Vraagje: ik spit al eventjes ubiquity en andere draadjes door. Mijn huidige netwerk is ooit opgezet door iemand anders (zie
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1982692/1). Met de hulp van anderen heb ik het voor elkaar gekregen om een edgerouter-x ervoor te zetten (oude router was nog 100 Mbit) en tot op heden werkt dit netwerk goed.
Wat wel irritant is dat sommige zaken weigeren te blijven functioneren zoals een ikeaHub of een google chromecast en de hele bups bij elkaar meer dan 100 watt continue verstookt. Ook kom ik wat poorten tekort voor de twee synology servertjes die ik heb (twee eenvoudige! nix fancy) aan te sluiten op de switch.
Nu denk ik dat een kenner wel uit de weg kan met de set die nu staat, om hem helemaal lekker te tweaken, maar ik neig erg naar een ubiquity systeem waar een prettige GUI aanwezig is en ik niet via CLI aan de gang moet....
Tijdens het orienteren zie ik dat de voorstanders van ubiquity steeds kritischer worden op het bedrijf, en sinds ze stiekum data aan het halen zijn van netwerken die in de cloud werken en ze sommige producten naar EOL pushen. En ik snap die frustratie. Voor veel home-users is het substantieel veel geld wat je niet afschrijft in 3 jaar zoals een bedrijf dat kan doen. En ik dus ook niet van plan ben.
Gelukkig staat de tijd niet stil en zijn ze bij TP-link een GUI aan het ontwikkelen geweest die (momenteel zelfs zeer!) sterk lijkt op die van Ubiquity, namelijk het Omada platform. Mogelijk dat dit bedrijf ook data aan het verzamelen is, dus daar moeten we tzt het eens over hebben hoe dat te vermijden is.
Binnenkort is het black friday, en misschien is het een goed idee om dan een paar voordeeltjes te pakken bij de aankoop van een TP-link omada systeem.
Ik had het volgende in gedachten:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
3 | Netwerk switches | TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts) | € 19,90 | € 59,70 |
1 | Netwerk switches | TP-Link TL-SG2210MP | € 126,99 | € 126,99 |
1 | Access points | TP-Link EAP225 Access Point AC1350 V3 | € 68,42 | € 68,42 |
1 | Modems en routers | TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router | € 53,26 | € 53,26 |
1 | Netwerkaccessoires | TP-Link Omada Cloud Controller OC200 | € 64,98 | € 64,98 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 373,35 |
Ik heb deze onderdelen gekozen omdat ze (als ik het goed heb) allemaal in de Omada lijn vallen en door de controller kan worden bediend en gelezen in de Omada-GUI.
Het zal vast goedkoper kunnen door de controller op een PI te zetten of mijn synology's ermee te belasten. Maar eigenlijk wil ik een zoveel mogelijk op elkaar afgesteld systeem hebben waarin mijn eindapparatuur gewisseld kan worden maar mijn netwerk hetzelfde blijft en goed genoeg blijft voor de komende 4 a 5 jaar om mijn huis en gezin van digitaal sap te voorzien.
De oc200 omdat de 300 overkill is en ik zo de omada controler 24-7 kan laten draaien en niet bang hoef te zijn dat een raspberry zijn sd-kaart corrupt maakt of dat de synology een failure krijgt
De R605 safestream omdat deze bijna hetzelfde kan als de er7206 die pas in januari komt. Of is het verstandig om daarop te wachten?
De SG 2210 omdat deze net voldoende poorten heeft en goedkoper is dan de 24 poorts versie. Of is het beter om te gaan voor de 24 poorts switch?
En wat kleine managed switches voor bij de tv, werkruimte etc. om wat clients te hardwiren ipv de wifi te gebruiken. Helaas zijn deze kleintjes niet te beheren door de OmadaUI geloof ik, of mis ik iets?
Mis ik zaken? kritiekpunten/verbeterpunten, aub laat ze horen, ik laat me graag goed adviseren.
PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw