GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-02 14:55
Ik heb de GW3000-XS en vanuit installatie de 4g kit erop gehad.
Nu wil ik de data in mijn Home Assistant krijgen, maar kan ik de WiFi module niet vinden (weet niet of ik die gehad heb of niet).
De Wifi kit zelf lijkt overal uitverkocht en ik lees hier wat berichten over UDP en of USB.
De USB module heb ik wel, maar een LAN module niet.

Als je 'nieuw' moet beginnen en je wilt de data lokaal verzamelen in HA, wat is dan 'the way to go'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

@BiggyB De 4G kit zie je niet zo vaak en ik denk dat je eerste bent hier met zo'n kit. Naast de WiFi komt een stick die zowel WiFi als LAN doet. Dat kan de reden zijn dat de WiFi stick nu moeilijk leverbaar zijn of het komt door de algemene schaarste aan chips.

Informatie over die nieuwe stick kun je vinden op de site van Goodwe: https://en.goodwe.com/wifi-lan-kit en hou zou ondertussen toch leverbaar moeten zijn. Let wel op dat je deze pas kunt gebruiken op een XS vanaf ARM firmware 19 als ik mij dat goed herinner.

De USB module....bedoel je daar een RS485 interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiggyB
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-02 14:55
Ah, die firmware moet ik inderdaad even controleren, thnx

Ik omschreef het niet heel handig nee, ik bedoelde met USB module het zwarte plaatje met USB poort voor de bluetooth module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:22
GoodWe inverter
Hoi ik heb een nieuwe huis met een GW2000-NS,deze probeer ik te koppelen aan Home-Assistant, helaas heeft HA geen ondersteuning voor mijn Invertor
Dus ik ben uitgekomen bij GoodWeLogger van jantenhove, nu heb ik altijd ruzie met Arduino ik loop stuk op

C:\Users\jos\Documents\Arduino\workspace\GoodWeLogger\PVOutputPublisher.cpp: In member function 'void PVOutputPublisher::sendToPvOutput(GoodWeCommunicator::GoodweInverterInformation)':
C:\Users\jos\Documents\Arduino\workspace\GoodWeLogger\PVOutputPublisher.cpp:50:13: error: call to 'HTTPClient::begin' declared with attribute error: obsolete API, use ::begin(WiFiClient, url)
50 | http.begin("http://pvoutput.org/service/r2/addstatus.jsp"); //Specify request destination
| ~~~~~~~~~~^~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

exit status 1

Compilation error: call to 'HTTPClient::begin' declared with attribute error: obsolete API, use ::begin(WiFiClient, url)

Wat moet ik doen om dit te fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Topicstarter
De error kan volgens mij niet duidelijker.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:32

Zenix

BOE!

Ik heb drie weken geleden een ticket aangemaakt voor firmware te updaten via https://support.goodwe.com
Maar nog steeds geen reactie, duurde het ook zolang bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:56
Ik heb een andere vraag bij Goodwe uitgaan, denk nu wel een week of twee, maar het is oorverdovend stil daar.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:32

Zenix

BOE!

Afgelopen vrijdag is dan eindelijk de firmware update geïnstalleerd. Via UDP uitlezen werkt nu perfect :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaikelP
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-11-2023
Voor degenen die nog een firmware update overwegen icm Home assistant deel ik hierbij even mijn ervaring:

support ticket aangemaakt via support.goodwe.com voor firmware update van mij GW5000-DT firmware 1.19.09. Even een dagje gewacht om ze wat tijd te geven. Daarna gebeld met 030-310 0456 voor engelstalig owner support. Zeer vriendelijke en goede support! terwijl ik belde had ze live contact met een engineer in NL, welke binnen een uur daarna mijn firmware heeft geupgrade naar 1.19.20. Ik kan hem nu uitlezen via SolarGo app en Home Assistant via wifi.

Kortom: zeker niet wachten tot je ticket opgepakt wordt, maar gewoon even bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:37
Proton_ schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:53:
Het is intussen [GoodWe] Uitlezen inverters via UDP geworden ;)

Een tooltje om vanuit je eigen netwerk van de omvormer naar PVOutput te pushen heb ik hier op github gezet:
https://github.com/koen-lee/GoodweUDPToPvOutput
De release is self-contained linux-arm, dus draait na uitpakken direct op een Pi.

Resultaat is https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20978&sid=18868
Ik heb wat hulp nodig bij het installeren op mijn raspberry pi:
Wat wordt precies met het volgende bedoeld?: "Extract the executable to a suitable place. "
Ik dacht het kopieren van de folders/files met git clone, maar als ik dat gedaan heb kom ik meteen niet verder:
Als ik ¨./GoodweUdpPoller" ingeef, krijg ik terug: "-bash: ./GoodweUdpPoller: Is a directory".
Ook kan ik het genoemde pollgoodwe.sh script niet vinden: "Adapt the included pollgoodwe.sh script to use your PVOutput settings."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@stroom Met een clone heb je alleen de code, niet een executable.
Om direct te draaien download je de release:
https://github.com/koen-l...t/releases/tag/v0.1-alpha

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:37
Proton_ schreef op zondag 5 februari 2023 @ 16:11:
@stroom Met een clone heb je alleen de code, niet een executable.
Om direct te draaien download je de release:
https://github.com/koen-l...t/releases/tag/v0.1-alpha
Dank je wel. Ik vermoedde al zoiets maar kon de executable niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zenix schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:57:
Afgelopen vrijdag is dan eindelijk de firmware update geïnstalleerd. Via UDP uitlezen werkt nu perfect :)
Ik ben benieuwd, hoelang het bij mij duurt. Net een ticket ingeschoten.
Draaide helaas op 1.13 waardoor updaten via de Wi-Fi module niet ondersteund is :'(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01-05 09:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

revolution-nl schreef op maandag 13 februari 2023 @ 09:40:
[...]

Ik ben benieuwd, hoelang het bij mij duurt. Net een ticket ingeschoten.
Draaide helaas op 1.13 waardoor updaten via de Wi-Fi module niet ondersteund is :'(
Snel reactie van Goodwe, helaas is mijn firmware te oud voor GoodWe om remote de upgrade te initieren, moet ik toch lokaal aan de slag.

/edit: reactie van support, helaas is de 5 jaar oude GoodWe NS1000 niet meer supported en kan de benodigde firmware niet geinstalleerd worden dus ik moet het maar met de HACS Semsportal integratie doen.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 13-02-2023 15:51 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 16:19
Nog even een update over mijn lokale update van de GW2000-NS. Via Goodwe support firmware ontvangen en zojuist geflashed. Was al met al 15min werk inclusief het verwijderen van de wifi module. Home Assistant werkt nu prima samen met de omvormer door middel van de Goodwe integratie. Kortom een aanrader.

Heb voor het fashen een usb-c kabel gebruikt met een verloopje naar usb-A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-03 11:20
Even een waarschuwing over de omvormers: Het lijkt erop dat metingen van deze dingen niet echt (echt niet!!!!) betrouwbaar zijn. mijn GW3000XS zit er 30-200w naast op elke meting en na installatie van een MID-certified meter (Eastron SDM230) kwam ik er achter dat zelfs de (dag) totalen tot 1/3 afwijken! een goede tijd om dat te zien is als het donker word maar de omvormer nog aan is. Deze kan dan tot 2 uur stroom VERBRUIKEN terwijl deze laat zien dat er nog steeds ongeveer 100w opgewekt zou worden.

niets is minder waar. Op vragen bij support werd me verteld dat dat te maken had met actief vermogen, helaas houd de SDM230 daar al rekening mee en kan dat antwoord dus in de prullenbak.

Zelf gebruik ik nu een raspberry om alle logs te lezen EN te corrigeren, waarna de rest van de data snel uitleesbaar is. Door te loggen op de SD en het laatste telegram te bewaren in een ramdisk is alles in 1x leesbaar in gemiddeld 125ms.

Op http://3qr.nl/solar staat veel meer informatie, logs en data. PHP code is op aanvraag beschikbaar, dit kan evt nog aangepast worden tot een werkend geheel met niet meer data dan u nodig heeft.

[ Voor 1% gewijzigd door SimBox.NL op 04-03-2023 20:54 . Reden: UBB link werkt niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@SimBox.NL Zend een 'disconnect' naar de omvormer zodra hij stroom gaat verbruiken.

Is er weer genoeg zon dan gaat de omvormer vanzelf weer aan en start weer de productie.

Ik heb hier talloze keren in dit topic over geschreven. De laaste keer was nog 17 postings terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:49
revolution-nl schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:09:
[...]

Snel reactie van Goodwe, helaas is mijn firmware te oud voor GoodWe om remote de upgrade te initieren, moet ik toch lokaal aan de slag.

/edit: reactie van support, helaas is de 5 jaar oude GoodWe NS1000 niet meer supported en kan de benodigde firmware niet geinstalleerd worden dus ik moet het maar met de HACS Semsportal integratie doen.
Misschien is dit wat? https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger

Heb ik hele poos naar tevredenheid gebruikt met mijn eveneens 5 jaar oude 3000NS (nu vervangen door een stillere 3000XS die wel UDP praat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:18
SimBox.NL schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 20:43:
Even een waarschuwing over de omvormers: Het lijkt erop dat metingen van deze dingen niet echt (echt niet!!!!) betrouwbaar zijn. mijn GW3000XS zit er 30-200w naast op elke meting en na installatie van een MID-certified meter (Eastron SDM230) kwam ik er achter dat zelfs de (dag) totalen tot 1/3 afwijken! een goede tijd om dat te zien is als het donker word maar de omvormer nog aan is. Deze kan dan tot 2 uur stroom VERBRUIKEN terwijl deze laat zien dat er nog steeds ongeveer 100w opgewekt zou worden.

niets is minder waar. Op vragen bij support werd me verteld dat dat te maken had met actief vermogen, helaas houd de SDM230 daar al rekening mee en kan dat antwoord dus in de prullenbak.

Zelf gebruik ik nu een raspberry om alle logs te lezen EN te corrigeren, waarna de rest van de data snel uitleesbaar is. Door te loggen op de SD en het laatste telegram te bewaren in een ramdisk is alles in 1x leesbaar in gemiddeld 125ms.

Op http://3qr.nl/solar staat veel meer informatie, logs en data. PHP code is op aanvraag beschikbaar, dit kan evt nog aangepast worden tot een werkend geheel met niet meer data dan u nodig heeft.
Ik bemeter mijn omvormers apart met eenvoudige KWh metertjes en monitor die meters met een ESPhome module.

Mijn 1000XS geeft standaard 10% teveel aan.

Ik ben benieuwd wat de 2 vandaag aangesloten 2500XS-en gaan doen maar ik verwacht eigenlijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rpd
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-04 15:48

rpd

SimBox.NL schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:42:
Goedendag, ik ben sinds 3 weken ook in het bezit van een GW-3000XS en vroeg me af of iemand het al is gelukt om dat uit te lezen via wifi/netwerk. SolarGo werkt hier en de data gaat elke 30s naar SEMS.

Voor mijn applicaties zou de data met PHP gelezen moeten kunnen worden, zodat ik eea ook simpel kan verwerken. Op dit moment heb ik alleen toegang tot de data over teruglevering via de P1 van de slimme meter, maar die laat het eigen verbruik helaas niet zien. De data staat nu op 3qr.nl/solar en is voor iedereen zichtbaar.

Wie kan me hiermee op weg helpen?
Ik heb ook een GW-3000XS en kon deze ook niet uitlezen. In de documenatie van de HA integratie voor GoodWe inverters staat echter ook het volgende:
If you can't communicate with the inverter despite your model is listed above, it is possible you have an old ARM firmware version. You should ask manufacturer support to upgrade your ARM firmware (not just inverter firmware) to be able to communicate with the inverter via UDP.
Ik heb dus even het online support formulier ingeuld en de volgende dag had ik een nieuwe firmware waardoor ik hem netjes in HA uitgelezen krijg :)

Hobby'en was geen hobby'en als alles altijd goed en makkelijk ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tis niet echt inzichtelijk bij die gasten welke firmwares er zijn he :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De HvE
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-04 21:36
Weet iemand hier wat de laatste firmware versie is van de GW2000XS omvormer.
Draai nu op versie 1.52.15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:30

Sebazzz

3dp

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels mijn UTP module geïnstalleerd op mijn 5000DNS, ook komend van vanaf de wifi module en ik lijk een iets andere versie te hebben. De mijne is gewoon een stuk zwart plastic met een UTP kabel eruit. Geen resetknop, geen LEDjes. Ik heb ook niet de problemen die jullie ondervinden met SEMS en Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tZSoAJE9bOIqTwV6mbWgiWRSrKw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WnyLqPDPcGx11G8G0ztYQGcD.png?f=fotoalbum_large

Ik heb er wel specifiek op gelet dat ik de UTP kabels die ik gemaakt en gebruikt heb volgens TIA568B heb bedraad en niet volgens TIA568A. Er staat ook TIA568B op de UTP kabel die uit de omvormer komt.

De omvormer draait bij mij op een apart VLAN en dus ook in een aparte IP range, zodat hij net zoals alle andere domotica netjes gescheiden is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wA2yIBA_k7ErjK_Gnj3mp6K2K00=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BNOTSXdJFJB2cM8u7pIDxhQJ.png?f=fotoalbum_large
DNS vraagt ie netjes bij Home Assistant (AdGuard) op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yvJpcb2-o34iPCT8nKrK5twwWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ob9Ggy2aoUe7ueNjuATbdsz8.png?f=fotoalbum_large
Home Assistant krijgt netjes de data. Er is ook een nieuwe setting bijgekomen denk ik, want "Grid Export Limit" kan ik mij niet herinneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL0FwrlsO3lvyuZ5Hu-KDKOEoR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HPp4XUpIBgBwJZIjEZUtybc1.png?f=user_large
SEMS krijgt ook prima de data

Het enige wat ik wel zie is dat het oranje "uit" symbool blijft knipperen, net toen hij geen wifi signaal meer had. Maar het werkt allemaal prima, lijkt het.

De module draait firmware v1.15 (of is dat firmware van de omvormer)?
xtrme schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:29:
@Sebazzz en @To_Tall
ik heb hier GW5K-DT
ook maar ik gebruik van een de "orginele usb lan module"
de sems portal werkt niet en omvormer zegt "offline"volgens de led indicatie ! en deze heeft ooit is gewerkt in de eerste weken
de usb is trouwens gewoon een webserver chip Eport e-20 (ook te vinden op ali ;)
zal zo even een foto van maken en posten
robertwebbe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Ik heb een GW4K-DT (=SDT-G2 serie) welke in maart is geinstalleerd en had ook de wens voor een bekabelde LAN aansluiting. Naast dat ik zo min mogelijk wifi verstoring wil, heb ik ook altijd de voorkeur voor bedraad gezien dit een stabielere verbinding oplevert.

De oplossing is eigenlijk simpel, sloop het meegeleverde kabeltje er tussen uit. Als je de LAN-kabel direct aansluit op de print, zoals xtreme had gedaan, dan werkt het wel. Er gebeurd blijkbaar iets geks in dat kabeltje, mogelijk een crossing.

[Afbeelding]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sebazzz schreef op donderdag 6 april 2023 @ 19:21:
Het enige wat ik wel zie is dat het oranje "uit" symbool blijft knipperen, net toen hij geen wifi signaal meer had. Maar het werkt allemaal prima, lijkt het
Oké, dat knippert nu ook niet meer 8)7 Voor de rest alles goed.

Wellicht dat de omvormer doorhad dat ie module nog niet vastgeschroeft zat ofzo (lijkt mij sterk).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De zonnepanelen sturen nu ook mijn zonnewering aan en ik spaar zo weer separate een sensor uit. De panelen en de zonnewering liggen beide aan de voorkant van de woning en komt er een regenbui dan gaat de zonnewering vanzelf weer omhoog zodat die niet nat wordt.

Nog een achtervang maken voor nogmaal regen en de windrichting met de windkracht. Het wel even wennen dat het zonnescherm nu vanzelf gaat.

update: regen, windrichting en windkracht zit er nu ook bij in en die triggert dan het ophalen van het zonnescherm als ik zelf even niet oplet.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 09-04-2023 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 30-04 11:53
Na ruim een jaar prima draaien met TCP over Modbus (port 502), wil het vandaag niet meer lukken. Ik krijg een connection refused op port 502. Gerestart, AC en DC power eraf, niks. Port 80 werkt prima, maar 502 (modbus) is closed. IP klopt. Iemand een idee?

Gaat om een GoodWe 8K-DT met wifi dongle, firmware V1.1.2.1

Nevermind, na lang draaien vergat ik dat goodwe een ander script gebruikt dan sma ;)

[ Voor 13% gewijzigd door padoempats op 13-04-2023 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 21:37
Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels mijn UTP module geïnstalleerd op mijn 5000DNS, ook komend van vanaf de wifi module en ik lijk een iets andere versie te hebben. De mijne is gewoon een stuk zwart plastic met een UTP kabel eruit. Geen resetknop, geen LEDjes. Ik heb ook niet de problemen die jullie ondervinden met SEMS en Home Assistant.

[Afbeelding]

Ik heb er wel specifiek op gelet dat ik de UTP kabels die ik gemaakt en gebruikt heb volgens TIA568B heb bedraad en niet volgens TIA568A. Er staat ook TIA568B op de UTP kabel die uit de omvormer komt.

De omvormer draait bij mij op een apart VLAN en dus ook in een aparte IP range, zodat hij net zoals alle andere domotica netjes gescheiden is.

[Afbeelding]
DNS vraagt ie netjes bij Home Assistant (AdGuard) op

[Afbeelding]
Home Assistant krijgt netjes de data. Er is ook een nieuwe setting bijgekomen denk ik, want "Grid Export Limit" kan ik mij niet herinneren.

[Afbeelding]
SEMS krijgt ook prima de data

Het enige wat ik wel zie is dat het oranje "uit" symbool blijft knipperen, net toen hij geen wifi signaal meer had. Maar het werkt allemaal prima, lijkt het.

[...]

[...]
Wel vreemd bij mijn 54200DSN met LAN module gaf GoodWe aan dat Modbus alleen mogelijk is met WIFI module. Ik heb weer een ticket aangemaakt met vraag of er nu wel iets mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

wouter.N schreef op woensdag 12 april 2023 @ 18:48:
[...]

Wel vreemd bij mijn 54200DSN met LAN module gaf GoodWe aan dat Modbus alleen mogelijk is met WIFI module. Ik heb weer een ticket aangemaakt met vraag of er nu wel iets mogelijk is.
Is modbus het protocol waarmee Home Assistant met de omvormer praat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:25

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Hoi allemaal,

[...]
Heb je een screenshot van de (setup) webpagina van de lan module waarop de firmware versie (1.15) zichtbaar is? Ik heb dezelfde omvormer en LAN module maar het lokaal uitlezen is daarmee behoorlijk buggy. Hopelijk kan ik Goodwe overtuigen om een firmware update of andere LAN module op te sturen :)

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:36

No13

/me was here

Ik had dit bericht in een ander (oud) topic staan maar wellicht dat het hier ook op zn plaats is:

Heeft iemand het voor elkaar gekregen om het AP op de wifi module uit te zetten? Ik had met de LAN module geen mogelijkheid om de omvormer lokaal uit te lezen dus dat was ook geen optie.

Ik heb een sniffer (wireshark) en logic analyser aan de Wifi module gehangen. Middels reverse-engineering ben ik van plan om met een Pico W een eigen wifi module te maken die zich wel kan gedragen :P

Dit zal morgen nog niet klaar zijn dus als het niet nodig blijkt dan houd ik me aanbevolen :D

PS: Bij het recorden van de AT commando's naar de wifi module lijkt de ARM firmware van de omvormer verantwoordelijk voor het starten van de AP ookal is de STA al connected...
code:
1
AT+WMODE=APSTA

Kleine update daarbij is dat mn python code @ PicoW al wel in staat is om via UDP 8899 te communiceren zodat hij wat lokaal uitlezen betreft al wel een drop-in replacement kan zijn. De TCP doormelding naar goodwe lukt me nog niet, daarvoor moet ik weer eens wat wireshark dumps vergelijken :)

Update 2: Van deze wifi module kan ik in ieder geval de AP modus uitschakelen :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZAqdyBFgWkkinYLmR3xJ9WhaxwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UTyXIO0ahZO08LPWk2zCdxzv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door No13 op 01-06-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Hier ook sindskort een GoodWe omvormer in huis. Prima omvormer 'elektrotechnisch' maar wat een drama qua TCP/IP communicatie zeg. Die WiFi/LAN stick is ook om te janken. Ik wil (uiteraard) de omvormer op LAN hebben omdat er nota bene een outlet naast hangt specifiek voor dit doel.

Uiteindelijk in een YouTube filmpje moeten lezen (in de comments) dat de optie 'LAN' enkel in te stellen is via de app, en niet via http. :?

Nu krijgt het ding een IP adres via DHCP via LAN, maar knippert de LED 4 keer en communiceert het niet naar buiten toe. Ik kan hem wel pingen en kan ook inloggen op de webportal, maar buiten zijn eigen IP subnet kan het apparaat niet communiceren, alsof hij de Def GW niet heeft ingesteld :(

Nu maar een ticket ingeschoten bij GoodWe.. ben benieuwd naar de voortgang en het dito resultaat.

/rant

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Heeft hier iemand een stappenplan om de omvormer (GW6K-DT) uit te lezen via modbus? Ik weet dat er ESP bordjes met modules in omloop zijn om dit voor elkaar te boksen maar een A tot Z stappenplan kan ik niet vinden.

Het liefst sloop ik die WiFi/LAN module er helemaal uit, ben ik ook af van die brakke WiFi implemantatie (AP/STA mode) en ben ik zelf helemaal in control.

Wat ik zoek is dus een stappenplan/pin-out/tutorial voor:

Omvormer -> Modbus -> WeMoS/ESP8266 -> ESPHome -> Freedom O+ :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:01
@MisteRMeesteR Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn GW2500-XS. Ook ticket ingeschoten en niks dan een standaard reply.
Twee weken later een GW700-XS aangesloten geen enkel probleem.
Ook met het resetten van de wifi op de GW2500-XS resulteert in een wifi fail.
Inmiddels de wifi dongel verwijderd en opwekking word uitgelezen net Eastrons van Homewizzard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-05 12:18
Het uitlezen van een GW15KN-DT gaat hier wel goed via de LAN-module en HA + Goodwe integratie. Wel een keer de firmware moeten laten bijwerken door support.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

[...]

Ik heb een GW4K-DT (=SDT-G2 serie) welke in maart is geinstalleerd en had ook de wens voor een bekabelde LAN aansluiting. Naast dat ik zo min mogelijk wifi verstoring wil, heb ik ook altijd de voorkeur voor bedraad gezien dit een stabielere verbinding oplevert.

Vanuit Goodwe support kreeg ik te horen dat er voor de GW4K-DT nog geen LAN-adapter beschikbaar is, deze moet nog komen. Dat zal dan waarschijnlijk de LAN+Wifi module worden. Maar gezien @xtrme het gelukt was met de huidige LAN-module op een omvormer uit dezelfde serie, heb ik er ook eentje besteld. Out of the box werkte het niet. Ik kon wel in mijn router zien dat er verbinding was en ik via het lokale IP adres kon ik verbinding krijgen met de webinterface. Maar geen data in Home Assistant en hij maakte ook geen verbinding naar SEMS.

De oplossing is eigenlijk simpel, sloop het meegeleverde kabeltje er tussen uit. Als je de LAN-kabel direct aansluit op de print, zoals xtreme had gedaan, dan werkt het wel. Er gebeurd blijkbaar iets geks in dat kabeltje, mogelijk een crossing.

[Afbeelding]
Hier sindskort de WiFi/LAN module maar i.c.m. mijn GW6K-DT hetzelfde gedrag, wel de webportal maar geen data in SEMS en/of HA, volgens mijn FW logs communiceert het apparaat domweg niet, enkel het http verkeer over laag 2, vanuit een ander subnet reageert hij ook nergens op :/

Ook jouw tip om het meegeleverde kabeltje te bypassen werkt niet, hetzelfde gedrag.

Hier wat foto’s van de binnenkant (antenne ligt los ja, want _ik_wil_geen_wifi_gebruiken_ :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWwu6d66fwDuvGoZI4Q6aN0HLzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQbwheTDdluannhCNAZINWEj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iYEw3mZpQPkBvCmtauBpnGk6vqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7QZRyJx50PnxEilihhl2k4e9.jpg?f=fotoalbum_large

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1LVZMJ0HxfESQDnMGVE61Enf5E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dut6qd8TDGEx1iyfT2a6qYPJ.jpg?f=fotoalbum_large

Wel link, geen data :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:47

robertwebbe

Robert Webbe

@MisteRMeesteR Heb je hem al langer dan een dag? Zo niet, laat hem dan een nachtje zitten en slapen, mogelijk doet die het morgen wel.

Zo niet, maak dan de hele installatie even een minuut of 10 spanningsloos, zowel de DC als AC kant.

En als dat niet helpt, volgt mij zit er nog een WiFi reset in het menu op de omvormer zelf. Probeer deze eens.

Ik kon niets bijzonders aan het kabeltje vinden. Ondertussen wel een paar dingen gebeurd dus mogelijk was bovenstaande de oplossing. En kan het kabeltje er nu gewoon weer tussen maar dat heb ik nooit meer geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

robertwebbe schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:09:
@MisteRMeesteR Heb je hem al langer dan een dag? Zo niet, laat hem dan een nachtje zitten en slapen, mogelijk doet die het morgen wel.

Zo niet, maak dan de hele installatie even een minuut of 10 spanningsloos, zowel de DC als AC kant.

En als dat niet helpt, volgt mij zit er nog een WiFi reset in het menu op de omvormer zelf. Probeer deze eens.

Ik kon niets bijzonders aan het kabeltje vinden. Ondertussen wel een paar dingen gebeurd dus mogelijk was bovenstaande de oplossing. En kan het kabeltje er nu gewoon weer tussen maar dat heb ik nooit meer geprobeerd.
Ik laat hem wel ff aangesloten zitten inderdaad, al snapt de techneut in mij nog niet helemaal wat er opeens zou moeten veranderen :+ Mss wachten op volle maan ofzo :P

Het 'GoodWe-kabeltje' is domweg een straight kabeltje welke enkel bedoelt is om het circuit waterdicht te maken.

We gaan het meemaken. :+

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

En? Doet die het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

www.google.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Kleine update van mijn kant. Een USB3.0 kabel met een Pico W eraan blijkt een prima vervanger voor de wifi module van de XS serie omvormers. Zowel UDP (modbus) als TCP (goodwe SEMS portal) werken al een aantal dagen stabiel.

Even de code opruimen en een webservertje toevoegen voor config/status en dan zal ik het op github slingeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Nog steeds hetzelfde na meerdere dagen. Heb een case aangemaakt bij GoodWe en ga ze straks even bellen.
No13 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 08:48:
Kleine update van mijn kant. Een USB3.0 kabel met een Pico W eraan blijkt een prima vervanger voor de wifi module van de XS serie omvormers. Zowel UDP (modbus) als TCP (goodwe SEMS portal) werken al een aantal dagen stabiel.

Even de code opruimen en een webservertje toevoegen voor config/status en dan zal ik het op github slingeren
Maar die 'USB' poort (waar ook de originele stick in gaat) was toch geen echte USB poort volgens @ThinkPad?

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MisteRMeesteR schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:11:
[...]
Maar die 'USB' poort (waar ook de originele stick in gaat) was toch geen echte USB poort volgens @ThinkPad?
Klopt: ThinkPad in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"
Maar in dat GitHub issue had No13 in 2020 al in gereageerd, dus dat is hem reeds bekend :)

[ Voor 67% gewijzigd door ThinkPad op 05-06-2023 09:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

MisteRMeesteR schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:11:

[...]

Dit is mijn aansluiting naar de Pico W:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTjUHEYD3IYVBZDtK7YB-Xy4qSM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dflQrXudO7GpzdKZbBSvJpUY.png?f=user_large

GND en +5V zijn omgedraait en de 5 USB3 pinnen worden deels gebruikt voor een 3,3v TTL serieel signaal

Edit:
Ik heb een 1500 XS, een 2000 XS en een 2500 XS getest en zelfs daartussen zitten nog verschillen, zo hebben de 2000 XS en 2500 XS die ik getest heb, geen GND op de rechter USB pin en gebruiken die enkel de shield als GND. De 2500 XS gebruikt daarnaast ook de rechter USB3 pin (2 van rechts) niet voor het serieel signaal maar juist de linker (2e van links)

[ Voor 24% gewijzigd door No13 op 05-06-2023 09:18 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Voor eventuele avonturiers met een soortgelijke afwijking...

Als je mn code wil testen, aanvullen, bewonderen of afkraken dan staat hij hier:
https://github.com/No13/GoodwePico

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 10-12-2023
No13 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:26:
Ik had dit bericht in een ander (oud) topic staan maar wellicht dat het hier ook op zn plaats is:

Heeft iemand het voor elkaar gekregen om het AP op de wifi module uit te zetten? Ik had met de LAN module geen mogelijkheid om de omvormer lokaal uit te lezen dus dat was ook geen optie.
Ja, het is me gelukt.
De Goodwe-firmware kan dit niet. Met de originele firmware van hi-flying kan het AP echter worden uitgeschakeld.
U kunt op elk moment eenvoudig heen en weer schakelen.

Waar ik echter niet in slaagde: als ik de Goodwe te vaak opvraag bij de Home Assistant (meer dan 180 seconden), communiceert deze niet met SEMS.
Ik vermoed dat dit komt door een uitgeschakelde 'SOCKET B'-functie. (Een oude WLAN-stick op een Goodwe EM-Series kan dit immers zonder problemen.)

Kan ik AT-commando's ook via LAN naar de WIFI Kit sturen? Is het iemand gelukt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ddugdug
PS: Als iemand de nieuwste firmware voor de Goodwe-omvormer nodig heeft, is deze hier beschikbaar (incl. ARM): https://www.photovoltaikf...-7-7-entladung-grundlast/

(Sorry voor de slechte vertaling, ik spreek alleen Duits en Engels)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:09

zeroday

There is no alternative!

ddugdug schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 21:06:
PS: Als iemand de nieuwste firmware voor de Goodwe-omvormer nodig heeft, is deze hier beschikbaar (incl. ARM): https://www.photovoltaikf...-7-7-entladung-grundlast/

(Sorry voor de slechte vertaling, ik spreek alleen Duits en Engels)
Uhm ..beetje onduidelijk voor mij met een GW8K-DT om te zien of daar een firmware update voor is..
altijd een beetje link zonder directe info

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
Je vindt alle informatie die je nodig hebt in dit document (helaas in het Duits): https://www.photovoltaikf...ring-storage-de-v002-pdf/

Het bevat ook de downloadlink voor de firmware.
Uw GW8K-DT zou uit de SDT G2-serie moeten zijn (u kunt de website van Goodwe raadplegen onder Producten). Versie 17 is de laatste hier. Dit wordt ook weergegeven als 17.17.xx in de SolarGo-app.
xx komt overeen met de ARM-versie. Deze kunt u hier ook downloaden. Voor de SDT G2-serie is de meest recente een 53.

Als je 17.17.53 ziet als de firmwareversie, heb je de nieuwste versie al geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

ddugdug schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 09:10:
Je vindt alle informatie die je nodig hebt in dit document (helaas in het Duits): https://www.photovoltaikf...ring-storage-de-v002-pdf/

Het bevat ook de downloadlink voor de firmware.
Uw GW8K-DT zou uit de SDT G2-serie moeten zijn (u kunt de website van Goodwe raadplegen onder Producten). Versie 17 is de laatste hier. Dit wordt ook weergegeven als 17.17.xx in de SolarGo-app.
xx komt overeen met de ARM-versie. Deze kunt u hier ook downloaden. Voor de SDT G2-serie is de meest recente een 53.

Als je 17.17.53 ziet als de firmwareversie, heb je de nieuwste versie al geïnstalleerd.
Interessant
ik heb de solar go app en nog wat andere apps die met de sems portal werken
firmware is 707.707.10 voor de GW8K-DT
voor de wifi wordt 1.1.1.2 weergegeven (in de admin web interface)
DSP is dus 707.707 en arm is 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-05 13:05
Ik heb een GW10KT-DT hangen:
DSP1: 15
DSP2: 15
ARM: 52

Enige wat me stoort is de brakke wifi en zoals @ddugdug al zegt, als je te vaak de data lokaal opvraagt stopt ook SEMS er mee (niet dat dat me op termijn veel uitmaakt).

Als de Pico-W methode dat oplost zou dat wel mooi zijn. Al heb ik een keer geprobeerd die wifi dongle er uit te krijgen maar die leek wel vastgelijmd, geen beweging in te krijgen 8)7

SFE Enyaq Tips & Handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
[b]ddugdug in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

Controleer dan of uw omvormer tot een andere serie behoort. - Alle firmwareversies en statussen zijn beschikbaar voor alle typen in mijn link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
pc-freakz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:37:
Ik heb een GW10KT-DT hangen:
DSP1: 15
DSP2: 15
ARM: 52
In mijn link vind je de 17.17.53

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddugdug
pc-freakz schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:37:
Al heb ik een keer geprobeerd die wifi dongle er uit te krijgen maar die leek wel vastgelijmd, geen beweging in te krijgen 8)7
Aan de bovenkant zit een klein oogje. De WLAN-dongle kan met een kleine schroevendraaier worden verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.N
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-05 21:37
No13 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 20:42:
Voor eventuele avonturiers met een soortgelijke afwijking...

Als je mn code wil testen, aanvullen, bewonderen of afkraken dan staat hij hier:
https://github.com/No13/GoodwePico
Mooi werk! Ik zal een Pico bestellen om te gaan testen.

Iemand nog een tip om ergens goedkoop een USB 3 kabel met aangesloten ground te kopen?

[ Voor 11% gewijzigd door wouter.N op 09-06-2023 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
zeroday schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Interessant
ik heb de solar go app en nog wat andere apps die met de sems portal werken
[...]
Als je de omvormer nu al lokaal kunt uitlezen en hij verder naar behoren functioneert qua opbrengst e.d. dan heb ik maar één advies: AFBLIJVEN :) Wat heb je dan immers te winnen? Changelogs heeft men bijv. ook niet ergens online staan.

Ik heb mijn Goodwe ooit een keer bijna gebricked: Goodwe omvormer gebricked na firmware update
Je bent dan afhankelijk van de support en die laat soms lang op zich wachten. Ik zou het risico niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

ThinkPad schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 08:56:
[...]

Als je de omvormer nu al lokaal kunt uitlezen en hij verder naar behoren functioneert qua opbrengst e.d. dan heb ik maar één advies: AFBLIJVEN :) Wat heb je dan immers te winnen? Changelogs heeft men bijv. ook niet ergens online staan.

Ik heb mijn Goodwe ooit een keer bijna gebricked: Goodwe omvormer gebricked na firmware update
Je bent dan afhankelijk van de support en die laat soms lang op zich wachten. Ik zou het risico niet nemen.
Wat zegt het jou als ik mijn omvormer wel kan uitlezen met de SolarGo app maar niet middels HA-integratie? Enig verschil is dat HA in een ander IP subnet zit. Ik zie wel verkeer lopen op UDP 8899 vanaf HA richting het opgegeven IP van de omvormer in de integratie maar krijg uiteindelijk de melding "kan geen verbinding maken".

Is de GoodWe dan echt zo gelimiteerd dat hij enkel via zijn def. GW naar het internet kan praten? :O Want ook op ICMP vanuit het 'HA-subnet' reageert het ding niet :? :+

www.google.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc-freakz
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Is de GoodWe dan echt zo gelimiteerd dat hij enkel via zijn def. GW naar het internet kan praten? :O Want ook op ICMP vanuit het 'HA-subnet' reageert het ding niet :? :+
Ik kan bevestigen dat het bij mij gewoon werkt over VLAN's/hele andere subnetten heen, zelfs over 2 SSID die daar weer op draaien. En met werken bedoel ik de diverse scripts die de data lokaal uitlezen, die start ik bijv. vanaf een laptop. Al kan jouw netwerk natuurlijk anders in elkaar steken waardoor het niet werkt.

Mijn advies, probeer het eens zonder HA, gewoon lokaal vanaf een laptop. Niet elke implementatie werkt namelijk, de Goodwe Homey App (lokaal) werkt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

pc-freakz schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:55:
[...]

Ik kan bevestigen dat het bij mij gewoon werkt over VLAN's/hele andere subnetten heen, zelfs over 2 SSID die daar weer op draaien. En met werken bedoel ik de diverse scripts die de data lokaal uitlezen, die start ik bijv. vanaf een laptop. Al kan jouw netwerk natuurlijk anders in elkaar steken waardoor het niet werkt.

Mijn advies, probeer het eens zonder HA, gewoon lokaal vanaf een laptop. Niet elke implementatie werkt namelijk, de Goodwe Homey App (lokaal) werkt ook niet.
Hier niet;

Vanaf zijn eigen VLAN (dus over L2) netjes data:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
timestamp:       Timestamp = 2023-06-09 11:16:32 
vpv1:        PV1 Voltage = 350.5 V
ipv1:        PV1 Current = 8.5 A
ppv1:        PV1 Power = 2979 W
vpv2:        PV2 Voltage = 230.0 V
ipv2:        PV2 Current = 9.4 A
ppv2:        PV2 Power = 2162 W
vline1:          On-grid L1-L2 Voltage = 410.7 V
vline2:          On-grid L2-L3 Voltage = 411.0 V
vline3:          On-grid L3-L1 Voltage = 411.5 V
vgrid1:          On-grid L1 Voltage = 410.7 V
vgrid2:          On-grid L2 Voltage = 411.0 V
vgrid3:          On-grid L3 Voltage = 411.5 V
igrid1:          On-grid L1 Current = 6.8 A
igrid2:          On-grid L2 Current = 6.7 A
igrid3:          On-grid L3 Current = 6.9 A
fgrid1:          On-grid L1 Frequency = 50.0 Hz
fgrid2:          On-grid L2 Frequency = 50.0 Hz
fgrid3:          On-grid L3 Frequency = 50.0 Hz
pgrid1:          On-grid L1 Power = 2793 W
pgrid2:          On-grid L2 Power = 2754 W
pgrid3:          On-grid L3 Power = 2839 W
ppv:         PV Power = 4913 W

Vanaf het 'HA' VLAN, dus over L3:
code:
1
goodwe.exceptions.InverterError: Unable to connect to the inverter at host <$IP>

Script welke ik gebruik is deze; https://github.com/marcelblijleven/goodwe

Zie wel degelijk logs voorbij komen op de firewall dat er geprobeerd wordt om op poort 8899 data op te vragen bij de omvormer, en tussen deze 2 VLAN's wordt dit verkeer uiteraard ook toegestaan :) Omvormer reageert simpelweg niet.

Ik ben er wel een beetje klaar mee, ik ga de WiFi/LAN stick gewoon loshalen, heb ik geen SolarWiFi SSID die rondzingt, en geen omvormer aan het grote boze internet. Opwek lees ik uit met een externe kWh meter en de temperatuur met 2 dallas sensoren. :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
@MisteRMeesteR Staat me iets bij dat UDP Broadcast wel over de VLAN's geforward moeten worden?
Haha, probleem opgelost zonder stick ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:33:
Vanaf het 'HA' VLAN, dus over L3:
code:
1
goodwe.exceptions.InverterError: Unable to connect to the inverter at host <$IP>

Script welke ik gebruik is deze; https://github.com/marcelblijleven/goodwe
En met de standaard HA Goodwe integratie?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Hmmbob schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:47:
[...]

En met de standaard HA Goodwe integratie?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzgd_C7hIWEOhO8ve0NiT-k2asc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M3JLPCXATno79rYUPq2xLPwH.png?f=user_large

In de FW zie ik verkeer van HA richting de omvormer maar werken ho maar :+
Maakt niet uit, zoveel mis ik toch niet met de externe meter en sensoren.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nighthunter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-04 21:09
De oplossing is eigenlijk simpel, sloop het meegeleverde kabeltje er tussen uit. Als je de LAN-kabel direct aansluit op de print, zoals xtreme had gedaan, dan werkt het wel. Er gebeurd blijkbaar iets geks in dat kabeltje, mogelijk een crossing of ergens een weerstand of diode tussen 2 draadjes.
Welke versie van de firmware heeft jou LAN module? Zelf heb ik V1.0.14 en heb ook als test een kabel direct op de module aangesloten. Helaas geen communicatie met de goodwe homeassistant integratie mogelijk.

Vind het bijzonder dat ondanks dat de module via de fabriekskabel prima benaderbaar is over het netwerk maar poort 8899 blijkbaar niet reageert, echter door de kabel te vervangen ineens wel :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@nighthunter Ik ben op dit moment niet thuis, zodra ik er ben zal ik even kijken en het laten weten.

Maar, er is wel iets anders aan de hand. Er lijkt maar 1 verbinding mogelijk, met Home Assistant of met SEMS. Als ik met de kabel ga rommelen en hij raakt verbonden met SEMS, dan doet de HA integratie het niet meer. Pas als ik alles uitzet voor een kwartier (DC afschakelen, AC afschakelen, LAN kabel eruit) en dan weer inschakel, dan maakt die weer verbinding met HA. Ik heb ook wel eens op die resetknop op de WiFi-module geklikt en via het knopje op de omvormer LAN reset gedaan maar dat gaf geen resultaat.

Edit: zie ook rickp70 in "GoodWe GW3600 SSID broadcast uitzetten"

[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 16-06-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

nighthunter schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:17:
[...]
Welke versie van de firmware heeft jou LAN module? Zelf heb ik V1.0.14...
V1.0.15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
Ik heb de goodwe van het netwerk afgehaald en een electra meter tussen gehangen. Deze geeft veel makkelijker de opbrengst weer.

De goodwe in het netwerk hangen welke voordelen heeft dit nog meer?

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

To_Tall schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:20:
Ik heb de goodwe van het netwerk afgehaald en een electra meter tussen gehangen. Deze geeft veel makkelijker de opbrengst weer.

Hier ook een netwerkloze GoodWe, opbrengst meet ik nu met een 3 fase HomeWizard kWh meter en temperatuur met 2 dallas sensoren.

Wat je mist? O.a. Sems, V/A per string, interne temperatuur. Dit kon ik uitlezen met een script over het netwerk:

data:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
timestamp:       Timestamp = 2023-06-09 11:16:32 
vpv1:        PV1 Voltage = 350.5 V
ipv1:        PV1 Current = 8.5 A
ppv1:        PV1 Power = 2979 W
vpv2:        PV2 Voltage = 230.0 V
ipv2:        PV2 Current = 9.4 A
ppv2:        PV2 Power = 2162 W
vline1:          On-grid L1-L2 Voltage = 410.7 V
vline2:          On-grid L2-L3 Voltage = 411.0 V
vline3:          On-grid L3-L1 Voltage = 411.5 V
vgrid1:          On-grid L1 Voltage = 410.7 V
vgrid2:          On-grid L2 Voltage = 411.0 V
vgrid3:          On-grid L3 Voltage = 411.5 V
igrid1:          On-grid L1 Current = 6.8 A
igrid2:          On-grid L2 Current = 6.7 A
igrid3:          On-grid L3 Current = 6.9 A
fgrid1:          On-grid L1 Frequency = 50.0 Hz
fgrid2:          On-grid L2 Frequency = 50.0 Hz
fgrid3:          On-grid L3 Frequency = 50.0 Hz
pgrid1:          On-grid L1 Power = 2793 W
pgrid2:          On-grid L2 Power = 2754 W
pgrid3:          On-grid L3 Power = 2839 W
ppv:         PV Power = 4913 W

[ Voor 48% gewijzigd door MisteRMeesteR op 16-06-2023 19:23 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
To_Tall schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:20:

Ik heb twee omvormers op één kwh-meter. Ik zou graag de daggrafiekjes per omvormer kunnen zitten. Maar afgezien daarvan zou ik geen connectie met internet nodig hebben.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-04 07:35
KabouterSuper schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 22:45:
[...]

Ik heb twee omvormers op één kwh-meter. Ik zou graag de daggrafiekjes per omvormer kunnen zitten. Maar afgezien daarvan zou ik geen connectie met internet nodig hebben.
Ik heb onder de omvormer een schakelkast geplaatst na de werkschakelaar. Daar heb ik de kWh meter in geplaatst.

Zo bevuil ik mijn meterkast niet met kWh meters :+. Ik had liever de kWh meter via ethernet aangesloten. Helaas is deze wifi.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-04 08:04
No13 schreef op maandag 5 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Edit:
Ik heb een 1500 XS, een 2000 XS en een 2500 XS getest en zelfs daartussen zitten nog verschillen, zo hebben de 2000 XS en 2500 XS die ik getest heb, geen GND op de rechter USB pin en gebruiken die enkel de shield als GND. De 2500 XS gebruikt daarnaast ook de rechter USB3 pin (2 van rechts) niet voor het serieel signaal maar juist de linker (2e van links)
Als ik dit zo lees is de kans dat de software werkt met een 4200D-NS inverter niet geweldig goed. Of ben ik te pessimistisch?

Deze oplossing is verder perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
MisteRMeesteR schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:22:
[...]

Hier ook een netwerkloze GoodWe, opbrengst meet ik nu met een 3 fase HomeWizard kWh meter en temperatuur met 2 dallas sensoren.

Wat je mist? O.a. Sems, V/A per string, interne temperatuur. Dit kon ik uitlezen met een script over het netwerk:
[...]
Ik heb mijn logging ook niet via de wifi van de Goodwe zelf. Heb op de groep van de panelen een externe kWh-meter met S0-uitgang, met daaraan een Youless LS120. Die upload zelfstandig naar PVOutput. Ideaal. Stroom erop, internettoegang (netwerkkabel) en klaar. Werkt altijd. Ik wilde dat losgetrokken hebben van m'n domotica, als ik een keer met onderhoud bezig ben dan mis ik niet gelijk een halve dag aan logging bijv. En voordeel is dat je bruto/netto ook in PVOutput hebt en niet zelf daar mee hoeft te gaan rekenen.

Die extra data is leuk, maar als je je panelen een aantal jaren hebt en het gewoon goed werkt dan boeit dat allemaal niet meer zo is mijn mening.

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 19-06-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

harmster schreef op zondag 18 juni 2023 @ 16:23:
[...]

Als ik dit zo lees is de kans dat de software werkt met een 4200D-NS inverter niet geweldig goed. Of ben ik te pessimistisch?

Deze oplossing is verder perfect.
Als ik de plaatjes van google mag geloven zit er een 5-pins connector tussen de omvormer en de WLAN module. Dit is wat draden betreft wel vergelijkbaar met de XS maar ik durf niet zonder te meten te zeggen of dit ook gewoon RS232 (3.3v TTL) met een 5V, GND en reset pin is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Wat is met de binary in het tgz archief: GoodweUdpPoller-linux-arm64.tar.gz?
Deze werkt prima met de WLAN-stick en een omvormer met de juiste firmware, of zie ik dit verkeerd?
Dus als de SolarGo app werkt zou ook deze binary moeten werken.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrl-tab
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-04 08:38
robertwebbe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 23:23:
@Jeweettoch13 Ja, met het meegeleverde kabeltje krijg ik geen data binnen en als ik direct op de print aansluit wel. Uiteraard was een volledige uitschakeling noodzakelijk, blijkbaar wordt er alleen bij het opstarten naar de netwerkmodule gekeken.
Het is ongelofelijk maar je hebt gelijk!

Uren troubleshooting, tickets bij goodwe, geen response, bellen, bellen...
Met risico voor bricken allerlei firmware gepusht.... Geen oplossing...

Zwarte kabeltje er tussenuit, en instant krijg ik response met de goodwe test python scripts.
Tjah homeassistant gaat ook wel werken zo dat geloof ik wel.

Het blijft wel erg brakke connectiviteit, met name de software.
Heb zelfde WIFI/LAN module met een GWK6-DT G2 omvormer.
Die moet in AP mode draaien , anders werkt LAN niet.

Wist je dat hij in AP mode, hij daadwerkelijk een AP is? Hij doet gewoon NAT naar je LAN kabel, internet werkt gewoon .... on-ge-lo-fe-lijk.
Gelukkig werkt het 'hide SSID' vinkje wel bij deze module (originele firmware).

Kan je eventueel nog verbinden als het nodig is.

• KabouterSuper
  • Niet online
Pffft, wat een drama nog steeds.

Ik heb twee goodwe omvormers. De 2500XS doet alles prima met de wifi-stick. De 4200DNS blijft problemen geven. Hoewel de wifi-stick connectie maakt en deze via het netwerk benaderbaar is, is de connectie naar semsportal niet stabiel. 's Ochtends werkt het een paar uur, dan valt de connectie weg. De omvormer is via mijn netwerk dan nog wel bereikbaar.

Ik heb na weken chatten met goodwe support de wifi-stick vervangen door een lan-wifi-stick (de lan-stick schijnt niet compatibel te zijn met een 4200dns). Ik heb deze zonder tussenkabeltje geinstalleerd. Helaas geen verandering. De omvormer is zichtbaar in mijn netwerk via de netwerkkabel, maar de connectie naar semsportal wordt elke ochtend na een paar uur verbroken.

Extra probleempje: ik kan de web-firmware van de wifi-stick aanpassen via ip-adres/iweb.html De lan-wifi-stick heeft deze pagina niet. Sowieso zijn alle pagina's van de vorm ip-adres/pages/...html Maar er is geen pagina om de web-firmware te updaten.

Mijn doel is vooral om de twee omvormers apart te kunnen monitoren. Ik heb namelijk al een kwh-meter die de omvormers samen meet die ik vervolgens met een youless monitor. Ik wil ook de ssid's uitzetten, zodat ik geen onnodige inbraakpogingen krijg (het wachtwoord heb ik natuurlijk al veranderd).

Iemand ervaring met de lan-wifi-stick?

• pc-freakz
@KabouterSuper No13 in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)" dat gezien? Oplossing door maken van eigen 'wifi module'. Ik ervaar ook dropouts naar SEMS. Sterker nog, gister kwam de data wel door (wp in de grafiek) maar gaf SEMS verkeerde totalen terug... Hoe dan?

Lokaal uitlezen met de in dit topic genoemde scripts werkt al veel stabieler. Alleen niet te vaak pollen, dan stopt alles er mee.
De oplossing met raspberry pi staat nog op mijn wenslijst (onderdelen liggen klaar - (priori) tijd...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

pc-freakz schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:33:
@KabouterSuper No13 in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)" dat gezien? Oplossing door maken van eigen 'wifi module'. Ik ervaar ook dropouts naar SEMS. Sterker nog, gister kwam de data wel door (wp in de grafiek) maar gaf SEMS verkeerde totalen terug... Hoe dan?

Lokaal uitlezen met de in dit topic genoemde scripts werkt al veel stabieler. Alleen niet te vaak pollen, dan stopt alles er mee.
De oplossing met raspberry pi staat nog op mijn wenslijst (onderdelen liggen klaar - (priori) tijd...)
ik had gisteren weer eens dat de WiFi module geen verbinding meer leek te geven (offline in SemsPortal)
na een reload (geen reset doen, want dan ben je je totalen kwijt) van de wifi module kan ik hem weer instellen, maar toen bleek het nog een hele tijd te duren voordat deze aangaf ' in bedrijf' terwijl de grafiek het wel bleek te doen.

Nu is dat SEMSportal niet zo'n probleem, maar alleen jammer dat ik die weer scrape voor PVoutput
en dat daar dan de grafieken data missen.
echter heb ik voor de wifi module nog geen updates etc/gezien wan zo 'veilig' vind ik alles niet want
na elke dag staat alles weer op default voor de inlog..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jfinkers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 22:59
@KabouterSuper - heb zelf ook een 4200DNS icm de LAN stick en dat werkt goed, afgezien van het lokaal uitlezen. Het hele SolarGo verhaal werkt namelijk niet.
Solargo onderstuend alleen met WIFI / Bluetouth module ,

Lan/4G module kan geen solargo gebruiken .

Met vriendelijk groet / Kind regard

Leo Luo
Technical Support & Service Supervisor (NL)
GOODWE Benelux B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jfinkers Wat Leo Luo daar schrijft klinkt niet erg overtuigend
en is ook nog in slecht Nederlands geschreven - volgens mij bedoelt hij:
SolarGo ondersteund (nog) geen communicatie via de LAN/4G module
In principe zou dit namelijk mogelijk moeten zijn.

Betreffende SolarGo: Het is nog steeds mogelijk met een actieve login via de AP (10.10.100.253) van een omvormer naar andere Goodwe omvormer te switchen zonder de afwijkende SolarGo login credentials van de andere omvormer te kennen. (het WiFi password staat soms nog op de fabriekswaarde - fout van de solarteur)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jfinkers
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 30-04 22:59
Deze LAN module draait sinds november 2020. In het begin kon SolarGO er echt niks mee, maar tegenwoording vindt hij iig een device (HF_E20), weliswaar met een wifi logo er naast.

Als ik dit device benader, zijn alle waardes N/A of 0. ( Current version: V1.0.14)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:16
KabouterSuper schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 14:19:
Pffft, wat een drama nog steeds.

Ik heb twee goodwe omvormers. De 2500XS doet alles prima met de wifi-stick. De 4200DNS blijft problemen geven. Hoewel de wifi-stick connectie maakt en deze via het netwerk benaderbaar is, is de connectie naar semsportal niet stabiel. 's Ochtends werkt het een paar uur, dan valt de connectie weg. De omvormer is via mijn netwerk dan nog wel bereikbaar.

Ik heb na weken chatten met goodwe support de wifi-stick vervangen door een lan-wifi-stick (de lan-stick schijnt niet compatibel te zijn met een 4200dns). Ik heb deze zonder tussenkabeltje geinstalleerd. Helaas geen verandering. De omvormer is zichtbaar in mijn netwerk via de netwerkkabel, maar de connectie naar semsportal wordt elke ochtend na een paar uur verbroken.

Extra probleempje: ik kan de web-firmware van de wifi-stick aanpassen via ip-adres/iweb.html De lan-wifi-stick heeft deze pagina niet. Sowieso zijn alle pagina's van de vorm ip-adres/pages/...html Maar er is geen pagina om de web-firmware te updaten.

Mijn doel is vooral om de twee omvormers apart te kunnen monitoren. Ik heb namelijk al een kwh-meter die de omvormers samen meet die ik vervolgens met een youless monitor. Ik wil ook de ssid's uitzetten, zodat ik geen onnodige inbraakpogingen krijg (het wachtwoord heb ik natuurlijk al veranderd).

Iemand ervaring met de lan-wifi-stick?
Same here met de GW4200D inverter, heb support tcket bij goodwe aangemaakt even kijken waar ze mee terug komen.
Na mijn omzetting van API sems binnenhalen in HA naar direct goodwe integratie stoppen updates naar sems er mee na een paar uur, 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Petertje750 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Same here met de GW4200D inverter, heb support tcket bij goodwe aangemaakt even kijken waar ze mee terug komen.
Na mijn omzetting van API sems binnenhalen in HA naar direct goodwe integratie stoppen updates naar sems er mee na een paar uur, 8)7
Dit is bij mij het vaste patroon in semsportal:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C8l3-uJACwAXtqJNAEOvhxY9wB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EV8PYAjPHChms3ID79eGSALj.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn tickets staat inmiddels al 6 weken open zonder vooruitgang (ze blijven de standaard antwoorden mailen).

Mijn hoop is nu dat ik de firmware van de omvormer via usb kan updaten, deze is namelijk 1.00.00. Dat lijkt me vrij oud. Misschien dat het met een verse firmware stabieler wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:06
@KabouterSuper, @Petertje750 ,

Mijn firmware is te oud om rechtstreeks via HA m'n omvormer (GW4200D-NS) uit te lezen.

Wel heb ik er ook last van dat 's ochtends bij opstarten er meestal gedurende enige tijd - en dat kan variëren van een paar minuten tot een groot deel van de dag - en soms ook enkele dagen niet, data wordt geüpload naar de SEMS-portal.
Zodra het misgaat, knippert de gele LED 4x.

Hierover heb ik ook contact gehad met Goodwe support. FW-updates e.d. zijn er niet c.q. willen ze niet doen.
Uiteindelijk zou de omvormer vervangen worden omdat het probleem in de aansturing van de wifi-stick zit of zou zitten, maar aangezien mijn omvormer net buiten garantie is, gaat die vlieger niet op helaas.

Ben heel benieuwd of er uiteindelijk een oplossing is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cranberry Dan kan je vermoedelijk ook niet met SolarGo de omvormer uitlezen?
Wat is de sw versie van de omvormer & de wifi-stick?
Dit kan nuttige informatie voor anderen & de topicstart zijn.
Oh - ik zie, die bestaat eigenlijk nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-freakz
Petertje750 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 10:12:
[...]

Kijk eens of je het interval van HA kan verlagen naar eens in de 5 min.
Ergens onder de 3 nokt de wifi module met updates richting SEMS...
Had hetzelfde issue namelijk, buiten HA om met een scriptje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:16
Cranberry schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 11:40:
@KabouterSuper, @Petertje750 ,

Mijn firmware is te oud om rechtstreeks via HA m'n omvormer (GW4200D-NS) uit te lezen.

Wel heb ik er ook last van dat 's ochtends bij opstarten er meestal gedurende enige tijd - en dat kan variëren van een paar minuten tot een groot deel van de dag - en soms ook enkele dagen niet, data wordt geüpload naar de SEMS-portal.
Zodra het misgaat, knippert de gele LED 4x.

Hierover heb ik ook contact gehad met Goodwe support. FW-updates e.d. zijn er niet c.q. willen ze niet doen.
Uiteindelijk zou de omvormer vervangen worden omdat het probleem in de aansturing van de wifi-stick zit of zou zitten, maar aangezien mijn omvormer net buiten garantie is, gaat die vlieger niet op helaas.

Ben heel benieuwd of er uiteindelijk een oplossing is...
Ben blijven doorvragen met sceenshots van failing connecties en de GW4200D-NS is geupgrade en vandaag een hele dag zonder connectie failures en HA update met goodwe integratie met 2 minuten update frequentie..
Firmare is van 51.51.10 naar 22.22.12 geupgrade volgens HA, nummering logica snap ik nog niet. en ARM is geupgrade naar versie 20.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JqDZnV9K8VbsgQXtxFaVaAmEMxE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/C1lnFRa5YURUcmXl7Rs43jld.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Y4GQU5LIIQrDPGxbITs9cgOpno=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uvafdHC1v4Bjgb8VWIEIiRyV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Petertje750 op 19-09-2023 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etore
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-07-2024
Onlangs heb ik een nieuwe woning gekocht waarbij een Goodwe omvormer aanwezig was. Deze probeer ik in mijn HA te integreren middels de Goodwe integratie module. Daarbij krijg ik de volgende melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hOh3qSetBQ026LExqyNMpCimo8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2xdUTPegMMSCbDjqpwuYB5tZ.png?f=user_large

Ik kan prima een ping sturen naar 192.168.2.13 (M2M web server), maar ik krijg geen verbinding via HA. Iemand met tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:06
@etore welke type omvormer betreft het en hoe oud is 'ie?
Waarschijnlijk is het een kwestie van even Goodwe contacten voor een firmware-update :)

[ Voor 55% gewijzigd door Cranberry op 26-09-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etore
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 03-07-2024
@Cranberry Het gaat om een GW2000-SS (Wireless). Had dezelfde aanname mbt de firmware. Ik heb de omvormer nog niet kunnen koppelen met de SEMS app (heeft te maken met vorige bewoners en het niet opnieuw kunnen koppelen). Heb je wat pointers waar ik de huidige firmware versie kan opvragen/controleren en hoe je de firmware kan updaten etc?

Update
Aantal keer klikken op de fysieke knop op de onvormer krijg ik ver: V1.13 te zien, is dit de firmware version?

[ Voor 75% gewijzigd door etore op 26-09-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Goodwe heeft een soort van supportsysteem:
https://support.goodwe.com/portal/en/signin

Hier kan je een account aanmaken en een melding doen. Dan moet je vervolgens wel enkele weken geduld hebben, en hopen dat er iemand is die naar dit systeem kijkt. Maar na enkele weken komt er uiteindelijk wel een reactie. Of je vervolgens iets aan die reactie hebt is weer een ander punt, tot nu toe heb ik er nog niet veel aan gehad. De laatste vraag mbt firmware update van mijn GW5000D-NS, daar moet ik nog steeds uitsluitsel krijgen wat nou de nieuwste versie is, en of het daarmee wel met HA gaat werken. Maar goed, ik heb geduld, wacht nou al 4 weken.

Ik gebruik overigens de los aangeschafte bekabelde netwerkadapter.

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nou heb ik die UDP direct access via Home Assistant werkend + dat de omvormer ook zijn data aan Sems kwijt wil.

Vandaag had ik helemaal geen data omdat er iets met SEMS niet werkte. Ook niet via UDP.

Nu lijkt het allemaal weer te werken en SEMS is zelfs met terugwerkende kracht geupdate (dus grafiekje over de dag heen zegmaar),

De Home Assistant integratie geeft gewoon 1 piek van wat er eerder die dag opgewekt is.

Dus het lijkt erop dat zonder SEMS connectie de UDP data ook geen antwoord geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Laatst online: 01-05 22:45
Hoi Ik heb een wat oudere GoodWe GW3600-DS, die ik al een tijdje uitlees in Home Assistant door een proxy te spelen voor de requests naar de goodwe servers en de opwekdata daaruit te pulken.

Sinds een tijdje merkte ik dat het interval van deze updates veel lager geworden is. Toen ik begon met loggen was die elke 11 sec, en nu is het elke 8 minuten.

Ik denk (weet vrij zeker) dat dit komt doordat GoodWe tegenwoordig een 404 antwoord als mijn inverter een POST op 'http://goodwe-power.com//Acceptor/GetSendInterval' doet.

Ik zou graag deze calls ook afvangen en voorzien van een zinnige response, maar ik heb geen idee hoe de response eruit hoort te zien. Is er toevallig iemand die dat wel weet, of misschien een TCPdump van deze call heeft toen het nog wel werkte?

Van het grote internet word ik niet veel wijzer, er lijkt ooit een swagger ui gedraaid te hebben voor dit endpoint, maat die geeft tegenwoordig een forbidden en er zijn een aantal repos op github, maar die hebben voor dit endpoint geen volledige implementatie.

UPDATE:
Het endpoint lijkt het weer te doen, hoewel het antwoord op 'GetSendInterval' een '\r\n' is, zorgt dat er iig voor dat de inverter weer elke 11 sec data pusht.

[ Voor 7% gewijzigd door elleP op 08-11-2023 15:04 . Reden: update ]

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_DW
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06-01 20:40
Hallo iedereen, ik heb een Goodwe gw10k-et met lan module (niet wifi+lan). Graag zou ik hier de modbus tcp optie op willen activeren zodat deze kan communiceren met mijn warmtepomp Nibe S1255. In de SolarGo app kan ik de optie modbus tcp aanzetten maar het lukt me niet om verbinding te maken. Checken met modbus software op mijn pc laat me toe om verbinding te maken met de warmtepomp, maar de omvormer heeft steeds een time-out. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie? Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrenni
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13-06-2024
Hi allen. Sinds gisteren een GW4200-DNS-30 in huis en tijdens mijn zoektocht om deze aan HA te koppelen ben ik op een verborgen pagina van de M2M Web Server gebotst:

<omvormer-ip>/pages/app_config.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMBGvvNO697_AVqhR2Yfavl2cMQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/60Zie3b4A8EG4ZE3yxKGwECB.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt erop dat er hier de mogelijkheid bestaat om Server Address en Port gewoon aan te passen en de data naar een andere locatie te laten sturen?

Ik ga het zelf (nog) niet uitproberen, maar misschien kan het iemand van jullie verder helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Jrenni schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:46:
Hi allen. Sinds gisteren een GW4200-DNS-30 in huis en tijdens mijn zoektocht om deze aan HA te koppelen ben ik op een verborgen pagina van de M2M Web Server gebotst:

<omvormer-ip>/pages/app_config.html

[Afbeelding]

Het lijkt erop dat er hier de mogelijkheid bestaat om Server Address en Port gewoon aan te passen en de data naar een andere locatie te laten sturen?

Ik ga het zelf (nog) niet uitproberen, maar misschien kan het iemand van jullie verder helpen?
Dit is de server waar de omvormer mee communiceert. Voor zover ik weet wordt er eerst wat heen en weer gebabbeld voordat er data verstuurd wordt. Het gaat dan niet lukken om een andere server in te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arslan81
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-02 18:52
Heeft iemand de tools om de firmware van mijn omvormer Goodwe 3000NS via USB te installeren. Ik kan nergens EzFlash of Datasend tools meer vinden en heeft iemand toevallig de firmware van de originele GoodweWiFi module (LPF-100)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Arslan81 schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 08:58:
Heeft iemand de tools om de firmware van mijn omvormer Goodwe 3000NS via USB te installeren. Ik kan nergens EzFlash of Datasend tools meer vinden en heeft iemand toevallig de firmware van de originele GoodweWiFi module (LPF-100)
Goede vraag, ik zou ook graag de firmware van mijn GW5000D-NS updaten, maar er is geen enkele mogelijkheid om dat te doen. De firma zelf geeft ook niet thuis via hun online supportplatform.

Hetzelfde geldt voor de los bijbijstelde bekabelde ethernetadapter die ipv de bijgeleverde wifi adapter gebruikt wordt. Die is namelijk echt dramatisch, reageert vaak genoeg niet eens op een ping! (Timed out, en daarna doet-ie het weer gewoon)

[ Voor 18% gewijzigd door Skynett op 02-12-2023 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Skynett schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 09:51:
[...]

Goede vraag, ik zou ook graag de firmware van mijn GW5000D-NS updaten, maar er is geen enkele mogelijkheid om dat te doen. De firma zelf geeft ook niet thuis via hun online supportplatform.

Hetzelfde geldt voor de los bijbijstelde bekabelde ethernetadapter die ipv de bijgeleverde wifi adapter gebruikt wordt. Die is namelijk echt dramatisch, reageert vaak genoeg niet eens op een ping! (Timed out, en daarna doet-ie het weer gewoon)
Ik heb hetzelfde met mijn gw4200dns. Deze heeft firmware 1.00.00 en het lukt niet om deze remote te updaten. Goodwe stelt nu voor om het via een bluetooth-stick te doen, maar die heb ik niet (wel wifi en lan+wifi). Het is me ook nog niet gelukt om de lan+wifi-stick te updaten. De pagina's hebben andere urls dan die van de wifi-stick, dus ik kom niet bij de update pagina.

Ik heb een verzoek uitstaan bij mijn installateur om een methode te zoeken om te updaten via usb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arslan81
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-02 18:52
Ik heb wel een link waar je de firmware kan vinden, trouwens hier op de form gevonden maar geen tool om te installeren.. ( flash programma). Al weken melding staan bij Goodwe maar geen reactie..

Als je beetje Duits kan staat er een link in :)
https://www.photovoltaikf...-7-7-entladung-grundlast/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Wunderbar! Dan werde ich mal versuchen bei meinem Stringwechselrichter einen Upgrade durch zu führen.

Pagina: 1 ... 8 ... 12 Laatste