Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 77 78 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:24
Trokken schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 08:47:
Sinds een upgrade van mijn videokaart naar een PowerColor RX9070XT Hellhound geeft mijn voeding (Cooler Master V750 Gold i Multi) een vervelende coil whine en maakt de fan veel lawaai in-game.

Dit is dragelijker te maken door de hell hound te muilkorven d.m.v. een -30% power limit en undervolt. Maar helaas is dit niet heel stabiel dus ik overweeg toch om een andere voeding te nemen.

Mijn volledige systeem is als volgt:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 365,99€ 365,99
1MoederbordenGigabyte X670 GAMING X AX€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070 XT€ 710,99€ 710,99
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 214,11€ 214,11
1MonitorsDell P2416D Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 27GR93U-B Zwart€ 424,96€ 424,96
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
2Case fansNoctua NF-A14 PWM chromax.black.swap, 140mm€ 26,90€ 53,80
1MuizenLogitech G400 Gaming Mouse€ 0,-€ 0,-
1MuismattenSteelseries Qck+€ 22,88€ 22,88
1Geheugen internKingston Fury Beast RGB KF560C40BBAK2-32€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCooler Master V750 Gold i Multi€ 149,90€ 149,90
1Interne SSD'sCrucial M500 2,5" 480GB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sSamsung 970 EVO 1TB€ 0,-€ 0,-
1Interne SSD'sWD Black SN770 2TB€ 356,86€ 356,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.299,49
Voor mijn videokaart wordt een voeding van minimaal 800W aangeraden, mijn huidige is 750W. Dat zou normaliter voldoende moeten zijn, maar waarschijnlijk ontstaat er coil whine door de hoge load. Ik denk dat ik bij vervanging voor minimaal 850W ga, ook voor eventuele uitbreidingen in de toekomst.

In mijn zoektocht naar een voeding zie ik door de bomen het bos niet meer. Toen ik destijds mijn Seasonic vervangde voor deze Cooler Master voeding heb ik ik ook al een paar voedingen retour moeten sturen vanwege coil whine. Het lijkt tegenwoordig de standaard te zijn.
Met de uitvoering: Seasonic M12II 520W uit 2011 heb ik ruim 10 jaar gedaan en ik vond deze voeding altijd perfect werken totdat ik tegen de power limieten aanliep.
Graag zou ik weer een stille voeding vinden waarmee ik 10 jaar vooruit kan.
Ik begreep alleen dat Seasonic niet meer zo'n goede reputatie heeft als vroeger.

Opties die ik nu gevonden heb zijn:

uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 850W
uitvoering: ASUS TUF Gaming 850W Gold
uitvoering: MSI MAG A1000GL PCIE5 II
Uit de BBG uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart

Bij de ASUS twijfel ik over de kwaliteit. Over Be quiet zijn mensen tevreden maar deze heeft geen 0 RPM mode. De MSI MAG is een 1000W uitvoering, maar bij de 850W uitvoering wordt er geklaagd over geluid.
De NZXT staat in de BBG, hier is alleen 1 tweaker die 3x coil whine heeft gehad. Daar heb ik eigenlijk geen zin in.

Ik vraag me af of ik modellen over het hoofd zie?
Heb je bij je Cooler Master voeding al geprobeerd om een aangepaste fancurve in te stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbfksvYdI9hXdnqboXt9Cn5SxUg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ivqOz0Q4bgSxEmLOcUDqE5Ks.png?f=fotoalbum_large

Bron: https://hwbusters.com/psu...er-v750i-gold-psu-review/

• Trokken
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:23
Op Hardware busters lees ik dat de Pure Power 13 M wel goed presteert en weinig geluid geeft.\

In de Cooler Master software zie ik een opgenomen vermogen van 500W - 600W met spikes naar ruim >700W.
De grafiek in de software is alleen lastig af te lezen dus het is moeilijk om te zien hoe hoog de spikes precies zijn en hoe lang deze duren.
Uszka schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Heb je bij je Cooler Master voeding al geprobeerd om een aangepaste fancurve in te stellen?

[Afbeelding]

Bron: https://hwbusters.com/psu...er-v750i-gold-psu-review/
De Cooler Master Plus software heb ik al geprobeerd. Op basis van load heb je nog steeds een minimaal aantal RPM, helaas is die nog steeds luidruchtig met de laagste fancurve.
Een power limit op mijn GPU helpt wel voor fangeluid (want lagere RPM), maar de coil whine blijft aanwezig.
Ik denk dat ik de uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart ga proberen.
Deze heeft een goede review op Hwbusters.
De Pure Power 13 M is stiller, maar ik denkt dat de NZXT C1000 stil genoeg is. Volgens Hwbusters presteert de NZXT C1000 weer een stuk beter.
De 1000W uitvoering zou ook voldoende ruimte moeten geven voor toekomstige upgrades, en de lagere load zorgt voor lagere fan speeds.

[ Voor 16% gewijzigd door Trokken op 17-01-2026 16:28 ]

☀️ 2220Wp | 🚗 Hyundai Ioniq Electric 28kWh | 🌬️ Ventilatie WTW | 🤖 Home Assistant

• Uszka
Trokken schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:23:

De Cooler Master Plus software heb ik al geprobeerd. Op basis van load heb je nog steeds een minimaal aantal RPM, helaas is die nog steeds luidruchtig met de laagste fancurve.
Een power limit op mijn GPU helpt wel voor fangeluid (want lagere RPM), maar de coil whine blijft aanwezig.
Hoort niet. Die voeding zou stil moeten zijn tot iig 80% belasting. RMA aanvragen bij Cooler Master

Ik denk dat ik de uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart ga proberen.
Deze heeft een goede review op Hwbusters.
De Pure Power 13 M is stiller, maar ik denkt dat de NZXT C1000 stil genoeg is. Volgens Hwbusters presteert de NZXT C1000 weer een stuk beter.
De 1000W uitvoering zou ook voldoende ruimte moeten geven voor toekomstige upgrades, en de lagere load zorgt voor lagere fan speeds.
Hele goede keuze. Best geteste 1000w door HWBuster/Cybenetics tot nu toe.

• Uszka
sapphire schreef op maandag 12 januari 2026 @ 14:12:
nieuws: 'Prijzen pc-voedingen en -koelers stijgen tot 10 procent door dure gr... maakt me weer aan het twijfelen.

Ik heb momenteel een SF600 (2018) voeding en daar tevreden mee, geen zware setup met een 7800X3D met een max PPT van 85 watt en een RTX 3070 die max 225 watt trekt volgens afterburner.
4 SSD's (2x sata, PCIe 3 en 4), 2 reepjes ram en handje fans kom ik zelf met wat nattevingerwerk uit op rond de 400watt en dat is denk nog ruim gemeten.
Volgens de Coolermaster calculator trekt dit systeem 440watt en volgens beQuiet zelfs 567 watt :+

Nou wil ik in de toekomst de GPU nog upgraden, als ik nu zou moeten kiezen een RX 9070XT end an hoef ik lijkt me niets te veranderen. variant zoeken met 2x8-pins PCIe en qua wattage zit ik dan nog safe.

Als het iets als een RTX 5070TI word zit ik qua wattage ook safe maar mis ik de powerconnector maar zou op te lossen zijn met een Corsair Type4 naar PCIe 12V-2x6 600W kabel á €25 ofzo. 600watt ga ik er toch niet doorheen trekken en 2x150watt van de 2x8pins PCIe komt mooi overeen met het TDP van een 5070TI dus zou moeten lukken.

Maar ook kans dat ik een gekke bui heb en een 5080 zou kiezen of een volgende generatie kaart die meer dan 300watt trekt en dan is een nieuwe voeding misschien wel handig, gelijk ATX 3.1, native PCIe 12V-2x6 connector enzo. Moet ik alleen wel een custom SATA kabel maken.
Acht de kans niet groot omdat ik ook met beperkte afmetingen zit van de kaart en koeling dus veel hoger ga ik niet voor....

Maargoed preventief vervangen voor een SF750(2024) of SF600 houden en eventueel een nieuwe kabel er bij?
TDP zegt weinig. 5070Ti heeft spikes boven de 350w, 9070 XT gaat zelfs richting 400w. Dan is 600w weinig overbemeten.

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:00

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Goedenavond! Hopelijk mag dit hier :)

In mijn 2de PC heb ik nog een Seasonic M12II EVO 520watt in zitten, ik heb vandaag een videokaart ingezet maar deze heeft stroom nodig om te kunnen werken. Nu ben ik de PCIE kabel kwijt geraakt en nergens meer kunnen vinden, mogelijk dat deze met een tas vol oude kabels mee is gegaan naar het stort.

Nu heb ik begrepen dat niet elke PCIE kabel geschikt is voor de voedingen, kan ik deze kabel nog ergens vinden? Product is wel discontinued helaas.

Hierbij de link naar de voeding: uitvoering: Seasonic M12II Evo 520W

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die tier selectieregels leunen deels op de Cybenetics testset.

Er zijn een aantal conceptuele fouten aan te wijzen:
- er staat helemaal niets in over efficiency
- methodologisch gestuurd (bv. koper is verplicht, dat zou beter objectieve geleidbaarheid zijn)
- er staat niets in over de pcb, het ontwerp heeft invloed op stabiliteit en EMC
- input spanningbereik zegt niets over de kwaliteit van een voeding, het genoemde bereik is onjuist voor NW Europa (230V: tussen 207V en 253V).
- personal safety ontbreekt, CE certificaat onbreekt
- fundamentele redenen of bewijzen voor selectie ontbreken, geen verwijzingen naar bronnen

Wat betreft dat laatste, dat is fijn, want dan kan niemand je controleren.

De teksten zijn niet het beste Engels geschreven en op een aantal punten te onduidelijk. Er staan wel wat bruikbare, testbare eisen in, maar een deel lijkt het een samenraapsel van diverse meningen zonder onderbouwing of zonder effect in bepaalde toepassing (bv. netspanning). Een testbare eis is bijvoorbeeld welke temperatuurrating de condensatoren hebben of hoeveel ripple/noise de output bevat. Een aantal temperaturen worden genoemd zonder te vermelden precies voor welk onderdeel dat zou gelden.

Ook statements over platforms gaan te ver. Voedingen binnen dezelfde serie zijn te verschillend om dergelijke brede gelijktrekking toe te passen. Als men zou doelen op diverse labels voor specifieke OEM producten, dan moet je dat geen platform noemen.
Als je een efficiënte voeding zoekt, kun je beter eerst bepalen wat je meest voorkomende last (verbruik) of lasten zullen zijn. Bijvoorbeeld 100W tijdens spelen van jouw favoriete game, en 25W tijdens officegebruik op dezelfde PC met een grafische kaart. Vervolgens zoek je de voeding erbij die bij die belasting efficiënt is en lees je de reviews na. Je kunt ook zelf kijken naar foto's van ontwerp. Als je bijvoorbeeld condensatoren ziet die tegen heatsinks leunen, dan kun je wel bedenken wat dat doet voor de temperatuur van de condensator. Ook het gebruik van minderwaardige producten zonder positieve reputatie kan bijvoorbeeld leiden tot een exploderende voeding. Zoeken naar bekende problemen is altijd aan te raden.

Een efficiente voeding hoeft niet zo zwaar gekoeld te worden, en dat kun je in het algemeen merken aan een reductie van de geluidsproductie en een langere verwachte levensduur.
Pagina: 1 ... 77 78 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.