Vorige week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet met een MSI A850GL PCIe5 voeding.
Ik had niet goed gekeken, maar deze heeft geen silent/0dB modus. Sterker nog, ondanks de populariteit en de vele reviews in de pricewatch, vond ik deze veel te luid zoemen. In de reviews staat vaak stil als een pluspunt benoemd. (In een Lian Li A3 zit de voeding overigens voor in de kast)
Na wat inlezen in dit topic de NZXT C850 besteld en inmiddels geïnstalleerd.
Keuze voor de NZXT t.o.v. de Corsair RM850x was het prijsverschil, dat was op 17-06-25 €20,- in het voordeel van de NZXT. (NZXT voor €129,-, Corsair voor €149, en de MSI koste €112,-.)
Vorige maand heb ik PC gebouwd met de Corsair RM850x, dus daar heb ik ook een beetje ervaring mee.
Mijn bevindingen van deze drie voedingen, NZXT, MSI en Corsair.
NZXT is veeeel stiller en heeft daarnaast een stille modus. Maar ook de fan is 135mm in tegenstelling tot de 120mm fan in de MSI.
Corsair is net zo mooi stil als de NZXT. Bij de NZXT heb je een aan/uit knop voor silent mode, bij de Corsair zit een draaiknop om handmatige instelling van de fan. Die knoppen zijn overigens niet echt bereikbaar in de Lian Li A3 kast.
Ik heb een RTX 5070 videokaart met de bekende 12vhpwr 2x6 connector.
De MSI voeding heeft uitstekende connectoren. De 12vhpwr connector heeft ook een gele kleur zodat je visueel kan controleren of de connector volledig is geïnstalleerd. Kabels zijn niet voorzien van een sleeves maar redelijk soepel. De 12vhpwr connector van MSI heb ik zonder angst rechtstreeks in de GPU gedrukt.
De NZXT daar in tegen heeft matige connectoren. Van 12vhpwr2x6 connector waren de Molex connectoren niet consistent en hadden verschillende afstanden tot de voorzijde van de stekker. Sommigen kon je ook op en neer bewegen als je aan de betreffende kabel trok. Dit vraagt om problemen en slechte connecties. Ik gebruik nu de bij de videokaart geleverde 12vhpwr2x6 naar 2x 8pin PCIe verloopstekker. Ook de belangrijkste kabels zijn gebundeld, rond en voorzien van een sleeve maar erg stug. Niet handig in de kleine behuizing als de Lian Li A3.
De Corsair vond ik wat dat betreft het fijnst om mee te werken. Goede kabels en alle draden voorzien van een sleeve, soepel en deze kabels zijn voorzien van verschuifbare kabelkammen.
Wat ook opviel was dat de NZXT en de MSI in precies dezelfde doosafmeting kwamen en de inrichting en het "tasje" met de kabels ook hetzelfde was, zelfs het zakje met 4 schroefjes voor montage.
Alleen de kleurstellingen en logo's zijn anders.
Kortom, nu tevreden gebruiker van de NZXT. De stresstest met een Core Ultra 7 265K verloopt goed. De koeling met powerlimits op 250W is het probleem, niet deze voeding en de 12 powerstages van de MSI pro B860m