Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 73 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Dekar schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:50:
Ik wist niet dat er kaarten bestonden die alle stroom uit de PCIe haalden. Ik ga eens kijken of ik deze 1 op de kop kan tikken, thanks!
Die zijn er vaak in 3 opties :

- Dus zoiets als @Uszka al aanhaalde : Een videokaart die niet al te snel is qua model op dit moment, maar zoveel nieuwer is dan een bepaald ouder model dat wel snel was en die in feite daardoor min of meer 1:1 kan vervangen.
- Of gewoon de Low End modellen die dat altijd al hebben gekund, zoals de GT 630/730/1030 modellen bijvoorbeeld.
- En als laatste heb je ook nog videokaarten voor Workstations die soms wat luxer zijn qua outputs : 3 x DP krijg je dan i.p.v. VGA+DVI+HDMI of HDMI+DP of zo :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laidbackninja
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-08 19:55
En nu is de vraag... wachten op ATX 3.1, of een goede 3.0 kopen? Ik lees veel tegenstrijdige berichten hierover. Sommigen zeggen dat er aan de PSU zijde niets verandert tussen 3.0 en 3.1, anderen juist wel.

Volgens de intel site is gek genoeg de Thermaltake Toughpower GF3 ook 3.1, maar volgens de fabrikant en Tweakers niet...

https://www.intel.com/con...ower-supply-selector.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
Het verschil tussen 3.0 en 3.1 is dat de 12vhpwr is geüpdatet naar de 12v2x6, dus iets langere power pins en iets kortere sense pins op de 12vhpwr stekker.
Ik zou er gewoon maling aan hebben en gaan voor a) bij voorkeur een videokaart die niet die belachelijke stekker gebruikt en b) als je dan toch voor een Nvidia 40-serie kiest, gebruik dan een kabel van 12vhpwr naar 2/3 keer 8-pin, om het risico op smelten minimaal te houden.

Ik zou een 12vhpwr aansluiting van de voeding alleen gebruiken als het echt niet anders kan.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:52
Vraagje aan de voedingexperts, ik heb onderstaande (voor deze discussie relevante) onderdelen:
CategoryProduct
ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray
VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 Ti iCHILL X3 RED
VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart

Nu zit ik te overwegen de videokaart te upgraden naar iets als een 4070Ti, maar deze heeft natuurlijk een 12HPWR aansluiting i.p.v. de normale 6/8pins PCIe aansluitingen welke mijn voeding niet heeft.

Wat zou hierin wijsheid zijn?
- Simpelweg de bij de videokaart meegeleverde 2/3x 8Pin naar 12HPWR gebruiken.
- Het bijkopen van een Corsair Type4 12HPWR kabel, om zodoende een directe verbinding/beter contact tussen voeding en GPU zonder een verloopje te realiseren.
uitvoering: Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable Zwart.
- Voeding vervangen voor iets ATX3.0: Doe ik liever niet tenzij dit volgens de experts echt noodzakelijk is gezien dit weer ~100 euro extra kost, en de huidige voeding nog niet eens zo oud is en volgens mij kwalitatief niks mis mee mis.

Twijfel een beetje wat nu wijsheid is gezien de hoeveelheid problemen die ik lees over het doorbranden etc. van 12HPWR kabels :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
!mark schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:06:
Vraagje aan de voedingexperts, ik heb onderstaande (voor deze discussie relevante) onderdelen:
CategoryProduct
ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray
VideokaartenInno3D GeForce RTX 3060 Ti iCHILL X3 RED
VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart

Nu zit ik te overwegen de videokaart te upgraden naar iets als een 4070Ti, maar deze heeft natuurlijk een 12HPWR aansluiting i.p.v. de normale 6/8pins PCIe aansluitingen welke mijn voeding niet heeft.

Wat zou hierin wijsheid zijn?
- Simpelweg de bij de videokaart meegeleverde 2/3x 8Pin naar 12HPWR gebruiken.
- Het bijkopen van een Corsair Type4 12HPWR kabel, om zodoende een directe verbinding/beter contact tussen voeding en GPU zonder een verloopje te realiseren.
uitvoering: Corsair 600W PCIe 5.0 12VHPWR Type-4 PSU Power Cable Zwart.
- Voeding vervangen voor iets ATX3.0: Doe ik liever niet tenzij dit volgens de experts echt noodzakelijk is gezien dit weer ~100 euro extra kost, en de huidige voeding nog niet eens zo oud is en volgens mij kwalitatief niks mis mee mis.

Twijfel een beetje wat nu wijsheid is gezien de hoeveelheid problemen die ik lees over het doorbranden etc. van 12HPWR kabels :P
Zie ook m'n vorige reactie. Corsair heeft er bewust voor gekozen om in hun atx 3.0 voedingen geen12vhpwr te gebruiken. Ik zou gewoon die Corsair kabel halen voor twee tientjes en niet een hoop geld uitgeven aan een nieuwe voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-09 11:43
Je zou bijna eisen dat NVIDIA een geschikte voeding levert bij hun RTX 4000 serie kaarten en zeker met die prijzen. Het is af en toe nog best wel puzzelen voor mensen, merk ik. Verloopje/geen verloopje, kabeltje/geen kabeltje, nieuwe voeding/geen nieuwe voeding. Beetje tussen wal en schip af en toe.

Kan me voorstellen dat niet iedereen zomaar een nieuwe voeding van 150+ euro kan kopen, zeker als je oude in theorie nog geschikt is. Aan de andere, als je een RTX 4000 kaart kan betalen.. Of je had enkelt budget voor die kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
chim0 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:22:
Je zou bijna eisen dat NVIDIA een geschikte voeding levert bij hun RTX 4000 serie kaarten en zeker met die prijzen. Het is af en toe nog best wel puzzelen voor mensen, merk ik. Verloopje/geen verloopje, kabeltje/geen kabeltje, nieuwe voeding/geen nieuwe voeding. Beetje tussen wal en schip af en toe.

Kan me voorstellen dat niet iedereen zomaar een nieuwe voeding van 150+ euro kan kopen, zeker als je oude in theorie nog geschikt is. Aan de andere, als je een RTX 4000 kaart kan betalen.. Of je had enkelt budget voor die kaart.
Of gewoon niet meer proberen een piepkleine printplaat te maken bij zulke grote koelers. Gebruik gewoon normale pcie-stekkers, net als Intel en AMD nog altijd doen. En de kosten van die meegeleverde adapters zijn ook hoger dan de kosten van een extra stukkie printplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
ikverhaar schreef op donderdag 11 april 2024 @ 12:28:
[...]

Of gewoon niet meer proberen een piepkleine printplaat te maken bij zulke grote koelers. Gebruik gewoon normale pcie-stekkers, net als Intel en AMD nog altijd doen. En de kosten van die meegeleverde adapters zijn ook hoger dan de kosten van een extra stukkie printplaat.
Ja en wat te denken van het verbruik? De wereld wil naar zuiniger en efficiënter alleen hardware blijft achter wat betreft. Je zou denken het wordt allemaal kleiner en zuiniger, maar het verbruik wordt alleen maar hoger. Nu persen we al 600W door een kabel. Wat wordt de volgende stap 1kW? Straks krijg je een zonnepaneel of windmolen bij je videokaart. 8)7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ineens sloegen de stoppen door en bleek de antec edge 550w PSU in mijn computer het begeven te hebben. Gewoon een kantoor-pc die niet gebruikt werd voor games en geen videokaart had, slechts de interne videokaart van de CPU werd gebruikt. De PC gebruikte idle circa 60watt en stond vaak dag en nacht aan.

voeding: antec edge 550w
aankoopdatum: december 2015

Dat betekent dus dat de voeding er na iets meer dan 8 jaar ineens mee op is gehouden. Is dit normaal? Ik dacht dat zo'n voeding wel zo'n 10-15 jaar mee zou moeten gaan?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:39
@Salvatron nee, het gebeurt wel. Wat was it, 5 jaar garantie of zo? Er zijn tegenwordig voedingen met 10j garantie, die 100 of minder kosten. Meest waarschijnlijk een van de elecrolitische condensatoren opgeblazen, maar kan ook iets trivial als een fuse (makkelijk te vervangen) of ventilator. Bij mij een be quiet voeding kapot ging na jaar of 6. En een seasonic werkt al 11 jaar.
Maar ik kijk naar de 60W dag en nacht. 1W 24x7 x 365 kost 3€ met de huidige energie prijzen. 60W x 3€ x 8jaar = 1440€ die je puur voor Electra kwijt. :X
Met een zuinige voeding kan je makkelijk 5 tot 20W van je 60W besparen, 1/3 dus. Ik adviseer voor een zuinige voeding kiezen, die wij regelmatig bespreken in het grote zuinige server topic. Dan kan je ook mischien je 60W verbruik verlagen met een paar simpele configs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Salvatron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 03:04:
Ineens sloegen de stoppen door en bleek de antec edge 550w PSU in mijn computer het begeven te hebben. Gewoon een kantoor-pc die niet gebruikt werd voor games en geen videokaart had, slechts de interne videokaart van de CPU werd gebruikt. De PC gebruikte idle circa 60watt en stond vaak dag en nacht aan.

voeding: antec edge 550w
aankoopdatum: december 2015

Dat betekent dus dat de voeding er na iets meer dan 8 jaar ineens mee op is gehouden. Is dit normaal? Ik dacht dat zo'n voeding wel zo'n 10-15 jaar mee zou moeten gaan?
Is gewoon pech. Antec Edge is intern een Seasonic G-Series Gold en die gaat doorgaans veel langer mee.

60w idle is erg veel. Welke cpu en opslag steekt erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Uszka schreef op woensdag 24 april 2024 @ 07:52:
[...]

Is gewoon pech. Antec Edge is intern een Seasonic G-Series Gold en die gaat doorgaans veel langer mee.

60w idle is erg veel. Welke cpu en opslag steekt erin?
dat was een amd a8 7600, met ssd, dit is inmiddels vervangen door een ryzen 5600g die idle rond de 20 watt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik heb de volgende 3 voedingen gevonden om de kapotte antec edge 550w te vervangen:

be quiet straight power 11 750w:
uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Gold 750W

be quiet straight power 12 750w:
uitvoering: be quiet! Straight Power 12 750W

be quiet dark power 13 750w:
uitvoering: be quiet! Dark Power 13 750W

Vooral die laatste is lekker duur met circa 200€.

Mijn voorkeur gaat naar die laatste omdat die het modernste is en titanium is. Het prijsverschil van 80€ tot 50€ is niet zo heel belangrijk denk ik omdat zo'n voeding lang mee zou moeten gaan (10-15 jaar toch wel). Het belangrijkste is dat de voeding stil is. Stil zijn ze volgens mij allebei.
Mijn computer is nu een ryzen 3600 met een amd rx570 8gb videokaart, echter kan dit in de toekomst worden geupgrade met een betere cpu en videokaart. 750w lijkt me ruim voldoende.
Mijn ervaring is dat bequiet nogal stil is dus daarom neem ik weer zo'n bequiet.

Meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
De zuinigste optie voor laag verbruik op dit moment is be quiet pure power 12 M, komt met 10j en semi passive fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Salvatron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:02:
Ik heb de volgende 3 voedingen gevonden om de kapotte antec edge 550w te vervangen:

be quiet straight power 11 750w:
uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Gold 750W

be quiet straight power 12 750w:
uitvoering: be quiet! Straight Power 12 750W

be quiet dark power 13 750w:
uitvoering: be quiet! Dark Power 13 750W

Vooral die laatste is lekker duur met circa 200€.

Mijn voorkeur gaat naar die laatste omdat die het modernste is en titanium is. Het prijsverschil van 80€ tot 50€ is niet zo heel belangrijk denk ik omdat zo'n voeding lang mee zou moeten gaan (10-15 jaar toch wel). Het belangrijkste is dat de voeding stil is. Stil zijn ze volgens mij allebei.
Mijn computer is nu een ryzen 3600 met een amd rx570 8gb videokaart, echter kan dit in de toekomst worden geupgrade met een betere cpu en videokaart. 750w lijkt me ruim voldoende.
Mijn ervaring is dat bequiet nogal stil is dus daarom neem ik weer zo'n bequiet.

Meningen?
Geen van drieën zou ik adviseren. Afgaande op onderstaande testresultaten kan je het beste uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi, uitvoering: Corsair RM750x SHIFT ATX3.0, Zwart of uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold Aura Edition (met 16-pins kabel) nemen al is de Asus erg aan de prijs en de Corsair moet maar net in je case passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUu98awXAWtlNaZSMMJFmRUZjsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A41E269JT9SR6WS9Jr4vbzYm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQUCA1BcS5F65yzD0K8Io1n1c40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i6FkKAJrQPoCFJyrBINLKXqd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kn6cpcFC68PXODParuyWaLUquPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Vrlm4LrMGtn8GLoxamCnOfge.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://hwbusters.com/psu...ower-pf3-750w-psu-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Salvatron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:02:

Meningen?
Het gaat om het kiezen van een kwalitatief goede, stille en zuinige voeding.

Verbruik
Waar je eerst van uit moet gaan is wat het "normale" verbruik is van je computer. Meestal is dat het idle verbruik. Is dat bijvoorbeeld 30W, dan heb je weinig aan metingen bij 75W of meer. Je hebt tests nodig die een laag verbruik meten. 80plus waarderingen zoals titanium zijn leuk op papier, maar hoe lang ligt je verbruik nu op het niveau dat dat er toe doet? Stel, je speelt 6 uur per week games en 18 uur per week werk je thuis achter de computer, dan is het het werkverbruik 3x meer van belang dan het gemiddelde verbruik tijdens gaming.

Speel je 20 uur per week gpu intensieve games en werk je 2 uur per week achter je computer en staat die de rest van de tijd uit of in standby, dan kun je 80plus voedingen gebruiken voor selectie. Vergelijken van 80plus kan alleen als de grootte van de voeding hetzelfde is. Het is veel makkelijker om met een grote voeding een hoge efficientie te behalen dan met een middenmaat.

Het meest voorkomende verbruik (mediaan) is het meest van belang. Dat kan ook meer dan 1 belasting zijn, bijvoorbeeld 30W en 60W.

Een kleine bronze voeding kan minder verbruiken bij 30W dan een grote titanium voeding bij eveneens 30W. Goede testsites zijn onder andere die van tweakpc.de (meet tot zeer laag verbruik) en metingen van Cybenetics.

Geluid
Dat is makkelijk op te zoeken in tests en reviews.

Kwaliteit
Een merk is geen goede voorspeller van zuinigheid. Corsair bijvoorbeeld verkoopt zuinige en onzuinige voedingen. No-name voedingen (meestal uit China) laat je natuurlijk altijd links liggen.

Kwaliteit wordt meestal geleverd door bekende merken, hoewel ook onbekende merken hun spullen bij dezelfde designer of fabrikant inkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Uszka schreef op woensdag 24 april 2024 @ 22:12:
uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold Aura Edition (met 16-pins kabel) nemen al is de Asus erg aan de prijs en de Corsair moet maar net in je case passen.
Die asus is zo te zien zo duur omdat er RGB-verlichting in zit, zonder die verlichting is die wat goedkoper:

uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold (met 16-pins kabel)

Ik neem aan dat die 2 dezelfde voedingen zijn, alleen heeft de aura een verlichting om het extra mooi te maken en ook extra duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Salvatron schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:07:
[...]

Die asus is zo te zien zo duur omdat er RGB-verlichting in zit, zonder die verlichting is die wat goedkoper:

uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold (met 16-pins kabel)

Ik neem aan dat die 2 dezelfde voedingen zijn, alleen heeft de aura een verlichting om het extra mooi te maken en ook extra duur.
De Aura is 2cm dieper. Ik ga er daarom niet vanuit dat het intern dezelfde voedingen zijn. Geen idee wat de non Aura is en doet. Heb er nog geen review van gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Uszka schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:13:
[...]

De Aura is 2cm dieper. Ik ga er daarom niet vanuit dat het intern dezelfde voedingen zijn. Geen idee wat de non Aura is en doet. Heb er nog geen review van gezien.
Zo te zien heeft de aura officieel de atx3.0 standaard, en de gewone heeft die niet maar je kunt met een adaptersnoer de 12pin-dinges van de videokaart aansluiten. De aura heeft een iets hogere output van stroom volgens de website. Lijkt weinig verschil in te zitten verder.

https://shop.asus.com/us/90ye00a0-bmaa00-rog-strix-750g.html

https://shop.asus.com/us/...rix-750g-aura-gaming.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
@Salvatron het zijn aannames die je maakt. Het verschil zit niet in de RGB of hogere stroomoutput. Het zijn 2 totaal verschillende voedingen zoals @Uszka al suggereert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLqiKEIjPwFR38UNsF4x7atOE7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ew9ueFqneO10angsAaacNYE5.jpg?f=fotoalbum_large

Links de uitvoering: ASUS ROG Strix 1000W Gold Aura Edition (geen 16-pins kabel)
Rechts de uitvoering: ASUS ROG Strix 1000W Gold (met 16-pins kabel)

Lijkt mij een totaal andere voeding met een totaal ander platform. In de vorige ROG Strix G zat een Seasonic Focus. Het zou kunnen dat er nu een Seasonic Focus 3.0 in zit. De Aura heeft een platform van CWT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Is de MSI MPG A850G stil? Hij zou een fluid bearing fan hebben en die schijnen stil te zijn, de Asus rog strix 750w gold aura zou een double bearing ball fan hebben en die schijnen luider te zijn.

Echter lees ik op cybenetics dat de MSI Noise Rating (LAMBDA) Standard++ heeft en de asus Noise Rating (LAMBDA) A++. Oftewel de asus zou stiller zijn.

MSI:
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5
rating cybenetics:
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_h9f_eu.pdf

Asus:
uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold Aura Edition (met 16-pins kabel)
rating cybenetics:
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_Nsu_eu.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Salvatron schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 23:29:
Is de MSI MPG A850G stil? Hij zou een fluid bearing fan hebben en die schijnen stil te zijn, de Asus rog strix 750w gold aura zou een double bearing ball fan hebben en die schijnen luider te zijn.

Echter lees ik op cybenetics dat de MSI Noise Rating (LAMBDA) Standard++ heeft en de asus Noise Rating (LAMBDA) A++. Oftewel de asus zou stiller zijn.

MSI:
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5
rating cybenetics:
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_h9f_eu.pdf

Asus:
uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold Aura Edition (met 16-pins kabel)
rating cybenetics:
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_Nsu_eu.pdf
DBB fan is doorgaans luider ja maar Asus heeft het blijkbaar voor elkaar om het geheel erg stil te laten zijn. Bijna de stilste 750w voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

is dit een goeie koop?

Corsair RM850x SHIFT ATX3.0
uitvoering: Corsair RM850x SHIFT ATX3.0, Zwart

de 850W versie is nu goedkoper dan de 750w versie:
uitvoering: Corsair RM750x SHIFT ATX3.0, Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Salvatron schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:44:
is dit een goeie koop?

Het een van de efficiëntste voedingen. 10j garantie en semi-passive fan die alleen aan gaat boven 100W ofzo. Let op dat model heeft alle kabels op zijkant. Kijk of het in je kast past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Salvatron schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:44:
is dit een goeie koop?

Prima voeding echter uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi is beter voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Uszka schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 18:34:
[...]

Prima voeding echter uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi is beter voor dezelfde prijs.
Hoe is het beter? Ik zie geen reviews… Tegen vele reviews in BBG vermelding. En een duitse kerel die voedingen test is niet onder indruk van de merk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
andru123 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:40:
[...]

Hoe is het beter? Ik zie geen reviews… Tegen vele reviews in BBG vermelding. En een duitse kerel die voedingen test is niet onder indruk van de merk..
De beste 850w die hier verkrijgbaar is. https://hwbusters.com/bes...picks-hardware-busters/3/
Review: https://hwbusters.com/psu...er-v850i-gold-psu-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-09 13:29
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een PS voor een thuisserver. Server zal ongeveer 4 HDDs, 2 SSDs en 1 Nvme hebben. Dedicated GPU (vooralsnog) niet. Dit zal terzijnertijd wel er bij komen (Intel ARC A310). CPU is een i5 8500 en 2 reepjes RAM 32GB in totaal.

Ik zat te kijken naar uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Gold 450W maar zie maar 1 review. Ik weet niet of deze voeding (goed) genoeg is voor mijn doeleinden. Ik zoek graag jullie advies wat te doen :) alvast bedankt

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DijkDude
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 07-09 12:36
Ik kom er niet zo goed uit 11e generatie
Ik heb een 3060 ti en 1 i5 .
Nu zit er in de desktop een Inwin B65E 650 w voeding
Helaas lijkt die bij load op te stijgen en werkt op mijn kleine werkamer als een gigantisch lawaai makende heteluchtkachel ;-)
Met een slapende vrouw in de kamer ernaast is dat vragen om "uit huis verwijdering"
Ik heb nog een Coolermaster Silent Pro 600M liggen maar die lijkt dus niet te passen ik zie geen 6+2 of 8 pin voor de gpu en ook atx 12+ is volgens mij niet aanwezig.
Dus ben ik op zoek naar een met name stille psu.
Ik zag dat Coolermaster met een fanloze psu komt maatr over de 600,- lijkt me toch ook wel over de top.
Bij het zoeken vind ik het toch wel lastig om mn "de stilste" te vinden.
Binnen mijn budget heb ik gekeken naar

Be Quiet! 12 M
Asus Rog
En ook veel aangeraden psu's
Msi
Corsair

Maar echt beslissen lukt helaas niet zo.
Wellicht kunnen mensen hier een simpele "no brainer" aanraden of in welke richting ik moet zoeken.
Nogmaals met name graag stil bij een stevige "load"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De (hele oude) voeding die de volgende PC van stroom voorzag heeft een half uurtje geleden of zo de geest gegeven:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VoedingenCooler Master V650 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K70 Cherry MX Blue - Red LED€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Proteus Spectrum€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 79,90€ 79,90
1SSD'sSamsung 850 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
2MonitorsAsus ROG Swift PG279Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 206,50€ 206,50
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Pro (bedraad) + GameDAC€ 198,98€ 198,98
1MicrofoonsBlue Microphones Yeticaster Bundel€ 229,-€ 229,-
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 599,27€ 599,27
1SSD'sXPG Gammix S11 Pro 1TB€ 72,42€ 72,42
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2080 XC Gaming€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Master€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.495,07

Ik gok dat het tijd is voor een nieuwe, maar de vraag is, welke? Mogelijk wil ik over een jaar of over 2 jaar ook weer upgraden en het zou fijn zijn als ik dan niet weer een andere voeding zou hoeven te scoren, of wellicht een lichtere (moederbord, RAM en CPU gaan dan naar mijn "server").

Ik heb wel wat rond zitten kijken, de meeste adviezen die ik krijg en zie, zijn 850W voedingen, maar er zijn er zoveel. Ook de calculator van BeQuiet komt met verschillende adviezen en kiezen is dan ook niet echt makkelijk (plus WC Eend adviseert natuurlijk WC Eend).

Een budget heb ik vooralsnog niet echt, zolang de prijs/kwaliteitsverhouding maar in orde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

batumulia schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:43:
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een PS voor een thuisserver. Server zal ongeveer 4 HDDs, 2 SSDs en 1 Nvme hebben. Dedicated GPU (vooralsnog) niet. Dit zal terzijnertijd wel er bij komen (Intel ARC A310). CPU is een i5 8500 en 2 reepjes RAM 32GB in totaal.

Ik zat te kijken naar uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Gold 450W maar zie maar 1 review. Ik weet niet of deze voeding (goed) genoeg is voor mijn doeleinden. Ik zoek graag jullie advies wat te doen :) alvast bedankt
Is de Bitfenix Whisper serie dan niet wat? Zijn volgens mij goede voedingen, die ook lekker stil zijn en heb ik ook in mijn "server" zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
CH4OS schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:57:
De (hele oude) voeding die de volgende PC van stroom voorzag heeft een half uurtje geleden of zo de geest gegeven:
1VoedingenCooler Master V650 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenCorsair Gaming K70 Cherry MX Blue - Red LED€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech G502 Proteus Spectrum€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 79,90€ 79,90
1SSD'sSamsung 850 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
2MonitorsAsus ROG Swift PG279Q Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
1BehuizingenFractal Design Define 7 XL€ 206,50€ 206,50
1Gaming headsetsSteelseries Arctis Pro (bedraad) + GameDAC€ 198,98€ 198,98
1MicrofoonsBlue Microphones Yeticaster Bundel€ 229,-€ 229,-
1ProcessorsIntel Core i9-9900K Boxed€ 599,27€ 599,27
1SSD'sXPG Gammix S11 Pro 1TB€ 72,42€ 72,42
1VideokaartenEVGA GeForce RTX 2080 XC Gaming€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Master€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.495,07

Ik gok dat het tijd is voor een nieuwe, maar de vraag is, welke? Mogelijk wil ik over een jaar of over 2 jaar ook weer upgraden en het zou fijn zijn als ik dan niet weer een andere voeding zou hoeven te scoren, of wellicht een lichtere (moederbord, RAM en CPU gaan dan naar mijn "server").

Ik heb wel wat rond zitten kijken, de meeste adviezen die ik krijg en zie, zijn 850W voedingen, maar er zijn er zoveel. Ook de calculator van BeQuiet komt met verschillende adviezen en kiezen is dan ook niet echt makkelijk (plus WC Eend adviseert natuurlijk WC Eend).

Een budget heb ik vooralsnog niet echt, zolang de prijs/kwaliteitsverhouding maar in orde is.
uitvoering: DeepCool PX850G uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart uitvoering: Montech Titan Gold 850W en uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi zijn een prima koop. Volgorde in kwaliteit en prestaties is zoals dit met de Cooler Master als beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoe bedoel je volgorde in kwaliteit? :$ Van laag naar hoog, of van hoog naar laag? Gezien de voeding wel de nodige jaren mee moet kunnen, wil ik ook daar rekening mee houden en heb juist een Cooler Master voeding die het nu (na lange tijd dat wel) begeven heeft.

[ Voor 40% gewijzigd door CH4OS op 07-06-2024 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
CH4OS schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:18:
[...]

Hoe bedoel je volgorde in kwaliteit? :$ Van laag naar hoog, of van hoog naar laag? Gezien de voeding wel de nodige jaren mee moet kunnen, wil ik ook daar rekening mee houden en heb juist een Cooler Master voeding die het nu (na lange tijd dat wel) begeven heeft.
Als de Cooler Master als laatste staat als beste is de 1e het minst goed (maar nog steeds een prima voeding). Is maar net hoeveel je erop stuk wilt slaan. Je kunt met uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 850W nog een stap hoger in kwaliteit en prestaties maar daar hangt wel een flinke prijs aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 15:32
@Uszka
Wat zijn je gedachten over deze voeding?
Silverstone HELA 850R Platinum

Ik heb hem in mijn nieuwe pc maar kan er weinig over vinden.
Mijn pc:
Intel Core i7-12700K Boxed
MSI PRO Z690-A WIFI DDR4
Inno3D GeForce RTX 4070 Ti ICHILL X3
128GB DDR4 Corsair LPX
Noctua NH-D15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Uszka schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Als de Cooler Master als laatste staat als beste is de 1e het minst goed (maar nog steeds een prima voeding). Is maar net hoeveel je erop stuk wilt slaan. Je kunt met uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 850W nog een stap hoger in kwaliteit en prestaties maar daar hangt wel een flinke prijs aan.
Is/was FSP niet het merk van de el-cheapo voedingen? Of bewijs ik nu alleen maar des te meer dat ik in het verleden vast zit met mijn geheugen (en oud ben)? :? 😅

EDIT:
Ik heb ook verder rondgevraagd, ik krijg ook een batterij (:+) aan Seasonic voedingen aangeraden. Hoe is bijvoorbeeld de uitvoering: Seasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart?

[ Voor 18% gewijzigd door CH4OS op 07-06-2024 23:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
CH4OS schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 23:19:
[...]
Is/was FSP niet het merk van de el-cheapo voedingen? Of bewijs ik nu alleen maar des te meer dat ik in het verleden vast zit met mijn geheugen (en oud ben)? :? 😅

EDIT:
Ik heb ook verder rondgevraagd, ik krijg ook een batterij (:+) aan Seasonic voedingen aangeraden. Hoe is bijvoorbeeld de uitvoering: Seasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart?
Elke OEM en elk merk heeft el-cheapo voedingen. FSP is zo'n beetje de grootste en maakt voor ieder wat wils. Ze maken onder andere voedingen voor be quite! en brengen daarnaast produkten onder eigen naam op de markt. In elk prijssegment behoren ze tot de beste met deze Titanium als uitschieter naar boven.

Wat betreft de Seasonic; alles wat ik eerder genoemd heb is qua prijs/kwaliteit/prestaties een betere koop. Deze 750w is met €135 domweg te duur.
Arjantje72 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:50:
@Uszka
Wat zijn je gedachten over deze voeding?
Silverstone HELA 850R Platinum

Ik heb hem in mijn nieuwe pc maar kan er weinig over vinden.
Mijn pc:
Intel Core i7-12700K Boxed
MSI PRO Z690-A WIFI DDR4
Inno3D GeForce RTX 4070 Ti ICHILL X3
128GB DDR4 Corsair LPX
Noctua NH-D15
Is een goede voeding. Zit qua prestaties op het niveau van de uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5 . Genoeg over te vinden als je Googled op 'silverstone hela 850r review'.

[ Voor 24% gewijzigd door Uszka op 08-06-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Uszka schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:51:
[...]

Elke OEM en elk merk heeft el-cheapo voedingen. FSP is zo'n beetje de grootste en maakt voor ieder wat wils. Ze maken onder andere voedingen voor be quite! en brengen daarnaast produkten onder eigen naam op de markt. In elk prijssegment behoren ze tot de beste met deze Titanium als uitschieter naar boven.

Wat betreft de Seasonic; alles wat ik eerder genoemd heb is qua prijs/kwaliteit/prestaties een betere koop. Deze 750w is met €135 domweg te duur.
Thanks voor de info! Uiteindelijk ben ik na het lezen van reviews, voor de uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi gegaan. Thanks voor de hulp en het advies!

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 08-06-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Asus heeft nu een cashback lopen voor een premium platinum ATX3.0 voeding.
uitvoering: ASUS ROG Thor 850W Platinum II

Voor zover ik kan zien is dit echt een killer deal en een nobrainer.
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_IdT_eu.pdf

@Uszka mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laidbackninja
Thomg schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:00:
Asus heeft nu een cashback lopen voor een premium platinum ATX3.0 voeding.
uitvoering: ASUS ROG Thor 850W Platinum II

Voor zover ik kan zien is dit echt een killer deal en een nobrainer.
https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_IdT_eu.pdf

@Uszka mening?
Wow! Ik kan echter niet achterhalen of dat ding nou zelf een 12vhpwr aansluiting heeft, of alleen een kabel die aan de psu-zijde 2x8 is?

Enne... Een oled scherm? Zit je psu niet in een psu-shroud, normaal gesproken? Zoals in de Fractal Design North, die ik zelf heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Laidbackninja schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:43:
[...]

Wow! Ik kan echter niet achterhalen of dat ding nou zelf een 12vhpwr aansluiting heeft, of alleen een kabel die aan de psu-zijde 2x8 is?

Enne... Een oled scherm? Zit je psu niet in een psu-shroud, normaal gesproken? Zoals in de Fractal Design North, die ik zelf heb?
Volgens ASUS zelf is het enkel een "native" verloopstukje. Die sluit je dus inderdaad aan op de x8 pins PSU zijde.

Tsja, schermpje is erg gimmicky. Ik zal het eerlijk gezegd gewoon negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
houdt iemand de topicstart bij? Vandaag de dag zijn de criteria voor voedingen iets anders.
Bijna alle voedingen zijn 80Plus en de variaties in % zijn vrij minimaal.
Ik zou kijken naar:
- garantieperiode
- semi-passieve ventilator
- dikte van de CPU/PCI-kabels (18awg versus 16awg bij goede fabrikanten)
Zaken als ripple, belasting op 5V en 3,3V zijn eigenlijk niet meer belangrijk, dat heeft mux nog in 2011 uitgelegd in zijn blog Mischien ook een idee deze link toevoegen bij de topicstart.

[ Voor 19% gewijzigd door andru123 op 08-06-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
andru123 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:40:
houdt iemand de topicstart bij? Vandaag de dag zijn de criteria voor voedingen iets anders.
Bijna alle voedingen zijn 80Plus en de variaties in % zijn vrij minimaal.
Ik zou kijken naar:
- garantieperiode
- semi-passieve ventilator
- dikte van de CPU/PCI-kabels (18awg versus 16awg bij goede fabrikanten)
Zaken als ripple, belasting op 5V en 3,3V zijn eigenlijk niet meer belangrijk, dat heeft mux nog in 2011 uitgelegd in zijn blog Mischien ook een idee deze link toevoegen bij de topicstart.
Goed opgemerkt. Ook staat er in dat overzicht wel een floppy-connector vermeld, maar geen 12vhpwr of nvidia 12-pin.
Ook zijn de aanbevelingen al flink verouderd en staan er nog linkjes naar JonnyGuru, terwijl die site inmiddels uit de lucht is. De aanbevelingen zouden beter vervangen kunnen worden met een verwijzing naar de Best Buy Guides.

En dat waren toch betere tijden, toen 650w nog beschouwd werd als 'hoog vermogen'. Jammer dat mensen vandaag de dag zo makkelijk systemen accepteren die een kilowatt uit de muur trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
ikverhaar schreef op maandag 10 juni 2024 @ 15:42:
En dat waren toch betere tijden, toen 650w nog beschouwd werd als 'hoog vermogen'. Jammer dat mensen vandaag de dag zo makkelijk systemen accepteren die een kilowatt uit de muur trekken.
Vrijwel geen enkel systeem doet dat. Alleen zijn videokaarten voor fracties van seconden gigantische vermogens gaan trekken, om vervolgens weer even bijna niks te trekken. En dat triggert bij bescheiden voedingen de ocp.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Ik zag op het desktop koopadvies wel eens dat de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 750W Zwart eigenlijk meer aangeraden werd dan de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition omdat die eerste beter zou zijn.

Nu zat ik een beetje door wat dingen heen te klikken en viel het me op dat de A3 variant op Cybernetics (230V) Platinum heeft gehaald terwijl de GF3 maar tot Gold kwam. Nu weet ik dat ik me niet moet doodstaren op certificering en ook als je op de site van Thermaltake kijkt lijkt de GF3 veel meer neergezet als "hun flagship" (flitsendere foto's, net wat meer beschrijving) maar waarom is de GF3 dan beter dan de A3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laidbackninja
Joe28965 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:31:
Ik zag op het desktop koopadvies wel eens dat de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 750W Zwart eigenlijk meer aangeraden werd dan de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 750W - TT Premium Edition omdat die eerste beter zou zijn.

Nu zat ik een beetje door wat dingen heen te klikken en viel het me op dat de A3 variant op Cybernetics (230V) Platinum heeft gehaald terwijl de GF3 maar tot Gold kwam. Nu weet ik dat ik me niet moet doodstaren op certificering en ook als je op de site van Thermaltake kijkt lijkt de GF3 veel meer neergezet als "hun flagship" (flitsendere foto's, net wat meer beschrijving) maar waarom is de GF3 dan beter dan de A3?
Ik heb helaas geen vraag op je antwoord, maar wel: waarom kijk je naar de 750w, als je voor 10 euro meer de 850w variant van de GF3 kan krijgen? Die heb ik zelf met besteld. Heb je toevallig iets gelezen waaruit blijkt dat de 750w beter is? Dan kan ik die van mij nog omruilen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Joe28965 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:31:

Efficiëntie is zo'n beetje het enige waarin de GF A3 beter is. Kwaliteit, geluidsniveau, ripple, transient response oa is de GF3 beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-09 17:03
Laidbackninja schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb helaas geen vraag op je antwoord, maar wel: waarom kijk je naar de 750w, als je voor 10 euro meer de 850w variant van de GF3 kan krijgen? Die heb ik zelf met besteld. Heb je toevallig iets gelezen waaruit blijkt dat de 750w beter is? Dan kan ik die van mij nog omruilen!
Nee, ik had gewoon een wattage gepakt die gelijk was, om de vergelijking identiek te houden, er was geen reden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
Joe28965 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:16:
[...]
Nee, ik had gewoon een wattage gepakt die gelijk was, om de vergelijking identiek te houden, er was geen reden voor.
Er is absoluut geen reden om voor hogere vermogen gaan dan nodig.
Geen enkele systeem trekt meer dan 450W. De hogere vermogen zijn altijd onzuiniger. Wat @Laidbackninja zegt is helaas een voorbeeld waarom fabrikanten stoppen met voedingen met normale vermogen en produceren massaal de (zinloos) hoogvermogens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laidbackninja
andru123 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:19:
[...]

Geen enkele systeem trekt meer dan 450W. De hogere vermogen zijn altijd onzuiniger. Wat @Laidbackninja zegt is helaas een voorbeeld waarom fabrikanten stoppen met voedingen met normale vermogen en produceren massaal de (zinloos) hoogvermogens.
Ik snap wat je zegt. Tegelijkertijd krijg je overal (ook hier op tweakers, ook hier in dit topic) te horen dat hoger vermogen geen kwaad kan en bij (nagenoeg) dezelfde prijs een hoger vermogen beter is. Ik had begrepen dat een voeding het meest efficient draait rond het 'midden' van zijn vermogen. Daarnaast zetten fabrikanten van vooral GPU's ook altijd hoge eisen aan wattage neer.

Ik denk zelf dat mijn systeem prima met 750W zal werken. Toch is 850W maar een tientje duurder en ook "toekomstbestendiger" want wie weet... Zelf zou ik over 5 jaar niet weer een hele nieuwe voeding willen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
andru123 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:19:
[...]

Fabrikanten stoppen met de <650w voedingen in het hogere segment omdat die niet rendabel zijn. De productiekosten van een 450w is hetzelfde als een 650w terwijl de consument verwacht dat die voor een €20 lagere prijs verkrijgbaar gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
Laidbackninja schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 12:31:
[...]

Tegelijkertijd krijg je overal (ook hier op tweakers, ook hier in dit topic) te horen dat hoger vermogen geen kwaad kan en bij (nagenoeg) dezelfde prijs een hoger vermogen beter is. Ik had begrepen dat een voeding het meest efficient draait rond het 'midden' van zijn vermogen.
Tegenwoordig zit bij de meeste voeding de piek van de efficientie-curve al voor het midden van het vermogen en zwakt het daarboven maar heel langzaam aan af. Tussen 50% van het vermogen en 80% van het vermogen, scheelt het misschien 1 a 2% aan efficientie. Dat extra tientje gaat dan heel lang duren om terug te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
Uszka schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:21:
[...]

Fabrikanten stoppen met de <650w voedingen in het hogere segment omdat die niet rendabel zijn. De productiekosten van een 450w is hetzelfde als een 650w terwijl de consument verwacht dat die voor een €20 lagere prijs verkrijgbaar gaat zijn.
En het wordt niet rendabel helaas door consumenten die hogere vermogen vragen, niet wetend dat het kan nooit die vermogen gebruiken en kost meer energie op langere termijn, nadelig voor portemonnee (en milieu)..

Hogere aanschafprijs en dan hogere energierekening om iets dat je in principe nooit kan gebruiken. En als ik dit topic lees doet bijna iedereen dat… ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
ikverhaar schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:37:
[...]
Tegenwoordig zit bij de meeste voeding de piek van de efficientie-curve al voor het midden van het vermogen en zwakt het daarboven maar heel langzaam aan af. Tussen 50% van het vermogen en 80% van het vermogen, scheelt het misschien 1 a 2% aan efficientie. Dat extra tientje gaat dan heel lang duren om terug te verdienen.
Helaas schuift dit efficiëntie peak naar rechts bij hogere vermogen (bijv. eerdergenoemde GF3 850 peak is op 300W en GF3 750 is op 250W. Meeste PC draaien 90% van de tijd ver onder 100W, tijdens zware games gaat het naar 200-250W, met korte uitschieters tot 350 (bij high end tot 450W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sf119
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-07 12:31
Hoi, heeft iemand een aanbeveling voor een voeding die meer dan 600W kan leveren? Ik had eerst de MSI MAG A750GL gekozen omdat die in de aanbieding was voor €80, maar die sale was opeens afgelopen. Het liefst een voeding onder de €100 die ook modulair is. Hieronder mijn lijstje met de pc components:
https://nl.pcpartpicker.com/list/M7gQJy

[ Voor 9% gewijzigd door sf119 op 13-06-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-07 09:12
Misschien een hele domme vraag maar ik vroeg mij af wat een voeding van 650, 750 en 850 watt (allen gold plus) voor impact zal hebben op het (jaarlijks) energieverbruik/energiekosten.

Ik snap het concept dat ze niet vaak, of wellicht nooit, dat maximaal wattage zullen trekken en dat een computer natuurlijk ook niet 24/7 aan staat. Maar vroeg mij af of je het in de energiekosten/rekening zou merken wanneer je regulier erop zou gamen? Of zijn die verschillen tussen 650, 750 en 850 heel klein / te verwaarlozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@DoubleR Dezelfde merk, model - verschillen zijn inderdaad marginaal - 1-2% en als PC allen af en toe aanstaat, er is weinig te besparen.
Het is niet te moielijk te berekenen - (vermogen tijdens gaming) * (aantal uur per dag) * 365 * (1 -efficientie op dat vermogen) / 1000 - zoweel kWh wordt in de voeding verloren.
Stel, 200W * 3 * 365 * (1 - 0.91)/1000= 19,7 kWh
Met een voeding dat 89% efficient op 200W - 24 kWh
5 kWh verschil (15 € per jaar besparing)
Ook hier was het ooit besproken review: De (on)zin van een dure voeding: wat levert een hoger rendement echt op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:48
Voorzichtig met goedkope voedingen. Ik had ooit een Q-Tec 450W Dual-fan Gold gekocht volgens mij iets van €50. Hij ontplofte opeens.

Nadien heb ik steeds dure voedingen, momenteel sinds 2015 een Seasonic Platinum Series 860W V2 in gebruik en deze doet het nog steeds bijna 10-jaar oud en het heeft mij €234 gekost augustus 2015. Deze Seasonic was als beste getest bij Hardware.info op efficiëntie en andere punten.

De Seasonic is in twee build actief. Als eerste in mijn Skylake i7 6700K systeem (2015-2020) en nu in mijn huidige build AMD Ryzen 7 5800X (2020- totheden)

Wellicht misschien in mijn toekomstige computer

[ Voor 40% gewijzigd door Van der Berg op 18-06-2024 15:00 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:35
Hoi,

Mijn huidige setup stamt uit 2015 waarvan de CPU+MOBO in 2021 geupgrade zijn.

Even in hoofdlijnen de huidige onderdelen:
1ProcessorsIntel Core i7-9700KF Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Pro€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT S340 Zwart€ 0,-€ 0,-
1VoedingenSeasonic G-series 550 watt€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

De GTX970 zal met pensioen gaan en worden vervangen door een Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC LHR
Dit leek mij een goed moment om ook de PSU te vervangen.
De CPU draait op base clocks zonder OC, ook geen intentie om dit in de toekomst te doen.
Idem voor de GPU, zal ook geen extra OC ontvangen.

Echte reden voor vervanging is ouderdom en niet zozeer dat de huidige 550W niet toereikend is.

Nu lijkt mij ~550W weer genoeg als vervanger, alleen heb ik PSU land niet echt gevolgd de afgelopen jaren welke merken te vermijden/ welke modellen betrouwbaar zijn.
Qua efficiency is 80 Plus Gold wederom goed -beter mag ook indien dat het waard is- en bij voorkeur (semi) modulair.

Prijs an sich maakt niet uit, zolang het maar kwaliteit is.

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
jeroenk13 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:03:
Hoi,

Totaal€ 0,-

De GTX970 zal met pensioen gaan en worden vervangen door een Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC LHR
De CPU draait op base clocks zonder OC, ook geen intentie om dit in de toekomst te doen.

Nu lijkt mij ~550W weer genoeg als vervanger, alleen heb ik PSU land niet echt gevolgd de afgelopen jaren welke merken te vermijden/ welke modellen betrouwbaar zijn.
Qua efficiency is 80 Plus Gold wederom goed -beter mag ook indien dat het waard is- en bij voorkeur (semi) modulair.

Jeroen
G-series is een prima voeding, ook al is deze 9 jaar oud. Gewoon proberen. De videokaart heeft een enkele 8 pin dus voor een nieuwe connector hoef je het niet te doen. Wil je perse een nieuwe voeding dan is uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi een hele goede koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:13

Audione0

Strijdt der titanen

jeroenk13 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:03:
Hoi,

Totaal€ 0,-

Jeroen
Er zijn genoeg calculators te vinden op internet die jouw precies vertellen hoeveel wattage er voor jouw specifieke build nodig is.

Kijk hier eens naar:

https://hardwired.be/advi...ding-heeft-mijn-pc-nodig/

Of dit:

https://outervision.com/power-supply-calculator

https://www.coolermaster.com/power-supply-calculator/

https://www.bequiet.com/en/psucalculator

https://pc-builds.com/power-supply-calculator/

https://seasonic.com/wattage-calculator

[ Voor 3% gewijzigd door Audione0 op 21-06-2024 18:22 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenk13
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:35
Laat ik de vraag anders verwoorden; 550W is prima voor mijn systeem inclusief upgrade.

De 9 jaar oude voeding wil ik vervangen. Welke merken/ series zijn betrouwbaar gebleken en van goede kwaliteit de afgelopen jaren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Probleem
Ik probeer een oud PC'tje van familie weer aan de praat te krijgen, waarvan waarschijnlijk het mobo (of de CPU) overleden is, vervangen van de PSU of het RAM deed in ieder geval niks. Dat wordt waarschijnlijk een goedkoop AM4-mobo met een 3200G en wat goedkoop DDR4, dus <100 euro. Idee is ook dat dit ding weer lang mee kan, want dit PC'tje is alleen voor een beetje browsen en wordt niet zwaar belast. Er zit nu een Be quiet! system power 300 in. Nu is de vraag: de voeding ook vervangen?
Afwegingen
Destijds een redelijke budget-optie, maar inmiddels alweer een jaar of 10 oud, en op de lemon list staat die genoteerd vanwege "terrible ripple". Nou is de 3200G geen Ryzen 7000, maar ik vraag me wel af wat de iets modernere 3200G van die ripple gaat vinden.

Nadeel is dat een goede voeding meer dan de helft van het budget van de andere onderdelen is. Ik kom dan denk ik op een uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W uit, wat weer een stapje hoger is dan de system power 7 destijds. Andersom: als die oude voeding die nieuwere hardware snel om zeep helpt is dat zonde en extra gedoe, ook al is die hardware maar 100 euro.
Vraag
Ik twijfel dus:
  • gewoon de system power 7 laten zitten,
  • de pure power 11 aanraden voor ~60 euro extra,
  • of nog een andere voeding?
Meningen?

[ Voor 11% gewijzigd door bwerg op 23-06-2024 17:26 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
bwerg schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:23:
Destijds een redelijke budget-optie, maar inmiddels alweer een jaar of 10 oud, en op de lemon list staat die genoteerd vanwege "terrible ripple". Nou is de 3200G geen Ryzen 7000, maar ik vraag me wel af wat de iets modernere 3200G van die ripple gaat vinden.
Ah die ripple fabel alweer.
Zaken als ripple, belasting op 5V en 3,3V zijn eigenlijk niet meer belangrijk, dat heeft mux nog in 2011 uitgelegd in zijn blog
Ripple heeft geen enkele invloed op moderne systemen (behalve audio in uitzonderlijk slechte goedkoop borden). Helaas vertrouwen mensen een random sites op internet meer dan onze eigen deskundigen, die daadwerkelijk een diploma in electrotechniek hebben. ;(

Overal, System Power is in het algemeen niet bijzonder zuinig, oud en kans is vrij groot dat binnen paar jaar kapot gaat (meest waarschijnlijk door de grote electrolithische condensator).
Als je PC altijd aan staat, ik zou echt meten hoeveel hij verbruikt. Kans is groot dat je betaal meer voor elektriciteit dan bespaart met goedkopere onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 22:27
@-The_Mask- had mij ooit, lang geleden in 2014-2015 aangeraden om een voeding te nemen (be quiet! Straight Power 10 400W). Hij schatte toen dat de levensduur 7 jaar zou zijn

We zijn nu al weer 9-10 jaar verder en deze voeding draait nog steeds. Mijn hardware is ondertussen al meerdere malen aangepast. Zelfs een complete mobo/systeem upgrade.

(AMD R9 280X > AMD RX 580X > AMD RX 6600)
(i5 4460 > Xeon i7 4790 eqv > Ryzen 5 5600)

Hoe lang mag ik nog verwachten dat deze voeding het volhoudt? Gaat dit vrijwel eeuwig door als de caps eenmaal goed blijken? Of kan ik er beter binnenkort wat nieuws in doen?

[ Voor 4% gewijzigd door TTMJ! op 25-06-2024 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05:53
Deze Thermaltake Smart BM3 Bronze 550W is nu minder dan €67 incl. verzenden.
Is dit wat v.w.b bouwkwaliteit ?
Dit ; uitvoering: Thermaltake Smart BM3 Bronze 550W - TT Premium Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@TTMJ! Bij oudere voedingen is het de vraag of het signaal (nog) van goede kwaliteit is. Als je een multimeter hebt kun je de spanning meten op 12V, 5V en 3.3V. Met name bij zwaardere belasting kan de spanning verlaagd worden, waardoor het onder de gespecificeerde minimum spanning zakt. Bij 12V is de bandbreedte 11,4V tot 12,6V.

Wat je niet makkelijk kan zien zonder apparatuur en/of sloopwerk is bijvoorbeeld of condensatoren (en andere componenten) nog wel goed werken. Als die niet meer goed capaciteit kunnen vasthouden kan een plotselinge stroomvraag leiden tot een crash.

Nu heeft jouw voeding waarschijnlijk moderne condensatoren die minder kans maken te falen, maar langzame degradatie is een normaal verschijnsel bij voedingen. Als een voeding weinig zwaar is belast kan het langer meegaan. Het blijft een verbruiksartikel, gaat dus niet eeuwig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
mrmrmr schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:25:
@TTMJ! Bij oudere voedingen is het de vraag of het signaal (nog) van goede kwaliteit is. Als je een multimeter hebt kun je de spanning meten op 12V, 5V en 3.3V. Met name bij zwaardere belasting kan de spanning verlaagd worden, waardoor het onder de gespecificeerde minimum spanning zakt. Bij 12V is de bandbreedte 11,4V tot 12,6V.

Wat je niet makkelijk kan zien zonder apparatuur en/of sloopwerk is bijvoorbeeld of condensatoren (en andere componenten) nog wel goed werken. Als die niet meer goed capaciteit kunnen vasthouden kan een plotselinge stroomvraag leiden tot een crash.

Nu heeft jouw voeding waarschijnlijk moderne condensatoren die minder kans maken te falen, maar langzame degradatie is een normaal verschijnsel bij voedingen. Als een voeding weinig zwaar is belast kan het langer meegaan. Het blijft een verbruiksartikel, gaat dus niet eeuwig mee.
Kan dit ook ergens via een rapportage van de cpu of gpu worden gevonden? Heb geen multimeter die ik (indirect) op netstroom durf aan te sluiten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@TTMJ! HWInfo toont sensoren en voltages in windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
WiLLoW_TieN schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:10:
Deze Thermaltake Smart BM3 Bronze 550W is nu minder dan €67 incl. verzenden.
Is dit wat v.w.b bouwkwaliteit ?
Dit ; uitvoering: Thermaltake Smart BM3 Bronze 550W - TT Premium Edition
Op het niveau van een Corsair CX550M, double forward + DC-DC, maar dan ATX3.0 gespecificeerd. Prima voor een instap game pc maar niet meer dan dat. uitvoering: DeepCool PL550D is ook vergelijkbaar en nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
TTMJ! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:01:
@-The_Mask- had mij ooit, lang geleden in 2014-2015 aangeraden om een voeding te nemen (be quiet! Straight Power 10 400W). Hij schatte toen dat de levensduur 7 jaar zou zijn

We zijn nu al weer 9-10 jaar verder en deze voeding draait nog steeds. Mijn hardware is ondertussen al meerdere malen aangepast. Zelfs een complete mobo/systeem upgrade.

(AMD R9 280X > AMD RX 580X > AMD RX 6600)
(i5 4460 > Xeon i7 4790 eqv > Ryzen 5 5600)

Hoe lang mag ik nog verwachten dat deze voeding het volhoudt? Gaat dit vrijwel eeuwig door als de caps eenmaal goed blijken? Of kan ik er beter binnenkort wat nieuws in doen?
De SP10 400W wordt nog steeds verkocht onder de noemer PP11 400W voor 6 tientjes: uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W Is van intern precies hetzelfde. Gewoon gebruiken tot die de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
andru123 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:27:
@TTMJ! HWInfo toont sensoren en voltages in windows.
Ja true, heb daar even naar gekeken maar om daar de efficiëntie van af te leiden is vrijwel onmogelijk vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Djarune schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:01:
[...]

De SP10 400W wordt nog steeds verkocht onder de noemer PP11 400W voor 6 tientjes: uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W Is van intern precies hetzelfde. Gewoon gebruiken tot die de geest geeft.
Yes neem aan dat ie wel genoeg beveiliging heeft om het systeem te besparen mocht het fout gaan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
TTMJ! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:13:
Kan dit ook ergens via een rapportage van de cpu of gpu worden gevonden? Heb geen multimeter die ik (indirect) op netstroom durf aan te sluiten :9
Ja, de spanning wordt gemeten door sensors op het moederbord en data wordt verzameld in chips. Maar het is de vraag of het exact gemeten wordt, er worden correcties op meetwaarden uit de hoge hoed getoverd. Vandaar dat ik liever zelf meet. Een multimeter hoeft niet duur te zijn en het is altijd handig in huis.

Als je geen vaste hand hebt en basiskennis van meten (bekijk educatieve Youtube filmpjes) kun je het beter niet doen. Het is mogelijk te meten vanaf de bovenzijde van de brede ATX stekker. Zorg dat de spanning op 20V DC/gelijkstroom staat. Zoek tevoren op waar de diverse spanningen zich bevinden. Zwart ("COM" van "common") kan worden verbonden met COM op de meter (zwarte kabel). De rode kabel gebruik je om te meten: op de ATX stekker is geel 12V, rood is 5V, oranje is 3,3V.

Afbeeldingslocatie: https://www.smpspowersupply.com/connector_atx_pinout.GIF
Bron

De spanning aan de gelijkstroomzijde is laag en in principe niet bijzonder gevaarlijk voor mensen. Uiteraard moet je niet per ongeluk verbinding maken tussen + en COM. Dat is kortsluiting.

Je moet je tevoren goed informeren en je verstand gebruiken. Dus niet langdurig in 230V contact steken. 230V wisselstroom is levensgevaarlijk als je er mee in aanraking komt. Altijd tevoren zorgen dat de meter op de juiste stand staat. Bijvoorbeeld 20V DC als de verwachte spanning 12V is, en 600V ~ (wisselstroom) als je 230V ~ verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
TTMJ! schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 23:41:
[...]

Ja true, heb daar even naar gekeken maar om daar de efficiëntie van af te leiden is vrijwel onmogelijk vrees ik..
Voor het meten van efficiëntie heb je specialistische apparatuur of meerdere multimeters nodig. Maar het doel hier is eenvoudiger: het verval van gelijkspanning meten bij belasting. "Hoe ver daalt het onder 12V bij belasting?" is de vraagstelling in deze meting. Blijft het boven 11,4V dan is het goed. Daalt het eronder, dan kan dat stabiliteitsproblemen veroorzaken onder belasting

De last kan je computer zelf zijn die wordt belast met bijvoorbeeld een stresstest programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hi, ik heb een voeding gekregen van een vriend, de Corsair CS750M. Omdat deze volgens mij toch al wat ouder is, wilde ik even navragen of deze wel degelijk een goede/compatibele (en vooral veilige) keuze is voor het systeem dat ik in gedachten heb (Ryzen 5 7600 - RTX 4070 Ti SUPER - 459W).

Als alternatief had ik (op basis van de PSU tier list) zelf al gedacht aan de Thermaltake Toughpower GF3 TT Premium 850W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 08:02:
Hi, ik heb een voeding gekregen van een vriend, de Corsair CS750M. Omdat deze volgens mij toch al wat ouder is, wilde ik even navragen of deze wel degelijk een goede/compatibele (en vooral veilige) keuze is voor het systeem dat ik in gedachten heb (Ryzen 5 7600 - RTX 4070 Ti SUPER - 459W).

Als alternatief had ik (op basis van de PSU tier list) zelf al gedacht aan de Thermaltake Toughpower GF3 TT Premium 850W.
De Corsair CS-M is al 10 jaar oud en kreeg maar 3 jaar garantie mee van Corsair. Dat was niet zonder reden. Erg matige fan en door een bos draden kregen de caps aan de secundaire kant nauwelijks airflow. Wat mij betreft is die voeding rijp voor recycling.

De GF3 is een prima voeding. Voor een vergelijkbare prijs haal je met uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi een betere in huis en 750w is meer dan genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:54

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik wil de vorig jaar gepubliceerde Voeding Community Best Buy Guide graag een vervolg gaan geven. Genoeg expertise op dat vlak hier in dit topic, dus vind je het leuk om mee te denken, dan kun je terecht in [BBG][Q3-24] Voedingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:10

HugoBoss1985

Xenotech

Ik zoek een voeding van 650-750 watt met wat eisen.

10 jaar garantie
gold+ certificaat
3x pci-e dedicated cables kunnen aansluiten (4 totaal is prima, dus 1 over voor de 8pin eps).
135-140mm fan
stil
modulair
liefst 140mm diepte maximaal
1x 8 pin (4x4) eps is zat

12VHPWR hoeft niet!

Ik lees dat de DeepCool PQ850M een Seasonic platform is... maar of dat goed is.
Over de RM650 (2023) lees ik wat slechte dingen online, ook over de nieuwe fan die slechter is tov de vorige versies.

Verder zijn de Coolermaster V650 V2 en V750 V2 betaalbaar en beide voor €80 te verkrijgen, maar deze bestaan al wat jaartjes.
Afijn de DeepCool kan ook wel een ouder Seasonic platform zijn?

Eigenlijk vallen de Coolermasters (160mm diepte) en de Corsair al af (7 jaar garantie)

Wat is jullie advies en/of nog ander suggesties?

[ Voor 8% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:27:
Ik zoek een voeding van 650-750 watt met wat eisen.

10 jaar garantie
gold+ certificaat
3x pci-e dedicated cables kunnen aansluiten (4 totaal is prima, dus 1 over voor de 8pin eps).
135-140mm fan
stil
modulair
liefst 140mm diepte maximaal

12VHPWR hoeft niet!

Ik lees dat de DeepCool PQ850M een Seasonic platform is... maar of dat goed is.
Over de RM650 (2023) lees ik wat slechte dingen online, ook over de nieuwe fan die slechter is tov de vorige versies.

Verder zijn de Coolermaster V650 V2 en V750 V2 betaalbaar en beide voor €80 te verkrijgen, maar deze bestaan al wat jaartjes.
Afijn de DeepCool kan ook wel een ouder Seasonic platform zijn?

Eigenlijk vallen de Coolermasters (160mm diepte) en de Corsair al af (7 jaar garantie)

Wat is jullie advies en/of nog ander suggesties?
Het SS Focus platform van de Deepcool komt ook al uit 2018 en heeft dezelfde tekortkomingen als het origineel. Fancontrole zonder hysteresis, dunne PCIe kabels, geen HCS connectors op de PCIe kabels. uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2 is dan een betere keuze. uitvoering: DeepCool PX850G nog beter. 3 PCIe kabels, 5 aansluitingen voor PCIe en EPS en een 12VHPWR en ATX3.x als bonus.

Waar heb je 3 aparte PCIe kabels voor nodig als de voeding maar 650-750w hoeft te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 00:02
Ik zie hier vrij vaak DeepCool naar voren komen. Volgens mij staat dit merk de laatste tijd niet in het goede licht (sancties van US omdat ze leveren aan Rusland etc. (Chinees merk en China is laatste tijd wel vriendjes met Rusland))

Hoe goed zijn de aanbevelingen van Aris op Hwbusters in dit artikel nou echt?

https://hwbusters.com/bes...s-picks-hardware-busters/

[ Voor 8% gewijzigd door Apart op 13-07-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
@Tomas Hochstenbach Mocht je dat artikel nog niet gezien hebben, gezien je reactie in dit topic. Aanrader of niet, gezien deze man ook in het team van Cybenetics zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Uszka schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 22:42:
[...]

Het SS Focus platform van de Deepcool komt ook al uit 2018 en heeft dezelfde tekortkomingen als het origineel. Fancontrole zonder hysteresis, dunne PCIe kabels, geen HCS connectors op de PCIe kabels. uitvoering: Cooler Master V750 Gold-V2 is dan een betere keuze. uitvoering: DeepCool PX850G nog beter. 3 PCIe kabels, 5 aansluitingen voor PCIe en EPS en een 12VHPWR en ATX3.x als bonus.

Waar heb je 3 aparte PCIe kabels voor nodig als de voeding maar 650-750w hoeft te zijn?
Thanks!

Is de Coolermaster V650 Gold V2 ook goed (een goede voeding)?
Dan ga ik voor één van die twee CM's en de 140mm diepte beperking naast me neer leggen.
Anders nog aanbevelingen met die 140mm diepte in het achterhoofd?

3 aparte PCIe kabels eventueel voor in de toekomst voor een (videokaart) 7900 XT met 3x pci-e 8pin.
Doet het prima met undervolt en een 650 watt - 750 watt voeding.

@Apart Dan wordt het dus geen DeepCool want ik boycott Rusland graag een steun liever geen bedrijven die aan dat land leveren.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 13-07-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Apart schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:14:
@Tomas Hochstenbach Mocht je dat artikel nog niet gezien hebben, gezien je reactie in dit topic. Aanrader of niet, gezien deze man ook in het team van Cybenetics zit.
Aris is Cybenetics. Als hij niet objectief test, wie dan wel? Er zijn er maar heel weinig die zo uitgebreid test. (Eigenlijk komt alleen F14 lab dicht bij) Cybenetics test ook pre productie samples om de producenten te adviseren over aanpassingen/verbeteringen.
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:20:
[...]

Thanks!

Is de Coolermaster V650 Gold V2 ook goed (een goede voeding)?
Dan ga ik voor één van die twee CM's en de 140mm diepte beperking naast me neer leggen.
Anders nog aanbevelingen met die 140mm diepte in het achterhoofd?

3 aparte PCIe kabels eventueel voor in de toekomst voor een (videokaart) 7900 XT met 3x pci-e 8pin.
Doet het prima met undervolt en een 650 watt - 750 watt voeding.

@Apart Dan wordt het dus geen DeepCool want ik boycott Rusland graag een steun liever geen bedrijven die aan dat land leveren.
Dan zou je bijvoorbeeld ook Seasonic moeten uitsluiten want dat is een OEM voor Deepcool. En zo zijn er nog veel meer. Gospower, een OEM van Cooler Master, zal ook aan Rusland leveren. Indirect steun je die toko ook als je Cooler Master koopt.

Edit: de 650w V2 is intern gelijk aan de 750w echter niet interessant want de prijs is gelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door Uszka op 13-07-2024 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985

HugoBoss1985

Xenotech

Uszka schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:21:
[...]

Aris is Cybenetics. Als hij niet objectief test, wie dan wel? Er zijn er maar heel weinig die zo uitgebreid test. (Eigenlijk komt alleen F14 lab dicht bij) Cybenetics test ook pre productie samples om de producenten te adviseren over aanpassingen/verbeteringen.

[...]

Dan zou je bijvoorbeeld ook Seasonic moeten uitsluiten want dat is een OEM voor Deepcool. En zo zijn er nog veel meer. Gospower, een OEM van Cooler Master, zal ook aan Rusland leveren. Indirect steun je die toko ook als je Cooler Master koopt.
Ik las het toevallig net w.b.t. Gospower en Coolermaster... op Cultist Network.
Daar zat ik even de psu tier list door te spitten.

Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:30:
[...]

Ik las het toevallig net w.b.t. Gospower en Coolermaster... op Cultist Network.
Daar zat ik even de psu tier list door te spitten.

Jammer.
Je zult heel goed moeten zoeken naar een merk/OEM dat niet aan Rusland levert. Zo goed als alles wordt bij OEMs in China gemaakt en dat boycot Rusland niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
Wellicht zoeken naar een voeding van CWT (Taiwanees)? Geloof dat de Toughpower GF3 serie en XPG Core Reactor VII serie daar worden gemaakt.

Edit: Zie net via hun website dat deze ook voornamelijk in China worden gemaakt. Enorm dubbel gezien hun situatie ook, but money has to flow... maar er zit een verschil in "made in" en "assembled in"

[ Voor 42% gewijzigd door Apart op 13-07-2024 23:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
Apart schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 23:47:
Wellicht zoeken naar een voeding van CWT (Taiwanees)? Geloof dat de Toughpower GF3 serie en XPG Core Reactor VII serie daar worden gemaakt.

Edit: Zie net via hun website dat deze ook voornamelijk in China worden gemaakt. Enorm dubbel gezien hun situatie ook, but money has to flow... maar er zit een verschil in "made in" en "assembled in"
Heel veel merken hebben CWT als OEM. Asus, Corsair, Deepcool, MSI, NZXT, Adata/XPG, Thermaltake onder andere. Wordt allemaal in China gemaakt. FSP is ook Taiwanees maar al dat spul wordt in China gemaakt. Seasonic heeft een fabriek in Taiwan maar dat is alleen voor assemblage. De halffabrikaten worden in China gemaakt. Zelfde geldt voor Super Flower. Om het nog verder door te trekken naar onderdelen in de voeding. Veel fabrieken van condensatoren zijn van ChengX dat weer valt onder de Chinese regering. Je komt er gewoon niet onderuit om een product te kopen dat geen relatie heeft met Rusland. Laat lekker varen dat idee want maakt het leven een stuk simpeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
Vraagje die ik hier maar ga posten. Ik heb een ASUS NUC (14 pro) met nieuwe compacte adapter.

Nu komt het bijzondere:
Als ik de externe adapter in een stekkerblok prik, dan valt de monitor van mijn desktop PC uit voor enkele seconden. De monitor is niet aangesloten op die PC, maar op mijn eigen desktop PC en ook niet verbonden. Er lijkt dus iets met het circuit te gebeuren waardoor het scherm even uitvalt. Verder doet de adapter het wel, maar het is opvallend. Weet iemand hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@TumTum Misschien is je stekkerblok niet jofel meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
chim0 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:34:
Jawel, heb er 2 geprobeerd. -Toch niet, ga ik eens proberen!

[ Voor 7% gewijzigd door TumTum op 15-07-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
chim0 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:34:
Je lijkt gelijk te hebben! Ik heb een ander blok gepakt en direct in het stopcontact gedaan. De Belkin met protection is dus blijkbaar overleden ?_? Heel bijzonder.

Heb het met beide Belkin stekkerblokken. Had toevallig nog nieuwe een Brennenstuhl liggen en die lijkt het probleem niet te hebben. Echt heel bijzonder. Ga het uitgebreid testen.

[ Voor 21% gewijzigd door TumTum op 15-07-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
TumTum schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:13:
[...]

De Belkin met protection is dus blijkbaar overleden ?_?
Overleden misschien niet, maar misschien van mindere kwaliteit dat ie het niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
chim0 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:09:
[...]

Overleden misschien niet, maar misschien van mindere kwaliteit dat ie het niet aankan.
Te vroeg gejuicht

Ik heb de adapter een paar keer opnieuw in het stekkerblokje gedaan en dat ging goed.
Nu net ook weer en dan valt mijn beeld toch weer weg. Het is dus niet mijn stekkerblok.

Deze zijn wel aan vervanging toe denk ik, dus ik blijf de brennenstuhl wel gebruiken.
Winkel geinformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
@TumTum Soort van jammer. Was misschien wel de goedkoopste oplossing geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
chim0 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:47:
@TumTum Soort van jammer. Was misschien wel de goedkoopste oplossing geweest.
Nou.. ding is een paar dagen oud. ASUS (Intel) NUC 14 Pro. Dus die kan retour als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
TumTum schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:49:
[...]

Nou.. ding is een paar dagen oud. ASUS (Intel) NUC 14 Pro. Dus die kan retour als het moet.
Ah oké, maar toch lijkt het me sterk dat het de adapter is. Niet vaak meegemaakt bij een nieuw apparaat, maar je kan altijd een maandagochtend model hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
chim0 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Ah oké, maar toch lijkt het me sterk dat het de adapter is. Niet vaak meegemaakt bij een nieuw apparaat, maar je kan altijd een maandagochtend model hebben natuurlijk.
Ik heb meerdere mini PC's en adapters. 0 problemen mee. Dit is de eerste keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
TumTum schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:27:
[...]

Ik heb meerdere mini PC's en adapters. 0 problemen mee. Dit is de eerste keer.
En als je hem op een andere plek probeert, valt er dan ook iets uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
chim0 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:37:
[...]

En als je hem op een andere plek probeert, valt er dan ook iets uit?
Heb het geprobeerd en kon zo niet 123 iets zien. Wel een lampje van een adapter die raar deed. Ik stop even met testen, want ik vertrouw het niet helemaal.
Pagina: 1 ... 73 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.