GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank en ik heb het aangepast alhier....en hier. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2021 10:38 . Reden: alhier en hier ]

Verwijderd

De "logging" verder volmaakt en ik geeft verschillende statussen aan het wachten ( status 0 ). In de ochtend als er nog geen productie is geweest ( eDay is 0 ) dan staat status 0 voor "checking" en niet "waiting".
In de middag is het "waiting" en dan hou ik nog rekening mee of het natuurlijke "waiting" is of gedwongen als de omvormer stroom gaat afnemen van het stroom net.

Het kan zijn dat er een zware regenbui gedurende de dag langskomt en dat de productie onderbroken wordt. Bij mij wordt dan een geforceerde onderbreking gedaan zodat de PV niet staat te harken en stroom verbruikt tijdens de periode of te weinig licht. Als er weer licht is en de productie weer start dan zal het log weergegeven dat bij het starten het om een geforceerde onderbreken ging door "reconnect" te gebruiken i.p.v. "connect".
23-11 16:48 sunEvent End of the production day
23-11 23:59 produced Peak: 1505 Watt at: 14:14
23-11 23:59 produced Inverter stated production (eDay): 3.3 kWh
23-11 23:59 produced Todays production: 3.178 kWh, of which was exported: 0.104 kWh
24-11 00:00 produced Faraday meter: 96362.9 kWh
24-11 07:58 sunEvent Start of the production day
24-11 08:14 PVstatus Inverter is in checking mode
24-11 08:50 PVstatus Power production has started
24-11 12:00 produced Faraday meter: 96363.5 kWh
24-11 16:23 PVstatus Inverter was forced to waiting mode
24-11 16:24 PVstatus Inverter has reconnected to the Grid
24-11 16:24 PVstatus Power production has restarted
24-11 16:24 PVstatus Inverter was forced to waiting mode
24-11 16:43 PVstatus Inverter is OFF (not enough light)
24-11 16:47 sunEvent End of the production day
24-11 23:59 produced Peak: 1418 Watt at: 14:23
24-11 23:59 produced Inverter stated production (eDay): 1.3 kWh
24-11 23:59 produced Todays production: 1.253 kWh, of which none was exported
25-11 00:00 produced Faraday meter: 96364.5 kWh
25-11 08:00 sunEvent Start of the production day
25-11 08:16 PVstatus Inverter is in checking mode
25-11 08:54 PVstatus Inverter has connected to the Grid
25-11 08:54 PVstatus Power production has started
Voor de 2000XS heb ik drie en één afgeleide status(sen) gezien:

code:
1
2
3
4
undefined = OFF ( afgeleid )
0 = waiting/checking
1 = producing
2 = error ( nog niet gezien )

Nummer vier die @Pinobigbird noemde heb ik helaas niet kunnen vinden: Pinobigbird in "GoodWe inverter lokaal uitlezen (USB / WiFi)"

Update: er is nu erg weinig licht en de "reconnects" worden keer op keer geforceerd:
25-11 08:00 sunEvent Start of the production day
25-11 08:16 PVstatus Inverter is in checking mode
25-11 08:54 PVstatus Inverter has connected to the Grid
25-11 08:54 PVstatus Power production has started
25-11 09:58 PVstatus Inverter was forced to waiting mode
25-11 09:59 PVstatus Inverter has reconnected to the Grid
25-11 09:59 PVstatus Power production has restarted
25-11 10:07 PVstatus Inverter was forced to waiting mode
25-11 10:08 PVstatus Inverter has reconnected to the Grid
25-11 10:08 PVstatus Power production has restarted
25-11 10:08 PVstatus Inverter was forced to waiting mode
25-11 10:18 PVstatus Inverter has reconnected to the Grid
25-11 10:18 PVstatus Power production has restarted
Bij deze lage opbrengsten is de Gooodwe erg optimistisch en die geeft aan dat er 200Wh is opgewerkt terwijl de kWhmeter 68Wh aangeeft. Tussen de kWhmeter en de Goodwe zit 15 meter kabel maar dat kan deze roze bril niet verklaren. ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2021 10:32 . Reden: Statussen weergegeven ]

Verwijderd

Ik loop tegen iets vreemds aan dat de omvormer toch nog teruglevert terwijl de die toch echt niet meer actief is.

Het is nu al een paar uur donker en omdat ik tijdelijk de registratie van de teruggeleverde stroom aan heb staan zie ik een hele kleine teruglevering van 12Watt om de 30 minuten tot 1 uur 30 minuten.

Als er iemand nog meer een kWh-meter heeft aangesloten op de omvormer zou je dan willen kijken of dit ook bij jou gebeurd?

Het zou verklaren waarom ik de ochtend start met + 15 Wh i.p.v. nul.

Update (de volgende dag), vannacht laat ik het doorlopen om te kijken of de startwaarde nul is.Morgen avond zal na het einde van de productie dag de DC schakelaar omzetten naar uit en kijken of het die 'ghost' stroom via de panelen komt, of uit de omvormer zelf.

De stap daarna is dan de AC uit te zetten om te kijken of het de kWh-meter zelf is.

Update, ik heb de registratie aan laten staan en in de afbeelding hieronder kun je duidelijk zien dat er registratie is van teruglevering....maar door wie/wat??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoiIERa3mRi8nMYza64hnhjx4ZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1qfmx4rW22h2MkFd1GR42fx.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds het uitgaan van de omvormer gisterenmiddag is er 26 Wh geregistreerd en vanochtend is de omvormer weer aangegaan toen er weer voldoende licht was. Deze meting komt van de kWh-meter die alleen de het verbruik en opbrengst van de die omvormer registreert.

Ik heb nu mijn NodeRed aangepast en als de zon opkomt dan wordt nu nogmaals de nul-stand gedaan zodat de 'ghost' productie niet meegenomen wordt in de dag productie.
De nul-stand wordt nu nog steeds om 23:59 gedaan en ik laat die actie staan als een soort backup.

Bevindingen:
- DC uit, nog steeds teruglevering
- automaat (meterkast) uit en nog steeds teruglevering

OK, het is de kWh-meter zelf. Wie heeft een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Het moet wel de SDM120 zijn en de SDM220 meet geen export als de omvormer uit is. Ik ga contact opnemen met de winkel waar ik die SDM120 gekocht heb.

Update: weer een dag later
Ik zag nog iets toen ik gisteren door de waarden op de SDM120 bladerde. Terwijl de automaat tussen de omvormer uit stond was er toch nog een gebruik van 0.02A terwijl Watt 0 aangeeft.

Update: later op de dag
Ik heb alle stroom eraf gehad om een oude kabel te verwijderen en kon zo meteen ook kijken of de SDM120 weer goed ging werken. Helaas is het zelfs slechter geworden en kan nog maar 20 velden inlezen in één keer. Die kWh-meter is echt niet goed en de andere werkt gewoon.
Nu lees ik in twee keer uit. Eerst het eerste gedeelte dan de velden die hoger zijn. Het werkt zo wel maar dat is totdat de defecte kWh-meter is vervangen.

De 0.02A is nu ook duidelijk en dat is zijn eigen verbruik. Ik kon dat mooi zien op de tweede kWh-meter want daar stond 0.043A en dat moet dan wel zijn eigen verbruik zijn en het verbruik van de kleine Kwh-meter die daar weer achter zit.

Je leert wel zo veel maar het is vaak een moeizaam proces en af en toe valt er een krachtterm. Het belangrijkste is, neem de tijd en lukt het vandaag niet dan zoemt de omvormer mogen ook weer. ;)

Nu maar een RMA aanmaken voor de defecte kWh-meter.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2021 15:05 . Reden: Plaatje erbij? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen wat verder in de tijd. De kWh-meter is vervangen door een SDM220 en werkt perfect.

Dit is ondertussen het NodeRed en er zijn wat subflows bijgekomen en ik heb er al tijdje niet meer veranderd en het werkt zoals ik het nodig vind. Het erg specifiek geworden en het zal moeilijk worden om alles weer terug te draaien opdat het gebruikt kan worden door anderen.
De reconnect en PV2watt subflows heb ik wel modulair gemaakt en zijn gemakkelijker in te passen in andere opzet.

Hier mijn huidige scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Glpe6H8pDS7IYBNMFOz3mN7uKj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UjWQaz71G0Vh8vSO95wFTKSY.jpg?f=user_large

Control node = bij geen opbrengst de omvormer uitschakelen
WiFi ctrl. = herstart de WiFi als contact verloren wordt met de omvormer
Volt2Watt = Als het voltage hoger word dan wat optimaal is voor de panelen dan is er een correctie
Web UI = genereert webpagina's voor control en statistieken
Giveway reset = elk half uur wordt de teller gereset (maximaal 2 correcties in 30 minuten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18-07 21:55
Goedendag, ik ben sinds 3 weken ook in het bezit van een GW-3000XS en vroeg me af of iemand het al is gelukt om dat uit te lezen via wifi/netwerk. SolarGo werkt hier en de data gaat elke 30s naar SEMS.

Voor mijn applicaties zou de data met PHP gelezen moeten kunnen worden, zodat ik eea ook simpel kan verwerken. Op dit moment heb ik alleen toegang tot de data over teruglevering via de P1 van de slimme meter, maar die laat het eigen verbruik helaas niet zien. De data staat nu op 3qr.nl/solar en is voor iedereen zichtbaar.

Wie kan me hiermee op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SimBox.NL schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:42:
Goedendag, ik ben sinds 3 weken ook in het bezit van een GW-3000XS en vroeg me af of iemand het al is gelukt om dat uit te lezen via wifi/netwerk. SolarGo werkt hier en de data gaat elke 30s naar SEMS.

Voor mijn applicaties zou de data met PHP gelezen moeten kunnen worden, zodat ik eea ook simpel kan verwerken. Op dit moment heb ik alleen toegang tot de data over teruglevering via de P1 van de slimme meter, maar die laat het eigen verbruik helaas niet zien. De data staat nu op 3qr.nl/solar en is voor iedereen zichtbaar.

Wie kan me hiermee op weg helpen?
Je kunt mijn udpreader eens proberen: https://github.com/aiolos/GoodweUdpReader

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
Never mind :+

[ Voor 92% gewijzigd door To_Tall op 12-03-2022 00:00 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
Aiolos schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:36:
[...] Je kunt mijn udpreader eens proberen: https://github.com/aiolos/GoodweUdpReader
Bedankt. Heb helaas geen PHP7+ op de server. verslikt zich al meteen: "Parse error: syntax error, unexpected T_STRING, expecting T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING or '(' in /read.php on line 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
SimBox.NL schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:26:
[...]

Bedankt. Heb helaas geen PHP7+ op de server. verslikt zich al meteen: "Parse error: syntax error, unexpected T_STRING, expecting T_CONSTANT_ENCAPSED_STRING or '(' in /read.php on line 3"
Dat is dan toch niet zo moeilijk te doen? Eventueel met rocker kan je eenvoudig een webserver met php7 opzetten als je andere applicaties niet of nog niet met php7 om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
To_Tall schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:28:
[...]Dat is dan toch niet zo moeilijk te doen? Eventueel met rocker kan je eenvoudig een webserver met php7 opzetten als je andere applicaties niet of nog niet met php7 om kunnen gaan.
Je gaat er -iets te makkelijk- maar van uit dat dat zomaar kan. Helaas 2 problemen: mijn 3 raspberry's hebeben al lang hun updates niet meer gedaan (in cron, maar niet gelukt, zo lijkt) en weigeren nu de update/upgrade cmd's. Mijn primaire webserver kan ik nu niet bijwerken omdat dan 7 sites niet meer werken EN op 100+ andere een deel van de beveiliging uitvalt.

[ Voor 3% gewijzigd door SimBox.NL op 12-03-2022 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
SimBox.NL schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Je gaat er -iets te makkelijk- maar van uit dat dat zomaar kan. Helaas 2 problemen: mijn 3 raspberry's hebeben al lang hun updates niet meer gedaan (in cron, maar niet gelukt, zo lijkt) en weigeren nu de update/upgrade cmd's. Mijn primaire webserver kan ik nu niet bijwerken omdat dan 7 sites niet meer werken EN op 100+ andere een deel van de beveiliging uitvalt.
Volkomen offtopic hier, maar ik zou toch maar eens gaan updaten dan. Zelfs die requirement van mij loopt al behoorlijk achter. Eigenlijk zou ik m eens naar php8 moeten gaan zetten.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
SimBox.NL schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:56:
[...]

1 nieuwe raspberry er bij kopen en migreren. Dan de andere bij werken en migreren. Zo duur zijn ze nu ook weer niet.

Maar volledig niet kunnen updaten. Klink als problemen die verder kunnen groeien richting uitval en dan ben je verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
Na wat regels eruit gesloopt te hebben en wat []'s naar array() omgezet te hebben zie ik in elk geval een serienr, model en de firmware versies (1.52.19) staan... veel verder kom ik nog niet, en helaas is de zon net onder. Waarom code alleen moet draaien op de laatste versie ontgaat me even, dat kan best zodat het op XP embedded met PHP5 nog werkt. maar goed, een deel loopt nu, en dat is al meer dan ik had ;) waarvoor dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
SimBox.NL schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 19:29:
Na wat regels eruit gesloopt te hebben en wat []'s naar array() omgezet te hebben zie ik in elk geval een serienr, model en de firmware versies (1.52.19) staan... veel verder kom ik nog niet, en helaas is de zon net onder. Waarom code alleen moet draaien op de laatste versie ontgaat me even, dat kan best zodat het op XP embedded met PHP5 nog werkt. maar goed, een deel loopt nu, en dat is al meer dan ik had ;) waarvoor dank.
De code zou in php5 inderdaad prima kunnen werken. Veel spannende dingen doe ik niet. Maar php 5.6 is ondersteund t/m 31-12-2018. Da’s al een tijdje geleden. Vandaar de druk om te upgraden. Er is geen (goede) reden meer om dat niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
Aiolos schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:28:
[...]De code zou in php5 inderdaad prima kunnen werken. Veel spannende dingen doe ik niet. Maar php 5.6 is ondersteund t/m 31-12-2018. Da’s al een tijdje geleden. Vandaar de druk om te upgraden. Er is geen (goede) reden meer om dat niet te doen.
tis nog erger, is php 5.2 en updaten gaat niet. Wel bezig met een nieuwe server, maar even ontopic: heb het script wat aangepast en werkt nu. exporteren naar andere applicaties lukt nu ook prima en heb een oplossing gevonden om de standen ook bij offline zichtbaar te houden. kost <1 sec cpu om eea te lezen, zelfs bij offline, dus dat gaat prima. Dank voor de code. Staat nu in 1 bestand van <200 regels. de output is verwerkt in https://secure.3qr.nl/solar en laat actief de status zien. (10s reload)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:03
Ik heb oa door dit topic weer eens gekeken om mijn GoodWe GW3600-DS (2015) uit te lezen.

Deze inverter luistert niet naar udp, dus ik heb een man-in-the-middle proxy opgezet om de data in Home Assistant te krijgen.

Mijn inverter stuurt elke 11(?) seconden data naar http://www.goodwe-power.com:80/Acceptor/Datalog. Ik heb een extra wifi netwerk voor IoT opgezet dat via mijn thuisserver loopt. Door daar de dns van goodwe te spoofen komen deze requests nu bij mijn Apache uit en vanuit daar forward ik ze naar mijn proxy. Deze forward ze weer naar GoodWe en maakt een kopie van de data. De portal stuurt ook wat data terug, ik denk o.a dat de firmware upgrade hiermee geïnitieerd kan worden.
Deze kopie stuur ik door een simple parser en stuur het naar mijn Home Assistant

Ik heb de inverter een paar jaar geleden met USB geprobeerd uit te lezen, er is/was een tool van goodwe die dat deed. Het nadeel was dat zodra de usb verbonden was de wifi uit ging. Het dataformaat op USB leek identiek aan de data die naar de datalog gestuurd wordt.

Ik heb de code op github gezet, mocht iemand er interesse in hebben:
https://github.com/ellepdesk/goodwe_logging_proxy

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
Zijn er naast de 3 bekende opties (BROADCAST, USAGE & INFO) nog meer zaken in te stellen of uit te lezen op de goodwe's? zo vond ik in solargo diverse opties zoals data refresh, inverter start/pauze en heel wat andere mogelijkheden waarvan ik me nu afvraag of deze ook via mijn eigen systeem te sturen zijn? (atmega328+net)

Zo werk ik nu al aan (de software voor) een LCD of LED display dat de belangrijkste waarden ophaalt, samenvat en doorlopend laat zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
elleP schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:20:
Ik heb oa door dit topic weer eens gekeken om mijn GoodWe GW3600-DS (2015) uit te lezen.
Deze inverter luistert niet naar udp, dus ik heb een man-in-the-middle proxy opgezet om de data in Home Assistant te krijgen.
Ze worden standaard nooit bijgewerkt, daarvoor moet ie EN rechtstreeks verbonden zijn EN zou je de goodwe helpdesk moeten bellen. updates naar een versie boven de vx.x.14 zouden ervoor moeten zorgen dat ie wel gaat reageren via wifi, al zal je wel de HTTP stream verliezen, sinds ze dat tegenwoordig anders verpakken/doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
Ik heb via mail gevraagd of goodwe mijn inverter kon updaten, maar ik kreeg te horen dat deze al up to date was.
Ik ga morgen eens op het ding zelf kijken welke firmware hij denk te hebben, hoewel mijn hack tot nu toe goed werkt ;-)

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
staat dat niet in je data pakketjes?? v1.x.y
zo had ik gemeld dat ik data lokaal wou uitlezen. dat was kennelijk zat om eea te starten.
toen ze wouden weten welke er nu op stond heb ik 1.1.12 opgegeven ;) maar dat was niet compleet en eerder van de wifi module. nu werkt het prima zonder verdere aanpassingen aan de inverter zelf. het resultaat sla ik op diverse manieren op en staat ook publiek op 3qr.nl/solar, voor wie me meer hierover wil vragen vind je daar ook een telefoonnummer ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:54
Leuke update; ik heb afgelopen dinsdag een ticket ingeschoten met de vraag of ze de firmware van mijn GW1500-NS willen bijwerken. Dat is vandaag geregeld en ik kan nu met Home Assistant d.m.v de Goodwe integratie de omvormer uitlezen. Goed geregeld!

Just do it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:56
Alleen een beetje eng dat ze zonder enige interventie van de klant op afstand de firmware kunnen updaten. Daarmee kan de Chinese overheid dus met 1 firmware update de NL stroomvoorziening platleggen door alle omvormers gelijktijdig af te schakelen. Of in brand te laten vliegen. En een goede hacker kan dat dan dus ook.

[ Voor 4% gewijzigd door wlmpie op 25-03-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik ben niet bang dat ze dat ding zullen laten aftikken. Dat zal dan heel veel geld gaan kosten in de zin. Dat ze deze producten niet meer verkocht zullen krijgen.

Voor mij hoeft alleen niemand toegang te hebben tot deze data. Hierom heb ik wel de goodwe volledig van het internet afgehaald. Als er een firmware update zou zijn. Dan kan je die aanvragen. Maar controlle wanneer ik de firmware wil inlezen wil ik wel zelf houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
Ik twijfel zelf ook nog of ik mijn hack de pakjes door laat sturen naar goodwe, of dat ik het dood laat lopen op mijn server. Volgens mij is de inverter niet heel kritisch over de data die 'ie terugkrijgt.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xorinzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-07 14:20
Ik heb een GW2500-XS waar in de Comm poort ook een female USB zit.

Kan ik daar dan gewoon een male-male usb in drukken en aan mn PC hangen, of moet er nog iets tussen?

Slimme meter lees ik al uit via de P1, zou leuk zijn als ik ook uit de omvormer nog wat meer details kan halen (ervanguitgaande dat die er zijn, opwekking zie ik nu ook al, alleen niet per zonnepaneel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
xorinzor schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 15:31:
Ik heb een GW2500-XS waar in de Comm poort ook een female USB zit.

Kan ik daar dan gewoon een male-male usb in drukken en aan mn PC hangen, of moet er nog iets tussen?

Slimme meter lees ik al uit via de P1, zou leuk zijn als ik ook uit de omvormer nog wat meer details kan halen (ervanguitgaande dat die er zijn, opwekking zie ik nu ook al, alleen niet per zonnepaneel)
Nee, het is geen gewone usb-poort (en een Male-Male usb-kabel zou officieel ook niet kunnen bestaan). Als je de wifi-stick er in prikt kun je waarschijnlijk via UDP pakketjes lezen, of via modbus (via een andere connector)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
In mijn DS zit gewoon een usb-b connector, die kan je wel direct aan een pc hangen. Ik heb er ook wel eens data uit gehaald met een goodwe tooltje, maar nooit verder meer gegaan.

elleP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
De female USB-A kun je niet zomaar op je PC/Raspberry o.i.d. aansluiten. Ze hebben bij Goodwe heel smerig de polariteit omgedraaid namelijk. Grote kans dat je PC beschadigd raakt daardoor. Zie ook hier.

Eigenlijk misbruiken ze de connector gewoon, want het is helemaal geen USB-signaal wat eroverheen gaat :/

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2022 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Dat is een goodwe eigen connector daar wordt een “usb” WiFi adapter of ethernet adapter ingeplugd.

Ik zou daar niet direct je eigen laptop of ander usb apparaat inslikken grote kans dat deze het hierna niet meer doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:28
Rednas_N schreef op vrijdag 25 maart 2022 @ 14:04:
Leuke update; ik heb afgelopen dinsdag een ticket ingeschoten met de vraag of ze de firmware van mijn GW1500-NS willen bijwerken. Dat is vandaag geregeld en ik kan nu met Home Assistant d.m.v de Goodwe integratie de omvormer uitlezen. Goed geregeld!
Mag ik vragen via welke weg je dat hebt gedaan? En wat precies de vraag was die je hebt gesteld? Heb zelf een gw2000-ns en het zou toch wel fijn zijn om die lokaal te kunnen uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xorinzor
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-07 14:20
Check, dan laat ik het gewoon lekker zo. Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
waslijn schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:33:
[...]

Mag ik vragen via welke weg je dat hebt gedaan? En wat precies de vraag was die je hebt gesteld? Heb zelf een gw2000-ns en het zou toch wel fijn zijn om die lokaal te kunnen uitlezen.
Ik heb een e-mail verstuurd naar service.nl@goodwe.com met de vraag of ze de firmware konden bijwerken zodat ik met Home Assistant de inverter kon uitlezen. Vervolgens heb ik een paar dagen later nog gebeld naar +3130 310 0456 (Goodwe, Engels sprekend) om te vragen wat de status van m'n melding was. Diegene heeft mijn melding naar het juiste team geëscaleerd en weer een paar dagen later was het geregeld.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Niet online
Rednas_N schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 08:41:
[...]

Ik heb een e-mail verstuurd naar service.nl@goodwe.com met de vraag of ze de firmware konden bijwerken zodat ik met Home Assistant de inverter kon uitlezen. Vervolgens heb ik een paar dagen later nog gebeld naar +3130 310 0456 (Goodwe, Engels sprekend) om te vragen wat de status van m'n melding was. Diegene heeft mijn melding naar het juiste team geëscaleerd en weer een paar dagen later was het geregeld.
Heb je gevraagd om een bepaalde versie of latest the greatest? Welke versie heb je erop draaien?

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
Wordt de upgrade op afstand gedaan? Hoe weten ze dan welke inverter ze moeten upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-05 20:51
waslijn schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 16:50:
Wordt de upgrade op afstand gedaan? Hoe weten ze dan welke inverter ze moeten upgraden?
Word inderdaad op afstand gedaan. En ze weten welke inverter gedaan moet worden, omdat er via het contact formulier jij het serienummer op geeft.

Zelf had ik binnen 2 werkdagen een reactie terug en was het in een uurtje geupload (ARM Firmware)

Afgelopen weekend weer een ticket aangemaakt, ivm migratie naar een grotere goodwe met behoud van gegevens van de opwekking, maar daar heb ik nog steeds geen reactie op gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
mrbullet schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 14:51:
[...]

Heb je gevraagd om een bepaalde versie of latest the greatest? Welke versie heb je erop draaien?
Ik heb gevraagd om een upgrade van de ARM versie met de aanname dat ze de laatste geïnstalleerd hebben.

Verder kan ik ook niet zien welke versie erop staat. In de e-mail heb ik trouwens ook het model en serienummer vermeld zodat ze de update (remote) kunnen starten. En in principe kunnen ze dit ook “ongevraagd” doen, dus waarschijnlijk zal ik later deze week m’n router zo instellen dat de omvormer niet bij het internet kan.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
Inmiddels reactie van Goodwe. Firmware is te oud en moet lokaal geüpdate worden dmv USB kabel. Heb alles in de mail gekregen, nu nog op zoek naar een USB kabel. Mijn firmware versie is 1.13.04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 19:36
Waar schieten jullie die tickets in? Op het contactformulier op de site krijg ik maar geen reactie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waslijn
Jesse- schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:50:
Waar schieten jullie die tickets in? Op het contactformulier op de site krijg ik maar geen reactie...
Gewoon een mail sturen, dan maken ze automatisch een ticket aan.
service.nl@goodwe.com

[ Voor 3% gewijzigd door waslijn op 02-04-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
waslijn schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:55:
[...]

Gewoon een mail sturen, dan maken ze automatisch een ticket aan.
service.nl@goodwe.com
Dank, ga ik doen!
edit:
Mailtje verstuurd. Hopelijk nu wel reactie, zag dat ik op 6 februari de vraag via het contactformulier gesteld had :)

[ Voor 21% gewijzigd door Jesse- op 02-04-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
Jesse- schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:57:
Mailtje verstuurd. Hopelijk nu wel reactie, zag dat ik op 6 februari de vraag via het contactformulier gesteld had :)
Ze hebben het druk volgens mij. 2 maand geleden de ARM aanvraag gedaan, en dat ging vlot. Was binnen 1 werkdag gefixt.

Maar zelf 27-3 weer een ticket aangemaakt over hoe ik het beste mijn data kan behouden met het wisselen naar een zwaardere Goodwe(3000dns naar 5000dns). En tot op heden nog geen reactie gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Net al een bericht van GoodWe dat de omvormer geüpdatet is.
Doen ze goed _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 21:52
Woensdag avond een mailtje gestuurd, vanmiddag de nieuwe firmware ontvangen _/-\o_ .
Kan hem nu lekker gemakkelijk uitlezen in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34
Verwijderd schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:28:
Het uitschakelen van de omvormer als die stroom aan het verstoken is kan dus via het wel of niet voorzien van AC stroom vanuit de meterkast.

Nu heb ik zitten lezen en de omvormer heeft een ingestoken plug (Remote Shutdown) nodig waar een kabel en weerstand inzit voordat de omvormer ook stroom afgeeft aan de AC zijde.

Plug: https://support.goodwe.co...emote-shutdown-for-europe
Uitleg door GoodWe: https://support.goodwe.co...rticles/xs-waiting-status

Het testen is lastig omdat ik als de omvormer in de stroom opname tijd zit ik hem uit moet zetten, plug verwijderen en weer aanzetten. Het resultaat is dan niet eenduidig. Start hij dan niet op dan kan het zijn dat de DC zijde echt te weinig levert.

Deze plug kan ook worden gebruikt voor RS485 communicatie en en pennen zijn nu voorzien van die groene draad.

Is een remote shutdown alleen het afkoppelen van het AC stroomnet of zal het ook de omvormer laten uitgaan omdat het AC net niet "aangekoppeld" is? @ThinkPad
Ik ben op dit moment niet thuis. Maar de omvormer staat op waiting. Volgens mij is de installateur gisteravond vergeten de plug erin te doen.
Nu wil ik die vanmiddag erin doen (als hij in het doosje zit :X).

Goodwe geeft aan "Zorg er wel voor dat de omvormer uitstaat alvorens de connector wordt geïnstalleerd."
Voor het uit zetten: dien ik dan simpelweg de DC switch om te zetten en de aardlek in de meterkast ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

DC uit en de werkschakelaar naast de omvormer uit. als de plug erin zit de werkschakelaar weer aan en dan de DC.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
De plug was het inderdaad. Hierna deed hij het gewoon. De installateur had nog nooit deze XS opgehangen dus die was het simpelweg vergeten.

Ter info: deze nieuwe omvormer heeft standaard firmware versie 1.52.15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Plenkske schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:35:

Ter info: deze nieuwe omvormer heeft standaard firmware versie 1.52.15
Ik heb zelf firmware 1.13.15, maar mijn 2500XS topt af op 2750 Watt en daar ben ik blij mee. Ik heb wel eens gelezen dat goodwe inverters eerder aftoppen afhankelijk van de firmware. Dus ik ben benieuwd naar welk type omvormer je precies hebt en het het vermogen waarbij jouw omvormer aftopt.

Op internet kan ik helaas nergens een changelog vinden van goodwe firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
wlmpie schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:45:
[...]

Ik heb zelf firmware 1.13.15, maar mijn 2500XS topt af op 2750 Watt en daar ben ik blij mee. Ik heb wel eens gelezen dat goodwe inverters eerder aftoppen afhankelijk van de firmware. Dus ik ben benieuwd naar welk type omvormer je precies hebt en het het vermogen waarbij jouw omvormer aftopt.

Op internet kan ik helaas nergens een changelog vinden van goodwe firmware.
Hier ook de 2500XS maar er zit 2400 Wattpiek op met 6 panelen op een plat dak. 10 graden helling, op ZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
Dan wordt het een uitdaging om aftopping te halen. Ik heb 2900 wattpiek en op de koude dagen in maart al af en toe even de 2750 watt gehaald als de zon achter de wolken vandaan kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Mijn omvormer, een Goodwe 6K-DT, heeft ook een 6-pins connector om de data lokaal via RS485 uit te lezen. Wat ik echter nergens kan vinden is welke connector hierin past. Ik heb al op de site van Goodwe gezocht maar krijg laatste dagen alleen 404's als ik handleidingen probeer te openen. Ook in dit topic kon ik het niet terugvinden.

Iemand die toevallig het merk en type connector weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lc4yLqolNiDawdx8MhxP5MpFaqY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wsy9RoNx9UPuwgezVXJR7BKQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Dat is een eigen connector om te interlinken met een andere goodwe omvormer.

In mijn installatie pakket zit een lege connector. Om zelf een draaitje te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
Oh, dat is een goede tip. Ik zal eens kijken of die er bij mij ook bij zat 8)7 :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-09 14:20
Ik log nu al een tijdje mijn GoodWe 8K-DT G2 3 fase omvormer en kom tot de conclusie dat deze structureel 80-140 watt teveel meet, en daarmee ook teveel kWh's, is dat iemand al opgevallen of kan iemand dat bevestigen? Ik log via de tcp modbus elke seconde en stop dat in influxdb.

Dat de goodwe meer wattage aangeeft dan dat die daadwerkelijk oplevert/teruglevert leidt ik af aan de wattage op een vrije fase. Ik heb namelijk een fase waar 0 gebruikers op zitten (althans, geen continu gebruikers, maar droger, quooker, inductieplaat etc). Standaard is hier het gebruik 0 en soms 4w, dus ik kan goed afleiden of er wordt teruggeleverd of niet.

Wat opvalt, is dat de omvormer vrij vroeg al zegt 80w te leveren, terwijl het gebruik op de fase zelfs toeneemt ipv teruglevert. Naarmate de zon in de ochtend wat toeneemt gaat die wel leveren.
Ook in de avond, als de zon al onder is, zelfs als de zon al echt donker is en het schemer is, zegt die nog doodleuk 80w te leveren, terwijl de P1 meting op 1 fase zegt dat er gebruik is. Zodra de omvormer uitslaat zakt het gebruik naar 0. Ook heb ik getest door in de ochtend als omvormer zegt 80w te leveren, maar p1 fase zegt zelfs 15w te verbruiken, even de groep uit te zetten en direct zie ik het verbruik op de fase naar 0w gaan, maw, die 80w leveren klopt van geen kant.

Daarnaast heb ik ook nog een 5kw 3fase SMA omvormer. Wat die aangeeft klopt echt exact met wat ik teruggeleverd zie op de fase.

Wat anders dat ook nog opvalt. Ook al is het een 8kw goodwe omvormer welke ondergedimensioneerd is. Als de zon heftig is dan levert deze 8900 watt (8800 in werkelijkheid), 10% meer.

Hier wat grafieken om het te onderbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDilslKRXR8fgjAHSaUuFuJWH_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KsEHBn3uXu1IZ9A6AbqvUYxi.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven een grafiek waarbij in het groen de gemeten PV watt is volgens de omvormer. In het geel de berekende opbrengst, simpelweg L1 fase * 3 (nogmaals, alleen L1 kan ik gebruiken want hier is geen idle gebruik op). Die pieken is de quooker die 10s opwarmt dus klopt de meting even niet.
Wat je ziet is dat de werkelijk geleverde watts structureel hoger ligt. Ook zie je dat de omvorrmer om 06:20 al zegt te leveren, maar er niks op de fase binnenkomt (sterker nog ik zie gebruik ontstaan).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2X5YZWtBkDsWJIsTWQPrp7f5pIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/knHZFZOUHHkc1DqCVIfP6n5p.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven een grafiek die over de tijd het verschil toont tussen wat werkelijk teruggeleverd wordt en wat de omvormer meet. Je ziet hier structureel rond de 90-140w fluctueren. Helemaal apart wordt het aan het einde van de dag. Om 21:00 is het gestopt met leveren, maar nog bijna een uur zegt de goodwe te leveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JS5mEgyiS-wlOa5zuLkYRwKSppA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjnig7W0ZyfKafQolFI907my.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een grafiek die het einde vd dag toont. Vanaf 21:00 ong stopt het werkelijke terugleveren. Terwijl zelfs tot 21:50 de goodwe nog zegt zo'n 60w te leveren, maar kijk ik naar de fase is er een gebruik van zo'n 12w. 21:50 slaat de omvormer uit en ook direct zie je het gebruik stoppen.

In de periode dat omvormer in werkelijkheid niet meer levert, maar zegt het wel te doen, zie ik het aantal kWhs nog doortellen, maw, niet alleen de gemelde wattage is overrated, ook het gemeten kWhs zal structureel te hoog zijn. In mijn geval 1,75 kWh op een dag. Op een hele slechte dag bereken ik het verschil nog steeds als 1,5kWh op die dag. Over een jaar hebben we het dan al over 550 kWh teveel gemeten, dat vind ik vrij schokkend. Ben benieuwd of anderen dit ook zo ervaren.

Bovenstaande heb ik ook met de SMA gedaan die ik heb, die is echt spot on en bevestigt wel mijn methode om de vrije fase te gebruiken om werkelijke opbrengst te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Ja is Goodwe eigen dat hij bij lage opwek teveel aangeeft. Ik vermoed een berekening intern die daar niet goed rekening mee houdt. Bij hogere vermogens klopt het gelukkig goed met een externe kWh-meter.

Zijn veel meer Tweakers die daar 'last' van hebben met hun Goodwe. Ook ik zie met mijn 3000XS nog 'opwek' als het praktisch donker is buiten. Iets later schakelt hij dan helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze posting staat een grafiek die door de kWh-meter op nul zet en dan de afwijking van de XS2000 weergeeft.

https://gathering.tweaker...message/68985044#68985044

Spook opbrengst heb ik haast niet meer en ook geen stroomverbruik, door omvormer als de zon niet schijnt.

Ik het op een RaspberryPI een Node Red draaien die de omvormer ook nog eens extern aanstuurt.

Ik vergelijk hier twee dezelfde installatie die een paar meter uitelkaar liggen. Nu zie aan het einde van de dag dat de groene lijn naar nul gast en de rode lijn blijft doorlopen. Die rode lijn is de tweede omvormer die aan geeft dat er nog stroom opgewekt wordt terwijl de omvormer juist stroom gebruikt.

https://pvoutput.org/intr...7634&dt=20220430&gs=0&m=0

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2022 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

etienne001 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:54:
Woensdag avond een mailtje gestuurd, vanmiddag de nieuwe firmware ontvangen _/-\o_ .
Kan hem nu lekker gemakkelijk uitlezen in Home Assistant.
Welk type omvormer heb je en welke versie heb je gekregen?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

ThinkPad schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:33:
Ja is Goodwe eigen dat hij bij lage opwek teveel aangeeft. Ik vermoed een berekening intern die daar niet goed rekening mee houdt. Bij hogere vermogens klopt het gelukkig goed met een externe kWh-meter.

Zijn veel meer Tweakers die daar 'last' van hebben met hun Goodwe. Ook ik zie met mijn 3000XS nog 'opwek' als het praktisch donker is buiten. Iets later schakelt hij dan helemaal uit.
Ja ik heb dat ook met 3000xs. Had gehoopt dat dat met een firmware al verholpen zou zijn. Ik heb 1.53.17 af-fabriek. Dus benieuwd wat de nieuwste versie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Nu online
davasch schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:56:
Oh, dat is een goede tip. Ik zal eens kijken of die er bij mij ook bij zat 8)7 :D
Ik heb gisteren eindelijk tijd gehad om eens goed te zoeken en heb de plug inderdaad gevonden 8), bedankt voor de tip!

Ik heb ook gemailed voor de laatste firmwareversie om hem via modbus TCP uit te lezen, dat heeft in eerste instantie mijn voorkeur. De firmware is inmiddels geupdate (v1.11.11.13 lees ik nu vanaf het scherm af). Ik kan de data ook uitlezen via de Home Assistant integratie maar het werkt niet stabiel. Af en toe komt er data binnen, maar vaak ook niet.

Ik gebruik een vaste netwerkverbinding, dus niet de Wi-Fi-versie. Ook is er nog steeds een verbinding naar SEMS portal. Zou dat elkaar in de weg kunnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 16:42
Vraagje; ik heb een GW3000-XS gekoppeld aan SEMS en gebruik nu https://github.com/markruys/gw2pvo zodat alles in PVOutput komt en https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant om alles in HASS te krijgen. Recent HASS geupdate en zie dat er nu native ondersteuning in zit: https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/ (maakt gebruik van https://github.com/marcelblijleven/goodwe/), echter; IP adres intypen resulteert in "kan geen verbinding maken". De firmware versie: V1.1.1.2 (gevonden door in te loggen op de web interface). Waar vindt ik eventueel een nieuwe firmware? Mailen naar service.nl@goodwe.com en vragen om de nieuwe "ARM" firmware? Heeft dat nog nadelen tov de huidige firmware?

Destijds (2 jaar geleden) wat ingelezen en toen was het zo dat het SEMS is OF local polling. Is dit nog steeds zo? Zijn er inmiddels betere manieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
royduin schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:32:
Vraagje; ik heb een GW3000-XS gekoppeld aan SEMS en gebruik nu https://github.com/markruys/gw2pvo zodat alles in PVOutput komt en https://github.com/TimSoethout/goodwe-sems-home-assistant om alles in HASS te krijgen. Recent HASS geupdate en zie dat er nu native ondersteuning in zit: https://www.home-assistant.io/integrations/goodwe/ (maakt gebruik van https://github.com/marcelblijleven/goodwe/), echter; IP adres intypen resulteert in "kan geen verbinding maken". De firmware versie: V1.1.1.2 (gevonden door in te loggen op de web interface). Waar vindt ik eventueel een nieuwe firmware? Mailen naar service.nl@goodwe.com en vragen om de nieuwe "ARM" firmware? Heeft dat nog nadelen tov de huidige firmware?

Destijds (2 jaar geleden) wat ingelezen en toen was het zo dat het SEMS is OF local polling. Is dit nog steeds zo? Zijn er inmiddels betere manieren?
Inderdaad even een mail sturen naar Goodwe, voor de ARM firmware. Dit heeft niks met je gewone firmware te maken. Dan kan je hem via UDP uitlezen met de intergratie in HA (elke 10 seconden). En hier draaid zowel de intergratie in HA als de MQTT versie van Tim naast elkaar. En de omvormer kan alle 2 prima aan. Ben alleen heel soms de verbinding met Sems wel eens kwijt, maar denk dat het eerder aan de server ligt van Sems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
metalmarco schreef op zondag 8 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Inderdaad even een mail sturen naar Goodwe, voor de ARM firmware. Dit heeft niks met je gewone firmware te maken. Dan kan je hem via UDP uitlezen met de intergratie in HA (elke 10 seconden). En hier draaid zowel de intergratie in HA als de MQTT versie van Tim naast elkaar. En de omvormer kan alle 2 prima aan. Ben alleen heel soms de verbinding met Sems wel eens kwijt, maar denk dat het eerder aan de server ligt van Sems.
Werkt dit ook als de omvormer niet via wifi maar via een lan module verbonden is?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Top! Heb gemaild @metalmarco, afwachten :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Zojuist bericht gehad van GoodWe, nieuwe firmware zit erin en na een herstart werkt de HASS integratie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
wiljums schreef op zondag 8 mei 2022 @ 16:25:
[...]

Werkt dit ook als de omvormer niet via wifi maar via een lan module verbonden is?
Durf ik je niet te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalmarco
royduin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:19:
Zojuist bericht gehad van GoodWe, nieuwe firmware zit erin en na een herstart werkt de HASS integratie _/-\o_
Mooi snel weer van ze. En super dat het werkt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

royduin schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:19:
Welke versie heb je nu dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:54
Heb ook even een mail aan Goodwe eraan gewaagd voor de ARM firmware.

Het lukt wel om waarden uit te lezen via de HA integratie, maar de waarden zijn steeds maar kort beschikbaar en vallen dan weer weg. Dat blijft zo doorgaan. Hebben jullie soortgelijke ervaringen?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royduin
Illusion schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:27:
[...]

Welke versie heb je nu dan?
Na de update staat er in de webinterface nog steeds V1.1.1.2, de ARM firmware is nergens te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De display geeft ook de versie weer en het laatste deel van die aanduiding is de ARM versie.

1.15.14 is firmware (5)1.15 en ARM versie 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

royduin schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:09:
[...]

Na de update staat er in de webinterface nog steeds V1.1.1.2, de ARM firmware is nergens te vinden
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 11:56:
De display geeft ook de versie weer en het laatste deel van die aanduiding is de ARM versie.

1.15.14 is firmware (5)1.15 en ARM versie 14
Mijn goodwe 3000xs is net ge-update door de klantenservice. Ik had v1.53.17 op het display (nieuw uit doos ca 1 maand oud), en dat is nu v1.54.19

Beide versies werken met de home-assistant integratie via de WiFi stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimBox.NL
Zover ik weet kan je simpel de 'gateway' aanpassen (ip-config in de wifi stick) waardoor de omvormer niks meer op internet kan bereiken. zet er bv. eens 0.0.0.0 in en het ding stuurt niks meer weg EN kan dan ook niet meer aangepast worden met andere firmware. Met deze 'fix' kan je hem lokaal nog steeds uitlezen, sinds dat verkeer niet over de gateway loopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Ik heb nu flink wat tijd dit topic zitten bestuderen en voor zover ik begrijp lezen de meeste de Goodwe nu uit via UDP als de ARM firmware nieuw genoeg. Echter ik lees ook dat er Modbus TCP/IP zou zijn. Welke modellen van Goodwe en met welke firmwares ondersteunen Modbus TCP/IP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royke
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-07 11:14

royke

aan het typen....

Mijn omvormer kunnen ze niet updaten, want hij is niet zichtbaar vanaf buiten?
ik heb geen firewall of iets ingesteld. ik zie ook niets in sems portal.
Zelfs als ik de omvormer laat inloggen op een mobiele hotspot gaat er nog niets naar sems? waarschijnlijk toch iets met de omvormer. Geen idee maar ik hoor nu niets meer van Goodwe. Ik had het ook niet op vrijdag de 13 moeten doen ;)
Het laatste bericht is dat ik de firmware doorgestuurd zou krijgen. dat is inmiddels 15 dagen geleden. :(

Ik vind van niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:54
royke schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:21:
Mijn omvormer kunnen ze niet updaten, want hij is niet zichtbaar vanaf buiten?
ik heb geen firewall of iets ingesteld. ik zie ook niets in sems portal.
Zelfs als ik de omvormer laat inloggen op een mobiele hotspot gaat er nog niets naar sems? waarschijnlijk toch iets met de omvormer. Geen idee maar ik hoor nu niets meer van Goodwe. Ik had het ook niet op vrijdag de 13 moeten doen ;)
Het laatste bericht is dat ik de firmware doorgestuurd zou krijgen. dat is inmiddels 15 dagen geleden. :(
Hier hetzelfde probleem. En ze laten niets meer van zich horen. Reageren ook niet op de vraag hoe ik zelf de firmware kan upgraden.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Ik heb vanmiddag een mail gehad dat hij geupdate zou moeten zijn, heb echter in display staan 1.52.19 en zie hierboven al mensen met 1.54. Moet ik hem nog opnieuw opstarten? En zo ja, hoe doe ik dat?

Of komt dat vanzelf morgen? Meestal gaat omvormer uit volgens mij in nacht?

[ Voor 4% gewijzigd door jimmy87 op 31-05-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royduin
Na de update klikt het relais heel veel, meer mensen hier last van? Normaal was het 's ochtends even (en vast ook 's avonds maar nooit door gehad); nu gaat het de hele dag door. Vol zon, donker, bewolkt, maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Bij mij lukt het niet om een USB verbinding te krijgen. Ik loop tegen de volgende errors aan:
[ 198.796066] usb 6-1: new full-speed USB device number 6 using ohci-platform
[ 198.988113] usb 6-1: device descriptor read/64, error -62
[ 199.292125] usb 6-1: device descriptor read/64, error -62
[ 199.592168] usb 6-1: new full-speed USB device number 7 using ohci-platform
[ 199.784138] usb 6-1: device descriptor read/64, error -62
[ 200.088158] usb 6-1: device descriptor read/64, error -62
[ 200.200226] usb usb6-port1: attempt power cycle
[ 200.416148] usb 6-1: new full-speed USB device number 8 using ohci-platform
[ 200.832160] usb 6-1: device not accepting address 8, error -62
[ 201.024210] usb 6-1: new full-speed USB device number 9 using ohci-platform
[ 201.440178] usb 6-1: device not accepting address 9, error -62
[ 201.446178] usb usb6-port1: unable to enumerate USB device
Heb al twee verschillende USB kabels gebruikt. Het nadeel is, dat wifi ook niet werkt. Hij geeft Wifi Reset Failure, dus heb niet echt een optie om mijn Goodwe GW2000-SS (lekker oudje) uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankJ91
  • Laatst online: 21-08 04:04
waslijn schreef op zaterdag 2 april 2022 @ 09:25:
Inmiddels reactie van Goodwe. Firmware is te oud en moet lokaal geüpdate worden dmv USB kabel. Heb alles in de mail gekregen, nu nog op zoek naar een USB kabel. Mijn firmware versie is 1.13.04
Hoi, ook ik heb een Goodwe XS 1500 omvormer. Een paar jaar geleden heb ik in dit topic al gereageerd en probeerde mijn omvormer met USB male naar micro USB (richting Windows Tablet/RPI) uit te lezen, had toen al gemerkt dat er iets mis was met de USB aansluiting na een tik en uitval van de RPI, zie nu in de updates dat dit ook echt het geval was met een verwisselde polarisatie, oeps! Gelukkig niks kapot gegaan toen.

Nu draai ik volgens de omvormer versie1.03.10 met op de WiFi module versie 1.0.3.8. Zo te lezen loop ik dus nog verder achter qua updates en kunnen ze het bij mij waarschijnlijk ook niet remote doen (had al mail gestuurd).

Hebben jullie ervaring met updaten van deze modules via een speciale moeilijk verkrijgbare USB kabel? Las dat ik een USB naar 485 kabel nodig heb, maar dan moet ik zelf de juiste pinnen doorlussen? Heb waarschijnlijk ook het tooltje gevonden wat hiervoor wordt gebruikt, de DataSend tool... Doel is bij mij idd ook lokaal uitlezen en cloud afsluiten.

Iemand aankooptips? Thanks!

[ Voor 4% gewijzigd door FrankJ91 op 07-06-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waslijn
Ik heb het nog niet geprobeerd. Las dat ik een USB A naar USB A kabel nodig heb. Die heb ik niet maar zou ik niet gewoon een USB C naar USB A kabel kunnen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
USB-A naar USB-A is een vreemd soort kabel en zul je niet zo snel vinden. Ik heb er voor mijn Goodwe NS destijds zelf eentje gemaakt van twee oude USB-kabels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waslijn
Ik twijfel of ik niet gewoon een USB A naar USB C kabel kan gebruiken. Met aan de C kant een een adapter naar A, die heb ik liggen. Misschien maar gewoon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankJ91
Hmm ook een goeie, kom je dan geen problemen tegen dat + en - enzo verkeerd om staan?

Sowieso ben ik benieuwd of ik de firmwares wel toegezonden krijg. De call staat nog open, maar heb gezegd dat ik een LTE module wil aansluiten (eigenlijk helemaal niet) wat zonder de nieuwe ARM fw niet lukt en een opsomming gegeven van al mijn fw-versies. Weet niet of ze openstaan voor knutselprojecten, cloud-omzeilingen maar achteraf las ik hier dat ze een goede reden weinig uitmaakte. Hopelijk reageren ze een beetje snel. :)

[ Voor 71% gewijzigd door FrankJ91 op 09-06-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankJ91
ThinkPad schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 13:55:
USB-A naar USB-A is een vreemd soort kabel en zul je niet zo snel vinden. Ik heb er voor mijn Goodwe NS destijds zelf eentje gemaakt van twee oude USB-kabels.
Ik weet niet of ik links mag plakken naar winkels, maar als ik even Google kom ik wel kabels in Nederlandse webshops tegen van USB A naar USB A. Zullen deze pinnen al goed lopen?

USB A naar USB A Kabel - Zwart,
Type: 2.0 - High Speed,
Aansluiting 1: USB A male,
Aansluiting 2: USB A male
0.5 meter.
Productcode: 4080381

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Vermoedelijk wel, maar meten is weten. Kan mij niet herinneren dat ik een cross-cable moest maken, volgens mij was het gewoon 1:1 beide uiteinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:49

zeroday

There is no alternative!

message to self: blijf met je tengels van de datum/tijd af in je omvormer .. doe je dat en zet je er een verkeerde datum erin dan gaat je dagteller naar de haaien en telt hij je dagsaldo's niet meer goed .. en stuurt hij ook niet meer de data naar pvoutput .. (althans de dag telling wordt niet meer bijgewerkt)
<sigh>

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006

Sebazzz

3dp

Heeft iemand zelf een LAN module gemonteerd op de omvormer? Ik wil de omvormer het liefst bekabeld hebben in plaats van wifi zoals het nu is.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Sebazzz schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:22:
Heeft iemand zelf een LAN module gemonteerd op de omvormer? Ik wil de omvormer het liefst bekabeld hebben in plaats van wifi zoals het nu is.
Bij een 3000-XS is dat een kwestie van wifi-stick eruit trekken, lan-stick erin drukken.
Zit ca 30cm kabel met een UTP-female aan.
Werkt hier prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Sebazzz schreef op zaterdag 11 juni 2022 @ 15:22:
Ik heb bij de aanschaf geeist dat er een LAN module in moest. Ze hebben eerst 3x een verkeerde module besteld. Geen idee welke ik nu heb maar in de 5500 zit nu een lan module ipv wlan. Verkoper stond alleen gek te kijken. Want woan is toch makkelijker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@To_Tall ik wil ook al heel lang een lan stick aanschaffen voor een 2000-XS maar berichten hier dat het wel een paar keer kan duren voordat je een werkende krijgt of dat het nooit lukt, heeft mij nog niet een aankoop te doen.

Heb je misschien meer informatie over de lan stick die wel werkt? Of het bedrijf waar je set gekocht hebt. Dan kan ikvragen of zij net zo'n lan stick kunnen leveren.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-06-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:12:
@To_Tall ik wil ook al heel lang een lan stick aanschaffen voor een 2000-XS maar berichten hier dat het wel een paar keer kan duren voordat je een werkende krijgt of dat het nooit lukt, heeft mij nog niet een aankoop te doen.

Heb je misschien meer informatie over de lan stick die wel werkt? Of het bedrijf waar je set gekocht hebt. Dan kan ikvragen of zij net zo'n lan stick kunnen leveren.
Er is maar 1 stick die werkt in een XS, en dat is die van GoodWe zelf.
Ze hebben iets raars gedaan met de USB-aansluiting namelijk.

je moet dus deze hebben: https://www.winkelman-zon...g-play-module-voor-s.html

[ Voor 8% gewijzigd door Illusion op 14-06-2022 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13
  • Laatst online: 11-09 09:50

No13

/me was here

Hier is gisteren ook een nieuwe batch omvormers binnen gekomen (2000-XS)
Volgend weekend maar eens kijken welke software aanwezig is en of het AP tegenwoordig uit kan op de WLAN sticks...

Anders eens tellen of een DIY ethernet bridge goedkoper kan als die 59 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 20:04
@Sebazzz en @To_Tall
ik heb hier GW5K-DT
ook maar ik gebruik van een de "orginele usb lan module"

deze heb ik volledig gestriped
dus heb het kale pcb nu in de omvormer zitten (omvormer usb-> lan module -> utp kabel)
deze krijgt netjes een intern IP address en leest uit via HA GoodWe integratie
(HACS; GoodWe SEMS API integration for Home Assistant)

de sems portal werkt niet en omvormer zegt "offline"volgens de led indicatie ! en deze heeft ooit is gewerkt in de eerste weken
technische man erbij gehad, maar ik wist er mee van dan hij
en hij gaf aan kan wel een wifi module leveren (maar wil ik niet ivm open AC point)

de usb is trouwens gewoon een webserver chip Eport e-20 (ook te vinden op ali ;)
zal zo even een foto van maken en posten

setup
https://imgur.com/a/uetENL1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wkjq0SP.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door xtrme op 17-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Ik kan wel op Sems kijken als ik verkeer daarnaartoe toe laat :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47
jimmy87 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:24:
Ik heb vanmiddag een mail gehad dat hij geupdate zou moeten zijn, heb echter in display staan 1.52.19 en zie hierboven al mensen met 1.54. Moet ik hem nog opnieuw opstarten? En zo ja, hoe doe ik dat?

Of komt dat vanzelf morgen? Meestal gaat omvormer uit volgens mij in nacht?
Ik heb dezelfde versie op mijn GW2000-XS, deze versie werkt met Home assistant. Ik moest wel mijn wifi dongle er even uit halen om de boel aan het werken te krijgen op een ander wifi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Ik heb inmiddels de GW1500-XS en een GW2000-XS online, maar ik wordt er langzaam helemaal gek van :P

Mijn 'oude' 1500 zat op wifi en de nieuwe kreeg ook wifi. Bij een 1e poging was alles netjes online maar op dag 2 kreeg ik steeds wifi disconnects nadat de inverter een keer uit was gegaan om van fase te switchen (in meterkast)

Toen ik de wifi modules had geswapped van de 1500 en 2000 bleef het issue bij de 2000. Na een aantal pogingen was de 2000 weer stabiel maar ging de 1500 flippen (Steeds disconnects, of geen data via UDP als hij wel online bleef.

Uit frustratie maar een LAN module besteld en die net aangesloten op de 1500... Geen data over UDP. Dan de wifi stick er maar weer in... nog steeds geen data... Ik denk wel 10 keer heen en weer geswapped, module gereset, inverter uit-aan, etc.... En ineens werkt het weer via de wifi module...

Nu durf ik er uiteraard niet meer aan te komen maar ben wel erg benieuwd wat hier nu mis gaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@No13 Heb je ook de LAN module getest op de 2000XS want die immers nieuwer?

Wat kun je verder in LAN aan instellingen doen in de web interface?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:02:
@No13 Heb je ook de LAN module getest op de 2000XS want die immers nieuwer?

Wat kun je verder in LAN aan instellingen doen in de web interface?
De 2000 hangt niet op een plek waar ik handig een kabel naartoe trek dus dat heb ik nog niet getest.

Verder kan je vanuit de webinterface een reload van de module doen, factory default herstellen, user/pass aanpassen en ip settings veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorig jaar is hier al meer informatie over geweest en je vindt dat door op "lan" te zoeken. De foto hierboven is eenandere versie dan in deze posting

https://gathering.tweaker...message/69029754#69029754

De web interface kan hier een belangrijke rol spelen. Zie de naamgeving STA en die is TCP. De AP gebruik ikzelf voor het uitlezen.

Geen web interface gaan laden omdat je dan niet terug kunt omdat jij niet de LAN versie daarvan hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2022 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No13

No13

/me was here

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:14:
Vorig jaar is hier al meer informatie over geweest en je vindt dat door op "lan" te zoeken. De foto hierboven is eenandere versie dan in deze posting

https://gathering.tweaker...message/69029754#69029754

De web interface kan hier een belangrijke rol spelen. Zie de naamgeving STA en die is TCP. De AP gebruik ikzelf voor het uitlezen.

Geen web interface gaan laden omdat je dan niet terug kunt omdat jij niet de LAN versie daarvan hebt.
Als ik het goed begrijp is het nu in lijn der verwachting dat enkel SEMS werkt op een non-modded rj45 "stick" aan de XS omvormers? Ik wil best wat pogingen wagen om andere firmware te gaan flashen zodra ik de flashchip heb gevonden. Dan kan ik wellicht eerst een backup maken.

Ik heb de case van mijn WLAN stick getrokken en het lijkt nu wel stabiel te werken... Mijn 1e vermoeden is dat hij geen goed contact maakte wat voor het onvoorspelbare gedrag heeft gezorgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De stick werkt op TCP wat door andere GoodWe controlers gebruikt word.

Versie twee doet ook UDP wat eenvoudig toegang geeft voor de gebruiker net als de WiFi stick doet.

In posting hierboven wordt Home Assistant gebruikt en meen mij te herinneren dat daar ook TCP ondersteuning voor is.

Verder zijn er wel routines en apps die via TCP werken. De communicatie is moeilijker.

Update: er is kennelijk nu ook een WiFi+LAN stick

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJKQdiSKamGGPreoLqWoerzXt2M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iFSzOZfcno5b0D59AYNVPBCS.png?f=fotoalbum_large

https://en.goodwe.com/wifi-lan-kit
https://www.goodwe.com.au...ownloadFile?id=822&mid=60
https://www.goodwe.com.au...ownloadFile?id=516&mid=60

Update: zag deze aangeboden worden in een webshop. Let op! Minimaal Arm versie 19 noodzakelijk om deze stick te kunnen gebruiken.

https://www.solar-bouwmar...2-smt-ht-series-copy.html

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2022 09:46 . Reden: Nieuw WAN/LAN stick ]

Pagina: 1 ... 6 ... 12 Laatste