natuurlijk geen mail ontvangen.

Zijn er anderen die ook het telefoontje hebben aangehoord en wel snappen wat ze nu bieden?
Als je op de T-Mobile website de combinatie gaat bestellen, dan zie je wat ze bedoelen.
https://www.t-mobile.nl/mobiel-thuis
Gunstigste geval zit op 42,50 per maand na de kortingsperiode (maar inflatie kan daar bij komen) dus totaal zo'n 510. Dus als je kijkt dan Tweak 410 kost voor een jaar, dan kost het telefoon abonnement 100 euro. Dus als je het geheel bekijkt, is het geen slechte deal.

Edit: Ik had niet op 1Gbps geklikt bij T-Mobile, het is dus iets minder gunstig.

Maar een Ben abbnoment + T-Mobile thuis kan ook mooie combinatie zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 04-09-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-06 12:45
Ik heb voor een vriend het glasvezelaanbod vergeleken en deze wil in enkele weken waarschijnlijk over naar Tweak, zij heeft namelijk een beter netwerk en betere belbundels voor een lagere prijs dan T-Mobile.
Is het nog steeds mogelijk om bij Tweak zelf een nieuw abonnement voor internet en vaste telefonie af te nemen in plaats van bij T-Mobile? Of worden nieuwe klanten nu definitief naar T-Mobile doorverwezen?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
timmie1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:29:
Ik heb voor een vriend het glasvezelaanbod vergeleken en deze wil in enkele weken waarschijnlijk over naar Tweak, zij heeft namelijk een beter netwerk en betere belbundels voor een lagere prijs dan T-Mobile.
Is het nog steeds mogelijk om bij Tweak zelf een nieuw abonnement voor internet en vaste telefonie af te nemen in plaats van bij T-Mobile? Of worden nieuwe klanten nu definitief naar T-Mobile doorverwezen?
Wat geeft de website aan als je op zijn postcode probeert te bestellen, redirect naar T-Mobile? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kijk eens hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Probeer het en je weet het antwoord?
Vergeet dat dan niet hier te delen, want interressant.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:07

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

RobbyTown schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:34:
[...]

Worden we straks weer gebelt 8)7
Niet meer door T-mobile Shop :'), Kreeg ook update Tele2 app de update was om een lockscreen te laten zien dat ik de nieuw odido app moet downloaden :') leuk die telecom cowboys gaat alles vast zeker heel stabiel van worden......

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:53
Ik kan via de webmail van Tweak geen E-mails meer verzenden, heeft iemand anders dit probleem ook?

Edit: 9-9-2023: weet niet of het iets met elkaar te maken kan hebben, maar na de update van mijn FRITZ!Box 5490 afgelopen ochtend (FRITZ!OS Version 07.29 -> 07.31) werkt het verzenden van e-mail weer bij mij.

[ Voor 51% gewijzigd door Jan Driebeen op 09-09-2023 16:29 . Reden: Probleem opgelost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lukt momenteel idd niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Was even bij de nieuwe eigenaar odido op het forum aan het snuffelen als daar al iets over Tweak word gesproken.

https://community.odido.n...heeft-met-t-moblie-354322

Wat een onkundig antwoord. Ik kan als Tweak klant helemaal niet bij My odido inloggen omdat aan te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-06 07:31
Ja Tweak heeft persoonsgegevens doorgespeeld naar Odido en Odido/T-Mobile valt je ongevraagd lastig. Vrijdag maar gezegd dat ik onder curatele staan en contact kunnen opnemen met de bewindvoerder. Gesprek was toen snel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Sinds gisterenmiddag heb ik een stuiterende internetverbinding. Het gaat een aantal uur goed, en dan ligt het ding er weer een paar uur uit. Helaas zijn de vrienden van Tweak moeilijk tot niet bereikbaar in het weekend, dus ik probeer het hier even.

Na reboot va de Fritzbox lukt het soms weer om online te komen, vaak ook niet. Volgens het systeemlog is de lijn op, maar is er een dhcp-probleem:
Internetverbinding IPv6 kon niet tot stand worden gebracht: geen antwoord van de DHCP6v-server (SOL).

Ik heb geprobeerd om IPv6 uit te zetten, dan komt iets vergelijkbaars:
Internetverbinding is niet geslaagd. Foutoorzaak 2 (DHCPv4 no answer on DISCOVER)

Iemand een helder idee, behalve morgen eerste werk Tweak bellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Bra-Jo op 10-09-2023 19:38 ]

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Sinds vanmiddag 14.00 geen verbinding meer in Deventer. Krijg geen ip adres via de fritzbox.
Geen storing bekend via de tweak storingspagina. Heeft iemand in de centrale zitten werken of is er iets anders loos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Laatst online: 23:58

mrc4nl

Procrastinatie expert

mmm ik ben in de markt voor een glasvezel abonnement, maar als ik de laatste pagina zo doorlees is het nog wel verstandig om een contract af te sluiten bij tweak?

was altijd best tevreden over mn tele2 abbo(4g unlimited) maar de boefjes hebben de prijs verhoogd, en van naamsveranderingen krijg ik jeuk.

Zit in regio de wolden, andere aanbieder is Delta, maar die is wel stuk duurder (levert veel minder snelheid voor bijna zelfde prijs)
nu wel :')

[ Voor 17% gewijzigd door mrc4nl op 12-09-2023 10:12 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@mrc4nl Je weet dat Tweak van Odido is? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Only
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
koelkast schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:59:
Sinds vanmiddag 14.00 geen verbinding meer in Deventer. Krijg geen ip adres via de fritzbox.
Geen storing bekend via de tweak storingspagina. Heeft iemand in de centrale zitten werken of is er iets anders loos?
Inmiddels weer bij je opgelost? Ik heb/had in Deventer geen enkel probleem in ieder geval.

Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjvg
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-06 18:41
mrc4nl schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 09:59:
mmm ik ben in de markt voor een glasvezel abonnement, maar als ik de laatste pagina zo doorlees is het nog wel verstandig om een contract af te sluiten bij tweak?

was altijd best tevreden over mn tele2 abbo(4g unlimited) maar de boefjes hebben de prijs verhoogd, en van naamsveranderingen krijg ik jeuk.

Zit in regio de wolden, andere aanbieder is Delta, maar die is wel stuk duurder (levert veel minder snelheid voor bijna zelfde prijs)

[...]

nu wel :')
Zou niet weten waarom je niet bij tweak zou kunnen afnemen. hier totaal geen problem met tweak in de wolden
Odido levert geen diensten in de wolden en dus ook geen vervelende telefoontjes van hun :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Only schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:15:
[...]

Inmiddels weer bij je opgelost? Ik heb/had in Deventer geen enkel probleem in ieder geval.
Nee, al 20 uur geen verbinding. Zal toch iets niet goed zitten in de centrale of zo. Zouden ze er een kabeltje hebben uitgetrokken? Is bij mij weleens eerder gebeurd in mijn vorige buurt :|

[ Voor 7% gewijzigd door koelkast op 12-09-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobV
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-05 14:03
koelkast schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:21:
[...]

Nee, al 20 uur geen verbinding. Zal toch iets niet goed zitten in de centrale of zo. Zouden ze er een kabeltje hebben uitgetrokken?
Dat kan, KPN staat erom bekend dat ze nogal eens fouten maken in de wijkkast. Gewoon even de helpdesk bellen, dan weet je snel genoeg wat er aan de hand is.

PVOutput: https://pvoutput.org/list.jsp?sid=96760

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
BobV schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:22:
[...]

Dat kan, KPN staat erom bekend dat ze nogal eens fouten maken in de wijkkast. Gewoon even de helpdesk bellen, dan weet je snel genoeg wat er aan de hand is.
Gedaan, ze gaan met de lijnleverancier (is dat kpn in mijn geval?) contact en komen erop terug. Hopelijk duurt het niet al te lang, de pubers beginnen te klagen dat één van hun eerste levensbehoeften mist :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koelkast schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:28:
[...]

Gedaan, ze gaan met de lijnleverancier (is dat kpn in mijn geval?) contact en komen erop terug. Hopelijk duurt het niet al te lang, de pubers beginnen te klagen dat één van hun eerste levensbehoeften mist :X
Als er iets is met de verbinding in de PoP of in de kabel naar die PoP dan zou het lampje "Glas" op je NT uit moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
koelkast schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:28:
[...]

Ligt eraan waar je woont wie de belichter is.
Sommige steden is het Cambrium (dus Tweak zelf) of inderdaad KPN.

Pagina: 1 ... 87 ... 116 Laatste

Let op:
Nu Odido stopt met het met Tweak, stappen steeds meer Tweakers over naar andere providers. Ervaringen met die andere providers horen niet in dit topic thuis, maar in hun eigen ervaringen topics. Gelieve hier het alleen over Tweak te hebben.