Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.181 views

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:34:
Klopt het dat de ecodan zich niet vanzelf aanpast aan de wintertijd? Ik moest de tijd handmatig verzetten.
Dat klopt ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:08
Oxellaar schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:46:
[...]

Logisch dat er veel tegenstanders zijn, de Duitsers betalen zich blauw aan energie.
De kWh prijs is veel hoger dan bij ons en dat terwijl die energiewende gebakken lucht is.
Waar wij "schoon gas verstoken, stookt Duitsland vrolijk bakken met bruinkool weg.
Met als slap excuus dat de kerncentrales weg zijn of dicht gaan.

Een smerig spelletje is het
Eigenlijk is het smerige spel het verstoken van brandstoffen.
Alles wat met fossiel, maar ook kernenergie, te maken heeft is simpelweg niet houdbaar. Het alternatief is niet mooier. Maar de mens moet om.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:55

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Grolsch schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:34:
Klopt het dat de ecodan zich niet vanzelf aanpast aan de wintertijd? Ik moest de tijd handmatig verzetten.
zomertijd moest ik ook op mijn Mitsubishi 11.2 met de hand uitzetten
Wat mij trouwens opvalt in de meeste grafieken van jullie is dat bij een run het vermogen hoog begint, en dan afzakt naar beneden.

Bij mij is het andersom, iemand een idee waarom :?

p.s. getallen kloppen niet helemaal, kheb het aantal pulsen van m'n kwh meter op 666 gezet omdat 1 fase niet werkt. Nieuwe KWH meter ligt in de doos, alleen de electriciën moet hem nog vervangen :)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/ix9tvo.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11 12:43
Ik heb lang gewacht met deze vraag stellen maar na flink wat gelezen te hebben kom ik er niet uit. Wij gaan ons huis compleet verbouwen (lees benedenwoning 90m2) zoals voor en achter hr+++ glas, muurisolatie en de gehele vloer vervangen voor een geïsoleerde betonvloer met vloerverwarming.

Doel is om gas de deur uit te doen icm een warmtepomp maar het realistisch is dat? Ik heb (nog) geen ruimte voor zonnepanelen of een flinke buitenunit.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:20
Daannn1987 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:40:
[...]

Ziet er wel goed uit toch. Wat verbruikte je nou gisteren?
Hier gisteren 2,12 kw verbruikt op 21,5 gr (wel nachtverlaging tussen 22:00 en 8:00)
Gisteren was een guur dagje (veel wind en geen zon)

Nog meer mensen hier die hun WP verbruik naar mindergas.nl uploaden?
Gisteren 3,9kWh verbruikt, eergister 4,2 bij lagere buitentemp en minder wind

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:16
[...]

Ziet er wel goed uit toch. Wat verbruikte je nou gisteren?
Hier gisteren 2,12 kw verbruikt op 21,5 gr (wel nachtverlaging tussen 22:00 en 8:00)
Gisteren was een guur dagje (veel wind en geen zon)

Hier 3.0 kwh volledig op de war, ruimte temperatuur uiteindelijk op 22.5 uitgekomen.

Vandaag maar weer eens kijken waar we op uitkomen

Nachtverlaging toegepast van 23:00 tot 6:00

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 29-10-2017 13:08 ]

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-11 09:46
Everest schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:06:
[...]

Gisteren 3,9kWh verbruikt, eergister 4,2 bij lagere buitentemp en minder wind
Niet slecht, je hebt natuurlijk ook vrijstaand.. Hier 2 onder 1 kap met oppervlakte van ± 140m2.
Eergisteren 1,12 kWh, maar wel de bio ethanol haard aan gehad + visite over de vloer.
Ramon_1984 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:07:
[...]

Hier 3.0 kwh volledig op de war, ruimte temperatuur uiteindelijk op 22.5 uitgekomen.

Vandaag maar weer eens kijken waar we op uitkomen

Nachtverlaging toegepast van 23:00 tot 6:00
Netjes lekker saunatje, wij eindigde op 22,3 gisteravond :+
Tot dusverre zitten we vandaag op 1,5kwh bij 22 gr

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:28
Daannn1987 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:12:
[...]

Niet slecht, je hebt natuurlijk ook vrijstaand.. Hier 2 onder 1 kap met oppervlakte van ± 140m2.
Eergisteren 1,12 kWh, maar wel de bio ethanol haard aan gehad + visite over de vloer.

[...]

Netjes lekker saunatje, wij eindigde op 22,3 gisteravond :+
Tot dusverre zitten we vandaag op 1,5kwh bij 21,8 gr
Ik zit voor vandaag alweer op 3,1. Heb hem vanochtend om 8 uur aangezet en net uitgezet want het is inmiddels 23,5 binnen door de zon en grote ramen op zuid

Edit: 2o1 kap 130m2

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maikie18 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:15:
[...]

Ik zit voor vandaag alweer op 3,1. Heb hem vanochtend om 8 uur aangezet en net uitgezet want het is inmiddels 23,5 binnen door de zon en grote ramen op zuid

Edit: 2o1 kap 130m2
Maar als die zon straks weg gaat voelt het kil met die koude vloer, daarom laat ik hem altijd iets warmen op WAR en gaat een thermostaat hier ook niet werken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Omdat m'n KWH meting voor de WP niet goed loopt kan ik het niet exact per dag bekijken, maar tot nu toe voor oktober 113 kWh aan energie verbruikt voor verwarming.

Vanochtend ff een uurtje aangeweest, maar nu door de zon alweer bijna 22 graden in keuken/woonkamer, dus WP staat uit.

@Rol-Co als het 22 graden in de ruimte is, dan is de vloer toch ook 22 graden :? Hij voelt hier in ieder geval niet koel aan. Thermometer op de vloer zegt .21 á 21,5 graden vloertemperatuur.

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:30:
Omdat m'n KWH meting voor de WP niet goed loopt kan ik het niet exact per dag bekijken, maar tot nu toe voor oktober 113 kWh aan energie verbruikt voor verwarming.

Vanochtend ff een uurtje aangeweest, maar nu door de zon alweer bijna 22 graden in keuken/woonkamer, dus WP staat uit.

@Rol-Co als het 22 graden in de ruimte is, dan is de vloer toch ook 22 graden :? Hij voelt hier in ieder geval niet koel aan. Thermometer op de vloer zegt .21 á 21,5 graden vloertemperatuur.
22 is te koud voor een vloer, ik loop vaak op blote voeten of sokken en dan is het pas prettig vanaf 24-25, dus mijn cv water is altijd die temperatuur.
De afgifte van de vloer is dan toch heel laag, ook omdat het ooit aangelegd is als bijverwarming, dus warmt de kamer niet echt op maar houd op temperatuur.
Wel altijd lekker aan je voeten, 30 graden in de kamer en koude poten is gewoon koud dus warm houden die voeten. :)

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:15

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 19:15:
@Fenrir-sol
Kun je niet gewoon een pana monobloc uit frankrijk/of UK laten komen?
Of een mitsu split uit spanje?

Er loopt hier een "verse" installateur rond op het forum, die alles aanpakt. :+ >:) :>
wat zijn goede aanbieders in die landen?

• Daannn1987
Rol-Co schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:35:
[...]

22 is te koud voor een vloer, ik loop vaak op blote voeten of sokken en dan is het pas prettig vanaf 24-25, dus mijn cv water is altijd die temperatuur.
De afgifte van de vloer is dan toch heel laag, ook omdat het ooit aangelegd is als bijverwarming, dus warmt de kamer niet echt op maar houd op temperatuur.
Wel altijd lekker aan je voeten, 30 graden in de kamer en koude poten is gewoon koud dus warm houden die voeten. :)
22 is voor jou te koud voor een vloer. Dat is natuurlijk persoonlijk.
Voor mensen zonder VVW is de vloer vrijwel nooit 22 gr eerder rond de 17-18

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bigg Balls schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:38:
[...]

wat zijn goede aanbieders in die landen?
Dat staat iets verder.
AUijtdehaag in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"

Of het goede zijn.. is de vraag.
Er gaat wel eens iets mis met beschadiging en transport. Deel leveringen die zoek raken.
Het blijft een gok... Maar er zijn er hier al genoeg die het zo gedaan hebben (me included, mitsu spanje)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2017 13:53 ]

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:40
TimC schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:56:
Kiezen jullie voor PEX/AL/PEX of PERT/AL/PERT buizen voor jullie installatie? Uponor MLC bijvoorbeeld is PERT/AL/PERT en daardoor (iets) minder sterk. Henco daarentegen PEX/AL/PEX.
Ik heb Hep2O gebruikt. Materiaal PB/AL/PB. Dat heeft ook zo zijn voordelen.
Hep2O buis heeft dezelfde buiten diameter als standaard koper buis en kan met standaard messing koppelingen verbonden worden. Geen tang nodig. Diffusie dicht. Tot 28mm verkrijgbaar. Makkelijk demonteerbaar. Max temperatuur 82 graden C.
Hep2O koppelingen zijn wel duur maar met messing gaat het net zo goed.

[ Voor 3% gewijzigd door mgroen81 op 29-10-2017 14:06 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:47:
[...]

Klopt, ik heb dat ook een jaartje gehad toen ik alleen met de pelletkachel verwarmde, daar was het idee van de zwembadwarmtepomp uit voortgekomen.
Maar nu heb ik een redelijke warmtepomp dus dan ook graag warme voeten. :) ik heb dat ding niet voor de show.

• Bigg Balls

Bigg Balls

AUijtdehaag schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:52:
[...]

Dat staat iets verder.

Of het goede zijn.. is de vraag.
Er gaat wel eens iets mis met beschadiging en transport. Deel leveringen die zoek raken.
Het blijft een gok... Maar er zijn er hier al genoeg die het zo gedaan hebben (me included, mitsu spanje)
Thanks, die in de UK is geen gekke prijs trouwens. Na subsidie (instalatie nog niet meegerekend) zo'n 500 euro... Dan nog even iemand vinden die het mogelijk kan installeren, misschien wel één van de werklui van mijn installateur (via aannemer) in het weekend.

Overweeg het serieus op deze manier te doen, nu is het redelijk haalbaar.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:52:
Wat mij trouwens opvalt in de meeste grafieken van jullie is dat bij een run het vermogen hoog begint, en dan afzakt naar beneden.

Bij mij is het andersom, iemand een idee waarom :?
Jouw buitendeel (zubadan) heeft wat meer toeters en bellen, bij opstarten begint het buitendeel in een safety modus.
Dus laag vermogen en terwijl worden alle waardes gecontroleerd of deze kloppen.
Zo controleert hij of alle kleppen en sensoren juist werken en word het koudemiddel langzaam naar de juiste plekken gebracht.
Zo'n start kan wel tot 10 minuten duren, daarna word langzaam het vermogen opgevoerd.

@Bram-Bos Ik heb zelden dat de pomp ongewenst draait. Net even de grafieken bekeken, maar pomp start vlak voor warmtevraag en schakelt na vraag bijna direct weer uit.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bigg Balls
Een monobloc is geen rocket-science. Pijp fitten en een beetje verstand van elektrotechniek (gaat vaak niet samen lol) is voldoende.
Een split unit heb je wel een f-gassen monteur voor nodig voor de koelleidingen.
Kuch...ik kan alles blijkbaar..../eigendunk off (maar ben niet te huur)

[ Voor 39% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2017 14:05 ]

• Bigg Balls

Bigg Balls

@AUijtdehaag Dank maar heb er nog nul verstand van helaas, weet alleen dat ik de besparing / milieuaspect interssant vind. Dit zou dan op mijn intergas cv ketel moeten die mijn vloerverwarming beneden en radiatoren boven gaat verwarmen.

Dat koelen werkt alleen via de vloerverwarming toch?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bigg Balls
Ik heb bij een vriend een monobloc geinstalleerd met 2 terugslagkleppen.
Een voor cv-ketel en een voor de WP.
Werkt prima. Delta Tvan 3,8 graden.
CV-ketel en WP liggen ver uit elkaar op hetzelfde circuit, dat scheelt ook.
Maar het draait nooit samen, dan krijgt hij een flow error

Koelen werkt alleen op de vloer inderdaad. En dan in mindere mate. Een L/L doet dat beter en ontvochtigd ook.
Ik koel hier op 3 verdiepingen met vloerverwarming. In mijn slecht geisoleerde huis, heb ik minimale stijging van binnentemperatuur. Zou ik niet koelen loopt dat veel verder op in huis (voorheen)
Dus verwacht er niet te veel van.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2017 14:15 ]

• Bigg Balls

Bigg Balls

@AUijtdehaag dank, en weet jij of dit systeem goed werkt met de Honeywell evohome thermostaat? Deze krijg ik in onze nieuwe woning namelijk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Bigg Balls
Evo home is uit te lezen in domoticz
Pana mono kan je aansturen via z-wave en qubino flush2 relays eventueel.
Dus alles kan....

Maar ik ben niet bekend met evohome.

[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2017 14:19 ]

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Mmm zou graag zoiets willen...
Maar een goede adviseur... En verkooppunt. .. is hard to get..

Wp incl warmwater. Werkend met Domoticz .. En goed werkend in de kou..
Als ik lees dat de elga een beetje minder goed werkt als het koud is...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:02:
[...]

Jouw buitendeel (zubadan) heeft wat meer toeters en bellen, bij opstarten begint het buitendeel in een safety modus.
Dus laag vermogen en terwijl worden alle waardes gecontroleerd of deze kloppen.
Zo controleert hij of alle kleppen en sensoren juist werken en word het koudemiddel langzaam naar de juiste plekken gebracht.
Zo'n start kan wel tot 10 minuten duren, daarna word langzaam het vermogen opgevoerd.

@Bram-Bos Ik heb zelden dat de pomp ongewenst draait. Net even de grafieken bekeken, maar pomp start vlak voor warmtevraag en schakelt na vraag bijna direct weer uit.
Ik zou eerder denken door de grote afstand van de unit naar het huis, als de temperatuur Ta niet binnen X tijd opgelopen is gaat hij op een hoger vermogen lopen, door de afstand duurt dat langer.
Bij de anderen, en zeker de mono loopt de Ta vrij vroeg op en gaat hij lager in vermogen.

Ook als je uitblaaslucht onder de 12 graden komt gaat de heater aan in de compressor bodem, onder 0 bij sommige nog een condensbak heater, dan loopt het ook op.

@Grolsch
Hier loopt hij ook iets op naarmate het water warmer word, scheelt soms 50W of meer.

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Afstand maakt niet veel uit, er zit ook meer koudemiddel in.
Voor iedere kilo die hij naar het binnendeel stuurt, krijgt het buitendeel een kilo terug.
Verder zie ik iedere warmtepomp rustig opstarten, om na een 20 minuten pas op de gewenste frequentie uit te komen. Mijn Elga doet dat zelfs, duurt geen 20 minuten, maar gaat langzaam omhoog.
Alleen toert hij ook langzaam weer af.

Wat ook goed kan is dat hij bij @Grolsch dT gestuurd optoert. 1K stijging in retour, is een verhoging maken van 1K hogere aanvoerT.

Sommige systemen zijn pas na 30 minuten echt helemaal vrij om op te toeren.
Als ik een logfile naar de fabrikant stuur ter controle, dan moet ik minimaal 1 uur loggen liefst veel langer.
Aan minder hebben ze niets, zeker bij grotere systemen met meerdere binnendelen op één buitendeel.

@Rol-Co Condensbak heater aan onder de 12c uitblaas? Die is dus altijd aan als de compressor draait?
Snel los die stekker!

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 29-10-2017 15:01 ]

zo'n lange afstand heb ik nu ook weer niet.
Metertje of 20, terwijl de max op 75 meter zat dacht ik :?

Ook bij een SWW run zie ik vermogen toenemen naarmate de run, ik dacht eigenlijk dat het meer Ta gerelateerd was.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2hhdugx.jpg

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:37:
zo'n lange afstand heb ik nu ook weer niet.
Metertje of 20, terwijl de max op 75 meter zat dacht ik :?

Ook bij een SWW run zie ik vermogen toenemen naarmate de run, ik dacht eigenlijk dat het meet Ta gerelateerd was.

[afbeelding]
Klopt, 20 meter is niets bijzonders.

Bij SWW ligt het weer wat anders, voor iedere 4K verhoging moet de druk 1 bar omhoog.
En dat kost meer energie.

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:08
Daannn1987 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 13:47:
[...]

Temperatuur is niet relevant. Neem hout. Dat isoleert. Daar raak je je lichaamswarmte niet op kwijt.
Neem tegel en je warmte geleidt direct die tegel in. Die vloer moet je wel verwarmen.

Vloertemperatuur is altijd iets warmer dan ruimtetemperatuur bij stoken.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Daannn1987
Knowbody schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 16:04:
[...]

Temperatuur is niet relevant. Neem hout. Dat isoleert. Daar raak je je lichaamswarmte niet op kwijt.
Neem tegel en je warmte geleidt direct die tegel in. Die vloer moet je wel verwarmen.
Makes sense ja , nooit zo over nagedacht hoe je dat ervaart met verschillende materialen :)
Plavuizen zonder vvw lijken mij dan vervelend icm blote voetjes :+
Vloertemperatuur is altijd iets warmer dan ruimtetemperatuur bij stoken.
Ook niet geheel onlogisch dat het verwarmingselement (vloer in deze) warmer is dan de te verwarmen overige elementen.

[ Voor 11% gewijzigd door Daannn1987 op 29-10-2017 16:08 ]

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

[...]

Yep...

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:29:
@Rol-Co Afstand maakt niet veel uit, er zit ook meer koudemiddel in.
Voor iedere kilo die hij naar het binnendeel stuurt, krijgt het buitendeel een kilo terug.
Verder zie ik iedere warmtepomp rustig opstarten, om na een 20 minuten pas op de gewenste frequentie uit te komen. Mijn Elga doet dat zelfs, duurt geen 20 minuten, maar gaat langzaam omhoog.
Alleen toert hij ook langzaam weer af.

Wat ook goed kan is dat hij bij @Grolsch dT gestuurd optoert. 1K stijging in retour, is een verhoging maken van 1K hogere aanvoerT.

Sommige systemen zijn pas na 30 minuten echt helemaal vrij om op te toeren.
Als ik een logfile naar de fabrikant stuur ter controle, dan moet ik minimaal 1 uur loggen liefst veel langer.
Aan minder hebben ze niets, zeker bij grotere systemen met meerdere binnendelen op één buitendeel.

@Rol-Co Condensbak heater aan onder de 12c uitblaas? Die is dus altijd aan als de compressor draait?
Snel los die stekker!
Nee onder 0 , de compressor heater gaat aan bij 12 graden of ergens in die buurt.
Condensbak kan ik gewoon aan en uit zetten op de unit. :)

@Grolsch
Loopt ook op van 676 naar 786W
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 29-10-2017 16:57 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
Vraagje:

Ik heb volgende inregelafsluiter in mijn installatie zitten. https://www.warmteservice...ftapkraan-1%22/p/33708110.

Bekend? Ik kom er niet achter of deze afsluiter een stromingsrichting heeft (m.a.w. als deze verkeerd om is geïnstalleerd mijn flow wordt beperkt). Iemand hier een mening over?

• hrt

hrt

LittleTycoon schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:20:
Vraagje:

Ik heb volgende inregelafsluiter in mijn installatie zitten. https://www.warmteservice...ftapkraan-1%22/p/33708110.

Bekend? Ik kom er niet achter of deze afsluiter een stromingsrichting heeft (m.a.w. als deze verkeerd om is geïnstalleerd mijn flow wordt beperkt). Iemand hier een mening over?
Staat toch een pijl op, voor de stromingsrichting?

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• LittleTycoon
hrt schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:22:
[...]

Staat toch een pijl op, voor de stromingsrichting?
Ja, op het plaatje wel, maar die ik thuis heb weer niet (hoort zelfde ding te zijn). En indien dat pijltje van toepassing is, hoeveel last zou ik er dan in de praktijk van hebben, beperkt dit de flow?

[ Voor 18% gewijzigd door LittleTycoon op 29-10-2017 17:24 ]

• hrt

hrt

LittleTycoon schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:23:
[...]

Ja, op het plaatje wel, maar die ik thuis heb weer niet (hoort zelfde ding te zijn)
In principe tegen de spindel in.

Plaatje?

• LittleTycoon
hrt schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 17:24:
[...]

In principe tegen de spindel in.

Plaatje?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0GFQf2rZomJpVH6OQemBNoKX/full.jpg

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-10 07:34
Even een kleine informatieve vraag, hypothetisch:
Ik koop een monoblok voor de verwarming (verbruik 4000kwh) en ik zet hier een boiler aan vast. Een echte wp boiler gebruikt meestal ongeveer 1400 op jaarbasis. Wordt mijn verbruik dan ook 4000 + 1400 = 5400 of zit hier een andere formule achter.

Anders formuleerd: vebruik net ik net zoveel kwh wanneer ik losse wp boiler koop + los monoblock ipv een monoblock met een normale boiler. Los van misschien een kleine afwijking in de cop van de twee apparaten.

[ Voor 7% gewijzigd door thefox154 op 29-10-2017 18:15 ]

• hrt

hrt

99% dat hij verkeerd om zit......

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-11 13:58
Die zit verkeerd om, stromingsrichting hoort altijd tegen de klep in te zijn.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

thefox154 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:10:
Ik koop een monoblok voor de verwarming (verbruik 4000kwh) en ik zet hier een boiler aan vast. Een echte wp boiler gebruikt meestal ongeveer 1400 op jaarbasis. Wordt mijn verbruik dan ook 4000 + 1400 = 5400 of zit hier een andere formule achter.

Anders formuleerd: vebruik net ik net zoveel kwh wanneer ik losse wp boiler koop + los monoblock ipv een monoblock met een normale boiler. Los van misschien een kleine afwijking in de cop van de twee apparaten.
Hoe kom jij bij die hypothetische verbruiken :?

SWW kost mij in de zomermaanden zo'n 40 á 50 kWh (gezin met 2 jonge kinderen, 400 liter SWW boiler)

Hier vandaag de WP alleen maar vanochtend een uurtje aan geweest.

Vanmiddag heeft de zon zijn/haar werk gedaan, en vanavond ff weer lekker de houtkachel aan.

Ik kan genieten van een mooi stabiel draaiende WP en een snorrende Zubadan, maar laten we eerlijk zijn, dit is wel helemaal genieten :P

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/358td1c.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2uh8fab.jpg

• Daannn1987
Grolsch schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 18:57:
[...]

SWW kost mij in de zomermaanden zo'n 40 á 50 kWh (gezin met 2 jonge kinderen, 400 liter SWW boiler)

Vanmiddag heeft de zon zijn/haar werk gedaan, en vanavond ff weer lekker de houtkachel aan.

Ik kan genieten van een mooi stabiel draaiende WP en een snorrende Zubadan, maar laten we eerlijk zijn, dit is wel helemaal genieten :P

[afbeelding]

[afbeelding]
Heerlijk zo'n houtkachel, hebben wij hier helaas niet.
Doe je het SWW vat ook nog verwarmen middels de houtkachel? :+

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:11

Een wp boiler gebruikt veel minder hoor, maar inderdaad een mono wp zal het nog ietsje zuiniger doen, maar vergis je niet hij moet er wel paar uur per dag de tijd voor krijgen. Op dat moment geen verwarming.
Ik gebruik een buffer met hygiëne spiraal als hot fill voor een wp boiler, die gebruikt ongeveer 500/600 per jaar gok ik. De extra onttrokken energie uit de hygiëne spiraal durf ik niet te schatten maar dit is niet veel. Totale sww gebruik zal ruim onder 1000 kWh blijven

1 PVoutput . Dongen NB

Daannn1987 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:00:
[...]

Heerlijk zo'n houtkachel, hebben wij hier helaas niet.
Doe je het SWW vat ook nog verwarmen middels de houtkachel? :+
Nee, nog wel ff over nagedacht, maar houtkachel is voor ons puur gezelligheid en bij gelegenheid, als ik dat allemaal had willen koppelen aan m'n SWW vat met alle toeters en bellen had ik wel een bachelor opleiding wiskunde kunnen gaan volgen maar dat verdien je nooit weer.

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat doe jij nou? Nu komt de fijnstof politie weer :+

Heb je al eens uitgerekend hoeveel kWh aan warmte je vermijd op de warmtepomp met de haard?

@Rol-Co nee, ik heb 2m3 {loof)brandhout gekocht (en laten bezorgen) voor 110 euro, eens kijken hoe ver we komen deze winter :P

Ik stook hooguit 3 avonden in de week een paar uur, dus echt geen hoofdverwarming.

• reneeke1970
Grolsch schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:05:
@Rol-Co nee, ik heb 2m3 {loof)brandhout gekocht (en laten bezorgen) voor 110 euro, eens kijken hoe ver we komen deze winter :P

Ik stook hooguit 3 avonden in de week een paar uur, dus echt geen hoofdverwarming.
Er zijn mensen die een hele winter redden met zes kuub, u bent bij deze gediskwalificeerd van de cop wedstrijd haha.

1 PVoutput . Dongen NB

De cop wedstrijd ga en wil ik sowieso niet winnen, heeft niets, maar dan ook niets met de realiteit te maken ;)

Als het al ergens om zou moeten gaan is het totaal kwh verbruik tov type woning.

Ook die strijd ga ik niet winnen vanwege MV "eis" :+

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:35
Oxellaar schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 14:02:
[...]
Het heeft met de warmtevraag te maken. Elga probeert bij mij in de laagst mogelijke stand de buitenunit aan te sturen aan het einde van een run, maar de buitenunit heeft ook inspraak en schakelt dan al eerder uit. Ik denk dat bij jou de laagste stand van de Elga aan het einde van een run nog altijd wat hoger ligt dan bij mij.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Mijn sww verbruik ligt met 910KWh op 37,5% van mijn WP jaarverbruik die rond de 2400KWh ligt.
Gezin van 5 soms 6 personen die dagelijks douchen met een 300 ltr tank op 54C.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Die van mij staat op zomertijd in het menu en sprong gewoon over??

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

• thefox154
[...]

Energielabeltjes lezen :9 , en de 11kw warmtepomp in mijn woning verwacht ik 4000kwh mee te doen.

Maar zoals ik al zei, het gaat me niet om de cijfers maar om de berekening.

Tel ik deze gewoon bij elkaar op of is één apparaat efficienter ofzo...

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos dat moet haast wel, zeker gezien jouw lage vermogen van onder de 200W.
Ik zie bij start en einde ongeveer 300 als laagste vermogen.

@LittleTycoon
Inregel afsluiters doen hun werk in twee stromingsrichtingen.
Het debiet kan gemeten worden op het blauwe en rode meetpunt met een speciale meter.
De dP over de afsluiter en de ingestelde Kv waarde geven samen het ingestelde debiet.
Alleen bij het meten van het debiet is er een kleine afwijking van ongeveer 5% als de stromingsrichting "verkeerd" is.
En de meting moet ook andersom gebeuren. Dus blauwe meetsonde op rode meetpunt en andersom.

Als het even kan plaats je ze natuurlijk in de juiste positie.
De spindel draait dan omlaag tegen de stroming in.

Die op het plaatje zit dus eigenlijk verkeerd, maar de werking blijft hetzelfde.

@Rol-Co aha, de CCH.

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar
Precies! Die zie je er bj een 10 graden buiten erbij komen, ik geloof dat ik het vorig jaar in de software zelfs kon zien.

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:46
thefox154 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:55:
[...]

Energielabeltjes lezen :9 , en de 11kw warmtepomp in mijn woning verwacht ik 4000kwh mee te doen.

Ga je de wp boiler binnen laten aanzuigen?
Dat is hier ook mijn idee.
Ik zet de winterstalling op 16C, daar onder werkt de wp boiler als een normale E boiler.
De ruimte waar hij staat wordt wel verwarmd door de monoblock wp.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-11 14:52
thefox154 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:55:
[...]

hmmm ik doe al 4000kwh (nagenoeg op de kop af) met een 7,5kw. Waarom heb je voor 11kw gekozen dan? Beetje oversized ?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
In o.a. de kruipruimte zijn mijn leidingen niet geïsoleerd. Dit draagt bij aan de tijd dat er eens warm water uit mijn kraan komt. Nu kan ik natuurlijk bij de Hornbach een paar buizen van die Profline halen (13mm dikte), maar er zit zo'n rode tube om de buis heen om beschadiging in wanden te voorkomen als gevolg van uitzetting. Hierdoor wordt hij dikker dan een 22mm buis, toch maar een 22mm omheen proppen en dicht tapen ? Of zijn er betere alternatieven ?

• Oxellaar
  • Niet online
wervisser schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 07:12:
In o.a. de kruipruimte zijn mijn leidingen niet geïsoleerd. Dit draagt bij aan de tijd dat er eens warm water uit mijn kraan komt. Nu kan ik natuurlijk bij de Hornbach een paar buizen van die Profline halen (13mm dikte), maar er zit zo'n rode tube om de buis heen om beschadiging in wanden te voorkomen als gevolg van uitzetting. Hierdoor wordt hij dikker dan een 22mm buis, toch maar een 22mm omheen proppen en dicht tapen ? Of zijn er betere alternatieven ?
SWW leidingen mogen niet geïsoleerd zijn ivm legionella. Ze moeten zo snel mogelijk af kunnen koelen na tappen.
Wel of niet geïsoleerd maakt in wachttijd nagenoeg niets uit, zeker als de leiding al in een mantelbuis zit.
Gewoon lekker zo laten.

• wervisser
  • Laatst online: 24-10 10:08
@Oxellaar
Dacht ik daar toch mooi een verbeterpuntje te hebben gevonden. Dan zal ik gewoon wat langer moeten wachten tot het water warm uit de kraan komt O-)
Ik verwacht overigens van wat buisisolatie niet dat een SWW leiding op een dusdanige temperatuur blijft dat hierin legionella gaat groeien...

[ Voor 30% gewijzigd door wervisser op 30-10-2017 08:07 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@wervisser Hier hangt het koper gewoon zonder mantel in de kruipruimte en de wachttijd valt hier alles mee.
De warme is een 12mm leiding, daardoor is de wachttijd minimaal, maar toch voldoende voor een regendouche. Wat is jouw wachttijd?
Legionella kans is inderdaad minimaal, maar ging mij meer om het nut van het isoleren.

Wilde vandaag eens proberen wat het effect is van een begrenzing van het vermogen op de COP.
Maar nu blijkt dat in de nieuwe firmware 15.3, de hele functie is verdwenen.
Switch B4 en B5 hebben geen functie meer.

@Bram-Bos Jij kunt dus beter niet updaten...

[ Voor 32% gewijzigd door Oxellaar op 30-10-2017 08:24 ]

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:16
Oxellaar schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:14:
@wervisser Hier hangt het koper gewoon zonder mantel in de kruipruimte en de wachttijd valt hier alles mee.
De warme is een 12mm leiding, daardoor is de wachttijd minimaal, maar toch voldoende voor een regendouche. Wat is jouw wachttijd?
Legionella kans is inderdaad minimaal, maar ging mij meer om het nut van het isoleren.

Wilde vandaag eens proberen wat het effect is van een begrenzing van het vermogen op de COP.
Maar nu blijkt dat in de nieuwe firmware 15.3, de hele functie is verdwenen.
Switch B4 en B5 hebben geen functie meer.

@Bram-Bos Jij kunt dus beter niet updaten...
Volgens mijn kan @Bram-Bos ook zonder b4 = on draaien

• thefox154
Wodan89 schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 21:33:
[...]

Ga je de wp boiler binnen laten aanzuigen?
Dat is hier ook mijn idee.
Ik zet de winterstalling op 16C, daar onder werkt de wp boiler als een normale E boiler.
De ruimte waar hij staat wordt wel verwarmd door de monoblock wp.
Dat is inderdaad één van de overwegingen.Ik zit ook te kijken naar de Hitachi Yutampo (COP 3,2) die met een eigen buiten unit werkt. In mijn woning installatietechnisch het handigst scheelt echt tientallen meters leidingwerk.
Ik wou hem eerst op de badkamer plaatsen maar na vooral de duitse fora bekeken te hebben twijfel ik heel erg in verband met het geluid. Zou hem heel graag op zolder willen maar ik kan hem niet boven krijgen en om nou het dak eraf te laten halen gaat me wel weer iets te ver. Toen dacht ik een metertje in de kast-kamer van me vriendin op te offeren, dat had ik beter niet voor kunnen stellen thuis ;) Dus ik ben nog even zoekende of WP icm Boiler of WP + WP Boiler.
hmmm ik doe al 4000kwh (nagenoeg op de kop af) met een 7,5kw. Waarom heb je voor 11kw gekozen dan? Beetje oversized ?
~60watt per m2 (totaal 168m2) aangehouden met een vrijstaande woning van 1970 die nageisoleerd is. En gedeeltelijk het glas vervangen. Wanneer ik terug reken vanuit mijn m3 gas verbruik kom ik op 9,4kw uit. Ik ga voor Hitachi en de COP van de 11kw ligt daar met 5 een stuk beter dan de 7,5kw met 4,5. Prijsverschil tussen de units is niet groot. Zelfs bij -7 en 35 graden uitstroom halen ze nog 2,74 met een 11kw monoblock.

Maar ja met mijn vraagstelling ben ik in de tussentijd nog niets opgeschoten >:)
Iemand die weet hoe het zit met de berekening en het wel of niet efficiënter zijn van twee lossen apparaten vs één warmtepomp die een eigen boiler verwarmt??

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 Ja, geloof zeker dat het kan, maar het vermogen is dus niet meer te begrenzen.

Maar goed, ik heb versie 15.3 en heb als test B5 op ON gezet. Dit zou de stand medium moeten zijn....
We gaan het meemaken

[ Voor 40% gewijzigd door Oxellaar op 30-10-2017 08:42 ]

• Oxellaar
  • Niet online
thefox154 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:32:

Maar ja met mijn vraagstelling ben ik in de tussentijd nog niets opgeschoten >:)
Iemand die weet hoe het zit met de berekening en het wel of niet efficiënter zijn van twee lossen apparaten vs één warmtepomp die een eigen boiler verwarmt??
Hangt er vanaf hoe je huis nu geventileerd word en of dat al voldoende is.
Ikzelf vind een WP boiler niet echt fantastisch. Vaak zijn de ventilatieverliezen behoorlijk hoog, hoger dan gewenst. Ze maken een hoop herrie en veel draaiuren. Groot bijkomend nadeel, bij een flink defect aan de boiler, ben je direct alles kwijt, boiler+compressor.

Ik weet haast zeker dat een combi warmtepomp het efficiënter doet, maar ook veel sneller en stiller.
Je huidige wp heeft vermogen zat om SWW mee te pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 30-10-2017 08:56 ]

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 08:32:
[...]

Volgens mijn kan @Bram-Bos ook zonder b4 = on draaien
Ik denk het ook. Ik zal hem eens uit zetten
Edit; sterker nog, vanochtend ging hij met B4=ON naar 800W. Eigenwijs kreng ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Bram-Bos op 30-10-2017 08:59 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Oxellaar
  • Niet online
@Bram-Bos Dat je B4 ook uit kan zetten geloof ik direct, waarom niet.
Die 4.5 kw kun je makkelijk kwijt in de wanden.
Alleen kun je waarschijnlijk niet meer begrenzen met 15.3, mocht je dat willen.

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:00:
@Bram-Bos Dat je B4 ook uit kan zetten geloof ik direct, waarom niet.
Die 4.5 kw kun je makkelijk kwijt in de wanden.
Alleen kun je waarschijnlijk niet meer begrenzen met 15.3, mocht je dat willen.
Het kan natuurlijk uitstekend, en zal bij het vriespunt wel moeten, maar in het verleden was het ook nodig bij iets hogere temperaturen, omdat mijn Elga als een aan/uit wp functioneerde. Met de nieuwe print is het geen probleem waarschijnlijk, en moduleert hij altijd terug, ook met B4=OFF

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Na deze eerste wat koudere nacht heb ik mijn WAR maar een beetje bijgesteld. 't Was vanmorgen net een graadje te koud binnen..

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• reneeke1970
blauwemac schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 09:26:
Na deze eerste wat koudere nacht heb ik mijn WAR maar een beetje bijgesteld. 't Was vanmorgen net een graadje te koud binnen..
En als dat nou door de wind komt en niet door temperatuur?

1 PVoutput . Dongen NB

• blauwemac
Gisteren overdat was er harde wind en ging het prima. Maar ik woon in het bos, dus wind doet hier niet zo gauw wat, tenzij die uit ZO komt, maar hoe vaak heb je dat in Nederland? Pas vannacht is de temperatuur binnen onderuit gegaan.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@reneeke1970
Dan is het waarschijnlijk nog steeds te koud binnen :)
Je kunt het model dan beter maken, door niet alleen de buitentemperatuur maar ook windsnelheid, luchtvochtigheid en zoninstraling te meten en hieruit, met hulp van big data en machine learning, de correcte Ta te laten berekenen...

of je doet zoals de rest van de wereld: de stooklijn wat conservatief hoog en je voegt naregeling toe.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• blauwemac
Ja, die naregeling komt ook wel, maar ik ben nog steeds niet toegekomen aan het aansluiten van de kamerthermostaat. Ook omdat ik niet zeker weet welke draadjes waaraan moeten...

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57

Warmte die je verbruikt zul je op moeten wekken. Dat kun je efficiënt doen of niet, daar zit wel verschil in. Grof geschat zullen de installatiekosten van twee wp's een eventuele efficiëntiestijging fors overstijgen.
Ik zou de installatie zeker niet doorrekenen met getallen die op een label staan en over een mogelijk geheel andere situatie gaan. Die getallen kun je alleen gebruiken om twee verschillende sets te vergelijken op efficiency. (Als jouw situatie toevallig overeenkomt met de testsituatie)

In jouw voorbeeld, als je x warmte wilt opwekken zul je x/cop moeten toevoegen. Of je dat met 1,2 2 of 20 warmtepompen doet is niet van belang. ( Stilstand verbruik daargelaten)

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:35

Carboy54

Duurzaamheid coach

@blauwemac dus toch maar snel aansluiten :-) hogere stooklijn met thermostaat is ook minder gependel bij hogere tb

[ Voor 43% gewijzigd door Carboy54 op 30-10-2017 11:05 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Grolsch schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 19:05:

1 kilo hout is tussen de 4 en 5 kWh warmte. In 2 kuub zit ongeveer 800 tot 1000 kilo hout. Dus je kan het uitrekenen.

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Das wel vrij efficient dan...ik betaal voor 2 kuub (losgestort) amerikaans eiken 80 euro. Dat is dus € 0,025 per Kwh als ik uitga van 4Kwh en 800 kilo? Ook al is het maar de helft dan is het nog pretty cheap.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:45
Niet vergeten dat van die warmte het merendeel door de pijp de schoorsteen uit vliegt.

• Markprinsen
Valt mee, ik heb een ouderwetse tegelkachel met een soort van gietijzeren' warmte buffer er naast. En de schoorsteenpijp loopt langs de kinderkamers dus die warmen ook een beetje op (enige slaapkamers waar wij normaliter stoken).

• blauwemac
dat vraag om een foto!

• Markprinsen

• Oxellaar
  • Niet online
jerh schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 13:44:
[...]

1 kilo hout is tussen de 4 en 5 kWh warmte. In 2 kuub zit ongeveer 800 tot 1000 kilo hout. Dus je kan het uitrekenen.
Dit klopt niet echt, je kWh is wat aan de hoge kant en het gewicht veel te laag.
1 m3 hout weegt ongeveer 600 tot 800kg.
Dat is 2500 tot 3400kWh per m3, beetje afhankelijk van de houtsoort.
Je komt dan op ongeveer 4kWh per kg hout

@B-lex Met een open haard gaat idd het meeste via de schoorsteen naar buiten, zo'n beetje 80%.
Maar tegenwoordig hebben niet veel mensen nog een echte open haard.
Bij een moderne vrijstaande houtkachel is het rendement ongeveer 85%. Het grootste verlies zit hem daar nog is de hoeveelheid verbrandingslucht die toegevoerd moet worden. Kan wel oplopen tot 250m3/h, dat is lucht die van buiten toegevoerd word en flink verlies geeft.

Ik heb de luchttoevoer van buiten via de kruipruimte, dan is het verlies in de woning dus 0.
Het rendement gaat dan zeker over de 90% heen.

• B-lex
Grappig ontwerp.

Ik heb zelf gewoon een gietijzeren houtkachel staan. Rendement zou rond de 75% moeten liggen.

• B-lex
Oxellaar schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Dit klopt niet echt, je kWh is wat aan de hoge kant en het gewicht veel te laag.

@B-lex Met een open haard gaat idd het meeste via de schoorsteen naar buiten, zo'n beetje 80%.
Bij een moderne vrijstaande houtkachel is het rendement ongeveer 85%. Het grootste verlies zit hem daar nog is de hoeveelheid verbrandingslucht die toegevoerd moet worden. Kan wel oplopen tot 250m3/h, dat is lucht die van buiten toegevoerd word en flink verlies geeft.

Ik heb de luchttoevoer van buiten via de kruipruimte, dan is het verlies in de woning dus 0.
Ik zit inderdaad met een open klapraampje aan de andere kant van de woonkamer voor de luchttoevoer. De lucht in de kamer word wel lekker ververst, elk nadeel heb z'n voordeel zullen we maar zeggen.

• jerh
Oxellaar schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 14:25:
[...]

Tja, ik zie overal toch andere zaken genoemd worden. Een voorbeeldje:
http://www.warmteprijzen.nl/brandhout_prijzen.html

Of een andere uit een ander forum:
Gewicht per stère:

Haagbeuk 550kg
valse acazia 520kg
Eik,beuk,es 490kg
kastanje 460kg
kers,esdoorn 420kg
berk, 390kg
linde,wilg 360kg
els 330kg
populier 290kg

Een stère is een volumemaat die overeenkomt met een volume van 1m x 1m x 1,3m.
Dit is een maat die overeenkomt met ongeveer 1 werkelijke kuub hout (dus zonder lucht).
Wanneer brandhout per kuub verkocht wordt dan moet dit dus gestapeld zijn als een stère. Alleen dan heb je ongeveer 1 kuub hout.

--einde quote ---

Dat zijn dus de gegevens die ik zelf dan maar aanhoud. En ga inderdaad uit van een kachel met enig rendement en niet een ouderwetse die alleen de openlucht verwarmt.
Wij hebben luchttoevoer via de kruipruimte met een regelbare klep.

Maar die houtkachel hebben wij voor de sfeer, en absoluut niet om goedkoop uit te zijn.
Die hele houtkachel heeft ons meer gekost als het hele WP verhaal, dus laten we het maar niet over terugverdientijden en ROI's hebben :P

Je hebt het er wel 3 x warm van, 1 x kloven, 1 x tijdens het naar binnen sjouwen en 1 x tijdens het stoken :P Dat dan weer wel :+

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-10 12:04

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Wie heeft er ervaring met de Tado thermostaat in combinatie met een Panasonic L/W.
Ik wil een aan / uit thermostaat waar van ik op afstand de temperatuur kan verhogen.
Het mag ook een ander merk zijn maar het moet wel een beetje makkelijk te instaleren zijn.

• blauwemac
Mooi ding! Ik kan me best voorstellen dat dat goed werkt. Ik vind wel de luchttoevoer-opmeerking van Oxellaar een eye-opener. Dat ga ik ook eens proberen te realiseren.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:38

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hoe is het verbruik van jullie warmtepomp tot nu toe in oktober? Ik zit tot nu toe op 38,9kWh met ongeveer 140 graaddagen. Vorig jaar zat ik op 257 graaddagen met 150kWh verbruik. Daarmee kom ik omgerekend met graaddagen maar liefst 52% lager uit met mijn verbruik.

En zo overdreven zonnig was oktober niet. Vorig jaar wekte ik 150kWh op in oktober. Dit jaar moet ik blij zijn als ik de 130kWh haal.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Ik zit tot nu toe op 113kWh en heb geen referentiemateriaal of dit veel of weinig is :P

• Daannn1987
mkleinman schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 16:45:
Hoe is het verbruik van jullie warmtepomp tot nu toe in oktober? Ik zit tot nu toe op 38,9kWh met ongeveer 140 graaddagen. Vorig jaar zat ik op 257 graaddagen met 150kWh verbruik. Daarmee kom ik omgerekend met graaddagen maar liefst 52% lager uit met mijn verbruik.

En zo overdreven zonnig was oktober niet. Vorig jaar wekte ik 150kWh op in oktober. Dit jaar moet ik blij zijn als ik de 130kWh haal.
35,84 kWh op 186 graaddagen met de ELGA, inclusief stilstandverlies etc.

Doet jou z-boiler nog mee in het "cv" verhaal? of alleen voor SWW?

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 30-10-2017 16:55 ]

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

vanaf bedrijf stelling 29-9 tot nu 213,54 kWh. Opwek panelen oktober 431 kWh ten opzichte van 260 kWh vorig jaar (17 panelen bij geplaatst)

Backup is nog niet in werking getreden.

Elektrisch element boiler voor SWW legionella 11 kWh

[ Voor 28% gewijzigd door Bl4ckviper op 30-10-2017 17:02 ]

Be fast .... Be furious....

• hrt

hrt

WP 109kWh er in. 24/7 22 graden.

Opbrengst panelen tot nu 191, vorig jaar 204.

• BenEco
  • Niet online

72kWh tot vandaag, 24/7 21/22 graden. Opbrengst panelen tot nu 425.

• hrt

hrt

Haha, wat een cijfertjes nurts zijn we toch.

• Daannn1987
hrt schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 17:31:
Haha, wat een cijfertjes nurts zijn we toch.
Ja niet mis mee toch :+

Vanavond bij iemand op visite / housewarming met een techneco Toros vision. Hij heeft er zelf geen kaas van gegeten (nog), maar tis wel een imposant apparaat vergeleken met de ELGA >:)

• jerh

Hier 20.6 kWh verstookt inclusief 12 kwH stilstandsverlies. Zonneopbrengst een heel stuk lager dan vorige jaar. Maar wel gunstige buitentemperaturen, ik hoef normaal gesproken pas onder de 10 graden te verwarmen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hoe is het verbruik van jullie warmtepomp tot nu toe in oktober?
220 kWh uit / 50,75 kWh in = cop 4,34 (daar zitten wel wat stilstand kWh'tjes bij)

Cijfertjesnerds? 8)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-10-2017 18:13 ]

• Oxellaar
  • Niet online
46.6kWh met de Elga in oktober, met 136 graaddagen. Ben toch wel een beetje verast over z'n presteren icm mijn radiatoren. Aanvoertemperatuur is nog niet boven de 35c uitgekomen en stook makkelijk naar 21c.

[ Voor 8% gewijzigd door Oxellaar op 30-10-2017 19:00 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42
Hier heeft de Elga in oktober tot nu toe 42,95 kWh verbruikt, met 144 GD. Daar zitten overigens tien dagen bij met 0,6 kWh aan verbruik, dus dat is stand-by verlies.
Overigens een thermostaat 24/7 op 20 graden. Afgelopen nacht heeft hij met de koude wind voor het eerst het grootste deel van de nacht staan draaien. En is hij ook voor het eerst boven de 500 Watt vermogen gekomen.

Opwek helaas 0 kWh, want naast de buitenunit van de Elga is er op het dak nog weinig te beleven. Als de rest van de verbouwing achter de rug is, gaan we het saldo op de spaarrekeningen eens bekijken en PV aanschaffen...

[ Voor 22% gewijzigd door dreamscape op 30-10-2017 18:23 ]

Punctuality is the politeness of kings

Pagina: 1 ... 27 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.