Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.184 views

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:22
Maikie18 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:49:
[...]

Kan ik weinig aan doen, is puur de zon die de temperatuur ineens >3 graden doet stijgen
[afbeelding]
Wp laten stoppen bij 21 misschien?

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 20:28
reneeke1970 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:24:
[...]

Wp laten stoppen bij 21 misschien?
De temperatuur loopt niet op door de WP maar door de zon, stoppen zou wel een besparing opleveren maar zorgt er niet voor dat het minder warm wordt.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
Zo, kamerthermostaat staat nu op 20,5 graden continu. Eens kijken wat dat deze maand gaat doen voor Elga. Dan kunnen er pas conclusies getrokken gaan worden.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Tomexergie De buitenunit is zeker niet echt stil. Volgens mij is het een vrij simpele compressor.
Mijn Samsung is ook stukken stiller, maar dat is een twin rotary, een dubbele scroll dus.
Dat geeft minder geluid en trillingen.
Maar heb hier niks te klagen over het geluid van de Elga gelukkig.

@icecoolsniper
Je kunt de vrijgave van de ketel wel blokkeren tot een gewenste buitentemperatuur.
Daarboven komt de ketel nooit bij. Bij mij is boven de 7 graden de ketel uitgeschakeld.
Of de wachttijd, voor inschakelen ketel, instelbaar is moet ik nog eens uitzoeken. Er staat wel een parameter tussen met graadminuten voor inschakelen ketel, maar die heb ik nog niet gewijzigd.

En nachtverlaging, ik doe het wel. In de nacht naar 19, overdag langzaam naar 20.5 tot 21 graden.
In de ochtend vind ik 21 echt te warm.
De boel koelt hier ook redelijk af in de nacht. Gisteren van 25c om 23.30, naar 20 of 7 uur vanmorgen 8)
Pas om 14.00 werd de elga weer eens wakker.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Tomexergie schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:17:
Naast de kwantitatieve monitoring is het interessant om ook andere aspecten te inventariseren.
Het voordeel van ons Tweakersforum t.o.v. fabrieksinformatie is dat wij echte praktijk informatie kunnen geven.
Ik denk daarbij als voorbeeld aan de volgende aspecten:
- Geluid: meting bv op 3m afstand op volvermogen bij 0/5/10C buiten.
- Bivalent mogelijkheid: en/en met HR ketel ; problemen, werkt modulerend via openthem of aan/uit
- Combinatie met boiler mogelijk(aansturing driewegklep enz
- Regeltechnisch: Informatie op diplay en instelbaarheid en regeling
- Meting COP aanwezig.

- enz enz

Als voorbeeld mijn eigen situatie: Mijn Elga/Toshiba maakt veel herrie bij volvermogen. Verder heeft hij geen regeltechische voorziening om een SSW boiler aan te sluiten. De weersafhankelijke regeling werkt ook niet optimaal omdat de thermostaat niet ontworpen is voor een LT warmtepomp. Zo heb ik nog wel meer commentaar.

Hiervoor een aparte tabel maken met de belangrijkste aspecten.

Graag reaktie hoe andere deelnemers hier tegenaan kijken of andere voorstellen hebben.
Bovenstaande vind ik persoonlijk wat minder interessant.
Wat ik wel mis:

- Type afgifte systeem (vloerverwarming/radiatoren)
- Type woning (vrijstaand / 2 onder 1 kap)
- Isolatie status (epc norm)
- Aantal vierkantemeters te verwarmen
- Oriëntatie systeem (noord/oost/zuid/west)
- Regio van het land
- Wel of geen nachtverlaging (aan / uit/temperatuur)
- Speciale modificaties ten gunste van de WP installatie

Mijn COP is in het overzicht is laagst, maar mijn verbruik is daarentegen ook het laagst.
Bovenstaande toevoeging zet de behaalde resultaten mogelijk in de juiste context.
Hallo Arnnold :w
Je huis extra verwarmen zodat je nachtverlaging kan toepassen vind ik een beetje krom, maar zal wel aan mij liggen. Sterker: Ik kan/wil geen hogere temperatuur stoken anders moet de deur naar de tuin ook open. Ik krijg het voldoende warm in de woonkamer.
Ik maak mijn huis helemaal niet extra warm, hoe kom je daar bij :?
Ik heb alleen een afgiftesysteem en Ta die kan verwarmen, en niet alleen warm houden
Je noemt 30 graden in de vloer. Moet er niet aan denken.
Want :? Vloeroppervlakte wordt bij mij niet warmer als 22 á 23 graden.
Het artikeltje betreft volgens mij stoken met een CV ketel. Verwarmen met een CV is toch een heel andere manier van stoken. WP is een warmhoud plaatje.
Dat maak jij ervan, warmteverlies = warmteverlies, of je nu stookt met een houtkachel, kaarsen, WP, CV ketel of kampvuur het warmteverlies staat los van het verwarmingssysteem
Citaat: Een ruimte op temperatuur houden ( je bedoelt 24/7) kost meer energie dan nachtverlaging toepassen.

Met nachtverlaging staat de meter even stil, klopt, maar om alles weer comfortabel warm te krijgen heeft een WP "moeite" mee.
Mijn WP heeft daar helemaal geen moeite mee :?
Ik draai op dit moment zelfs nog op de 50% begrenzing.
Comfort van een warme vloer is voor een deel weg.
Met een Ta van 24 heb ik een aanzienlijk koudere vloer als met een Ta van 30, dus wat je daar mee bedoelt is mij ook niet duidelijk
Als ik mijn verbruik afzet tegen het comfort wat ik daarvan heb trek ik de conclusie dat mijn isolatie redelijk op orde is en mijn afgiftesysteem aardig in evenwicht is. Op de zolderkamer en overloop is het ook 20 graden.
Ik stook dus helemaal niets te warm. Op de tijdstippen dat we thuis zijn is de ruimte 21 graden, om 22:00 pas ik 1 graad nachtverlaging toe met als resultaat dat de WP 10 uur uit gaat. Met deze buitentemperaturen is het 's ochtends dan 20,5 graden in huis.

Om 08:00 begint de WP op het meest rustige tempo / laagste stand weer met verwarmen, dus helemaal "geen moeite" voor de WP.

Ik denk dat het afgiftesysteem (radiatoren of vloerverwarming) en isolatiewaarde van de woning meer bepalend is voor het toepassen van nachtverlaging als dat het een WP/CV/houtkachel is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

mgroen81 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:12:
Maand oktober
kWh (e): 125,0
kWh (th): 494,8 (gemeten met externe warmtemeter)
COP van 3,96
Dit is dus inclusief SWW, alle stand-by verliezen, externe pomp en evt. booster heaters verbruik.
Lijkt me niet slecht.

Het is nu wel bevestigd dat de interne warmtemeter vrij waardeloos is lig.
Wat zijn de gegevens van je Ecodan dan :? Wijken die veel af :?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 20:03
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:46:
[...]

Ik heb nu de minimale Ta op 29 graden gezet bij Tb 10 graden, en met buitentemperaturen boven de 10 graden gaat de WP nu helemaal niet meer uit (tot nu toe).

Met de Ta op 28 graden en buitentemperaturen van boven de 10 graden ging de WP alsnog uit na 3 kwartier uit om direct (binnen 5 minuten) weer op te starten.

Het is ook erg afhankelijk waar je de Ta meet, ik doe dit in de WP zelf, maar er gaat zeker geen 29 graden de vloer in, dit ligt 2 á 3 graden lager. Zal wel ergens onderweg WP-buffervat-leidingen 2 á 3 graden verliezen onderweg.

[afbeelding]

Een hogere Ta is wel wat slechter voor de COP, maar dat zet eigenlijk ook geen zoden aan de dijk.

Ta verschil van 10 graden scheelt in de COP 0,56 bij een buitentemperatuur van 2 graden (25 vs 35 graden).

Laat die bij 5 graden dan eens 0,28 schelen.

Stel thermisch nodig 578kWh / COP 3,9 (ta25) = 148,21kWh * 0,18 = € 26,68
Stel thermisch nodig 578kWh / COP 3,62 (ta30) = 159,67kWh * 0,18 = € 28,74

Dus stel dat ik dat voor de maand oktober gedaan had dan zou er € 2,06 bespaard zijn met deze vergelijking.
Dan moet je er bij naast zetten wat de nachtverlaging je bespaard, en dat je in het geval van nachtverlaging stookt op tijdstippen waar de buitentemperatuur hoger ligt.

Al met al spijkers op laag water zoeken, dus doe lekker wat je zelf wil :P Het zal elkaar niet zoveel doen.

disclaimer: COP waardes uit het tabellenboekje van Mitusbisihi.
Wat is je delta T ? ik vind je debiet van 17L p/m erg laag voor de spec's die je hebt. Ik haal pompstand 2 18 L p/m met m'n DN20 3wegklep. Is het filter weer vies ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:18:
[...]

Hallo Arnnold :w

[...]

Ik maak mijn huis helemaal niet extra warm, hoe kom je daar bij :?
Ik heb alleen een afgiftesysteem en Ta die kan verwarmen, en niet alleen warm houden

[...]

Want :? Vloeroppervlakte wordt bij mij niet warmer als 22 á 23 graden.

[...]

Dat maak jij ervan, warmteverlies = warmteverlies, of je nu stookt met een houtkachel, kaarsen, WP, CV ketel of kampvuur het warmteverlies staat los van het verwarmingssysteem

[...]

Mijn WP heeft daar helemaal geen moeite mee :?
Ik draai op dit moment zelfs nog op de 50% begrenzing.

[...]

Met een Ta van 24 heb ik een aanzienlijk koudere vloer als met een Ta van 30, dus wat je daar mee bedoelt is mij ook niet duidelijk

[...]

Ik stook dus helemaal niets te warm. Op de tijdstippen dat we thuis zijn is de ruimte 21 graden, om 22:00 pas ik 1 graad nachtverlaging toe met als resultaat dat de WP 10 uur uit gaat. Met deze buitentemperaturen is het 's ochtends dan 20,5 graden in huis.

Om 08:00 begint de WP op het meest rustige tempo / laagste stand weer met verwarmen, dus helemaal "geen moeite" voor de WP.

Met een Ta van 30 graden zou je wellicht wat selectiever kunnen stoken, dus ook opwarmen.

Ik denk dat het afgiftesysteem (radiatoren of vloerverwarming) en isolatiewaarde van de woning meer bepalend is voor het toepassen van nachtverlaging als dat het een WP/CV/houtkachel is.
Hallo Grolsch:

Citaat:Ik kan me voorstellen dat je met een Ta van 25 graden je huis warm kunt houden maar niet kunt verwarmen waardoor nachtverlaging geen optie is.
Ik had dit hieruit zo begrepen, sorry dat ik het mis had.

[ Voor 13% gewijzigd door arnnold op 01-11-2017 23:17 ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
buiter schreef op woensdag 1 november 2017 @ 21:52:
[...]

Bovenstaande vind ik persoonlijk wat minder interessant.
Wat ik wel mis:

- Type afgifte systeem (vloerverwarming/radiatoren)
- Type woning (vrijstaand / 2 onder 1 kap)
- Isolatie status (epc norm)
- Aantal vierkantemeters te verwarmen
- Oriëntatie systeem (noord/oost/zuid/west)
- Regio van het land
- Wel of geen nachtverlaging (aan / uit/temperatuur)
- Speciale modificaties ten gunste van de WP installatie

Mijn COP is in het overzicht is laagst, maar mijn verbruik is daarentegen ook het laagst.
Bovenstaande toevoeging zet de behaalde resultaten mogelijk in de juiste context.
Dit forum onderwerp heeft betrekking op de warmtepomp en voor de energie efficiency van woningen kunnen we beter een ander forum item starten want alles wordt erg complex en onoverzichtelijk door vel reacties. We zijn al met de 4e start van WP's bezig.

Het is zelfs zo dat " hoe groter de energievraag van de woning, hoe beter het is voor de WP"
In jouw geval wordt de COP negatief beinvloed door het lage energieverbruik. We zien in onze monitoring deze lage warmtevraag en kunnen het verschil in COP verklaren.
Mijn voorkeur is om de kwalitatieve aspecten rond de warmtepomp te houden.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:46

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:07:
[...]

Maar hoeveel kan de Elga eigenlijk maximaal trekken qua wattage? Ik zie nu ruim 1300W namelijk..
Met Carrier unit doet maximaal ( wat ik heb gezien ) 1400W. Normaal ligt zo rond de 1100-1250W

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Noord27
mkleinman schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:19:
[...]

Met Carrier unit doet maximaal ( wat ik heb gezien ) 1400W. Normaal ligt zo rond de 1100-1250W
Thnx voor de melding. Dan werkt de Elga nu pas zoals hij zou moeten werken. Ik heb wel een type 3.0 met Toshiba buiten unit. Binnen unit heeft een productie datum can 22-12-2016 zag ik toevallig gisteren toen ik de kap er af had om de pomp een tikje langzamer te zetten.

Begin februari toen hij vol gas moest geven is hij nooit boven 1050W gekomen. En omdat na de zomer bij het eerste gebruik bleek dat het koelmiddel verdwenen was moet dat vanaf eerste installatie dus al gelekt hebben. En is hij daardoor beperkt geweest in vermogen.

• koevlaas2
Ik heb een mooi project aanstaande:

Een giga huis met alleen al in woonkamer een verbruik van 2250m3, ik heb een 12 KW WP in de offerte gezet na mijn bezoek van gisteren. Vanmorgen was de offerte al getekend :)
Dat word een mooi 12KW T-cap Panasonic monster in de tuin.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Noord27
@koevlaas2
Geen isolatie aanwezig? :)

• koevlaas2
Ik vind het meevallen voor zo een groot huis, ik heb ook klanten met minder dan de helft en 4000m3 verbruik.

• Noord27
2250m3 verbruik voor alleen de woonkamer.. Geen andere vertrekken of sww dus. Dat is heftig.

• koevlaas2
Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:41:
2250m3 verbruik voor alleen de woonkamer.. Geen andere vertrekken of sww dus. Dat is heftig.
Voor sww installeer ik een doorstromer achter de reeds aanwezige ventilatie warmtepompboiler (Stiebel Eltron LWA252).
Alles beneden is vloerverwarming en alleen de woonkamer staat open. Door de houten vloeren warmt de rest van het pand ook op. Ik hoop op lage aanvoer temp te kunnen werken waardoor de COP stijgt en 12 KW genoeg is voor het hele pand.

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02:05
Niek_ schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 19:22:
Vraagje: sta op het punt om de elektrakabel te bestellen om de WH-MDC05F3E5 aan te sluiten. Nu dient de WP en het elektrische element elk op een eigen groep aangesloten te worden. Gaat het werken als ik een 3-fase automaat in de meterkast plaats, een 3-fase kabel trek naar de WP en hiervan 2 fasen gebruik om de WP en het elektrische element aan te sluiten? Volgens mij moet dit gaan werken, maar ik weet het niet 100% zeker.
Heb ik ook zo, gaat prima

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:57:
[...]

>:) >:) We gaan het meemaken, nu staat de WP bij mij nog ver van zijn huis af, maar ik kan me voorstellen dat je dat in een bouw niet wilt horen met 30 rijtjeswoningen op de rij met allemaal een buitenunit :P
Waarom niet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dIszumX5t17bpt5Vw7K7BLD4/full.jpg

Geen 11kW, maar ik ben niet zo bang voor het geluid. Kwestie van wennen.
Wij hebben nooit problemen met geluidsoverlast van een buitenunit, echt nooit.
Alleen geluidsoverlast naar binnen van een unit op een plat dak, maar nooit van omwonende.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

Wailing_Banshee

You're Next

Hoe ver mag zo'n buiten unit eigenlijk van het huis af staan? Als ik dit topic zo lees, zouden wij een 11kW systeem moeten hebben (huis uit 1900, vrijstaand, 250m3 inhoud, deels spauw, deels één-steens, helft van de vloer geisoleerd, wel dubbel glas, maar sommige ramen zijn al oud). En wij wonen in een rustige omgeving, een pomp kan dan al snel gaan irriteren...

(en wat is Ta?)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Maikie18
Wat bepaald het einde van een "run" ? Is dat als de Ta en Tr op dezelfde temperatuur komen of als de dT voor langere tijd 1 of 2 is, of ?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:51:
Hoe ver mag zo'n buiten unit eigenlijk van het huis af staan? Als ik dit topic zo lees, zouden wij een 11kW systeem moeten hebben (huis uit 1900, vrijstaand, 250m3 inhoud, deels spauw, deels één-steens, helft van de vloer geisoleerd, wel dubbel glas, maar sommige ramen zijn al oud). En wij wonen in een rustige omgeving, een pomp kan dan al snel gaan irriteren...
De 11,2KW variant welke ik heb (mitsubishi) mag maximaal 75 meter koelleidingen hebben, en maximaal 30 meter hoogteverschil.
(en wat is Ta?)
Temperatuur Aanvoer, dus de temperatuur van het water welke je in je afgiftesysteem stopt.
Maikie18 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:59:
Wat bepaald het einde van een "run" ? Is dat als de Ta en Tr op dezelfde temperatuur komen of als de dT voor langere tijd 1 of 2 is, of ?
Als de Ta temperatuur overschreden wordt doordat de Tr te hoog oploopt, en de WP niet verder kan terugmoduleren.
koevlaas2 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:42:
[...]

Wat is je delta T ? ik vind je debiet van 17L p/m erg laag voor de spec's die je hebt. Ik haal pompstand 2 18 L p/m met m'n DN20 3wegklep. Is het filter weer vies ?
Toen ik gisteren keek was de delta T 4 graden. Maar nu je het zegt, ik heb nog ff teruggelezen. Toen ik mijn filter net had schoongemaakt was het debiet 22 liter per minuut op stand 2, dus ik ga mijn filter weer eens uitspoelen.

Tnx voor je oplettendheid :)

[ Voor 38% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2017 08:02 ]

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-10 07:34

(en wat is Ta?)
Dit staat in technische handleiding van de fabrikant.
De Hitachi die onderweg is wordt geleverd met 15m koelleiding, de max is 75m.
Ben tijdens de zoektocht ook units tegenen gekomen die 40m aangaven (ik meen stiebel).

Je kan ook altijd een geluidsdempende kap eromheen zetten.
Zoals:
Afbeeldingslocatie: https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2016/09/ins0616buitenunit-1-2.jpg

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:59:
[...]

De 11,2KW variant welke ik heb (mitsubishi) mag maximaal 75 meter koelleidingen hebben, en maximaal 30 meter hoogteverschil.
thefox154 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:06:
[...]

Ben tijdens de zoektocht ook units tegenen gekomen die 40m aangaven (ik meen stiebel).

Zoals:
[afbeelding]
40m of 75m, moet wel lukken, de tuin is is zo'n 30m diep (geen achterburen).

Ik denk dat we eens moeten gaan sparen :p

[/quote]
Temperatuur Aanvoer, dus de temperatuur van het water welke je in je afgiftesysteem stopt.
[/quote]

Ah, en dan is Tr de temperatuur wat uit je afgifte systeem komt. En de delta T geeft dan de hoeveel energie aan die het water aan de ruimte heeft afgegeven.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wil graag een offerte tegen jullie aanhouden en kijken wat jullie mening is. Wij hebben een huis gebouwd in 2006 met stadsverwarming, we zijn bezig om te kijken of we dit kunnen vervangen door een warmte pomp.

Wat algemene gegevens:
Bouw: 2006
Vloer oppervlakte: 230m2
Helft van deze oppervlakte is voorzien van vloerverwarming
Andere helft is deels voorzien van vloerverwarming (badkamer), de rest is 2/3 normale radiator, 1/3 is convertor radiator.
We hebben een WTW unit ComfoAir Q350 voor het ventileren van het huis dus de warmte zou voor +90% behouden moeten worden bij ventilatie in de winter.

Wat er nu bedacht is:

Warmtepomp: Mitsubishi ZHR140Y
Buffervat: 200liter Mitsubishi HTWBUF-200
Boiler: Mitsubishi 300liter HTWBOI-300
Regelaar: Mitsubishi PAR-WT50
Expansievat: Floco: 17liter
Pomp: Magna 1

Ikzelf heb wat bedenkingen bij de ZHR140Y, we willen wel een Mitsubishi maar is een 14kW daadwerkelijk nodig? En dit is ook de warmte / koel variant maar dat koelen schiet volgens mij niet heel erg op (is maar een paar graden en ons huis wordt niet enorm warm in de zomer) dus voor mij hoeft dat niet. Zou de 11.5kW variant niet al voldoende zijn?

Zijn er nog andere punten waar wel rekening mee moeten houden?
Of bij op moeten letten?
Hebben jullie nog tips / adviezen?

De volgende uitgangspunten zijn genomen:

Als grondslag voor de berekening van de warmteverliezen is uitgegaan van:
- ISSO publicatie 51/ 53 en/of 57
- Een laagste buitentemperatuur van –10oC bij een windsnelheid van 5 m/s.
- Luchtdoorlatendheid volgens bouwbesluit qv,10  100
- Ventilatiesysteem volgens NEN 2687, code D (mechanische toevoer, mechanische afvoer)
- Gebouwtype : laagbouw - Gebouwligging : hoekwoning
- Bedrijfswijze : continu met bedrijfsbeperking/continu bedrijf
- Opwarmtijd : 2 uur
- Bij het bepalen van de warmteweerstanden van de bouwkundige constructies is gebruik gemaakt van de ISSO publicatie nummer 6 "U- en R waarden van bouwkundige constructies."

Ruimtetemperaturen:
- Verblijfsruimten 20oC
- Verkeersruimten 18oC
- Onbenoemde ruimte 10oC / onverwarmd
- Toiletruimte 18oC

De verkeersruimten zijn bij ons volledig aangesloten op de woonkamer (er zit geen deur tussen de woonkamer en de gang boven)

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:11:
[...]

[...]

40m of 75m, moet wel lukken, de tuin is is zo'n 30m diep (geen achterburen).

Ik denk dat we eens moeten gaan sparen :p
Let wel op, hoe langer de lengte hoe meer verlies, nu zal dat procentueel wel meevallen, maar ik zou toch proberen de lengte zo kort mogelijk te houden.
Ah, en dan is Tr de temperatuur wat uit je afgifte systeem komt. En de delta T geeft dan de hoeveel energie aan die het water aan de ruimte heeft afgegeven.
Bijna goed, Tr = Temperatuur Retour, dus inderdaad wat uit je afgifte komt, en de Delta T is het verschil tussen Ta en Tr, en als je dat getal in een formule gooit met de flow, dan weet je hoeveel warmte er is afgegeven.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:34:
[...]

Let wel op, hoe langer de lengte hoe meer verlies, nu zal dat procentueel wel meevallen, maar ik zou toch proberen de lengte zo kort mogelijk te houden.
Ja, dat snap ik, maar het geeft wel ruimte om te plannen.
Bijna goed, Tr = Temperatuur Retour, dus inderdaad wat uit je afgifte komt, en de Delta T is het verschil tussen Ta en Tr, en als je dat getal in een formule gooit met de flow, dan weet je hoeveel warmte er is afgegeven.
ik was een beetje kort door de bocht natuurlijk :p

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:29
Maikie18 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:59:
Uiteindelijk de Ta voor de Pana 6kW.
Via de WA-stooklijn heb je een Tadoel en als Ta de [Tadoel+2] overschrijdt en niet verder kan terug moduleren omdat de dT door de Tr kleiner wordt dan 2,2-2,3C.

Maar de [Tadoel+2] kan enige minuten overschreden worden voordat de WP erop reageert, dit in tegenstelling tot de vergroting van de dT via Tr waar de WP prompt op reageert als deze al langer dan 10 minuten loopt, omdat het koelgas ineens makkelijker condenseert en daarmee de lagere koelgasdruk door de plotse paar tiende lagere Tr.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ff een vraagje aan de kenners hier.Inmiddels snort de Pana 5Kw er hier vrolijk op los. Het is een probeersel want eigenlijk is hij wellicht onderbemeten voor mijn 1000m3 woning (deel wordt met L/L warmtepomp gedaan). Ik stook met WAR en zonder aan/uit thermostaat. De WP houdt mijn woon gedeelte (vloer verwarming) prima op temperatuur (21graden), ik pas geen nachtverlaging toe.

Nu heb ik er een een watt meter op zitten en trekt de WP eigenlijk continu ca. 800W uit het net. ik had verwacht bij een Tr die oploopt dat de WP gaat terugschakelen en dus minder vermogen gebruikt maar blijkbaar is dit niet zo? Of heb ik simpelweg te weinig capaciteit en moet er een Yutaki 11Kw monster komen ;)

Het leuke is wel dat ik nu op 0.216m2 gas per graaddag zit met een totaalverbruik sinds 1 sept van 57m3 waarbij een doorsnee rijtjeshuis al 148m3 zou hebben verbruikt :) De Wp heeft inmiddels inclusief standby tijd ongeveer 60Kwh verbruikt.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 22:16
thefox154 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:06:
[...]

Zoals:
[afbeelding]
Waar heb jij de hitachi vandaan?

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
heel goed! Die Pana zal aan de bak moeten. :) Misschien nog eentje erbij zetten voor als het kouder wordt?

Ik denk dat hij niet terugmoduleert omdat hij anders de gevraagde Ta niet meer haalt.
Markprinsen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:03:
Ff een vraagje aan de kenners hier.Inmiddels snort de Pana 5Kw er hier vrolijk op los. Het is een probeersel want eigenlijk is hij wellicht onderbemeten voor mijn 1000m3 woning (deel wordt met L/L warmtepomp gedaan). Ik stook met WAR en zonder aan/uit thermostaat. De WP houdt mijn woon gedeelte (vloer verwarming) prima op temperatuur (21graden), ik pas geen nachtverlaging toe.

Nu heb ik er een een watt meter op zitten en trekt de WP eigenlijk continu ca. 800W uit het net. ik had verwacht bij een Tr die oploopt dat de WP gaat terugschakelen en dus minder vermogen gebruikt maar blijkbaar is dit niet zo? Of heb ik simpelweg te weinig capaciteit en moet er een Yutaki 11Kw monster komen ;)

Het leuke is wel dat ik nu op 0.216m2 gas per graaddag zit met een totaalverbruik sinds 1 sept van 57m3 waarbij een doorsnee rijtjeshuis al 148m3 zou hebben verbruikt :) De Wp heeft inmiddels inclusief standby tijd ongeveer 60Kwh verbruikt.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

De pana 5Kw variant moet volgens mij (veel) verder terug kunnen moduleren als 800Watt elektrisch vermogen, dus blijkbaar heeft de WP meer vermogen nodig als het minimale vermogen om de gewenste Ta en bijbehorende Delta T te kunnen halen.

Je tel som snap ik niet. Je geeft aan dat de WP constant 24*7 800Watt verbruikt. Dat zou volgens mijn gegevens dan vanaf 1 september t/m 1 november +- 60 dagen * 800 * 24 = 1152kWh moeten zijn.

Dus of je meter klopt niet, of je stookt geen 24 uur per dag :P

Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:38:
[...]

Ja, dat snap ik, maar het geeft wel ruimte om te plannen.

[...]

ik was een beetje kort door de bocht natuurlijk :p
Ik heb er zo'n 20 meter koelleiding achter hangen zonder problemen.

Volgens het boekje moet er vanaf 31 meter wel koelmiddel toegevoegd worden

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2017 09:31 ]

• Wodan89
  • Laatst online: 12:07

betrouwbaarste optie indien je genoeg ruimte hebt is een cascade schakeling van 2 of 3 units.
Je zou kunnen overwegen om er 1 van 9kw bij te zetten en deze laten circuleren op een buffervat als open verdeler.
Je kan dan op de 5kw unit een stroom meting module zetten welke de 9kw unit bijschakeld als de 5kw het gedurende 1 uur niet trekt.

5kw voor 1000m3 is wel erg weinig. wat voor een huis is het ? bj , vloerverwarming isolatie enz?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Verwijderd

Knowbody schreef op woensdag 1 november 2017 @ 19:33:
[...]

Maar nu de berekening met een LW WP
Want dat pakt anders uit dan bij een WW WP.
En al helemaal anders dan bij gas.
In het geval van een L/W warmtepomp gaat het voordeel nog meer richting nachtverlaging...

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
@Wodan89 en @Grolsch Het is een vrijstaand jaren 30 huis met redelijk isolatie, alles RC3. Hij is pas sinds een paar weken af en toe aan en deze week draait hij eigenlijk 24h per dag.

Mijn normale stroomverbruik (zonder verwarming) is ongeveer 9Kwh gemiddeld per dag. Het afgelopen etmaal zat ik op 24. Dat is dus ca. 15Kwh voor de Wp. 15/0,8 = bijna 19 draaiuren op 800Kw. Zou wel ongeveer moeten kloppen dus.

Overigens, als de Wp het niet trekt gaat de CV ketel gewoon weer aan en/of de houtkachel. En dan zien we in het voorjaar wel of er een grotere jongen bij moet (of misschien op 31 dec, afhankelijk van de subsidie maatregelen).

• buiter
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:19:
[...]
In jouw geval wordt de COP negatief beinvloed door het lage energieverbruik.
Dat vind ik dus veel te voorbarige conclusie.
Het lage energieverbruik kan zoveel meer betekenen.
Misschien ben ik wel nooit aanwezig?
Of ik stook bij, met een openhaard?
Enzovoort...
Tomexergie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:19:
[...]
Mijn voorkeur is om de kwalitatieve aspecten rond de warmtepomp te houden.
Dit staat haaks op het verzoek wat je hebt geplaatst:
Tomexergie schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 14:17:
Naast de kwantitatieve monitoring is het interessant om ook andere aspecten te inventariseren.
Als het vergelijken van verschillende installaties al mag/kan, met alleen de huidige data is het nietszeggend.
We gissen we naar de conclusies. (zoals jij nu doet met mijn data)

[ Voor 28% gewijzigd door buiter op 02-11-2017 09:40 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De beloofde grafieken.

De run van vandaag zonder nachtverlaging.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/02-11-2017.png

Vorig jaar dezelfde dag. ( ietsje kouder buiten )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/11/02-11-2016.png

Hier hadden wij nog nachtverlaging.

Het verschil is gigantisch. Vandaag dus een run met maximaal 800W maar meteen terugmodulerend naar lagere vermogens. Vorig jaar meteen doorschieten naar 1100W en oplopend naar 1200W.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
En wij wonen in een rustige omgeving, een pomp kan dan al snel gaan irriteren...

(en wat is Ta?)
Daar gelden gemeentelijke regels voor. Zolang de buren niet klagen is er niets aan de hand.
Als de buitenunit vanaf de openbare weg te zien is, heb je sowieso een vergunning nodig.
Volgens mij mag er 's nachts niet meer dan 35Db(a?) over de erfgrens belanden en overdag 45Db(a?)

Bij installatie hoort eigenlijk, m.i., de installateur hier op te letten en te zorgen dat de unit niet meer DB's bij de buren terecht laat komen. Dus bij een offerte hier ook een evt. geluidskap zoals bv een Climeleon op te nemen.

Het buitenunitgeluid kan problemen gaan geven in de zeer nabije toekomst, als er steeds meer LW/WP's komen, omdat mn laag frequent geluid meer versterkt wordt door steeds meer buitenunits.

Goede geluidsisolatie is mogelijk(zowel binnen als buiten), maar daar wordt door de gemiddelde installateur volgens mij niet veel aandacht aan gegeven.Het schroeft nl ook de offerte aardig omhoog.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter

(en wat is Ta?)
Je bent hier van harte welkom om te luisteren hoeveel lawaai mijn warmtepomp maakt. Ik zag er ook enorm tegenop maar na het beluisteren bij oud forumlid Eric-PVT was ik volledig om.

Ta = Aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Des te lager de aanvoertemperatuur des te beter de COP van je warmtepomp.

Markprinsen schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:38:
@Wodan89 en @Grolsch Het is een vrijstaand jaren 30 huis met redelijk isolatie, alles RC3. Hij is pas sinds een paar weken af en toe aan en deze week draait hij eigenlijk 24h per dag.

Mijn normale stroomverbruik (zonder verwarming) is ongeveer 9Kwh gemiddeld per dag. Het afgelopen etmaal zat ik op 24. Dat is dus ca. 15Kwh voor de Wp. 15/0,8 = bijna 19 draaiuren op 800Kw. Zou wel ongeveer moeten kloppen dus.

Overigens, als de Wp het niet trekt gaat de CV ketel gewoon weer aan en/of de houtkachel. En dan zien we in het voorjaar wel of er een grotere jongen bij moet (of misschien op 31 dec, afhankelijk van de subsidie maatregelen).
Als bij deze "milde" buitentemperaturen je WP al niet terug moduleert naar het minimum niveau bij 24*7 stoken had je misschien beter direct een zwaardere WP kunnen kopen. Maar achteraf kijkt men een koe in de kont zeggen we hier in Twente, dus daar heb je nu niet zoveel meer aan.

Je kunt er altijd 1 bijzetten, is achteraf gezien niet de goedkoopste oplossing.

Of je houdt gewoon je gasketel erbij voor als het echt koud wordt en je met je 5KW vermogen tekort komt.
mkleinman schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:42:
De beloofde grafieken.

[afbeelding]

[afbeelding]

Het verschil is gigantisch. Vandaag dus een run met maximaal 800W maar meteen terugmodulerend naar lagere vermogens. Vorig jaar meteen doorschieten naar 1100W en oplopend naar 1200W.
Een beetje een rare vergelijking, want je vergelijkt een tijdvak van 00:00 tot 08:00 (8 uren) met een tijdvak van 00:00 tot 00:00 (24 uren) en ik kan niet echt zien dat je nachtverlaging hebt toegepast, want je WP draait blijkbaar juist wel in de nacht, maar niet overdag in de nachtverlagingsituatie een jaar geleden :?

• Ramon_1984
mkleinman schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:42:
De beloofde grafieken.

[afbeelding]

[afbeelding]

Thermostaat op 19 graden?

• Ramon_1984
Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:51:
[...]

Als bij deze "milde" buitentemperaturen je WP al niet terug moduleert naar het minimum niveau bij 24*7 stoken had je misschien beter direct een zwaardere WP kunnen kopen. Maar achteraf kijkt men een koe in de kont zeggen we hier in Twente, dus daar heb je nu niet zoveel meer aan.

Je kunt er altijd 1 bijzetten, is achteraf gezien niet de goedkoopste oplossing.

Of je houdt gewoon je gasketel erbij voor als het echt koud wordt en je met je 5KW vermogen tekort komt.

[...]

Een beetje een rare vergelijking, want je vergelijkt een tijdvak van 00:00 tot 08:00 (8 uren) met een tijdvak van 00:00 tot 00:00 (24 uren) en ik kan niet echt zien dat je nachtverlaging hebt toegepast, want je WP draait blijkbaar juist wel in de nacht, maar niet overdag in de nachtverlagingsituatie een jaar geleden :?
Probleem zit hem in de elga met carrier buiten unit

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
Hmm makkelijke plek voor service in ieder geval :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

jacovn schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:14:
[...]

Gewoon rond 5 december onderhoud uitvoeren, dan lopen er toch al een aantal "duistere" figuren op het dak :P

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

mkleinman schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:46:
[...]

Je bent hier van harte welkom om te luisteren hoeveel lawaai mijn warmtepomp maakt. Ik zag er ook enorm tegenop maar na het beluisteren bij oud forumlid Eric-PVT was ik volledig om.
Als je nog in Groningen had gewoond, was ik wel langsgekomen :p Ben ondertussen wel benieuwd hoe dat nou in werkelijkheid eruit ziet...

(ik probeer m'n moeder nog steeds zo ver te krijgen dat zij er één installeert...)

Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:22:
[...]

Als je nog in Groningen had gewoond, was ik wel langsgekomen :p Ben ondertussen wel benieuwd hoe dat nou in werkelijkheid eruit ziet...

(ik probeer m'n moeder nog steeds zo ver te krijgen dat zij er één installeert...)
In Twente ben je ook altijd welkom om te komen luisteren :P

• amarkest
Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:22:
[...]

Ook in Barneveld mag je langskomen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:26:
[...]

In Twente ben je ook altijd welkom om te komen luisteren :P
amarkest schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:33:
[...]

Ook in Barneveld mag je langskomen.
Je zou zeggen dat juis hier mensen allemaal massaal van het gas afgaan!

(het wordt steeds verder weg van mijn uithoek van het land :P)

Is er ook een enigszins indicatieve manier om te bepalen wat je stroomverbruik gaat worden als je nu weet hoeveel je verstookt aan gas? Of kun je daar niets over zeggen?

Over een jaar gebruiken we ongeveer 350m3 gas aan water + koken (redelijk stabiel over het jaar verdeeld) en 1250m3 aan verwarming (waarvan natuurlijk het gros in de winter, met uitlopers van en naar de zomer toe).

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:51:

Hmm eens. Eigenlijk niet bij stil gestaan. Simpelweg grafiek van vandaag gepakt en die van exact een jaar geleden.

Ik moet nog eens op zoek naar twee betere dagen om te vergelijken ( liefst zonder invloed van de zon ).

Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:38:
[...]

[...]

Je zou zeggen dat juis hier mensen allemaal massaal van het gas afgaan!

(het wordt steeds verder weg van mijn uithoek van het land :P)
Ik sta binnen een uur in Groningen stad, dus echt ver is het niet.
Is er ook een enigszins indicatieve manier om te bepalen wat je stroomverbruik gaat worden als je nu weet hoeveel je verstookt aan gas? Of kun je daar niets over zeggen?

Over een jaar gebruiken we ongeveer 350m3 gas aan water + koken (redelijk stabiel over het jaar verdeeld) en 1250m3 aan verwarming (waarvan natuurlijk het gros in de winter, met uitlopers van en naar de zomer toe).
Indicatief kun je het keer 2 doen, dus 1600m3 aan gas zal zeker 3200kWh aan stroom zijn, hou rekening met 4000kWh, dan valt het altijd mee :)

Het zegt ook "iets" over het benodigde vermogen, bij 1600m3 gas en als je ook SWW wilt gaan doen met een WP zou ik denken aan een 9KW variant.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2017 10:53 ]

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:52:
[...]

Ik sta binnen een uur in Groningen stad, dus echt ver is het niet.
Maar ik woon niet in de stad :D (en niets in Nederland is ver, ik heb een jaar in New Mexico gewoond, daar reden mensen "even" 4 uur om naar de bioscoop te gaan :p)
Indicatief kun je het keer 2 doen, dus 1600m3 aan gas zal zeker 3200kWh aan stroom zijn, hou rekening met 4000kWh, dan valt het altijd mee :)
En aangezien de gasprijs niet maar 2 keer zo duur is als stroom, waarom doet niet iedereen dat dan!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:59
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 22:29:
[...]

Wat zijn de gegevens van je Ecodan dan :? Wijken die veel af :?
De berekende kWu (e) uit de Ecodan wijkt niet eens zoveel af.
Maar de ingebouwd warmtemeter is hier niet goed.
Ik heb over oktober een COP van 4 gehaald. Dit is inclusief SWW.
Met de ingebouwde meters Kwam ik in april niet hoger dan COP van 2,65.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Oxellaar
  • Niet online
jacovn schreef op donderdag 2 november 2017 @ 10:14:
[...]

Ja is een bijzonder moeilijke plaats om bij te komen.
Maar er zijn al systemen waarbij je het buitendeel in de schouw kan laten zakken, naar binnen.

• Ramon_1984
@Oxellaar Heb jij ervaring met dit schoonmaak spul ?
http://www.zep.co.uk/cata...detail.asp?ID=0202%200001

• koevlaas2
Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 07:59:

Toen ik gisteren keek was de delta T 4 graden. Maar nu je het zegt, ik heb nog ff teruggelezen. Toen ik mijn filter net had schoongemaakt was het debiet 22 liter per minuut op stand 2, dus ik ga mijn filter weer eens uitspoelen.

Tnx voor je oplettendheid :)
Drijven nog steeds sigarettenpeuken, bankstellen e.d. in je systeem van de bouw dus je debiet in de gaten houden en filter regelmatig schoonmaken :+

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 niet direct met dat spul, maar wel vergelijkbaar.
Maar wat wil je schoonmaken?

Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:06:

En aangezien de gasprijs niet maar 2 keer zo duur is als stroom, waarom doet niet iedereen dat dan!
En dat is dus de hamvraag :P, waarschijnlijk door de initiële investering.

Gemiddeld gezien is gas 3 x zo duur als stroom en verbruik je 2 x zoveel stroom als gas bij een WP.

Vlug gerekend in jouw situatie:

Nodig 1600m3 gas * 0,60 = € 960,00
Nodig 3200kWh stroom * 0,20 = 640,00

Besparing per jaar = € 320,00

Tel alle investeringen welke je nodig hebt voor een WP bij elkaar op, deel het door 320, en je weet precies wat je terugverdientijd is :P

Berekening wordt anders als je een overschot PV hebt, en zolang we nog mogen salderen.

mgroen81 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:09:
[...]

De berekende kWu (e) uit de Ecodan wijkt niet eens zoveel af.
Maar de ingebouwd warmtemeter is hier niet goed.
Ik heb over oktober een COP van 4 gehaald. Dit is inclusief SWW.
Met de ingebouwde meters Kwam ik in april niet hoger dan COP van 2,65.
Ik had over oktober een gemiddelde COP incl. SWW van 3,98 volgens mijn Ecodan, dat lijkt dan dus wel redelijk te kloppen.

• Oxellaar
  • Niet online
@Wailing_Banshee Ikzelf zou ook niet snel dik €4000 neerleggen voor een Elga inclusief installeren.
Zo'n bedrag verdien je niet snel terug.
Bij nieuwbouw is het een ander verhaal, daar is een gasaansluiting een kat in de zak.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Oxellaar schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:49:
@Wailing_Banshee Ikzelf zou ook niet snel dik €4000 neerleggen voor een Elga inclusief installeren.
Zo'n bedrag verdien je niet snel terug.
Bij nieuwbouw is het een ander verhaal, daar is een gasaansluiting een kat in de zak.
Als het maar 4-5K is, dan weet ik wet wel... Dan ga ik volgend jaar toch echt eens offertes laten maken! Maar ik ben bang dat er veel meer bij gaat komen, waar ik nu niet aan denk... (kun je het zomaar plaatsen, extra leidingen, dat soort dingen).

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:45:
@Ramon_1984 niet direct met dat spul, maar wel vergelijkbaar.
Maar wat wil je schoonmaken?
Buiten unit, spinnen vinden de condensor een erg fijne plek, ze zitten tussen de lamellen

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon_1984 op 02-11-2017 11:58 ]

@Wailing_Banshee Met een Elga heb je je SWW probleem nog niet opgelost, en ook zal een Elga niet 100% van je gasverbruik kunnen vervangen.

Als je het doet, doe het dan goed, stuur @koevlaas2 een PM'tje en laat hem een offerte maken. Dan verbaas jij je nog wat de kosten zijn na aftrek van subsidie.

@koevlaas2 voor deze tip bereken ik slechts 10% provisie, banknummer is je bekend :+

• Ramon_1984
@koevlaas2 wat zijn je ervaringen met de Hitachi monoblock

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:59
Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:48:
[...]

Ik had over oktober een gemiddelde COP incl. SWW van 3,98 volgens mijn Ecodan, dat lijkt dan dus wel redelijk te kloppen.
Wauw... Ik had 3,96 om precies te zijn en heel de maand op 30 Ta gedraaid.
Dat lijkt idd goed te kloppen. Jij draait ook rond die Ta volgens mij?

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

mgroen81 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:59:
[...]

Wauw... Ik had 3,96 om precies te zijn en heel de maand op 30 Ta gedraaid.
Dat lijkt idd goed te kloppen. Jij draait ook rond die Ta volgens mij?
Bijna heel oktober heb ik op Ta 28 gedraaid, maar het verschil tussen 28 en 30 doet zo vreselijk weinig qua COP dat je dat kunt verwaarlozen :P

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 Daar zou ik gewoon water voor gebruiken.
Geen hoge druk, maar met een gardena pistool afspuiten kan gerust.
Eventueel met een sopje laten weken.

• Maikie18
Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 08:34:
[...]

[...]

En dat laatste blijkt niet te kloppen. @AUijtdehaag heeft dat past nog vergeleken met zijn kamstrup

• Oxellaar
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:53:
[...]

Als het maar 4-5K is, dan weet ik wet wel... Dan ga ik volgend jaar toch echt eens offertes laten maken! Maar ik ben bang dat er veel meer bij gaat komen, waar ik nu niet aan denk... (kun je het zomaar plaatsen, extra leidingen, dat soort dingen).
Ik zeg ook voor een Elga, dat zegt genoeg over mijn gedachten over de investering voor all electric.

Maikie18 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:05:
[...]

En dat laatste blijkt niet te kloppen. @AUijtdehaag heeft dat past nog vergeleken met zijn kamstrup
Ik denk niet dat @AUijtdehaag twijfelt aan de natuurkundige wetten :P

E [J] = massa [kg] * temperatuurverschil [K] * soortelijke warmte [J/kg*K]

• Tomexergie
buiter schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:39:
[...]

Dat vind ik dus veel te voorbarige conclusie.
Het lage energieverbruik kan zoveel meer betekenen.
Misschien ben ik wel nooit aanwezig?
Of ik stook bij, met een openhaard?
Enzovoort...

Als het vergelijken van verschillende installaties al mag/kan, met alleen de huidige data is het nietszeggend.
We gissen we naar de conclusies. (zoals jij nu doet met mijn data)
Het gaat er niet om hoe het lage energieverbuik tot stand is gekomen, maar de WP heeft weinig geleverd waardoor stand-by en hulp vermogen de COP verlaagt. Een auto die voor het stoplicht staat rijdt op dat moment 1op oneindig.

Mijn verzoek gaat over de warmtepomp zelf. Uiteraard zal de woning en CV systeem de COP beinvloeden, maar het is misschien te veel off-topic om veel aandacht aan de woning te besteden met EPC, WTW, isolatie, verlichting, enz . B.v. PV panelen hebben een eigen topic.

We hebben nu energiecijfers met betrouwbare bemetering en inzicht in de jaar performance (SCOP) van l/w warmtepompen. Zeer waardevol voor milieu prestatie en economisch rendement. Omdat de WP een technisch complex apparaat is (Geen plug and play) doen zich implementatie problemen voor.
Daar zou ik in eerste instantie aandacht aan willen schenken. B.v er zijn forumleden die s'nachts de WP uitzetten i.v.m. geluid. We hebben geen gemeten vergelijk in geluidsproductie van onze WP's in praktijk situaties. Hetzelfde geldt voor de regelproblemen die ik op dit forum tegen kom.

Meten is weten dat doen we in eerste instantie. De warmtepompen worden los van de woning gemeten. Conclusie's trekken is moeilijk in individuele situaties, maar we hebben c.a. 15 gemeten WP's op jaarbasis. Daar kun je toch wel een algemeen beeld uit halen.(SCOP tussen 4-4,5) Als een warmtepomp slecht presteert kan dat verschillende oorzaken hebben en we zijn in dit forum er niet op uit om onze eigen WP(merk) te verdedigen.

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:59:
@koevlaas2 wat zijn je ervaringen met de Hitachi monoblock
Nog niet horen draaien, maar op korte termijn ga ik er 1 volledig installeren dus dan kan ik je meer vertellen.

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
mkleinman schreef op donderdag 2 november 2017 @ 09:46:
[...]

Ta = Aanvoertemperatuur van de warmtepomp. Des te lager de aanvoertemperatuur des te beter de COP van je warmtepomp.
Vlakbij Rotterdam? Ook welkom.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

@ronaldmathies

Mag ik vragen naar je huidige Gj verbruik?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• ronaldmathies
  • Niet online
crazyharrie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:12:
@ronaldmathies

Mag ik vragen naar je huidige Gj verbruik?
We hebben er nu een jaar op zitten en we zitten op 54Gj.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Noord27
ronaldmathies schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:37:
[...]

Hier zaten we op 52GJ. Gaat je SWW ook via de stadsverwarming? Dus is de 54GJ voor verwarming en sanitair WW?

54GJ komt overeen met 15.000kWh. Delen door COP van 3,5 (is dat realistisch op jaarbasis?) > 4300Kwh.

• crazyharrie

crazyharrie

ronaldmathies schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:37:
[...]

Ikzelf heb 34Gj vervangen voor 2400KWh met een Mitsu 7,5 All-in dus incl pomp, standby en sww.
Ruim voldoende capaciteit.
Ik vind een 14KW erg ruim bemeten. Zit eerder te denken aan rond de 10 KW Zubadan in jouw geval.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• Noord27
@crazyharrie Dan zit je op een COP van 3,9 a 4,0. Waardoor mijn schatting met 3,5 (52GJ > 4300kWh) dan zeker te behalen moet zijn voor @ronaldmathies

• crazyharrie

crazyharrie

@Noord27 Dat denk ik ook, moet hij redden, zeker met een woning uit 2006.

Een 10KW Zubadan gaat zonder veel moeite die klus klaren, ook bij -15.

• ronaldmathies
  • Niet online
Noord27 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:40:
[...]

Hier zaten we op 52GJ. Gaat je SWW ook via de stadsverwarming? Dus is de 54GJ voor verwarming en sanitair WW?

54GJ komt overeen met 15.000kWh. Delen door COP van 3,5 (is dat realistisch op jaarbasis?) > 4300Kwh.
SWW gaat inderdaad ook via stads verwarming. Maar 4300Kwh is dan het geschat jaar verbruik aan stroom? maar dat zegt nog niets over hoe zwaar de warmtepomp moet zijn denk ik dan?

• ronaldmathies
  • Niet online
crazyharrie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:53:

Inderdaad dat idee had ik dus ook. Ik heb die vraag ook bij hun gesteld maar ik heb nog geen antwoord gekregen.

• crazyharrie

crazyharrie

ronaldmathies schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:11:
[...]

Inderdaad dat idee had ik dus ook. Ik heb die vraag ook bij hun gesteld maar ik heb nog geen antwoord gekregen.
Er wordt standaard veeeel te veel vermogen ingezet, onnodig duur.
Maar wel veilig ivm eventuele claims, mocht het toch een keer wat frisjes blijven binnen ;-)

crazyharrie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 13:53:

Een zubadan 10KW bestaat niet volgens mij :?

Dan zou ik kiezen voor de 11,2KW variant.
Moduleert net zo ver terug als de 8KW (4,5KW) en is aan te sluiten op 3 fasen (16A afzekeren).
De 8KW variant is alleen in 230Volt uitvoering (1 fase) te krijgen en moet daarom afgezekerd worden op 32A.

• Tomexergie
MONITORING WP oktober 2017
Er zijn 28 delnemers waarvan 8 deelnemers nog geen gegevens gestuurd hebben. Graag via PM data.

Ik zie een grote spreiding in COP's dit keer. Misschien zou het zinvol zijn om een kolom weersafhankelijk regeling WAR of ruimte temperatuur regeling RTR op te nemen.
In de tussen tijd 8<Tb<15 heeft een WAR de neiging om een hogere Ta te sturen dan nodig is. Dat kan een verklaring voor de verschillen zijn.

• amarkest
het gemiddelde gasgebruik voor huishoudens is bekend.

Is het gemiddelde KWh verbruik voor huishoudens met WP's al bekend, of is dit fenomeen nog te jong?

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-11 16:55

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

ronaldmathies schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:11:
[...]

ik heb een 11.2 mitsubishi mijn verbruik was het laatste jaar 52.5 Gj
toen ik offertes aan vroeg adviseerde men 16 kw
mijn gasverbruik was 2300 M³
huis gebouwd 2009 groot vrijstaand
de koudste dag dit was een donkere dag in januari dit jaar verbruik 66 kwu die dag maar lekker warm 22 graden geen centje pijn
Tomexergie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:31:
MONITORING WP oktober 2017
Er zijn 28 delnemers waarvan 8 deelnemers nog geen gegevens gestuurd hebben. Graag via PM data.

Ik zie een grote spreiding in COP's dit keer. Misschien zou het zinvol zijn om een kolom weersafhankelijk regeling WAR of ruimte temperatuur regeling RTR op te nemen.
In de tussen tijd 8<Tb<15 heeft een WAR de neiging om een hogere Ta te sturen dan nodig is. Dat kan een verklaring voor de verschillen zijn.
Wat mij betreft niet, want hoe los je dat op met mensen die zowel WAR en kamerthermostaat gebruiken :?

COP vind ik zowiezo een niet zoveel zeggend getal als je de achterliggende situatie niet helemaal kent.
Dan moet je ook afgiftesysteem, aantal m3's, RC waardes, bouwjaar, ligging, postcode, aantal m2 glas en comfortwensen gaan vermelden in het overzicht, en dan nog kun je er niet alles uit concluderen.

• blauwemac
Dit vind ik wel een interessante uitspraak. Is dat een gedeelde ervaring hier?
Tomexergie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:31:

In de tussen tijd 8<Tb<15 heeft een WAR de neiging om een hogere Ta te sturen dan nodig is.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• crazyharrie

crazyharrie

Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:27:
[...]

Moduleert net zo ver terug als de 8KW (4,5KW) en is aan te sluiten op 3 fasen (16A afzekeren).
De 8KW variant is alleen in 230Volt uitvoering (1 fase) te krijgen en moet daarom afgezekerd worden op 32A.
Die idd ja ;)

• reneeke1970
blauwemac schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:05:
Dit vind ik wel een interessante uitspraak. Is dat een gedeelde ervaring hier?
[...]
Lijkt me vrij logisch, door de lage warmte vraag zal hij continu een graad of twee erboven uit schakelen. Oftewel veel pendelen

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 11:45:
[...]

En dat is dus de hamvraag :P, waarschijnlijk door de initiële investering.

Gemiddeld gezien is gas 3 x zo duur als stroom en verbruik je 2 x zoveel stroom als gas bij een WP.

Vlug gerekend in jouw situatie:

Nodig 1600m3 gas * 0,60 = € 960,00
Nodig 3200kWh stroom * 0,20 = 640,00

Besparing per jaar = € 320,00

Tel alle investeringen welke je nodig hebt voor een WP bij elkaar op, deel het door 320, en je weet precies wat je terugverdientijd is :P

Berekening wordt anders als je een overschot PV hebt, en zolang we nog mogen salderen.
volgens mij is het per 1-2018

0,17 € KWH
0,63 € M3 gas

nog gunstiger voor de WP ;)

• Wodan89
Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 14:27:
[...]

de 7,5kw ecodan zou ook op een 25A zeker moeten omdat deze kortstondig 17A kan trekken

als ik de spec,s er bij pak zie je duidelijk dat een 8kw zubadan nooit langdurig +23A kan trekken
Ik zou dit wel aandurven op 25A hoofdautomaten
Die klappen er pas uit bij 150% overbelasting langer dan 30min.
ga je niet snel halen als je de verdeling over de overige 3 fase goed op orden hebt :)

Wodan89 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:23:
[...]

de 7,5kw ecodan zou ook op een 25A zeker moeten omdat deze kortstondig 17A kan trekken

als ik de spec,s er bij pak zie je duidelijk dat een 8kw zubadan nooit langdurig +23A kan trekken
Ik zou dit wel aandurven op 25A hoofdautomaten
Die klappen er pas uit bij 150% overbelasting langer dan 30min.
ga je niet snel halen als je de verdeling over de overige 3 fase goed op orden hebt :)
De 7,5kw ecodan is geen Zubadan, en dat was volgens mij de afweging.

Ik ben uitgegaan van wat men voorschrijft in de documentatie, dat het in de praktijk anders kan geloof ik graag.

Dan nog zou ik liever een 3-fasen WP hebben met zulke vermogens, omdat dit nu eenmaal "netter/beter" is dat dit over 3 fasen verdeeld wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 02-11-2017 15:29 ]

• blauwemac
Zou hij dat bedoelen? Dat wisselt nogal per wp toch? Bovendien, een Pana bijvoorbeeld gaat na uitschakelen ook weer een tijd in rust, waardoor Ta juist weer drastisch afkoelt. Toch?
reneeke1970 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:18:
[...]

Lijkt me vrij logisch, door de lage warmte vraag zal hij continu een graad of twee erboven uit schakelen. Oftewel veel pendelen

• crazyharrie

crazyharrie

@Wodan89
Je kunt de binnen en buitenunit en het electrisch element allemaal op een aparte groep zetten bij de Ecodan.
Ik heb hier de boel op 3 maal 16A, en dat werkt perfect.

• buiter
  • Nu online
Tomexergie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 12:28:
[...]

Het gaat er niet om hoe het lage energieverbuik tot stand is gekomen, maar de WP heeft weinig geleverd waardoor stand-by en hulp vermogen de COP verlaagt. Een auto die voor het stoplicht staat rijdt op dat moment 1op oneindig.

Mijn verzoek gaat over de warmtepomp zelf. Uiteraard zal de woning en CV systeem de COP beinvloeden, maar het is misschien te veel off-topic om veel aandacht aan de woning te besteden met EPC, WTW, isolatie, verlichting, enz . B.v. PV panelen hebben een eigen topic.

We hebben nu energiecijfers met betrouwbare bemetering en inzicht in de jaar performance (SCOP) van l/w warmtepompen. Zeer waardevol voor milieu prestatie en economisch rendement. Omdat de WP een technisch complex apparaat is (Geen plug and play) doen zich implementatie problemen voor.
Daar zou ik in eerste instantie aandacht aan willen schenken. B.v er zijn forumleden die s'nachts de WP uitzetten i.v.m. geluid. We hebben geen gemeten vergelijk in geluidsproductie van onze WP's in praktijk situaties. Hetzelfde geldt voor de regelproblemen die ik op dit forum tegen kom.

Meten is weten dat doen we in eerste instantie. De warmtepompen worden los van de woning gemeten. Conclusie's trekken is moeilijk in individuele situaties, maar we hebben c.a. 15 gemeten WP's op jaarbasis. Daar kun je toch wel een algemeen beeld uit halen.(SCOP tussen 4-4,5) Als een warmtepomp slecht presteert kan dat verschillende oorzaken hebben en we zijn in dit forum er niet op uit om onze eigen WP(merk) te verdedigen.
Hier ga ik niet op in.
Mijn punt heb ik gemaakt: als de vaste parameters niet past in het overzicht dan is dat prima.

• reneeke1970
blauwemac schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:30:
Zou hij dat bedoelen? Dat wisselt nogal per wp toch? Bovendien, een Pana bijvoorbeeld gaat na uitschakelen ook weer een tijd in rust, waardoor Ta juist weer drastisch afkoelt. Toch?
[...]
Bij de echte pendelaars maar minuten werk, dan gelijk vol gas, en dan heel lang iets boven de war blijven hangen tot hij weer uit gaat. Maar of dat echt zoveel scheelt geen idee.
Ik kijk alleen naar totaal verbruik en was na paar keer testen er al achter dat war verboden terrein is voor een mono blok.
Althans de mijne.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Wodan89
Grolsch schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:27:
[...]

De 7,5kw ecodan is geen Zubadan, en dat was volgens mij de afweging.

Ik ben uitgegaan van wat men voorschrijft in de documentatie, dat het in de praktijk anders kan geloof ik graag.

Dan nog zou ik liever een 3-fasen WP hebben met zulke vermogens, omdat dit nu eenmaal "netter/beter" is dat dit over 3 fasen verdeeld wordt.
Ik heb bij mijn ouders een 7,5kw ecodan staan. deze zou max 17A kunnen trekken. echter afgelopen winter zie je dan dat hij maar max 10min op 3800Wac draait. vlak voor zijn Defrost cyclus.

Omdat ze hier een 25A C automaat voor adviseren, concludeer daar uit. en het databook dat,
een 8kw Zubadan gewoon goed zal werken op een C25 automaat.

hij zou langdurig ( +30min 8000w AC ) moeten trekken om de hoofdautomaat te laten trippen

dit vanuit een pragmatische Technische visie :P

• Wodan89
crazyharrie schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:35:
@Wodan89
Je kunt de binnen en buitenunit en het electrisch element allemaal op een aparte groep zetten bij de Ecodan.
Ik heb hier de boel op 3 maal 16A, en dat werkt perfect.
ik heb het bij mijn ouders thuis aangesloten op een B20 automaat voor de buitenunit
en een B16 voor de Binnenunit

tevens heb ik het E element zo aangesloten dat deze bijkomt bij een Defrost.

+ als de unit 50min lang de ingestelde watertemperatuur niet haalt, komt de gasketel 10min bij en stookt deze het water op tot 55C :P

Nu bij mijn eigen huis valt het me pas op hoeveel verschil er zit in warmte behoeften tussen woningen

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:41
Wodan89 schreef op donderdag 2 november 2017 @ 15:20:
[...]

volgens mij is het per 1-2018

0,17 € KWH
0,63 € M3 gas

nog gunstiger voor de WP ;)
En hoe ontwikkelen zich de netbeheerkosten voor gas en electra?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 30 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.