Wie heeft het überhaupt over de regels veranderen?lennox-06 schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 22:37:
[...]
gefeliciteerd, je hebt een medaille voor de kromste vergelijking van deze maand gekregen. Alsof je de spelregels kan veranderen van een sport die in het echt bestaat. De regels staan real-life vast, aan de hand daarvan worden deze sportgames ontwikkeld. Met spellen als AC heb je vrij spel om te innoveren, wat dus niet gebeurt.
- bram1984
- Registratie: Oktober 2008
- Laatst online: 16-12-2020
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation 4 Slim
- Sony PlayStation Plus Card
- Sony PlayStation VR
- Sony Move motion controller
- PlayStation VR Richtcontroller + Farpoint (PSVR)
- Sony Move Motion Controller Twin Pack
- Sony PlayStation Store tegoed
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
/u/278921/clicker.png?f=community)
Zonde.. 4, Black Flag is echt een pareltje!Shinobi-vs-Gast schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 20:35:
Assassin's Creed is alsmaar hetzelfde riedeltje, net zoals zo een beetje elke triple A Ubisoft game. Na deel drie gespeeld te hebben was ik er helemaal klaar mee.
Goed verhaal, heerlijke piraten sfeer, veel verschillende dorpjes/stadjes verdeeld over eillanden, en daar kom je via een vet piratenschip die je helemaal kunt gaan upgraden, epische zeeslagen etc etc.
Zit heel veel verscheidenheid in! En ook dat er een app voor je telefoon is, die je kunt gebruiken om een hele vloot aan te sturen over de hele wereld om allerlei goodies te vervoeren om je boot en wapens enzo in-game te versterken
Ik zou willen dat alle Assassin's Creed's zo waren

AC4 was een goede outlier inderdaad. De rest is meer van hetzelfde. En toch weer kopen als ie 20 euro is.
Ik koop AC niet meer direct als het uitkomt, prijzen van het spel dalen in de regel relatief snel en ben ook nu pas weer (verder) bezig met met AC4. Dan moet ik Unity en Syndicate nog doen die ook nog op de plank liggen (die beiden wel destijds voor 20 gehaald). Backlog van hier tot ginder over het algemeenLapras schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 09:36:
AC4 was een goede outlier inderdaad. De rest is meer van hetzelfde. En toch weer kopen als ie 20 euro is.

Totaal off-topic, maar 'pun' heeft niets met ironie te maken. Een 'pun' is een woordspeling. Bvb: "Top Spin Tennis slaat toch echt wel de bal verkeerd (pun intended)".-SaveMe- schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 23:49:
[...]
Sjonge, ooit gehoord van spot en ironie..
Pun intended![]()
Maar het is ook wel echt zo’n veel gehoorde dooddoener
Zijn loadtimes in games/store etc ook zo gruwelijk lang? Wanneer ik Wildlands met een vriend van me speel (ik op Pro, hij op 'fat') kan ik soms tot wel 60 seconden later spawnen. Ik speel wel via wi-fi alleen de snelheid is meer dan prima. Hoe kan dit? Toch een soort van instabiliteit of packet loss door wi-fi?
Je zou eens moeten testen of het met een kabel beter gaat. Een maat van mij heeft ook de pro en ik de normale nog, wanneer we Destiny 2 spelen duurt bij hem het laden meestal ook langer dan bij mij. Misschien is er iets waar de pro meer moeite mee heeft ofzo, geen idee.Reeker schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:13:
Zijn loadtimes in games/store etc ook zo gruwelijk lang? Wanneer ik Wildlands met een vriend van me speel (ik op Pro, hij op 'fat') kan ik soms tot wel 60 seconden later spawnen. Ik speel wel via wi-fi alleen de snelheid is meer dan prima. Hoe kan dit? Toch een soort van instabiliteit of packet loss door wi-fi?
Verwijderd
PS4 System Software 5.01 released:
•This system software update improves system performance.
Je voldoet aan alle verwachtingen.Verwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:58:
Alweer oud nieuws.lennox-06 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:16:
nieuwe ps4 pro met andere hardware:
http://www.techmania.nl/2...utm_campaign=Headliner.nl
Sony gaat gewoon goedkopere componenten gebruiken om de kosten te drukken.
Maar hoe krijg je anders mensen met clickbait op je paginaAnton.net schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:18:
[...]
Alweer oud nieuws.
Sony gaat gewoon goedkopere componenten gebruiken om de kosten te drukken.
Alleen performance issues? Waar zijn de stabiliteitsverbeteringen? Slechte update zegVerwijderd schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 12:58:

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Sensatiezoeker much?lennox-06 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 18:16:
nieuwe ps4 pro met andere hardware:
http://www.techmania.nl/2...utm_campaign=Headliner.nl
Niets met dan een hardware revisie met wat andere componenten.
Precies, maar je moet toch iets als site doen voor clickbaits.... stel je voor dat je de tijd gebruikt om een diepgaand artikel te schrijven ipv vodjes zoals dat artikelbram1984 schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 20:01:
[...]
Sensatiezoeker much?
Niets met dan een hardware revisie met wat andere componenten.
39
Wat is er clickbait aan 
Ik had t nog niet gehoord..
Een titel als nieuwe PS4 Pro komt eraan kan je als clickbait bezien aangezien het niet echt een nieuwe ps4 pro is, gewoon een goedkopere om voor Sony in elkaar te draaien en er meer winst uit te halen.poor Leno schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:15:
Wat is er clickbait aan
Als ik een titel zie zoals nieuwe ps4 pro op komst verwacht ik te lezen over betere hardware, niet goedkopere componenten zodat ze meer winst kunnen opstrijken.
Is net zoals die kerel op YouTube die constant video's maakt over de Xbox One X met titels als '' OMG new amazing one x confirmation '' and dan vertelt hij gewoon over stuff dat we al sinds E3 weten om views te kunnen krijgen op zijn video's.
Nieuwe trailer van jRPG die in januari 2018 moet uitkomen
Mijn interesse is gewekt
Mijn interesse is gewekt
GamiQ, de game notes app met game maps!
Is het een probleem als ik de DLC van Dark Souls 3 aanschaf op amazon.de, maar mijn originele Dark Souls 3 game in Nederland is gekocht? Zijn DLC region locked, dus alle EU kan op alle EU, of country locked (ik zou dus alleen DLC op NL Playstation store kunnen kopen)? Scheelt me toch weer een tientje als ik op amazon bestel
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Haha ben je serieus? Heb je de titel gezien?poor Leno schreef op dinsdag 24 oktober 2017 @ 21:15:
Wat is er clickbait aan
Denk jij hierbij aan een simpele doorsnee hardware revisie zonder extra performance?Nieuwe PS4 Pro komt eraan!
Ik zelf denk "holy shit, we krijgen een snellere PS4 Pro!".
Haha wie is er nou niet serieus dan? Ik dacht gelijk aan aan een nieuwe revisie, niet een nog snellere..bram1984 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 08:45:
[...]
Haha ben je serieus? Heb je de titel gezien?
[...]
Denk jij hierbij aan een simpele doorsnee hardware revisie zonder extra performance?
Ik zelf denk "holy shit, we krijgen een snellere PS4 Pro!".
Die gaat écht niet komen voordat de PS5 er is..
Dus ik las de titel gewoon gelijk als dat er een "Pro Slim" komt, of eentje met zuinigere componenten oid.
Wie is er dan goedgelovig?
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Dan verschillen we daarin van mening. Jij vindt het waard een eenvoudige nieuwe revisie schreeuwend aan te kondigen met een uitroepteken alsof er een i7 en 32 GB RAM bij is geprikt, en ik vind het een beetje sensatiezoekerij.poor Leno schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:23:
[...]
Haha wie is er nou niet serieus dan? Ik dacht gelijk aan aan een nieuwe revisie, niet een nog snellere..
Die gaat écht niet komen voordat de PS5 er is..
Dus ik las de titel gewoon gelijk als dat er een "Pro Slim" komt, of eentje met zuinigere componenten oid.
Wie is er dan goedgelovig?
Edit: AC Originis PS4 Pro analyse. Ziet er goed uit qua stabiliteit. Wel typisch zo een game die na iedere patch beter wordt, dus ik denk dat ik eerst op mijn gemak Wolfenstein II pak.
[ Voor 15% gewijzigd door bram1984 op 25-10-2017 10:15 ]
Nou vind niet echt stabiel. Zie die drops naar 15fps...bram1984 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 09:33:
[...]
Dan verschillen we daarin van mening. Jij vindt het waard een eenvoudige nieuwe revisie schreeuwend aan te kondigen met een uitroepteken alsof er een i7 en 32 GB RAM bij is geprikt, en ik vind het een beetje sensatiezoekerij.
Edit: AC Originis PS4 Pro analyse. Ziet er goed uit qua stabiliteit. Wel typisch zo een game die na iedere patch beter wordt, dus ik denk dat ik eerst op mijn gemak Wolfenstein II pak.
[video]
Was er al bang voor, marketing op xbox one x. Niks gezien verder van ps4 versie, en dan kan je er wel vanuit gaan dat ze de ps4 niet perfect optimaliseren..
Zonde want game stond op mn radar, maar wacht wel tot dit gefixed is. Ga geen games meer spelen die ver onder 30fps droppen..
Tax the rich, feed the poor 'Til there are no rich no more!!!
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
@v8power67 Er is blijkbaar ook een 1080p versie waar ik op doel. Die is wel stabiel. Dacht dat het dezelfde was.v8power67 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 11:46:
[...]
Nou vind niet echt stabiel. Zie die drops naar 15fps...
Was er al bang voor, marketing op xbox one x. Niks gezien verder van ps4 versie, en dan kan je er wel vanuit gaan dat ze de ps4 niet perfect optimaliseren..
Zonde want game stond op mn radar, maar wacht wel tot dit gefixed is. Ga geen games meer spelen die ver onder 30fps droppen..
Maar zelfs hier nog drops naar 25fps...
Daar wordt ik nog steeds niet blij van..
Nieuwe AC wel als preorder bij Ubisoft geplaatst (Gold edition) maar ga hem pas in december spelen als we verhuisd zijn,nu geen tijd ivm klussen plus dat zaken als de surround set etc al in dozen staan. Hopelijk zijn de problemen met framedrops dan opgelost aangezien ik game met de Pro op een 4K tv(LG Oled)
Ubisoft heeft hem in ieder geval verzonden
[ Voor 3% gewijzigd door lubbertkramer op 25-10-2017 12:26 ]
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
"Wordt ik", daar word ik ook niet blij van.v8power67 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:13:
[...]
Maar zelfs hier nog drops naar 25fps...
Daar wordt ik nog steeds niet blij van..
Zonder gekheid: dit zijn echt fracties van dips. Het is niet zo dat de game seconden lang de 25 aantikt, want dat is inderdaad irritant.
Edit: Average zit aan het einde van het filmpje op 29.91. Dat is gewoon heel netjes voor een multiplatform Ubisoft game met zulke draw distances, zo een grote map en nog vóór de release met waarschijnlijk nog een aantal patches in het vooruitzicht.
[ Voor 23% gewijzigd door bram1984 op 25-10-2017 12:32 ]
Je moet nagaan dat de grote drops uit dat filmpje uit cutscenes komen he.
Bump
Wil graag de DLC zo snel mogelijk kopen als het kan!
Is het een probleem als ik de DLC van Dark Souls 3 aanschaf op amazon.de, maar mijn originele Dark Souls 3 game in Nederland is gekocht? Zijn DLC region locked, dus alle EU kan op alle EU, of country locked (ik zou dus alleen DLC op NL Playstation store kunnen kopen)? Scheelt me toch weer een tientje als ik op amazon bestel
Dan wacht ik de patches wel af. Met deze graphics verwacht ik gewoon locked 30fps.bram1984 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 12:28:
[...]
"Wordt ik", daar word ik ook niet blij van.
Zonder gekheid: dit zijn echt fracties van dips. Het is niet zo dat de game seconden lang de 25 aantikt, want dat is inderdaad irritant.
Edit: Average zit aan het einde van het filmpje op 29.91. Dat is gewoon heel netjes voor een multiplatform Ubisoft game met zulke draw distances, zo een grote map en nog vóór de release met waarschijnlijk nog een aantal patches in het vooruitzicht.
Wacht sowieso digital foundry review af want vrees dat er wel momenten zullen zijn dat fps flink dipt. Anders zou het geen echte ubi game zijn..
Voorlopig toch vol into gt sport dus effe wachten ermee is niet erg. Komt vanzelf een mooie aanbieding.
Ik wacht totdat AC in een kortingsbak ergens ligt, of een mede tweaker deze voor een goede prijs wil wegdoen.v8power67 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:27:
[...]
Dan wacht ik de patches wel af. Met deze graphics verwacht ik gewoon locked 30fps.
Wacht sowieso digital foundry review af want vrees dat er wel momenten zullen zijn dat fps flink dipt. Anders zou het geen echte ubi game zijn..
Voorlopig toch vol into gt sport dus effe wachten ermee is niet erg. Komt vanzelf een mooie aanbieding.
(EDIT) Daar komt bij dat ik nog te veel spellen heb die ik nog niet of nauwelijks heb gespeeld.
[ Voor 7% gewijzigd door dm-dutchman op 25-10-2017 13:47 ]
Dat vind ik wel een voordeel van SP spelletjes.. Die kun je gewoon na een poos goedkoop oppikken 
Bij MP games wil ik graag vanaf t begin 'meegroeien' om t te leren. Als je bij MP spelletjes na een jaar erin valt, ben je gewoon continu de sjaak als noob
Dat maakt t beginnen en leren er niet echt leuker op..
Bij MP games wil ik graag vanaf t begin 'meegroeien' om t te leren. Als je bij MP spelletjes na een jaar erin valt, ben je gewoon continu de sjaak als noob

[ Voor 26% gewijzigd door poor Leno op 25-10-2017 14:27 ]
Lijkt me sterk dat Nl een aparte regio is voor games. Dus ik vermoed dat je EU dlc op alle EU games werken!willieboy90 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 13:21:
BumpWil graag de DLC zo snel mogelijk kopen als het kan!
[...]
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Die F2P weekenden in CoD waren in dat opzicht altijd wel leuk. Volle lobbies met mensen die de map niet kenden. Goed voor je XP.poor Leno schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:24:
Dat vind ik wel een voordeel van SP spelletjes.. Die kun je gewoon na een poos goedkoop oppikken
[afbeelding]
Thanks voor je antwoord!-SaveMe- schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:30:
[...]
Lijkt me sterk dat Nl een aparte regio is voor games. Dus ik vermoed dat je EU dlc op alle EU games werken!
Is er toch wellicht iemand die het met 100% zekerheid kan zeggen? Het valt mij namelijk ook op in amazon dat je specifiek voor een Duitse versie en een Oostenrijkse versie kan kiezen. Vandaar dat ik een vermoeden had dat het country locked is.
Linkje naar aanbieding
haha tsja, liever toch idd de hunter dan de huntedbram1984 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:39:
[...]
Die F2P weekenden in CoD waren in dat opzicht altijd wel leuk. Volle lobbies met mensen die de map niet kenden. Goed voor je XP.
zolang er een PEGI logo linksonder op de hoes staat heb je de juiste versie. Dus de versie die hier in de NL winkels ligt. Staat er iets anders dan een PEGI logo linksonder ? dan heb je altijd een import-versie te pakken.
[ Voor 32% gewijzigd door Farabi op 25-10-2017 14:52 ]
Op de afbeelding van de achterkant van de Duitse kaart (ook al gaat het om een digitale download) staat vermeld dat het alleen geschikt is voor Duitse accounts.willieboy90 schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 14:47:
[...]
Thanks voor je antwoord!
Is er toch wellicht iemand die het met 100% zekerheid kan zeggen? Het valt mij namelijk ook op in amazon dat je specifiek voor een Duitse versie en een Oostenrijkse versie kan kiezen. Vandaar dat ik een vermoeden had dat het country locked is.
Linkje naar aanbieding
Als het om een PSN/SEN-code gaat met een vlaggetje, kun je er wel van uitgaan dat die alleen voor dat land geschikt is.
Overigens moet je tevens rekening houden met waar de fysieke versie vandaan komt. Bij discs uit de UK kun je bijvoorbeeld regelmatig alleen Britse DLC gebruiken; dan moet je dus een Brits PSN-account hebben om dit te kunnen registreren/kopen.
Bij Duitse versies heb je ook nog kans dat er geen Engelse audio/teksten beschikbaar zijn.
Eerste Assassins Creed Origins Review 8,8
PSVR Owner | PSN ID: ThaBEN_NL
Ik ben er op zich wel in geïnteresseerd maar ga deze niet meteen halen. Net zoals zoveel anderen heb ik een enorme backlog en SP spellen (zeker als het zeg maar AAA titels zijn) lenen zich wat mij betreft het beste om de aanschaf met een jaartje uit te stellen zodat je een Goty/Complete/Final/Hoezehetooknoemen editie kan aanschaffen met alle dlc etc. voor een lagere prijs.
Qua setting trekt het me wel en wat ik gezien heb van filmpjes ziet het er ook mooi uit.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Verwijderd
Crash Bandicoot™ N. Sane Trilogy nu met 25% korting voor €29,99:
https://store.playstation...07399_00-CRASHNSANETRLOGY
Ik kom nu al tijd te kort, dus ik sla em over.
https://store.playstation...07399_00-CRASHNSANETRLOGY
..Said no Dennis everVerwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2017 @ 18:12:

- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Is Pillars of Eternity een leuke game voor iemand die vooral niet van teveel lezen, zinnetjes kiezen tijdens gesprekjes en turn-based houdt?
De game stond nooit echt op mijn radar, maar ik lees er op zich wel goede dingen over.
RPG's als TW3 vind ik niet heel boeiend vanwege het lage tempo en het feit dat je soms tijdens een uur spelen een half uur shit doet waar ik helemaal geen zin in heb (gesprekjes voeren, ellenlange stukken tekst lezen). Ik vond zelfs veen van de gesprekken in Horizon echt zonde van mijn tijd en ook al die tekst en audio logs vond ik op het einde echt irritant worden en veel te veel tijd kosten.
De game stond nooit echt op mijn radar, maar ik lees er op zich wel goede dingen over.
RPG's als TW3 vind ik niet heel boeiend vanwege het lage tempo en het feit dat je soms tijdens een uur spelen een half uur shit doet waar ik helemaal geen zin in heb (gesprekjes voeren, ellenlange stukken tekst lezen). Ik vond zelfs veen van de gesprekken in Horizon echt zonde van mijn tijd en ook al die tekst en audio logs vond ik op het einde echt irritant worden en veel te veel tijd kosten.
Pillars is juist vooral veel lezen, lappen tekst, etc. Weinig gesproken dialoog. Lijkt me dus niet wat voor jou!bram1984 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:20:
Is Pillars of Eternity een leuke game voor iemand die vooral niet van teveel lezen, zinnetjes kiezen tijdens gesprekjes en turn-based houdt?
Divinity Original Sin klinkt als een betere optie. Sowieso de beste turnbased combat.bram1984 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:20:
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Thanks, dat bespaart me weer geld.-SaveMe- schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:23:
[...]
Pillars is juist vooral veel lezen, lappen tekst, etc. Weinig gesproken dialoog. Lijkt me dus niet wat voor jou!
@On_E Ik houd juist niet van turn-based, dus ook die sla ik dan over.
Ah verkeerd begrepen.bram1984 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 10:46:
[...]
Thanks, dat bespaart me weer geld.
@On_E Ik houd juist niet van turn-based, dus ook die sla ik dan over.
Mijn muziek : http://soundcloud.com/nyx_1978
Bovendien is Divinity 2 ook veel tekst!
De reviews van Assassin's Creed: Origins druppelen binnen. Bottomline is wel meer van hetzelfde, goede graphics en wat technische onvolkomenheden.
Lijkt me een prima game om op te pikken rond de €25,00.
Lijkt me een prima game om op te pikken rond de €25,00.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Reviews van ac:origin (85) en wolfenstein(87) vallen allebei hoog uit op opencritic.
http://opencritic.com/gam...nstein-2-the-new-colossus
http://opencritic.com/game/4503/assassins-creed-origins
http://opencritic.com/gam...nstein-2-the-new-colossus
http://opencritic.com/game/4503/assassins-creed-origins
NLZiet naar de PS4, zou nog wel eens een vervanging van een tv-abbo kunnen worden, maar 7,50 per maand voor live tv+alles terugkijken is best netjes.
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Mijn knoop is doorgehakt. Hoewel AC goed scoort, lees ik ook in diverse reviews over bugs, slechte voice acting en matige animaties. Kortom: dingen waaraan ik me relatief snel stoor. Ik ga dus eerst voor Wolfenstein (zojuist besteld) die nog hogere scores lijkt te halen. Ik ben bovendien wel weer eens toe aan een lineaire game in plaats van al die eindeloze open wereld meuk.
Origins gaat zeker komen, maar voorlopig even niet.
Is wel vaker met die AC games, weet je AC Unity nog?bram1984 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:05:
Mijn knoop is doorgehakt. Hoewel AC goed scoort, lees ik ook in diverse reviews over bugs, slechte voice acting en matige animaties. Kortom: dingen waaraan ik me relatief snel stoor. Ik ga dus eerst voor Wolfenstein (zojuist besteld) die nog hogere scores lijkt te halen. Ik ben bovendien wel weer eens toe aan een lineaire game in plaats van al die eindeloze open wereld meuk.
nothing stops this train
Dan maak je imho de betere keuze nu, tegen de tijd dat je Wolfenstein uit hebt zijn er misschien ook weer patches uitgekomen om dingen te verbeteren en is het spel ook weer wat goedkoper. win winbram1984 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:05:
39
Inderdaad leuk om eens gratis te proberen op de PS4 maar vervanging van TV abbo? NLZiet is maar 12 zenders, dat zal mijn Ziggo Connect MAX pakket nooit kunnen vervangen. (Maar misschien geen discussie om hier te voeren).Homeland schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:49:
NLZiet naar de PS4, zou nog wel eens een vervanging van een tv-abbo kunnen worden, maar 7,50 per maand voor live tv+alles terugkijken is best netjes.
Dan kun je net zo goed wachten tot de prijs naar €30 is op marktplaats/vraag en aanbod, nog meer win/winFietsbel schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:07:
[...]
Dan maak je imho de betere keuze nu, tegen de tijd dat je Wolfenstein uit hebt zijn er misschien ook weer patches uitgekomen om dingen te verbeteren en is het spel ook weer wat goedkoper. win win
nothing stops this train
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Heel vaagjes.Kol Nedra schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:07:
[...]
Is wel vaker met die AC games, weet je AC Unity nog?
Maar Origins is wel echt vele malen beter afgewerkt dan Unity, van wat ik lees. Ook de console versies hebben een stabiele performance (tijdens gameplay) en goede draw distances.
Yep, dat dus.Fietsbel schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:07:
[...]
Dan maak je imho de betere keuze nu, tegen de tijd dat je Wolfenstein uit hebt zijn er misschien ook weer patches uitgekomen om dingen te verbeteren en is het spel ook weer wat goedkoper. win win
Damn. ik moet SoW nog uitspelen. Dat red ik nooit voor morgen
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Tenzij je natuurlijk grof geld uitgeeft. Dacht je dat dit allemaal toeval was?-SaveMe- schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:23:
Damn. ik moet SoW nog uitspelen. Dat red ik nooit voor morgen
Wolfenstein 2 PS4 staat op 89 op Meta. Dikke scores.
http://www.metacritic.com...stein-ii-the-new-colossus
Laat AC Origins maar komen 
Krijg zojuist bevestiging dat de Gold Edition (destijds agv een foutje voor 59 euro kunnen preorderen) onderweg is; ik laat jullie wel weten of het wat is
Krijg zojuist bevestiging dat de Gold Edition (destijds agv een foutje voor 59 euro kunnen preorderen) onderweg is; ik laat jullie wel weten of het wat is
"The Sword of Destiny has two edges. You are one of them"
Het Nederlandse social media team van playstation heeft ook geen flauw idee wat ze aan doen zijn volgens mij. Posten net een bericht dat gran turismo sport native 4k is. https://www.facebook.com/pg/PlayStationNL/posts/
De user interface van GT Sport rendert in native 4K. Ze zeggen niet dat de hele game native 4K speelbaar isNieuwevolger schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:33:
Het Nederlandse social media team van playstation heeft ook geen flauw idee wat ze aan doen zijn volgens mij. Posten net een bericht dat gran turismo sport native 4k is. https://www.facebook.com/pg/PlayStationNL/posts/
Maar je hebt uiteraard gelijk dat dit gewoon misleidend is.
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
En een 92 op PU.nl. Damn son, dat wordt een nachtje doorhalen morgen.
http://www.pu.nl/artikele...-the-new-colossus-review/
Als ik het goed heb promote playstation nl de playstation ook met prey, ook al had het geen pro support destijds...ASNNetworks schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:35:
[...]
De user interface van GT Sport rendert in native 4K. Ze zeggen niet dat de hele game native 4K speelbaar is![]()
Maar je hebt uiteraard gelijk dat dit gewoon misleidend is.
Damn yo! Best game ever omgwtfbbq!!!bram1984 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:52:
En een 92 op PU.nl. Damn son, dat wordt een nachtje doorhalen morgen.
Nooit meer slapen
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Correct. Veel hoger scorend dan AC ook.dvdkiwi schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 14:59:
[...]
Damn yo! Best game ever omgwtfbbq!!!
Nooit meer slapen![]()
Ga jij eens even heel snel The Witcher 3 uitspelen dan!
[ Voor 3% gewijzigd door Superkiwi op 26-10-2017 15:06 ]
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Ik ga nog liever gewoon werken.dvdkiwi schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 15:05:
Ga jij eens even heel snel The Witcher 3 uitspelen dan!
Ik word in PS party ook altijd dood gegooid met: "Witcher zou je echt vet vinden, je hebt toch ook plezier in South Park is ook een RPG, dus koop de Witcher nou gewoon."
NEE VERDOMME, me no likey RPG.
- "Ja maar Horizon Zero Dawn wordt ook RPG genoemd."
Idd dan maar liever werken of zelfs nutteloos uit mijn neus eten.
NEE VERDOMME, me no likey RPG.
- "Ja maar Horizon Zero Dawn wordt ook RPG genoemd."

Idd dan maar liever werken of zelfs nutteloos uit mijn neus eten.
Ja vertel dat die eigenwijze Engelse maar eens, die draaien het zo dat Rocket League ook een RPG is, omdat je een autotje role played. Ja daaaag.......Lapras schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:22:
HZD was dan ook geen RPG.
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Nog steeds niet.Lapras schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 16:22:
HZD was dan ook geen RPG.
De lijn tussen action adventure en action RPG is tegenwoordig erg dun....
EDIT
Hmmm, ni in de store. Nog nooit van gehoord, maar ziet er wel interessant uit....
Gaat natuurlijk volledig verloren onder al het AAA geweld van morgen
EDIT
Hmmm, ni in de store. Nog nooit van gehoord, maar ziet er wel interessant uit....
[ Voor 59% gewijzigd door -SaveMe- op 26-10-2017 17:06 ]
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Eens, maar zolang een game een simpele skilltree heeft met gesprekjes die geen enkele invloed hebben op het verhaal, is het wat mij betreft geen RPG.-SaveMe- schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:04:
In hoeverre is TW eigenlijk een echte RPG? Ik heb niet ver genoeg gespeeld om deze vraag zelf te beantwoorden, maar je speelt natuurlijk met Geralt en niet een karakter dat je zelf uitbouwt/vormgeeft waarbij je een hele specifieke built krijgt. Toch?
Er zit geen character creation in TW3 voordat je het spel begint, maar daarna heb je wel een redelijk uitgebreide skill tree waarin je drie kanten op kan. Daarnaast is er een hoop gear en genoeg keuzes die de wereld beïnvloeden. Ik durf het wel een 'echte' RPG te noemen. Oftewel een eckte eckte.bram1984 schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:09:
[...]
Eens, maar zolang een game een simpele skilltree heeft met gesprekjes die geen enkele invloed hebben op het verhaal, is het wat mij betreft geen RPG.
In hoeverre is TW eigenlijk een echte RPG? Ik heb niet ver genoeg gespeeld om deze vraag zelf te beantwoorden, maar je speelt natuurlijk met Geralt en niet een karakter dat je zelf uitbouwt/vormgeeft waarbij je een hele specifieke built krijgt. Toch?
Dat zijn van die spellen waarvan ik ze snel in de PSPlus verwacht eigenlijk. Niet per definitie slecht maar meer een niche.-SaveMe- schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:04:
EDIT
[video]
Sowieso kan je je soms afvragen waarom kleine spellen tussen oktober en half januari gereleased worden. Je zit dan altijd met de hele grote titels als AC, CoD, BF etc.
The Witcher 3 is zeker een echt cRPG. Je eigen nieuwe character creeeren is niet een vereist om een RPG te zijn. Wel dat je een role played, quests hebt, dialogen, skills, builds (maw, je kiest welke skills jouw speelstijl ondersteunen, ipv dat gedurende game alle skills umlocked), wapen keuze, armor keuze, crafting, alchemy, inventory management, etc.
Zoals je ziet zit veel van dit ook in wat van oudsher de action advenures waren (HZD, FC, AC (zeker Origins, etc). Ik juich dat alleen maar toe vanwege mijn antieke voorliefde voor de cRPG. Action adventures vallen tegenwoordig ook in mijn game palet
EDIT
Goh! Mario Odyssee krijgt een Essential van Eurogamer. Stelletje fanboys
Zoals je ziet zit veel van dit ook in wat van oudsher de action advenures waren (HZD, FC, AC (zeker Origins, etc). Ik juich dat alleen maar toe vanwege mijn antieke voorliefde voor de cRPG. Action adventures vallen tegenwoordig ook in mijn game palet
EDIT
Goh! Mario Odyssee krijgt een Essential van Eurogamer. Stelletje fanboys

[ Voor 6% gewijzigd door -SaveMe- op 26-10-2017 17:57 ]
Ik denk dat voor veel (oudere?) spelers een rpg pas een rpg is als deze min of meer een (A)D&D sausje heeft. Baldur's Gate, Planescape Torment en dergelijke. Veel karakterontwikkeling, lappen tekst , uitgebreide skilltree, rng wapens/items en vrijwel altijd een (high)fantasy setting.
@bram1984 In die zin is TW3 niet een echte rpg. Je bouwt immers niet een karakter op vanuit het niets. Ook niet omdat dit uiteraard al deel drie is. Echter omdat je een behoorlijk uitgebreid (en volwassen) verhaal/zijverhalen hebt vind ik het wel meer een rpg dan bijvoorbeeld HZD.
@bram1984 In die zin is TW3 niet een echte rpg. Je bouwt immers niet een karakter op vanuit het niets. Ook niet omdat dit uiteraard al deel drie is. Echter omdat je een behoorlijk uitgebreid (en volwassen) verhaal/zijverhalen hebt vind ik het wel meer een rpg dan bijvoorbeeld HZD.
Ik ben zo'n old skool RPGer. En TW3 is echt wel een echte RPG in de legacy van RPG's als Elder scrolls en Gothic bijvoorbeeld. Je hebt idd de oude klassieke AD&D games, maar daarnaast een stroming ala Elder Scrolls, die een grote vrije wereld combineren met uitgebreide quests, verhaallijnen, etc. Tot die lijn behoort TW3. Maar het is echt 100% een RPG, niet eens casual!Vrijdag schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 18:34:
Ik denk dat voor veel (oudere?) spelers een rpg pas een rpg is als deze min of meer een (A)D&D sausje heeft. Baldur's Gate, Planescape Torment en dergelijke. Veel karakterontwikkeling, lappen tekst , uitgebreide skilltree, rng wapens/items en vrijwel altijd een (high)fantasy setting.
Pfff al dat gepraat over RPG's..
Er is maar 1 RPG
Er is maar 1 RPG
spoiler:
Waar schaffen jullie PlayStation Plus aan? Zag dat de mijn lidmaatschap afloopt en zag dat het 59,99 kost voor 12 maanden in de PlayStation Store. Zijn er kanalen om dit goedkoper aan te schaffen?
Ook net via de store gedaan.. zul je zien dat er morgen een aanbieding ergens isOosterF schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:25:
Waar schaffen jullie PlayStation Plus aan? Zag dat de mijn lidmaatschap afloopt en zag dat het 59,99 kost voor 12 maanden in de PlayStation Store. Zijn er kanalen om dit goedkoper aan te schaffen?
Over RPGs gesproken, dit gaat ook een pareltje worden
Begin 2018!
Begin 2018!
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Zit even de wiki te lezen. Ziet er interessant uit. Vooral ook omdat er geen magic en monsters in zitten, maar het gewoon om realisme draait. Het klinkt allemaal wel heel ambitieus allemaal. Ik ben benieuwd of ze dit waar kunnen gaan maken.-SaveMe- schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 23:58:
Over RPGs gesproken, dit gaat ook een pareltje worden
[video]
Begin 2018!
Ziet er inderdaad leuk uit. Video geeft een beetje het Journey sfeertje.-SaveMe- schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 17:04:
EDIT
[video]
Ik heb al paar weken in de storage 2,2Gb Other zitten die ik niet weg krijg. Ik heb de download lijst en upload lijst leeg gemaakt. Ik heb via safe mode de database gerestored maar zonder effect. Hebben jullie nog idee behalve dan de PS4 intialeseren? Anders moet ik alles opnieuw downloaden.
- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Gewoon initializen. Alles opnieuw downloaden is 's nachts zo gepiept. Ik heb het onlangs nog moeten doen toen ik 2 TB in mijn Pro zette. Was echt een fluitje van een cent.homernt schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 07:46:
Ik heb al paar weken in de storage 2,2Gb Other zitten die ik niet weg krijg. Ik heb de download lijst en upload lijst leeg gemaakt. Ik heb via safe mode de database gerestored maar zonder effect. Hebben jullie nog idee behalve dan de PS4 intialeseren? Anders moet ik alles opnieuw downloaden.
Edit: Wolfenstein heeft inmiddels de 90 aangetikt op Meta. Na Persona 5 en Undertale dus gewoon de hoogst scorende game van 2017. Niet slecht voor een lineaire shooter zonder multiplayer.
[ Voor 14% gewijzigd door bram1984 op 27-10-2017 08:58 ]
Ik heb net ingelogd op de psn store via de browser en daar stonden in download wachtrij heel veel mislukte downloads van Gran Turismo Sport wat ik al dacht dat het daar door was gekomen. Hoe dan ook ik heb ze verwijderd en hopelijk als ik vanavond thuis ben en PS4 aanzet wordt het recht getrokken. Anders maar initializen.bram1984 schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 08:53:
[...]
Gewoon initializen. Alles opnieuw downloaden is 's nachts zo gepiept. Ik heb het onlangs nog moeten doen toen ik 2 TB in mijn Pro zette. Was echt een fluitje van een cent.
Edit: Wolfenstein heeft inmiddels de 90 aangetikt op Meta. Na Persona 5 en Undertale dus gewoon de hoogst scorende game van 2017. Niet slecht voor een lineaire shooter zonder multiplayer.
Verwijderd
Ik heb na tijden ook weer een playstation gekocht!
PS4 Pro met Fifa 18, extra controller en The Last of Us
De kids gooien echter roet in het eten wat betreft game time voor papa
Haha, dat is hier ook met kinderen neemt je game time drastisch af.Verwijderd schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 10:55:
Ik heb na tijden ook weer een playstation gekocht!PS4 Pro met Fifa 18, extra controller en The Last of Us
![]()
Zijn er hier meer mensen hyped voor deze Japan/Hong Kong exclusive rhythm game?
De game heeft nu voor het eerst Engelse ondertiteling en Engelstalige menu's en is regio vrij op de PS4. Hierdoor kun je hem zonder moeite importeren en spelen, ook al spreek je geen Japans.
Er is een demo beschikbaar zowel in de Japanse als Hong Kong PSN store, echter de game is een stuk leuker indien je hem met een drumstel met stokjes kan spelen i.p.v. een DS4 controller.
Ik heb hem besteld via Play Asia met een 2e drumstel erbij
Volgende week donderdag wordt het al geleverd
Meer info: PSX - ‘Taiko No Tatsujin – Drum Session!’ is live in de Hong Kong PlayStation Store
Onderstaand de link naar de songlist inclusief video's hoe deze in de game zijn verwerkt.
Taiko No Tatsujin Song List
De game bevat standaard 70 nummers en de muziekkeuze is best uitgebreid en variërend.
De categoriën songs zijn als volgt:
Pop (Japanse J-pop)
Anime (Theme songs van bestaande Anime films & series)
Variety (Gekke liedjes zoals Pen-Pinapple-Apple-Pen
)
Vocaloid (Liedjes gezongen met gekke Japanse stemmetjes)
Classic (Klassieke muziek)
Game Music (Theme songs van game franchises)
Namco Original (Originele nummers specifiek gemaakt voor deze game)
O.a. de intro van Attack on Titan zit erin
En de theme song van Ryu van Street Fighter
Notitie: Er is ook versie van omgerekend rond de €80 op Japan PSN, dat is inclusief Season pass waarbij je nog eens 6 maanden lang elke maand een nieuw DLC pakket zult ontvangen.
De season pass lost kost circa €40
P.s.
Als bonus een filmpje van de arcade versie waar deze in Japan zeer populaire game serie op gebaseerd is
De game heeft nu voor het eerst Engelse ondertiteling en Engelstalige menu's en is regio vrij op de PS4. Hierdoor kun je hem zonder moeite importeren en spelen, ook al spreek je geen Japans.
Er is een demo beschikbaar zowel in de Japanse als Hong Kong PSN store, echter de game is een stuk leuker indien je hem met een drumstel met stokjes kan spelen i.p.v. een DS4 controller.
Ik heb hem besteld via Play Asia met een 2e drumstel erbij
Meer info: PSX - ‘Taiko No Tatsujin – Drum Session!’ is live in de Hong Kong PlayStation Store
Onderstaand de link naar de songlist inclusief video's hoe deze in de game zijn verwerkt.
De game bevat standaard 70 nummers en de muziekkeuze is best uitgebreid en variërend.
De categoriën songs zijn als volgt:
Pop (Japanse J-pop)
Anime (Theme songs van bestaande Anime films & series)
Variety (Gekke liedjes zoals Pen-Pinapple-Apple-Pen
Vocaloid (Liedjes gezongen met gekke Japanse stemmetjes)
Classic (Klassieke muziek)
Game Music (Theme songs van game franchises)
Namco Original (Originele nummers specifiek gemaakt voor deze game)
O.a. de intro van Attack on Titan zit erin
En de theme song van Ryu van Street Fighter
Notitie: Er is ook versie van omgerekend rond de €80 op Japan PSN, dat is inclusief Season pass waarbij je nog eens 6 maanden lang elke maand een nieuw DLC pakket zult ontvangen.
De season pass lost kost circa €40
P.s.
Als bonus een filmpje van de arcade versie waar deze in Japan zeer populaire game serie op gebaseerd is
[ Voor 51% gewijzigd door ThaBEN op 27-10-2017 11:41 ]
o..m..g... nooooooThaBEN schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:08:

- bram1984
- Sony PlayStation
- Sony
- Sony PlayStation 4
- Sony PlayStation 4 Pro
- Sony PlayStation VR
- Consoles
- VR-brillen
- Game-accessoires
- Gamecontrollers
Vanaf een jaar of 4/5 neemt deze weer toe, kan ik je vertellen.Jumpman schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:07:
[...]
Haha, dat is hier ook met kinderen neemt je game time drastisch af.
Dan moet je het alleen wel doen met Rayman en Knack enzo.
Prijzige game met controller: ~ € 95,00.ThaBEN schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:08:
[video]
Ik heb hem besteld via Play Asia met een 2e drumstel erbij![]()
P.s.
Als bonus een filmpje van de arcade versie waar deze in Japan zeer populaire game serie op gebaseerd is![]()
[video]
En hier nog een link naar de songlist inclusief video's hoe deze in de game zijn verwerkt.
O.a. de intro van Attack on Titan zit erin![]()
[video]
Haha, de officiële trailer is inderdaad heel erg overdreven vrolijk 'Japans' en ingestudeerd, maar de gameplay is echt verrassend leuk indien je ritme/muziek games leuk vindt.
Licht eraan hoe je het bekijkt, voor een vergelijkbare Guitar Hero game met gitaar betaal je ongeveer hetzelfde tijdens de launch. Je kunt de game voor circa €45 ook zonder drumstel kopen op de Japan/Hong Kong PSN store, maar dat neemt wel een stuk van de ervaring weg.
[ Voor 120% gewijzigd door ThaBEN op 27-10-2017 11:44 ]
Ik had m aangezet.. en toen ff snel geskipped naar t midden.. en toen was er allemaal geschreeuw.. en toen ramde ik snel op de spatiebalk om m te stoppen.. en toen.. en toen.. ging de hele pagina naar boven... Maar de video bleef door schreeuwenThaBEN schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 11:20:
[...]
Haha, de officiële trailer is inderdaad heel erg overdreven vrolijk 'Japans' en ingestudeerd, maar de gameplay is echt verrassend leuk indien je ritme/muziek games leuk vindt.

En toen moest ik snel weer scrollen om de video te vinden.. maar t geschreeuw bleef door gaan
En toen kon ik m eindelijk stoppen..
Ik ben er nog steeds niet helemaal overheen
Dit topic is gesloten.
Let op:
- Benieuwd of je een PS4 Slim of Pro moet kopen? Zoek eerst eens terug in dit topic voordat je die vraag stelt
- Geen discussies over tv's en monitoren, daar zijn andere subfora voor.
- Probeer, vooral bij minder bekende games, geen afkortingen te gebruiken
- Benieuwd of je een PS4 Slim of Pro moet kopen? Zoek eerst eens terug in dit topic voordat je die vraag stelt
- Geen discussies over tv's en monitoren, daar zijn andere subfora voor.
- Probeer, vooral bij minder bekende games, geen afkortingen te gebruiken