Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

Nicap

Tsssk....

Hoe bedoel je dat precies?
De EAP235 wall heeft in elk geval wel POE passthroug. Heb mijn EAP225 outdoor daar op aangesloten en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revo_Fx
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05-09 08:43
Nicap schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:23:
Hoe bedoel je dat precies?
De EAP235 wall heeft in elk geval wel POE passthroug. Heb mijn EAP225 outdoor daar op aangesloten en dat werkt prima.
Probleem is dat ik 1 kabel naar zolder heb lopen en mijn switch daar geen POE heeft. Ik denk dat ik een EAP245 kan zetten, voedend door de POE switch beneden en vervolgens op de 2de poort mijn algemene switch. Echter vind ik deze opstelling niet "logisch" omdat ik denk/vrees dat alle data van de switch (PC/NAS/...) door de AP zal passeren. Of ben ik hier totaal verkeerd in als leek.

De EAP235Wall heeft inderdaad zelfs POE Passthrough maar ik heb gelezen op de fora van TP link dat deze echter bedoeld is voor hotelkamers en daardoor het bereik tegenvalt t.o.v. de EAP225 en EAP245. Ook heeft deze geen fast roaming wat voor mij toch wel nodig is aangezien ik nogal vaak al bellend/skypend de rust van de zolder moet opzoeken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die EAP245 heeft intern ook gewoon een switch die een aantal Gbps kan verstouwen. Alleen niet wat je 'echte' switch kan natuurlijk (waarschijnlijk 16 Gbps backplane voor 8-poorts?).

Wat je je moet afvragen is hoeveel clients je gigabitverbinding simultaan gaan leegtrekken. En dan naar de cijfers kijken. Ik denk dat je je te druk maakt :).

Ik heb zelf trouwens de EAP235-Wall hier, één keer hoog tegen de muur (> 2m) en één keer min of meer op ooghoogte. Snelheden zijn OK op mijn 2x2 802.11ac laptop, met beide posities. Smartphone is een ander verhaal, die brengt het er maar bekaaid van af, met m'n Netgear R6800 met externe antennes werkt die veel beter.

Edit: net nog effe getest en m'n smartphone haalt op 5 GHz ~ 180 Mbps, dus dat lijkt wel snor te zitten. Kan helaas effe niet vinden of ie single-stream is maar vermoed van wel. Dus dat is wel OK.

[ Voor 45% gewijzigd door Borromini op 09-04-2021 23:03 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:28
Ik denk ook dat je systeem zeer overpowered wordt voor normale doeleinden. Denk aan streamen 2 kanalen netflix, een videobelverbinding en 2 streams muziek naast wat "bench-surfing" als wat zeker gaat lukken. En dat allemaal via WiFi tenminste, bij ons wordt het nog wel wat zwaarder belast en we merken nooit, maar dan ook nooit enige lag op het netwerk. Als ik dat vergelijk met een setje van 10 jaar geleden zijn dit soort systemen meer dan goed genoeg voor middengrote bedrijven (tot 60 personen), al kan ik dit niet onderbouwen (meer gevoelsmatig)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:27

Nicap

Tsssk....

Hopelijk is er hier iemand die me kan helpen om T-Mobile in te stellen in Omada.

Ik heb de kabel vanaf de "mediaconverter" van de glasvezel naar de WAN/LAN1 poort geplugged.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGHD4T4BZN0nboUTN-jXde3kEck=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xFFvcRbFSRZPlJiPDVIA5OHW.jpg?f=user_large

Verder bij VLAN ID 300 neegezet wat bij T-Mobile nodig is. Ik heb verder geen TV of wat, dus het gaat enkel om internet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgnNW3G5hqwjHVcmi3FjIdWTgjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XLs6j2RvPssKmgMBeF5IfiHc.jpg?f=user_large

Maar ingesteld met bovenstaande werkt het niet. De verbinding zelf werkt wel, want via de meegeleverde router is er gewoon verbinding. Heb de mediacopnverter ook al even uigezet en later weer aan, maar dat had ook geen effect.

Vergeet ik hier nog iets?
Er valt namelijk niet bijster veel in te stellen via Omada in de R605.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toro
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 10:57
Gedoe met de TL-R605 die ik vandaag binnengekregen heb.

Ik zag Tom Lawrence zijn YouTube filmpje over het Omada platform en zag daarin dat daar heel veel mogelijk was.

YouTube: Is The tp-link Omada SDN platform A UniFi Alternative?

Dus vanmiddag aan de slag met de binnengekomen r605 om het te integreren in mijn bestaande netwerk met niet TP-Link managed switches.

Wat ik wou doen was: VLAN's configureren, IP's toewijzen aan VLAN interfaces en DHCP pools toewijzen aan de VLAN interfaces.

VLAN's aanmaken lukt, vervolgens de rest niet. Ik kan nergens in de r605 de aangemaakte VLAN interfaces voorzien van IP's en wat niet meer.

Tevens zie ik nergens ook niet uitgebreide firewall instellingen om traffic van de ene VLAN te blokkeren naar de andere VLAN.

Tom zei in zijn YouTube filmpje dat alles ook zonder de controller in te stellen was per device. Ik dacht oké prima, dan neem ik alleen eerst die router en als het leuk is breid ik het allemaal wel uit nadien.

In het YouTube filmpje van Tom zie je dat d.m.v. de controller (Omada OC200 / of linux install van de controller) heel veel is in te stellen dus nu begin ik te twijfelen, heb ik niet de controller nodig om echt alles in te kunnen stellen :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:08
*knip*. Goed bedoeld, maar maak de volgende keer even een TR aan.

[ Voor 65% gewijzigd door rens-br op 18-04-2021 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Nicap schreef op donderdag 15 april 2021 @ 11:20:
Hopelijk is er hier iemand die me kan helpen om T-Mobile in te stellen in Omada.

Ik heb de kabel vanaf de "mediaconverter" van de glasvezel naar de WAN/LAN1 poort geplugged.

[Afbeelding]

Verder bij VLAN ID 300 neegezet wat bij T-Mobile nodig is. Ik heb verder geen TV of wat, dus het gaat enkel om internet.

[Afbeelding]

Maar ingesteld met bovenstaande werkt het niet. De verbinding zelf werkt wel, want via de meegeleverde router is er gewoon verbinding. Heb de mediacopnverter ook al even uigezet en later weer aan, maar dat had ook geen effect.

Vergeet ik hier nog iets?
Er valt namelijk niet bijster veel in te stellen via Omada in de R605.
Ik vind dat WAN/LAN verhaal een beetje raar : Waarom niet gewoon een Dedicated WAN Poort :?
toro schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 19:41:
Gedoe met de TL-R605 die ik vandaag binnengekregen heb.

Ik zag Tom Lawrence zijn YouTube filmpje over het Omada platform en zag daarin dat daar heel veel mogelijk was.

YouTube: Is The tp-link Omada SDN platform A UniFi Alternative?

Dus vanmiddag aan de slag met de binnengekomen r605 om het te integreren in mijn bestaande netwerk met niet TP-Link managed switches.

Wat ik wou doen was: VLAN's configureren, IP's toewijzen aan VLAN interfaces en DHCP pools toewijzen aan de VLAN interfaces.

VLAN's aanmaken lukt, vervolgens de rest niet. Ik kan nergens in de r605 de aangemaakte VLAN interfaces voorzien van IP's en wat niet meer.

Tevens zie ik nergens ook niet uitgebreide firewall instellingen om traffic van de ene VLAN te blokkeren naar de andere VLAN.

Tom zei in zijn YouTube filmpje dat alles ook zonder de controller in te stellen was per device. Ik dacht oké prima, dan neem ik alleen eerst die router en als het leuk is breid ik het allemaal wel uit nadien.

In het YouTube filmpje van Tom zie je dat d.m.v. de controller (Omada OC200 / of linux install van de controller) heel veel is in te stellen dus nu begin ik te twijfelen, heb ik niet de controller nodig om echt alles in te kunnen stellen :?
YouTubers... verschrikkelijk! :F

Je hebt gewoon de Omada Controller nodig om alles goed in te kunnen stellen! :P

Volgens mij is er eerder in dit topic al vaker gemeld dat bijvoorbeeld de accesspoints een eigen webGUI hebben, maar dat de instellingen daarin zeer beperkt zijn t.o.v. de Omada Controller webGUI omgeving.
Dat geldt waarschijnlijk ook voor de Routers :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:36

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottlekiss
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 05-09 00:11
Systeemtijd/dashboardtijd niet correct in de Omada Controller?

In de log's van de controller valt me op dat deze een tijdstempel hebben van een uur eerder dan de werkelijke tijd. De system time (onder preferences > controller status) blijkt inderdaad een uur te vroeg aan te geven, welke statistic/dashboard timezone ik ook kies (standaard Site's).

Vermoed dat deze fout veroorzaakt wordt door de onjuiste Time Zone instelling onder de General Settings. Deze staat op UTC+1 Amsterdam. Dit zou toch inmiddels UTC+2 moeten zijn, want zomertijd?
Is dit een bug in de software? Er is nog geen nieuwere controller firmware beschikbaar dan 4.2.11 zie ik.

Anderen hier ook last van?

[ Voor 5% gewijzigd door bottlekiss op 21-04-2021 12:44 . Reden: typo's en link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bottlekiss schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:40:
Systeemtijd/dashboardtijd niet correct in de Omada Controller?

In de log's van de controller valt me op dat deze een tijdstempel hebben van een uur eerder dan de werkelijke tijd. De system time (onder preferences > controller status) blijkt inderdaad een uur te vroeg aan te geven, welke statistic/dashboard timezone ik ook kies (standaard Site's).

Vermoed dat deze fout veroorzaakt wordt door de onjuiste Time Zone instelling onder de General Settings. Deze staat op UTC+1 Amsterdam. Dit zou toch inmiddels UTC+2 moeten zijn, want zomertijd?
Is dit een bug in de software? Er is nog geen nieuwere controller firmware beschikbaar dan 4.2.11 zie ik.

Anderen hier ook last van?
Yup dat was mij ook opgevallen, geen idee als het kwaad kan het ziet er wel raar uit. @TP-Link is deze bug al bekend?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
bottlekiss schreef op woensdag 21 april 2021 @ 12:40:
Toch niet helemaal: wij blijven altijd in UTC+1, maar krijgen daar 1 uur zomertijd bij. Overigens, UTC+1 heet Central European Time (CET), en in de zomer CEST: Central European Summer Time.

Hoe dan ook: bugje.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:50:
[...]

Toch niet helemaal: wij blijven altijd in UTC+1, maar krijgen daar 1 uur zomertijd bij. Overigens, UTC+1 heet Central European Time (CET), en in de zomer CEST: Central European Summer Time.

Hoe dan ook: bugje.
Inderdaad - en een vervelend bugje als je gebruik maakt van de scheduling mogelijkheden.
Ik maak gebruik van de Omada software controller en had gehoopt dat er dan gesync-ed zou worden naar de Linux klok => maar helaas-pindakaas.

Sinds october vorig jaar staat die op "wordt gefixed in de volgende release"... ben benieuwd hoe ze dat dan zien en welke "volgende" release dat dan gaat zijn.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:40
Hmmbob schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 06:50:
[...]
Toch niet helemaal: wij blijven altijd in UTC+1, maar krijgen daar 1 uur zomertijd bij.
Hier ben je toch echt wel verkeerd. UTC is hetzelfde als GMT, en is ahw een "tijdzone" zonder zomertijd.
Dus wij hebben hier in de winter UTC+1 (CET) maar in de zomer UTC+2 (CEST).

Zie ook : https://www.timeanddate.com/time/zone/netherlands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e515K116TFdZs_KynM6xyfc55_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gqvg0FPPvPGYYvoqORXporH1.jpg?f=user_large

Iemand al een changelog gevonden?
Op het moment van schrijven staat deze nog niet op de internationale product website.

https://www.tp-link.com/en/support/download/eap245/

Hi I'm a signature virus, copy and paste me into your .sig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Revo schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:44:
Op het moment van schrijven staat deze nog niet op de internationale product website.

Klopt - maar als je in de device list op upgrade klikt krijg je het volgende te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
This firmware fully adapts the Omada SDN platform and only compatible with Omada Controller v4.1.5 or above.
New Feature/Enhancement:
1. Add AI Roaming function.
2. Add Daylight Saving Time.
3. Add Dynamic VLAN function.
4. Set the default SSID encryption mode as AES.
Bug Fixed:
1. Fixed the bug that we can set invalid VLAN ID in Management VLAN settings.
2. Fixed the bug that the EAP may reboot abnormally during firmware upgrading and cause the device to brick.

Voor de volledigheid: dit wil niet zeggen dat de update/upgrade ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt => er is nog iets te kiezen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op maandag 26 april 2021 @ 20:05:
[...]

Klopt - maar als je in de device list op upgrade klikt krijg je het volgende te zien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
This firmware fully adapts the Omada SDN platform and only compatible with Omada Controller v4.1.5 or above.
New Feature/Enhancement:
1. Add AI Roaming function.
2. Add Daylight Saving Time.
3. Add Dynamic VLAN function.
4. Set the default SSID encryption mode as AES.
Bug Fixed:
1. Fixed the bug that we can set invalid VLAN ID in Management VLAN settings.
2. Fixed the bug that the EAP may reboot abnormally during firmware upgrading and cause the device to brick.

Voor de volledigheid: dit wil niet zeggen dat de update/upgrade ook daadwerkelijk uitgevoerd wordt => er is nog iets te kiezen... ;)
Zojuist voor de controller ook een update zag ik.
2. Add Daylight Saving Time. voor de EAP 245 dan zou dit ook in de controller zitten lijkt mij.

Helaas tijd loopt nog steeds een uur achter en ik zie nergens Daylight Saving Time in de oc200 controller.

Vinkje nodig bij Daylight Saving Time B)

[ Voor 10% gewijzigd door RobbyTown op 28-04-2021 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Staat er wel in => nu de rest nog... lijkt goed te komen... :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ny0rZHlRi5ot-Z4IQmZcRGjCKZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P0lL7MUEH9g5pMqBLuXANbxq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 28-04-2021 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:43:
Staat er wel in => nu de rest nog... lijkt goed te komen... :)

[Afbeelding]
Dank voor de screenshot moet blijkbaar aanvinken. Daylight Saving Time totaal niet gezien B)

Kunt het op 2 plekken instellen geen idee wat daar het nu van is
Settings > Site > Site Configuration (daar kun je geen ntp servers invullen)
Settings > Controller > General Settings

[ Voor 7% gewijzigd door RobbyTown op 28-04-2021 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbyTown schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:55:
[...]
Kunt het op 2 plekken instellen geen idee wat daar het nu van is
Settings > Site > Site Configuration (daar kun je geen ntp servers invullen)
Settings > Controller > General Settings
Meerdere controllers in verschillende tijdzones.
En dan kan het ook nog eens zo zijn dat er op site niveau geen controller is.

Ik heb me door TP-link laten vertellen dat dit Omada zijn roots heeft in de wereld van hotels.
En bij een wereldwijd opererende hotelketen kan ik me voorstellen dat het handig is om meerdere controllers hebben.

Daarop doorredenerend: ik verwacht dat diezelfde DST instelling er ook gaat zijn voor de losse netwerk spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:13:
[...]

Meerdere controllers in verschillende tijdzones.
En dan kan het ook nog eens zo zijn dat er op site niveau geen controller is.

Ik heb me door TP-link laten vertellen dat dit Omada zijn roots heeft in de wereld van hotels.
En bij een wereldwijd opererende hotelketen kan ik me voorstellen dat het handig is om meerdere controllers hebben.

Daarop doorredenerend: ik verwacht dat diezelfde DST instelling er ook gaat zijn voor de losse netwerk spullen.
Zo dacht ik ook alleen dat is toch 1 op 1 of denk ik fout?

Want de site en de controler bevinden zich toch op dezelfde locatie?

Ik heb nu Site: Thuis met een OC200 controller
Stel mijn pa daar moet ik ook wifi regelen woont in de UK andere tijd zone.
Dus dat word Site: Pa met een OC200 controller (zonder controller kan ik er remote niet bij)

Kan zo 123 niet is bedenken dat die 2 (site en controller) in afwijkende tijden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Kan iemand me vertellen of het met Omada mogelijk is om bepaalde draadloze netwerken te beperken tot een subset van de aangelosten AP's?

@Airw0lf daar kan je toch alleen de SSID van een netwerk veranderen? Niet een netwerk in zijn geheel niet uitzenden vanaf dat AP?
Airw0lf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:11:
[...]
Ja - klopt.

Ik heb aangenomen dat je dat wil doen zodat niemand er gebruik van kan maken?
Door er een ander SSID en wachtwoord van maken heb je effectief hetzelfde bereikt.
Andere optie is SSID ongemoeid laten en opnemen in een (ander?) VLAN.
Ik wil een bepaald SSID zoveel mogelijk tot een ruimte beperken, omdat het alleen in die ruimte van toepassing is. Het op andere plekken in het pand dan anders noemen of een ander wachtwoord geven lijkt een beetje een rare oplossing.
In dit geval gaat het om een ruimte waarn een TV hangt met een Chromecast die via die SSID benaderbaar is. Beetje onzinning om vanuit het hele pand daarheen te kunnen casten, ik wil eigenlijk dat SSID alleen zo dicht mogelijk bij die ruimte beschikbaar hebben.

[ Voor 104% gewijzigd door MerijnB op 28-04-2021 17:05 ]

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobbyTown schreef op woensdag 28 april 2021 @ 15:30:
[...]

Zo dacht ik ook alleen dat is toch 1 op 1 of denk ik fout?

Want de site en de controler bevinden zich toch op dezelfde locatie?

Ik heb nu Site: Thuis met een OC200 controller
Stel mijn pa daar moet ik ook wifi regelen woont in de UK andere tijd zone.
Dus dat word Site: Pa met een OC200 controller (zonder controller kan ik er remote niet bij)

Kan zo 123 niet is bedenken dat die 2 (site en controller) in afwijkende tijden zitten.
Je hebt ofwel een Omada router nodig. Ofwel een dito controller. Alleen een AP gaat inderdaad niet werken.

En als je kiest voor een router met een site-to-site VPN, dan heb je de situatie met verschillende tijdzones en één controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
:Y - kan ik je vertellen...
MerijnB schreef op woensdag 28 april 2021 @ 16:02:
het met Omada mogelijk is om bepaalde draadloze netwerken te beperken tot een subset van de aangelosten AP's?
Ja - dat kan... via een SSID-override per AP => eerst alle SSID's aanmaken en daarna per AP een override op de juiste SSID's.

[ Voor 12% gewijzigd door Airw0lf op 28-04-2021 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan iemand me vertellen of het met Omada mogelijk is om bepaalde draadloze netwerken te beperken tot een subset van de aangelosten AP's?

@Airw0lf daar kan je toch alleen de SSID van een netwerk veranderen? Niet een netwerk in zijn geheel niet uitzenden vanaf dat AP?
Ja - klopt.

Ik heb aangenomen dat je dat wil doen zodat niemand er gebruik van kan maken?
Door er een ander SSID en wachtwoord van maken heb je effectief hetzelfde bereikt.
Andere optie is SSID ongemoeid laten en opnemen in een (ander?) VLAN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Ik wil een bepaald SSID zoveel mogelijk tot een ruimte beperken, omdat het alleen in die ruimte van toepassing is.
Waarom eigenlijk?
Het op andere plekken in het pand dan anders noemen of een ander wachtwoord geven lijkt een beetje een rare oplossing.
Klopt - maar tis dat of in een ander VLAN stoppen - een andere mogelijkheid ken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

In dit geval gaat het om een ruimte waarn een TV hangt met een Chromecast die via die SSID benaderbaar is. Beetje onzinning om vanuit het hele pand daarheen te kunnen casten, ik wil eigenlijk dat SSID alleen zo dicht mogelijk bij die ruimte beschikbaar hebben.
En als je de vraag omdraait? Als in: waarom zou iemand willen casten naar een TV in een ruimte waar hij/zij zelf niet aanwezig is?

Terug on-topic:
Maar als dat je doel is, dan is een SSID override eigenlijk een prima, valide oplossing?
Stel het bedrijfsbrede SSID is VoorIedereen. En bij het AP in/nabij de TV-ruimte is dit aangepast naar tv-ruimte.

Of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MerijnB
  • Nu online
Airw0lf schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:38:
[...]

En als je de vraag omdraait? Als in: waarom zou iemand willen casten naar een TV in een ruimte waar hij/zij zelf niet aanwezig is?

Terug on-topic:
Maar als dat je doel is, dan is een SSID override eigenlijk een prima, valide oplossing?
Stel het bedrijfsbrede SSID is VoorIedereen. En bij het AP in/nabij de TV-ruimte is dit aangepast naar tv-ruimte.

Of mis ik nu iets?
Du ik moet óf in het hele pand een extra ssid introduceren en die in deze ene ruimte een ander ssid en vlan geven, of in deze ruimte een bestaand ssid slachtofferen om die daar om te zetten naar een ssid speciaal voor de chromecast. Klinkt allebei niet heel aantrekkelijk tbh.

A software developer is someone who looks both left and right when crossing a one-way street.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MerijnB schreef op woensdag 28 april 2021 @ 20:58:
[...]

Du ik moet óf in het hele pand een extra ssid introduceren en die in deze ene ruimte een ander ssid en vlan geven, of in deze ruimte een bestaand ssid slachtofferen om die daar om te zetten naar een ssid speciaal voor de chromecast. Klinkt allebei niet heel aantrekkelijk tbh.
Zoiets - ja.
Sorry - maar ik zie niet zo wat er mis mee is... enlighten me... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Uhm is WLAN groups daar niet de oplossing voor?

Je kan de AP die dichtste bij hangt een ander WLAN group toekennen. Dan is bij de AP die bij de TV hangt dat SSID alleen daar zichtbaar

Vanuit een OC200 gezien
Settings > Wireless Settings
Klik op WLAN Group en voeg er 1 toe. TV zone
Maak nu SSID aan (vergeet niet je normale wifi er ook bij te zetten)

Ga nu naar Devices. Klik op de AP die dichtste bij de AP hangt, rechtsboven tandwiel vervolgens WLAN Group kies nu TV zone.

[ Voor 44% gewijzigd door RobbyTown op 28-04-2021 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MerijnB
  • Nu online
RobbyTown schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:07:

Je kan de AP die dichtste bij hangt een ander WLAN group toekennen. Dan is bij de AP die bij de TV hangt dat SSID alleen daar zichtbaar

Vanuit een OC200 gezien

Ga nu naar Devices. Klik op de AP die dichtste bij de AP hangt, rechtsboven tandwiel vervolgens WLAN Group kies nu TV zone.
Dat klink veel beter, ga ik naar kijken d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobbyTown schreef op woensdag 28 april 2021 @ 22:07:

Vanuit een OC200 gezien

Bedankt voor de heldere uitleg - zo had ik hem nog niet bekeken.

Voor de zekerheid:
Het is dan de bedoeling dat de wifi-config van de schermen in die TV-zone enkel dat ene SSID zien - toch?

Hoe zou je dan (bijvoorbeeld) firmware updates van die schermen kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:45:
[...]

Het is dan de bedoeling dat de wifi-config van de schermen in die TV-zone enkel dat ene SSID zien - toch?

Hoe zou je dan (bijvoorbeeld) firmware updates van die schermen kunnen regelen?
Hangt een beetje van de bedrijf policy af en hoe je netwerk is ingericht :)

Stel dat bedrijf breed er tv's op de wifi hangen, die kunnen op de normale wifi (waar ook de werk laptops op zitten) of een soort SSID met IoT netwerkje, dus los van je netwerk dus met firewalls het een en ander kunt blokken.

Dus de AP die TV wlan group erbij krijgt moet ook de SSID erbij krijgen van het laptop netwerk.

Voorbeeld
default wlan group heeft nu het volgende dit word bedrijf breed zichtbaar
Companyname - Guest (bezoekers)
Companyname - Private (hier zitten de laptops op)
Companyname - IoT (voor de tv en ander speelgoed met uitzondering van de chromecast)

Nu moet die AP bij de TV hangt chromecast ssid uitzenden (als je dat verder door het hele pand niet wilt uitzenden) en de rest anders kun je met je laptop weer niets
tv wlan group heeft het volgende die moet je dus allemaal aanmaken, mocht je dus je ww aanpassen heb je 2x werk
Companyname - Guest (bezoekers)
Companyname - Private (hier zitten de laptops op)
Companyname - IoT (voor de tv en ander speelgoed met uitzondering van de chromecast)
Companyname - ChromecastTV (voor de chromecast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Dan maak je toch gewoon P2P verbinding met de Chromecast via de code die door de TV wordt weergegeven :?

Hoeft niet eens met je netwerk te zijn verbonden! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08-2024
Hoi allemaal, in eerste instantie ben ik een boompje begonnen in het componenten aankoopadvies forum voor het aanleggen van een goed netwerk in mijn nieuwe huis. Het ziet er steeds meer naar uit dat ik voor een TP Link oplossing ga. In mijn opzet wil ik 4 wall access points gaan plaatsen (2x 230, 2x 235). Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is dit genoeg om mijn hele huis dekking te geven? Zien jullie dingen waar ik rekening mee moet houden? Zit ik er misschien helemaal naast?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2210MP€ 133,95€ 133,95
2Access pointsTP-Link EAP230-Wall€ 59,95€ 119,90
2Access pointsTP-Link EAP235-Wall€ 66,25€ 132,50
1Modems en routersTP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router€ 46,40€ 46,40
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 59,95€ 59,95
Totaal€ 492,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 00:14
Jouw prijslijst en de tekst komen t.a.v. de access points niet overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08-2024
Theone098 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 12:49:
Jouw prijslijst en de tekst komen t.a.v. de access points niet overeen.
Excuus, aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

RobbyTown schreef op donderdag 22 april 2021 @ 22:33:
[...]

Yup dat was mij ook opgevallen, geen idee als het kwaad kan het ziet er wel raar uit. @TP-Link is deze bug al bekend?
Bedankt voor het melden, ik heb het doorgegeven. Ik weet niet of dit probleem reeds bekend is maar ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
TP-Link schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:24:
[...]

Bedankt voor het melden, ik heb het doorgegeven. Ik weet niet of dit probleem reeds bekend is maar ik houd jullie op de hoogte.
Gefixt bij de laatste release :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zit wat te worstelen met de vlan's.

Er is iets dat heet Interface en is zonder subnet-config.
En er is een met subnet-config.

Wanneer gebruik je nu welke?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Airw0lf schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:51:

Geen idee als hier wat aan hebt
YouTube: Creating VLANS, Wifi Networks And Bandwidth Control With TP-Link Omada die persoon heeft meerdere filmpjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!
In die filmpjes wordt alleen gesproken over vlan's die ingesteld staan als interfaces en daarmee samenhangend IP-subnetten. De inzet van de vlan variant zonder interface en subnet wordt niet besproken.

De filmpjes zijn wel duidelijk in de uitleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobbyTown schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:27:
[...]

Gefixt bij de laatste release :)
Inderdaad. Wat nog goed is om te weten:
  • de Linux variant van de controller software is nog niet beschikbaar.
  • de Windows variant is enkel beschikbaar via het TP-link forum
  • voor zover er gewerkt wordt met verschillende tijdzones: niet alle netwerk apparaten ondersteunen dit
Dit is de situatie op het moment van schrijven... kwestie van tijd dat het anders is... hopelijk geen weken of maanden... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 01-05-2021 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Revo schreef op maandag 26 april 2021 @ 16:44:
[Afbeelding]

Staat online (y)

https://www.tp-link.com/en/support/download/eap245/#Firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 22:51:

Gokje :

- VLAN Only config dus je bepaalt alleen op welke interfaces die actief is.
- Hele VLAN config inclusief gateway/DHCP/enz...

:? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-06 15:28
Beste Tweakers,

Heb zelf een klein netwerkje draaien met de volgende hardware OC200 en TL-R605 en TL-2008P en een EAP245 met verschillende VLAN's waaronder

Mgmt Vlan, een Local LAN/Wifi Vlan, en een Guest/Wifi Vlan.

Draaide eerst 1.7.4 op de OC200 en de laatse firmware voor de router en switch en op de EAP245 5.01 waarop ik op de switch wel de mgmt vlan kan selecteren en deze ook netjes connect status geeft in de dashboard maar ik krijg het niet voor elkaar om dit ook op de EAP245 aan te zetten.

Krijg dan melding van heartbeat missing en later disconnect in dashboard.

Zag dat er nu versie 1.8.0 voor de OC200 en 5.0.2 voor EAP245 uitwas deze beiden geinstalleerd maar krijg t nog steeds niet voor elkaar om mgmt vlan aan te zetten op de EAP245.

Iemand dit wel voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
@doeka Heb je wel de switchpoort waarop de EAP hangt goed insteld wat betreft de VLAN's die op de poort staan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabs0r
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 28-09-2023
Wat is het verschil in snelheiden up en downstream tussen de 605 en de 7206?
Zie dat de CPU van de 7206 sneller is en dat het onboard ram 512MB ipv 128MB is plus 4MB additioneel voor de SPI. Benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 20:41

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Klopt het dat als ik een reeds standalone draaiende TL-R605 toevoeg aan omada dat deze naar factory settings gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander817

sander817

gabs0r schreef op zondag 9 mei 2021 @ 01:08:
Zie dat de CPU van de 7206 sneller is en dat het onboard ram 512MB ipv 128MB is plus 4MB additioneel voor de SPI. Benieuwd naar de ervaringen.
Ik krijg bij de 605 gewoon volle snelheid bij 1gbit tweak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:13
-edit verkeerde topic-

[ Voor 104% gewijzigd door MaStar op 09-05-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabs0r
sander817 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 07:47:
[...]

Ik krijg bij de 605 gewoon volle snelheid bij 1gbit tweak
Hi Sander, dank voor je reactie. Dan draai je alle security opties? Meen dat deze TPL's geen IDS/IPS onboard hebben, zoals de Ubiquity Dream Machines dat wel hebben. Dat heeft veelal wel impact, SPI valt meen ik mee qua impact op de throughput.

Verder iemand ervaring met de VPN thoughput?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sander817

sander817

nee, gebruik hem alleen als router, voor de rest geen opties. Dus dat kan ik niet beoordelen, ook geen vpn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:12
Na lang wikken en wegen over Ubiquiti en andere SDN oplossingen heb ik afgelopen weekend een hele stapel TP-Link apparatuur besteld :)

Het doel is om in een flatje met dik betonnen muren overal goede wifi te hebben en alle onderdelen goed met elkaar samen laten te werken. Ook wil ik in de toekomst multicast IPTV kunnen kijken (wat de voornaamste reden was om niet voor Ubiquiti te gaan).

Zodra de hele zwik aangekomen is zal ik me ongetwijfeld melden met vragen :P

1Netwerk switchesTP-Link JetStream TL-SG2218€ 101,25€ 101,25
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2008P€ 81,65€ 81,65
2Access pointsTP-Link EAP620 HD€ 134,-€ 268,-
1Modems en routersTP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router€ 144,50€ 144,50
Totaal€ 655,35

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
gabs0r schreef op zondag 9 mei 2021 @ 22:44:
Meen dat deze TPL's geen IDS/IPS onboard hebben, zoals de Ubiquity Dream Machines dat wel hebben. Dat heeft veelal wel impact, SPI valt meen ik mee qua impact op de throughput.

Verder iemand ervaring met de VPN thoughput?
NOFI, maar wat denk je precies op te schieten met DPI of IDS/IPS in jouw situatie :?

De meesten zien de specificaties, lezen wat erover, hebben dan eigenlijk nog steeds geen idee waar het over gaat, sluiten het thuis aan en vervolgens kijken ze er nooit meer naar om of zetten die functie zelfs uit! _O- :+

Kortom : Laat het lekker voor wat het is en richt je op het zoeken van een router die voor jou fijn werkt! d:)b
Allemaal irrelevant gezien de vele Offloading functies/chips die erin zittten ;)
Zsub schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:56:
Ook wil ik in de toekomst multicast IPTV kunnen kijken (wat de voornaamste reden was om niet voor Ubiquiti te gaan).
Wat ben je van plan i.c.m. welke ISP :?

TP-Link Omada doet helemaal niet aan KPN IPTV i.t.t. de Ubiquiti UniFi lijn en dan i.c.m. de USG modellen of de EdgeRouters uit de Edge lijn ;)

[ Voor 14% gewijzigd door nero355 op 10-05-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
nero355 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:32:
[...]

TP-Link Omada doet helemaal niet aan KPN IPTV i.t.t. de Ubiquiti UniFi lijn en dan i.c.m. de USG modellen of de EdgeRouters uit de Edge lijn ;)
;___;

Janken. Het voordeel tegenover Ubiquiti leek me juist dat dit *wel* alles in één beheer-omgeving heeft zitten.

Mijn provider is https://www.gga.ch ;) Ik had in de specs gelezen dat de ER7206 IGMP proxy doet, net zoals de switches IGMP snooping kunnen. Als het goed is komt alles ongetagged binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabs0r
nero355 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 16:32:
[...]

NOFI, maar wat denk je precies op te schieten met DPI of IDS/IPS in jouw situatie :?

De meesten zien de specificaties, lezen wat erover, hebben dan eigenlijk nog steeds geen idee waar het over gaat, sluiten het thuis aan en vervolgens kijken ze er nooit meer naar om of zetten die functie zelfs uit! _O- :+

Kortom : Laat het lekker voor wat het is en richt je op het zoeken van een router die voor jou fijn werkt! d:)b

[...]

Allemaal irrelevant gezien de vele Offloading functies/chips die erin zittten ;)

[...]

Klopt allemaal bullshit die security features O-) .
Vraag niet beantwoord, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabs0r
Zsub schreef op maandag 10 mei 2021 @ 11:56:
Na lang wikken en wegen over Ubiquiti en andere SDN oplossingen heb ik afgelopen weekend een hele stapel TP-Link apparatuur besteld :)

Het doel is om in een flatje met dik betonnen muren overal goede wifi te hebben en alle onderdelen goed met elkaar samen laten te werken. Ook wil ik in de toekomst multicast IPTV kunnen kijken (wat de voornaamste reden was om niet voor Ubiquiti te gaan).

Zodra de hele zwik aangekomen is zal ik me ongetwijfeld melden met vragen :P

1Netwerk switchesTP-Link JetStream TL-SG2218€ 101,25€ 101,25
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2008P€ 81,65€ 81,65
2Access pointsTP-Link EAP620 HD€ 134,-€ 268,-
1Modems en routersTP-Link TL-ER7206 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-router€ 144,50€ 144,50
Totaal€ 655,35
Benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabs0r
sander817 schreef op maandag 10 mei 2021 @ 09:08:
nee, gebruik hem alleen als router, voor de rest geen opties. Dus dat kan ik niet beoordelen, ook geen vpn
Ok, dank voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:11
Ik heb geen cloud-toegang, dus moet mijn firmware zelf ophalen.
Het viel me wel op dat de Nederlandse TP-Link website vaak al firmware updates heeft die de Belgische niet heeft. Een groot deel van de Omada devices heeft zlefs geen Firmware beschikbaar op de BE site.

Voorbeeld voor de OC200:
- NL - Omada SDN Controller v4.3.5 - OC200(UN)_V1_1.8.0 Build 20210406
- BE - Omada SDN controller v4.1.5 - OC200(UN)_v1_1.7.0 Build 20200703

Ondanks de 'in your face' melding van TP link dat firmware vanaf een andere site dan van je eigen land de garantie void zijn er toch geen verschillen, of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 17:11
SonnyBBQ schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 12:55:
Ik heb geen cloud-toegang, dus moet mijn firmware zelf ophalen.
Het viel me wel op dat de Nederlandse TP-Link website vaak al firmware updates heeft die de Belgische niet heeft. Een groot deel van de Omada devices heeft zlefs geen Firmware beschikbaar op de BE site.

Voorbeeld voor de OC200:
- NL - Omada SDN Controller v4.3.5 - OC200(UN)_V1_1.8.0 Build 20210406
- BE - Omada SDN controller v4.1.5 - OC200(UN)_v1_1.7.0 Build 20200703

Ondanks de 'in your face' melding van TP link dat firmware vanaf een andere site dan van je eigen land de garantie void zijn er toch geen verschillen, of mis ik iets?
Er zit geen verschil tussen de firmwares op de NL en BE website, als ze hetzelfde versienummer hebben.

Sidenote:
Ik bekijk eigenlijk alleen de Global website, die is in het Engels en eigenlijk altijd als eerste up-to-date. Bijvoorbeeld de OC200: https://www.tp-link.com/en/support/download/oc200/#Firmware

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:43

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Voor de container-mensen onder ons (waaronder ikzelf ;) ), mbentley heeft ook een update gedaan dus je kunt updaten naar versie 4.3.5 als je dat wilt: https://hub.docker.com/r/mbentley/omada-controller

Ik heb zelf de update net binnen gehaald en DST maar even geconfigureerd: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8lK-UltMNybwLfC-OkZ-lUdRPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vsIzvrKVOzFF7tKxRgPHYPFt.png?f=fotoalbum_large

Nu bezig met het updaten van mijn EAP225's naar de laatste firmware dan heb ik dat ook maar gehad:
EAP225(EU) v3.0: 5.0.3

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Mr.Viper schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 13:56:

Nu bezig met het updaten van mijn EAP225's naar de laatste firmware dan heb ik dat ook maar gehad:
EAP225(EU) v3.0: 5.0.3
Ik zie alleen v5.0.0 online staan?
https://www.tp-link.com/nl/support/download/eap225/#Firmware

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 17:11
Global website gebruiken: https://www.tp-link.com/en/support/download/eap225/#Firmware

De Nederlandse, Belgische, Amerikaanse, Britse, Duitse, etc pagina's lopen vaak achter op de versie op de global pagina.

[ Voor 21% gewijzigd door job_h op 11-05-2021 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:23
Hier ook de upgrade naar 4.3 gedaan (mbentley in docker container).
Ik zet de image versie vast op 4.x, ben bang om hem op 'latest' te zetten (mochten er compatibiliteits issues zijn)

Daarna wilde ik mijn AP's upgraden maar je moet daarvoor de cloud controller hebben aan staan |:(

Ik heb het maar aan gezet om te upgraden, erna weer uit. Jammer dat dit nodig is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
7206 vooral gekocht omdat die SFP module heeft. Als de SFP module binnen is kan ik misschien meer vertellen :). (stap binnenkort over naar tweak internet only) Al zal het bij mij ook bij wat portforwards blijven, vpn gebruik zit niet op de planning. Zojuist binnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3piOsrNV2KKXyW83rdPfrIonAE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vE6Mr6EBmPUql6C6t1UmMIdX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
RobbyTown schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:50:
[...]

7206 vooral gekocht omdat die SFP module heeft. Als de SFP module binnen is kan ik misschien meer vertellen :). (stap binnenkort over naar tweak internet only) Al zal het bij mij ook bij wat portforwards blijven, vpn gebruik zit niet op de planning. Zojuist binnen
[Afbeelding]
Ah ik moet nog een paar weken wachten. Ik hoop dat de compatibiliteit van SFP modules goed is, heb er al eentje van de ISP hier, zou makkelijk zijn als ik die er direct in kan steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
gabs0r schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:49:
Klopt allemaal bullshit die security features O-) .
Vraag niet beantwoord, helaas.
Je kan bijdehand gaan doen, maar dat is wel vaak de realiteit en gezien het feit dat je die vragen zelf niet kan beantwoorden gok ik op dezelfde uitkomst! :)

Wil je zoiets echt goed doen dan kan je beter een dedicated Suricata setup draaien die vóór je router staat : https://suricata-ids.org/ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabs0r
nero355 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Je kan bijdehand gaan doen, maar dat is wel vaak de realiteit en gezien het feit dat je die vragen zelf niet kan beantwoorden gok ik op dezelfde uitkomst! :)

Wil je zoiets echt goed doen dan kan je beter een dedicated Suricata setup draaien die vóór je router staat : https://suricata-ids.org/ :P
Goed gekozen userid "Nero" merk ik 8)7 .
Uitdelen kun je, gokken niet.

Ben goed bekend met de materie maar ik vraag naar de ervaringen met de twee TP Link routers op dat gebied. Die heb ik namelijk niet, overweeg ze wel maar ervaringen van anderen zijn voor mij relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 11:25
Beste Gabs0r,

Ik draai al ruim een half jaar met 3 EAP, 2 managed PoE switches en een 7206. Alles beheert via de OC200 en dat gaat uitstekend met de verschillende VLAN en gast-netwerk.

Heb een keer een uitdaging gehad om de 7206 te adopten in de OC200. Via het TP-Link forum netjes instructies gekregen. Bij de laatste firmware update neemt dagelijks het geheugen in de 7206 toe. Via een wekelijkse reboot schema levert dat geen problemen op, maar toch. Daar heb ik ook melding van gemaakt in het TP-Link forum en dat zijn de nu aan het onderzoeken. Ze pakken dat netjes op.

Ik ben content met de TP-Link artikelen

De upstream en downstream hang ook van je ISP abo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Is hier toevallig iemand die de TP-ER7206 met KPN internet en I-TV aan de gang heeft gekregen zonder de ExperiaBox V10 er tussen?

Groetjes,
Bart

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bart.diepenbroe schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:54:
Is hier toevallig iemand die de TP-ER7206 met KPN internet en I-TV aan de gang heeft gekregen zonder de ExperiaBox V10 er tussen?

Groetjes,
Bart
Als ik vragen mag: heb je het aan de praat gekregen met de ExperiaBox er nog tussen?

MhG - Will

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabs0r
bart.diepenbroe schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 21:53:
Beste Gabs0r,

Ik draai al ruim een half jaar met 3 EAP, 2 managed PoE switches en een 7206. Alles beheert via de OC200 en dat gaat uitstekend met de verschillende VLAN en gast-netwerk.

Heb een keer een uitdaging gehad om de 7206 te adopten in de OC200. Via het TP-Link forum netjes instructies gekregen. Bij de laatste firmware update neemt dagelijks het geheugen in de 7206 toe. Via een wekelijkse reboot schema levert dat geen problemen op, maar toch. Daar heb ik ook melding van gemaakt in het TP-Link forum en dat zijn de nu aan het onderzoeken. Ze pakken dat netjes op.

Ik ben content met de TP-Link artikelen

De upstream en downstream hang ook van je ISP abo af.
Hi Bart,
Dank voor het delen van je ervaringen.
Beheer is idd wel een plus, mooie interface.
Memory leak zal in een volgende versie wel gefixed worden.
Heb zelf 1 Gb Ziggo en moet zeggen dat die qua levering vrij constant is. Eigenlijk nooit problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Airw0lf schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 22:05:
[...]

Als ik vragen mag: heb je het aan de praat gekregen met de ExperiaBox er nog tussen?

MhG - Will
En om dan maar meteen mijn eigen vraag te beantwoorden:
Net toch nog eens een poging gewaagd... het werkt zowaar... :Y oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Ja, met ExperiaBox er tussen is mij ook gelukt ;-) Ik ben op zoek naar de instellen voor de ER7206, maar dan zonder ExperiaBox en wel I-TV.

Heeft iemand die beschikbaar?

Bedankt!
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Doen jullie dan dubbel nat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Ja, nu helaas nog wel, omdat ik I-TV van KPN niet goed krijg :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Dan ga ik nog even wachten tot ze IPv6 gaan ondersteunen. Dan ga ik intern op IPv6 draaien. Dan hoef ik geen dubbel NAT te draaien. Moet ik alleen even kijken of ik KPN zo gek kan krijgen dat ze me groter dan een /64 geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dubbel NAT: ja.
Problemen: nog niet tegen gekomen.

Iedereen heeft het over problemen bij dubbel NAT.
Maar tot nu niet iets gelezen wat dan precies niet zou werken.
En ook niet werkend te krijgen is.

In mijn geval draait er achter de TP-link router o.a. een 3CX-VM met VoIP en twee KPN media-boxen. Op de Experiabox wordt met DMZ-forwarding alles doorgestuurd naar de TP-link router. UPNP is overal uitgeschakeld. Daar waar beslist nodig wordt port-forwarding ingezet.

De performance testen die uitgevoerd worden door de TP-link router laten geen vertragingen zien. Af en toe test ik met een laptop aangesloten op de ExperiaBox. De waardes van TP-link en de testen met de laptop zijn gelijk.

Kortom - eigenlijk het beste van twee werelden - geen moeilijk "gedoe" met een eigen router rechtstreeks op het glas van KPN. Waardoor het geheel binnen de KPN "standaard" blijft.
Verders toch alles kunnen doen/gebruiken zoals je dat in een kleine MKB-achtige "bedrijfssituatie" zou willen hebben.

Bijkomend voordeel is dat ik met een packet-sniffer kan monitoren wat er aan verkeer door die "DMZ" heen gaat. Om op die manier vinger aan de pols te houden zonder dat het ten koste gaat van de prestaties van de TP-link router door de inzet van port-mirroring.

Kortom - ben dik tevreden met mijn TP-link spulletjes en de huidige opzet! :)

[ Voor 6% gewijzigd door Airw0lf op 12-05-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
Gisteravond alles behalve de 7206 geïnstalleerd. Wat een heerlijke ervaring. Inpluggen en werken. Geen eindeloos gepruts, gewoon gaan. De switches ontdekken zelf wat hun uplink poort is, mochten mensen daar nog over twijfelen.

Wat ik wel jammer vind is dat de TL-SG2218 geen PoE heeft. Ik zou wel een 16-poorts switch willen, met (een beetje) PoE, zonder fans. Ook zijn de LEDs van de controller netwerk poort echt oogverblindend als het donker is in een kamer.

Maar de wifi tot nu toe is rock-solid, fast transition werkt perfect hoewel het verstopt zit onder de Advanced settings.

Ben benieuwd hoe het is als straks ook de gateway erbij hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
@nero355 na mijn weten wel heb verschillende setiings geprobeerd (tagged untagged) , maar verlies de Accespoint steeds.

Met de switch zelf geen problemen wel met de 3 accespoints. (WiFi 5 alles in 1 kit, router switch accespoints)

Allen hebben een static ip adres. Laatste firmware updates op de OC200 en EAP245 geinstalleerd maar blijf het probleem houden.

[ Voor 55% gewijzigd door doeka op 13-05-2021 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Zsub schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:52:
Wat ik wel jammer vind is dat de TL-SG2218 geen PoE heeft. Ik zou wel een 16-poorts switch willen, met (een beetje) PoE, zonder fans.
Daar zijn wel opties voor maar dan moet je waarschijnlijk buiten TP-Link of in ieder geval de Omada reeks kijken :
- HP Switches.
- De nieuwe of oude Ubiquiti UniFi modellen.
- Volgens mij hadden D-Link of Netgear ook nog iets dergelijks :)

Of je zet gewoon een reguliere TP-Link SG-108PE erbij :?
doeka schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:49:
@nero355 na mijn weten wel heb verschillende setiings geprobeerd , maar verlies de Accespoint steeds.
Dat is te weinig info om iets ermee te kunnen...

Leg eens uitgebreid uit hoe je setup eruit ziet :?

[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 13-05-2021 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
@nero355 Heb een OC200 die connectie maakt met een TL-SG2210MP op poort8 (Alleen mgmt lan)
Poort 1 gaat naar de TL-R605 Lan port (Trunk All Networks)
Poort 2 gaat naar een EAP 245 daarop alleen mgmt lan samen met een andere vlan voor de WiFi

Allen hebben een vast ip addres en zijn connected in de dashboard, zodra ik vinkje in de Eap voor mgmt aanzet duurt het even maar dan krijgt deze status disconnected in de dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
@nero355 Heb 3 vlans draaien,

Mgmt vlan
Home network
Guest network
Deze kunnen niet bij elkaar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zsub
nero355 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 15:50:
[...]

Daar zijn wel opties voor maar dan moet je waarschijnlijk buiten TP-Link of in ieder geval de Omada reeks kijken
Yeah, en ik vind het nu juist zo leuk dat ik alles in één controller heb zitten 8)7 Enige dat daar in de buurt PoE nodig zou hebben is een EAP620-HD, dus zo cruciaal is het allemaal niet. Maar gewoon. Zou leuk zijn als :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
doeka schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 16:03:
@nero355 Heb een OC200 die connectie maakt met een TL-SG2210MP op poort8 (Alleen mgmt lan)
Poort 1 gaat naar de TL-R605 Lan port (Trunk All Networks)
Poort 2 gaat naar een EAP 245 daarop alleen mgmt lan samen met een andere vlan voor de WiFi

Allen hebben een vast ip addres en zijn connected in de dashboard, zodra ik vinkje in de Eap voor mgmt aanzet duurt het even maar dan krijgt deze status disconnected in de dashboard.
Als op al die poorten VLAN 1 - Mgmt VLAN als Native/Untagged VLAN is ingesteld dan kan ik maar één reden bedenken waarom het niet werkt en dat is een bug in de webGUI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeka
@nero355 Het lijkt er wel op,

Ben wel benieuwd of iemand anders daar ook tegen aangelopen is.
Of ik doe toch iets verkeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schipperz
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-11-2024
Ben benieuwd of er al iemand is die de TP-Link TL r605 aan de praat heeft zonder de experia box er tussen (ik hoef alleen internet geen iTV) en zo ja wat hun hier als configuratie voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@schipperz

Dat is gewoon een kwestie van de PPPoE verbinding opzetten en de juiste VLAN Taggen aan de WAN kant als het goed is :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• schipperz
nero355 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:37:
@schipperz

Dat is gewoon een kwestie van de PPPoE verbinding opzetten en de juiste VLAN Taggen aan de WAN kant als het goed is :)
Ja je had helemaal gelijk bleek heel makkelijk te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!
schipperz schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Ja je had helemaal gelijk bleek heel makkelijk te zijn
En het resultaat? Merk je ergens een verschil - positief of negatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schipperz
Airw0lf schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 08:14:
[...]

En het resultaat? Merk je ergens een verschil - positief of negatief?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDDlFX9psA8uCJ4JF5cD1BiJ-Vw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gozZA4rQOpkGPUI4h5R1d9uP.png?f=fotoalbum_large

Ben toen ik nog in het ouderlijk huis woonde altijd heel tevreden met KPN glasvezel geweest alleen was dat niet met eigen setup.

Toen ik op mijzelf kwam te wonen was ik geforceerd om Ziggo te nemen en hier heb ik in het afgelopen jaar zoveel problemen mee gehad dat alles beter was dan die ellende.

Ik kan dus niet beoordelen of bovenstaande resultaten goed zijn. Maar heb sinds ik volledig over ben op TP-Link geen moment gehad dat WIFI niet werkte dat er momenten waren dat het internet offline was of welk ander haar uit trekkend gezeik. (inside joke :P ) Ook hoef ik nu nooit meer van ziggo splitters uit het abonnement overname punt (AOP) te trekken omdat dit (wat hun zelf hadden aangelegd een jaar geleden) de oorzaak zou zijn voor geen WIFI maar wel bekabeld internet.
Wel heb ik nog een probleem met TP-Link die ik graag zou willen oplossen:
Probleem: Een HOME VLAN laten praten met de apparaten in de IOT VLAN zonder dat de IOT VLAN apparaten dit mogen initieren met de HOME VLAN.

Op dit moment bij de volgende setup qua Switch ACL kan de HOME VLAN alleen bij IOT wanneer ik deze niet in de deny van de IOT zet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o1AAaVOpd4b3H4nsNfEtrXWIQek=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QE22wuJD2ETTBvF7poTXK8Ph.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GA_5q0CL6fmRndjkdQkVZHUc6FY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xD2cElyvn0rWU0mIe4fnYITB.png?f=user_large

Als iemand hier een oplossing voor heeft zou ik het graag weten (vermoed zelf dat ik op een firmware update moet wachten voor de Firewall rules. Om zoiets als https://robpickering.com/...entation-for-iot-devices/ voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:37:
@schipperz

Maar met TV en Internet werkt deze aanpak niet - toch?
Want twee V-LAN tags op de WAN kant gaat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
schipperz schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 21:12:
[...]

[Afbeelding]

Ben toen ik nog in het ouderlijk huis woonde altijd heel tevreden met KPN glasvezel geweest alleen was dat niet met eigen setup.

Toen ik op mijzelf kwam te wonen was ik geforceerd om Ziggo te nemen en hier heb ik in het afgelopen jaar zoveel problemen mee gehad dat alles beter was dan die ellende.

Ik kan dus niet beoordelen of bovenstaande resultaten goed zijn. Maar heb sinds ik volledig over ben op TP-Link geen moment gehad dat WIFI niet werkte dat er momenten waren dat het internet offline was of welk ander haar uit trekkend gezeik. (inside joke :P ) Ook hoef ik nu nooit meer van ziggo splitters uit het abonnement overname punt (AOP) te trekken omdat dit (wat hun zelf hadden aangelegd een jaar geleden) de oorzaak zou zijn voor geen WIFI maar wel bekabeld internet.
Wel heb ik nog een probleem met TP-Link die ik graag zou willen oplossen:
Probleem: Een HOME VLAN laten praten met de apparaten in de IOT VLAN zonder dat de IOT VLAN apparaten dit mogen initieren met de HOME VLAN.

Op dit moment bij de volgende setup qua Switch ACL kan de HOME VLAN alleen bij IOT wanneer ik deze niet in de deny van de IOT zet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als iemand hier een oplossing voor heeft zou ik het graag weten (vermoed zelf dat ik op een firmware update moet wachten voor de Firewall rules. Om zoiets als https://robpickering.com/...entation-for-iot-devices/ voor elkaar te krijgen.
Vreemde implementatie van tp-link. Normaal mag een apparaat niet initiëren maar wel (terug) praten naar de gateway van het vlan. Wellicht kun je intern nat toepassen? Word je niet vrolijk van maar als het werkt….

Edit: welke opties behalve network heb je nog meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:08:
Maar met TV en Internet werkt deze aanpak niet - toch?
Want twee V-LAN tags op de WAN kant gaat niet?
TP-Link schijnt inderdaad niet van plan te zijn om dat te gaan ondersteunen, maar je kan wel nog steeds op een dergelijk verbinding alleen de PPPoE verbinding werkend krijgen zonder het IGMP Proxy gedeelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:07:
[...]

TP-Link schijnt inderdaad niet van plan te zijn om dat te gaan ondersteunen, maar je kan wel nog steeds op een dergelijk verbinding alleen de PPPoE verbinding werkend krijgen zonder het IGMP Proxy gedeelte :)
Ok - maar even voor de zekerheid: wat gaat dat dan brengen?
Of misschien beter: wat hou ik dan nog over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schipperz
Theone098 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 15:45:
[...]

Vreemde implementatie van tp-link. Normaal mag een apparaat niet initiëren maar wel (terug) praten naar de gateway van het vlan. Wellicht kun je intern nat toepassen? Word je niet vrolijk van maar als het werkt….

Edit: welke opties behalve network heb je nog meer?
Hmm inderdaad een interne nat doen zou ik eigenlijk willen voorkomen door mijn onervarenheid.

Naast network security zijn er best veel instelbare opties voor it groups etc. Als ik je vraag tenminste goed begrijp?

Ik denk eraan om een help topic te maken op het tp link forum in de hoop dat hun een oplossing weten. Want anders gaan de lichten niet meer aan thuis haha

[ Voor 11% gewijzigd door schipperz op 22-05-2021 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
Ik zoek naar de opties onder type. Daar staat nu Network.

Soms moet je andersom denken en alle hosts blokken ipv het netwerk en die ene host alleen laten praten via een bepaalde poort en protocol naar een ander vlan. Dus van iot naar een ander vlan.
Of iot niet als netwerk blokken maar alle hosts apart.

Ik weet niet hoe tplink dit heeft bedacht maar soms werkt het anders dan verondersteld. Vandaar de vraag naar de opties onder type.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Airw0lf schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:45:
Ok - maar even voor de zekerheid: wat gaat dat dan brengen?
Of misschien beter: wat hou ik dan nog over?
Een werkende internetverbinding zonder IPTV zoals ik al zei :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schipperz
Theone098 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 15:11:
Ik zoek naar de opties onder type. Daar staat nu Network.

Soms moet je andersom denken en alle hosts blokken ipv het netwerk en die ene host alleen laten praten via een bepaalde poort en protocol naar een ander vlan. Dus van iot naar een ander vlan.
Of iot niet als netwerk blokken maar alle hosts apart.

Ik weet niet hoe tplink dit heeft bedacht maar soms werkt het anders dan verondersteld. Vandaar de vraag naar de opties onder type.
Sorry dat het een paar dagen heeft geduurt, ik was met vakantie en had geen tijd om een screenshot te maken voor je met de andere opties in het dropdown menu. Dit zijn de opties die Omado je daar bied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LODtvDnEwRVVAQZZmaYOX20mBqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/erarmHHcnwR7Mu1lihLZwmEy.png?f=user_large
Pagina: 1 ... 16 ... 62 Laatste