Domba schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 18:47:
@
Dre Op welk punt heb je dat gemeten in de unit?
De
Aquarea club doet dat met de "UWP bremse" met weinig thermische massa oa
Als je wel voldoende thermische massa hebt, zou je eventueel ook kunnen versnellen zoals na een defrost, daar is wel een kanttekening bij, de Pana circulatiepomp gaat wel 10% meer vermogen opnemen, als je dat met een hulppomp doet.
Meetvoorbeeld
Als je nog een hulppomp in circuit hebt in serie met die van monobloc, die beide 800l/h doen.
Als de pana circulatiepomp 68W doet alleen en je zet er dan hulppomp aan dan gaat de flow wel naar ~1200l/h, maar de Pana circulatiepomp gaat dan wel 75W verbruiken.
Als de Pana circulatiepomp het toerental vast zou houden, omdat het water aangeduwd wordt door de hulppomp, zou het makelijker dienen te gaan en het opgenomen vermogen juist terug dienen te lopen!
-----------------------
Ik gebruik een iets andere benadering, maar ik heb dan ook een warmtebuffer.
Als de WP door de [Ta+1C] grens is gegaan en afgeslagen, dan is de hysteresis 4,5C bij mij voor de 6kW weer aanslaat.
Maar voordat die start zet die eerst de circulatie pomp op een hogere flow (~1000l/h) weer, als compressor
niet loopt is die 650-700l/h.
Tijd genoeg om wat warmte te injecteren zodat retour [Ta-3C] wordt, zodat deze de compressor niet al te veel laat doorlopen naar volvermogen na starten
Voor circuit met radiators doe ik dat vanuit de warmte buffer
Voor circuit met vloerverwarming door de retour van radiator circuit te gebruiken via 4-wegklep, radiatoren lopen met een hogere shift op de zelfde stooklijn.
Dat de WP verwarmingsbedrijf opstart en niet boiler, dat volgt bij mij uit uit de flowmeters
Door die in hoofdcircuit met die na 3-wegklep voor de boiler, te vergelijken die anders na 30 seconden als 3 wegklep omgaat, ook een flow gaat aangegeven.
Dat is altijd nog ruim voor compressor start.
Wanneer die bepaald naar welk vermogen die doorgaat dat hoop ik komende maanden uit te vissen en welke [Ta-
?C]
Want de Pana is een beetje eigenzinnig,
Als de controller <3sec oppikt dat SSW te koud is, dan is de trigger gezet en is daar niet meer vanaf te brengen, ook als de 3-wegklep nog niet eens geschakeld heeft.
Idem voor te koude retour na 29 min <19-20C, die is pas weer weg bij >20,6C met afwijking van de Panasonic NTC's
Te koud: reageert die op als door een wesp gestoken
Te Warm daar kijkt eerst de kat uit de boom