IGMP zorgt voor haperend beeld bij IPTV

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zagosch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-09 11:32
Een vraag aan de netwerk tweakers:

Ik heb thuis twee IPTV ontvangers en een XS4ALL glas verbinding.

Mijn netwerk inrichting ziet er als het volgt uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Modem (Fritzbox 5490 XS4all glas)
    --> IPTV Ontvanger1
    --> Switch1 (TPlink SG108E V1) 
         --> Apparatuur (AP, XBOX, TV etc.)
         --> Switch2 (TPlink SG108E V2)
               --> Apparatuur (PC, Synology)
               --> Switch3 (TPlink SG108PE V2)
                        -->IPTV Ontvanger2
                        -->Apparatuur (AP's en CV)

Thuis heb ik last van haperende beelden op mijn IPTV als IGMP snooping aan staat. Als ik IGMP op alle drie de switches uitzet, dan werkt het wel, echter krijg ik dan wel een mooie multicast/broadcast over al mijn netwerk devices. Op het moment dat ik IGMP aanzet op switch 1 dan begint het feest al, haperende beelden en geluid. Het maakt dan niet uit of ik op switch 2 en 3 IGMP aan of uit zet, het heeft geen effect.

Dit geld overigens alleen voor IPTVontvanger2, IPTVontvanger1 heeft geen last aangezien deze rechtstreeks op de fritzbox zit.

Ik heb door bovenstaande het vermoeden dat het door switch 1 komt, echter volgens de datasheet ondersteund deze wel IGMP snooping V1,V2 en V3 (niet dat je veel instellingen hebt):

Afbeeldingslocatie: https://www.tp-link.com/res/upfile/faq/20160426074742.jpg

Helaas ben ik gebonden aan de huidige switch1 > switch2 > switch3 schakeling door inrichting van het huis.

Ik heb de IPTV ook al rechtstreeks kunnen aansluiten op switch2 (door een kabel door het huis te leggen), echter het probleem blijft als IGMP aan blijft staan. Naar switch 1 lukt niet ivm een te kort aan kabel.

Hopelijk kunnen jullie mij wegwijs maken hoe dit kan ontstaan zodat ik dit kan tackelen.

Beste antwoord (via Zagosch op 30-11-2018 09:21)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:25:
De oude TP-Link staat er om bekend slecht met IGMP om te kunnen gaan, helaas. Heb er zelf ook last van.

Ik probeer hier nog even een bron van te vinden, maar er is wel veel op KPN fora te vinden hierover.
Dit kan ik bevestigen. Ik heb inmiddels geen KPN meer maar toen was het ook een gedoe om met een V1 switch op de route IGMP snooping aan te hebben (met T-Mobile nu het zelfde verhaal overigens). Heb mijn switches vervangen door V2 exemplaren en geen gedoe meer.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Alle reacties

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

De oude TP-Link staat er om bekend slecht met IGMP om te kunnen gaan, helaas. Heb er zelf ook last van.

Ik probeer hier nog even een bron van te vinden, maar er is wel veel op KPN fora te vinden hierover.

[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 29-11-2018 08:27 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Zagosch

Dan heb je het over de TPlink SG108E V1 die ik als eerste in de keten heb staan, of bedoel je alle TP link switches die ik heb?

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

r.vd.essenburg schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:32:
[...]

Dan heb je het over de TPlink SG108E V1 die ik als eerste in de keten heb staan, of bedoel je alle TP link switches die ik heb?
Nee, specifiek de v1. Zelf gebruik ik een aantal Netgears GS105E en daar werkte het wel goed toen ik daarmee bezig was. Nu heb ik de tuners gewoon direct op de Experiabox. Maar ik ben eigenlijk nog steeds benieuwd of IGMP nu wel werkt want ik zag dat er inmiddels een v3 is van die TP-Link.

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:49
Er is inmiddels ook een V4 van de SG108E, gebruik zelf IGMP snooping niet aangezien IPTV bij mij over een apart VLAN loopt (T-Mobile Glas). Verder zijn het in mijn optiek prima switches!

http://specs.tweak.to/18230

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Dit kan ik bevestigen. Ik heb inmiddels geen KPN meer maar toen was het ook een gedoe om met een V1 switch op de route IGMP snooping aan te hebben (met T-Mobile nu het zelfde verhaal overigens). Heb mijn switches vervangen door V2 exemplaren en geen gedoe meer.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Zagosch
Duidelijk verhaal allemaal, V1 moet eruit dus.

Kan ik direct de overstap naar een 16 poorts maken. TL-SG1016DE

Of is netgear ook nog een goede optie om naar te kijken?

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55
Sinds een jaar ben ik ook overgestapt op glasvezel (eerst KPN, nu XS4ALL maar dat is ook KPN..). Direct Netgear switches aangeschaft omdat ik meerdere berichten (o.a. op GoT) tegenkwam waarin de TL-Link switches i.c.m. IGMP nog weleens voor problemen zorgde. Nu in gebruik:
  • GS116E
  • GS108Ev3
  • GS105E
Tot nu toe totaal geen problemen gehad met WiFi en/of decoders.

• Zagosch
Nou zojuist even bij de MediaMarkt geweest en een Netgear GS108Ev3 opgehaald. Als dit alles oplost dan in de loop van de tijd alle switches maar even vervangen.

Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zagosch
Het vervangen van de SG108E v1 switch was de oplossing. De netgear GS108Ev3 doet prima zijn werk met IGMP. De andere switches zorgen ook niet voor problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

r.vd.essenburg schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 09:20:
Het vervangen van de SG108E v1 switch was de oplossing. De netgear GS108Ev3 doet prima zijn werk met IGMP. De andere switches zorgen ook niet voor problemen.
Bedankt voor de feedback. Het stimuleert me misschien om zelf ook eens de V1's de deur uit te doen.

Pagina: 1