Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFrenkieB
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
job_h schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Waarschijnlijk is het handig om "deze AP" te specificeren ;)
Maar volgens mij mij kan je gewoon een PC aansluiten op de 2e LAN poort van EAP245 v3.
Sorry, deze thread gaat over meerdere APs idd. Ik bedoel de TP-Link AC1750 (pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-04 10:48
job_h schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:05:
[...]

Waarschijnlijk is het handig om "deze AP" te specificeren ;)
Maar volgens mij mij kan je gewoon een PC aansluiten op de 2e LAN poort van EAP245 v3.
klopt, en werkt ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xFrenkieB
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Bedankt @darklord007, @vincedd en @job_h !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-05 10:03
heb nu een paar weken de omada SDN lopen incl tl-r605 gateway en moet zeggen dat ik tot zover zeer tevreden ben. Snel, overzichtelijk en stabiel.
Voor mij persoonlijk is ook de ingebouwde VPN erg fijn aangezien ik deze eerst op de NAS deed draaien. Was langzamer met opstarten en afhankelijk of de nas aanstond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Is de TL-R605 voldoende voor thuisgebruik of zou de ER7206 meerwaarde bieden?
Zie bij een vergelijking bij beide modellen de meeste functies terugkomen, maar de 7206 heeft wat meer geheugen.

Heb nu een Synology AC1900 waarvan de wifi uit staat en 2 EAP245v3 en een 225 outdoor de wifi verzorgen. Dat werkt op zich prima. Maar zou het toch het liefst met omada willen instellen en bijhouden.niet dat het dagelijkse terugkerende zaken zijn, maar toch.

PVoutput 3.4 kWp Solar Frontier SF-170 + Omnik 4.0 TLII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Nicap schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:30:
Zie bij een vergelijking bij beide modellen de meeste functies terugkomen, maar de 7206 heeft wat meer geheugen.

Heb nu een Synology AC1900 waarvan de wifi uit staat en 2 EAP245v3 en een 225 outdoor de wifi verzorgen. Dat werkt op zich prima. Maar zou het toch het liefst met omada willen instellen en bijhouden.niet dat het dagelijkse terugkerende zaken zijn, maar toch.
ER7206 heeft vooral als voordeel SFP module. Als je bv in e-fiber gebied zit kan je mocht je bv Tweak hebben direct erin prikken ipv convertor blokje werken.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:04

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Wij hebben een OpenWRT device als router ingezet binnen onze Omada omgeving, juist omdat de TL-R605 niet voldeed voor onze doeleinde.
Kan natuurlijk ook goed zijn dat we het niet snapte ;)

Maar wat wij willen is namelijk meerdere VLAN's, en voor die VLAN's uiteraard ook andere IP-ranges en dat die doormiddel van DHCP worden uitgedeeld.
Juist dit laatste kregen we niet voor elkaar, alsof de router niet meerdere DHCP-pools ondersteund.

Nu heb ik een TP-Link Archer C7 v2.0(Ziggo extra wifi punt, oid) hiervoor ingezet en daar lukt dat prima mee.
Het is alleen jammer natuurlijk dat je dit niet in de Omada interface mooi terug kunt zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik ben op dit moment bezig om wat structuur in de naamgeving te brengen van de netwerkdevices.
Nu stuit ik op een device wat ik niet kan thuisbrengen. Ik heb nagenoeg alles kunnen indentificeren op MAC adres/IP adres, maar deze heeft een IP adres van Cloudfare, namelijk 1.1.1.1

Nou heb ik wel een PiHole lopen maar die is bekabeld aangesloten en nheeft als IP adres 192.168.1.100.
Als ik naar de details kijk van het onbekende MAC adres, dan is maakt hij verbinding met het AP Beneden.

Het trekt mijn aandacht omdat ik nogal veel upload zie namelijk. Hij is koploper met 300GB in een duration van 7 dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7SNqAUWuXkpkZZvgZIIvysofug=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/myqaw7nfRi43Kj02b8mYNbWb.png?f=fotoalbum_medium

Iemand een idee wat dat kan zijn? Of wat ik nog meer kan doen door erachter te komen?

[ Voor 19% gewijzigd door Nicap op 16-01-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Nicap schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 16:30:

Voor thuisgebruik prima. Had wel op iets meer mogelijkheden gehoopt maar eigenlijk voldoet het prima. Het ligt echt aan je eigen eisen.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Nicap schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:02:
Ik ben op dit moment bezig om wat structuur in de naamgeving te brengen van de netwerkdevices.
Nu stuit ik op een device wat ik niet kan thuisbrengen. Ik heb nagenoeg alles kunnen indentificeren op MAC adres/IP adres, maar deze heeft een IP adres van Cloudfare, namelijk 1.1.1.1

Nou heb ik wel een PiHole lopen maar die is bekabeld aangesloten en nheeft als IP adres 192.168.1.100.
Als ik naar de details kijk van het onbekende MAC adres, dan is maakt hij verbinding met het AP Beneden.

Het trekt mijn aandacht omdat ik nogal veel upload zie namelijk. Hij is koploper met 300GB in een duration van 7 dagen.

[Afbeelding]

Iemand een idee wat dat kan zijn? Of wat ik nog meer kan doen door erachter te komen?
D85D-4C is een mac-adres prefix van TP-Link. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

jadjong schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 12:18:
[...]

D85D-4C is een mac-adres prefix van TP-Link. ;)
Heb je daar wat meer info over? Wat is die 300GB upload dan?
Ik zie idd dat het toebehoord aan TP-link. Hoe kam ik erachter wat die 300GB is -:)
Dit zal dan bij meer gebruikers erin moeten staan, als het een “feature” van TP link is?

Het was een TP-Link router die dienst doet als bridge in de schuur. Hier zit een camera op die aangesloten is op surveillance station. Daar had ik zo gauw niet aan gedacht. |:(

[ Voor 45% gewijzigd door Nicap op 16-01-2021 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
het valt mij op dat de logging nogal vol loopt.
Hebben meer mensen veel van deze meldingen en is er iets tegen te doen?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0ZBz7mt/Knipsel.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

darklord007 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:04:
het valt mij op dat de logging nogal vol loopt.
Hebben meer mensen veel van deze meldingen en is er iets tegen te doen?

[Afbeelding]
In Log -> Notifications kun je een en ander aan/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Nicap schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:14:
[...]

In Log -> Notifications kun je een en ander aan/uitzetten.
thxs, maar ik krijg er geen melding van, het viel me gewoon op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Tja, dat kun je daar toch ook selecteren?
event/alert/mail

Wat voor melding zou je willen hebben dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-05 11:33
Beste lezers,

Is er iemand die kan helpen, ik ben al een aantal dagen in de weer om de TL-ER7206 (evenknie van de TL-R605) aan het internet te krijgen van KPN. Deze komt voorlopig nog even achter de ExperiaBox v10 te hangen. Dat staat ook weergegeven in het plaatje van zaterdag 19 december 2020 07:41 bij dvandonkelaar.

Ik gebruik de gegevens van KPN
– Internet
a PPPoE via VLAN 6 (802.1q)
b PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet)
c Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
d IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen (--> waar kan ik dit exact instellen)
e IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router (--> waar kan ik dit exact instellen)

De volgende stappen heb ik gevolgd:
– Via 192.168.01 de TL-ER7206 geconfigureerd
1. Network
– WAN –> WAN
– PPPoE geselecteerd (met internet / internet)
– VLAN aangevinkt en 6 ingevuld
– mtu 1492 laten staan
– primairy DNS 192.168.2.254 ingevuld
2. LAN –> LAN
– IP-adres 192.168.0.1
– LAN –> DHCP server
– aangevinkt DHCP server van de TL-ER7206, range ongewijzigd.
3. uitloggen

MAC adres bepaalt van de WAN poort van de TL-ER7206 router via System Status.

In de Experia Box een "DHCP binding" (static DHCP) voor het MAC adres van de TP-Link router. Ik heb hierbij 192.168.2.200 (inclusief MAC adres) in Experia Box ingegeven .
"Port-Forwarding" regels verwijderd op de Experia Box

De WAN poort van de TL-ER7206 op LAN poort 1 van de Experia Box aangesloten en de laptop met poort 5 van de switch verbonden.

En ik krijg geen internet verbinding :-( rarara wat doe ik niet goed? En waar kan is stap d en e invoeren?

Daarna ga ik ‘m pas opnemen in de Omada controller omgeving met managed switches en EAP’s

Bart

[ Voor 3% gewijzigd door bart.diepenbroe op 17-01-2021 17:28 . Reden: typoos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Nicap schreef op zondag 17 januari 2021 @ 12:17:
Tja, dat kun je daar toch ook selecteren?
event/alert/mail

Wat voor melding zou je willen hebben dan?
Ging meer erom wat het was en of t iets was om 'zorgen' over te maken. Maar kan idd de melding in de log uitzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:11
bart.diepenbroe schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:17:
Beste lezers,

Is er iemand die kan helpen, ik ben al een aantal dagen in de weer om de TL-ER7206 (evenknie van de TL-R605) aan het internet te krijgen van KPN. Deze komt voorlopig nog even achter de ExperiaBox v10 te hangen. Dat staat ook weergegeven in het plaatje van zaterdag 19 december 2020 07:41 bij dvandonkelaar.

Ik gebruik de gegevens van KPN
– Internet
a PPPoE via VLAN 6 (802.1q)
b PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord (bijv internet / internet)
c Maximale pakket grote (mtu) 1500 bytes (rfc4638)
d IPv4 adres + DNS servers via PPPoE verkrijgen (--> waar kan ik dit exact instellen)
e IPv6 adres reeks + DNS servers (IPv6) via DHCPv6-PD verzoek (in PPPoE). Een adres gebruiken uit reeks voor router (--> waar kan ik dit exact instellen)

De volgende stappen heb ik gevolgd:
– Via 192.168.01 de TL-ER7206 geconfigureerd
1. Network
– WAN –> WAN
– PPPoE geselecteerd (met internet / internet)
– VLAN aangevinkt en 6 ingevuld
– mtu 1492 laten staan
– primairy DNS 192.168.2.254 ingevuld
2. LAN –> LAN
– IP-adres 192.168.0.1
– LAN –> DHCP server
– aangevinkt DHCP server van de TL-ER7206, range ongewijzigd.
3. uitloggen

MAC adres bepaalt van de WAN poort van de TL-ER7206 router via System Status.

In de Experia Box een "DHCP binding" (static DHCP) voor het MAC adres van de TP-Link router. Ik heb hierbij 192.168.2.200 (inclusief MAC adres) in Experia Box ingegeven .
"Port-Forwarding" regels verwijderd op de Experia Box

De WAN poort van de TL-ER7206 op LAN poort 1 van de Experia Box aangesloten en de laptop met poort 5 van de switch verbonden.

En ik krijg geen internet verbinding :-( rarara wat doe ik niet goed? En waar kan is stap d en e invoeren?

Daarna ga ik ‘m pas opnemen in de Omada controller omgeving met managed switches en EAP’s

Bart
Kan jij uitleggen hoe je het precies hebt aangesloten? Wat ik zo uit het verhaal begrijp is dat je nu

Internet -- Experia -- TL-ER7206 -- LAN

hebt?

Als dit het geval is dan hoef je geen PPPoE in te stellen op de router. Dat doet de Experia al voor je. Op de router hoef je eigenlijk alleen maar in te stellen dat deze ip adres via DHCP moet ontvangen op de WAN poort. Je hebt wel een dubbel NAT in jouw netwerk zitten.

Dus iets verder uitgeschreven:
Experia box:
-WAN zijde laten zoals deze is.
-LAN DHCP binding aan voor de router

TL-ER7206
-WAN vast ip adres wat je in de Experia hebt ingesteld.
-LAN DHCP aan

Laptop
-Ip adres laten uitdelen door de DHCP

EDIT: https://www.kpn.com/servi...nstellen-en-gebruiken.htm op de link kan je vinden waaraan de router moet voldoen om een verbinding op te kunnen zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Seriph op 17-01-2021 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
bart.diepenbroe schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:17:
Dat staat ook weergegeven in het plaatje van zaterdag 19 december 2020 07:41 bij dvandonkelaar.
TIP :

Als je op de datum clickt van een reactie dan heb je ook gelijk de directe link ernaartoe en krijg je dus zoiets : dvandonkelaar in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie" :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Beste Seriph,

Jouw beschrijving van aansluiten klopt: Internet -- Experia -- TL-ER7206 -- LAN

Ik ga jouw oplossing straks uitproberen, anders heb ik zo dadelijk de poppen aan het dansen; "een huishouden zonder internet in Corona tijd." ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Beste Seriph,

Ik kon 't niet laten :-)

De voorgestelde instelling ingevoerd in de TL-ER7206 en de Experiabox gecontroleerd; helaas dat blijkt niet te werken. Alles nog eens een paar keer goed te hebben gelezen en gecontroleerd, blijft het resultaat "geen verbinding" op het laptop scherm rechts onder.

Dan over naar de reset van de TL-ER7206 router. En tot mijn grote verbazing heb ik na een paar minuten (opstarten) een netwerkverbinding. Niets ingesteld :? (ja, op login en wachtwoord dan na via standaard 192.168.0.1).

@Seriph; bedankt voor je oplossing, die heeft mij in ieder geval nogmaals eens goed doen lezen.

Dat was stap 1.

Van de week eens kijken of ik de TL-ER7206 dan kan opnemen in de OC200 controller met de PoE switches en EAP's. Dat zou toch wel mooi zijn.

Aanvulling: jouw instellingen werken ook als je de informatie van het tabblad Dynamic IP (in TL-ER7206) overneemt en deze op het tabblad van Static IP invult :) Dat geeft mij een beter gevoel :)

[ Voor 11% gewijzigd door bart.diepenbroe op 17-01-2021 22:09 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:11
Helemaal goed.

Ik ben (nog) niet heel bekend in de TL-ER7206. Ik gebruik de experia box nog als beginpunt. Laat me weten als het je lukt om de experia box te vervangen met de ER7206. Daar ben ik wel heel erg benieuwd naar. Want dan zou ik er ook een aanschaffen.

Ik doe liever geen dubbel NAT dat wil nog wel eens wazige fouten geven. Net als dat ik ipv6 heb moeten uitzetten op de experia want dat vind de VPN van werk niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Dan zitten we in hetzelfde schuitje. Als ik een stapje verder ben, dan zal ik 'm posten.

Ik heb liever ook geen router achter de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 17:15:
Wij hebben een OpenWRT device als router ingezet binnen onze Omada omgeving, juist omdat de TL-R605 niet voldeed voor onze doeleinde.
Kan natuurlijk ook goed zijn dat we het niet snapte ;)

Maar wat wij willen is namelijk meerdere VLAN's, en voor die VLAN's uiteraard ook andere IP-ranges en dat die doormiddel van DHCP worden uitgedeeld.
Juist dit laatste kregen we niet voor elkaar, alsof de router niet meerdere DHCP-pools ondersteund.

Nu heb ik een TP-Link Archer C7 v2.0(Ziggo extra wifi punt, oid) hiervoor ingezet en daar lukt dat prima mee.
Het is alleen jammer natuurlijk dat je dit niet in de Omada interface mooi terug kunt zien ;)
Iemand die hier ervaring mee heeft en op kan inhaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Priyantha Bleeker schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat je hiermee wel verder komt:

YouTube: Full TP-Link Configuration With The Omada SDN Controller

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Komt daar echt iemand verder mee :? Ik kan niets met die YouTube video's, geef mij maar een goed stuk tekst met eventueel schema's.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik denk dat dat erg wisselend is per persoon. En ook de manier van presenteren.

Met een handleiding moet je ook wel erg ver komen. Daar staat in wat jij bedoeld. Maar voor veel mensen is dat weer te uitgebreid en vaak te onduidelijk.

Hij laat zien hoe je het insteld. Hij heeft verder geen uitleg uitgebreide uitleg wat al die stappen doen. Voor mij in elk geval voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Priyantha Bleeker schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:18:
https://www.tp-link.com/us/support/download/tl-er7206/

Vanaf Pagina 67 wordt alles toch gewoon prima uitgelegd :?

Best wel grappig dat die hele Omada Controller zoveel op de UniFi Controller lijkt : Zelfs dit soort settings! :D

[ Voor 16% gewijzigd door nero355 op 18-01-2021 16:37 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankRicard
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:29
Freee!! schreef op maandag 18 januari 2021 @ 13:01:
[...]

Komt daar echt iemand verder mee :? Ik kan niets met die YouTube video's, geef mij maar een goed stuk tekst met eventueel schema's.
Ik heb altijd het idee dat dat een generatiedingetje is, ik kan er ook niets mee (geboren begin jaren '80).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars Flow
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-05 11:53
Situatie:

Caiway modem (met wifi aan) --- TP-link router (met wifi aan) --- TP-link (unmanaged) switch --- AP airport express

1 draadloos netwerk (1 naam).
Router: Archer C3150
Switch: TL-SG1024D

Nu wil ik voor de tuin een extra AP. Netwerkkabel ligt er al.
Dus Switch - UTP-kabel - PoE adapter - UTP-kabel - AP.

Ik denk aan een TP-Link EAP225-Outdoor. Maar ik begrijp niet of er dan een omada OC200 nodig is en/of dat er altijd een computer (iMac) aan moet staan. Dat wil ik beide niet.

1. Is de Omada functionaliteit ook geschikt om alleen éénmalig de EAP225 in te stellen? Dus dat er niet altijd een computer aan hoeft te staan
2. Vanuit de Switch wil ik de EAP225 aansluiten, kan ik dan met de (bijgeleverde?) PoE adapter de EAP225 voeden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 21:11

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Mars Flow schreef op maandag 18 januari 2021 @ 18:09:
Situatie:

Caiway modem (met wifi aan) --- TP-link router (met wifi aan) --- TP-link (unmanaged) switch --- AP airport express

1 draadloos netwerk (1 naam).
Router: Archer C3150
Switch: TL-SG1024D

Nu wil ik voor de tuin een extra AP. Netwerkkabel ligt er al.
Dus Switch - UTP-kabel - PoE adapter - UTP-kabel - AP.

Ik denk aan een TP-Link EAP225-Outdoor. Maar ik begrijp niet of er dan een omada OC200 nodig is en/of dat er altijd een computer (iMac) aan moet staan. Dat wil ik beide niet.

1. Is de Omada functionaliteit ook geschikt om alleen éénmalig de EAP225 in te stellen? Dus dat er niet altijd een computer aan hoeft te staan
Dat gaat uitstekend, gewoon op je computer doen en daarna programma afsluiten.
2. Vanuit de Switch wil ik de EAP225 aansluiten, kan ik dan met de (bijgeleverde?) PoE adapter de EAP225 voeden?
Kan, zolang die PoE adapter een PoE injector is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

nero355 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:34:
[...]

https://www.tp-link.com/us/support/download/tl-er7206/

Vanaf Pagina 67 wordt alles toch gewoon prima uitgelegd :?

Best wel grappig dat die hele Omada Controller zoveel op de UniFi Controller lijkt : Zelfs dit soort settings! :D
Thanks jullie beide.
Al ben ik over het algemeen niet direct een groot fan ervan om tutorials te kijken op YT, was dit wel lekker duidelijk.

Ga vanavond eens spelen, kijken of ik de OpenWRT router er weer tussenuit ga halen.

Het enige, écht jammere is en blijft monitoring van het hele Omada gebeuren.
Ik had het allemaal graag gewoon lekker in Grafana geduwd, met behulp van Telegraf of Prometheus of what ever.
Dat kon mooi met de OpenWRT router wel natuurlijk.

Ik had begrepen dat er een prometheus exporter gemaakt is door iemand, maar ik krijg de hele docker container niet eens werkend :X
zie: https://gitlab.com/hc-open/omada-exporter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-05 15:08
Het is me ondanks de filmpjes en user guides niet duidelijk of ik met de ER7206 hetvolgende kan doen:
- WAN DHCP gebruiken (via VLAN 10)
- LAN DHCP gebruiken (via VLAN 20)
- 1 LAN-poort trunken (VLANs 10+20) om nadien weer uit te splitsen over fysieke LAN-poorten

zodat ik volgend plaatje bekom (dit is mijn netwerk TO-BE):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/t7lp8k9.png

(Ik wil dus dat de Digicorder een WAN IP adres krijgt (voor interactiviteit), en alle andere apparaten dus een LAN IP adres, mooi gescheiden via VLANs. Ik heb nu een soortgelijke setup, maar met een extra switch tussen modem en huidige router om hetzelfde te bekomen maar ik wil net die extra switch eruit)

Ik ga de documentatie nog wat verder bekijken, maar mocht iemand hier iets soortgelijks aan de praat gekregen hebben met deze routers, wil ik het graag weten voor ik tot aanschaf overga ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-02 18:05
Paar dagen geleden de TL R605 router gekocht ter vervanging van de Edgerouter X en als aanvulling op mijn beide EAP245’s. Alles draait onder Omada software op een Windows PC. Deze PC is vanwege andere taken 24/7 aan en online.
Het valt mij op dat alledrie devices om de paar uur, redelijk tegelijk disconnecten. Dit was eerder (toen de Edgerouter nog draaide) ook al het geval, maar had gehoopt dat het nu beter zou zijn. Mesh aan/uit maakt niet uit.
Iemand een idee waardoor dit komt, en wat ik zou kunnen proberen om dit te voorkomen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9gr_QiHy85DelTenCD4plbsVSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HjpkMNrqu36ht74HvUgt8B3M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door djvdgalien op 21-01-2021 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
@djvdgalien zitten die EAPs nu verbonden op de router? Of via een switch?

Ik zie dat je router ook disconnect.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/150191
Niet helemaal jou probleem. Maar misschien valt pc in sluimer stand?

Ik zie daar veel hard reset terug komen. Je zou is 1 AP kunnen resetten. Kijken wat dat doet.

Ik heb met de outdoor ook soort gelijk gehad heel lang niet verbonden wil verbinden werkt niet blijft maar flippen. Harde reset en uit lijstje gegooid en kon daarna pas weer adopten en draait het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
De EAP’s zijn aangesloten via een unmanaged switch. De EAP in de woonkamer zou ik direct op de R605 kunnen aansluiten, de EAP op de overloop niet ivm noodzakelijke switch op zolder.
Router disconnect idd ook.
Dat de PC in slaap- of sluimerstand valt zou kunnen, maar dan zouden de devices toch nog moeten functioneren zoals ze horen te doen? Ik zie de PC wel vaker in slaapstand vallen (Omadacloud dan offline), zonder dat de devices disconnecten.
Ik heb de devices vaker “forget” en “adopt” gedaan, maar dat veranderd niets.

[ Voor 4% gewijzigd door djvdgalien op 21-01-2021 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
djvdgalien schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 08:38:
Het valt mij op dat alledrie devices om de paar uur, redelijk tegelijk disconnecten.

Dit was eerder (toen de Edgerouter nog draaide) ook al het geval, maar had gehoopt dat het nu beter zou zijn.
Misschien Wikipedia: Energy-Efficient Ethernet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Bedankt voor de suggestie. Het is mij net bekend of mijn devices dat zouden kunnen. Maar het gebeurd ook wanneer er net nog van het interne netwerk of internet gebruik is gemaakt. Tevens gebeurd het ‘s nachts zonder dat tussen twee disconnecties door het netwerk gebruikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Die unmanaged heeft toevallig niet één of andere 'green' functie? Dus geen data poef poort uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Nee dat heeft die niet. En buiten dat is de router niet op deze switch aangesloten, maar disconnect die ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Iemand nog tips hoe de R605 te adopten in m'n netwerk? Wat een drama tot nu toe.

Ik heb een Ziggo modem in bridgemode. Deze is aangesloten op een Synoloigy AC1900. IP range 192.168.1.x
De Synology doet de DHCP. Ik heb een software controller(4.2.8) draaien op een intel NUC in de meterkast. In de controller zijn inmiddels 4 EAP devices connected, die draaien al een paar maanden prima.

Nu wil ik dus de Synology vervangen voor de R605. Maar het adopten wil niet lukken. Elke keer gaat het fout. Ik heb verschillende threads gelezen op TP-Link forums dat er meer mensen zijn met problemen. Het eerste probleem is dat de range waarin mijn netwerk zit 192.168.1.x is ipv 192.168.0.x van de R605. Ik heb daarom mijn netwerk gewijzigd naar deze range. Alle switched gereset. De EAP devices hebben nu ook deze range net als de controller. Toen weer geprobeerd om te adopoten, maar nog steeds wil het niet lukken.

Ben onderhand al 3 uur bezig en begin redelijk gefrustreerd te raken.
Iemnd die een tip heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:33
@djvdgalien Ergens een slechte kabel? Een IP-conflict?

edit: Is het niet gewoon de PC die even disconnect?

[ Voor 24% gewijzigd door D-Three op 23-01-2021 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Nicap schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 12:54:
Iemand nog tips hoe de R605 te adopten in m'n netwerk? Wat een drama tot nu toe.

Ik heb een Ziggo modem in bridgemode. Deze is aangesloten op een Synoloigy AC1900. IP range 192.168.1.x
De Synology doet de DHCP. Ik heb een software controller(4.2.8) draaien op een intel NUC in de meterkast. In de controller zijn inmiddels 4 EAP devices connected, die draaien al een paar maanden prima.

Nu wil ik dus de Synology vervangen voor de R605. Maar het adopten wil niet lukken. Elke keer gaat het fout. Ik heb verschillende threads gelezen op TP-Link forums dat er meer mensen zijn met problemen. Het eerste probleem is dat de range waarin mijn netwerk zit 192.168.1.x is ipv 192.168.0.x van de R605. Ik heb daarom mijn netwerk gewijzigd naar deze range. Alle switched gereset. De EAP devices hebben nu ook deze range net als de controller. Toen weer geprobeerd om te adopoten, maar nog steeds wil het niet lukken.

Ben onderhand al 3 uur bezig en begin redelijk gefrustreerd te raken.
Iemnd die een tip heeft?
Ik heb bijna dezelfde setup als jij. Ik had al twee eap’s in Omada, en daarna de R605 zonder problemen toegevoegd. Werkte paar dagen goed. Daarna problemen zoals in mijn vorige posts, toen blijvend op disconnected. En krijg ze ook niet meer terug adopted in Omada. Ook niet na resetten van de devices. Dus nu stand allone werkend. Laatste probeersel zal het opnieuw installeren van Omada zijn. Maar dat bewaar ik voor later...😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ben na het wandelen met de hond even weer verder gegaan. Uiteindelijk is het me gelukt om de R605 in Omada werkend te krijgen.
Vermoedelijk was een SG2210P v1.0 die in het netwerk zat de boosdoener. Ik had deze switch ooit gekocht omdat hij POE had en verder nooit ingesteld. Maar deze switch heeft ook als default adres 192.168.0.1
Ik gok dat ik daarom problemen had met het adopten.

Ik laat de Synology nog even hangen voorals er problemen ontstaan, maar op dit moment werkt het goed.

Wel vraag ik me af waarom ik niet alle clients te zien krijg ik het overzicht. Zo staat mijn NAS met ipadres 192.168.1.10 er bijvoorbeeld niet in. En nog wel meer devices niet. Vervelend, want ik wil deze graag een "vast" ipadres geven. De Hikvision camera staat bijvoorbeeld ook niet in de lijst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
Nicap schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:54:
Vermoedelijk was een SG2210P v1.0 die in het netwerk zat de boosdoener.

Ik had deze switch ooit gekocht omdat hij POE had en verder nooit ingesteld. Maar deze switch heeft ook als default adres 192.168.0.1
Ik gok dat ik daarom problemen had met het adopten.
En daarom is het zo fijn om een Management VLAN te hebben! Zelfs als het om je thuisnetwerk gaat! :)

Ik heb dat ook heel vaak in het Ubiquiti UniFi Topic gepost, maar men blijft maar de boel omnummeren en dergelijke... :'(

Kortom :
- Laat lekker alle TP-Link apparatuur in VLAN 1 op hun 192.168.0.0/24 subnet zitten.
- Maak een nieuwe VLAN aan (10 of zo... niet 2... zijn regels voor, kan je opzoeken!) voor je eigen netwerk en laat de R605 daarin je huidige subnet IP's uitdelen.
- Op je switches geef je dan dat VLAN Untagged door aan je PC's en dergelijke.
- Voor je WiFi stel je dat VLAN in als Tagged VLAN onder de SSID Settings.
- En KLAAR!!! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Probeer dit ook al een tijdje ivm uitbreiding IoT, maar kom niet achter de juiste settings.
Werkt dit ook met unmanaged switches?
De R605 hangt bij mij achter de Ziggo bridged modem. Op R605 LAN 1 zit een unmanaged switch, met 8 bedrade clients waarvan 1 eap245 en nog 1 unmanaged switch op zolder waar nog 1 eap245 en een paar bedrade clients.
Wat moet ik hoe instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:49
djvdgalien schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:33:
Probeer dit ook al een tijdje ivm uitbreiding IoT, maar kom niet achter de juiste settings.
Werkt dit ook met unmanaged switches?
De R605 hangt bij mij achter de Ziggo bridged modem. Op R605 LAN 1 zit een unmanaged switch, met 8 bedrade clients waarvan 1 eap245 en nog 1 unmanaged switch op zolder waar nog 1 eap245 en een paar bedrade clients.
Wat moet ik hoe instellen?
Nee, een unmanaged switch ondersteunt geen vlans.

Carlinkit te koop (voor wireless carplay)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
nero355 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 17:31:
[...]

En daarom is het zo fijn om een Management VLAN te hebben! Zelfs als het om je thuisnetwerk gaat! :)

Ik heb dat ook heel vaak in het Ubiquiti UniFi Topic gepost, maar men blijft maar de boel omnummeren en dergelijke... :'(

Kortom :
- Laat lekker alle TP-Link apparatuur in VLAN 1 op hun 192.168.0.0/24 subnet zitten.
- Maak een nieuwe VLAN aan (10 of zo... niet 2... zijn regels voor, kan je opzoeken!) voor je eigen netwerk en laat de R605 daarin je huidige subnet IP's uitdelen.
- Op je switches geef je dan dat VLAN Untagged door aan je PC's en dergelijke.
- Voor je WiFi stel je dat VLAN in als Tagged VLAN onder de SSID Settings.
- En KLAAR!!! :Y)
Maar waarom zou dit helpen bij @Nicap zijn probleem? Je wil toch geen devices met hetzelfde IP-adres?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djvdgalien
Theone098 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 19:59:
[...]

Nee, een unmanaged switch ondersteunt geen vlans.
Duidelijk, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 20:41:
Maar waarom zou dit helpen bij @Nicap zijn probleem?
Omdat hij dan een VLAN had dat hij MOET onderhouden dus dan had hij nooit dit probleem gehad! :)
Je wil toch geen devices met hetzelfde IP-adres?
Net als niet volledig geconfigureerde apparaten op je netwerk inderdaad! :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
[b]Nicap schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 16:54

Wel vraag ik me af waarom ik niet alle clients te zien krijg ik het overzicht. Zo staat mijn NAS met ipadres 192.168.1.10 er bijvoorbeeld niet in. En nog wel meer devices niet. Vervelend, want ik wil deze graag een "vast" ipadres geven. De Hikvision camera staat bijvoorbeeld ook niet in de lijst.
Ik heb dit issue laatst ook gehad, bleek een slecht geknepen rj45 stekker te zijn. Die deed wel af en toe netwerk te geven aan de apparatuur maar niet vindbaar in de lijst. Tevens hing er een eap outdoor aan en die was niet te adopten.
Een slechte kabel kan voor hele rare issues zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boefmans
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-04 16:45
Hi allemaal,

Ik heb dit weekend eindelijk goede acces points opgehangen en het T-mobile wifi ding uitgezet. Ik heb (rijtjeshuis drie verdiepingern) 2 APs (omada 245) en een TL-SG2008P omada switch (heb nog wel vrij vel kabels lopen gelukkig :D).

Nu vind ik dat gepruts en overzicht over het netwerk wel leuk. Heeft iemand ervaring met de omada hardware controller? Is natuurlijk niet nodig ofzo :-) maar benieuwd of iemand wat ervaringen kan delen. Prijs valt nog best mee.

mixing a drink and music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

thijsjek schreef op zondag 24 januari 2021 @ 06:55:
[...]

Ik heb dit issue laatst ook gehad, bleek een slecht geknepen rj45 stekker te zijn. Die deed wel af en toe netwerk te geven aan de apparatuur maar niet vindbaar in de lijst. Tevens hing er een eap outdoor aan en die was niet te adopten.
Een slechte kabel kan voor hele rare issues zorgen.
De kabels maar even nagelopen en getest, maar dat lijkt niet het issue.
Had vanmorgen ook een onbekend device zonder IP in de "clients" list. Dat is de Netgear Switch.
Heb daar een nieuwe firmware op gezet, maar nu is ook deze verdwenen uit de clients lijst. Er missen een heleboel IP's. Wellicht zijn het kinderziektes omdat het device pas net op de markt is, geen idee. Ik kijk het nog even aan. Voorlopig werkt het.

Wat ook niet klopt is dat er in het dashboard bij Gateway N/A staat. Ga ik vervolgens naar "Devices" en filter ik op Gateway/Switches, dan laat hij wel de router zien dat het een gateway is. Als ik de fora op TP Link zo lees is er nog genoeg te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
nero355 schreef op zondag 24 januari 2021 @ 00:19:
[...]

Omdat hij dan een VLAN had dat hij MOET onderhouden dus dan had hij nooit dit probleem gehad! :)

[...]

Net als niet volledig geconfigureerde apparaten op je netwerk inderdaad! :P :+
Dus die VLAN omdat je dan verplicht bent jouw apparaat te configureren? :P Gewoon altijd configureren ;)
Nou ja, ik moet zelf nog beginnen spelen met VLAN's maar ik zie wel voordelen aan jouw oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Op dit moment heb ik een EAP245 V1 (dus die zonder golfjes) hangen op de tussenverdieping en ik wil er nog een 245 bij hangen. Werkt een V3 makkelijk samen met de V1?

To dare is to do

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 08:57
Slaapje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:33:
Op dit moment heb ik een EAP245 V1 (dus die zonder golfjes) hangen op de tussenverdieping en ik wil er nog een 245 bij hangen. Werkt een V3 makkelijk samen met de V1?
Wat bedoel je precies met samenwerken? Je kan de apparaten zo instellen dat ze hetzelfde netwerk uitzenden, dat is geen probleem.
De V1 werkt echter niet met de laatste versies van het centrale management platform, Omada, dacht ik. Dus centraal de apparaten beheren wordt lastig.

[ Voor 4% gewijzigd door job_h op 25-01-2021 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Nu online
job_h schreef op maandag 25 januari 2021 @ 08:41:
[...]

Wat bedoel je precies met samenwerken? Je kan de apparaten zo instellen dat ze hetzelfde netwerk uitzenden, dat is geen probleem.
De V1 werkt echter niet met de laatste versies van het centrale management platform, Omada, dacht ik. Dus centraal de apparaten beheren wordt lastig.
De situatie is nu als volgt, Ziggo modem/router op de benedenverdieping in de hangkast en de EAP op de overloop van de eerste verdieping. Beide hebben hetzelfde WIFI SSID, maar ik merk nu met het thuiswerken dat beneden de verbinding vaak niet stabiel werkt en dat de snelheid onderuit gaat. Ik dacht er dus nog een EAP bij te hangen in de woonkamer. Ook met dezelfde SSID om zo klaar te zijn voor het huis.

Ik dacht eerst een simpel mesh systeem aan te schaffen, omdat ik hier net erg veel van weet, maar aangezien er al een EAP hangt is dat wellicht zonde van het geld.

Mijn vraag is dus eigenlijk of het goed gaat werken zoals ik het nu voorstel.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 08:57
Slaapje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:26:
[...]

De situatie is nu als volgt, Ziggo modem/router op de benedenverdieping in de hangkast en de EAP op de overloop van de eerste verdieping. Beide hebben hetzelfde WIFI SSID, maar ik merk nu met het thuiswerken dat beneden de verbinding vaak niet stabiel werkt en dat de snelheid onderuit gaat. Ik dacht er dus nog een EAP bij te hangen in de woonkamer. Ook met dezelfde SSID om zo klaar te zijn voor het huis.

Ik dacht eerst een simpel mesh systeem aan te schaffen, omdat ik hier net erg veel van weet, maar aangezien er al een EAP hangt is dat wellicht zonde van het geld.

Mijn vraag is dus eigenlijk of het goed gaat werken zoals ik het nu voorstel.
Ik zie er geen probleem mee.
Enige waar je wellicht op zou willen letten is dat je computer/mobiel niet op het AP op de 1e verdieping blijft zitten als hij daarmee verbonden was en je naar beneden loopt. Maar slechter zal het niet worden van een extra AP :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Nu online
job_h schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:30:
[...]

Ik zie er geen probleem mee.
Enige waar je wellicht op zou willen letten is dat je computer/mobiel niet op het AP op de 1e verdieping blijft zitten als hij daarmee verbonden was en je naar beneden loopt. Maar slechter zal het niet worden van een extra AP :)
Thanks, besteld. Dat blijven zitten op de verkeerde AP/Router gebeurt met regelmaat, maar even de Wifi verbinding verbreken doet wonderen.

To dare is to do

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:16
Hang die AP dan lekker in je woonkamer weg: daar zitten je meeste devices over het algemeen (telefoons, tablets, tv/ps4/chromecast etc etc).

"Maar dat is toch lelijk?"

Achter je gordijnen ziet niemand hem, en in tegenstelling tot beton doet stof niet zo veel voor je signaal :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:26:
Hang die AP dan lekker in je woonkamer weg: daar zitten je meeste devices over het algemeen (telefoons, tablets, tv/ps4/chromecast etc etc).

Achter je gordijnen ziet niemand hem, en in tegenstelling tot beton doet stof niet zo veel voor je signaal :+
Zo heb ik het min of meer gedaan. Er ging al een UTP naar de TV. EAP 245 kun je mooi door lussen. Dus kabel uit de tv in de EAP245 en vanuit de EAP245 naar de TV voila mooi verstopt achter de tv :*) .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hmmbob
Hangt hier ook in de TV hoek achter het gordijn. LEDje uit en niemand die hem ziet... Voor deze foto hang ik met de rechter schouder bijna tegen t raam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPkkKESbJYK8fSz9qtxDWs0Okq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UG7BtB3VHEpdQypPM6nTTtRl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op zondag 24 januari 2021 @ 12:21:
Dus die VLAN omdat je dan verplicht bent jouw apparaat te configureren? :P Gewoon altijd configureren ;)
Stok achter de deur hé! :P

En je vroeg niet naar de andere voordelen :+
Nou ja, ik moet zelf nog beginnen spelen met VLAN's maar ik zie wel voordelen aan jouw oplossing.
d:)b
Slaapje schreef op maandag 25 januari 2021 @ 09:53:
Dat blijven zitten op de verkeerde AP/Router gebeurt met regelmaat, maar even de Wifi verbinding verbreken doet wonderen.
Of je stelt de boel zo af dat je cliënts de omgeving veel fijner vinden en dat niet meer doen! :)
Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 10:26:

Ik zou zeggen gebruik zoveel mogelijk de In Wall modellen : Veel makkelijker weg te stoppen dan de "schotel" modellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Ik zou niet weten waar ik een inwall kwijt zou kunnen... Mijn huidige schakelmateriaal laat het niet toe in ieder geval.

[ Voor 36% gewijzigd door Hmmbob op 25-01-2021 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Nu online
nero355 schreef op maandag 25 januari 2021 @ 16:43:

[...]

Of je stelt de boel zo af dat je cliënts de omgeving veel fijner vinden en dat niet meer doen!
Dat is inderdaad een goede, maar daar moet ik me eerst eens in verdiepen ;)

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Hmmbob schreef op maandag 25 januari 2021 @ 17:03:
Ik zou niet weten waar ik een inwall kwijt zou kunnen... Mijn huidige schakelmateriaal laat het niet toe in ieder geval.
Geen telefoonaansluitingen over die niet meer worden gebruikt en helemaal zielig en alleen in hun eentje aan/in de muur zitten met prachtige CAT5e/CAT6 UTP bekabeling erachter ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
nero355 schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:14:
[...]

Geen telefoonaansluitingen over die niet meer worden gebruikt en helemaal zielig en alleen in hun eentje aan/in de muur zitten met prachtige CAT5e/CAT6 UTP bekabeling erachter ??
klopt, die zijn vaak omgebouwd naar extra WCD en belangrijker: zitten in een frame van het 'design' schakelmateriaal en daar krijg je dit soort dingen niet in kwijt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Hmmbob schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:36:
[...]

klopt, die zijn vaak omgebouwd naar extra WCD en belangrijker: zitten in een frame van het 'design' schakelmateriaal en daar krijg je dit soort dingen niet in kwijt :)
Hij heeft het over een enkele doos. Daar kun je prima een wall model gebruiken.

Bij een dubbel of triple doos kant het wel lastig zijn ja. Ik twijfel hier nog om het te doen. Gewoon een stuk van het raampje afhalen en zorgen dat dit mooi aansluit tot de wall module. Dan is het echt wel om aan te zien hoor.

Meeste contactdozen hier in de hoeken zijn toch redelijk weggemoffeld door accessoires. Dat geldt ook voor de dozen die niet in de hoeken zitten trouwens. Het is wel een afweging natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Nicap schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 17:18:
Hij heeft het over een enkele doos. Daar kun je prima een wall model gebruiken.
Yup! :)
Bij een dubbel of triple doos kant het wel lastig zijn ja. Ik twijfel hier nog om het te doen. Gewoon een stuk van het raampje afhalen en zorgen dat dit mooi aansluit tot de wall module. Dan is het echt wel om aan te zien hoor.

Meeste contactdozen hier in de hoeken zijn toch redelijk weggemoffeld door accessoires. Dat geldt ook voor de dozen die niet in de hoeken zitten trouwens. Het is wel een afweging natuurlijk.
Ik geloof dat er ook een aantal medeTweakers waren die gewoon een soort "spacer" tussen de bracket en de bestaande afwerking hebben geplaatst, zodat het toch nog past! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Volgend huis :+ (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaapje
  • Nu online
Ondertussen 2 EAP's draaien, maar wel met een probleem.

Ik zie binnen de Omada controller beide AP's en ze staan beide op connected. Enige verschil is dat de nieuwe bij overview geen channels krijgt toebedeeld (en hetzelfde geldt voor het volgende tabblad, daar staat er geen info bij beide radio's).

Door de SSID even aan te passen en te testen is het duidelijk dat het internet wel werk, ook al komt de snelheid niet boven de 90 Mbps waar ik toch wel 250 moet kunnen halen. Andere AP haalt wel gewoon ruim 200.

Enig idee wat ik fout doe?

Voor de volledigheid;
AP1 is een EAP245v1 die rechtstreek op de Connectbox aan is gesloten
AP2 is een EAP245v3 die via een TL-SG108 switch is aangesloten

To dare is to do

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
@Slaapje ik had exact hetzelfde maar na een firmware update was dat probleem verholpen. Die deed ik rechtstreeks op de EAP en dat ging niet helemaal goed. Vervolgens via de OC200 nog eens geprobeerd en toen volgde er wel een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

@nero355 ik heb je tip wat betreft vlans wat nader bekeken en er ook mee bezig gegaan. Alleen loop ik tegen wat dingetjes aan waar jij, of iemand anders wellicht mee kan helpen.
Ik heb de settings uit deze "tutorial" overgenomen zover ik kan. De profiles verder niet, want ik heb op dit moment geen omada capable switch. Wel een SG2210Pv1 waar de AP's op zitten(POE).

Nou heb ik dus 3 VLAN's aangemaakt
home 10 192.168.10.0/24
guest 20 192.168.20.0/24
iot 30 192.168.30.0/24

Tevens 3 ssid's met de VLAN ID's zoals hierboven. Zoals ook uitgelegd in het filmpje.

Heb trouwens alles nog gewoon ingesteld zoals het was, in het default LAN.

Maar ik had verwacht, dat als ik via het ssid guest connect met mijn telefoon, ik in dat LAN terecht kwam. Echter krijg ik helemaal geen ipadres uitgedeeld.

Komt dat omdat ik op de switch de poorten als trunk moet instellen waar de AP's op zitten?

Ter verduidelijking een plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IAeq10dczD0lhmi5LaLkaWkDZRc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P23dzkQfmTM72msewBoQOLK3.jpg?f=user_large

Zit ik zo redelijk goed?

En als ik de iot gescheiden heb met een vlan, hoe benader ik dan bijvoorbeeld de Philips Hue? Werkt de app dan nog gewoon? Of wordt dat dan capriolen uithalen met routing en zo?

Ik heb de poorten op de switch waar de AP/router/andere switch op zit allemaal op:
tagged 10,20,30 gezet.

Maar nog steeds krijg ik geen IP adres als ik connect met een ssid welke op de VLAN zit.

[ Voor 31% gewijzigd door Nicap op 31-01-2021 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Nicap schreef op zondag 31 januari 2021 @ 15:29:
@nero355 ik heb je tip wat betreft vlans wat nader bekeken en er ook mee bezig gegaan.
Alleen loop ik tegen wat dingetjes aan waar jij, of iemand anders wellicht mee kan helpen.
Ik heb de settings uit deze "tutorial" overgenomen zover ik kan.
Ik ben niet zo van de YouTube meuk kijken voor HowTo's en Tutorials dus die sla ik effe over als je het niet erg vindt ;) :+
De profiles verder niet, want ik heb op dit moment geen omada capable switch. Wel een SG2210Pv1 waar de AP's op zitten(POE).

Nou heb ik dus 3 VLAN's aangemaakt
home 10 192.168.10.0/24
guest 20 192.168.20.0/24
iot 30 192.168.30.0/24

Tevens 3 ssid's met de VLAN ID's zoals hierboven. Zoals ook uitgelegd in het filmpje.

Heb trouwens alles nog gewoon ingesteld zoals het was, in het default LAN.

Maar ik had verwacht, dat als ik via het ssid guest connect met mijn telefoon, ik in dat LAN terecht kwam. Echter krijg ik helemaal geen ipadres uitgedeeld.
Dat is een logische verwachting :)
Komt dat omdat ik op de switch de poorten als trunk moet instellen waar de AP's op zitten?
Wat je hebt gedaan volgens deze afbeelding :
Ter verduidelijking een plaatje:

[Afbeelding]

Zit ik zo redelijk goed?
Lijkt te kloppen, echter ben je waarschijnlijk één ding vergeten : De juiste VLAN als Tagged instellen bij het SSID :*)
En als ik de iot gescheiden heb met een vlan, hoe benader ik dan bijvoorbeeld de Philips Hue? Werkt de app dan nog gewoon? Of wordt dat dan capriolen uithalen met routing en zo?
Geen ervaring mee, maar ik gok dat het met Multicast werkt :?

Je kan dan al het relevante Multicast verkeer in je huidige VLAN laten doorsturen naar het IoT VLAN via Multicast DNS Repeaters/Reflectors op de Router of gewoon iets sufs als een simpele Raspberry Pi met daarop een Linux distro ;)
Ik heb de poorten op de switch waar de AP/router/andere switch op zit allemaal op:
tagged 10,20,30 gezet.

Maar nog steeds krijg ik geen IP adres als ik connect met een ssid welke op de VLAN zit.
Check dus even je SSID Settings d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

nero355 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 16:46:
[...]

[...]

Ik ben niet zo van de YouTube meuk kijken voor HowTo's en Tutorials dus die sla ik effe over als je het niet erg vindt ;) :+

[...]

Dat is een logische verwachting :)

[...]

Wat je hebt gedaan volgens deze afbeelding :

[...]

Lijkt te kloppen, echter ben je waarschijnlijk één ding vergeten : De juiste VLAN als Tagged instellen bij het SSID :*)

[...]

Geen ervaring mee, maar ik gok dat het met Multicast werkt :?

Je kan dan al het relevante Multicast verkeer in je huidige VLAN laten doorsturen naar het IoT VLAN via Multicast DNS Repeaters/Reflectors op de Router of gewoon iets sufs als een simpele Raspberry Pi met daarop een Linux distro ;)

[...]

Check dus even je SSID Settings d:)b
Ik had het even druk, dus het bleef even liggen.
Het was reeds ingesteld zoals onderstaande plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1gySZUii16UGoyW03_8D88lonI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYgBCYwmP8L6WIngD2YrazoI.jpg?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jv6-8K0J8ZlhaFUuCyEx1nKeBys=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/csGUAmBgAZf9lvX6vGSFwe1s.jpg?f=fotoalbum_medium

Lijkt te voldoen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Nicap schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 16:42:
Ik had het even druk, dus het bleef even liggen.
Ik ook O-)
Het was reeds ingesteld zoals onderstaande plaatjes:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lijkt te voldoen toch?
Dat zou je denken inderdaad...

Ik zou het dan ook zo gauw niet weten behalve misschien toch iets niet goed ingesteld aan de Switch kant :?
Of misschien alles 1 voor 1 rebooten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Weet iemand of er op opvolgers aan zitten te komen met .ax wifi? En dan ook een wall model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Mr_gadget schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:04:
Weet iemand of er op opvolgers aan zitten te komen met .ax wifi? En dan ook een wall model?
De "schotels" zijn er al dus dat duurt niet lang meer denk ik : Zie de search voor de exacte modellen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:02
Mr_gadget schreef op maandag 8 februari 2021 @ 22:04:
Eap620 en eap 660, deze zijn al een tijd leverbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Wat is de invloed als de 'schotels' tegen de muur hangen i.p.v. het plafond? De antennes zijn ongetwijfeld geoptimaliseerd voor hun specifiek toepassing. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
D-Three schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 22:05:
Wat is de invloed als de 'schotels' tegen de muur hangen i.p.v. het plafond? De antennes zijn ongetwijfeld geoptimaliseerd voor hun specifiek toepassing. Iemand die hier ervaring mee heeft?
Search gebruikt :?

Is al meerdere keren besproken : Maakt in principe niks uit, maar op het plafond is wel beter, want daar zijn ze voor ontworpen.

Kijk ook eens naar de In Wall modellen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Nu nog leuke in-wall AX modellen en we zijn er :D

Ik ben de EAP235-Wall zelf aan het proefdraaien op OpenWrt maar er zitten nog wat haken en ogen aan.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• darklord007
Ik gebruik een TL-605r gateway samen met OC200 en wat AP's.
Nu valt het me op dat in SDN de gateway als n/a aangegeven staat en hij geen wired clients weergeeft.

Dit lijkt mij een probleem, meer mensen hier last van voordat ik met tplink ga bellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoLimo
Op het community forum van TP-Link staat iets soortgelijks, dat in het dashboard de gateway als N/A staat. Blijkbaar een speedtest (periodiek) uitvoeren 8)7 zorgt ervoor dat de TL-R605 opnieuw tevoorschijn komt?

Wat je wired clients betreft, geen idee of het met de N/A te maken heeft? Misschien staat het ook daar ergens in een topic beschreven op het forum.

• darklord007
TimoLimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:38:
Op het community forum van TP-Link staat iets soortgelijks, dat in het dashboard de gateway als N/A staat. Blijkbaar een speedtest (periodiek) uitvoeren 8)7 zorgt ervoor dat de TL-R605 opnieuw tevoorschijn komt?

Wat je wired clients betreft, geen idee of het met de N/A te maken heeft? Misschien staat het ook daar ergens in een topic beschreven op het forum.
goede tip, thxs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoLimo
Blijkbaar is er voor de controller software een update uitgebracht die het N/A probleem oplost, en nog belangrijker vind ik: dat wireless clients dat via een AP verbonden zijn effectief als wireless terug te vinden zijn ipv wired.

Nu nog wachten tot die wijzigingen ook naar de oc200/300 komen. :) Cheers!

• anconakip
  • Laatst online: 23-04 10:53
TimoLimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:27:
Blijkbaar is er voor de controller software een update uitgebracht die het N/A probleem oplost, en nog belangrijker vind ik: dat wireless clients dat via een AP verbonden zijn effectief als wireless terug te vinden zijn ipv wired.

Ik kan dit bevestigen. Ik heb de update (4.2.11) gedaan en nu wordt mijn TL-605 wel goed herkent. Ook alle wireless apparaten en wired apparaten worden op de juiste manier weergegeven.

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

• Hmmbob
TimoLimo schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 11:27:

Mijn docker-based setup werd ook al automatisch bijgewerkt inderdaad. Niet dat ik last had van een van die issues, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Hi TimoLimo,

Is het gelukt? Ben ik nieuwsgierig naar! Hoe heb jij het TV kijken ingeregeld? Niet via KPN neem ik aan.

Bart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TimoLimo
Ikzelf wacht nog op mijn omada setup (r605, eap660hd's, en wat sg2008p switches), zou volgende week geleverd worden ofzo, maar ik doe graag mijn huiswerk vooraf voor settings en dergelijke.
Ben Belg, en ik probeer de Telenet Digicorder interactief te maken dmv vlans, maar ben er nog niet uit hoe het in de praktijk zal gaan.

Zal mijn ervaringen wel posten eens het zo ver is. Denk dat er wel analoge setups mogelijk zijn voor andere providers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Hi Timo,

Ik heb ook zo'n soort setup; 3 x EAP 245, 2 x SG2210 en de ER7206, het draait al weken goed en de anderen in het huishouden hoor ik niet meer klagen of slechte WiFi. Op elke etage hangt een EAP (in de woonkamer in de houtenkast; mag niet in het zicht van de vrouw ;-), op de overloop heel centraal boven en op de overloop op de zolder. Beeldbellen al lopend voor het huis gaat goed. En de VLAN zijn ook te doen, de kids hebben een VLAN, de pc voor games, IoT en werk laptops.

Succes ermee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:21
TimoLimo schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:47:
Ben Belg, en ik probeer de Telenet Digicorder interactief te maken dmv vlans
gewoon een vlan aanmaken waarvan jij NIET de host bent, je router mag wel deel uitmaken van het vlan, maar hij mag NIET de dhcp ervan zijn, de telenet modem is de DHCP van dat specifieke vlan

jij moet met je switch taggings het netwerk transporteren naar waar het moet wezen.. dus het modem naar bv untagged vlan30, tagged 30 van garage/datarack/technische ruimteswitch naar de woonkamer switch, en daar untagged vlan30 weer uitspuwen naar je digicorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-05 14:51
Ik ben aan net kijken voor een mogelijk unifi alternatief (zal hier niet in de specifieke details treden om het topic niet teveel te vervuilen :)), globaal heb ik de laatste tijd steeds vaker random issues met de ap's zoals het wegvallen van de verbinding, opzetten van vpn's wat niet lukt, waarbij het op de Fritzbox wifi eindeloos goed werkt.

Nu lees ik gemixte reviews over de Omada serie en dan met name het adopten van bijvoorbeeld de gateway als je een apart subnet gebruikt.

Nu zullen de meeste hier gok ik biased zijn, maar wat zijn de ervaringen hier over het algemeen met de Omada serie? Ik zou het niet erg vinden om de unifi AP's die ik nu heb te vervangen voor wifi 6 modellen (unifi ap's zijn ac)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Beste Jimmy,

Ik weet niet of ik het goede antwoord geef.

Ik heb de Router in de Omada controller geadopteerd en ik gebruik verschillende VLAN en dat geeft geen problemen en die VLANs hebben allemaal een verschillende range xxx.yyy.10.zz, xxx.yyy.20.zz, xxx.yyy.30.zz, etc. (subnet; toch?) . Dat werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
bart.diepenbroe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:56:
Beste Jimmy,

Ik heb de Router in de Omada controller geadopteerd en ik gebruik verschillende VLAN en dat geeft geen problemen en die VLANs hebben allemaal een verschillende range xxx.yyy.10.zz, xxx.yyy.20.zz, xxx.yyy.30.zz, etc. (subnet; toch?) . Dat werkt uitstekend.
Gebruik je een apart management subnet wat wel valt in de 192.168.0.x range voor het adopten of je eigen range? Wat jij beschrijft zijn inderdaad subnets.

[ Voor 6% gewijzigd door jimmy87 op 15-02-2021 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.diepenbroe
Ik heb ook een VLAN voor admin aangemaakt en die kan overal bij / op. Maar is dat wat je bedoeld?

Anders begrijp ik je vraag niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
bart.diepenbroe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 11:40:
Ik heb ook een VLAN voor admin aangemaakt en die kan overal bij / op. Maar is dat wat je bedoeld?

Anders begrijp ik je vraag niet ;)
Als jij een mgmt vlan/subnet hebt waar je gateway in zit en dat is wel 192.168.0.x/24 dan snap ik dat het adopten inderdaad zonder problemen werkt. Of is je gateway ge-adopt met een ander subnet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:35
jimmy87 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 17:08:
Ik ben aan net kijken voor een mogelijk unifi alternatief (zal hier niet in de specifieke details treden om het topic niet teveel te vervuilen :)), globaal heb ik de laatste tijd steeds vaker random issues met de ap's zoals het wegvallen van de verbinding, opzetten van vpn's wat niet lukt, waarbij het op de Fritzbox wifi eindeloos goed werkt.

Nu lees ik gemixte reviews over de Omada serie en dan met name het adopten van bijvoorbeeld de gateway als je een apart subnet gebruikt.

Nu zullen de meeste hier gok ik biased zijn, maar wat zijn de ervaringen hier over het algemeen met de Omada serie? Ik zou het niet erg vinden om de unifi AP's die ik nu heb te vervangen voor wifi 6 modellen (unifi ap's zijn ac)
Ik ben geen netwerkguru (verre van zelfs!) maar omdat het ubiquitygebeuren op sommige aspecten hard rammelde en de community, welke problemen die er al even waren aangaf, enigzins genegeerd werd leek het me voor de lange termijn geen goede zaak om met hen in zee te gaan. Ja, het ziet er mooi uit, ja ze strooien met spullen rond om ze te laten reviewen en ja soms integreren ze dingen heel mooi (Videosurveillance, wat ik dus niet wil).

Ik had hiervoor een enterprise Cisco systeem (wat voor mij te ingewikkeld was om te onderhouden en daarmee kwetsbaar werd) wat alles wat ik nu heb ook deed (wel wat minder snel, maar superstabiel) en dit omada systeem doet het ook allemaal. Ook even stabiel. Alhoewel, als de magnetron aan gaat valt de bovenste EAP weg. Ik vermoed dat dit komt doordat de kabel naar de bovenverdieping vlak langs de magnetron loopt (oude cat kabel) en dat de magnetron toch enigzins straling eruit gooit ergens. Eens de nieuwe cat 6 erin trekken en dan nog eens proberen.
Owja, en als Ziggo me weer eens een nieuwe IP-lease uitgeeft of in het netwerk iets heeft gedaan (er wordt veel gebouwd in de omgeving) is ie soms een minuutje bezig met alles aan te passen... Dan hoor ik : "pa de wifi doet het niet!, o ja, nu weer wel..." hahaha

Voor de rest werkt het als een zonnetje! Stabiel, supersnel (echt de max uit de netwerkaansluiting) en voor een leek als mijzelf overzichtelijk. Ook het updaten verloopt soepeltjes.

Mogelijk nadeel van Omada is dat het een chinees merk is. Ik heb onvoldoende zicht op de veiligheid van het netwerk, backdoors of wat dan ook. Maargoed, als je ziet wat de VS (ubiquity) bij wet allemaal mag met jou data dacht ik dat het niet veel uitmaakt door welke hond ik wordt gebeten. Daarbij is het een klap goedkoper dan het ubiquity gebeuren, hoewel je dan wel geen klein schermpje op je "dreammachine" hebt natuurlijk, wat wel eens handig kan zijn maar vooral voor de mooi erop zit.

Moet wel zeggen dat de UI flink is gejat van Ubiquity volgens mij, alleen werkt het meeste bij TP-link, waar je bij Ubiquity wel eens de kans hebt dat je er op moet wachten (en soms heeeel erg lang) voor je beloofde functie er komt.

Ik heb een druk gezin, waarbij alle kids veelvuldig op het www zitten, er tegelijkertijd een film wordt gestreamd (zowel intern als via netflix of prime) en dat er gegamed wordt via Stadia. Nog geen hickkup gehad tot nu toe. En ik verwacht dat als de coronamaatregleen achterwege zijn en er weer feestjes mogelijk zijn en iedereen op het gastnetwerk loopt te racen (heb je pubers?, moet je eens opletten wat die doen als ze met zijn allen bij elkaar zitten......laten we zeggen dat een sturdy netwerk een pre is...) dat we dan gaan meemaken of het allemaal blijft staan. Ik heb er tot nu toe het volste vertrouwen in.

Dus:
Stabiel
relatief goedkoop
fijn voor Noob (vanwege fraaie gejatte UI)
Oudere en bekende firma welke een zeer goede naam heeft, ook in NL met aftersales enzo (in de zin van: heb je niet nodig)
Apparaten werken betrouwbaar
Snel en eenvoudig op te zetten
Maar ook onbekend mbt backdoors van China oid...

Dus ja, maak voor jezelf de keuze. Het werkt bij dit soort systemen wel het fijnste als je óf in de ene, óf in het andere systeem zit. Combineren zou ik niet zo snel doen omdat je dan functionaliteit mist (met name bij Ubiquity)

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
wowly schreef op maandag 15 februari 2021 @ 13:42:
[...]

Ik ben geen netwerkguru (verre van zelfs!) maar omdat het ubiquitygebeuren op sommige aspecten hard rammelde en de community, welke problemen die er al even waren aangaf, enigzins genegeerd werd leek het me voor de lange termijn geen goede zaak om met hen in zee te gaan. Ja, het ziet er mooi uit, ja ze strooien met spullen rond om ze te laten reviewen en ja soms integreren ze dingen heel mooi (Videosurveillance, wat ik dus niet wil).

Ik had hiervoor een enterprise Cisco systeem (wat voor mij te ingewikkeld was om te onderhouden en daarmee kwetsbaar werd) wat alles wat ik nu heb ook deed (wel wat minder snel, maar superstabiel) en dit omada systeem doet het ook allemaal. Ook even stabiel. Alhoewel, als de magnetron aan gaat valt de bovenste EAP weg. Ik vermoed dat dit komt doordat de kabel naar de bovenverdieping vlak langs de magnetron loopt (oude cat kabel) en dat de magnetron toch enigzins straling eruit gooit ergens. Eens de nieuwe cat 6 erin trekken en dan nog eens proberen.
Owja, en als Ziggo me weer eens een nieuwe IP-lease uitgeeft of in het netwerk iets heeft gedaan (er wordt veel gebouwd in de omgeving) is ie soms een minuutje bezig met alles aan te passen... Dan hoor ik : "pa de wifi doet het niet!, o ja, nu weer wel..." hahaha

Voor de rest werkt het als een zonnetje! Stabiel, supersnel (echt de max uit de netwerkaansluiting) en voor een leek als mijzelf overzichtelijk. Ook het updaten verloopt soepeltjes.

Mogelijk nadeel van Omada is dat het een chinees merk is. Ik heb onvoldoende zicht op de veiligheid van het netwerk, backdoors of wat dan ook. Maargoed, als je ziet wat de VS (ubiquity) bij wet allemaal mag met jou data dacht ik dat het niet veel uitmaakt door welke hond ik wordt gebeten. Daarbij is het een klap goedkoper dan het ubiquity gebeuren, hoewel je dan wel geen klein schermpje op je "dreammachine" hebt natuurlijk, wat wel eens handig kan zijn maar vooral voor de mooi erop zit.

Moet wel zeggen dat de UI flink is gejat van Ubiquity volgens mij, alleen werkt het meeste bij TP-link, waar je bij Ubiquity wel eens de kans hebt dat je er op moet wachten (en soms heeeel erg lang) voor je beloofde functie er komt.

Ik heb een druk gezin, waarbij alle kids veelvuldig op het www zitten, er tegelijkertijd een film wordt gestreamd (zowel intern als via netflix of prime) en dat er gegamed wordt via Stadia. Nog geen hickkup gehad tot nu toe. En ik verwacht dat als de coronamaatregleen achterwege zijn en er weer feestjes mogelijk zijn en iedereen op het gastnetwerk loopt te racen (heb je pubers?, moet je eens opletten wat die doen als ze met zijn allen bij elkaar zitten......laten we zeggen dat een sturdy netwerk een pre is...) dat we dan gaan meemaken of het allemaal blijft staan. Ik heb er tot nu toe het volste vertrouwen in.

Dus:
Stabiel
relatief goedkoop
fijn voor Noob (vanwege fraaie gejatte UI)
Oudere en bekende firma welke een zeer goede naam heeft, ook in NL met aftersales enzo (in de zin van: heb je niet nodig)
Apparaten werken betrouwbaar
Snel en eenvoudig op te zetten
Maar ook onbekend mbt backdoors van China oid...

Dus ja, maak voor jezelf de keuze. Het werkt bij dit soort systemen wel het fijnste als je óf in de ene, óf in het andere systeem zit. Combineren zou ik niet zo snel doen omdat je dan functionaliteit mist (met name bij Ubiquity)
Dank voor de zeer uitgebreide tekst _/-\o_ Klopt ik zit nu in de UI scene, maar vanwege bovenstaande wat jij ook meldt ben ik aan het kijken naar Omada, klanten als proefkonijnen gebruiken liever niet op het moment met al dat thuis werken. Heb ook de FW van de ap's terug moeten zetten omdat een VPN opbouwen gewoon niet te doen was op de laatste versie, ik heb dat nodig maar voor de WAF was het ook noodzaak snel op te lossen :P Heb jij alleen hun AP's of ook de gateway?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker

Priyantha Bleeker

bart.diepenbroe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:56:
Beste Jimmy,

Stel je wilt dit:

- Normale LAN/WLAN (je private WiFi netwerk dus
- Guest netwerk
- Domotica
- Cameras
- Home Appliances

En je wilt dan vervolgens hebben dat die netwerken het volgende kunnen:
- Normale LAN: kan overal bij, dus bij alle apparaten binnen de andere VLAN's
- Guest netwerk, alléén Internet (rate limitted ook nog, maar dat is simpel)
- Domotica, alleen zichzelf, géén Internet, máár wél makkelijk tijdelijk aan te zetten om soms te kunnen updaten bijvoorbeeld
- Camera's, alleen het eigen netwerk plus rate-limitted Internet met eigen stricteren FW rules
- Home Appliances, zelfde als voor de camera's

Ik zelf kreeg bovenstaande dus niet voor elkaar met de R605, uiteindelijk toch weer mijn OpenWRT opstelling terug live gezet waarbij ik dit zonder veel gedoe werkend kreeg.

[ Voor 17% gewijzigd door Priyantha Bleeker op 15-02-2021 15:03 . Reden: Oops de verkeerde gequoate ;) ]

Pagina: 1 ... 14 ... 59 Laatste