Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

NitSuA schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:18:
Het huis van mijn zusje wordt momenteel grondig verbouwd. Ik ga haar helpen met een goed dekkend WiFi (binnen en buiten) en op verschillende strategische punten zijn netwerkaansluitingen aangelegd.

Zelf heb ik alles van ruckus (r310), super tevreden over maar ver boven budget.

Ik kwam uit op de budget vriendelijke EAP245 v3 modellen, EAP245 outdoor, de OC200 Controller en een TP-link managed PoE switch. Volgens mij mooie setup, maar:

- in de specs lees ik niet duidelijk terug of de DFS kanalen (5GHz boven 52) worden ondersteund. Het lijkt erop dat je de kanalen in de AP wel kan selecteren, echter dat de kanalen vanuit het AP niet worden uitgezonden. Kan iemand dat wellicht testen / bevestigen?
- hoe vaak komen de meldingen precies voor tussen wegvallende verbinding van OC200 en tp-link cloud? Als ik de app op mijn tel heb staan, wil ik niet constant meldingen terwijl er niets aan de hand blijkt te zijn.
- puntje van zorg.. ik lees dat mensen met een v1 van nog geen 2 jaar oud nu al geen firmware ondersteuning meer krijgen. Dat kan toch niet waar zijn? Ik neem aan dat een oudere firmware nog wel security fixes krijgt?

Dank voor jullie reacties alvast!
Je zou de OC200 Controller kunnen vervangen door een RPi met een Omoda container, kan er ook meteen een Pi-Hole draaien. Ik heb dat zelf draaien en ik krijg geen meldingen van wegvallende verbinding.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:12
NitSuA schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 20:18:
Het huis van mijn zusje wordt momenteel grondig verbouwd. Ik ga haar helpen met een goed dekkend WiFi (binnen en buiten) en op verschillende strategische punten zijn netwerkaansluitingen aangelegd.

Zelf heb ik alles van ruckus (r310), super tevreden over maar ver boven budget.

Ik kwam uit op de budget vriendelijke EAP245 v3 modellen, EAP245 outdoor, de OC200 Controller en een TP-link managed PoE switch. Volgens mij mooie setup, maar:

- in de specs lees ik niet duidelijk terug of de DFS kanalen (5GHz boven 52) worden ondersteund. Het lijkt erop dat je de kanalen in de AP wel kan selecteren, echter dat de kanalen vanuit het AP niet worden uitgezonden. Kan iemand dat wellicht testen / bevestigen?
- hoe vaak komen de meldingen precies voor tussen wegvallende verbinding van OC200 en tp-link cloud? Als ik de app op mijn tel heb staan, wil ik niet constant meldingen terwijl er niets aan de hand blijkt te zijn.
- puntje van zorg.. ik lees dat mensen met een v1 van nog geen 2 jaar oud nu al geen firmware ondersteuning meer krijgen. Dat kan toch niet waar zijn? Ik neem aan dat een oudere firmware nog wel security fixes krijgt?

Dank voor jullie reacties alvast!
DFS worden niet ondersteund in de 245 ik dacht in de 225 wel.
Antwoord van TP-Link:

"Now EAP225 v3 supports DFS, according to the law of EU, the devices which work at band2 and band3 need to support DFS feature, that means when the devices detect the radar signal, they have to change to other channels.

Because only EAP225 v3 and EAP225-outdoor support DFS, other EAP products don't support DFS channel, it needn't to mention it in the product page."

Alleen de EAP225 v3 en EAP225-Outdoor hebben dus ondersteuning voor DFS

[ Voor 15% gewijzigd door Jan-man op 12-08-2020 22:54 ]

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 22:49
Super, dank je! Ik neem aan dat de 225 wall dan ook DFS ondersteunt? Weet je dat wellicht?

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:50
Jan-man schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:50:
[...]

DFS worden niet ondersteund in de 245 ik dacht in de 225 wel.

[...]
DFS wordt tegenwoordig op de EAP245v3 ook ondersteund. Wel handmatig het kanaal instellen en niet op auto. Toen ik ze nog had draaide ze hier op kanaal 100.

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Heb m'n 3 AP's net een DFS channel toegewezen, dat is dus beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Enkel als die andere kanalen druk zijn in je omgeving, anders maakt het geen fluit uit :)

Sometimes you need to plan for coincidence

• NitSuA
Het lijkt erop dat de 225 versie dus verder is (meer features) in de firmware dan de 245. Ook beamforming is alleen op de 225, zie ik dat nou goed?

Dan is de keuze de 225, zie ook een mooie wall mount, die past wat beter in het interieur dan de ceiling variant. Maar zie ook de 235, die echter al een jaar ofzo verwacht wordt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

NitSuA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 17:45:
Het lijkt erop dat de 225 versie dus verder is (meer features) in de firmware dan de 245. Ook beamforming is alleen op de 225, zie ik dat nou goed?

Dan is de keuze de 225, zie ook een mooie wall mount, die past wat beter in het interieur dan de ceiling variant. Maar zie ook de 235, die echter al een jaar ofzo verwacht wordt?
De 225-Wall heeft als nadeel, dat er alleen 100 Mb aansluitingen in zitten (ook de verbinding met de rest van het netwerk). De 235 heeft dat probleem opgelost, maar heeft als totaal ander probleem, dat het niet veel meer dan gebakken lucht is. Die zou al in januari, dus voor Covid-19, op de markt komen, maar ondertussen wordt die niet voor september verwacht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• NitSuA
Super, dank je, dat maakt de keuze voor de ceiling versie wel in 1 keer duidelijk! Neem aan dat de ceiling ook gewoon op de wand (hoog achter het gordijn) gemonteerd kan worden..

Ik zie dat de 245 officieel nog geen DFS ondersteunt met de laatste versie van de website, echter als je vanuit de controller zoekt op updates, er wel een nieuwe versie (2.3.0 Build 20190731 Rel. 51932) gevonden wordt die DFS ondersteunt, echter dat deze bij relatief veel mensen nog stabiliteitsproblemen geeft.

Ik wil een set and forget opstelling, die gewoon werkt.. het rommelt wel een beetje aan de kant van TP-Link heb ik het idee. Is de 225 dan toch de meest stabiele keuze? (in combinatie met een 225outdoor)

[ Voor 7% gewijzigd door NitSuA op 13-08-2020 20:19 ]

• Freee!!

Freee!!

NitSuA schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 20:18:
Super, dank je, dat maakt de keuze voor de ceiling versie wel in 1 keer duidelijk! Neem aan dat de ceiling ook gewoon op de wand (hoog achter het gordijn) gemonteerd kan worden..

Ik zie dat de 245 officieel nog geen DFS ondersteunt met de laatste versie van de website, echter als je vanuit de controller zoekt op updates, er wel een nieuwe versie (2.3.0 Build 20190731 Rel. 51932) gevonden wordt die DFS ondersteunt, echter dat deze bij relatief veel mensen nog stabiliteitsproblemen geeft.

Ik wil een set and forget opstelling, die gewoon werkt.. het rommelt wel een beetje aan de kant van TP-Link heb ik het idee. Is de 225 dan toch de meest stabiele keuze? (in combinatie met een 225outdoor)
Ik heb totaal geen problemen met de EAP225-Wall en de controller draait gewoon in een container op een RPi (naast Pi-Hole en nog een paar dingen). Ik wil alleen twee EAP235's omdat die ene EAP225-Wall helemaal boven hangt en de wifi van modem/router suboptimaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
DFS werkt prima op de 245 na de update behalve dat ik vlak bij een kanaal met bruggen woon en scheepsradarinstallaties af en toe hun ding doen. Dus terug naar de burgerkanalen en dat maakt in performance in algemene zin totaal geen verschil. En hij ligt op de vloer bij mij en dat werkt bij mij beter dan aan plafond of muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Waarom zijn de geplaatste berichten tussen 7 en 11 Augustus verdwenen? Of ben ik de enige waarbij ze verdwenen zijn? Ik wilde een bericht van 9 augustus terugzoeken (via mijn profiel en thumbs up) en daarbij staat 'niet meer toegankelijk'. In het topic zijn de berichten van die dagen ook verdwenen.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:51

Nicap

Tsssk....

Edje040 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:05:
Waarom zijn de geplaatste berichten tussen 7 en 11 Augustus verdwenen? Of ben ik de enige waarbij ze verdwenen zijn? Ik wilde een bericht van 9 augustus terugzoeken (via mijn profiel en thumbs up) en daarbij staat 'niet meer toegankelijk'. In het topic zijn de berichten van die dagen ook verdwenen.

Iemand een idee?
Ik zie 1 bericht tussen 7 en 11 augustus. Een van 8 augustus. Denk dat er niet meer berichten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Edje040 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:05:

Iemand een idee?
Doen ze ooit ligt een beetje wat de post was had dit meegemaakt in een zonnepaneel advies topic. Men verzet het naar een ander apart topic of zetten het in een geheim forum deel waar wij geen toegang hebben. Soms gaan leden het in 3 verschillende topics zetten hoort dan bv niet hier in dit topic thuis dus gaat het weg.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 14:33
toen de OC200 net uitkwam heb ik 2 EAP330's gekocht.
Later heb ik het systeem uitgebreid met een outdoor EAP225v1.

Helaas kwam ik er laatst achter dat de EAP330 end of life zijn.
Deze heb ik nu vervangen door twee nieuwe EAP245v3's waardoor ik de oc200 ook kon updaten naar de laatste versie.

Nu zie ik in de nieuwste versie dat je er ook een gateway (router) mee zou kunnen controllen. Ik kom echter nergens er achter welke apparaten hierdoor ondersteund worden.

Heeft hier iemand ervaring met een volledig via de omada controller geregeld setup?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
darklord007 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:08:
Nu zie ik in de nieuwste versie dat je er ook een gateway (router) mee zou kunnen controllen. Ik kom echter nergens er achter welke apparaten hierdoor ondersteund worden.

Heeft hier iemand ervaring met een volledig via de omada controller geregeld setup?
Lees/Search dit topic eens door! :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
nero355 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Lees/Search dit topic eens door! :P
|:( jah je hebt ook helemaal gelijk. ik heb al aardig op internet en op de site van tplink zitten zoeken. Maar ik ga hier eens lezen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 22:19

FREAKJAM

"MAXIMUM"

darklord007 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

|:( jah je hebt ook helemaal gelijk. ik heb al aardig op internet en op de site van tplink zitten zoeken. Maar ik ga hier eens lezen ;)
Op de Engelse/Americaanse site vind je sowieso meer info, met onderaan waarschijnlijk de 2 routers die ondersteund worden.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

plofkip schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Hahahaha you've got to be kidding me... 6GB voor een simpele wifi controller?! 😂😂😂

Ja ik gebruik een rpi, maar wat je nu aangeeft heeft niks, 0, nada te maken met de BUGS die ik gemeld heb.
De controller heeft doorgaans geen 6GB nodig, maar wel in het geval van een raspberry pi. Er zijn problemen bekend met de software op een raspberry pi 4 met 4GB of minder geheugen, dat is wat ik van het R&D team te horen heb gekregen. Mijn suggestie zou zijn, test het uit door de software op een ander systeem te installeren, laad je configuratie in en kijk of de problemen verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
TP-Link schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

De controller heeft doorgaans geen 6GB nodig, maar wel in het geval van een raspberry pi. Er zijn problemen bekend met de software op een raspberry pi 4 met 4GB of minder geheugen, dat is wat ik van het R&D team te horen heb gekregen. Mijn suggestie zou zijn, test het uit door de software op een ander systeem te installeren, laad je configuratie in en kijk of de problemen verdwijnen.
Nee, want het zijn software bugs in de migratie van pre-SDN naar SDN... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

plofkip schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Nee, want het zijn software bugs in de migratie van pre-SDN naar SDN... :F
Klopt, en het vermoeden is dat het probleem is ontstaan door een combinatie van RAM, Java en MongoDB op de Raspberry Pi 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Laatst online: 17-09 12:56
Ik probeer het nogmaar een keer. Iemand ervaring met de omada software op Windows server 2019? Ik kan het netjes installeren, maar ik krijg geen enkele eap te zien in de lijst.
Als ik de Windows firewall uit zet ziet hij de wel. Wat moet ik dan toevoegen in de firewall zodat hij het wel toelaat?

[ Voor 21% gewijzigd door anconakip op 17-08-2020 16:58 ]

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TP-Link schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:56:
[...]
Klopt, en het vermoeden is dat het probleem is ontstaan door een combinatie van RAM, Java en MongoDB op de Raspberry Pi 4.
Totaal geen problemen op een RPi 4B met 4 GB geheugen, mogelijk helpt het, dat de controller in een Docker container draait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:33

itsalwaysme

Graast voor DB

anconakip schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:42:
Ik probeer het nogmaar een keer. Iemand ervaring met de omada software op Windows server 2019? Ik kan het netjes installeren, maar ik krijg geen enkele eap te zien in de lijst.
Als ik de Windows firewall uit zet ziet hij de wel. Wat moet ik dan toevoegen in de firewall zodat hij het wel toelaat?
Ik heb hem geinstalleerd op Win 2019. Hier heb ik eigenlijk niets in de firewall aangepast, maar ik dacht dat de installer zelf al aangaf wat hij open wilde hebben.

Ik heb het even voor je nagekeken. Er is open gezet in de firewall:
Inbound:
Omada - UDP poort 27001 29810
Omada - TCP poort 8043, 8088, 27002, 27217, 29811, 29812, 29813
Omada - Applicatie java.exe - protocol any

Outbound:
Omada - TCP poort 8043, 8088, 27002, 27217, 29811, 29812, 29813
Omada - UDP poort 27001 29810

[ Voor 22% gewijzigd door itsalwaysme op 18-08-2020 08:57 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:39
itsalwaysme schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

Ik heb hem geinstalleerd op Win 2019. Hier heb ik eigenlijk niets in de firewall aangepast, maar ik dacht dat de installer zelf al aangaf wat hij open wilde hebben.
Heb je al gekeken naar de specifieke poorten die de Omada software gebruikt? Met een beetje googelen kwam ik het volgende tegen.

8088
8043
8843

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

supahstar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:24:
@TP-Link Ik heb 3 Omada EAP245 V1 AP's gekocht voor een 300 - 350 euro een jaar of twee geleden.
Nu kan ik deze dus niet managen met de nieuwe SDN op mijn OC200.

Ik vind dit toch wel zeer vervelend. Komt er en zo ja wanneer een nieuwe firmware zodat ik deze op kan nemen in mijn OC200 met de laatste versie?

Hebben jullie regelingen wat betreft inruil / bijbetaling oid?
Ik heb antwoord ontvangen van het hoofdkantoor, momenteel staat er geen SDN update voor de V1 op de planning. Je kan contact opnemen met onze sales afdeling. Stuur een email met je gegevens, kopie aankoopbewijs en serienummers van de apparaten naar sales.nl@tp-link.com dan kunnen ze kijken wat ze voor je kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supahstar
  • Laatst online: 01-09-2020
Dank je! ga ik doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Freee!! schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 18:19:
[...]

De 225-Wall heeft als nadeel, dat er alleen 100 Mb aansluitingen in zitten (ook de verbinding met de rest van het netwerk). De 235 heeft dat probleem opgelost, maar heeft als totaal ander probleem, dat het niet veel meer dan gebakken lucht is. Die zou al in januari, dus voor Covid-19, op de markt komen, maar ondertussen wordt die niet voor september verwacht.
Waarom is het niet meer dan gebakken lucht? Als hij uitkomt, lijkt met een prima AP toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

NitSuA schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:26:
[...]
Waarom is het niet meer dan gebakken lucht? Als hij uitkomt, lijkt met een prima AP toch?
Precies, "ALS", daar begint het steeds minder op te lijken met een uitstel ondertussen van meer dan een half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
check.

Iets anders. ik kan niet vinden wanneer de release date was van de EAP245 V1, maar ik lees in de tread dat TP-Link aangeeft dat de verschillen tussen de V1 en V3 nagenoeg enkel cosmetisch zijn. Waarom is de V1 dan nu al EOL??!?!? en moet je nu al een nieuwe set kopen, wil je nog met de updates mee kunnen doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• darklord007
TP-Link schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:13:
[...]

Ik heb antwoord ontvangen van het hoofdkantoor, momenteel staat er geen SDN update voor de V1 op de planning. Je kan contact opnemen met onze sales afdeling. Stuur een email met je gegevens, kopie aankoopbewijs en serienummers van de apparaten naar sales.nl@tp-link.com dan kunnen ze kijken wat ze voor je kunnen doen.
ik had precies hetzelfde met de eap330.
Verdorie ap's van bijna 200euro per stuk en na een paar jaar al eol....

Ook dat werken met verschillende versie nummers bij hetzelfde typenummer vind ik niet fraai.

Ik hoop dat ze dit niet blijven doen anders is de volgende upgrade er een naar de concurrent

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapidgorgon
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-09 15:43

rapidgorgon

Ambitious, but rubbish

NitSuA schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:37:
Ik kan niet vinden wanneer de release date was van de EAP245 V1, maar ik lees in de tread dat TP-Link aangeeft dat de verschillen tussen de V1 en V3 nagenoeg enkel cosmetisch zijn. Waarom is de V1 dan nu al EOL??!?!? en moet je nu al een nieuwe set kopen, wil je nog met de updates mee kunnen doen?
Het verschil tussen de EAP245 v1 en v3 is zeker niet enkel cosmetisch. Uiterlijk is al een belangrijk verschil: de v1 heeft een PoE poort en een 12V DC-jack, maar de v3 heeft twee ethernet-poorten (en geen DC-jack).

Intern is er ook een verschil. De EAP245 v1 gebruikt als 5GHz radio de QCA9880 (802.11ac Wave1), waar de v3 een QCA9982 heeft (802.11ac Wave2).

Dat gezegd zijnde, is er eigenlijk geen reden dat de v1 geen updates meer zou krijgen, want verder hebben ze dezelfde CPU, evenveel RAM en evenveel opslagruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
ik heb de omada controller software op mijn windows server 2019 geinstalleerd. MAar nu na een herstart krijg ik de melding:

Port 8088 is already in use. Release the port and try again.

Wat nu? hoe kan dit?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 22:19

FREAKJAM

"MAXIMUM"

anconakip schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:10:
ik heb de omada controller software op mijn windows server 2019 geinstalleerd. MAar nu na een herstart krijg ik de melding:

Port 8088 is already in use. Release the port and try again.

Wat nu? hoe kan dit?
Krijg je deze melding ook na een 2de herstart?
Wat zegt netstat?

[ Voor 11% gewijzigd door FREAKJAM op 21-08-2020 22:53 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
FREAKJAM schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Krijg je deze melding ook na een 2de herstart?
Wat zegt netstat?
na een herinstall werkt het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Ham
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb hier nu twee Asus routers als acces points staan. Een ervan is stervende (rt-N66). Nu wil ik ze vervangen met de eap245.
De switch die ik nu heb is een 16 port TP-Link TL-SG1016DE. Die heeft geen poe. Welke 5 of 8 port switch met poe voldoet? 2 EAP245 is ~25Watt? In de toekomst komen er waarschijnlijk ook 2 IP cameras op. Ik heb nog geen idee welke en wat ze verbruiken. Grote kans dat ze 8MP zullen zijn. Van Hikvisions 8MP multifocus bullets kan ik niet zo snel vinden wat ze verbruiken.
Heb geen tijd meer om te wachten op de eap660 en het lijkt erop dat die ook prijzig zal zijn vergeleken met de eap245.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Jan Ham schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:47:
Ik heb hier nu twee Asus routers als acces points staan. Een ervan is stervende (rt-N66). Nu wil ik ze vervangen met de eap245.
De switch die ik nu heb is een 16 port TP-Link TL-SG1016DE. Die heeft geen poe. Welke 5 of 8 port switch met poe voldoet? 2 EAP245 is ~25Watt? In de toekomst komen er waarschijnlijk ook 2 IP cameras op. Ik heb nog geen idee welke en wat ze verbruiken. Grote kans dat ze 8MP zullen zijn. Van Hikvisions 8MP multifocus bullets kan ik niet zo snel vinden wat ze verbruiken.
Heb geen tijd meer om te wachten op de eap660 en het lijkt erop dat die ook prijzig zal zijn vergeleken met de eap245.
De 245 zitten op 12,3 W each: https://www.tp-link.com/n...ap/eap245/#specifications

Gewoon alles bij elkaar optellen dus en dan een switch kiezen die dat ook (ruim) kan leveren.
Let er wel op dat niet alle switches compatible zijn met de nieuwe SDN software: Deze in ieder geval zeker: https://www.tp-link.com/n...working/omada-sdn-switch/

Deze zijn tot 30W per poort: https://www.tp-link.com/n...all-switch/?filterby=5014

Deze tot 15W: https://www.tp-link.com/n...all-switch/?filterby=5013

Maar let dus op de werking met SDN.

[ Voor 23% gewijzigd door Edje040 op 26-08-2020 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Er zitten toch gewoon PoE injectors in de doos? Dan hoef je er nu nog niet per se een nieuwe switch neer te leggen.

[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 26-08-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Hmmbob schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 16:15:
Er zitten toch gewoon PoE injectors in de doos? Dan hoef je er nu nog niet per se een nieuwe switch neer te leggen.
Klopt. Die zitten er in. Ik heb ze destijds ook nooit met een POE-switch gebruikt maar wel met de injectors. Alleen daarvoor nieuwe switches aanschaffen vond ik ook onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJayFasho
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:50
Ik heb thuis 2 EAP225 V1s draaien in standalone mode. Heeft iemand ook een manier gevonden om het SSL certificaat te vervangen, of kan dat alleen wanneer deze verbonden is met een controller? Vind het wat raar dat dit niet kan (het certificaat dat er op zit is self signed en verlopen in 2018).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:50
Ook met mijn OC200 krijg ik continue de melding dat het een onveilige verbinding is als ik wil inloggen, geen idee hoe ik dit weg krijg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Peule_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:38:
Ook met mijn OC200 krijg ik continue de melding dat het een onveilige verbinding is als ik wil inloggen, geen idee hoe ik dit weg krijg
Had ik destijds ook altijd maar je zit gewoon op je interne netwerk (via http). Kan op zich geen kwaad. Ik heb dat mijn mijn NAS ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Edje040 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

De 245 zitten op 12,3 W each: https://www.tp-link.com/n...ap/eap245/#specifications

Gewoon alles bij elkaar optellen dus en dan een switch kiezen die dat ook (ruim) kan leveren.
Let er wel op dat niet alle switches compatible zijn met de nieuwe SDN software: Deze in ieder geval zeker: https://www.tp-link.com/n...working/omada-sdn-switch/

Deze zijn tot 30W per poort: https://www.tp-link.com/n...all-switch/?filterby=5014

Deze tot 15W: https://www.tp-link.com/n...all-switch/?filterby=5013

Maar let dus op de werking met SDN.
Maakt de sdn comptabiliteit uit voor de switch? Mijn switch staat niet op de lijst maar mijn access points en oc200 werken prima na de firmware updates.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:50
Edje040 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:53:
[...]

Had ik destijds ook altijd maar je zit gewoon op je interne netwerk (via http). Kan op zich geen kwaad. Ik heb dat mijn mijn NAS ook.
Klopt, klik altijd gewoon door, maar zou naar mijn mening niet moeten mogen en gewoon out of the box werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Admiral Freebee schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:09:
[...]

Maakt de sdn comptabiliteit uit voor de switch? Mijn switch staat niet op de lijst maar mijn access points en oc200 werken prima na de firmware updates.
Het zal wel gewoon werken. Ik heb hier alleen maar Netgear-switches in mijn netwerk en heb ook gewoon de SDN-software gedraaid. Je zult misschien iets minder mogelijkheden hebben en de switches niet zien in het dashboard van de software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Peule_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:25:
Klopt, klik altijd gewoon door, maar zou naar mijn mening niet moeten mogen en gewoon out of the box werken
Je moest eens weten hoeveel apparaten ik heb gezien waarbij je dat ook gewoon moet doen en dan heb ik het over veel duurdere apparaten van € 1000+ per stuk! :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdj84nl
  • Laatst online: 19-03 09:03
Nou ik ben weer terug naar de vorige Omada controller software, mn EAP245 werden niet herkend, en ik vind de interface echt vreselijk. Allemaal management functies die ik niet gebruik (router en switches bijvoorbeeld, die beheer ik zelf wel)

bah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
mdj84nl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:32:
Nou ik ben weer terug naar de vorige Omada controller software, mn EAP245 werden niet herkend, en ik vind de interface echt vreselijk. Allemaal management functies die ik niet gebruik (router en switches bijvoorbeeld, die beheer ik zelf wel)

bah
Inderdaad. Dat vond ik ook. Het is echt een (te) bedrijfsmatig product geworden. Dat is ook een van de redenen dat ik er vanaf gestapt ben. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanvB17
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 12:21
Ik heb op een Synology NAS Docker draaien met in een container de mbentley/omada-controller 4.1.5
Helaas heb ik nog weinig ervaring met Docker en het aanpassen van containers hiervan. Verwijzingen naar de de lokale mappen op de NAS is gelukt en wordt ook data in geschreven.
De controller is bereikbaar via de Omada app op mijn mobiel maar ik kan de controller niet benaderen via het lokale netwerk.
Ook worden mijn AP (EAP245) niet ontdekt in de APP (voorheen met de software controller in win10 geen probleem)

Iemand een idee of hulp om het werkend te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mdj84nl schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 16:32:

bah
Vind het ook jammer van de nieuwe versie. Was mooi geweest als je dit kon verbergen als je niet gebruikt.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
Edje040 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 19:54:
[...]

Inderdaad. Dat vond ik ook. Het is echt een (te) bedrijfsmatig product geworden. Dat is ook een van de redenen dat ik er vanaf gestapt ben. Jammer.
Het is toch ook een bedrijfsplatform?
Ik vind het juist wel mooi dat alles in 1 interface te regelen valt.

Zodra de nieuwe lijn gateways uitkomt ga ik die ook toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
darklord007 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

Het is toch ook een bedrijfsplatform?
Ik vind het juist wel mooi dat alles in 1 interface te regelen valt.

Zodra de nieuwe lijn gateways uitkomt ga ik die ook toevoegen :)
Dat is het ook en voor een bedrijfsoplossing is het ook prima. Voor aan simpele particulier als ik vind ik de nieuwe software overkill en dus de oude fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Edje040 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:58:
[...]
Dat is het ook en voor een bedrijfsoplossing is het ook prima. Voor aan simpele particulier als ik vind ik de nieuwe software overkill en dus de oude fijner.
Zeker omdat die een firmware update van de AP's automatisch kon doen (na een zetje dat het moest), nu moet je die firmware eerst zelf opzoeken en downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
JohanvB17 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 20:35:
Ik heb op een Synology NAS Docker draaien met in een container de mbentley/omada-controller 4.1.5
Helaas heb ik nog weinig ervaring met Docker en het aanpassen van containers hiervan. Verwijzingen naar de de lokale mappen op de NAS is gelukt en wordt ook data in geschreven.
De controller is bereikbaar via de Omada app op mijn mobiel maar ik kan de controller niet benaderen via het lokale netwerk.
Ook worden mijn AP (EAP245) niet ontdekt in de APP (voorheen met de software controller in win10 geen probleem)

Iemand een idee of hulp om het werkend te krijgen.
Heb je de poorten juist ingesteld (of: gebruik je net: host)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanvB17
Volgens mij heb ik de poorten juist ingesteld. Alle poorten in de container zijn netjes geconfigureerd: 27001, 27002, 29810, 29811, 29812, 29813,8043, 8088, 8843.

ik zie wel in de log een melding die mogelijk het verklaard maar weet niet wat ik daar mee aanmoet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-2sWJIDrseOUq6DTEDG0GtbP28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymCWbji2ZDGu5MEJsHkWxgNe.jpg?f=fotoalbum_large

Er zijn dus 2 punten die ik niet kan verklaren (als leek)
1. Waarom kan ik de Omada controler niet bereiken via het internenetwerk (en zie ik deze wel via de app in de cloud maakt niet uit thuis of in verwegistan)
2 Waarom zie ik mijn AP niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanvB17
Hmmbob schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 23:11:
[...]
Heb je de poorten juist ingesteld (of: gebruik je net: host)?
Volgens mij heb ik de poorten juist ingesteld. Alle poorten in de container zijn netjes geconfigureerd: 27001, 27002, 29810, 29811, 29812, 29813,8043, 8088, 8843.

ik zie wel in de log een melding die mogelijk het verklaard maar weet niet wat ik daar mee aanmoet:

https://tweakers.net/i/I-...gNe.jpg?f=fotoalbum_large

1. Waarom kan ik de Omada controler niet bereiken via het internenetwerk (en zie ik deze wel via de app in de cloud maakt niet uit thuis of in verwegistan)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdj84nl
Edje040 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 22:58:
[...]

Sorry hoor, maar tplink voor bedrijven?
Het is leuk spul voor thuis, maar meer ook niet, ook al doen ze hun best..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 13:29
@mdj84nl Nou puur voor particulieren is het ook niet uitgezonderd die in een kasteel wonen met 100kamers. De kleinste setup kan tot 50 ap's aan dacht ik. Ik zie het regelmatig in hotels hangen. In Turkije in een resort geweest en daar hing het hele terrein vol met eap,'s. Internet werkte er uitstekend. Zoals je misschien paar posts gelden gezien hebt ben ik over op Aimesh van Asus. Voor de meeste particulieren is dit meer dan genoeg. Ik heb 1. Rt-AC88U. En inmiddels 2 Rt-AC68 hangen en dat werkt perfect geen controllers nodig of cloud oplossingen. Op de hoofdrouter doe je de configde andere wijs je aan als slave. Slave kan via wifi maar bedraad werkt nog veel beter. Volgend voorjaar leg ik een kabel naar het tuinhuis ca30 meter achter in de tuin. Deze is nog is wifi gekoppeld maar het kan beter.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
JohanvB17 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:57:
[...]

https://tweakers.net/i/I-...gNe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed toch een poort probleem, helemaal nu ik lees dat je de app via de cloud gebruikt: om die verbinding op te zetten "belt" je controller zelf naar buiten naar een server van TP-Link (dat zie je ook in je logs), en jouw app verbindt met diezelfde externe server. Aangezien dát wel werkt, maar alles op de LAN niet (discovery, management) denk ik toch echt dat het een poort of firewall issue is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
habbekrats schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:12:
@mdj84nl Nou puur voor particulieren is het ook niet uitgezonderd die in een kasteel wonen met 100kamers. De kleinste setup kan tot 50 ap's aan dacht ik. Ik zie het regelmatig in hotels hangen. In Turkije in een resort geweest en daar hing het hele terrein vol met eap,'s. Internet werkte er uitstekend. Zoals je misschien paar posts gelden gezien hebt ben ik over op Aimesh van Asus. Voor de meeste particulieren is dit meer dan genoeg. Ik heb 1. Rt-AC88U. En inmiddels 2 Rt-AC68 hangen en dat werkt perfect geen controllers nodig of cloud oplossingen. Op de hoofdrouter doe je de configde andere wijs je aan als slave. Slave kan via wifi maar bedraad werkt nog veel beter. Volgend voorjaar leg ik een kabel naar het tuinhuis ca30 meter achter in de tuin. Deze is nog is wifi gekoppeld maar het kan beter.
Ja maar kan jij met je AC88u met vlans werken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@mdj84nl de gemiddelde particulier gebruikt geen v-lans ik ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdj84nl
habbekrats schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:30:
Maar we zitten op tweakers toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@mdj84nl waar zou ik v-lans voor moeten gebruiken. Er hangen 44 apparaten aan het netwerk. V-lans zijn lang niet altijd noodzakelijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mdj84nl
habbekrats schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:36:
@mdj84nl waar zou ik v-lans voor moeten gebruiken. Er hangen 44 apparaten aan het netwerk. V-lans zijn lang niet altijd noodzakelijk
Netwerk dat niet op internet mag?
Netwerk voor gasten die niet bij andere netwerken mag?

Verzin het maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
habbekrats schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:30:
De gemiddelde particulier weet niet eens wat VLANs zijn TOTDAT ze het toch echt nodig hebben, want stiekem willen ze toch wel een apart netwerk voor de gasten of andere zaken... :+

Maar gelukkig kan je die ASUS Routers vaak omflashen met DD-WRT of zo! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@mdj84nl @nero355
V-lans heb je daar helemaal niet voor nodig. In de Asus DD-wrt maak je gewoon gasten netwerkjes aan op 2,4 en/of 5 GHz. Hierbij krijg je de keuze of je dit wilt delen met je eigen land of als geïsoleerd eiland. V-lans hebben ook niets met wel of niet op internet te maken, dat zijn regels. In de DD-wrt kun je elk ip/Mac apart blokkeren om internet te blokkeren. Dit heb ik bv bij de 3 op camera's die kunnen alleen naar de Nas streamen en niet naar de buitenwereld. Mijn nas kan ik wel van buiten bereiken om beelden te bekijken. Wil je dit met vlan doen dan heb je een uitdaging om met je nas in een ander vlan te praten dit kan met layer3 en wat andere regels

We dwalen wat af vanTp-link
Ik ben wel eens een week van huis, je wilt niet weten als internet eraf ligt wat ik een paar keer gehad heb, en je vrouw dingen laten resetten, eap herstarten werd niet in dank afgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
habbekrats schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:34:
@mdj84nl @nero355
V-lans heb je daar helemaal niet voor nodig. In de Asus DD-wrt maak je gewoon gasten netwerkjes aan op 2,4 en/of 5 GHz. Hierbij krijg je de keuze of je dit wilt delen met je eigen land of als geïsoleerd eiland.
Dat kan met elke accesspoint, echter zien ze elkaar nog steeds op MAC niveau ;)
V-lans hebben ook niets met wel of niet op internet te maken, dat zijn regels. In de DD-wrt kun je elk ip/Mac apart blokkeren om internet te blokkeren. Dit heb ik bv bij de 3 op camera's die kunnen alleen naar de Nas streamen en niet naar de buitenwereld. Mijn nas kan ik wel van buiten bereiken om beelden te bekijken. Wil je dit met vlan doen dan heb je een uitdaging om met je nas in een ander vlan te praten dit kan met layer3 en wat andere regels
Beetje routeren hier en daar of wat VLAN Interfaces aanmaken is niet zo'n een ramp IMHO :)
We dwalen wat af vanTp-link
Ik ben wel eens een week van huis, je wilt niet weten als internet eraf ligt wat ik een paar keer gehad heb, en je vrouw dingen laten resetten, eap herstarten werd niet in dank afgenomen.
IMHO heb je gewoon pech gehad met de apparatuur of firmware op dat moment en er is nog altijd zoiets als user error ;)

Maar in principe ben ik het wel met je eens : Consumenten moeten van dit soort systemen wegblijven, tenzij ze echt weten waar ze mee bezig zijn!
Ik heb ook een hekel aan het feit dat men tegenwoordig aan iedereen zomaar klakkeloos Ubiquiti UniFi adviseert, terwijl de meeste mensen daarmee gelijk in een hele diepe put vallen waar ze vaak moeilijk uit kunnen komen, omdat ze de hele opzet met een centrale controller gewoon niet gewend zijn... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdj84nl
nero355 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:43:
[...]

Dat kan met elke accesspoint, echter zien ze elkaar nog steeds op MAC niveau ;)

[...]

Beetje routeren hier en daar of wat VLAN Interfaces aanmaken is niet zo'n een ramp IMHO :)

[...]

IMHO heb je gewoon pech gehad met de apparatuur of firmware op dat moment en er is nog altijd zoiets als user error ;)

Maar in principe ben ik het wel met je eens : Consumenten moeten van dit soort systemen wegblijven, tenzij ze echt weten waar ze mee bezig zijn!
Ik heb ook een hekel aan het feit dat men tegenwoordig aan iedereen zomaar klakkeloos Ubiquiti UniFi adviseert, terwijl de meeste mensen daarmee gelijk in een hele diepe put vallen waar ze vaak moeilijk uit kunnen komen, omdat ze de hele opzet met een centrale controller gewoon niet gewend zijn... ;w
Dat laatste idd, sinds wanneer is Ubiquiti een particulierenmerk geworden... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
mdj84nl schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:55:
Dat is een controversiëel onderwerp : (Pro) Consumer/MKB/Enterpise niveau is soms lastig te bepalen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

mdj84nl schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:55:
[...]
Sinds een stel amateur-systeembeheerders het jan en alleman aan raadt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
mdj84nl schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 11:58:
[...]

Sorry hoor, maar tplink voor bedrijven?
Het is leuk spul voor thuis, maar meer ook niet, ook al doen ze hun best..
De TP-link mesh-setjes (Deco's) zijn inderdaad voor particulieren. De Omada-serie (SDN) is wel degelijk bedrijfsmatig bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Edje040 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:21:
[...]

De TP-link mesh-setjes (Deco's) zijn inderdaad voor particulieren. De Omada-serie (SDN) is wel degelijk bedrijfsmatig bedoeld.
Kan zijn maar ik heb nog nooit zo'n stabiele wifi gehad en het roamen tussen access points werkt hier ook bijna feilloos.

Ik ben er dus erg blij mee voorlopig :)

[ Voor 5% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-09-2020 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Admiral Freebee schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 18:25:
[...]

Kan zijn maar ik heb nog nooit zo'n stabiele wifi gehad en het roamen tussen access points werkt hier ook bijna feilloos.

Ik ben er dus erg blij mee voorlopig :)
Dat is helemaal waar. Roaming werkt feilloos. Stabiliteit had ik ietsje meer last van (sommige clients verloren wel eens de verbinding) en ik werd beu van de valse meldingen in de Omada-app dat de controller off-line was. Ik ben nu overgestapt op AVM (ik had al een Fritz!box 7590). Werkt superstabiel, goed bereik en biedt datgene wat ik graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Zo blij ben ik niet met dit spul. Vooral m'n Android telefoon heeft te vaak geen of enorm trage verbinding bij vol bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
plofkip schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:27:
Zo blij ben ik niet met dit spul. Vooral m'n Android telefoon heeft te vaak geen of enorm trage verbinding bij vol bereik.
Dat is nog steeds geen reden om niet te vertellen om welke modellen het gaat qua telefoons en accesspoints! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
plofkip schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 22:27:
Ik weet niet of je bandsteering aan hebt staan? Maar als dat zo is begin maar eens met uitschakelen. Werkte bij mij voor geen meter. Een aparte SSID aanmaken voor de 2.4Ghz en 5Ghz loste bij mij dat probleem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Edje040 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:43:
[...]

Ik weet niet of je bandsteering aan hebt staan? Maar als dat zo is begin maar eens met uitschakelen. Werkte bij mij voor geen meter. Een aparte SSID aanmaken voor de 2.4Ghz en 5Ghz loste bij mij dat probleem op.
Ja heb ik, maar aparte SSID voor 2.4 en 5 is toch niet wat we moeten willen? Dan zet je telefoons op de 2.4 band neem ik aan? Dat is toch gewoonweg k*t met peren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
plofkip schreef op woensdag 2 september 2020 @ 10:52:
[...]

Ja heb ik, maar aparte SSID voor 2.4 en 5 is toch niet wat we moeten willen? Dan zet je telefoons op de 2.4 band neem ik aan? Dat is toch gewoonweg k*t met peren?
Nee telefoons gewoon op 5Ghz. Bij bij draaide alles op 5Ghz en ik had alleen een SSID op de 2.4ghz voor wat IoT en een printer. Het probleem bij mij was dat met name telefoons zelf naar de 2.4Ghz schakelden en dat wilde ik dus juist voorkomen. Dus alles op de 5Ghz SSID en de 2.4Ghz SSID laten vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
Edje040 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:13:
Het probleem bij mij was dat met name telefoons zelf naar de 2.4Ghz schakelden en dat wilde ik dus juist voorkomen.
Dit is meteen de achilleshiel van band-steering: de client bepaalt uiteindelijk.... Dus het probleem wat je noemt is eigenlijk geen issue van Omada, maar van je telefoon...

(Ik herken het ook trouwens, mijn Samsung A50 schakelt zelf ook terug naar 2.4 als er langere tijd geen druk verkeer is geweest. Why :? Even Wifi uit en aan en zit weer op 5ghz, maar toch)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Hmmbob schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:32:
[...]

Dit is meteen de achilleshiel van band-steering: de client bepaalt uiteindelijk.... Dus het probleem wat je noemt is eigenlijk geen issue van Omada, maar van je telefoon...
Klopt. Ik zeg ook niet dat de bandsteering van Omada niet goed is, maar dat het bij mij (ook) niet werkte op diverse mobiele telefoons was wel een feit. Ik weet dat het aan de clients ligt (en dat heb ik ook gezegd), maar als het uitschakelen van bandsteering mij geholpen heeft dan draag ik dat graag aan als mogelijke oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
@Hmmbob 5 naar 2,4 is puur energie besparing. Ik weet niet of je dit bij de A50 uit kunt zetten. Echter als er weinig dataverkeer is zou 5 ook niet nodig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
habbekrats schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:06:
@Hmmbob 5 naar 2,4 is puur energie besparing. Ik weet niet of je dit bij de A50 uit kunt zetten. Echter als er weinig dataverkeer is zou 5 ook niet nodig zijn.
Snap ik, maar als hij dan ook weer snel zou opschakelen als ik wel doorvoersnelheid nodig heb :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Hmmbob schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:11:
Snap ik, maar als hij dan ook weer snel zou opschakelen als ik wel doorvoersnelheid nodig heb :+
Tja, Samsung hé! >:) :+

/Serieus :

Als je gewoon ervoor zorgt dat 2.4 GHz op de laagste stand qua zendkracht staat en 5 GHz op de hoogste dan zou je gewoon zo goed als altijd op 5 GHz moeten zitten zonder enig probleem!
Maar je zal dan net zien dat er toch nog een of ander apparaat op je netwerk zit dat simpelweg niet mee wil werken... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
2.4 heeft toch beter bereik dan 5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
plofkip schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:00:
2.4 heeft toch beter bereik dan 5?
Klopt. Groter bereik maar minder snel dan 5Ghz.

• Twixie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11:40
Kun je ook niet gewoon beide combineren ? Heb zelf sinds gisteren een EAP225 (met TL-SG108PE). Tot nu toe werkte ik met 2 oude DD-WRT routers, en had aparte SSIDs voor 2.4 en 5.0GHz. Nadeel is dat in de hoekjes waar er nog slecht bereik is, clients toch blijven vasthouden aan de 5.0 SSID, en je dus manueel moet switchen naar 2.4
Gisteren wat gegoogled over band steering (die mijn oude routers uiteraard niet hebben) en kwam zo op een FAQ van Apple terecht waar ze aanraden van wél zelfde SSID/Security te gebruiken voor 2.4 en 5.0GHz zodat het Apple device zelf de beste kan kiezen (geen idee of dit gebruik maakt van band steering).

Heb daarom op mijn EAP225 meerdere SSIDs geconfigureerd. Elke band heeft zijn eigen SSID voor wanneer je zelf 2.4 of 5.0 wil kiezen, i.e. voor clients die niet zo goed om kunnen met band streering. Alsook een gedeelde SSID voor devices die dat wel goed kunnen (bvb iPads).

Overigens heb ik ook meerdere APs (momenteel wel nog maar 1 EAP225) en configureer ik dan ook nog eens een AP-specifieke SSID. Die gebruik ik dan voor clients die niet moeten roamen (Chromecast, wasmachine :), ...) zodat ik volledige controle heb met welk AP ze connecteren (i.e. die met de beste connectie/snelheid) en ik niet moet hopen dat ze zelf het beste AP kiezen.

• Twixie
Nu dus nog aan het overwegen voor een 2de EAP225 zodat ik beide oude routers op pensioen kan sturen. Alleen vind ik de range nogal tegenvallen. Hier in mijn werkkamer heb ik een ASUS RT-N66U met dd-wrt die gewoon op mijn tafel staat. Gisteren dan de nieuwe EAP225 bovenop de hoge (houten) kast gelegd die nog enkele meters dichter bij de rest van het huis staat.

In de woonkamer bleek het signaal van de EAP225 meer dan 10dBm zwakker te zijn dan van de ASUS. Is daar iets aan te verhelpen ?

[ Voor 3% gewijzigd door Twixie op 03-09-2020 08:57 ]

• Edje040
Twixie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:57:
Nu dus nog aan het overwegen voor een 2de EAP225 zodat ik beide oude routers op pensioen kan sturen. Alleen vind ik de range nogal tegenvallen. Hier in mijn werkkamer heb ik een ASUS RT-N66U met dd-wrt die gewoon op mijn tafel staat. Gisteren dan de nieuwe EAP225 bovenop de hoge (houten) kast gelegd die nog enkele meters dichter bij de rest van het huis staat.

In de woonkamer bleek het signaal van de EAP225 meer dan 10dBm zwakker te zijn dan van de ASUS. Is daar iets aan te verhelpen ?
Zet hem eens rechtop. Het zou niet uit moeten maken maar ik heb dat destijds wel zo ervaren. Ik had mijn 3 stuks EAP245 gewoon op hoogte aan de muur bevestigd (achter het gordijn). En even checken of het zendvermogen op max staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Edje040 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:11:
[...]

Klopt. Groter bereik maar minder snel dan 5Ghz.
Daarom zou ik wel een combi prefereren van 2.4 en 5. Maar zal het zeker een keer proberen binnenkort, kijken wat het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
plofkip schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:45:
[...]

Daarom zou ik wel een combi prefereren van 2.4 en 5. Maar zal het zeker een keer proberen binnenkort, kijken wat het doet.
Bereik op 5Ghz is bij mij geen issue. Dat heb ik overal genoeg. Vandaar dat 5Ghz bij mij de voorkeur heeft en ik het zo heb ingericht. Succes met testen ;-)

• Twixie
Edje040 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 11:13:
[...]
Zet hem eens rechtop. Het zou niet uit moeten maken maar ik heb dat destijds wel zo ervaren. Ik had mijn 3 stuks EAP245 gewoon op hoogte aan de muur bevestigd (achter het gordijn). En even checken of het zendvermogen op max staat.
Thanks. In eerste instantie leek dit inderdaad wel de oplossing. Erna terug liggend geprobeerd en toen was het ook weer beter. Ik merk wel redelijk wat variatie als ik test, en typisch begint het slecht en wordt het beter. Met Speedtests had ik ook al zoiets opgemerkt. Zou dit door de beamforming komen ?

Band steering werkt alleszins goed met mijn iPad. Mijn iPad zat eerst op 2.4 GHz omdat mijn EAP nog boven lag. Toen ik hem beneden aansloot, zat de iPad eerst nog op 2.4 GHz (met 'slechts' 75Mbps in Speedtest) maar enkele minuten later merkte ik dat hij geswitcht was naar 5 GHz).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Bereik en snelheden schommelen wel vaker. Er zijn zoveel factoren die daar invloed op hebben. Zeker als je iets verder weg zit. Ik haal hier via wifi altijd mijn max. internet snelheid (200mbps) en dat is ruim voldoende voor internet, Netflix streamen, YouTube etc. Ik heb sowieso alle apparaten zoveel mogelijk bekabeld aangesloten. Dat is toch het beste.

• Twixie
Edje040 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:55:
[...]
Ik haal hier via wifi altijd mijn max. internet snelheid (200mbps) ... Ik heb sowieso alle apparaten zoveel mogelijk bekabeld aangesloten. Dat is toch het beste.
Dan mag je toch niet te ver weg zitten en geen muren tussen hebben ? In dezelfde ruimte haal ik ook 200Mbps, wat al een pak beter is dan met mijn oude routers maar die ondersteunden geen 802.11ac. Daarnet de laptop van mijn vrouw richting de EAP geduwd, en daarop haal ik zo'n 100Mbps, maar da's wel al met 2 muren tussen. EDIT: net eens de rechte lijn gecheckt en er zit zelfs een stuk dwarsmuur tussen, niet te verwonderen dan dat de snelheid suboptimaal is. Dat zou nog wel een reden zijn om hem eerder tegen de muur/kast te hangen op max. 2m hoogte zodat ik de dwarsmuur ontwijk.

Voor de rest is het natuurlijk ook een beetje oppassen dat het geen getalletjes-obsessie wordt :). Belangrijkste is wel stabiliteit zodat de gezinsleden niet meer komen klagen als ze op plaats x of y uitval hebben.

• Edje040
Twixie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:07:
[...]

Dan mag je toch niet te ver weg zitten en geen muren tussen hebben ? In dezelfde ruimte haal ik ook 200Mbps, wat al een pak beter is dan met mijn oude routers maar die ondersteunden geen 802.11ac. Daarnet de laptop van mijn vrouw richting de EAP geduwd, en daarop haal ik zo'n 100Mbps, maar da's wel al met 2 muren tussen. EDIT: net eens de rechte lijn gecheckt en er zit zelfs een stuk dwarsmuur tussen, niet te verwonderen dan dat de snelheid suboptimaal is. Dat zou nog wel een reden zijn om hem eerder tegen de muur/kast te hangen op max. 2m hoogte zodat ik de dwarsmuur ontwijk.

Voor de rest is het natuurlijk ook een beetje oppassen dat het geen getalletjes-obsessie wordt :). Belangrijkste is wel stabiliteit zodat de gezinsleden niet meer komen klagen als ze op plaats x of y uitval hebben.
Als ik in de tuin zit haal ik het ook 😉. Verder heb ik gewoon een goede dekking die eigenlijk zelden slechter is dan -55dB. Meestal schommelt het tussen de -45 tot -55dB. Dan haal je die 200mbps gewoon zonder problemen. Begane grond meterkast staat een 7590. Achterin de woonkamer een 3000. Op de verdieping centraal een 3000 en op de 2e verdieping nu nog een 1750E die na de verbouwing wordt vervangen door een 3000. Voorheen had ik op elke verdieping een EAP245 hangen (op de buitenmuur naar elkaar toe gericht) en haalde toen die waardes ook. Positie is vaak key. Welk merk je ook hebt. Stabiliteit is voor mij het belangrijkste en dat heb ik tegenwoordig wel.

• Twixie
Edje040 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:12:
[...]
Verder heb ik gewoon een goede dekking die eigenlijk zelden slechter is dan -55dB. Meestal schommelt het tussen de -45 tot -55dB.
Dan vraag ik me toch af wat ik hier verkeerd doe. AP hangt hier nu aan de kast naast me, op zo'n 5m van me, en ik haal volgens mijn WifiAnalyzer Android app maar tussen de -60 en -70dBm.
Anderzijds is het natuurlijk de vraag hoe nauwkeurig die waarden zijn, en dan vooral wat de referentiebasis is. Zo'n app is wellicht alleen bruikbaar om relatieve sterkteverschillen te bepalen, niet om een absolute meting te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Twixie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 14:46:
[...]

Dan vraag ik me toch af wat ik hier verkeerd doe. AP hangt hier nu aan de kast naast me, op zo'n 5m van me, en ik haal volgens mijn WifiAnalyzer Android app maar tussen de -60 en -70dBm.
Anderzijds is het natuurlijk de vraag hoe nauwkeurig die waarden zijn, en dan vooral wat de referentiebasis is. Zo'n app is wellicht alleen bruikbaar om relatieve sterkteverschillen te bepalen, niet om een absolute meting te hebben.
Soms helpt het om juist iets verder weg te zitten. Als ik destijds bij de EAP245 te dichtbij zat (en er eigenlijk schuin onder) dan was het bij mij ook minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hmmbob
En dat ook de zendsterkte van je AP niet alles zegt.

Zie het zo voor je:
Je AP kan een grote megafoon gebruiken om heel hard zijn signaal om te roepen, maar als jouw battery powerd GSM geen microfoon heeft, kan je GSM het AP wel horen maar niet voldoende hard terug roepen. Dan lijk je dus een sterk wifi netwerk te hebben, terwijl je in de praktijk niet veel capaciteit hebt.

En hoger Tx power kan ook weer meer noise (door bouncing signals bijv) generen.

Het is geen exacte wetenschap :)

• Edje040
Hmmbob schreef op donderdag 3 september 2020 @ 15:46:
En dat ook de zendsterkte van je AP niet alles zegt.

Zie het zo voor je:
Je AP kan een grote megafoon gebruiken om heel hard zijn signaal om te roepen, maar als jouw battery powerd GSM geen microfoon heeft, kan je GSM het AP wel horen maar niet voldoende hard terug roepen. Dan lijk je dus een sterk wifi netwerk te hebben, terwijl je in de praktijk niet veel capaciteit hebt.

En hoger Tx power kan ook weer meer noise (door bouncing signals bijv) generen.

Het is geen exacte wetenschap :)
Klopt helemaal. Ik ben lange tijd aan het "tweaken" geweest voor het beste resultaat.

• Twixie
Er ligt ook duidelijk veel verschil in het client device. Mijn OnePlus 3 (ja, is oud) doet maar een heel lousy job. Sinds die eerder vandaag naar 2.4GHz terugschakelde is hij gewoon op 2.4 gebleven, zelfs gewoon meters van het AP. Dan doet mijn iPad Mini 4 het toch stukken beter.

Daarnet nog getest vanuit het uiterste hoekje in de keuken (diametraal tegenover mijn werkruimte waar het AP hangt). Met mijn iPad haalde ik nog altijd 150Mbps, terwijl ik met mijn OnePlus (op 2.4GHz) nog geen 30Mbps haalde. Toen ik beide devices neerlegde zakte het wel meer ineen, ook al omdat er dan nog een muurtje, een pak colablikken :) enz in de weg lagen. De iPad switchte dan naar 2.4GHz en ik haalde nog 40Mbps, op mijn OnePlus was dat ondertussen minder dan 10 Mbps. Merkwaardig was wel dat de iPad dan niet terugkeerde naar 5GHz als ik terug rechtstond, maar mogelijk heb ik niet lang genoeg gewacht. Eens ik opnieuw aan mijn bureau zat, switchte de iPad binnen de 2 minuten naar 5GHz.

Dus wellicht daarmee ook dat ik die WifiAnalyzer app op mijn telefoon niet teveel moet vertrouwen. Nog niet direct een gelijkaardige app gevonden voor IOS.

[ Voor 7% gewijzigd door Twixie op 03-09-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
Twixie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:36:
Dus wellicht daarmee ook dat ik die WifiAnalyzer app op mijn telefoon niet teveel moet vertrouwen. Nog niet direct een gelijkaardige app gevonden voor IOS.
Daar was iets mee en is een heel verhaal geworden qua iOS support sinds een bepaalde versie of zo...
Moet je effe goed uitzoeken of gewoon altijd een Android toestel voor dat soort dingen gebruiken :)

Maar wat je ook niet moet vergeten : Het aantal antennes dat een apparaat heeft!
Een 1x1 apparaat zal nooit in de buurt van een 2x2 apparaat komen en die weer niet in de buurt van een 3x3 of zelfs 4x4 apparaat ;)

Pagina: 1 ... 11 ... 62 Laatste