Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.475 views

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Verwijderd

Als je lucht verwarmt van 15°C met een relatieve luchtvochtigheid van 10%, 50% of 80% naar 20.0°C blijft de benodigde hoeveelheid energie 1kj/kg lucht per graad stijging. Oftewel 5 kj/kg lucht. De RV heeft verder geen invloed daarop.

Lucht verwarmt nu eenmaal heel makkelijk (soortelijke warmte 1,006 kj/kg). Kijk maar naar een L/L wp; die zorgt in een mum van tijd voor opwarming. Maar op het moment dat je hem uitzet daalt de temperatuur ook heel gemakkelijk. Je buffert geen warmte in een betonnen vloer o.i.d.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:51
@Rhaelak Het vocht in de lucht buffert natuurlijk vrolijk mee.

Verwijderd

Massa 'ontbreekt' vandaar snelle opwarming maar ook weer snelle afkoeling.

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:02
@Rhaelak
Het vocht heeft wel degelijk invloed, maar die is vrij klein.
Een kilo lucht op kamertemperatuur heeft een soortelijke warmte van 1000 J/(kg.K). Waterdamp zit op 1800 J/(kg.K). In een m3 lucht (ongeveer 1,3 kg) van pakweg 20 graden Celsius zit bij een luchtvochtigheid van 90% 15 gram waterdamp, en bij 60% relatieve vochtigheid ongeveer 10 gram. Reken je dit door voor 1 graad en 1 m3 lucht op kamertemperatuur bij een vochtigheid van 90 en 60 procent dan krijg je ongeveer het volgende:

60% = 1000 J/(kg.K) * 1,3 kg + 1800 J/(kg.K) * 0,010 kg = 1300 + 18 = 1318J
90% = 1000 J/(kg.K) * 1,3 kg + 1800 J/(kg.K) * 0,015 kg = 1300 + 27 = 1327J
(bron)

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@ingmar89 Dat klopt, de invloed is echter zo klein dat hier niet mee wordt gerekend in luchtbehandeling. Belangrijker is, zeker bij industriële processen, om te rekenen met de juiste massastroom van lucht in kg/s gerelateerd aan de temperatuur.

Je bron gaat daar de mist in met zijn stelling dat lucht van 20°C een gewicht heeft van 1,3 kg/m3. Bij 20.0°C is dat 1,2kg/m3.

Lucht van -2 heeft een gewicht van 1,3 kg/m3.

Deze afwijking van 0,1 kg/m3 inhoud heeft meer invloed dan de marginale afwijking van 9 kJ in jouw voorbeeld (0,003 kwh voor degene die wil weten hoeveel het is).

@Xiphalon Hoe bedoel je dit bufferen?

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
jerh schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 08:42:
[...]

Dat verbruik valt in jouw situatie toch mee? Je ging uit van 3000/4000 kWh voor de wp. 150 stookdagen (nov - maart). Dan is 18 kWh mi niet echt vreemd. Dat het buiten warmer is, zegt niks over het warmteverlies. Ik merk hier ook dat dagen met veel wind en regen harder aantikken dan koude dagen.

Ook de vochtigheid in huis speelt een rol, want het voelt kouder bij een hoge vochtigheid, dus dan ben je eerder geneigd om de thermostaat nog iets hoger te zetten.
Hoeveel m3 je moet verwarmen speelt natuurlijk ook mee, 500m3 of 1.000 m3 lijkt me een verschil te moeten opleveren in verbruikte kWh

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:06
dunklefaser schreef op donderdag 23 november 2017 @ 17:13:
@Knowbody & @Verwijderd - Nu worden jullie wel erg vieselofisch, of zoiets - maar bij warmtepompen heb je met belangrijkere dingen te doen als overkill(dimensionering) - met name atm onkunde bij de meeste NL-installateurs.
- Helaas lijken die installateurs welke ik bij mij over de vloer had voor een L/W-warmtepomp installatie, op dit moment het liefst aan de hand te willen genomen worden o.a. door de bekende NL-(gas)-ketel-verdachten. En dan krijg je vaak iets van een hybride oplossing in eerste instantie aangeboden. Verder denken dan de door de leverancier op afstand aanbevolen standaard oplossingen zit er meestal niet in.
- Of je krijgt voor € 90,-/h een zgn. advies/ontwerp? van misschien twijfelachtige kwaliteit/betrouwbaarheid aangeboden.
- En als je dan naar referentie-installaties in de particuliere sector vraagt wordt het angstvallig stil

Trouwens in DE, BE, Zwitserland hebben ze modulerende gasketels bijvoorbeeld, Thision S (Elco) kleinste model 1 - 9kW!
De hybride is geen slechte tussenstap. Dat zorgt voor een aantal voordelen:

-Ervaring opdoen gebruikers
-Nooit te weinig vermogen
-Geen ingewikkeld gedoe met bestaand afgiftesysteem
-Geen boiler nodig voor SWW

Je gaat binnen de levensduur van laten we zeggen 15 jaar echt het aardgas niet uit de wijken zien verdwijnen.
De eerste stappen daarvoor zie je in de nieuwbouw of nog nieuw te bouwen wijken, daarna volgen de minder oude wijken.

Mbt CO2 broeikasgas zijn er grotere vervuilers aan te pakken dan aardgas.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:31
Knowbody schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:37:
[...]

Helemaal met je eens, we weten alleen ook dat het niet altijd zo werkt...

Pana WC12H9E8 / 1000L

Verwijderd

[...]

Je gaat binnen de levensduur van laten we zeggen 15 jaar echt het aardgas niet uit de wijken zien verdwijnen.
De eerste stappen daarvoor zie je in de nieuwbouw of nog nieuw te bouwen wijken, daarna volgen de minder oude wijken.

Probleem met een hybridesysteem zonder LTV is dat de retourtemperaturen te hoog op gaan lopen waardoor het rendement van het warmtepompdeel shit is. Ondanks de bak aan radiatoren bij pa en ma waren we daar zonder vloerverwarming niet lekker weggekomen met de warmtepomp :)

• Knowbody
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:56:
[...]

Probleem met een hybridesysteem zonder LTV is dat de retourtemperaturen te hoog op gaan lopen waardoor het rendement van het warmtepompdeel shit is. Ondanks de bak aan radiatoren bij pa en ma waren we daar zonder vloerverwarming niet lekker weggekomen met de warmtepomp :)
Misschien heb ik téveel voorkeur de Daikin hybride ipv een of andere bivalente oplossing.
😊

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. PV 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO. Tesla MY SR 2026

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:20
[...]

Mijn HR-ketel wordt dit jaar 17 jaar oud (sww nog met boilervaatje van 20 l!)
en wordt langzaam aan ook reparatiegevoelig.

Tja - en als ik aangeef dat ik de "tussenstap" wilt overslaan staan de loodgieters met hun mond vol tanden.
Oh - dat staat bij ons niet op de menukaart (van de leverancier?) - Dan moeten we passen en vooral meten (en berekenen!).

Maar zijn er dan ook nadelen aan deze "tussenstap" verbonden? -
(Ieder aantal voordelen hebt z'n aantal nadelen?) - Waarschijnlijk wel.

Met je laatste stelling ben ik trouwens ook eens, maar daar ga ik zelf niet over (EZ, financiën, milieu, etc.).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:33
Mijn Gas verbruik laat een nogal opmerkelijke piek van ruim 4 M3 zien afgelopen maandag. Nu staat de ELGA op stand alone, de CV word nooit ingeschakeld als het goed is Switch A4 verzet hiervoor meen ik. Vanaf het moment dat de ELGA uit is gegaan op 9:00 op maandag de 20e is mijn CV ongeveer 0.4 m3 per uur gaan gebruiken gedurende de rest van de dag, de ELGA is niet meer aan geweest.

Wat kan dit geweest zijn? Kan dit de ELGA geweest zijn die de CV heeft ingeschakeld en zelf niks meer is gaan doen?

• Knowbody
Er zijn twee dT's te meten bij de WP zelf

Die van het watercircuit en die van het koelgascircuit.

Over welke hebben we het eigenlijk?

De dT van het watercircuit kan bijv 2 graden zijn terwijl die aan de andere zijde van de warmtewisselaar dan 4 graden is.
Volgens mij: hoe hoger de flow, hoe groter het verschil tussen deze twee dT's.

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:03:
[...]

Misschien heb ik téveel voorkeur de Daikin hybride ipv een of andere bivalente oplossing.
😊
Het is een mooie oplossing, zeker, we hebben bij mijn ouders een reductie van zo'n 80% op het gas gerealiseerd. All-electric was daar lastig door de grootte van het huis en het verwarmingssysteem (+gebrek aan vloerisolatie). D'r had ook een lummel van een warmtepomp in gemoeten (dubbele buitenunit), iets dat niet de voorkeur had.

Ik sta in dubio om daar de heaters aan te sluiten, maarja nu de salderingsregeling afloopt.... weinig zin. Gas is nog altijd relatief cheap.

• Knowbody
Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:16:
[...]

Ik sta in dubio om daar de heaters aan te sluiten, maarja nu de salderingsregeling afloopt.... weinig zin. Gas is nog altijd relatief cheap.
Volgens mij ben je niet perse of per definitie slechter af met de invoedsubsidie.

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:41
BasvanS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:10:
Mijn Gas verbruik laat een nogal opmerkelijke piek van ruim 4 M3 zien afgelopen maandag. Nu staat de ELGA op stand alone, de CV word nooit ingeschakeld als het goed is Switch A4 verzet hiervoor meen ik. Vanaf het moment dat de ELGA uit is gegaan op 9:00 op maandag de 20e is mijn CV ongeveer 0.4 m3 per uur gaan gebruiken gedurende de rest van de dag, de ELGA is niet meer aan geweest.

Wat kan dit geweest zijn? Kan dit de ELGA geweest zijn die de CV heeft ingeschakeld en zelf niks meer is gaan doen?
Kan verschillende oorzaken hebben. Eentje die ik heb meegemaakt: de Elga kan soms niet aan gaan, ondanks dat de temperatuur al voldoende gezakt is. Gevolg: temperatuur zakt verder, en dan gaat de Elga opeens wél aan en denkt dat de gasketel het maar moet doen. Het is een rare glitch in de regeling, die opgelost wordt door de thermostaat op WAR te zetten, maar de Elga op ruimtegeregeld. Dan is er altijd het signaal 'warmtevraag' vanuit de thermostaat.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Verwijderd

Knowbody schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:18:
[...]

Volgens mij ben je niet perse of per definitie slechter af met de invoedsubsidie.
Die terugleververgoeding gaat lager zijn dan de EB op geleverde stroom. De vraag is even hoe het uitwerkt tov de gasprijs, maar met COP=1 tegen gas concurreren gaat lastig worden. Daarbij gaat die heater met name inkomen als er geen opbrengst van de zon is, dus zul je het normale tarief moeten neertellen. Ordegrootte 16ct/kwh*8 > 65ct voor een m3 gas.

Milieutechnisch is het ook maar de vraag hoe zinvol het is, de transmissieverliezen e.d. zijn ook niet gratis.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2017 15:28 ]

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:41
Bram-Bos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:19:
[...]

Kan verschillende oorzaken hebben. Eentje die ik heb meegemaakt: de Elga kan soms niet aan gaan, ondanks dat de temperatuur al voldoende gezakt is. Gevolg: temperatuur zakt verder, en dan gaat de Elga opeens wél aan en denkt dat de gasketel het maar moet doen. Het is een rare glitch in de regeling, die opgelost wordt door de thermostaat op WAR te zetten, maar de Elga op ruimtegeregeld. Dan is er altijd het signaal 'warmtevraag' vanuit de thermostaat.
@BasvanS

Raar, bij mij gaat dit gewoon goed. ik heb geen WAR, ELGA firmware V 12.65. stooksetting is radiatoren laag.

gaat techneco dit aanpassen in de nwe firmware?

NB. gaat wel gepaard met een overshoot van 0,4.

[ Voor 4% gewijzigd door amarkest op 24-11-2017 15:51 ]

BasvanS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:10:

Maandag was bij ons qua verbruik een "extreme" dag met veel wind en "waterkou", kan dat het niet geweest zijn :?

Maandag verbruik = 20,4kWh
Dinsdag verbruik = 3,8kWh

En dat zat hem niet alleen in de buitentemperatuur.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• BasvanS
Grolsch schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:41:
[...]

Maandag was bij ons qua verbruik een "extreme" dag met veel wind en "waterkou", kan dat het niet geweest zijn :?

Maandag verbruik = 20,4kWh
Dinsdag verbruik = 3,8kWh

En dat zat hem niet alleen in de buitentemperatuur.
Klopt,

Maar waarom doet mijn warmtepomp dan niks en staat mijn CV dan te loeien als een malle? Mijn WP heeft gewoon echt uit gestaan vanaf 9:00..

A4 (dipswitch) staat op ON: Bij verlaagde temperatuur alleen elga buitenunit inzetbaar

• amarkest
BasvanS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:09:
[...]

Klopt,

Maar waarom doet mijn warmtepomp dan niks en staat mijn CV dan te loeien als een malle? Mijn WP heeft gewoon echt uit gestaan vanaf 9:00..

A4 (dipswitch) staat op ON: Bij verlaagde temperatuur alleen elga buitenunit inzetbaar
Wanneer kwam ELGA weer bij? (aanvoertemp, kamertemp)

CV blijft doorgaan tot gevraagde Kamertemp is bereikt. Wellicht staat de stooklijnvoor de CV verkeerd, te laag en dan bereikt de CV pas heel laat de gevraagde kamertemperatuur, omdat ie staat te pendelen naar bv stooklijn vloerverwarmin ipv radiatoren.

[ Voor 23% gewijzigd door amarkest op 24-11-2017 17:16 ]

• BasvanS
amarkest schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:12:
[...]

Wanneer kwam ELGA weer bij? (aanvoertemp, kamertemp)
ELGA is die dag niet meer aan geweest, CV heeft vanaf 18:00 geen gas meer verbruikt. ook de Elga heeft die dag tot 0:00 niks meer gedaan.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:45
Ik volg dit topic ook al tijden. Ik woon sinds vorige maand in een huis uit 1967 en omdat we toch bezig waren met verbouwen (en ik verwarmingsleidingen lelijk vind) hebben we zowel op de begane grond als eerste verdieping overal vloerverwarming aangelegd.

Nu was het enige moderne aan dit huis de splinternieuwe CV-installatie en daarom hebben we daar nog niets aan gedaan maar ben blij dat ik klaar ben voor de toekomst.

Volgend jaar gaan we nog wat energiemaatregelen nemen, zoals spouwmuur- en vloerisolatie. Daarna denk ik aan zonnepanelen. We koken al op inductie en er is in de keuken ook een kokendwaterkraan aanwezig. Effectief gaat het verwarmen dus om beneden en eerste verdieping en tapwater voor alleen de badkamer.

De zolder moet ook nog een keer verbouwd worden en dan leggen we daar ook meteen vloerverwarming aan.

Op mijn garagedak (zijkant huis) zou de unit denk ik perfect kunnen staan. Leidingen zouden door de muur naar de inbouwkast kunnen en vanaf daar recht omhoog naar de CV-ruimte. Moet ik daar dan nog iets behouden voor bijverwarming als het écht koud wordt? En kan dat eventueel elektrisch? Ik voorzie dus zonnepanelen en ik denk sowieso dat stroom veel goedkoper wordt en het dus loont helemaal van het gas af te gaan. Zeker met het huidige kabinetsbeleid.

• MarFan
Eergisteren gaf ik al aan, dat ik mijn (toekomstige) monoBlock wil plaatsen in de schuur en de leiding (voorlopig) wil aanleggen in buis onder aarde. Nadeel, kans op bevriezen van de leidingen, dus maatregelen treffen om dit te voorkomen. (zeker omdat ik wil proberen alleen overdag te draaien is de kans op bevriezen erg hoog)

Om dat te voorkomen kan ik ook voor een Bi-Block kiezen (geen bevriezing toch ?)
Dan komen er alleen de kosten voor een Stek-monteur bij..
Wat als ik hem later wil verplaatsen (tuin gaat op de schop), 2e keer kosten voor monteur ?
Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden ?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• dunklefaser
@Dennis Je bedoelt zeker: het "onbetrouwbare kabinetsbeleid"?
En dat stroom veel goedkoper wordt? Misschien relatief in verhouding tot gas,
dat wordt waarschijnlijk een stuk duurder.

Ik zou de komende winter(s) eerst eens kijken of ik met lage cv-keteltemperaturen kan verwarmen.
Aanvoer < 45 °C, retour < 35 °C om te beginnen.
Anders is je huis (isolatie)&cv-installatie nog niet geschikt voor een warmtepomp.

Maar je was van plan om verder te isoleren - voor al doen!
Misschien ook nog de beglazing/kozijnen goed bekijken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:45
Ja inderdaad, onbetrouwbaar beleid :F.

De cv-keteltemperatuur heb ik al op 45 graden gekregen en daarmee wordt het voldoende warm, maar mijn kruipruimte wordt nu ook erg warm. Daar is dus nog wel wat te winnen. Wij hebben uitgebouwd aan de achterzijde en daarbij is die hele zijde goed geïsoleerd, inclusief HR++ glas. De voorzijde is al door de vorige bewoners voorzien van een kunststof kozijn met goed glas.

Alleen boven voorzijde is nog enkel glas, boven achter hebben we meteen de kozijnen laten vervangen omdat er andere ingrepen noodzakelijk waren (sloop balkon en vervangen deur door raam). Dit kon daardoor meteen mee bij de verbouwing.

Ik ga het eens goed monitoren deze winter. Ik zag wel dat onze cv-ketel veel aan staat. Isolatie is dus echt nodig, maar ik denk dat het afmaken van de laatste klusprojectjes in de keuken (waar nu nog een gat in het verlaagd plafond zit) ook helpt.

Spouwmuurisolatie gehele huis hebben we een offerte van een erkend bedrijf voor zo'n € 1500,- en dat probeer ik van het voorjaar te laten doen (mogelijk dan iets duurder als gevolg BTW-stijging). Oja, ik moet ook nog zorgen voor goede luchtafvoer, want momenteel is alles passief.

• Knowbody
MarFan schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:24:
Eergisteren gaf ik al aan, dat ik mijn (toekomstige) monoBlock wil plaatsen in de schuur en de leiding (voorlopig) wil aanleggen in buis onder aarde. Nadeel, kans op bevriezen van de leidingen, dus maatregelen treffen om dit te voorkomen. (zeker omdat ik wil proberen alleen overdag te draaien is de kans op bevriezen erg hoog)

Om dat te voorkomen kan ik ook voor een Bi-Block kiezen (geen bevriezing toch ?)
Dan komen er alleen de kosten voor een Stek-monteur bij..
Wat als ik hem later wil verplaatsen (tuin gaat op de schop), 2e keer kosten voor monteur ?
Zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden ?
Het is aan te raden om ook in de nacht door te gaan met verwarmen. Dit kan dan op een lagere temperatuur, maar met helemáál stoppen, en zeker als het buiten echt koud wordt, ga je jezelf echt tegenkomen.

• Knowbody
dunklefaser schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 17:36:
@Dennis Je bedoelt zeker: het "onbetrouwbare kabinetsbeleid"?
En dat stroom veel goedkoper wordt? Misschien relatief in verhouding tot gas,
dat wordt waarschijnlijk een stuk duurder.

Ik zou de komende winter(s) eerst eens kijken of ik met lage cv-keteltemperaturen kan verwarmen.
Aanvoer < 45 °C, retour < 35 °C om te beginnen.
Anders is je huis (isolatie)&cv-installatie nog niet geschikt voor een warmtepomp.

Maar je was van plan om verder te isoleren - voor al doen!
Misschien ook nog de beglazing/kozijnen goed bekijken?
Stroom wordt duurder (accijnzen) als gas wordt afgebouwd. Eerder niet.

• Knowbody
@Dennis

Gespoten pur onder de vloer laten aanbrengen.

• dunklefaser
@Knowbody - Niet alleen accijnzen . . .
Wat denk je van het verhogen van de netbeheerkosten voor electra?
Verzwaring infrastructuur is zeker nodig i.v.m. upgraden van de huisaansluitingen
(afstappen van gas, elektrische auto's, zonnepanelen etc.)

• MarFan
Knowbody schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:04:
[...]

Het is aan te raden om ook in de nacht door te gaan met verwarmen. Dit kan dan op een lagere temperatuur, maar met helemáál stoppen, en zeker als het buiten echt koud wordt, ga je jezelf echt tegenkomen.
Heb boilervat. Dus op temperatuur houden van huis gaat door.

Pana WC12H9E8 / 1000L

• dunklefaser
MarFan schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:18:
[...]

Ik hoop dat je een heel groot buffervat hebt. _/-\o_

• BasvanS
Bram-Bos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:19:
[...]

Maar ik heb de ELGA op Stand alone stand staan (Dipswitch 4 op ON)

• Knowbody
MarFan schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:18:
[...]

Ok
Dan heb je een heel groot vat nodig.

Edit: dunk was me voor

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 24-11-2017 18:29 ]

• MarFan
dunklefaser schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:21:
[...]

Ik hoop dat je een heel groot buffervat hebt. _/-\o_
1000ltr en vloerverwarming
kom ik een eind mee. Verwacht niet de hele winter, maar groot gedeelte moet lukken volgens berekeningen.
Maar bi of mono block.. wie geeft advies

Pana WC12H9E8 / 1000L

• Knowbody
Iets anders.

Ben met de geleerden eens dat hoge flow belangrijk is. En dat daarmee Ta in theorie omlaag kan om dezelfde hoeveelheid energie per tijdseenheid te transporteren.

Mijn Daikin hybride staat standaard ingesteld op 15 liter per minuut, 900/uur
In bivalent op 14 en gas-only op 10.

De waarden zijn maximaal waarden. De pomp is modulerend.

De flow kan ik aflezen en het viel op dat ie nooit lager ging dan die 15. Heb de instelling proefondervindelijk in stappen verhoogd naar max 20 liter.
Nu zie ik dat die de 20 niet haalt, daarvoor is het afgiftesysteem dus niet groot genoeg. Prima.

Ik zie dus nu éindelijk verschil als er wat radiatoren mee gaan doen. 18 liter haalt ie wel.
Voorheen kwam die dus nooit verder dan 15.

De potentie vh systeem is nu dus toegenomen. Ruis in de leidingen is waarneembaar, maar gelijk als voorheen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:36
MarFan schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:31:
[...]

kom ik een eind mee. Verwacht niet de hele winter, maar groot gedeelte moet lukken volgens berekeningen.
Je zit met verliezen cvleiding en kans op bevriezing. (stroomuitval of compressorstoring) Als je die STEK niet zo'n probleem vind zou ik gewoon lekker bi laten installeren. Buiten de schuur.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-11 09:01

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Knowbody schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 15:15:
Er zijn twee dT's te meten bij de WP zelf

Die van het watercircuit en die van het koelgascircuit.

Over welke hebben we het eigenlijk?

De dT van het watercircuit kan bijv 2 graden zijn terwijl die aan de andere zijde van de warmtewisselaar dan 4 graden is.
Volgens mij: hoe hoger de flow, hoe groter het verschil tussen deze twee dT's.
Kun je aan mij uitleggen hoe je aan een dT van 4 graden komt in het koelgascircuit?
Lijkt mij wat aan de krappe kant geschat.

[ Voor 3% gewijzigd door Gasschuif op 24-11-2017 20:34 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11 18:35
Rhaelak schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 09:25:
@Grolsch

Het bouwvocht zal inderdaad zorgen voor een hoger energieverbruik het eerste jaar. Dat klopt.

Ik dacht dat @jerh bedoelde RV in zijn algemeen.

Hoewel het klopt dat lucht met een hogere RV meer energie nodig heeft om tot een bepaalde temperatuur verwarmd te worden is het echter verwaarloosbaar klein.
bouwvocht is idd van invloed, maar ik bedoelde idd rv in het algemeen. En dan niet de energie die het direct kost, maar het gevoel. Het voelt dan kouder aan. Het schommelt hier op dit moment tussen de 40 en 50 procent. En kennelijk is dat verschil hier groot genoeg om op te vallen.

• jerh
MarFan schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:31:
[...]

Ik heb hier 800 liter en dat buffert circa 45 minuten, het is dan wel een doodwater vat wat als open verdeler functioneert. Dus dat kon je nog wel eens tegenvallen. Als je veel vloerverwarming hebt, krijg je een retour van 20/21 graden met een hoge flow.

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
dunklefaser schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:13:
Verzwaring infrastructuur is zeker nodig i.v.m. upgraden van de huisaansluitingen
YouTube: National Grid | Fully Charged

Het zou nog wel eens mee kunnen vallen.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

dunklefaser schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:13:
Gasnet wordt dan niks meer aangedaan behalve onderhoud dus kosten kunnen ook verschuiven en voor wijken waar geen geld of huizen zijn voor warmtepompen worden warmtenetten aangelegd.
http://www.hetgroenenet.nl/

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Bram-Bos
BasvanS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 18:26:
[...]

Maar ik heb de ELGA op Stand alone stand staan (Dipswitch 4 op ON)
A4=ON: Bij verlaagde temperatuur: Alleen Elga buitenunit inzetbaar.
Wat was je setpoint dan? Boven of onder de 19˚C (wat de kritische grens is)?

En hoe staat A2: Duo-bedrijf (ON) of niet gelijktijdig actief (OFF)?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• MarFan
jerh schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:08:
[...]

Ik heb hier 800 liter en dat buffert circa 45 minuten, het is dan wel een doodwater vat wat als open verdeler functioneert. Dus dat kon je nog wel eens tegenvallen. Als je veel vloerverwarming hebt, krijg je een retour van 20/21 graden met een hoge flow.
Tot welke temperaturen buffer je dan?

Pana WC12H9E8 / 1000L

• BasvanS
Bram-Bos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 20:43:
[...]

A4=ON: Bij verlaagde temperatuur: Alleen Elga buitenunit inzetbaar.
Wat was je setpoint dan? Boven of onder de 19˚C (wat de kritische grens is)?

En hoe staat A2: Duo-bedrijf (ON) of niet gelijktijdig actief (OFF)?
A2 staat op ON, DUO bedrijf mogelijk Set point = 19
Ik ga deze naar 18.5 zetten voor de woonkamer om dit geneuzel de volgende keer te voorkomen

Ik meen dat de CV loskoppelen een error geeft?

• Bram-Bos
@BasvanS: Vreemd hoor. Hoe kan je cv aan zijn geslagen terwijl hij niet was gekoppeld aan de Elga?
Kritische grens voor Elga-only is inderdaad < 19 graden, niet ≤ 19 graden.

ik zou zeggen: zet WAR aan op de HCTm. Het maakt voor de regeling niks uit.

[ Voor 19% gewijzigd door Bram-Bos op 24-11-2017 21:51 ]

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@BasvanS ketel loskoppelen geeft alleen storing als het via OpenTherm gaat, aan/uit geeft geen storing.

Maar kun je de aanvoerT van je ketel niet ver omlaag zetten, of de Elga gewoon door laten draaien onder de 4C?
Was het trouwens zo koud in het oosten?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• BasvanS
Oxellaar schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:54:
@BasvanS ketel loskoppelen geeft alleen storing als het via OpenTherm gaat, aan/uit geeft geen storing.

Maar kun je de aanvoerT van je ketel niet ver omlaag zetten, of de Elga gewoon door laten draaien onder de 4C?
Was het trouwens zo koud in het oosten?
@Bram-Bos Ketel is nu nog gekoppeld, Elga werkt al onder de 4. Probleem was denk ik mijn interpretatie van CV ketel gebruik uit. Dit geld dus alleen als mijn setpoint 18.5 is, deze is nu 19!

Als ik het nu dus goed begrijp kan ik, als ik de woonkamer temp naar 18.5 zet, ervoor zorgen dat ik de CV echt niet meer gebruik, ik kan dan gewoon de Thermostaat voor de gek houden en hem een half graden lager kalibreren, zodat 18.5 = 19.0?

• Bram-Bos
@BasvanS: Ja, dat is zeker een optie. Een andere is om die 19 graden grens te verlagen naar 18,5 via de servicetool van Techneco (die @Oxellaar o.a. bezit). Een tweede optie is om WAR aan te zetten op je thermostaat zodat de Elga altijd warmtevraag registreert.

• BasvanS
@Bram-Bos Die 19 graden grens moet omhoog naar 19.5 ;) En tja, die WAR, dan wil mijn Elga toch nog steeds de CV bij laten springen?

• Bram-Bos
BasvanS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:30:
@Bram-Bos Die 19 graden grens moet omhoog naar 19.5 ;) En tja, die WAR, dan wil mijn Elga toch nog steeds de CV bij laten springen?
- Je hebt gelijk, naar 19,5 natuurlijk 8)7
- WAR: mijn theorie is (op grond van eigen ervaring) dat er situaties kunnen ontstaan waarin de thermostaat geen warmtevraag doorgeeft, terwijl de T-ruimte al <0.2K onder de T-set zit. Elga zou dan moeten aanspringen, maar doet dat (gek genoeg) niet. T-ruimte daalt dan zoveel verder, dat de Elga op een gegeven moment in paniek het stokje overgeeft aan de cv-ketel. Door de thermostaat op WAR te zetten voorkom je dit: Elga registreert altijd warmtevraag vanuit de thermostaat, maar omdat de Elga op ruimte-regeling staat doet hij gewoon zijn eigen dingetje. Noem het een rare bug.

• BasvanS
Bram-Bos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:35:
[...]

- Je hebt gelijk, naar 19,5 natuurlijk 8)7
- WAR: mijn theorie is (op grond van eigen ervaring) dat er situaties kunnen ontstaan waarin de thermostaat geen warmtevraag doorgeeft, terwijl de T-ruimte al <0.2K onder de T-set zit. Elga zou dan moeten aanspringen, maar doet dat (gek genoeg) niet. T-ruimte daalt dan zoveel verder, dat de Elga op een gegeven moment in paniek het stokje overgeeft aan de cv-ketel. Door de thermostaat op WAR te zetten voorkom je dit: Elga registreert altijd warmtevraag vanuit de thermostaat, maar omdat de Elga op ruimte-regeling staat doet hij gewoon zijn eigen dingetje. Noem het een rare bug.
Jij zegt dus eigenlijk, dat als ik nu mijn Temp truckje toepas, het zo zou kunnen zijn dat zowel CV als ELGA niet aangaat? Of schiet dan de elga gewoon op standje max?

• Bram-Bos
Ja, dat zou kunnen, in de situatie die ik heb geschetst. Vorig jaar veel gedoe hiermee gehad. Op een gegeven moment (denk ruimte-T is <4K onder setpoint) gaat de Elga toch wel weer wat doen, maar dat punt wil je niet bereiken.
Instellen WAR op thermostaat is een no-brainer: het kost je niks in termen van regeltechniek, en het is een perfecte afvanger voor dit soort situaties.

• BasvanS
Bram-Bos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 22:41:
Ja, dat zou kunnen, in de situatie die ik heb geschetst. Vorig jaar veel gedoe hiermee gehad. Op een gegeven moment (denk ruimte-T is <4K onder setpoint) gaat de Elga toch wel weer wat doen, maar dat punt wil je niet bereiken.
Instellen WAR op thermostaat is een no-brainer: het kost je niks in termen van regeltechniek, en het is een perfecte afvanger voor dit soort situaties.
Zeg maar hoe ( Bij de Honeywell die standaard bijgeleverd word)?

• Bram-Bos
BasvanS schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:02:
[...]

Zeg maar hoe ( Bij de Honeywell die standaard bijgeleverd word)?
RTFM p23:
De thermostaat zal bij een weersafhankelijke regeling anders moeten worden ingesteld. In het installateursmenu moeten twee instellingen worden gewijzigd. Zie hoofdstuk Het wijzigen van installateursinstellingen 7.2.1 over het bereiken van het installateursmenu in de Honeywell Chronoterm Touch Modulation.
  • Stel in het installateursmenu parameter 29 (ruimte weersaf) in op 1. Hierna zal de thermostaat weersafhankelijk regelen.
  • Stel in het installateursmenu parameter 30 (stooklijn) in. Kies deze stooklijn zodanig dat deze past bij de benodigde temperaturen van het afgiftesysteem, zodat er continu doorstroming is en er dan voldoende vermogen wordt afgegeven om het gebouw op de gewenste temperatuur te houden. Zie Figuur 10.1 voor de verschillende stooklijnen in de thermostaat.
Het tweede punt is overigens irrelevant in deze set-up met Elga op ruimte-geregeld

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 24-11-2017 23:10 ]

• BasvanS
Bram-Bos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:05:
[...]

RTFM p23:

[...]

Het tweede punt is overigens irrelevant in deze set-up met Elga op ruimte-geregeld
Hmm, dat betekend dus dat ik de Elga altijd zorgt dat het water in de het CV systeem op de TA gezet word. Dan worden dus ook de slaapkamers waarvan de "knop" open staat altijd gestookt?

• Bram-Bos
Nee hoor. Elga kijkt alleen naar de T-set en T-ruimte, en bepaalt op basis daarvan of hij in actie moet komen. OT-signaal 'warmtevraag' vanuit thermostaat is wel een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde voor actie van de Elga.

Edit: de truuk is dat je de thermostaat op WAR zet maar de Elga niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 24-11-2017 23:29 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos Ik volg je even niet... WAR inschakelen op de Elga zorgt niet voor een "continu" aanvoerT adhv de buitenT?

Edit... Aha

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 24-11-2017 23:33 ]

• Bram-Bos
@Oxellaar: Nee, WAR inschakelen op de thermostaat, maar de Elga op ruimte-geregeld laten staan (B2=OFF) leidt ertoe dat de Elga puur op rumte-T regelt, ondanks dat de thermostaat continu warmtevraag geeft én een stooklijn doorgeeft.

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos Eens kijken of dat ook met de etwist thermostaat kan.
Volgens techneco is die geschikt voor WAR icm de Elga

• BasvanS
Damn, de thermostaat is al met -1.5 gecorrigeerd en geeft nog steeds 0.5 graad meer aan dan de andere thermostaten in huis.. verder naar beneden kan dus niet..

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
*O* *O* De allereerste defrost *O* *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0iKe1pSUo5hSz9cOgDNV1kXE/full.jpg
(zonder buffervat, invloed op kamertemp = 0)

Jammer dat ik sliep :(

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 24-11 03:46
Elga pruttelt lekker, 2 defrosts gehad vanacht. Volgens mij nog voldoende capaciteit over voor de echte koude dagen.
Tot nu toe 3,3 kw verbruikt
Afbeeldingslocatie: https://s17.postimg.org/k6axqtcjz/Schermafbeelding_2017-11-25_om_08.24.06.png

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Hier ook de eerste defrost vanochtend veranderde de buitenunit in een rookmachine

Be fast .... Be furious....

Verwijderd

Geen defrosts, pruttelt keurig op CAP Fr 22, Ta=33 Tr=31, kamerT 21.7C, verbruikt 4.83kWh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wIpYIMlLF9xkmGcxpcbfpFEN/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZRVUvqSiushnCFqNcUbJxrkI/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hc8kTwSliLG8ii99b52YR8zh/thumb.png

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 08:50 ]

• Daannn1987
Bl4ckviper schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 08:30:
Hier ook de eerste defrost vanochtend veranderde de buitenunit in een rookmachine
Heb eerlijk gezegd de defrosts nog nooit mogen aanschouwen.. De buitenunit staat op de garage waar ik geen zicht op heb. Voel er weinig voor om om 4 uur snachts met een ladder het garage dak op te klimmen :+

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Hier ook geen defrost, WP stond uit vanaf 21.30 uur
Kamertemp van 21,0 naar 19,5 vanmorgen.
Ik wacht ff op de zon nog, voordat ik hem weer aanslinger. :+

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xzuvf0jgexgdx.jpg

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:23
Bram-Bos schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 23:19:
Nee hoor. Elga kijkt alleen naar de T-set en T-ruimte, en bepaalt op basis daarvan of hij in actie moet komen. OT-signaal 'warmtevraag' vanuit thermostaat is wel een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde voor actie van de Elga.

Edit: de truuk is dat je de thermostaat op WAR zet maar de Elga niet.
Is dit dan iets dat ook mijn 'probleem' van het ' s nachts bijschakelen van de ketel kan voorkomen/verminderen? Ik heb namelijk het idee dat dat ook komt door het te ver terugzakken van de kamertemperatuur (staat op 19 continu) in combinatie met koudere nachten (heeft hier vannacht gevroren), waardoor de Elga het niet meer trekt om de boel van 18,5 naar 19 te krijgen. Ik heb dan de houtkachel aan gehad, waardoor de Elga (denk ik) pas weer wat gaat doen als de temperatuur 0,5 onder het setpoint op de thermostaat zit.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Daannn1987
Aziraphale schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 08:42:
[...]

Is dit dan iets dat ook mijn 'probleem' van het ' s nachts bijschakelen van de ketel kan voorkomen/verminderen? Ik heb namelijk het idee dat dat ook komt door het te ver terugzakken van de kamertemperatuur (staat op 19 continu) in combinatie met koudere nachten (heeft hier vannacht gevroren), waardoor de Elga het niet meer trekt om de boel van 18,5 naar 19 te krijgen. Ik heb dan de houtkachel aan gehad, waardoor de Elga (denk ik) pas weer wat gaat doen als de temperatuur 0,5 onder het setpoint op de thermostaat zit.
Denk dat het probleem van de houtkachel is dat je primair lucht verwarmd wat ook weer heel snel afkoelt. Dan moet de ELGA ineens als een idioot bijstoken en zal dan inderdaad de cv om hulp vragen.

Heb je toevallig ook vloerverwarming?

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Daannn1987 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 08:36:
[...]

Heb eerlijk gezegd de defrosts nog nooit mogen aanschouwen.. De buitenunit staat op de garage waar ik geen zicht op heb. Voel er weinig voor om om 4 uur snachts met een ladder het garage dak op te klimmen :+
zo bijzonder is het niet zou er zeker niet voor opstaan of ergens op klimmen. De temperatuur is verder ook niet gedaald in huis.

@Grolsch
Inmiddels ben ik wat verder met de instellingen met behulp van @Jan Treur . Hij heeft nagenoeg dezelfde hangen.

Nu is de wp in rust gegaan vanaf gister 19:38 tot aan 4:30 ik denk ook een defrost. Daarna weer in rust tot de defrost die ik vanochtend aanschouwde om 8:00. Daarnaast is alles netjes op temperatuur en ook de speedcomforts op de radiatoren gaan nu aan.

Aanvoer temp is niet verhoogd.

Be fast .... Be furious....

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:10
mgroen81 schreef op zondag 19 november 2017 @ 19:16:
[...]

In de nederlandse handleiding noemen ze de thermostaat ook een thermistor. :)
Je moet dus in het menu onder "Basis instellingen" bij "instelling thermistor voor Zone2" instellen op RC 1-8.
Ik heb dat ook moeten doen voor Zone1. Daar heb ik de draadloze thermostaat voor gebruikt. moeten doen voor Zone1. Daar heb ik de draadloze thermostaat voor gebruikt.
bedankt en bijna :)

dit zijn de settings:
rc 1-8 = radio controlled thermosstaat 1 t/m 8
thermisistor = temp afhankelijke weerstand in ruimte (ntc/ptc weet ik niet)
hoofdbediening = een aan/uit thermosstaat, zeg maar de oude honeywell met kwikdruppel of in mijn geval een relais die door z-wave aangestuurd wordt

toch bedankt voor meedenken!

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-12 06:42
Ik heb hier de regeling een paar weken geleden veranderd. Voorheen gebruikte ik het bedieningspaneel als kamerthermostaat. Ta was al snel 27-28 graden en de warmtepomp draaide meestal vroeg in de morgen.

Nu heb ik via Domoticz geregeld dat de warmtepomp na zonsopkomst volgens een 'weersafhankelijke' stooklijn de vloer gaat verwarmen. Enige reden van die stooklijn is dat ik hiermee kan zorgen dat het water naar de vloer niet warmer wordt dan 24-25 graden en de vloer uiteindelijk 23 graden wordt.
Dit is bij ons voldoende om het in de verwarmde ruimtes 21 graden te maken. Als we nou zin hebben om de houtkachel te branden, of als het een dag flink zonnig is, dan blijft de vloer behaaglijk. Door de lage temperatuur in de vloer wordt het ook niet overdreven warm in huis.
's nachts staat de warmtepomp nu stil, tenzij de kamertemperatuur zakt onder de 19 graden. Dat is hier nog niet voorgekomen.

In november heeft de warmtepomp hierdoor heel vaak direct gebruik kunnen maken van de energie van de zonnepanelen. (Met het oog op toekomstige versobering van salderingsregelingen ben ik dit experiment gestart.) Ik ben benieuwd hoe dit regime bevalt als het straks nog wat kouder wordt.
Voor de DCOP heeft het overigens wel een gunstig effect, overdag is het warmer dan snachts en de lagere TA heeft ook een positief effect op de COP.
Het standby gebruik blijft overigens nog steeds een dominante factor, tot op heden heb ik in november nog maar iets van 75kWh verbruikt voor verwarming..

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Aziraphale
Daannn1987 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 08:55:
[...]

Denk dat het probleem van de houtkachel is dat je primair lucht verwarmd wat ook weer heel snel afkoelt. Dan moet de ELGA ineens als een idioot bijstoken en zal dan inderdaad de cv om hulp vragen.

Heb je toevallig ook vloerverwarming?
Dat is ook mijn gevoel, aangezien hij altijd pas halverwege de nacht de cv erbij trekt. Ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren. Nu staat er wel meer vermogen in de woonkamer dan noodzakelijk, maar het blijven radiatoren. Afgaande op hoe ik eerst met de cv stookte denk ik dat de Elga het moet kunnen doen als hij naar 42 graden aanvoer stookt, maar hoe ga ik hem zover krijgen zonder de ketel er bij te trekken? De ketel loskoppelen vind ik ivm echt koude dagen geen goede optie, dus ik ben echt aan het kijken naar tweaks om de Elga zo veel mogelijk zonder de ketel te laten doen.

Continu 19 graden en de gordijnen 's nachts op de vensterbanken leggen ipv voor de radiatoren laten hangen hebben al wat geholpen, maar ik wil uiteraard meer. :-) Het gaat me dan vooral om minimaliseren van het gasverbruik, want ik wil graag dat mijn collega in het aardbevingsgebied niet nog meer scheuren in het huis krijgt...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• jerh
Aziraphale schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:55:
[...]

Dat is ook mijn gevoel, aangezien hij altijd pas halverwege de nacht de cv erbij trekt. Ik heb geen vloerverwarming, alleen radiatoren. Nu staat er wel meer vermogen in de woonkamer dan noodzakelijk, maar het blijven radiatoren. Afgaande op hoe ik eerst met de cv stookte denk ik dat de Elga het moet kunnen doen als hij naar 42 graden aanvoer stookt, maar hoe ga ik hem zover krijgen zonder de ketel er bij te trekken? De ketel loskoppelen vind ik ivm echt koude dagen geen goede optie, dus ik ben echt aan het kijken naar tweaks om de Elga zo veel mogelijk zonder de ketel te laten doen.

Continu 19 graden en de gordijnen 's nachts op de vensterbanken leggen ipv voor de radiatoren laten hangen hebben al wat geholpen, maar ik wil uiteraard meer. :-) Het gaat me dan vooral om minimaliseren van het gasverbruik, want ik wil graag dat mijn collega in het aardbevingsgebied niet nog meer scheuren in het huis krijgt...
Kan je de cv ketel niet op een zwave stekker zetten, temperatuur binnenhalen en rule maken in bijv. domoticz dat bij een buitentemperatuur van minder dan x, de stroom weer aan gaat op de cv en anders stroom uit op de ketel.

• Bram-Bos
@Aziraphale: En de inmiddels klassieke Tweakers-Elga-truuk van twee thermostaten, één voor je Elga en één voor je cv? Dan stel je die laatste een halve graad, of 's nachts desnoods een graad lager in. Dan zal de Elga alle werk moeten gaan doen. Consequentie is wel dat hij in zo'n houtstook-situatie snel vol aan de bak zal gaan, met slechtere COP dan nodig.

• amarkest
defrosts ..... geen idee, maar ELGA heeft 't weer goed gedaan vannacht.

nacht instelling 19,2c om 07.00 19,4 08.00 19,6 09.00 19,8 10.00 20,2c (geen vloerverwarming)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HpnZ4gQXbePdRQYgcpVJLjlQ/thumb.jpg

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

Interessante ontwikkeling wellicht? Betaal de inkoopprijs voor stroom per dag :

https://www.easyenergy.co...oBATIEn45f2hoCW_IQAvD_BwE

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Bram-Bos
Carboy54 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:33:

Vooral handig als je kunt bufferen lijkt me. Maar dan nog: even uitgaande van de spread van 2,4 cent tussen min en max per kWh die ik zie, zou het mij op jaarbasis 31 euro schelen als ik alles tegen de minimumprijs zou kunnen inkopen...

• amarkest
BasvanS schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 00:53:
Damn, de thermostaat is al met -1.5 gecorrigeerd en geeft nog steeds 0.5 graad meer aan dan de andere thermostaten in huis.. verder naar beneden kan dus niet..
andere thermostaat proberen???

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:07
Carboy54 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:33:

Ik verkoop alleen maar........

1 PVoutput . Dongen NB

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:27:
@Aziraphale: En de inmiddels klassieke Tweakers-Elga-truuk van twee thermostaten, één voor je Elga en één voor je cv? Dan stel je die laatste een halve graad, of 's nachts desnoods een graad lager in. Dan zal de Elga alle werk moeten gaan doen. Consequentie is wel dat hij in zo'n houtstook-situatie snel vol aan de bak zal gaan, met slechtere COP dan nodig.
Ga ik even naar zoeken, want ik heb geen idee hoe ik dat aan moet sluiten en waar ik dan die tweede thermostaat moet gaan plaatsen... Extra thermostaat heb ik nog wel liggen, dus ik kan het zo fixen. Mooiste zou zijn als hij niet pas bij 18,5 zou gaan verwarmen, maar bij 18,9. Maar ja, dat zal dan wel weer pendelgedrag op gaan leveren. :(

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Bram-Bos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:46:
[...]

Vooral handig als je kunt bufferen lijkt me. Maar dan nog: even uitgaande van de spread van 2,4 cent tussen min en max per kWh die ik zie, zou het mij op jaarbasis 31 euro schelen als ik alles tegen de minimumprijs zou kunnen inkopen...
Dat lijkt interresant maar persoonlijk heb ik toch een welkomskorting van rond de 200 euro, en een vaste prijs dan weet ik waar ik aan toe ben.
En omdat ik op dit moment nog een overschot heb heb ik het liest de hoogst mogelijke prijs voor elektriciteit ipv de laagst mogelijke, dit werkt natturlijk alleen zolang we nog kunnen salderen, zolang dat nu nog kan wil ik er zoveel mogelijk gebruik van maken.

[ Voor 20% gewijzigd door Raolte op 25-11-2017 11:09 ]

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 10:58:
[...]

Ga ik even naar zoeken, want ik heb geen idee hoe ik dat aan moet sluiten en waar ik dan die tweede thermostaat moet gaan plaatsen... Extra thermostaat heb ik nog wel liggen, dus ik kan het zo fixen. Mooiste zou zijn als hij niet pas bij 18,5 zou gaan verwarmen, maar bij 18,9. Maar ja, dat zal dan wel weer pendelgedrag op gaan leveren. :(
Elga gaat niet pas bij 18,5 verwarmen, maar al op het moment dat de T-ruimte <+0.3K boven T-set is. Dus bij T-set van 18,5 zal Elga aangaan als T-ruimte <18,8.

Jouw probleem is dat de T-ruimte hard achteruit holt na een avondje hout stoken, en de T-ruimte al snel <18,5 is. En dan gaat de Elga hollen.

Jij zou eigenlijk 's nachts op WAR moeten draaien en overdag op T-ruimte. Met de iSense is dat zelfs te regelen, maar niet met de Elga...

Verwijderd

Vraagje aan Pana/Kamstrup bezitters. Is dit mogelijk de 'gevreesde' COP verslechtering op het koudste moment v.d. dag/nacht ? CAP Fr 19->22 en opgenomen vermogen van 545W->626W.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OgZ1e5M0XtR5lG1zaXv3WQFT/full.png

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:34:
[...]

Elga gaat niet pas bij 18,5 verwarmen, maar al op het moment dat de T-ruimte <+0.3K boven T-set is. Dus bij T-set van 18,5 zal Elga aangaan als T-ruimte <18,8.

Jouw probleem is dat de T-ruimte hard achteruit holt na een avondje hout stoken, en de T-ruimte al snel <18,5 is. En dan gaat de Elga hollen.

Jij zou eigenlijk 's nachts op WAR moeten draaien en overdag op T-ruimte. Met de iSense is dat zelfs te regelen, maar niet met de Elga...
Dan heb je het (denk ik) over de open haard stand van de iSense? Zou dan de Honeywell permanent op WAR zetten (wat je eerder noemde, in combinatie met t-ruimte op de Elga) ook niet helpen? Of blijf ik dan dat T-ruimte probleem houden?

• amarkest
Aziraphale schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:43:
[...]

Dan heb je het (denk ik) over de open haard stand van de iSense? Zou dan de Honeywell permanent op WAR zetten (wat je eerder noemde, in combinatie met t-ruimte op de Elga) ook niet helpen? Of blijf ik dan dat T-ruimte probleem houden?
je kan wellicht stoppen met houtstook?? 8) 8) 8)

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:43:
[...]

Nee, ik bedoelde nog op een andere feature van de iSense (OTC/RTC eco: Weersafhankelijk met comfortfunctie), maar zie nu dat die precies omgekeerd werkt: WAR overdag, RAR 's nachts.

Mijn truukje met de AR gaat jouw probleem niet oplossen, zolang je 's avonds hout blijft stoken.

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:46:
[...]

je kan wellicht stoppen met houtstook?? 8) 8) 8)
Wil je niet zo vloeken! :P

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 12:57:
[...]

Nee, ik bedoelde nog op een andere feature van de iSense (OTC/RTC eco: Weersafhankelijk met comfortfunctie), maar zie nu dat die precies omgekeerd werkt: WAR overdag, RAR 's nachts.

Mijn truukje met de AR gaat jouw probleem niet oplossen, zolang je 's avonds hout blijft stoken.
Dan laat ik het zo, want die houtkachel wil ik niet missen. :-)

• amarkest
heel gezellig, hoor zo'n houtbrander.
Bij mij in een straal van 100mtr staan er ook 30 van die houtbranders.
Is regelmatig niet te harden op straat van de stank, hoeveel fijnstof dat oplevert weet ik niet, maar ik weet wel dat ze aardig bijdragen aan de slechte luchtkwaliteit in het stookseizoen.

• reneeke1970
Verwijderd schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 11:43:
Vraagje aan Pana/Kamstrup bezitters. Is dit mogelijk de 'gevreesde' COP verslechtering op het koudste moment v.d. dag/nacht ? CAP Fr 19->22 en opgenomen vermogen van 545W->626W.
[afbeelding]
80 watt...... Hmmm...... Expansie vat verwarming?

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@reneeke1970 paar uur ?

• Aziraphale
amarkest schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 13:23:
[...]

heel gezellig, hoor zo'n houtbrander.
Bij mij in een straal van 100mtr staan er ook 30 van die houtbranders.
Is regelmatig niet te harden op straat van de stank, hoeveel fijnstof dat oplevert weet ik niet, maar ik weet wel dat ze aardig bijdragen aan de slechte luchtkwaliteit in het stookseizoen.
Dat noemt men ook wel beroerde stokers. Die van mij ruik je niet, daar zorg ik wel voor. Als je heet genoeg stookt en met goed hout, dan hoeft een kachel niet te stinken.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

Voordelig ( €13) realtime en over een periode het verbruik in beeld brengen? Lijkt mij prima voor mijn 5Kwh Pana toch?

https://www.lightinthebox...6293490.html?prm=1.1.92.1

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Aziraphale
Ben aan het spelen met de instellingen in Domoticz van de Fibaro tussenstekker die ik net binnen heb en nu voor de Elga heb gezet. Hoe hebben jullie de verschillende parameters staan om een zo goed mogelijk beeld van het verbruik te krijgen? De standaard instellingen lijken me namelijk een vrij algemeen beeld te geven en ik heb de neiging om alles zo laag mogelijk te zetten voor een nauwkeuriger beeld. Maar nu ben ik wat dit betreft een noob, dus advies is welkom. :-)

Edit: Ben er al achter een. Je moet niet de beveiliging op 2500 watt zetten, want dan schakelt de Elga direct weer uit... :-(

[ Voor 12% gewijzigd door Aziraphale op 25-11-2017 15:41 ]

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
develdonk schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 09:25:
[...]

bedankt en bijna :)

dit zijn de settings:
rc 1-8 = radio controlled thermosstaat 1 t/m 8
thermisistor = temp afhankelijke weerstand in ruimte (ntc/ptc weet ik niet)
hoofdbediening = een aan/uit thermosstaat, zeg maar de oude honeywell met kwikdruppel of in mijn geval een relais die door z-wave aangestuurd wordt

toch bedankt voor meedenken!
Graag gedaan. Ik weet wat een thermistor is. Het wordt in de nederlandse handleiding alleen wel zo benoemd. Slechte vertaling.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6Ch0KhrloVWYQv9ueYzHl63g/thumb.jpg

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Verwijderd

Carboy54 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:43:
Voordelig ( €13) realtime en over een periode het verbruik in beeld brengen? Lijkt mij prima voor mijn 5Kwh Pana toch?

$ 9.10 https://www.ebay.com/sch/...0&_nkw=Sonoff+Pow&_sop=15

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2017 15:54 ]

• reneeke1970
Meen dat hier wel eens iemand heeft gezegd dat die onder een bepaalde temp ingeschakeld word. En aangezien het gevroren heeft

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Carboy54 schreef op zaterdag 25 november 2017 @ 14:43:

Die dingen zijn schakelaars, ze bekrachtigen een relais om stroom door te geven. Als jij op dat relais vertrouwd dat hij ingeschakeld blijft en geen slechte contacten gaat krijgen na langdurig 1000/1500 watt, dan zou ik zeggen ga je gang.
Ik riskeer geen stroom uitval met een compressor onder hoge druk.

1 PVoutput . Dongen NB

Verwijderd

@reneeke1970 Anders dan een Fibaro ?
Pagina: 1 ... 60 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.