Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.179 views

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bl4ckviper schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:53:
@Oxellaar

Zal daar nog eens naar zoeken want ik zag op diverse website dat ze met Ta 75 Ra 65 en T kamer 20 het aantal Watts aangeven.

De ruimte is ongeveer 35 m3, volgens mij heb ik dan minimaal 2500 (traditionele watts nodig). LTV zou dan neerkomen op?
LTV of HTV, het gewenste vermogen veranderd niet. Als je 2500W nodig hebt, dan veranderd dat niet met een Jaga of andere convector.
wervisser schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 12:47:
@Oxellaar
Maar met DBE gaat het met sprongen omhoog
Klopt en je bankrekening met sprongen naar beneden :P

@Rol-Co Als je ophangt wat je zelf denkt nodig te hebben, dan hou je de prijzen nog een beetje in de hand.
Maar als je ophangt wat er volgens een WVB moet hangen, dan loop je er echt op leeg.

Verder hebben de DBE pro ventilatoren een ontwerpfout. Voor koeling werken ze voor geen meter.
De sensor die de ruimtetemperatuur meet, hangt onder de convector. Bij verwarmen werkt dat prima.
Bij jaga zijn ze vergeten dat bij koeling de koude lucht uit de convector langs de sensor omlaag zakt.
De fans slaan dus niet aan in koelstand.
Als ik de handleiding bekijk is dat nog steeds niet aangepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NhUhQlZFuH0k05j7oIryAVHC/full.png

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:35
Interessant en tegendraads stuk van energieconsultant Arie Kroon en milieukundige Martin Kroon:

"Wonen zonder aardgas wint snel aan prioriteit om de klimaatverandering te bestrijden en Groningen uit de problemen te helpen Het overhaast gas inruilen voor stroom is echter slecht voor het milieu. Voor de bestaande woningvoorraad geldt dat de energietransitie moet beginnen met mínder gas te gebruiken. Dit kan door in te zetten op versnelde isolatie en andere besparingsmaatregelen in combinatie met het bevorderen van efficiënter bewonersgedrag. Dat zeggen energieconsultant Arie Kroon en milieukundige Martin Kroon."

en

"Aardgasvrij is ten onrechte zowel doel als middel geworden, maar draagt op korte en middellange termijn niet bij aan de klimaatdoelen van Parijs. Het doel ‘afbouw aardgaswinning in Groningen’ mag niet betekenen 'bestaande huizen aardgasvrij'. Het bereiken van een 100% fossielvrije elektriciteitsproductie in 2050 is vanuit klimaatoptiek veel en veel urgenter, maar dan moet er ook gewerkt worden aan grootschalige opslag van duurzame energie. Warmtepompen verdubbelen het huishoudelijk stroomverbruik en leveren met een overwegend fossiele brandstofmix netto geen CO2-reductie op. Warmtepompen zijn bovendien vooralsnog voor bestaande woningen onvoldoende energie-efficiënt en betrouwbaar. Ook vormen ze een klimaatrisico bij lekkage van koudemiddelen (HFK’s!)."

en

"Een warmtepomp (ca. 3-8 kW vermogen) heeft, afhankelijk van kwaliteit, inregeling en onderhoud, een realiseerbaar netto (praktijk)rendement (COP) van 2 à 3."

Wij laten hier zien dat dit veel te laag is ingeschat!

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 27-10-2017 19:42 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oxellaar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:35:
[...]

LTV of HTV, het gewenste vermogen veranderd niet. Als je 2500W nodig hebt, dan veranderd dat niet met een Jaga of andere convector.

[...]

@Rol-Co Als je ophangt wat je zelf denkt nodig te hebben, dan hou je de prijzen nog een beetje in de hand.
Maar als je ophangt wat er volgens een WVB moet hangen, dan loop je er echt op leeg.

Verder hebben de DBE pro ventilatoren een ontwerpfout. Voor koeling werken ze voor geen meter.
De sensor die de ruimtetemperatuur meet, hangt onder de convector. Bij verwarmen werkt dat prima.
Bij jaga zijn ze vergeten dat bij koeling de koude lucht uit de convector langs de sensor omlaag zakt.
[afbeelding]
Dat van dat koelen met DBE is aangepast, pas nog voorbij gekomen, ook lager dan 30 graden kunnen ze nu.
Ik heb een set maar gebruik het niet.
De radiator in de gang is 4500W op 70 graden en houd net iets meer dan 1000W over op 30 graden ;) ik heb ze allemaal nieuw gekocht maar van marktplaats, betaalde 525,- voor 4 stuks en 2 los voor 50,-,ps dan is het niet zo duur meer. :) ik had er maar 4 nodig dus 2 weer verkocht, ik heb zelfs nog ventielen liggen zodat de knop bovenaan de jaga komt voor wie er geinteresseerd is.

Gewoon naar de winkel lopen is altijd duur

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

ik denk dat er 2 verschillen zijn.1 uitstoot van Co2
En de ander, duurzaam wonen

Stel dat je in een megastad in China woont....[ zoek google: smog china ]
En je loopt de hele dag met een kapje op, omdat de lucht zo vervuild is...

Stel je eens voor dat we GEEN aardgas zouden hebben. [ en dat duurt niet lang. meer ]
Maar alleen duurzaam gas, Wel Co2, maar toch duurzaam

Wat als je zonder verbranding warmte nodig hebt.
Wat is dan de beste/duurzaamste oplossing?
En dan de schoonste manier....

Zon en wind blijven gratis qua grondstof
Dus in de LCA is gratis grondstof al een heeeele grooote winst.

Misschien het proces nog wat fine tunen.
Maar stop met zeuren over rendement.
Dat is juist waarmee we om zeep gaan.
Het rendement van kinderkolen uit China heeft er toe geleid, dat alle duurzame/betere alternatieven "onrendabel" zijn.

Want als we lopen zoals in China.........
Is rendement dan nog belangrijk?

Of is warmte zonder verbranding het doel?
En een cop van 1 of 3 of vergelijkbaar met GAS, zonder verbranding.
Als nu alle overheden eens zouden zorgen dat er geen verbranding gebruikt mag worden voor stroom opwekking...

Komen er heeeel snel alternatieven.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:53:
[...]

Dat van dat koelen met DBE is aangepast, pas nog voorbij gekomen, ook lager dan 30 graden kunnen ze nu.
Dat bedoel ik niet. De minimale watertemperatuur voor inschakelen fans is al jaren instelbaar.
Dat kon dmv een kabeltje en een tool op de pc.

Maar als je de DBE in koelstand zet op de bediening. Dus de rode leds omschakelen naar blauw.
Dan slaan de fans niet aan, want de ruimtetemperatuur word niet juist gemeten.
Dat kun je zien op die afbeelding van net.

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Oxellaar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:35:
[...]

[...]

[afbeelding]
Die jaga hebben dezelfde manier van noteren toch? Die doen toch niet 2500w met Ta 30

Be fast .... Be furious....

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:49
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 19:39:
Interessant en tegendraads stuk van energieconsultant Arie Kroon en milieukundige Martin Kroon:

"Wonen zonder aardgas wint snel aan prioriteit om de klimaatverandering te bestrijden en Groningen uit de problemen te helpen Het overhaast gas inruilen voor stroom is echter slecht voor het milieu. Voor de bestaande woningvoorraad geldt dat de energietransitie moet beginnen met mínder gas te gebruiken. Dit kan door in te zetten op versnelde isolatie en andere besparingsmaatregelen in combinatie met het bevorderen van efficiënter bewonersgedrag. Dat zeggen energieconsultant Arie Kroon en milieukundige Martin Kroon."

en

"Aardgasvrij is ten onrechte zowel doel als middel geworden, maar draagt op korte en middellange termijn niet bij aan de klimaatdoelen van Parijs. Het doel ‘afbouw aardgaswinning in Groningen’ mag niet betekenen 'bestaande huizen aardgasvrij'. Het bereiken van een 100% fossielvrije elektriciteitsproductie in 2050 is vanuit klimaatoptiek veel en veel urgenter, maar dan moet er ook gewerkt worden aan grootschalige opslag van duurzame energie. Warmtepompen verdubbelen het huishoudelijk stroomverbruik en leveren met een overwegend fossiele brandstofmix netto geen CO2-reductie op. Warmtepompen zijn bovendien vooralsnog voor bestaande woningen onvoldoende energie-efficiënt en betrouwbaar. Ook vormen ze een klimaatrisico bij lekkage van koudemiddelen (HFK’s!)."

en

"Een warmtepomp (ca. 3-8 kW vermogen) heeft, afhankelijk van kwaliteit, inregeling en onderhoud, een realiseerbaar netto (praktijk)rendement (COP) van 2 à 3."

Wij laten hier zien dat dit veel te laag is ingeschat!
Voor een deel hebben de zgn experts een punt, maar erg jammer dat de halve installatiewereld en ontwerpers afgaat op de kennis van dit type experts.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Oxellaar
  • Niet online
Bl4ckviper schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:29:
[...]

Die jaga hebben dezelfde manier van noteren toch? Die doen toch niet 2500w met Ta 30
Nee dat zeker niet. Ik heb wel eens gekeken voor convectoren thuis.
Maar qua formaat kwam ik dan op ongeveer dezelfde lengtematen uit als de huidige radiatoren.
Uiteindelijk zijn ze niet zo heel bijzonder qua afgifte zonder DBE.

Ze zijn makkelijk als een stukje boost op slaapkamers icm vloerverwarming. Even een graadje bijstoken als er gestudeerd wordt oid.

• Bram-Bos
Knowbody schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:56:
[...]

Voor een deel hebben de zgn experts een punt, maar erg jammer dat de halve installatiewereld en ontwerpers afgaat op de kennis van dit type experts.
Ja, en als ik het nog eens zo doordenk klopt er geen hout van die vergelijking tussen plofketel en warmtepomp.

Als ik uitga van grijze stroom (emissie 0,526 kg CO2 per kWh) en gas (1,887 kg CO2 per Nm3) zou ik zelfs met volledig grijze stroom nog 27% emissie reduceren (bij een vervanging van 500 m3 gas naar 1300 kWh elektriciteit)

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Rol-Co

Rol-Co

Bl4ckviper schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:29:
[...]

Kijk hier maar
https://www.warmteservice...g4NDIyMzMyNDk4MjIucGRmfC0

Normaal, de twins op div temperaturen, met en zonder dbe vermogens tabel.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@joostmaas
Warm houden van mijn woning gaat goed bij een Tb van -5°C en nog lager ook wel denk ik. Het even snel opwarmen van de woonkamer wordt vervelend onder de 3°C ofzo.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:16
@Bram-Bos vandaag ben ik verder gegaan met de war regeling op de elga.
Na eerst getest te hebben met een honeywell was ik er snel uit dat dit een waardeloos rot ding is.

Vanmorgen vroeg de iSense eraan en snel ingesteld. Buitentemperatuur 20 is aanvoer 20 en bij -15 35 graden.

De Elga luisterde keurig naar de iSense en moduleert keurig terug.
Alleen werd de woonkamer Veel te warm.
Maar mijn leem wanden waren heerlijk warm.

Nu bij -15 de aanvoer op 30 gezet.
Morgen maar eens kijken wat dit met de kamer temperatuur doet.

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:30:
@Bram-Bos vandaag ben ik verder gegaan met de war regeling op de elga.
Na eerst getest te hebben met een honeywell was ik er snel uit dat dit een waardeloos rot ding is.

Vanmorgen vroeg de iSense eraan en snel ingesteld. Buitentemperatuur 20 is aanvoer 20 en bij -15 35 graden.

De Elga luisterde keurig naar de iSense en moduleert keurig terug.
Alleen werd de woonkamer Veel te warm.
Maar mijn leem wanden waren heerlijk warm.

Nu bij -15 de aanvoer op 30 gezet.
Morgen maar eens kijken wat dit met de kamer temperatuur doet.
Leuk! Heb je een grafiekje van het gedrag van de Elga over de tijd heen?

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:35:
[...]

Leuk! Heb je een grafiekje van het gedrag van de Elga over de tijd heen?
@Bram-Bos zal ik zo neer zetten

edit

@Bram-Bos @mkleinman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/S4JQ8iroHMWwmndN6gJAlKVW/thumb.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Ramon_1984 op 27-10-2017 21:44 ]

• Bram-Bos
@Ramon_1984: wat een gependel tot 13.30 uur. En ik kan me voorstellen dat het erg warm bij je werd.

Vanaf 14.30 uur ofzo wel mooier op 250W ofzo. Toch meer variatie dan ik zou verwachten bij WAR!

Totaalgebruik zal echter best fors zijn!

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:54:
@Ramon_1984: wat een gependel tot 13.30 uur. En ik kan me voorstellen dat het erg warm bij je werd.

Vanaf 14.30 uur ofzo wel mooier op 250W ofzo. Toch meer variatie dan ik zou verwachten bij WAR!

Totaalgebruik zal echter best fors zijn!
Hij heeft best lopen pendelen, woonkamer was 22.7waas 20.5 gewenst is
Morgen hoop ik een strakkere lijn te krijgen.
Verbruik tot nu toe 3.2kwh :-(

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Oxellaar schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 20:19:
[...]

Dat bedoel ik niet. De minimale watertemperatuur voor inschakelen fans is al jaren instelbaar.
Dat kon dmv een kabeltje en een tool op de pc.

Maar als je de DBE in koelstand zet op de bediening. Dus de rode leds omschakelen naar blauw.
Dan slaan de fans niet aan, want de ruimtetemperatuur word niet juist gemeten.
Dat kun je zien op die afbeelding van net.
Daar kwam ik afgelopen zomer ook achter. Diezelfde installateur had nu wel in de handleiding gekeken en de sensor hing er keurig onder. Heb m nu dus maar een stukje verplaatst zodat ie er links een beetje buiten hangt. Of is er een betere plek?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Knowbody
No sense

[ Voor 97% gewijzigd door Knowbody op 27-10-2017 23:51 ]

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Dylantje2

Dylantje2

@ Beatman

Leuke site...
hoop dat je domotica nu over is naar Domoticz

Veel makkelijker en meer opties..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ramon_1984
@Bram-Bos . Na mijn aanpassing van -15 naar 30 loopt de elga strak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g412qeol9FxLtmgnyqR6KHI2/thumb.jpg

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:22:

[afbeelding]
Da's inderdaad beter! Maar 300W continu = 7,2 kWh per dag. Ben benieuwd naar afschakelmoment, en tijdsperiode dat Elga daarna weer gaat draaien. Keep me posted.

Ik zie hier trouwens geregeld runs van 160-170W. Absolute minimum....

• Beatman
Ramon_1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:22:

[afbeelding]
Hoewel ik niks te klagen heb qua war en de Honeywell ziet dit er wel heel strak uit. Bij mij zijn het meer heuveltjes elke paar uur.
Dylantje2 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:15:
@ Beatman

Leuke site...
hoop dat je domotica nu over is naar Domoticz

Veel makkelijker en meer opties..
Dankje! Ik loop nog steeds te rommelen met een home center lite. Zou wel eens wat beters willen want deze loopt regelmatig vast. Verwarming durf ik er dus niet op aan te sluiten. Helaas hebben twee kleintjes hier mijn al mijn hobbytijd ingenomen.

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:25:
[...]

Da's inderdaad beter! Maar 300W continu = 7,2 kWh per dag. Ben benieuwd naar afschakelmoment, en tijdsperiode dat Elga daarna weer gaat draaien. Keep me posted.

Ik zie hier trouwens geregeld runs van 160-170W. Absolute minimum....
7.2kwh , best bizar in de nacht gaat hij voorlopig lekker uit en op de war mag hij lekker als iemand de gehele dag thuis is

Hier zie ik regelmatig 195watt voorbij komen, best bizar

• Ramon_1984
Beatman schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:32:
[...]

Hoewel ik niks te klagen heb qua war en de Honeywell ziet dit er wel heel strak uit. Bij mij zijn het meer heuveltjes elke paar uur.

[...]

Dankje! Ik loop nog steeds te rommelen met een home center lite. Zou wel eens wat beters willen want deze loopt regelmatig vast. Verwarming durf ik er dus niet op aan te sluiten. Helaas hebben twee kleintjes hier mijn al mijn hobbytijd ingenomen.
Ik begreep niks van de Honneywell , op advies van de firma kropman maar een isense op marktplaats gekocht.
Nu loopt de elga veel mooier

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:33:
[...]

7.2kwh , best bizar in de nacht gaat hij voorlopig lekker uit en op de war mag hij lekker als iemand de gehele dag thuis is

Hier zie ik regelmatig 195watt voorbij komen, best bizar
Voor de leut, mijn grafiek van vandaag tot nu toe (2,06 kWh gebruikt tot 22.50u):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oiCMoC1QAsa9IpU8g3jxmgqQ/thumb.png

Te zien is:
- vijf heerlijke runs van 160-170W overdag
- vijf runs die op 350W starten en dan afzakken
- negen vruchteloze pogingen van de Elga, afgekapt door mijn contraptie
- tien interventies van mijn contraptie na einde run, om de pomp uit te schakelen.

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 22:57:
[...]

Voor de leut, mijn grafiek van vandaag tot nu toe (2,06 kWh gebruikt tot 22.50u):
[afbeelding]

Te zien is:
- vier heerlijke runs van 160-170W overdag
- tien interventies van mijn contraptie na einde run, om de pomp uit te schakelen.
Wat een verschil met vorig jaar , je elga loopt nu als een zonnetje.

Als de Elga uitgaat,merk je dan niet dat je leem afkoelt?

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:00:
[...]

Wat een verschil met vorig jaar , je elga loopt nu als een zonnetje.

Als de Elga uitgaat,merk je dan niet dat je leem afkoelt?
Ja, geweldig hè? Die nieuwe printplaat deed het hem.
Nee, ik merk niks van afkoeling, maar dat wordt in de winter misschien wel anders. Vandaar dat ik je WAR experiment met bovengemiddelde belangstelling volg. Ik laat de zaak hier voorlopig even gewoon zo doorpruttelen!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:02:
[...]

Ja, geweldig hè? Die nieuwe printplaat deed het hem.
Nee, ik merk niks van afkoeling, maar dat wordt in de winter misschien wel anders. Vandaar dat ik je WAR experiment met bovengemiddelde belangstelling volg. Ik laat de zaak hier voorlopig even gewoon zo doorpruttelen!
gebruik je de isense nog steeds?

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-11 20:03
Dre schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 21:24:
@joostmaas
Warm houden van mijn woning gaat goed bij een Tb van -5°C en nog lager ook wel denk ik. Het even snel opwarmen van de woonkamer wordt vervelend onder de 3°C ofzo.
Kan je eindelijk al je radiatoren opendraaien en zijn je problemen ook opgelost.
WTW ventilatie verdeelt de warmte over het huis.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:13:
[...]

gebruik je de isense nog steeds?
Jazeker. Veel fijner dan de Honeywell

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:46
[...]

[afbeelding]

Te zien is:
Je regeling werkt goed nu!

Voor de extra leut :+

Pas nog steeds nachtverlaging toe en je kunt goed zien dat het bio ethanol haardje vanavond even gebrand heeft.
Afbeeldingslocatie: https://s1.postimg.org/8ptojt5onj/Schermafbeelding_2017-10-27_om_23.40.33.png

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Bram-Bos
Daannn1987 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:41:
[...]

Je regeling werkt goed nu!

Voor de extra leut :+

Pas nog steeds nachtverlaging toe en je kunt goed zien dat het bio ethanol haardje vanavond even gebrand heeft.
[afbeelding]
Ook meer dan superzuinig. En het boefje heeft net als ik via de parallel import de standby tijd van de Elga naar 2 uur teruggezet ;)

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:46:
[...]

Ook meer dan superzuinig. En het boefje heeft net als ik via de parallel import de standby tijd van de Elga naar 2 uur teruggezet ;)
Yes erg blij met de Elga tot nu toe. Kan eigenlijk niet wachten op het koude weer...

In maart een paar dagen rond het vriespunt gehad, wat erg goed ging met de Elga maar zou eigenlijk liefst wat meer vorst zien. Laat die clage dan maar komen

En ben je nog dankbaar voor de hulp, 2 uur is beter voor het oog en de gemoedsrust ;)

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:46:
[...]

Kan dat bij de carrier ook ?

• Dylantje2

Dylantje2

Beatman, als je een Aeon zwave stick hebt...
En een rpi [achtige ] kun je domoticz simpel installeren.
Zal veel simpeler werken en meer opties dan wat je nu hebt.
Je leercurve zal heel kort zijn aangezien je nu al veel ervaring hebt.

Dus ik zou......

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

[afbeelding]

Te zien is:
En wat wat de COP van die dag? Hier loopt het ook zo "pulsend" maar in tegenstelling tot lange runs wel wat COP killing. Wel een steady temperatuur in huis, dat dan weer wel.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1710/331541/Uc2wEQ18.jpeg

• Ramon_1984
@Bram-Bos
Aktueel verbruik Elga 161.6 Watt hier gaat de Elga ook onder de 200 watt

Edit:
Het kan nog lager
Aktueel verbruik Elga 151.1 Watt

[ Voor 28% gewijzigd door Ramon_1984 op 28-10-2017 09:50 ]

• Oxellaar
  • Niet online
Bram-Bos schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 23:26:
[...]

Jazeker. Veel fijner dan de Honeywell
Qua gedrag van de Elga maakt het niets uit toch? De thermostaat vraagt een watertemperatuur en de het binnendeel regelt de rest. Wat doet een iSense daar beter aan?

• Bram-Bos
Rol-Co schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:27:
[...]

En wat wat de COP van die dag? Hier loopt het ook zo "pulsend" maar in tegenstelling tot lange runs wel wat COP killing. Wel een steady temperatuur in huis, dat dan weer wel.

[afbeelding]
Gemiddelde buiten-T: 13,2 ˚C
Gemiddelde binnen-T: 18,6 ˚C

kWh in: 2,09
kWh uit: 11,20
COP: 5,36

Dat lijkt me prima bij deze buitentemperaturen. Mijn max-DCOP was 5,65 op 6-10, toen was het 12,9˚C buiten.

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:50:
[...]

Qua gedrag van de Elga maakt het niets uit toch? De thermostaat vraagt een watertemperatuur en de het binnendeel regelt de rest. Wat doet een iSense daar beter aan?
Voordelen iSense voor mij:
- Gebruikers interface fijner
- Digi-ingang mogelijkheden groter (vanwege contraptie)
- Aansturing WAR beter mogelijk bij lagere Ta (maar dat gebruik k nu dus niet).

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 08:11:
[...]

Kan dat bij de carrier ook ?
Ik weet het niet.
- Heeft de Elga + carrier überhaupt een diepe slaap functie na 10 uur?
- Service-tool waar Oxxelaar nu mee rondloopt is voor Elga+Toshiba.

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:42:
[...]

Ik weet het niet.
- Heeft de Elga + carrier überhaupt een diepe slaap functie na 10 uur?
- Service-tool waar Oxxelaar nu mee rondloopt is voor Elga+Toshiba.
Elga met carrier heeft wel degelijk een diepe slaap

Deze ochtend met de nieuwe instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fiv2NLUMf4jVbarS7ln4CXkS/thumb.jpg
Op het einde loopt de elga 187.6 watt, soms lager maar dit registreert domoticz niet

Aanvoer en retour
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FypqpjlWrKJiZDC5Yr31vCB2/thumb.jpg

• thido
  • Laatst online: 22:28

thido

Tilburg

Actueel verbruik panasonic: 0 Watt :-)
Het is hier echt nog te warm ervoor.
Zet de Daikin L/L aan voor nu.
Maar vokgende week word het eindelijk kouder :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:11
thido schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:57:
Actueel verbruik panasonic: 0 Watt :-)
Het is hier echt nog te warm ervoor.
Zet de Daikin L/L aan voor nu.
Maar vokgende week word het eindelijk kouder :-)
Dan heb je eigenlijk een systeem wat niet helemaal vlekkeloos inzetbaar is.
Ik heb net als @Bram-Bos een verbruik van 2 kWh per dag, twee runs per dag van een uurtje en de circulatie pomp houd het vanuit de buffer hele dag op 21 graden. Dus een 6 kW pana is prima bruikbaar

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

Het lijkt wel een wedstrijdje wie het minste verbruikt :+

Voor mij is het meer belangrijk dat het stabiel lekker is in huis, die 1-2 kWh maakt dan niet echt uit...wel?

@Bram-Bos
Ja dat is nog best goed ja, je rekent wel alle verbruik van die dag neem ik aan? std-by alles.

• Bram-Bos
Yep

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:06:
[...]

Dan heb je eigenlijk een systeem wat niet helemaal vlekkeloos inzetbaar is.
Ik heb net als @Bram-Bos een verbruik van 2 kWh per dag, twee runs per dag van een uurtje en de circulatie pomp houd het vanuit de buffer hele dag op 21 graden. Dus een 6 kW pana is prima bruikbaar
De redenatie achter die conclusie ontgaat me volledig.
Het is gewoon nog te warm binnen om de wp aan te zetten.
Als ik nu een halve graag verhoging wil omdat ik graag in mijn t-shirt ontbijt dan doet de Daikin US dat in een paar tellen voor die 2kWh kan hij ook bijna de hele dag draaien. In de middag word het huis meestal ook op temperatuur gehouden door het beetje zon dat door de ramen schijnt op zuid.
Waarom dan de wp al aanzetten hier?
Die mag vanaf volgende week gewoon de hele dag draaien als de temperatuur gaat zakken.

Hoe dan ook is mijn systeem niet het meest geschikte hoor, sowieso geen vv of andere LTV zaken.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• reneeke1970
thido schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:31:
[...]

De redenatie achter die conclusie ontgaat me volledig.
Het is gewoon nog te warm binnen om de wp aan te zetten.
Als ik nu een halve graag verhoging wil omdat ik graag in mijn t-shirt ontbijt dan doet de Daikin US dat in een paar tellen voor die 2kWh kan hij ook bijna de hele dag draaien. In de middag word het huis meestal ook op temperatuur gehouden door het beetje zon dat door de ramen schijnt op zuid.
Waarom dan de wp al aanzetten hier?
Die mag vanaf volgende week gewoon de hele dag draaien als de temperatuur gaat zakken.

Hoe dan ook is mijn systeem niet het meest geschikte hoor, sowieso geen vv of andere LTV zaken.
Als je afgifte niet voor lage temp is dan kun je hem nu toch juist aanzetten omdat hij al iets harder moet werken. Dan snap ik niet dat het te warm is voor de pana maar wel prima voor de lucht lucht warmtepomp.

Maar jij vind het zonde denk ik ipv dat het niet kan?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 12:25:
Het lijkt wel een wedstrijdje wie het minste verbruikt :+

Voor mij is het meer belangrijk dat het stabiel lekker is in huis, die 1-2 kWh maakt dan niet echt uit...wel?

@Bram-Bos
Ja dat is nog best goed ja, je rekent wel alle verbruik van die dag neem ik aan? std-by alles.
Lijkt? Zie hier al anderhalf jaar cop wedstrijdjes en kijk eens hoe lang mijne op laag vermogen draait, jouwe pendelt wel veel zeg, etc........
Soms leuk om aan te zien....

1 PVoutput . Dongen NB

• thido

thido

Tilburg

reneeke1970 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:04:
[...]

Als je afgifte niet voor lage temp is dan kun je hem nu toch juist aanzetten omdat hij al iets harder moet werken. Dan snap ik niet dat het te warm is voor de pana maar wel prima voor de lucht lucht warmtepomp.

Maar jij vind het zonde denk ik ipv dat het niet kan?
Dat is inderdaad wat ik bedoel.
Hij kan uiteraard prima aan nu maar vind het nog niet nodig.

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 13:12:
[...]

Lijkt? Zie hier al anderhalf jaar cop wedstrijdjes en kijk eens hoe lang mijne op laag vermogen draait, jouwe pendelt wel veel zeg, etc........
Soms leuk om aan te zien....
Een beetje naar de COP kijken is wel gezond, je moet wel een beetje in de gaten houden wat er gebeurd het eerste jaar.

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:15

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb hier veel systemen voorbij zien komen en veel merken en zelfs opties uit Frankrijk. Ik heb moeite om te zien wat nu de "slimste" opties zijn.

Wij krijgen zometeen een intergas CW5 ketel met een Honeywell evohome systeem voor de vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen zodat ik die per kamer kan besturen

Nu zit ik toch te overwegen om buiten de installateur om van onze nieuwbouwwoning (ivm hoge prijzen die ze rekenen) een lucht/water warmtepomp aan te schaffen ondersteunend aan mijn CV.

Met subsidies in ogenschouw genomen, wat is nu een goede oplossing welke redelijk betaalbaar is? Ik lees goede verhalen over ELGA maar ook over Panasonic systemen vanuit Frankrijk welke zeer betaalbaar zijn.

Mijn eerste gevoel is om het voorlopig te laten en later te doen (ivm de hoge aanschafkosten) maar wellicht is het als je goed zoekt toch interessanter dan ik in eerste instantie denk en wat zijn dan die opties?

Ik heb nog een "gadget" spaarrekening welke ik hier mogelijk voor kan gebruiken (anders is het wellicht een OLED TV :-) )

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Bigg Balls schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 14:49:
Heb hier veel systemen voorbij zien komen en veel merken en zelfs opties uit Frankrijk. Ik heb moeite om te zien wat nu de "slimste" opties zijn.

Wij krijgen zometeen een intergas CW5 ketel met een Honeywell evohome systeem voor de vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de verdiepingen zodat ik die per kamer kan besturen

Nu zit ik toch te overwegen om buiten de installateur om van onze nieuwbouwwoning (ivm hoge prijzen die ze rekenen) een lucht/water warmtepomp aan te schaffen ondersteunend aan mijn CV.

Met subsidies in ogenschouw genomen, wat is nu een goede oplossing welke redelijk betaalbaar is? Ik lees goede verhalen over ELGA maar ook over Panasonic systemen vanuit Frankrijk welke zeer betaalbaar zijn.

Mijn eerste gevoel is om het voorlopig te laten en later te doen (ivm de hoge aanschafkosten) maar wellicht is het als je goed zoekt toch interessanter dan ik in eerste instantie denk en wat zijn dan die opties?

Ik heb nog een "gadget" spaarrekening welke ik hier mogelijk voor kan gebruiken (anders is het wellicht een OLED TV :-) )
Oled TV!!!!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:15

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

oOo

Ook een energiebesparing tov mijn Panasonic plasma :-)

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:02

Niemand heeft een glazen bol maar wat voor mij wel doorslaggevend is is dat er nu forse isde subsidies te krijgen zijn en als je PV hebt je door de salderingsregeling tot 2020 je tvt flink kunt verkorten

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bigg Balls schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:22:
[...]

oOo

Ook een energiebesparing tov mijn Panasonic plasma :-)
Dat moet je juist niet hebben.
Die warmte van de plasma is prima bruikbaar in huis. ;)
(wel een cop van 1)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-10-2017 16:14 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

@Rol-Co en @Oxellaar
Is dit iets voor de kelder 35 m3? Ivm de warmtepomp?

https://www.warmteservice...vectorradiator/p/26055284

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 16:13:
[...]

Dat moet je juist niet hebben.
Die warmte van de plasma is prima bruikbaar in huis. ;)
(wel een cop van 1)
Dat klopt, eind van de avond heb ik een overshoot van een halve graad.
Of zou vrouwtje lief teveel kaarsen smelten.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

650W op 35/30 MET dbe , dus zonder nog veel minder. (350W?)
Hoogte maakt ook niet veel uit bij jaga, lengte wel. Kijk in die link in de lijst van jaga.

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:28
Gratis stroom

http://nos.nl/l/2200170

[ Voor 39% gewijzigd door Maikie18 op 28-10-2017 17:24 ]

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Daannn1987
Vol bufferen dus 1 dagje.. tropisch klimaatje in huis :+

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
Oxellaar schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 09:50:
[...]

Dat is ook mijn ervaring met de standaard Honeywell. Zie regelmatig rond de 160W als verbruik op de tussenstekker van de Elga.

• Oxellaar
  • Niet online
Bram-Bos schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 10:41:
[...]

Voordelen iSense voor mij:
- Gebruikers interface fijner
- Digi-ingang mogelijkheden groter (vanwege contraptie)
- Aansturing WAR beter mogelijk bij lagere Ta (maar dat gebruik k nu dus niet).
Contraptie... Die moet je even uitleggen.
Maar ben nooit fan van de iSense geweest, juist om de interface. Zo zie je maar. Idem voor de eTwist, ook een redelijk onhandig ding.
Maar zeker bij de Elga heb je heel de interface niet nodig lijkt me.
Het enige is een graadje erbij of eraf.

Maar verder nette cijfers, daar kom ik bij lange na niet aan. Maar mijn ruimtetemperatuur ligt ook "iets" hoger.

200W heb ik de Elga hier nooit zien doen, 350 is wel het laagste.

@Bl4ckviper
In de kelder zou ik zo'n dure convector niet ophangen. Pak een flinke overbemeten radiator, type 22, werkt net zo goed.

• Bram-Bos
Oxellaar schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:58:
[...]Contraptie... Die moet je even uitleggen.
Maar ben nooit fan van de iSense geweest, juist om de interface. Zo zie je maar. Idem voor de eTwist, ook een redelijk onhandig ding.

Maar verder nette cijfers, daar kom ik bij lange na niet aan. Maar mijn ruimtetemperatuur ligt ook "iets" hoger.

Contraptie: eerder hier uitgelegd. Methode om doordraaien pomp van de Elga te killen.

Zeker hier wat lagere ruimte-T, maar met gemak te verhogen zonder noemenswaardig effect op de COP. Niet nodig, vanwege stralingswarmte rondom.

• Rol-Co

Rol-Co

@Oxellaar

Niet zo duur, hij zal deze wel willen halen gok ik. :)
https://link.marktplaats.nl/m1218627006

Maar gewoon hooguit 350W aan vermogen voor de kelder....lijkt me weinig.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:31
Kiezen jullie voor PEX/AL/PEX of PERT/AL/PERT buizen voor jullie installatie? Uponor MLC bijvoorbeeld is PERT/AL/PERT en daardoor (iets) minder sterk. Henco daarentegen PEX/AL/PEX.

• Bl4ckviper

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Oxellaar schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 17:58:
[...]

Contraptie... Die moet je even uitleggen.

@Bl4ckviper
In de kelder zou ik zo'n dure convector niet ophangen. Pak een flinke overbemeten radiator, type 22, werkt net zo goed.
Wat er nu hangt is:
7 cm dik 72 cm breed en 60 hoog

Verder is de kelder de plek om te zitten bij thuis werken dus wel fijn als t behaaglijk is.

• Beatman
Bram-Bos schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 19:35:
[...]

Contraptie: eerder hier uitgelegd. Methode om doordraaien pomp van de Elga te killen.

Zeker hier wat lagere ruimte-T, maar met gemak te verhogen zonder noemenswaardig effect op de COP. Niet nodig, vanwege stralingswarmte rondom.
Bij mij blijft de pomp ook doordraaien als de buitenunit uit is gevallen terwijl de Elga nog wel vindt dat er warmte moet komen. Het bekende pendelen. In zo’n geval staat bij mij alleen de badkamerradiator open en de vloerverwarming in de gang en onder het raam.

Kun je dan niet beter de oorzaak aanpakken en zorgen dat je meer afgifte hebt, of een buffervat plaatsen in plaats van trucjes bedenken om de pomp uit te schakelen?

• Bram-Bos
Beatman schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:28:
[...]

Bij mij blijft de pomp ook doordraaien als de buitenunit uit is gevallen terwijl de Elga nog wel vindt dat er warmte moet komen. Het bekende pendelen. In zo’n geval staat bij mij alleen de badkamerradiator open en de vloerverwarming in de gang en onder het raam.

Kun je dan niet beter de oorzaak aanpakken en zorgen dat je meer afgifte hebt, of een buffervat plaatsen in plaats van trucjes bedenken om de pomp uit te schakelen?
Volgens mij zit de oorzaak in de software van de Elga, en niet in het afgiftesysteem. Een buffer zou dus niet helpen. En meer afgifte heb ik niet nodig. Bij mij is er ook geen sprake van pendelen, trouwens.

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 28-10-2017 21:36 ]

• Ramon_1984
Bram-Bos schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:36:
[...]

Volgens mij zit de oorzaak in de software van de Elga, en niet in het afgiftesysteem. Een buffer zou dus niet helpen. En meer afgifte heb ik niet nodig. Bij mij is er ook geen sprake van pendelen, trouwens.
@Bram-Bos meet jij de aanvoer en retour van de Elga?

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:37:
[...]

Nu niet, maar vorig jaar wel. Wat wil je weten?

• Ramon_1984
Ramon_1984 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:37:
[...]

Je pomp staat op standje volgas, heb je na je nieuwe print eens gekeken wat de delta T is bij volvermogen ?

• Bram-Bos
Ramon_1984 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 21:42:
[...]

Je pomp staat op standje volgas, heb je na je nieuwe print eens gekeken wat de delta T is bij volvermogen ?
In de eerste twee weken van maart (met nieuwe print), bij buitentemperaturen van 2-5 ˚C, had ik een dT van 3-4,5K (in de regel zoiets als 20/24 of 22/26). Maar dat was nooit vol vermogen, omdat ik vermogen begrensd had via B4. Meestal dus rond de 600W elektrisch gebruik.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:14
Ik kwam er vandaag ook achter dat mijn Elga een tijd door blijft pompen als de Toshiba al stil staat. Is daar naast die contraptie nog een andere oplossing voor? De thermostaat geeft namelijk gewoon de juiste temperatuur aan, maar blijft aangeven dat er warmte gevraagd wordt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:06:
Ik kwam er vandaag ook achter dat mijn Elga een tijd door blijft pompen als de Toshiba al stil staat. Is daar naast die contraptie nog een andere oplossing voor? De thermostaat geeft namelijk gewoon de juiste temperatuur aan, maar blijft aangeven dat er warmte gevraagd wordt.
De Elga meet 0.1K onder het setpoint +0.5K, en dan blijft hij van mening dat hij door moet draaien. Je ziet die 0.1K waarschijnlijk niet op je thermostaat, omdat die afrondt naar halve graden.

Ik heb geen andere oplossing gevonden dan de contraptie.

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:14
Dan ga ik de contraptie eens goed bestuderen. Thanks!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Daannn1987
Bram-Bos schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 22:09:
[...]

De Elga meet 0.1K onder het setpoint +0.5K, en dan blijft hij van mening dat hij door moet draaien. Je ziet die 0.1K waarschijnlijk niet op je thermostaat, omdat die afrondt naar halve graden.

Ik heb geen andere oplossing gevonden dan de contraptie.
Ligt natuurlijk aan de thermostaat, mijn TADO doet per 0,1 meten.
Mijn regeling werkte nog niet helemaal goed.. van de week eens verder ermee

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:48
Door de harde wind aan de kust moet de WP toch wel wat langer/vaker draaien. Mooie test dat wel.
Het was vandaag zon 13-14 graden.
Bij deze Tb is de Ta 30 graden wat ook het minimum is. (Alleen Jaga)

Grafiek: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17021&sid=51642
Hoge piek is DHW verwarming.
Tussen 1 en 9 is de WP in het programma uitgeschakeld. Temp zakt dan nog niet schokkend.
Vanaf november zal de WP altijd aan staan.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:42
Ik vind momenteel het nalopen van die pomp van de Elga juist wel oke. Ik heb een goed geïsoleerd huis met vvw beneden en jaga's boven. Boven koelt het zodoende net iets eerder af. Wat er nu gebeurt is dat de woonkamer op temperatuur is en er dus weinig verschil is in Ta en Tr van de vvw, Dat ietwat warme water wordt dan nog even rondgepompt door mijn Jaga's. Ik heb daarmee een soort interne vloer/jaga-warmtepomp. :)

Zodra het buiten wat kouder wordt en het ding wat langer achter elkaar staat te draaien, maakt het niet zo uit, maar nu heb ik af en toe een best frisse bovenverdieping terwijl het beneden behaaglijk is. Dan is het niet erg dat hij die warmte nog even naar boven probeert te transporteren.

Punctuality is the politeness of kings

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:28
Pana vandaag een halve dag aan gehad. (Draait op WAR)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CrX4Cyn.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-10 07:57
TimC schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:56:
Kiezen jullie voor PEX/AL/PEX of PERT/AL/PERT buizen voor jullie installatie? Uponor MLC bijvoorbeeld is PERT/AL/PERT en daardoor (iets) minder sterk. Henco daarentegen PEX/AL/PEX.
Ik ken niet alle merknamen, maar Viega pexfit (PE/Sc/PE) lijkt een beetje op zijn retour. Buis moet eerst op maat worden gemaakt door de aluminium laag weg te schrapen, hetgeen de buis verzwakt. In normaal gebruik geen probleem, maar als je er een keer onnozel veel kracht op zet kan de buis afscheuren.

Zolang de aluminiumlaag in stand blijft zal de sterkte weinig verschillen. Je hebt het dan toch al over krachten waarbij het écht fout gaat, zoals objecten die erop vallen of Tarzan spelende kinderen.

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Klopt het dat de ecodan zich niet vanzelf aanpast aan de wintertijd? Ik moest de tijd handmatig verzetten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Oxellaar
  • Niet online
TimC schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 20:56:
Zowel Uponor als Henco leidingen zijn gemaakt van PEX-AL-PEX en daardoor bestand tegen hoge temperatuur van 75c continu en 90 kortstondig.
Vloerverwarmingsslang is gemaakt van PERT zonder aluminium tussenlaag. PERT mag maximaal 60c continu hebben.

• 0fbe
Oxellaar schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:46:
[...]

Zowel Uponor als Henco leidingen zijn gemaakt van PEX-AL-PEX en daardoor bestand tegen hoge temperatuur van 75c continu en 90 kortstondig.
Vloerverwarmingsslang is gemaakt van PERT zonder aluminium tussenlaag. PERT mag maximaal 60c continu hebben.
Dat dacht ik eerst ook. Alleen Uponor zegt op hun website zelf dat hun MLC buis PERT/AL/PERT is: https://catalog.uponor.co...onor-mlc-leiding-wit.html

• Knowbody

Kun je niet ipv de Intergas de Daikin Intergas op laten hangen...

• Knowbody
Sjors81 schreef op zaterdag 28 oktober 2017 @ 15:25:
[...]

Niemand heeft een glazen bol maar wat voor mij wel doorslaggevend is is dat er nu forse isde subsidies te krijgen zijn en als je PV hebt je door de salderingsregeling tot 2020 je tvt flink kunt verkorten
En ook na 2020.

• Knowbody
Electrische convector zou ook kunnen. Een basement lijkt me goed geïsoleerd.

• Knowbody
Daarom: Slimmemeter. Dan kan dat. Vanaf 2020 mag in NL variabele beprijzing ingevoerd worden.

• 0fbe
Knowbody schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:07:
[...]

Daarom: Slimmemeter. Dan kan dat. Vanaf 2020 mag in NL variabele beprijzing ingevoerd worden.
Is nu al zo bij EasyEnergy

• Oxellaar
  • Niet online
TimC schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 09:51:
[...]

Dat dacht ik eerst ook. Alleen Uponor zegt op hun website zelf dat hun MLC buis PERT is: https://catalog.uponor.co...onor-mlc-leiding-wit.html
Vreemd, zie het ja. Terwijl MLC hier weer als PEX staat.

Maar moet wel zeggen dat wij van Uponor zijn overgestapt naar Henco. Upnor geeft geen garantie op circulatieleidingen voor tapwater, de continutemp is te hoog.
Henco geeft aan dat hun leiding er prima tegen kan, dus zou goed kunnen dat Uponor geen PEX is in Nederland.
Moet eerlijk zeggen dat ik liever Henco dan Uponor gebruik, Henco heeft veel meer hulpstukken dan Uponor. En de kwaliteit blijkt dus hoger te zijn. En Uponor is behoorlijk prijzig.

• Knowbody

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
De Duitsers moeten niet te vroeg juichen: als het extreem hard waait worden windmolens juist stilgelegd (en als de prijs ietsje langer onder nul zou zakken is dat wat windmolen/pv-eigenaren natuurlijk sowieso zullen doen). Variabele beprijzing kan best de toekomst zijn, vooral i.s.m. IoT. Maar als er grootschalig waterstofopslag of iets anders wordt ontwikkeld, waarmee je de pieken en dalen tamelijk moeiteloos zou kunnen compenseren dan vervalt dat hele idee weer even hard. Blijft moeilijk voorspellen, die toekomst...

• Knowbody
joostmaas schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:21:
[...]

De Duitsers moeten niet te vroeg juichen: als het extreem hard waait worden windmolens juist stilgelegd (en als de prijs ietsje langer onder nul zou zakken is dat wat windmolen/pv-eigenaren natuurlijk sowieso zullen doen). Variabele beprijzing kan best de toekomst zijn, vooral i.s.m. IoT. Maar als er grootschalig waterstofopslag of iets anders wordt ontwikkeld, waarmee je de pieken en dalen tamelijk moeiteloos zou kunnen compenseren dan vervalt dat hele idee weer even hard. Blijft moeilijk voorspellen, die toekomst...
Dat valt best mee. Download de Gemini app. Het waait hard. Golven 8 meter. Ze produceren hoor, die turbines.

Verder is de windbranche binnenkort verplicht een kwartiersprognose voor de volgende dag aan te geven. Kijk, daarmee wordt het steeds beter inpasbaar.

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:23:
[...]

Dat valt best mee. Download de Gemini app. Het waait hard. Golven 8 meter. Ze produceren hoor, die turbines.

Verder is de windbranche binnenkort verplicht een kwartiersprognose voor de volgende dag aan te geven. Kijk, daarmee wordt het steeds beter inpasbaar.
Maar als het nog harder waait:
https://www.windenergie-n...-stilgezet-vanwege-storm/
"Het gebeurt zelden dat de windmolens op zee moeten worden stilgelegd door de hoge windsnelheden. Bij sommige turbines gebeurt dat vanaf 90 kilometer per uur, bij andere turbines bij nog hogere snelheden."

Ik weet de cijfers niet meer uit mijn hoofd, maar op jaarbasis is dat stilleggen toch een factor om rekening mee te houden, althans volgens een Meewind-lezing.

Die kwartiersprognose is goed nieuws.

[ Voor 12% gewijzigd door joostmaas op 29-10-2017 10:30 ]

• Knowbody
joostmaas schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:29:
[...]

Maar als het nog harder waait:
https://www.windenergie-n...-stilgezet-vanwege-storm/
"Het gebeurt zelden dat de windmolens op zee moeten worden stilgelegd door de hoge windsnelheden. Bij sommige turbines gebeurt dat vanaf 90 kilometer per uur, bij andere turbines bij nog hogere snelheden."

Ik weet de cijfers niet meer uit mijn hoofd, maar op jaarbasis is dat stilleggen toch een factor om rekening mee te houden, althans volgens een Meewind-lezing.

Die kwartiersprognose is goed nieuws.
Ja stilleggen vanwege slagschaduw is ook een factor.
Het hoort erbij.

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
Volgens mij is het in Duitsland zo dat groene energie voorrang heeft op het net. Lijkt mij dan stug dat molens stil gelegd worden, maar ach we wonen niet in Duitsland :)

• Knowbody
Rhaelak schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:36:
Volgens mij is het in Duitsland zo dat groene energie voorrang heeft op het net. Lijkt mij dan stug dat molens stil gelegd worden, maar ach we wonen niet in Duitsland :)
Dat kan zijn. Maar er is vooral een probleem met het hoogspanningsnet. Ook daar procedeert men erop los om traces tegen te houden.Uitbreiding is hard nodig!
De energiewende heeft veel tegenstanders en gaat best moeizaam.

• Oxellaar
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 10:40:
[...]

De energiewende heeft veel tegenstanders en gaat best moeizaam.
Logisch dat er veel tegenstanders zijn, de Duitsers betalen zich blauw aan energie.
De kWh prijs is veel hoger dan bij ons en dat terwijl die energiewende gebakken lucht is.
Waar wij "schoon gas verstoken, stookt Duitsland vrolijk bakken met bruinkool weg.
Met als slap excuus dat de kerncentrales weg zijn of dicht gaan.

Een smerig spelletje is het

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 29-10-2017 10:47 ]

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:20
Energieverbruik van de warmtepomp de gehele dag gisteren.
Vrijstaand woonhuis, 100vkm, modulerende12kW lw warmtepomp op vloerverwarmig
War, binnen is het altijd 20graden
Draait al een tijdje, en binnenkort zal ik er nog wel een buffervat er bij zetten, maar dit lijkt toch al aardig?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yozBztWFcGsmO4FdYDGzQk4t/thumb.png

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 4x 1fase 5P, IQ SC3

• Daannn1987
Everest schreef op zondag 29 oktober 2017 @ 12:02:
Energieverbruik van de warmtepomp de gehele dag gisteren.
Vrijstaand woonhuis, 100vkm, modulerende12kW lw warmtepomp op vloerverwarmig
War, binnen is het altijd 20graden
Draait al een tijdje, en binnenkort zal ik er nog wel een buffervat er bij zetten, maar dit lijkt toch al aardig?[afbeelding]
Ziet er wel goed uit toch. Wat verbruikte je nou gisteren?
Hier gisteren 2,12 kw verbruikt op 21,5 gr (wel nachtverlaging tussen 22:00 en 8:00)
Gisteren was een guur dagje (veel wind en geen zon)

Nog meer mensen hier die hun WP verbruik naar mindergas.nl uploaden?

[ Voor 9% gewijzigd door Daannn1987 op 29-10-2017 12:41 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.