Het is alweer een tijdje geleden dat de Voedingen Best Buy Guide een grote update heeft gekregen. Het lijkt me goed om de categorieën even door te lopen met de huidige aanraders en wat mogelijke nieuwe alternatieven zijn.
Beste voeding voor kantoor-pc (± 400W)
Huidige aanraders:
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W
Dit segment begint wel echt een beetje op te drogen. Een mogelijk nieuw alternatief is de uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular. Die heeft een hoger vermogen, maar kost ongeveer hetzelfde, heeft een Gold certificaat bij zowel 80Plus als Cybenetics, en is ATX 3.1 compatibel (maar geen 12V-2X6, want dat hoeft in die spec pas vanaf 650W). Veel alternatieven zijn slechts Bronze-certified, dat moeten we anno 2025 niet meer willen denk ik.
Beste voeding voor een midrange game-pc (550-650W)
Huidige aanraders:
uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W
De be quiet! zouden we kunnen vervangen door de uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 550W. Verder zie ik niet direct logische toevoegingen in deze categorie. De review van hwbusters is lovend, op een puntje over de 3.3V OCP na.
Beste voeding voor een high-end game-pc (750-850W)
Huidige aanraders:
uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart
uitvoering: Corsair RM850x (2024)
uitvoering: ASUS Prime 850W Gold, bulk
Hier zouden we de uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W aan kunnen toevoegen (Cybenetics). Die heeft bovendien een hogere Platinum efficiëntie - naar een optie met een hoger efficiëntie dan Gold werd meermaals gevraagd in de comments. Een aandachtspunt van die voeding is wel de haakse 12V-2X6 connector, die voor sommige videokaarten de verkeerde kant op staat. Die kun je oplossen door de haakse kant in de psu te steken, maar da's niet helemaal zoals bedoeld natuurlijk.
Een ander mogelijk alternatief is de uitvoering: ASRock Steel Legend SL-850G (Cybenetics).
Beste voeding voor ultieme game-pc (1000W+)
Huidige aanraders:
uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W
uitvoering: Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition
uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart
uitvoering: Corsair RM1000x (2024)
De FSP blijft een erg interessante optie en ook de andere aanraders lijken me nog courant. In het tekstje van de NZXT C1000 staan overigens ook de C1200 en C1500 vermeld.
Beste compacte SFX-voeding
Huidige aanraders:
uitvoering: Corsair SF750 (2024)
uitvoering: ASUS ROG LOKI SFX-L 1200W Titanium
In de tekstjes staan ook de andere verkrijgbare vermogens vermeld. In dit segment gebeurt heel weinig. De Loki is nu het duurdere alternatief. De relatief nieuwe uitvoering: Cooler Master V SFX Gold 850 ATX 3.1 (Cybenetics) zou een mooi goedkoper alternatief voor de Corsair SF850 kunnen zijn, met een wat lagere Gold-efficiëntie, maar dat bespaart je wel 60 euro.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze voorstellen vinden, en of jullie wellicht nog andere suggesties voor de diverse categorieën hebben.
Beste voeding voor kantoor-pc (± 400W)
Huidige aanraders:
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W
Dit segment begint wel echt een beetje op te drogen. Een mogelijk nieuw alternatief is de uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular. Die heeft een hoger vermogen, maar kost ongeveer hetzelfde, heeft een Gold certificaat bij zowel 80Plus als Cybenetics, en is ATX 3.1 compatibel (maar geen 12V-2X6, want dat hoeft in die spec pas vanaf 650W). Veel alternatieven zijn slechts Bronze-certified, dat moeten we anno 2025 niet meer willen denk ik.
Beste voeding voor een midrange game-pc (550-650W)
Huidige aanraders:
uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 550W
De be quiet! zouden we kunnen vervangen door de uitvoering: be quiet! Pure Power 13 M | 550W. Verder zie ik niet direct logische toevoegingen in deze categorie. De review van hwbusters is lovend, op een puntje over de 3.3V OCP na.
Beste voeding voor een high-end game-pc (750-850W)
Huidige aanraders:
uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart
uitvoering: Corsair RM850x (2024)
uitvoering: ASUS Prime 850W Gold, bulk
Hier zouden we de uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W aan kunnen toevoegen (Cybenetics). Die heeft bovendien een hogere Platinum efficiëntie - naar een optie met een hoger efficiëntie dan Gold werd meermaals gevraagd in de comments. Een aandachtspunt van die voeding is wel de haakse 12V-2X6 connector, die voor sommige videokaarten de verkeerde kant op staat. Die kun je oplossen door de haakse kant in de psu te steken, maar da's niet helemaal zoals bedoeld natuurlijk.
Een ander mogelijk alternatief is de uitvoering: ASRock Steel Legend SL-850G (Cybenetics).
Beste voeding voor ultieme game-pc (1000W+)
Huidige aanraders:
uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W
uitvoering: Seasonic Prime TX-1600 Noctua Edition
uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart
uitvoering: Corsair RM1000x (2024)
De FSP blijft een erg interessante optie en ook de andere aanraders lijken me nog courant. In het tekstje van de NZXT C1000 staan overigens ook de C1200 en C1500 vermeld.
Beste compacte SFX-voeding
Huidige aanraders:
uitvoering: Corsair SF750 (2024)
uitvoering: ASUS ROG LOKI SFX-L 1200W Titanium
In de tekstjes staan ook de andere verkrijgbare vermogens vermeld. In dit segment gebeurt heel weinig. De Loki is nu het duurdere alternatief. De relatief nieuwe uitvoering: Cooler Master V SFX Gold 850 ATX 3.1 (Cybenetics) zou een mooi goedkoper alternatief voor de Corsair SF850 kunnen zijn, met een wat lagere Gold-efficiëntie, maar dat bespaart je wel 60 euro.
Ik ben benieuwd wat jullie van deze voorstellen vinden, en of jullie wellicht nog andere suggesties voor de diverse categorieën hebben.