Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-06 07:24

r.marijnissen

sapphire512mb

Vroeger bouwde de ik graag pc,s voor familie etc.
Je praat dan over 15jaar terug.

Nu heb ik nog diverse voedingen liggen.
Zoals deze: uitvoering: XFX ProSeries 850W

Nu kun je zeggen ach gooi toch weg zon voeding.
Maar is zon voeding nog te gebruiken op b.v een AM4 systeempje? Was toen een top voeding.
Sata aansluitingen zul je dan niet gebruiken maar voor een budget systeem of zijn alle aansluitingen dusdanig veranderd. Kijk me er een beetje scheel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:24
r.marijnissen schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:31:
Vroeger bouwde de ik graag pc,s voor familie etc.
Je praat dan over 15jaar terug.

Nu heb ik nog diverse voedingen liggen.
Zoals deze: uitvoering: XFX ProSeries 850W

Nu kun je zeggen ach gooi toch weg zon voeding.
Maar is zon voeding nog te gebruiken op b.v een AM4 systeempje? Was toen een top voeding.
Heeft een oud Seasonic AM platform. Toen was zoiets zeer populair, maar tegenwoordig vooral achterhaald. Heeft nog double forward op de primaire zijde. Voor een iGPU systeem nog prima, maar niets voor de laatste generaties videokaarten met veel pieken. Oude voedingen die je niet gebruikt slijten sneller dan voedingen in gebruik. Kans is aanwezig dat ie er binnenkort mee ophoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 29-06 15:55
onzichtbaar schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:55:
[...]

Er staat er eentje in vraag en aanbod, dan hoef je alleen maar de PSU zelf te vervangen. Overigens kan het helemaal geen kwaad om eens open te maken. Als het inderdaad alleen een wapperend draadje is...
Het kan een hoop kwaad om een voeding open te maken. De condensators kunnen genoeg vermogen hebben om je hart te stoppen. Dat is niet iets wat je mensen moet aanraden zonder dat ze erg goed weten wat ze doen.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-06 20:30
Nieuwe voeding (zelfde model en type) is binnen en geïnstalleerd. Computer draait weer geruisloos. De oude voeding ziet er gloednieuw uit, er zit niks tegen de fan aan en de fan maakt geen geluid als ik er handmatig een zwiep aangeef. Toen ik nog op de voeding aan het wachten was de PSU gewoon op silent gezet, want bij elk toerental was inmiddels geluid te horen. Waarschijnlijk een dode kogellager oid in de ventilator dus. Morgen stuur ik de oude voeding op naar Megekko en laat hen er eens naar kijken. Alles is namelijk nog ruim binnen de garantieperiode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43
Vorige week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet met een MSI A850GL PCIe5 voeding.
Ik had niet goed gekeken, maar deze heeft geen silent/0dB modus. Sterker nog, ondanks de populariteit en de vele reviews in de pricewatch, vond ik deze veel te luid zoemen. In de reviews staat vaak stil als een pluspunt benoemd. (In een Lian Li A3 zit de voeding overigens voor in de kast)

Na wat inlezen in dit topic de NZXT C850 besteld en inmiddels geïnstalleerd.
Keuze voor de NZXT t.o.v. de Corsair RM850x was het prijsverschil, dat was op 17-06-25 €20,- in het voordeel van de NZXT. (NZXT voor €129,-, Corsair voor €149, en de MSI koste €112,-.)
Vorige maand heb ik PC gebouwd met de Corsair RM850x, dus daar heb ik ook een beetje ervaring mee.

Mijn bevindingen van deze drie voedingen, NZXT, MSI en Corsair.

NZXT is veeeel stiller en heeft daarnaast een stille modus. Maar ook de fan is 135mm in tegenstelling tot de 120mm fan in de MSI.

Corsair is net zo mooi stil als de NZXT. Bij de NZXT heb je een aan/uit knop voor silent mode, bij de Corsair zit een draaiknop om handmatige instelling van de fan. Die knoppen zijn overigens niet echt bereikbaar in de Lian Li A3 kast.

Ik heb een RTX 5070 videokaart met de bekende 12vhpwr 2x6 connector.
De MSI voeding heeft uitstekende connectoren. De 12vhpwr connector heeft ook een gele kleur zodat je visueel kan controleren of de connector volledig is geïnstalleerd. Kabels zijn niet voorzien van een sleeves maar redelijk soepel. De 12vhpwr connector van MSI heb ik zonder angst rechtstreeks in de GPU gedrukt.

De NZXT daar in tegen heeft matige connectoren. Van 12vhpwr2x6 connector waren de Molex connectoren niet consistent en hadden verschillende afstanden tot de voorzijde van de stekker. Sommigen kon je ook op en neer bewegen als je aan de betreffende kabel trok. Dit vraagt om problemen en slechte connecties. Ik gebruik nu de bij de videokaart geleverde 12vhpwr2x6 naar 2x 8pin PCIe verloopstekker. Ook de belangrijkste kabels zijn gebundeld, rond en voorzien van een sleeve maar erg stug. Niet handig in de kleine behuizing als de Lian Li A3.
De Corsair vond ik wat dat betreft het fijnst om mee te werken. Goede kabels en alle draden voorzien van een sleeve, soepel en deze kabels zijn voorzien van verschuifbare kabelkammen.

Wat ook opviel was dat de NZXT en de MSI in precies dezelfde doosafmeting kwamen en de inrichting en het "tasje" met de kabels ook hetzelfde was, zelfs het zakje met 4 schroefjes voor montage.
Alleen de kleurstellingen en logo's zijn anders.

Kortom, nu tevreden gebruiker van de NZXT. De stresstest met een Core Ultra 7 265K verloopt goed. De koeling met powerlimits op 250W is het probleem, niet deze voeding en de 12 powerstages van de MSI pro B860m :+

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Bontje Blauw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:27:
Vorige week heb ik een nieuwe PC in elkaar gezet met een MSI A850GL PCIe5 voeding.
Ik had niet goed gekeken, maar deze heeft geen silent/0dB modus. Sterker nog, ondanks de populariteit en de vele reviews in de pricewatch, vond ik deze veel te luid zoemen. In de reviews staat vaak stil als een pluspunt benoemd.
Heeft een Cybenetics Lambda gelijk aan Standard++ en dat is vrij luid. Kijk trouwens uit met de vele reviews. Toen dit model geïntroduceerd werd kreeg men cashback in ruil voor een review op Tweakers…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Bontje Blauw schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 13:27:
De NZXT daar in tegen heeft matige connectoren. Van 12vhpwr2x6 connector waren de Molex connectoren niet consistent en hadden verschillende afstanden tot de voorzijde van de stekker. Sommigen kon je ook op en neer bewegen als je aan de betreffende kabel trok. Dit vraagt om problemen en slechte connecties. Ik gebruik nu de bij de videokaart geleverde 12vhpwr2x6 naar 2x 8pin PCIe verloopstekker. Ook de belangrijkste kabels zijn gebundeld, rond en voorzien van een sleeve maar erg stug. Niet handig in de kleine behuizing als de Lian Li A3.
Die speling is bewust zo ontworpen, als extra zekerheid voor een goede verbinding: https://www.corsair.com/u...-2x6-connector-terminals/

Ik heb ook een NZXT C850 en ben het helemaal met je eens wat betreft de stugheid van de kabels. Ook vind ik ze niet heel mooi afgewerkt. Voor de 24-pins-kabel heb ik inmiddels al een extension maar over een extension aan de 12V-2x6-kabel ben ik nog wat huiverig. Jammer dat NZXT geen individueel gesleevede kabels verkoopt.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:43
Canaria schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 21:36:
[...]

Die speling is bewust zo ontworpen, als extra zekerheid voor een goede verbinding: https://www.corsair.com/u...-2x6-connector-terminals/

Ik heb ook een NZXT C850 en ben het helemaal met je eens wat betreft de stugheid van de kabels. Ook vind ik ze niet heel mooi afgewerkt. Voor de 24-pins-kabel heb ik inmiddels al een extension maar over een extension aan de 12V-2x6-kabel ben ik nog wat huiverig. Jammer dat NZXT geen individueel gesleevede kabels verkoopt.
Voor mij is het uiteindelijk prima, ik heb dan ook geen glaspaneel maar een PC behuizing met mesh panelen.

Duidelijk filmpje van Corsair, precies dat.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-06 20:30
Mozy schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:55:
Nieuwe voeding (zelfde model en type) is binnen en geïnstalleerd. Computer draait weer geruisloos. De oude voeding ziet er gloednieuw uit, er zit niks tegen de fan aan en de fan maakt geen geluid als ik er handmatig een zwiep aangeef. Toen ik nog op de voeding aan het wachten was de PSU gewoon op silent gezet, want bij elk toerental was inmiddels geluid te horen. Waarschijnlijk een dode kogellager oid in de ventilator dus. Morgen stuur ik de oude voeding op naar Megekko en laat hen er eens naar kijken. Alles is namelijk nog ruim binnen de garantieperiode.
Voeding is door Megekko doorgestuurd naar CoolerMaster en gisteren mail gekregen dat ik mijn geld terugkrijg. Aangezien de refurbished voeding zo veel goedkoper was dat het origineel heb ik gewoon een 2e besteld als back-up.

Volgende PC build maar weer gewoon Corsair of Seasonic installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-06 12:34

icecreamfarmer

en het is

Ik zie nu pas dit topic en had daar beter deze vragen kunnen stellen.

icecreamfarmer in "Corsair Hx750i vervangen"

In het kort als ik een nieuwe corsair koop kan ik dan de huidige kabels blijven gebruiken?

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
@icecreamfarmerCorsair heeft verschillende cable charts om de verschillen uit te leggen wat betreft de kabels tussen de modellen.

Overigens zou ik ook andere merken overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Djarune schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:28:
@icecreamfarmerCorsair heeft verschillende cable charts om de verschillen uit te leggen wat betreft de kabels tussen de modellen.

Bij andere merken weet ik zeker dat het niet gaat passen en ik mijn pc overhoop moet gaan halen.

Maar bedankt voor de link.

[ Voor 3% gewijzigd door icecreamfarmer op 27-06-2025 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:30
Ook ik ben in de markt voor een verse voeding. De CPU is een Ryzen5 7500F en wordt wellicht een Ryzen7 7700X. De GPU is een RX6800XT 16GB en wordt wellicht iets wat wel de 'nieuwe' voedingstekkers
( 12VHPWR / ATX3.x / PCi-e5.0 ) benodigd b.v een RX9070XT ofzo ? Wat raden jullie aan zo onder de €150 ?
Deze heb ik nu ; uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2

[ Voor 3% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 27-06-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:54:
Ook ik ben in de markt voor een verse voeding. De CPU is een Ryzen5 7500F en wordt wellicht een Ryzen7 7700X. De GPU is een RX6800XT 16GB en wordt wellicht iets wat wel de 'nieuwe' voedingstekkers
( 12VHPWR / ATX3.x / PCi-e5.0 ) benodigd b.v een RX9070XT ofzo ? Wat raden jullie aan zo onder de €150 ?
Deze heb ik nu ; uitvoering: Cooler Master V650 Gold-V2
Gewoon huidige (high-end) voeding gebruiken. Een courante RX9070XT eist 2x 6+2 pins. Als je die met 2 kabels aansluit voorzie ik geen problemen. Misschien dat de OC modellen meer pieken, maar dan treedt OCP in werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Djarune schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:28:

Ik heb een HX750i wat in zou houden dat ik een type 3 24 pin atx heb. De rest zou allemaal hetzelfde moeten zijn.

De RM850x heeft echter een type 4. Ik moet dan dus alsnog alles uit elkaar halen.

Nu twijfel ik tussen de RM850x van Corsair of de Seasonic focus GXX850. Liefst zou ik de Vertex hebben maar de nieuwe versie die atx 3.1 compatible is is nog niet leverbaar in Europa en ik heb nu een voeding nodig maar wel 1 die toekomstbestendig is.

Wat is aan te raden. De Corsair of de seasonic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
icecreamfarmer schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:14:
[...]
Nu twijfel ik tussen de RM850x van Corsair of de Seasonic focus GXX850. Liefst zou ik de Vertex hebben maar de nieuwe versie die atx 3.1 compatible is is nog niet leverbaar in Europa en ik heb nu een voeding nodig maar wel 1 die toekomstbestendig is.

Wat is aan te raden. De Corsair of de seasonic?
De Corsair is het beste van de 3 die je noemt. De Vertex is een coil whine model.

De
uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart is beter dan de Corsair en bovendien goedkoper.

De uitvoering: be quiet! Power Zone 2 850W is vooral stil en efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Djarune schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:12:
[...]

De Corsair is het beste van de 3 die je noemt. De Vertex is een coil whine model.

De
uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart is beter dan de Corsair en bovendien goedkoper.

Dank je. Ze hebben allemaal 10 jaar garantie zie ik.
Ik heb alleen ervaring met de support van Corsair en die was voortreffelijk. Kreeg een veel beter en duurder model teruggestuurd. Die het nu ca 10 jaar heeft volgehouden.

Waarin is de Bequiet slechter dan de Corsair? De prijs boeit me eigenlijk niet zoveel omdat het verschil allemaal tientjes werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masaki180
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-06 18:01
Djarune schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 17:12:
[...]

De

Ik ben op zoek naar een witte voeding en zat te kijken naar deze NZXT. Nu heb ik gehoord van het principe "white tax" maar die vind ik voor de 1000w versie wel wat overdreven zachtjes gezegd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISuOYakguBU2fTMI7qNVDptnqDw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4dUVF1NLYE1xBetm1cu2uaxA.png?f=fotoalbum_large
Vier winkels die ruim €8000 (acht duizend) euro vragen! :+ Al geruime tijd ook. Waarom is die prijs zo hard gestegen? Is gebleken dat dit model een puur goudblok is?
En waarom geldt geldt bij vier winkels? Is dat een stukje automatische prijsaanpassing á la "prijs = prijs concurrent - 5%"?

On topic: ik zoek een voeding met witte kabels en connectoren, en liefst ook de laatste ATX standaard. Is de uitvoering: Gigabyte AORUS ELITE 80+ Platinum ICE 850W iets, of zijn de eerdere Gigabyte waarschuwingen die ik in dit topic zag zeer gegrond en is de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Wit de 2 tientjes extra waard? En kan ik beter voor een toekomstige 9070xt / next-gen gpu alvast voor 1000w gaan?
Systeem atm heeft een 5700X3D, 2 NVME SSDs, en 4 SATA SSDs, maar CPU zal waarschijnlijk dit decennium nog naar 9800X3D of dan last-gen equivalent gaan.

Edit: behuizing is een uitvoering: be quiet! Silent Base 802 Wit, budget is ~€150.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Masaki180 op 28-06-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
@Masaki180 welke behuizing hoort erbij? En wat is het budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Allen ebdankt maar zojuist deze gekocht.
v&a aangeboden: Cooler Master MWE Gold 650 - V2 - Full Modular

Heb de computer nu toch open liggen en straks voor de nieuwe PC koop ik wel een fatsoenlijke nieuwe voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masaki180
@Djarune, een uitvoering: be quiet! Silent Base 802 Wit. Budget is ruwweg €150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masaki180
Bedankt voor het advies! Dan gaat die op mn wensenlijstje.
Pagina: 1 ... 76 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.