Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-05 15:50
Dat heb ik hier op het moment ook niet gezien die UI dat niet goed ondersteunt. |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-04 15:01

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

jimmy87 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:06:
Dat heb ik hier op het moment ook niet gezien die UI dat niet goed ondersteunt. |:(
Terwijl dat toch wel hele basale dingen zouden moeten zijn volgens mij? ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Priyantha Bleeker schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:02:
Ik zelf kreeg bovenstaande dus niet voor elkaar met de R605, uiteindelijk toch weer mijn OpenWRT opstelling terug live gezet waarbij ik dit zonder veel gedoe werkend kreeg.
Als ik heel eerlijk ben als iemand die zowel dit topic als die van het Ubiquiti UniFi gebeuren volgt :

Je kan gewoon het beste ALTIJD iets van OpenWRT of pfSense/OPNsense of zo als Router kiezen, want dat is zoveel uitgebreider en fijner dan wat TP-Link en Ubiquiti aanbieden dat je daar gewoon veel gelukkiger van wordt! :Y) d:)b

Voor interessante apparaten waarop je het kan draaien kan je terecht in dit topic : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
nero355 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:16:
[...]

Als ik heel eerlijk ben als iemand die zowel dit topic als die van het Ubiquiti UniFi gebeuren volgt :

Je kan gewoon het beste ALTIJD iets van OpenWRT of pfSense/OPNsense of zo als Router kiezen, want dat is zoveel uitgebreider en fijner dan wat TP-Link en Ubiquiti aanbieden dat je daar gewoon veel gelukkiger van wordt! :Y) d:)b

Voor interessante apparaten waarop je het kan draaien kan je terecht in dit topic : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP ;)
Probleem is natuurlijk een beetje dat je dan niet de hele omgeving in die controller hebt staan >:) Dat was voor mij destijds een reden om die udm pro te gaan gebruiken, achteraf gezien wel spijt van :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
jimmy87 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:25:
Probleem is natuurlijk een beetje dat je dan niet de hele omgeving in die controller hebt staan >:)
Dat was voor mij destijds een reden om die udm pro te gaan gebruiken, achteraf gezien wel spijt van :'(
Mja, ik zag het stiekem al aankomen, want ik had destijds een DrayTek 2820/2860 (Geweldig spul i.c.m. een xDSL lijn trouwens!) i.c.m. 3x UniFi UAP's dus ik heb de schade maar bij een € 100 kostende USG gehouden in de hoop dat men ooit alle functies die wel in de firmware zitten ook in de WebGUI beschikbaar zou maken, echter zal het waarschijnlijk nooit zover komen... -O-

Dus als dat kreng een keer implodeert of zo dan komt er gewoon weer wat non-Ubiquiti ervoor in de plaats! :Y) 8) :*)

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 15-02-2021 15:32 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

jimmy87 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Probleem is natuurlijk een beetje dat je dan niet de hele omgeving in die controller hebt staan >:) Dat was voor mij destijds een reden om die udm pro te gaan gebruiken, achteraf gezien wel spijt van :'(
Ja precies ;)
Dat was ook de reden waarom ik het tóch nog eens ging proberen, en dus mijn OpenWRT opstelling er even tussen uit had gehaald.
Ik had op Youtube het een en ander gevonden over hoe je nou die VLANs moest doen en daar DHCP pools aan kon koppelen en hoe de FW rules zouden werken.

Maar uiteindelijk kreeg ik het niet voor elkaar, en mijn vriend ook niet. Hij had al bijna een dedicated computertje gekocht om er OPNsense/pfSense op te zetten.
Maar ik ben in principe meer dan tevreden over de OpenWRT opstelling die we nu hebben, die werkt uitstekend en is stabiel én extreem zuinig.

Het voordeel van de OPNsense/pfSense zou er voor ons niet echt zijn, helemaal niet omdat er ook met die opstelling niet de mogelijkheid is om hem mooi te integreren in de controller, dus waarom extra geld uitgeven aan extra HW ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
Priyantha Bleeker schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Ja precies ;)
Dat was ook de reden waarom ik het tóch nog eens ging proberen, en dus mijn OpenWRT opstelling er even tussen uit had gehaald.
Ik had op Youtube het een en ander gevonden over hoe je nou die VLANs moest doen en daar DHCP pools aan kon koppelen en hoe de FW rules zouden werken.

Maar uiteindelijk kreeg ik het niet voor elkaar, en mijn vriend ook niet. Hij had al bijna een dedicated computertje gekocht om er OPNsense/pfSense op te zetten.
Maar ik ben in principe meer dan tevreden over de OpenWRT opstelling die we nu hebben, die werkt uitstekend en is stabiel én extreem zuinig.

Het voordeel van de OPNsense/pfSense zou er voor ons niet echt zijn, helemaal niet omdat er ook met die opstelling niet de mogelijkheid is om hem mooi te integreren in de controller, dus waarom extra geld uitgeven aan extra HW ;)
Waar draai jij jou openwrt nu op? Dedicated pc/ VM of iets van oude geflashte router?
nero355 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:31:
[...]

Mja, ik zag het stiekem al aankomen, want ik had destijds een DrayTek 2820/2860 (Geweldig spul i.c.m. een xDSL lijn trouwens!) i.c.m. 3x UniFi UAP's dus ik heb de schade maar bij een € 100 kostende USG gehouden in de hoop dat men ooit alle functies die wel in de firmware zitten ook in de WebGUI beschikbaar zou maken, echter zal het waarschijnlijk nooit zover komen... -O-

Dus als dat kreng een keer implodeert of zo dan komt er gewoon weer wat non-Ubiquiti ervoor in de plaats! :Y) 8) :*)
Tja, als die udm nog 2x crasht dan implodeer ik hem zelf wel, daar is een ruzie met de misses me het niet waard voor 8)7

Zat net een video te kijken van de Omada controller en die is wel heel erg gejat van de UI controller inderdaad.

[ Voor 29% gewijzigd door jimmy87 op 15-02-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
bart.diepenbroe schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:04:
Hi Timo,

Ik heb ook zo'n soort setup; 3 x EAP 245, 2 x SG2210 en de ER7206, het draait al weken goed en de anderen in het huishouden hoor ik niet meer klagen of slechte WiFi. Op elke etage hangt een EAP (in de woonkamer in de houtenkast; mag niet in het zicht van de vrouw ;-), op de overloop heel centraal boven en op de overloop op de zolder. Beeldbellen al lopend voor het huis gaat goed. En de VLAN zijn ook te doen, de kids hebben een VLAN, de pc voor games, IoT en werk laptops.

Succes ermee!
Heb jij die SFP poorten lekker benut of is alles via de RJ-45 poort gegaan :D ?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

jimmy87 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:54:
[...]

Waar draai jij jou openwrt nu op? Dedicated pc/ VM of iets van oude geflashte router?
Ik draai hem op een oude TP-Link Archer C7 v2.0. Die lag hier nog in ons nieuw gekochte huis van de vorige bewoners, dit was een zogenaamde Ziggo "Extra wifi-punt" maar stiekem dus een TP-Link Archer C7. Die heb ik eerst geflashed naar de stock TP-Link firmware en daarna een custom OpenWRT build waarin SFE flowoffload(https://github.com/gwlim/openwrt-sfe-flowoffload-ath79), waardoor de routing performance een behoorlijke boost krijgt.

Werkt uit de kunst kan ik zeggen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e0WRRDWSANbzcWSovLBmvtEYEwQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tv8epuFX8kH8R4LkhhZx2vNX.png?f=fotoalbum_large
Ding doet het iig zonder enige moeite allemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPgNp6RW98qpyn8OPHLZCEUpgCo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hQ7ODxN55YdMQ0u0tQvtzmmK.png?f=fotoalbum_large
Dit is de VLAN configuratie ;) heel simpel :9

[ Voor 0% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 15-02-2021 16:46 . Reden: quote was stuque ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
Interface ziet er wel heel clean uit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-05 21:02
jimmy87 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 14:54:
[...]

Dank voor de zeer uitgebreide tekst _/-\o_ Klopt ik zit nu in de UI scene, maar vanwege bovenstaande wat jij ook meldt ben ik aan het kijken naar Omada, klanten als proefkonijnen gebruiken liever niet op het moment met al dat thuis werken. Heb ook de FW van de ap's terug moeten zetten omdat een VPN opbouwen gewoon niet te doen was op de laatste versie, ik heb dat nodig maar voor de WAF was het ook noodzaak snel op te lossen :P Heb jij alleen hun AP's of ook de gateway?
Ik heb de router (605), de controller (oc200), 3 EAP's (de 225v3 uit mijn hoofd) en de managed switch (de 20 poorts, de naam ff kwijt) die elkaar allemaal lekker adopten zonder gedoe, en dan keurig in een mooi plaatje t zien zijn :)

Ga binnenkort ook aparte Vlan's maken zodat ik eea kan scheiden van elkaar (IOT, Streaming, veilig etc.). Day zou ik zeker niet kunnen met de ciso's, maar met de TP-link durf ik het wel aan. Daarbij is in dit draadje veel hulp aanwezig, ik heb er ook veel aan gehad. vandaar - pay it forward -, mijn lange tekst :)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R86Bakker
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-09-2024
Borromini schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 01:03:
Nu nog leuke in-wall AX modellen en we zijn er :D

Ik ben de EAP235-Wall zelf aan het proefdraaien op OpenWrt maar er zitten nog wat haken en ogen aan.
Hoe bevalt de EAP235? Ben erg benieuwd naar ervaringen, omdat ik zelf op zoek ben naar een goede inwall voor thuisgebruik, maar kan weinig vinden.

Over het algemeen lees ik veel positiefs over de Ubiquiti In Wall HD en ging mijn interesse hier naar uit, maar deze is wel vrij aan de prijs t.o.v. de EAP235. Nu is de Ubiquiti wel wat sneller op de 5ghz, maar ik vraag mij af of dit in de praktijk wel te merken is bij thuisgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je gaat dat denk ik zo goed als alleen merken als je 3-stream clients hebt (de Ubiquiti is volgens mij 3x3:3 op de 5 GHz band). In de praktijk zijn die er nauwelijks. Het zou ook een voordeel kunnen bieden als je heel veel clients hebt op je 5 GHz. De EAP235 is 2x2:2.

Heb zelf ook naar de In-Wall HD zitten kijken, maar de prijs is inderdaad niet mals. Daar heb je bijna drie keer een EAP235 voor als je wat rondkijkt.

Het signaal lijkt wel goed te zitten, maar zoals ik zei heb ik op de mijne een vroege build van OpenWrt, dus over het gedrag met de TP-Link-software kan ik helaas geen uitspraken doen. De snelheden die ik haalde bij testen (met OpenWrt ) leken over iperf wel dik OK te zijn.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• rfbroek
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Priyantha Bleeker schreef op maandag 15 februari 2021 @ 16:31:
[...]
Ik draai hem op een oude TP-Link Archer C7 v2.0.
Ja daar heb ik er ook 2 van, geflashed naar stock TPlink .
En dank voor de link!
Maar welk bestand moet ik precies kiezen voor OpenWRT? Ik zie de C7 er niet specifiek bij staan namelijk. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

rfbroek schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 21:42:
[...]

Ja daar heb ik er ook 2 van, geflashed naar stock TPlink .
En dank voor de link!
Maar welk bestand moet ik precies kiezen voor OpenWRT? Ik zie de C7 er niet specifiek bij staan namelijk. :?
Hoi @rfbroek je kunt die hier vinden:
https://github.com/gwlim/...her%20C7v2-mips74k-ath10k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-05 14:49
In mijn nieuwbouwhuis (180m2, 3 woonlagen, 2kapper) wil ik of een Deco M9 of een X20/X60 systeem aanschaffen. 3 stuks die ik allemaal bedraad aan ga sluiten. Het grootste verschil tussen de M9 en X die ik kan vinden is dat de X ondersteuning heeft voor wifi 6 en de M9 niet. Wat is de beste keus, of is dat niet zo eenvoudig te zeggen? Ik heb een 200mbit lijn (ziggo). De apparaten hoeven niet perse aan het plafond te worden bevestigd. Ik ben geen hele heavy user, maar wil in de toekomst wel zo lang mogelijk de volle bandbreedte kunnen benutten. Dus ook als bij wijze van de 1500mbit lijntjes standaard zijn.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Ik heb steeds dat mijn Ziggo Connectbox 2x voorkomt in het lijstje maar ook als onbekend device met mac-adress 00:00:00:00:00:00 8)7

Ik heb een beetje lopen knippen en plakken maar daardoor is te zien dat deze echt op poort 2 zit van de switch.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AVUBsaE2LJ-1L6cPN6PwWxhuaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WIPMmXFpKuGzgVbRWd2mV92x.png?f=fotoalbum_large

Hebben anderen dit ook of heeft iemand hier iets voor bedacht dat dit niet meer voor komt. Het vervuilt de logging nogal.

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
@Priyantha Bleeker Hartelijk dank!
Maar welke van de 4 moet ik kiezen?
En kan ik dan ooit nog terug naar stock TPlink?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

rfbroek schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:02:
[...]

@Priyantha Bleeker Hartelijk dank!
Maar welke van de 4 moet ik kiezen?
En kan ik dan ooit nog terug naar stock TPlink?
Ik denk dat je hiermee verder moet kunnen:
https://github.com/gwlim/...7-v2-squashfs-factory.bin

Als je vanaf stock firmware komt, altijd een firmware met '-factory' in de filename, als je vervolgens wilt upgraden naar een nieuwere versie kan je de '-sysupgrade' variant nemen.

En als je terug zou willen kan je dit eens lezen:
https://openwrt.org/toh/t...wdr7500?s[]=archer&s[]=c7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfbroek
  • Niet online
Nogmaals dank, erg leerzaam. _/-\o_
Ik wil over op Openwrt zodat ik VLAN kan instellen aan de WAN kant.
Voor de rest ben ik niet thuis in het tweaken van routers.
Is het gekozen bestand wat ik daarvoor nodig heb?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:33
Beste Hulleman,

Tip: echte Acces Points; TP-Link EAP245 v3 ik heb er op elke etage eentje hangen; woonkamer ligt die hoog in een kast, op de overloop aan het plafond en een op zolder in de nok. Ik hoor niemand meer klagen, echt een hele verbetering. Met een OC200 kan je ze gemakkelijk beheren of anders via de cloud. Ik heb geen aandelen TP-Link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
bart.diepenbroe schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:18:
Beste Hulleman,

Tip: echte Acces Points; TP-Link EAP245 v3 ik heb er op elke etage eentje hangen; woonkamer ligt die hoog in een kast, op de overloop aan het plafond en een op zolder in de nok. Ik hoor niemand meer klagen, echt een hele verbetering. Met een OC200 kan je ze gemakkelijk beheren of anders via de cloud. Ik heb geen aandelen TP-Link.
Moet je @Hulleman wel taggen of gewoon quoten :
Hulleman schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:01:
In mijn nieuwbouwhuis (180m2, 3 woonlagen, 2kapper) wil ik of een Deco M9 of een X20/X60 systeem aanschaffen. 3 stuks die ik allemaal bedraad aan ga sluiten. Het grootste verschil tussen de M9 en X die ik kan vinden is dat de X ondersteuning heeft voor wifi 6 en de M9 niet. Wat is de beste keus, of is dat niet zo eenvoudig te zeggen? Ik heb een 200mbit lijn (ziggo). De apparaten hoeven niet perse aan het plafond te worden bevestigd. Ik ben geen hele heavy user, maar wil in de toekomst wel zo lang mogelijk de volle bandbreedte kunnen benutten. Dus ook als bij wijze van de 1500mbit lijntjes standaard zijn.
Dit is echter geen TP-Link Mesh Topic dus die vraag hoort hier niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:13
nero355 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 00:12:
[...]

Moet je @Hulleman wel taggen of gewoon quoten :

[...]

@nero355 .... @Hulleman vraagt om advies en dat kan hij hier prima doen. En unquoted antwoorden is helemaal niet erg toch. Ik vind het een prima advies, zelfde configuratie hier thuis met EAP245 en OC200. Stabiel, alle gebruikers tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
nero355 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 00:12:
Ik dacht, dit tp link draadje komt het dichtst in de buurt van mijn onderwerp zonder een nieuw topic te openen. Thnx voor advies @Idefix70 en @bart.diepenbroe! Ga ik ook eens overwegen. Wat is het voordeel van dergelijke accespoints tov een mesh systeem?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:45
Access-points zoals hier bedoeld wordt zijn allemaal bedraad aangesloten. Dus ieder access-point heeft zijn eigen connectie naar de router en daarmee de volledige bandbreedte. Een mesh netwerk zoals jij hem bedoelt is alles draadloos. Jouw snelheid is niet alleen afhankelijke van de draadloze verbinding tot het access-point maar ook de verbinding van het access-point met de router. Als die ruk is kan jij wel 4 streepjes wifi hebben maar is je snelheid toch beneden peil

access-points en mesh zijn eigenlijk twee verschillende dingen. Een access-point is het punt waarmee een draadloos apparaat verbinding met het netwerk.

Mesh is een techniek waarmee connectie worden gedeeld met de andere accesspoints zodat jouw overgang tussen verschillende access-points naadloos. Is een stukje intelligentie dat is ingebouwd in jouw wifi netwerk.

De deco serie en de omada(EAP) series kunnen beide een mesh netwerk zijn. De deco series is duidelijk consumer gericht. De EAP zijn meer een prosumer/small business oplossing. Beide zijn valide oplossingen.

Wil je meer controle en configuratie mogelijkheden ga dan Omdada(EAP). Moet het gewoon werken ga dan Deco. Wil je zoveel mogelijk toekomst bestendig zijn ga dan voor wifi 6 producten. Beide lijnen hebben deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Seriph schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:52:
Access-points zoals hier bedoeld wordt zijn allemaal bedraad aangesloten.
Dus ieder access-point heeft zijn eigen connectie naar de router en daarmee de volledige bandbreedte.
Aan de andere kant : Zo'n 3x M4 setje kan je ook op die manier aansluiten! :)

Maar die hebben weer een aantal andere nadelen in het algemeen dus ik zou gewoon de Omada reeks pakken! d:)b
Een mesh netwerk zoals jij hem bedoelt is alles draadloos. Jouw snelheid is niet alleen afhankelijke van de draadloze verbinding tot het access-point maar ook de verbinding van het access-point met de router. Als die ruk is kan jij wel 4 streepjes wifi hebben maar is je snelheid toch beneden peil
Duurder setje nemen met fatsoenlijke backhaul, maar dan nog : Bedraad zal altijd beter zijn! :)
Mesh is een techniek waarmee connectie worden gedeeld met de andere accesspoints zodat jouw overgang tussen verschillende access-points naadloos. Is een stukje intelligentie dat is ingebouwd in jouw wifi netwerk.
Wat jij bedoelt is gewoon Roaming en dat bepaalt nog altijd de Client dus het is aan jou de taak de boel zo goed mogelijk in te richten daarvoor! ;)

Mesh heeft daar niks mee te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Seriph schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 18:52:
Access-points zoals hier bedoeld wordt zijn allemaal bedraad aangesloten. Dus ieder access-point heeft zijn eigen connectie naar de router en daarmee de volledige bandbreedte. Een mesh netwerk zoals jij hem bedoelt is alles draadloos.

Moet het gewoon werken ga dan Deco. Wil je zoveel mogelijk toekomst bestendig zijn ga dan voor wifi 6 producten. Beide lijnen hebben deze.
Thnx voor de uitleg. Ik heb wel in gedachte om in huis de mesh apparaten bedraad aan te sluiten aan de router. In huis heb ik op elke kamer internetpoorten in de muur die uitkomen in de meterkast. Router in meterkast, kabels in de router om te zorgen dat elke kamer internet heeft. Eventueel zet ik er eerst nog een gigabit switch tussen als ik meer poorten nodig heb. De mesh apparaten sluit ik dan bedraad aan in de internpoorten in de muur. In de overkapping wil ik denk ik wel een draadloze verbinding met een mesh apparaat (ligt iig nog geen kabel naartoe).

Het gaat er mij dus puur om dat ik een sterk wifi signaal in huis heb met (nagenoeg) volledige bandbreedte waar ik voor betaal. Via welk apparaat dat dan gaat is mij om het even. Ik vind het dan wel prettig om de mogelijkheid te hebben om in de tuin een ontvanger draadloos te kunnen koppelen. De prijs van de TP link X20 staat me wel aan. Drie apparaatjes voor € 249. Lijkt toekomst bestendig door wifi 6 en kan een hoge bandbreedte aan.

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 22-02-2021 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:13
Hulleman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:19:
[...]De prijs van de TP link X20 staat me wel aan. Drie apparaatjes voor € 249. Lijkt toekomst bestendig door wifi 6 en kan een hoge bandbreedte aan.
En dan heb je prima apparaten in huis en jij bent er heel tevreden mee dus doen! En dan is het off-topic geworden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Hulleman schreef op maandag 22 februari 2021 @ 14:19:
Ik vind het dan wel prettig om de mogelijkheid te hebben om in de tuin een ontvanger draadloos te kunnen koppelen.
Ik heb dat zo opgelost :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!
:*)

TP-Link heeft die ook in de Omada Serie : pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
ha, nice! dank voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Laatst online: 17:53

flanger

That Guy

Iemand zicht of TP-Link een betaalbare 16-poort managed switch zal aanbieden in de Omada serie?

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
flanger schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:03:
Iemand zicht of TP-Link een betaalbare 16-poort managed switch zal aanbieden in de Omada serie?
Define "betaalbaar" :)

Dat zal voor iedereen anders zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Er zijn wel wat oudere die stiekum geschikt zijn gemaakt voor Omada, maar dat is allemaal vrij lastig om te weten welke dat precies zijn, welke versies met welke firmware enzo.... Ik heb het geprobeerd met een 10-poorts, maar kwam net tekort. Uiteindelijk maar terug gestuurd en maar de portemonnee getrokken voor de 24-poorts POE switch. Nu heb ik wel veel poorten over, en een flinke geluidtoename vanwege de kleine en "luidere" fans die de boel koel houden (bedoeld voor in een hete serveromgeving/kast). Een 16-poorts was perfect geweest....

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

flanger schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:03:
pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2218

Dat is de meest voordelige 16-poorts TP-Link switch met Omada support als ik het zo zie :)
Dus voor minder dan 100 euro al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 08:26:
[...]

pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2218

Dat is de meest voordelige 16-poorts TP-Link switch met Omada support als ik het zo zie :)
Dus voor minder dan 100 euro al.
Hmmm, ik zie wel dat sommigen ermee adverteren, echter TP link zelf geeft niets over deze switch en de Omada support? Verder wel een geschikte switch lijkt me!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
wowly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:40:
[...]

Hmmm, ik zie wel dat sommigen ermee adverteren, echter TP link zelf geeft niets over deze switch en de Omada support? Verder wel een geschikte switch lijkt me!
https://www.tp-link.com/e...ada-sdn-switch/tl-sg2218/

Wel Omada dus
Integrated into Omada SDN: Zero-Touch Provisioning (ZTP)*, Centralized Cloud Management, and Intelligent Monitoring.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
Ja ja ik zie het nu ook. Hmm had ik mezelf enkele euro's kunnen besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Yep, ik las het op de support pagina van die specifieke switch ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 08:57
Om een (incompleet) overzicht te krijgen van welke Switches ondersteund worden kan je het best de download pagina van de Omada Controller software bekijken.
https://www.tp-link.com/n...ller/#Controller_Software

Dit zijn de supported devices in de V4.2.11 changelog, van 2021-02-09.

Switches:
TL_SG3428MP_V1,
TL_SG3428_V1,
TL-SG2210MP_V1,
TL-SG2210P_V3.20,
TL-SG2428P_V1,
TL-SG2008P_V1,
TL-SG2008_V3,
TL-SG3428X_V1,
TL-SG3428XMP_V1,
TL-SG3210XHP-M2_V1,
TL-SG3452P_V1,
TL-SG3452_V1,
TL-SG3428MP_V1,
TL-SG3210_V3,
TL-SG2218_V1,
TL-SL2428P_V4.2
Wi-Fi punten:
EAP110_V4 3.20.0 Build 20200525 Rel. 36899 and above
EAP115_V4 3.20.0 Build 20200525 Rel.36931 and above
EAP225_V3 2.20.0 Build 20200422 Rel. 70513 and above
EAP245_V3 2.20.0 Build 20200423 Rel. 36779 and above
EAP115-Wall_V1 1.20.0 Build 20200509 Rel. 63986 and above
EAP225-Wall_V2 1.20.0 Build 20200422 Rel. 70504 and above
EAP110-Outdoor_V3 3.20.0 Build 20200511 Rel. 33388 and above
EAP225-Outdoor_V1 1.20.0 Build 20200422 Rel. 70543 and above
EAP265 HD_V1, EAP230-Wall_V1, EAP235-Wall_V1, EAP660 HD_V1, EAP620 HD_V1
En routers/gateways:
TL-R605_V1,
TL-ER7206_V1
Mocht je interesse hebben in een specifiek model dat er niet tussen staat, kijk dan even op de op de support pagina van die specifieke switch zelf. Wellicht heeft die switch een firmware update gehad om hem compatible te maken. Bijvoorbeeld de TL-SG2210P v3.0 die ik een firmware update naar v3.20 gegeven heb, of de T1500G-8T v2.0 welke sinds 2020-09-22 een Omada compatible firmware heeft (maar wel End-Of-Life zou zijn volgens de Amerikaanse website).

[ Voor 79% gewijzigd door job_h op 23-02-2021 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
wowly schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 09:49:
Ja ja ik zie het nu ook. Hmm had ik mezelf enkele euro's kunnen besparen :)
Maar je hebt nu wel zowel 24 poorten als PoE op je Switch en dat kost altijd gewoon wat meer! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flanger
  • Laatst online: 17:53

flanger

That Guy

job_h schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 10:54:
Om een (incompleet) overzicht te krijgen van welke Switches ondersteund worden kan je het best de download pagina van de Omada Controller software bekijken.
https://www.tp-link.com/n...ller/#Controller_Software

Dit zijn de supported devices in de V4.2.11 changelog, van 2021-02-09.

Switches:

[...]

Wi-Fi punten:

[...]

En routers/gateways:

[...]

Mocht je interesse hebben in een specifiek model dat er niet tussen staat, kijk dan even op de op de support pagina van die specifieke switch zelf. Wellicht heeft die switch een firmware update gehad om hem compatible te maken. Bijvoorbeeld de TL-SG2210P v3.0 die ik een firmware update naar v3.20 gegeven heb, of de T1500G-8T v2.0 welke sinds 2020-09-22 een Omada compatible firmware heeft (maar wel End-Of-Life zou zijn volgens de Amerikaanse website).
Thanks, de laatste changelog is wel duidelijk hierin! Volgens mij is die er wel nog niet voor de OC200, dus nog even afwachten.

Ik mis nog wel het gat met een 16-poorts met POE & VLAN ondersteuning :-)

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
nero355 schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:18:
[...]

Maar je hebt nu wel zowel 24 poorten als PoE op je Switch en dat kost altijd gewoon wat meer! :)
POE(P)! nu zeg je wat, dat had ik idd nodig! Ik dacht al, 100 piek teveel betaald..... dankje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:49
Ik heb interesse in de TL-R605 router welke in het Omada ecosysteem te beheren is. Deze moet een Fritzbox van Trined vervangen waardoor het noodzakelijk is om op de WAN-poort VLAN6 (PPoE internet) en VLAN4 (Interactieve TV) te taggen op één WAN poort. Ik zag het niet in de handleiding staan, maar volgens Routershop was dit wel mogelijk.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of kunnen jullie binnen Omada eens kijken of dit mogelijk is?

Een andere mogelijkheid is om de verbinding direct op de switch binnen te laten komen en met de juiste VLAN-tags en dan pas naar de Router en vervolgens weer naar de switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

Nicap

Tsssk....

Even een vraagje over de poorten op de R605 router i.c.m. Omada. Zijn alle rules en settings ook van toepassing op deze poorten? Oftewel, zijn de poorten op de router ook managed poorten?

Ik heb nu namelijk een 24 poort switch van Netgear welkeik wil vervangen door een Omada capabel switch. Nou is er geen 16 poort switch op dit moment en 24 poorten heb ik niet meer nodig. In theorie zou ik met een 8 poort switch en de 3 vrije poorten op de router genoeg hebben.

Maar is het dus ook zo dat ik met de ingestelde regels ook die 11 poorten allemaal in kan stellen?

Als ik namelijk in Omada op switch klik zie ik geen switch staan. Dus ik vraag het me af.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:45
nielsn schreef op maandag 1 maart 2021 @ 15:25:
I...op de WAN-poort VLAN6 (PPoE internet) en VLAN4 (Interactieve TV) te taggen op één WAN poort. Ik zag het niet in de handleiding staan, maar volgens Routershop was dit wel mogelijk.

Hebben jullie hier ervaring mee? Of kunnen jullie binnen Omada eens kijken of dit mogelijk is?

Een andere mogelijkheid is om de verbinding direct op de switch binnen te laten komen en met de juiste VLAN-tags en dan pas naar de Router en vervolgens weer naar de switch.
Ik kan in mijn Omada controller v4.2.8 slechts 1 VLAN instellen. Ik heb het niet in detail bekeken, maar ik dacht dat de R605 in standalone mode (zonder Omada controller) je iets meer kon? Maar dat kan ik je niet garanderen.
Edit: Je kan bv. wel op WAN1 vlan6 zetten en op WAN2 dan vlan4. dat is wel mogelijk. En dan waarschijnlijk een LAN-'interface' maken voor elke wan-poort. Misschien dat je het zo kan oplossen? Kanttekening: je kan niet meer dezelfde vlan id gebruiken in je interne LAN (althans, ik krijg dan een foutmelding dat de vlan id al in gebruik is)

(Ik heb voor een soortgelijk doeleinde (WAN DHCP gebruiken op LAN VLAN) ook een andere switch moeten inschakelen (die wel de vlans mooi kon scheiden) die heen en weer lust met de Omada-controller switch en router, maar voorlopig lukt het me dus niet enkelmet de Omada controlled switches. De VLAN functionaliteit is nog iets te beperkt voor mijn usecase. Of ik heb het gewoon verkeerd ingesteld, dat kan ook :D)
Nicap schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:56:
Even een vraagje over de poorten op de R605 router i.c.m. Omada. Zijn alle rules en settings ook van toepassing op deze poorten? Oftewel, zijn de poorten op de router ook managed poorten?
...
Maar is het dus ook zo dat ik met de ingestelde regels ook die 11 poorten allemaal in kan stellen?

Als ik namelijk in Omada op switch klik zie ik geen switch staan. Dus ik vraag het me af.
Ik kan in de Omada Controller v4.2.8 van m'n OC200 geen enkele poort echt managen van de R605 voor het LAN gedeelte. Lijkt me nog een tekortkoming in de huidige versie. Hopelijk wordt dat in de toekomst aangepast?

Switch (TL-SG2008P) heeft een tab 'Ports' om de poorten te configureren (vlans, LAGs, etc)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lrZZG2P.png

Bij de R605 kan je dit niet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3sRtFXJ.png

[ Voor 7% gewijzigd door TimoLimo op 02-03-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 10:53
Meer mensen die alleen maar wifi clients zien in de omada software? alle lan clients zijn verdwenen,,,,,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXF004xXsgMX5MDapxvhsT6mPPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxgN93qPFlsEuKo0FqWDJcTh.jpg?f=fotoalbum_large

is opgelost. Er was een firmware update voor de TL-R605

[ Voor 70% gewijzigd door anconakip op 04-03-2021 13:11 ]

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:45
Hier worden ze allemaal, wired en wireless, nog correct weergegeven (v4.2.8 op OC200).Misschien dat anderen dit probleem hebben? Is het na verloop van tijd? Is het de eerste keer? zo ja, hoelang draait alles al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:49
Het ziet er naar uit dat twee VLAN's op een WAN-poort niet gaat werken, daarom ben ik op zoek naar een andere manier om het toch werkend te krijgen.

Wat ik lees op het het internet zou het moeten werken wanneer ik alles configureer zoals hieronder schematisch is weergegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rMYgBmwjgPTBw1JPoragRqASZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YQfm23lvkXsLp0wuZ17gpBe1.png?f=user_large

Denken jullie dat het zo gaat werken? Of hebben jullie nog tips of op- aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-jvl
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 13-03-2022
Ik heb 2 eap225 en een eap225 wall die ik heb geconfigureerd via de controller software.
Zeer regelmatig heb ik geen WiFi in het hele huis.
Als ik dan inlog op de controller software staan alle 3 de ap’s in “provisioning”.
Iemand een idee om dit uit te zetten of op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
nielsn schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:18:
Het ziet er naar uit dat twee VLAN's op een WAN-poort niet gaat werken, daarom ben ik op zoek naar een andere manier om het toch werkend te krijgen.

Wat ik lees op het het internet zou het moeten werken wanneer ik alles configureer zoals hieronder schematisch is weergegeven:
[Afbeelding]

Denken jullie dat het zo gaat werken? Of hebben jullie nog tips of op- aanmerkingen?
Bridged IPTV gaat eruit bij heel veel ISP's en je houdt dan nog maar twee opties over :
- Alles gaat over de Internet verbinding, zoals bij nieuwerwetse T-Mobile en Caiway verbindingen.
- Verplicht Routed IPTV zoals bij de meeste KPN gerelateerde verbindingen.

Kortom : Die setup is geen lang leven beschoren! :)
Tom-jvl schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 12:09:
Ik heb 2 eap225 en een eap225 wall die ik heb geconfigureerd via de controller software.
Zeer regelmatig heb ik geen WiFi in het hele huis.
Als ik dan inlog op de controller software staan alle 3 de ap’s in “provisioning”.
Iemand een idee om dit uit te zetten of op te lossen?
Gokje : Brakke UTP kabels of switch en daardoor zit de boel steeds te rebooten! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:52
Ik probeer er achter te komen of je een EAP230 met een 802.3AF kunt voeden.
Volgens de specs kan dat (802.3af/at PoE) maar een webshop geeft aan dat de performance gelimiteerd kan worden.
Verschil in prijs tussen 802.3af injectors en 802.3at is aanzienlijk namelijk.

Iemand ervaringen met EAPs met af injectors/switches?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:19
m.eddy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:45:
Volgens de specs kan dat (802.3af/at PoE) maar een webshop geeft aan dat de performance gelimiteerd kan worden.

Ik draai inmiddels zo'n 20dgn 3x EAP225 aangesloten op SG108PE switches en ondervind geen enkel probleem.
Alles is zo stabiel als een huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-04 10:48
m.eddy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:45:

Ik heb thuis 3x EAP 245 draaien op een HP 3500 Poe switch. Draait al 2,5 jaar zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m.eddy
Bedankt, heb de EAPs 230 inmiddels draaien met standaard Ubiquiti 802.3af max 48V 0.5A injectors aangesloten.
Draaien al prima als stand-alone APs. Misschien later eens kijken naar een software Omada controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-04 20:33
Al een tijdje ben ik aan het kijken om mijn netwerk een boost te geven. Ik heb gekeken naar kant en klare mesh systemen, maar voor gevoel is dat erg gelimiteerd.
Nu kwam ik hier en heb ik heel het topic doorgenomen.
Echter had ik nog wat vragen die niet concreet aanbod kwam in dit onderwerp, die mogelijk de ervaringsdeskundigen kunnen beantwoorden of hun mening kunnen delen.

In de huidige situatie heb ik een Ziggo router met daaraan een Netgear R7000 die het huis van wifi voorziet. Op zolder heb ik daar weer portal wifi, die nog een ander wifi deelt. De woonlagenvloeren zijn van hout.

Mijn idee is om een acces point op de begaande grond en 1 op eerste etage te zetten.
Mijn eerste keuze was een EAP225, maar nu zie ik dat de EAP620 hd wifi 6 bevat. Alleen is de prijs van de EAP620 tegenover de EAP225 twee keer zo hoog. Is dit aan te raden of nog te wachten? In huis vaak laptop & tablet beneden.

Aangezien ik TP-Link als wifi wil gebruiken, gaat die van de R7000 uit. Is het verstandiger om deze dan niet meteen te vervangen met een (vpn) router zoals de TL-R605?

Mijn lijstje op dit moment voor het aanschaffen:
- TL-R605 (of andere?) of Netgear Nighthawk R7000 behouden
- 2x EAP 225 / EAP620 HD (of 1x 225 & 1x 620)
- 1x EAP 225 outdoor (20m diepe tuin)
- OC200
- 1x TL-SG105PE
- 1x TL-SG108PE (zolder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m.eddy
MineMine schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:34:
Al een tijdje ben ik aan het kijken om mijn netwerk een boost te geven. Ik heb gekeken naar kant en klare mesh systemen, maar voor gevoel is dat erg gelimiteerd.
Echter had ik nog wat vragen die niet concreet aanbod kwam in dit onderwerp, die mogelijk de ervaringsdeskundigen kunnen beantwoorden of hun mening kunnen delen.

In de huidige situatie heb ik een Ziggo router met daaraan een Netgear R7000 die het huis van wifi voorziet. Op zolder heb ik daar weer portal wifi, die nog een ander wifi deelt. De woonlagenvloeren zijn van hout.

Mijn idee is om een acces point op de begaande grond en 1 op eerste etage te zetten.
Mijn eerste keuze was een EAP225, maar nu zie ik dat de EAP620 hd wifi 6 bevat. Alleen is de prijs van de EAP620 tegenover de EAP225 twee keer zo hoog. Is dit aan te raden of nog te wachten? In huis vaak laptop & tablet beneden.

Aangezien ik TP-Link als wifi wil gebruiken, gaat die van de R7000 uit. Is het verstandiger om deze dan niet meteen te vervangen met een (vpn) router zoals de TL-R605?

- OC200
- 1x TL-SG105PE
- 1x TL-SG108PE (zolder)
Ik neem aan dat je de Ziggo router in bridge gebruikt en de R7000 bijgeschakeld hebt omdat de standaard wifi van de Ziggo router niet afdoende was.

Verder heb ik net twee EAP230's bekabeld aangesloten 1 op de begane grond en 1 op de zolder van een drielaags huis met betonnen vloeren.
Dit blijkt afdoende om het hele huis een goede dekking te geven.
Heb nog geen omada controller omdat ik maar twee eaps heb en het al prima draait. Wellicht in de toekomst.

Wellicht kun je:
- De ziggo weer in router modus zetten (aanname dat ie dat nu niet staat dus)
- de R7000 uitfaseren (zie vorige aanname)
- eaps bekabeld plaatsen op de 1e en 3e laag en buiten
- ik neem aan dat je de switches nodig hebt voor bedrade apparaten. De eap 230 heeft een gigabit uitgang aan de voorkant zodat je via die weg de switch weer aan kunt sluiten. Bovendien is ie op een standaard wcd te monteren maar dat moet maar net passen op jouw situatie.

Betreffende TP-link. Ik heb getwijfeld tussen Ubiquiti en TP-link. Beide topics in de gaten gehouden en vond eigenlijk dat er bij Ubiquiti teveel 'gedoe' is met firmware en features. Wellicht biedt Ubiquiti meer mogelijkheden maar voor mij hoeft dat allemaal niet zo. Stabiliteit is belangrijker denk ik. En ik had verder nog een antieke TL-WDR3600 draaien met OpenWRT wat ook altijd stabiel was. Dus TP link gekozen.

Wifi6 hoeft voor mij nog niet. Ik kon goedkoop aan de EAP230 komen en verwacht daarmee voorlopig vooruit te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
Bedankt voor de aanvulling m.eddy.

Klopt de Ziggo Technicolor TC7210 staat in Bridge modus. Ik heb er nog niet aangedacht om dit terug te zetten in router modus.

Mijn idee is wel om de EAP aan het plafon van de kamers te hangen, waarbij ik ook PoE wil gebruiken. De reden van de eerste verdieping is ook omdat nu mijn werkplek zit.
Alleen op de derde woonlaag (zolder) is geen activiteit, gezien dit nog met een vlizotrap te bereiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
MineMine schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:18:
Bedankt voor de aanvulling m.eddy.

Klopt de Ziggo Technicolor TC7210 staat in Bridge modus. Ik heb er nog niet aangedacht om dit terug te zetten in router modus.

Mijn idee is wel om de EAP aan het plafon van de kamers te hangen, waarbij ik ook PoE wil gebruiken. De reden van de eerste verdieping is ook omdat nu mijn werkplek zit.
Alleen op de derde woonlaag (zolder) is geen activiteit, gezien dit nog met een vlizotrap te bereiken is.
Graag gedaan :)

Vergeet op de ziggo niet de WiFi uit te zetten als je hem weer routed zet. Alleen de eap WiFi gebruiken.

Succes!

[ Voor 3% gewijzigd door m.eddy op 14-03-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Al een tijdje ben ik aan het kijken om mijn netwerk een boost te geven.
Wat moet er precies beter eigenlijk :?
Echt ?! Dat zie je niet meer zo vaak! _O_ d:)b
Ik zou niet meer in 802.11ac investeren en altijd 802.11ax apparatuur aanschaffen :)
Voor een Bridged Ziggo setup moet dat geen probleem zijn! :)
- OC200
- 1x TL-SG105PE
- 1x TL-SG108PE (zolder)
Mooi lijstje! Ik zeg doen! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

nero355 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:14:
Ik zou niet meer in 802.11ac investeren en altijd 802.11ax apparatuur aanschaffen :)
Dat zou ik nog niet doen. Laat 802.11ax eerst maar effe sudderen zou ik zeggen. Net zoals met draft N en AC komen er vaak bij de eerste generatie nogal wat mankementen bovendrijven.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

m.eddy schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:43:
[...]
Misschien later eens kijken naar een software Omada controller.
Draait uitstekend op een RPi.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Borromini schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:16:
Dat zou ik nog niet doen. Laat 802.11ax eerst maar effe sudderen zou ik zeggen. Net zoals met draft N en AC komen er vaak bij de eerste generatie nogal wat mankementen bovendrijven.
Die periode zijn we al lang voorbij hoor! :)

Ik dacht er namelijk ook zo over, maar dat is ondertussen niet meer nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
[...]

Wat moet er precies beter eigenlijk :?
Goede vraag en zie dat mijn stelling niet duidelijk is :) Ik heb het gevoel dat mijn draadloos netwerk niet echt stabiel is. Het verlies verbinding en is niet "rete" snel. Natuurlijk meten is weten. Maar als met een router met WiFi in de meterkast staat, weet je dat je 0-1 achter sta. :+ .

Anders gezegd; Ik wil een stabiel netwerk, waarbij ik zorgeloos kan genieten. Ook zonder dat iemand klachten heeft over slecht internet.
[...]

Echt ?! Dat zie je niet meer zo vaak! _O_ d:)b
Het kost ook even tijd. Maar het had veel vragen al beantwoord die ik anders wilde stellen :)
[...]

Maar is de dubbele prijs het op dit moment meteen waard of kan je beter op dit moment gaan voor een budget zuinigere optie en later vernieuwen? Want de producten zijn nu net op de markt en pas echt goed leverbaar.

[...]

Voor een Bridged Ziggo setup moet dat geen probleem zijn! :)
Kan ik goed begrijpen dat je zegt dat die TL-R605 een goede vervanger is? Dus Ziggo router in bridge laten en R7000 de deur uit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

MineMine schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:11:
Maar is de dubbele prijs het op dit moment meteen waard of kan je beter op dit moment gaan voor een budget zuinigere optie en later vernieuwen? Want de producten zijn nu net op de markt en pas echt goed leverbaar.
Da's een terechte observatie over deze kip-eisituatie. Ondertussen is 802.11ac 'gerijpt' en kan je goed presterende AC AP's vinden voor een degelijke prijs. De vraag die je je moet stellen is niet: moet ik naar AX? De vraag die je je moet stellen is: is de bandbreedte die AC biedt onvoldoende voor mijn clients? Heb ik AX nodig? Zoja, dan schaf je je AX spul aan, niet alleen toegangspunten maar ook clients. Het ene kan niet zonder het andere.

Denk eraan dat je signaalkwaliteit niet vooruitgaat met een nieuwe generatie. De bandbreedte dan weer wel, maar ook alleen maar als je een AX client hebt. Het 'leuke' aan 802.11ax is dat het onder ideale omstandigheden meer dan gigabit haalt, wat ervoor zorgt dat je bedrade backbone nu weer de flessenhals wordt - want weinig mensen hebben multi-gigabit spul in huis (kijk maar es naar de prijs van zo'n switches bv.).

Je kan natuurlijk nu AX aanschaffen om 'op de toekomst' te zijn voorbereid, maar dan kan je evengoed over X aantal jaar een 802.11ax AP kopen voor minder geld, met een meer uitontwikkeld platform, en met wat geluk ook een hogere bedrade snelheid (2,5 Gbps is wat je eigenlijk wil om 802.11ax niet te limiteren, als je die bandbreedte echt nodig hebt), en nog es een multi-gigabit switch aan een 'normale' prijs voor consumentenspul om zo je hele netwerk te upgraden (een degelijke multi-gigabit switch zit nu rond de 200 €, en de keuze in die prijsklasse is beperkt).

Ik heb persoonlijk gewoon weer AC AP's aangeschaft onlangs, en dat gaat nog een tijdje zo blijven. Sneller is altijd beter, maar AC is hier ruim voldoende voor wat er gestreamd/gevideobeld/... wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door Borromini op 15-03-2021 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

[...]
Kan ik goed begrijpen dat je zegt dat die TL-R605 een goede vervanger is? Dus Ziggo router in bridge laten en R7000 de deur uit.
Hier een R605 icm een ziggo router in bridge.
Tevens met 2x EAP245 1x 235 wall 1x EAP225 outdoor. Overal prima bereik. WiFi 6 heb ik nog niet nodig. Prima betoog van de poster boven mij overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_h
- OC200
- 1x TL-SG105PE
- 1x TL-SG108PE (zolder)
Kleine opmerking, ik heb niet alle gelezen de afgelopen dagen, dus wellicht is het al gemeld.
Mocht je ook de switches ook binnen de Omada GUI van de OC200 willen managen, dan zul je (veel) duurdere moeten halen. De goedkoopste Omada switch met PoE uit is de TL-SG2008P, welke al snel €90 aantikt.

Als het je om stabiele Wi-Fi gaat lijkt het mij absoluut niet nodig, maar het zou jammer zijn als je verwacht de switches binnen Omada te zien en er naderhand pas achter komt dat dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
Bedankt voor uitgebreide uitleg. Het aantal devices op dit moment met wifi 6 is nul. Dan is het ook zonde om nu te investeren in iets, wat in de toekomst ga gebruiken. :o
Hiermee duidelijk geworden om de AC / Wifi 5 variant te nemen.
job_h schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:10:
[...]

Kleine opmerking, ik heb niet alle gelezen de afgelopen dagen, dus wellicht is het al gemeld.
Mocht je ook de switches ook binnen de Omada GUI van de OC200 willen managen, dan zul je (veel) duurdere moeten halen. De goedkoopste Omada switch met PoE uit is de TL-SG2008P, welke al snel €90 aantikt.
Goede aanvulling. Ik heb op dit moment geen usecase waar ik de switches zal gaan managen. Voor huisgebruik is het hele systeem.
Enige waar ik aan zou kunnen denken is een v-lan voor smart devices, maar die staan vaak al draadloos. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Goede vraag en zie dat mijn stelling niet duidelijk is :) Ik heb het gevoel dat mijn draadloos netwerk niet echt stabiel is. Het verlies verbinding en is niet "rete" snel. Natuurlijk meten is weten. Maar als met een router met WiFi in de meterkast staat, weet je dat je 0-1 achter sta. :+ .

Anders gezegd; Ik wil een stabiel netwerk, waarbij ik zorgeloos kan genieten. Ook zonder dat iemand klachten heeft over slecht internet.
Dan kan je beter eerst beginnen met kabels door het hele huis trekken en dan het een en ander testen...

Daarna kan je makkelijk extra spullen bestellen :)
IMHO is 802.11ax op het moment prima betaalbaar, maar iedereen zal daar een andere mening over hebben.

Gezien de voordelen van 802.11ax zou ik gewoon nu al dergelijke apparatuur aanschaffen, want de bestaande 802.11ac producten zullen eerder EOL gaan dan de 802.11ax producten die nu tekoop zijn ;)
Yup! :)
Borromini schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:44:
De vraag die je je moet stellen is niet: moet ik naar AX?

De vraag die je je moet stellen is: is de bandbreedte die AC biedt onvoldoende voor mijn clients?
Heb ik AX nodig?

Zoja, dan schaf je je AX spul aan, niet alleen toegangspunten maar ook clients. Het ene kan niet zonder het andere.

- knip in bandbreedte verhaal -
Nicap schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:03:
WiFi 6 heb ik nog niet nodig. Prima betoog van de poster boven mij overigens.
Jullie denken teveel in termen van bandbreedte en dat is juist hetgene wat helemaal niet boeiend is!

Het probleem van alle WiFi standaarden voordat 802.11ax ontstond : Het geheel werkt teveel als een Hub i.p.v. een Switch :/
Dat is nu eindelijk opgelost in 802.11ax samen met nog een heleboel andere dingen die ervoor zorgen dat jouw netwerk niet constant tegen die van de buurman om de airtime zit te vechten! ;)

Zelfs de ISP's zijn al begonnen met het uitdelen van 802.11ax WiFi Router/Modem combinaties dus in dat opzicht gaan we er met zijn allen in de toekomst alleen maar op vooruit!
En JA, daar heb je dan ook daadwerkelijk 802.11ax apparaten voor nodig, maar dat gebeurt min of meer vanzelf de komende jaren dus dat is gewoon een kwestie van tijd :)

Wat betreft het hele bandbreedte verhaal :
Dat is mooi meegenomen, maar eigenlijk het minst interessant van het geheel! :P

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 15-03-2021 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
nero355 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:21:
Ik dacht dat de V3 versie van die switches wel in Omada werken :?
Ik heb zo snel niks over gezien in de specificaties of foto's van de verpakkingen dat de TL-SG105PE of TL-SG108PE centraal met Omada te beheren is. Heb je dit ergens gelezen?

Edit:
Wellicht had je mijn post niet helemaal begrepen zoals ik het bedoelde. De TL-SG2008P V3 heeft inderdaad Omada support, bedoelde je dat?

[ Voor 28% gewijzigd door job_h op 15-03-2021 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
job_h schreef op maandag 15 maart 2021 @ 16:42:
Ik heb zo snel niks over gezien in de specificaties of foto's van de verpakkingen dat de TL-SG105PE of TL-SG108PE centraal met Omada te beheren is. Heb je dit ergens gelezen?
Effe wat zitten Searchen/Teruglezen en het lijkt erop dat ik wat door elkaar heb gehaald dus heb mijn vorige reactie aangepast :)
Edit:
Wellicht had je mijn post niet helemaal begrepen zoals ik het bedoelde. De TL-SG2008P V3 heeft inderdaad Omada support, bedoelde je dat?
Nee, dacht echt de 105PE/108PE varianten, maar dat klopt dus niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

[...]
Jullie denken teveel in termen van bandbreedte en dat is juist hetgene wat helemaal niet boeiend is!

Het probleem van alle WiFi standaarden voordat 802.11ax ontstond : Het geheel werkt teveel als een Hub i.p.v. een Switch :/
Dat is nu eindelijk opgelost in 802.11ax samen met nog een heleboel andere dingen die ervoor zorgen dat jouw netwerk niet constant tegen die van de buurman om de airtime zit te vechten! ;)
Over welk onderdeel van de standaard heb je het dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Borromini schreef op maandag 15 maart 2021 @ 17:39:
Over welk onderdeel van de standaard heb je het dan?
Dit is denk ik wel een leuke afbeelding die het goed samenvat :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U8luSm0XxbEZHRLCCY2ALs0TQiI=/656x/i/2003072058.png
En in dit geval moet je dus bij BSS Coloring zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Daar wil ik wel es een degelijke bespreking van zien... OFDMA is ook zo'n feature waar bij 802.11ax mee gepatst wordt, maar Smallnetbuilder was er niet onverdeeld positief over. Heb je daar al reviews en praktijktesten van zien passeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Borromini schreef op maandag 15 maart 2021 @ 18:01:
Daar wil ik wel es een degelijke bespreking van zien...
Ik ook! :)
OFDMA is ook zo'n feature waar bij 802.11ax mee gepatst wordt, maar Smallnetbuilder was er niet onverdeeld positief over. Heb je daar al reviews en praktijktesten van zien passeren?
Niet echt, maar sinds het hele internet amper nog geschreven Reviews maakt en alles maar op YouTube smijt heb ik er ook niet echt naar gezocht ;)

Zou ook zweren dat ik een aantal hele leuke artikels/previews/reviews heb gezien waarin alle voordelen van 802.11ax worden besproken, maar die kan ik nu ook niet terugvinden... typisch! :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vind dit op het SNB-forum, van iemand die daar al langer meedraait, uit oktober 2020:
- 802.11ax ("Wifi 6"): Only noticeable benefit is for AX clients only, ~2x throughput in 2.4Ghz, and up to 2x in 5Ghz in the most optimal conditions, and/or if using 160Mhz channels, which is often a stretch; everything else (OFDMA, TWT, BSS coloring) is effectively vaporware and will remain so for the foreseeable future. Biz-grade APs tend to lag half a gen behind for stability and cost savings. Wifi 6 is coming out in certain SMB lines now (EnGenius has a good one in the EWS377AP, UniFi has a few in the Early Access store), or if you want to pay a premium for it from the enterprise vendors. On that note, it may be worth also looking into EnGenius and Aruba Instant On as possible vendors, both of which have Wifi 6 options out right now.
SNB heeft wel wat kennis in huis, en de eigenaar van de website heeft eerder ook OFDMA getest. Dat beestje bleek weinig om het lijf te hebben. Dat maakt me alleen maar benieuwder naar de andere 'killer features', zoals BSS coloring. Met 802.11ac waren er ook must-haves die het leven aangenamer gingen maken... En uiteindelijk bleven we achter met de extra bandbreedte tegenover 802.11an en was MU-MIMO etc. ook een zo goed als doodgeboren kind.

Dus vergeef me m'n scepsis :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Borromini schreef op maandag 15 maart 2021 @ 19:54:
Ik vind dit op het SNB-forum, van iemand die daar al langer meedraait, uit oktober 2020:

[...]
Tja, dat is ook weer iemands mening dus hoeveel waarde moet je daaraan hechten :?
SNB heeft wel wat kennis in huis, en de eigenaar van de website heeft eerder ook OFDMA getest. Dat beestje bleek weinig om het lijf te hebben. Dat maakt me alleen maar benieuwder naar de andere 'killer features', zoals BSS coloring. Met 802.11ac waren er ook must-haves die het leven aangenamer gingen maken... En uiteindelijk bleven we achter met de extra bandbreedte tegenover 802.11an en was MU-MIMO etc. ook een zo goed als doodgeboren kind.
Het is 802.11n ;)

Maar als ik heel eerlijk ben was 802.11ac gewoon een tussendoortje dat niet geheel compleet was en het meer moest hebben van de bandbreedte dan alle andere features...
Dus vergeef me m'n scepsis :P
Dat is juist heel goed! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
[...]

Dan kan je beter eerst beginnen met kabels door het hele huis trekken en dan het een en ander testen...

Daarna kan je makkelijk extra spullen bestellen :)
+/- 5 jaar geleden de kabels getrokken door het huis. Maar nooit gedacht aan plafon WiFi AP. :o
De grootste uitdaging is op de begaande grond de kabel door het plafon te krijgen. Maar een uitdaging is nooit mis.

De eerste verdieping en zolder, daar is wel een oplossing voor. Er ligt een nette utp kabel naar zolder. En vloer kan af de zolder mooi nog op gezaagd worden..
[...]

IMHO is 802.11ax op het moment prima betaalbaar, maar iedereen zal daar een andere mening over hebben.

Gezien de voordelen van 802.11ax zou ik gewoon nu al dergelijke apparatuur aanschaffen, want de bestaande 802.11ac producten zullen eerder EOL gaan dan de 802.11ax producten die nu tekoop zijn ;)
Goede argumenten wederom om wel voor de EAP620 hd te gaan. Alleen betaalbaar is voor de ene weer een andere waarde voor de ander. Voor nu zie ik dat ik 2 EAP225 voor de prijs van 1 EAP620 heb.

Gezien mijn verleden met vervangen van devices. (R7000 heb ik al 7 jaar) Kan ik beter in stappen doen.

----

Nu zit ik alleen nog met;
Is het een grote meerwaarde om de TL-R605 aan te schaffen tegenover de Ziggo Router?
En deze komt niet met PoE uitgang als ik goed heb. Dus zal daar een PoE oplossing naast moeten zetten voor in de kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan ook apart injectoren kopen die je ertussen zet. Heb je je kabels al liggen? Is dat koper? CCA kan wel es lastig doen met PoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
MineMine schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:15:
+/- 5 jaar geleden de kabels getrokken door het huis. Maar nooit gedacht aan plafon WiFi AP. :o
De grootste uitdaging is op de begaande grond de kabel door het plafon te krijgen. Maar een uitdaging is nooit mis.

De eerste verdieping en zolder, daar is wel een oplossing voor. Er ligt een nette utp kabel naar zolder. En vloer kan af de zolder mooi nog op gezaagd worden..
Gewoon mooi aan de muur mag ook! :)

Maar mijn favoriet blijven toch wel dit soort modellen : pricewatch: TP-Link EAP235-Wall 8) d:)b O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
Voordeel van de r605 tov de ziggo router is integratie in het Omada systeem. Voor wat het waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 22:58

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Wie helpt mij even verder: ik heb een OC200, TL-r605, TL-SG2210MP, 3x EAP245.
In de controller wordt alles gevonden, behalve de gateway(TL-r605.
Internet werkt, maar de gateway wordt niet gevonden in Omada.
Als ik via de EAP245 verbonden ben, kan ik de gateway wel benaderen. Ik vermoed een subnet probleem?
DHCP server heeft 192.168.1.x, gateway(nu nog even niet dienstdoend als dhcp server) heeft 192.168.0.x als range Een aantal dagen geleden werd hij wel gevonden door de controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
Kan de EAP-330 gebruikt worden met Omada of is dat te oud?
of werken enkel de huidige verkrijgbare generatie en ook niet de v1 modellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvandonkelaar
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
sander817 schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 09:45:
Ik vermoed een subnet probleem?
DHCP server heeft 192.168.1.x, gateway(nu nog even niet dienstdoend als dhcp server) heeft 192.168.0.x als range Een aantal dagen geleden werd hij wel gevonden door de controller
Dit zal inderdaad een subnet probleem zijn.
Wat als je het subnet van je device aan past naar de range van de gateway? Kan hij dan wel gevonden worden?
MineMine schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 18:06:
Kan de EAP-330 gebruikt worden met Omada of is dat te oud?
of werken enkel de huidige verkrijgbare generatie en ook niet de v1 modellen :)
Volgens de EAP-330 firmware pagina is het mogelijk met de Omada Controller v 2.6.x of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
dvandonkelaar schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 12:58:
Volgens de EAP-330 firmware pagina is het mogelijk met de Omada Controller v 2.6.x of hoger.
Hetzelfde staat bijvoorbeeld bij de EAP225 V2, en die wordt niet meer ondersteund.
Hij is dus niet compatible is met de huidige versie van de Omada Controller, versie 4.x, maar alleen met oudere versies.

[ Voor 6% gewijzigd door job_h op 25-03-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Laatst online: 17-03 16:36
Ondertussen ook een Omada systeempje neer gezet ipv ubiquiti. Bereik valt me nog wat tegen, moet nog even wat knutselen met posities en een outdoor AP erbij hangen. Maar....

Hoe zit het met de firmware versies?
Ik heb een TL-R605 op v 1.0.1
een TL-SG2210P op 3.20
Een EAP-620 HD op 1.0.1
Een EAP-620 HD op 1.0.4

Ook nog een OC200 op 1.7.4
Alle versies zijn zo uit de doos gekomen, en als ik in de app kijk kan ik wel op de knop upgrade klikken, maar geeft ie aan dat alles up to date is, en in de controller software vind ik de knoppen niet, enkel voor de OC..

Waarom kan ik de ene 620 niet naar de nieuwste versie updaten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
Snuitebolletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:16:
Hoe zit het met de firmware versies?
Ik heb een TL-R605 op v 1.0.1
een TL-SG2210P op 3.20
Een EAP-620 HD op 1.0.1
Een EAP-620 HD op 1.0.4

Waarom kan ik de ene 620 niet naar de nieuwste versie updaten?
Ik vermoed dat je de hardware versie verwart met de firmware versie ;)
De TL-SG2210P V3.20 heeft bijvoorbeeld firmware versie 20200730 momenteel.
Verder lijkt de EAP620HD V1 pas 1 firmware versie te hebben, 20201104.

De verschillende hardware versies zijn ook wel te verklaren. De V1.0.1 zal eerder geproduceert zijn dan de V1.0.4. Wellicht is er een voorraad opgebouwd voordat de firmware final was, en dat de firmware de versie van de laatste hardware revisie meegekregen heeft.

Je kan waarschijnlijk handmatig de firmware voor de V1.0.4 hardware op je V1.0.1 apparaat gooien. Op die manier heb ik mijn TL-SG2210P V3 ook geupdated en daarna melde hij hardware revisie V3.20, die hardware bleek intern gelijk (of op zijn minst compatible) te zijn.

https://www.tp-link.com/n...nload/eap620-hd/#Firmware

[ Voor 33% gewijzigd door job_h op 25-03-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
job_h schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:23:
[...]

Ik vermoed dat je de hardware versie verwart met de firmware versie ;)
De TL-SG2210P V3.20 heeft bijvoorbeeld firmware versie 20200730 momenteel.

Verder lijkt de EAP620HD nog maar 1 firmware versie te hebben. Wellicht moet je even handmatig de 1.0.4 firmware op je 1.0.1 apparaat gooien. https://www.tp-link.com/n...nload/eap620-hd/#Firmware
Op die manier heb ik mijn TL-SG2210P V3 ook geupdated naar V3.20, die hardware leek compatible te zijn. Ik verwacht dat de EAP620HD hardware revisies 1.0.1 en 1.0.4 ook wel compatible zijn.
De TL-SG2210P v3.20 draait op 3.20.0 ;) zie screenshot. Was inderdaad even zoeken hoe en wat qua nummering. Ik denk dus dat de hardware revisies gelijk zijn, echter dat het echt om de firmware versie gaat bij mijn AP's. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDg_V3uFNxGLeE4rnuBSOrUg5jI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZsCtkfGRgT52JQYrSqstjWEX.png?f=user_large

Kijk ik naar de MAC adressen van de AP's, dan zitten die wel in compleet andere ranges. Meestal zijn de eerste getallen wel gelijk van de MAC adressen bij dezelfde fabrikant, laat staan zelfde product serie.

[ Voor 8% gewijzigd door Snuitebolletje op 25-03-2021 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
Snuitebolletje schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:30:
[...]

De TL-SG2210P v3.20 draait op 3.20.0 ;) zie screenshot. Was inderdaad even zoeken hoe en wat qua nummering. Ik denk dus dat de hardware revisies gelijk zijn, echter dat het echt om de firmware versie gaat bij mijn AP's. [Afbeelding]
In dat geval zou ik je aanraden even handmatig te updaten, je kan hem hier downloaden en dan via Omada op het AP zetten: https://www.tp-link.com/n...nload/eap620-hd/#Firmware

[ Voor 4% gewijzigd door job_h op 25-03-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
Blijft het wel vreemd dat ie zegt dat alles up to date is terwijl deze 1.0.4 firmware versie al 3 maanden oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larse
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 12-03 09:13
Hallo!

Ik heb een probleempje met de Omada software. Het lukt mij niet meer om via de Cloud Access te verbinden op. De Cloud Access Status staat op disconnected, maar als ik dan vervolgens probeer mijn TP-Link ID probeer te unbind'en dan geeft de API de volgende foutmelding terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07EfGvrZ5NM3piSEASrHqW-saxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fm8J8lwK9Jdo5zDIjWvVoEGe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0df0HcqzB8QkA77horRUoPyod0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZMqWQNd4s8bb4F5ob7lD6jgD.png?f=fotoalbum_large

Ook als ik inlog op; https://omada.tplinkcloud.com, krijg ik vreemd genoeg geen 'sites'/controllers te zien. De Cloud Access heeft wel gewerkt...
Goed om te vermelden is dat ik de Omada Controller op een Raspberry Pi docker container draai.

Iemand enig idee wat dit kan zijn of hoe ik het kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 22:58

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

waarom revert mijn tl-r605 naar 192.168.0.1 als ik hem in de OC200 adopt? Ik heb hem werkend met tweak glasvezel, maar zodra ik hem adopt gaat hij volgens mij naar fabrieksinstallingen

Ik krijg het niet voor elkaar de r605 in omada te krijgen. Ik wil de ip reeks niet veranderen, mijn homeautomation draait op 192.168.1.x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
sander817 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:10:
waarom revert mijn tl-r605 naar 192.168.0.1 als ik hem in de OC200 adopt? Ik heb hem werkend met tweak glasvezel, maar zodra ik hem adopt gaat hij volgens mij naar fabrieksinstallingen

Ik krijg het niet voor elkaar de r605 in omada te krijgen. Ik wil de ip reeks niet veranderen, mijn homeautomation draait op 192.168.1.x
Voor de zoveelste keer dan maar :

Dat komt omdat je het op een manier aanpakt die meer past bij simpele "Huis, Tuin & Keuken Routers" en niet bij een VLAN Aware netwerk! B)

Dus :
- Laat dat 192.168.0.1 subnet op VLAN 1 gewoon voor wat het is en gebruik die puur als Management VLAN.
- Maak een nieuw VLAN aan, bijvoorbeeld VLAN 10 en noem die "Thuis Netwerk" of iets dergelijks en gebruik daarin het gewenste 192.168.1.x/24 subnet.

Vervolgens nog effe je SSID's en poortjes op de Switches aanpassen en KLAAR!!! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revo_Fx
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-03 11:42
Hallo allemaal, ik ben door de laatste 2 jaar van de pagina's gegaan en ben er van overtuigd dat een TP Link systeem me het beste zal passen.

Ik woon in een nieuwbouw, lekker geïsoleerd en heb in alle kamers ethernet liggen. Momenteel is alles verbonden door routers in te stellen als access points e.d. (router telenet in berging, switch aan tv, switch aan vaste connectie slaapkamer, router als access point op zolder + 8 port switch)

Mijn noden zijn:
- VLANs
- Mesh (of zeer goede handover)
- Opschaalbaarheid

Omdat ik bang ben dat een volledig systeem wat overkil is zou ik niet alles in een keer aankopen (safestream router, omada switch, OC200,...). Om mijn bestellijstje te bepalen heb ik de volgende vragen:
- Wat is de meerwaarde van de controller? Regelt ie de mesh functionaliteit? Cloud control heb ik niet nodig
- Wat is het voordeel van een omada switch te zien in de software? Ik heb voorkeur naar een SG108PE daar ik de SG108E heb en de gelimiteerde functionaliteit van de basic smart software voldoende is.
- Gaat TP-Link nog met een router/controller combo device op de proppen komen in het kort?

Alvast bedankt voor jullie deskundige commentaar ;-)

EDIT:
De EAP235WALL waar iedereen, onderandere ik ook, zo wild van is lijkt me geen mesh ondersteuning te bieden... Klopt dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Revo_Fx op 06-04-2021 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap

Nicap

Tsssk....

Revo_Fx schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:21:

EDIT:
De EAP225WALL waar iedereen, onderandere ik ook, zo wild van is lijkt me geen mesh ondersteuning te bieden... Klopt dat?
Waarom zou je mesh willen als je in alle kamers een netwerkkabel hebt liggen?
De 225(235)Wall lijkt het idd niet te ondersteunen, maar lijkt me dus niet zo'n issue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Revo_Fx schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:21:
Ik woon in een nieuwbouw, lekker geïsoleerd en heb in alle kamers ethernet liggen. Momenteel is alles verbonden door routers in te stellen als access points e.d. (router telenet in berging, switch aan tv, switch aan vaste connectie slaapkamer, router als access point op zolder + 8 port switch)
En wat werkt daar niet goed aan :?
- Mesh (of zeer goede handover)

- Wat is de meerwaarde van de controller? Regelt ie de mesh functionaliteit? Cloud control heb ik niet nodig

De EAP235WALL waar iedereen, onderandere ik ook, zo wild van is lijkt me geen mesh ondersteuning te bieden... Klopt dat?
Mesh is niet wat jij denkt!

Vaak genoeg uitgelegd in dit topic en vele anderen dus zoek dat effe op! B)
- Wat is het voordeel van een omada switch te zien in de software? Ik heb voorkeur naar een SG108PE daar ik de SG108E heb en de gelimiteerde functionaliteit van de basic smart software voldoende is.
Dat je alles in 1 webGUI instelt en het naar alle apparaten wordt provisioned :)
Die twee switches zijn inderdaad prima spul! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revo_Fx
Waarom zou je mesh willen als je in alle kamers een netwerkkabel hebt liggen?
De 225(235)Wall lijkt het idd niet te ondersteunen, maar lijkt me dus niet zo'n issue.
En wat werkt daar niet goed aan
Momenteel verbreekt mijn signaal als ik van beneden naar de zolder ga (elke keer opnieuw) zowel laptop als GSM; Ik krijg de roaming maar niet in orde
Dat je alles in 1 webGUI instelt en het naar alle apparaten wordt provisioned :)
Die twee switches zijn inderdaad prima spul!
108PE is al besteld op amazon.de , daar stond ie 11euro goedkoper dan hier in de pricewatch!

Nu de AP's nog kiezen beslissen: Hier twijfel ik tussen de 235Wall - de EAP245 (lijkt me veel sterker dan de 225) en de 225outdoor

De 225Outdoor zou voor het terras zijn, maar ik heb ook de mogelijkheid een AP in de living te plaatsen, maar dit signaal moet door dubbele beglazing en ik merk dat dit meer tegenhoud dan je zou verwachten.
Hierdoor zou ik eerst een van de 2 andere aankopen, testen en zien of ik die 225Outdoor effectief wel nodig heb.

In deze living heb ik momenteel voldoende signaal vanuit de router in de berging. In de kast onder de tv ligt een switch SG105 welke vervangen kan worden door een 235Wall of plaats ik beter een EAP245? ik ben bang indien ik kies voor de 225Outdoor en hier niets doe, er "conflicten" gaan optreden tussen de keuze van het signaal berging/signaal terras.

In de slaapkamer heb ik een outlet en zijn er maar enkele extra lan poorten nodig. Hier lijkt mij een 235Wall een evidentie ipv een 245+switch.

Op de Zolder twijfel ik. Daar heb ik reeds een switch (108E) en lijkt mij de EAP245 logischer...

Alvast bedankt voor het vorig advies,
ik ga nogmaals opzoek naar Mesh/roaming/handoff info

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aari
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 00:19
Revo_Fx schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:44:
[...]

[...]

Momenteel verbreekt mijn signaal als ik van beneden naar de zolder ga (elke keer opnieuw) zowel laptop als GSM; Ik krijg de roaming maar niet in orde

[...]

108PE is al besteld op amazon.de , daar stond ie 11euro goedkoper dan hier in de pricewatch!

Nu de AP's nog kiezen beslissen: Hier twijfel ik tussen de 235Wall - de EAP245 (lijkt me veel sterker dan de 225) en de 225outdoor

De 225Outdoor zou voor het terras zijn, maar ik heb ook de mogelijkheid een AP in de living te plaatsen, maar dit signaal moet door dubbele beglazing en ik merk dat dit meer tegenhoud dan je zou verwachten.
Hierdoor zou ik eerst een van de 2 andere aankopen, testen en zien of ik die 225Outdoor effectief wel nodig heb.

In deze living heb ik momenteel voldoende signaal vanuit de router in de berging. In de kast onder de tv ligt een switch SG105 welke vervangen kan worden door een 235Wall of plaats ik beter een EAP245? ik ben bang indien ik kies voor de 225Outdoor en hier niets doe, er "conflicten" gaan optreden tussen de keuze van het signaal berging/signaal terras.

In de slaapkamer heb ik een outlet en zijn er maar enkele extra lan poorten nodig. Hier lijkt mij een 235Wall een evidentie ipv een 245+switch.

Op de Zolder twijfel ik. Daar heb ik reeds een switch (108E) en lijkt mij de EAP245 logischer...

Alvast bedankt voor het vorig advies,
ik ga nogmaals opzoek naar Mesh/roaming/handoff info
Voor het roaming gedeelte (dat is wat je bedoelt en wil hebben) schaf je het best ook de oc200 controller aan of je draait de software op een ander apparaat.

De switches die in Omada integreren zijn hierbij wel in functies beperkt heb ik gelezen en gemerkt. O.a. igmp snooping is niet in te stellen via de controller.

Ik heb ervoor gekozen om dan maar voor de sg108pe te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Revo_Fx
Aari schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:11:
[...]
Voor het roaming gedeelte (dat is wat je bedoelt en wil hebben) schaf je het best ook de oc200 controller aan of je draait de software op een ander apparaat.

De switches die in Omada integreren zijn hierbij wel in functies beperkt heb ik gelezen en gemerkt. O.a. igmp snooping is niet in te stellen via de controller.

Ik heb ervoor gekozen om dan maar voor de sg108pe te gaan.
thanks voor je reactie, goed om te horen dat jij ook voor de 108PE bent gegaan. Ik ging zowiso eerst de software op mijn Pi4 laten draaien om te testen of er wel degelijk verbetering merkbaar was...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Aari schreef op woensdag 7 april 2021 @ 10:11:
Roaming is een kwestie van je omgeving goed instellen, zodat je clients het naar hun zin hebben! :)

Dus dit :
Revo_Fx schreef op woensdag 7 april 2021 @ 09:44:
Is gewoon een kwestie van "Meten is weten!" met WiFi Analyzer bijvoorbeeld :)
Sterker bestaat niet bij WiFi dus daar zou ik niet naar kijken ;)

Wel of je plek hebt voor de In Wall modellen door ze bijvoorbeeld i.p.v. ongebruikte telefoonaansluitingen kan monteren waar vaak CAT5e/CAT6 achter zit :*)
Gewoon beiden aanschaffen zou ik zeggen, want met de huidige muren en ramen in de wat nieuwere huizen ga je weinig signaal overhouden op het moment dat je alles goed instelt! ;)
Gewoon doen!

En daarna alles goed afstellen natuurlijk! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revo_Fx
Heb net een probleem in mijn configuratie ondekt... Daar ik bij de meeste AP ook enkele bekabelde connecties heb moet ik telkens een switch bij plaatsen. Nu denk ik dat ik beter de centrale 108PE had vervangen door enkele locale 105PE's... (tenzij is de POE Injectors installeerd natuurlijk)

Of...

De EAP245 heeft tov de EAP225 een extra lan poort voor "bridging" ; kan ik mijn gewone switch daar op aansluiten? of gaat dit ten nadele van de prestaties?

Of...

Een POE Passtrough switch, (werkt op POE en kan beperkte POE doorgeven) maar zo'n model lijkt TP Link me niet te hebben...

Wat denken jullie...
Pagina: 1 ... 15 ... 59 Laatste