GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:10

remco_k

een cassettebandje was genoeg

No13 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:44:
[...]
Ik ben nu al een paar uur bezig geweest met het ontleden van de Domoticz plugin maar de hele structuur daarvan lijkt te leunen op de API output van de SEMS portal (logisch).
...
Mocht iemand hier mee aan de slag willen die wel verstand heeft van domoticz plugins en snapt hoe de huidige plugin in elkaar steekt wil ik best helpen :)
Verstand van Domoticz heb ik niet (Newbie hier, 4 weken geleden ofzo Domoticz voor het eerst geïnstalleerd en van dichtbij gezien). Hoe de huidige GoodWe SEMS plug-in in elkaar zit: niet naar gekeken en was ik ook niet van plan, want: werpt alleen maar meer ruis op i.m.o.

Nadat ik een probleem met de SolarEdge plugin (Modbus over TCP) uit heb lopen zoeken en ik geen GoodWe modbus UDP plugin voor Domoticz kon vinden nam ik de moeite om zelf een GoodWe modbus over UDP plugin voor Domoticz te bouwen - want ik had hem zelf nodig.

Die nieuwe plugin is momenteel nog wel in twijfelachtige staat - maar werkend - ik zoek een paar mensen die binnen een paar dagen tot een week voor mij als beta tester aan de gang willen en kunnen gaan om zo over een periode van (ik denk) een 2-6 weken tot een goed werkende plugin te komen. Met daartussen nog wat zomervakantie perikelen uiteraard.

Ik heb zelf een XS series omvormer van GoodWe met Wifi module, maar in principe zijn deze series ook ondersteund: ET, EH, BT, BH, ES, EM, BP, DT, MS, NS en uiteraard XS.

Voor wie dat wil, stuur mij een DM, dan neem ik tzt contact met je op met details.
Wat ik van je verwacht als je meedoet:
1. Je bent enigszins bekend met Domoticz, weet hoe je een plug-in installeert en configureert.
2. Je bent enigszins bekend met lezen van de Domitcz logs, kan daar wat gegevens uithalen om die evt op te sturen.
3. Je hebt een GoodWe omvormer met de juiste firmware (For XS series firmware 1.xx.14 of hoger) met Wifi of LAN module welke Modbus over UDP op poort 8899 kan en je hebt gecheckt dat dat werkt.
4. Je bent bekent (ook buiten Domoticz, b.v. via Sems) met de levering van energie van je GoodWe omvormer, zodat je getallen in Domoticz daarmee kunt vergelijken.
5. Je gebruikt de plugin geheel op eigen risico. Als, om wat voor reden dan ook, iets stuk gaat, je verliest data, Domoticz gaat dood of wat anders dan ook; het is je eigen risico.

... het 'ergste' wat me nu nog kan overkomen is dat iemand straks reageert op deze post met het bericht dat ik iets over het hoofd heb gezien en er gewoon een werkende Domoticz plugin is voor GoodWe omvormers om ze via modbus over UDP lokaal uit te lezen.
... dan heb ik in ieder geval nog een hoop geleerd... :)

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 06-07-2022 01:25 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

No13 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:22:
Ik heb inmiddels de GW1500-XS en een GW2000-XS online, maar ik wordt er langzaam helemaal gek van :P
...
Nu durf ik er uiteraard niet meer aan te komen maar ben wel erg benieuwd wat hier nu mis gaat :P
Mijn ervaring met de Wifi module op mijn XS is op z'n zachtst gezegd waardeloos.
Er is iets fundamenteel mis met dat ding, ik zal mijn situatie eens schetsen:
1. Verbind met mijn Wifi netwerk (van Mikrotik, best professioneel spul)
2. Meestal c.a. halve minuut later verbinding weg, niet meer aan de praat te krijgen, of soms komt ie weer even voor een half minuutje terug.
3. Doe ik een herstart van omvormer of Wifi stick er opnieuw insteek, dan gaan we terug naar stap 1 en herhaalt het spel zich. Totaal niet goed aan de praat te krijgen.
4. Dacht eerst nog dat afstand naar Wifi AP misschien een probleem was. Wifi AP verplaatst naar binnen 2 meter van omvormer: geen oplossing.
5. Ander kanaal: geen oplossing.
6. 5 nog een paar keer uitgevoerd voor meer andere kanalen: geen oplossing.
6a. SSID unieke naam gegeven en key aangepast naar eenvoudige karakters en 5 nog een paar keer uitgevoerd: geen oplossing.
7. Tijdelijk een ander Wifi AP in de lucht gebracht, Fritzbox. Zelfde config (zoals SSID en key). Prima werken. 8)7
8. Terug naar Mikrotik. Probleem weer terug.
9. 1000 parameters aan proberen te passen aan Mikrotik netwerk: geen oplossing.
10. Stap 7 nog eens geprobeerd. Ja, dat werkt echt goed.
11. Terug naar Mikrotik. Collega erbij gehaald met uitgebreide kennis van Mikrotik apparatuur: geen oplossing. Hij snapt er ook niets van.
12. Ander soort test: TP-Link Wifi repeater (eveneens met zelfde SSID en key als Mikrotik) tussen Mikrotik Wifi en GoodWe Wifi stick: Probleem opgelost. 8)7
13. Dat laatste heb ik, totaal tegen mijn zin in, maar zo gelaten. Ik krijg het niet goed aan de praat met mijn Mikrotik WLAN...

Contact gehad met GoodWe product support, ik kreeg een firmware upgrade, zo werd gemeld. Geen verdere info, maar het probleem werd daar ook niet mee opgelost.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:06

Illusion

(the art of)

@Anoniem: 1582350 @padoempats Jullie hebben allebei aangegeven dat de omvormer beweert vermogen te leveren, terwijl het al donker is, en hij juist verbruikt. Ik heb hetzelfde, en heb hiervoor een ticket bij goodwe. Die geven (na een firmware update) aan dat de omvormer stuk is, en ze bieden aan hem te wisselen. Dat lijkt me niet handig (want ik heb er 2 en ze doen het allebei). Hebben jullie hierover nog contact gehad met de klantenservice?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1582350

@Illusion Ik heb geen contact gehad met omdat alle XS Goodwe omvormers dit doen. Ik kan niet voor andere modellen spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:21:
@Illusion Ik heb geen contact gehad met omdat alle XS Goodwe omvormers dit doen. Ik kan niet voor andere modellen spreken.
Lijkt me dan toch juist iets om even bij support in te schieten zodat ze het op kunnen lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@Illusion Dat is al sinds ik mijn 1000XS heb gekocht in oktober 2019 het geval, de XS serie was toen net op de markt, ik heb dit toe ook aangekaart bij Goodwe, er is dus nog niet veranderd.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:31

timovd

Voorsprong door techniek

Anoniem: 1582350 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 10:25:
De stick werkt op TCP wat door andere GoodWe controlers gebruikt word.

Versie twee doet ook UDP wat eenvoudig toegang geeft voor de gebruiker net als de WiFi stick doet.

In posting hierboven wordt Home Assistant gebruikt en meen mij te herinneren dat daar ook TCP ondersteuning voor is.

Verder zijn er wel routines en apps die via TCP werken. De communicatie is moeilijker.

Update: er is kennelijk nu ook een WiFi+LAN stick

[Afbeelding]

https://en.goodwe.com/wifi-lan-kit
https://www.goodwe.com.au...ownloadFile?id=822&mid=60
https://www.goodwe.com.au...ownloadFile?id=516&mid=60
Die stick (GA10081-69-00P) is er al een tijdje (https://community.goodwe....27f49cbe9017f5fbe833f0c42) en voor een LAN-aansluiting is deze zelfs nodig bij een nieuw model GoodWe.

Laatst een GW3600T-DS opgehangen en voor de LAN-aansluiting werd de oude LAN-kit meegeleverd. Die deed dus niets. Ik heb 'm alleen nog niet kunnen vinden in een Nederlandse webshop.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@remco_k Ik ken dat probleem en omdat cAP Lites heb die dicht bij de omvormer zitten herstart ik de Mikrotiks. Ik gebruik een scipt in Node Red om dit te herkennen en dan op te lossen. Het bereik van de Goodwe stick is 10 meter.
06-07 05:21 sunEvent Start of the day (sunlight)
06-07 05:25 PVstatus Router two: WLAN enabled
06-07 05:25 PVstatus Router one: WLAN enabled
06-07 05:36 PVstatus Inverter is in checking mode
06-07 05:41 PVstatus Router two was rebooted
06-07 06:09 PVstatus Inverter has connected to the Grid
06-07 06:09 PVstatus Power production has started
Om 5 uur 41 was er geen contact meer met omvormer twee en de tweede router is toen herstart.

Node red script (grafisch):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uvwSpgE2mess_qI8BE1Hgg88r4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qCuf32SuS1NSG4Hv9uBIGJHY.jpg?f=fotoalbum_large

De bovenste is de controle of de (juiste) router nog contact heeft en iedere omvormer heeft zijn eigen cAP lite. Soms verbind de cAP lite met de verkeerde omvormer en dat wordt ook opgelost door de cAP lite te herstarten.

De onderste start in de ochtend de WiFi op de cAP lite en zet die ook weer uit als de zon onder is.

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 06-07-2022 11:50 . Reden: Grafische weergave scipt Node Red ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Illusion schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:28:
[...]

Lijkt me dan toch juist iets om even bij support in te schieten zodat ze het op kunnen lossen?
Ik ga geen moeite doen om de support hierover te contacten. Ga er vanuit dat hun R&D ook wel weet hoe dat ding meet. Het is niet alleen als het al schemer is, continu ligt de meting 80-200 watt te hoog (8K model voor mij)

[ Voor 13% gewijzigd door padoempats op 06-07-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

padoempats schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:32:
[...]
Ik ga geen moeite doen om de support hierover te contacten. Ga er vanuit dat hun R&D ook wel weet hoe dat ding meet. Het is niet alleen als het al schemer is, continu ligt de meting 60-200 watt te hoog (8K model voor mij)
Goodwe heeft het zo gemaakt om bijvoorbeeld een als er een zware bui overkomt dat de omvormer niet uitgaat omdat er te weinig licht is om de omvormer aan te houden.

Je ziet steeds meer omvormers die ook tijdens de nacht aanblijven en dus dan ook stroom verbruiken. Dus zo slecht doet Goodwe het nog niet maar er ruimte voor verbetering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@timovd

Ik vond met genoemde nummer in jouw posting het volgende document van Goodwe over welke dongle op welke omvormer past en wat de vereiste Arm versie nummer moet zijn:

https://nl.goodwe.com/ima...0Dongles_customers-DE.pdf

En in Engels:

https://marcelrijksolar.n...MR-Solar.nl_MRTec.nl_.pdf

Hartelijk dank Timo voor jouw posten en zo is het nu ook het document van GoodWe nu bekend.

Ik lees dat vanaf Arm versie 01 de oude WiFi dongle zou werken maar in hier is toch versie 14 en hoger als werkend beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:01:
@timovd

Ik vond met genoemde nummer in jouw posting het volgende document van Goodwe over welke dongle op welke omvormer past en wat de vereiste Arm versie nummer moet zijn:

https://nl.goodwe.com/ima...0Dongles_customers-DE.pdf

En in Engels:

https://marcelrijksolar.n...MR-Solar.nl_MRTec.nl_.pdf

Hartelijk dank Timo voor jouw posten en zo is het nu ook het document van GoodWe nu bekend.

Ik lees dat vanaf Arm versie 01 de oude WiFi dongle zou werken maar in hier is toch versie 14 en hoger als werkend beschouwd.
Mmm lees ik er nu overeen want de GW8K-DT zie ik er als type niet tussen staan en ik heb toch een USB wifi ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Goodwe heeft het zo gemaakt om bijvoorbeeld een als er een zware bui overkomt dat de omvormer niet uitgaat omdat er te weinig licht is om de omvormer aan te houden.

Je ziet steeds meer omvormers die ook tijdens de nacht aanblijven en dus dan ook stroom verbruiken. Dus zo slecht doet Goodwe het nog niet maar er ruimte voor verbetering.
Een SMA is altijd aan en verbruikt maar 3 watt ofzo. Maar die op de AC zet klopt op de watt precies.
Een Goodwe meet gewoon verkeerd, ik gok dat ze de DC kant meten en calculatie doen wat er op AC ingevoed wordt. Het eigen gebruik is 'maar' iets van 15-20 watt, maar zodra die zegt te leveren begint dat bij 60w (dus praktisch 80w te hoog ivm 20w eigen verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

remco_k schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 00:15:
[...]
...
ik zoek een paar mensen die binnen een paar dagen tot een week voor mij als beta tester aan de gang willen en kunnen gaan om zo over een periode van (ik denk) een 2-6 weken tot een goed werkende plugin te komen. Met daartussen nog wat zomervakantie perikelen uiteraard.
...
Aangezien het storm loopt. :P :X

Zojuist de beta versie online gezet, hier te vinden:
https://github.com/remco-k/domoticz-goodwe-modbusudp-plugin/

Zie de readme voor installatie instructies. Mocht je een issue vinden, maak dan a.u.b. een issue aan via de onderstaande link met een uitgebreide omschrijving van het probleem en indien mogelijk de vermoedelijke oplossing:
https://github.com/remco-...e-modbusudp-plugin/issues

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:32

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb twee GW2500-XS. Beiden rapporteren 70W bij bijna donker, vlak voor ze helemaal uit gaan. Ticket aangemaakt, maar niets uitgekomen. Zelf gemeten:DC stroom is nul, AC is 0.8A. Power factor is bijna 0. Opgenomen vermogen 15W (kWh meter). Ze meten waarschijnlijk de AC stroom en dan wordt het lastig vermogen te meten zonder de fase mee te nemen. PF wordt 1 bij 120Watt. Daarboven klopt het prima. Op jaarbasis heeft de omvormer tot 7% te veel aan...

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@xah5kiDe Is algemeen bekend, iedereen met een Goodwe heeft daar ‘last’ van.

Zie ook mijn vergelijk met een externe meter ernaast: ThinkPad in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

Discussie is hier verder ook niet op z’n plek naar mijn idee. Zijn andere topics waar dat beter past ;)

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 09-07-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-06 15:29
Deze week eindelijk via de helpdesk mijn ARM firmware geupdatet van versie 1.03.10 naar 1.03.19. In tegenstelling tot sommige gebruikers hier dat ze dit niet op afstand kunnen doen is het ze vreemd genoeg toch gelukt. Scheelt weer USB kabeltjes maken :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yR-mE660WlSv12fPFNBcjLzK8Xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrL3euGjJHOwvLKJhs7H5zaG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@xah5kiDe Ik heb in NodeRed daar een script voor gemaakt. Omvormer één stop met behulp van een kWh-meter en omvormer twee stopt aan de hand van een berekening, met opgeven van onjuiste waarden.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=87634

Used energy = omvormer twee

Werkt niet altijd en dan heb je dat langer onjuiste informatie verstrekt wordt zoals op drie juli het geval was.

https://pvoutput.org/intr...7634&dt=20220702&gs=0&m=1

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 10-07-2022 02:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Vreemd device in AP-modus:
Sinds 9 juli heb ik een GW5000D-NS (V51.51.18) met de reeds geïnstalleerde "fameuze" WiFi-stick in gebruik: Firmware 1.2.1 / Web Ver:V1.3.1

Ik heb heel eventjes bij een AP connectie en een scan met de Fing app (Android)
naast de verwachte IP van de AP nog een andere gezien namelijk 10.10.100.151 met een MAC welke blijkbaar bij "Fn-Link Technology" (Hunan) hoort. Een standaard port scan leverde niets op.
Sinds deze incidentele keer 2? dagen geleden heb ik het device niet meer gezien.
Iemand een idee wat dit device deed/doet?

NB: Helaas moest ik gisteren een ticket bij de support inschieten omdat de tijd op de omvormer bij het opstarten telkens weer 2 uur teruggezet wordt en er geen mogelijkheid bestaat om dit permanent zelf te corrigeren.
Bij mij komt de zon dus 2 uur eerder op dan in de rest van NL 8) .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dunklefaser Poort UDP/8899 en UDP/48899 worden gebruikt aan de AP zijde. Als de verbinding verbroken wordt dan start hier automatisch de client opnieuw.

Wat de landsinstelling en kijk eens met de app SolarGo wat de instellingen zijn. Wachtwoord is 1234 of 12345678

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 1582350 Op mijn wat oudere tablet wil SolarGo niet, gelukkig op mijn iets nieuwere smartfoon wel.
De info is trouwens vergelijkbaar, maar niet identiek met de info in de sems portal app als je bij de inverter op "configure" klikt en de waarschuwing accepteert.
Trouwens volgens de app info is SolarGo uitsluitend geschikt/bedoelt voor omvormers zonder LCD?

De accesscode hier is standaard "1234"? Bijna net zoals het default WiFi-wachtwoord "12345678" (dit is inmiddels aangepast). Ik wil deze pincode ook veranderen1).

De landcode en de tijd staan op dit moment nog goed omdat ik deze vanochtend weer heb moeten corrigeren, helaas trekt zich de SEMS portal en uiteindelijk de omvormer niets van aan, d.w.z. de volgende ochtend komt de zon weer 2 uur te vroeg op.

Ik moet zeggen de exacte betekenis van de diverse safety codes (landcode?) is niet makkelijk te vinden,
of weet je wat NL 16/20A, NL LV of NL MV precies bij Goodwe is?

Voor het aanpassen van de safety option heb je gelukkig een ander wachtwoord nodig.

1) Voor het aanpassen van de pincode heb je wel een Internetverbinding nodig, dus dat gaat dan via de 4G+/5G. Waarom? Moet Goodwe dit ook weten?
Edit: Op een nog ouder tablet kan de SolarGo app gelukkig wel geïnstalleerd worden en kan de PIN ook makkelijk aangepast worden.

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 13-07-2022 20:36 . Reden: PIN wijzigen alleen met Internetverbinding? ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dunklefaser Ik heb een 2000XS en de tijd staat goed en het kan zijn dat er een RTC in mijn omvormer zit. Hij synced niet met een NTP server omdat de tijd verloopt (achter of voor gaat lopen).

De landinstellingen maakt niet uit en waarom de jouwe twee uur verspringt weet ik ook niet.

Als je naar de webinterface (10.10.100.253:80) gaat van WiFi stick en je hebt daar een tabblad 'account' dan kun je daar het wachtwoord veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:31:
@dunklefaser Ik heb een 2000XS en de tijd staat goed en het kan zijn dat er een RTC in mijn omvormer zit. Hij synced niet met een NTP server omdat de tijd verloopt (achter of voor gaat lopen).

De landinstellingen maakt niet uit en waarom de jouwe twee uur verspringt weet ik ook niet.

Als je naar de webinterface (10.10.100.253:80) gaat van WiFi stick en je hebt daar een tabblad 'account' dan kun je daar het wachtwoord veranderen.
Bij mijn minimalistische webinterface is geen tabblad "account" te vinden,
er is wel een menupunt "Advanced" waar het WiFi-wachtwoord permanent kan worden gewijzigd,
de SSID kan ook veranderd worden.
Zoals hierboven al te lezen is heb ik het WiFi wachtwoord natuurlijk meteen aangepast.
Helaas kan dit niet bij een installatie via de SEMS portal app, slordig naar mijn mening.
Het is trouwens ook aan te raden de PIN c.q. het standaard "wachtwoord "1234"
voor de SolarGo app aan te passen.
Weet je toevallig op welke manier de SolarGo app verbinding met de omvormer maakt?

De NL support heeft nog niet op mijn ticket over de afwijkende tijdzone gereageerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Helaas: Het veranderen van de standaard PIN (SolarGo app) is zinloos en kan makkelijk omzeilt worden:
Inloggen met de standaard PIN op een omvormer en vervolgens met de WiFi van een andere omvormer connecten die voor de SolarGo een afwijkende en onbekende PIN heeft, vervolgens binnen de SolarGo app de screens refreshen en de gegevens worden gewoon opgehaalt (geen accesscontrol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion

Illusion

(the art of)

xah5kiDe schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 22:28:
Ik heb twee GW2500-XS. Beiden rapporteren 70W bij bijna donker, vlak voor ze helemaal uit gaan. Ticket aangemaakt, maar niets uitgekomen. Zelf gemeten:DC stroom is nul, AC is 0.8A. Power factor is bijna 0. Opgenomen vermogen 15W (kWh meter). Ze meten waarschijnlijk de AC stroom en dan wordt het lastig vermogen te meten zonder de fase mee te nemen. PF wordt 1 bij 120Watt. Daarboven klopt het prima. Op jaarbasis heeft de omvormer tot 7% te veel aan...
Klopt, dat doen die van mij ook. En ik vind het irritant, dus heb er een ticket voor open staan.
Illusion schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:06:
@Anoniem: 1582350 @padoempats Jullie hebben allebei aangegeven dat de omvormer beweert vermogen te leveren, terwijl het al donker is, en hij juist verbruikt. Ik heb hetzelfde, en heb hiervoor een ticket bij goodwe. Die geven (na een firmware update) aan dat de omvormer stuk is, en ze bieden aan hem te wisselen. Dat lijkt me niet handig (want ik heb er 2 en ze doen het allebei). Hebben jullie hierover nog contact gehad met de klantenservice?
wizzopa schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:52:
@Illusion Dat is al sinds ik mijn 1000XS heb gekocht in oktober 2019 het geval, de XS serie was toen net op de markt, ik heb dit toe ook aangekaart bij Goodwe, er is dus nog niet veranderd.
Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:21:
Misschien onderling even een paar ticketnummers uitwisselen zodat we aan GoodWe door kunnen geven dat er meer mensen last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dunklefaser SolarGo zend een broadcast op UDP/48899 en de omvormer antwoord op UDP/8899.

Ik zal nog eens kijken naar de pin. Verder moet je bedenken dat er twee pin zijn. Gebruiker 1234 en installateur 12345678.

Het aanpassen van webinterface gaat via het installeren van een advanced versie. Staat ergens beschreven in deze tread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:25:
@dunklefaser SolarGo zend een broadcast op UDP/48899 en de omvormer antwoord op UDP/8899.

Ik zal nog eens kijken naar de pin. Verder moet je bedenken dat er twee pin zijn. Gebruiker 1234 en installateur 12345678.

Het aanpassen van webinterface gaat via het installeren van een advanced versie. Staat ergens beschreven in deze tread.
Bedankt voor de info, als ik op github bijvoorbeeld de domoticz plugin van @remco_k bekijk
hoef je de "broadcast"? op UDP 48899 niet te gebruiken, klopt dat?
Welke functie heeft de broadcast dan?

De SolarGo PIN's voor "installer" en "end user" zijn in beginsel hetzelfde, namelijk "1234",
maar zoals gezegd voor het inloggen eigenlijk totaal zonder betekenis.
De SolarGo app werkt natuurlijk met alle omvormers van Goodwe, ook die met (LCD) display.,
dit in tegenstelling totdat wat Goodwe schrijft/schreef.

P.S.: Omdat na 3 dagen niets gebeurde, heb ik vanochtend toch maar de Benelux support gebeld.
Met referentie naar mijn dagen oude ticket lukte het de Engels sprekende supportmedewerker dan binnen 15 minuten de semsportal instelling naar de juiste tijdzone te zetten.
Elke ochtend als de omvormer wakker wordt pusht de semsportal namelijk de tijd volgens de portalinstelling naar de omvormer.

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 14-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dunklefaser De broadcast is ervoor om de omvormer te laten antwoorden en zo hoeft je niet te wachten op de omvormer totdat die wat verzend. Daarnaast heb je ook nog DHCP packets die verzonden worden door de omvormer.

Ik heb die pin ooit aangepast en toen kon ik niet meer inloggen via SolarGo. Ik moet hier nog eens naar kijken op een later moment.

Ik ben niet aangemeld bij SEMS/GoodWe dus ik zo ook geen last van de tekortkomingen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 1582350 Van github (unofficial goodwe doc):
"An inverter in the local network can be discovered by a UDP broadcast to address 255.255.255.255, port: 48899, message: WIFIKIT-214028-READ

On success, the inverter responses with it's IP address (as a text string) followed by it's WiFi AP name.

A more reliable way to access the inverter may be to access it directly by it's IP address assigned to it by a DHCP server.
[for example]"
Dus in de AP-modus met 10.10.10.253 heb je de broadcast niet nodig, wat ik al vermoedde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@dunklefaser Dat klopt. Poort 48899 wordt alleen maar gebruikt voor de discovery van het apparaat. Daarna verloopt alle communicatie via 8899.

Bij mijn Domoticz plugin moet je het IP nummer zelf invullen, zodoende is daar poort 48899 niet nodig en loopt alles over 8899.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:32

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Illusion schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:44:
[...]

Misschien onderling even een paar ticketnummers uitwisselen zodat we aan GoodWe door kunnen geven dat er meer mensen last van hebben?
Ze weten echt wel dat dit probleem in al hun omvormers zit. Gelukkig is het slechts de rapportage. De omvormer zelf is van prima kwaliteit. Efficiency is bijvoorbeeld heel goed (passief gekoeld bij 2.5kW zonder echt warm te worden). Dat helpt weer met de verwachte levensduur.
Voor het dubbele bedrag heb je een SMA waar wel alles perfect is geregeld. Maar aan de opbrengst en levensduur ga je het verschil niet merken. Bewust dus gekozen voor de inferieure Chinese omvormer ;)

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

WiFi stick Firmware V1.1.2.1 Web Ver:V1.3.1 (GW5000D-NS)
Helaas blijft een verandering van de AP naam niet permanent, de volgende ochtend is
de originele AP naam Solar-Wifi* weer terug.
Dit gebeurt ook als de omvormer geen verbinding met Internet heeft.

Ik vraag me af hoezo dan de AP naam in de webinterface onder "Advanced"
überhaupt aan te passen is.
Iemand een idee?

Ook als de WiFi stick een goede verbinding met het gekozen netwerk heeft
er staat in het beginscherm "Wizard" steeds:
"Cannot join the network, may be caused by:
router doesn't exist, or signal is too weak, or password is incorrect."

Wat natuurlijk allemaal niet klopt.

Verder staat als DNS Server in het webinterface onder "Advanced" het (fantasie) IP adres 80.59.16.0 en in de SolarGo app de lokale router IP, waarbij ik er van uitga dat de SolarGo app het correct weergeeft.

Mijn indruk:
De Firmware/Webinterface van de Wifi-stick lijken niet echt bij elkaar te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ehmm dat terugzetten van de naam is met opzet zo. In de naam zit ook een deel van het serienummer. De installateur kan zo gemakkelijk zien welke omvormer nu aangesproken word.

https://gathering.tweaker...message/67189174#67189174

Dat adres (Telefonica) is routeerbaar en beter gebruik je dan 100.69.69.69

Ik zal strak nog in mijn webinterface kijken.

Update: hier kun verder lezen over de uitgebreide interface https://gathering.tweaker...message/66375628#66375628

Downloaden kun je hier: http://www.hi-flying.com/hf-lpb100 en dan in het vak "Application notes" het bestand met de naam "HF-LPB100 customized webpage"

Dat is versie 1.01 en ik heb 1.0.13 dus moet ik nog uitzoeken.

Hier staat een 1.0.14 versie en die is voor de HF-LPB230: http://www.hi-flying.com/hf-lpt230

Als het goed is staat type chip bovenaan in het menu van de Webinterface.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 17-07-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 1582350 Toevallig ben ik zelf de installateur en ik weet zeer goed welke van mijn omvormers ik wil aanspreken. Ik wil niet dat iedereen op afstand kan zien dat het om een Goodwe omvormer gaat.
Zonder mijn (aangepast) wachtwoord kan gelukkig niet iedere andere installateur bij het AP van de omvormer.

Mijn router IP adres is natuurlijk niet 100.69.69.69 (eerder iets van 192.168.1xx.1) en een router werkt meestal ook als DNS-forwarder, ook jouw eigen router waarschijnlijk. Het gaat er om dat beide interfaces, webinterface en SolarGo, van elkaar afwijken wat de getoonde DNS-server aangaat en dat de info van het webinterface vermoedelijk fake is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, draait de zon om de aarde of draait de aarde om de zon. Goodwe gaat echt geen uitzondering maken, zij dwingen het af want ze willen geen belletje van een monteur die omvormer niet kan benaderen.

Ik heb mijn wachtwoord in SolarGo aangepast en ik kan niet meer inloggen. Morgen opnieuw kijken of ik dan nog steeds niet kan inloggen met het standaard wachtwoord. Ik heb onder het profiel van de "installer" aangepast en telt het meteen voor beide profielen.

Nee mijn eigen router is geen DNS forwarder. Ik gebruik een aparte DNS server (Unbound/Pi-hole). Ik heb verder STA uitgezet en alleen de AP is actief. De omvormer mag niet naar huis bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 1582350 Je hoeft de aangepaste accesscode ook niet te weten om SolarGo op jouw omvormer te gebruiken.
Een keer de SolarGo app gestart en op een bekende omvormer ingelogged kom je op alle omvormers in de gekozen rol binnen zonder de accesscode opnieuw in te hoeven tikken, als je in de app maar niet uitlogged!
Werkt zo bij mij met 2 omvormers (GW3600T-DS en GW5000D-NS) binnen bereik op dit moment.

Ik heb op mijn WiFi-stick beide accescodes verschillend ingesteld, beide werken en de originele accesscode wordt niet meer geaccepteerd. Op een van de omvormers hierboven staan nog de originele accesscodes. Strange, very strange.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 17-07-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselb
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22-06 21:14
hier stond een linkdump achter een paywall
Graag een heel stuk meer context; het is hier immers een discussieforum.

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 24-07-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de Chinese meuk kun je gewoon inloggen omdat de standaard wachtwoorden niet veranderd worden bij ingebruikname.

Bij GoodWe is er wachtwoord mogelijk, bestaande uit een deel van het serienummer. Dat zou al een eerste horde kunnen zijn om driveby aanval te voorkomen.

Ik kan helaas het hier boven artikel/video niet zien.

Verder hebben de meesten hier alleen internet aanstaan als een update aanvragen en verder heeft de omvormer geen toegang naar buiten.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 24-07-2022 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Anoniem: 1582350 Wat jouw laatste zin betreft zou ik ook hier? (waar is dat?) niet zo zeker zijn
en vooral niet bij de >95% pv-bezitters met Chinese connecties
die geen tweakers of "Follow The Money" lezen en die de configuratiewebpagina van de omvormer niet eens kennen.
Het wachtwoord van de AP te veranderen is ook de enige mogelijkheid/horde van beveiliging op lokaal niveau.
Helaas is een verandering van de AP naam maar tot de volgende ochtend actief.

Heb je trouwens al gecheckt met de SolarGo app wat ik hierboven (be)schreef?

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 24-07-2022 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik heb getest is een omvormer met de standaard code en daarna zonder uit te loggen naar de omvormer die een aangepast toegangscode heeft. Ik kan rondkijken maar als ik de toegangscode wil aanpassen dan krijg ik failed.

Overigens krijg ik de standaard code te zien en niet de aangepaste.

• JohnS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 13:07
Gisteren geprobeerd in een test Domoticz omgeving maar werkte helaas nog niet.
Krijg onderstaande melding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fhs57dfva6pc957Fc9TMGK5JAsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcz0PF6Fli5yVbKVILOUpClv.jpg?f=fotoalbum_large

Kan zijn dat mijn firmware niet de juiste versie heeft zal ik vanavond eens checken.
Ik heb een GW 4200D-NS
Maar het zou mooi zijn als het lukt.

JohnS

@JohnS De GoodWe is niet altijd betrouwbaar dat die ook informatie teruggeeft. De WiFi is bruikbaar tot 10 meter afstand met opzet.

Later in het log is de GoodWe wel bereid om een antwoord te geven zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:18

robertwebbe

Robert Webbe

xtrme schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:29:
@Sebazzz en @To_Tall
ik heb hier GW5K-DT
ook maar ik gebruik van een de "orginele usb lan module"

deze heb ik volledig gestriped
dus heb het kale pcb nu in de omvormer zitten (omvormer usb-> lan module -> utp kabel)
deze krijgt netjes een intern IP address en leest uit via HA GoodWe integratie
(HACS; GoodWe SEMS API integration for Home Assistant)

de sems portal werkt niet en omvormer zegt "offline"volgens de led indicatie ! en deze heeft ooit is gewerkt in de eerste weken
technische man erbij gehad, maar ik wist er mee van dan hij
en hij gaf aan kan wel een wifi module leveren (maar wil ik niet ivm open AC point)

de usb is trouwens gewoon een webserver chip Eport e-20 (ook te vinden op ali ;)
zal zo even een foto van maken en posten

setup
https://imgur.com/a/uetENL1

[Afbeelding]
Ik heb een GW4K-DT (=SDT-G2 serie) welke in maart is geinstalleerd en had ook de wens voor een bekabelde LAN aansluiting. Naast dat ik zo min mogelijk wifi verstoring wil, heb ik ook altijd de voorkeur voor bedraad gezien dit een stabielere verbinding oplevert.

Vanuit Goodwe support kreeg ik te horen dat er voor de GW4K-DT nog geen LAN-adapter beschikbaar is, deze moet nog komen. Dat zal dan waarschijnlijk de LAN+Wifi module worden. Maar gezien @xtrme het gelukt was met de huidige LAN-module op een omvormer uit dezelfde serie, heb ik er ook eentje besteld. Out of the box werkte het niet. Ik kon wel in mijn router zien dat er verbinding was en ik via het lokale IP adres kon ik verbinding krijgen met de webinterface. Maar geen data in Home Assistant en hij maakte ook geen verbinding naar SEMS.

De oplossing is eigenlijk simpel, sloop het meegeleverde kabeltje er tussen uit. Als je de LAN-kabel direct aansluit op de print, zoals xtreme had gedaan, dan werkt het wel. Er gebeurd blijkbaar iets geks in dat kabeltje, mogelijk een crossing of ergens een weerstand of diode tussen 2 draadjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdDq4gveJlKGCdg904irIUG_xPo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gOq1krwriywKNuVwYF1KFVkw.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweettoch13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:59
robertwebbe schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 13:25:
[...]

Ik heb een GW4K-DT (=SDT-G2 serie) welke in maart is geinstalleerd en had ook de wens voor een bekabelde LAN aansluiting. Naast dat ik zo min mogelijk wifi verstoring wil, heb ik ook altijd de voorkeur voor bedraad gezien dit een stabielere verbinding oplevert.

Vanuit Goodwe support kreeg ik te horen dat er voor de GW4K-DT nog geen LAN-adapter beschikbaar is, deze moet nog komen. Dat zal dan waarschijnlijk de LAN+Wifi module worden. Maar gezien @xtrme het gelukt was met de huidige LAN-module op een omvormer uit dezelfde serie, heb ik er ook eentje besteld. Out of the box werkte het niet. Ik kon wel in mijn router zien dat er verbinding was en ik via het lokale IP adres kon ik verbinding krijgen met de webinterface. Maar geen data in Home Assistant en hij maakte ook geen verbinding naar SEMS.

De oplossing is eigenlijk simpel, sloop het meegeleverde kabeltje er tussen uit. Als je de LAN-kabel direct aansluit op de print, zoals xtreme had gedaan, dan werkt het wel. Er gebeurd blijkbaar iets geks in dat kabeltje, mogelijk een crossing.

[Afbeelding]
Ik had hetzelfde connectieprobleem bij mijn GW6K-DT alleen was ik niet zo slim om de omvormer opnieuw op te starten om de wijziging van de adapter door te laten voeren. Daarna werkte alles naar behoren.

Bij jouw 4K zit het dus iets anders in elkaar begrijp ik?

Don't dream your life, Live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:18

robertwebbe

Robert Webbe

@Jeweettoch13 Ja, met het meegeleverde kabeltje krijg ik geen data binnen en als ik direct op de print aansluit wel. Uiteraard was een volledige uitschakeling noodzakelijk, blijkbaar wordt er alleen bij het opstarten naar de netwerkmodule gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@robertwebbe als ik goed kijk dan zie ik groen-wit aan de zijkant en dan is het T568A.

Een cross zou dan er zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.X_XBQ7k_Oi873A75ALICnQHaCu%26pid%3DApi&f=1

Het kan dus goed zijn dat het een cross kabel die je direct op een ander device kunt aansluiten zonder tussenkomt van een hub/switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 15:49
Is er ook een manier om te voorkomen dat GoodWe mijn omvormer op afstand te upgraden?
Ik vind het een onveilig idee dat ze dat zomaar kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

[...]
...

De oplossing is eigenlijk simpel, sloop het meegeleverde kabeltje er tussen uit. Als je de LAN-kabel direct aansluit op de print, zoals xtreme had gedaan, dan werkt het wel. Er gebeurd blijkbaar iets geks in dat kabeltje, mogelijk een crossing.

[Afbeelding]
Is de oplossing zo simpel? Ik had hier het probleem ook. Contact opgenomen met GoodWe Nederland en die gaven aan dat ik de nieuwe module nodig had. Een vast kabel er op knijpen lijkt mij sowieso een nettere oplossing, aangezien ik direct een dubbele RJ45 socket naast de omvormer heb geinstalleerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzowski
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09-2024
Hallo, ik ben me aan het verdiepen in het uitlezen van mijn Goodwe 3000D-NS. Super veel info hier, geweldig. Ik heb inmiddels het e.e.a. werkend met het modbus script van jantenhove. Nu vroeg ik me af of iemand al heeft uitgezocht wat de pennetjes van de wifi stick / lan stick precies doen. Ik wil namelijk even een printje maken voor het uitlezen en dat stekkertje geeft iig voedingsspanning. Nu de rest nog.

Nog iets anders, heeft inmiddels iemand het protocol gevonden voor het aansturen van de export limiet van de inverter? Ik bedoel wat er tussen een Energy Meter van Goodwe en de inverter wordt gepraat. Idee hier achter is dat ik op afstand af en toe de inverter uit wil zetten. (ik zit bij een energie proviger met flexibele tarieven per uur. Als die negatief worden wil ik de inverter even stil zetten)
Zover ik heb kunnen vinden is dit geen standaard ModBus protocol maar misschien zit ik er naast.
Reden om het hier te vragen is omdat dit mogelijk in het zelfde protocol zit wat we nu gebruiken om het uit te lezen.

Thanks
Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Misschien kan je hiermee iets? Dit is iemand die het
Goodwe UDP message protocol wil ontrafelen
gamosoft 2022-08-24 18:34 op
https://community.goodwe....282c88ab70182cf6a91ae0194

P.S.: Goodwe heeft vandaag blijkbaar de SEMSportal login incompatibel gemaakt met scraping tools door
een "Verification Code" in de Login Screen te eisen (welk op dit moment bij mij nog niet eens werkt)
Dus in toekomst alleen nog maar lokaal uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie is hier het wiel opnieuw aan het uitvinden. Het UDP protocol is grotendeels gedocumenteerd. Er zijn veel verschillende bronnen met kant en klare oplossingen. Zie dit topic.

Net als vele anderen maakt ik ook gebruik van het UDP om de omvormers uit te lezen.

Het stil zetten van de omvormer doe ik elke avond als die stroom gaat gebruiken i.p.v. leveren. De omvormer geeft dan nog wel aan dat er opwekking is maar zo helder is de maan toch niet. ;-)

De naam om de omvormer te stoppen is een "grid reconnect" en de standaard time-out is 60 seconden maar die waarde kan aangepast worden.

Bij de XS serie is het string "7F069D8A00008D92" om de omvormer van het stroomnet te halen.

XS reconnect tijd instellen: https://gathering.tweaker...message/68962978#68962978

Natuurlijk is er ook weer een string om tijdens het wachten weer aan het net te koppelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 02-09-2022 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzowski
Interessant! Helaas heb ik geen UDP connectie met de inverter. Ik moet het met modbus doen, of met iets wat ik op het witte stekkertje (de 5 polige JST-XH ?) kan aanbieden.
Misschien is er een variant van de string die ik via modbus kan aanbieden? Zoiets als de AA 55 enz string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-06 15:59

zeroday

There is no alternative!

iemand die dit script gebruikt of gemaakt heeft?

https://github.com/aiolos/GoodweUdpReader

ik heb af en toe te hoge waarden vanuit de inverter. Hierdoor is het script niet geheel bruikbaar maar verder doet ie exact wat ik wil

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bonzowski schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 09:41:
Interessant! Helaas heb ik geen UDP connectie met de inverter. Ik moet het met modbus doen, of met iets wat ik op het witte stekkertje (de 5 polige JST-XH ?) kan aanbieden.
Misschien is er een variant van de string die ik via modbus kan aanbieden? Zoiets als de AA 55 enz string.
UDP via WiFi of LAN is ook modbus alleen wordt een andere drager gebruikt nl. UDP.

Als je een RS485 modbus verbinding hebt dan kun je uitlezen ook de omvormer sturen. Deze tread is begonnen om het uitlezen via RS485 modbus en omdat GoodWe later ook UDP beschikbaar maakte is de titel veranderd omdat het het uitlezen en sturen van de omvormer gemakkelijker is.

Ik zag ook dat je een Energy Meter van Goodwe hebt en heeft die niet de mogelijkheid om een "remote shutdown" te doen? Is het een GM1000?

In de SolarGo APP:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcKSjn8GdHAA07oqSOrSUv-eMsY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YxJdIu7gJ7nskzjVadR7oHRQ.jpg?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 03-09-2022 13:44 . Reden: SolarGo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:40
Anoniem: 1582350 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:16:
[...]

Ik gebruikte voor WiFi een repeater om te communiceren met de omvormer. Ik heb zelf een AVM 1750 en daar zit een netwerk aansluiting op en die kan als AP dienen van WiFi naar de omvormer. Stel SSIS in op de naam van de omvormer: Solar-WiFi32CW0842 bijvoorbeeld of de echte naam van jouw eerder WiFi.

Bij een vast netwerk kun je ook dat emuleren door een router te gebruiken die WiFi heeft en daar geef je router een IP adres 10.10.100.155 en gateway 10.10.100.253 en dan zou je via jouw tablet de omvormer kunnen benaderen via SolarGO.
Heb inmiddels een Wifi module aan mn omvormer gekoppeld. Die zend een SolarWiFi SSID uit. Ik heb een Raspberry in de buurt hangen die daaraan connect. Uitlezen gaat prima met dat Python script waarvan je regelmatig wat output post.

Ik heb de Wifi module verteld dat -ie aan mijn Wireless netwerk mag connecten. Lukt prima, want ik zie 'm in mijn Opnsense router verschijnen.

Mijn "probleem" is dat ik de omvormer niet via het lan kan uitlezen, het _moet_ via mijn raspberry die dus als client van het SolarWifi netwerk functioneert.

Kan ik daar op één of andere manier omheen? Dus uitlezen op het door mn Opnsense gegeven ip-adres?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:56

Sebazzz

3dp

Kan ik ergens het wachtwoord van de webinterface veranderen? Het is nu admin/admin. Nu kan je niet heel spannends: alleen de wifi verbinding onbruikbaar maken of het accesspoint veranderen (die ik trouwens liever zou uitschakelen).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@hansdegit Je gebruikt de AP (Access Point)vsn de GoodWe. Er is ook een LAN module voor de XS serie en andere. Helaas moet dewel de LAN stick openmaken om de lan kabel op de RJ45 aansluiting binnenin te kunnen gebruiken.
Ik weet nog niet of de standaard buitenkabel een cross is.

UDP kan ook beschikbaar zijn op WiFi aan jouw OpenSense kant. Dat kun je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Sebazzz dat kan alleen met de advanced web interface. Ik heb helaas al een WiFi stick verloren, opnieuw te flashen, toen ik de verkeerde web pagina's te pakjen had.

Bedenk dat er ook nog een WiFi wachtwoord zit aan deAP zijde. Dat geeft ook een bescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik heb de standaard LAN kabel getest, da's geen crosskabel.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:42:
Ik heb de standaard LAN kabel getest, da's geen crosskabel.
Deze kabel? https://gathering.tweaker...message/72458448#72458448

Zonder die kabel schijnt het wel te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Klopt dat het de standaardkabel is. Ik heb die standaard kabel in zo'n LAN testertje gestoken, en alle posities aan beide kanten lichtten één voor één op.

Ik zou natuurlijk nog even kunnen proberen of ik via UDP over de LAN module de omvormer kan uitlezen, maar volgens mij lukte dat vorig jaar rond deze tijd ook niet. 't Is een kleine moeite om even te proberen.

edit:
Ik zal wel ergens een typfoutje gemaakt hebben. Ik kan de omvormer gewoon via het LAN adres uitlezen.

Straks nog even proberen via de LAN module, want ik doe het liever bedraad.

edit2: nee, via de LAN module lukt het niet. Nu nog even zien hoe we dat SSID kunnen uitzetten op de Wifi stick

[ Voor 32% gewijzigd door hansdegit op 05-09-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet dan wel het lokale adres gebruiken i.p.v. 10.10.100.253.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 09:33:
@JohnS De GoodWe is niet altijd betrouwbaar dat die ook informatie teruggeeft. De WiFi is bruikbaar tot 10 meter afstand met opzet.

Later in het log is de GoodWe wel bereid om een antwoord te geven zie ik.
Ik heb ondertussen een ander script in gebruik die de waardes voor mij uitleest en die is wel stabiel moet ik zeggen.
Ander vraagje hoe lang duurt het ongeveer eer dat de support van GoodWe reageert op een aanvraag? Heb 3 weken geleden een aanvraag ingediend maar helaas nog geen reactie.

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nooit gebruik gemaakt van hun support maar als er binnen een week nog geen antwoord is dan lijkt mij een herinnering op zijn plaats.

Krijg je bij het aanmelden van support ook een case nummer die je kunt gebruiken in de herinnering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeweettoch13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:59
JohnS schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:50:
[...]

Ik heb ondertussen een ander script in gebruik die de waardes voor mij uitleest en die is wel stabiel moet ik zeggen.
Ander vraagje hoe lang duurt het ongeveer eer dat de support van GoodWe reageert op een aanvraag? Heb 3 weken geleden een aanvraag ingediend maar helaas nog geen reactie.
Mijn vraag duurde welgeteld 7 weken, dus nog even geduld :p

Don't dream your life, Live your dreams!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Trouwens support bellen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
Jeweettoch13 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:48:
[...]

Mijn vraag duurde welgeteld 7 weken, dus nog even geduld :p
Dan wachten we nog even dank.

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Dit is bij deze doorlooptijden soms ook nodig, alleen heb ik gemerkt dat de onderlinge communicatie c.q. het bijwerken van de tickets tussen NL-support en de centrale in China niet altijd soepel loopt.

Ik vind het wel kenmerkend dat de telefonische support voor installateurs in het Nederlands is
terwijl van consumenten verwacht wordt dat ze in het Engels met een supportmedewerker
(ergens in de wereld) gaan c(r)ommuniceren.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 06-09-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
zeroday schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:19:
iemand die dit script gebruikt of gemaakt heeft?

https://github.com/aiolos/GoodweUdpReader

ik heb af en toe te hoge waarden vanuit de inverter. Hierdoor is het script niet geheel bruikbaar maar verder doet ie exact wat ik wil
Aiolos in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

Maar een GitHub issue op zijn/haar repository openen lijkt mij handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzowski
Anoniem: 1582350 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:19:
[...]

UDP via WiFi of LAN is ook modbus alleen wordt een andere drager gebruikt nl. UDP.

Als je een RS485 modbus verbinding hebt dan kun je uitlezen ook de omvormer sturen. Deze tread is begonnen om het uitlezen via RS485 modbus en omdat GoodWe later ook UDP beschikbaar maakte is de titel veranderd omdat het het uitlezen en sturen van de omvormer gemakkelijker is.

Ik zag ook dat je een Energy Meter van Goodwe hebt en heeft die niet de mogelijkheid om een "remote shutdown" te doen? Is het een GM1000?

In de SolarGo APP:

[Afbeelding]
@Anoniem: 1582350 Dank voor alle info en hints in de juiste richting. Ik heb alles aan de praat. Locale uitlezing via een eigen bordje met ESP8266 WiFi chip. Via RS485 kan ik alles uitlezen en via MQTT naar mijn dashboard sturen. Daarnaast ook gevonden wat de strings zijn voor het aan en uit zetten, zoals je beschreef.
Dit is een link naar het GoodWe protocol er over de RS485 (ik durf het geen modbus meer te noemen) pennen loopt. Aan het einde staan de commando's voor inverter aan en uit.
http://yamasun.com.tw/upload/F_20170313191367UrC8jo.PDF

Volgende stap is een kleiner bordje met dezelfde afmetingen zoals ook de GoodWe WiFi stick heeft, dan kan mijn bordje in die behuizing en is alles netjes weggewerkt.

Diepe buiging voor deze community en de schat aan info die hier te vinden is!

Jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-06 22:02
dashboard van wat? domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-06 22:02
bonzowski schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:13:
[...]

@Anoniem: 1582350 Dank voor alle info en hints in de juiste richting. Ik heb alles aan de praat. Locale uitlezing via een eigen bordje met ESP8266 WiFi chip. Via RS485 kan ik alles uitlezen en via MQTT naar mijn dashboard sturen. Daarnaast ook gevonden wat de strings zijn voor het aan en uit zetten, zoals je beschreef.
Dit is een link naar het GoodWe protocol er over de RS485 (ik durf het geen modbus meer te noemen) pennen loopt. Aan het einde staan de commando's voor inverter aan en uit.
http://yamasun.com.tw/upload/F_20170313191367UrC8jo.PDF

Volgende stap is een kleiner bordje met dezelfde afmetingen zoals ook de GoodWe WiFi stick heeft, dan kan mijn bordje in die behuizing en is alles netjes weggewerkt.

Diepe buiging voor deze community en de schat aan info die hier te vinden is!

Jeroen
dashboard van wat? domoticz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzowski
Nee, eigen brouwsel. mqtt als ingang richting een database. Wat php met grafieken op een webpagina en klaar. Maar domitcz of home assistant had ook prima gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzowski
Nu ik alles aan de gang heb over RS485 en de eerste stapjes heb gemaakt in het tekenen van een klein printje met een ESP8266 erop begint het toch te kriebelen... misschien kan het nog mooier... ;-)

Die witte 5 pins JST-XH connector waarmee de oorspronkelijke WiFi stick is verbonden lijkt een RX en een TX pen te hebben.
( zie posts over de E20-GWD-0001 chip. Ik heb een HF-GDW-0004 chip op de wifi stick zitten
zoals hier https://github.com/mleten...goodwe-inverter/issues/34
)

Volgens mij is er ooit een poging gedaan om dit seriele protocol te ontrafelen, maar ik kan geen resultaat vinden. (bijvoorbeeld dit draadje over de XS inverter uitlezen via UART https://github.com/jantenhove/GoodWeLogger/issues/28)

Klopt dat, of zoek ik niet goed genoeg...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:37

No13

/me was here

De clue hier was dat de omvormer serieel pakketjes geeft aan de wifi module die dat als tcp doorzet naar de servers van goodwe. Omdat de wifi module geen encryptie doet van deze gegevens wordt dat al gedaan door de omvormer... Volgens mij hebben we geen voortgang geboekt in het decrypten daarvan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Dat klopt, ik ben daar toen mee bezig geweest. In het GitHub issue #28 wat @bonzowski al linkte.
Heb er ook nog een topic over geopend hier op Tweakers: TCP data ontcijferen Goodwe zonnepanelen omvormer

Ik kwam er niet verder mee. Maar ook geen noodzaak meer toe omdat ik mijn 3000XS prima kan uitlezen via UDP nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzowski
Helder, dan kan ik stoppen met zoeken.
Thanks @No13 & @ThinkPad !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:37

No13

/me was here

Je zou natuurlijk de seriele bus kunnen sniffen terwijl je de udp pakketjes stuurt/ontvangt. Die seriële signalen zouden gewoon uit te lezen moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had gisteren al gezien dat de MPPT (Shadow Scan) vast zat en helaas vanochtend vergeten die alsnog uit te zetten. Dat geeft toch een beste knauw in de opbrengst en voor diegenen die altijd MPPT aan hebben staan kijk ook eens of je zonder een andere opbrengst hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3uVbi1vZnMRvvVFmC5vjUehO40=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwMxnSHNPURV3DGzgzVdxlVL.jpg?f=fotoalbum_large
https://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=87634

Lijnen oranje en rood zijn van omvormer twee en lijnen paars en groen zijn is omvormer1 waar de MPPT actief is.

Aan het begin had ik minder opbrengst en na 9:50 uur was het helemaal erg. Hij herpakt zich wel later en de dat ik de MPPT via SolarGo uitzette is daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzowski
No13 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:07:
Je zou natuurlijk de seriele bus kunnen sniffen terwijl je de udp pakketjes stuurt/ontvangt. Die seriële signalen zouden gewoon uit te lezen moeten zijn
Ik heb alleen een WiFi stick, dus dat is wat lastiger. Overigens zou je naast sniffen ook kunnen proberen om zelf via de seriele pennen bytes er in te laten lopen en kijken wat er aan UDP frame uit komt. Ik verwacht geen sterke versleuteling bij dit spul dus een stroom van allemaal 0-en of 1-en geeft misschien al veel inzicht. Probleem is natuurlijk als er een checksum controle inzit bij de omzetting naar UDP...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
De wifi-stick vertaalt de data niet, hij zet het gewoon 1:1 door. Het is niets meer dan een wifi-to-serial bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu de TLV op zonnepanelen alle kanten opgaat heb ik besloten om de TLV maar zelf te gebruiken als verwarming. Ik heb nu het dashboard aangepast en die laat nu zien hoeveel TLV ik dagelijks kan gebruiken. Dit is nu nog lineair om het eenvoudig te. Ik geeft de datum op waarop mijn TLV wordt bepaalt en dan wordt de huidige TLV gedeeld door het aantal resterende dagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmUOXv4ciIeiX9Q8YDmiWQhLdNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gm7rjnG7s8pRfzpK9FN5OnxS.jpg?f=user_large

Om 12 uur in de nacht krijg is een nieuw 'surplus' voor die dag. Als ik gedurende dag extra produceer wat ik niet meteen gebruik, dan doet het surplus voor die dag weer stijgen.

Als mijn surplus gaandeweg erg daalt dan weet ik dat wat rustiger aan moet stoken, blijft die gelijk of stijgt dan moet ik maar een raam openzetten. :*)
Ik hou hier geen rekening met de teruggave energiebelasting waar ik ook weer stroom voor kan kopen. Ik kan dat erbij tellen maar dan is het snel heel complex.

Gebruik van de ambient temperatuur als correctie/vermenigvuldigingsfactor:

code:
1
2
3
// 50% influence by the correction factor, range 15 degrees celcius (4-19)
// when ambient temperature drops, more surplus is displayed.
surplusDay = (surplusDay * (24 - global.get('meterValues.ambientTemp')) / 10)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 19-09-2022 12:20 . Reden: Ambient temperatuur als correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vond "surplus" wat te onduidelijk en ik heb die hernoemt naar "Free today" en die geeft een ambient temperatuur gecorrigeerde waarde weer, wat ik die dag uit mijn opgebouwde jaar overschot aan stroom kan gebruiken. Ik kan natuurlijk meer gebruiken of juist minder.

Het is dus stroom die ik kan gebruiken zonder dat ik extra stroom afneem. De opgewekte stroom die dag, die niet gebruikt wordt gaat op de stapel en wordt voor een heel klein deel meegenomen vandaag. Dat deel is gelijk aan de teruglevering gedeeld door het aantal resterende dagen.

Ook geef ik nu aan hoeveel dagen nog die periode bestrijkt zo dat ik op tijd kan overstappen want in maart had ik dit jaar een goede opbrengst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLvbU5NlAWQRZCBwwzqQv7GmNdE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/T4QOyu80DhWGFe3YvlA9nbdG.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 26-09-2022 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
JohnS schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 07:40:
[...]

Dan wachten we nog even dank.
Gisteren bericht gekregen dat de firmware is geupgrade naar 1.14.20. Getest met het script van Remco maar helaas nog steeds een foutmelding.

Wat is de beste manier om te testen of de inverter GW4200D-NS op de UDP mode draait?

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@JohnS:
Ik heb even naar jouw issue gekeken, ik denk dat ik een bug heb gevonden en opgelost. Zie dat issue met instructies om de oplossing te testen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnS
remco_k schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:12:
@JohnS:
Ik heb even naar jouw issue gekeken, ik denk dat ik een bug heb gevonden en opgelost. Zie dat issue met instructies om de oplossing te testen.
Hallo Remco ik heb het getest en het werkt goed nu. Bedankt.

Ik denk dat deze error komt omdat de unit dan uit staat :

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2022-10-19 08:06:12.079 Error: GoodWe Inverter: 'onHeartbeat' failed 'RequestFailedException':'('No valid response received even after 3 retries', 1561)'.
2022-10-19 08:06:12.079 Error: GoodWe Inverter: Exception traceback:
2022-10-19 08:06:12.080 Error: GoodWe Inverter: ----> Line 360 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-goodwe-modbusudp-plugin/plugin.py', function onHeartbeat
2022-10-19 08:06:12.080 Error: GoodWe Inverter: ----> Line 220 in '/home/pi/domoticz/plugins/domoticz-goodwe-modbusudp-plugin/plugin.py', function onHeartbeat
2022-10-19 08:06:12.080 Error: GoodWe Inverter: ----> Line 50 in '/usr/lib/python3.7/asyncio/runners.py', function run
2022-10-19 08:06:12.080 Error: GoodWe Inverter: ----> Line 584 in '/usr/lib/python3.7/asyncio/base_events.py', function run_until_complete
2022-10-19 08:06:12.080 Error: GoodWe Inverter: ----> Line 156 in '/usr/local/lib/python3.7/dist-packages/goodwe/dt.py', function read_runtime_data
2022-10-19 08:06:12.080 Error: GoodWe Inverter: ----> Line 117 in '/usr/local/lib/python3.7/dist-packages/goodwe/inverter.py', function _read_from_socket
2022-10-19 08:06:42.066 Error: GoodWe Inverter: 'onHeartbeat' failed 'RequestFailedException':'('No valid response received even after 3 retries', 1562)'.

JohnS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@remco_k Voor een ander apparaat heb ik Domoticz geïnstalleerd en toen ook jouw plug-in toegevoegd. Ziet er mooi uit en bij het rondneuzen kwam ik de waarde Bus Voltage tegen en ben toen gaan kijken wat het voltage doet als de omvormer geen stroom meer produceert. In dat geval gaat de omvormer juist stroom afnemen en blijft hopen dat de snel zon weer terugkomt.

Ik zag bij mijn 2000XS dat het Bus voltage normaal onder de 385 volt blijft, maar zodra er geen productie meer is dan gaat het voltage omhoog en haalt zelfs meer dan 450 volt. Na een paar minuten valt dat weer naar onder de 385 volt.

Deze waarde kan dan worden gecombineerd met het "verdachte" wattage van 72 Watt om precies het omslagpunt te bepalen. Dit dan zonder gebruikt te hoeven maken van een externe kWh-meter.

Om te voorkomen dat de omvormer voor een periode stroom gaat verbruiken terwijl dat niet nodig is. Na het zenden van de opdracht om zicht af te koppelen van het stroomnet wacht de omvormer net als in de ochtend, op genoeg daglicht om weer stroom te gaan produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@remco_k Ik wilde vragen of de extra strings ook uitgefilterd kunnen worden als die er niet zijn, zoals in mijn GW2000XS of als zij niet gebruikt worden in andere omvormers die daar wel over beschikken.
58 GoodWe 00060004 4 GoodWe - PV Power Usage Electric 123 Watt -
49 GoodWe 00060007 7 GoodWe - PV1 Current General Current 0.6 A -
50 GoodWe 00060002 2 GoodWe - PV1 Power Usage Electric 157 Watt -
48 GoodWe 00060001 1 GoodWe - PV1 Voltage General Voltage 261.6 V -
52 GoodWe 00060009 9 GoodWe - PV2 Current General Current 0 A - -
53 GoodWe 0006000A 10 GoodWe - PV2 Power Usage Electric 0 Watt -
51 GoodWe 00060008 8 GoodWe - PV2 Voltage General Voltage 0 V - -
Verder staat er één PV Power en dan nog een keer PV1 Current/Power/Voltage dan is het aantal Watt ook weer anders. Als er één string is dan is het duidelijker dat er geen nummer (PV 1/PV 2) bij vermeld wordt.

Dan heb ik nog dubbele waarden die toch verschillen en 4095.9 is de waarde die ik gebruik als eTotal:
65 GoodWe 00060020 32 GoodWe - Total Generation General kWh 4078.300 kWh
69 GoodWe 00060006 6 GoodWe - Total Generation General kWh 4095.900 kWh
Verder mis ik nog de dagproductie (eDay) in het overzicht.

Verder kun het pollen van omvormer beperken als de omvormer uitstaat. Dit als je Domoticz jou kan vertellen wanneer de zon opkomt en weer onder is gegaan. Zet er een kleine marge voor en na en dan kun daartussen niet meer pollen voor gegevens van de omvormer.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 20-10-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

JohnS schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:18:
[...]
Ik denk dat deze error komt omdat de unit dan uit staat :
Klopt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Anoniem: 1582350 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:01:
@remco_k Voor een ander apparaat heb ik Domoticz geïnstalleerd en toen ook jouw plug-in toegevoegd. Ziet er mooi uit en bij het rondneuzen kwam ik de waarde Bus Voltage tegen en ben toen gaan kijken wat het voltage doet als de omvormer geen stroom meer produceert. In dat geval gaat de omvormer juist stroom afnemen en blijft hopen dat de snel zon weer terugkomt.

Ik zag bij mijn 2000XS dat het Bus voltage normaal onder de 385 volt blijft, maar zodra er geen productie meer is dan gaat het voltage omhoog en haalt zelfs meer dan 450 volt. Na een paar minuten valt dat weer naar onder de 385 volt.

Deze waarde kan dan worden gecombineerd met het "verdachte" wattage van 72 Watt om precies het omslagpunt te bepalen. Dit dan zonder gebruikt te hoeven maken van een externe kWh-meter.

Om te voorkomen dat de omvormer voor een periode stroom gaat verbruiken terwijl dat niet nodig is. Na het zenden van de opdracht om zicht af te koppelen van het stroomnet wacht de omvormer net als in de ochtend, op genoeg daglicht om weer stroom te gaan produceren.
Ik weet niet precies wat hier je bedoeling van is? :P Heb je een vraag?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Anoniem: 1582350 schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:59:
@remco_k Ik wilde vragen of de extra strings ook uitgefilterd kunnen worden als die er niet zijn, zoals in mijn GW2000XS of als zij niet gebruikt worden in andere omvormers die daar wel over beschikken.
Voor zover ik me kan herinneren: Van de data die ik binnenkrijg, kan ik daar niet uit opmaken wat er wel of niet op de omvormer aanwezig is. Dus die onderdelen wegfilteren zal niet zomaar gemaakt kunnen worden.
Je kan ze er in Domoticz wel zelf uitgooien natuurlijk.
Verder staat er één PV Power en dan nog een keer PV1 Current/Power/Voltage dan is het aantal Watt ook weer anders. Als er één string is dan is het duidelijker dat er geen nummer (PV 1/PV 2) bij vermeld wordt.
Zelfde probleem als hierboven.
Dan heb ik nog dubbele waarden die toch verschillen en 4095.9 is de waarde die ik gebruik als eTotal:
[...]
Ik doe niets speciaals met die waarden, ze komen zo uit de GoodWe, ik geef ze door.
Verder mis ik nog de dagproductie (eDay) in het overzicht.
Die zit er gewoon in: `Today's Generation`
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1bBG4aNzmg9uqdRNCG-V5mupNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YeR97WRdZJgzSlBzWJyExrNA.png?f=user_large
Voor mijn paar panelen op de schuur was het vandaag geen succesvolle dag. :+
Verder kun het pollen van omvormer beperken als de omvormer uitstaat. Dit als je Domoticz jou kan vertellen wanneer de zon opkomt en weer onder is gegaan. Zet er een kleine marge voor en na en dan kun daartussen niet meer pollen voor gegevens van de omvormer.
Dit vind ik een goed idee, maar dat moet ik gaan uitzoeken. (ben Domoticz newbie).
Ik weet namelijk niet of ik in een plugin aan die gegevens kan komen. Als iemand daar een voorbeeld van heeft, hou ik me aanbevolen.

[ Voor 9% gewijzigd door remco_k op 20-10-2022 19:30 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@remco_k Domoticz toont de tijden van zonsopkomst en zonsondergang op de Dashboard pagina en de gebruiker moet er zelf voor zorgen dat de locatie in setup wordt verstrekt.

Ik zag deze pagina waar voor Python informatie hierover staat: https://www.domoticz.com/...nts#Time_triggered_script

Het kan zijn dat ik juist die eDay regel heb verwijderd, Domoticz is ook nieuw voor mij. Morgen de "hardware" verwijderen en opnieuw aanmaken en dan meteen als XS en niet als auto discovery.

Nee dat was geen vraag maar ik wilde aangeven dat je een gebruiker van jouw werk erbij had en ik daardoor een goede indicatie gevonden heb voor een "fussy" methode om dat te bepalen denk te hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Je kan trouwens het beste de 'Total Generation' gebruiken. Dat is een permanent oplopend kWh getal (reset dus niet elke dag), maar Domoticz berekend er de daily usage automatisch van en toont dat op dezelfde manier. Voor zover ik dat weet is dat de beste keuze, bij b.v. kWh meters via P1 wordt de daily usage ook door Domoticz zelf gedaan op dezelfde manier.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

De verbruiksgegevens heb ik niet in Domoticz zitten. Today's en Total Generation zijn overigens niet al te nauwkeurig en zijn zuiver indicatief. GoodWe neemt de productie nog al ruim.

Na het verwijderen en opnieuw aanzetten van de jouw plug-in had ik ook weer Today's Generation terug. De getoonde tweede PV string heb ik nu verborgen.

Ik ga eens kijken wat nu precies de FunBit inhoudt en of dat verband heeft met de status van Shadow Scan (MPPT) .

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1582350 op 21-10-2022 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

[Afbeelding]
Geprobeerd, maar dat werkt niet en past ook niet.
Afbeeldingslocatie: https://en.goodwe.com/Public/Uploads/uploadfile/images/20211227/66-1.png

Hier zitten twee uitsparingen in. Als je hard drukt, gaat de module er wel in, maar er gebeurt niets. De LAN-stick heeft die uitsparingen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Anoniem: 1582350 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:35:
De verbruiksgegevens heb ik niet in Domoticz zitten. Today's en Total Generation zijn overigens niet al te nauwkeurig en zijn zuiver indicatief. GoodWe neemt de productie nog al ruim.

Na het verwijderen en opnieuw aanzetten van de jouw plug-in had ik ook weer Today's Generation terug. De getoonde tweede PV string heb ik nu verborgen.

Ik ga eens kijken wat nu precies de FunBit inhoudt en of dat verband heeft met de status van Shadow Scan (MPPT) .
"Todays'generation" is bij mij m.n. afwijkend bij lage productie < 5 kWh en is dan iets hoger dan via een MID-kWh meter.
Bij "normale" productie > 15 kWh is de afwijking juist licht negatief t.o.v. de MID-kWh meter.

Als ik de "total generation" tot nu toe vergelijk: 2199,3kWh vs. 2202,08 finder MID-kWh meter: -0,126%
Heb ik waarschijnlijk geluk met mijn Goodwe registratie - globaal gezien dan 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Aiolos schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:23:
Sinds deze week heeft ESPHome ook een Modbus controller. Daarmee kun je praktisch elk modbus apparaat uitlezen als je de registers weet. Met een ESP8266/Wemos en MAX485 kun je dan vrij eenvoudig uitlezen.

Voor de GoodWe omvormers (in mijn geval voor de XS2000 en XS2500) heb ik een basisconfiguratie gemaakt.
In Home Assistant levert dat dan bijvoorbeeld de volgende card op:
[Afbeelding]

Voor de configuratie zie github of hieronder.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
esphome:
  name: modbus
  platform: ESP8266
  board: d1_mini

# Enable/Disable logging
logger:
  #level: VERBOSE
  baud_rate: 0

# Enable Home Assistant API
api:

ota:
  password: "ac66b32bb32a860377529dfcf3585979"

wifi:
  #ssid: "YourWifiSSID"
  #password: "YourWifiPassword"

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "ESP-Modbus"
    password: "configesp"

captive_portal:

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: D7
  rx_pin: D6
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

modbus:
  flow_control_pin: D5
  id: modbus1
  send_wait_time: 1000ms

modbus_controller:
  - id: goodwe
    ## the Modbus device addr (defaults to 247 (0xF7) for goodwe inverters)
    address: 0xF7
    modbus_id: modbus1
    setup_priority: -10
    #command_throttle: 250ms
    update_interval: 15s

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: goodwe
    id: pv_temperature
    name: "Temperature"
    address: 0x030F
    unit_of_measurement: "C"
    register_type: holding
    value_type: S_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

id: pv_power
    name: "Feeding Power"
    address: 0x0233
    unit_of_measurement: "W"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0

id: pv_total_energy
    name: "Total Energy"
    address: 0x0313
    unit_of_measurement: "kWh"
    filters:

id: pv_day_energy
    name: "Day Energy"
    address: 0x0236
    unit_of_measurement: "kWh"
    filters:

id: pv_e_day
    name: "E-Day"
    address: 0x0320
    unit_of_measurement: "kW"
    filters:

id: pv_p_ac
    name: "Pac"
    address: 0x0353
    unit_of_measurement: "W"

id: pv_total_hours
    name: "Total Hours"
    address: 0x0314
    unit_of_measurement: "H"
    value_type: U_DWORD
Ik wil mijn GW2000-XS ook uitlezen d.m.v. een modbus controller maar ik loop tegen een probleem aan: door middel van de meegeleverde stekker kan ik alleen poort 4 en 5 gebruiken terwijl ik voor RS485 andere poorten nodig heb. Zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qyog6prXGZ0VB8DldsikDJNlws4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/veezCTVQgp5Mn7asP98ohiRr.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe heb jij dat opgelost? Of heb de meegeleverde stekker helemaal niet gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheNameIsBart schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:11:
[...]

Ik wil mijn GW2000-XS ook uitlezen d.m.v. een modbus controller maar ik loop tegen een probleem aan: door middel van de meegeleverde stekker kan ik alleen poort 4 en 5 gebruiken terwijl ik voor RS485 andere poorten nodig heb. Zie onderstaande foto.

[Afbeelding]

Hoe heb jij dat opgelost? Of heb de meegeleverde stekker helemaal niet gebruikt?
Mijn stekker had gewoon de mogelijkheid om ook de andere pinnen te gebruiken... Misschien kun je een andere stekker op de kop tikken (al moet je dan wel weten wat voor type het is...)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNameIsBart
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Aiolos schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:24:
[...]

Mijn stekker had gewoon de mogelijkheid om ook de andere pinnen te gebruiken... Misschien kun je een andere stekker op de kop tikken (al moet je dan wel weten wat voor type het is...)
Ik heb de aansluiting op de omvormer bekeken en de andere pinnen zijn daar ook niet aanwezig. Een andere stekker gaat dus niet werken :( Ik lees in dit topic dat dit model omvormer niet altijd een RS485 aansluiting heeft. Lekker verwarrend.

Gelukkig lees ik dat er ook andere manieren zijn om de omvormer lokaal uit te lezen dus ik ga dit topic eens doorspitten. Bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb vandaag een korte log gemaakt waar je kunt zien wat BusVoltage doet als er niet genoeg licht meer is voor levering in het stroomnet.

busVolt is dan benodigde voltage om te zien hoe de productie ervoor staat
wattPV is de gemeten opbrengst door een kWh-meter en hier zie je duidelijk de nul en daarna de stroom afname uit stroomnet (negatieve waarde). Dus de omvormer gebruikt stroom i.p.v. stroom op te wekken.
PVstatus geeft aan dat de omvormer nog actief is en de status is dan één

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
{"date_time":"30-10 16:58:02","busVolt":370.6,"wattPV":9,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:58:12","busVolt":369.7,"wattPV":10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:58:22","busVolt":373.1,"wattPV":8,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:58:32","busVolt":371.5,"wattPV":11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:58:42","busVolt":371.4,"wattPV":8,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:58:52","busVolt":371.2,"wattPV":-5,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:59:02","busVolt":369.1,"wattPV":8,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:59:12","busVolt":369.4,"wattPV":8,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:59:22","busVolt":369,"wattPV":9,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:59:32","busVolt":369.8,"wattPV":0,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:59:42","busVolt":369.8,"wattPV":6,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 16:59:52","busVolt":370.3,"wattPV":0,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:00:02","busVolt":370,"wattPV":8,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:00:12","busVolt":369.3,"wattPV":-7,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:00:22","busVolt":372,"wattPV":-8,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:00:32","busVolt":368.9,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:00:42","busVolt":368.7,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:00:52","busVolt":370.1,"wattPV":-9,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:01:02","busVolt":369.7,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:01:12","busVolt":372.5,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:01:22","busVolt":369.6,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:01:32","busVolt":366.9,"wattPV":-12,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:01:42","busVolt":369.6,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:01:52","busVolt":368.8,"wattPV":-9,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:02:02","busVolt":370.5,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:02:12","busVolt":373.1,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:02:22","busVolt":369.6,"wattPV":-9,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:02:32","busVolt":369.8,"wattPV":0,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:02:42","busVolt":369.9,"wattPV":-9,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:02:52","busVolt":369.7,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:03:02","busVolt":369.6,"wattPV":-9,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:03:12","busVolt":371.9,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:03:22","busVolt":372.2,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:03:32","busVolt":405.7,"wattPV":-12,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:03:42","busVolt":405.7,"wattPV":-15,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:03:52","busVolt":452.2,"wattPV":-12,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:04:02","busVolt":427.3,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:04:12","busVolt":452.3,"wattPV":-16,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:04:22","busVolt":425.7,"wattPV":-14,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:04:32","busVolt":394.3,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:04:42","busVolt":378.1,"wattPV":-8,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:04:52","busVolt":369.3,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:05:02","busVolt":369.4,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:05:12","busVolt":369.8,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:05:22","busVolt":368.8,"wattPV":-11,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:05:32","busVolt":368.3,"wattPV":-10,"PVstatus":1}
{"date_time":"30-10 17:05:42","busVolt":368.1,"wattPV":-8,"PVstatus":1}

Een minuut nadat er stroom gebruikt gaat worden door de omvormer gaat het voltage over de 400 en daarna weer naar beneden. Dat is dan de indicatie om de de opdracht aan de omvormer te geven om zich af te koppelen van het stroomnet. De omvormer gaat dan na een tijdje vanzelf uit.
Als er weer genoeg licht is gaat de omvormer weer vanzelf aan en is er dan genoeg licht dan start ook weer de productie.

Het voordeel van het afkoppelen is dat er geen sluipverbruik is en ook dat je ook geen rooskleurige opbrengst ziet terwijl je denkt, het is al donker en waar komt toch dan die opbrengst vandaan!?
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste