Nieuw aan te leggen thuis(kantoor) netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08-2024
Over 2 maanden ga ik verhuizen naar mijn nieuwbouwhuis. Erg leuk, maar ook erg spannend, vooral omdat zowel mijn vriendin als ik 5 dagen per week thuiswerken en veel in video calls zitten en het internet dus op tijd en goed geregeld moet zijn. Daarnaast vinden de twee jongens die hier rondlopen het erg fijn als Netflix, YouTube en Disney+ zonder haperingen werken en de PlayStation lekker snel zijn updates binnen haalt.

Ik zoek een?
Volledige oplossing voor zowel bedraad internet als wifi. Waarbij op de kantoortjes gebruik gemaakt wordt van bedraad internet en het gehele huis goed wifi bereik heeft.

Wat is je budget?
Omdat ik een deel van de kosten zakelijk kan verantwoorden, denk ik aan maximaal €750 excl. BTW.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Een voorkeur voor een merk heb ik niet. Zelf heb ik gekeken naar de TP-link oplossingen. Het kunnen configureren via de cloud en de systemen die je op een wandcontactdoos kan aansluiten vind ik erg mooi.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wat is de situatie in huis:
  • Er komt een glasvezel aansluiting van KPN voor internet en televisie
  • We zijn met z'n 4-en en willen onafhankelijk van elkaar goed en stabiel internet
  • Door de bouwer van het huis worden er al netwerkkabels getrokken naar de kantoortjes, de woonkamer en de gamekamer voor de jongens (in totaal zijn er 7 netwerkaansluitingen die mooi uit de muur komen)
  • Het huis heeft een oppervlakte van 200m2 en is ongeveer 850m3
  • Ik wil geen lelijke access points aan het plafond hangen :+
Waar heb ik zelf al naar gekeken

Ik vind de TP-Link wall oplossingen erg mooi. Helaas kom ik er achter dat de EAP235-wall (zoals onderstaand) geen ondersteuning heeft voor seamless roaming en eigenlijk echt bedoeld is voor hotelkamers. Zijn broertje (EAP225-wall) heeft geen gigabit lan verbinding, wat (denk ik) niet genoeg is voor 8K televisie doorvoer. Wel zijn het mooie apparaatjes, die werken met PoE. Met deze oplossing zou ik alle netwerkaansluitingen kunnen voorzien van een wall access point waardoor een dekkend wifi netwerk zou moeten ontstaan.

Om het netwerk te managen moet er dan een Omada Cloud Controller in het netwerk hangen (ik wil geen server hebben staan waar ik dit op moet hosten) en omdat de access points allemaal werken op PoE heb ik een switch nodig met genoeg PoE capaciteit.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2210MP€ 134,-€ 134,-
1Access pointsTP-Link EAP225-Wall€ 53,25€ 53,25
1Access pointsTP-Link EAP235-Wall€ 66,53€ 66,53
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 59,95€ 59,95

Zien jullie alternatieven of betere oplossingen? Welke producten zouden jullie aanraden?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:19
Wordt er Cat 7 of Cat 7a kabel gelegd? Dan zou ik een 10Gb vast netwerk aanleggen, met bv. een Netgear XS508M switch en een aantal Wifi-6 capabele accesspoints, afhankelijk van de hoeveelheid verdiepingen zijn twee of drie ideaal, ik zou met twee beginnen - bijvoorbeeld de ASUS RP-AX56

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
martyw schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:53:
Wordt er Cat 7 of Cat 7a kabel gelegd? Dan zou ik een 10Gb vast netwerk aanleggen, met bv. een Netgear XS508M switch en een aantal Wifi-6 capabele accesspoints, afhankelijk van de hoeveelheid verdiepingen zijn twee of drie ideaal, ik zou met twee beginnen - bijvoorbeeld de ASUS RP-AX56
Vanaf cat6 is er al 10gbit/s mogelijk. Hoger is dus helemaal nutteloos.

De vraag is dus eerder wordt er cat5e of cat6 of hoger gelegd? Als je hoger dan 6 hebt dan betaal je daar veel geld voor terwijl je er geen winst uit haalt.

Naast dat zou ik nu nog alles op 1gbit/s houden. Dat is nu goed betaalbaar en over een x aantal jaren kun je alles redelijk goedkoop vervangen voor 10gbit/s.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
DutchKel schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:51:
Vanaf cat6 is er al 10gbit/s mogelijk. Hoger is dus helemaal nutteloos.
Cat 7 is idd niet nodig, vanaf Cat 6a werkt het ook op 10 Gb.
Afbeeldingslocatie: https://network-telecom.com/wp-content/uploads/Cat6-vs-Cat6a-vs-Cat7.png
Mijn reactie had moeten beginnen met
Wordt er Cat 6a, Cat 7 of Cat 7a kabel gelegd?
:o

[ Voor 26% gewijzigd door martyw op 29-04-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
Moest even navraag doen, maar het is Cat 6a! Dus er kan 10Gbps over de lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:24
martyw schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:00:
[...]

Cat 7 is idd niet nodig, vanaf Cat 6a werkt het ook op 10 Gb.
[Afbeelding]
Mijn reactie had moeten beginnen met

[...]

:o
Je lijst is niet helemaal compleet cat6 kan ook prima 10gbit/s doen. Alleen is de maximale afstand dan geen 100m meer maar 55 meter. Al zul je die afstand in huis wellicht nooit halen.
Een cat 6 kabel is een netwerkkabel die geschikt voor een netwerksnelheid van 10 gigabit per seconde (Gb/s). Deze categorie netwerkkabel wordt veel gebruikt in situaties waar een hoge verbindingssnelheid nodig is. Denk hierbij aan een backboneverbinding tussen twee switches waar computers op aangesloten zijn die met 1Gb/s kunnen communiceren. Op deze manier kunnen meerdere computers op hetzelfde netwerk met een snelheid van 1Gb/s met elkaar communiceren. Naast cat 6 is er ook cat 6a kabel verkrijgbaar. Een cat 6 kabel kan data met een snelheid van 10 Gb/s over 55 meter transporteren. Cat 6a kan dit over een afstand van 100 meter.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-05 21:33
goblom schreef op donderdag 29 april 2021 @ 12:57:
Ik vind de TP-Link wall oplossingen erg mooi. Helaas kom ik er achter dat de EAP235-wall (zoals onderstaand) geen ondersteuning heeft voor seamless roaming en eigenlijk echt bedoeld is voor hotelkamers. Zijn broertje (EAP225-wall) heeft geen gigabit lan verbinding, wat (denk ik) niet genoeg is voor 8K televisie doorvoer. Wel zijn het mooie apparaatjes, die werken met PoE. Met deze oplossing zou ik alle netwerkaansluitingen kunnen voorzien van een wall access point waardoor een dekkend wifi netwerk zou moeten ontstaan.
Hoeveel LAN poorten heb je nodig? De EAP320-wall heeft 1x gigabit downstream.

[edit]
En er mist zo te zien nog een router in je lijst.

[ Voor 3% gewijzigd door croxz op 29-04-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
goblom schreef op donderdag 29 april 2021 @ 20:04:
Moest even navraag doen, maar het is Cat 6a! Dus er kan 10Gbps over de lijn.
Dan is het inderdaad de vraag of je van plan bent bijvoorbeeld een high end NAS met een 10Gbps poort in je netwerk te hangen, of een higher end PC met een 10 Gbps poort - op duurdere moederborden zitten deze al. Wel zou ik in ieder geval accesspoints met Wifi-6 nemen, de laatste telefoons zoals de Galaxy S20/21 etc. beschikken daarover.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 29-04-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
croxz schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:43:
[...]

Hoeveel LAN poorten heb je nodig? De EAP320-wall heeft 1x gigabit downstream.

[edit]
En er mist zo te zien nog een router in je lijst.
Dank voor het meedenken. Op sommige plaatsen heb ik 2 LAN poorten nodig. Het grote probleem met de eap23x versie, is dat deze geen seamless roaming hebben. Ze zijn echt meer bedoeld voor hotelkamers. Erg jammer, want dit zijn wel mooie dingen.

Gaat de standaard KPN router niet volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
martyw schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:46:
[...]

Dan is het inderdaad de vraag of je van plan bent bijvoorbeeld een high end NAS met een 10Gbps poort in je netwerk te hangen, of een higher end PC met een 10 Gbps poort - op duurdere moederborden zitten deze al. Wel zou ik in ieder geval accesspoints met Wifi-6 nemen, de laatste telefoons zoals de Galaxy S20/21 etc. beschikken daarover.
Er komt geen high end NAS in het netwerk te hangen, De Wifi-6 is natuurlijk wel heel goed om mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
DutchKel schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:32:
[...]

Je lijst is niet helemaal compleet cat6 kan ook prima 10gbit/s doen. Alleen is de maximale afstand dan geen 100m meer maar 55 meter. Al zul je die afstand in huis wellicht nooit halen.

[...]
Die 55 meter ga ik niet halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
goblom schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:33:
[...]

Er komt geen high end NAS in het netwerk te hangen, De Wifi-6 is natuurlijk wel heel goed om mee te nemen.
Of een stevige Game PC? Die beschikken vaak al over een 2,5 Gbps netwerk aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
goblom schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 07:31:
Het grote probleem met de eap23x versie, is dat deze geen seamless roaming hebben. Ze zijn echt meer bedoeld voor hotelkamers. Erg jammer, want dit zijn wel mooie dingen.
Dat is volgens mij geen beperking van de eap23x serie, maar van de wall serie. Ik zie geen wall access point met ondersteuning van "Naadloze Roaming".
Gaat de standaard KPN router niet volstaan?
Dat zal best werken maar dan ben je wel afhankelijk van je internet provider. Wat ondersteunt deze router/firewall aan inrichting? Bij wisselen van provider nieuwe router --> je inrichting weg. Misschien gaan KPN een keer de routers vervangen --> je inrichting weg. En hoe stabiel is de router?
Daarnaast misschien nog wel belangrijker: je zult deze dan dus apart moeten beheren en niet via de Omada controller. Je mist daar dus een stukje integratie. Aangezien je al een Omada router hebt voor 60 euro (TL-R605) voelt dat voor mij als verkeerde zuinigheid.

Wat betreft de 10 Gbps / Wifi 6 discussie: daar zit nog echt wel een enorm prijsverschil in. Ik heb nu zelf net de TP-Link Omada Wifi 5 - Startpakketbundel liggen, deze ga ik de komende weken thuis installeren. Dan ben je voor nog geen 500 euro klaar.
Er is ook een 10 Gbps / Wifi 6 bundel: TP-Link Omada Wifi 6 - Startpakketbundel, deze kost 1300 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goblom
croxz schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:30:
Dat is volgens mij geen beperking van de eap23x serie, maar van de wall serie. Ik zie geen wall access point met ondersteuning van "Naadloze Roaming".
Je hebt gelijk, dit is echt een beperking van de wall serie. Ze zien er alleen zo veel beter uit dan een ding aan 't plafond! :)
Aangezien je al een Omada router hebt voor 60 euro (TL-R605) voelt dat voor mij als verkeerde zuinigheid.
Fair point, ik ga deze meenemen.
Wat betreft de 10 Gbps / Wifi 6 discussie: daar zit nog echt wel een enorm prijsverschil in. Ik heb nu zelf net de TP-Link Omada Wifi 5 - Startpakketbundel liggen, deze ga ik de komende weken thuis installeren. Dan ben je voor nog geen 500 euro klaar.
Er is ook een 10 Gbps / Wifi 6 bundel: TP-Link Omada Wifi 6 - Startpakketbundel, deze kost 1300 euro!
Die wifi6 bundel is toch net even iets te duur.

Onderstaand m'n geupdate lijst, met de router, 2x EAP-230 waar ik slechts 1 verbinding nodig heb en 2x EAP-235 waar ik meerdere netwerkaansluitingen nodig heb. Denken jullie dat de wall APs genoeg signaal afgeven voor m'n hele huis, of moet er toch nog ergens een normaal AP komen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesTP-Link TL-SG2210MP€ 133,95€ 133,95
2Access pointsTP-Link EAP230-Wall€ 59,95€ 119,90
2Access pointsTP-Link EAP235-Wall€ 66,53€ 133,06
1Modems en routersTP-Link TL-R605 SafeStream Gigabit Multi-WAN VPN-Router€ 46,40€ 46,40
1NetwerkaccessoiresTP-Link Omada Cloud Controller OC200€ 59,95€ 59,95
Totaal€ 493,26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Hier zijn wel personen te vinden met ervaring met de wall units:
[TP-Link Managed Access Points] Ervaringen & Discussie
Pagina: 1