Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 12:56
dvandonkelaar schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 12:09:
[...]

Als router kun je hem sowieso gebruiken, als Ziggo modem volgens mij niet.
Het laatste wat daarover te vinden is, is dat de Ziggo modem in bridge moet om een eigen router te kunnen gebruiken.
Ja, dat snap ik. Was uiteraard ook de bedoeling. Ziggo in bridge en dan de TL als router (portforwarding, dhcp, enz.)

[ Voor 14% gewijzigd door anconakip op 24-11-2020 12:12 ]

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
Vraagje: ik spit al eventjes ubiquity en andere draadjes door. Mijn huidige netwerk is ooit opgezet door iemand anders (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1982692/1). Met de hulp van anderen heb ik het voor elkaar gekregen om een edgerouter-x ervoor te zetten (oude router was nog 100 Mbit) en tot op heden werkt dit netwerk goed.
Wat wel irritant is dat sommige zaken weigeren te blijven functioneren zoals een ikeaHub of een google chromecast en de hele bups bij elkaar meer dan 100 watt continue verstookt. Ook kom ik wat poorten tekort voor de twee synology servertjes die ik heb (twee eenvoudige! nix fancy) aan te sluiten op de switch.

Nu denk ik dat een kenner wel uit de weg kan met de set die nu staat, om hem helemaal lekker te tweaken, maar ik neig erg naar een ubiquity systeem waar een prettige GUI aanwezig is en ik niet via CLI aan de gang moet....

Tijdens het orienteren zie ik dat de voorstanders van ubiquity steeds kritischer worden op het bedrijf, en sinds ze stiekum data aan het halen zijn van netwerken die in de cloud werken en ze sommige producten naar EOL pushen. En ik snap die frustratie. Voor veel home-users is het substantieel veel geld wat je niet afschrijft in 3 jaar zoals een bedrijf dat kan doen. En ik dus ook niet van plan ben.

Gelukkig staat de tijd niet stil en zijn ze bij TP-link een GUI aan het ontwikkelen geweest die (momenteel zelfs zeer!) sterk lijkt op die van Ubiquity, namelijk het Omada platform. Mogelijk dat dit bedrijf ook data aan het verzamelen is, dus daar moeten we tzt het eens over hebben hoe dat te vermijden is.

Binnenkort is het black friday, en misschien is het een goed idee om dan een paar voordeeltjes te pakken bij de aankoop van een TP-link omada systeem.

Ik had het volgende in gedachten:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
3Netwerk switchesTP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)€ 19,90€ 59,70
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2210MP€ 126,99€ 126,99
1Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3€ 68,42€ 68,42
1Modems en routersTP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router€ 53,26€ 53,26
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 64,98€ 64,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 373,35

Ik heb deze onderdelen gekozen omdat ze (als ik het goed heb) allemaal in de Omada lijn vallen en door de controller kan worden bediend en gelezen in de Omada-GUI.
Het zal vast goedkoper kunnen door de controller op een PI te zetten of mijn synology's ermee te belasten. Maar eigenlijk wil ik een zoveel mogelijk op elkaar afgesteld systeem hebben waarin mijn eindapparatuur gewisseld kan worden maar mijn netwerk hetzelfde blijft en goed genoeg blijft voor de komende 4 a 5 jaar om mijn huis en gezin van digitaal sap te voorzien.

De oc200 omdat de 300 overkill is en ik zo de omada controler 24-7 kan laten draaien en niet bang hoef te zijn dat een raspberry zijn sd-kaart corrupt maakt of dat de synology een failure krijgt
De R605 safestream omdat deze bijna hetzelfde kan als de er7206 die pas in januari komt. Of is het verstandig om daarop te wachten?
De SG 2210 omdat deze net voldoende poorten heeft en goedkoper is dan de 24 poorts versie. Of is het beter om te gaan voor de 24 poorts switch?
En wat kleine managed switches voor bij de tv, werkruimte etc. om wat clients te hardwiren ipv de wifi te gebruiken. Helaas zijn deze kleintjes niet te beheren door de OmadaUI geloof ik, of mis ik iets?

Mis ik zaken? kritiekpunten/verbeterpunten, aub laat ze horen, ik laat me graag goed adviseren.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvandonkelaar
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
wowly schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 23:54:
De R605 safestream omdat deze bijna hetzelfde kan als de er7206 die pas in januari komt. Of is het verstandig om daarop te wachten?
Als je geen SFP WAN-poort nodig hebt kun je volgens mij kun je net zo goed de TL-R605 gebruiken.
Maar goed, dat is op basis van de beperkte informatie op de TP-Link website.
De SG 2210 omdat deze net voldoende poorten heeft en goedkoper is dan de 24 poorts versie. Of is het beter om te gaan voor de 24 poorts switch?
Hoe jouw netwerk er uit ziet weten we natuurlijk niet, dat licht helemaal aan de vereisten. Heb je 8x POE nodig, hen je SFP nodig? Als deze net voldoende poorten heeft, zorgt een eventuele uitbreiding in je netwerk er voor dat deze switch dan niet meer voldoende is?
Aangezien de TL-SG2210MP net voldoende is denk ik dat je de keuze hebt voor de TL-SG2210MP, TL-SG2210P (2x SFP poort, mocht dat nodig zijn) of de TL-SG2428P.
En wat kleine managed switches voor bij de tv, werkruimte etc. om wat clients te hardwiren ipv de wifi te gebruiken. Helaas zijn deze kleintjes niet te beheren door de OmadaUI geloof ik, of mis ik iets?
In de installation guide van de TL-SG105E wordt omada niet genoemd. Dus het lijk mij dat deze inderdaad niet vanuit Omada beheerd kan worden.
Mocht je wel graag management via Omada hebben, dan is de TL-SG2008 wellicht een alternatief.
Maar goed, als de Omada management functies niet benodigd zijn voor de switches zou ik gewoon de TL-SG105E gebruiken. Het is leuk om ze in de interface te zien, maar ze doen hun werk ook wel als ze niet in de interface staan.

TP-Link heeft een Omada SDN Solutions Catalogus, dat is wellicht nog interessant om door te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
Hee bedankt voor de input,

Dat SPF is toch vooral interessant als je het netwerk op 10+ GB snelheid wil laten communiceren?
Het porbleem met die 8 poorten is dat het allemaal net aan is. een uitbreinding erbij en ik zit met een tekort. 75 erbij voor de 24 is best een bedrag, twijfel een beetje. Wat zegt jullie ervaring?

Een ander vraagje, heeft Omada ook een oplossing voor wat ubiquity IPS en IDS noemt? Of is het handiger om hier een ander apparaat voor te pakken met pfsense oid? Ik ben hier nog niet erg in thuis, dus alle input is welkom
Ik begrijp dat de er7206 een degelijke functie zou krijgen. Misschien dat @TP-Link hier wat meer over kan vertellen?

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 12:59
@wowly, ik lees graag even met je mee.
Ook ik twijfel of ik alles via Omada ga aansturen. Ik lees dus met belangstelling welke keuze voor router en switch je gaat maken.

Wellicht 3 aandachtspunten bij het ontwerp van jouw netwerk:
1. De grotere tp-link switches zijn allen voorzien van een ventilator. Daarmee produceren ze dus lawaai (hoeveel kan ik nergens terug vinden). De fanless-types (met PoE+) hebben echter de aansluitingen aan de achterzijde terwijl de controlelampjes aan de voorzijde zitten (geen rack mount). Laatste hoeft geen bezwaar te zijn, maar kan de installatie beperken.
2. Tp-link heeft ook AP voor tegen de muur. Deze AP’s hebben veelal extra rj45 outlets. Wellicht kun je zo een extra switch uitsparen.
3. De SFPpoort op de ER7206 is alleen voor de gigabit WAN (naast 1x rj45 WAN). Volgens mij biedt dat voor de toekomst meer flexibiliteit om een eventuele overstap van koper op glasvezel mogelijk te maken. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de afmontage door de provider en eigen voorkeur....

Zelf heb ik inmiddels 3x EAP245v3 en de OC200 voor wifi op alleen de 1e en 2e verdieping. Ben daar zeer tevreden over, zeer stabiel, prima snelheid (maar daarover kun je genoeg reacties lezen).
Mocht ik (na het meelezen van jouw vragen) verleid worden om een router en switch van tp-link aan te schaffen (ter vervanging van mijn Netgear r7800), dan komt er beneden nog een EAP245 bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvandonkelaar
MrSweety66 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:25:
2. Tp-link heeft ook AP voor tegen de muur. Deze AP’s hebben veelal extra rj45 outlets. Wellicht kun je zo een extra switch uitsparen.
Kijk hierbij wel goed uit welk type ethernet poorten hier zitten. De EAP115-WALL heeft bijvoorbeeld 2x een 10/100 poort. Bij Teweakers staat dit op Gigabit, maar de TP-Link product page geeft hier 10/100 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
dvandonkelaar schreef op donderdag 26 november 2020 @ 05:52:
[...]

Kijk hierbij wel goed uit welk type ethernet poorten hier zitten. De EAP115-WALL heeft bijvoorbeeld 2x een 10/100 poort. Bij Teweakers staat dit op Gigabit, maar de TP-Link product page geeft hier 10/100 aan.
Zit een knopje "Verbeter productgegevens" onderaan die pagina, die gaat naar: https://tweakers.net/pricewatch/improve/726279

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvandonkelaar
Bedankt! Verbetering is ingestuurd.

• wowly
  • Nu online
MrSweety66 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:25:
1. De grotere tp-link switches zijn allen voorzien van een ventilator. Daarmee produceren ze dus lawaai (hoeveel kan ik nergens terug vinden). De fanless-types (met PoE+) hebben echter de aansluitingen aan de achterzijde terwijl de controlelampjes aan de voorzijde zitten (geen rack mount). Laatste hoeft geen bezwaar te zijn, maar kan de installatie beperken.
3. De SFPpoort op de ER7206 is alleen voor de gigabit WAN (naast 1x rj45 WAN). Volgens mij biedt dat voor de toekomst meer flexibiliteit om een eventuele overstap van koper op glasvezel mogelijk te maken. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de afmontage door de provider en eigen voorkeur....
Die ventilatoren zijn idd wel luid als ik het begrijp van anderen. Ik heb er echter geen probleem mee deze te modificeren tzt naar een minder luide ventilator, mocht de set naar tevredenheid draaien.

In mijn huis is alles ingericht op plafondmontage. Daar hangen nu de cisco AP's, deze gaan vervangen worden.

Die ER7206 ja dat is nog de vraag. Ik heb TP-link NL via de mail gevraagd wanneer deze wordt uitgebracht in NL en wat de capaciteiten zijn van de beveiligingssystemen (troughput van de IPS).

Ik heb gisteren via MP 2 nieuwe en een test AP225V3's gekocht voor een mooie prijs, voor de rest is er weinig tweedehands verkrijgbaar. het barst van de switches, alleen zijn de meesten niet geschikt voor Omada al is TP-link bezig om oudere router in het omada systeem te laten vallen. Dan hebben ze vaak (nog?) niet alle functionaliteit die omada kan bieden.Ik had gisteren een linkje naar het tp-link forum waarin een medewerker steeds update's gaf welke switch er wel of niet, en wanneer werd ge-update naar een SDN switch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvandonkelaar
wowly schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:12:
Ik had gisteren een linkje naar het tp-link forum waarin een medewerker steeds update's gaf welke switch er wel of niet, en wanneer werd ge-update naar een SDN switch...
Zou je dat linkje willen delen? Dat scheelt weer zoekwerk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
hahaha ik heb net zeker 20 minuten gezocht, maar kon het niet terugvinden. vind het tijdens het lurken op het tp-link forum https://community.tp-link.com/en/business/forum/582

• dvandonkelaar
De zoekfunctie op het TP-Link forum is niet zo geweldig. De zoekresultaten hebben vaak topics met niet-relevante informatie en de tags waarop hij aan geeft dat een match is, komen ook niet altijd overeen.
Is het toevallig dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
wowly schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:12:
Die ventilatoren zijn idd wel luid als ik het begrijp van anderen. Ik heb er echter geen probleem mee deze te modificeren tzt naar een minder luide ventilator, mocht de set naar tevredenheid draaien.
Geen kans dat er een firmware komt die ze alleen aan laat slaan bij hoge belasting of boven een bepaalde temperatuur :?
Ik heb gisteren via MP 2 nieuwe en een test AP225V3's gekocht voor een mooie prijs, voor de rest is er weinig tweedehands verkrijgbaar.
Hier al gekeken : https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=tp-link ?? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
dvandonkelaar schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:38:
De zoekfunctie op het TP-Link forum is niet zo geweldig. De zoekresultaten hebben vaak topics met niet-relevante informatie en de tags waarop hij aan geeft dat een match is, komen ook niet altijd overeen.
Is het toevallig dit topic?
Yes! Je hebt het gevonden
@nero355 jazeker! Maar nog niets gevonden helaas..

[ Voor 5% gewijzigd door wowly op 27-11-2020 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-09 20:25

duderuud

Sliden is koel

Net ook in het diepe gesprongen...

Ons nieuwe huis wordt nu gebouwd, inclusief AP voorbereidingen :)

Net een TP-link setje besteld:
- 3 x EAP245 v3
- OC200
- SG2210MP 8 poorts PoE switch

Het liefst wilde ik de nieuwe EAP660 HD AP's maar ik kon die prijs niet rechtvaardigen :X

Duurt nog een paar maanden maar dan kan ik de boel gaan installeren en configureren. Nu al zin in :)

Motor-Forum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:50
duderuud schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:41:
Net ook in het diepe gesprongen...

Ons nieuwe huis wordt nu gebouwd, inclusief AP voorbereidingen :)

Net een TP-link setje besteld:
- 3 x EAP245 v3
- OC200
- SG2210MP 8 poorts PoE switch

Het liefst wilde ik de nieuwe EAP660 HD AP's maar ik kon die prijs niet rechtvaardigen :X

Duurt nog een paar maanden maar dan kan ik de boel gaan installeren en configureren. Nu al zin in :)
Mag ik vragen waar? Kommago heeft wel leuke setjes in de aanbieding.

3 x 245v3 voor €194 (dus maar €65 per stuk)

Voor € 229 krijg je er ook nog een OC200 bij

Voor 299 krijg je 3 x 245v3, OC200, TL-SG2008P switch en een VPN Router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:50

flanger

That Guy

Edje040 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:49:
[...]

Je prijzen zijn exclu BTW, maar idd een leuke set, heb deze ook besteld. De switch had ik wel liever rack-mountable gezien, maar je kunt niet alles hebben :)

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
flanger schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:07:
[...]

Je prijzen zijn exclu BTW, maar idd een leuke set, heb deze ook besteld. De switch had ik wel liever rack-mountable gezien, maar je kunt niet alles hebben :)
Ja klopt...was ik er vergeten bij te zetten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
Nog steeds een goede deal, 313 euro had ik ook gedaan ware net niet dat ik op marktplaats voor 140 euro 3 225v3’s heb gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Ik heb ook een paar maanden geleden 3 stuks 245v3 en een OC200 verkocht via Marktplaats. Is best gewild spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Edje040 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:49:
[...]

Gisteravond om 23:52 kwamen de BF deals van Kommago online ;)

Maar ik vond de SG2008P niet future proof genoeg. En let op, ondanks dat ik Kommago al 2 keer opgemerkt heb dat hun informatie niet klopt is het nog steeds niet aangepast...ze zeggen dat de SG2008P 8 PoE poorten heeft maar dat klopt niet, het zijn er maar 4.

Ik heb uiteindelijk een van de SDN aanbiedingen gekocht die al langer liep:
https://www.wifishop.nl/t...sg2210mp-switch/pid=68890

[ Voor 5% gewijzigd door duderuud op 27-11-2020 16:30 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
Edje040 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:22:
Ik heb ook een paar maanden geleden 3 stuks 245v3 en een OC200 verkocht via Marktplaats. Is best gewild spul.
waarom verkocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Om één of andere reden draaide het bij mij niet 100% stabiel. Veel devices verloren regelmatig de verbinding. Met name op 2.4Ghz (thermostaat bijvoorbeeld). Maakte niet uit of ik bandsteering gebruikte of juist gescheiden netwerken. Ook kreeg ik meerdere keren per dag melding op de app dat de controller offline zou zijn. Dat heb ik een half jaar aangekeken en toen was ik het beu. Alles eruit en vervangen door spul van AVM (een Fritz!Box 7590 had ik al). Sindsdien 100% stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
hmmmm , via omada?
Mijn huidige systeem draait retestabiel, maar is enigzins ouderwets en zeer lastig te managen voor een noob als ik. Hopelijk wordt het beter met TP-link OMada (jaaiks)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
wowly schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:08:
hmmmm , via omada?
Mijn huidige systeem draait retestabiel, maar is enigzins ouderwets en zeer lastig te managen voor een noob als ik. Hopelijk wordt het beter met TP-link OMada (jaaiks)
Ja, Omada en ook met de nieuwe SDN software. Maar wat bij mij speelde hoeft zeker niet bij jou te spelen. Er zullen in die tijd ook updates zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
duderuud schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:29:
En let op, ondanks dat ik Kommago al 2 keer opgemerkt heb dat hun informatie niet klopt is het nog steeds niet aangepast...ze zeggen dat de SG2008P 8 PoE poorten heeft maar dat klopt niet, het zijn er maar 4.
Voor mij zijn zulke dingen echt een reden om daar niks te kopen! :/

Wil je iets verkopen ? Zorg dan dat de informatie en specificaties compleet zijn en ook daadwerkelijk kloppen! |:(
wowly schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:08:
Mijn huidige systeem draait retestabiel, maar is enigzins ouderwets en zeer lastig te managen voor een noob als ik.
Wat heb je nu dan :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:50

flanger

That Guy

duderuud schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:29:
[...]

Gisteravond om 23:52 kwamen de BF deals van Kommago online ;)

Maar ik vond de SG2008P niet future proof genoeg. En let op, ondanks dat ik Kommago al 2 keer opgemerkt heb dat hun informatie niet klopt is het nog steeds niet aangepast...ze zeggen dat de SG2008P 8 PoE poorten heeft maar dat klopt niet, het zijn er maar 4.

Ik heb uiteindelijk een van de SDN aanbiedingen gekocht die al langer liep:
https://www.wifishop.nl/t...sg2210mp-switch/pid=68890
Lijkt toch aangepast?

https://www.kommago.nl/tp...mart-switch-poe/pid=68772

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:08
Tijdens het orienteren zie ik dat de voorstanders van ubiquity steeds kritischer worden op het bedrijf, en sinds ze stiekum data aan het halen zijn van netwerken die in de cloud werken en ze sommige producten naar EOL pushen. En ik snap die frustratie. Voor veel home-users is het substantieel veel geld wat je niet afschrijft in 3 jaar zoals een bedrijf dat kan doen. En ik dus ook niet van plan ben.
Naar mijn gevoel heeft TP-Link op dat vlak ook niet zo'n goede track-record. Van de toestellen die ik tot nu toe heb gehad, houdt de firmware support na een jaar ofzo op. En nu zie ik ook dat Omada v4 enkel de laatste hardware versies van de EAP's ondersteunt. Heb je bijvoorbeeld een EAP225v1 hangen dan moet je op Omada v3 blijven. Maar als je in datzelfde netwerk een EAP225v3 hebt hangen, dan kan je die niet updaten laar de laatste firmware want de laatste firmware ondersteunt enkel Omada v4. Maar dit zal mij voorlopig nog niet tegenhouden om TP-Link te kopen want veel andere fabrikanten zijn in hetzelfde bedje ziek. En het belangrijkste is dat de dingen doen wat ze moeten en de prijs is OK.
nero355 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 00:10:
[...]

Geen kans dat er een firmware komt die ze alleen aan laat slaan bij hoge belasting of boven een bepaalde temperatuur :?
Normaal zit dat er al in, dacht ik. Ik heb een T1600G-28PS en die maakt bij net aanzetten behoorlijk wat lawaai. Na enkele seconden zakt het toerental van de fans dus ik veronderstel dat er inderdaad een temperatuursregeling in zit. Bij andere toestellen zal dit dan ook zo zijn, veronderstel ik. Maar dan nog is het goed hoorbaar, ik zou het niet in de woonkamer plaatsen. In de berging met gesloten deur hoor ik er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Inderdaad, ze hebben het nu aangepast. Beter laat dan nooit...

[ Voor 25% gewijzigd door duderuud op 28-11-2020 06:35 ]

Motor-Forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heppe01
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:12
Deze week hebben wij thuis een deco M9 plus pakket aangeschaft. Moet nog geïnstalleerd worden.

Ik zelf heb gisteren iets van Sonos aangeschaft namelijk de Boost dit is een versterker maar alleen om je Sonos apparaten te versturen. Deze moet in contact staan met je router.

Lukt dit me nog als het deco systeem is geïnstalleerd? Of word die hele router vervangen door het Deco systeem?

Volgens mij zit er een internet kabel bij die in de router moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Na veel heen en weer tussen Ubiquiti en TP-Link toch zojuist 3 x de 225 besteld voor het nieuwe huis. Hartstikke mooi spul dat Unifi volgens mij maar kan de meerwaarde na veel lezen toch niet echt vinden. Had inmiddels ook al wat POE switch spul besteld van TP-Link dus nu volledig naar TP-Link land :)

Eerst maar even een beetje configureren en uitproberen, want moet nog even geduld hebben op het nieuwe huis :)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
Hahaha ja geduld geduld

@D-Three ik weet ervan. Zo zij. De meeste systemen. Je stapt in, het draait en daar moet je het mee doen. Met een beetje mazzel kun je dit rekken. Maar omdat andere zo kostbaar zijn, of ingewikkeld voor mij, probeer ik tp-link. Als het niet werkt knikker ik het eruit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Ebayzo schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:58:
Na veel heen en weer tussen Ubiquiti en TP-Link toch zojuist 3 x de 225 besteld voor het nieuwe huis.
Hartstikke mooi spul dat Unifi volgens mij maar kan de meerwaarde na veel lezen toch niet echt vinden. Had inmiddels ook al wat POE switch spul besteld van TP-Link dus nu volledig naar TP-Link land :)
Wat was dan voor jou de reden om voor de TP-Link Omada serie te kiezen :?

Als je de meerwaarde niet ziet dan zou ik denken dat je beter naar "Centrale-controller-loze-accesspoints" kan kijken namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

nero355 schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:01:
[...]

Wat was dan voor jou de reden om voor de TP-Link Omada serie te kiezen :?

Als je de meerwaarde niet ziet dan zou ik denken dat je beter naar "Centrale-controller-loze-accesspoints" kan kijken namelijk :)
Nee, want ik zoek geen mesh systeem. Ik wilde juist wel de controller functies toevoegen. Dit was echter een goedkopere oplossing dan een drietal Unify lite AP's. Daarnaast waren de POE switches van TP ook goedkoper.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Ebayzo schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:07:
Nee, want ik zoek geen mesh systeem.
Er zijn ook accesspoints zonder dat Mesh hype gedoe tekoop van ASUS/Netgear/AVM/en ook TP-Link :)
Ik wilde juist wel de controller functies toevoegen. Dit was echter een goedkopere oplossing dan een drietal Unify lite AP's. Daarnaast waren de POE switches van TP ook goedkoper.
Dat is inderdaad wel waar TP-Link goed scoort : Ze zijn een flink stuk normaler geprijsd! :)

Ik twijfel echter nog steeds flink over de langdurige support dus daarom volg ik dit topic al een tijde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@nero355 Mjah, de investering is wel dusdanig laag dat vervangen voor een nieuw model ook geen probleem is na een tijdje.

Het leek mij eerst ook wel leuk om alles in Omada (of de Ubiquiti tegenhanger) te hebben hangen maar als het eenmaal draait geloof ik dat verder ook wel. Dus daarom maar gekozen voor simpele managed switches van TP-Link zonder Omada support. Dus eigenlijk komen alleen de AP's en de router in Omada te hangen (die heb ik in impuls er wel bijgekocht).

Had de software al in docker op mijn server opgestart en het ziet er wel netjes uit moet ik zeggen. Benieuwd hoe alles draait, maar daar moet ik nog even geduld mee hebben. Denk dat ik alleen even één AP met de router ga uittesten in mijn huidige appartement.

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-Three
@heppe01 @d0nny41 Inderdaad het verkeerde topic ;) Waarschijnlijk dat je hier niet echt de mensen met ervaring met de Deco's zal vinden.
nero355 schreef op zondag 29 november 2020 @ 00:13:
[...]

Er zijn ook accesspoints zonder dat Mesh hype gedoe tekoop van ASUS/Netgear/AVM/en ook TP-Link :)
Maar als PoE één van jouw eisen is, dan zal je zien dat de EAP's van TP-Link bij de best geprijsde zitten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

Nou, net mijn drie AP's (EAP225v3) binnen gekregen en alvast eentje achter een TP-Link TL-SG108PE geplaatst. Soepel hoe de adoptie binnen de Omada controller werkt, het wijst zichzelf allemaal wel. Blijkbaar moest de firmware van de AP nog worden bijgewerkt maar dit verliep ook soepel. Mooi platform hoor, blij met mijn keuze. De rest netjes in de verhuisdoos gestopt voor over een paar maanden :P Voorlopig draai ik wel op één AP.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
Balen dat er bij de black friday geen mooie koopjes waren (behalve dan de complete sets). Nu blijkt dat voor black friday alle prijzen juist zijn gestegen!!
Heeft iemand zicht op het prijsbeleid van TP-Link en zijn vendors?

[ Voor 7% gewijzigd door wowly op 30-11-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
Niet relevant

[ Voor 93% gewijzigd door Idefix70 op 09-12-2020 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:54

Tacoos

i am i

wowly schreef op maandag 30 november 2020 @ 12:44:
Balen dat er bij de black friday geen mooie koopjes waren (behalve dan de complete sets). Nu blijkt dat voor black friday alle prijzen juist zijn gestegen!!
Heeft iemand zicht op het prijsbeleid van TP-Link en zijn vendors?
Ik sufferd zag rond 17 november dat een TL-SG2008 zo'n 56 euro kostte en stelde een prijs alert in voor <50 euro voor black friday

Had ik naar de history gekeken, had ik geweten dat 56 euro al een superprijs was |:(
Needless to say dat ik met black friday geen superdeal heb gescoord met de TL-SG2008 8)7

Nu kosten ze weer 86 euro :'(

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
Tacoos schreef op dinsdag 1 december 2020 @ 14:48:
[...]

Ik sufferd zag rond 17 november dat een TL-SG2008 zo'n 56 euro kostte en stelde een prijs alert in voor <50 euro voor black friday

Had ik naar de history gekeken, had ik geweten dat 56 euro al een superprijs was |:(
Needless to say dat ik met black friday geen superdeal heb gescoord met de TL-SG2008 8)7

Nu kosten ze weer 86 euro :'(
Ik had hetzelfde gevoel, geen black friday deal. Maar, als het goed is heb ik morgen een fijne deal te pakken, eens even kijken morgenvroeg hoe die uitpakt. mocht het goed zijn dan zet ik hem natuurlijk ook hier neer. Owja, de deal is trouwens niet voor de sg2008 maar de SG2210MP (net nieuw, en met Omada mogelijkheden)

Edit; ik heb gisteren met dectdirect gebeld of zij ook de SG2210MP in het assortiment hadden en voor welke prijs. Dit omdat ik ook bij hem de oc200 wilde bestellen omdat zij 15 euro korting op dat apparaat aanboden en de router r605 niet al te duur was. Nu kon ik alles bij hen kunnen bestellen als ze de 2210 vannacht op de site zouden zetten voor een prijs die vergelijkbaar was met een van de laatste in de prijshistorie.

Moet zeggen dat toen ik belde ze vrijwel onmiddellijk opnamen en me goed hielpen, fijn bedrijf tot nu toe 😁

[ Voor 23% gewijzigd door wowly op 02-12-2020 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Krijg net een pushberichtje van Tweakers dat de EAP245 v3 onder de 80 euro is gezakt:
pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
dvandonkelaar schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:50:
Mijn TL-R605 is dinsdag bezorgd.
Bij proberen te configureren zonder WAN ging het niet goed, nu blijk je WAN te moeten hebben wil je hem kunnen configureren.
Daarnaast heb ik KPN IPTV nog niet werkend gekregen, dus naar die instellingen moet ik nog goed kijken.

Verder heb ik vandaag mijn software controller geüpdatet van 4.1.5 naar 4.2.4, gezien deze de TL-R605 ondersteund en de 4.1.5 officieel niet.
Nu zit deze alleen in een adopt-povisioning loop. Hoe dat kan snap ik nog niet, maar ik heb nog wel internet dus voorlopig nog niets aan de hand.

Om IPTV werkend te krijgen wil ik van het weekend alles eerst zonder controller proberen, want ik heb het idee dat 4.1.5 niet genoeg instellingen heeft om de KPN IPTV werkend te krijgen.
Was net wat aan het fiedelen, maar mijn r605 router wil maar geen verbinding maken met het internet (wan), hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?

Edit: ik heb al de spulletjes binnen, en behalve dat de router niet op het www komt is het dashboard echt superduidelijk en fijn! En ik ben een behoorlijke netwerknoob, maar wist nog aardig wat zaken wat het betekende, er zit een fijne helpfunctie bij. Een wizard zou het echt afmaken trouwens....

[ Voor 12% gewijzigd door wowly op 04-12-2020 18:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dvandonkelaar
wowly schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:13:
Was net wat aan het fiedelen, maar mijn r605 router wil maar geen verbinding maken met het internet (wan), hoe heb jij dat voor elkaar gekregen?
De WAN had ik op PPPoE staan, zoals KPN graag wil. Wel met de inloggegevens voor de verbinding, dus <ISP modem MAC>@internet en wachtwoord kpn.
De IPTV werkte daarmee alleen nog niet. Er werd 2,5 week geleden verteld dat hierover contact wordt opgenomen vanuit TP-Link, heb alleen nog niks vernomen.
Nu heb ik de WAN op DHCP gezet en dan doet de IPTV het wel. In eerste instantie veel connection drops, maar na een minuut of 5 deed alles het (en doet het nog steeds)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wowly
  • Nu online
Wow, heb het aan de praat gekregen (dankzij dion)k maar ben heftig onder de indruk. De snelheid is echt maximaal! De GUI is voor een beginner echt heel erg fijn!
Zal eens een review maken tot als ik de tijd vind...

• Anakin239
  • Laatst online: 08:02
dvandonkelaar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:27:
[...]

De WAN had ik op PPPoE staan, zoals KPN graag wil. Wel met de inloggegevens voor de verbinding, dus <ISP modem MAC>@internet en wachtwoord kpn.
De IPTV werkte daarmee alleen nog niet. Er werd 2,5 week geleden verteld dat hierover contact wordt opgenomen vanuit TP-Link, heb alleen nog niks vernomen.
Nu heb ik de WAN op DHCP gezet en dan doet de IPTV het wel. In eerste instantie veel connection drops, maar na een minuut of 5 deed alles het (en doet het nog steeds)
Hebben jullie ook telefoon van KPN? Want dat kan niet op de R605 denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

wowly schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:59:
Wow, heb het aan de praat gekregen (dankzij dion)k maar ben heftig onder de indruk. De snelheid is echt maximaal! De GUI is voor een beginner echt heel erg fijn!
Zal eens een review maken tot als ik de tijd vind...
Ik vind de Omada controller echt super, alleen onderstaande meldingen geloof ik nu wel. Is zoiets uit te schakelen (specifiek voor deze constatering)? Heb dit nog niet echt kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pN15y2f.png

Maar mooi hoe soepel de provisioning e.d. werkt. Hoewel het eigenlijk best overkill is voor mijn situatie is het een leuke gimmick.

Default blanke hetero

• wowly
  • Nu online
Hahaha ik heb exact hetzelfde, zowel die waarschuwingen als de overkill aan mogelijkheden.
Wat ik zo mooi vind is dat wat erin zit (van wat ik tot nu toe heb gezien) alles het gewoon goed doet...

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

Ik ben aan het zoeken maar kan het even niet vinden, heeft de 2e Rj45 poort van de EAP245 ook PoE pass-through? Of alleen data?

Lijkt me handig om een enkele kabel van zolder (verdeelpunt) naar beneden te laten lopen en op de eerste een EAP er tussen te hangen.

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Blamm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:08:
Ik ben aan het zoeken maar kan het even niet vinden, heeft de 2e Rj45 poort van de EAP245 ook PoE pass-through? Of alleen data?

Lijkt me handig om een enkele kabel van zolder (verdeelpunt) naar beneden te laten lopen en op de eerste een EAP er tussen te hangen.
Alleen data. Zit Poe module bij dus hopelijk stopcontact in de buurt?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-09 16:36

Blamm

Niet meer Smart

RobbyTown schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:13:
[...]

Alleen data. Zit Poe module bij dus hopelijk stopcontact in de buurt?
Ja dat zou de tweede optie zijn, maar had makkelijk geweest wanneer hij direct kon natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Blamm schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:14:
[...]

Ja dat zou de tweede optie zijn, maar had makkelijk geweest wanneer hij direct kon natuurlijk ;)
Klopt maar dan zou de PoE uit de switch het dubbele aan vermogen moeten leveren en dat kan dus niet.
PoE voor de AP en daarna PoE voor nog een een AP of PoE camera bv.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

• nero355
RobbyTown schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:35:
Klopt maar dan zou de PoE uit de switch het dubbele aan vermogen moeten leveren en dat kan dus niet.
PoE voor de AP en daarna PoE voor nog een een AP of PoE camera bv.
Als TP-Link daar rekening mee had gehouden dan had het wel gekund :
PoE+ Switch => 802.3at => EAP-245 => 802.3af => Een andere EAP of Switch of PoE Camera

Zo heb ik hier 3 lijntjes lopen van de concurrent en dat is echt gewoon ideaal als je oude aansluitpunten van de telefoonlijnen wilt hergebruiken die met gewone CAT5e zijn aangesloten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Mijn eap225 v3's hebben een major firmware upgrade gehad: van 2.20.1 naar 5.0.0 :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 17:11
Tacoos schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:38:
Mijn eap225 v3's hebben een major firmware upgrade gehad: van 2.20.1 naar 5.0.0 :o
De changelog staat online op de internationale pagina, de regionale pagina's hebben nog 2.20.1 als nieuwste. https://www.tp-link.com/en/support/download/eap225/#Firmware

EAP225(EU)_V3_5.0.0 Build 20200918, published date: 2020-12-09, changelog:
New Feature/Enhancement:
1. Add Auto Channel Deployment function (need to work with Cloud-Based Controller).
2. Add AP spectrum scanning function.
3. SSH supports to write the Controller IP address to EAP. The command is: xsetctrladdr “controller IP:29810”.
4. Add past connections function to show the historical connection clients.
5. Add the list of client association time activities and client association activities.
6. Optimize the high resources using of Omada Controller when managing a large number of EAPs in batches.
7. Optimize security vulnerabilities.

Bug Fixed:
1. Fixed the bug that the new adding SSID may not take effect after deleting the old SSID.
2. Fixed the bug that the portal function of the first 2.4G SSID may not take effect when changing the configuration of HTTPS Redirect function.
3. Fixed the bug that the “client detail log” may not be sent normally to log server.
4. Fixed the bug that the 5G client may not be able to associate after working for a long time (>50d).

Notes
1. For EAP225 v3 only.
2. This version of firmware is applied to Omada APP of version 2.1.X or above.
3. This firmware is only compatible with Omada controller v4.1.5 or above. If you are using old Omada controller and plan to upgrade firmware for EAP, you must upgrade Omada controller as well, and please follow Omada Controller Upgrade Guide to upgrade Omada controller.

[ Voor 3% gewijzigd door job_h op 12-12-2020 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvandonkelaar
Anakin239 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:04:
Hebben jullie ook telefoon van KPN? Want dat kan niet op de R605 denk ik?
Nee, hier geen telefoon van KPN. Ik heb me er niet in verdiept, maar als IPTV werkt zou de telefoon ook moeten werken. Volgend mij is dit tevens via een aparte VLAN.
Ebayzo schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:33:
[...]
Ik vind de Omada controller echt super, alleen onderstaande meldingen geloof ik nu wel. Is zoiets uit te schakelen (specifiek voor deze constatering)? Heb dit nog niet echt kunnen vinden.
Via Settings -> Network Security -> Attack Defense zijn deze meldingen uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

dvandonkelaar schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:11:
[...]

Via Settings -> Network Security -> Attack Defense zijn deze meldingen uit te schakelen.
Thanks! Maar dat is toch het uitzetten van de functie? Natuurlijk ook mogelijkheid om de meldingen te stoppen maar heb liever dat hij de "attacks" blijft stoppen maar mij gewoon niet ermee lastig valt. Uitzetten voelt een beetje als stoppen met testen voor Corona en denken dat het over is :P

Al vraag ik mij af of deze "attacks" zo spannend zijn. Dus wat dat betreft, en als er geen andere optie is, ga ik wel met je mee.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvandonkelaar
Ebayzo schreef op maandag 14 december 2020 @ 08:30:
Natuurlijk ook mogelijkheid om de meldingen te stoppen maar heb liever dat hij de "attacks" blijft stoppen maar mij gewoon niet ermee lastig valt.
Het is inderdaad wel een beetje in de trend van 'als ik het niet kan zien, dan is het er niet', maar na een korte zoektocht op internet leek het mij geen kwaad te kunnen om de meldingen uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

dvandonkelaar schreef op maandag 14 december 2020 @ 09:09:
[...]

Het is inderdaad wel een beetje in de trend van 'als ik het niet kan zien, dan is het er niet', maar na een korte zoektocht op internet leek het mij geen kwaad te kunnen om de meldingen uit te zetten.
Ik ga met je gedachtegang mee 8)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
dvandonkelaar schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:11:
Nee, hier geen telefoon van KPN. Ik heb me er niet in verdiept, maar als IPTV werkt zou de telefoon ook moeten werken. Volgend mij is dit tevens via een aparte VLAN.
VLAN 7 voor VoIP is al heel lang geleden omgezet naar het gewone Internet VLAN 6 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Helaas kwam ik er achter dat mijn twee EAP225's een v1 hardware versie zijn. Ik heb net een nieuwe switch opgehangen en heb nu twee 8 poorts en een 24 poorts TP-Link staan.

1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)€ 26,98€ 26,98
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 55,90€ 55,90
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1024DE€ 80,53€ 80,53
1Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1200 V1/V2€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,41

Nu is het bereik in mijn badkamer (we kijken wel eens een film in bad) en in de tuin/poort niet zo best, en ook merk ik dat mijn wifi camera's en vele andere devices in huis toch wel zorgen dat het access point in de woonkamer niet altijd even goed alles aankan.

Een van de EAP's hangt in de woonkamer laag aan de muur (line of sight met de bank) en de ander op zolder naast de serverkast. Ik heb ze ingesteld op tegenstrijdige channels zodat ze elkaar niet zouden dwars zitten. Verder heb ik houten verdiepingsvloeren zonder al te veel isolatie. De EAP's komen uit eind 2016.

Nu denk ik er over om in de woonkamer een dikker AP te hangen, en de andere EAP op de eerste verdieping er bij te plakken. Als ik dan de zendsterkte iets beperk dan hoop ik dat de telefoons wat sneller switchen als je de trap op of af loopt.

Wel zou ik graag de Omada software gaan gebruiken, ik heb een unRAID servertje waar ik de controller in kan hangen. Maarja, mijn huidige access points ondersteunen dat dus niet.

Wat zouden jullie doen? Een EAP620 bij hangen (wifi 6 B) ) of een AC1750? Met dat prijsverschil... lijkt een no-brainer.
Of de hele reut op marktplaats en 2x de EAP620?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
Edwin88 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:08:
Helaas kwam ik er achter dat mijn twee EAP225's een v1 hardware versie zijn. Ik heb net een nieuwe switch opgehangen en heb nu twee 8 poorts en een 24 poorts TP-Link staan.

1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)€ 26,98€ 26,98
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG108PE€ 55,90€ 55,90
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG1024DE€ 80,53€ 80,53
1Access pointsTP-Link EAP225 Access Point AC1200 V1/V2€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 163,41

Nu is het bereik in mijn badkamer (we kijken wel eens een film in bad) en in de tuin/poort niet zo best, en ook merk ik dat mijn wifi camera's en vele andere devices in huis toch wel zorgen dat het access point in de woonkamer niet altijd even goed alles aankan.

Een van de EAP's hangt in de woonkamer laag aan de muur (line of sight met de bank) en de ander op zolder naast de serverkast. Ik heb ze ingesteld op tegenstrijdige channels zodat ze elkaar niet zouden dwars zitten. Verder heb ik houten verdiepingsvloeren zonder al te veel isolatie. De EAP's komen uit eind 2016.

Nu denk ik er over om in de woonkamer een dikker AP te hangen, en de andere EAP op de eerste verdieping er bij te plakken. Als ik dan de zendsterkte iets beperk dan hoop ik dat de telefoons wat sneller switchen als je de trap op of af loopt.

Wel zou ik graag de Omada software gaan gebruiken, ik heb een unRAID servertje waar ik de controller in kan hangen. Maarja, mijn huidige access points ondersteunen dat dus niet.

Wat zouden jullie doen? Een EAP620 bij hangen (wifi 6 B) ) of een AC1750? Met dat prijsverschil... lijkt een no-brainer.
Ik ben binnen voor 3x EAP225v3 gegaan. De extra maximale doorvoersnelheid van duurdere modellen heb ik (en ik vermoed de meeste mensen) nergens voor nodig. Daarnaast hebben de meeste laptops en smartphones toch de hardware niet om de hogere snelheid te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Ik heb een EAP245, doet het prima en er 1 bijgekocht via MP maar bleek een EAP225 te zijn. En ook die doet het prima. Sterker nog, van alles gemeten en gecheckt maar ik merk eigenlijk geen verschil. Ook niet of ze aan de muur of aan het plafond hangen (wat toch eigenlijk de bedoeling is.) Dus niet blind staren op al die overdadige specs.... tenzij je een hotel hebt met honderden kamers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 16:01
Net nog maar weer eens gemeten hoe ons wifi netwerk het doet, en het ene moment blaast ie de volle 100 mbit internetlijn vol, terwijl de test daarna blijft hangen op 30-40 mbit. Misschien moet ik toch nog eens kijken of hoe het signaal / ruis hier zit want ik zit met een Macbook Pro op 6 meter van het AP..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Edwin88 schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:08:
Wat zouden jullie doen?

Een EAP620 bij hangen (wifi 6 B) ) of een AC1750? Met dat prijsverschil... lijkt een no-brainer.
Dat laatste! d:)b

Als je toch al de kans hebt om naar 802.11ax over te stappen dan moet je die gewoon grijpen!

Ik zou het puur vanwege 1 ding doen : 802.11ax werkt eindelijk een beetje zoals een switch i.p.v. zoals een hub in de voorgaande protocollen!
Nee, je 802.11ac en lager apparaten hebben daar niks aan, maar voor je het weet heb je een heleboel apparaten geupgrade en hebben ze dat ineens wel aan boord! :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dvandonkelaar
dvandonkelaar schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:27:
Er werd 2,5 week geleden verteld dat hierover contact wordt opgenomen vanuit TP-Link, heb alleen nog niks vernomen.
Eerder deze week heb ik eindelijk een reactie ontvangen van de TP-Link NL presales support. De reactie was als volgt:
Ik verontschuldig me voor de zeer trage beantwoording van uw vraag. Daardoor heeft ons helpdesk systeem ook uw ticket (automatisch) gesloten.

Het spijt me u te moeten meedelen dat de TL-R605 niet geschikt is voor de Routed IPTV-modus van KPN. Dit geldt ook voor sterk vergelijkbare IPTV-diensten van dochterondernemingen van KPN zoals XS4All, Telfort en RoutIT. De R605 heeft wel functionaliteit voor het opzetten van IPTV, maar voldoet niet aan alle specifieke vereisten van de KPN IPTV dienst. KPN routed IPTV vereist o.a. dat de router DHCP-optie 60 met de waarde 'IPTV_RG' mee kan sturen met het DHCP-verzoek. Dit is niet in te stellen op de TL-R605.

TP-Link produceert voor de wereldmarkt en heeft haar routers (vooralsnog) niet aangepast aan de IPTV -implementatie van KPN. Deze implementatie is uniek en komt bij geen enkele andere internet provider voor. Voor een aantal van onze consumentenrouters (Archer -serie) onderzoekt TP-Link de ondersteuning van Routed IPTV, maar voor de TL-R605, die bedoeld is voor (klein) zakelijk gebruik, staat dit vooralsnog niet op de roadmap. Het geheel vervangen van een Experia Box door een TL-Link router, waarbij de levering van IPTV en IP Telefonie diensten behouden blijft, behoort niet tot de mogelijkheden.

Wel mogelijk, is het plaatsen van de TL-R605 achter een bestaande Experiabox v10, waarbij alleen de apparaten die IP TV en IP telefonie gebruiken direct op de Experiabox worden gekoppeld. Het overige internetverkeer gaat dan door naar de TL-R605 router. Alle apparaten die géén IPTV of IP telefonie gebruiken zijn dan gekoppeld op het netwerk aan de LAN zijde van de R605 router. Een voorbeeld daarvan treft u aan in de onderstaande afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkXIz-0mHTq4ImFCyZqINvT9KGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SkFu0GbLZ9fLDgFMyyYpUiJX.png?f=fotoalbum_large

Configuratiestappen:

1) Bepaal het MAC adres van de WAN poort van de TL-R605 router.

2) Maak in de Experia Box een "DHCP binding" (static DHCP) voor het MAC adres van de TP-Link router. Kies hierbij voor een hoog en ongebruikt IP adres binnen de DHCP range van de Experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250.
o De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.

3) Verwijder eventuele "Port-Forwarding" regels op de Experia Box voor die protocollen en poorten die naar de TL-R605 doorgestuurd moeten worden.

4) Sluit nu de WAN poort van de TL-R605 aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

5) Bij de configuratie van het DNS serveradres op de WAN interface van de TL-R605 vul je het adres van de Experia Box in (192.168.2.254).

6) Activeer nu de DHCP server van de R605 op de LAN interface en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier bijvoorbeeld de 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

7) Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt. KPN zal jouw Internet aansluiting in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is. Schakel daarom SNMP ondersteuning uit.
Helaas niet de gewenste uitwerking, maar wel overheen te komen. Ik heb me er bij neergelegd, maar had het ook liever anders gezien.
Het zal sommige potentiële consumenten er denk ik wel van weerhouden deze setup te gebruiken.

Nu heb ik het werkend gekregen door de TL-R605 rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten met de WAN op een vast IP-adres (in principe alleen nodig voor het doorsturen van poorten).

De TV geeft soms een korte foutmelding bij het wisselen van kanalen, maar dit is niet consequent. Nu had KPN eerder deze week volgens mij ook een IPTV storing, dus of het aan mijn setup licht of ergens anders aan weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Three
Best een mooi antwoord van TP-Link NL! Ze hadden zich er veel korter kunnen van af maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

D-Three schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:42:
Best een mooi antwoord van TP-Link NL! Ze hadden zich er veel korter kunnen van af maken.
En een grond voor een klacht richting ACM jegens KPN, dat doordat KPN zich niet aan wereldwijde standaards houdt, de vrije modemkeuze eigenlijk een wassen neus is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Freee!! schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:47:
En een grond voor een klacht richting ACM jegens KPN, dat doordat KPN zich niet aan wereldwijde standaards houdt, de vrije modemkeuze eigenlijk een wassen neus is.
IMHO valt dat allemaal wel mee en is het gewoon een beperking van sommige merken of modellen... :/

Er zijn zat routers die wel goed ermee werken, maar ook dit soort uitzonderingen of gevallen waarbij je de boel in elkaar moet hacken met extra scripts en het eigenlijk een houtje touwtje oplossing is, maar wel kan voldoen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
Freee!! schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:47:
[...]

Vrije modemkeuze is geen verplichting dat KPN een specifieke standaard volgt. TP-Link geeft zelf aan dat ze de IPTV implementatie van KPN prima kunnen ondersteunen, maar dat ze er voor kiezen het niet te doen voor dit (zakelijk bedoelde) apparaat en hun tijd elders spenderen.

Dat neemt niet weg dat ik dat jammer vind. Ook ik heb een TL-R605 en KPN. Als workaround heb ik twee kabels uit m'n Experiabox lopen. Hij is verbonden met (1) de WAN poort van de TL-R605 en (2) met de switch achter de TL-R605 op een apart (IPTV) VLAN. Het tv kastje van KPN is verder het enige apparaat op dit VLAN, waardoor het als enige de TL-R605 omzeilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
Ik heb zelf ook een TL-r605 besteld. Door de moeilijke leverbaarheid moet ik hier nog even op wachten.
Zijn er los van de KPN implementatie ook nog bekende problemen icm ziggo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hmmbob
job_h schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:41:
[...]

De changelog staat online op de internationale pagina, de regionale pagina's hebben nog 2.20.1 als nieuwste. https://www.tp-link.com/en/support/download/eap225/#Firmware

EAP225(EU)_V3_5.0.0 Build 20200918, published date: 2020-12-09, changelog:

[...]
Regionale pagina's lijken nu ook bijgewerkt:

225: https://www.tp-link.com/nl/support/download/eap225/#Firmware
245: https://www.tp-link.com/nl/support/download/eap245/#Firmware

Lol, beide APs na elkaar geupgrade terwijl het netwerk hier volop in gebruik is met streaming, maar niemand die een hiccup heeft gemerkt :+

[ Voor 11% gewijzigd door Hmmbob op 23-12-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 12:59
Hier heb ik ook mijn 3x EAP245 geupgrade. Werkt prima. Lekker dat de omada controller en de AP’s probleemloos werken. Een hele verademing na al dat geklungel met losse routers in AP-modus, of range extenders.....

In de software is de nieuwe wifi-scan tool wel erg handig! Nu kreeg ik per AP een mooi overzicht van de verkeersdrukte over de frequenties. Ik heb nu alle kanalen handmatig gekozen.

Gelijk maar even 2 vragen:
1. Mijn 3 AP’s heb ik bedraad via een PoE-switch aangesloten. Ik maak geen gebruik van de mesh instellingen maar het netwerk heeft wel 1x SSID. Met de scan tool heb ik nu ieder AP eigen kanalen toebedeeld (elk voor 2,4 en 5gHz) en geprobeerd deze zo te kiezen, dat ze elkaar niet in de weg zitten. Is dit de juiste manier van inregelen?
2. Als ik via de controller het gebruik van de frequentiekanalen bekijk, dan geeft deze soms in rode tekst aan “High” als deze boven de 50% komt. Persoonlijk denk ik dan dat er nog ruimte genoeg over is, en ik dichter bij mijn AP zit. M.a.w. kan het kwaad dat Channel utilization boven de 50% uitkomt?
(Ps. Voor de zekerheid heb ik dus nu een minder druk kanaal ingesteld...)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
En ook je config kwijt ? ;)
* ChaserBoZ_ is ook van 2.x.x naar 5.0.0 gegaan, ding kwam terug zonder mijn configuratie erin. Heeft even gekost . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ChaserBoZ_
Toch ook meteen een vraag; ik heb de eap225's in huis. Werkte al 2 jaar super. sinds een paar weken vage problemen, packetloss (alleen draadloos), sites laden wel, klik ergens op en site reageert niet. (Problemen zijn er langer dan de firmware upgrade van hierboven)

Stom toevallig zie ik dat mijn laptop op 2,4 Ghz werkt, zonder problemen (die kiest normaliter zelf voor 5 Ghz), Android devices willen perse op 5 Ghz connecten en hebben problemen.

Ik heb nu de 5 Ghz radio tijdelijk uitgeschakeld, en alle problemen zijn weg . . . enig idee hoe dit verder te troubleshooten ? Volgens de wifi scanner ben ik de enige in deze band/kanaal op 5 Ghz.

[ Voor 5% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 24-12-2020 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 24 december 2020 @ 22:03:
[...]

En ook je config kwijt ? ;)
* ChaserBoZ_ is ook van 2.x.x naar 5.0.0 gegaan, ding kwam terug zonder mijn configuratie erin. Heeft even gekost . . .
Hier niks van gemerkt. Maar als het gebeurt is dan heeft de Omada Controller het AP automagisch opnieuw ingeregeld :)

Los daarvan: Ik heb TP-Link support een mail gestuurd om te vragen wanneer Wireguard support naar de TL-R605/Omada komt. De TL-R605 wordt niet voor niks als VPN Router geadverteerd ;) Wireguard is tegenwoordig te gebruiken op bijna ieder OS (https://www.wireguard.com/install/), dus ik vind dat ze het ten minste op de roadmap mogen zetten. Ben benieuwd.

[ Voor 6% gewijzigd door job_h op 25-12-2020 11:19 ]

• ChaserBoZ_
job_h schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:15:
[...]

Hier niks van gemerkt. Maar als het gebeurt is dan heeft de Omada Controller het AP automagisch opnieuw ingeregeld :)

Los daarvan: Ik heb TP-Link support een mail gestuurd om te vragen wanneer Wireguard support naar de TL-R605/Omada komt. De TL-R605 wordt niet voor niks als VPN Router geadverteerd ;) Het is tegenwoordig te gebruiken op bijna ieder OS (https://www.wireguard.com/install/), dus ik vind dat ze het ten minste op de roadmap mogen zetten. Ben benieuwd.
Ja die controller is nog een dingetje ;) Ik stuur ze nu beide 'los' aan, en dat werkt al fijn. Ik update ze nu ook handmatig een voor een, met twee is dat nog wel te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Bij mij ook geen verlies van instellingen, maar ik stuur ze aan vanuit de Omada Controller en vandaaruit voer ik ook de fw updates uit.

Sinds 4.1.5 draait die controller trouwens in een docker container op Ubuntu Server op een NUC.
Voorheen op een Raspberry Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ik heb even een vraagje.
Ik wilde vandaag mijn TL-R605 integreren in mijn omada SDN.
Op zich lijkt alles wel te werken. Ik kan alleen nergens vinden waar ik vaste ip adressen kan toewijzen.....
Heb al door de handleiding zitten spitten maar vind het nergens.
Voor mij is dit wel een van de belangrijkere instellingen om alles een beetje goed te laten werken na een powercycle :P

Kan iemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:01
Even een wifi vraag. Ik heb nu 2 tplink eap225 hangen met controller (raspberry pi). Nu heb ik op met name 1 plek behoefte aan meer snelheid. Wat zou het opleveren als ik het punt waar de laptop op zit vervang voor een 245 of eventueel 620. Aangezien de eap225 867mbit op 5ghz heeft en de 245/620 zitten op 1300/1200 zitten. De cliënt die verbindt heeft AC Intel9570. De vraag die ik heb, met gelijke conditie's (afstand/muur/verzin het maar) met een sneller accespoint haal je dan ook hogere snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
HugoStiglitz schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:08:
Wat zou het opleveren als ik het punt waar de laptop op zit vervang voor een 245 of eventueel 620.
Die vraag stelde ik mezelf ook. Met een 225 boven en 245 beneden dit uitgebreid getest. AP's omgedraaid, diverse apparaten en allerlei instellingen van de radio's en conclusie.... het maakt totaal niets uit.

Benieuwd naar andere ervaringen en tips...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
darklord007 schreef op zondag 27 december 2020 @ 11:44:
Ik heb even een vraagje.
Ik wilde vandaag mijn TL-R605 integreren in mijn omada SDN.
Op zich lijkt alles wel te werken. Ik kan alleen nergens vinden waar ik vaste ip adressen kan toewijzen.....
Heb al door de handleiding zitten spitten maar vind het nergens.
Voor mij is dit wel een van de belangrijkere instellingen om alles een beetje goed te laten werken na een powercycle :P

Kan iemand mij hiermee helpen?
Bij Clients kan je een apparaat aanklikken en dan rechts bij Config een statisch IP invoeren.

Afbeelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgqHbA2HRkhvNy2gWZE2yiq5e_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Oy9DuqLrgWJJvR3vkLEEib8l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door job_h op 27-12-2020 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
Even een wifi vraag. Ik heb nu 2 tplink eap225 hangen met controller (raspberry pi). Nu heb ik op met name 1 plek behoefte aan meer snelheid. Wat zou het opleveren als ik het punt waar de laptop op zit vervang voor een 245 of eventueel 620. Aangezien de eap225 867mbit op 5ghz heeft en de 245/620 zitten op 1300/1200 zitten. De cliënt die verbindt heeft AC Intel9570. De vraag die ik heb, met gelijke conditie's (afstand/muur/verzin het maar) met een sneller accespoint haal je dan ook hogere snelheden?
Weet je zeker dat het een Intel AC 9570 is? Die chip kan ik zo snel niet vinden op de Intel website.

Het ligt aan wat de omstandigheden precies zijn of je hogere snelheden gaat zien.

Als je nu 2 kamers verderop zit en nog maar net een stabiele 5ghz verbinding hebt, dan zal een sneller access point daar geen verandering in brengen. Zelfs als het access point naast meer bandbreedte ook een sterker signaal verstuurt zal het weinig opleveren, want je laptop stuurt nog altijd met dezelfde kracht een signaal terug en de ontvanger zal de ontvangen frames toch moeten bevestigen aan de verzender. De verbinding moet beiden kanten op stabiel zijn. (er zijn 1000 nuances te plaatsen aan deze samenvatting, maar dit is een beetje de strekking)

Als je een goede verbinding hebt en je client ondersteunt hogere snelheden, dan kan je ook hogere snelheden halen met een sneller access point. Mits de extra gebruikte frequenties niet al druk gebruikt zijn, om hogere snelheden met HT160 te halen moeten twee 80mhz blokken aaneengesloten gebruikt kunnen worden.

Dat gezegd hebbende. Ik ben wel benieuwd, waarvoor is de hogere snelheid nodig? 867mbit is toch al heel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
job_h schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:20:
[...]

Bij Clients kan je een apparaat aanklikken en dan rechts bij Config een statisch IP invoeren.

Afbeelding:
[Afbeelding]
Sow die zat verstopt, maar super bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
darklord007 schreef op zondag 27 december 2020 @ 14:03:
Sow die zat verstopt, maar super bedankt! _/-\o_
Bij de concurrent is het net zo stom gemaakt dus ik kan me wel voorstellen dat je effe zat te zoeken! :D _O-

Had stiekem gehoopt dat TP-Link dat wat handiger zou regelen... jammer! :-(
Wat zou het opleveren als ik het punt waar de laptop op zit vervang voor een 245 of eventueel 620.

Aangezien de eap225 867mbit op 5ghz heeft en de 245/620 zitten op 1300/1200 zitten.
De cliënt die verbindt heeft AC Intel9570.
99% van de laptops zijn allemaal 2x2 dus een 3x3 accesspoint heeft zelden nut, tenzij je hele flinke feesten gaat organiseren! ;)

Ik zou wel op dit moment alleen uitsluitend 802.11ax accesspoint aanschaffen indien mogelijk en niet meer in 802.11ac investeren :

- Stap voor stap zal je merken dat je toch stiekem steeds meer 802.11ax apparatuur zal hebben na verloop van tijd dus IMHO is dat nu al gewoon veel beter besteed geld! d:)b
- 802.11ax werkt veel meer als een switch, terwijl 802.11ac eigenlijk nog steeds in feite meer een hub is!
- 802.11ax heeft daarnaast veel meer technieken aan boord om te voorkomen dat meerdere netwerken dicht bij elkaar geen storingen veroorzaken t.o.v. elkaar en dergelijke dus ook daarvan zal je na verloop van tijd steeds meer voordeel gaan zien, omdat zelfs de door ISP's geleverde WiFi modellen 802.11ax aan boord hebben :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:01
job_h schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:54:
[...]

Weet je zeker dat het een Intel AC 9570 is? Die chip kan ik zo snel niet vinden op de Intel website.

Het ligt aan wat de omstandigheden precies zijn of je hogere snelheden gaat zien.

Als je nu 2 kamers verderop zit en nog maar net een stabiele 5ghz verbinding hebt, dan zal een sneller access point daar geen verandering in brengen. Zelfs als het access point naast meer bandbreedte ook een sterker signaal verstuurt zal het weinig opleveren, want je laptop stuurt nog altijd met dezelfde kracht een signaal terug en de ontvanger zal de ontvangen frames toch moeten bevestigen aan de verzender. De verbinding moet beiden kanten op stabiel zijn. (er zijn 1000 nuances te plaatsen aan deze samenvatting, maar dit is een beetje de strekking)

Als je een goede verbinding hebt en je client ondersteunt hogere snelheden, dan kan je ook hogere snelheden halen met een sneller access point. Mits de extra gebruikte frequenties niet al druk gebruikt zijn, om hogere snelheden met HT160 te halen moeten twee 80mhz blokken aaneengesloten gebruikt kunnen worden.

Dat gezegd hebbende. Ik ben wel benieuwd, waarvoor is de hogere snelheid nodig? 867mbit is toch al heel wat.
Het exacte type zit ik dan denk ik naast. Is van begin 2020. Klopt wat je zegt 867 mbit is heel wat. Haal echter in de praktijk 300 tot 400 mbit. Als ik dit met een nieuwer accespoint omhoog kan krijgen is dat heel fijn. Duidelijk dat met AX meer toekomst is, voor die paar tientjes extra zou het best een goede investering zijn. Zeker gezien er al 2 AX laptops zijn en de kaart in de andere laptop ook vervangen kan worden 😁. En anders aan de gigabit ethernet hangen. Was heel benieuwd of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
nog een vraagje.
Ik probeer de VPN in te stellen, maar bij het openVPN protocol moet ik een 'IP pool' ingeven in het formaat van:

[ . . . .]\[ ]

Nu heb ik al vanalles geprobeerd, maar niks is goed.
Krijg iedere keer de foutmelding:

"Enter the IP addresses that will not cause overlap with the IP addresses of the Local Networks"

Ik gebruik gewoon standaard gateway instellingen met subnet mask van 255.255.255.0

Iemand een idee? Anders moet ik de helpdesk binnekort even bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Als je interne netwerk op 192.168.1.0/24 zit, dan wil hij graag op adressen als 192.168.2.0/24 hebben. Bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Hmmbob schreef op zondag 27 december 2020 @ 18:36:
Als je interne netwerk op 192.168.1.0/24 zit, dan wil hij graag op adressen als 192.168.2.0/24 hebben. Bijvoorbeeld.
helaas lijkt dat ook niet te werken.

Gateway: 192.168.0.1
subnet mask 255.255.255.0

ip adressen lopen van 192.168.0.1 <--> 192

IP Pool : 192.168.1.0 / 10 --> werkt niet
IP Pool: 192.168.0.1 / 10 --> werkt niet
IP Pool 192.168.10.0 / 11 --> werkt niet

eigelijk lijkt nix te werken |:(

Heb het antwoord gevonden:
op eenyoutube filmpje hadden ze 10.0.0.0 / 24 ingevuld, en dat werkt wel

[ Voor 9% gewijzigd door darklord007 op 27-12-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Probeer het eens op 10.6.0.0/24

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
job_h schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:15:
Ik heb TP-Link support een mail gestuurd om te vragen wanneer Wireguard support naar de TL-R605/Omada komt. De TL-R605 wordt niet voor niks als VPN Router geadverteerd ;) Wireguard is tegenwoordig te gebruiken op bijna ieder OS (https://www.wireguard.com/install/), dus ik vind dat ze het ten minste op de roadmap mogen zetten. Ben benieuwd.
Antwoord van TP-Link is binnen. Helaas niet wat ik hoopte. Ach ja, dan draait de Wireguard VPN server de komende maanden op een VM elders in het netwerk.
Hi Job,

Ik ben het met je eens dat PPTP niet veilig is en dat we de ondersteuning ervan beter kunnen stoppen. PPTP wordt echter veel gebruikt in andere delen van de wereld, buiten Europe en USA. Dat is de reden dat TP-Link voorlopig nog even doorgaat met PPTP ondersteuning.

We hebben regelmatig verzoeken gehad voor de ondersteuning voor Wireguard. Tot op heden heeft het productteam er een lage prioriteit aan gegeven. Op dit moment staat Wireguard ondersteuning dan ook niet op de roadmap met een release en een geplande datum.

Met vriendelijke groet,
Naam medewerker

[ Voor 15% gewijzigd door job_h op 28-12-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Ik heb de firmware handmatig gedownload maar ik zie binnen de Omada software (versie 4.2.8) geen enkele mogelijkheid om de firmware te updaten van mijn EAP 245 v3.
Die zit nog op firmware 2.21 (die is compatible met Omada 4.x)
Ik heb ook de handleiding geraadpleegd.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_h
CAP-Team schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:41:
[...]

Ik heb de firmware handmatig gedownload maar ik zie binnen de Omada software (versie 4.2.8) geen enkele mogelijkheid om de firmware te updaten van mijn EAP 245 v3.
Firmware kun je hier downloaden:
https://www.tp-link.com/nl/support/download/eap245/#Firmware

Daarna kan je in Omada bij Devices een EAP245 aanklikken, rechts handmatig de firmware uploaden en update starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDnbSchrTohlEkpyFTyg5OQQWII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gQutVrqymnSpeGSuUUl1hO3q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

CAP-Team schreef op maandag 28 december 2020 @ 19:41:
[...]

Ik update de firmware eigenlijk vrijwel altijd via de Omada app op mijn telefoon; daar wordt ook automagisch aangegeven wanneer er een update is.

Op zich is die app super handig, maar sinds we op Omada 4.x draaien, mis ik wat functies.
Toen ik afgelopen week mijn dochter haar mobiel ff blockte, kwam ik er daarna achter dat ik haar niet meer vanaf de mobiele app kan unblocken O-)

Ik zie trouwens dat ik een Omada versie achterloop; ik zit nog op 4.2.4 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:50

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Die optie was ik ook al kwijt idd

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xFrenkieB
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Kan ik direct op deze AP een PC bedraad aansluiten?

Of is die 2e ethernet poort alleen bedoeld om een volgende AP op aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
xFrenkieB schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:05:

Of is die 2e ethernet poort alleen bedoeld om een volgende AP op aan te sluiten?
Waarschijnlijk is het handig om "deze AP" te specificeren ;)
Maar volgens mij mij kan je gewoon een PC aansluiten op de 2e LAN poort van EAP245 v3.

[ Voor 17% gewijzigd door job_h op 12-01-2021 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
xFrenkieB schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:05:

het is gewoon een doorlus poort. Dus kabel naar AP --> kabel naar PC werkt prima (als hij die poort heeft)
Pagina: 1 ... 13 ... 62 Laatste