Wooohoooo TP-link topic!
Sinds twee weken heb ik een volledig Omada netwerk aangelegd bij mij thuis. Dus ik zal deze bookmarken en meelezen/kijken. Ik had heel kort leuk contact met TP-link support maar die hebben besloten me verder te negeren nu, want Omada is nog wel een beetje in de early-adopter fase.
Gister kwam dan de langverwachte TL-ER7206 firmware upgrade uit, zodat de firewall functie in Omada zou werken. Dat is zo, maar dat doet niet veel boeiends nog. Ik kom van een volledig Asus netwerk en als consumer merk/lijn merk je veel meer praktische functies dan in Omada, terwijl TP-link juist weer meer enterprise achtige functies naar een betaalbaar SDN brengt voor MKB.
Naast de router heb ik als 'core-switch':
TL-SG2428P
en door de woning heen diverse:
TL-SG2210P
Tenslotte afgemaakt met 4 AP's:
EAP620 HD
Omada firewall geeft nu de volgende mogelijkheden:
Ook de blokkering van 443 aan de buitenzijde voor de management interface is irritant (stel je wilt er zelf iets op draaien) en de OpenVPN implementatie nog niet super. Ik zag nu in ieder geval user/pw optie erbij.
Ik heb KPN glasvezel en de Vlan6 werkt goed voor internet, maar het IPtv vlan is niet te routeren. TPlink legt dit bij de productowner ter overweging gaf men aan.
darklord007 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 12:16:
zijn er hier mensen die gebruik maken van de VPN functie in de TL-R605?
voorheen gebruikte ik de vpn functie van de synology. Maar aangezien deze niet continue aanstaat ben ik overgestapt op de tp-link.
Verbinden gaat erg snel, ik heb alleen een paar rare dingen:
- wanneer verbonden en ik ga naar whatismyip.com --> ben ik niet verbonden via mijn thuis netwerk.
- ik kan wel lokaal overal mee connecten (zoals domoticz via de app)
- als ik dat dan doe kan ik alles doen, maar laat hij geen grafieken zien....
Hebben andere mensen ook van deze rare fratsen?
- je kunt normaliter kiezen of je internet verkeer over VPN routeert of alleen 'lokaal' verkeer. Wellicht in je VPN client in te stellen?
- Dus dat is logisch, omdat lokaal verkeer wel via VPN gepushed wordt.
- grafieken? Van domoticz?
[
Voor 21% gewijzigd door
NiGeLaToR op 30-07-2021 15:11
]