• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:40
Overigens net tegen mijn eerste bug aangelopen op de EAP225. Ik verzette het 5.0GHz kanaal van Auto naar 124, save, en vervolgens komt mijn 5.0GHz blijkbaar niet meer op.
Hmm, zelfs na reboot nog altijd niets..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
124 is DFS (toch?), misschien wat meer tijd nodig om vast et stellen of het spectrum wel vrij is?

Ergo: misschien moet je iets langer wachten ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Hmmbob op 03-09-2020 17:00 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

• Twixie
Dat zal het inderdaad wel zijn. Teruggekomen van avondeten en de 5.0GHz is nu toch verschenen.
Ben nu wel benieuwd hoeveel last van DFS ik ga hebben. Met mijn dd-wrt had ik daar geen last van, maar volgens mij negeert die by default DFS. Mijn Telenet router heb ik zien verspringen op zowat elk mogelijk DFS kanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
Twixie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:59:
Overigens net tegen mijn eerste bug aangelopen op de EAP225. Ik verzette het 5.0GHz kanaal van Auto naar 124, save, en vervolgens komt mijn 5.0GHz blijkbaar niet meer op.
Hmm, zelfs na reboot nog altijd niets..
Mag ik vragen waarom je voor 124 kiest :?

Als je bijvoorbeeld hier : https://oguzhaneren.com/2...aling-with-radar-systems/
Naar de grafiek kijkt dan is dat best wel een rare keuze, want over het algemeen wil je 80 MHz brede kanalen hebben op je 5 GHz frequentie om zo de maximale bandbreedte te halen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Twixie
nero355 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:30:
[...]
Ik heb 3 APs in huis, die ik allemaal op 40MHz zet (daarnet trouwens getest en ook daarmee haal ik 200Mbps dus geen nood voor 80MHz). Zoals je op je link kan zien, zijn er echter maar 2 40MHz niet-DFS kanalen. Bovendien zit ik hier nog met een buur wiens 5.0GHz Telenet netwerk ik vrij goed/sterk kan zien en bovendien wél 80MHz en daarmee de hele 36-48 range inneemt.

Waarom specifiek 124, weet ik echter niet meer. Destijds nochtans redelijk wat research en testen gedaan, en nooit tegengekomen dat weer-radars zich eigenlijk rond die frequency troepen. Ik dacht eigenlijk dat zowat de hele DFS range even likely was om collision en dus een channel-switch te hebben. Ik heb overigens toen met mijn eigen Telenet modem ook alle DFS kanalen getest en bij allemaal zat mijn AP na een paar dagen al op een andere frequentie.

Misschien moet ik gewoon mijn kop er niet op breken en simpelweg alles op Auto zetten :). Al heb ik ook al gelezen dat veel APs niet noodzakelijk de beste keuzes maken, en al zeker niet als je er zelf meerdere in huis hebben en ze constant proberen elkaar te ontlopen.

[ Voor 12% gewijzigd door Twixie op 03-09-2020 17:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanvB17
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 12:21
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:16:
[...]

Ik vermoed toch een poort probleem, helemaal nu ik lees dat je de app via de cloud gebruikt: om die verbinding op te zetten "belt" je controller zelf naar buiten naar een server van TP-Link (dat zie je ook in je logs), en jouw app verbindt met diezelfde externe server. Aangezien dát wel werkt, maar alles op de LAN niet (discovery, management) denk ik toch echt dat het een poort of firewall issue is.
Hmmbob schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:16:
[...]

Ik vermoed toch een poort probleem, helemaal nu ik lees dat je de app via de cloud gebruikt: om die verbinding op te zetten "belt" je controller zelf naar buiten naar een server van TP-Link (dat zie je ook in je logs), en jouw app verbindt met diezelfde externe server. Aangezien dát wel werkt, maar alles op de LAN niet (discovery, management) denk ik toch echt dat het een poort of firewall issue is.
Het werkt nu als een zonnetje Omada controller bereikbaar via lan en wan EAP wordt gevonden en ge-adopteert alles netjes in kunnen stellen en draait nu 2 dagen.
Bleek dat ik Docker het toegekende docker netwerk moest selecteren.
Nu alleen de Time zone nog veranderen van UTC naar de juiste time zone.
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JohanvB17 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:24:
[...]
Nu alleen de Time zone nog veranderen van UTC naar de juiste time zone.
_/-\o_
code:
1
  -e TZ=Europe/Amsterdam \

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
En dan werkt ook gelijk de auto backup niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Als ik een keer wat wijzig, draai ik wel een handmatige backup, maar het is een vervelend probleempje.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Heb gewoon de timezones voor de controller en mijn profiel op UTC ingesteld, dan werkt het weer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
nero355 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:30:
[...]

Als je bijvoorbeeld hier : https://oguzhaneren.com/2...aling-with-radar-systems/
Naar de grafiek kijkt dan is dat best wel een rare keuze, want over het algemeen wil je 80 MHz brede kanalen hebben op je 5 GHz frequentie om zo de maximale bandbreedte te halen! ;)
Ik kan hier geen 40 en 80 MHz DFS kanalen kiezen trouwens... Is daar een work-around voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

plofkip schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:43:
Heb gewoon de timezones voor de controller en mijn profiel op UTC ingesteld, dan werkt het weer :-)
Ach, zolang ik die e-mailtjes strak om middernacht krijg, weet ik dat alles netjes draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Laatst online: 28-02 22:21
Twixie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:44:
Ik heb 3 APs in huis, die ik allemaal op 40MHz zet (daarnet trouwens getest en ook daarmee haal ik 200Mbps dus geen nood voor 80MHz).
Je verplaats nooit grote bestanden via je lokale netwerk :? ;)
Zoals je op je link kan zien, zijn er echter maar 2 40MHz niet-DFS kanalen. Bovendien zit ik hier nog met een buur wiens 5.0GHz Telenet netwerk ik vrij goed/sterk kan zien en bovendien wél 80MHz en daarmee de hele 36-48 range inneemt.
Dan kan je al helemaal beter je WiFi hetzelfde instellen, zodat je dan airtime deelt en elkaar niet stoort! :)
Misschien moet ik gewoon mijn kop er niet op breken en simpelweg alles op Auto zetten :). Al heb ik ook al gelezen dat veel APs niet noodzakelijk de beste keuzes maken, en al zeker niet als je er zelf meerdere in huis hebben en ze constant proberen elkaar te ontlopen.
De Auto Setting zou ik sowieso nooit kiezen! :P
plofkip schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 14:43:
Ik kan hier geen 40 en 80 MHz DFS kanalen kiezen trouwens... Is daar een work-around voor?
Spit effe dit door : [TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie

Volgens mij waren er een paar modellen die geen DFS ondersteunen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door nero355 op 05-09-2020 00:19 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Weet iemand wat 'Username' (1ste kolom) is in de Clients lijst van de Omada Controller Dashboard ?

Ik zie daar mijn eigen iPads mooi met hun geconfigureerde iPad naam staan, maar de andere iPads in huis staan er gewoon met hun MAC adres. Wanneer ik op de client-naam klik, krijg je wat extra info, maar daar staat dan Hostname ipv Username, en daar zie ik wel van elke iPad mooi de naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 17-09 12:59
Hallo Tweakers
(Mijn eerste post hier)
Na de nodige netwerkproblemen en de nodige speurtijd hier op T ben ik ook bij TP-Link terecht gekomen. Inderdaad de helft goedkoper en krijgt goede recenties t.o.v. UB Unify.
Daarom heb ik de OC200 en 3x EAP245v3 aangeschaft. Ben al de hele week aan het stoeien omdat op een of andere manier de controller en de AP’s elkaar niet zien.
Nu heb ik geen POE switch (wel een netgear gs724tv3) waardoor ik met injectoren moet werken.

Ik ben er inmiddels achter gekomen dat de software op de OC200 van v3.2.12 naar v4.1.5 (SDN) geupdate kan worden. Nadat ik dat gedaan had, kreeg ik de melding dat mijn EAP245v3 niet meer compatibel waren.
Uiteindelijk een handmatige update op de Tplink site (release 18aug20) gevonden zodat de AP’s weer de controller zien. Bij mij draait het dan eventjes probleemloos....

Nu krijg ik maar 1 van de 3 AP’s in de controller als “connected”, de andere verliezen (na enige tijd) hun status en veranderen van “heartbeat missed” naar “isolated” en “disconnected”.
Ik krijg nu het vermoeden dat mijn switch problemen geeft. Lijkt wel alsof de verbindingen niet meer stabiel zijn en zo nu en dan naar willekeur uitvallen.
Jammer dat TPLink geen Poe+ switches van 16 of 24 poorten heeft die fanless zijn en rack mounted.

Nou ja, ik dacht jullie even over de updates te informeren. Intussen puzzel ik verder en hoop zo nu en dan op jullie kennis een beroep te mogen doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MrSweety66
Even een update:
Afgelopen maandag heb ik met mijn leverancier van de TP-Link spullen gesproken. Mijn verhaal over wegvallende (en weer terug inkomende) verbindingen en het niet “elkaar kunnen zien” van controller en AP, was het vermoeden dat mijn switch het aan het begeven was.
Omdat ik geen reserve switch beschikbaar had, werd voorgesteld om een nieuwe switch te kopen. Met 30 dagen retourmogelijkheid (zonder opgaaf van reden) kan deze altijd terug mocht dit het euvel niet verhelpen.

Zo begon de zoektocht naar een nieuwe switch. Eisenpakket:
-fanless
-min 16 poorten Gb (voorkeur voor 24)
-PoE+ Met min 8 poorten en 80W budget ( 3 EAP + OC200 + optie 3 camera’s = 3x12,3 + 7 + 3x12)
-max 23 cm diep (vanwege beschikbare ruimte in meterkast)
-wall mounted (voorkeur 19” rack mounted)

Het is de Linksys LGS116P geworden. Weliswaar unmanaged maar die functie gebruikte ik bij de vorige switch toch niet. Verder lekker klein apparaat, voelt degelijk aan, maar met een grote externe voeding (en verbazingwekkend dun snoertje om de switch en de PoE+ te voeden).

Snel het oude hart uit mijn netwerk getrokken, en de linksys er tussen gestoken. Beetje jammer dat dit soort apparaten niet standaard met rack-beugels wordt geleverd. Nu hangt de linksys aan 2 schroefjes die in de sleuven in de bodemplaat vallen. Gevoelsmatig wat gammel, maar goed het hangt.
De grote externe voeding heeft geen enkele (ophang)voorziening zodat je maar weer mag uitvogelen hoe je dit netjes weggewerkt krijgt. Snel een metalen beugel gemaakt, aan de muur gehangen, en de spanning erop.
(Ohja, en niet vergeten de power injectoren bij de EAP’s weg te halen).

Alle poorten werken direct, de POE-poorten herkennen de 3 EAP245 en de OC200 direct en binnen no time werkt mijn nieuwe Wifi netwerk. Nog gauw even de laatste EAP updaten (van 2.4.0 naar 2.21.0 (SDN)) en klaar! Eindelijk!
Het commentaar in huis is verstomd en iedereen kan weer tevreden op zijn eigen (digitale) eilandje zitten.

Tot zover mijn wifi avontuur. Eerst maar eens ervaren hoe (stabiel) dit werkt. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHp3Ftm6h_AGheFGughH0NkOHaU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0s8UCeaV9Xrv4GK6wh8xpdR5.jpg?f=user_large
Ps. Tja, met maar 16 poorten kom ik wat netwerkaansluitingen te kort. Vandaar de 3 losse stekkers.

[ Voor 7% gewijzigd door MrSweety66 op 10-09-2020 07:41 . Reden: (Geprobeerd via iPad foto bij te voegen ) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
De laatste tijd krijg ik (vooral snachts) veel meldingen dat de oc200 offline en dan weer online is. Hebben hier meer mensen last van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
@darklord007 ik zie de melding ook regelmatig staan na een nachtje. Verder lijkt er niets mis te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Admiral Freebee schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:08:
@darklord007 ik zie de melding ook regelmatig staan na een nachtje. Verder lijkt er niets mis te lopen.
Nee psies, voorheen nooit last van gehad. Lijkt te zijn begonnen naar de sdn update. Dan heb ik in de ochtend ineens 10plus push berichten staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
darklord007 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:10:
[...]

Nee psies, voorheen nooit last van gehad. Lijkt te zijn begonnen naar de sdn update. Dan heb ik in de ochtend ineens 10plus push berichten staan...
Zoveel zijn het er nooit bij mij. Hoogstens één offline en één online melding. Ook begonnen na de sdn update ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twixie
Hebben jullie ook een probleem dat de Omada Controller namen van devices vergeet ? Regelmatig verschijnen devices ineens weer met hun MAC adres in de Client list, terwijl ik zeker ben dat ik ze eerder al een naam gegeven had.
Dit is met de software controller op Windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Twixie schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:37:
Hebben jullie ook een probleem dat de Omada Controller namen van devices vergeet ? Regelmatig verschijnen devices ineens weer met hun MAC adres in de Client list, terwijl ik zeker ben dat ik ze eerder al een naam gegeven had.
Dat probleem heb ik ook. Sommige lijken hun naam een tijd te behouden maar anderen zijn er soms na een paar uur weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Twixie @Admiral Freebee ik zelf heb een oc200 controller daar heb ik in elk geval geen last van.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:50
darklord007 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 16:03:
De laatste tijd krijg ik (vooral snachts) veel meldingen dat de oc200 offline en dan weer online is. Hebben hier meer mensen last van?
Bekend probleem. Ligt aan de app en het is bekend bij TP-link. Er zou iets aan gedaan worden maar tot nu toe is dat blijkbaar nog niet gebeurd. Voor mij één van de redenen geweest om af te stappen van Omada.

[ Voor 10% gewijzigd door Edje040 op 15-09-2020 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Twixie schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 17:37:
Yep. Had ik met de OC200 ook last van. Na enige tijd kwamen de namen vanzelf weer op. Geen groot probleem maar wel irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
Gents, na mijn opstart van 9 sept heb ik geen uitval van OC200 en/of EAP245 meer gehad. Alles draait hier stabiel onder 1 SSID voor zowel 2,4 als 5Ghz band. Ik gebruik eigenlijk alleen de Omada App vanaf een iPad (en niet de weblogin onder Win10).
Dus (afkloppen) geen uitval van OC200 bekend.

Vwb de namen: ja, ik zie ook alleen het MAC adres ipv de ingestelde naam van de Client. Ik vraag me ook af waar het Omadasysteem de opslag van de namen registreert en plaatst. Is dat per AP gescheiden (en verklaard dat wellicht het verlies van een clientnaam wanneer je device bij een ander AP aanmeld)?
Of heeft de Controller die taak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
MrSweety66 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 23:49:
Gents, na mijn opstart van 9 sept heb ik geen uitval van OC200 en/of EAP245 meer gehad. Alles draait hier stabiel onder 1 SSID voor zowel 2,4 als 5Ghz band. Ik gebruik eigenlijk alleen de Omada App vanaf een iPad (en niet de weblogin onder Win10).
Dus (afkloppen) geen uitval van OC200 bekend.

Vwb de namen: ja, ik zie ook alleen het MAC adres ipv de ingestelde naam van de Client. Ik vraag me ook af waar het Omadasysteem de opslag van de namen registreert en plaatst. Is dat per AP gescheiden (en verklaard dat wellicht het verlies van een clientnaam wanneer je device bij een ander AP aanmeld)?
Of heeft de Controller die taak?
De taak ligt bij de controller en niet bij de AP. Sommige clients blijven een MAC adres doorgeven ondanks dat je een naam ingeeft (ik had dat bij een oudere Samsung tablet een printer). De naam moet ingesteld worden in het device. De controller neemt dat dan over (of zou dat eigenlijk moeten doen).
In mijn huidige set-up stel je de naam juist in via de router maar bij Omada werkt dat net weer wat anders.

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:46
sinds een paar dagen heb ik regelmatig problemen dat de verbinding via Wifi wordt onderbroken, op mijn telefoon zie ik regelmatig dat hij op 4G overgaat en ook op zowel mijn laptop als desktop krijg ik onderbrekingen.
Zowel met interne wlan adapter als externe TP-Link Archer T3U

Voorheen werkte alles gewoon goed, aan de setup hier thuis is niks anders, in de OC200 is niks anders, is echt van de een op de andere dag gekomen op alle devices.

Als ik via de OC200 software kijk hebben de kanalen geen interferentie en stoort er ook niks/amper wat van de buren (vrijstaand huis).

Ook krijg ik met browsen zeer regelmatig deze melding en na een paar seconden gaat ie weer verder:
Iemand een idee waar ik kan beginnen?
Vooral met thuiswerken en veel videocalls is dit vrij vervelend....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZebrPKDu5CEx95xMJOi8u1N8Gs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N7czbrwtuzRDIBTWhkDajAyp.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Probeer je APs eens te rebooten, ik had dit vorige week ook en na de reboot geen last meer van.

Stond overigens niets geks in de logs ofzo...

• Peule_P
ok, ga ik proberen, OC200 zelf had ik al gereboot gisteren.
Zag wel dit nu weer (dit is gisteren na de reboot dus op 0 gegaan)

AP's zijn aan het rebooten as we speak en ga het de rest van de dag weer proberen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGMzxmr7Ixe4g1EFbb0DLxx0H-E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTYDlVrwoS277gMc8lk6kroS.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:50

flanger

That Guy

TP-Link schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:51:
@Edje040 @SpecialJ Het heeft even geduurd, maar de firmware voor de EAP's en de OC200 zijn nu inderdaad beschikbaar. De Wifi 6 access points en oa de EAP235 Wall verwachten we tegen eind augustus. De updates voor de TL-ER6120 en een aantal switches die reeds op de markt zijn verwachten we ook in augustus en rond augustus/september komen er ook nieuwe gateways en switches aan.
@TP-Link Eind augustus is reeds voorbij ;) Updates voor EAP235?

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

flanger schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:23:
[...]
@TP-Link Eind augustus is reeds voorbij ;) Updates voor EAP235?
Central Point zegt te verwachten ze 30 september op voorraad te hebben. Afgaande op voorgaande ervaringen, zal dat ook nog wel een paar keer doorschuiven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
Freee!! schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:41:
[...]

Central Point zegt te verwachten ze 30 september op voorraad te hebben. Afgaande op voorgaande ervaringen, zal dat ook nog wel een paar keer doorschuiven.
Pff dat begint echt op vapor ware te lijken, zonde van zo’n mooi product was veel belovend in combinatie met de prijs. Achteraf gezien ben ik dus blij met mijn keuze om niet langer te wachten en over te stappen naar Ubiquiti.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Miki schreef op woensdag 16 september 2020 @ 13:28:
[...]
Pff dat begint echt op vapor ware te lijken, zonde van het product was veel belovend in met de prijs. Achteraf gezien ben ik dus blij met mijn keuze om niet langer te wachten en over te stappen naar Ubiquiti.
Sterker, ik heb al lang geleden een leuke vaporware review achtergelaten, CP was "not amused".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peule_P
Peule_P schreef op woensdag 16 september 2020 @ 10:12:
ok, ga ik proberen, OC200 zelf had ik al gereboot gisteren.
Zag wel dit nu weer (dit is gisteren na de reboot dus op 0 gegaan)

AP's zijn aan het rebooten as we speak en ga het de rest van de dag weer proberen

[Afbeelding]
Nou gisteren de gehele middag thuis gewerkt zonder enige verdere problemen, reboot AP zelf was dus de fix.
Reboot OC200 haalde niks uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Bijzonder he. Had dat dus van de week ook, zonder dat ik daar aanleiding voor kon vinden in de logs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twixie
Edje040 schreef op woensdag 16 september 2020 @ 08:34:
[...]
De taak ligt bij de controller en niet bij de AP. Sommige clients blijven een MAC adres doorgeven ondanks dat je een naam ingeeft (ik had dat bij een oudere Samsung tablet een printer). De naam moet ingesteld worden in het device. De controller neemt dat dan over (of zou dat eigenlijk moeten doen).
In mijn huidige set-up stel je de naam juist in via de router maar bij Omada werkt dat net weer wat anders.
Of een device zijn eigen naam doorgeeft, lijkt sowieso afhankelijk van device tot device. Mijn Chromecasts lijken het altijd te doen. IOS devices maar af en toe (of helemaal niet - weet niet meer welke namen ik manueel moest ingeven), en Nintendo Switch helemaal niet.
Maar het is hoedanook een bug van de Controller software dat hij toelaat van de naam te veranderen en hij na een tijd die naam lijkt te vergeten en terug te vervangen door het MAC adres.

Overigens heeft IOS 14 nu een feature waarbij het MAC adres gerandomizeerd wordt. Dit staat default aan en zet je dus ook best uit als je je devices een beetje wil kunnen monitoren met de Omada controller. De functie is overigens per netwerk, dus voor publieke netwerken kun je nog altijd een random MAC adres gebruiken.

• gomaster
  • Laatst online: 17-09 17:39
Weet hier iemand of er losse wall mount brackets te koop zijn? Ik wil mijn eap245 aan de uur hangen maar ben die kwijt... Heel Google al afgezocht maar niks kunnen vinden. Iemand tips?

• Edje040
gomaster schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:31:
Weet hier iemand of er losse wall mount brackets te koop zijn? Ik wil mijn eap245 aan de uur hangen maar ben die kwijt... Heel Google al afgezocht maar niks kunnen vinden. Iemand tips?
Er worden regelmatig EAP's aangeboden op marktplaats. Wellicht dat er een goedkope 225 voorbij komt. De beugels zijn volgens mij hetzelfde. Zou zomaar eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn. Of je moet net iemand vinden die zo'n ding niet gebruikt en kwijt wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
gomaster schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:31:
@TP-Link zelf als een gecontact?

• gomaster
  • Laatst online: 17-09 17:39
Edje040 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:15:
[...]

Er worden regelmatig EAP's aangeboden op marktplaats. Wellicht dat er een goedkope 225 voorbij komt. De beugels zijn volgens mij hetzelfde. Zou zomaar eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn. Of je moet net iemand vinden die zo'n ding niet gebruikt en kwijt wil.
Slim. Ga het in de gaten houden.
Ook een goed idee. Dank voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Laatst online: 13:27
Hey Allemaal,

Net in mijn nieuwe huis een TP link EAP 245 opgehangen. Werkt helemaal super.
Behalve dat ik via deze mijn NAS niet kan benaderen. Zowel de NAS als de EAP is direct op het modem aangesloten. Via bedraad of de wifi van mijn modem kan ik wel bij mijn NAS. Dus op een of andere manier blokkeert de EAP mijn connectie naar andere devices, terwijl internet als een tierelier werkt.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Guest network mode staat uit?

(Dit is iets anders dan een apart guest network inrichten)

[ Voor 67% gewijzigd door Hmmbob op 28-09-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
Nee, die staat aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
Expected behaviour dan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mi8BuiLnBjDuKWJiMXLbGwrB3nE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mCRDr2St62fGTOlx81uf9Jg1.png?f=user_large

edit op hieronder: ik noemde het verkeerd, excuus. Ik heb de beschrijving aangepast :)

[ Voor 96% gewijzigd door Hmmbob op 28-09-2020 12:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yongshi
Oh sorry, keek inderdaad naar guest network.
Waar vind ik de gewone guest mode?

Kan in de settings deze niet zo snel vinden.

edit: guest network uitgezet en dit blokkeerde inderdaad de routering naar het private ip subnet.
Dank _/-\o_

[ Voor 31% gewijzigd door Yongshi op 28-09-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSweety66
Hmmbob schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:04:
Guest network mode staat uit?

(Dit is iets anders dan een apart guest network inrichten)
Even voor mijn begrip: een EAP245 zou dus geen private netwerk en een quest netwerk (elk met een eigen SSID) naast elkaar actief te hebben, zonder het subnetwerk te blokkeren?
Maar wat heeft de optie van guest netwerk dan voor zin als je daarmee binnen je private netwerk niets meer kunt benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
MrSweety66 schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:23:
[...]

Even voor mijn begrip: een EAP245 zou dus geen private netwerk en een quest netwerk (elk met een eigen SSID) naast elkaar actief te hebben, zonder het subnetwerk te blokkeren?
Maar wat heeft de optie van guest netwerk dan voor zin als je daarmee binnen je private netwerk niets meer kunt benaderen?
Ja dat kan wel. Ik had hier meerdere SSD's waarvan 1 guest netwerk. Het guest netwerk kon de overige apparaten in het netwerk niet bereiken (ander subnet). Was je verbonden met de andere (niet guest) SSD's dan kon dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSweety66
Ah ok, dank! Dat zou voor extra verwarring hebben gezorgd in mijn pogingen om mijn eigen netwerk te doorgronden... (ben nog lerende).☺️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
MrSweety66 schreef op maandag 28 september 2020 @ 22:54:
Ah ok, dank! Dat zou voor extra verwarring hebben gezorgd in mijn pogingen om mijn eigen netwerk te doorgronden... (ben nog lerende).☺️
Je kunt het zelfs op 2 manieren inrichten:

1: Guest netwerk aanvinken

2: een access control rule instellen. In feite betekent dit dat de gasten via een eigen SSID in hetzelfde subnet zitten. Maar met de control rule geef je alleen toegang tot de router om zo het internet op te kunnen. Alle andere adressen binnen het subnet worden dan geblokkeerd.

Ik zou vooral in het begin voor optie 1 kiezen.

@MrSweety66 Kijk anders hier even. In dat draadje vind je mijn uitleg nadat ik het zelf ook heb geleerd:

https://forum.kpn.com/thu...n-aan-accesspoints-468848

[ Voor 13% gewijzigd door Edje040 op 28-09-2020 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrSweety66
Top! Pak ik morgen op. Nu bedtijd (wekker gaat weer om 0500u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-03 13:04

maffe

maffe

Onlangs de OC200 geupdate naar firmware 4.1.5
Maar ben nog steeds niet happy. Wat me opvalt:

-In de logging zie ik niet voorbij komen dat mijn RingPro doorbell disconnect / connect
-Stuurt geen logging meer automatisch naar email. Test mail doet het wel gewoon
-Geen instelling voor zomer wintertijd / Daylight saving
-Als een device connect of reconnect, zie je dat minuten later pas geupdate worden.
Ik wil on the fly zien of zich een apparaat aanmeldt of niet. Is dat niet te bespoedigen?
Anders kan ik geen fast roaming troubleshoot werkzaamheden doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:06
Is er al wat bekend waneer de eap225 v1 een update krijgt
Ik kan namelijk niet de oc200 updaten
Ik heb 4 eap225 v1 draaien en zal zonde zijn om die te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:17
peterbier schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:37:
Is er al wat bekend waneer de eap225 v1 een update krijgt
Ik kan namelijk niet de oc200 updaten
Ik heb 4 eap225 v1 draaien en zal zonde zijn om die te vervangen
Ik ben bang dat die kans nul is, staan ook niet voor de lijst met ondersteunde AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:06
De eap225 outdoor wel
Houd dus in dat je elk 4 jaar nieuwe Tp-link omada producten moet kopen als je de firmware up to date wil hebben
Wel vreemd
Dat beleid heeft unifi ook
Toch wel erg jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

Freee!! schreef op woensdag 16 september 2020 @ 12:41:
[...]

Amazon USA lijkt ze op stock te hebben (https://www.amazon.com/TP...235&qid=1603046447&sr=8-1) + een persoon op Reddit welke beweert ze reeds te hebben.

@TP-Link , Europese release imminent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

flanger schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:44:
[...]
Amazon USA lijkt ze op stock te hebben (https://www.amazon.com/TP...235&qid=1603046447&sr=8-1) + een persoon op Reddit welke beweert ze reeds te hebben.

Verzendkosten en -duur houden me nog wel even tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

flanger schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Klopt, de in Amerika is hij nu leverbaar, de Europese versie komt hopelijk in november/december. Helaas later dan verwacht. Echter is de EAP230 wall hier nu leverbaar, deze is op het gebied van wifi gelijk, maar heeft slechts 2 gigabit LAN poorten. De EAP235 wall heeft er 4 waaronder een POE doorlus mogelijkheid. De EAP230 wall is iets compacter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 16:09
Ik ben van plan een TL-SG108PE te kopen en hier drie Unifi AP's achter te zetten (en verdere apparaten). Mijn abonnement zal waarschijnlijk één van KPN worden, glasvezel in dit geval. Het wordt aangeraden om een switch met IGMP snooping te nemen, volgens deze thread doet de genoemde switch dit prima als het v2 is. Hoe weet ik of een switch die ik nu koop v2 is? Of kan ik hier gewoon van uitgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
mister_S schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 20:55:
Ik ben van plan een TL-SG108PE te kopen en hier drie Unifi AP's achter te zetten (en verdere apparaten). Mijn abonnement zal waarschijnlijk één van KPN worden, glasvezel in dit geval. Het wordt aangeraden om een switch met IGMP snooping te nemen, volgens deze thread doet de genoemde switch dit prima als het v2 is. Hoe weet ik of een switch die ik nu koop v2 is? Of kan ik hier gewoon van uitgaan?
Ik heb er 1 jaar geleden één bij amazon.de gekocht en dat was v2. Verder lijkt dit prima te passen in je recht om binnen 14 dagen van je aankoop te kunnen afzien. In een fysieke winkel had je immers het versienummer op de doos kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Laatst online: 16:09
@Admiral Freebee als het gewoon op de doos staat is het geen probleem. Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
mister_S schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 09:58:
@Admiral Freebee als het gewoon op de doos staat is het geen probleem. Dank.
Ik ben mijn doos gaan opzoeken en daar plakt een sticker op met het model en versienummer :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 17:11
Melding die de lezers hier wellicht interessant vinden:
Ik zag zojuist dat verschillende switches in hun firmware changelog aangaven ondersteuning voor Omada SDN te hebben. Dat moeten we natuurlijk proberen! :)

Ik heb 4x de T1500G-8T besteld, een simpele 8 poort switch die over PoE gevoed kan worden. https://www.tp-link.com/n...nload/t1500g-8t/#Firmware

Nu ben ik aan het twijfelen tussen deze PoE switches, ze lijken praktisch hetzelfde:
TL-SG2210P V3.20, staat tussen de Omada SDN ondersteunde switches
T1500G-10PS V2, heeft een Omada SDN firmware update

Ik heb twee vragen:
  1. Wat is het verschil tussen de twee bovenstaande PoE switches?
  2. Kan ik een TL-SG2210P V3.20 firmware op een TL-SG2210P V3.0 installeren? Ik heb een winkel gevonden die de V3.0 zegt te leveren, maar daar lijken geen firmwares voor te bestaan.
Weet iemand hier het antwoord op?
Wellicht @TP-Link ?

[ Voor 7% gewijzigd door job_h op 26-10-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

Hi @job_h , kun je soms de opgelijste switches in de firmware changelog hier toevallig ook eens posten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
flanger schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 17:00:
Hi @job_h , kun je soms de opgelijste switches in de firmware changelog hier toevallig ook eens posten?
Hehe :p Als er 1 grote changelog was zou dat wel makkelijk zijn. Ik heb echter handmatig de switches die ik zelf interessant vond in de Smart Switches lijst door geklikt om ze te checken.

Buiten de lijst van TP-Link zelf, heb ik deze zo snel gevonden:
  • T1500G-8T
  • T1500G-10PS V2
  • T1500G-10MPS V2
  • T1600G-28PS V3
  • T1600G-28TS V3

[ Voor 13% gewijzigd door job_h op 26-10-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

Interessant, het lijkt erop dat (sommige) oudere switches beperkt ondersteund worden vanuit Omada, zie ook de FAQ -> https://www.tp-link.com/us/support/faq/2936/

Bedankt om ze te checken en op te lijsten, appreciated :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
flanger schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 18:52:
Interessant, het lijkt erop dat (sommige) oudere switches beperkt ondersteund worden vanuit Omada, zie ook de FAQ -> https://www.tp-link.com/us/support/faq/2936/

Bedankt om ze te checken en op te lijsten, appreciated :-)
Ik vermoed dat ze bedoelen dat Omada Controller v4.1.5 (nog?) niet alle functies ondersteunt die de switch op zichzelf wel ondersteunt. Dat zou betekenen dat deze functies ook bij de nieuwere switches (nog) niet beschikbaar zijn als ze vanuit Omada beheerd worden.

Edit:
Dat gezegd hebbende zie ik in die FAQ link alle functies staan die ikzelf nodig zou hebben, dus als het werkt ben ik tevreden :)

[ Voor 10% gewijzigd door job_h op 26-10-2020 21:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• job_h
Status update: Alle switches en access points zijn netjes terug te vinden in de Omada Controller V4.1.5 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtFuhXpdJg_jJljvuV3rlXgQ0t0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dndXFeC5QDXnPgZsdySwM0pF.png?f=fotoalbum_large

Opbouw netwerk:
  • 1x TL-SG2210P V3.0 (met de firmware van V3.20 geflasht, volgens de winkel was dat geen probleem)
  • 4x T1500G-8T V2.0 (TL-SG2008 V3.0)
  • 3x EAP225 V3.0
  • 1x EAP225-Outdoor V1.0
Helaas is de EAP225-Outdoor een paar weken geleden gestopt met z'n mesh netwerk en heb ik die niet meer aan de praat kunnen krijgen. Bekabeld kan ik hem nog wel adopten, maar een mesh netwerk blijkt onmogelijk en dat is wel echt nodig voor m'n usecase. De EAP225 kunnen dat nog wel gewoon, dus het lijkt echt aan de EAP225-Outdoor te liggen. Gelukkig valt hij nog net binnen de 2 jaar garantie, dus ik heb de verkoper gecontacteerd.

Ik heb verder nog geen VLANs en dergelijken geconfigureerd, maar daar voorzie ik geen problemen :)

Edit:
Zojuist VLAN 10 voor IPTV ingesteld op 1 poort op een switch in de meterkast en op 1 poort op de switch in de woonkamer. Deze switches zijn niet direct met elkaar verbonden, de PoE switch zit er tussen, en het lijkt prima te werken.

Edit 2:
Ik werk met een VLAN voor IPTV omdat ik nog niet de tijd genomen heb het via OPNsense te laten lopen. De routed IPTV gaat vanaf de Experiabox via het VLAN direct het TV kastje in.

[ Voor 17% gewijzigd door job_h op 30-10-2020 16:50 ]

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Iemand al ervaring met de nieuwe controller versie: https://www.tp-link.com/e...ller/#Controller_Software ?

Is alleen voor windows beschikbaar zo lijkt het.

• job_h
Appesteijn schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:36:
Iemand al ervaring met de nieuwe controller versie: https://www.tp-link.com/e...ller/#Controller_Software ?

Is alleen voor windows beschikbaar zo lijkt het.
Nog niet.

Ik heb de Controller op Linux in een Docker container draaien en de Android app past het ip adres van een geconfigureerde Controller automatisch aan naar het ip adres dat de Controller zelf aangeeft. Helaas denkt de Controller dat hij het ip van zijn interne Docker netwerk moet gebruiken. Waardoor de Android app geen verbinding kan maken na 1x inloggen, want dat interne Docker ip adres is niet bereikbaar vanaf mijn telefoon.

Ik heb hierom contact opgenomen met de support van TP-Link. Ze gaven vorige week aan dat Omada Controller V4.2.4 een optie zou hebben om het host ip te wijzigen in de Controller, waardoor ik dus in kan stellen dat hij niet meer het ip van het interne Docker netwerk doorgeeft.

De Windows versie was al uit, de Linux versie zou "soon" komen. Ik heb zojuist weer terug gemaild om te vragen wat "soon" nou precies betekent, want dan kan ik het gaan testen :)

Edit:
Omada Controller v4.2.4 voor Linux komt aanstaande maandag uit. Mits alles goed gaat, volgens de mail van TP-Link support.

[ Voor 20% gewijzigd door job_h op 14-11-2020 18:59 ]

• Freee!!

Freee!!

job_h schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:53:
[...]
Nog niet.

Ik heb de Controller op Linux in een Docker container draaien en de Android app past het ip adres van een geconfigureerde Controller automatisch aan naar het ip adres dat de Controller zelf aangeeft. Helaas denkt de Controller dat hij het ip van zijn interne Docker netwerk moet gebruiken. Waardoor de Android app geen verbinding kan maken na 1x inloggen, want dat interne Docker ip adres is niet bereikbaar vanaf mijn telefoon.
Ik heb de Controller ook in een Docker container draaien (op een Raspberry Pi), maar geen problemen met IP-adressen door het gebruik van macvlan, waardoor de Controller gewoon zijn eigen (vaste) IP-adres heeft in de adresruimte van het thuisnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvnd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-02-2021
Beste

Dit is mijn eerste post op dit forum, dus mijn excuses als ik ergens nog iets fout doe/in het verkeerde forum zit.
Maar ik zit met volgend probleem:
Ik heb voorbije week mijn thuisnetwerk geüpgraded met een nieuwe switch, 2 AP's en de cloud controller van TP-link. Hiervoor gebruikte ik de standaard wifi uitgezonden door mijn Telenet(BE) modem.

Nu krijg ik sinds deze installatie zeer frequent (5x per dag per windows pc, duur 5-15min) verbindingsproblemen op al mijn pc's/laptops: ERR_CONNETION_TIMED_OUT. Dit zowel over wifi als met kabel, zowel op het oude wifi netwerk als op het nieuwe(met de oude netwerk uit). Vaak werk Google search wel, maar het openen van de site geeft deze error. Ook merk ik een opmerkelijk tragere response van mijn smart home wifi devices die over een cloud werken, en mijn videocalls vallen om het halve uur even weg.

Mijn huidige installatie: distributiekabel -> modem(Telenet CH6643E EuroDOCSIS 3.0 Wireless Gateway) als router -> Switch (TL-SG1016PE). Vanaf switch: ->2 keer een TP-Link Omada SDN EAP225, een ->OC200, en de andere toestellen binnen mijn netwerk.
Het draadloos netwerk is uitgeschakeld op mijn modem, en de 2 AP's vormen een mesh netwerk via de Cloud controller.

Heb ik ergens een cruciale instelling gemist tijdens de installatie, of hebben jullie andere tips voor mij?
Alvast bedankt, Kevin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_h
kvnd schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 13:40:
Beste

Dit is mijn eerste post op dit forum, dus mijn excuses als ik ergens nog iets fout doe/in het verkeerde forum zit.
Maar ik zit met volgend probleem:
Ik heb voorbije week mijn thuisnetwerk geüpgraded met een nieuwe switch, 2 AP's en de cloud controller van TP-link. Hiervoor gebruikte ik de standaard wifi uitgezonden door mijn Telenet(BE) modem.

Nu krijg ik sinds deze installatie zeer frequent (5x per dag per windows pc, duur 5-15min) verbindingsproblemen op al mijn pc's/laptops: ERR_CONNETION_TIMED_OUT. Dit zowel over wifi als met kabel, zowel op het oude wifi netwerk als op het nieuwe(met de oude netwerk uit). Vaak werk Google search wel, maar het openen van de site geeft deze error. Ook merk ik een opmerkelijk tragere response van mijn smart home wifi devices die over een cloud werken, en mijn videocalls vallen om het halve uur even weg.

Mijn huidige installatie: distributiekabel -> modem(Telenet CH6643E EuroDOCSIS 3.0 Wireless Gateway) als router -> Switch (TL-SG1016PE). Vanaf switch: ->2 keer een TP-Link Omada SDN EAP225, een ->OC200, en de andere toestellen binnen mijn netwerk.
Het draadloos netwerk is uitgeschakeld op mijn modem, en de 2 AP's vormen een mesh netwerk via de Cloud controller.

Heb ik ergens een cruciale instelling gemist tijdens de installatie, of hebben jullie andere tips voor mij?
Alvast bedankt, Kevin
1. Dit is een ervaringen topic voor de TP-Link Omada spullen. Er zijn andere onderdelen van het forum om wat generiekere netwerk vragen te stellen, daar zou ik jouw post onder scharen. Aan de andere kant, jouw vraag gaat ook over Omada, dus wellicht ben ik teveel aan het muggenziften ;)
2. Ik vermoed dat je twee DHCP servers in je netwerk hebt draaien. Als de CH6643E (de modem/router/switch/access point combinatie die je van je provider gekregen hebt) en de TP-Link OC200 los van elkaar ip adressen uit delen zullen er dingen mis gaan.
3. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door job_h op 14-11-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvnd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-02-2021
job_h schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 19:07:
[...]

1. Dit is een ervaringen topic voor de TP-Link Omada spullen. Er zijn andere onderdelen van het forum om wat generiekere netwerk vragen te stellen, daar zou ik jouw post onder scharen. Aan de andere kant, jouw vraag gaat ook over Omada, dus wellicht ben ik teveel aan het muggenziften ;)
2. Ik vermoed dat je twee DHCP servers in je netwerk hebt draaien. Als de CH6643E (de modem/router/switch/access point combinatie die je van je provider gekregen hebt) en de TP-Link OC200 los van elkaar ip adressen uit delen zullen er dingen mis gaan.
3. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn.
Bij het lezen van andere mensen hun ervaringen kwam ik ook uit op mogelijks twee DHCP servers. Echter kan de OC200 niet als DHCP server werken voor zover ik weet. Ook zitten al mijn apparaten in mijn netwerk op 192.168.0.xxx, wat denk ik betekent dat ik maar 1 DHCP server heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@kvnd Welkom! Apart topic zou ook misschien nog kunnen. Maar goed het is al gepost. Modje moet het maar losknippen als dat nodig is :).

Misschien de oplossing.

Open cmd en typ
netsh winsock reset
Herstart pc/laptop. Hopelijk dat het doet wonderen.

Waarmee surf je? Browser cache legen kan misschien ook helpen.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Het viel mij op dat zowel de prijs van een 225 als een 265 vandaag flink gedaald is. Zo is een 225v3 nu net iets meer dan 50 euro. Een 265 lijkt in prijs te zijn gehalveerd en is nu goedkoper dan een 245.

Komen er nieuwe modellen aan oid? Is er een reden om een 245v3 te kopen in plaats van een 265? Zelfs qua stroomverbruik lijkt een 265 iets gunstiger te zijn.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger

flanger

That Guy

Volgens mij zijn er ook andere Omada producten in prijs gezakt, bijvoorbeeld TL-SG2210MP lijkt me ook goedkoper te zijn dan voordien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:08
Ook gemerkt. Ik overweeg al even om 2 of 3 AP's te kopen en ik denk dat ik het nu maar zal doen :P Ik twijfel wel nog tussen 2 x EAP225v3 voor €110 of 2 x EAP265 HD voor €150 ;) In principe lijkte de EAP225 mij voldoende voor thuisgebruik?

Halverwege dit jaar heb ik een 2dehands TP-LINK PoE switch heb gekocht... Ik vond het best jammer dat er een paar maanden later dan Omada-modellen op de markt kwamen maar nu is het wel iets pijnlijker dat het prijsverschil blijkbaar ook niet meer zo veel is... Ah ja... :')

[ Voor 24% gewijzigd door D-Three op 17-11-2020 02:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 21:13
Totdat je doorklikt in pricewatch. Dan blijken ze erg duur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
De Linux versie van Omada Controller v4.2.4 is nu ook uit. Later deze week eens testen :)

https://static.tp-link.co...r_v4.2.4_linux_x64.tar.gz

https://www.tp-link.com/s...ller/#Controller_Software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:08
Gisteren niet hoor, het stond effectief aan die prijs op de website. Zal een foutje geweest zijn, ik had beter besteld... :'( ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pauwl
  • Laatst online: 16:44
Ik heb 2 dagen geleden net 2 x eap265hd besteld voor minder dan 150 euro :9
Zal inderdaad niet de bedoeling zijn geweest, daarna stonden ze alweer snel voor 150 euro p/s

Verder lijkt de 265hd bijna hetzelfde te zijn als de 245v3, ze kunnen iets meer clients aan en verbruiken iets minder stroom. Kwam me wel heel goed uit, want ik was net mijn thuisnetwerk aan het vervangen :)

Deze zijn ook redelijk nieuw (aug 2020) dus hopelijk blijven ze vrij lang supported qua firmware e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_h
D-Three schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:37:
Gisteren niet hoor, het stond effectief aan die prijs op de website. Zal een foutje geweest zijn, ik had beter besteld... :'( ;)
Je kan er geluk mee hebben. De prijzen gaan geregeld een beetje op en neer.

Ik heb ruim een jaar geleden 2x eap225v3 gehaald bij Coolblue voor €50 per stuk, nu net een jaar geleden 1x eap225-outdoor bij CommaGo voor €70 en een half jaar geleden 1x eap225v3 bij bol.com voor €70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17-09 21:13
Oh ja, ik heb zelf de eerste EAP245v1 op Black Friday 2018 gekocht...... Om er achter te komen dat daarna V3 kwam en V1 nergens meer te koop was. Dus maar een V3 erbij gekocht. Ik denk dat de V3 nu zal worden vervangen ivm wifi 6.

TP-link gaat mij te snel met het vervangen van modellen en maakt rare keuze m.b.t. software (niet ondersteunen V1). Ik denk dat ik maar voor een ander merk ga en dan meteen een mesh.

EAP245 V1 of V3 anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Op marktplaats ben je die zo kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
Ik heb een EAP660HD gekocht als uitbreiding. Deze werkt prima maar gek genoeg worden de DFS kanalen niet ondersteund. Tp-link gemaild maar het blijkt niet bekend of en wanneer dit opgelost gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapidgorgon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 15:43

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

fenrir schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:14:
Komen er nieuwe modellen aan oid? Is er een reden om een 245v3 te kopen in plaats van een 265? Zelfs qua stroomverbruik lijkt een 265 iets gunstiger te zijn.
Het zou kunnen dat de 245v3 en 265 licht verschillen qua hardware, maar de CPU en radio's zijn naar alle waarschijnlijkheid dezelfde. De kernel die in de FW van de 265 zit bevat zelfs een verwijzing naar de EAP245. Ook de firmware files voor de 5GHz radio zijn identiek tussen beide modellen.

Misschien zijn de antennes of voeding licht aangepast, maar dat kan ik niet zeggen zonder de binnenkant van een EAP265 gezien te hebben.

• darklord007
Aangezien dit topic wat breder wordt gebruikt alleen de AP's van tplink vroeg ik me af of er al mensen zijn met de nieuwe SDN gateway:

pricewatch: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router

Ik heb zelf nu een drietal EAP's hangen met een OC200. Ik zou het wel fijn vinden als ik ook de router centraal zou kunnen instellen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• job_h
darklord007 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 19:36:
Aangezien dit topic wat breder wordt gebruikt alleen de AP's van tplink vroeg ik me af of er al mensen zijn met de nieuwe SDN gateway:

pricewatch: TP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router

Ik heb zelf nu een drietal EAP's hangen met een OC200. Ik zou het wel fijn vinden als ik ook de router centraal zou kunnen instellen.
Nog niet. Mijn bestelde TP-Link TL-R605 is 4 uur geleden verzonden bij Azerty, hij was een paar dagen terug voor €40 te koop :)

Maar! Ik heb OPNsense draaien als firewall/router en daar heb ik vanalles ingesteld qua local domain, DNS server, port forwarding, etc. Ik hoop daarom dat de TL-R605 als een soort doorgeefluik wil dienen tussen m'n OPNsense en de rest van de LAN om verbruiks data aan Omada te melden. Ik acht de kans echter vrij groot dat de TL-R605 per se als router in WAN - LAN modus moet staan en in mijn netwerk dus weinig toe gaat voegen. Ik ben benieuwd! Ik verwacht volgende week wel een keer tijd te hebben om er naar te kijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvandonkelaar
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-11-2024
Mijn TL-R605 is dinsdag bezorgd.
Bij proberen te configureren zonder WAN ging het niet goed, nu blijk je WAN te moeten hebben wil je hem kunnen configureren.
Daarnaast heb ik KPN IPTV nog niet werkend gekregen, dus naar die instellingen moet ik nog goed kijken.

Verder heb ik vandaag mijn software controller geüpdatet van 4.1.5 naar 4.2.4, gezien deze de TL-R605 ondersteund en de 4.1.5 officieel niet.
Nu zit deze alleen in een adopt-povisioning loop. Hoe dat kan snap ik nog niet, maar ik heb nog wel internet dus voorlopig nog niets aan de hand.

Om IPTV werkend te krijgen wil ik van het weekend alles eerst zonder controller proberen, want ik heb het idee dat 4.1.5 niet genoeg instellingen heeft om de KPN IPTV werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlbeukers
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 25-02-2024
joop99 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 13:14:
Ik heb een EAP660HD gekocht als uitbreiding. Deze werkt prima maar gek genoeg worden de DFS kanalen niet ondersteund. Tp-link gemaild maar het blijkt niet bekend of en wanneer dit opgelost gaat worden.
Zonder problemen in je bestaande configuratie te plaatsen? Was benieuwd hoe de WIFI 6 access points samenwerken met de EAP 245 access points.

Heb jij zelf al een WIFI 6 client? Zo ja, Schakelt die dan seamless over tussen tussen de verschillende standaarden AX en AC?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joop99
mlbeukers schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 08:20:
[...]

Zonder problemen in je bestaande configuratie te plaatsen? Was benieuwd hoe de WIFI 6 access points samenwerken met de EAP 245 access points.

Heb jij zelf al een WIFI 6 client? Zo ja, Schakelt die dan seamless over tussen tussen de verschillende standaarden AX en AC?
Ja, was zonder problemen in de bestaande configuratie te plaatsen. Ik heb 2 wifi 6 cliënts waarvan 1 dit access point gebruikt. Het overschakelen heb ik dus nog niet echt kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoLimo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:16
dvandonkelaar schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 15:50:
Mijn TL-R605 is dinsdag bezorgd.
Bij proberen te configureren zonder WAN ging het niet goed, nu blijk je WAN te moeten hebben wil je hem kunnen configureren.
Daarnaast heb ik KPN IPTV nog niet werkend gekregen, dus naar die instellingen moet ik nog goed kijken.
Ik zou ook mijn netwerk wat centraal beheerbaarder willen maken, en heb dus ook oa. deze TL-R605 op mijn wenslijstje staan. Bedoel je met WAN nodig hebben dat je effectief internet nodig hebt om te kunnen configureren? Hmm, omwille van Omada SDN? Ook al heb je een softwarecontroller of een OCx00 controller? Voel me daar niet erg ok bij, maar goed...

Maar ik vroeg me vooral af of je een 'pass-through' van de WAN-poort kan doen bv. via een VLAN?

Om mijn Telenet digicorder settopbox interactief te houden: kan ik met deze TL-R605 bv. de WAN-poort ook integraal doorsturen naar een andere LAN-poort? Zou me een bijkomende switch besparen :-)
(Nu werk ik met een switch tussen mijn modem-only en mijn oude Netgear R7000 router en met VLANs, waarbij ik via die tussenswitch via 1 switchpoort 2VLANS (internet+lan, want de R7000 lust terug naar die tussenswitch) richting woonkamer stuur (naar een andere switch met VLAN-config). Werkt prima, maar het kan misschien met 1 switch minder als deze router hetzelfde zou kunnen: WAN+LAN op 1 TL-R605 LAN-poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Mijn netwerk ziet er op dit moment als volgt uit:

Ziggo modem (bridge) --> arcer C7 --> Switch --> 3AP's van TPLINK

De C7 is helaas beperkt ik het aantal port forwards en static ip's.
Ben benieuwd of de TL-R605 hier wat uitgebreider in is, maar ik kan het helaas nog nix over vinden.
Zou het ook heel fijn vinden om alles via SDN te kunnen instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job_h
Zojuist een melding gekregen van de Tweakers Pricewatch. De eerste winkel durft een leverdatum te geven voor de pricewatch: TP-Link EAP235-Wall. 21 december.

https://www.amazon.nl/dp/B08MWYZ1Z8/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

job_h schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:27:
Zojuist een melding gekregen van de Tweakers Pricewatch. De eerste winkel durft een leverdatum te geven voor de pricewatch: TP-Link EAP235-Wall. 21 december.

https://www.amazon.nl/dp/B08MWYZ1Z8/
Eerst zien, dan geloven, Central Point geeft al heel lang een datum, maar die verschuift steeds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvandonkelaar
TimoLimo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:03:
Bedoel je met WAN nodig hebben dat je effectief internet nodig hebt om te kunnen configureren? Hmm, omwille van Omada SDN? Ook al heb je een softwarecontroller of een OCx00 controller? Voel me daar niet erg ok bij, maar goed...
Of er effectief internet benodigd is of alleen een WAN heb ik niet gecontroleerd. Ik heb geen OCx00, maar een software controller, wellicht dat het met de OCx00 anders werkt?
Dit treed zowel bij het aan en uit hebben van cloud access via de controller.
In mijn pi-hole logs zie ik alleen een verbinding met static.tp-link.com, verder geen constante queries richting tp-link. (of de TL-R605 omzeilt mijn DNS)
TimoLimo schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 14:03:
Maar ik vroeg me vooral af of je een 'pass-through' van de WAN-poort kan doen bv. via een VLAN?
Volgens mij is dit ook nodig voor KPN IPTV (link).
Dit heb ik van het weekend geprobeerd werkend te krijgen zonder gebruik van de controller, wat ook niet mogelijk was. Ik heb een support ticket aangemaakt bij TP-Link om er achter te komen hoe dit ingesteld zou moeten worden, want de specs van de TL-R605 komen overeen met hetgeen wat vereist wordt door KPN.
Freee!! schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 08:38:
[...]

Eerst zien, dan geloven, Central Point geeft al heel lang een datum, maar die verschuift steeds.
Centralpoint doet dit wel vaker. Ze hebben mij wel eens in een chat gesprek aangegeven dat de desbetreffende medewerker altijd kijkt of iets verwacht wordt binnen 2 weken. Als dat niet zo is dan weten ze geen leverdatum.
Mijn TL-R605 had 29-09 een leverdatum van 16-10. Deze schoof netjes elke dag op totdat hij op voorraad was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Laatst online: 17-09 12:56
dvandonkelaar schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:33:
[...]

Of er effectief internet benodigd is of alleen een WAN heb ik niet gecontroleerd. Ik heb geen OCx00, maar een software controller, wellicht dat het met de OCx00 anders werkt?
Dit treed zowel bij het aan en uit hebben van cloud access via de controller.
In mijn pi-hole logs zie ik alleen een verbinding met static.tp-link.com, verder geen constante queries richting tp-link. (of de TL-R605 omzeilt mijn DNS)

[...]

Volgens mij is dit ook nodig voor KPN IPTV (link).
Dit heb ik van het weekend geprobeerd werkend te krijgen zonder gebruik van de controller, wat ook niet mogelijk was. Ik heb een support ticket aangemaakt bij TP-Link om er achter te komen hoe dit ingesteld zou moeten worden, want de specs van de TL-R605 komen overeen met hetgeen wat vereist wordt door KPN.

[...]

Centralpoint doet dit wel vaker. Ze hebben mij wel eens in een chat gesprek aangegeven dat de desbetreffende medewerker altijd kijkt of iets verwacht wordt binnen 2 weken. Als dat niet zo is dan weten ze geen leverdatum.
Mijn TL-R605 had 29-09 een leverdatum van 16-10. Deze schoof netjes elke dag op totdat hij op voorraad was.
Deze TL-R605 kan ik dus gewoon gebruiken als vervanger van mijn Ziggo router? dat is echt een ruk ding namelijk.
Ik heb al een Omada controller software matig draaien met 2 x een EAP245 en 1 x een EAP225-Outdoor.

[ Voor 3% gewijzigd door anconakip op 24-11-2020 11:56 ]

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvandonkelaar
darklord007 schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 15:47:
De C7 is helaas beperkt ik het aantal port forwards en static ip's.
Ben benieuwd of de TL-R605 hier wat uitgebreider in is, maar ik kan het helaas nog nix over vinden.
Volgens mij zit er geen beperking op de port forwards en static ip's. Tenminste, ik heb een stuk of 20 regels (zowel port forwards als static ip's) aangemaakt en dit gaat zonder foutmelding.
Voor zover ik kan vinden zit er alleen een limiet op 20 VPN verbindingen in de TL-R605.
[datasheet]
anconakip schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 11:55:
[...]

Deze TL-R605 kan ik dus gewoon gebruiken als vervanger van mijn Ziggo router?
Als router kun je hem sowieso gebruiken, als Ziggo modem volgens mij niet.
Het laatste wat daarover te vinden is, is dat de Ziggo modem in bridge moet om een eigen router te kunnen gebruiken.
Pagina: 1 ... 12 ... 62 Laatste