[BBG][Q3-24] Voedingen Vorige deel Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:32

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Vorig jaar hebben we voor het eerst een Community Best Buy Guide voor voedingen gepubliceerd. Dat is eigenlijk prima bevallen: het artikel heeft veel mensen geholpen en kreeg prima inhoudelijke comments. Eigenlijk long overdue om dit initiatief een vervolg te geven dus!

De opzet van de vorige keer lijkt me prima. In de comments kwamen nog de suggesties voorbij om bij elke voeding iets te zeggen over kabels (hanteerbaarheid, AWG/dikte, sleeving), en of we ook een aanrader kunnen toevoegen voor een echt topmodel met 80Plus Titanium efficiëntie. Wellicht kunnen we dat meenemen.

Hierbij nog even de categorieën van de vorige keer:
  • Beste voeding voor een kantoor-pc (400W)
  • Beste voedingen voor een midrangegame-pc of workstation (550-650W)
  • Beste voedingen voor een high-end game-pc (750-850W)
  • Beste voedingen voor een ultieme game-pc (1000W+)
  • Beste SFX-voedingen voor in een compacte behuizing
Ik ben benieuwd welke psu's volgens jullie op dit moment de aanraders moeten zijn. Schrijf bij elke voeding die je noemt even voor welke categorie 'ie bedoeld is, waarom je hem aandraagt, en wanneer bekend, ook de oem/platform en Cybenetics-labels voor efficiëntie en geluid. Dat willen we er sowieso bij vermelden en zo blijft de discussie goed te volgen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-04 23:29
Voor een nieuwe BBG lijkt het me ook belangrijk aan de nieuwe ontwikkelingen. Vorig jaar was ATX 3.0 nog helemaal nieuw. Inmiddels zijn er een hele hoop voedingen met die nieuwe standaard.
Ook is er een nieuwe ontwikkeling waarbij bijvoorbeeld de Corsair RM750E geen -12v rails meer heeft. Die lijkt dus evenals de -5v rail langzaam te gaan verdwijnen.

Verder zijn de meningen uiteraard nogal verdeeld over 12vhpwr. Ikzelf zou het zoveel mogelijk vermijden. Ik krijg ook regelmatig berichten van andere tweakers of ik een 12vhpwr kabel voor hun huidige voeding kan maken. Anderen raden aan om een compleet nieuwe ATX 3.0 voeding met native 12vhpwr kabel te halen.
Misschien zouden jullie op Tweakers HQ wat testen kunnen verrichten hoeveel meerwaarde zo'n nieuwe 3.0 voeding heeft: hebben de RTX 4000-serie en RX 7000-serie nog steeds zulke hoge stroompieken als de 3000-serie? Zijn er al berichten of de RTX 5000-serie alle 4 de sideband-signalen van de 12vhpwr gaat vereisen, of lijkt die eis nog ver weg?

De goedkope voedingen met een laag vermogen lijken een bedreigde soort te worden. Als ik even door de pricewatch scroll, zie ik alleen een paar oudere modellen van BeQuiet! en een 80plus white model van Cooler Master. Verder zijn het allemaal de wat minder betrouwbare merken.
uitvoering: be quiet! System Power 10 450W
uitvoering: Cooler Master Elite NEX White 230V 500 watt Black Cable Sleeved
De echt goede voedingen van lage vermogens zijn nauwelijks goedkoper dan eveneens degelijke voedingen van 550-650 watt.
Dus ook voor de categorie kantoor-pc zou ik al snel een voeding zoals de Seasonic G12 GM 550W aanraden:
uitvoering: Seasonic G12 GM 550 watt
Deze is niet te duur, komt van een degelijk merk, een mean time between failures van 100 000 uur, 5 jaar fabrieksgarantie, 80plus gold en met z'n semi-modulariteit kan je de pc best netjes kabelmanagen. Dat laatste is niet de hoogste prioriteit voor een kantoor-pc en met 550W kan de voeding ook later hergebruikt worden voor een low- tot mid-range game-pc waar het uiterlijk er meer toe doet.

Voor een high-end game-pc is niet voor niets de MSI MAG A850GL een populaire keuze
uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart
Deze voeding heeft voor de liefhebber de ATX 3.0-features, maar ook daarbuiten heeft deze voeding een Cybenetics gold en 80plus gold certificering, 10 jaar garantie, kost niet te veel, en heeft ruim voldoende connecitiviteit voor elke build.

Voor 1000W is de Delta GPS-1000DBA een opvallende keuze
uitvoering: Delta GPS-1000DBA A22
Ik denk dat een hoop ultieme game-pc-bouwers al afknappen op de niet volledig zwarte 24-pin kabel en het niet makkelijk verkrijgbaar zijn van gesleevede kabels hiervoor. Echter is het een voeding van een zeer reputabele OEM, 80plus platinum en kost slechts 99 euro.
Verder zijn er de BeQuiet! Pure Power 12m 1000W, Corsair RM1000x, Cooler Master MWE v2 gold 1050 en Seasonic Focus GX-1000 waar allemaal niks op aan te merken is, die allemaal ongeveer 145 kosten. Het is dus wel opvallend dat je enkel voor het uiterlijk van de kabels €50 extra betaalt. De Delta-voeding + een simpel kitje gesleevede extensies is dus ook een aantrekkelijke optie die nog mooier is dan de standaard-kabels van die andere 4 modellen én die alsnog goedkoper blijft.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-04 12:03
ikverhaar schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:54:
Voor 1000W is de Delta GPS-1000DBA een opvallende keuze
uitvoering: Delta GPS-1000DBA A22
Ik denk dat een hoop ultieme game-pc-bouwers al afknappen op de niet volledig zwarte 24-pin kabel en het niet makkelijk verkrijgbaar zijn van gesleevede kabels hiervoor. Echter is het een voeding van een zeer reputabele OEM, 80plus platinum en kost slechts 99 euro.
En slechts 3 jaar garantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
@ikverhaar Thanks voor je uitvoerige reactie!

Aan de hand van jouw input, de aanbevelingen in de laatste drie maanden in het Voeding advies en informatie topic - Deel 34, en de reactie van @Apart in dat topic, heb ik onderstaande voorlopige shortlist opgesteld.

Ik hoor graag of jullie nog vinden dat bepaalde psu's ontbreken of juist niet thuishoren in de lijst.

Beste voeding voor een kantoor-pc (400W)
uitvoering: Seasonic G12 GM 550 watt
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W
Andere opties zijn de System Power 10 450W en CM Elite NEX, maar die zijn dusdanig low-end dat ik me afvraag of we überhaupt zo laag moeten willen gaan. De 550W van de Seasonic is wat overbemeten voor veel van dit type pc's, maar de prijs is competitief met psu's met lagere vermogens.

Beste voedingen voor een midrangegame-pc of workstation (550-650W)
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition
uitvoering: Cooler Master GX III Gold 650W

Beste voedingen voor een high-end game-pc (750-850W)
uitvoering: DeepCool PX850G
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5
uitvoering: Corsair RM850x SHIFT ATX3.0, Zwart
uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi

Beste voedingen voor een ultieme game-pc (1000W+)
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 1000W
uitvoering: MSI MPG A1000G PCIE5
uitvoering: Corsair RM1200x SHIFT ATX3.0, Zwart
uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W
uitvoering: Seasonic PRIME TX-1600 ATX 3.0
De prijs van de genoemde Delta-voeding is maar bij één shop geldig - ik vind het risky om daar de BBG op te baseren.

Beste SFX-voedingen voor in een compacte behuizing
uitvoering: Corsair SF750 (2024)
uitvoering: Corsair SF850L
uitvoering: Cooler Master V Series SFX Gold 850 ATX 3.0
uitvoering: Cooler Master V 1300 SFX Platinum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-04 10:53
Ik heb een beetje mijn vragen bij de midrange categorie

Waarom zou de uitvoering: Seasonic G12 GM 550 watt niet ook geschikt zijn voor de midrange game pc?

Verder is de goedkoopste voeding die je adviseert voor de high-end game pc uitvoering: DeepCool PX850G nu even duur als de duurste voeding die je adviseert voor de midrange optie uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
NESFreak schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:45:
Waarom zou de uitvoering: Seasonic G12 GM 550 watt niet ook geschikt zijn voor de midrange game pc?
'Niet geschikt' is een groot woord, maar het is geen ATX 3.0-psu, dus bij een moderne Nvidia-kaart zul je een adapter moeten gebruiken. Daarnaast is hij natuurlijk ook beduidend minder luxe (niet modulair bv).
NESFreak schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:45:
Verder is de goedkoopste voeding die je adviseert voor de high-end game pc uitvoering: DeepCool PX850G nu even duur als de duurste voeding die je adviseert voor de midrange optie uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition ?
Da's wel een tijdelijke aanbieding bij maar één winkel - Megekko vermeldt: 'Actieprijs t/m 30-7'. Bij de eerstvolgende winkel kost hij gelijk 141 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55
Wat zijn de criteria voor "beste voeding"?
In het voorgaande artikel zie ik eigenlijk alleen vermogen en efficiency,
Wordt er ook gekeken naar ripple?
Of OCP/OPP (Over Current Protection / Over Power Protection) ?
Of naar temperatuur van de voeding bij een oplopende werklast?
Of geluidsproductie van de ventilator bij een oplopende werklast?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-04 23:29
Tomas Hochstenbach schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:49:
[...]

'Niet geschikt' is een groot woord, maar het is geen ATX 3.0-psu, dus bij een moderne Nvidia-kaart zul je een adapter moeten gebruiken. Daarnaast is hij natuurlijk ook beduidend minder luxe (niet modulair bv).
Deze voeding heeft tevens maar één 8-pin stekker voor een modulaire pcie/eps-kabel. Dus daar zou je hooguit een 300W 12vhpwr kabel voor kunnen kopen. En ook voor AMD is dat een voeding die ik niet zou gebruiken voor een midrange game-pc, aangezien één Pcie-kabel vrij karig is.

Een prima voeding voor de categorie waar die nu staat, maar het is geen 'best buy' voor een game-pc.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tomas Hochstenbach schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 13:13:
@ikverhaar Thanks voor je uitvoerige reactie!

Ik hoor graag of jullie nog vinden dat bepaalde psu's ontbreken of juist niet thuishoren in de lijst
uitvoering: Corsair RM850x SHIFT ATX3.0, Zwart
Als je die opneemt, zou ik in iedergeval wel vermelden dat deze alle modulaire stekkers aan de zijkant heeft i.p.v. de achterkant. Kan een voordeel zijn, kan er ook voor zorgen dat hij niet in je kast past ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
(@lukesavenije hierbij de beloofde mention :))

Bij mijn wekelijkse rondje door de diverse BBG's viel me op dat bijna alle voedingen in de 750W-850W categorie sinds publicatie flink duurder zijn geworden:
uitvoering: MSI MPG A850G PCIE5 € 118 -> € 141
uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi € 143 -> 175
uitvoering: Corsair RM850x SHIFT, Zwart € 125 -> € 156

De uitvoering: DeepCool PX850G is wel nog altijd € 99 bij één shop, maar komt met de bekende Deepcool-caveat.

Zouden deze voedingen voor de huidige prijzen nog altijd onze aanraders moeten zijn, of zijn er betere alternatieven? uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart en uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W zijn (zeker nu) aanzienlijk goedkoper. Daarnaast zijn er in de vorm van de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart en de uitvoering: Corsair RM850x (2024) (nog niet goed verkrijgbaar) twee zeer recent uitgekomen opties. Echte reviews kan ik nog niet vinden, maar bij Cybenetics doet de Corsair het qua noise wat beter dan de NZXT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:29
Buiten de PX850G is er nog genoeg om uit te kiezen. Kwalitatief vergelijkbaar met de Deepcool is de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart Iets lagere prestaties hebben de uitvoering: Seasonic Focus GX-850 ATX 3.0 Zwart en uitvoering: FSP Hydro G PRO ATX3.0 (PCIe5.0) 850W Voedingen van een wat lagere kwaliteit maar nog steeds prima in orde zijn:
uitvoering: EVGA SuperNOVA 850G XC (slechts 3 jaar garantie)
uitvoering: ASUS Prime 850W Gold
uitvoering: ASUS TUF Gaming 850W Gold
uitvoering: Enermax Revolution D.F. X 850 watt
uitvoering: FSP Hydro GT PRO ATX3.0(PCIe5.0) 850W

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 10-09-2024 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
@Uszka
Als ik ook kijk naar de verkrijgbaarheid en prijzen, lijkt me de meest logische optie de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart als main aanrader met de uitvoering: ASUS Prime 850W Gold en uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart als goedkopere alternatieven.

Even voor alle duidelijkheid, de belangrijkste reden dat je de GF3/PX850G hoger aanschrijft dan het tweede rijtje voedingen is dat ze CWT CSZ-based zijn ipv CWT GPX?

Wellicht de RMx Shift toch ook laten staan als alternatief voor de huidige prijs, ivm de unieke kabel plaatsing? Buiten de stevige prijs is er weinig mis mee lijkt me.

Edit: ik zie ook net deze aanbieding uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi, da's een redelijke nobrainer voor die prijs denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Tomas Hochstenbach op 13-09-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
De Cooler Master is idd een no brainer voor die prijs.

CSZ is superieur aan GPX, dat komt in iedere test naar voren. Alleen de ventilator en de regeling daarvan gaat het verschil maken. De Asus en MSI zijn prima budget alternatieven maar zolang de CM die lage prijs heeft kan je daar niet omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knuf
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-02 17:11
*knip* offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door br00ky op 09-11-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
Er zijn weer wat nieuwe overwegingen te maken.

550W-650W (midrange game pc)
De Best Buy in Best Buy Guide: Beste voeding voor een midrange game-pc (550-650W), de uitvoering: Cooler Master GX III Gold 650W, is nog maar beperkt verkrijgbaar. Op dit moment zijn de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition en uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W de alternatieven, maar die laatste is in 650W aan de dure kant. Verder lijkt de spoeling in deze categorie dun.

750W-850W (high-end game pc)
Voor Best Buy Guide: Beste voeding voor een high-end game-pc (750-850W) lijkt de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart ideaal. De nieuwe uitvoering: Corsair RM850x (2024) krijgt ook lovende reviews, maar is op dit moment nog flink duurder dan de NZXT. De uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart en uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart blijven prima goedkopere alternatieven, maar de uitvoering: Corsair RM850x SHIFT, Zwart is voor zijn huidige prijs vermoedelijk weinig interessant meer.

Beste voeding voor ultieme pc (1000W+)
In de top verandert weinig, er zijn geen nieuwe Titanium-voedingen verschenen sinds de laatste update. Voor de goedkopere opties in deze categorie zijn de uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart en uitvoering: Corsair RM1000x (2024) wel mogelijke kandidaten. De C1000 lijkt daarbij de MSI en de be quiet! obsolete te maken.

Beste voeding voor kantoor pc (+- 400W)
De uitvoering: Seasonic G12 GM 550 watt is slecht verkrijgbaar en in prijs gestegen, en ook de uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W lijkt zo goed als op te zijn. Zijn opvolger, de uitvoering: be quiet! Pure Power 12 550W, begint pas bij 550W en is daardoor vanzelfsprekend duurder. Wel heeft de uitvoering: be quiet! Pure Power 11 500W een pricedrop gehad, in feite naar het niveau van de oude PP11 400W, dus dat kan voorlopig een interessante aanrader zijn.

Ik hoor graag hoe jullie hierover denken en of jullie nog andere suggesties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
@Uszka @Djarune Wil een van jullie misschien nog even meekijken bij bovenstaande overwegingen?

Inmiddels zijn er uiteraard ook wat Black Friday deals actief, maar ik denk niet dat we daar de BBG al te zwaar op moeten baseren, want die gaan na deze week waarschijnlijk weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Tomas Hochstenbach schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:00:
Er zijn weer wat nieuwe overwegingen te maken.

550W-650W (midrange game pc)
De Best Buy in Best Buy Guide: Beste voeding voor een midrange game-pc (550-650W), de uitvoering: Cooler Master GX III Gold 650W, is nog maar beperkt verkrijgbaar. Op dit moment zijn de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition en uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W de alternatieven, maar die laatste is in 650W aan de dure kant. Verder lijkt de spoeling in deze categorie dun.
De GXIII en GF A3 zijn prima opties in dit segment. Vergeet 550w, fatsoenlijk ATX3.x lijkt bij 650w te beginnen en als er al een 550w Gold beschikbaar is dan is de prijs bijna hetzelfde als een 650w of het platform/kwaliteit is echt budget zoals de CM G Gold V2 en Deepcool PN-D
750W-850W (high-end game pc)
Voor Best Buy Guide: Beste voeding voor een high-end game-pc (750-850W) lijkt de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart ideaal. De nieuwe uitvoering: Corsair RM850x (2024) krijgt ook lovende reviews, maar is op dit moment nog flink duurder dan de NZXT. De uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart en uitvoering: MSI MAG A850GL PCIE5 Zwart blijven prima goedkopere alternatieven, maar de uitvoering: Corsair RM850x SHIFT, Zwart is voor zijn huidige prijs vermoedelijk weinig interessant meer.
In deze categorie is meer te kiezen. uitvoering: ASUS Prime 750W Gold en uitvoering: Silverstone DA750R Gold (12V-2x6) Zwart als goedkope opties. De C850 Gold en GF3 liggen in prijs dusdanig dicht bij elkaar dat er weinig reden is om voor de GF3 te kiezen.
De ROG Strix Aura is een aanrader zolang deze nog laag geprijsd is.
Beste voeding voor ultieme pc (1000W+)
In de top verandert weinig, er zijn geen nieuwe Titanium-voedingen verschenen sinds de laatste update. Voor de goedkopere opties in deze categorie zijn de uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart en uitvoering: Corsair RM1000x (2024) wel mogelijke kandidaten. De C1000 lijkt daarbij de MSI en de be quiet! obsolete te maken.
NZXT heeft de beste prijs/prestatie, zowel de 1000w als de 1200w versie. Voor wie nog meer wil is er de uitvoering: NZXT C1500 Platinum ATX 3.1 Zwart
Beste voeding voor kantoor pc (+- 400W)
De uitvoering: Seasonic G12 GM 550 watt is slecht verkrijgbaar en in prijs gestegen, en ook de uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W lijkt zo goed als op te zijn. Zijn opvolger, de uitvoering: be quiet! Pure Power 12 550W, begint pas bij 550W en is daardoor vanzelfsprekend duurder. Wel heeft de uitvoering: be quiet! Pure Power 11 500W een pricedrop gehad, in feite naar het niveau van de oude PP11 400W, dus dat kan voorlopig een interessante aanrader zijn.
De PP11 500w is prima echter alleen bij Reichelt te koop voor <€60. uitvoering: Seasonic G12 GC-550 is dan ook een optie. Kijken naar Bronze ATX3.x (review) voedingen bespaart maar een paar € en daarom de moeite niet waard. TT Smart heeft tegenwoordig DC-DC en de ATX3.1 specs brengt meteen de beveiligingen op orde die bij de vorige versie ontbraken. Nu alleen nog wachten op een review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Even een opmerking bij de uitvoering: Silverstone DA750R Gold (12V-2x6) Zwart . De witte versie heeft een ander platform, is van veel lagere kwaliteit en daardoor geen aanrader. Daarnaast krijgen deze voedingen, ook de zwarte, maar 3 jaar garantie mee wat aan de lage kant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 15:38

NZXT heeft de beste prijs/prestatie, zowel de 1000w als de 1200w versie. Voor wie nog meer wil is er de uitvoering: NZXT C1500 Platinum ATX 3.1 Zwart
Prijs is toch niet de bepalende factor bij een van de meest cruciale onderdelen van een game pc? Corsair is een Cybenetics Platinum en NZXT is Gold.

[ Voor 69% gewijzigd door wvkreg op 06-12-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:55
wvkreg schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:26:
[...]

Prijs is toch niet de bepalende factor bij een van de meest cruciale onderdelen van een game pc? Corsair is een Cybenetics Platinum en NZXT is Gold.
Het verschil in efficiency tussen "gold" en "platinum" ligt ergens rond de 2%.
Dus bij 500W belasting, is de platinum 10W zuiniger dan de gold.
Bij 10 uur per week is dit 100Wh, grofweg 2 cent goedkoper.
Dus op jaarbasis bespaar je 1 euro aan stroomkosten.

De laatste keer dat ik een voeding kocht, was het prijsverschil tussen gold en platinum te groot om met die ene euro per jaar weer terug te verdienen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:44
Is die "Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition" die als duurder alternatief gegeven wordt al weer weg of gaat die nog komen? zie hem in de prijswatch tussen 7-9 december met een hopje staan maar geen huidige aanbieders.

En precies 8 uur later komt ie bij Megekko op voorraad (en in de pricewatch) voor 499,-
NICE! _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door pboelhouwer op 15-01-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

In de SFFPC categorie is er een nieuwe contender: de Corsair SF1000. Eindelijk een voeding zwaar genoeg voor een RTX5090/9900X3D setup voor kleine cases.
Verdient misschien honorable mention als je de power nodig hebt. Use case zal kleiner zijn dan de SF750.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Topicstarter
pboelhouwer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:05:
Is die "Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition" die als duurder alternatief gegeven wordt al weer weg of gaat die nog komen? zie hem in de prijswatch tussen 7-9 december met een hopje staan maar geen huidige aanbieders.

En precies 8 uur later komt ie bij Megekko op voorraad (en in de pricewatch) voor 499,-
NICE! _/-\o_
U vraagt, wij draaien :P
_eLMo_ schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:08:
In de SFFPC categorie is er een nieuwe contender: de Corsair SF1000. Eindelijk een voeding zwaar genoeg voor een RTX5090/9900X3D setup voor kleine cases.
Verdient misschien honorable mention als je de power nodig hebt. Use case zal kleiner zijn dan de SF750.
In principe is die niet nieuw, hij staat volgens mij al sinds de eerste publicatie vermeldt als 'Ook verkrijgbaar in...' bij de SF750 op Best Buy Guide: Beste compacte SFX-voeding. De SF1000 staat iig al sinds de zomer in de Pricewatch.

Voor enkele categorieën wil ik wat nieuwe suggesties doen:
Midrange game pc (550-650W)
Hieruit heb ik de uitvoering: Cooler Master GX III Gold 650W nu weggehaald omdat die nergens meer verkrijgbaar is. Daardoor blijven nu alleen nog de uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition en uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W over. Een interessante nieuwe optie is wellicht de uitvoering: Corsair RM650e (2025). Naar eigen zeggen heeft Corsair de oude RMe issues mbt fanaansturing en coilwhine opgelost, en het Cybenetics rapport ziet er uitstekend uit: https://www.cybenetics.com/evaluations/psus/2628/.

High-end game pc (750-850W)
De uitvoering: ASUS Prime 850W Gold, retail is inmiddels nog maar een tientje goedkoper dan de NZXT C850 en Corsair RM850x, waar die eerder nog voor iets meer dan 100 euro werd verkocht. Wellicht toch de uitvoering: Silverstone DA750R Gold (12V-2x6) Zwart / uitvoering: Silverstone DA850R Gold (12V-2x6) Zwart toevoegen als goedkoper alternatief, ondanks het nadeel van de korte garantie dat eerder voorbijkwam, en met de vermelding dat de witte versie een compleet andere voeding is?

Andere mogelijke en relatief nieuwe alternatieven, voor zover ik weet merendeels wel op minder goede platforms, zijn de uitvoering: be quiet! Pure Power 12 750W, de uitvoering: Chieftec Vega 750 watt en de uitvoering: Phanteks AMP GH 750W, Zwart. Ook de 750W-versie van de ASUS is nog altijd wat scherper geprijsd, zij het ook een tientje duurder dan een paar weken geleden: uitvoering: ASUS Prime 750W Gold, retail.

Wat denken jullie? In elk geval even een mention @Uszka vanwege je eerdere uitgebreide input, wordt zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
pboelhouwer schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:05:

NICE! _/-\o_
Je moet wel een heel grote Seasonic fanboy zijn wil je die overwegen. uitvoering: NZXT C1500 Platinum ATX 3.1 Zwart is minimaal net zo goed en kost bijna de helft! uitvoering: Corsair AX1600i (EU-model) is beter voor maar een tientje meer dan de SS ondanks dat het geen ATX3.x voeding is.

[ Voor 3% gewijzigd door Uszka op 17-01-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:46
Ik heb de uitvoering: Corsair RM650e (2025) besteld en wat ik vooraf niet wist is dat de 12V-2x6 kabel een 300W beperking heeft. Dus dan is een 5070 Ti / 7900 XT het maximum haalbare.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Uit het zuinige server topic: uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W voor een kantoor PC. Belangrijk voor PC's is dat het idle verbruik laag is bij het verbruik van een gewone PC met igpu, rondom 10W, of lager na optimalisatie. Dat is het geval bij deze voeding volgens deze test. Verder niet duur en goed verkrijgbaar.

Afbeeldingslocatie: https://www.tweakpc.de/hardware/tests/netzteile/be_quiet_pure_power_12m_atx3_550_650_750/i/550/eff230v100.png

Er zijn voorheen geschikte zuinigere ATX formaat voedingen geweest, maar die zijn zowel duurder als niet meer verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-04 16:11

CoeliJoeli

Gamer

sdk1985 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 01:31:
Ik heb de uitvoering: Corsair RM650e (2025) besteld en wat ik vooraf niet wist is dat de 12V-2x6 kabel een 300W beperking heeft. Dus dan is een 5070 Ti / 7900 XT het maximum haalbare.
Gaat het hier alleen om de kabel? De 12V-2x6 to Dual 8-Pin (6+2) zit geen beperking op?

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-04 07:41
hoi

mischien ook eens kijken naar de li lian edge gold 850w

ik heb deze net gekocht en bevalt tot nu toe prima, zeker in combinatie met de li lian 207 kast.

onder de 100 euro , atx 3.1 stekker , de korte kabels in een eerdere variant zijn nu langer dus dat issue is nu ook opgelost.

voor het geld prima voor elkaar
Pagina: 1