Salvatron schreef op woensdag 24 april 2024 @ 21:02:
Ik heb de volgende 3 voedingen gevonden om de kapotte antec edge 550w te vervangen:
Mijn voorkeur gaat naar die laatste omdat die het modernste is en titanium is. Het prijsverschil van 80€ tot 50€ is niet zo heel belangrijk denk ik omdat zo'n voeding lang mee zou moeten gaan (10-15 jaar toch wel). Het belangrijkste is dat de voeding stil is. Stil zijn ze volgens mij allebei.
Mijn computer is nu een ryzen 3600 met een amd rx570 8gb videokaart, echter kan dit in de toekomst worden geupgrade met een betere cpu en videokaart. 750w lijkt me ruim voldoende.
Mijn ervaring is dat bequiet nogal stil is dus daarom neem ik weer zo'n bequiet.
Meningen?
Het gaat om het kiezen van een kwalitatief goede, stille en zuinige voeding.
Verbruik
Waar je eerst van uit moet gaan is wat het "normale" verbruik is van je computer. Meestal is dat het idle verbruik. Is dat bijvoorbeeld 30W, dan heb je weinig aan metingen bij 75W of meer. Je hebt tests nodig die een laag verbruik meten. 80plus waarderingen zoals titanium zijn leuk op papier, maar hoe lang ligt je verbruik nu op het niveau dat dat er toe doet? Stel, je speelt 6 uur per week games en 18 uur per week werk je thuis achter de computer, dan is het het werkverbruik 3x meer van belang dan het gemiddelde verbruik tijdens gaming.
Speel je 20 uur per week gpu intensieve games en werk je 2 uur per week achter je computer en staat die de rest van de tijd uit of in standby, dan kun je 80plus voedingen gebruiken voor selectie. Vergelijken van 80plus kan alleen als de grootte van de voeding hetzelfde is. Het is veel makkelijker om met een grote voeding een hoge efficientie te behalen dan met een middenmaat.
Het meest voorkomende verbruik (mediaan) is het meest van belang. Dat kan ook meer dan 1 belasting zijn, bijvoorbeeld 30W en 60W.
Een kleine bronze voeding kan minder verbruiken bij 30W dan een grote titanium voeding bij eveneens 30W. Goede testsites zijn onder andere die van
tweakpc.de (meet tot zeer laag verbruik) en metingen van
Cybenetics.
Geluid
Dat is makkelijk op te zoeken in tests en reviews.
Kwaliteit
Een merk is geen goede voorspeller van zuinigheid. Corsair bijvoorbeeld verkoopt zuinige en onzuinige voedingen. No-name voedingen (meestal uit China) laat je natuurlijk altijd links liggen.
Kwaliteit wordt meestal geleverd door bekende merken, hoewel ook onbekende merken hun spullen bij dezelfde designer of fabrikant inkopen.