Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.184 views

• henrico007
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 04-02-2024
Hallo Tweakers,

Graag zou ik jullie mening willen weten over mijn situatie.
Ik zit al langere tijd na te denken om overgaan tot de aanschaf van een l/w warmtepomp voor de verwarming van het huis en voor warm water een warmtepomp boiler. Ik twijfel nu alleen tussen een split unit of een monobloc warmtepomp.

Mijn situatie
Ik woon in een rijtjes huis uit 1998 met redelijk goed isolatie en mechanische ventilatie. We verbruiken tussen 650 en 700 m3 gas voor verwarmen en 150 m3 warmwater en koken. Verder liggen er op het 2500wp aan zonnepanelen en op de schuur sinds september 930wp.

Ik heb begin dit jaar getest met het koude weer of de ketel het huis warm kon krijgen en dat lukte. Ik heb het vermogen van de ketel (Remeha Avanta CW4) terug geschroefd naar 5 kw en de temperatuur ingesteld op 30 graden. Mijn afgifte systeem bestaat uit vloerverwarming van 4 groepen 10cm hoh en in het hele huis convectoren.

Mogelijke Installatie
Ik zat eerste te denken om een split unit onder het raam van de slaapkamer van mijn zoon te hangen, maar dit lijkt me vanwege het geluid niet ideaal.

Het zal een monobloc of split unit in de tuin worden. Om het systeem genoeg inhoud te geven wil ik een buffer met een hygiëne spiraal toepassen welk het water voorverwarmt voor de CV en/of warmtepomp boiler. Het huis beschikt voor mechanische ventilatie welke ik zou willen gebruiken voor de warmtepompboiler van Panasonic 120l.

Monobloc

Voordelen
Geen stek monteur nodig voor de koelgas leidingen
Geen binnenunit nodig
Makkelijker aan te sluiten in meter kast via de kruipruimte
Minder verlies van warmte door de leidingen vanwege lagere temperatuur

Nadelen
Kans dat leidingen bevriezen bij lange stilstand of stroom onderbreking
De unit is zwaarder en groter dan een splitunit

Splitunit

Voordelen
Lichtere en kleinere buitenunit welke makkelijker is op te hangen
Geen kans op bevroren leidingen

Nadelen
extra groep in meterkast voor de zolder is lastig bij te plaatsen
Extra signaalkabel nodig tussen binnen- en buitenunit
Stek monteur nodig om aan te sluiten
Hogere verlies van warmte door hogere temperatuur in de koelleidingen

Verder heb ik nog een aantal vragen.

Welke voor- of nadelen zien jullie nog meer in het vergelijk van beide systemen?
Welke opstelling zouden jullie kiezen?
Zou een splitunit wanneer deze aan de gevel hangt binnen te horen zijn als deze op vol vermogen draait?
Wat voor l/w zouden jullie aanraden en welk vermogen?

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Noord27 Dat kan niet kloppen, zoveel kan de 3.0 niet trekken.
Het thermische vermogen is ongeveer 4.5kW, dus de cop is nu toch redelijk beroerd lijkt mij.

Een begrenzing is er niet, zeker vorige winter niet. Toen was er juist geen tekort aan koudemiddel, in ieder geval niet bijzonder veel. Anders had je wel eerder problemen gekregen, want zo hard lekte het niet.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
@Oxellaar Hmm.. Klinkt alsof ik de installateur weer even aan moet gaan spreken.
Noord27 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:50:
WP = (Z)LTV verwarmen; voornamelijk rendement gerelateerd.
Vloerverwarming = (Z)LTV verwarmen, of je moet je tegels los willen laten knallen?

Wat is een 'trage' Ta in jouw optiek?
Ik kan me voorstellen dat je met een Ta van 25 graden je huis warm kunt houden maar niet kunt verwarmen waardoor nachtverlaging geen optie is.

Met een Ta van 30 graden zou je wellicht wat selectiever kunnen stoken, dus ook opwarmen.
En zelfs 35 graden in de vloer is geen beperking voor een WP, en dan nog knappen er geen tegels los.

En ja, het wordt dan wel wat minder efficiënt, maar dan kom je op de eeuwenoude discussie terecht of het bespaard of niet om nachtverlaging toe te passen.
arnnold schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:58:
[...]

Eengezins tussenwoning, woonkamer vloerverwarming 10 cm hoh, Badkamer elek. vvw en handdoekradiator. Zolder en zolderkamer heb ik deze zomer radiatoren met lamellen gemonteerd. Hier temperatuur 20/ 20.5 graden C. Woonkamer ruim 21.5 C. Krijgen we het te warm zetten we de deur naar 1e verdieping open. Zo werkt mijn zone regeling, lekker goedkoop. :+ Mijn Pana 5 Kw draait 24/7. Verbruik deze maand 127 Kwh. Lekker warm om 03:00 uur ;) Grapje. Met nachtverlaging win je volgens mij niks. Je systeem koelt af en de WP moet volgas om alles weer op temperatuur te krijgen. Stooklijn -15/39 en 15/25 Mag ik spekkoper zijn? Cap Fr zie ik praktisch altijd op 20 staan.
Dat is in de basis volgens mij niet waar.

Lees dit artikel maar eens: http://www.olino.org/arti...rverwarming-rendeert-wel/

Conclusie:
Conclusie
Uit de metingen en afgeleide grafieken blijkt dat het ondanks tegengestelde adviezen van de vakhandel zinvol is om ook bij vloerverwarming nachtverlaging toe te passen. De bereikte besparing in de getoonde situatie is ongeveer 14%. Per slot daalt door nachtverlaging de gemiddelde kamertemperatuur, waardoor het warmteverlies naar buiten geringer is. Juist in de nacht en vroege ochtend is de buitentemperatuur laag en is het niet zinvol om de kamertemperatuur hoog te houden.
Een ruimte op temperatuur houden kost altijd meer energie (er is immers meer warmteverlies) als nachtverlaging toepassen.

Ik kan me goed voorstellen dat als je woning dusdanig slecht geïsoleerd is, of je warmteafgiftesysteem onvoldoende capaciteit heeft je "genoodzaakt" bent tot 24*7 verwarmen.

Er is ook niet 1 ideale situatie, elke situatie op zich is anders met zijn eigen warmteverliezen en zijn eigen afgiftesysteem.

Als ik nog een gasketel had gehad, dan had ik wellicht ook voor een kleinere WP gekozen die voor die 10 dagen in het jaar dat het echt koud is ff bij kan springen, maar wij zijn helemaal gasloos gegaan, en ik "durfde" geen risico te lopen op kou in huis. Maar ik zie los van de investering geen nadelen van een te grote WP. Zo'n ding hoeft geen 24*7 te draaien, en hij gaat echt niet kapot als hij 20 keer per dag aan/uit gaat.

Zojuist de eerste "serieuze" WP maand eens bekeken, resultaten voor de maand oktober:

Gebruikte energie:
Totaal = 178 kWh
SWW = 45 kWh
Verw = 133 kWh

Geleverd energie
Totaal = 709 kWh (gemiddelde COP 3,98)
SWW = 130 kWh (COP = 2,89)
CV = 578 kWh (COP = 4,35)

Gemeten met de Ecodan zelf, inclusief het verbruik van beide pompen/standby/etc.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:26
Grolsch schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:44:
@Noord27 / @Rol-Co Het afgiftesysteem v.v. is inderdaad niet snel, maar je kunt het ook heel traag maken door de Ta dusdanig laag in te stellen dat je een traag systeem krijgt.

We zijn het er in ieder geval over eens dat het 24x7 laten draaien van een WP niets met comfort te maken heeft, maar met traagheid van het systeem ;)
Echt wel puur comfort, heerlijk warm uit bed komen, mooie gelijkmatige temp in huis. En daarbij ik ben niet zon work ahollic als jij, hooguit 8 uur bij de baas en 16 thuis.
En daarbij die tien procent besparing voor s'nachts boeit me niet bijster veel eerlijk gezegd

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
reneeke1970 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:54:
[...]

Echt wel puur comfort, heerlijk warm uit bed komen, mooie gelijkmatige temp in huis. En daarbij ik ben niet zon work ahollic als jij, hooguit 8 uur bij de baas en 16 thuis.
En daarbij die tien procent besparing voor s'nachts boeit me niet bijster veel eerlijk gezegd
De hamvraag is eigenlijk of het inderdaad wel 10% bespaart. @Grolsch neemt aan dat er bespaart wordt onder het mom van 'zonde als er gestookt wordt als er niemand is'. Maar het is niet geprobeerd in de praktijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 01-11-2017 09:06 ]

Verwijderd

Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:00:
[...]

De hamvraag is eigenlijk of het inderdaad wel 10% bespaart. @Grolsch neemt aan dat er bespaart wordt onder het mom van 'zonde als er gestookt wordt als er niemand is'. Maar het is niet geprobeerd in de praktijk.
Ik heb de link even niet meer bij de hand, maar we hadden hier eerder een stuk gevonden van iemand die nachtbesparing met vloerverwarming over langere periode had doorgerekend. Lang verhaal kort scheelde het een procent of 8 met een gasketel.

In ons geval gaat dat verschil behoorlijk oplopen. De nachtverlaging lost twee problemen op: hogere uitstraling door hogere ruimte temperatuur, maar ook niet onbelangrijk, de lagere COP gedurende de nacht door de lagere buitentemperaturen. Het scheelt zo een graad of 10-12 en dat is fórs, het betekent dat de warmtepomp er veel harder aan moet trekken.

• Noord27
@Verwijderd Ok, duidelijk. Maar dat betreft dan de conclusie van slechts 1 geval. Een concrete conclusie zou in elke situatie toegepast moeten worden. Een goed uitgangspunt hiervoor lijken mij de graaddagen en het verbruik van een WP afgezet tegenover elkaar icm verschillend stookgedrag. In deze specifieke situatie van @Grolsch is er tot op heden maar 1 manier van stoken toegepast.

Maar inderdaad dat lagere rendement en capaciteit in de nacht staat als een huis bij elke WP, ten opzichte van de temperatuur overdag. Dat is gewoon een feit.

[ Voor 19% gewijzigd door Noord27 op 01-11-2017 09:26 ]

reneeke1970 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 08:54:
[...]

Dat is dan jouw keuze, en is helemaal niets mis mee.

Ik ben vanochtend weer eens met mijn IR thermometer rond gelopen.
Temperatuur gisteravond om 22:00 was 21 graden, vanochtend om 06:30 20,4 graden
De vloer was nog 22 graden oppervlaktetemperatuur, en dat voelt echt als comfortabel 's morgens.

En ik werk zo'n 11 uur per dag, en slaap zo'n 7 uur per nacht, dus 18 uur per dag dat ik niet kan genieten van het comfort :P
Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:00:
[...]

Ik ga het een keer testen, want ik wil het zelf ook weten.

Ik denk dat we als feit kunnen aannemen dat het warmteverlies daadwerkelijk 14% minder is als men nachtverlaging toepast. Dat is al door veel onderzoeken vastgesteld. Let op, ik heb het over warmte verlies, niet over benodigde energie om te verwarmen.

Wat "nadelig" werkt bij een WP is dat als je nachtverlaging toepast je ook een hogere Ta moet toepassen wat de COP enigszins negatief beinvloed.

Nogmaals, een ieder doet het op zijn/haar eigen manier en om zijn/haar eigen beweegredenen.

Als het een keer stevig koud is, en het weer voor een aantal dagen hetzelfde is ga ik het eens testen :P

Verwijderd

Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:24:
@Verwijderd Ok, duidelijk. Maar dat betreft dan de conclusie van slechts 1 geval. Een concrete conclusie zou in elke situatie toegepast moeten worden. Een goed uitgangspunt hiervoor lijken mij de graaddagen en het verbruik van een WP afgezet tegenover elkaar icm verschillend stookgedrag. In deze specifieke situatie van @Grolsch is er tot op heden maar 1 manier van stoken toegepast.

Maar inderdaad dat lagere rendement en capaciteit in de nacht staat als een huis bij elke WP, ten opzichte van de temperatuur overdag. Dat is gewoon een feit.
Dat het bespaart is evident voor me; het warmteverlies is een functie van het temperatuurverschil, dat wordt kleiner door toepassing van nachtverlaging. De enige reden dat het mogelijk efficienter zou zijn om door te stoken is als er inefficienties in het verwarmingssysteem zitten dat gedurende een kortere periode meer vermogen moet leveren om het verlies weer in te lopen. In ons geval is het eerder andersom doordat de warmtepomp juist voordeel behaalt door de verschuiving naar de daguren wegens de hogere buitentemperaturen.

Je hebt wát verlies doordat je theoretisch een hogere Ta moet aanhouden, maar pak de tabellen van de warmtepomp erbij en kijk wat 10 graden buitenverschil doet tov een graad of 2 extra aanvoer... In mijn geval is het niet nodig en krijg ik de boel warm met 27-35 graden aanvoer (afhankelijk van de buitentemperatuur, 27 graden bij +10 en 35 graden bij -15, lineare curve daartussen).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2017 09:32 ]

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Maar @Grolsch die graad verlaging die jij doet kan je niet echt nachtverlaging noemen. Ik ben benieuwd hoe je systeem reageert als je het 's nachts zo ver mogelijk laat afkoelen als mogelijk is en dan weer gaat opwarmen.

Afgelopen januari heb ik een maand lang heel nauwgezet het gasverbruik bijgehouden bij 24x7 stoken op 21,5°C. Het totale gasverbruik vond ik niet zo schokkend. Dit keer hou ik het bij met selectief stoken (nachtverlaging tot 19.5°C). Ik ben benieuwd wat het verschil is.

Verwijderd

Rhaelak schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:35:
Maar @Grolsch die graad verlaging die jij doet kan je niet echt nachtverlaging noemen. Ik ben benieuwd hoe je systeem reageert als je het 's nachts zo ver mogelijk laat afkoelen als mogelijk is en dan weer gaat opwarmen.
Ik kom hier niet veel verder dan een graad in een nacht. Misschien anderhalf als het fors koud is maar that's about it... Ligt aan de isolatie van je woning.
Rhaelak schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:35:

Afgelopen januari heb ik een maand lang heel nauwgezet het gasverbruik bijgehouden bij 24x7 stoken op 21,5°C. Het totale gasverbruik vond ik niet zo schokkend. Dit keer hou ik het bij met selectief stoken (nachtverlaging tot 19.5°C). Ik ben benieuwd wat het verschil is.
Waarom zou ik dat geen nachtverlaging mogen noemen ;) Het resulteert er wel in dat mijn WP voor een periode van 10 uur uitgeschakeld wordt. Dat verbruikt altijd minder als een draaiende WP :+

Mijn huis koelt gewoon niet verder af, en de betonnen vloeren blijven door hun massa lang warm.
Misschien dat het anders wordt als het buiten -10 is, maar daar gaan we achter komen.

Nu heb ik misschien ook wel een uitzonderlijke situatie, onze oude woning koelde in 1 nacht af van 21 graden naar 16 graden >:)

Die woning was ook niet echt geschikt voor een WP denk ik (alleen HT radiatoren en een verplichte Ta van 60 graden, anders kreeg ik de woning niet warm).

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 01-11-2017 09:52 ]

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Maar zou in die oude situatie nachtverlaging dan juist zinniger zijn dan in de nieuwe of juist niet? Volgens mij is dat in algemene zin bijna niet te beantwoorden. Dus: zelf testen! Ik ga het gewoon doen, wie doet ermee? Gedurende een week het normale en een tweede week een ander stook-regime van met naar zonder nachtverlaging of andersom. Kwh tellen, COP berekenen en afzetten tegen aantal graaddagen. is dat een idee?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

blauwemac schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:02:
Maar zou in die oude situatie nachtverlaging dan juist zinniger zijn dan in de nieuwe of juist niet? Volgens mij is dat in algemene zin bijna niet te beantwoorden. Dus: zelf testen! Ik ga het gewoon doen, wie doet ermee? Gedurende een week het normale en een tweede week een ander stook-regime van met naar zonder nachtverlaging of andersom. Kwh tellen, COP berekenen en afzetten tegen aantal graaddagen. is dat een idee?
Nachtverlaging in de oude situatie zou het meeste besparen (Immers een gigantisch warmteverlies), MAAR het kost dan ook veel meer "power" (niet zozeer in totaal kwh's, maar meer om piekvermogen) om de oude situatie op doeltemperatuur te krijgen.

Dus met een CV ketel was dat geen probleem, het huis was binnen een uur weer op temperatuur, dat gaat je met een WP en v.v. natuurlijk niet lukken.

Ik denk dat er meer factoren zijn als graaddagen die de benodigde energie bepalen. Houden graaddagen rekening met wind/zon/regen :? Allemaal factoren die bij mijn woning bepalend zijn voor het verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 01-11-2017 10:08 ]

• blauwemac
Mijn houten huis koelt ook aardig af 's nachts: niet zo goed geisoleerd en bijna geen massa. Dat pleit dus voor nachtverlaging. Denk ik. Ook altijd gedaan met gasketel, maar nu met Pana voorlopig voor 24/7 gekozen, ook om WAR goed in te kunnen stellen. En gek genoeg levert het toch een wat comfortabeler huis. Ook worden onze nachten steeds korter: laatste gaat rond 12 uur naar bed en om half 7 is de eerste er al weer uit. Dus ik kan het huis maar een uur of 5 laten afkoelen, dan moet het opwarmen al weer beginnen. Zolang ik geen thermostaat heb, vind ik nachtverlaging ook lastig met WAR. Drie standen nodig dan, denk ik: overdag, afkoel, opwarm. Vooral die laatste is moeilijk in te schatten: hoe lang moet ik Ta hoe veel hoger maken om het 's morgens weer lekker te hebben? Pfff

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Verwijderd

Ligt eraan, ik stook het huis nooit op voor dat half uur dat ik wakker word, naar de badkamer sprint voor tandenpoetsen en wat te eten pak. Ook met m'n ex-vriendin niet eigenlijk, vonden we beiden maar onzinnig. Tenzij je de hele dag thuis bent natuurlijk :)

Anders werkt die nachtverlaging hier ook maar lastig, dat betekent om 21:30 kachel uit en dan zou 'ie rond 04:00 alweer aan de bak moeten als het kouder is (koudste punt van de nacht wat ik nou juist probeer te vermijden)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2017 10:24 ]

@blauwemac Nachtverlaging is eigenlijk niet toe te passen zonder ruimtethermostaat naar mijn idee.
Je zult toch een iets hogere Ta moeten hebben omdat je daadwerkelijk moet verwarmen i.p.v. warmhouden.

Ik ben benieuwd naar de resultaten :P

• reneeke1970
blauwemac schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:02:
Heb ik vorig jaar al getest, scheelde geen 5 procent. Maar constant verwarmen is veel comfortabeler, zeker de ruimtes die mee liften op de woonkamer. Daar merk je veel schommelingen als je smorgens weer gaat opwarmen. Als je iedere ruimte thermostaat geeft is dat opgelost natuurlijk maar dat heb mijn oude huisje niet. Dus zelfs voor tien procent besparing geef ik het comfort niet op, die 300 kWh kost me 35 euro, lekker boeie

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 22:16
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:25:
@blauwemac Nachtverlaging is eigenlijk niet toe te passen zonder ruimtethermostaat naar mijn idee.
Je zult toch een iets hogere Ta moeten hebben omdat je daadwerkelijk moet verwarmen i.p.v. warmhouden.

Ik ben benieuwd naar de resultaten :P
Waarom zou je geen nachtverlaging kunnen toepassen met een war regeling zonder thermosstaat ?

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:59
Er is vannacht (3:20u) weer eens een stroomstoring geweest van ruim een uur.
WP was net begonnen SWW te verwarmen. Alles start gelukkig wel weer normaal op.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17021&sid=51642

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-11 20:22
Nachtverlaging voor VV met CV werkt zeker, alleen mijn vraag zou dan zijn of je dat moet doen voor alleen de nacht.
Aangezien de WP in de morgen met veel moeite dan extra warmte moet leveren op een ongunstig moment qua COP?
Eigenlijk zou je een buffer overdag moeten opwarmen (of de vloer extra?) ivm hogere COP, welke je dan in de ochtend gebruiken kan.
Ramon_1984 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:33:
[...]

Waarom zou je geen nachtverlaging kunnen toepassen met een war regeling zonder thermosstaat ?
Zoals ik aangeef, omdat je bij nachtverlaging een hogere Ta moet hebben omdat je de ruimte daadwerkelijk laat afkoelen en dus moet verwarmen, en dit is een andere Ta als bij 24*7 verwarmen met de kans dat de ruimtetemperatuur gaat doorschieten.

Of je moet het voor elkaar zien te krijgen dat deze Ta "exact" berekend wordt dmv van WAR voor deze situatie, maar dat lijkt mij een utopie :?

Ik pas trouwens ook nachtverlaging toe op dit moment op de dagen dat er niemand thuis is de hele dag (maandag/dinsdag/donderdag).

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 01-11-2017 10:44 ]

• Rhaelak
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:49:
[...]

Waarom zou ik dat geen nachtverlaging mogen noemen ;) Het resulteert er wel in dat mijn WP voor een periode van 10 uur uitgeschakeld wordt. Dat verbruikt altijd minder als een draaiende WP :+

Mijn huis koelt gewoon niet verder af, en de betonnen vloeren blijven door hun massa lang warm.
Misschien dat het anders wordt als het buiten -10 is, maar daar gaan we achter komen.

Nu heb ik misschien ook wel een uitzonderlijke situatie, onze oude woning koelde in 1 nacht af van 21 graden naar 16 graden >:)

Die woning was ook niet echt geschikt voor een WP denk ik (alleen HT radiatoren en een verplichte Ta van 60 graden, anders kreeg ik de woning niet warm).
Die graad verlaging is natuurlijk wel verlaging maar het is minimaal. Je bespaart energie, maar weinig. Ik zeg niet dat het verkeerd is om te doen, maar als je in je oude woning 24x7 zou stoken dan zou nachtverlaging meer zoden aan de dijk brengen.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-11 22:16
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:43:
[...]

Zoals ik aangeef, omdat je bij nachtverlaging een hogere Ta moet hebben omdat je de ruimte daadwerkelijk laat afkoelen en dus moet verwarmen, en dit is een andere Ta als bij 24*7 verwarmen met de kans dat de ruimtetemperatuur gaat doorschieten.

Of je moet het voor elkaar zien te krijgen dat deze Ta "exact" berekend wordt dmv van WAR voor deze situatie, maar dat lijkt mij een utopie :?

Ik pas trouwens ook nachtverlaging toe op dit moment op de dagen dat er niemand thuis is de hele dag (maandag/dinsdag/donderdag).
Het is jammer dat je aanvoer niet lager kunt krijger dan de daadwerkelijke 28 graden, aan 24 zou je al genoeg hebben

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Chris_82 schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 19:31:
[...]

Hoofdreden voor mij was de prijs. Het verschil was voor mij te groot voor een misschien iets mooiere en stillere buitenunit en iets beter rendement. Maar misschien dat jouw loodgieter er ervaring mee heeft en een scherpe prijs kan aanbieden die enigszins in de buurt komt van een Loria...

Daarnaast kan ik me wel ergens voorstellen dat iemand die kleine verschillen de meerprijs waard vindt.

Wat betreft de vermogens, daar heb ik in verschillende landen verschillende kW vermogens gezien voor wat lijkt op precies dezelfde warmtepomp (verschillende meetmethodes?) Bijvoorbeeld de 9kW wordt in DE als 8kW verkocht en er staat 6-7kW op het EU energie label?!? Iets om in ieder geval goed na te vragen, misschien zit er een slimme operationele strategie achter, ivm moduleren / backup heater?
Wellicht iemand anders die meer ervaring heeft die verdere info kan geven?

Bij Nefit zul je er ook echt geen buil aan vallen, zelfs voor de offerte moest er goedkeuring zijn van Nefit of de warmtepomp een juiste fit is voor het huis. Ook had ik begrepen dat er (standaard) iemand van Nefit tijdens de installatie komt kijken/inspecteren/meelopen.
Okay. Ik heb volgende week een gesprek met de loodgieter die partner is van Nefit. Dus qua prijs kan ik ze dan inderdaad naast elkaar leggen. Ik ben wel benieuwd of het interessant is als het -0 graden wordt. Het lijkt me dat zo'n systeem hier toch wel op gebouwd moet zijn? 8)7

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb mijn cijfers over oktober beschikbaar. Mijn ELGA heeft slechts 43,2kWh verbruikt met 147 graaddagen. Ten opzichte van oktober vorig jaar is ons verbruik ( verrekend met graaddagen ) met bjina 50% gedaald.

Verklaring hiervoor is dat ik het boilervat niet meer continu mee laat doen. De ELGA kan alleen warmte onttrekken uit de boiler.

Afgelopen maand een COP van 5.7!

Wat conclusies die ik nu durf te trekken:

Driewegklep
Dicht is beter, de ELGA kan alleen warmte onttrekken. Vorig jaar oktober was veel zonniger maar wekte mijn zonneboiler minder op dan dit jaar.

Dus klep dicht is hogere opbrengst zonneboiler en minder verbruik.

Gasverbruik is wel ietsje gestegen. Van 12.5m3 vorig jaar naar 15.5m3 dit jaar met een gelijk verbruikspatroon.

Thermostaatprogramma
Die heb ik overboord gegooid. Vorig jaar stookte ik op 20.0 overdag en 's nachts 19.5. Ik stook nu deze hele maand op continu 19.0 en sinds een week op 19.5. het gevolg is dat de ELGA met warm houden vele malen minder energie verbruikt en veel sneller terug moduleert.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Noord27
@mkleinman Dus je conclusie is weer dat nachtverlaging juist niet effectief is met een WP. Dat staat haaks op de lopende discussies van een paar postings terug.

:|
Ramon_1984 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:52:
[...]

Het is jammer dat je aanvoer niet lager kunt krijger dan de daadwerkelijke 28 graden, aan 24 zou je al genoeg hebben
Ik heb nu de minimale Ta op 29 graden gezet bij Tb 10 graden, en met buitentemperaturen boven de 10 graden gaat de WP nu helemaal niet meer uit (tot nu toe).

Met de Ta op 28 graden en buitentemperaturen van boven de 10 graden ging de WP alsnog uit na 3 kwartier uit om direct (binnen 5 minuten) weer op te starten.

Het is ook erg afhankelijk waar je de Ta meet, ik doe dit in de WP zelf, maar er gaat zeker geen 29 graden de vloer in, dit ligt 2 á 3 graden lager. Zal wel ergens onderweg WP-buffervat-leidingen 2 á 3 graden verliezen onderweg.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/119csg5.jpg

Een hogere Ta is wel wat slechter voor de COP, maar dat zet eigenlijk ook geen zoden aan de dijk.

Ta verschil van 10 graden scheelt in de COP 0,56 bij een buitentemperatuur van 2 graden (25 vs 35 graden).

Laat die bij 5 graden dan eens 0,28 schelen.

Stel thermisch nodig 578kWh / COP 3,9 (ta25) = 148,21kWh * 0,18 = € 26,68
Stel thermisch nodig 578kWh / COP 3,62 (ta30) = 159,67kWh * 0,18 = € 28,74

Dus stel dat ik dat voor de maand oktober gedaan had dan zou er € 2,06 bespaard zijn met deze vergelijking.
Dan moet je er bij naast zetten wat de nachtverlaging je bespaard, en dat je in het geval van nachtverlaging stookt op tijdstippen waar de buitentemperatuur hoger ligt.

Al met al spijkers op laag water zoeken, dus doe lekker wat je zelf wil :P Het zal elkaar niet zoveel doen.

disclaimer: COP waardes uit het tabellenboekje van Mitusbisihi.

• blauwemac
@Grolsch Informatief rekensommetje!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:19

Wailing_Banshee

You're Next

Wij zitten er aan te denken om ons gasverbruik terug te dringen. Wij gebruiken dagelijks zo'n 0,6m3 aan gas voor tapwater (alleen douche, we hebben een quooker in de keuken hangen en een merk x close-in boiler in de bijkeuken), koken is nog minder, dus het gros gaat op aan verwarming (vrijstaand huis uit 1900, CV, vloerverwarming en gaskachel in de woonkamer).

Zou een L/W warmtepomp dit wel kunnen trekken? Ik lees overal dat je eerst goed tot zeer goed moet isoleren (wat bij ons gewoon niet gaat gebeuren, want dan raken we onze originele details kwijt). En daarbij hebben we ook geen ruimte om een groot boilervat rechtop neer te zetten (de ruimte is er wel in de lengte, gewoon niet in de hoogte :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-11 17:28
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:18:
[...]

Ik heb de link even niet meer bij de hand, maar we hadden hier eerder een stuk gevonden van iemand die nachtbesparing met vloerverwarming over langere periode had doorgerekend. Lang verhaal kort scheelde het een procent of 8 met een gasketel.

In ons geval gaat dat verschil behoorlijk oplopen. De nachtverlaging lost twee problemen op: hogere uitstraling door hogere ruimte temperatuur, maar ook niet onbelangrijk, de lagere COP gedurende de nacht door de lagere buitentemperaturen. Het scheelt zo een graad of 10-12 en dat is fórs, het betekent dat de warmtepomp er veel harder aan moet trekken.
Volgens mij bedoel je deze discussie: http://www.ecologieforum....b16242188a06ccff0adbfc7c8

De auteur Gandalf heeft hier in DED ook enige bijdragen geleverd, maar in het bovenstaande draadje wordt zeer uitgebreid op de zin en onzin van nachtverlaging ingegaan.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Maar hij klopt dus eigenlijk niet, want met nachtverlaging is er minder warmteverlies dus zou het benodigde aantal KWH ook lager moeten zijn (theoretisch :P )

Al met al is het in ieder geval het proberen waard.

Ik wou alleen aangeven dat een 5 graden hogere Ta wellicht slecht is voor het maandelijkse overzicht, maar in de portemonnee zet het geen zoden aan de dijk :P

• Rhaelak
Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:02:
Wij zitten er aan te denken om ons gasverbruik terug te dringen. Wij gebruiken dagelijks zo'n 0,6m3 aan gas voor tapwater (alleen douche, we hebben een quooker in de keuken hangen en een merk x close-in boiler in de bijkeuken), koken is nog minder, dus het gros gaat op aan verwarming (vrijstaand huis uit 1900, CV, vloerverwarming en gaskachel in de woonkamer).

Zou een L/W warmtepomp dit wel kunnen trekken? Ik lees overal dat je eerst goed tot zeer goed moet isoleren (wat bij ons gewoon niet gaat gebeuren, want dan raken we onze originele details kwijt). En daarbij hebben we ook geen ruimte om een groot boilervat rechtop neer te zetten (de ruimte is er wel in de lengte, gewoon niet in de hoogte :p)
Zolang je afgifte systeem toereikend is om op lage temperatuur je warmteverlies op te vangen, Ja.
Er zijn ook boilervaten te koop voor liggende uitvoering. Hoeft dus niet per se staand.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Daannn1987 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:40:
[...]

Nog meer mensen hier die hun WP verbruik naar mindergas.nl uploaden?
yep, standby-verbruik opgeven ipv overig m3. geeft wat acuratere info.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-11 09:46
amarkest schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:17:
[...]

yep, standby-verbruik opgeven ipv overig m3. geeft wat acuratere info.
Dat is best wel een goed punt... Ga ik ook eens doen!

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:34
rspoe schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:52:
[...]

Okay. Ik heb volgende week een gesprek met de loodgieter die partner is van Nefit. Dus qua prijs kan ik ze dan inderdaad naast elkaar leggen. Ik ben wel benieuwd of het interessant is als het -0 graden wordt. Het lijkt me dat zo'n systeem hier toch wel op gebouwd moet zijn? 8)7
In Skandinavie zijn warmtepompen heel gebruikelijk. Wel zijn de meeste huizen daar natuurlijk voorzien van flink wat isolatie en hebben de systemen een elektrisch element als back-up. Dat laatste hebben de Nefit all-electric versies ook. 9kW elektrisch element is genoeg om een doorsnee geïsoleerde woning warm te houden bij -15 graden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• rspoe
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 08:23
Ivow85 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:00:
[...]

In Skandinavie zijn warmtepompen heel gebruikelijk. Wel zijn de meeste huizen daar natuurlijk voorzien van flink wat isolatie en hebben de systemen een elektrisch element als back-up. Dat laatste hebben de Nefit all-electric versies ook. 9kW elektrisch element is genoeg om een doorsnee geïsoleerde woning warm te houden bij -15 graden.
Ja juist. Dat elektrisch element is belangrijk. Thanks :)

• foxie10
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-11 18:10
Tomexergie schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 13:54:
Het is weer tijd voor de MONITORING:
Graag 1 november opgeven via PM voor de maand oktober:
kWh (e)
kWh (th geproduceerd)

Voor nieuwe deelnemers:
Merk WP/
thermisch vermogen/
type warmtemeter/
niveau afgifte systeem Bijvoorbeeld: T2=35 bij 2C buiten de aanvoertemperatuurCV is 35C
Hallo Tom,
Hierbij mijn cijfers voor oktober.
e= 109 kWh
th= 538 kwh

• Noord27
Oxellaar schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 23:16:
@Noord27 Dat kan niet kloppen, zoveel kan de 3.0 niet trekken.
Het thermische vermogen is ongeveer 4.5kW, dus de cop is nu toch redelijk beroerd lijkt mij.

Een begrenzing is er niet, zeker vorige winter niet. Toen was er juist geen tekort aan koudemiddel, in ieder geval niet bijzonder veel. Anders had je wel eerder problemen gekregen, want zo hard lekte het niet.
Installateur heeft deze vraag, dat er ruim boven specificaties aan vermogen door de Elga wordt verbruikt, bij Techneco neer gelegd. Wordt vervolgt.

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 10:48

icecoolsniper

never run from a sniper!

Weet iemand hoe ik de Elga zodanig kan instellen dat er alleen wordt verwarmd met de Elga en niet ook met de ketel? Nu springt de ketel al bij als er met meer dan 0,5 graden bijverwarmd moet worden of dat er niet binnen een half uur de gewenste temperatuur is bereikt. Met vloerverwarming gebeurt dat regelmatig omdat het even duurt voordat de ruimtetemperatuur omhoog gaat.

Ik heb nu op de bijgeleverde thermostaat een soort 6 traps verwarming geprogrammeerd in stapjes van 0,5 graad gedurende de dag door gebruik te maken van opstaan, vertrekken 1 en 2, thuiskomen 1 en 2, en slapen.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:33
icecoolsniper schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:12:
Weet iemand hoe ik de Elga zodanig kan instellen dat er alleen wordt verwarmd met de Elga en niet ook met de ketel? Nu springt de ketel al bij als er met meer dan 0,5 graden bijverwarmd moet worden of dat er niet binnen een half uur de gewenste temperatuur is bereikt. Met vloerverwarming gebeurt dat regelmatig omdat het even duurt voordat de ruimtetemperatuur omhoog gaat.

Ik heb nu op de bijgeleverde thermostaat een soort 6 traps verwarming geprogrammeerd in stapjes van 0,5 graad gedurende de dag door gebruik te maken van opstaan, vertrekken 1 en 2, thuiskomen 1 en 2, en slapen.
1. Ketel aansturen met een aparte thermostaat (op een T-set van bv -1K t.o.v. thermostaat Elga), en verbnding Elga en ketel loskoppelen.
2. Geen stapjes programmeren. Zie discussie over 'nachtverlaging'!
3. Elga via dipswitch instellen op alleen Elga bij 'nachtverlaging' (<19˚C); Die 19˚C is overigens aan te passen in te stellen via servicetool, waar o.a. Oxellaar over beschikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Bram-Bos op 01-11-2017 14:22 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Noord27

Zit er geen fysieke knop/klep die je dicht kan zetten? De Elga kon hier een klep aansturen om zo stadsverwarming bij te pakken op de parallelle leiding. Dat doet hij nog steeds, echter staat de SV nu dicht gedraaid.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-11 14:19

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Weet iemand hoe ik de Elga zodanig kan instellen dat er alleen wordt verwarmd met de Elga en niet ook met de ketel?
Steker uit de ketel trekken :+

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-11 05:05
Oxellaar schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 22:13:
[...]

oevallig heb ik gisteren het geluid gemeten van de Elga op max vermogen.
Unit uit is de 0 meting 30dB(A) (heerlijk die stilte hier :*) ), half vermogen 49dB(A), vol vermogen 53dB(A).
Die 63dB(A) uit de specs ga ik dus nooit halen.
Buitentemperatuur was 10 graden, maar denk niet dat het bij 0 graden echt meer is.
Max vermogen blijft max vermogen.
Op één meter afstand gemeten, naast de unit aan de compressorzijde.
Met een redelijk betrouwbare meter, geen appje oid.

Unit staat op een vrijstaande garage, 3 meter hoog. Nergens weerkaatsing en op een paar meter afstand is er nauwelijks iets te horen. Garage staat op de erfscheiding en de buurman heeft hem nog nooit horen draaien, vertelde hij pas.
Ik kan mij dus niet echt vinden in de bevindingen van @Tomexergie ;)
Bij lage buitentemperaturen zal de compressor grotere drukverschillen moeten leveren waardoor meer geluid. De specs geven geluidsvermogen en in sommige gevallen ook de geluidsdruk op 3 meter afstand.

Het gaat om de geluidsdruk. Wat jij hebt gemeten is geluidsdruk. Die 53 Db vind ik aan de hoge kant. Het geluid wordt hinderlijk s'nachts als het stil is zonder achtergrtond geluid. Een paar decibel verschil is al heel hoorbaar. Maar ik ben benieuwd wat andere leden er van vinden, vandaar mijn verzoek om te inventariseren. Ik heb ook en Daikin L/L unit voor kantoor/hobbyruimte . Die maakt aanzienlijk minder geluid dan de Toshiba.

Maar voor het forum moeten we een meet standaard vaststellen anders zijn we appels met peren aan het vergelijken.

• Tomexergie
Seafarer schreef op dinsdag 31 oktober 2017 @ 20:39:
[...]

Hoe is de ventilatie voorziening in huis,
- WTW CO2 gestuurd.
- WTW altijd standje 2
- Systeem C met CO2
- Systeem C altijd standje 2.
- Niks.

Ventileren lijkt me een behoorlijke invloed hebben op het geheel. En dus nuttig om te vermelden.

En welke CO2 waarde hebben mensen gemiddeld in huis.
Interessant om WTW te meten, maar dit forum gaat vooral over de warmtepomp.

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Dan helaas geen warm tapwater meer 8)7

3Db verschil is toch een verdubbeling van het geluid :?

Ik moet zeggen dat ik super tevreden ben over m'n mitsubishi, maar als het 11,2KW monster daadwerkelijk volle bak aan het werk is, dan is deze zeker niet geruisloos. Als ik in een bouw woonde, en mijn buurman had zo'n apparaat naast mijn schutting/slaapkamerraam staan, en hij ging 's nachts lekker SWW water maken van 55 graden, dan zou ik daar niet blij mee zijn.

Mijn buurman heeft de voordeur op zo'n 20 á 30 meter van mijn WP af staan, en had het er voorlaatst ook over dat hij hem gehoord had, toen hij voor in de tuin (dus vlak bij de WP) z'n bloempjes aan het water geven was.

Toen hij mij dat vertelde stonden we bij de WP, ik leunde op de WP, en hij vertelde zijn verhaal. Ik zei dat bij SWW hij hem wellicht kon horen als hij er naast stond, maar in CV bedrijf niet.
Hij kon dat op zijn manier bijna niet geloven, en toevallig liep de WP net zachtjes te snorren in CV bedrijf, en je hoort hem dus echt bijna niet.

Buurman weer enthousiast, en ik dus ook, want "beter een goede buur als een verre vriend" :P

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:09
icecoolsniper schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:28:
[...]

Dan helaas geen warm tapwater meer 8)7
bij de meeste cv ketels kun je het cv gedeelte in de instellingen uitzetten

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

• Noord27
@Grolsch Doe datzelfde eens als het ruim onder het vriespunt is. ;)

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Bram-Bos schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:21:
[...]

1. Ketel aansturen met een aparte thermostaat (op een T-set van bv -1K t.o.v. thermostaat Elga), en verbnding Elga en ketel loskoppelen.
3. Elga via dipswitch instellen op alleen Elga bij 'nachtverlaging' (<19˚C); Die 19˚C is overigens aan te passen in te stellen via servicetool, waar o.a. Oxellaar over beschikt.
Thanks voor je reply, ik heb echter al 1 extra thermostaat boven als aan/uit die aan de ketel aangesloten zit. Zo kunnen de radiatoren die we boven hebben toch snel warm worden door alleen gebruik van de ketel.

De stapjes heb ik ingesteld omdat we eigenlijk de hele dag weg zijn en ik graag gedurende de dag de verwarming opvoer om zo goed gebruik te maken van de zonnepanelen (en zodat we in een warm huis thuis willen komen).

Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:41:
@Grolsch Doe datzelfde eens als het ruim onder het vriespunt is. ;)
>:) >:) We gaan het meemaken, nu staat de WP bij mij nog ver van zijn huis af, maar ik kan me voorstellen dat je dat in een bouw niet wilt horen met 30 rijtjeswoningen op de rij met allemaal een buitenunit :P

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:57:
[...]

>:) >:) We gaan het meemaken, nu staat de WP bij mij nog ver van zijn huis af, maar ik kan me voorstellen dat je dat in een bouw niet wilt horen met 30 rijtjeswoningen op de rij met allemaal een buitenunit :P
Zie je het al voor je, 11 kW op een rijtjes huis.......

1 PVoutput . Dongen NB

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
[...]

Met die tool of de honeywell (in de laatste firmware) is het volgens mij ook mogelijk om de tijd tot inschakelen CV ketel te verlengen. Dat zou in dit geval een elegante oplossing zijn. Ik heb de kabel tussen de ELGA en de ketel losgehaald (ELGA ingesteld op CV sturing aan/uit, anders schiet hij in storing).

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

reneeke1970 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:11:
[...]

Misschien voor een "rijtjes huizen" :P

Maar ik neem aan dat elke buiten unit in een bepaalde mate geluid maakt.
Men wil in NL van het gas af, als ik soms die 85-onder-1-kappers zie vraag ik me serieus af of een LW WP een oplossing is voor het gasprobleem.

Los van het geluid geeft dat ook een gigantische belasting op het stroomnet verwacht ik :?

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:11:
[...]

Ik draai met 9kw op een goed geisoleerde 2-1 kap maar ben nog altijd blij met die "veel te zware" warmtepomp. Hij staat met deze temperaturen urenlang op zijn minimumvermogen 28 graden water uit te spugen zonder starts en stops. Dikke prima, niks aan doen en zodra het echt koud wordt kan 'ie mooi opschalen naar hogere vermogens en zonder dat er meteen warmte-elementen aan te pas komen met COP=1.

Voor die paar honderd euro extra ga ik niet moeilijk zitten doen, gewoon meer capaciteit er tegenaan gooien, zolang het minimumvermogen maar in het verwarmingssysteem kwijt kan is dit geen enkel probleem. Als die buitenunit boven de 9kw niet zo belachelijk groot was geweest had ik zeker bij pa nog zwaarder gegaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2017 15:49 ]

• amarkest
[...]

-Is er ondertussen geen universele WP-controller op de markt die je op de ELGA kan aansluiten en waarmee je div. parameters kan aanpassen? (OTGW oid, maar dan met een userfriendly interface. Dus zonder geprogrammeer).

-Wellicht een ELGA servicetool-light versie?

• Daannn1987
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:45:
[...]

Ik draai met 9kw op een goed geisoleerde 2-1 kap maar ben nog altijd blij met die "veel te zware" warmtepomp. Hij staat met deze temperaturen urenlang op zijn minimumvermogen 28 graden water uit te spugen zonder starts en stops. Dikke prima, niks aan doen en zodra het echt koud wordt kan 'ie mooi opschalen naar hogere vermogens en zonder dat er meteen warmte-elementen aan te pas komen met COP=1.

Voor die paar honderd euro extra ga ik niet moeilijk zitten doen, gewoon meer capaciteit er tegenaan gooien, zolang het minimumvermogen maar in het verwarmingssysteem kwijt kan is dit geen enkel probleem. Als die buitenunit boven de 9kw niet zo belachelijk groot was geweest had ik zeker bij pa nog zwaarder gegaan.
Als ik in mijn goed geisoleerde 2-1 kap urenlang 28 graden pomp wordt het een sauna :+
TA zit hier meer rond de 25..

Zelfs op laagste last zou de ELGA nog geen 24/7 kunnen draaien zonder een sauna te creeeren.
±166watt opgenomen vermogen (met pomp mee gerekend) zou al te veel vermogen zijn.

• Beatman
amarkest schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:52:
[...]

-Is er ondertussen geen universele WP-controller op de markt die je op de ELGA kan aansluiten en waarmee je div. parameters kan aanpassen? (OTGW oid, maar dan met een userfriendly interface. Dus zonder geprogrammeer).

-Wellicht een ELGA servicetool-light versie?
In de nieuwste firmware versie van de ELGA kan er veel ingesteld worden via de Honeywell thermostaat. Heel user friendly is die echter niet.

• amarkest
Beatman schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:08:
[...]

In de nieuwste firmware versie van de ELGA kan er veel ingesteld worden via de Honeywell thermostaat. Heel user friendly is die echter niet.
Ah OK. Ja, daarom gebruik ik de Isense vooralsnog.

Is er info te vinden mbt de in te stellen parameters via de HCTM?

• icecoolsniper

icecoolsniper

never run from a sniper!

Beatman schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:08:
[...]

Hoe kan je de nieuwste firmware voor de ELGA krijgen en flashen?

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-10 10:55
Na eeuwen ( ;) ) meegelezen te hebben is bij ons ook de kogel door de kerk, we gaan aan de warmtepomp. Welk vermogen raden jullie aan (ik heb zelf mijn oog laten vallen op een Zubadan all-in-one)?

Huis uit beginjaren 70 (2 onder 1 kap)
Nageïsoleerd dak (12 cm PIR)
Nageïsoleerde spouwmuur (HR parels)
Nageïsoleerde vloer (tonzon, inclusief vloerzeil)
Benedenverdieping grotendeels normaal dubbel glas
Bovenverdiepiningen HR++ glas (waarschijnlijk wel een aantal decennia oud)
Vloerverwarming beneden, in toekomst ook boven (radiators boven staan alleen in winter nauwelijks aan)
Gemiddeld gasverbruik (CV + SWW) 1400 m3 per jaar

In de toekomst gaan we beneden nog het standaard dubbelglas vervangen door HR+++ (schuifpui, raam voorkant).

Zelf was ik van plan ook een zonneboiler te kopen om (in voor/najaar+zomer) het SWW te kunnen "dekken" -> 200 liter / 2 panelen, en deze als input voor de Zubadanboiler te gebruiken. Extraatje is dan de mogelijkheid om een 2 kW heater in de boiler te bouwen, mocht WP het in de winter net niet trekken (extreme gevallen).

Wat denken jullie?

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Rhaelak
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:25:
[...]

Los van het geluid geeft dat ook een gigantische belasting op het stroomnet verwacht ik :?
Uiteraard. Isoleren is gewoon heel hard nodig om die giga belasting op het net te voorkomen.

Wat denk je dan van de elektrificatie van personenwagens?

• Beatman
icecoolsniper schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:16:
[...]

Hoe kan je de nieuwste firmware voor de ELGA krijgen en flashen?
Je installateur moet daar een tool van Techneco voor kunnen krijgen. @Oxellaar heeft die ook. Ze raden aan een reserve printplaat erbij te houden voor als het flashen fout gaat. Maar wie heeft er nou een reserve moederbord als hij zijn BIOS flashtt

Rhaelak schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:26:
[...]

Uiteraard. Isoleren is gewoon heel hard nodig om die giga belasting op het net te voorkomen.

Wat denk je dan van de elektrificatie van personenwagens?
Ik geloof er ook nog niet zo snel in dat iedereen aan de elektrische auto gaat.
Het wordt gigantisch gesubsidieerd, en daarom is het enigszins betaalbaar, maar puur naar de kosten gekeken gaat dat hem op deze manier niet worden.

Ook de levensduur van bijvoorbeeld het accupakket mag drastisch gaan veranderen.
Mensen die ik ken die een nieuwe elektrische auto gekocht hebben doen dit allemaal zakelijk.

Ik weet ook niet of er binnen afzienbare tijd zo'n revolutie plaats gaat vinden op accu gebied, ik vind het allemaal elke keer net een beetje beter, maar nog geen revolutie.

• Noord27
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:30:
[...]

Het wordt gigantisch gesubsidieerd, en daarom is het enigszins betaalbaar, maar puur naar de kosten gekeken gaat dat hem op deze manier niet worden.

Ook de levensduur van bijvoorbeeld het accupakket mag drastisch gaan veranderen.
Mensen die ik ken die een nieuwe elektrische auto gekocht hebben doen dit allemaal zakelijk.

Ik weet ook niet of er binnen afzienbare tijd zo'n revolutie plaats gaat vinden op accu gebied, ik vind het allemaal elke keer net een beetje beter, maar nog geen revolutie.
Sinds wij PHEV rijden besparen we €180,- per maand alleen al op de auto kosten. Het rijdt zo heerlijk. Volgende auto wordt 100% een volledig electrische. Accupakket hoef je je geen zorgen over te maken in de praktijk. Die gaan enorm lang mee en zijn gedekt door uitgebreide garantie. Een brandstofmotor kan veel meer aan stuk en gebeurd ook procentueel veel vaker.
Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:37:
[...]

Sinds wij PHEV rijden besparen we €180,- per maand alleen al op de auto kosten. Het rijdt zo heerlijk. Volgende auto wordt 100% een volledig electrische. Accupakket hoef je je geen zorgen over te maken in de praktijk. Die gaan enorm lang mee en zijn gedekt door uitgebreide garantie. Een brandstofmotor kan veel meer aan stuk en gebeurd ook procentueel veel vaker.
Misschien ben ik wel te bang voor veranderingen en kies ik liever voor het zekere :P

Wat is de kostprijs per km met elektrisch rijden :?

• Daannn1987
Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:37:
[...]

Rijdt nu een Mitsubishi ASX, denk er wel eens aan om de Outlander PHEV tweedehands aan te schaffen...
Rijdt nagenoeg nooit meer dan 40 km enkele reis en kan opladen op het werk.

Achja keuzes keuzes..

• Noord27
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:38:
[...]

Misschien ben ik wel te bang voor veranderingen en kies ik liever voor het zekere :P

Wat is de kostprijs per km met elektrisch rijden :?
We dwalen af..

Met stevige rechtervoet en alleen thuis opladen:

https://www.spritmonitor.de/en/detail/846850.html

en 50% MRB.

[ Voor 3% gewijzigd door Noord27 op 01-11-2017 16:43 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:31:
@mkleinman Dus je conclusie is weer dat nachtverlaging juist niet effectief is met een WP. Dat staat haaks op de lopende discussies van een paar postings terug.

Ik kan er niet meer van maken. 24/7 dezelfde temperatuur betekent dat de ELGA start bij ongeveer 0,3 graden lager op de thermostaat. Start met 700W en dan heel rustig pruttelt bij een zeer hoge COP.

Bij nachtverlaging moet de ELGA effectief bijna 1 graad overbruggen. Dan start de ELGA bij 1kW en ramt snel door naar 1.2kW met een veel lagere COP.

BIj ons in huis is zonder nachtverlaging zuiniger dan met nachtverlaging.

Ik zal morgen wat screenshots posten van zonder en met nachtverlaging hoe de ELGA reageert.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:45

Seafarer

XXX

Tomexergie schreef op woensdag 1 november 2017 @ 14:27:
[...]

Interessant om WTW te meten, maar dit forum gaat vooral over de warmtepomp.
@Tomexergie, zo bedoelde ik het niet.

Je schreef: "Naast de kwantitatieve monitoring is het interessant om ook andere aspecten te inventariseren".

Mij lijkt het essentieel om te weten of iemand wtw ventileert (warmtepomp hoeft dan minder hard te werken) of systeem C met of zonder CO2 meting waarbij Oxelaar al opmerkte dat er bij systeem C met of zonder CO2 meting al een heel groot verschil zit.
Ieder kuubieke meter die naar buiten wordt gegooid moet wel door de warmte pomp weer verwarmd worden.

Mensen die wtw ventileren zullen daar heel veel voordeel van hebben.

Huizen die niet geventileerd worden maken het nog makkelijker voor de warmte pomp. Of dat nu een goed idee is?

Of heeft dit niet zoveel invloed?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Tomexergie
Seafarer schreef op woensdag 1 november 2017 @ 17:29:
[...]

@Tomexergie, zo bedoelde ik het niet.

Je schreef: "Naast de kwantitatieve monitoring is het interessant om ook andere aspecten te inventariseren".

Mij lijkt het essentieel om te weten of iemand wtw ventileert (warmtepomp hoeft dan minder hard te werken) of systeem C met of zonder CO2 meting waarbij Oxelaar al opmerkte dat er bij systeem C met of zonder CO2 meting al een heel groot verschil zit.
Ieder kuubieke meter die naar buiten wordt gegooid moet wel door de warmte pomp weer verwarmd worden.

Mensen die wtw ventileren zullen daar heel veel voordeel van hebben.

Huizen die niet geventileerd worden maken het nog makkelijker voor de warmte pomp. Of dat nu een goed idee is?

Of heeft dit niet zoveel invloed?
De aanvoertemperatuur gaat omlaag dus hogere COP , dat geldt ook voor vloerverwarming en betere isolatie. In de tabel van de monitoring is dit al impliciet meegenomen door de aanvoer temperatuur bij 2C te vermelden.

• reneeke1970
Op de site van speedcomfort.nl kun je deze 30 procent korting code gebruiken
QURRENT2017

Tenzij je link van qurrent nodig hebt hi

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 20:28
.

[ Voor 99% gewijzigd door Maikie18 op 01-11-2017 19:03 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-11 22:49
Mijn verbruik over oktober was 105kW en geleverd 529kW. Graaddagen 240, ta is 31graden zonder pendelgedrag. Dag en nacht constante temperatuur 21,5 graad in de woonkamer.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

• Maikie18
mkleinman schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:55:
[...]

Ik kan er niet meer van maken. 24/7 dezelfde temperatuur betekent dat de ELGA start bij ongeveer 0,3 graden lager op de thermostaat. Start met 700W en dan heel rustig pruttelt bij een zeer hoge COP.

Bij nachtverlaging moet de ELGA effectief bijna 1 graad overbruggen. Dan start de ELGA bij 1kW en ramt snel door naar 1.2kW met een veel lagere COP.

Ik zal morgen wat screenshots posten van zonder en met nachtverlaging hoe de ELGA reageert.
Ik stook nu ook sinds een week 24/7 maar kan er niet anders van maken dan dat nachtverlaging toch een redelijke besparing oplevert. Warm houden kost gewoon 600W per uur, als ik dus van 22.00 tot 06.00 niet stook dan scheelt dit 5kWh, in de ochtend scheelt me dit hooguit een uur dat de pomp op een hoger vermogen draait van +- 1200W, dus bespaart in mijn geval toch 4kWh per dag, COP is dan wel lager maar de COP is m.i. niet interessant. De vraag is dan weer of je aan comfort wil inleveren

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:57
Verwijderd schreef op woensdag 1 november 2017 @ 09:18:
[...]

Maar nu de berekening met een LW WP
Want dat pakt anders uit dan bij een WW WP.
En al helemaal anders dan bij gas.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• amarkest
Inleren WP.

Hoelang zou het duren voordat een WP met aangepaste instelling goed overweg kan?

Ik las elders dat daar zo maar een week over heen kan gaan.(ik denk soms wel veel langer).
Natuurlijk zal dat in het najaar anders zijn dan in de winter, dacht ik zo.

Ik heb hier op het forum nog niets specifieks over inleer periodes gezien.

Ook in de gebruikers handleidingen van WP's en thermostaten is hier amper iets over terug te vinden.

Kan iemand hier iets zinnigs over roepen?

[ Voor 12% gewijzigd door amarkest op 01-11-2017 19:54 ]

• Knowbody
Pietje NL schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:41:
Nachtverlaging voor VV met CV werkt zeker, alleen mijn vraag zou dan zijn of je dat moet doen voor alleen de nacht.
Aangezien de WP in de morgen met veel moeite dan extra warmte moet leveren op een ongunstig moment qua COP?
Eigenlijk zou je een buffer overdag moeten opwarmen (of de vloer extra?) ivm hogere COP, welke je dan in de ochtend gebruiken kan.
jij bedoelt wellicht dat je nachtverlaging en ochtendverlaging toepast om dan vanaf de middag weer te gaan verwarmen en bufferen?

Dat lukt nu. Maar bij koude gaan de defrosts meespelen. Dat schiet niet op.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Knowbody
Ramon_1984 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:52:
[...]

Dat kan wel maar dan moet ie er ook vanaf blijven!
Dat gependel komt omdat er nog experiment warmte in de vloer zit!

• Knowbody
rspoe schreef op woensdag 1 november 2017 @ 10:52:
[...]

Droge vorst is makkelijker dan net boven het vriespunt! Uiteraard is een WP erop gebouwd.

Een mens vind 0 graden niet warm. Energetisch bevat lucht van 0 graden zat warmte!

Besef dat het absolute nulpunt -273° is.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:36

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Maikie18 dan ga je er wel vanuit dat hij gedurende de verlaging continu blijft draaien. Mijn Pana doet dat bij deze temp. Nog niet. Verbruik pana ongeveer 3 Kwh.van 22 tot 7.00.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• Maikie18
Carboy54 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:00:
@Maikie18 dan ga je er wel vanuit dat hij gedurende de verlaging continu blijft draaien. Mijn Pana doet dat bij deze temp. Nog niet. Verbruik pana ongeveer 3 Kwh.van 22 tot 7.00.
Bij deze temperaturen niet nee maar als we naar de 5 graden gaan zoals van de week een keer dan blijft hij continue draaien

• Noord27
mkleinman schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:55:
[...]

Maar hoeveel kan de Elga eigenlijk maximaal trekken qua wattage? Ik zie nu ruim 1300W namelijk..

• Knowbody
Noord27 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 11:31:

Deze discussies zijn in mijn ogen de inhoud niet waard. Het is rondzingen. Het is allemaal al eens gezegd.

Omvang woning, verlies, zon en windinvloed, type afgiftesysteem, bufferen......etc. Veel variabelen.

Ik denk dat een niet te grote woning met een niet betegelde vloer en snelle gepropellorde radiatoren erg geschikt is om selectief middels een LWWP te verwarmen.

• Knowbody
Wailing_Banshee schreef op woensdag 1 november 2017 @ 12:02:

Ideale kandidaat voor de hybride WP

• Knowbody
Ivow85 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 13:00:
[...]

Besef dat ze daar nu mee draaien. Maar in de echte winter gaat de houtkachel daar aan.

• Maikie18
Knowbody schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:07:
[...]

Deze discussies zijn in mijn ogen de inhoud niet waard. Het is rondzingen. Het is allemaal al eens gezegd.

Omvang woning, verlies, zon en windinvloed, type afgiftesysteem, bufferen......etc. Veel variabelen.

Ik denk dat een niet te grote woning met een niet betegelde vloer en snelle gepropellorde radiatoren erg geschikt is om selectief middels een LWWP te verwarmen.
Ik sta er echt van te kijken dat mijn radiatoren het zo goed doen bij deze lage aanvoer temperaturen. Vraag is wel hoe het zich gaat houden als het kouder wordt maar tot nu toe niks te klagen.

Mijn vrouw heeft vanmiddag wel de WP uitgezet omdat het 23,5 graden was in de woonkamer door de zoninstraling, WP ging vanaf 11 uur wel wat langer uit maar dus nog niet genoeg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/McWjBCF.png

• Knowbody

Dit is precies waarom je een Elga hebt gekozen. De bivalente / hybride werkt zo. Wil je dat niet, blijf dan van de thermostaat af en houdt dezelfde temperatuur aan.

Het kan helpen door de Honeywell te vertellen dat het afgiftesysteem traag is.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:36

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Maikie18 ook bij mij met radiatoren. Ta 31 Tr 29 kamer 21 gr Hou wel rekening met lagere cop bij opwarmen na nachtverlaging

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• amarkest
Knowbody schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:17:
[...]
Het kan helpen door de Honeywell te vertellen dat het afgiftesysteem traag is.
hoeveel invloed heeft dit? heb je hier info over?

• Knowbody
Nog even over nachtverlaging:

Stook je een bepaald gedeelte van de 24 uur niet, dan moet de aanvoertemp omhoog om toch in een kortere periode een gewenste (gemiddelde) ruimtetemperatuur te bereiken.

Met gasketel is dat goed mogelijk en gas is dag en nacht hetzelfde van samenstelling en prijs.

Echter het verschil met gas cv is dat een WP geen warmte maakt, maar warmte verplaatst. Elke graad die de aanvoertemp hoger moet, betekent dat de WP harder moet werken, dus moeten er meer kwartjes in.
Daarbij is de temperatuur van de bron ook nog eens een variabele. In de nacht bovendien nog laag ook.
Je bespaart wat door een bepaalde tijd niets te verbruiken maar je moet extra energie verbruiken om dit besparing te compenseren. Ergens ligt een kantelpunt.

Maar koelt de installatie teveel af dan gaat het opwarmen ook traag want de retourtemp moet van ver komen. En een WP wil een niet te groot verschil zien tussen Ta en Tr dus de Ta gaat mogelijk niet snel omhoog.

• Knowbody
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 15:25:
[...]

Misschien voor een "rijtjes huizen" :P

Maar ik neem aan dat elke buiten unit in een bepaalde mate geluid maakt.
Men wil in NL van het gas af, als ik soms die 85-onder-1-kappers zie vraag ik me serieus af of een LW WP een oplossing is voor het gasprobleem.

Och..... Kleine huisjes kleine WP- tjes.
En de gloeilamp is nagenoeg weg. Er zit wat reserve in de aansluiting maar de branche is terughoudend. De branche kiest puur op basis van onwetendheid als je het mij vraagt toch om nieuwe wijken nog steeds niet gasloos te maken. Ze zitten op het spoor dat dat teveel investering vraagt.

• Knowbody
iPiX1999 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:17:
Na eeuwen ( ;) ) meegelezen te hebben is bij ons ook de kogel door de kerk, we gaan aan de warmtepomp. Welk vermogen raden jullie aan (ik heb zelf mijn oog laten vallen op een Zubadan all-in-one)?

Huis uit beginjaren 70 (2 onder 1 kap)
Nageïsoleerd dak (12 cm PIR)
Nageïsoleerde spouwmuur (HR parels)
Nageïsoleerde vloer (tonzon, inclusief vloerzeil)
Benedenverdieping grotendeels normaal dubbel glas
Bovenverdiepiningen HR++ glas (waarschijnlijk wel een aantal decennia oud)
Vloerverwarming beneden, in toekomst ook boven (radiators boven staan alleen in winter nauwelijks aan)
Gemiddeld gasverbruik (CV + SWW) 1400 m3 per jaar

In de toekomst gaan we beneden nog het standaard dubbelglas vervangen door HR+++ (schuifpui, raam voorkant).

Zelf was ik van plan ook een zonneboiler te kopen om (in voor/najaar+zomer) het SWW te kunnen "dekken" -> 200 liter / 2 panelen, en deze als input voor de Zubadanboiler te gebruiken. Extraatje is dan de mogelijkheid om een 2 kW heater in de boiler te bouwen, mocht WP het in de winter net niet trekken (extreme gevallen).

Wat denken jullie?
5 kW

• reneeke1970
Maikie18 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:13:
[...]

Ik sta er echt van te kijken dat mijn radiatoren het zo goed doen bij deze lage aanvoer temperaturen. Vraag is wel hoe het zich gaat houden als het kouder wordt maar tot nu toe niks te klagen.

Mijn vrouw heeft vanmiddag wel de WP uitgezet omdat het 23,5 graden was in de woonkamer door de zoninstraling, WP ging vanaf 11 uur wel wat langer uit maar dus nog niet genoeg

[afbeelding]
Dus je maakt je druk om nacht verlaging maar wel gewoon de temp naar 23.5 laten schieten, dat schiet lekker op

1 PVoutput . Dongen NB

• Knowbody
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 16:30:
[...]

@grolsch vanaf 2025 de helft van de nieuwe auto's is een EV hoor!
En het gaat nu al merkbaar sneller.

De revolutie op accugebied is prijsdaling. De accu is al goed genoeg voor 1 miljoen mile. Meer dan heb ik het over Tesla, die heeft een uitmuntend laadprotocol uitgekiend voor de accu.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:53
Knowbody schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:07:
[...]
Voor afgelopen Oktober met Tg>10C, kan ik het gewoon niet rond rekenen dat nachtverlaging gunstiger is.
Het is zelfs niet rendabel om tot 15kWh aan 38C warm water op te slaan voor een boost, in de ochtend en boosterfans een tijd te laten lopen onder de radiatoren om snel ruimtetemperatuur weer met 2-3C te verhogen.
Het opslaan van die warmte voor de volgende ochtend gaat met COP van 5,2@38C, in de middag terwijl langzaam pruttelen met COP 7-8 gaat voor Ta van 28-30C.
Een COP 5,2 heb ik pas bij Tb ~6C met 24/7. pruttelen
Ga ik selectief verwarmen dan loopt WP op wat hoger vermogen met wat hogere Ta en wat slechter COP en ben ik ongeveer evenveel elektra kwijt voor minder warmte.

Voor vloerverwarming kom ik met 24/7 uit met T=22-24C voor Oktober terwijl ik voor selectief verwarmen anders 26-27C nodig heb.

Ik heb al paar keer door gerekend en kom steeds op een kantelpunt bij Tg ca 7-8C of lager dat het naar opgenomen vermogen gunstig wordt om in de middag warmte te bufferen voor een boost na 6-8 uur aan temperatuurverlaging.
Ik heb voor radiatoren een ca 4C hogere Ta nodig na een temperatuurverlaging om meer dan de nu 3-4kW bij Ta=28C aan vermogen af te geven aan de ruimte bij een ruimtetemperatuur van 20,5-21,0C.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Maikie18
reneeke1970 schreef op woensdag 1 november 2017 @ 20:38:
[...]

Dus je maakt je druk om nacht verlaging maar wel gewoon de temp naar 23.5 laten schieten, dat schiet lekker op
Kan ik weinig aan doen, is puur de zon die de temperatuur ineens >3 graden doet stijgen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9oFj8o9.png

• arnnold
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 02-10 22:00
Grolsch schreef op woensdag 1 november 2017 @ 07:47:
[...]

Ik kan me voorstellen dat je met een Ta van 25 graden je huis warm kunt houden maar niet kunt verwarmen waardoor nachtverlaging geen optie is.

Met een Ta van 30 graden zou je wellicht wat selectiever kunnen stoken, dus ook opwarmen.
En zelfs 35 graden in de vloer is geen beperking voor een WP, en dan nog knappen er geen tegels los.

En ja, het wordt dan wel wat minder efficiënt, maar dan kom je op de eeuwenoude discussie terecht of het bespaard of niet om nachtverlaging toe te passen.

[...]

Dat is in de basis volgens mij niet waar.

Lees dit artikel maar eens: http://www.olino.org/arti...rverwarming-rendeert-wel/

Conclusie:

[...]

Een ruimte op temperatuur houden kost altijd meer energie (er is immers meer warmteverlies) als nachtverlaging toepassen.

Ik kan me goed voorstellen dat als je woning dusdanig slecht geïsoleerd is, of je warmteafgiftesysteem onvoldoende capaciteit heeft je "genoodzaakt" bent tot 24*7 verwarmen.

Er is ook niet 1 ideale situatie, elke situatie op zich is anders met zijn eigen warmteverliezen en zijn eigen afgiftesysteem.

Als ik nog een gasketel had gehad, dan had ik wellicht ook voor een kleinere WP gekozen die voor die 10 dagen in het jaar dat het echt koud is ff bij kan springen, maar wij zijn helemaal gasloos gegaan, en ik "durfde" geen risico te lopen op kou in huis. Maar ik zie los van de investering geen nadelen van een te grote WP. Zo'n ding hoeft geen 24*7 te draaien, en hij gaat echt niet kapot als hij 20 keer per dag aan/uit gaat.

Zojuist de eerste "serieuze" WP maand eens bekeken, resultaten voor de maand oktober:
Hallo Grolsch,
Je huis extra verwarmen zodat je nachtverlaging kan toepassen vind ik een beetje krom, maar zal wel aan mij liggen. Sterker: Ik kan/wil geen hogere temperatuur stoken anders moet de deur naar de tuin ook open. Ik krijg het voldoende warm in de woonkamer.
Je noemt 30 graden in de vloer. Moet er niet aan denken.

Het artikeltje betreft volgens mij stoken met een CV ketel. Verwarmen met een CV is toch een heel andere manier van stoken. WP is een warmhoud plaatje.

Citaat: Een ruimte op temperatuur houden ( je bedoelt 24/7) kost meer energie dan nachtverlaging toepassen.

Met nachtverlaging staat de meter even stil, klopt, maar om alles weer comfortabel warm te krijgen heeft een WP "moeite" mee. Comfort van een warme vloer is voor een deel weg.

Als ik mijn verbruik afzet tegen het comfort wat ik daarvan heb trek ik de conclusie dat mijn isolatie redelijk op orde is en mijn afgiftesysteem aardig in evenwicht is. Op de zolderkamer en overloop is het ook 20 graden.

Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:59
Maand oktober
kWh (e): 125,0
kWh (th): 494,8 (gemeten met externe warmtemeter)
COP van 3,96
Dit is dus inclusief SWW, alle stand-by verliezen, externe pomp en evt. booster heaters verbruik.
Lijkt me niet slecht.

Het is nu wel bevestigd dat de interne warmtemeter vrij waardeloos is lig.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Pagina: 1 ... 29 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.