Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 76 Laatste
Acties:
  • 224.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:11:
[...]

Dat is wel fijn, want je kunt wel blijven hameren op het feit dat jij vind dat het perfecte afgifte systeem is bedacht met de bijbehorende perfecte war regeling in jou optiek, maar......
Je systeem hangt onafgewerkt aan plafond, niet complete systemen boeit heel Nederland niet hoe ze werken, die willen iets wat af is.
Dus deel je cijfers met je partner in spe waar je de markt mee op zijn kop gaat zetten, maar ons, of mij in ieder geval boeit die talloze herhalingen niet echt meer.
Even goeie vrienden hoor verder d:)b
Heeft @Anoniem: 266924 al eens geprobeerd zijn setup uit te leggen een een willekeurig persoon in de supermarkt (niet persé zijnde medewerker) ? Krijg hij dan een klap in zijn gezicht of lopen ze weg ? :+

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-05 12:55

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

koevlaas2 schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 22:50:
[...]

In de woonkamer is er een 2 groeps vloerverwarming, met tyleenbuis overigens.
Er is een convectorput die we gaan boosten.
Er komt nog een jaga extra (geboost) in de woonkamer.
Er zit nog een gewone radiator in de woonkamer ook, die laten we even voor wat deze is.

Boven alles radiatoren nageregelt met een honeywell evo home uit/aan.

Moet alleen nog even kijken wat we met die zuurstofdoorlatende tyleenslangen moeten.
Hier worden in beide convectorputten een extra convector bijgelegd, er zijn er genoeg 2 de hands.
Ben benieuwd hoeveel de aanvoertemperatuur omlaag gaat in combinatie met ventilators

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leudal schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:17:
[...]

Hier worden in beide convectorputten een extra convector bijgelegd, er zijn er genoeg 2 de hands.
Ben benieuwd hoeveel de aanvoertemperatuur omlaag gaat in combinatie met ventilators
Ik ga uit van tussen de 35 en 40c, lager zou mooi zijn.
Heeft het 'monster' ook nog wat te doen.

In zo'n put kan je ook dubbel boven elkaar installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 17-09-2017 13:19 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

De mannen die vertelden dat de aarde niet plat was en beweerden dat de zon niet om de aarde draaide werden ook verketterd en zelfs met de dood bedreigd, niet dat ik me daar mee wil vergelijken, maar afwijkende meningen hebben nog al heftige reacties, de klap zoals koevlaas2 voorbeeld, tot gevolg. So be it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

koevlaas2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:18:
[...]

Ik ga uit van tussen de 35 en 40c, lager zou mooi zijn.
Heeft het 'monster' ook nog wat te doen.

In zo'n put kan je ook dubbel boven elkaar installeren.
@koevlaas2 Dat gaat hier gebeuren morgen en dan test draaien met de 2 Panasonic.
1 rechtstreeks in het verwarmingscircuit en 1 kan circuleren over een buffervat van 400 liter waar de retour van de cv doorheen gaat. Daar zit ook een zonneboiler op met 72 heatpipes ;)
Maar er zal een mengventiel tussen moeten komen om de retourtemperatuur een stuk terug te regelen anders zal de warmtepomp niet mee willen doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Leudal op 17-09-2017 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:22:
De mannen die vertelden dat de aarde niet plat was en beweerden dat de zon niet om de aarde draaide werden ook verketterd en zelfs met de dood bedreigd, niet dat ik me daar mee wil vergelijken, maar afwijkende meningen hebben nog al heftige reacties, de klap zoals koevlaas2 voorbeeld, tot gevolg. So be it.
Ik bedoelde te zeggen dat het de meeste mensen niet interesseert hoe het warm word als het maar warm word.
Daarom zijn er ook zoveel gasketels, weg van de minste weerstand.

O, ik zie het ik dacht dat je mijn reactie (de zogenaamde klap) te erg vond :) laat ook maar...

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 17-09-2017 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leudal schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:24:
[...]

@koevlaas2 Dat gaat hier gebeuren morgen en dan test draaien met de 2 Panasonic.
1 rechtstreeks in het verwarmingscircuit en 1 kan circuleren over een buffervat van 400 liter waar de retour van de cv doorheen gaat. Daar zit ook een zonneboiler op met 72 heatpipes ;)
Van hoeveel gasverbruik probeer je af te komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

koevlaas2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:27:
[...]

Van hoeveel gasverbruik probeer je af te komen ?
@koevlaas2 Van 1100m³ maar dat was met nacht verlaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leudal schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:30:
[...]

@koevlaas2 Van 1100m³ maar dat was met nacht verlaging.
Dat word nu dus nachtverhoging dus ga je richting de 1500m3 :)
Succes en we horen graag je resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dre schreef op zondag 17 september 2017 @ 10:38:
[...]

De flow is bij mij contant en dus niet dynamisch. Dient deze deltaT van 5K bij vollast of bij laaglast behaald te worden. Vollast is bij de Panasonic 5 kWth en laaglast 2,5 kWth.
Die dT van 5 is op max vermogen. Met een constante flow is de dT lager op een lager vermogen.
Een constante flow moet je afstellen op het maximale vermogen.
Als de pomp gestuurd word door de warmtepomp, dan zul je zien dat hij stuurt op een dT van +/- 5K.
Die sturing kan zijn dmv pomp en/of dmv frequentie van de compressor.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

koevlaas2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 13:31:
[...]

Dat word nu dus nachtverhoging dus ga je richting de 1500m3 :)
Succes en we horen graag je resultaten.
Waaruit leid je af dat er 400m3 op 1500m3 te besparen valt middels nachtverlaging ? Of andersom waaruit leid je af dat niet nachtverlaging tot bijna 40% meerverbruik leidt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 14:36:
[...]

Waaruit leid je af dat er 400m3 op 1500m3 te besparen valt middels nachtverlaging ? Of andersom waaruit leid je af dat niet nachtverlaging tot bijna 40% meerverbruik leidt ?
Ervaring....
En hij gaat vermoedelijk de temperatuur in huis verhogen, deed ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

40% meerverbruik door nacht, 8 uur is 1/3e v.d. tijd niet te verwarmen, en niets in te halen vanwege 's nachts niet verwarmen is lichtelijk utopisch lijkt me. Maanden geleden bracht @Grolsch een onderzoek in waarbij bleek dat er, even uit mijn hoofd, 11% bespaart werd door de gemiddelde binnenT met 14% te verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 14:51:
40% meerverbruik door nacht, 8 uur is 1/3e v.d. tijd niet te verwarmen, en niets in te halen vanwege 's nachts niet verwarmen is lichtelijk utopisch lijkt me. Maanden geleden bracht @Grolsch een onderzoek in waarbij bleek dat er, even uit mijn hoofd, 11% bespaart werd door de gemiddelde binnenT met 14% te verlagen.
Ik ga het voor je uittesten, ik ga mijn temp continue houden in Oktober. Vergelijken we met vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@koevlaas2 Gecorrigeerd voor afwijkende buitenT en gemiddelde binnenT naar ik aanneem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 14:56:
@koevlaas2 Gecorrigeerd voor afwijkende buitenT en gemiddelde binnenT naar ik aanneem.
Nee, gewoon de thermostaat vast op 20c
Verder kunnen we het verstookte wel delen door de graaddagen en die van vorig jaar ook.
Kunnen we mooi zien in @Tomexergie zijn sheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Heb mn youless gekoppeld aan de Elga en aan Enelogic. De youless doet het prima via de gesoldeerde draden op de sensor. Alleen slaat Enelogic helemaal op hol. Na 24 uur zijn er nog geen waardes te zien en het actuele verbruik klopt totaal niet, gaat zelfs in de min, alsof ik terug lever.

Iemand die dit bekend voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OK, die graaddagen was waar het me om te doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPvA
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-08-2020
koevlaas2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 11:32:
[...]

De subsidie loopt 5 jaar vanaf 2016 gerekend, maar de bedragen veranderen nog weleens.
Lang wachten kan je dus geld kosten of opleveren, de gok is aan jullie.

@JPvA

3 Fasen aanleggen kost € 210,- bij Liander, mits er geen nieuwe kabel naar je huis moet.

Met cv ketels gooien zou ik niet doen :+
'En weet iemand een goede installateur in KAN gebied?' Moi ?
Goed, dus niet te lang wachten. Weet iemand nog welke systeem beter is, LG of Panasonic Mono Bloc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JPvA schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:11:
[...]

Goed, dus niet te lang wachten. Weet iemand nog welke systeem beter is, LG of Panasonic Mono Bloc?
Panasonic monoblock word hier op het forum veel gebruikt, de 5 en 6 KW heb ik het dan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb hem gisteren avond ook maar opgestart vanwege de voorspelling van 8 graden, eens op de ruimte sensor gezet om te kijken of hij dan aan ging.
Yep, vannacht van 0:00 - 9:00 aan 1 stuk gelopen en 7kWh (40kWh warmte) weggerookt, de vloer warm, kamer (te)warm maar stoppen ho maar, die sensor is ruk, dat is duidelijk.
Gevolg, de zon er op vandaag en samen met het doortrekken van de vloer nu 24,6 in de kamer. :)

Toch eens kijken of ik dat om kan bouwen naar een (goede) sensor die de vloer meet, ga ik daar op regelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Rol-Co Goed ingeregelde WAR had dat kunnen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:04:
@Rol-Co Goed ingeregelde WAR had dat kunnen voorkomen.
Die heb ik ook :)
Vorig jaar uitgezocht, werkt goed, maar ik heb 3 manieren om op te draaien maar wil eigenlijk die sensor manier ook eens goed krijgen. Een thermostaat kan er niet aan, die optie heeft hij niet.

Had hij nou maar een standby contact net zoals de zwembad warmtepomp had dan kan ik er gewoon een jumo regelaar aan hangen en op een tiende nauwkeurig instellen/starten/stoppen maar de regelaars voor cv en warmtepompen zijn wat dat aan gaat ruk met 1 graad en in het gunstige geval op de halve graad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Rol-Co 3 mogelijke regelingen en je probeert te meten welke van die 3 het efficientst is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:15:
@Rol-Co 3 mogelijke regelingen en je probeert te meten welke van die 3 het efficientst is ?
Welke het beste is voor mijn situatie inderdaad. Ik kan hem instellen op:

Water temperatuur
WAR
Ruimte sensor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Rol-Co Ik ben zeer benieuwd of en hoe groot eventuele verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:19:
@Rol-Co Ik ben zeer benieuwd of en hoe groot eventuele verschillen zijn.
Op water temperatuur werkt wel maar is een vrij dure optie, en lastig goed te krijgen bij weersverandering.

WAR werkt goed, ik heb de stooklijn heel plat tot -5 en dat werkt, liefst had ik hem zelfs iets negatief omdat hij langer gaat lopen naarmate het kouder word buiten.

Sensor is ruk, op een setting van 20 kamer temperatuur slaat hij aan bij 18 of zo en bij 22 nog niet uit, geeft ook nog steeds 22 aan als de kamer 24 is op een meter die er naast hangt.
Hij loopt alleen de hele dag op 48% dus warm is het wel, misschien vinden de meeste mensen dat dan wel prima maar ik kijk ook een beetje naar het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Rol-Co WAR en 'iets negatief' kun je me uitleggen hoe dat zou moeten functioneren ? Kouder, meer warmteverlies, meer te compenseren, is een relatief hogere Ta. Als je relatief 'te weinig draaien' wilt voorkomen dient de hele stooklijn lager naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:31:
@Rol-Co WAR en 'iets negatief' kun je me uitleggen hoe dat zou moeten functioneren ? Kouder, meer warmteverlies, meer te compenseren, is een relatief hogere Ta. Als je relatief 'te weinig draaien' wilt voorkomen dient de hele stooklijn lager naar mijn idee.
Op WAR is de water temperatuur 30 graden van +5 tot -5 buiten en slaat hij een aantal keren per uur aan, de tijden worden langer naarmate het kouder word en mag hij best iets lager in temperatuur van het water ipv hoger zoals ze normaal instellen.
Omdat hij langer gaat draaien per run compenseert dat het extra warmteverlies.

Maar kan mij voorstellen als je een wat kleine wp hebt dat je dan hoger in temperatuur moet omdat hij al lang draait, gevolg is wel meer geluid en het klinkt niet logisch ook toch? Kouder buiten gaan we warmer water maken wat weer moeilijker is omdat de buitenunit buiten staat! Dat is factor 2 slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:00
koevlaas2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 08:54:
[...]

We horen het van je.
Is het nog gelukt met de weigerende pomp?
Vandaag de laatste (3e) pomp (probleemloos) in bedrijf gesteld en de weigerende pomp aan uitgebreid onderzoek onderworpen.

Ik vrees toch dat er iets op de interne printplaat gesneuveld is.
Even een opsomming van de gebeurtenissen.
-Gisteren de pomp opgestart.
-In eerste instantie startte deze gewoon op.
Achteraf bekeken had hij gewoon flow, omdat zijn uitgang de temperatuur van het water in de boiler aannam. Vandaag de flow gecontroleerd en die is prima.
- Na een korte tijd ging de fan aan en uit en ook de compressor. Deze werd actief en stopte stotterend, alsof hij tegen een muur op stond te blazen.. --> vermoedelijk stond het regelventiel niet juist.
- Ik heb 1 keer een hoge druk alarm voorbij zien komen. (H98 geloof ik)
Gisteravond de pomp uitgeschakeld.

Vanmiddag heb ik de pomp weer aangezet.
- In het display staat - - - op de plaats waar normaal de buitentemperatuur zichtbaar is. --> sensor losgehaald en doorgemeten, gaf ongeveer 20k Ohm bij 20 graden--> klopt volgens mij
- Het display geeft fout H90 - Communicatiefout binnen buiten.
- Andere display en andere kabel geprobeerd (voordeel als je 3 dezelfde pompen hebt staan), geen verschil.
- Spanning naar het display gemeten (5v voeding en 6,2 volt communicatielijnen--> lijkt mij oke)
- De warmtepomp is deels nog te bedienen, ik kan de circulatiepomp aan en uitzetten en allerlei instellingen doen. In de buitenunit hoor je bevestigende piepjes klinken.

Kortom, ik heb sterk het vermoeden dat de regelprint niet goed is.. (is ook de enige optie die overblijft bij het foutzoek flowchart in de panasonic documentatie)

Ik ga de Fransen maar eens mailen...
Hopelijk reageren ze hier sneller op dan tijdens het wachten op de levering..

Afgelopen nacht was het bij ons 6 graden en de nachtverlaging stond nog aan, maar vanmorgen heeft die ene pana het huis in zijn eentje opgewarmd van 17 graden oid, uiteindelijk werd het CV water 43 graden en toen was het 20,5 graden in huis...

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:42:
[...]

Op WAR is de water temperatuur 30 graden van +5 tot -5 buiten en slaat hij een aantal keren per uur aan, de tijden worden langer naarmate het kouder word en mag hij best iets lager in temperatuur van het water ipv hoger zoals ze normaal instellen.
Omdat hij langer gaat draaien per run compenseert dat het extra warmteverlies.

Maar kan mij voorstellen als je een wat kleine wp hebt dat je dan hoger in temperatuur moet omdat hij al lang draait, gevolg is wel meer geluid en het klinkt niet logisch ook toch? Kouder buiten gaan we warmer water maken wat weer moeilijker is omdat de buitenunit buiten staat! Dat is factor 2 slechter.
Ta=30 bij zo wel + als -5C is geen WAR. De W varieert 10C en de R variatie is 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:42:
[...]

Vandaag de laatste (3e) pomp (probleemloos) in bedrijf gesteld en de weigerende pomp aan uitgebreid onderzoek onderworpen.

Ik vrees toch dat er iets op de interne printplaat gesneuveld is.
Even een opsomming van de gebeurtenissen.
-Gisteren de pomp opgestart.
-In eerste instantie startte deze gewoon op.
Achteraf bekeken had hij gewoon flow, omdat zijn uitgang de temperatuur van het water in de boiler aannam. Vandaag de flow gecontroleerd en die is prima.
- Na een korte tijd ging de fan aan en uit en ook de compressor. Deze werd actief en stopte stotterend, alsof hij tegen een muur op stond te blazen.. --> vermoedelijk stond het regelventiel niet juist.
- Ik heb 1 keer een hoge druk alarm voorbij zien komen. (H98 geloof ik)
Gisteravond de pomp uitgeschakeld.

- In het display staat - - - op de plaats waar normaal de buitentemperatuur zichtbaar is. --> sensor losgehaald en doorgemeten, gaf ongeveer 20k Ohm bij 20 graden--> klopt volgens mij
- Andere display en andere kabel geprobeerd (voordeel als je 3 dezelfde pompen hebt staan), geen verschil.
- Spanning naar het display gemeten (5v voeding en 6,2 volt communicatielijnen--> lijkt mij oke)
- De warmtepomp is deels nog te bedienen, ik kan de circulatiepomp aan en uitzetten en allerlei instellingen doen. In de buitenunit hoor je bevestigende piepjes klinken.

Kortom, ik heb sterk het vermoeden dat de regelprint niet goed is.. (is ook de enige optie die overblijft bij het foutzoek flowchart in de panasonic documentatie)

Afgelopen nacht was het bij ons 6 graden en de nachtverlaging stond nog aan, maar vanmorgen heeft die ene pana het huis in zijn eentje opgewarmd van 17 graden oid, uiteindelijk werd het CV water 43 graden en toen was het 20,5 graden in huis...
Als je durft kan je nog de printplaat met een werkende uitwisselen, met het risico dat je er nog 1 opblaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 15:39:
Ik heb hem gisteren avond ook maar opgestart vanwege de voorspelling van 8 graden, eens op de ruimte sensor gezet om te kijken of hij dan aan ging.
Yep, vannacht van 0:00 - 9:00 aan 1 stuk gelopen en 7kWh (40kWh warmte) weggerookt, de vloer warm, kamer (te)warm maar stoppen ho maar, die sensor is ruk, dat is duidelijk.
Gevolg, de zon er op vandaag en samen met het doortrekken van de vloer nu 24,6 in de kamer. :)

Toch eens kijken of ik dat om kan bouwen naar een (goede) sensor die de vloer meet, ga ik daar op regelen.
Welk merk warmtepomp heb jij? Bij mijn Ecodan moest er in het begin nog wat geleerd worden. Na een paar dagen was de regeling stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:45:
[...]

Ta=30 bij zo wel + als -5C is geen WAR. De W varieert 10C en de R variatie is 0
Is WAR
Heb de curve alleen plat geslagen :) ik heb geen extra warmte nodig tot -5

@mightym

Een 7kW ekowarrior
Ik heb het nergens zien staan in de handleiding, maar wie weet werkt dat zo inderdaad.

[ Voor 17% gewijzigd door Rol-Co op 17-09-2017 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
koevlaas2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:46:
[...]

Als je durft kan je nog de printplaat met een werkende uitwisselen, met het risico dat je er nog 1 opblaast.
Dat is best een gedoe dat uitwisselen, veel connectoren, maar ook soldeerverbindingen. Eerst maar eens kijken waar die Fransen mee komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Rol-Co Warmteverlies van jouw woning is constant tussen 5C en -5C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je aan 30C voldoende hebt bij -5C wil dat zeggen dat jouw Ta bij +5C onnodig hoog is. Elke 1C lager verbetert het rendement met 2%

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:51:
Als je aan 30C voldoende hebt bij -5C wil dat zeggen dat jouw Ta bij +5C onnodig hoog is. Elke 1C lager verbetert het rendement met 2%
Maar dan pendelt de boel weer volop bij @Rol-Co geloof ik Hajeetje.
Rol-co heeft wel een mooie situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:07
01001000 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 12:54:
Klinkt allemaal erg aantrekkelijk zo'n Elga met subsidie (LG te duur, Panasonic nog lawaaiiger met 65Db?), enige waar ik wat huiverig voor ben is de 62DB van die Toshiba unit. Ik zou een installatie vlak langs de openbare weg hebben en er wonen nogal wat mensen die, om het netjes te zeggen, gevoelig zijn voor geluiden (ook al staat hun huis op 20-30 meter).

Is de Elga buitenunit echt zo luid, en kan je de maximum setting limiteren tijdens de avond uren (en hoeveel geluid word er dan geproduceerd)? Evt zou ik een tijdgeschakeld (of buitengeluid geschakeld :) ) relais over een dip-switch kunnen solderen.

Heeft er uberhaubt iemand klachten gehad?
Liefst vrij in de lucht. Tegen een muur hoor je elke unit. Luchtverplaatsing hoor je altijd en een muur versterkt dat.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@koevlaas2 Hij verbruikt in de maanden febr-april ongeveer de helft van mij met een WP die 40% meer capaciteit heeft, wellicht dat de oorzaak van dat pendelen daar gezocht moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Anoniem: 78739 schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 22:14:
Heeft er iemand ervaring met het binnen plaatsen van een buiten-unit? :) We hebben een goed geïsoleerde garage met verluchting, kan dat dan zonder aan- en afvoer naar buiten en zou dat rendabel zijn?
Niet doen. Het wordt er steenkoud. In no-time.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:59:
@koevlaas2 Hij verbruikt in de maanden febr-april ongeveer de helft van mij met een WP die 40% meer capaciteit heeft, wellicht dat de oorzaak van dat pendelen daar gezocht moet worden.
Klopt, de WP is een 2e handsje en iets teveel bij temperaturen boven 0. Bij kouder weer gaat het beter geloof ik, maar dat kan @Rol-Co zelf het beste vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@koevlaas2 Overigens jij gebruikt nog iets minder met een nog iets grotere WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:51:
Ja klopt
Maar lager in water temperatuur zetten resulteert in meer dan 24 starts per etmaal en dat wil ik voorkomen.

En jaga's doen niets onder 30 vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 17-09-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Rol-Co 1 keer per uur, 24 starts, dat is toch geen enkel probleem, doet je koelkast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:08:
@koevlaas2 Overigens jij gebruikt nog iets minder met een nog iets grotere WP.
Minder dan Rol-co ?
Nachtverlaging rules he :)

Ik kreeg tijdens de grootste koude buiten het water niet warmer dan 33c dus te groot zijn grote woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@koevlaas2 Dat ligt zeker niet aan de capaciteit van je WP. Develdonk haalt uit dezelfde WP 2-3keer zo veel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:13:
@koevlaas2 Dat ligt zeker niet aan de capaciteit van je WP. Develdonk haalt uit dezelfde WP 2-3keer zo veel warmte.
Zodra ik mijn spullen heb en gastanks ga ik 50gr koudemiddel bijvullen, ik denk nog steeds dat er tekort inzit.
Mocht ik het mis hebben is 50gr teveel op 3.2 Kg geen probleem.

En @Oxellaar ook eerst de temperaturen bekijken.

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 17-09-2017 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:09:
@Rol-Co 1 keer per uur, 24 starts, dat is toch geen enkel probleem, doet je koelkast ook.
Meer dan 24 per etmaal.
1x per uur kan ik net mee leven, beter ook dan 1x 4 uur en dan weer 4 uur niets, dat eerste is constanter en dus lekkerder.

Het is een iets te zware wp en overgenomen van @AUijtdehaag omdat die een ecodan ging halen, echt gedraaid had hij nog niet aan de uren te zien.
Maar dat iets te groot vind ik niet erg, neem de badkamer ook mee (vvw) en aan de noordkant de slaapkamer. Een dikke jaga in de gang stookt de hele overloop tot op zolder aan toe.

Nachtverlaging afgelopen jaar niet gedaan, is naar mijn idee ook niet logisch, je kan beter dagverlaging doen van 6 tot 9 in de morgen, dan heeft de wp het slechtste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:21:
[...]

Meer dan 24 per etmaal.
1x per uur kan ik net mee leven, beter ook dan 1x 4 uur en dan weer 4 uur niets, dat eerste is constanter en dus lekkerder.

Het is een iets te zware wp en overgenomen van @AUijtdehaag omdat die een ecodan ging halen, echt gedraaid had hij nog niet aan de uren te zien.
Maar dat iets te groot vind ik niet erg, neem de badkamer ook mee (vvw) en aan de noordkant de slaapkamer. Een dikke jaga in de gang stookt de hele overloop tot op zolder aan toe.

Nachtverlaging afgelopen jaar niet gedaan, is naar mijn idee ook niet logisch, je kan beter dagverlaging doen van 6 tot 9 in de morgen, dan heeft de wp het slechtste rendement.
Heel misschien heb ik binnenkort een 300L RVS buffer voor je te koop voor weinig, maar ik moet nog horen of het mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:23:
[...]

Heel misschien heb ik binnenkort een 300L RVS buffer voor je te koop voor weinig, maar ik moet nog horen of het mag.
Als je er ook een zolder bij hebt waar hij in past ;)
Zou niet weten waar ik zo'n bom moet laten.

Ah op WAR gaat prima, ik ga alleen eens kijken of ik wat leuks kan maken op die sensor stand.
Nadeel is dat ik weinig support heb, engeland was een bedrijf die met moeite wel eens reactie in de mail gaf maar is nu ook weg geloof ik.
Dan zelf maar knutselen, het is tenslotte tweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afgezien van kosten, het meest comfortabel is naar mijn idee, een constante binnenT zonder variaties, eventueel nog gefinetuned door 's ochtends iets lager te zijn overeenkomstig de variatie in onze lichaamstemperatuur tussen 35.5 en 37.8 Wikipedia: Lichaamstemperatuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:31:
Afgezien van kosten, het meest comfortabel is naar mijn idee, een constante binnenT zonder variaties, eventueel nog gefinetuned door 's ochtends iets lager te zijn overeenkomstig de variatie in onze lichaamstemperatuur tussen 35.5 en 37.8 Wikipedia: Lichaamstemperatuur
Vast wel! In theorie! Maar er zijn wat variabelen.

Vanuit de zomer naar de winter is anders dan andersom.
Verschillende mensen.
Wat je doet in huis.

Maar dat is meer de temperatuur in huis en niet de schommelingen, echter heb je die toch nauwelijks met vloerverwarming.
Maar daar ligt ook gelijk een probleem, de mens wil warmte voelen, net als bij een cv, als je dan op 30 graden of lager verwarmt is dat weg, zeker bij een constante temperatuur.

Een voorbeeld:
De hele dag op 1 temperatuur word er wel geroepen dat het fris is terwijl ik 21,5-22 in de kamer meet.
Zet ik hem een paar uur uit en laat hem weer warmen zodat de vloer voelbaar warmte af geeft 32-35 graden krijg ik reactie dat het lekker warm is terwijl ik in de kamer 20,5-21 meet.

Dit effect is erger als de zon overdag op de pui heeft gestaan en de kamer iets te warm is geworden, gaat de zon dan weg rond een uur of 5 smiddags voelt het koud aan, maar is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:40
*knip*, offtopic

[ Voor 87% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2017 13:32 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

*knip*, offtopic

[ Voor 91% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2017 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:47
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:08:
[...]

En jaga's doen niets onder 30 vind ik.
zijn dat jaga's met dbe en kan je de dbe niet foppen zodat deze actief is bij b.v. 25-27 graden?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Daannn1987 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:42:
Precies wat ik nu ervaar :) Zonnetje is weg, 22,6 graden in huis en heb t beetje koud.
Ok toegegeven zit hier in t-shirt
Hier precies hetzelfde.
Een dalende temperatuur wordt eigenlijk altijd als niet comfortabel ervaren.
Ook als dat van 24 naar 23 graden is.

[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 17-09-2017 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Pak maar eens een IR-camera en kijk welke temperaturen er heersen. in huis, daar waar de zon op valt. Op dat moment ben je stralingsontvanger, zonnetje weg, en je wordt in een keer stralingsleverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:55:
[...]

zijn dat jaga's met dbe en kan je de dbe niet foppen zodat deze actief is bij b.v. 25-27 graden?
Die in de gang heeft dbe inderdaad maar heeft nog nooit automatisch gewerkt, ergens heb ik daar iets verkeerd staan.
Maar die hebben minimaal 30 graden nodig om te werken dus het kan zijn dat het net geen 30 is daar aangezien ik een ta van 30 heb.
Misschien maar gewoon weg doen, het heeft geen functie bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:02:
[...]

Die in de gang heeft dbe inderdaad maar heeft nog nooit automatisch gewerkt, ergens heb ik daar iets verkeerd staan.
Maar die hebben minimaal 30 graden nodig om te werken dus het kan zijn dat het net geen 30 is daar aangezien ik een ta van 30 heb.
Misschien maar gewoon weg doen, het heeft geen funtie bij mij.
Heb je het kabeltje en de software om de DBE in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:28:
[...]

Als je er ook een zolder bij hebt waar hij in past ;)
Zou niet weten waar ik zo'n bom moet laten.

Ah op WAR gaat prima, ik ga alleen eens kijken of ik wat leuks kan maken op die sensor stand.
Nadeel is dat ik weinig support heb, engeland was een bedrijf die met moeite wel eens reactie in de mail gaf maar is nu ook weg geloof ik.
Dan zelf maar knutselen, het is tenslotte tweakers :)
In een tuinkast in de tuin of gewoon in de schuur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:50
mightym schreef op zondag 17 september 2017 @ 16:42:
[...]

Waar je nu op gecontroleerd hebt is voor fout H76 en niet H90.
H90 is communicatieverbinding tussen de printen in de buitenunit ( 3 draad verbinding) en je zou daar >45V dienen te meten

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oxellaar schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:55:
[...]

Hier precies hetzelfde.
Een dalende temperatuur wordt eigenlijk altijd als niet comfortabel ervaren.
Ook als dat van 24 naar 23 graden is.
We schoppen het hier nog tot 21.5c in de woonkamer maar ik denk erover een trui aan te trekken.
Dalende trend is koud, stijgend ervaar je als warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:04:
[...]

Heb je het kabeltje en de software om de DBE in te stellen?
Huh? Nee?
Wel een handleiding en daar moest ik met een meer standen schakelaartje op een bepaalde temperatuur instellen.
Het is al even geleden dus weet niet precies meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Misschien maar gewoon weg doen, het heeft geen funtie bij mij.
Een weerstand parallel aan de ntc weerstand dan schakelt de boel eerder in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Misschien maar gewoon weg doen, het heeft geen functie bij mij.
Elke T > dan ruimteT zou toch in principe moeten/kunnen werken met Jaga/DBE opstellingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:17:
[...]

Elke T > dan ruimteT zou toch in principe moeten/kunnen werken met Jaga/DBE opstellingen ?
Ja dacht ik ook, en ook koelen, maar in de handleiding staat duidelijk dat onder de 30 graden niets gebeurd.

Edit:
Ze hebben er een oplossing voor gemaakt :)
Punt 5
http://www.jagapro.nl/sit...stall%20manual%20LR_0.pdf

Dit staat niet in mijn papieren handleiding.

[ Voor 24% gewijzigd door Rol-Co op 17-09-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
koevlaas2 schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:10:
[...]

Minder dan Rol-co ?
Nachtverlaging rules he :)

Ik kreeg tijdens de grootste koude buiten het water niet warmer dan 33c dus te groot zijn grote woorden.
Tja. Je weet het antwoord zelf. Als de retour temperatuur op sleeptouw niet echt meekomt gaat ie niet hoger in temperatuur.
Dat krijg je als je gaat verlagen. Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Temperaturen onder invloed van de zon, pvc-deur, koolstofhoudend, van een kast. 05-01-2017 op een niet actief verwarmde 1e verdieping. RuimteT rond de 12C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ioqnrIVxuBQOisJ58rYQsDa6/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b3cF2qIfCx3Ld7JP1kUX7Dw6/thumb.jpg

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 17-09-2017 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Knowbody schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:29:
[...]

Tja. Je weet het antwoord zelf. Als de retour temperatuur op sleeptouw niet echt meekomt gaat ie niet hoger in temperatuur.
Dat krijg je als je gaat verlagen. Niet doen dus.
Of zorgen dat het met 30-33 warm word :)
Isoleren dus.
Ik wil mijn vloer ook nog eens laten doen maar durf dat pur niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:42:
[...]

Isoleren dus.
Ik kan je met een gerust hart het gespoten pur aanbevelen. Wij zijn hier het huis niet eens uitgeweest in januari toen het werd aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Even een vraag om advies.

In de woonkamer+keuken van ons (relatief kort geleden gekochte) huis zit een vloerverwarming, enkele radiatoren en een convector put. Daarnaast is de ketel nog geen twee jaar oud.
Verder liggen er zonnepanelen met een opbrengst ruwweg het verbruik, mogelijk 10% meer.

Nu is het plan om voor de sfeer ook nog een pelletkachel te kopen (geen cv). Deze zal waarschijnlijk niet 100% van de dagen gebruikt worden.

Heeft een ELGA dan nog nut of zijn er beter alternatieven? De gasketel nu al verwijderen en volledig gas loos gaan lijkt me weggegooid geld, gezien de leeftijd van het ding. In de toekomst komen er waarschijnlijk meer zonnepanelen bij.
Ik begrijp dat de combi vloerverwarming plus alle radiotoren en convector put niet de meest logische is, valt daar nog wat te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fly-guy schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:54:
Even een vraag om advies.

In de woonkamer+keuken van ons (relatief kort geleden gekochte) huis zit een vloerverwarming, enkele radiatoren en een convector put. Daarnaast is de ketel nog geen twee jaar oud.
Verder liggen er zonnepanelen met een opbrengst ruwweg het verbruik, mogelijk 10% meer.

Nu is het plan om voor de sfeer ook nog een pelletkachel te kopen (geen cv). Deze zal waarschijnlijk niet 100% van de dagen gebruikt worden.

Heeft een ELGA dan nog nut of zijn er beter alternatieven? De gasketel nu al verwijderen en volledig gas loos gaan lijkt me weggegooid geld, gezien de leeftijd van het ding. In de toekomst komen er waarschijnlijk meer zonnepanelen bij.
Ik begrijp dat de combi vloerverwarming plus alle radiotoren en convector put niet de meest logische is, valt daar nog wat te halen?
Ik vind het allemaal best ideaal klinken, als je bang bent dat je het misschien niet red met alleen een wp en een pelletkachel laat je de cv toch gewoon hangen tot je het zeker weet, dan heb je die alleen voor warm water.
Zo heb ik het ook gedaan, alleen geen elga maar een gewone split warmtepomp (geen hybride) parallel gezet, eventueel met keerkleppen of kranen zodat je zo weer naar cv kan schakelen.

Edit: mijn ketel was toen ook 2 jaar oud, heeft er nog 2 jaar gehangen en is 2 weken geleden verkocht en opgehaald omdat ik geen gas meer heb.

Edit2:
Pelletkachel heb ik ook nog staan, die heb ik afgelopen seizoen 1x gebruikt voor een gezellig vuurtje in de kamer, voor de warmte hoeft het niet (meer)
1 jaar volledig pellet gestookt, 1 jaar gedeeltelijk, 1 jaar helemaal niet op bovenstaande na.

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 17-09-2017 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Domba schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:05:
[...]

Waar je nu op gecontroleerd hebt is voor fout H76 en niet H90.
H90 is communicatieverbinding tussen de printen in de buitenunit ( 3 draad verbinding) en je zou daar >45V dienen te meten
Hmm, hij had het over communicatiefout binnenunit en buitenunit. Komt dat doordat de software ook gebruikt wordt voor een split unit?

Maar wat jij zegt verklaart wel het e.e.a. Zou dan de buitenprintplaat (dat ding waar al die sensoren op zitten) defect zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Bivalent met een Ecodan ernaast.Of een Elga en co.

Pelletkachel mooi in de winkel laten staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:33
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 17:40:
[...]

Vast wel! In theorie! Maar er zijn wat variabelen.

Vanuit de zomer naar de winter is anders dan andersom.
Verschillende mensen.
Wat je doet in huis.

Maar dat is meer de temperatuur in huis en niet de schommelingen, echter heb je die toch nauwelijks met vloerverwarming.
Maar daar ligt ook gelijk een probleem, de mens wil warmte voelen, net als bij een cv, als je dan op 30 graden of lager verwarmt is dat weg, zeker bij een constante temperatuur.

Een voorbeeld:
De hele dag op 1 temperatuur word er wel geroepen dat het fris is terwijl ik 21,5-22 in de kamer meet.
Zet ik hem een paar uur uit en laat hem weer warmen zodat de vloer voelbaar warmte af geeft 32-35 graden krijg ik reactie dat het lekker warm is terwijl ik in de kamer 20,5-21 meet.

Dit effect is erger als de zon overdag op de pui heeft gestaan en de kamer iets te warm is geworden, gaat de zon dan weg rond een uur of 5 smiddags voelt het koud aan, maar is het niet.
En ook de luchtvochtigheid speelt een rol hoe je het ervaart, evenals weinig licht buiten. We laten ons als mensen door van alles beinvloeden wat je niet zomaar kan meten.

Verder zelfde ervaring als jij hier, hier is het binnenklimaat nog iets constanter, dus je went gewoon aan hogere temperaturen en die ga je normaal vinden. Tenslotte waarom zou 20 graden de norm moeten zijn, ik heb geen idee wie dat bedacht heeft en op basis van welke feiten/uitgangspunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:50
mightym schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:06:
[...]

Hmm, hij had het over communicatiefout binnenunit en buitenunit. Komt dat doordat de software ook gebruikt wordt voor een split unit?

Maar wat jij zegt verklaart wel het e.e.a. Zou dan de buitenprintplaat (dat ding waar al die sensoren op zitten) defect zijn?
Staan wel meer foutjes in de manual.
De kroonsteen zit op zelfde plek als bij split, alleen is dat bij mono achter linker luik (compressordeel).
En ipv een kabel naar binnen zitten er de 3 kabels van de PCB van watergedeelte achter rechter luik (waar waterpomp zit) op aangesloten.
Je moet op de kroonsteen tussen waar de witte en zwarte draden in gaan meten (>15V belast), de rode zijn communicatie en als je kabels loshaalt alleen die van de PCB waterdeel, die van gaszijdige deel op de kroonsteen aangesloten laten zitten om te kunnen meten voor onbelast (>45V)

Edit. @mightym Op pagina 127-128 zie waar je die terminal (kroonsteen aansluitstrip) vindt in de SM van de 5kW

[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 17-09-2017 19:32 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jerh schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:12:
[...]

En ook de luchtvochtigheid speelt een rol hoe je het ervaart, evenals weinig licht buiten. We laten ons als mensen door van alles beinvloeden wat je niet zomaar kan meten.

Verder zelfde ervaring als jij hier, hier is het binnenklimaat nog iets constanter, dus je went gewoon aan hogere temperaturen en die ga je normaal vinden. Tenslotte waarom zou 20 graden de norm moeten zijn, ik heb geen idee wie dat bedacht heeft en op basis van welke feiten/uitgangspunten
Precies!
We zijn hier met zijn 5e en als we allemaal. Beneden zitten zijn er dus ook 5 kachels aanwezig, de een in zijn T shirtje en heeft het niet koud, de ander met trui aan en onder een snuggie met 21 graden kamer temp, dat krijg je nooit allemaal goed.
Ben ik wat aan het klussen mag het 16 graden zijn, ik werk elke dag in 1-6 graden dus ik ben het gewend maar zit je op de bank tv te kijken terwijl je nog niet buiten geweest ben is 22 nog koud.
Het mooiste vind ik altijd als ik van buiten kom en het een graad of 5 buiten is, dan loop je tegen een warme muur aan binnen en weet ik dat mijn wp het prima doet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 18:42:
[...]

Isoleren dus.
ik heb tonzon folie. zou vlgs de keurinfo ook een beter Rc hebben.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Knowbody
Ja ik weet dat het goed kan zijn maar je leest nog wel rare verhalen op het net, er zal er maar net 1 van ons 5e last van hebben, wat dan he?

@BarryH
Staat ook op mijn lijstje, het is droog onder de vloer lijkt het, maar als je gaat kruipen word je toch nat. Van de zomer weer ervaren bij het aanleggen van de extra stroom kabels voor de keuken.

Ook gedacht aan extra isolatie op de huidige die er onder zit, nu zit er een cm of 20 van dat witte piepschuim (heet dat ook eps? ) en daar een laag van 10cm over plakken en de gaatjes purren.

Ik heb altijd dat ik bij twijfel niets doe, vandaar dat ik het nog niet gedaan heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jerh schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:12:
[...]

Wellicht vind je hier iets van een antwoord. https://www.ikhebeenvraag...een-aangename-temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:27:
@Knowbody
Ja ik weet dat het goed kan zijn maar je leest nog wel rare verhalen op het net, er zal er maar net 1 van ons 5e last van hebben, wat dan he?

@BarryH
Staat ook op mijn lijstje, het is droog onder de vloer lijkt het, maar als je gaat kruipen word je toch nat. Van de zomer weer ervaren bij het aanleggen van de extra stroom kabels voor de keuken.

Ook gedacht aan extra isolatie op de huidige die er onder zit, nu zit er een cm of 20 van dat witte piepschuim (heet dat ook eps? ) en daar een laag van 10cm over plakken en de gaatjes purren.

Ik heb altijd dat ik bij twijfel niets doe, vandaar dat ik het nog niet gedaan heb
onder mijn betonvloer zat 5cm eps geplakt (uit 1976, bij bouw zo opgeleverd). Met een soort van schroefplug is de tonzonfolie daarop vastgezet en op de bodem is plastic folie gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:29:
[...]

onder mijn betonvloer zat 5cm eps geplakt (uit 1976, bij bouw zo opgeleverd). Met een soort van schroefplug is de tonzonfolie daarop vastgezet en op de bodem is plastic folie gelegd.
Ow
Ik begreep dat de tonzon op de bodem ligt, maar zit zeg maar tegen de bovenkant "gespijkerd"
Heb je dit ook gedaan vanwege de pur verhalen of andere reden?
Zelf gedaan? Of laten doen? En wat kost zoiets per m2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:35:
[...]

Ow
Ik begreep dat de tonzon op de bodem ligt, maar zit zeg maar tegen de bovenkant "gespijkerd"
Heb je dit ook gedaan vanwege de pur verhalen of andere reden?
Zelf gedaan? Of laten doen? En wat kost zoiets per m2?
Ze leveren 2 soorten:
1. soort aluminium luchtzakken voor onder tegen de vloer.
2. oranje folie voor op de bodem (om te voorkomen dat vocht uit de bodem door de lucht in de kruipruimte wordt opgenomen.
Ik heb voor tonzon gekozen omdat a/ de Rc beter was en b/ het gewoon tegen de huidige EPSlaag geplaatst kon worden. Voorzover ik weet kan PUR niet op EPS gespoten worden.
bij mij was het (2011) ca. 2600 eur voor 60 m2 incl. installatie (had zelf geen zin op door de kruipruimte te klooien.
Was in 3 dagen gedaan door 1 persoon. voordeel tov eps is dat je weinig volume hebt wat je door je kruipluik moet frotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 19:01:
[...]

Ik vind het allemaal best ideaal klinken, als je bang bent dat je het misschien niet red met alleen een wp en een pelletkachel laat je de cv toch gewoon hangen tot je het zeker weet, dan heb je die alleen voor warm water.
Zo heb ik het ook gedaan, alleen geen elga maar een gewone split warmtepomp (geen hybride) parallel gezet, eventueel met keerkleppen of kranen zodat je zo weer naar cv kan schakelen.

Edit: mijn ketel was toen ook 2 jaar oud, heeft er nog 2 jaar gehangen en is 2 weken geleden verkocht en opgehaald omdat ik geen gas meer heb.

Edit2:
Pelletkachel heb ik ook nog staan, die heb ik afgelopen seizoen 1x gebruikt voor een gezellig vuurtje in de kamer, voor de warmte hoeft het niet (meer)
1 jaar volledig pellet gestookt, 1 jaar gedeeltelijk, 1 jaar helemaal niet op bovenstaande na.
De CV blijft ook gewoon, zonde om de CV ketel nu al weg te doen na nog geen twee jaar.

Een elga ernaast lijkt me ideaal, weet alleen niet of het een beetje rendabel is. Twee topic doorgelezen lijkt me wel, maar voor iemand zonder echte kennis komt hier zoveel op je af. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Fly-guy Hoeveel m3 gas verstook je ? Reken maar uit of 2*(gasverbruik)*0.18 meer of minder is dan gasverbruik*(0.60-0.70)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TonZon alternatief, deze folie en de 'echte' TonZon folie vergeleken m.b.v. IR-camera, geen verschil vast kunnen stellen. Hoogglans aluminium reflecteert > 97% v.d. straling. Scheelt een hoop Euro's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NGW7l6hrVIpQhbZeTbN6p4Zo/thumb.jpg
Edit:
Dit tevens in de kruipruimte geinstalleerd.

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 17-09-2017 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fly-guy schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:13:
[...]
De CV blijft ook gewoon, zonde om de CV ketel nu al weg te doen na nog geen twee jaar.

Een elga ernaast lijkt me ideaal, weet alleen niet of het een beetje rendabel is. Twee topic doorgelezen lijkt me wel, maar voor iemand zonder echte kennis komt hier zoveel op je af. :X
De elga was tot de subsidie regeling de enige betaalbare wp en er is veel over geschreven maar in mijn beleving ingehaald door de panasonics en mitsubishi ecodans.

Elga lijkt je ideaal? Weet je ook waarom?
Met de andere kan je ook sww maken, hoeft niet gelijk en is geen must maar het kan.
Elga is max 5kW , heb je meer nodig word het cv. Niet de meest ideale als je later van het gas af wilt, vraag @Noord27 maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:23:
@Fly-guy Hoeveel m3 gas verstook je ? Reken maar uit of 2*(gasverbruik)*0.18 meer of minder is dan gasverbruik*(0.60-0.70)
Komt neer op zo'n 2600m3.

Ben geen rekenwonder, maar is verbruik *0,36 niet altijd minder dan verbruik*0,6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Fly-guy Inderdaad zo simpel is het. En met die 2600m3 van jou is het naar mijn mening een no-brainer. Maar een ELGA, 5kW gaat bij lange na die 2600m3 niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-05 17:05
@Rol-Co
Ik heb nooit een gasaansluiting gehad?

Eigenlijk heb ik met een elga en een Daikin plus wp-boiler het beste van meerdere werelden en 2 maal subsidie.

Ja, het is een omweg. In feite heb ik 3 warmtepompen straks. Bij storingen altijd een back-up (behalve als de boiler er mee stopt). En eventueel gemakkelijk te vervangen. Maar zal ook voor 3 op lange termijn moeten vervangen en onderhoud moeten doen. En natuurlijk meer installatiekosten.

Is wat anders als gebruikelijk. Voor en nadelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Noord27 op 17-09-2017 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Noord27
Ging niet over gas maar over sww omdat je nu dus een wp boiler er bij hebt wat een ecodan dus alleen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:33:
@Fly-guy Inderdaad zo simpel is het. En met die 2600m3 van jou is het naar mijn mening een no-brainer. Maar een ELGA, 5kW gaat bij lange na die 2600m3 niet vervangen.
No brainer als in?

Het idee is om minder via gas te doen. Helemaal gasloos zie ik nog niet zitten, ook vanwege budget.
Ik verwacht ook niet dat een elga mij op 0 gas verbruik doet komen (voor verwarming), maar dat het wel een leuke hap uit het verbruik neemt voor een rendabele prijs (incl de subsidie uiteraard).
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:29:
[...]

De elga was tot de subsidie regeling de enige betaalbare wp en er is veel over geschreven maar in mijn beleving ingehaald door de panasonics en mitsubishi ecodans.

Elga lijkt je ideaal? Weet je ook waarom?
Met de andere kan je ook sww maken, hoeft niet gelijk en is geen must maar het kan.
Elga is max 5kW , heb je meer nodig word het cv. Niet de meest ideale als je later van het gas af wilt, vraag @Noord27 maar.
Ideaal vanwege gebrek aan kennis :P (maar daarom mijn vraag, altijd ruimte voor meer kennis)

Deze topics doorlezen geeft zo verschrikkelijk veel info dat ik werkelijk het bos niet meer zie. De elga wordt vaak genoemd en is mogelijk via mijn energieleverancier met korting te krijgen.
Combineer dat met het feit dat ik nooit zo'n passie zal hebben voor het minutieus regelen van mijn installatie, leek mij een elga wel handig.

[ Voor 44% gewijzigd door Fly-guy op 17-09-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Hele domme vraag wellicht maar.. waarom worden zwembad warmtepompen niet ingezet voor SWW?
Die dingen kosten een schijntje t.o.v. vele "normale" wp's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Fly-guy Als je weet dat verbruik maal 0.36 minder is dan verbruik maal 0.60. (.60-.36)=.24 Elke m3 gas die een WP vervangt, met een ELGA zou dat, zie het maandelijkse overzicht wat ELGA gebruikers realiseren, de hoogste stopt er 2848kWh in en vervangt daarmee 1424m3 gas. 1424 * 0.24 = 341.76 voordeel per jaar. Ik persoonlijk zou dan voor een Panasonic 5kWer gaan welke wat aantrekkelijker qua prijs is, eventueel SWW kan doen, vooropgesteld dat je bereid bent om hem net als velen hier zelf uit Frankrijk te importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Fly-guy schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:45:
[...]

No brainer als in?

Het idee is om minder via gas te doen. Helemaal gasloos zie ik nog niet zitten, ook vanwege budget.
Ik verwacht ook niet dat een elga mij op 0 gas verbruik doet komen (voor verwarming), maar dat het wel een leuke hap uit het verbruik neemt voor een rendabele prijs (incl de subsidie uiteraard).

[...]

Ideaal vanwege gebrek aan kennis :P (maar daarom mijn vraag, altijd ruimte voor meer kennis)

Deze topics doorlezen geeft zo verschrikkelijk veel info dat ik werkelijk het bos niet meer zie. De elga wordt vaak genoemd en is mogelijk via mijn energieleverancier met korting te krijgen.
Combineer dat met het feit dat ik nooit zo'n passie zal hebben voor het minutieus regelen van mijn installatie, leek mij een elga wel handig.
Geen tweaken? Ga jij eens gauw naar een ander forum dan en lever die gele T naast je naam in. ;) :+

Alle wp merken en soorten zijn met korting tekoop, dat heet subsidie en een beetje zoeken waar je koopt.
Een ecodan is ook een kant en klaar apparaat waar je veel plezier van kan hebben, tevens verkrijgbaar als zwaardere uitvoering dan 5kW.

En guess what, veel tweakers hier hebben een pana of ecodan dus die loodsen je zo waar je zijn wilt als je wat wilt weten.

Maar doe het met 2600m3 aan gas alsjeblieft niet half maar goed of helemaal niet, op de lange termijn goedkoper en beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

2 maal 5kW is ook 10kW.
Edit:
en 2 maal subsidie
en 2 keer zo goed terugmoduleren

[ Voor 57% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 17-09-2017 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Daannn1987 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:50:
Hele domme vraag wellicht maar.. waarom worden zwembad warmtepompen niet ingezet voor SWW?
Die dingen kosten een schijntje t.o.v. vele "normale" wp's
Max 35 graden, 40 kan maar dan zit je aan max systeemdruk.
Mijne staat nu niets te doen, goedkoper is niet waar met 700,- en geen subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Rol-Co schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:57:
[...]

Max 35 graden, 40 kan maar dan zit je aan max systeemdruk.
Mijne staat nu niets te doen, goedkoper is niet waar met 700,- en geen subsidie.
Helder, ik dank u.. 40 is beetje weinig voor SWW zelfs icm boiler met hygienespiraal denk.
Een WP Boiler krijg je idd voor minder centjes, maar dat komt mij installatie technisch niet uit (Wtw-d)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Anoniem: 266924 schreef op zondag 17 september 2017 @ 20:57:
2 maal 5kW is ook 10kW.
Edit:
en 2 maal subsidie
en 2 keer zo goed terugmoduleren
Buiten units zet je op elkaar? 2x geluid, 2x vermogen.
Pruts oplossing, of je moet een landhuis hebben/ grote unit niet kwijt kunnen.

Pagina: 1 ... 3 ... 76 Laatste

Dit topic is gesloten.