Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 76 Laatste
Acties:
  • 226.179 views

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 15:13
AUijtdehaag schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:30:
@LittleTycoon
Als hij in die stand A staat wel natuurlijk.
Maar schakelt hij naar B dan blokkert de boel, dan heb je een verbinding tussen AB en B en niet meer AB en A
Bedankt. Dat zou kunnen verklaring waarom mijn wp nu direct in storing gaat (drukschakelaar activatie). Tsjonge wat leer ik veel. Ook over over kwaliteit van installateurs (met jarenlange wp ervaring zeggen ze).

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08:16
Grolsch schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:03:
[...]

Dat heb ik geprobeerd, een Ta van 25 bij Tb 15 graden is te laag en resulteert in gigantish gependel.

Een dag als vandaag, buiten 10 graden, veel wind, maar rond de middag ook veel zon.

Conclusie, rond 15:00 in de keuken 23 graden vanwege de zon, en in de speelkamer 19 graden omdat deze op de noordkant ligt.

Een dag als gisteren zonder zon dan blijft de WP de hele dag draaien en blijft het 21 graden in de keuken (setpoint).

Toen ik nog WAR draaide resulteerde dat in gigantisch gependel, en flow over de groepen van de keuken terwijl het daar al 23 graden was.

Maar ik snap nog niet waarom bij Rolco de WP uit gaat om 12:00 met alleen WAR :? Welke parameter wordt getriggerd :? Als ik jullie mag geloven Tr, maar dat zou dus betekenen dat de pomp wel 24*7 blijft lopen.
Dan is 25 bij 15 te hoog. Proberen proberen....25 bij 14 bijvoorbeeld.

Zon en wind laten zich niet vangen in een buitentemperatuursensor. Dat maakt een ideale stooklijn tot utopie.

Maar die tijdelijke 23 graden in de keuken dankzij de zon is er eentje die in de avond ook weer snel gedaald is lijkt me.

Hoe dan ook het blijft in mijn optiek gewenst de vloer steeds te voorzien van verwarmd water, zonder dat het te warm wordt. Liever een te lage stooklijn dan te hoge.
Wordt het te koud dan is het vaak mogelijk even de Ta te plussen.

Kies je voor nachtverlaging dan snap ik dat. Zelf vind ik het een nadeel dat de boel weer afkoelt. De vloer, muren, bank. Behagelijkheid moet dan worden gecompenseerd met een te hoge temperatuur.

Wat is bij jou gependel? Ik vind het prima als de WP afslaat voor een uurtje omdat die zijn temperatuur niet kwijt kan.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:47
Daannn1987 schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 17:19:
[...]

Ah die waardes haal ik totaal niet..
Ik dacht dat je bedoelde op welke gemete temp op de thermostaat de Elga de buitenunit afschakelt..

Vaak stopt de buitenunit bij 21.4 terwijl ik 21.5 vraag.. maar dan blijft de binnenunit (pomp) nog doordraaien.
Dat is dat typische Elga-dingetje bij een lage warmtebehoefte. Ik heb er een speciale contraptie voor gemaakt om te zorgen dat die pomp niet meer doordraait:

Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/wandtemperatie/20170426-Stroomrelais-op-Elga.kl.png

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:26

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Oxellaar schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 22:49:
@Domba 1 zit boven volgens handleiding, dus voeding moet van die kant komen.

@koevlaas2 als er 1 fase mist, gaat het buitendeel direct in storing.
@LittleTycoon
Eerst zorgen dat alles juist is aangesloten, pas daarna verder zoeken. Als dat nog nodig is.
Je afgifte / doorstroming is niet in orde nu.

Kabel + software voor Elga!
[afbeelding]
Morgen eens kijken wat er allemaal mogelijk is.
Werkt die kabel ook met de ELGA/Carrier of alleen met de Toshiba?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 18:49:
[...]

Dus als de WP uitschakelt rond 1200 omdat de tr te hoog is, blijft de wp gedurende 5 uren uitgeschakeld :? De pomp gaat dan toch ook uit waardoor ta en tr zakken (stilstaand water) :?
Nee hij checkt elke 20 min de retour temp, dat is bij mij instelbaar in 20 min, 10 min of constant aan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Oxellaar schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:14:
Gisterenavond met de tool wat instellingen gewijzigd.
Heb de tijd voor starten slaapstand van 10 naar 2 uur gezet en dat doet hij nu netjes.
Binnenkort de temperaturen voor uitschakelen, op en aftoeren compressor nog wat wijzigen.

Als iemand interesse heeft in de handleiding van de tool, dan hoor ik het wel...
Ik ben ook wel heel benieuwd naar de handleiding. Sowieso lijkt mij de tijd tot slaapstand verlagen een goeie. Staat er ook iets in over het beginnen op een lagere stand? Met deze temperaturen heb ik het probleem dat na ca een half uur de buitenunit stopt, een tijdje uitblijft om vervolgens weer voor een paar minuten aan te gaan. Daarna zorgt het WAR programma er voor dat hij weer een tijdje uit blijft. Als hij al die tijd wat rustiger had gelopen had er geen probleem geweest.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mkleinman schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:07:
[...]

Werkt die kabel ook met de ELGA/Carrier of alleen met de Toshiba?
Het werkt helaas niet op de Carrier, tenminste, volgens de handleiding.
Je hebt minimaal nodig: Toshiba buitenunit en firmware 15.3 of nieuwer voor het monitoren
of firmware 12.65 of hoger voor het flashen van de firmware.

@Beatman Dat kan volgens mij niet, wel is de stooklijn vrij instelbaar.
Alleen ging ik er vanuit dat die alleen voor de ketelsturing was, of is dat alleen als de Elga zelf niet op WA staat?

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Beatman
Oxellaar schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:22:
[...]
Dat kan volgens mij niet, wel is de stooklijn vrij instelbaar.
Alleen ging ik er vanuit dat die alleen voor de ketelsturing was, of is dat alleen als de Elga zelf niet op WA staat?
De stooklijn voor de Elga is instelbaar via de Honeywell thermostaat. In t installateursmenu optie 30. Let op dat getal dit niet het aantal graden is.

Verder ben ik er ook achter dat de ingestelde temperatuur op het hoofdscherm de stooklijn ook beïnvloed. Die verhogen is ook de watertemperatuur verhogen.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:04
Beatman schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:35:
[...]

De stooklijn voor de Elga is instelbaar via de Honeywell thermostaat. In t installateursmenu optie 30. Let op dat getal dit niet het aantal graden is.

Verder ben ik er ook achter dat de ingestelde temperatuur op het hoofdscherm de stooklijn ook beïnvloed. Die verhogen is ook de watertemperatuur verhogen.
Hoe word de tussenpauze van de buitenunit berekend ?

• Oxellaar
  • Niet online
Beatman schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:35:
[...]

Ben wel bekend met de waardes voor stooklijn steilheid ;)
Maar het klopt dat de gewenste temp de stooklijn beïnvloed, een standaard stooklijn gaat uit van ongeveer 20c ruimtetemperatuur.
Ik heb geen Honeywell thermostaat, maar de eTwist van Remeha op de Elga.
En aangezien de handleiding van de Elga vol staat met aansluitschema's voor aan/uit zoneregeling, zal dat de reden zijn dat deze instellingen nu aan te passen zijn zonder Honeywell.

• Beatman
Oxellaar schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:58:
[...]

Ben wel bekend met de waardes voor stooklijn steilheid ;)
Maar het klopt dat de gewenste temp de stooklijn beïnvloed, een standaard stooklijn gaat uit van ongeveer 20c ruimtetemperatuur.
Ik heb geen Honeywell thermostaat, maar de eTwist van Remeha op de Elga.
En aangezien de handleiding van de Elga vol staat met aansluitschema's voor aan/uit zoneregeling, zal dat de reden zijn dat deze instellingen nu aan te passen zijn zonder Honeywell.
Mijn installateur wist dat helaas niet, hoewel het een kwestie was van de handleiding juist lezen. Stond dus op standje 40. Wat je zegt over de standaard van 20 graden klinkt logisch. Betekent dat je via de stooklijn waarde de steilheid kunt instellen, en via de temperatuur de hele lijn een eindje hoger of lager gaat?

De instellingen voor de stooklijnen in de installateurshandleiding lijken mij de stooklijnen voor de ketel te zijn, niet die van de ELGA (staat er ook boven). De koellijn is echter wel voor de ELGA.

• Ramon_1984
Beatman schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:10:
[...]

Mijn installateur wist dat helaas niet, hoewel het een kwestie was van de handleiding juist lezen. Stond dus op standje 40. Wat je zegt over de standaard van 20 graden klinkt logisch. Betekent dat je via de stooklijn waarde de steilheid kunt instellen, en via de temperatuur de hele lijn een eindje hoger of lager gaat?

De instellingen voor de stooklijnen in de installateurshandleiding lijken mij de stooklijnen voor de ketel te zijn, niet die van de ELGA (staat er ook boven). De koellijn is echter wel voor de ELGA.
@Beatman 40 in de touch?

• Beatman
Ja, in de touch. Dat komt dus overeen met standje kokend water.

Ik heb het idee dat bij WAR de intervallen tussen de starts wel ongeveer gelijk zijn en dat de runs langer worden als het kouder wordt.

• Ramon_1984
Beatman schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:32:
[...]

Ja, in de touch. Dat komt dus overeen met standje kokend water.

Ik heb het idee dat bij WAR de intervallen tussen de starts wel ongeveer gelijk zijn en dat de runs langer worden als het kouder wordt.
Dus maximaal verwarmen parameter 04 heeft invloed op de stooklijn ?

• Oxellaar
  • Niet online
Beatman schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 22:10:
[...]

Dan is je installateur niet echt wakker, want zo werkt iedere WAR.
Op iedere thermostaat voor iedere cv ketel al tientallen jaren.
Dat heeft niets met de Elga te maken. Het is niet echt nieuw dus.
Vraag me direct af hoe hij voorheen omging met het instellen van een stooklijn...
De meegeleverde honeywell thermostaat is geen speciale thermostaat.
Mijn meegeleverde honeywell zit aangesloten op een cv ketel.

Maar hoe jij het omschrijft klopt precies, zo werkt een tijdelijke handmatige verstelling van de stooklijn.

Alleen als de Elga WA draait, dan zal hij toch wel die stooklijn volgen lijkt me.
Bij ruimteregeling zal de stooklijn alleen voor de ketel gelden.
@Ramon_1984 Nee, parameter 04 begrensd alleen de maximale instelling van de ruimtetemperatuur. Het heeft geen invloed op de regeling.

[ Voor 12% gewijzigd door Oxellaar op 23-10-2017 00:02 ]

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-10 10:08
Wilde even iets met jullie delen ;-)

Na een paar dagen afwezig te zijn geweest, is mijn hal radiator wakker geworden. Die heeft de hal naar zo'n 21 graden verwarmt. De Jaga met DBE werkt dus (op dit moment) prima. Of het te maken heeft met het aanpassen van de invloed van de ruimtethermostaat laat ik even achterwege. Die conclusie durf ik nu nog niet te trekken.
Rol-Co schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:19:
[...]

Nee hij checkt elke 20 min de retour temp, dat is bij mij instelbaar in 20 min, 10 min of constant aan.
Dus de WP laat elke 20 minuten "ff" de pomp lopen om de retourtemperatuur te checken :?

En deze blijft dan voor uren lang zo hoog dat de WP niet aan gaat :?

Ik neem aan dat jet met een Ta werkt van +- 30 graden, een aangezien je ruimtes geen 25+ graden zullen zijn mag ik hopen daalt je Tr toch wel richting ruimtetemperatuur binnen enkele uren :?

Ik zie al wel dat op bepaalde gebieden je met de pana's meer kunt instellen als met de Mitsubishi.
Knowbody schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:56:
[...]

Dan is 25 bij 15 te hoog. Proberen proberen....25 bij 14 bijvoorbeeld.

Zon en wind laten zich niet vangen in een buitentemperatuursensor. Dat maakt een ideale stooklijn tot utopie.

Maar die tijdelijke 23 graden in de keuken dankzij de zon is er eentje die in de avond ook weer snel gedaald is lijkt me.

Hoe dan ook het blijft in mijn optiek gewenst de vloer steeds te voorzien van verwarmd water, zonder dat het te warm wordt. Liever een te lage stooklijn dan te hoge.
Wordt het te koud dan is het vaak mogelijk even de Ta te plussen.

Kies je voor nachtverlaging dan snap ik dat. Zelf vind ik het een nadeel dat de boel weer afkoelt. De vloer, muren, bank. Behagelijkheid moet dan worden gecompenseerd met een te hoge temperatuur.
Ik pas wel nachtverlaging toe (1 graad).
Ik vind het gewoon doodzonde om een huis onnodig warm te houden als ik er niet ben ;)

WP staat "hard" uit tussen 22:00 en 08:00, en dan gebruik ik een klokprogramma van de Danfoss. Afwezig = ruimtetemperatuur 20 graden, aanwezig = ruimtetemperatuur 21 graden voor keuken en woonkamer.

Ons huis koelt niet zo snel af, de vloerverwarming ligt onderin de betonvloer, dus eenmaal warm, blijft de vloer lang warm, eenmaal koud, dan duurt het best lang voordat de vloer weer warm is :P
Wat is bij jou gependel? Ik vind het prima als de WP afslaat voor een uurtje omdat die zijn temperatuur niet kwijt kan.
Zie hier, Ta = 25 graden, en dit noem ik gependel :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2cpxrbm.jpg

Zie hier, Ta = 28 graden, dit is al stukken beter

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2h67o83.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 08:14:
[...]

Dus de WP laat elke 20 minuten "ff" de pomp lopen om de retourtemperatuur te checken :?

En deze blijft dan voor uren lang zo hoog dat de WP niet aan gaat :?

Ik neem aan dat jet met een Ta werkt van +- 30 graden, een aangezien je ruimtes geen 25+ graden zullen zijn mag ik hopen daalt je Tr toch wel richting ruimtetemperatuur binnen enkele uren :?

Ik zie al wel dat op bepaalde gebieden je met de pana's meer kunt instellen als met de Mitsubishi.

[...]

Ik pas wel nachtverlaging toe (1 graad).
Ik vind het gewoon doodzonde om een huis onnodig warm te houden als ik er niet ben ;)

WP staat "hard" uit tussen 22:00 en 08:00, en dan gebruik ik een klokprogramma van de Danfoss. Afwezig = ruimtetemperatuur 20 graden, aanwezig = ruimtetemperatuur 21 graden voor keuken en woonkamer.

Ons huis koelt niet zo snel af, de vloerverwarming ligt onderin de betonvloer, dus eenmaal warm, blijft de vloer lang warm, eenmaal koud, dan duurt het best lang voordat de vloer weer warm is :P

[...]

Zie hier, Ta = 25 graden, en dit noem ik gependel :P

[afbeelding]

Zie hier, Ta = 28 graden, dit is al stukken beter

[afbeelding]
Ik verwarm op Tr en stond gisteren op 26 graden door de WAR.
De dagen wanneer hij stopt is dit lager, 24-25 gok ik.
30 is het pas bij 0 graden buiten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Beatman
Oxellaar schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 23:32:
[...]

Dan is je installateur niet echt wakker, want zo werkt iedere WAR.
Op iedere thermostaat voor iedere cv ketel al tientallen jaren.
Dat heeft niets met de Elga te maken. Het is niet echt nieuw dus.
Vraag me direct af hoe hij voorheen omging met het instellen van een stooklijn...
De meegeleverde honeywell thermostaat is geen speciale thermostaat.
Mijn meegeleverde honeywell zit aangesloten op een cv ketel.

Maar hoe jij het omschrijft klopt precies, zo werkt een tijdelijke handmatige verstelling van de stooklijn.

Alleen als de Elga WA draait, dan zal hij toch wel die stooklijn volgen lijkt me.
Bij ruimteregeling zal de stooklijn alleen voor de ketel gelden.
@Ramon_1984 Nee, parameter 04 begrensd alleen de maximale instelling van de ruimtetemperatuur. Het heeft geen invloed op de regeling.
Denk dat in huishoudens een WAR nauwelijks wordt toegepast en de theorie daarvan wat bij hem weggezakt is.

Als de temperatuur van invloed is betekent dat ook dat ik in een klokprogramma de stooklijn 's nachts wat lager in kan stellen onder het mom van nachtverlaging.

Bij WAR volgt de ELGA de stooklijn die je in de thermostaat instelt. De stooklijn die je middels dipswitches in de ELGA instelt is de stooklijn voor de CV ketel. Dat verandert niet bij WA. Maar omdat koelen bij een WAR niet ondersteund wordt door de Honeywell thermostaat geldt de koellijn wel voor de ELGA. Middels het sneeuwvlok symbool op de ELGA kun je dan koelen in en uitschakelen. Die koellijn zou ik wel wat lager willen hebben.

• Oxellaar
  • Niet online
@Beatman klopt, zo werkt nachtverlaging bij WAR.

• Ramon_1984
@Beatman je stelt op de touch de stooklijn in en het klokprogramma heeft dan verder ook nog invloed op de war regeling?

• Oxellaar
  • Niet online
@Ramon_1984 De gewenste ruimtetemp die je in het klokprogramma instelt, die beïnvloeden de stooklijn.
Alles onder de 20 graden is een verlaging en alles boven de 20 graden is een verhoging van de ingestelde stooklijn.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 12:43:
@Ramon_1984 De gewenste ruimtetemp die je in het klokprogramma instelt, die beïnvloeden de stooklijn.
Alles onder de 20 graden is een verlaging en alles boven de 20 graden is een verhoging van de ingestelde stooklijn.
Bedankt, weer wat geleerd. .

• Beatman
Lees net dit in de nieuwe handleiding van de ELGA:

9.2.1 Buitentemperatuur onder 4°C
Als de gemeten buitentemperatuur lager is dan 4°C, zal de Elga regeling alleen de CV-ketel sturen voor verwarming. De gewenste aanvoertemperatuur wordt dan berekend volgens de met de dipswitches ingestelde stooklijn. Het afschakelpunt van 4°C is te verstellen via parameter P62 in de Honeywell thermostaat. Het geheel uitschakelen van deze begrenzing is mogelijk met behulp van dipswitch B8, zie hoofdstuk 7.3.

Fijn dat je nu de 4 gradengrens kunt aanpassen via de thermostaat. @Oxellaar Zou je daar dan de nieuwste firmware versie in de ELGA voor nodig hebben?

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:52
En is die firmware ook te updaten als je niet de nieuwste hebt?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Oxellaar
  • Niet online
@Beatman ik denk dat voor de service tool dezelfde voorwaarden geleden als voor de thermostaat.

@Aziraphale Met de tool kun je firmware flashen, vanaf een bepaalde versie. Ik dacht vanaf versie 12.65

Grolsch schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 20:29:
Ik heb een "raar" probleem, wat denken jullie van onderstaand verhaal.

Ik heb een Youless aangesloten op zowel P1 van slimme meter als op de S0 losse KWH meter voor de WP.

Het volgende valt mij

vanmiddag 14:50 onderstaande gegevens
P1 = slimme meter = actueel vermogen -1190Watt
S0 = KWH meter WP = 25Watt
PV output zegt actuele opwek is 1388Watt

Conclusie, alle verbruikers bij elkaar = 198Watt, waarvan 25 voor de WP. Geen gekke gedachte, kan heel goed, er was niemand thuis.

Ik kijk nu naar tijdstip 15:15
P1 = +1600 Watt
S0 = +1550 Watt
PO = 1304Watt

Conclusie als ik P1 en PO met elkaar verreken dat er 2904Watt verbruikt wordt in mijn huis
Als ik daar de S0 van af trek zou dit betekenen dat mijn standbyverbruik ineens 1354Watt zou zijn :?

Conclusie, ik twijfel aan de S0 meting, zojuist een nieuwe test gedaan, het is donker, PV werkt niet, dus alleen P1 met S0 vergelijken

WP staat uit

P1 = 408 / S0 = 26 = verbruik zonder WP is 382Watt

WP aangezet

P1 = 1150 / S0 = 600 = verbruik zonder WP is 550Watt :?

P1 = 1600 / S0 = 900 = verbruiker zonder WP is 700Watt :?

Als ik kijk naar het opgegeven verbruik van Melcloud is dat voor september 109KW voor m'n WP, de Youless zegt (via enelogic) 83,31KWH

Nu ben ik eens in de meterkast gaan snuffelen, en op m'n KWH meter heb ik 3 lampjes, voor elke fase 1 (L1+L2+L3) en bij het in gebruik zijn van de WP knipperen L2+L3 als een idioot, maar L1 knippert helemaal niet :?

Ook is het verschil dus zo'n 1/3 ongeveer (niet helemaal), zou dit de oorzaak kunnen zijn :?
Vanavond de installateur er nog ff bij gehad, maar alles zit goed aangesloten, en hij meet met een ampére tang ook wel degelijk stroom over L1, terwijl dit lampje dus helemaal niet knippert.

Ik zal eens een garantieprocedure opstarten :P

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Grolsch
Het blijft goedkope chinese shit...
Neem meteen een finder kWh 3-fase meter met m-bus bij je m-bus kamstrup...
Dan kan je de youless weer verkopen ergens anders voor gebruiken.
(sorry voor mijn mening ;) )

Heb er nu 2 inzitten met m-bus. (voor als ik over ga stappen naar 3-fase)
(maar wel beetje te dure uitgave voor wat cijfertjes.... Ach ja hobby he?)

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-10-2017 21:29 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Het gaat mij niet eens zozeer om de cijfertjes, die houdt de WP zelf wel bij, maar vooral om het gedrag vd WP te kunnen monitoren :)

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:59
Grolsch schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:16:
Het gaat mij niet eens zozeer om de cijfertjes, die houdt de WP zelf wel bij, maar vooral om het gedrag vd WP te kunnen monitoren :)
Als er echt precies één fase niet mee telt dan zet je toch gewoon de pulsen op 666

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2
  • Laatst online: 04-11 02:19

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Rol-Co schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 19:31:
[...]

Hij loopt echt op een WAR curve, komt de zon in huis koelt het water niet voldoende af om aan te gaan na het nemen van een monster elke 20 min.
Van 17:00-18:30 heb ik hem uit op timer ivm koken, 0:00-07:00 ook, voor de rest regelt hij het zelf.
Gisteren, buiten temperatuur 11-17 graden.
https://pvoutput.org/intr...8485&dt=20171022&gs=0&m=0
Rolco,

Als je een je grafiek in pvo naar een " 2" upload, krijg je een mooiere grafiek...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

reneeke1970 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:37:
[...]

Als er echt precies één fase niet mee telt dan zet je toch gewoon de pulsen op 666
Dan zal het bij benadering wel kloppen, maar volgens mij (maar ik ben geen electriciën) is de verdeling over de fases nooit helemaal gelijk.

De installateur heeft gisteren e.e.a. nagemeten met een Ampére tang, en door L1 ging minder stroom (1,8A) als door L3 (2A).

Er zit (als het goed is) nog gewoon garantie op, dus ik heb de leverancier gemaild.

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Kan je dat uitleggen? Dat wil ik ook wel!
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 07:06:
[...]

Rolco,

Als je een je grafiek in pvo naar een " 2" upload, krijg je een mooiere grafiek...

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:16
nu ik het een en ander aan PV overschot heb, isolatie heb toegepast en een warmtepompboiler is aangesloten, heb ik toch de behoefte om mijn gasverbruik verder aan te pakken. op basis van het afgelopen jaar (nov-okt) hebben we een gasverbruik van circa 1700m3. Voorgaande jaren schommelde dit rond de 2200m3. Om dit mogelijk te maken hebben we in dec 16 alle dubbele ramen (jaren 70) vervangen voor HR++, in febr 17 vloerisolatie aangebracht en in apr 17 een wpb geplaatst. Bij een vol jaar hoop ik zo rond de 1500m3 uit te komen.
De vrijstaande woning heeft een opp van circa 140m2 en 350m3 inhoud. Stoken gebeurt voor 75% in de woonkamer (opp circa 50m2). Spouwmuur is tijdens de bouw reeds geisoleerd, 6cm spouw waarvan 2cm niet gevuld is met isolatie (daardoor te weinig om na te isoleren, volgens adviseur was het effect hiervan überhaupt niet heel groot geweest). Geen vloerverwarming maar de originele jaren 70 HT radiatoren.

Inmiddels heb ik via DM al wat contact gehad met @koevlaas2, maar om hem niet op te zadelen met allerlei vragen en anderen ook van de info te laten profiteren, plaats ik hier ook nog even een bericht.

In eerste instantie zat ik op het spoor van een hybride-systeem waarbij de ELGA het meest voor de hand ligt. Reden hiervoor is dat gezien de woning ik überhaupt niet verwacht dat ik met een alleen een lwwp de boel warm kan krijgen en daarbij dat we het ook prettig vinden dat we snel extra warmte willen. Door @koevlaas2 werd ik echter gewezen op de Pano monobloc icm bv een llwp (waar ik ook over na heb zitten denken) voor bijverwarmen.

Nu kwam ik via de site van Panasonic de Panasonic heat pump manager tegen: https://www.aircon.panaso.../control/aquarea-manager/

Als ik het goed heb begrepen kan deze zowel de cv-ketel (calenta cw5 uit 2012) aansturen als de warmtepomp en maakt hij daarin zelf de juiste afweging. Eigenlijk wordt het hiermee een soort van hybride systeem. hiermee kan ik de investering in een llwp nog even vooruitschuiven.

Al met al blijft het een moeilijke afweging. Door het ontbreken van een buffervat (geen plek) vloerverwarming en ltv-radiatoren is de situatie om op aanvoertemp van 40c te verwarmen niet echt ideaal. Ik ga er echter vanuit dat door de isolatiemaatregelen er in de HT-radiatoren een stukje overcapaciteit is ontstaan. Is het realistisch om gezien de situatie uit te gaan van een besparing op het gasverbruik van 50%? Of ben ik dan te optimistisch? Ik weet dat heel veel mogelijk is maar in de praktijk willen we ook comfort. Als dat betekent dat we snel warmte willen en daarom de cv-ketel inschakelen we dit niet zullen laten.

Graag jullie mening!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:19:
nu ik het een en ander aan PV overschot heb, isolatie heb toegepast en een warmtepompboiler is aangesloten, heb ik toch de behoefte om mijn gasverbruik verder aan te pakken. op basis van het afgelopen jaar (nov-okt) hebben we een gasverbruik van circa 1700m3. Voorgaande jaren schommelde dit rond de 2200m3. Om dit mogelijk te maken hebben we in dec 16 alle dubbele ramen (jaren 70) vervangen voor HR++, in febr 17 vloerisolatie aangebracht en in apr 17 een wpb geplaatst. Bij een vol jaar hoop ik zo rond de 1500m3 uit te komen.
De vrijstaande woning heeft een opp van circa 140m2 en 350m3 inhoud. Stoken gebeurt voor 75% in de woonkamer (opp circa 50m2). Spouwmuur is tijdens de bouw reeds geisoleerd, 6cm spouw waarvan 2cm niet gevuld is met isolatie (daardoor te weinig om na te isoleren, volgens adviseur was het effect hiervan überhaupt niet heel groot geweest). Geen vloerverwarming maar de originele jaren 70 HT radiatoren.

Inmiddels heb ik via DM al wat contact gehad met @koevlaas2, maar om hem niet op te zadelen met allerlei vragen en anderen ook van de info te laten profiteren, plaats ik hier ook nog even een bericht.

In eerste instantie zat ik op het spoor van een hybride-systeem waarbij de ELGA het meest voor de hand ligt. Reden hiervoor is dat gezien de woning ik überhaupt niet verwacht dat ik met een alleen een lwwp de boel warm kan krijgen en daarbij dat we het ook prettig vinden dat we snel extra warmte willen. Door @koevlaas2 werd ik echter gewezen op de Pano monobloc icm bv een llwp (waar ik ook over na heb zitten denken) voor bijverwarmen.

Nu kwam ik via de site van Panasonic de Panasonic heat pump manager tegen: https://www.aircon.panaso.../control/aquarea-manager/

Als ik het goed heb begrepen kan deze zowel de cv-ketel (calenta cw5 uit 2012) aansturen als de warmtepomp en maakt hij daarin zelf de juiste afweging. Eigenlijk wordt het hiermee een soort van hybride systeem. hiermee kan ik de investering in een llwp nog even vooruitschuiven.

Al met al blijft het een moeilijke afweging. Door het ontbreken van een buffervat (geen plek) vloerverwarming en ltv-radiatoren is de situatie om op aanvoertemp van 40c te verwarmen niet echt ideaal. Ik ga er echter vanuit dat door de isolatiemaatregelen er in de HT-radiatoren een stukje overcapaciteit is ontstaan. Is het realistisch om gezien de situatie uit te gaan van een besparing op het gasverbruik van 50%? Of ben ik dan te optimistisch? Ik weet dat heel veel mogelijk is maar in de praktijk willen we ook comfort. Als dat betekent dat we snel warmte willen en daarom de cv-ketel inschakelen we dit niet zullen laten.

Graag jullie mening!
Plaats voor een buffer creëren, en dan ben je nipt gasloos met een 6 kW, een 9 zeker. Lijkt me beter dan zon blaas geval in je kamer.

1 PVoutput . Dongen NB

• Sjors81
@reneeke1970 plaats voor een buffer ga ik niet zo 123 creëren. daarom voor nu ook de 'hybride' oplossing. ik mag op basis van jouw reactie wel concluderen dat een wp het onder deze omstandigheden moet kunnen trekken? ondanks de niet ideale situatie.

[ Voor 43% gewijzigd door Sjors81 op 24-10-2017 13:01 ]

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@Sjors81 Geen mogelijkheid om een kleine buffer te plaatsen? Buffer hoeft niet honderden liters te zijn. Je zal denk ik toch al best wat waterinhoud hebben met je huidige HT radiatoren in je jaren 70 woning. Dat zijn denk ik dubbelplaat radiatoren?

Je kan daarvan de warmteafgifte ook nog verhogen door gebruik te maken van ventilatoren van speedcomfort. Dat in combinatie met de isolatiemaatregelen die je hebt genomen zou het heel goed mogelijk zijn om met zo'n 40-45°C te kunnen verwarmen.

• reneeke1970
Sjors81 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:56:
@reneeke1970 plaats voor een buffer ga ik niet zo 123 creëren. daarom voor nu ook de 'hybride' oplossing. ik mag op basis van jouw reactie wel concluderen dat een wp het onder deze omstandigheden moet kunnen trekken? ondanks de niet ideale situatie.
Jij bent net zo slecht geïsoleerd als ik, ik heb dan wel vloer bij verwarming, maar mijn huis is weer snufje groter dan het jouwe en vrij staand. Ik red het net met 6 kW, ik verwarm met 36 graden en gewone ht radiatoren erbij

1 PVoutput . Dongen NB

• Sjors81
Rhaelak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:19:
@Sjors81 Geen mogelijkheid om een kleine buffer te plaatsen? Buffer hoeft niet honderden liters te zijn. Je zal denk ik toch al best wat waterinhoud hebben met je huidige HT radiatoren in je jaren 70 woning. Dat zijn denk ik dubbelplaat radiatoren?

Je kan daarvan de warmteafgifte ook nog verhogen door gebruik te maken van ventilatoren van speedcomfort. Dat in combinatie met de isolatiemaatregelen die je hebt genomen zou het heel goed mogelijk zijn om met zo'n 40-45°C te kunnen verwarmen.
Ik heb er zo uit mijn hoofd deze radiatoren in de woonkamer:
- 1x 35 * 280cm (dubbelplaats)
- 1x 35 * 180cm (dubbelplaats)
- 1x 35 * 160cm (dubbelplaats)
- 1x 45 * 150cm (dubbeplaats)
- 2x 45 * 100cm (enkelplaats)

Speedcomfort heb ik ook naar gekeken maar de radiatoren zitten te dicht bij de grond en kan de radiatoren niet verhogen.
reneeke1970 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:20:
[...]

Jij bent net zo slecht geïsoleerd als ik, ik heb dan wel vloer bij verwarming, maar mijn huis is weer snufje groter dan het jouwe en vrij staand. Ik red het net met 6 kW, ik verwarm met 36 graden en gewone ht radiatoren erbij
woon ook in een vrijstaande woning maar juist door het ontbreken van LTV ben ik er wat huiverig voor.

[ Voor 19% gewijzigd door Sjors81 op 24-10-2017 13:41 ]

• Wodan89
  • Laatst online: 13:33
Sjors81 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:39:
[...]
de T22 vervangen voor T33 niet een optie?
heb je 150% meer oppervlak.
T33 = 3 platen met 3 convectoren

Speedcomfort heb ik ook naar gekeken maar de radiatoren zitten te dicht bij de grond en kan de radiatoren niet verhogen.

[...]

woon ook in een vrijstaande woning maar juist door het ontbreken van LTV ben ik er wat huiverig voor.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

• reneeke1970
[...]

[...]

Ik was ook huiverig, maar ik heb niks aangepast en tot mijn verbazing lukte het zonder de CV als backup.
Jij hebt je CV ook nog dus probeer het een jaar voor je die afsluiten gaat.
Weet niet hoeveel stroom je over hebt maar reken wel op 3500 kWh extra verbruik

1 PVoutput . Dongen NB

• Sjors81
@reneeke1970 ja klopt dat vond ik ook wel het mooie van deze hybride optie. Ik heb trouwens al wel t33 radiatoren...... maar nog even los van of ik het warm krijg, uiteindelijk moet de boel ook financieel rendabel zijn. daarom mijn vraag of 50% een goed uitgangspunt is en zeker haalbaar is.

niemand ervaring met de Panasonic HMP?

[ Voor 6% gewijzigd door Sjors81 op 24-10-2017 13:55 ]

• reneeke1970
Sjors81 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 13:55:
@reneeke1970 ja klopt dat vond ik ook wel het mooie van deze hybride optie. Ik heb trouwens al wel t33 radiatoren...... maar nog even los van of ik het warm krijg, uiteindelijk moet de boel ook financieel rendabel zijn. daarom mijn vraag of 50% een goed uitgangspunt is en zeker haalbaar is.

niemand ervaring met de Panasonic HMP?
Is wel te hopen dat het meer dan 50 procent is, anders verdien je misschien 200 euro op jaarbasis, niet echt interessant. Die hmp vind ik zinloos want als hij over gaat naar CV is de besparing weg, wp gaat uit.....
Ook lastig met bevriezen.
Met een buffer in de retour laat je gewoon CV en wp samen werken, dat gaat prima

1 PVoutput . Dongen NB

• Rhaelak
[...]

[...]
Dan monteer je de speedcomforts toch bovenaan de radiatoren? En anders heel rigoureus radiatoren demonteren, speedcomforts monteren en terugplaatsen.

Met zo'n oplossing verhoog je de warmteafgifte met 30% of meer. Loont de moeite.

CV hoef je nog niet gelijk de deur uit te doen, dus je kan ook kijken tot hoe ver je komt zonder speedcomforts, en dat eventueel dan in de zomer alsnog te monteren.

• blauwemac
Dat ben ik ook aan het doen. Ik heb m'n CV laten hangen voor nood en voor SWW, probeer het met alleen een Pana en HT radiatoren. Als dat niet gaat, probeer ik ventilatortjes te plaatsen. Dan moet ik al een heel eind komen, denk ik. Als dat niet genoeg is, gaat op de koudste dagen de wp uit en schakel ik over op gas-CV. Over een paar maanden weet ik meer als het goed is.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

• Sjors81
@blauwemac maar je resultaten tot dusver zijn hoopgevend? wat was je verbruik in oude situatie en wat voor woning woon je?

• blauwemac
Ja, vind ik wel, maar ik ben niet zo'n rekenaar. Er is in ieder geval nog niets ontploft of gaan lekken en de Pana houdt braaf het huis warm. Maar ja, met zulke buitentemperaturen doen een paar kaarsen dat ook al. Oud gebruik was 1300 m3, maar ik stook ook een kuub of 3 hout per jaar. Vrijstaand houten huis 300m3, matig geisoleerd maar wel met HR++ glas.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
Rhaelak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 14:33:
[...]

Dan monteer je de speedcomforts toch bovenaan de radiatoren? En anders heel rigoureus radiatoren demonteren, speedcomforts monteren en terugplaatsen.

Met zo'n oplossing verhoog je de warmteafgifte met 30% of meer. Loont de moeite.

CV hoef je nog niet gelijk de deur uit te doen, dus je kan ook kijken tot hoe ver je komt zonder speedcomforts, en dat eventueel dan in de zomer alsnog te monteren.
Ik heb ook op 2 radiatoren Speed Comfort zitten. Maar ze gaan nog niet aan tot op heden. Radiatoren worden denk ik niet warm genoeg bovenin. Ze horen onderin te zitten, maar daar blijven de radiatoren zeker te koud. Hmm.. even afwachten denk ik?

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-11 20:42
Volgens mij gaan de SpeedComforts standaard pas aan boven 33 graden en uit onder 25 graden. Bij mij starten ze door middel van een pompschakelaar op 23 graden. Alternatief kun je een schakelklok gebruiken, of altijd aan laten staan? (0.55 W per unit)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• blauwemac
Hoe doe je dat, met die pompschakelaar? Wat is dat voor ding? Ben wel benieuwd!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-11 20:42
Standaard vloerverwarming pompschakelaar, met temperatuursensor, bijvoorbeeld deze. Sensor op de aanvoerbuis, temperatuur vrij instelbaar voor in en uitschakelen. Kost wel weer zo'n 40 euro...

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-10 20:14
Hierbij mijn casus die ik met jullie wil delen;

Onze huidige woning is een in 1925 gebouwd hoekappartement (portiek woning). Dit blokje is opgebouwd uit: BG één eigenaar, 1e etage één eigenaar en op de 2e etage ons appartement met nog een kleine opbouwtje, ook van ons. Een VvE van 3 eigenaren. Het platte dak is 3 jr geleden van een nieuwe bitumen laag voorzien. Helaas is het dak hierbij niet geïsoleerd. Wij waren toen nog geen eigenaar, anders hadden we dit wel laten doen. De VvE heeft inmiddels een akkoord gegeven op een door ons te realiseren dakterras. Daarnaast zullen ze ook akkoord gaan op het door ons alsnog naisoleren van het dak. Alle kosten van naisoleren zijn helaas dan wel voor ons.

Wat onze plannen zijn:
- Huidige dak (120m2) wordt na geïsoleerd, middels een omgekeerd dak principe. Isolatie komt hierbij op de bitumen te liggen. Over deze isolatielaag komt grind als ballast. Dit om te besparen maar ook in de hoop om het in de zomer onder een plat dak wat koeler te maken.
- Op een gedeelte van dit dak zal ons dakterras worden gemaakt.
- Het huis heeft helaas geen spouwmuren, zodoende is spouwmuurisolatie niet mogelijk. Daarnaast zijn voorzetwanden niet wenselijk aangezien de woning aan de binnenkant volledig is opgeknapt en wij binnen geen ruimte verlies willen.
- Het huis is reeds voorzien van dubbele beglazing.
- Het gasfornuis is er al uit, dit is inductie geworden.
- Volume 2e etage ca 280 m3
- Volume opbouw ca 100 m3
- Vloerisolatie lijkt mij niet verstandig want we krijgen nu gratis warmte van de benedenburen 
- helaas weet ik het verbruik van deze woning niet aangezien wij er pas vanaf de zomer wonen.

Daarnaast is er een oude vr ketel die zo nu en dan in storing springt. Zodoende hebben we besloten dat die er uit gaat. De radiatoren zijn niet van het nieuwste type maar ook niet de oudste, zijn wel dubbelplaats.
Maar dan is het kiezen tussen; een HR ketel, een hybride warmtepomp in combi met HR ketel of volledig over op warmtepomp. Bijkomend voordeel bij het laatste is dat het gas er dan af kan. Aangezien we ook aan het milieu denken spreekt mij een warmtepomp en gasloos aan. De vraag is alleen of dit wel haalbaar is, het blijft een huis uit 1925. Een kennis van mij zit in de installatiebranche en die gaf aan dat het misschien een idee is om voor onderstaande te gaan. Geen idee alleen of dat ideaal is:
- Een warmtepomp van 5 kw (Airwell PAC BT M5) in combinatie met een warmtepompboiler van 190l. Dit om de 2e etage van warmte en warm water te voorzien. Kosten met gebruikmaking van de subsidie grofweg 8.000 incl btw.
- Het opbouwtje niet te voorzien van warmte door de warmtepomp maar boven het trapgat naar de opbouw een airco op te hangen die de opbouw kan verwarmen maar vooral ook in de zomer zal koelen. Aangezien het daar in de zomer bloedheet is.

Iemand een idee of dit appartement uit 1925 financieel enigszins rendabel gasloos te krijgen is?

Los daarvan gaan we het gesprek aan met de VvE om zonnepanelen te plaatsen. Dit op het stuk dak wat geen terras wordt. Misschien onder het principe dat ik het dak volledig naar ons toe trek, dat alle toekomstige kosten van het dak voor ons zijn, alleen dan ook alle baten uit het dak. Ik weet alleen niet of ze hier voor te porren zijn en wil dit niet meenemen in de keuze om wel/niet voor een warmtepomp te gaan.

Edit:
Geschat verbruik van mijn leverancier op basis van vorige bewoners nagezocht. Alleen weet ik dat de vorige bewoners ook een gashaard hadden, welke oud was en veel slurpte. Die is er al uit. Daarnaast waren die mensen, naar wat ik van de buren begrijp, verre van zuinig.
Maar dan kom ik op 3313 kWh stroom en 2919 m3 gas

[ Voor 4% gewijzigd door KookSpook op 24-10-2017 21:52 ]

• Rhaelak
Dat is waar die Speedcomforts gaan pas aan bij 33.0°C. Beste zou dan zijn om ze aan te laten gaan via een schakelklok denk ik, of als de WP gaat draaien. Maar dat is misschien lastig te realiseren.

Zelf heb ik de fans van JAGA, daar heb je een optie bij om de temperatuurvoeler te bevestigen aan de inlaat. Dan gaat deze al aan bij 25.0°C aanvoertemperatuur.

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Noord27 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 15:02:
[...]

Ik heb ook op 2 radiatoren Speed Comfort zitten. Maar ze gaan nog niet aan tot op heden. Radiatoren worden denk ik niet warm genoeg bovenin. Ze horen onderin te zitten, maar daar blijven de radiatoren zeker te koud. Hmm.. even afwachten denk ik?
mede daarom (en het lawaai) heb ik ze retour gestuurd.

mn Jaga DBE's doen het stukken beter, zijn wel wat duurder.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-11 20:57
amarkest schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:08:
[...]

mede daarom (en het lawaai) heb ik ze retour gestuurd.

mn Jaga DBE's doen het stukken beter, zijn wel wat duurder.
Lawaai vind ik ze niet maken. Heb wel een stukje zeer dun rubber tussen de magneten en radiator zitten. Dat lijkt resonantie te voorkomen en daarmee het geluid.

De Speed Comfort zouden moeten gaan werken bij 33 graden en weer stoppen bij 25. Die 33 om te starten lijkt mij een prima uitgangspunt icm een Elga welke 40+ aanvoertemperatuur heeft toch?

:?

Vorig jaar gingen ze wel regelmatig nog aan, maar dat was toen de stadsverwarming van 80 graden en soms nog wat extra warmt in mocht stoppen. Die staat nu dicht.

• Knowbody
@Grolsch
Ik ben aan het experimenteren met een vaste Ta van 28 graden. Dit 24-7.
Niet aan sleutelen, gewoon contant. Bij de huidige buitentemperaturen houd ik het daarmee comfortabel. Aangezien ik de WP niet gebruik om SWW te verwarmen is die maar met 1 taak bezig.

Aan het begin van het experiment wilde het niet lekker met 27. De WP ging steeds weer uit. Pendelgedrag. Dus 28 gekozen.

Loopt nu 48 uur en is aangenaam. De ruimte wordt in de middag bij dit bewolkte weer 22.
Retourtemperatuur ligt bij 25 tot 27. De WP houdt het vol, slaat geen moment af, en is zo stil als een koelkast.

Er gaat iets van (niet exact, aanname op basis slimmemeter) 600 Wattuur in en ik neem aan minimaal 3000 Watt aan warmte uit. Getallen niet echt bijgehouden.

Er is boven op de overloop 1 kleine radiator thermostatisch gestuurd zodat de vloerverwarming vd badkamer meedoet. Verder stook ik boven nog niet.

Ik ga het energieverbruik in de gaten houden via de slimmemeterportal.

Wat ik prettig vind is dat WAR zich nu niet bemoeit en de WP een constant gedrag heeft.

Natuurlijk gaat dit niet blijven werken immers de buitenlucht gaat veel kouder worden. Maar voor nu zeer prettig. Geen koude vloer, en geen koude bank.

Wordt het kouder dan ga ik zelf voor WAR spelen en tik de Ta een graad omhoog.

0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

• Dylantje2

Dylantje2

blauwemac schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 08:39:
Kan je dat uitleggen? Dat wil ik ook wel!
[...]
Waar upload je data mee?
Domoticz?
Of??

Ergens in je code staat een 3..
Da moet een 2 worden :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Dear all.

Wie heeft er een hybrid cv systeem met warmwater werkend in Domoticz?
Dan ook nog eens met de OTGW ...:-)

Welk systeem?
Ervaringen?
plus en min?

• blauwemac
Een youless...
Dylantje2 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:45:
[...]

Waar upload je data mee?
Domoticz?
Of??

Ergens in je code staat een 3..
Da moet een 2 worden :-)

• Dylantje2

Dylantje2

mmm die ken ik net niet hahaha
Maar waarschijnlijk kun je ergens je de apicode invullen en je sid
En zul je aan moeten geven of het opbrengst of verbruik is.?
Als je verbruik kunt wijzigen in opbrengst, in je youless
Of als je die 3 kunt vinden..

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Rhaelak schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:55:
Dat is waar die Speedcomforts gaan pas aan bij 33.0°C. Beste zou dan zijn om ze aan te laten gaan via een schakelklok denk ik, of als de WP gaat draaien. Maar dat is misschien lastig te realiseren.

Zelf heb ik de fans van JAGA, daar heb je een optie bij om de temperatuurvoeler te bevestigen aan de inlaat. Dan gaat deze al aan bij 25.0°C aanvoertemperatuur.
Dat is niet zo heel ingewikkeld. Zet gewoon een stroom meter op de wp en als die meer dan x watt trekt gaan ze aan.

Ik doe hetzelfde maar dan met de pompen van de vv. Werkt prima. Qua stroom moet je even in de gaten houden, dat koelen minder verbruikt (hier met een w/w althans).

Ik stuur het aan met een blockly en zwave, via domoticz, is niet heel er moeilijk om te maken.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb interessante grafieken van vandaag met setpoint op 19.0 graden.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/10/vermogen.png

En de bijbehorende COP

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/10/cop.png

De ELGA moduleert terug naar 200W en behaalt idioot hoge COP's. Nu weet ik dat het buiten ook nog erg warm is maar deze cijfers had ik persoonlijk niet verwacht.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@mkleinman
Is die COP ook met de verliezen in de waterpomp, ventilator en weet ik wat er allemaal draait in de warmtepomp. Ik meen dat de Elga al 35 Watt nullast verlies had. Op de 200 Watt is dat een behoorlijk aandeel.

Ik denk dat dat bij Panasonic ook een reden kan zijn om niet lager te moduleren dan 20 Hz; te laag moduleren en je COP wordt slechter.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dre schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:24:
@mkleinman
Is die COP ook met de verliezen in de waterpomp, ventilator en weet ik wat er allemaal draait in de warmtepomp. Ik meen dat de Elga al 35 Watt nullast verlies had. Op de 200 Watt is dat een behoorlijk aandeel.

Ik denk dat dat bij Panasonic ook een reden kan zijn om niet lager te moduleren dan 20 Hz; te laag moduleren en je COP wordt slechter.
Ik bereken hem simpel. Outputvermogen / Inputvermogen = COP op dat moment. Het is dus alleen de COP van een draaiende ELGA zonder stilstandverliezen.

ELGA met Carrier doet 17W in hotstandby en 9W in cold standby.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:46
mkleinman schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:17:

[afbeelding]

En de bijbehorende COP

[afbeelding]

De ELGA moduleert terug naar 200W en behaalt idioot hoge COP's. Nu weet ik dat het buiten ook nog erg warm is maar deze cijfers had ik persoonlijk niet verwacht.
Ziet er goed uit :) Idioot hoog idd.. mijn ELGAtje draait vrij lange runs tussen 160 en 300 watt zal ook wel mooie cop zijn.
Welke TA en TR heb je hierbij?

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:46
Bram-Bos schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 20:03:
[...]

Dat is dat typische Elga-dingetje bij een lage warmtebehoefte. Ik heb er een speciale contraptie voor gemaakt om te zorgen dat die pomp niet meer doordraait:

[afbeelding]
Dit is natuurlijk veruit de mooiste oplossing maar vereist wel een Digi ingang :)

Heb een zojuist een blocky scriptje in domoticz gemaakt, welke wanneer de temp < 0,2 onder de ingestelde temperatuur, de ingestelde temp op de thermostaat tijdelijk 0,1 gr verlegd.
Bij het behalen van de origineel beoogde temperatuur zet hij hem weer terug naar het originele temperatuur..

Beetje dirty scriptje nog om eens te kijken wat hier het resultaat van is. :P

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:45

Carboy54

Duurzaamheid coach

@Sjors81 Ik zit in een zelfde situatie. Grote vrijstaande villa uit 1998 met ht radiatoren, kickspace en 1 jaga in de woonkamer. Afgelopen zomer een Pana 5 kw bivalent gemonteerd met een Nefit CV ketel 2 jr oud. Warm water via de CV ketel. 2 speedcomfort gemonteerd bovenin de radiatoren ivm eerder aanslaan bij 38 graden aanvoer. Geen buffervat want ik ben van mening dat mijn 4 grote radiatoren beneden en ook 3x boven + 2x vloerverwarming in de badkamers al een aanzienlijke inhoud hebben. Momenteel draait de Pana als een speer. Nauwelijks pendelgedrag vanaf een aanvoer van 28-30 graden. CV ketel blijft als backup en ww voorziening bivalent meedraaien indien nodig. Bij een buitentemperatuur van onder 0 wellicht ook beter omdat de COP dan snel daalt van de Pana. De Pana slaat af over klem 17 en 18 als de ketel aanslaat. Extra kamerthermostaat omdat de grote ramen op het zuiden liggen en de zon de temperatuur laat oplopen. De thermostaat van de Nefit staat 0,5 lager dan de kamerthermostaat van de Pana. Redt de Pana het niet helpt de CV mee indien gewenst. 2 keerkleppen in de aanvoer voor ongewenste stromingen. Bypass voor vorstbeveiliging.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Daannn1987 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:31:
[...]

Ziet er goed uit :) Idioot hoog idd.. mijn ELGAtje draait vrij lange runs tussen 160 en 300 watt zal ook wel mooie cop zijn.
Welke TA en TR heb je hierbij?
Even gekeken. Grafiek van aanvoer en retour.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2017/10/ta_tr.png

• Knowbody
Chris_82 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:16:
Volgens mij gaan de SpeedComforts standaard pas aan boven 33 graden en uit onder 25 graden. Bij mij starten ze door middel van een pompschakelaar op 23 graden. Alternatief kun je een schakelklok gebruiken, of altijd aan laten staan? (0.55 W per unit)
Chris zet je cv ketel op de laagste aanvoertemp en stook eens continue. Als test.

• Oxellaar
  • Niet online
mkleinman schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:17:

[afbeelding]

En de bijbehorende COP

[afbeelding]

Ja hier draait hij ook lekker rendabel. Vanavond even gemeten tijdens een flinke run.
Op max, 1030watt een cop van 4.7 en op 380watt een cop van 6.7.
Aanvoer 35 graden, dT op max 5K, op minimum ongeveer 3K.
Ik log totaal verbruik, maar dan is het wel ongunstiger.

• koevlaas2
  • Laatst online: 04-11 20:03
KookSpook schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 16:48:
Hierbij mijn casus die ik met jullie wil delen;

Onze huidige woning is een in 1925 gebouwd hoekappartement (portiek woning). Dit blokje is opgebouwd uit: BG één eigenaar, 1e etage één eigenaar en op de 2e etage ons appartement met nog een kleine opbouwtje, ook van ons. Een VvE van 3 eigenaren. Het platte dak is 3 jr geleden van een nieuwe bitumen laag voorzien. Helaas is het dak hierbij niet geïsoleerd. Wij waren toen nog geen eigenaar, anders hadden we dit wel laten doen. De VvE heeft inmiddels een akkoord gegeven op een door ons te realiseren dakterras. Daarnaast zullen ze ook akkoord gaan op het door ons alsnog naisoleren van het dak. Alle kosten van naisoleren zijn helaas dan wel voor ons.

Wat onze plannen zijn:
- Huidige dak (120m2) wordt na geïsoleerd, middels een omgekeerd dak principe. Isolatie komt hierbij op de bitumen te liggen. Over deze isolatielaag komt grind als ballast. Dit om te besparen maar ook in de hoop om het in de zomer onder een plat dak wat koeler te maken.
- Op een gedeelte van dit dak zal ons dakterras worden gemaakt.
- Het huis heeft helaas geen spouwmuren, zodoende is spouwmuurisolatie niet mogelijk. Daarnaast zijn voorzetwanden niet wenselijk aangezien de woning aan de binnenkant volledig is opgeknapt en wij binnen geen ruimte verlies willen.
- Het huis is reeds voorzien van dubbele beglazing.
- Het gasfornuis is er al uit, dit is inductie geworden.
- Volume 2e etage ca 280 m3
- Volume opbouw ca 100 m3
- Vloerisolatie lijkt mij niet verstandig want we krijgen nu gratis warmte van de benedenburen 
- helaas weet ik het verbruik van deze woning niet aangezien wij er pas vanaf de zomer wonen.

Daarnaast is er een oude vr ketel die zo nu en dan in storing springt. Zodoende hebben we besloten dat die er uit gaat. De radiatoren zijn niet van het nieuwste type maar ook niet de oudste, zijn wel dubbelplaats.
Maar dan is het kiezen tussen; een HR ketel, een hybride warmtepomp in combi met HR ketel of volledig over op warmtepomp. Bijkomend voordeel bij het laatste is dat het gas er dan af kan. Aangezien we ook aan het milieu denken spreekt mij een warmtepomp en gasloos aan. De vraag is alleen of dit wel haalbaar is, het blijft een huis uit 1925. Een kennis van mij zit in de installatiebranche en die gaf aan dat het misschien een idee is om voor onderstaande te gaan. Geen idee alleen of dat ideaal is:
- Een warmtepomp van 5 kw (Airwell PAC BT M5) in combinatie met een warmtepompboiler van 190l. Dit om de 2e etage van warmte en warm water te voorzien. Kosten met gebruikmaking van de subsidie grofweg 8.000 incl btw.
- Het opbouwtje niet te voorzien van warmte door de warmtepomp maar boven het trapgat naar de opbouw een airco op te hangen die de opbouw kan verwarmen maar vooral ook in de zomer zal koelen. Aangezien het daar in de zomer bloedheet is.

Iemand een idee of dit appartement uit 1925 financieel enigszins rendabel gasloos te krijgen is?

Los daarvan gaan we het gesprek aan met de VvE om zonnepanelen te plaatsen. Dit op het stuk dak wat geen terras wordt. Misschien onder het principe dat ik het dak volledig naar ons toe trek, dat alle toekomstige kosten van het dak voor ons zijn, alleen dan ook alle baten uit het dak. Ik weet alleen niet of ze hier voor te porren zijn en wil dit niet meenemen in de keuze om wel/niet voor een warmtepomp te gaan.

Edit:
Geschat verbruik van mijn leverancier op basis van vorige bewoners nagezocht. Alleen weet ik dat de vorige bewoners ook een gashaard hadden, welke oud was en veel slurpte. Die is er al uit. Daarnaast waren die mensen, naar wat ik van de buren begrijp, verre van zuinig.
Maar dan kom ik op 3313 kWh stroom en 2919 m3 gas
Is het een optie om de muren aan de buitenzijde te isoleren mbv isolatieplaten met steenstrips erop ? Die boor je vast op de muur met slagpluggen en vervolgens lijkt het na afwerking net een gewone stenen muur.

Ughe ughe, 5 KW WP met WP boiler na subsidie € 8000,- (PM mij eens) ?
Dus ex. subsidie € 10700,- ? (€1000 subsidie boiler en €1700 WP ) ?

Een airco koelen/verwarmen A+++ kan ik je ook leveren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:38:
@Sjors81 ... CV ketel blijft als backup en ww voorziening bivalent meedraaien indien nodig. Bij een buitentemperatuur van onder 0 wellicht ook beter omdat de COP dan snel daalt van de Pana. ...
Ik zou de CV niet te snel inzetten. Dat is zonde. De COP van de Pana wordt pas onder de -7 mogelijk slechter dan een CV. Het kan natuurlijk wel zijn dat de 4,5kW die dan geleverd wordt te krap is om de boel warm te houden. Een HR ketel is meestal alleen bij Ta=35 graden in staat tot het HR 109% 'rendement'. Met hogere Ta duikt ook de CV omlaag, al gaat dat minder hard dan bij een WP.

• reneeke1970
jerh schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:12:
[...]

Dat is niet zo heel ingewikkeld. Zet gewoon een stroom meter op de wp en als die meer dan x watt trekt gaan ze aan.

Ik doe hetzelfde maar dan met de pompen van de vv. Werkt prima. Qua stroom moet je even in de gaten houden, dat koelen minder verbruikt (hier met een w/w althans).

Ik stuur het aan met een blockly en zwave, via domoticz, is niet heel er moeilijk om te maken.
Jij laat domoticz de stroom meter uitlezen en die iets inschakelen als ik het goed begrijp?

1 PVoutput . Dongen NB

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
reneeke1970 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:18:
[...]

Jij laat domoticz de stroom meter uitlezen en die iets inschakelen als ik het goed begrijp?
Ja, ik heb een zwave tussenstekker op de wp gedaan en op de vv ook een tussenstekker met zwave. Weet ik ook gelijk het verbruik van de wp.

Gaat uitstekend.

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

Zo...na bijna een jaar lang uitzoeken, voorbereiden en sinds juni veel, heel veel verbouwen is het bij ons dan nu ook zover. De warmtepomp is geïnstalleerd en heeft vandaag voor het eerst gedraaid.

Nog even ter herinnering. Vrijstaande bungalow uit '70.
- Begane grond (wonen & slapen, 100m2) vloer geheel eruit gehaald, geïsoleerd en opnieuw opgebouwd met 12 groepen 10 cm HOH.
- Open verdeler, 28mm aan en afvoer
- Kelder heeft onder andere ook nog 3 verwarmde ruimtes, nu met Jaga Tempo radiatoren.
- Overige renovatiewerkzaamheden: Dak compleet vervangen inclusief asbest beschot, Haard verwijderd inclusief asbest, oude ketel verwijderd inclusief asbest pijpen, nieuwe plafonds, nieuwe elektra, Loxone domotica, veel loze leidingen, nieuwe waterleidingen, nieuwe afvoerleidingen, nieuwe CV leidingen, nieuwe keuken, deel hal opgeofferd voor vergroting badkamer, nieuwe badkamer. Overal nieuw stucwerk. Er is eigenlijk niets gespaard gebleven. Ja, de deuren :-)

Gas verwijderd, Elektra verzwaard naar 3 x 25A.

Gekozen voor Daikin Altherma LT met 14 kW (maar 16 kW gekregen...) en 260 liter ingebouwde boiler.
25 meter koelleiding _/-\o_
25 meter voeding 5 x 4mm2 voor buitendeel. Beter te veel dan te weinig al had 5 x 2,5 ook wel volstaan.
Buitenunit in de tuin, los van het huis.

Vloerverwarming heb ik een klep voor laten zitten, bestuurd door een kamerthermostaat (werkt nog niet omdat we nog geen werkende wcd’s hebben).
Het keldercircuit wordt direct gevoed vanuit de binnenunit.
De installateur heeft een WAR ingesteld (tja dat hoefde voor mij dus niet maar ik kijk het even aan).
Het valt me op dat het tapwater ontzettend snel opgewarmd is. Ik dacht dat dit uren zou duren, maar dat is dus niet zo. De buitenunit is daarbij mooi stil (al zegt dit nu nog niet zoveel).

Wat nog niet goed is op dit moment is dat we soms nog een debietprobleem hebben. Als de vloerverwarming niet meeloopt, is het keldercircuit niet (altijd) voldoende om de warmtepomp te laten draaien. In de documentatie staat dat buiten de unit minimaal 20 liter moet zijn, en dat halen we denk ik niet. Er komt dus nog een bypass.

Hier wat eerste foto’s. Situatie is al ietwat veranderd maar ik zal nog wel wat extra foto's posten.

Binnendeel

Binnendeel aansluitingen

Binnendeel + warmtemeter

Aansluiting naar vloerverwarming met klep

Buitendeel

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• reneeke1970
jerh schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:26:
[...]

Ja, ik heb een zwave tussenstekker op de wp gedaan en op de vv ook een tussenstekker met zwave. Weet ik ook gelijk het verbruik van de wp.

Gaat uitstekend.
Ja oke, maar zon stekker kan mijn stroom niet aan. Kan domotiz ook rechtstreeks een kWh meter uitlezen?
Ken heel dat program niet.......

1 PVoutput . Dongen NB

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 01-11 09:15
Noord27 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:34:
[...]

Die 33 om te starten lijkt mij een prima uitgangspunt icm een Elga welke 40+ aanvoertemperatuur heeft toch?

:?
bij mij komt de Ta momenteel meestal niet boven de 30c, pas als het wat kouder wordt of als de kamerthermostaat hoger gezet wordt komt de Ta boven de 30c.

Ik had de DBE's al een paar jaar voordat de ELGA geinstalleerd werd maar ook bij de ELGA doen ze het bij mij uitstekend.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-11 19:01
Carboy54 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 22:38:
@Sjors81 Ik zit in een zelfde situatie. Grote vrijstaande villa uit 1998 met ht radiatoren, kickspace en 1 jaga in de woonkamer. Afgelopen zomer een Pana 5 kw bivalent gemonteerd met een Nefit CV ketel 2 jr oud. Warm water via de CV ketel. 2 speedcomfort gemonteerd bovenin de radiatoren ivm eerder aanslaan bij 38 graden aanvoer. Geen buffervat want ik ben van mening dat mijn 4 grote radiatoren beneden en ook 3x boven + 2x vloerverwarming in de badkamers al een aanzienlijke inhoud hebben. Momenteel draait de Pana als een speer. Nauwelijks pendelgedrag vanaf een aanvoer van 28-30 graden. CV ketel blijft als backup en ww voorziening bivalent meedraaien indien nodig. Bij een buitentemperatuur van onder 0 wellicht ook beter omdat de COP dan snel daalt van de Pana. De Pana slaat af over klem 17 en 18 als de ketel aanslaat. Extra kamerthermostaat omdat de grote ramen op het zuiden liggen en de zon de temperatuur laat oplopen. De thermostaat van de Nefit staat 0,5 lager dan de kamerthermostaat van de Pana. Redt de Pana het niet helpt de CV mee indien gewenst. 2 keerkleppen in de aanvoer voor ongewenste stromingen. Bypass voor vorstbeveiliging.
Heb jij die kickspace nog in gebruik? Schakelt die wel in bij de relatief lage temp van het water?

• Ramon_1984
psy schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:56:
Zo...na bijna een jaar lang uitzoeken, voorbereiden en sinds juni veel, heel veel verbouwen is het bij ons dan nu ook zover. De warmtepomp is geïnstalleerd en heeft vandaag voor het eerst gedraaid.

Nog even ter herinnering. Vrijstaande bungalow uit '70.
- Begane grond (wonen & slapen, 100m2) vloer geheel eruit gehaald, geïsoleerd en opnieuw opgebouwd met 12 groepen 10 cm HOH.
- Open verdeler, 28cm aan en afvoer
- Kelder heeft onder andere ook nog 3 verwarmde ruimtes, nu met Jaga Tempo radiatoren.
- Overige renovatiewerkzaamheden: Dak compleet vervangen inclusief asbest beschot, Haard verwijderd inclusief asbest, oude ketel verwijderd inclusief asbest pijpen, nieuwe plafonds, nieuwe elektra, Loxone domotica, veel loze leidingen, nieuwe waterleidingen, nieuwe afvoerleidingen, nieuwe CV leidingen, nieuwe keuken, deel hal opgeofferd voor vergroting badkamer, nieuwe badkamer. Overal nieuw stucwerk. Er is eigenlijk niets gespaard gebleven. Ja, de deuren :-)

Gas verwijderd, Elektra verzwaard naar 3 x 25A.

Gekozen voor Daikin Altherma LT met 14 kW (maar 16 kW gekregen...) en 260 liter ingebouwde boiler.
25 meter koelleiding _/-\o_
25 meter voeding 5 x 4mm2 voor buitendeel. Beter te veel dan te weinig al had 5 x 2,5 ook wel volstaan.
Buitenunit in de tuin, los van het huis.

Vloerverwarming heb ik een klep voor laten zitten, bestuurd door een kamerthermostaat (werkt nog niet omdat we nog geen werkende wcd’s hebben).
Het keldercircuit wordt direct gevoed vanuit de binnenunit.
De installateur heeft een WAR ingesteld (tja dat hoefde voor mij dus niet maar ik kijk het even aan).
Het valt me op dat het tapwater ontzettend snel opgewarmd is. Ik dacht dat dit uren zou duren, maar dat is dus niet zo. De buitenunit is daarbij mooi stil (al zegt dit nu nog niet zoveel).

Wat nog niet goed is op dit moment is dat we soms nog een debietprobleem hebben. Als de vloerverwarming niet meeloopt, is het keldercircuit niet (altijd) voldoende om de warmtepomp te laten draaien. In de documentatie staat dat buiten de unit minimaal 20 liter moet zijn, en dat halen we denk ik niet. Er komt dus nog een bypass.

Hier wat eerste foto’s. Situatie is al ietwat veranderd maar ik zal nog wel wat extra foto's posten.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
UItgaande bocht boven de warmtepomp naar de kamstrup gaat roesten, als je nog kan vervnagen zou ik dat doen.

• Mister B
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-03 09:13
psy schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 10:56:
....
- Open verdeler, 28cm aan en afvoer
Ik mag aannemen dat je 28mm bedoeld?

Haik

• AUijtdehaag
  • Niet online
@psy
Geen m-bus op de kamstrup?

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-11 16:23

psy

@Mister B correct natuurlijk, typo
@AUijtdehaag jawel volgens docu zaehleronlineshop wel, al is het volgens via WLAN. "-optionale Freischaltung wM-Bus"
ik wil deze via een Mbus module gaan koppelen aan Loxone, maar dat is iets voor later
@Ramon_1984 die bruine bocht die uit de binnenunit komt bedoel je?

Warmtemeter werkt nog niet trouwens. Het viel me op dat de retourtemperatuur nog niet gemeten kan worden daar moet nog een tussenstuk voor geplaatst worden.

KWH meters moet ik ook nog plaatsen. Maar ik moet 2 3 fasemeters hebben die ook nog op M-bus kunnen communiceren, dus dat is een prijzig grapje. Is dus even uitgesteld. Als iemand nog een goede tip heeft hoor ik het graag. Voorlopig zat ik te denken aan twee maal de Eastron SDM630. In China veel goedkoper te krijgen maar daar komt nog heffing overheen. Iemand nog een mooi goedkoop adresje?

[ Voor 62% gewijzigd door psy op 25-10-2017 12:52 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Ramon_1984
psy schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:43:
@Mister B correct natuurlijk, typo
@AUijtdehaag jawel volgens docu zaehleronlineshop wel, al is het volgens via WLAN. "-optionale Freischaltung wM-Bus"
ik wil deze via een Mbus module gaan koppelen aan Loxone, maar dat is iets voor later
@Ramon_1984 die bruine bocht die uit de binnenunit komt bedoel je?

Warmtemeter werkt nog niet trouwens. Het viel me op dat de retourtemperatuur nog niet gemeten kan worden daar moet nog een tussenstuk voor geplaatst worden.

KWH meters moet ik ook nog plaatsen. Maar ik moet 2 3 fasemeters hebben die ook nog op M-bus kunnen communiceren, dus dat is een prijzig grapje. Is dus even uitgesteld. Als iemand nog een goede tip heeft hoor ik het graag. Voorlopig zat ik te denken aan twee maal de Eastron SDM630. In China veel goedkoper te krijgen maar daar komt nog heffing overheen. Iemand nog een mooi goedkoop adresje?
Ja die bedoel ik

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

reneeke1970 schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 11:06:
[...]

Juist, daar is mijn zoektocht begonnen en wist ik dat ik die niet moest hebben.

Ik ga nu even puzzelen hoe een 5×2.5 bij aanrecht te krijgen voor de inductie.....
Bij mij jaren geleden vanuit de meterkast onder de vloer door met grondkabel was de snelste optie zonder freeswerk ,gat boren in de vloer en via muur omhoog naar perilexwandcontactdoos 😜

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• reneeke1970
burnerchief schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:06:
[...]

Bij mij jaren geleden vanuit de meterkast onder de vloer door met grondkabel was de snelste optie zonder freeswerk ,gat boren in de vloer en via muur omhoog naar perilexwandcontactdoos 😜
Ik heb geen kruip ruimte maar wel dubbele vloeren en wanden.
Hij is er al door gefietst en het kookt fantastisch op krachtstroom

1 PVoutput . Dongen NB

• AUijtdehaag
  • Niet online
@psy
Ik heb twee 3-fase finders met m-bus.
Wel prijzig, iets van 430 euro voor de twee, incl verzend
Maar goedkoper dan in nederland

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-10-2017 18:01 ]

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:58
Ramon_1984 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:01:
[...]

UItgaande bocht boven de warmtepomp naar de kamstrup gaat roesten, als je nog kan vervnagen zou ik dat doen.
Dat is een gewone gietijzeren knie die alom in cv-installaties gebruikt wordt, ik zie daar geen probleem in.
Ik zie op de foto's wel meer onderdelen van hetzelfde materiaal.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• burnerchief

burnerchief

Ik denk aan een opstelling met een pana 5 kW verbruik sww 120 m3 per jaar cv 1200 m3
Ik wou dat doen met het verwarmen van 300 liter buffervat vandaar uit op 1 spiraal vloerverwarming en radiatoren verwarmen en met tweede spiraal sww.
Op dit moment een cvketel draaien op 45 graden en dat gaat prima misschien kan het nog wel lager maar dan moet er een meer constante flow zijn ik stook op 20 graden in de kamer de radiatoren op de verdiepingen staan allemaal uit op 1 na in de badkamer.
Gaat dit lekker werken of zou een andere opstelling beter zijn op de eerste verdieping ligt een 1 leiding systeem er komt vrij vlot warm water retour op dit moment vanaf de verdieping.
Om niet teveel te breken etc, heb ik erover gedacht om de retour van eerste verdieping de aanvoer van de vloerverwarming te maken om het hele verhaal wat meer in balans te krijgen een goed idee?

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

• reneeke1970
burnerchief schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:04:
Ik denk aan een opstelling met een pana 5 kW verbruik sww 120 m3 per jaar cv 1200 m3
Ik wou dat doen met het verwarmen van 300 liter buffervat vandaar uit op 1 spiraal vloerverwarming en radiatoren verwarmen en met tweede spiraal sww.
Op dit moment een cvketel draaien op 45 graden en dat gaat prima misschien kan het nog wel lager maar dan moet er een meer constante flow zijn ik stook op 20 graden in de kamer de radiatoren op de verdiepingen staan allemaal uit op 1 na in de badkamer.
Gaat dit lekker werken of zou een andere opstelling beter zijn op de eerste verdieping ligt een 1 leiding systeem er komt vrij vlot warm water retour op dit moment vanaf de verdieping.
Om niet teveel te breken etc, heb ik erover gedacht om de retour van eerste verdieping de aanvoer van de vloerverwarming te maken om het hele verhaal wat meer in balans te krijgen een goed idee?
Ik gebruik ook de retour van CV als aanvoer vv ,en dat gaat tot nu toe prima. Verwarming komt bij mij niet via spiraal maar alles open het vat in, wat is functie spiraal?

1 PVoutput . Dongen NB

• burnerchief

burnerchief

Nou ik wou bereiken dat in het vat een redelijk constante temperauur is wat zorgt voor constant sww en met de andere spiraal de verwarming regelen dit wou ik doen via een losse pomp met kamerthermostaat met als voordeel dat het wat sneller kan reageren
Beetje out of the box misschien maar misschien zit wel helemaal fout.

• reneeke1970
burnerchief schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:41:
Nou ik wou bereiken dat in het vat een redelijk constante temperauur is wat zorgt voor constant sww en met de andere spiraal de verwarming regelen dit wou ik doen via een losse pomp met kamerthermostaat met als voordeel dat het wat sneller kan reageren
Beetje out of the box misschien maar misschien zit wel helemaal fout.
Is uitstekend gedacht, alleen die constante temp in je vat creëer je beter door de juiste positie van aan en afvoer leidingen te kiezen.
Neem wel een vat met een echte hygiëne spiraal, die zijn veel langer en groter oppervlak. Ik heb oeg 400 liter, die heeft spiraal van 6.2m2.
Na verwarmen moet je toch. Ik doe het inmiddels met een wp boiler.

1 PVoutput . Dongen NB

• burnerchief

burnerchief

Op dit moment heb ik het warm water op 45 graden dat werkt goed zondef naverwarmen en mijn idee was om het vat ook op die temperatuur te krijgen met de wp ik weet niet of dat verbruiktechnisch wel zo slim is.
Het sww verbruik is niet zo hoog bij ons dus misschien is een losse boiler ook een optie dan hoeft de wp alleen te verwarmen dan is de vraag ga ik dat met een kamer thermostaat doen of een constante lage temp.
De bedoeling is gasloos scheelt weer in vaste kosten 😜

• reneeke1970
burnerchief schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 15:09:
Op dit moment heb ik het warm water op 45 graden dat werkt goed zondef naverwarmen en mijn idee was om het vat ook op die temperatuur te krijgen met de wp ik weet niet of dat verbruiktechnisch wel zo slim is.
Het sww verbruik is niet zo hoog bij ons dus misschien is een losse boiler ook een optie dan hoeft de wp alleen te verwarmen dan is de vraag ga ik dat met een kamer thermostaat doen of een constante lage temp.
De bedoeling is gasloos scheelt weer in vaste kosten 😜
Gewoon met kamer thermostaat op je losse pomp en thermostaat in je vat voor de wp.
Je idee is goed maar helaas tijdens stook seizoen kun je het vat nooit continu op 45 houden, zodra je koude retour water binnen komt is wp niet snel en krachtig genoeg om dat op te vangen. Ik heb daarom als na verwarming een boiler geplaatst om betrouwbaar sww te verkrijgen, anders kon ik zelf ook niet gas loos worden.

1 PVoutput . Dongen NB

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Ramon_1984 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:01:
[...]

Nee hoor, is absoluut niet nodig.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• KookSpook
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-10 20:14
koevlaas2 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 23:25:
[...]

Is het een optie om de muren aan de buitenzijde te isoleren mbv isolatieplaten met steenstrips erop ? Die boor je vast op de muur met slagpluggen en vervolgens lijkt het na afwerking net een gewone stenen muur.

Ughe ughe, 5 KW WP met WP boiler na subsidie € 8000,- (PM mij eens) ?
Dus ex. subsidie € 10700,- ? (€1000 subsidie boiler en €1700 WP ) ?

Een airco koelen/verwarmen A+++ kan ik je ook leveren.
Gevel bekleden met isolatie en steenstrips is inderdaad een goed idee, al is dit alleen mogelijk aan de achtergevel, daarnaast een zijgevel en achtergevel van het opbouwtje. Daar zitten juist ook veel puien en ramen. Daarnaast loop het huis in een taartpunt, dus efficient veel geveloppervlak isoleren zal het niet zijn. De voorgevel gaat door de gemeente niet akkoord worden bevonden.

Prijs van de pomp en boiler was foutje moest geen 8000 zijn maar 5000. Een grove indicatie hoor, inc btw montage etc. We zijn vooral nog aan het oriënteren en wat ik mij vooral afvraag of het huis wel goed warm te krijgen is met een 5Kw en 190l boiler.

Inmiddels ook wat meer aan het verdiepen in pelletkachels, dit omdat we ook nog een schouw in de woonkamer hebben waar we wat mee willen. Mogelijk is dat samen met de warmtepomp ook nog een goede combi. Veel stof tot nadenken :)

• Ramon_1984
hrt schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:47:
[...]

Nee hoor, is absoluut niet nodig.
Hier afgelopen zomer de Elga laten koelen, en mijn gietijzeren bocht is daarna gaan roesten.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-11 16:59

hrt

Ramon_1984 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:37:
[...]

Hier afgelopen zomer de Elga laten koelen, en mijn gietijzeren bocht is daarna gaan roesten.
Dat kan door de condensvorming idd, maar eer die doorgerot is, ga je niet meer meemaken.
Desnoods ff een likje witte verf.....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-11 22:40
Vraagje: sta op het punt om de elektrakabel te bestellen om de WH-MDC05F3E5 aan te sluiten. Nu dient de WP en het elektrische element elk op een eigen groep aangesloten te worden. Gaat het werken als ik een 3-fase automaat in de meterkast plaats, een 3-fase kabel trek naar de WP en hiervan 2 fasen gebruik om de WP en het elektrische element aan te sluiten? Volgens mij moet dit gaan werken, maar ik weet het niet 100% zeker.

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:58
Ramon_1984 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:37:
[...]

Dat kan, voor koelen gebruiken wij meestal de gegalvaniseerde versie, dan kunnen deze idd gaan roesten...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:49
KookSpook schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 16:53:
[...]

...

Inmiddels ook wat meer aan het verdiepen in pelletkachels, dit omdat we ook nog een schouw in de woonkamer hebben waar we wat mee willen. Mogelijk is dat samen met de warmtepomp ook nog een goede combi. Veel stof tot nadenken :)
Voor al veel fijnstof om de lucht in te blazen 8)7 .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 24 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.