Voeding advies en informatie topic - Deel 34 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 74 ... 77 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:39
Als de adapter bij opstarten te veel stroom trekt, kan de spanning momenteel dalen, en dat kan dan andere aangesloten apparaten beïnvloeden. Maar meeste hebben een geschakelde voeding, die prima tegen spanning variaties kunnen.
Of, een kortsluiting ontstaat bij adapter, en dat triggert (voor kort) protection in de stekkerblovk. Hoor je een click bij aansluiten? Kan ook evt. met voltmeter de spanning meten bij aansluiten, als het verdwijnt dan weet je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
TumTum schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:49:
Heb het geprobeerd en kon zo niet 123 iets zien. Wel een lampje van een adapter die raar deed. Ik stop even met testen, want ik vertrouw het niet helemaal.
Ik zou een energiemeter gebruiken met de adapter rechtstreeks in de wandcontactdoos. Daarmee kun je zien wat het voor energie vraagt. Is dat zonder belasting meer dan 1W, dan is er iets mis met de adapter. Een onbelaste adapter van modern ontwerp moet minder dan enkele tienden van een Watt vragen.

Een foto van de label op de adapter is handig om te zien wat het is.

Welke Asus NUC 14 is het precies?

Volgens de handleiding van een NUC 14 zouden deze adapters worden gebruikt:
AC Adapter
• Core 3 ships with a 90W 19V adapter
• Core Ultra 5, Core Ultra 7 ships with a 120W 19V adapter
• Core Ultra 9 ships with a 150W 19.5V adapter
Internal Power Header
• 4-pos/dual row (2x2) right-angled header
Power Input
• 12VDC to 20VDC +/- 5% with DC voltage protection

Het is mij niet duidelijk of die power input geldt voor zowel de adapter als de interne DC header.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
mrmrmr schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 04:37:
[...]

Ik zou een energiemeter gebruiken met de adapter rechtstreeks in de wandcontactdoos. Daarmee kun je zien wat het voor energie vraagt. Is dat zonder belasting meer dan 1W, dan is er iets mis met de adapter. Een onbelaste adapter van modern ontwerp moet minder dan enkele tienden van een Watt vragen.

Een foto van de label op de adapter is handig om te zien wat het is.

Welke Asus NUC 14 is het precies?

Volgens de handleiding van een NUC 14 zouden deze adapters worden gebruikt:
AC Adapter
• Core 3 ships with a 90W 19V adapter
• Core Ultra 5, Core Ultra 7 ships with a 120W 19V adapter
• Core Ultra 9 ships with a 150W 19.5V adapter
Internal Power Header
• 4-pos/dual row (2x2) right-angled header
Power Input
• 12VDC to 20VDC +/- 5% with DC voltage protection

Het is mij niet duidelijk of die power input geldt voor zowel de adapter als de interne DC header.
uitvoering: ASUS NUC 14 Pro Core Ultra 7 155H (zonder 2,5" bay)

Tapo viel ook even weg. 1.3W direct bij aansluiten in brennenstuhl meter zonder connectie met nuc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOIj_rtAZ4hi2a95iDMT3bI02u0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AHe7Ekijs5O2GRhUQtFcuihr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@TumTum Ik ken deze FSP120-ABBU3 adapter niet, maar er staat wel een level VI teken op en het voldoet aan de hoge Europese CoC V5 Tier 2 efficientie standaarden volgens de spec sheet. Geproduceerd voor Asus Japan zo te zien.

De 1,3W onbelast is te hoog voor een moderne adapter. Het gespecificeerde no load verbruik is <0,5W. Dit is een specificatie, het werkelijke verbruik zou lager moeten kunnen liggen. De adapter heeft diverse beschermingsmethoden: over voltage, under voltage, short circuit, over current, over temperature. Bij een aantal van die beveiligingen zal de adapter uitschakelen. Dat heeft als gevolg dat het apparaat uit gaat. Als de temperatuur te hoog wordt, treedt vanaf 40W 'power derating' op. Het maximale te leveren vermogen neemt dan af.

Als er een beveiliging aanslaat kan de adapter worden gereset door de wisselstroom eraf te halen. Bij short circuit & over current is er automatisch herstel.

Om uit te sluiten dat er iets aan de hand is met de stroomvoorziening in je huis zou ik ook nog een keer op een ander adres (niet in dezelfde wijk) testen. Blijft het dat niet goed gaan, zou ik het geheel terugsturen als DOA (defect, dead on arrival).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoeperd
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 19-07-2024
Geen idee of het hier thuis hoort maar ik doe en poging: ik heb voor mijn schoonouders een leuke pc kast geregeld via een collega.
Eenmaal bij mijn schoonouders aangekomen. Ding aangesloten en wil hem aanzetten gaat na een sec weer uit. Nu ben ik een leek en heb mijn collega ook voor info gevraagd en die kwam er zo 123 niet uit.

Ding weer mee naar huis. In de keuken snel geprobeerd en daar hetzelfde probleem maar nu komt het. In ons kantoor boven en in de woonkamer blijft hij wel gewoon lopen. (Ik heb er geen beeldscherm aanzitten.) ik gebruik zelf namelijk Apple/Mac producten

Waar kan het aan liggen. Ik kan niets op het internet vinden erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TumTum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-09 15:41
mrmrmr schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:47:
@TumTum Ik ken deze FSP120-ABBU3 adapter niet, maar er staat wel een level VI teken op en het voldoet aan de hoge Europese CoC V5 Tier 2 efficientie standaarden volgens de spec sheet. Geproduceerd voor Asus Japan zo te zien.

De 1,3W onbelast is te hoog voor een moderne adapter. Het gespecificeerde no load verbruik is <0,5W. Dit is een specificatie, het werkelijke verbruik zou lager moeten kunnen liggen. De adapter heeft diverse beschermingsmethoden: over voltage, under voltage, short circuit, over current, over temperature. Bij een aantal van die beveiligingen zal de adapter uitschakelen. Dat heeft als gevolg dat het apparaat uit gaat. Als de temperatuur te hoog wordt, treedt vanaf 40W 'power derating' op. Het maximale te leveren vermogen neemt dan af.

Als er een beveiliging aanslaat kan de adapter worden gereset door de wisselstroom eraf te halen. Bij short circuit & over current is er automatisch herstel.

Om uit te sluiten dat er iets aan de hand is met de stroomvoorziening in je huis zou ik ook nog een keer op een ander adres (niet in dezelfde wijk) testen. Blijft het dat niet goed gaan, zou ik het geheel terugsturen als DOA (defect, dead on arrival).
Ik heb besloten om de nuc incl. adapter om te ruilen. Al contact gehad met de winkel. Ik heb veel adapters. Van Leicke, Delta tot aan ASUS/MSI. Ik heb dit niet eerder gezien. Ik heb ook een Minisforum NUC formaat AMD en die werkt ook prima. Aangezien ik dit nog nooit eerder heb gezien, neem ik geen risico en ruil hem om. Daarna zie ik wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
@Zoeperd slecht, oud wand contact met loose vise dunne draden kan ook invloed hebben, als er teveel stroom is gevraagd bij opstart.
@TumTum aw, dan weten wij niet de oorzak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 09:30
Goedendag,

Ik heb om me in te lezen de topicstart doorgelezen en een zo'n 15 pagina's van dit topic, uiteraard wat google zoeken ter verdieping.

Onderstaande PC heb ik overgenomen van een mede-tweaker 5 jaar geleden en ik ben er erg blij mee.

Helaas viel tijdens het typen maandag ineens de pc uit. geen geluid, niets. Bij het opnieuw op proberen te starten gebeurde er helemaal niets. Geen lampje, geen geluid :/

Ik verwachte dat de voeding defect was, en na het doormeten van de kabel en de fan uitgangen in de voeding moet ik inderdaad helaas concluderen dat het de voeding is.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe voeding, ben erg blij met de stille PC die het is en zoek een vervanging. Ik heb zelf geen ervaring met het bouwen van PC's maar over het algemeen wel redelijk handig met dit soort dingen en wat ervaring met elektro op een ander gebied. Dus dit moet wel goed gaan.

Maar omdat ik een noob betreft bouwen/voedingen ben heb ik enkele vragen:
- Zijn de kabels vaak"uitwisselbaar? waarbij ik alleen de (modulaire) voeding hoef te vervangen en de kabels om te klikken?
- Helpt het in bovenstaande geval om bij 1 merk te blijven? (zo niet dan vervang ik ze, maar als dit niet perse hoeft is het mooi meegenomen, ze zijn nu zo mooi weggewerkt haha.
- Klopt het dat dit systeem helemaal geen 750W nodig heeft? Ik dacht met 550W al voldoende te hebben. (een willekeurige online calculator kwam uit op 500W benodigd)

Eisen voor mij:
- zo stil mogelijk
- budget past zich aan aan de eisen, liever goede kwaliteit
- Vanwege beperkte PC build ervaring, liefst niet te veel demontage nodig
- Geen plannen om binnenkort te upgraden naar een nieuwe high-end videokaart

Ik dacht bij be quiet te blijven om voor zo min mogelijk verassingen te staan en wilde nu gaan voor:
uitvoering: be quiet! Pure Power 12 M 650W

De dark power pro 13 kan ook, maar is hoog mogelijk onnodig hoog wattage en scheelt dit echt veel in bouwkwaliteit denk je? Of toch voor een ander merk gaan

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 162,65€ 162,65
1MoederbordenGigabyte B360 Aorus Gaming 3 Wifi (rev 1.0)€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1070 WINDFORCE OC 8GB (rev. 1.0)€ 0,-€ 0,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Window Grijs€ 79,90€ 79,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 10 Pro NL 64bit ESD€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Dark Power Pro 11 750W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial P5 Plus (zonder heatsink) 2TB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sKingston A2000 500GB€ 74,95€ 74,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,50

Hopelijk niet te veel wall-of text, hebben de wijsgeren hier mogelijk advies over?
Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Deann op 17-07-2024 17:17 . Reden: Had een PSU geslecteerd die al bijna niet meer verkrijgbaar was. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
@Deann goede keuze, zuinige voeding.
Kabels van dezelfde merk zijn meestaal uitwisselbaar, maar niet tussen de merken.
Het zou mij verbazen als je PC meer dan 300W trekt bij zwaarste load. Ik adviseer om 15€ te investeren in een goed energiemeter, dan weet je precies hoeveel je apparaten thuis gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-09 09:30
hallo Andru,

Bedankt voor het advies en de link naar de mooie review/meting!
Goed om te lezen dat ik op de goede weg ben.

Ik heb een homwizard P1 meter dus zou het zo kunnen inzien...
ALS mijn pc het zou doen haha :) Van veel apparaten weet ik het, maar de PC is zo'n klein aandeel in het verbruik dat ik nog nooit reden had om hem te meten. Ga het zeker doen als hij straks weer werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Deann schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:05:
hallo Andru,

Bedankt voor het advies en de link naar de mooie review/meting!
Goed om te lezen dat ik op de goede weg ben.

Ik heb een homwizard P1 meter dus zou het zo kunnen inzien...
ALS mijn pc het zou doen haha :) Van veel apparaten weet ik het, maar de PC is zo'n klein aandeel in het verbruik dat ik nog nooit reden had om hem te meten. Ga het zeker doen als hij straks weer werkt
uitvoering: DeepCool PX850G is beter dan een Pure Power 12M voor een lagere prijs en ook deze is stil, zie https://hwbusters.com/psus/deepcool-px850g-psu-review/4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:46
Is de Cooler Master V750 Gold V2 een goede deal voor deze prijs? Zit nu net onder de €80. Hij is behoorlijk gezakt qua prijs en staat goed bekend. Platinum getest door Cybenetics.

Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding om een oude Corsair CX450M te vervangen met een wat ruimer vermogen om andere onderdelen te kunnen upgraden. Of is een ATX 3.0 specificatie echt een must tegenwoordig?

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
FereiDON schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:23:
Is de Cooler Master V750 Gold V2 een goede deal voor deze prijs? Zit nu net onder de €80. Hij is behoorlijk gezakt qua prijs en staat goed bekend. Platinum getest door Cybenetics.

Ik ben op zoek naar een nieuwe voeding om een oude Corsair CX450M te vervangen met een wat ruimer vermogen om andere onderdelen te kunnen upgraden. Of is een ATX 3.0 specificatie echt een must tegenwoordig?
Dat is een prima voeding voor een prima prijs. 3.0 is geen must. Cooler Master verkoopt er ook losse 12vhpwr kabels voor. Houd er wel rekening mee dat ze een type 1 en een type 2 12vhpwr verkopen, zie ook hun website: https://www.coolermaster....ts/12vhpwr-adapter-cable/
Je zou voor deze voeding een type 1 moeten hebben in het geval dat je ooit een GPU met 12vhpwr koopt.

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
ikverhaar schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:14:
[...]

Dat is een prima voeding voor een prima prijs. 3.0 is geen must. Cooler Master verkoopt er ook losse 12vhpwr kabels voor. Houd er wel rekening mee dat ze een type 1 en een type 2 12vhpwr verkopen, zie ook hun website: https://www.coolermaster....ts/12vhpwr-adapter-cable/
Je zou voor deze voeding een type 1 moeten hebben in het geval dat je ooit een GPU met 12vhpwr koopt.
Fijn, dan kan ik deze met een gerust hart kopen. En dank je voor de tip! Dat hou ik gedachte voor als het nodig is. :)

AMD Ryzen 5 3600 | MSI B450 Tomahawk Max | Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200MHz | ASRock RX 6800 Challenger Pro 16GB | Crucial MX500 2TB | DeepCool PX850G | Antec Nine Hundred

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
FereiDON schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:42:
[...]

Fijn, dan kan ik deze met een gerust hart kopen. En dank je voor de tip! Dat hou ik gedachte voor als het nodig is. :)
Koop dan aub uitvoering: DeepCool PX850G want een betere voeding, ATX3.0, 100w zwaarder en komt inclusief een 12VHPWR kabel voor dezelfde prijs van de Cooler Master + 12VHPWR kabel van ruim €20.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 28-07-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FereiDON
Uszka schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:14:
[...]

Koop dan aub uitvoering: DeepCool PX850G want een betere voeding, ATX3.0, 100w zwaarder en komt inclusief een 12VHPWR kabel voor dezelfde prijs van de Cooler Master + 12VHPWR kabel van ruim €20.
Ik heb me er even in verdiept en ben inderdaad voor deze gegaan. Eigenlijk heb ik de 100W extra niet nodig, maar €20 extra kon ik hier wel voor rechtvaardigen. Dank je wel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 12:29
Ik twijfel tussen deze 2 voedingen, welke van de 2 is de betere voeding qua kwaliteit, stabiliteit, coilwhine en stilte? Ik kan niet veel informatie vinden over de Thor voeding.

uitvoering: ASUS ROG Thor 850W Platinum II
uitvoering: ASUS ROG Strix 850W Gold Aura Edition (geen 16-pins kabel)

Blijkbaar komen ze ook beiden met een 12VHPWR kabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34
FereiDON schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:23:

Zeer goede voeding ! Ik heb de 650 versie.
Draai daar probleemloos al 2 jaar een Ryzen5 7500F & RX6800XT op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
soldin schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:08:
Ik twijfel tussen deze 2 voedingen, welke van de 2 is de betere voeding qua kwaliteit, stabiliteit, coilwhine en stilte? Ik kan niet veel informatie vinden over de Thor voeding.

uitvoering: ASUS ROG Thor 850W Platinum II
uitvoering: ASUS ROG Strix 850W Gold Aura Edition (geen 16-pins kabel)

Blijkbaar komen ze ook beiden met een 12VHPWR kabel
De Thor II komt van Seasonic en heeft daarom de bekende haken en ogen die Asus waarschijnlijk nog iets erger heeft gemaakt met de fancy heatsinks die je toch niet ziet. De Strix Aura is beter. Maar waarom die 2? Ze zijn beiden enorm duur voor wat het biedt. uitvoering: DeepCool PX850G is nauwelijks minder dan de Strix voor bijna de helft van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 12:20
Uszka schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

De Thor II komt van Seasonic en heeft daarom de bekende haken en ogen die Asus waarschijnlijk nog iets erger heeft gemaakt met de fancy heatsinks die je toch niet ziet. De Strix Aura is beter.
Asus maakt de OEM voedingen wel stiller. De Thor II is een stuk stiller dan het Seasonic origineel. De nog stillere Aura is ook stiller dan andere voedingen met hetzelfde CWT platform. Een typisch Seasonic dingetje zijn de 18 AWG 6+2 pins kabels op de Thor II. Dat hoort niet op een “high-end” voeding.

@soldin het punt met de ROG voedingen is dat ze vooral vol zitten met halfgare looks en gimmicks. Ze zijn volkomen nutteloos, maar je betaalt er wel grof voor. De Thor II heeft 10 jaar garantie, maar je krijgt slechts 3 jaar op het OLED paneeltje.

Ik zou ook de no nonsens Deepcool halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soldin
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 12-09 12:29
Uszka schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 22:58:
[...]

De Thor II komt van Seasonic en heeft daarom de bekende haken en ogen die Asus waarschijnlijk nog iets erger heeft gemaakt met de fancy heatsinks die je toch niet ziet. De Strix Aura is beter. Maar waarom die 2? Ze zijn beiden enorm duur voor wat het biedt. uitvoering: DeepCool PX850G is nauwelijks minder dan de Strix voor bijna de helft van de prijs.
Beide voedingen hebben nu een cashback actie vandaar dat ik geïnteresseerd was. De thor €60 en de aura gold 35€ geloof ik. De Thor kost nu €184 en met de cashback zou het in principe €124 kosten, dat lijkt me geen slechte deal eerlijk gezegd.

Zo aan jullie commentaar te horen is de Aura wel ietsjes beter maar focussen ze zich meer op de looks dan de kwaliteit. Goed om te weten dan kijk nog even verder.

• andru123
10j garantie, semi-passive, zuinig, leuk.
Je zegt niks over jouw systeem, geen inventaris. Alle voedingen zullen prima voor jouw werken dan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 00:02
De opvolger van de RMx 2021 serie komt in midden september. Deze heeft volgens Jon Gerow (Corsair PSU RD) een 12-2X6 aansluiting aan de PSU zijde (Corsair Discord):
I've reluctantly put 12V-2X6 connectors on the next gen RMx.
Inmiddels zijn er ook Amazon pagina's van online met nog oude afbeeldingen maar wel een nieuw modelnummer en specificaties:
RM750x (2024) https://www.amazon.nl/dp/B0D9C2K4VS/
RM850x (2024) https://www.amazon.nl/dp/B0D9C1DT62/
RM1000x (2024) https://www.amazon.nl/dp/B0D9C3P46P/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasparov
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-08 20:49
Vraagje: ik zat te denken aan een upgrade van mijn videokaart. De kaart die ik had uitgezocht betreft de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G. Opmerking alvast: Ik ben niet van plan te gaan overclocken. Deze kaart is in de aanbieding en maakt gebruik van de gratis games promotie.

Nu heb ik in maart dit jaar mijn voeding vervangen naar een uitvoering: Corsair RM650 (2023), aangezien mijn oude voeding kapot was gegaan. Hierbij heb ik niet over de toekomstbestendigheid van mijn PC nagedacht. De upgrade had ik voor nu uit mijn hoofd gezet, aangezien de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G een aanbevolen voeding van 700 watt nodig heeft en ik het zonde vind om mijn voeding gelijk weer te vervangen.

Nu kwam afgelopen vrijdag de voeding BBG uit. Hierbij kwam ik ook achter de rekentool van review: De (on)zin van een dure voeding: wat levert een hoger rendement echt op? tegen.
Als ik in de rekentool mijn processor (uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed) invul samen met een RX 7900 XT (aangezien de RX 7800 XT niet in de rekentool vermeld staat en deze eerder meer dan minder verbruikt), kom ik uit op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmLX40Nl3Iaqe7n4tdOrHmOi3wA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nbwLEVTAV2GNAqj2ERQejkse.png?f=user_large

Als ik dit lees zou ik op maximaal vermogen met een correctiefactor van 30% zelfs nog 100 watt over hebben in de voeding.
Mijn vraag: lees ik het rekenmodel nu foutief of zou ik de RX 7800 XT makkelijk in mijn PC kunnen laten draaien in combinatie met de Ryzen 7 5800x?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andru123
@Kasparov videocard gebruikt max. 220W volgens de tweakers tests. CPU 105W. Doe maar extra 100W voor de moederbord. Lijkt wel goed kloppen.
Op Kenmerken pagina staat een meting van hwinfo van 290W. Ik vermoed dat het was de hele systeem verbruik.

[ Voor 51% gewijzigd door andru123 op 17-08-2024 17:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Kasparov schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 16:54:
Vraagje: ik zat te denken aan een upgrade van mijn videokaart. De kaart die ik had uitgezocht betreft de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G. Opmerking alvast: Ik ben niet van plan te gaan overclocken. Deze kaart is in de aanbieding en maakt gebruik van de gratis games promotie.

Nu heb ik in maart dit jaar mijn voeding vervangen naar een uitvoering: Corsair RM650 (2023), aangezien mijn oude voeding kapot was gegaan. Hierbij heb ik niet over de toekomstbestendigheid van mijn PC nagedacht. De upgrade had ik voor nu uit mijn hoofd gezet, aangezien de uitvoering: Gigabyte Radeon RX 7800 XT Gaming OC 16G een aanbevolen voeding van 700 watt nodig heeft en ik het zonde vind om mijn voeding gelijk weer te vervangen.

Nu kwam afgelopen vrijdag de voeding BBG uit. Hierbij kwam ik ook achter de rekentool van review: De (on)zin van een dure voeding: wat levert een hoger rendement echt op? tegen.
Als ik in de rekentool mijn processor (uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed) invul samen met een RX 7900 XT (aangezien de RX 7800 XT niet in de rekentool vermeld staat en deze eerder meer dan minder verbruikt), kom ik uit op:
[Afbeelding]

Als ik dit lees zou ik op maximaal vermogen met een correctiefactor van 30% zelfs nog 100 watt over hebben in de voeding.
Mijn vraag: lees ik het rekenmodel nu foutief of zou ik de RX 7800 XT makkelijk in mijn PC kunnen laten draaien in combinatie met de Ryzen 7 5800x?
7800 XT heeft 20ms spikes van bijna 320w. https://www.techpowerup.c...radeon-rx-7800-xt/38.html Ongeveer het ingame verbruik wat Tweakers meet bij een 7900 XT dus. Daarmee kom je wel weg met een RM650 2023 ook al is het geen beste voeding. Vooral de fan is slecht en luidruchtig. Die zal je wel gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasparov
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-08 20:49
@andru123, @Uszka, hartelijk bedankt voor het meekijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 15:18

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Ik ben al een 1 jaar bezig. Met een AMD Epyc server bij elkaar te verzamelen. Nu komt het Power supply probleem. Het server moederbord heeft 3 keer een EPS-12V 8 pin aansluiting nodig. Om het nog moeilijk te maken heb ook nog Dell kaat me 20x een M.2 NVME er op en die moet ook nog een EPS-12V 8 pin aansluiting hebben. Heb dus 4x een EPS-12V 8 pin aansluiting nodig. Heb veel gezocht op google maar kan het niet vinden.

Ik zoek geen 4+4 EPS-12V maar 8 pin aansluiting die zijn ander en heb ik niets aan.

Heb op mijn zoek tocht een kabel gevonden van nvidia voor een Tesla modelen. twee keer PCI naar een EPS-12V 8 pin aansluiting.

EPS-12V 8 pin aansluiting 336w + PCI slot 75w = 411w

2x PCIe 6 pin aansluiting 300w + PCI slot 75w = 375w

Deze heb aansluiting is het de Male versie Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBL2AFNJL_lZiZ1rlCNQQhECR0A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aQUQGuGxujRsA1ldF7Jli8QT.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door -=unicron=- op 19-08-2024 13:57 . Reden: Extra info ]

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:41
Gister een nieuwe GPU besteld: uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6

Echter heb ik momenteel deze voeding:
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

Adviseren jullie om een betere voeding te nemen? En dan 750 of 850?

Draait samen met een Ryzen 7500f op 1440p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
-=unicron=- schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:57:
Ik ben al een 1 jaar bezig. Met een AMD Epyc server bij elkaar te verzamelen. Nu komt het Power supply probleem. Het server moederbord heeft 3 keer een EPS-12V 8 pin aansluiting nodig. Om het nog moeilijk te maken heb ook nog Dell kaat me 20x een M.2 NVME er op en die moet ook nog een EPS-12V 8 pin aansluiting hebben. Heb dus 4x een EPS-12V 8 pin aansluiting nodig. Heb veel gezocht op google maar kan het niet vinden.
Er bestaan meerdere 12V connectoren die op 12V werken dus er bestaan ook adapters:
  1. PCIe (6+2 pins) naar EPS12V (8pins)
  2. Molex naar EPS12V (8 pins)
De eerste heeft de voorkeur. Bijvoorbeeld Amazon: COMeap PCIe 8-pins vrouwelijk naar CPU 8-pins (4+4 afneembaar) Mannelijke EPS-12V Adapter Converter Mouwen Kabel 13,3-inch (34cm)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
Rotinomm schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:45:
Gister een nieuwe GPU besteld: uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6

Echter heb ik momenteel deze voeding:
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition

Adviseren jullie om een betere voeding te nemen? En dan 750 of 850?

Draait samen met een Ryzen 7500f op 1440p
Gewoon proberen. Zeer waarschijnlijk gaat het goed.
Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2022/12/03-Peak-Power-2.png

Volgens de ATX3.0 standaard moet ie de stroompieken aankunnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K74BK1Gx8lKsToo3VP73IfRIAr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jblW7rmFzJwE3uHoMt2Lyj65.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 15:18

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Djarune schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Er bestaan meerdere 12V connectoren die op 12V werken dus er bestaan ook adapters:
  1. PCIe (6+2 pins) naar EPS12V (8pins)
  2. Molex naar EPS12V (8 pins)
De eerste heeft de voorkeur. Bijvoorbeeld PCIe 8-pins vrouwelijk naar CPU 8-pins (4+4 afneembaar) Mannelijke EPS-12V Adapter Converter Mouwen Kabel 13,3-inch (34cm)
1# PCIe (6+2 pins) naar EPS12V is ook wat ik van Nvidia heb gevonden.

2# Molex naar EPS12V (8 pins. Begin ik niet aan kan nooit goed gaan. Molex doet max 132w

3# Amazon: COMeap. Kabel heb ik niet aan moet 8 pin zijn en niet 4+4

Maar bedankt voor de hulp.

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@-=unicron=- Er is meer dan genoeg keuze in voedingen met 4 EPS connectoren. Enige wat je nodig hebt is een modulaire voeding met het juiste aantal sockets. Bijvoorbeeld de uitvoering: Corsair RM750x (2021) Zwart. Hoef je alleen nog wat extra kabels erbij te halen en je bent er al. Veel beter idee dan allemaal verloopjes enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
bjusterbaarlik schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:12:
@-=unicron=- Er is meer dan genoeg keuze in voedingen met 4 EPS connectoren. Enige wat je nodig hebt is een modulaire voeding met het juiste aantal sockets. Bijvoorbeeld de uitvoering: Corsair RM750x (2021) Zwart. Hoef je alleen nog wat extra kabels erbij te halen en je bent er al. Veel beter idee dan allemaal verloopjes enzo.
Geweldig! Stom dat ik daar niet aan gedacht heb 7(8)7
En ze kosten bovendien maar 4 euro!
-=unicron=- schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:57:
Ik zoek geen 4+4 EPS-12V maar 8 pin aansluiting die zijn ander en heb ik niets aan.
4+4 = 8 ;). For real, het is hetzelfde. De 4+4 is deelbaar aangezien sommige moederborden 4 pins willen of 8 + 4 pins. Ook voor onderscheid is makkelijk om EPS12V 4+4 pins te noemen en PCIe 6+2 pins. Ze zijn beide 8 pins maar de pinout is anders.

[ Voor 12% gewijzigd door Djarune op 20-08-2024 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 00:02
Thermaltake heeft stilletjes de OEM veranderd van de GF A3 serie, er zijn dus nu twee versies in omloop.

https://hwbusters.com/psu...w-atx-v3-1-psu-review/11/

Handig om even rekening mee te houden. Dit exemplaar had dus blijkbaar veel problemen, en een neppe kwalificaties.

[ Voor 6% gewijzigd door Apart op 10-09-2024 23:44 ]

• Matuna
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-09 15:36
Hi all,

Momenteel heb ik een ITX systeem met een i5-6500 en een XFX-RX6700XT samen met een Corsair SFX SF450.

Ik zit momenteel te kijken naar een upgrade met een Ryzen 7700. Zou ik hiermee toekomen? OF moet ik ook een andere voeding aanschaffen?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 221,56€ 221,56
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 147,-€ 147,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 40,46€ 40,46
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 106,-€ 106,-
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 174,65€ 174,65
Totaal€ 689,67

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Matuna schreef op woensdag 11 september 2024 @ 10:32:
Hi all,

Momenteel heb ik een ITX systeem met een i5-6500 en een XFX-RX6700XT samen met een Corsair SFX SF450.

Ik zit momenteel te kijken naar een upgrade met een Ryzen 7700. Zou ik hiermee toekomen? OF moet ik ook een andere voeding aanschaffen?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 221,56€ 221,56
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 147,-€ 147,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 40,46€ 40,46
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 106,-€ 106,-
1VoedingenCorsair SF750 (2024)€ 174,65€ 174,65
Totaal€ 689,67
RX6700XT trekt rond de 220watt max wat ik online zie. De 6500 rond zijn TDP (65w) en de 7700 max net onder de 90watt.

Geen idee hoeveel randapparaten je nog meer hebt maar lijkt me nog een vrij ruime marge over. Desnoods beperk je de 7700 qua verbruik nog iets, zal ook niet spectaculair schelen qua performance.
Zeker omdat die 90watt maximaal verbruik is en in-game dat lager ligt is het denk geen probleem :)

Edit: TPU zegt stock max 83watt, max met PBO 117 watt. In-game op deze twee settings gemiddeld 58 en 64 watt :p

[ Voor 3% gewijzigd door sapphire op 11-09-2024 10:55 ]

Gabriël AM5

• zwaargeschapen
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22:15
Ik ben op zoek naar een zeer stille voeding (semi-passieve fan) zonder coil whine. Momenteel heb ik een uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W maar ik hoor hem op 2 meter afstand nog steeds gillen (coil whine). Erg balen want ik dacht dat dit een kwaliteitsproduct zou zijn. Koel blijft hij wel onder belasting :)

Het systeem bestaat uit een 7800X3D en 4070 super. Niet heel bijzonder dus en 1000W is puur gekozen voor de toekomst, het mag dus gerust minder zijn.

Is er iemand die mij een stille voeding (semi-passief) zonder coil whine aan kan raden?

Beter een zware last in je broek dan op je schouders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
zwaargeschapen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:28:
Ik ben op zoek naar een zeer stille voeding (semi-passieve fan) zonder coil whine. Momenteel heb ik een uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W maar ik hoor hem op 2 meter afstand nog steeds gillen (coil whine). Erg balen want ik dacht dat dit een kwaliteitsproduct zou zijn. Koel blijft hij wel onder belasting :)

Het systeem bestaat uit een 7800X3D en 4070 super. Niet heel bijzonder dus en 1000W is puur gekozen voor de toekomst, het mag dus gerust minder zijn.

Is er iemand die mij een stille voeding (semi-passief) zonder coil whine aan kan raden?
Je hebt de beste 1000w voeding. Een andere voeding kan net zo goed coilwine hebben icm de onderdelen in jouw systeem. Waarom geen RMA?

• zwaargeschapen
Uszka schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:34:
[...]

Je hebt de beste 1000w voeding. Een andere voeding kan net zo goed coilwine hebben icm de onderdelen in jouw systeem. Waarom geen RMA?
De winkel geeft aan dat het normaal is en wil er geen actie op ondernemen. Ik vind het zelf een onacceptabele producteigenschap.

Ik kan hem nog wel terugsturen (zit nog in de bedenktijd) en opnieuw bestellen, kan ik dat het beste doen?

En is de 850W misschien een betere optie?

[ Voor 4% gewijzigd door zwaargeschapen op 11-09-2024 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
zwaargeschapen schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:37:
[...]
En is de 850W misschien een betere optie?
Terugsturen onder bedenktijd en de 850W versie nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
Uszka schreef op woensdag 11 september 2024 @ 15:34:
[...]

Djarune schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:04:
[...]

Terugsturen onder bedenktijd en de 850W versie nemen.
Heb hem binnen en aangesloten, hij lijkt iets stiller maar helaas is het net een zachte versie van een koelkastcompressor als je je hoofd naast de kast houdt (onder m'n bureau).

Is dit bij elke voeding te verwachten en maken jullie voedingen ook geluid (niet van de fan) als je luistert? Of heb ik pech en moet ik nog even doorzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
zwaargeschapen schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 15:37:
[...]

[...]

Heb hem binnen en aangesloten, hij lijkt iets stiller maar helaas is het net een zachte versie van een koelkastcompressor als je je hoofd naast de kast houdt (onder m'n bureau).

Is dit bij elke voeding te verwachten en maken jullie voedingen ook geluid (niet van de fan) als je luistert? Of heb ik pech en moet ik nog even doorzoeken?
Is het wel de voeding? Hoe ziet de rest van het systeem eruit. Welke fans, hdd of enkel ssd's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwaargeschapen
Uszka schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:15:
[...]

Is het wel de voeding? Hoe ziet de rest van het systeem eruit. Welke fans, hdd of enkel ssd's?
Het is zeker de voeding, heb hem op tafel los aangesloten en hoorde vrij snel weer hetzelfde geluid eruit komen.

Fans: enkel op m'n CPU aangesloten en die draait idle op 400rpm. Als ik hem stilzet met m'n vinger dan hoor ik alsnog de voeding geluid maken. Voor de rest enkel NVME.

Zoals je ziet is het bouwen van een stille pc een belangrijke requirement geweest. Maar ik hoor serieus minder wanneer ik 3 goede fans op 400-600rpm aanzet dan van deze semi-passieve voeding waarvan de fan op 0rpm staat :D Hiermee heb je toch helemaal niks aan de fanless eigenschap, denk ik dan.

Is uitvoering: MSI MPG A1000G PCIE5 misschien het proberen waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 08-09 22:27
Heeft iemand een sterke mening over de 'Thermalright TG (Modular) Zwart - Voeding - 650 Watt - 120 mm - ATX 3.0 - 80 Plus 80 PLUS Gold'? Ik kan er geen reviews over vinden. Hij staat niet eens in de pricewatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
TTMJ! schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:00:
Heeft iemand een sterke mening over de 'Thermalright TG (Modular) Zwart - Voeding - 650 Watt - 120 mm - ATX 3.0 - 80 Plus 80 PLUS Gold'? Ik kan er geen reviews over vinden. Hij staat niet eens in de pricewatch
SANR is de OEM van Thermalright voedingen en de bouwkwaliteit en ripple filtering is doorgaans matig. De prijs moet wel erg laag zijn wil het interessant zijn. Voor die 8 tientjes haal je met uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi iig een veel beter product in huis.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 15-09-2024 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Uszka schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:14:
[...]

SANR is de OEM van Thermalright voedingen en de bouwkwaliteit en ripple filtering is doorgaans matig. De prijs moet wel erg laag zijn wil het interessant zijn. Voor die 8 tientjes haal je met uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi iig een veel beter product in huis.
Ik ben voor een familielid een nieuwe pc aan het bouwen, en voor het future-proofen wil ik dat het wel een ATX 3.0 is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
TTMJ! schreef op zondag 15 september 2024 @ 14:24:
[...]

Ik ben voor een familielid een nieuwe pc aan het bouwen, en voor het future-proofen wil ik dat het wel een ATX 3.0 is :)
De Cooler Master is ATX3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Wat zijn op dit moment de meest interessante voedingen onder de 550 Watt ongeveer ??

Alles begint hier een beetje af te takelen en mijn HTPC/NAS heeft een nieuwe voeding nodig :'(

Gaat om dit systeem : inventaris: HTPC :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
nero355 schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:25:
Wat zijn op dit moment de meest interessante voedingen onder de 550 Watt ongeveer ??

Alles begint hier een beetje af te takelen en mijn HTPC/NAS heeft een nieuwe voeding nodig :'(

Gaat om dit systeem : inventaris: HTPC :)
uitvoering: be quiet! Pure Power 11 400W is nog steeds de meest interessante voor dat doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Is dat echt de enige :?

Zou eigenlijk wel 1 x SATA extra willen en als het effe kan ook modulair om de kabelzooi een beetje te beperken in dat kleine kastje... :$ O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
nero355 schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:46:
[...]

Is dat echt de enige :?

Zou eigenlijk wel 1 x SATA extra willen en als het effe kan ook modulair om de kabelzooi een beetje te beperken in dat kleine kastje... :$ O-)
uitvoering: be quiet! System Power 9 400W CM maar daarmee ga je flink terug in kwaliteit en prestaties. Alternatief is uitvoering: Seasonic G12 GM 550 watt maar dan zit je alweer op 550w.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 15-09-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:52
nero355 schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:46:
[...]
kan ook modulair om de kabelzooi een beetje te beperken in dat kleine kastje... :$ O-)
Mwah bij dit soort voedingen is het enige wat je dan niet aansluit/uitspaart één PCIe kabel? Alle anderen heb je toch nodig zeker gezien je behoefte aan SATA. En als je je bedenkt dat de modulaire stekkertjes ook net iets meer ruimte nodig hebben dan kabels welke direct uit de voeding komen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Uszka schreef op zondag 15 september 2024 @ 15:59:
[...]

De Cooler Master is ATX3.0
Helaas veel geluidsklachten over dat model. Ik ga even kijken of ik wat anders kan vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
TTMJ! schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:39:
[...]

Helaas veel geluidsklachten over dat model. Ik ga even kijken of ik wat anders kan vinden
Heb er heel wat gebruikt in diverse systemen en allen muisstil. Waar haal je die klachten vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Uszka schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:40:
[...]

Heb er heel wat gebruikt in diverse systemen en allen muisstil. Waar haal je die klachten vandaan?
Review op Tweakers door een gebruiker deed me even zoeken op reddit. En daar kwam ik meer users tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Zie bijv: https://www.reddit.com/r/..._v750_gold_i_multi_noisy/ Zit ook een vid bij en bevestigend commentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Een video zonder een bevestiging dat het deze voeding is met de opmerking erbij dat men Cybenetics moet checken voor een goed exemplaar. Terwijl Cybenetics deze voeding een lamba A (20-25 dB[A]) geeft en dus erg stil is.

De CM is tevens digitaal waardoor je zelf een custom fan curve in kan stelllen.

Ik heb hem slechts één keer toegepast en vond hem erg stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Ok ik heb m gehaald:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Die is ook wel leuk! Thnx! d:)b
!mark schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:43:
Mwah bij dit soort voedingen is het enige wat je dan niet aansluit/uitspaart één PCIe kabel?
Waarschijnlijk, maar alle beetjes helpen in zo'n kast dus als het effe kan dan heel graag! ;)
En als je je bedenkt dat de modulaire stekkertjes ook net iets meer ruimte nodig hebben dan kabels welke direct uit de voeding komen :P
Uit ervaring weet ik dan weer wel dat de kast dat wel kan hebben, want door omstandigheden hebben daar meerdere voedingen in gezeten door de tijd heen waarvan de meerdereheid modulair was :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwaargeschapen
zwaargeschapen schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:46:
[...]

Het is zeker de voeding, heb hem op tafel los aangesloten en hoorde vrij snel weer hetzelfde geluid eruit komen.

Fans: enkel op m'n CPU aangesloten en die draait idle op 400rpm. Als ik hem stilzet met m'n vinger dan hoor ik alsnog de voeding geluid maken. Voor de rest enkel NVME.

Zoals je ziet is het bouwen van een stille pc een belangrijke requirement geweest. Maar ik hoor serieus minder wanneer ik 3 goede fans op 400-600rpm aanzet dan van deze semi-passieve voeding waarvan de fan op 0rpm staat :D Hiermee heb je toch helemaal niks aan de fanless eigenschap, denk ik dan.

Is uitvoering: MSI MPG A1000G PCIE5 misschien het proberen waard?
Ik heb de MSI draaien en hij is echt muisstil. Ik heb een zeer goed gehoor en kan nog steeds coil whine ontdekken wanneer ik met m'n oor naast de voeding hang maar het is echt 95% minder dan de FSP Hydro Ti PRO. Wanneer ik er niet met m'n oor naast hang dan kan ik niet vertellen of de voeding aan staat of niet.

Dus misschien een tip voor anderen die op zoek zijn naar een stille voeding. Tevens vind ik de bekabeling van MSI ook beter dan van FSP, het lijkt mooier/duidelijker te klikken wanneer je iets aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 17:07

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Ik zit hier met een probleem mijn pc valt soms uit bij het gamen. Zie dit topic: PC valt opeens uit bij het gamen.

Ik denk dat het de PSU is, ik heb nu deze Seasonic B12 BC-850. Ik ben dus opzoek naar een andere om van dit probleem af te geraken. En ik vind het best om €150 á €200 neer te blaffen voor een nieuwe voeding. Ik dacht zelf misschien aan een Corsair RM1000x (2024) of is dat net zo'n slecht idee als mijn vorige.

Dit is mijn setup:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 207,99€ 207,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 116,-€ 116,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC€ 709,-€ 709,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 4TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 82,35€ 82,35
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,81€ 36,81
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 14,95€ 14,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C36€ 118,69€ 118,69
1VoedingenSeasonic B12 BC-850€ 77,95€ 77,95
1SSD'sSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Blue SN570 1TB€ 174,48€ 174,48
1SSD'sWD Blue SN570 2TB€ 171,70€ 171,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.709,92

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Cloontje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 15:45:
Ik zit hier met een probleem mijn pc valt soms uit bij het gamen. Zie dit topic: PC valt opeens uit bij het gamen.

Ik denk dat het de PSU is, ik heb nu deze Seasonic B12 BC-850. Ik ben dus opzoek naar een andere om van dit probleem af te geraken. En ik vind het best om €150 á €200 neer te blaffen voor een nieuwe voeding. Ik dacht zelf misschien aan een Corsair RM1000x (2024) of is dat net zo'n slecht idee als mijn vorige.

Dit is mijn setup:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 207,99€ 207,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 116,-€ 116,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC€ 709,-€ 709,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 4TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 82,35€ 82,35
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,81€ 36,81
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 14,95€ 14,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C36€ 118,69€ 118,69
1VoedingenSeasonic B12 BC-850€ 77,95€ 77,95
1SSD'sSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Blue SN570 1TB€ 174,48€ 174,48
1SSD'sWD Blue SN570 2TB€ 171,70€ 171,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.709,92
Rm1000x V3.1 is een prima voeding zie review. Echter uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart is iets beter voor een iets lagere prijs. De voedingen die ik in je topic noem voldoen overigens ook uitstekend voor een nog lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceOdyssey
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:20
SF600 voldoende voor een TUF 3070 OC V2 systeem?

Ik lees wat tegenstrijdige dingen op internet dus ik vroeg mij af wat jullie hiervan denken. Als het goed is zit ik wel safe? Voeding is een Corsair SF600 (80 plus gold) en het systeem staat hieronder. Misschien beter om toch voor een uitvoering: Corsair SF750 (2024) te gaan?

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 155,56€ 155,56
1MoederbordenGigabyte B550I AORUS PRO AX€ 157,50€ 157,50
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 V2 OC Edition met LHR€ 629,-€ 629,-
1BehuizingenCooler Master MasterBox NR200 Wit€ 101,59€ 101,59
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 54,95€ 54,95
1VoedingenCorsair SF600€ 0,-€ 0,-
1SSD'sLexar NM710 500GB€ 39,99€ 39,99
Totaal€ 1.183,49

Modbreak:Samengevoegd met Voeding advies en informatie topic - Deel 34.

[ Voor 1% gewijzigd door br00ky op 23-10-2024 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 20:33

CoeliJoeli

Gamer

Op dit moment bezit ik het volgende systeem:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 120,99€ 120,99
1MoederbordenMSI B450-A PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte AORUS GeForce RTX 3070 Master 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 73,97€ 73,97
1BehuizingenLian Li Lancool II Mesh Performance€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 31,43€ 31,43
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 0,-€ 0,-
1SSD'sCrucial MX500 2,5" 500GB€ 45,66€ 45,66
1SSD'sSamsung 970 EVO 500GB€ 109,95€ 109,95
Totaal€ 382,-

Op internet lees ik gemengde meningen over het gebruik van een 550w voeding icm de Geforce 3070. Nu leek het mij wel handig om toch te kijken naar een 650w voeding.

De volgende voedingen heb ik op het oog:

1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 117,05€ 117,05
1VoedingenThermaltake Toughpower GF1 ARGB 650W Gold - TT Premium Edition€ 111,49€ 111,49
1VoedingenThermaltake Toughpower PF1 650 watt€ 116,88€ 116,88
Totaal€ 345,42

Ben bij deze voedingen gekomen op basis van reviews en de volgende lijst:
PSU tier list

Nu lees ik ook verschillende meningen over de aangegeven lijst.
Uiteindelijk gaat het mij er om dat de voeding van kwaliteit is. Prijs vind ik secundair aan de kwaliteit. Zouden jullie deze voedingen ook inzetten in een soortgelijke build of toch kiezen voor een andere voeding? Misschien zelfs te blijven bij 550w?

Tevens wil ik het systeem alleen nog voorzien van 2 extra ram sticks, zodat mijn totaal op 32GB komt.

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
@CoeliJoeli Het maximale verbruik van je systeem zit maar op iets van 350W, dus meer dan ruim voldoende met je huidige voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoeliJoeli
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10-09 20:33

CoeliJoeli

Gamer

bjusterbaarlik schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:27:
@CoeliJoeli Het maximale verbruik van je systeem zit maar op iets van 350W, dus meer dan ruim voldoende met je huidige voeding.
Ik heb inderdaad zelf mijn lijst in PC Part Picker gegooit en ik kom op een totaal van 438w. Alleen kan de piek van de 3070 best wel hoog zijn. Weet alleen niet of daar rekening mee wordt gehouden (bij bijvoorbeeld PC Part Picker).

Twitch.tv/coelijoeli

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
CoeliJoeli schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:13:

De volgende voedingen heb ik op het oog:

1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 117,05€ 117,05
1VoedingenThermaltake Toughpower GF1 ARGB 650W Gold - TT Premium Edition€ 111,49€ 111,49
1VoedingenThermaltake Toughpower PF1 650 watt€ 116,88€ 116,88
Totaal€ 345,42
Die voedingen zijn totaal niet interessant als je voor dezelfde prijs een ATX3.x exemplaar in huis hebt. uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart
Ben bij deze voedingen gekomen op basis van reviews en de volgende lijst:
PSU tier list
Die lijst is al 1,5 jaar niet geupdate. Heel veel goede ATX3.x voedingen staan er niet in. Beter kijk je naar https://hwbusters.com/bes...s-picks-hardware-busters/
Nu lees ik ook verschillende meningen over de aangegeven lijst.
Uiteindelijk gaat het mij er om dat de voeding van kwaliteit is. Prijs vind ik secundair aan de kwaliteit. Zouden jullie deze voedingen ook inzetten in een soortgelijke build of toch kiezen voor een andere voeding? Misschien zelfs te blijven bij 550w?
Zou prima moeten werken maar snap dat je je geruster voelt met iets meer vermogen.
Tevens wil ik het systeem alleen nog voorzien van 2 extra ram sticks, zodat mijn totaal op 32GB komt.
Geeft meestal ellende. Onstabiel en/of lagere snelheid. Beter druk je er een 2x16GB kit in.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Voor de geinteresseerden:

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Slechte titel, want ik heb vroeger Antec voedingen gehad die ook door CWT waren gemaakt :)

Het zijn echt niet alleen Corsair en MSI die hun spullen daar laten maken...

Geloof ook dat die Adata XPG voedingen door CWT worden gemaakt :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:28

Dark

who tweaked the light?

nero355 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:09:
[...]

Slechte titel, want ik heb vroeger Antec voedingen gehad die ook door CWT waren gemaakt :)

Het zijn echt niet alleen Corsair en MSI die hun spullen daar laten maken...

Geloof ook dat die Adata XPG voedingen door CWT worden gemaakt :?
Dat is toch niet zo gek? Er zijn meer merken dan fabrikanten van voedingen, en in grote lijnen kan een merk dan kiezen wat er bijvoorbeeld voor specificaties en kwaliteit componenten er gebruikt worden op een door de fabrikant aangeboden platform en er daarna het label van hun merk op laten plakken. Veel merken gebruiken zelfs meerdere fabrikanten afhankelijk van de lijn en het marktsegment van de betreffende voeding.

https://www.10stripe.com/...ade-your-power-supply.php

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
Dat is een heel oude lijst! Veel merken hebben nu andere OEMs. Corsair bijvoorbeeld, moet niets meer van Seasonic weten en doet naast CWT veel met HEC en Great Wall. Grote OEMs zoals Gospower, Great Wall, Helly, HKC en XHY staan er niet eens tussen terwijl die wel een groot deel van de voedingen voor diverse merken produceren. EVGA als merk staat er geheel niet in. Dit is een lijst van minimaal 12 jaar oud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:28

Dark

who tweaked the light?

Het was ook meer ter illustratie dan dat ik beweer dat deze lijst courant of compleet is, ik doelde erop dat het aantal oem's vrij beperkt is ten opzichte van het aantal merken dat voedingen aanbiedt.

edit: was was eigenlijk de oorzaak van de break-up tussen corsair en seasonic?

[ Voor 17% gewijzigd door Dark op 21-11-2024 00:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
Dark schreef op donderdag 21 november 2024 @ 00:02:

edit: was was eigenlijk de oorzaak van de break-up tussen corsair en seasonic?
De laatste AX serie product: Corsair AX Titanium Gemaakt door Seasonic met het Prime platform. Dit platform heeft problemen met high end videokaarten uit de RTX 3000 serie en nieuwer door een design fout. Seasonic wilde of kon het probleem niet oplossen. Corsair heeft daardoor vroegtijdig de stekker uit de AX Ti getrokken en de samenwerking met Seasonic beëindigd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Dark schreef op woensdag 20 november 2024 @ 23:32:
Dat is toch niet zo gek? Er zijn meer merken dan fabrikanten van voedingen, en in grote lijnen kan een merk dan kiezen wat er bijvoorbeeld voor specificaties en kwaliteit componenten er gebruikt worden op een door de fabrikant aangeboden platform en er daarna het label van hun merk op laten plakken. Veel merken gebruiken zelfs meerdere fabrikanten afhankelijk van de lijn en het marktsegment van de betreffende voeding.
Wij zijn het gewoon met elkaar eens alleen heb jij dat niet door ;) d:)b

• andru123
Uszka schreef op donderdag 21 november 2024 @ 07:17:
[...]

De laatste AX serie product: Corsair AX Titanium Gemaakt door Seasonic met het Prime platform. Dit platform heeft problemen met high end videokaarten uit de RTX 3000 serie en nieuwer door een design fout. Seasonic wilde of kon het probleem niet oplossen. Corsair heeft daardoor vroegtijdig de stekker uit de AX Ti getrokken en de samenwerking met Seasonic beëindigd.
welke design fout? En wat probleem

• nero355

nero355

andru123 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:25:
Welke design fout? En wat voor probleem ?
Er vielen toen videokaarten uit tijdens hoge load en zo...

Was echt één grote EPIC FAIL vanuit Seasonic en is best wel een soort groot schandaal geweest destijds dus je hebt best wel wat gemist als je er niet van op de hoogte was ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
andru123 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:25:
[...]
welke design fout? En wat probleem
Ruis op de +12V rail. Voedingen vielen uit. Andere OEM’s hadden dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Uszka schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:17:
Alternatief is Seasonic G12 GM 550 watt maar dan zit je alweer op 550w.
Is er een groot verschil met die voeding als je hem vergelijkt met deze : Seasonic G12 GC-550

Ik dacht namelijk via V&A goedkoop de GM te hebben gescoord, echter blijkt het bij ontvangst om een GC te gaan die 2 x SATA te weinig heeft in totaal :| :/

Het stomme is dat zelfs op de doos van de GC staat dat er 2 kabels met elk 3 SATA Connectoren zouden moeten zijn, maar dat is dus niet zo... |:(

Op hun website staat het wel goed : https://seasonic.com/g12-gc/
2 kabels met elk 2 SATA Connectoren

Het ging dus om dit systeem : inventaris: HTPC :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
nero355 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:43:
[...]

Is er een groot verschil met die voeding als je hem vergelijkt met deze : Seasonic G12 GC-550
De GM is semi modulair en komt met 6x sata (2x3) waar de GC vaste kabels heeft met 4x sata (2x2). Verschil in platform en kwaliteit is er niet.

Heb je niet toevallig een GC in de doos van een GM ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Uszka schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:51:
De GM is semi modulair en komt met 6x sata (2x3) waar de GC vaste kabels heeft met 4x sata (2x2).
Verschil in platform en kwaliteit is er niet.
Ik heb sowieso een misverstand met de verkoper, want het is dus een GC :-(
Heb je niet toevallig een GC in de doos van een GM ontvangen?
Nee, echt een GC doos met de verkeerde informatie erop :F

offtopic:
En als toetje bovenop dit alles kom ik er net achter dat het systeem nog steeds niet wil booten en er dus een kans is dat het moederbord stuk is gegaan... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

telkens ik een systeem samenstel voor mezelf of anderen kijk ik toch even hier om de voeding te kiezen, maar helaas is het zo een jungle van informatie dat ik nu toch even snel even check of ik een goede voeding heb gekozen. (had eerst de RM850x 2018 gekozen, maar 750w is eigenlijk voldoende)

1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 629,-€ 629,-
1MoederbordenGigabyte B650M GAMING X AX (rev. 1.0)€ 155,47€ 155,47
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 779,-€ 779,-
1BehuizingenLian Li A3-mATX Zwart€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 104,40€ 104,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.782,67

1Voedingenbe quiet! Straight Power 12 750W€ 144,95€ 144,95
1VoedingenCorsair RM750x (2021) Zwart€ 109,-€ 109,-
1VoedingenCorsair RM750x (2024)€ 142,55€ 142,55
Totaal€ 396,50

dingen die ik wel waardeer: single 12v Rail; stil; +7j garantie

ik word gek van alle afwegingen die gemaakt moeten worden.

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

MikeVM schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:33:
telkens ik een systeem samenstel voor mezelf of anderen kijk ik toch even hier om de voeding te kiezen, maar helaas is het zo een jungle van informatie dat ik nu toch even snel even check of ik een goede voeding heb gekozen. (had eerst de RM850x 2018 gekozen, maar 750w is eigenlijk voldoende)

- knip -

dingen die ik wel waardeer: single 12v Rail; stil; +7j garantie

ik word gek van alle afwegingen die gemaakt moeten worden.
Het afgelopen jaar zijn de NZXT Cxxx Gold modellen min of meer de favoriet qua prijs/prestaties geworden in dit topic naar mijn mening :
Dus pak daar gewoon een 750 Watt model van als je daar genoeg aan denkt te hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 19:21
nero355 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:26:
[...]

Het afgelopen jaar zijn de NZXT Cxxx Gold modellen min of meer de favoriet qua prijs/prestaties geworden in dit topic naar mijn mening :

[...]

Dus pak daar gewoon een 750 Watt model van als je daar genoeg aan denkt te hebben :)
Er bestaat daar toch geen 750W model van?

De Be quiet pure power 12M is ook zeker een goede keuze, aanwezig in ook lagere vermogensklasses :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Flipking94 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 19:54:
Er bestaat daar toch geen 750W model van?
Ik was in de war met de uitvoering: NZXT C750 Gold v2 :)

@MikeVM My bad... :$ O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 23:43

MikeVM

- Baloo -

welk model raad je mij nu aan? die 800 was op zich niet slecht.
deze is wel een heel stuk goedkoper? is de eerste misschien veel stiller?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeVM op 02-12-2024 20:14 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

MikeVM schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:09:
Beiden zijn prima IMHO :)
deze is wel een heel stuk goedkoper?
Gezien het verschil in ATX versie tussen de twee zal dat waarschijnlijk vanwege de leeftijd zijn :)
is de eerste misschien veel stiller?
Geen idee...

Kan @Uszka je beter vertellen dan een lurker van dit topic zoals ik O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
MikeVM schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:09:
[...]

deze is wel een heel stuk goedkoper? is de eerste misschien veel stiller?
uitvoering: ASUS ROG Strix 750W Gold Aura Edition (met 16-pins kabel) bij Amazon zolang de aanbieding van €105 geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Waarom eigenlijk :?

Van de tot nu toe genoemde voedingen is de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart het meest uitgebreid qua aansluitingen bijvoorbeeld ?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
nero355 schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:45:
[...]

Waarom eigenlijk :?

Van de tot nu toe genoemde voedingen is de uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart het meest uitgebreid qua aansluitingen bijvoorbeeld ?!
Als je 12x sata nodig hebt dan is de NZXT een no brainer. Voor de rest zijn ze vergelijkbaar op het geluidsniveau na. Een stillere voeding met fan die gelijkwaardig presteert aan deze Asus ga je niet vinden en €25 verschil is veel voor 100w. Ja, de uitvoering: Sharkoon Rebel P20 750W is zelfs nog iets stiller maar presteert in het algemeen net wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Uszka schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:18:
Als je 12x sata nodig hebt dan is de NZXT een no brainer.
Ik vind gewoon dat als je een voeding verkoopt voor € 179 of zo normaal gesproken dat je dan echt niet aan kan komen met zo weinig SATA aansluitingen, ongeacht of iemand ze gaat gebruiken of niet : Dat is IMHO een slechte features/price verhouding gewoon -O-

En gezien het ook nog eens om ASUS en hun Strix reeks gaat dan triggert dat bij mij een heleboel negatieve vooroordelen... :X
Voor de rest zijn ze vergelijkbaar op het geluidsniveau na.
Een stillere voeding met fan die gelijkwaardig presteert aan deze Asus ga je niet vinden en €25 verschil is veel voor 100w.
Voor de stilte freaks onder ons kan ik dat punt dan weer wel begrijpen d:)b
Ja, de uitvoering: Sharkoon Rebel P20 750W is zelfs nog iets stiller maar presteert in het algemeen net wat minder.
Ik vind Sharkoon altijd een beetje dat eene merk waarvan je goedkope kasten en accessoires en verloopjes koopt, maar sinds we allemaal hier ondertussen wel weten dat voedingen niks anders dan OEM produkten zijn met een eigen plakkertje erop is het in dit geval opzich geen ramp :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
nero355 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:27:
[...]

Ik vind gewoon dat als je een voeding verkoopt voor € 179 of zo normaal gesproken dat je dan echt niet aan kan komen met zo weinig SATA aansluitingen, ongeacht of iemand ze gaat gebruiken of niet : Dat is IMHO een slechte features/price verhouding gewoon -O-

En gezien het ook nog eens om ASUS en hun Strix reeks gaat dan triggert dat bij mij een heleboel negatieve vooroordelen... :X
Ook hierbij geldt
maar sinds we allemaal hier ondertussen wel weten dat voedingen niks anders dan OEM produkten zijn met een eigen plakkertje erop is het in dit geval opzich geen ramp :)
Je zal mij niet horen zeggen dat de Asus voor €179 een goede koop is maar voor €105 juist heel goed. En zeg nu zelf: hoeveel sata aansluitingen van de voeding gebruik je in je gamebak? Wat je niet gebruikt kan je alleen maar kwijt raken. Niet iedereen is zo gek als ik dat ie elke doos bewaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

True, maar toch... :)
Je zal mij niet horen zeggen dat de Asus voor €179 een goede koop is maar voor €105 juist heel goed.
Nou vooruit, maar ik hou het op "Redelijk" :+
En zeg nu zelf: hoeveel sata aansluitingen van de voeding gebruik je in je gamebak?
Slecht voorbeeld in mijn geval, want Game PC/Workstation en een kast waarin een shitload aan Storage kan worden gepropt :$ O-) :+
Wat je niet gebruikt kan je alleen maar kwijt raken.
Niet iedereen is zo gek als ik dat ie elke doos bewaard.
Doe ik ook hoor! :D
Wel zo makkelijk voor tweedehands verkoop of RMA gevallen !!

Maar in dit geval zou waarschijnlijk alles in de kast zitten, desnoods hier en daar ongebruikt :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09 11:13
Dag allen,

Ik ben van plan om rond de feestdagen een game PC in elkaar te zetten. De meeste componenten heb ik al aangeschaft rond black friday/cyber monday. Ik twijfel echter enorm over welke voeding het beste is voor mijn doeleinden.

De volgende componenten heb ik reeds binnen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 152,99€ 152,99
1MoederbordenASRock B650M Pro RS€ 142,25€ 142,25
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Mini Wit€ 69,90€ 69,90
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 36,99€ 36,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 106,99€ 106,99
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 70,08€ 70,08
Totaal€ 579,20

Qua videokaart ga ik waarschijnlijk voor een RTX 4070 of RX 7800 XT (afhankelijk van de eventuele deals rond de feestdagen):
1VideokaartenAMD Radeon RX 7800 XT€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 4070€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Ik denk dat ik voor deze configuratie met 650W wel uitkom (of is 750W een beter/veiliger idee?). Op basis van recensies kom ik dan tot de volgende shortlist:
1VoedingenCooler Master GX III Gold 650W€ 89,90€ 89,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 650W€ 101,79€ 101,79
1VoedingenAdata XPG Core Reactor II VE 650W€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 283,15

Het lastige is dat elke voeding wel een significant minpunt heeft:
- De Cooler Master heeft een goedkope ventilator;
- De Thermaltake is stilletje van OEM gewisseld (slechter dan review samples);
- De Be Quiet! is relatief duur;
- De Adata is slecht leverbaar (Bij Azerty voor 101 EUR met 10+ werkdagen levertijd).

Ik vind stilte en betrouwbaarheid het belangrijkste, dus ik neig nu naar de Be Quiet!. Hebben jullie nog goede adviezen? IS 650W überhaupt genoeg? Denk ik er te moeilijk over (waarschijnlijk wel :P )?

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
@RAW_
Een voeding koop je voor een lange tijd. Ik zou daarom tenminste 750W nemen en je budget naar €110 euro opkrikken.

Beste overall: uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi
Stilste 750W model:
uitvoering: Sharkoon Rebel P20 750W

Beide goede voedingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAW_
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-09 11:13
@Djarune
Dank voor je reactie!
En eens dat het beter is om meteen iets goeds aan te schaffen dan nu te beknibbelen en daar later spijt van te krijgen.

Die Cooler Master ziet er interessant uit. Ik vermoed dat je die keuze baseert op het artikel van hwbusters.com? Is de Corsair RM750x (2024) nog interessant als stiller alternatief voor de CM? Deze is bij Amazon.de verkrijgbaar voor € 124 incl. verzending en is volgens het artikel van hwbusters de nummer 2 qua overall prestaties.

Ik begrijp dat de Sharkoon het stilst is. Echter heeft die "maar" 2 jaar garantie waar de concurrenten 10 jaar garantie bieden. Dat kan ik niet rijmen met het lange termijn-argument voor een duurdere voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
RAW_ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 14:53:
@Djarune
Die Cooler Master ziet er interessant uit. Ik vermoed dat je die keuze baseert op het artikel van hwbusters.com? Is de Corsair RM750x (2024) nog interessant als stiller alternatief voor de CM? Deze is bij Amazon.de verkrijgbaar voor € 124 incl. verzending en is volgens het artikel van hwbusters de nummer 2 qua overall prestaties.
Beide prima keuzes. De CM is tevens digitaal waarmee je nog wat kan tweaken. De Corsair is iets stiller.
Ik begrijp dat de Sharkoon het stilst is. Echter heeft die "maar" 2 jaar garantie waar de concurrenten 10 jaar garantie bieden. Dat kan ik niet rijmen met het lange termijn-argument voor een duurdere voeding.
In NL 3 jaar. Alternate geeft 36 maanden op. Vind ik ook weinig voor een high-end voeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 00:48
In Augustus 2025 wordt mijn huidige voeding 10 jaar oud een Seasonic Platinum Series 860W V2. Ik kocht deze voeding toen voor €234 en deze was als beste getest bij Hardware.info :). Hij ging in mijn Skylake i7 6700K computer en in november 2020 verhuisde deze naar mijn Ryzen 7 5800X computer.

Ik zie dat er nu wel nieuwere voedingen beschikbaar zijn met ATX 3.0 en PCI-E 5.0 ondersteuning. Mijn huidige voeding doet het nog steeds goed volgens mij, en bij het verhuizen naar nieuwe systeem is de voeding stofvrij gemaakt. Op de huidige voeding gebruik ik een extra bandje erom heen zodat de trillingen niet over gaan op de behuizing.

Heeft het zin om mijn voeding nu te vervangen? Ik denk aan een Seasonic Titanium 850W of 1000W en waarschijnlijk volgende jaar of de jaar daarop de basis onderdelen te vervangen.

Zelfs mijn processorkoeler is in augustus 2025 10 jaar oud een Noctua NH-U14S moest bij verhuizen naar AMD een extra AM4 kitje ervoor kopen.

Ik krijg ook bij een nieuwe voeding weer 12 jaar garantie erop

[ Voor 4% gewijzigd door Van der Berg op 26-12-2024 11:12 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
Van der Berg schreef op donderdag 26 december 2024 @ 11:08:
Op de huidige voeding gebruik ik een extra bandje erom heen zodat de trillingen niet over gaan op de behuizing.
Hoedat zo. Is de ventilator niet in balans?
Ik denk aan een Seasonic Titanium 850W of 1000W
Veel te duur voor wat je krijgt. Kijk eens naar deze lijsten. Behalve in de >1250w lijst komt Seasonic niet in de top 20 voor. Als je Titanium wilt dan pak je uitvoering: FSP Hydro Ti PRO 1000W . Seasonic heeft geen 1000w ATX3.x Titanium voedingen dus een vergelijk is lastig maar de ATX2.x Prime Titanium 1000w is al heel veel duurder dan de superieure FSP. Wil je geld besparen dan neem je uitvoering: NZXT C1000 Gold ATX 3.1, Zwart Zelfs de uitvoering: NZXT C1500 Platinum ATX 3.1 Zwart staat boven de Prime TX Noctua die 2x zoveel kost.
Ik krijg ook bij een nieuwe voeding weer 12 jaar garantie erop
Garantie is iets wat je zelf betaalt. Is gewoon doorgerekend in de verkoopprijs. Daarom zijn de Prime en Vertex modellen van SS zo duur. Het is niet dat ze kwalitatief beter zijn ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door Uszka op 26-12-2024 20:48 ]

Pagina: 1 ... 74 ... 77 Laatste

Let op:
Hou het on-topic, speel niet op de man, respecteer elkaars meningen en niet doordrammen. Als je elkaar wilt overtuigen, gebruik dan bronnen en benchmarks waar anderen ook toegang toe hebben anders is het wat ons betreft geen betrouwbare bron. De kennis die hier verzameld is, is groot, maar ook dan hoor je je uitspraken gewoon te onderbouwen met een bron. Als je daar geen zin (meer) in hebt, dan is het wellicht tijd voor een pauze uit dit topic.

Lees als je vragen hebt sowieso eerst de algemene informatie in de topicstart en vervolgens de laatste paar pagina's aan reacties door. Grote kans dat je niet de eerste bent met je vraag.