PC valt opeens uit bij het gamen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 14:26

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Vanavond gebeurde het weer 2 keer viel mijn PC uit bij gamen, ik speelde Control. Ik heb hier een aantal maanden geleden ook al eens last van gehad toen speelde ik Spiderman. In een week tijd 3 keer gebeurd ofzo. Ik durfde toen niet echt meer lang te spelen en deed ik sessies van max 1,5 uur nooit meer last gehad.

Vanavond was het om 19:41 raak. Boem uit geen waarschuwing niks. Moest PSU met knopje eerst uitzetten anders wilde de PC niet meer opstarten. Gedaan, ben toen weer verder gaan spelen en om 20:09 ging die weer, boem helemaal weer uit.

Ik dacht toendertijd met Spiderman dat er iets te warm zou worden. Ik heb dat gefilmt, maar dat lijkt niet het geval. En ik zou dan eigenlijk throttling verwachten en niet een complete uitval. Ik vermoed zelf dat het de PSU is maar ik weet dat niet zeker. Hoe kan ik dit troubleshoot-en. Uit de Windows 11 Event Viewer is er niets te zien dat er een probleem kan zijn.

Onder het tabel staat de video die ik tijdens de Spiderman sessie toen heb gemaakt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 207,99€ 207,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 116,-€ 116,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC€ 709,-€ 709,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 4TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Pop Air Black Solid€ 82,35€ 82,35
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 Zwart€ 36,81€ 36,81
1Ventilatorsbe quiet! Pure Wings 2, 140mm€ 14,95€ 14,95
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000C36€ 118,69€ 118,69
1VoedingenSeasonic B12 BC-850€ 77,95€ 77,95
1SSD'sSamsung 750 EVO (retail) 500GB€ 0,-€ 0,-
1SSD'sWD Blue SN570 1TB€ 174,48€ 174,48
1SSD'sWD Blue SN570 2TB€ 171,70€ 171,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.709,92

Let us make sure history never forgets the name ... Enterprise.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Is je computer aangesloten op een goed geaarde stekker?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Humma Kavula schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:58:
Is je computer aangesloten op een goed geaarde stekker?
Daar ga ik wel vanuit, woning is eind 2021 opgeleverd. PC zit in een stekkerdoos Brennenstuhl stekkerdoos premium-line 10-voudig zwart 3m H05VV-F 3G1,5 en die gaat naar het stop contact in de kamer. Op de stekkerdoos zit PC, scherm, externe HDD en een Google Nest Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
Haal RAM met AMD EXPO profielen.

Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Hoe kom je bij deze voeding in dit systeem? Het is geen bom maar ik zou absoluut een voeding van betere kwaliteit adviseren als er een RX 7900 XT in zit. En als je de knop om moet zetten moet er een beveiliging gereset worden dus de oorzaak ligt vast en zeker hier.

Wat is er op die oude Samsung 750 geïnstalleerd? Wat is de status van die SSD volgens Crystal Disk?

[ Voor 32% gewijzigd door Uszka op 02-10-2024 08:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-05 15:39

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Uszka schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:57:
Hoezo? Hoe kun je dit al roepen zonder uberhaupt een analyse te doen van wat er daadwerkelijk mis gaat.
smh

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zie oude opslag van 8 jaren geleden. Een harde schijf, SSD,... kan een computer doen van vastlopen, maar dat is niet een voeding in beveiliging laten gaan.

80 plus bronze voeding? Wordt dat nog gemaakt? Vroeger was 80 plus gold duur, maar in de laatste jaren kunnen ze 80 plus gold te cheap maken. Meer info: YouTube: Power Supplies Need a New Rating System (80 Plus Misunderstandings &...

Er is in de laatste jaren veel aandacht voor GPU power spikes.

Afbeeldingslocatie: https://www.igorslab.de/wp-content/uploads/2023/03/03-Peak-Power-1.png

Gaat tot 497 W.

Dit hebben ze in een standaard gegoten:

Afbeeldingslocatie: https://b2c-contenthub.com/wp-content/uploads/2022/04/Excursions.jpg?quality=50&strip=all&w=800

Voeding met vermogen boven 450 W en de beruchte 12VHPWR connector moet 180% vermogen in 1ms piek kunnen leveren.

Oudere voedingen kan je niet met ATX 3.0 vergelijken:
To help smooth out those extremely short power excursions, a power supply has to be designed with enough extra capacitors to prevent the system from sagging power and possibly crashing the PC. By Intel’s estimates, a 300 watt GPU on a properly designed ATX 3.0 could be supported with a 750 watt power supply with 300 watts for the CPU and another 150 watts for the rest of the hardware in the box.

If you were to try to adapt an existing ATX 2.X power supply to run that same 300-watt GPU, you could potentially need a power supply at 1,100 watts to support the GPU, CPU and account for the power excursions, Intel believes. This will likely depend on that older PSU design as well as how often that GPU will make those high power excursions.
https://www.pcworld.com/a...overhaul-in-20-years.html
Kan je testen met een ATX 3.x voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 07:57:

Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Hoe kom je bij deze voeding in dit systeem? Het is geen bom maar ik zou absoluut een voeding van betere kwaliteit adviseren als er een RX 7900 XT in zit. En als je de knop om moet zetten moet er een beveiliging gereset worden dus de oorzaak ligt vast en zeker hier.

Wat is er op die oude Samsung 750 geïnstalleerd? Wat is de status van die SSD volgens Crystal Disk?
Bios: 2.02

Voeding heb ik gekocht vooral op naam, in mijn vorige 2 systemen zat een seasonic dus nu weer. En ik heb geen modulair gekozen omdat ik dat makkelijker vind.

En mijn opslag in CrystalDisk zijn al mijn disks Good. Op die oude 750 staat niets geinstalleerd. Ik dump hier data op en dat ik van de server beneden haal. Hier staan GEEN programmas of games op. Windows staat op de C schijf WD Blue SN570 1TB (Good 99%), games heb ik op de E schijf WD Blue SN570 2TB (Good 100%) allebij 40c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
rapture schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:51:
Ik zie oude opslag van 8 jaren geleden. Een harde schijf, SSD,... kan een computer doen van vastlopen, maar dat is niet een voeding in beveiliging laten gaan.

80 plus bronze voeding? Wordt dat nog gemaakt? Vroeger was 80 plus gold duur, maar in de laatste jaren kunnen ze 80 plus gold te cheap maken. Meer info: YouTube: Power Supplies Need a New Rating System (80 Plus Misunderstandings &...

Er is in de laatste jaren veel aandacht voor GPU power spikes.

[Afbeelding]

Gaat tot 497 W.

Dit hebben ze in een standaard gegoten:

[Afbeelding]

Voeding met vermogen boven 450 W en de beruchte 12VHPWR connector moet 180% vermogen in 1ms piek kunnen leveren.

Oudere voedingen kan je niet met ATX 3.0 vergelijken:

[...]

Kan je testen met een ATX 3.x voeding?
Goede post, ik kan niets met andere hardware testen want ik heb niets in huis. Ik kan wel een nieuwe voeding bestellen. Aanrader? Want als ik "onderzoek" daarin doe ga in nu naar LTTLabs en kies ik bijvoorbeeld de NZXT C850

Overigens dit is geen nieuwe build, dit systeem heb ik gebouwd in Mei 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:13

rapture

Zelfs daar netwerken?

Cloontje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:01:
Goede post, ik kan niets met andere hardware testen want ik heb niets in huis. Ik kan wel een nieuwe voeding bestellen. Aanrader? Want als ik "onderzoek" daarin doe ga in nu naar LTTLabs en kies ik bijvoorbeeld de NZXT C850
Ik kan naar Voeding advies en informatie topic - Deel 34 doorverwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:19

D4NG3R

kiwi

:)

Cloontje schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:56:
Voeding heb ik gekocht vooral op naam, in mijn vorige 2 systemen zat een seasonic dus nu weer.
Seasonic is helaas voor zover ik weet nooit denderend geweest qua budgetvoedingen. En dit is een zeer budget georienteerde 850-watter. De vuistregel dat fatsoenlijke voedingen vaker wel dan niet minimaal €10 per 100w kosten is zelfs met de huidige H/W prijzen nog altijd verassend accuraat. :+

Ik kan er ook totaal geen fatsoenlijke reviews van vinden, iets wat doorgaans geen goed teken is. ;)

[ Voor 16% gewijzigd door D4NG3R op 02-10-2024 11:29 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Ga ik doen bedankt.

Ik had nog even een filmpje gemaakt. Heb Control opgestart en ben gaan spelen na 7 minuten was het weer klaar, valt weer uit. Heb Open Hardware gebruikt om te zien wat er gebeurt, maar geen idee of er betere tools zijn om dit te bekijken. Anyway PC valt uit rond 7:26, persoonlijk zie ik niks raars.

D4NG3R schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:21:
[...]

Seasonic is helaas voor zover ik weet nooit denderend geweest qua budgetvoedingen. En dit is een zeer budget georienteerde 850-watter. De vuistregel dat fatsoenlijke voedingen vaker wel dan niet minimaal €10 per 100w kosten is zelfs met de huidige H/W prijzen nog altijd verassend accuraat. :+

Ik kan er ook totaal geen fatsoenlijke reviews van vinden, iets wat doorgaans geen goed teken is. ;)
Duidelijk en fair enough.

Dit is mijn doos van de voeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47zTi8WieYWiBb-DNhp6kAwExcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPtHtQLZSjOneuaf3quYrUEc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Cloontje op 02-10-2024 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:12
CrankyGamerOG schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:04:
[...]

Hoezo? Hoe kun je dit al roepen zonder uberhaupt een analyse te doen van wat er daadwerkelijk mis gaat.
smh
Tja, ervaring. Ryzen gaat niet denderend met XMP profielen en zeker niet met Corsair die random IC's op de latjes plakken. Je weet niet wat je koopt voordat je het in huis hebt. Niemand zal deze kit aanraden in een DAA topic voor een AM5 systeem.
Nieuwste is 3.08 dus een update is op zijn plaats.
Voeding heb ik gekocht vooral op naam, in mijn vorige 2 systemen zat een seasonic dus nu weer. En ik heb geen modulair gekozen omdat ik dat makkelijker vind.
Koop nooit een voeding op naam of specs. Seasonic is de afgelopen 7 jaar nauwelijks interessant geweest. In dezelfde prijsklasse was er altijd wel iets beters te koop. Zoals gezegd is het geen bom en de beveiliging doet netjes zijn werk maar de voeding is hier dus wel het probleem want de beveiliging schakelt de voeding uit. Haal een goede voeding die voorbereid is op vermogenspieken van recente videokaarten. 750w is meer dan genoeg. Ook al is de aanbieding eraf, uitvoering: Cooler Master V750 Gold i Multi is nog steeds de beste koop. uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart als je 850w wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matanza
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 22:31
Hoi,

Kan je niet direct een oplossing aanbieden maar wel een ervaring.

Met mijn systeem van 2020 heb ik hetzelfde voor gehad. Tijdens het gamen valt hij gewoon uit. Kan hem wel met de knop terug aanzetten. Alles ge(stress)test maar er kwam niets uit.
Wat ik wel kon vast stellen was wanneer het exact gebeurd. Als er in een game rook/wolken/mist voor kwam. Alle andere situaties waren geen probleem.

Ik ben dan uiteindelijk maar alles systematisch beginnen vervangen. Moederbord, psu, cpu, geheugen,
Bij het vervangen van het intern geheugen was het opgelost. Hoewel tijdens de 1001 test dat ik gedaan heb voor de RAM nooit 1 mini fout is boven gekomen ....

Ik kan het je maar meegeven :)

Mvg,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:03
@D4NG3R dit klopt niet, Seasonic M12II evo (80+ bronze) was jaren geleden een zeer goede koop voor 6 tientjes. Daarom dat hij ook in menig build werd aangeraden. Tegenwoordig kan je dergelijk goede voedingen voor die prijs niet meer vinden. Dat is helaas de tendens. Vroeger werden in midrangebuilds quasi altijd bronze gecertificeerde voedingen aangeraden, nu is gold het minimum, met dito prijs uiteraard.

Na 10j doet die M12II het bij mij trouwens ook nog steeds :)

[ Voor 8% gewijzigd door Flipking94 op 02-10-2024 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloontje

Cloontje

Tea. Earl Grey. Hot.

Topicstarter
Zo ik heb vandaag dus dingen geprobeerd. Ik begin van de middag een ander spel gespeeld (Sackboy A Big Adventure) die trekt ongeveer hetzelfde. Na een uurtje niks aan de hand, gestopt. Het eninge wat ik mij toen nog kon bedenken was 2 mods uitschakelen in Control (FSR mod en een HDR mod) dus in Steam files verify-en. En nog maar eens proberen. Niks geen probleem, 2 uur gespeeld, vanavond na het eten nog 2 uur gespeeld en ook niks aan de hand. Schiet mij maar lek, geen flauw idee. Mod draaide ik ook al sinds het begin.... vaag.

Ik ga toch kijken naar een andere voeding want dat kan geen kwaad. Bedankt iedereen voor het meedenken, en mocht je toch nog iets hebben van goh kijk hier eens na, of meet dit eens door, schroom je niet om het mij te laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:19

D4NG3R

kiwi

:)

Flipking94 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:27:
@D4NG3R dit klopt niet, Seasonic M12II evo (80+ bronze) was jaren geleden een zeer goede koop voor 6 tientjes. Daarom dat hij ook in menig build werd aangeraden. Tegenwoordig kan je dergelijk goede voedingen voor die prijs niet meer vinden. Dat is helaas de tendens. Vroeger werden in midrangebuilds quasi altijd bronze gecertificeerde voedingen aangeraden, nu is gold het minimum, met dito prijs uiteraard.

Na 10j doet die M12II het bij mij trouwens ook nog steeds :)
Dat was absoluut een mooie lijn! En onderstreept ook wat ik zeg; dat was in die tijd namelijk geen budgetvoeding, maar een prima middenmotor.

De B12 lijn waar de TS een voeding van heeft lijkt Seasonic niet als OEM te hebben, de beestje hebben een zeer goedkoop intern design met een wat lager prijskaartje.

Het zal echt geen rotte-peren-voeding ala Trust of MS-Tech zijn, maar uitsluiten heeft zeer zeker wel de voorkeur. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1