Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 10:35:
[...]
Wat de beweegredenen van EA zijn weet ik natuurlijk niet maar dat ze systematisch studios opkopen en sluiten staat feitelijk vast, het heeft dan ook niets te maken met een mening maar puur met waarneming en feitenkennis.
Je bedoelt feiten interpreteren zoals jij zelf graag wilt?
Studio's opkopen doe je omdat je denkt veel geld eraan te verdienen. Jij investeert in een titel en vervolgens loopt het geld binnen. Misschien voeg je nog wat dingen toe waaraan je meer kunt verdienen (daar kennen we EA immers ook van).
Maar ze kopen een studio echt niet op met de denkwijze: "Laten we die even failliet gaan". Het draait allemaal om de doekoes en als die er niet meer in zitten, dan gaat ie dicht.
Je kunt het raar vinden en denken: "dat doen ze toch niet?" "Ik zie er de reden niet van in".
Of je kunt kijken naar de pure feiten:
Westwood, Visceral, Pandemic, Bullfrog, Mythic, Origin, Dreamworks, Phenomic, Black Box, Playfish en NuFX zijn zomaar al even 11 studios die door EA de nek om zijn gedraait.
Het lijkt mij dan ook onmogelijk om te ontkennen dat EA bewust studios opkoopt en sluit.
Waarom ze het doen is niet aan mij, ik constateer slechts dat er bij EA een patroon zit in het opkopen en sluiten van studios
Verkeerde conclusie lijkt me?
Westwood heeft met C&C 4 een hele belabberde titel afgemaakt. Daarna was het snel ten einde
Visceral idem dito. Laatste paar games werden niet geweldig ontvangen
Saboteur was aardig, maar had totaal geen hype. Net als de rest van de games die daar vandaan kwamen. Was typisch middenmoot en dat wil EA niet. AAA or go home.
Bullfrog werd overgenomen voor Peter Molyneux maar die vertrok vervolgens weer. De games die ze maakten haalden uiteindelijk ook geen geweldige sales meer.
Etc.
Je leest er echt in wat je wilt, maar EA is gewoon agressief met bedrijfsvoering. Presteren of je ligt eruit. Een developer voor de massa en dat leidt tot veel sluitingen. Niet omdat ze graag studio's sluiten, maar omdat de games en organisatie gewoon niet zijn wat EA er voor over heeft. Vergeet niet hoe koppig sommige developers kunnen zijn en denken wel even te kunnen beslissen wat te doen. Daar is EA niet van gediend en dus gaat een game de mist in.
Je moet het verder vergelijken met bv de film-branche. Daar worden ook regelmatig studio's gesloten. Normale gang van zaken.
Jammer dat je favo studio dicht gaat, maar meteen doemdenken is onnodig.
Rare:
Dat Rare het niet goed doet onder MS (Kameo en Viva Pinata waren nog redelijk) heeft wel degelijk met de overname te maken omdat er dankzij de overname key-members uit het dev team vertrokken zijn en de key-members vormen gezamelijk de ziel van de franchise.
De key-members/oprichters van Rare Ware Chris en Tim Stamper zijn dan ook al ruim 10 jaar geen onderdeel meer van Rare.
Dat key members weggaan is jammer, maar dat geeft nog geen reden waarom er geen énkele game meer is uitgekomen die het spelen waard was. Bestaande franchises worden dan niet meer gelijk, maar waarom ook nieuwe franchises het niet haalden is gewoon opvallend.
Jammer dat neogaf weg is, want nou komt al dat volk naar andere mediakanalen. Bleef een trieste circlejerk. Reddit zal ook wel weer omlaag gaan in niveau.