Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Denko schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:11:
[...]
Ik heb juist net een oc200 gekocht omdat ik mijn NAS een tijdje kwijt was een de docker images die erbij zaten ook :p
Maar we hadden het over een Pi, niet over een NAS, iets waarvoor Pi's niet echt geschikt zijn.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Ik heb ubuntu server(LTS20.4) op een pi4 gezet en de docker van mbentley/omada-controller draaien:

code:
1
2
CONTAINER ID        IMAGE                           COMMAND                  CREATED             STATUS                          PORTS               NAMES
7cc1a42935f8        mbentley/omada-controller:3.2   "/entrypoint.sh /opt…"   4 hours ago         Restarting (1) 24 seconds ago                       omada-controller

Ik kan alleen de omada controller niet vinden met de app op de telefoon. Kan ook niet connecten via een browser. Iemand een tip?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nicap schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:17:
Ik heb ubuntu server(LTS20.4) op een pi4 gezet en de docker van mbentley/omada-controller draaien:

code:
1
2
CONTAINER ID        IMAGE                           COMMAND                  CREATED             STATUS                          PORTS               NAMES
7cc1a42935f8        mbentley/omada-controller:3.2   "/entrypoint.sh /opt…"   4 hours ago         Restarting (1) 24 seconds ago                       omada-controller

Ik kan alleen de omada controller niet vinden met de app op de telefoon. Kan ook niet connecten via een browser. Iemand een tip?
Blijft herstarten zo te zien en totdat de container stabiel draait, kun je echt geen verbinding opbouwen ermee. En ik heb de omada-container in een Macvlan draaien, zodat ik die op een eigen IP-adres kan benaderen.

Onderstaand hoe ik het heb ingericht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
docker network create -d macvlan \
    --subnet=192.168.2.0/24 \
    --gateway=192.168.2.254 \
    --ip-range 192.168.2.224/28 \
    --aux-address 'host=192.168.2.231' \
    -o parent=eth0 \
    Whiskey

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
docker run -d \
  --name eap-controller4 \
  -e TZ=Europe/Amsterdam \
  -e ServerIP=192.168.2.234 \
  -p 29811/tcp \
  -p 27002/tcp \
  -p 29810/udp \
  -p 8088/tcp \
  -p 29813/tcp \
  -p 29812/tcp \
  -p 27001/udp \
  -p 8043/tcp \
  --net=Whiskey \
  --ip=192.168.2.234 \
  --restart unless-stopped \
  -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
  edofede/omada-eap-controller:master

[ Voor 27% gewijzigd door Freee!! op 11-07-2020 20:30 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Freee!! schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:28:
[...]

Blijft herstarten zo te zien en totdat de container stabiel draait, kun je echt geen verbinding opbouwen ermee. En ik heb de omada-container in een Macvlan draaien, zodat ik die op een eigen IP-adres kan benaderen.
Komt dat wellicht omdat ik op een andere pc(windows) ook een controller heb draaien?

Waarom is hij continu aan het restarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nicap schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:30:
[...]
Komt dat wellicht omdat ik op een andere pc(windows) ook een controller heb draaien?
Zou kunnen, er mag maar één controller tegelijk in het netwerk actief zijn.
Waarom is hij continu aan het restarten?
Daarvoor moet je in de log kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Freee!! schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:32:
[...]

Zou kunnen, er mag maar één controller tegelijk in het netwerk actief zijn.

[...]

Daarvoor moet je in de log kijken.
ik denk dat ik de verkeerde controller heb gepakt. Ik propbeer even een andere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Nicap schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:33:
[...]
ik denk dat ik de verkeerde controller heb gepakt. Ik propbeer even een andere.
Ik heb in het verleden die controller van mbentley ook wel (en zonder problemen) gebruikt, ben overgeschakeld naar edofede omdat die een veel nieuwere versie van de controller software heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicap
  • Nu online

Nicap

Tsssk....

Freee!! schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 20:36:
[...]

Ik heb in het verleden die controller van mbentley ook wel (en zonder problemen) gebruikt, ben overgeschakeld naar edofede omdat die een veel nieuwere versie van de controller software heeft.
Ik zal die ook eens proberen dan. Nu werkt ie wel.
Ik zie alleen geen AP's. Maar dat kan komen omdat de andere nog draait. Hij kon wel binden met de cloud in elk geval. Dus dat lijkt goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Had buiten niet zo goed wifi, dus ik kijken, zaten beide AP's op hetzelfde 2.4 kanaal, dacht, misscien even de boel updaten.
Had wel de controller software op mijn laptop, maar alleen om te configuren, niet 24/7 aan, omdat die docker image die ik ooit had gebruikt niet meer werkte.
Anyway, voor je het weet ben je wer 1,5 uur verder 8)7 firmware voor de AP's omhoog. Toen deed de windows software het niet goed meer, blijkbaar niet meer compatible met die firmware. Want veel uitlezingen weg. Prima, dan updaten we naar de laatste versie. Ook daarmee gezeur, installer die vond dat er nog een oude versie draaide, terwijl ik die netjes had gedeinstalleerd. Uiteindelijk ook dat gelukt. Komt ie met Java op de proppen. Kom op, anno 2020 nog een nieuwe applicatie uitrollen waarvoor ik nog Java moet installeren... Dacht het niet.

Ik gooi ze wel gewoon in standalone, 75% van mijn huis is toch afgedekt door 1 AP. Ik kijk wel even hoe dat gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

_ferry_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:14:
[...]
Had wel de controller software op mijn laptop, maar alleen om te configuren, niet 24/7 aan, omdat die docker image die ik ooit had gebruikt niet meer werkte.
Kijk eens een stukje omhoog.

Edit:
Draai nu
Version: 3.2.10

[ Voor 6% gewijzigd door Freee!! op 11-07-2020 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Freee!! schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:17:
[...]

Kijk eens een stukje omhoog.

Edit:
Draai nu
[...]
Ja, die ga ik zo ook eens proberen, maar het hele Pi gebeuren moet ik na verhuizing+LAN upgrade nog goed inrichten, nieuwe PiHole etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21
_ferry_ schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 21:14:
Komt ie met Java op de proppen. Kom op, anno 2020 nog een nieuwe applicatie uitrollen waarvoor ik nog Java moet installeren... Dacht het niet.
Lang leve de Raspberry Pi wat dat betreft! :D

Ik hoef die zooi ook niet op mijn PC })
Ik gooi ze wel gewoon in standalone, 75% van mijn huis is toch afgedekt door 1 AP. Ik kijk wel even hoe dat gaat ;)
Ik geloof dat je dan bepaalde functies/instellingen mist :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

nero355 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:44:
[...]

Lang leve de Raspberry Pi wat dat betreft! :D

Ik hoef die zooi ook niet op mijn PC })

[...]

Ik geloof dat je dan bepaalde functies/instellingen mist :?
Zou best kunnen, maar gisteravond laat nog wel die andere docker geïnstalleerd, maar die ziet de AP's niet. En dan heb ik echt teveel dingen in te weinig tijd die ik nog moet doen. Dus daar kijk ik een ander verloren uurtje wel weer naar. Dan snap ik ook wel dat sommige gewoon de hardware controller kopen. Als die out of the box werkt had ik gisteravond andere leuke dingen kunnen doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpecialJ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 21:21
Iemand al idee wanneer de nieuwe SDN routers komen in Nederland, zeer benieuwd hoe dat samenwerkt met de EAP Accespoints heb er zon 100 verdeeld over meerdere klanten, en als dit een goede aanvulling is ga ik dat bij mijn klanten er ook bij zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:50
De nieuwe SDN-software is vanaf nu beschikbaar voor de OC200. Via de app zie je dit niet dus eerst inloggen op de controller. Denk er aan om een back-up van de instellingen te maken (en na de update opnieuw in te laden) anders ben je alles kwijt. De EAP's ziet hij na de update niet meer. Dus voor de EAP's via de site de laatste update downloaden (ook SDN) en via de nieuwe software updaten. Het is even wennen maar het werkt hier allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
Heb vanmorgen ook de OC200 geupgrade, icm de 245EAP's. Hij herkent de AP, alleen nu herkent de SDN software de gateway en switch niet. Heb de switch (SG108PE) ook van nieuwe firmware voorzien.
Heb nu dus alleen bekabeld internet, maar geen wifi signaal meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TP-Link
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-03-2022

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

mail: support.nl @tp-link.com

@Edje040 @SpecialJ Het heeft even geduurd, maar de firmware voor de EAP's en de OC200 zijn nu inderdaad beschikbaar. De Wifi 6 access points en oa de EAP235 Wall verwachten we tegen eind augustus. De updates voor de TL-ER6120 en een aantal switches die reeds op de markt zijn verwachten we ook in augustus en rond augustus/september komen er ook nieuwe gateways en switches aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

DaDude schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:48:
Heb vanmorgen ook de OC200 geupgrade, icm de 245EAP's. Hij herkent de AP, alleen nu herkent de SDN software de gateway en switch niet. Heb de switch (SG108PE) ook van nieuwe firmware voorzien.
Heb nu dus alleen bekabeld internet, maar geen wifi signaal meer.
De SDN software zou geen invloed moeten hebben op de SG108PE, er komen wel updates aan voor verschillende switches waarmee ze via de SDN software te configureren en beheren zijn, maar de SG108PE is daar (vooralsnog) niet een van. Het kan zijn dat de switch is gereset naar de fabrieksinstellingen na de reguliere firmware update en dat dat je instellingen heeft gewist, al is dat normaal niet het geval bij deze switch.
De update voor de OC200 zet zoals @Edje040 ook aangeeft in ieder geval de instellingen terug naar fabrieksinstellingen en het wordt aangeraden een backup van de instellingen te maken voor je de update uitvoert. Dit staat ook bij de update notities. Als deze zijn instellingen kwijt is dan kan dat er inderdaad voor zorgen dat je Wifi niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:07

Tacoos

i am i

TP-Link schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:07:
[...]

De SDN software zou geen invloed moeten hebben op de SG108PE, er komen wel updates aan voor verschillende switches waarmee ze via de SDN software te configureren en beheren zijn, maar de SG108PE is daar (vooralsnog) niet een van. [...snip...]
Kan ik ergens terugvinden welke switches wel in de nabije toekomst via sdn te configureren zullen zijn? Ik ben aan het orienteren op een nieuwe switch voor in de (thuis)meterkast en zou mooi zijn als dan alles onder een platform valt!

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

Tacoos schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Kan ik ergens terugvinden welke switches wel in de nabije toekomst via sdn te configureren zullen zijn? Ik ben aan het orienteren op een nieuwe switch voor in de (thuis)meterkast en zou mooi zijn als dan alles onder een platform valt!
Ik kan helaas nog niets bevestigen anders dan de nieuwe modellen die ook in de update notes van de OC200 worden genoemd, dat zijn de volgende switches:

TL-SG2210MP_V1
TL-SG2210P_V3.2
TL-SG2428P_V1
TL-SG2008P_V1
TL-SG3210XHP-M2_V1

Deze switches zijn nog niet verkrijgbaar, de verwachting is augustus/september (onder voorbehoud) verwar dan ook de TL-SG2210P_V3.2 bijvoorbeeld niet met de V3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
Tacoos schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Kijk anders hier even:

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/213504

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 17:11
@TP-Link

Ik heb zojuist versie 4.1.5 van de Omada Controller voor Windows (https://www.tp-link.com/e...p225/#Controller_Software) even opgestart om een eerste indruk te krijgen. Ik zag echter dat MongoDB versie 3.4.20 meegeleverd wordt. MongoDB 3.4 is al een half jaar EOL en dat deze EOL zou gaan is al veel langer bekend. Dat deze versie, die al maanden geen (security) updates meer krijgt, gebruikt wordt lijkt mij onacceptabel voor een netwerk kritisch product als Omada SDN.

Zou je dit aan kunnen kaarten bij de relevante personen binnen TP-Link en terugkoppelen of/wanneer dit opgepakt gaat worden?

Ter referentie: Bij Unifi speelt hetzelfde probleem al meer dan een jaar. Eigenlijk begrijp ik niet goed waarom een up-to-date database gebruiken zo lang kan duren. Het is natuurlijk geen flitsende nieuwe feature, maar het lijkt me wel een vereiste voor dergelijke producten.
https://community.ui.com/...51-4077-869f-215b0c521eb2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaDude
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-09 09:30
TP-Link schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:07:
[...]

De SDN software zou geen invloed moeten hebben op de SG108PE, er komen wel updates aan voor verschillende switches waarmee ze via de SDN software te configureren en beheren zijn, maar de SG108PE is daar (vooralsnog) niet een van. Het kan zijn dat de switch is gereset naar de fabrieksinstellingen na de reguliere firmware update en dat dat je instellingen heeft gewist, al is dat normaal niet het geval bij deze switch.
De update voor de OC200 zet zoals @Edje040 ook aangeeft in ieder geval de instellingen terug naar fabrieksinstellingen en het wordt aangeraden een backup van de instellingen te maken voor je de update uitvoert. Dit staat ook bij de update notities. Als deze zijn instellingen kwijt is dan kan dat er inderdaad voor zorgen dat je Wifi niet werkt.
Alles werkt weer. Heb tijdens mijn pauze via de cloud de SSID's verwijderd en opnieuw geinstalleerd en draait weer als een zonnetje. Jammer dat de SG108PE niet op de planning staat, bedankt voor de feedback.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

De SDN cotroller SW is nu ook beschikbaar voor linux en hier is een versie te downloaden die ook op je Pi zou moeten kunnen draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 22:19

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik sta voor de keuze om op korte termijn mijn thuisnetwerk te vernieuwen. Ik ben voornemens een drie-tal wifipunten aan te brengen (bedrading ligt er reeds) en zou graag een gateway en switch willen gebruiken om de boel te beveiligen.

Ik maak gebruik van een XS4ALL verbinding en het is noodzakelijk om het internet en IPTV van elkaar te scheiden. Lange tijd was ik voornemens de UDM/UXG van Ubiquiti te gaan kopen, maar omdat IPTV een draak is om werkend te krijgen (geen IGMP snooping mogelijk) ben ik aan het kijken naar een een andere oplossing en de nieuwe lijn van TP-Link is interessant.

Wie heeft er ervaring met een KPN dan wel XS4ALL verbinding in combinatie met spulleboel van TP-Link?
Liefst zou ik afscheid nemen van de Fritzbox en er een gateway van TP-Link voor plaatsen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat bij wijze van de equivalent is van een USG/UDM. Heeft Omada uberhaupt een gateway of gaat deze er nog komen? De SafeStream en Load Balance routers zijn volgens mij andere type devices.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

FREAKJAM schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 13:30:
Ik sta voor de keuze om op korte termijn mijn thuisnetwerk te vernieuwen. Ik ben voornemens een drie-tal wifipunten aan te brengen (bedrading ligt er reeds) en zou graag een gateway en switch willen gebruiken om de boel te beveiligen.

Ik maak gebruik van een XS4ALL verbinding en het is noodzakelijk om het internet en IPTV van elkaar te scheiden. Lange tijd was ik voornemens de UDM/UXG van Ubiquiti te gaan kopen, maar omdat IPTV een draak is om werkend te krijgen (geen IGMP snooping mogelijk) ben ik aan het kijken naar een een andere oplossing en de nieuwe lijn van TP-Link is interessant.

Wie heeft er ervaring met een KPN dan wel XS4ALL verbinding in combinatie met spulleboel van TP-Link?
Liefst zou ik afscheid nemen van de Fritzbox en er een gateway van TP-Link voor plaatsen, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat bij wijze van de equivalent is van een USG/UDM. Heeft Omada uberhaupt een gateway of gaat deze er nog komen? De SafeStream en Load Balance routers zijn volgens mij andere type devices.
* Freee!! meldt
KPN (Telfort) met een SG108PE tussen modem enerzijds en settopbox en TV anderzijds, daarnaast een tweede SG108PE met daarop onder andere 2 RPi's (met PoE HAT) en een EAP225 Wall.

EDIT:
De controller voor de EAP225 Wall draait in een Docker container op een RPi 4B.

[ Voor 3% gewijzigd door Freee!! op 15-07-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040

Ik zit ook bij XS4ALL en heb TP-Link spullenboel ;-) . Ik heb overigens wel de Fritzbox 7590 als router/modem en gebruik (4) Netgear-switches. Verder een OC200 controller en een 3-tal EAP245v3. Sinds eergisteren draai ik op de nieuwe SDN-software en tot nu toe zonder problemen. Waarom wil je afscheid nemen van de Fritzbox? En waarom wil je tv en internet perse gescheiden hebben?

Overigens staat hier wat er is en wat er komt (ook gateways): https://www.tp-link.com/en/omada-sdn/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
Ik maak gebruik van een XS4ALL verbinding en het is noodzakelijk om het internet en IPTV van elkaar te scheiden.
Noodzakelijk aan welke kant precies :?

Of wil je gewoon een apart IPTV VLAN aan de LAN kant ?!
Lange tijd was ik voornemens de UDM/UXG van Ubiquiti te gaan kopen, maar omdat IPTV een draak is om werkend te krijgen (geen IGMP snooping mogelijk) ben ik aan het kijken naar een een andere oplossing en de nieuwe lijn van TP-Link is interessant.
Voorlopig zijn het alleen accesspoint wat ze hebben en moet de rest nog uitgebracht worden later dit jaar, want switches en routers hebben ze dus nog niet op basis van het Omada geheel uitgebracht! ;)

En stiekem vraag ik me ook af : Waarom neem je niet de Ubiquiti UniFi USG :?
Of nog beter : Een DIY pfSense gebakje :*)
De accesspoint zullen prima werken i.c.m. wat je al hebt, maar voor een volledige opstelling zal je dus nog een aantal maanden moeten wachten :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Ik heb als modem/router ook gewoon een edgerouter met TP-Link TL-SG108, vooral voor igmp snooping. Het iptv signaal stopt daar en komt niet verder m'n LAN in.
Denk dat ik voor unifi zou gaan ipv tplink als ik opnieuw mocht kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door plofkip op 15-07-2020 22:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edje040
plofkip schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:50:
Ik heb als modem/router ook gewoon een edgerouter met TP-Link TL-SG108, vooral voor igmp snooping. Het iptv signaal stopt daar en komt niet verder m'n LAN in.
Ik weet niet welke versie van de SG108 je hebt maar de V1 gaf veel problemen met IPTV. Vanaf V2 is dat opgelost.

Zie ook hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1892209

Overigens heb ik alleen switches van Netgear in mijn netwerk hangen. Works like a charm. Je ziet ze alleen niet in de nieuwe SDN-softtware...boeien..

[ Voor 20% gewijzigd door Edje040 op 16-07-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:18
Wil ook updaten naar de nieuwe software op mijn OC200 en krijg netjes de melding dat ik een backup moet maken.
Is deze na de update makkelijk terug te zetten of kan ik het beter handmatig doen?
Blijft de OC200 (en AP's) wel het statische IP houden en login naam/wachtwoord welke ik eraan gegeven heb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:33
plofkip schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:50:
Twee dingen die in mijn hoofd opkomen:
Hoe oud is je switch? De V2 kent deze problemen namelijk niet.
Heb je al de laatste firmware op de switch gezet en is igmp snooping aangezet?

Ik heb namelijk zelf een SG-108PE in mijn netwerk hangen en die draait prima met 2 Xs4all tv’s. Geen enkele storing of ed. Overigens is het wel handig om je switch een vast ip-adres te geven mocht je dat nog niet gedaan hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Miki op 16-07-2020 09:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Oeps, ik zie dat jullie m'n bericht verkeerd begrijpen :-)
Alles werkt naar behoren! Het is juist by design dat het IPTV signaal niet verder m'n LAN in komt, omdat ik de IPTV ontvangers op de SG108 aangesloten heb.
Vanaf daar heb ik dus niks verder m'n LAN in niks meer te doen met IGMP snooping :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Heb nu geüpdated naar SDN en de nieuwste firmware voor de EAP's, maar nu werkt mijn SSID met overrides niet meer...
Ik heb een WLAN genaamd 'Specifiek', waarvan ik de SSID per EAP override, zodat ik een client kan verbinden met een specifiek access point, bijvoorbeeld 'Begane grond'.
Maar het SSID wordt niet overschreven, ik zie 'Specifiek' in de lijst met wifi netwerken. Dit zou dus bijvoorbeeld 'Begane grond' moeten zijn.
De SSID override uitvinken en toepassen geeft een lege "General error".

@TP-Link fix please......

Edit: sterker nog, ik heb de WLAN 'Specifiek' verwijderd, maar hij blijft in de lijst staan van de AP's.
Nieuwe WLAN toegevoegd 'Vast AP', die komt in de lijst erbij te staan, maar Specifiek blijft er ook in staan.
Kan ook niet op de Save knop drukken als ik de SSID van 'Vast AP' wil wijzigen, treedt een JS error op. Lijkt erop dat de data dus niet in orde is ofzo.
Opnieuw provisionen heeft ook geen effect.

code:
1
2
Uncaught TypeError: Cannot read property 'getData' of undefined
    at o.ev_button_click (apConfig.js:288)

Edit2: heb nu een nieuwe WLAN group gemaakt, daarbij gaat het wel goed. Maar het is wel irritant dat ik nu WLAN group Default niet meer kan gebruiken en ook niet kan verwijderen.
Graag een oplossing @TP-Link

[ Voor 42% gewijzigd door plofkip op 16-07-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:58

Denko

|{ing Øf ßlitz

Hm, gisteren even de OC200 geupdate, netjes een backup gemaakt van de config. Ook netjes terug kunnen zetten op de nieuwe software maar.....Mijn EAP245V1's worden dus blijkbaar opeens niet meer ondersteunt?

Mijn vraag is dus: komt er nog ondersteuning voor de oudere EAP245 V1? En zoniet, Iemand een handleiding bij de hand om de oc200 te downgraden? (is ondertussen gelukt, gewoon de oude firmware eroverheen jassen)

Hm, net even de documentatie doorgenomen. 245's worden dus niet ondersteunt en ook geen planning om ze op te nemen in de nieuwe software. Eerlijk is eerlijk, TP link is wel behoorlijk in aanzien gezakt de laatste paar weken bij mij...

[ Voor 38% gewijzigd door Denko op 16-07-2020 20:33 ]

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Denko schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 19:45:
Hm, gisteren even de OC200 geupdate, netjes een backup gemaakt van de config. Ook netjes terug kunnen zetten op de nieuwe software maar.....Mijn EAP245V1's worden dus blijkbaar opeens niet meer ondersteunt?

Mijn vraag is dus: komt er nog ondersteuning voor de oudere EAP245 V1? En zoniet, Iemand een handleiding bij de hand om de oc200 te downgraden? (is ondertussen gelukt, gewoon de oude firmware eroverheen jassen)

Hm, net even de documentatie doorgenomen. 245's worden dus niet ondersteunt en ook geen planning om ze op te nemen in de nieuwe software. Eerlijk is eerlijk, TP link is wel behoorlijk in aanzien gezakt de laatste paar weken bij mij...
De v1 wordt inderdaad niet ondersteund. Zie hier welke wel: https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/213504

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
Zo, hallo. gisteren afscheid genomen van de Unifi NanoHD en binnen 5 minuten de EAP245 aan de praat gekregen en nu werkt alles wel gelukkig. Dus dag Ubiquiti topic, hallo TP-link :)

De installatie gedaan met de app maar ben nu met de controller software (Windows) aan de slag. Ziet er op het eerste oog prima uit. Alleen: ik zie mijn AP niet. Wie weet de oplossing? (en nee, ik heb (nog) geen OC200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Idefix70 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:52:
Zo, hallo. gisteren afscheid genomen van de Unifi NanoHD en binnen 5 minuten de EAP245 aan de praat gekregen en nu werkt alles wel gelukkig. Dus dag Ubiquiti topic, hallo TP-link :)

De installatie gedaan met de app maar ben nu met de controller software (Windows) aan de slag. Ziet er op het eerste oog prima uit. Alleen: ik zie mijn AP niet. Wie weet de oplossing? (en nee, ik heb (nog) geen OC200).
Log je in met hetzelfde account als die je voor de app gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
ja doe ik. inmiddels de discovery tool ontdekt. die herkent het ap en vraagt om de controller host name/IP en daar kom ik niet helemaal uit

Edit: controller en discovery kan niet op 1 host. opgelost.

[ Voor 18% gewijzigd door Idefix70 op 17-07-2020 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Idefix70 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:23:
ja doe ik. inmiddels de discovery tool ontdekt. die herkent het ap en vraagt om de controller host name/IP en daar kom ik niet helemaal uit
Ik gebruik de OC200 en weet niet meer precies hoe het destijds werkte. Wellicht dat iemand kan reageren die de (windows) software controller gebruikt.
Ik dacht namelijk dat als je AP's nog nergens aan toegewezen zijn hij ze vanuit de software (met ingebouwde discoverytool) automatisch ziet en koppelt. Misschien moet je ze eerst eens loskoppelen van de app en dan via de software weer koppelen. Daarna pas de app installeren en inloggen met de admin gegevens van de software controller. In neem aan dat je de v3 versie van de 245 hebt? Welke controller software heb je geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 08:20
Ik heb afgelopen week weer 2x uitval van de oc200 gehad. Zijn er meerder mensen die de afgelopen week dit zelfde probleem hebben gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
vincedd schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:53:
Ik heb afgelopen week weer 2x uitval van de oc200 gehad. Zijn er meerder mensen die de afgelopen week dit zelfde probleem hebben gehad?
Bedoel je echt uitval? Of een melding op de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 08:20
Edje040 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:00:
[...]

Bedoel je echt uitval? Of een melding op de app?
Melding op de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Bekend probleem. Het is geen uitval van de OC200 (kijk maar in het log) maar een manco aan de kant van TP-Link. Ik had de hoop dat het met de nieuwe SDN-software opgelost zou zijn maar ik kreeg gisteren al weer een melding. Het is eerder ook bevestigd dat het aan TP-Link ligt.

Bericht van 15 juni:

@SledgehammerNL @VinceD @Peule_P @RobbyTown @killroy73 De nieuwste update lost het probleem nog niet op helaas, volgens onze R&D afdeling zit het probleem aan de kant van de de cloud server en wordt er gewerkt aan een oplossing. De kans is dus ook groot dat er geen update van de OC200 nodig is om het probleem op te lossen en dat het probleem verdwijnt zodra de server is voorzien van een update.

@TP-Link Misschien eens tijd voor een oplossing??!!

[ Voor 30% gewijzigd door Edje040 op 17-07-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:16
Idefix70 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:52:

Uit nieuwsgierigheid, waarom maak je de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 22:19

FREAKJAM

"MAXIMUM"

nero355 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:59:
[...]

Noodzakelijk aan welke kant precies :?

Of wil je gewoon een apart IPTV VLAN aan de LAN kant ?!

[...]

Voorlopig zijn het alleen accesspoint wat ze hebben en moet de rest nog uitgebracht worden later dit jaar, want switches en routers hebben ze dus nog niet op basis van het Omada geheel uitgebracht! ;)

En stiekem vraag ik me ook af : Waarom neem je niet de Ubiquiti UniFi USG :?
Of nog beter : Een DIY pfSense gebakje :*)

[...]

De accesspoint zullen prima werken i.c.m. wat je al hebt, maar voor een volledige opstelling zal je dus nog een aantal maanden moeten wachten :)
Ik heb nu OPNSense virtueel draaien op VMWare ESXi 7.0 en dat werkt in principe prima. Echter als mijn ESXi doos uitvalt of ik moet onderhoud plegen, dan heb ik ook geen internet.

Liefst wil ik alles van hetzelfde merk omdat dat ook beter beheersbaar is. De Ubiquiti USG is zeker een optie, echter zou ik deze dan liefst direct op glas aansluiten en de VLANS van elkaar scheiden voor IPTV/internet verkeer. Echter is dat een hele hoop gehannes met het handmatig editen van de welbekende json file en is het bij elke update maar gokken of het blijft werken. De UDM/UXG is op basis van een nieuw OS en kent op dit moment nog niet de mogelijkheid om dit in te richten.

Je kunt er natuurlijk een switch voor zetten en daar de scheiding doen van je VLANS, maar om er weer een extra switch voor te moeten kopen vind ik eigenlijk ook weer overdreven.

Liefst wil ik dus gewoon een nieuw netwerk (gateway + switch + 3 wifipunten) wat van hetzelfde merk is en goed beheersbaar is én direct op glas aangesloten kan worden. Al met al toch nog een uitdaging :9

Wat is eigenlijk hoop is dat dit kan met de SafeStream router, de nieuwe TP-Link switches en de nieuwe WiFi punten en dat ik die mooi centraal kan beheren.

[ Voor 4% gewijzigd door FREAKJAM op 17-07-2020 14:30 ]

is everything cool?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
FREAKJAM schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 14:28:
Ik heb nu OPNSense virtueel draaien op VMWare ESXi 7.0 en dat werkt in principe prima. Echter als mijn ESXi doos uitvalt of ik moet onderhoud plegen, dan heb ik ook geen internet.
Kijk anders eens naar zoiets : Workaholic in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" :)
Liefst wil ik alles van hetzelfde merk omdat dat ook beter beheersbaar is.
Mja, als de optie die daar niet aan voldoet simpelweg beter is dan zou ik gewoon lekker voor die optie kiezen! :)
De Ubiquiti USG is zeker een optie, echter zou ik deze dan liefst direct op glas aansluiten en de VLANS van elkaar scheiden voor IPTV/internet verkeer. Echter is dat een hele hoop gehannes met het handmatig editen van de welbekende json file en is het bij elke update maar gokken of het blijft werken. De UDM/UXG is op basis van een nieuw OS en kent op dit moment nog niet de mogelijkheid om dit in te richten.

Je kunt er natuurlijk een switch voor zetten en daar de scheiding doen van je VLANS, maar om er weer een extra switch voor te moeten kopen vind ik eigenlijk ook weer overdreven.
Bridged IPTV werkt niet meer of wordt langzaam uitgefaseerd bij de ISP's die op een KPN netwerk zitten dus dat is sowieso niet handig! :)

En dat is ook gelijk de ellende : IPTV i.c.m. Multicast en de IGMP Proxy
De standaard internetverbinding in VLAN 6 via PPPoE kan je namelijk heel makkelijk opzetten via de UniFi Controller :Y)
Liefst wil ik dus gewoon een nieuw netwerk (gateway + switch + 3 wifipunten) wat van hetzelfde merk is en goed beheersbaar is én direct op glas aangesloten kan worden. Al met al toch nog een uitdaging :9

Wat is eigenlijk hoop is dat dit kan met de SafeStream router, de nieuwe TP-Link switches en de nieuwe WiFi punten en dat ik die mooi centraal kan beheren.
Tja, dat wordt dan nog effe een tijdje wachten! :)

Waar je trouwens ook nog naar kan kijken : DrayTek Routers/Switches/Accesspoints
De Routers hebben tegenwoordig een Controller achtige functie erbij gekregen waarmee je de rest kan beheren net als de UniFi UDM ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Op de 1e verdieping waar mijn kantoor zit heb ik een snelle verbinding nodig (thuiswerken, corona, videoconferencing). De NanoHD kwam niet boven de 84 Mbps. Op zich niet slecht maar niet wat ik met de connectbox van Ziggo haalde. Wel stabiel moet ik zeggen. Nu met de EAP245 lukt dat wel. En mijn collega's zagen me nu scherper dan ooit in beeld (maar of ze er blij van werden lol).

Het loopt nog niet lekker in de controller software Windows. Laatste versie, de nieuwe lookandfeel. Handmatig de laatste firmware op de 245 geinstalleerd maar gedoe met online komen. Ik rommel lekker door.
I-King schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:50:
[...]

Uit nieuwsgierigheid, waarom maak je de switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFKHFK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-10-2020
Iemand die mij meer kan vertellen over een WiFi-oplossing met vermoedelijk TP-link producten? Ik heb een standaard situatie: nieuwbouwhuis, Ziggo aansluiting, lekker mainstream dus 😜. Wil graag de WiFi in huis maar vooral ook buitenshuis verbeteren. In ons nieuwe tuinhuis wil ik normaal kunnen internetten zonder geouwehoer. Er ligt daar in het tuinhuis een FTP-kabel vanaf de meterkast. Eveneens ligt er een FTP-kabel in de garage vanaf de meterkast.

Simpele oplossing: deco M5/M9 kopen. Maar als ik 1 van deze in de woonkamer zet (dat is dus tegen de achtertuin in ons geval), vraag ik me af wat t bereik in de tuin (15m verderop) zal zijn door de wanden/ruiten heen. Twijfel over de dekking, maar wellicht onterecht hoor.
Alternatief: Ik kan zo’n deco in de garage hangen ipv in de woonkamer. Garage is halfsteens en ongeisoleerd, dus dat zal het bereik vast voldoende maken. Nadeel: garage is vochtig en soms onder nul, de deco moet boven 0gr blijven en max 90% luchtvochtigheid. Beide overschrijd ik in de winter.
Alternatief: OC200 met bijv. drie EAP225, waarvan 1 outdoor. Iets duurder dan deco en iets complexer. Heb een aardige basiskennis vwb IT, maar met hardware controllers echt nul ervaring, dus wat ik daarmee in huis haal?

Ik wil wel één netwerk (mesh) zodat ik prima door t netwerk kan bewegen zonder onderbrekingen.
Ik heb onlangs een Raspberry Pi geconfigureerd, deze zal oa ingezet worden voor het schakelen van de tuinverlichting (via WiFi sockets die buiten in tuinhuis komen te hangen). Mede daarom moet WiFi buiten dus goed zijn.

Wie kan meedenken wat voor mij t beste kan zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

HFKHFK schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:25:
Iemand die mij meer kan vertellen over een WiFi-oplossing met vermoedelijk TP-link producten? Ik heb een standaard situatie: nieuwbouwhuis, Ziggo aansluiting, lekker mainstream dus 😜. Wil graag de WiFi in huis maar vooral ook buitenshuis verbeteren. In ons nieuwe tuinhuis wil ik normaal kunnen internetten zonder geouwehoer. Er ligt daar in het tuinhuis een FTP-kabel vanaf de meterkast. Eveneens ligt er een FTP-kabel in de garage vanaf de meterkast.

Simpele oplossing: deco M5/M9 kopen. Maar als ik 1 van deze in de woonkamer zet (dat is dus tegen de achtertuin in ons geval), vraag ik me af wat t bereik in de tuin (15m verderop) zal zijn door de wanden/ruiten heen. Twijfel over de dekking, maar wellicht onterecht hoor.
Alternatief: Ik kan zo’n deco in de garage hangen ipv in de woonkamer. Garage is halfsteens en ongeisoleerd, dus dat zal het bereik vast voldoende maken. Nadeel: garage is vochtig en soms onder nul, de deco moet boven 0gr blijven en max 90% luchtvochtigheid. Beide overschrijd ik in de winter.
Alternatief: OC200 met bijv. drie EAP225, waarvan 1 outdoor. Iets duurder dan deco en iets complexer. Heb een aardige basiskennis vwb IT, maar met hardware controllers echt nul ervaring, dus wat ik daarmee in huis haal?

Ik wil wel één netwerk (mesh) zodat ik prima door t netwerk kan bewegen zonder onderbrekingen.
Ik heb onlangs een Raspberry Pi geconfigureerd, deze zal oa ingezet worden voor het schakelen van de tuinverlichting (via WiFi sockets die buiten in tuinhuis komen te hangen). Mede daarom moet WiFi buiten dus goed zijn.

Die EAP225's lijken mij een goed idee, die OC200 is niet nodig, je kan de controller ook rustig in een Docker container op de RPi draaien. Ik gebruik zelf edofede/omada-eap-controller:master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HFKHFK
Freee!! schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:36:
[...]

Die EAP225's lijken mij een goed idee, die OC200 is niet nodig, je kan de controller ook rustig in een Docker container op de RPi draaien. Ik gebruik zelf edofede/omada-eap-controller:master.
Thx. Heb me er even in verdiept, kwam deze afbeelding tegen in de handleiding. Is Host A dan mijn RPi? En m’n Ziggo router rechtstreeks bruikbaar als de router? Heb dan wel een switch nodig, al had ik die bij de OC200 misschien ook nodig gehad bedenk ik me nu.
Is dat configureren een beetje goed te doen met een RPi? Kom met de RPi ook nog maar “net kijken”, dus t moet wel een beetje te doen 😉.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iCcvmnulieF8B0oop3UDgq7Pwiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gt5fLK8KrBfRUMKoQEBEtNj4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

HFKHFK schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:54:
[...]
Thx. Heb me er even in verdiept, kwam deze afbeelding tegen in de handleiding. Is Host A dan mijn RPi?
Ja, afhankelijk van je keuzes is dat je RPi of een OC200 (of een ander apparaat met de controller functie).
En m’n Ziggo router rechtstreeks bruikbaar als de router?
Een router is een router, het nadeel van Ziggo is, dat het moeilijk tot onmogelijk schijnt te zijn, om een Pi-Hole te gebruiken, dan moet je je Ziggo modem in bridge mode (laten) zetten en zelf een andere router ertussen plaatsen.
Heb dan wel een switch nodig, al had ik die bij de OC200 misschien ook nodig gehad bedenk ik me nu.
Dat maakt inderdaad geen verschil.
Is dat configureren een beetje goed te doen met een RPi? Kom met de RPi ook nog maar “net kijken”, dus t moet wel een beetje te doen 😉.
[Afbeelding]
Met OpenMediaVault heb je zo Docker zelf draaiend, daarna is het een kwestie van de juiste containers installeren. Hieronder een tweetal stukjes van mijn installatie commando's:
code:
1
2
3
4
5
6
7
docker network create -d macvlan \
    --subnet=192.168.2.0/24 \
    --gateway=192.168.2.254 \
    --ip-range 192.168.2.224/28 \
    --aux-address="raspberrypi4=192.168.2.231" \
    -o parent=eth0 \
    Whiskey

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
docker run -d \
  --name eap-controller4 \
  -e TZ=Europe/Amsterdam \
  -e ServerIP=192.168.2.234 \
  -p 29811/tcp \
  -p 27002/tcp \
  -p 29810/udp \
  -p 8088/tcp \
  -p 29813/tcp \
  -p 29812/tcp \
  -p 27001/udp \
  -p 8043/tcp \
  --net=Whiskey \
  --ip=192.168.2.234 \
  --restart unless-stopped \
  -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
  edofede/omada-eap-controller:master

IP-adressen en diverse namen naar smaak/wens aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
HFKHFK schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:25:
Ik heb een standaard situatie: nieuwbouwhuis, Ziggo aansluiting, lekker mainstream dus 😜. Wil graag de WiFi in huis maar vooral ook buitenshuis verbeteren. In ons nieuwe tuinhuis wil ik normaal kunnen internetten zonder geouwehoer. Er ligt daar in het tuinhuis een FTP-kabel vanaf de meterkast. Eveneens ligt er een FTP-kabel in de garage vanaf de meterkast.

De enige juiste oplossing, want daar gaat dit topic over : OC200 met bijv. drie EAP225, waarvan 1 outdoor. Iets duurder dan deco en iets complexer. Heb een aardige basiskennis vwb IT, maar met hardware controllers echt nul ervaring, dus wat ik daarmee in huis haal?
Hardware Controller valt wel mee : Het is gewoon een ARM based ding met wat Linux based meuk erop net als bij Ubiquiti :)

Maar in jouw geval zou ik dat ding wel gewoon aanschaffen, want als je er zelf niet makkelijk uitkomt dan lijkt het me niet handig om straks ook dat gedeelte zelf te moeten opbouwen en instellen!
Mesh is niet wat jij denkt : Dat is gewoon Roaming en dat bepaalt nog altijd je cliënt dus jij moet ervoor zorgen dat de omgeving goed is afgesteld voor al je cliënts ;)

Er is ook nog Fast Roaming gebaseerd op 802.11r/k/v protocollen, maar dat zou ik lekker uitgeschakeld laten, want het geeft vaker ellende dan dat het iets goeds doet!
HFKHFK schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:54:
En m’n Ziggo router rechtstreeks bruikbaar als de router? Heb dan wel een switch nodig, al had ik die bij de OC200 misschien ook nodig gehad bedenk ik me nu.
- Schakel de WiFi van de Ziggo Router uit voor de zekerheid.
- Meerdere switches erachter hangen mag geen probleem heten :)

Je bent al heel goed begonnen door voor meerdere accesspoints te kiezen, waarvan één outdoor model dus ga gewoon lekker daarmee verder! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HFKHFK
Dank voor de reacties! 👌🏻 Heb zojuist de EAP225’s besteld, waarvan 1 outdoor. Tevens de OC200 erbij, kan altijd later nog de RPi configureren om de OC200 overbodig te maken, maar gezien mijn nog opbouwende kennis met de RPi lijkt me dit nu een betere keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
HFKHFK schreef op maandag 20 juli 2020 @ 10:06:
Dank voor de reacties! 👌🏻 Heb zojuist de EAP225’s besteld, waarvan 1 outdoor. Tevens de OC200 erbij, kan altijd later nog de RPi configureren om de OC200 overbodig te maken, maar gezien mijn nog opbouwende kennis met de RPi lijkt me dit nu een betere keus.
Goed man! Veel plezier met het inrichten van je netwerk en het instellen van de OC200 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parpes
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 18:42

parpes

I know things

Heeft er iemand nog praktische tips over waar de EAP225-Outdoor buiten het beste geplaatst kan worden?
Stel dat ik de Outdoor tegen de gevel bevestig, is er dan groot verschil qua bereik of dit op begane grond niveau is of op het niveau van de 1e verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Aanvullend op @parpes en de richting van de antenne's? Ik ben daar ook mee aan het stoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355
@parpes @I-King

Ik weet niet hoe het met de TP-Link specifiek zit, maar over het algemeen wil je die antennes 90 graden van elkaar "knikken" dus zoiets vanaf de voorkant gezien :

V
|_
_|

Het zijn daarnaast ook nog eens richtantennes dus gebruik ze gewoon hoe het jou het beste uitkomt i.c.m. de 90 graden regel :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• job_h
Weet iemand misschien of @TP-Link nog actief is in dit topic? Ik heb nog geen reactie mogen ontvangen op mijn vorige bericht: job_h in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"

De nieuwste Omada Controller (4.1.5) gebruikt een MongoDB (3.4.20) versie van maart 2019. MongoDB 3.4 komt uit 2016, is sinds januari EOL en versie 3.4.20 bevat meerdere CVEs. Ik ben erg benieuwd of en wanneer TP-Link een MongoDB versie gaat gebruiken die wel up-to-date is, of ten minste nog security updates krijgt.

Edit:
Naast deze bump heb ik ook even een DM gestuurd, hopelijk zien ze hem :)

[ Voor 6% gewijzigd door job_h op 23-07-2020 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
@job_h https://www.tp-link.com/us/press/security-advisory/

Eerste gele knop

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 23-07-2020 13:06 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 14:50
@job_h Als het echt belangrijk is kun je het beste even bellen naar support: 030-603 87 35.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:25
Nah, dan wordt er een keurig ticket aangemaakt door de helpdesk die uitbesteed is etc etc - gewoon een security melding indienen via de wegen die daarvoor bedoeld zijn.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Gisteren de OC200 ook geupgrade naar de nieuwe SDN versie, ziet er netjes uit, alleen ging iets minder vlekkeloos dan gehoopt.
Backup teruggezet en kreeg de AP's wel te zien in de controller maar kon er niks mee omdat de FW te oude was voor SDN, op zich logisch, maar helaas niet mogelijk om vanuit SDN automatisch te updaten.
Uiteindelijk de losse FW file van de TP Link site moeten downloaden en via SDN per AP handmatig moeten uploaden.
Voor mij best te doen met 3 AP's maar stel je hebt ze bedrijfsmatig en 10-tallen hangen dan wordt het een lastig verhaal.

Ook mis ik in de Cloud App de settings mbt Fast Roaming endergelijke, zijn deze ergens verstopt of enkel via de webinterface op PC te benaderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
@Peule_P Ja, ik vond het proces ook erg handmatig, beetje vreemd voor een merk van dit kaliber.
Auto-update vanuit de AP's werkte ook niet, dus die stonden nog niet netjes op de server klaar. Of niet aangevinkt als auto-update, om te voorkomen dat ze niet meer compatible waren met de oude OC200 firmware oid. Maar vrij heftige update, zeker voor bezitters van oudere AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Peule_P schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:34:
Gisteren de OC200 ook geupgrade naar de nieuwe SDN versie, ziet er netjes uit, alleen ging iets minder vlekkeloos dan gehoopt.
Backup teruggezet en kreeg de AP's wel te zien in de controller maar kon er niks mee omdat de FW te oude was voor SDN, op zich logisch, maar helaas niet mogelijk om vanuit SDN automatisch te updaten.
Uiteindelijk de losse FW file van de TP Link site moeten downloaden en via SDN per AP handmatig moeten uploaden.
Voor mij best te doen met 3 AP's maar stel je hebt ze bedrijfsmatig en 10-tallen hangen dan wordt het een lastig verhaal.

Ook mis ik in de Cloud App de settings mbt Fast Roaming endergelijke, zijn deze ergens verstopt of enkel via de webinterface op PC te benaderen?
Ik heb de AP's gewoon via de OC200 vanuit de SDN-software kunnen updaten. Weet alleen niet meer precies hoe 😅.

Fast roaming etc is inderdaad niet in te stellen via de app. Ik heb het tenminste nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Edje040 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:58:
[...]

Ik heb de AP's gewoon via de OC200 vanuit de SDN-software kunnen updaten. Weet alleen niet meer precies hoe 😅.

Fast roaming etc is inderdaad niet in te stellen via de app. Ik heb het tenminste nog niet kunnen vinden.
Bij de 'oude' Omada software was dit wel gewoon, heb bij de SDN software ook even moeten zoeken hoe het gastenportaal in te stellen was bij een 'guest' SSID.
Dit had ik reeds gedaan en was dan ook verdwenen met SDN, dus ik had gewoon een vrij toegankelijk SSID zonder inlogportaal in een keer....

Vind dat TP Link hier wel wat steekjes laat vallen en ook dit met een backup meegenomen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Peule_P schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Bij de 'oude' Omada software was dit wel gewoon, heb bij de SDN software ook even moeten zoeken hoe het gastenportaal in te stellen was bij een 'guest' SSID.
Dit had ik reeds gedaan en was dan ook verdwenen met SDN, dus ik had gewoon een vrij toegankelijk SSID zonder inlogportaal in een keer....

Vind dat TP Link hier wel wat steekjes laat vallen en ook dit met een backup meegenomen moet worden.
Er zijn inderdaad wel wat zaken die beter kunnen.

Zelf dacht ik om eens te kijken naar de nieuwe EAP's. Maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op:

https://m.routershop.nl/t...l&utm_campaign=pricewatch

🤪😱

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Tja, nieuwe techniek he, als early adopter moet je meestal wel diep in de buidel tasten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Peule_P schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 19:57:
Tja, nieuwe techniek he, als early adopter moet je meestal wel diep in de buidel tasten ;)
Dan ga ik deze keer maar eens geen onderdeel van die groep zijn ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

job_h schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:29:
Weet iemand misschien of @TP-Link nog actief is in dit topic? Ik heb nog geen reactie mogen ontvangen op mijn vorige bericht: job_h in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"

De nieuwste Omada Controller (4.1.5) gebruikt een MongoDB (3.4.20) versie van maart 2019. MongoDB 3.4 komt uit 2016, is sinds januari EOL en versie 3.4.20 bevat meerdere CVEs. Ik ben erg benieuwd of en wanneer TP-Link een MongoDB versie gaat gebruiken die wel up-to-date is, of ten minste nog security updates krijgt.

Edit:
Naast deze bump heb ik ook even een DM gestuurd, hopelijk zien ze hem :)
Ik heb je vraag gechecked met een product engineer. De reden om een oudere versie te gebruiken is in verband met bewezen stabiliteit, de huidige versie vormt momenteel geen veiligheidsrisico en in een toekomstige update upgraden we naar een nieuwere versie, ook hier zal dat dus niet de nieuwste versie zijn in verband met stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job_h
TP-Link schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:59:
[...]

Ik heb je vraag gechecked met een product engineer. De reden om een oudere versie te gebruiken is in verband met bewezen stabiliteit, de huidige versie vormt momenteel geen veiligheidsrisico en in een toekomstige update upgraden we naar een nieuwere versie, ook hier zal dat dus niet de nieuwste versie zijn in verband met stabiliteit.
@TP-Link
Bedankt voor het antwoord!

Vervolgvraag:
Als ik het goed begrijp geeft de product engineer aan dat hij bekeken heeft welke CVEs (Common Vulnerabilities and Exposures) bekend zijn voor de gebruikte MongoDB versie, deze beoordeeld heeft en geconcludeerd heeft dat deze beveilgingslekken in MongoDB 3.4.20 niet relevant zijn voor de veiligheid van de Omada Controller?

Bijvoorbeeld deze drie CVEs (van https://www.mongodb.com/alerts):
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-38984
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-40563
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-42233

Als je deze specifiekere vraag nog door kan spelen heb ik weer voldoende informatie. Als het antwoord "ja" is, dan weten we in ieder geval dat die afweging gemaakt is.

Opmerking:
Ik verwacht dat de product engineer bedoelt dat hij gaat overstappen naar 3.6. Op zich prima, maar dan moet de ontwikkelaar uiteindelijk dubbel werk doen, want dan lopen we we al over 9 maanden tegen hetzelfde probleem aan. MongoDB ondersteund momenteel deze versies:
MongoDB 3.6 tot April 2021.
MongoDB 4.0 tot January 2022.
MongoDB 4.2 support heeft nog geen einddatum.
MongoDB 4.4 zit in de Release Candidate fase.

Ik begrijp dat stabiliteit belangrijk is, ik pak ook niet altijd de nieuwste versie van een software pakket, maar zelfs 4.2 is al een jaar oud. De 4.x versies zijn ondertussen wel stabiel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

@job_h Ik heb je vraag doorgezet. Zodra ik antwoord heb laat ik het weten.
Edje040 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 18:02:
[...]

Er zijn inderdaad wel wat zaken die beter kunnen.

Zelf dacht ik om eens te kijken naar de nieuwe EAP's. Maar dit slaat natuurlijk helemaal nergens op:

https://m.routershop.nl/t...l&utm_campaign=pricewatch

🤪😱
Deze prijs is een placeholder, de daadwerkelijke prijs zal zeker lager uitvallen maar is momenteel nog niet bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
@TP-Link misschien is het een idee om ook op eerdere berichten te reageren waarin jullie hulp wordt gevraagd?
plofkip in "[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Gisterenvond heb ik de raspberry pi met daarop controller 3.2.10 omgeruild voor een intel NUC met Ubuntu en controller 4.1.5 in een docker container.
Inrichten van de NUC en installeren van docker en container met Omada (mbentley) ging soepeltjes, omzetten van de AP's naar de nieuwe controller verliep wat raar:
In eerste instantie leek het adopteren van de AP's en omzetten naar nieuwe FW niet te werken en dus besloot ik ze maar handmatig om te zetten (3 AP's, da's te doen); Maar terwijl ik met 1ste AP bezig was werd ik ineens uit diens interface gegooid en bleek even later dat alle drie de AP's toch automagisch waren opgenomen door Omada en de nieuwe FW hebben gekregen. Te vroeg gejuicht, moest toch nog handmatig per AP de FW updaten vandaag :(

De nieuwe interface in 4.1.5 ziet er wat mij betreft iig goed uit en ik zag dat de Omada app op mijn telefoon ook is omgeschakeld naar een nieuwe layout!

[ Voor 4% gewijzigd door Tacoos op 30-07-2020 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
Ook op de nieuwe SDN software al 2x online/offline melding gehad... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Tacoos schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:00:
[...]
Te vroeg gejuicht, moest toch nog handmatig per AP de FW updaten vandaag :(
Waar heb jij die nieuwste FW vandaan gehaald :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos

Tacoos

i am i

Freee!! schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:30:
[...]

Waar heb jij die nieuwste FW vandaan gehaald :?
Gewoon bij TP-Link. Hoezo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Omdat ik even wat moeite had het te vinden, in het verleden werd het automatisch opgehaald. Is ondertussen gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

@plofkip Ik durf niet te zeggen wat daar fout gaat, ik heb je vraag doorgezet en hoop je snel van een antwoord te kunnen voorzien.
job_h schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 14:04:
[...]

@TP-Link
Bedankt voor het antwoord!

Vervolgvraag:
Als ik het goed begrijp geeft de product engineer aan dat hij bekeken heeft welke CVEs (Common Vulnerabilities and Exposures) bekend zijn voor de gebruikte MongoDB versie, deze beoordeeld heeft en geconcludeerd heeft dat deze beveilgingslekken in MongoDB 3.4.20 niet relevant zijn voor de veiligheid van de Omada Controller?

Bijvoorbeeld deze drie CVEs (van https://www.mongodb.com/alerts):
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-38984
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-40563
https://jira.mongodb.org/browse/SERVER-42233

Als je deze specifiekere vraag nog door kan spelen heb ik weer voldoende informatie. Als het antwoord "ja" is, dan weten we in ieder geval dat die afweging gemaakt is.

Opmerking:
Ik verwacht dat de product engineer bedoelt dat hij gaat overstappen naar 3.6. Op zich prima, maar dan moet de ontwikkelaar uiteindelijk dubbel werk doen, want dan lopen we we al over 9 maanden tegen hetzelfde probleem aan. MongoDB ondersteund momenteel deze versies:
MongoDB 3.6 tot April 2021.
MongoDB 4.0 tot January 2022.
MongoDB 4.2 support heeft nog geen einddatum.
MongoDB 4.4 zit in de Release Candidate fase.

Ik begrijp dat stabiliteit belangrijk is, ik pak ook niet altijd de nieuwste versie van een software pakket, maar zelfs 4.2 is al een jaar oud. De 4.x versies zijn ondertussen wel stabiel :)
Het is een bewuste keuze en volgens de engineer zijn er geen veiligheidsrisico's voor de controller. Ze gaven ook aan dat bijvoorbeeld de meest recente versie van de unifi controller (5.13.32) zelfs op een oudere versie draait (V3.4.15)

Het is overigens ook mogelijk om wanneer je de Omada controller software op een Linux systeem installeerd handmatig de MongoDB versie te upgraden naar 3.6. Dit is met de OC200 helaas niet mogelijk aangezien de database hier in het firmwarebestand verwerkt zit en er geen mogelijkheid is om hier andere dingen handmatig bij te installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Edje040 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Bekend probleem. Het is geen uitval van de OC200 (kijk maar in het log) maar een manco aan de kant van TP-Link. Ik had de hoop dat het met de nieuwe SDN-software opgelost zou zijn maar ik kreeg gisteren al weer een melding. Het is eerder ook bevestigd dat het aan TP-Link ligt.

Bericht van 15 juni:

@SledgehammerNL @VinceD @Peule_P @RobbyTown @killroy73 De nieuwste update lost het probleem nog niet op helaas, volgens onze R&D afdeling zit het probleem aan de kant van de de cloud server en wordt er gewerkt aan een oplossing. De kans is dus ook groot dat er geen update van de OC200 nodig is om het probleem op te lossen en dat het probleem verdwijnt zodra de server is voorzien van een update.

@TP-Link Misschien eens tijd voor een oplossing??!!
Bericht verwijderd. Volgens sommigen te overdreven dus hou ik het voortaan voor mezelf.

[ Voor 17% gewijzigd door Edje040 op 06-08-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Toch blijft het raar. Waarom heeft de een er meer last van dan de ander en is het bij mij wel aanzienlijk minder geworden?

Sinds ik de oc200 heb geupgrade naar de sdn heb ik slechts totaal 2x een melding gehad (de afgelopen 21 dagen) veel minder dan de oude firmware maar al staat er dat volgens tp link los van.

Voor de sdn had ik er ook al minder last van dan weken ervoor toen ik het had gekocht.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
RobbyTown schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:15:
Toch blijft het raar. Waarom heeft de een er meer last van dan de ander en is het bij mij wel aanzienlijk minder geworden?

Sinds ik de oc200 heb geupgrade naar de sdn heb ik slechts totaal 2x een melding gehad (de afgelopen 21 dagen) veel minder dan de oude firmware maar al staat er dat volgens tp link los van.

Voor de sdn had ik er ook al minder last van dan weken ervoor toen ik het had gekocht.
Ook ik heb de nieuwe SDN-software draaien. De eerste weken ging dat goed. De laatste 5 dagen weer meldingen. Ik zou dus nog niet te vroeg juichen ;-).
Overigens heb ik sinds de installatie van de nieuwe software niets aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:15
Ik heb het nog niet zo lang draaien, maar kan mij alleen maar heugen dat ik een OC200 melding op de telefoon heb gekregen op het moment dat ik daadwerkelijk bezig was met het netwerk / aansluiten EAP's. Niet zomaar tussendoor en zeker niet 4x op een nacht.

LOETKE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
Edje040 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

@TP-Link vannacht weer 4 (!) meldingen dat de controller offline is. In het log niets te zien. Het probleem is dus nog steeds niet opgelost. Mijn conclusie: @TP-Link neem haar klanten niet serieus. Als ik de komende dagen nog meer meldingen ga krijgen donder ik alles de deur uit en zal ik mijn kring van bekenden (ook zakelijke) zeker AFraden om wat dan ook van de Omada-serie aan te schaffen.
Wat overdreven trouwens. Het is inderdaad vreselijk dat je af en toe een melding krijgt, echt vreselijk.
Vind je nou zelf ook niet dat je je een beetje aanstelt? :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Inderdaad wel wat overdreven reactie. Hier gelukkig geen meldingen en draait alles als een zonnetje. Ik ben wel benieuwd waarom je die meldingen als zo .... dramatisch, heftig .... ervaart. Het werkt toch uiteindelijke allemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:33

itsalwaysme

Graast voor DB

Edje040 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:51:
[...]

@TP-Link vannacht weer 4 (!) meldingen dat de controller offline is. In het log niets te zien. Het probleem is dus nog steeds niet opgelost. Mijn conclusie: @TP-Link neem haar klanten niet serieus. Als ik de komende dagen nog meer meldingen ga krijgen donder ik alles de deur uit en zal ik mijn kring van bekenden (ook zakelijke) zeker AFraden om wat dan ook van de Omada-serie aan te schaffen.
Mijn ervaring is dat het 95% van de tijd een issue is aan de internet verbinding.
Ik heb de Omada's op 2 locaties hangen met 1 controller. En als ik de meldingen krijg dan is het altijd een internet issue. Natuurlijk zou het kunnen dat de TP-link server een keer niet bereikbaar is. Maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

Conclusie: Kijk een goed.

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peule_P
Hier ook al 10tallen meldingen gehad dat de controller offline is, in praktijk werkt internet nog in 95% van de gevallen.
Ligt dus echt aan de TP Link kant en de Cloud service, dit heeft TP Link ook al zelf gezegd een aantal posts geleden als ik me niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edje040
Ik heb mijn post maar verwijderd. Sommigen vonden mijn reactie overdreven. Prima, hou ik het voortaan voor mezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supahstar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-09-2020
@TP-Link Ik heb 3 Omada EAP245 V1 AP's gekocht voor een 300 - 350 euro een jaar of twee geleden.
Nu kan ik deze dus niet managen met de nieuwe SDN op mijn OC200.

Ik vind dit toch wel zeer vervelend. Komt er en zo ja wanneer een nieuwe firmware zodat ik deze op kan nemen in mijn OC200 met de laatste versie?

Hebben jullie regelingen wat betreft inruil / bijbetaling oid?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TP-Link

TP-Link

Bedrijfsaccount TP-Link

@plofkip Klopt het dat je de Omada software op een Raspberry Pi draait? Zo ja, wat zijn de specificaties? De Omada software heeft namelijk minimaal 6GB ram nodig, bij minder geheugen kan je vreemde problemen tegenkomen.

@Edje040 Er wordt aan het OC200 offline meldingen probleem gewerkt. De meldingen zijn vervelend, echter is het netwerk niet daadwerkelijk uit de lucht wanneer je een melding krijgt, het probleem zit in de verbinding tussen de OC200 en de cloud server.

@supahstar De nieuwste firmware voor de OC200 is enkel geschikt voor de modellen en versienummers die in de notities van de update staan vermeld. Helaas zit daar de EAP245 V1 niet bij. Ik heb navraag gedaan of deze in een toekomstige update wel mee zal worden meegenomen en zal dit laten weten zodra ik een antwoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10-2024
Hoi allemaal,

Ik ben benieuw naar jullie mening/suggesties.

Ik ga verhuizen en heb deze gelegenheid aangepakt om mijn netwerk te vernieuwen, het gaat hier om een prosumer/soho oplossing.

Ik heb vier maal een EAP245v3 gekocht (FW upgrade uitgevoerd naar 2.20.0) en ik heb de Omada controller v4.1.5 draaien onder OpenJDKv8 op een RPiv4 8G met Ubuntu 20 LTS.

Ubuntu komt "standaard" met OpenJDKv11, die is echter niet compatibel met Omada. Ik kon overigens na handmatige installatie van openjava en mongo gewoon de .deb uitvoeren. Het is de bedoeling dat de Pi ook ingezet wordt voor domoticz met sonoff (nu heb ik native kaku).

Ik heb momenteel geen managed (tp-link) switch, maar ik ben ook niet bang om ergens OpenWRT in te flashen. Ik heb zelfs nog een Linksys WRT54GS staan die o.a. DHCP doet. Alles via Omada is natuurlijk "slick" maar als bv bestaande vlan tagging "overgenomen" kan worden door tpink/omada dan voldoet dat natuurljk ook.

Ergens in deze draad las ik over het toewijzen van subnets en een ACL op het gastnetwerk? Kan iemand dat verduidelijken?

Wat is bv de maximale lengte van de utp kabels om nog poe te kunnen voeden bijvoorbeeld? Ik kan zeer waarschijnlijk niet alle APs op één en dezelfde PoE switch aansluiten door de layout van huis/bijgebouw en schuren.

Op wat voor manier zouden jullie mij adviseren om mijn netwerk(en) te scheiden van o.a. het Gast netwerk. OOTB kom ik nl. met mijn gastnetwerk op mijn "interne" LAN. Wat is wijsheid om mee te beginnen?

Alvast bedankt.

[edit]
Howto instellen van Guest Wifi op TP-Link Community forum.
Daarnaast ook uitgeplozen hoe de ACLs mij kunnen helpen bij afschermen van (additionele) interne resources.
  • Afschermen http poort op internet gateway
  • Afschermen ipp poort op rPi die ook als omada controller fungeert
  • Afschermen http poort op rPi van de omada admin portal
  • etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Revo op 10-08-2020 10:41 . Reden: resultaten na weekendje stoeien ]

Hi I'm a signature virus, copy and paste me into your .sig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
TP-Link schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:18:
@plofkip Klopt het dat je de Omada software op een Raspberry Pi draait? Zo ja, wat zijn de specificaties? De Omada software heeft namelijk minimaal 6GB ram nodig, bij minder geheugen kan je vreemde problemen tegenkomen.
Hahahaha you've got to be kidding me... 6GB voor een simpele wifi controller?! 😂😂😂

Ja ik gebruik een rpi, maar wat je nu aangeeft heeft niks, 0, nada te maken met de BUGS die ik gemeld heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
  • Laatst online: 17-09 12:56
Simpele vraag misschien. Ik draai de Omada software nu op een windows 10 pc. Deze gaat vervangen worden voor een pc met Windows server software.
Hierop komt uiteraard ook de omada software. Maar hoe kan ik het het beste aanpakken? backup maken en restoren? of moet ik eerst mijn eap's disconnecten en later in de nieuwe omgeving weer adopten?

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

anconakip schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:04:
Simpele vraag misschien. Ik draai de Omada software nu op een windows 10 pc. Deze gaat vervangen worden voor een pc met Windows server software.
Hierop komt uiteraard ook de omada software. Maar hoe kan ik het het beste aanpakken? backup maken en restoren? of moet ik eerst mijn eap's disconnecten en later in de nieuwe omgeving weer adopten?
Backup maken en restoren werkt*), de migratie-optie schijnt nog iets eenvoudiger te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

*) Ik heb de software in een Docker container draaien, doe geregeld een upgrade van de image.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Ik merk op dat er heel veel foutmelding zijn in de categorie "WPA Authentication Timeout/Failure". Is daar iets wat ik zelf aan kan doen? Kan ik op de een of andere manier terug zien welk apparaat hier voor zorgt?

[ Voor 21% gewijzigd door anconakip op 11-08-2020 15:22 ]

The Force is like Duck-tape, it has a light side, a dark side and it holds the universe together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
Helaas. Als ik migreer dan blijven de eap's connected op de oude pc. Op de nieuwe server staan ze als disconnected. Hoe krijg ik ze hier geconnect?
Het lijkt wel; of de Windows server pc niets ontvangt van de eap's. Hij ziet ze niet automatisch verschijnen. Moet het ip van de nieuwe server soms hetzelfde zijn als de oude?
Freee!! schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Backup maken en restoren werkt*), de migratie-optie schijnt nog iets eenvoudiger te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

*) Ik heb de software in een Docker container draaien, doe geregeld een upgrade van de image.

[ Voor 14% gewijzigd door anconakip op 12-08-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
anconakip schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:12:
Helaas. Als ik migreer dan blijven de eap's connected op de oude pc. Op de nieuwe server staan ze als disconnected. Hoe krijg ik ze hier geconnect?
Het lijkt wel; of de Windows server pc niets ontvangt van de eap's. Hij ziet ze niet automatisch verschijnen. Moet het ip van de nieuwe server soms hetzelfde zijn als de oude?

[...]
Je kunt ze toch ontkoppelen op je huidige server?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anconakip
plofkip schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:51:
[...]

Je kunt ze toch ontkoppelen op je huidige server?
ja klopt. Maar hij ziet niets op de nieuwe server.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 22:49
Het huis van mijn zusje wordt momenteel grondig verbouwd. Ik ga haar helpen met een goed dekkend WiFi (binnen en buiten) en op verschillende strategische punten zijn netwerkaansluitingen aangelegd.

Zelf heb ik alles van ruckus (r310), super tevreden over maar ver boven budget.

Ik kwam uit op de budget vriendelijke EAP245 v3 modellen, EAP245 outdoor, de OC200 Controller en een TP-link managed PoE switch. Volgens mij mooie setup, maar:

- in de specs lees ik niet duidelijk terug of de DFS kanalen (5GHz boven 52) worden ondersteund. Het lijkt erop dat je de kanalen in de AP wel kan selecteren, echter dat de kanalen vanuit het AP niet worden uitgezonden. Kan iemand dat wellicht testen / bevestigen?
- hoe vaak komen de meldingen precies voor tussen wegvallende verbinding van OC200 en tp-link cloud? Als ik de app op mijn tel heb staan, wil ik niet constant meldingen terwijl er niets aan de hand blijkt te zijn.
- puntje van zorg.. ik lees dat mensen met een v1 van nog geen 2 jaar oud nu al geen firmware ondersteuning meer krijgen. Dat kan toch niet waar zijn? Ik neem aan dat een oudere firmware nog wel security fixes krijgt?

Dank voor jullie reacties alvast!
Pagina: 1 ... 10 ... 62 Laatste