Hallo Tweakers,
Graag zou ik jullie mening willen weten over mijn situatie.
Ik zit al langere tijd na te denken om overgaan tot de aanschaf van een l/w warmtepomp voor de verwarming van het huis en voor warm water een warmtepomp boiler. Ik twijfel nu alleen tussen een split unit of een monobloc warmtepomp.
Mijn situatie
Ik woon in een rijtjes huis uit 1998 met redelijk goed isolatie en mechanische ventilatie. We verbruiken tussen 650 en 700 m3 gas voor verwarmen en 150 m3 warmwater en koken. Verder liggen er op het 2500wp aan zonnepanelen en op de schuur sinds september 930wp.
Ik heb begin dit jaar getest met het koude weer of de ketel het huis warm kon krijgen en dat lukte. Ik heb het vermogen van de ketel (Remeha Avanta CW4) terug geschroefd naar 5 kw en de temperatuur ingesteld op 30 graden. Mijn afgifte systeem bestaat uit vloerverwarming van 4 groepen 10cm hoh en in het hele huis convectoren.
Mogelijke Installatie
Ik zat eerste te denken om een split unit onder het raam van de slaapkamer van mijn zoon te hangen, maar dit lijkt me vanwege het geluid niet ideaal.
Het zal een monobloc of split unit in de tuin worden. Om het systeem genoeg inhoud te geven wil ik een buffer met een hygiëne spiraal toepassen welk het water voorverwarmt voor de CV en/of warmtepomp boiler. Het huis beschikt voor mechanische ventilatie welke ik zou willen gebruiken voor de warmtepompboiler van Panasonic 120l.
Monobloc
Voordelen
Geen stek monteur nodig voor de koelgas leidingen
Geen binnenunit nodig
Makkelijker aan te sluiten in meter kast via de kruipruimte
Minder verlies van warmte door de leidingen vanwege lagere temperatuur
Nadelen
Kans dat leidingen bevriezen bij lange stilstand of stroom onderbreking
De unit is zwaarder en groter dan een splitunit
Splitunit
Voordelen
Lichtere en kleinere buitenunit welke makkelijker is op te hangen
Geen kans op bevroren leidingen
Nadelen
extra groep in meterkast voor de zolder is lastig bij te plaatsen
Extra signaalkabel nodig tussen binnen- en buitenunit
Stek monteur nodig om aan te sluiten
Hogere verlies van warmte door hogere temperatuur in de koelleidingen
Verder heb ik nog een aantal vragen.
Welke voor- of nadelen zien jullie nog meer in het vergelijk van beide systemen?
Welke opstelling zouden jullie kiezen?
Zou een splitunit wanneer deze aan de gevel hangt binnen te horen zijn als deze op vol vermogen draait?
Wat voor l/w zouden jullie aanraden en welk vermogen?
Graag zou ik jullie mening willen weten over mijn situatie.
Ik zit al langere tijd na te denken om overgaan tot de aanschaf van een l/w warmtepomp voor de verwarming van het huis en voor warm water een warmtepomp boiler. Ik twijfel nu alleen tussen een split unit of een monobloc warmtepomp.
Mijn situatie
Ik woon in een rijtjes huis uit 1998 met redelijk goed isolatie en mechanische ventilatie. We verbruiken tussen 650 en 700 m3 gas voor verwarmen en 150 m3 warmwater en koken. Verder liggen er op het 2500wp aan zonnepanelen en op de schuur sinds september 930wp.
Ik heb begin dit jaar getest met het koude weer of de ketel het huis warm kon krijgen en dat lukte. Ik heb het vermogen van de ketel (Remeha Avanta CW4) terug geschroefd naar 5 kw en de temperatuur ingesteld op 30 graden. Mijn afgifte systeem bestaat uit vloerverwarming van 4 groepen 10cm hoh en in het hele huis convectoren.
Mogelijke Installatie
Ik zat eerste te denken om een split unit onder het raam van de slaapkamer van mijn zoon te hangen, maar dit lijkt me vanwege het geluid niet ideaal.
Het zal een monobloc of split unit in de tuin worden. Om het systeem genoeg inhoud te geven wil ik een buffer met een hygiëne spiraal toepassen welk het water voorverwarmt voor de CV en/of warmtepomp boiler. Het huis beschikt voor mechanische ventilatie welke ik zou willen gebruiken voor de warmtepompboiler van Panasonic 120l.
Monobloc
Voordelen
Geen stek monteur nodig voor de koelgas leidingen
Geen binnenunit nodig
Makkelijker aan te sluiten in meter kast via de kruipruimte
Minder verlies van warmte door de leidingen vanwege lagere temperatuur
Nadelen
Kans dat leidingen bevriezen bij lange stilstand of stroom onderbreking
De unit is zwaarder en groter dan een splitunit
Splitunit
Voordelen
Lichtere en kleinere buitenunit welke makkelijker is op te hangen
Geen kans op bevroren leidingen
Nadelen
extra groep in meterkast voor de zolder is lastig bij te plaatsen
Extra signaalkabel nodig tussen binnen- en buitenunit
Stek monteur nodig om aan te sluiten
Hogere verlies van warmte door hogere temperatuur in de koelleidingen
Verder heb ik nog een aantal vragen.
Welke voor- of nadelen zien jullie nog meer in het vergelijk van beide systemen?
Welke opstelling zouden jullie kiezen?
Zou een splitunit wanneer deze aan de gevel hangt binnen te horen zijn als deze op vol vermogen draait?
Wat voor l/w zouden jullie aanraden en welk vermogen?