Grolsch schreef op donderdag 23 november 2017 @ 08:01:
Om nog even water op het vuur te gooien, om aan te geven dat in ieder geval bij mij WAR alleen niet zou werken.
Vannacht de grootste afkoeling ooit in mijn huis gehad (het was vanmorgen 19,8 graden, dus een daling van 1,2 graad in 1 nacht) met een buitentemperatuur van maar liefst +12 graden!
Vorige week nog nachtvorst gehad, en de temperatuur was 's nachts gedaald met 0,4 graden.
Conclusie voor mijn woning, puur en alleen op WAR draaien is dus geen optie, zoals voorspeld door velen.
We kunnen allerlei vreselijk ingewikkelde formules bedenken gebaseerd op buitentemperatuur, windsnelheid, windrichting, zoninstraling, relatieve luchtvochtigheid gedeeld door de stemming van de vrouw en de hond, maar eigenlijk is er een hele simpele en ook veel goedkopere oplossing als allerlei baksteen in het water temperatuursensorenoplossingen, namelijk "DE THERMOSTAAT".
Het is een apparaatje die volautomatisch tegen de WP zegt dat de ruimtetemperatuur bereikt is, en de WP uitschakelt, en hij kost nog geen € 50,00
[
afbeelding]
Ik ben blij dat ik een wat "stevigere" WP heb aangeschaft die matcht met de warmteverliesberekeningen van mijn woning. Sommigen voorspelden een verschrikkelijke pendelmachine, en vonden het maar zinloos en overdreven, maar onze WP pendelt niet / nauwelijks.
Mooie lange runs op een laag vermogen, daardoor in het optimale "COP" gebied van de WP en binnen afzienbare tijd mijn SWW water weer op temperatuur.
Gegevens moeten nu juist zijn, er is een nieuwe KWH meter gemonteerd.
[
afbeelding]
Wat als ik zoals sommige personen beweren een WP had gekocht die 5KW vermogen had gehad.:?
1. Ik had 24*7 moeten stoken om de keet warm te houden, niet omdat het comfortabel is, maar omdat ik anders onvoldoende vermogen zou hebben.
2. SWW maken zou een keer zo lang duren als nu (1,5 tot 3 uur per dag)
3. De WP had meer op zijn/haar teentjes moeten lopen (hoger toerental)
Voordeeltje voor de kleine WP zou de iets betere COP zijn geweest.
Maar met een behoefte van "stel" 12000KWH vermogen met een COP van 4 = 12000/4*0.10 (eigen opwek) = € 300,00
10% betere COP = 12000/4.4*0.10 = € 272,00 per jaar
Die € 28,00 per jaar verdien ik ruimschoots terug omdat ik wel een WP heb die SWW kan maken met een COP van 3 i.p.v. een COP van 1 met een elektrische boiler