[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 103 Laatste
Acties:
  • 915.181 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:49
CurlyMo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:11:
[...]

Zie je dan niet met het probleem van niet regelbare toeren? Er moet van elke dakpan maar een klein randje af zonder de pan teveel te beschadigen.
Welk probleem is dat?

Volgens mij wil je slijpen altijd voluit doen. De belangrijkste reden om toeren aan te passen is volgens mij als je er een schuurschijf op wilt gebruiken.
Maar dan trap je in de valkuil waar iedereen hier in stapt: Je hebt apparaat X nodig voor klus Y, een apparaat van 4 tientjes volstaat. Maar als ik apparaat X ook voor klus Z wil gebruiken, dan volstaat apparaat X niet, maar voor 5 tientjes meer heb ik een apparaat waarmee dat wel kan. En intussen ben je heel veel geld extra kwijt, voor iets wat je niet nodig hebt :)

Gewoon lekker voor in totaal een kleine 6 tientjes die slijper van Amazon halen inc een setje diamantschijfjes. Scheelt je veel tijd en frustratie tov een multitool en je bespaart ook nog eens een boel geld. huren loont in dit specifieke geval niet, omdat je met een heel cheap machientje al uit de voeten kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:30

Exigence

dnkroz

Die GWS 7-125 is echt een perfecte machine voor dit soort dingen. Klein (heel kleine greepomtrek!) en licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Ik heb vanaf mijn 12e vele daken volgehangen met pannen( als je uit een aannemers familie komt, wordt je al vroeg tewerkgesteld). Sinds de opkomst van de kitscherige jaren 30 stijl met bijbehorende hoek- en kilkepers maakt de slijptol overuren. En geloof mij maar, een 125mm slijptol is leuk voor metaalbewerking of badkamertegeltjes. Maar voor pannen en andere dikke tegels is een 125mm tol alles behalve ideaal. Waarom niet, voor eenmalig gebruik, bij de lokale verhuurder een 230mm slijptol huren met diamantblad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 18:10
Ik heb net mijn eerste huis gekocht, en daar hoort natuurlijk ook een eerste accuboormachine bij. Er moet het een en ander in geklust worden, en dat zal door de loop van de jaren wellicht nog vaker terug komen (het is een huis uit 1912). Allereerst moeten de plafonds en een aantal wanden opnieuw worden afgewerkt. Dat zal in eerste instantie dus wat houten latten op steen of op de dakbalken bevestigen worden waar vervolgens gips of een ander soort afwerkplaat op gemonteerd moet worden. Verder zal er wel her en der een gaatje in de muur geboord moeten worden, maar het is allemaal baksteen en hout, dus ik denk niet dat ik daar erg zware gereedschappen voor nodig heb. Wel dacht ik dat het wellicht fijn is als een eerste machine multifunctioneel is.

Ik zie in dit topic een aantal keer de Makita DDF083 voorbij komen voor lichte (boor- en) schroefwerkzaamheden, maar de prijs van dat apparaat staat me op het eerste gezicht toch een beetje tegen. Dat ligt dan voornamelijk aan de accu's die erbij geleverd worden neem ik aan, want het losse apparaat kost ~€100. Zijn die Makita accu's zo goed dat het de moeite waard is om daar pak 'm beet €200 voor neer te leggen? Of kan ik ook eerst met iets simpelers af?

Ik zie ook bijvoorbeeld een Bosch 12V-15 voorbij komen in de Amazon actie van vandaag en die kost inclusief twee accu's €90. Goedkoop is duurkoop in dit geval? Of zou dat voor een eerste machientje voor dit soort werkzaamheden wel voldoen?

Voor het wat stevigere werk heeft een vriendin van me nog wel een slagboormachine en een klopboormachine met een draadje, maar ik verwacht die eerste eigenlijk sowieso niet nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Zo;n 12V machinetje zal prima voldoen, en lekker licht tov een 18V machine.
Ik heb een 12V van Metabo en alleen gaten in hout met een diameter van 5cm ofzo gaan lastig, maar verder lukt vrij veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:10
Caviatjuh schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:06:
...

Ik zie ook bijvoorbeeld een Bosch 12V-15 voorbij komen in de Amazon actie van vandaag en die kost inclusief twee accu's €90. Goedkoop is duurkoop in dit geval? Of zou dat voor een eerste machientje voor dit soort werkzaamheden wel voldoen?

Voor het wat stevigere werk heeft een vriendin van me nog wel een slagboormachine en een klopboormachine met een draadje, maar ik verwacht die eerste eigenlijk sowieso niet nodig te hebben.
Ik heb mijn hele huis verbouwd met een Bosch (wel de EC versie) en dat gaat prima. Maar de belangrijkste keuze is vooral welk accu-platform.

Zeker in een verbouwing wil je _alles_ op accu, anders blijf je bezig. Ik heb een decoupeer, circelzaag, multitool, slijptol, slagschroef, en schroeftol met dezelfde 2 accu's van bosch. Zo kan je gewoon de losse machines aanschaffen zonder de dure accu's, want je gebruikt meestal toch maar 1 machine tegelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Edwin88 op 10-04-2019 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

xtern15 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:43:
Iemand enig idee welke bosch blauw schroeftol GSR 18v (evt combiset met slagschroevendraaier) de beste bang for bucks is? Op dot forum zie ik geregeld voor makita terug dat dit de DHP 482 is, is er voor bosch toevallig ook een overzicht die iemand heeft/weet?

Link naar een goede deal in NL/DUI is uiteraard ook welkom :)
Ik heb zelf de DHP481, maar die is wel een paar maatjes zwaarder (letterlijk namelijk 2,7kg met een 3A accu tegen 1,8kg) en heeft een BL-motor. En ik vind hem af en toe gewoon eng, zo sterk dat ding is. Gelukkig herinnerd het gewicht van de machine je er wel aan dat het een krachtig apparaat is.
Vanwege het gewicht bestaat de kans dat er nog wel een keer een kleinere schroefmachine bijkomt, maar die plek wordt nu nog even ingenomen door mijn oude Bosch PSR-14,1Li2.

Qua boormachines staat bij mij de teller nu op 5, 2 oude machines van m'n pa (een AEG klopboor die meer weegt maar ook minder sterker is dan mijn DHP481 :X en een antieke simpele boor) en 3 die ik zelf inmiddels heb aangeschaft (een Makita HR2300x10 boorhamer, Makita DHP481 accuklopboor en de Bosch PSR-14,1Li2).
Wat ik met die oude 230V machines ga doen, weet ik nog niet. De AEG is wel handig als mixer e.d., het ding is namelijk wel waanzinnig zwaar gebouwd (volledig metalen transmissie bijv.), de andere boormachine is eigenlijk compleet op. Die heb ik opengemaakt en de ontstoorcondensator blijkt gebarsten en de toerenregeling werkt niet meer op de lage standen. Daarnaast zijn de tandwielen aan het invreten op elkaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caviatjuh
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-05 18:10
Edwin88 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:10:
[...]

Ik heb mijn hele huis verbouwd met een Bosch (wel de EC versie) en dat gaat prima. Maar de belangrijkste keuze is vooral welk accu-platform.

Zeker in een verbouwing wil je _alles_ op accu, anders blijf je bezig. Ik heb een decoupeer, circelzaag, multitool, slijptol, slagschroef, en schroeftol met dezelfde 2 accu's van bosch. Zo kan je gewoon de losse machines aanschaffen zonder de dure accu's, want je gebruikt meestal toch maar 1 machine tegelijk.
Ik was zo gefocussed op boormachines dat ik zo vergeet dat ik ook plafondbalken in de woonkamer en keuken wil gaan verven (die zijn nu groen, ieder zijn smaak), en die moeten dus ook (draadloos) geschuurd gaan worden. Dan is het misschien toch verstandig naar een zwaarder accuplatform te kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Caviatjuh schreef op woensdag 10 april 2019 @ 16:22:
[...]
...... en die moeten dus ook (draadloos) geschuurd gaan worden. Dan is het misschien toch verstandig naar een zwaarder accuplatform te kijken?
Waarom zou je per se "draadloos" willen schuren??

Een 18V-accu maakt de schuurmachine niet bepaald lichter en dat langdurig boven je hoofd zou niet mijn ding zijn. ;)
Daarnaast wil je binnenshuis sowieso stofafzuiging hebben (ik tenminste wel) en dan kan het 230V snoer prima naast de afzuigslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:03:
[...]

Waarom zou je per se "draadloos" willen schuren??

Een 18V-accu maakt de schuurmachine niet bepaald lichter en dat langdurig boven je hoofd zou niet mijn ding zijn. ;)
Daarnaast wil je binnenshuis sowieso stofafzuiging hebben (ik tenminste wel) en dan kan het 230V snoer prima naast de afzuigslang.
Geen slang maar zak kan ook
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/29041.jpg

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:55
hammy87 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:35:
[...]

En dan staat de welbekende haakse slijper er niet eens bij. Bij mij stond er nog een voucher voor €7,50 bij, dus mooie prijs :)
https://www.amazon.de/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1
Diamant blad ook in aanbieding en gelijk meebesteld evenals 5 voor steen.
Ook maar betaald voor gezamenlijk < € 50,-.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:48
hammy87 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:35:
[...]

En dan staat de welbekende haakse slijper er niet eens bij. Bij mij stond er nog een voucher voor €7,50 bij, dus mooie prijs :)
Diamant blad ook in aanbieding en gelijk meebesteld evenals 5 voor steen.
Mooie aanbieding! Ik pak die ook maar mee. Kan iemand me aanwijzen wat een mooie universele schijf is? Of toch 1 x metaal en 1 x steen pakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Bobmeister schreef op woensdag 10 april 2019 @ 19:57:
[...]

Mooie aanbieding! Ik pak die ook maar mee. Kan iemand me aanwijzen wat een mooie universele schijf is? Of toch 1 x metaal en 1 x steen pakken?
Is de standaard meegeleverde schijf geen metaalschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:48
CurlyMo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 20:15:
[...]

Is de standaard meegeleverde schijf geen metaalschijf?
Wellicht dat mijn Duits mij in de steek laat, maar ik zie geen meegeleverde schijf staan bij de lieferumfang.

[ Voor 3% gewijzigd door Bobmeister op 10-04-2019 20:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 06:56
Oogje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:10:
[...]

[Afbeelding]
Dat vond ik een flut apparaat, leuk als je ff een half keukenkastje wil doen maar voor meerdere meters loopt hij flinke stappen achter op zijn broer met draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 10 april 2019 @ 21:26:
[...]

Dat vond ik een flut apparaat, leuk als je ff een half keukenkastje wil doen maar voor meerdere meters loopt hij flinke stappen achter op zijn broer met draad.
Ik ga dr binnenkort achterkomen, met straks 6 5Ah accu’s kom ik best ver denk ik :P

Vanmiddag bladblazer en heggenschaar besteld van Makita, daar zit dit kwartaal de gratis accu actie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 06:56
Oogje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:00:
[...]

Ik ga dr binnenkort achterkomen, met straks 6 5Ah accu’s kom ik best ver denk ik :P
Ik vond de schuur-capaciteit an sich al een beetje tegenvallen, het leek meer op aaien of poetsen. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:32

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

jadjong schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:25:
[...]

Ik vond de schuur-capaciteit an sich al een beetje tegenvallen, het leek meer op aaien of poetsen. :P
Je moet ook geen P500 papier gebruiken :+

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Grover schuurpapier dan maar :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Oogje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 18:10:
[...]
[Afbeelding]
Zo'n opvangzakje is absoluut beter dan niets, maar het kan niet op tegen een modale bouwzuiger.

Ik ben altijd te porren voor irrationele aankopen waar het gereedschap betreft, maar op de een of andere manier loop ik niet warm voor schuurmachines op accu.
Schuren is iets dat je meestal langdurig doet en een zware accu is daar niet zo behulpzaam bij, daarnaast wordt de handling van de machine er niet beter van.

Geef mij dan maar een diehard schuurmonstertje van Festool op 230V, die schuren en schuren maar door.
Metabo, Bosch, Flex of Rupes mogen ook hoor. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Ik val weer eens te laat binnen, maar @CurlyMo, koop maar gewoon een haakse slijper, daarmee Kun je prima een pan doorslijpen, zelfs met een 115mm blad, je weet waar ik mee bezig ben, en heb zelfs van het houthok aan alle 3!!! De zijden wat afgeslepen zonder een centje pijn, oké... ik had vlakke pannen, maar met een 115mm blad kun je ongeveer 4cm ‘diep’ mee halen... een 230mm is echt overkill en ook niet meer zo handzaam, een 230mm start je bijvoorbeeld niet met 1 hand zonder dat ding in je been te parkeren, maakt nog meer herrie en is (vind ik) levensgevaarlijk, ik heb zo’n ding de afgelopen 2 weken heeeeel veel gebruikt voor mijn tuin aanleg, (groene bosch) maar zo’n apparaat word mijn vriend niet, en als het een paar pannen zijn, en je haalt het niet, draai je de pan toch even om en slijp je het laatste stukje toch vanaf de andere kant?

@Autonoesis, klopt wel, maar als je vele daken hebt dicht gelegd, weet je ook wel dat alleen rondom wat afgeslepen moet worden, de ‘meters’ die je maakt zijn gewoon met hele pannen, en diamantblad gebruiken met je toch,

Wat @Raymond, @artificial_sun en de rest ook zeggen, koop gewoon een slijpapparaat, ook handig voor ijzer in de toekomst!

Ik kan niet meer zien wie er wat zei over inwateren e.d, zorg er wel voor dat je een deklijst/boei plaatst die breed genoeg is, zodat het niet met slagregen/jachtsneeuw er onder kan komen en alsnog je dakbeschot doet verrotten, ik heb bijvoorbeeld ‘vlakke’ mulden, en zorg er voor dat na daar waar de boei begint, er altijd nog een hoogste deel is, dus kan het onder de deklijst sneeuw/regen komen, er altijd nog een stuk opstaande pan is.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 00:46
Anoniem: 639074 schreef op woensdag 10 april 2019 @ 23:14:
Ik ben altijd te porren voor irrationele aankopen waar het gereedschap betreft
Al over een oscillerende schuurmachine nagedacht voor mooi haaks schuurwerk?
Ik zit nog steeds een reden te bedenken om die aan te schaffen.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Teijgetje schreef op donderdag 11 april 2019 @ 01:20:
[...]
Al over een oscillerende schuurmachine nagedacht voor mooi haaks schuurwerk?
Ik zit nog steeds een reden te bedenken om die aan te schaffen.
Of deze.
Is verleidelijk, ik begin alleen wat krap in de ruimte te komen. :+

Heb deze zomer net dit exemplaar neergezet en die is met een bandsnelheid van 1140 M/Min. al 'op het randje' voor houtbewerking.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2znn7dk.jpg

De bandsnelheid zou van mij nog langzamer mogen, hij schuurt soms net iets te gretig.
Grotere bandschuurmachines voor metaal lopen met snelheden van ~2000 M/Min voor hout echt te snel voor de niet-rokers onder ons. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
@Jelte,89 Ik was al overtuigd, maar dank voor de uitgebreide toelichting. En zoals met alle nieuwe apparatuur oefen ik altijd eerst op rest materiaal voordat ik aan het echte werk begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41
Ik ben bezig met het verven van kozijnen en ik kom toch wel veel erg slechte stukken tegen. Wat is nou de beste manier om houtrot te verwijderen als je er slecht bij kan? Zoals de onderkant van het raamkozijn, waar een smalle strook hout rot is. Beitelen is veel te lomp op die plek, dat is leuk in een rechte balk, maar de dunne rand onder het raam is er iets te fragiel voor denk ik..
Een dremel of iets dergelijks is denk ik wat te traag en heb ik ook niet trouwens. Kan uiteraard wel komen.

Heb wel eens een filmpje gezien waar ze met een soort boormachine en een frees redelijk nauwkeurig kunnen werken, maar ik weet niet hoe dat apparaat heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:49
@Ossi ik heb het met een multitool gedaan. Ging niet heel snel, maar wel makkelijk en redelijk nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ossi schreef op donderdag 11 april 2019 @ 10:17:
Ik ben bezig met het verven van kozijnen en ik kom toch wel veel erg slechte stukken tegen. Wat is nou de beste manier om houtrot te verwijderen als je er slecht bij kan? Zoals de onderkant van het raamkozijn, waar een smalle strook hout rot is. Beitelen is veel te lomp op die plek, dat is leuk in een rechte balk, maar de dunne rand onder het raam is er iets te fragiel voor denk ik..
Een dremel of iets dergelijks is denk ik wat te traag en heb ik ook niet trouwens. Kan uiteraard wel komen.

Heb wel eens een filmpje gezien waar ze met een soort boormachine en een frees redelijk nauwkeurig kunnen werken, maar ik weet niet hoe dat apparaat heet.
Voor dat soort klusjes is de multitool nu eigenlijk bedoelt. Met de verschillende zaagjes en mesjes is die perfect daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Ik heb een multitool, dus dat komt goed uit, maar welke hulpmiddelen zouden daarvoor het handigst zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:21
Het smalste blad wat er is en je kan dat vrij nauwkeurig doen toch @Ossi ?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Dus een rechte slijper met zoiets is overkill?
https://www.amazon.de/SYC...r%C3%A4ser/dp/B073B3RTCJ/

Excuus, die waren voor metaal. Zoiets dus:
https://www.amazon.de/LUWANZ-Frässtifte-schnitzen-Bohrmaschine-Multifunktionswerkzeug/dp/B07DK4C84V/

[ Voor 47% gewijzigd door Ossi op 11-04-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou je kunnen gebruiken natuurlijk maar je moet dan een stuk hout terugzetten wat weer ongeveer de vorm is van wat je weg hebt geslepen. Dat is dan natuurlijk bijzonder onhandig met zo'n freeskopje.

Vandaar gewoon met een multitool een rechthoekig stuk eruit zagen en vervolgens een rechthoekig stuk weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Ah zo, jullie bedoelen het rotte stuk volledig wegzagen en daarna een nieuw stuk hout plaatsen?
Ik zat meer te denken aan wegwerken en opvullen/nabootsen met Alabastine houtrottjak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Oogje schreef op woensdag 10 april 2019 @ 22:00:
[...]

Vanmiddag bladblazer en heggenschaar besteld van Makita, daar zit dit kwartaal de gratis accu actie op.
Ik had die DBO180 ook en hoewel ik er ook positieve verhalen over hoor, was ik zelf niet helemaal overtuigd. Heb voor het sporadische schuurwerk dat ik doe uiteindelijk een met snoer gekocht.

Verder ben ik wel voorstander van alles op accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Ossi schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:58:
Ah zo, jullie bedoelen het rotte stuk volledig wegzagen en daarna een nieuw stuk hout plaatsen?
Ik zat meer te denken aan wegwerken en opvullen/nabootsen met Alabastine houtrottjak.
Houtrot moet je volledig weghalen, en eigenlijk zelfs een halve tot volle centimeter er voorbij. Dat het er niet rot uitziet, wil namelijk nog niet zeggen dat er geen (beginnende) rot in zit.

Ik heb afgelopen jaar een stuk houtrot weggehaald. Door de plaats had ik niet direct de mogelijkheid tot uitzagen, maar heb ik met stiftfrezen (zoals je zelf al linkte) al het rot weg gehaald en opgevuld met Alabastine Houtrotvuller.

Zo was het na een eerste ronde weghalen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/2zueaCMMFPtNXhdEneYAGtmHmuXX3EQbNxQGjaGeXiLEIe7Fgpg49VwkOucx_0BZhKu5hck_VoZ5u8vGZafpt53aVWfWS6ToavH1M9RNwD60E4MM8ADWQGa90e_1wJRn0zBHQ81pEy8=w2400

Andere zijde, het gat zat er volledig doorheen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/7SakBM21uv2on5u2ZaTwZEVd1IXPcuDE8Mmti04zWvChQ9TaXN5B3fRUAT8ShdwGSNLGcI-_0tyuCVA97O6d8ZL8xVwRJVTyi77Fn7T6YebKVYJrxopaMSzPZv3uyxVNjz20Uok1PTY=w2400

Opgevuld en aan de onderzijde en buitenzijde ingesloten met hout omwikkeld met vershoudfolie als mal:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/1Xnh7esA0EH67j6QrxRx3Loy_nGDzVfYFUbqxkjXlaTn32zCw7vz_oVrD5oSYtl6zBukrHko8cM8ZYHCFZ50EA8esJUoCiCSZtNVh7vG5dyVwgLdfSO-xnKEbnb8iASoKrYshoCtVig=w2400

Goed laten uitharden en daarna gladschuren. Bij ons is het na een jaar (en de hele hete zomer) nog steeds volledig onzichtbaar.

Ik zit in dubio. Gisteravond heb ik m'n Bosch PSR-14,4 Li2 boor open gehad om na te kijken. De rem werkt niet meer en ik heb het vermoeden dat hij ook niet meer de juiste toerentallen haalt en ook nog maar een deel van de oorspronkelijke kracht (hij loopt heel snel vast). Mijn vermoeden is dat er in de aanstuurprint defect is (één van de mosfets) waardoor hij niet meer vol vermogen krijgt, maar ook de motor bij het loslaten van trigger niet meer kortgesloten wordt (dat is namelijk de rem). Een nieuwe controller is goed verkrijgbaar, maar kost €50 tot €60...
De accu's zijn het niet. Ik heb vorig jaar een nieuwe accu gekocht en de oude reviseert en met beide accu's voelt hij even zwak.

Is het het nog waard om €50 uit te geven om die machine weer goed te krijgen? Hij is inmiddels vervangen door mijn Makita, maar vergeleken met die Makita is het wel weer een lekker licht machientje, geschikt voor schroeven e.d...

[ Voor 34% gewijzigd door deepbass909 op 12-04-2019 09:10 . Reden: Nieuwe embedded linkjes van Google Photo... Zou nu publiek moeten werken. ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ossi schreef op donderdag 11 april 2019 @ 11:58:
Ja. Dat is wel de meest nette optie. Mocht het echt een klein stukje zijn dan kan je nog met vuller aan de gang en het netjes wegwerken. Maar anders gewoon vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Ik ga nog eens even "mediterend" naar het raam kijken vanavond. Het zit aan de buitenonderkant en gaat naar binnen open. Dat in combinatie met de vensterbank en het het draaikiepmechanisme wordt het nog lastiger gemaakt. Het kozijn heeft 3 of 4 "niveau's" waarvan het buitenste deel wat uitsteekt aan de onderkant. En dat deel is volledig rot, maar vervangen van dat stuk is enorm lastig. Hele raam vervangen heeft vanzelfsprekend niet de voorkeur.
Die rechte slijpers zijn wel verrekte duur zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:19:
[...]
Zo was het na een eerste ronde weghalen:
[[URL="https://lh3.googleusercontent.com.......Afbeelding[/URL]]

Andere zijde, het gat zat er volledig doorheen:

Opgevuld en aan de onderzijde en buitenzijde ingesloten met hout omwikkeld met vershoudfolie als mal:
Help!! Je plaatjes doen het niet. :'( :P
Ossi schreef op donderdag 11 april 2019 @ 12:46:
Ik ga nog eens even "mediterend" naar het raam kijken vanavond. Het zit aan de buitenonderkant en gaat naar binnen open. Dat in combinatie met de vensterbank en het het draaikiepmechanisme wordt het nog lastiger gemaakt. Het kozijn heeft 3 of 4 "niveau's" waarvan het buitenste deel wat uitsteekt aan de onderkant. En dat deel is volledig rot, maar vervangen van dat stuk is enorm lastig. Hele raam vervangen heeft vanzelfsprekend niet de voorkeur.
Die rechte slijpers zijn wel verrekte duur zeg.
Met een rechte slijper kun je prima stukken die rot zijn snel wegfrezen, maar heb er wel erg in dat je daarmee de constructie niet ernstig verzwakt. ;)

Opvullen met een 2-componentenfiller mag er voor het oog netjes uitzien, maar constructief doet het weinig tot niets.
Daarnaast is de uitzettingscoëfficiënt van hout en filler zelden gelijk, met de volle zon er op krijg je dus niet te vermijden spanningen en uiteindelijk scheuren en daarna is er geen houden meer aan.

Uitzagen en uitvullen met dezelfde houtsoort is 'klimaatbestendiger' en zal langer intact blijven.
Kwestie van frezen, zagen, beitelen en schaven tot het rotte deel kan worden vervangen door een passend deel hout dat met waterbestendige constructielijm (plus eventuele verzonken rvs-schroeven) wordt verlijmd.

Het is eigenlijk best een leuk en dankbaar klusje. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 11-04-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 639074 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:07:
[...]

Help!! Je plaatjes doen het niet. :'( :P
hmmz... werkt google niet mee :( Ik moet even uitvogelen hoe ik dat kan fixen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op donderdag 11 april 2019 @ 16:09:
[...]
hmmz... werkt google niet mee :( Ik moet even uitvogelen hoe ik dat kan fixen...
tinypic.com en imgur.com doen het hier uitstekend. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik wil een Fluke 179 aanschaffen alleen valt het me op dat de prijsrange varieert van 299 tot 500+.

Waar zit dat em nou in?

Conrad (428) verkoopt precies hetzelfde model als Eleshop (299).
Terwijl Fluke em adviseert voor 359.

Via de pricewatch kom ik hem op Reichelt.nl zelfs tegen voor 283.-!!

[ Voor 24% gewijzigd door Zakkenwasser op 11-04-2019 22:08 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
De Fluke prijs is excl. BTW. Verder kan ik geen onpartijdig advies geven ;-)

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 21:15
AyeAyeCaptain! schreef op donderdag 11 april 2019 @ 21:36:
Ik wil een Fluke 179 aanschaffen alleen valt het me op dat de prijsrange varieert van 299 tot 500+.

Waar zit dat em nou in?

Conrad (428) verkoopt precies hetzelfde model als Eleshop (299).
Terwijl Fluke em adviseert voor 359.

Via de pricewatch kom ik hem op Reichelt.nl zelfs tegen voor 283.-!!
Wellicht met/zonder kalibratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:34

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Die van 428 zie ik niet. Maar het is denk ik kalibratie en of geen thermo koppel denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Mr_gadget schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 07:39:
Die van 428 zie ik niet. Maar het is denk ik kalibratie en of geen thermo koppel denk ik
https://www.conrad.nl/p/f...-v-weergave-counts-120556

hier heb ik em maar besteld:
https://m.reichelt.nl/uni...akers.nl&PROVID=2273&&r=1

Thermokoppel zit er ook gewoon bij

[ Voor 18% gewijzigd door Zakkenwasser op 12-04-2019 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

offtopic:
Ik gebruikte als Flickr hiervoor, maar sinds die een limiet van 1000 foto's hanteren heb ik daar niet zoveel meer staan... En deze komen eigenlijk uit m'n automagische backup.
Conrad staat ook niet bepaald bekend als de shop met de scherpste prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:59
Er is bij mij een radiator verwijderd omdat er een muur is doorgebroken en nu heb ik als resultaat twee gaten in mijn parketvloer zitten op de plek waar de buizen zaten. Die wil ik gaan verwijderen door een twee stukjes uit de vloer te halen en daar nieuwe stukken in te zetten.

Ik heb daar echter een geschikte zaag voor nodig, want met mijn decoupeerzaag gaat hem dat niet worden. Wat zou hiervoor het beste gereedschap zijn? Kan ik het beste een handcirkelzaag nemen of een multitool met een zaagblad er op? Beide heb ik niet in mijn bezit, dus ik sta open voor alle ideeën!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:20
Conrad staat ook niet bepaald bekend als de shop met de scherpste prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sqvbdOkZAE6at62Ld9HmwdX2/full.jpg

10% maar 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door Zakkenwasser op 12-04-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Zelfs met die 10% "korting" blijven ze nog duur 8)7 Ik heb het ook altijd al wonderbaarlijk gevonden dat Conrad kan blijven bestaan. Verzendkosten waren altijd hoog, weinig korting, trage levering... Maar het Duitse moederbedrijf en de zakelijke klanten zullen ze wel in leven houden.
Aziraphale schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:54:
Er is bij mij een radiator verwijderd omdat er een muur is doorgebroken en nu heb ik als resultaat twee gaten in mijn parketvloer zitten op de plek waar de buizen zaten. Die wil ik gaan verwijderen door een twee stukjes uit de vloer te halen en daar nieuwe stukken in te zetten.

Ik heb daar echter een geschikte zaag voor nodig, want met mijn decoupeerzaag gaat hem dat niet worden. Wat zou hiervoor het beste gereedschap zijn? Kan ik het beste een handcirkelzaag nemen of een multitool met een zaagblad er op? Beide heb ik niet in mijn bezit, dus ik sta open voor alle ideeën!
Met een multitool heb je de meeste controle en kan je het meest precies werken. Met een handcirkelzaag kan je nooit strak werken, want je kan niet zien waar de zaagsnede exact ontstaat. Daarnaast kan je met een circkelzaag niet dicht bij een muur komen.

Zorg wel voor goede zaagbladen op je multitool. Die gaan niet alleen langer mee, maar werken ook veel fijner.

[ Voor 19% gewijzigd door deepbass909 op 12-04-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
deepbass909 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:42:

Met een multitool heb je de meeste controle en kan je het meest precies werken. Met een handcirkelzaag kan je nooit strak werken, want je kan niet zien waar de zaagsnede exact ontstaat. Daarnaast kan je met een circkelzaag niet dicht bij een muur komen.

Zorg wel voor goede zaagbladen op je multitool. Die gaan niet alleen langer mee, maar werken ook veel fijner.
Thanks, dan ga ik me eens oriënteren op een multitool. Zijn zaagbladen voor dit soort machines merkgebonden of uitwisselbaar? En zou je voor een multitool een accumachine of een met snoer adviseren? Ik ben qua accu's overigens niet aan een ecosysteem gebonden, want ik zag al dat de de accu's van mijn 14,4v Metabo accuboor niet op de Metabo multitool te gebruiken zijn.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Aziraphale schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:54:
[...]

Thanks, dan ga ik me eens oriënteren op een multitool. Zijn zaagbladen voor dit soort machines merkgebonden of uitwisselbaar? En zou je voor een multitool een accumachine of een met snoer adviseren? Ik ben qua accu's overigens niet aan een ecosysteem gebonden, want ik zag al dat de de accu's van mijn 14,4v Metabo accuboor niet op de Metabo multitool te gebruiken zijn.
Ik heb zelf een multitool van de Lidl met staart, en die werkt voor sporadisch gebruik prima. Maar ik heb ook weleens met de multitool van m'n vader gewerkt (een Bosch) en die werkt wel echt fijner. Grootste probleem bij goedkope merken is het trillen van de machine, de duurdere merken hebben dit echt beter onder controle.

Voor dit soort machines zou ik bovendien voor een uitvoering met snoer gaan. Die zijn vaak lichter en handzamer dan op accu en zeker als hem ook in gaat zetten voor schuren, wil je eigenlijk niet gebonden zijn aan de levensduur van een accu. Maar dat is een puur persoonlijke mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Aziraphale schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:54:
[...]

Ik ben het niet helemaal eens met het advies. Afhankelijk van de situatie zou ik het met een invalzaag doen. Daarmee heb ik onzichtbaar plankjes vervangen. Parketteurs gebruiken niet voor niets invalzagen voor biezen e.d. in parket.

Hoeken haal je niet met de invalzaag en dat kun je alsnog oplossen met een multitool, of met een beitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
deepbass909 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 10:59:
[...]

Ik heb zelf een multitool van de Lidl met staart, en die werkt voor sporadisch gebruik prima. Maar ik heb ook weleens met de multitool van m'n vader gewerkt (een Bosch) en die werkt wel echt fijner. Grootste probleem bij goedkope merken is het trillen van de machine, de duurdere merken hebben dit echt beter onder controle.

Voor dit soort machines zou ik bovendien voor een uitvoering met snoer gaan. Die zijn vaak lichter en handzamer dan op accu en zeker als hem ook in gaat zetten voor schuren, wil je eigenlijk niet gebonden zijn aan de levensduur van een accu. Maar dat is een puur persoonlijke mening.
Om flink te schuren heb ik mijn bedrade machines wel, dus wat dat betreft hoeft deze niet direct bedraad te zijn. voor de klus waar ik hem in eerste instantie voor aan wil schaffen is het wel van belang dat het heel precies gaat, dus dan kan ik beter naar een duurdere machine kijken. Ik zal eens kijken wat de Makita's en Metabo's van deze wereld in de aanbieding hebben. En met Bosch bedoel je, denk ik, Bosch Blauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
orf schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:14:
[...]

Ik ben het niet helemaal eens met het advies. Afhankelijk van de situatie zou ik het met een invalzaag doen. Daarmee heb ik onzichtbaar plankjes vervangen. Parketteurs gebruiken niet voor niets invalzagen voor biezen e.d. in parket.

Hoeken haal je niet met de invalzaag en dat kun je alsnog oplossen met een multitool, of met een beitel.
Het gaat in dit geval om stukken aan het einde van planken en van iets van 10 centimeter lang en dan de breedte van de plank (weet zo uit mijn hoofd niet hoe breed ze zijn). Het zijn dus maar kleine stukjes, vandaar dat ik aan een multitool dacht. Maar denk jij dan aan een grote invalzaag of zo'n precisiezaag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

orf schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:14:
[...]
Ik ben het niet helemaal eens met het advies.
Afhankelijk van de situatie zou ik het met een invalzaag doen. Daarmee heb ik onzichtbaar plankjes vervangen. Parketteurs gebruiken niet voor niets invalzagen voor biezen e.d. in parket.
Yep, dat ben ik met je eens.
Een invalzaag zaagt veel strakker langs het lijntje van de zaagliniaal dan welke multitool ook.
Het nadeel van de invalzaag is dat er aan de uiteinden van de zaagsnede zeker 10+cm niet kan worden gezaagd.

De multitool is eventueel wel te gebruiken voor de amper bereikbare plekken.

Maar je moet met een invalzaag wel een beetje de ruimte hebben, in de hoeken van de kamer loop je (zoals je ook zelf al aangeeft) al snel tegen 'logistieke' problemen aan.
Wat voor mij prima werkt als ik een beschadigd parketdeel zo strak mogelijk wil/moet verwijderen, is met een bovenfrees aan een zaagliniaal.
Maar ook dan moet je de ruimte hebben.

Je hoeft het deel alleen maar vrij te frezen om het te kunnen uitnemen en je kunt met een bovenfrees verder in de hoeken komen dan met een invalzaag.
Als je het parketdeel "getrapt" uitfreest, dan kun je het vervangende deel ook getrapt invoegen en ligt het nieuwe deel meteen stevig verankerd in het parket.

Het passtuk dat er weer inkomt kun je met een zaagtafel exact op maat zagen.
[...]
Ik zit in dubio. Gisteravond heb ik m'n Bosch PSR-14,4 Li2 boor open gehad om na te kijken.
......
De accu's zijn het niet. Ik heb vorig jaar een nieuwe accu gekocht en de oude reviseert en met beide accu's voelt hij even zwak.
Is het het nog waard om €50 uit te geven om die machine weer goed te krijgen? Hij is inmiddels vervangen door mijn Makita, maar vergeleken met die Makita is het wel weer een lekker licht machientje, geschikt voor schroeven e.d...
Klinkt als een gevalletje economisch total loss. ;)

Ik weet niet welke Makita je er naast gebruikt, maar de (zwarte) DDF482's (body) kostten mij vorig jaar nog geen €65/stuk (min 10%!!) incl. verzending + koffer.
Dan zou ik het wel weten.

Deze DDF482 is met een koppel van 62Nm sterker dan de 14.4V Bosch en marginaal zwaarder.
Ik gebruik deze machine's in ieder geval met veel plezier.
Topding. _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 12-04-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
Aziraphale schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:23:
[...]

Het gaat in dit geval om stukken aan het einde van planken en van iets van 10 centimeter lang en dan de breedte van de plank (weet zo uit mijn hoofd niet hoe breed ze zijn). Het zijn dus maar kleine stukjes, vandaar dat ik aan een multitool dacht. Maar denk jij dan aan een grote invalzaag of zo'n precisiezaag?
Voor je aan de slag gaat met een zaag, kan je de gaten niet opvullen met een prop van hetzelfde hout en vergelijkbare nerf? Zoals je het beschrijft lijken de gaten in een hoek van de kamer te zitten en niet op een opvallende plek. Na het opvullen de planken schuren, proppen op kleur maken. aflakken en klaar.

En mocht het resultaat tegenvallen kan je daarna altijd nog aan de slag met een zaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@orf en @Bhagavad Maar zou ik dan voor dit soort stukjes het beste naar een grote handcirkelzaag of zo'n mini model kunnen kijken? Wanneer ik een cirkelzaag zou willen gebruiken gaat het altijd om plaatmateriaal of planken, voor het afkorten van balken gebruik ik een afkortzaag.
Waaj schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:52:
[...]

Voor je aan de slag gaat met een zaag, kan je de gaten niet opvullen met een prop van hetzelfde hout en vergelijkbare nerf? Zoals je het beschrijft lijken de gaten in een hoek van de kamer te zitten en niet op een opvallende plek. Na het opvullen de planken schuren, proppen op kleur maken. aflakken en klaar.

En mocht het resultaat tegenvallen kan je daarna altijd nog aan de slag met een zaag ;)
Zou kunnen, maar de gaten zitten volledig in het zicht recht voor nieuwe dubbele deuren. Maar op zich zouden proppen natuurlijk ook nog een mogelijkheid zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Aziraphale schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:54:
@orf en @Bhagavad Maar zou ik dan voor dit soort stukjes het beste naar een grote handcirkelzaag of zo'n mini model kunnen kijken? Wanneer ik een cirkelzaag zou willen gebruiken gaat het altijd om plaatmateriaal of planken, voor het afkorten van balken gebruik ik een afkortzaag.
De functionaliteit van het forum is op dit moment beperkt en @Orf en @Bhagavad (karmasletten) kunnen pas reageren als je ze eerst geliket hebt voor hun eerdere puike antwoorden. _O-

Hun eerstvolgende mogelijkheid om met deze credit op jou te reageren is pas over drie weken. :P
De nettiquette is hard en onverbiddelijk, maar ergens ook wel rechtvaardig. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:18:
[...]

De functionaliteit van het forum is op dit moment beperkt en @Orf en @Bhagavad (karmasletten) kunnen pas reageren als je ze eerst geliket hebt voor hun eerdere puike antwoorden. _O-

Hun eerstvolgende mogelijkheid om met deze credit op jou te reageren is pas over drie weken. :P
De nettiquette is hard en onverbiddelijk, maar ergens ook wel rechtvaardig. ;)
Zo beter? O-) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:35:
[...]
Klinkt als een gevalletje economisch total loss. ;)

Ik weet niet welke Makita je er naast gebruikt, maar de (zwarte) DDF482's (body) kostten mij vorig jaar nog geen €65/stuk (min 10%!!) incl. verzending + koffer.
Dan zou ik het wel weten.

Deze DDF482 is met een koppel van 62Nm sterker dan de 14.4V Bosch en marginaal zwaarder.
Ik gebruik deze machine's in ieder geval met veel plezier.
Topding. _/-\o_
Ik heb nu een DHP481ZJ (accuklopboor) en DTW285ZJ (slagmoer), beiden met BL1850B accu.

Qua koppel heb ik eigenlijk geen behoefte aan zwaarder, daarvoor heb ik de bovenstaande machines al, dit is meer om iets te hebben dat wat handzamer is. Thuis ga ik het er op dit moment niet doorheen krijgen om op dit moment nog een machine aan te schaffen, want met de DHP481 kan ik toch ook alles? (mijn vriendin komt niet uit een familie van klussers, dus het begrip je hebt nooit teveel gereedschap is haar onbekend en ze vind dat ik al te veel heb :P ...)

Of om het anders te stellen, als het aan m'n vriendin zou liggen, waren direct na aanschaf van de Makita mijn oude Bosch en AEG richting kringloop gegaan.

Nieuw gereedschap moet dus met beleid geïntroduceerd worden O-)

Als er al iets nieuws komt, zal het eerder een Makita DTS155 worden.

Tweedehands lijken die Bosch PSR 14,4 machines het trouwens nog best leuk te doen, €100 is niet ongewoon als ik op marktplaats kijk :X Nu heb ik het ook altijd wel een fijne machine gevonden die best wel veel aankon.

Maar misschien eerst maar een keer een klein scoopje kopen om te zien of het echt de print is die niet goed werkt (mijn multimeter is te traag om bijv. de kortsluitrem te kunnen meten en hij heeft geen stand om duty-cycle te kunnen meten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Top!! :(:) :F :F
Aziraphale schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:54:
Zo'n mini-zaagje zou best een goed idee kunnen zijn als je dicht bij een muur of plint moet werken.
Maar een geleidelat zou dan nog steeds welkom zijn en heb je die ruimte??

Het voordeel van zo'n mini-zaagmachine is dat ze erg goedkoop zijn, een invaalzaag en/of bovenfrees met liniaal is een begrotelijke investering voor enkel deze klus.
Je zou de noodzakelijke tools natuurlijk even kunnen lenen, of een hulpvaardige tweaker/buur/familielid kunnen zoeken.
Met het juiste gereedschap is het nml. een klusje van niets.
Zou kunnen, maar de gaten zitten volledig in het zicht recht voor nieuwe dubbele deuren. Maar op zich zouden proppen natuurlijk ook nog een mogelijkheid zijn...
Een houten prop zou ook kunnen, al gaan die wel opvallen door hun andere vorm.
Op een draaibankje of geimproviseerde boormachine kun je de ronde proppen licht taps draaien, zodat zij strak in het gat gaan passen met een randje witte houtlijm.
Daarna schaaf en schuur je de proppen vlak met het parket.

Dat gat moet dan nog wel gaaf zijn langs de randen.
Zo niet, dan moet je dat gat groter/strakker zagen met een gatzaag van een paar millimeter grotere diameter.

Dat laatste gaat alleen netjes als je eerst een vast center creëert om de centerboor te geleiden.
Zo raak je van de regen in de drup. :+
deepbass909 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:24:
[...]
Ik heb nu een DHP481ZJ (accuklopboor) en DTW285ZJ (slagmoer), beiden met BL1850B accu.
Qua koppel heb ik eigenlijk geen behoefte aan zwaarder, daarvoor heb ik de bovenstaande machines al, dit is meer om iets te hebben dat wat handzamer is.
Heb hier de DDF481 ook en de DDF482 past daar nu juist naadloos bij als "handzamer versie" maar toch met een redelijke power. _/-\o_
Thuis ga ik het er op dit moment niet doorheen krijgen om op dit moment nog een machine aan te schaffen, want met de DHP481 kan ik toch ook alles? (mijn vriendin komt niet uit een familie van klussers, dus het begrip je hebt nooit teveel gereedschap is haar onbekend en ze vind dat ik al te veel heb :P ...)
De baasvrouw hier weet intussen uit eigen ervaring hoe handig het is om voor sommige klusjes meerdere machines naast elkaar te hebben liggen en de allerliefste meid steekt graag haar armen uit de mouwen.

Niets uitleggen dus, maar zelf laten uitvinden is hier het motto.
En dat werkt!! :+
Of om het anders te stellen, als het aan m'n vriendin zou liggen, waren direct na aanschaf van de Makita mijn oude Bosch en AEG richting kringloop gegaan.
Nieuw gereedschap moet dus met beleid geïntroduceerd worden O-)
Been there, done that.
Die verdrietige fase ligt gelukkig achter ons en de mancave + girlcave worden steeds groter. _O-
Maar misschien eerst maar een keer een klein scoopje kopen om te zien of het echt de print is die niet goed werkt (mijn multimeter is te traag om bijv. de kortsluitrem te kunnen meten en hij heeft geen stand om duty-cycle te kunnen meten).
O jee, ik voel een goedkoop=duurkoop moment aankomen. :P

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 12-04-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 12:37:
[...]

Top!! :(:) :F :F

[...]

Zo'n mini-zaagje zou best een goed idee kunnen zijn als je dicht bij een muur of plint moet werken.
Maar een geleidelat zou dan nog steeds welkom zijn en heb je die ruimte??

Het voordeel van zo'n mini-zaagmachine is dat ze erg goedkoop zijn, een invaalzaag en/of bovenfrees met liniaal is een begrotelijke investering voor enkel deze klus.
Je zou de noodzakelijke tools natuurlijk even kunnen lenen, of een hulpvaardige tweaker/buur/familielid kunnen zoeken.
Met het juiste gereedschap is het nml. een klusje van niets.
Ruimte zat, want de gaten zitten voor een nieuw kozijn en op het einde van de planken. Geen muur te bekennen, dus dat beperkt me niet en een geleidelat is ook geen probleem. Wat me vooral ook aan zo'n mini-zaagje deed denken is de handzaamheid en dat ik ook de plank overdwars door zal moeten zagen. Ik heb namelijk niet voldoende reserveplank om alles te vervangen.

En of het nu een mini-zaag wordt of een grote, de investering zal toch gedaan moeten worden voor een kwalitatief goed apparaat. Daarnaast zal een cirkelzaag absoluut vaker gebruikt gaan worden, ik wil alleen wel de juiste keuze maken en dit is dan het eerste klusje. Iemand met dit materiaal ken ik helaas niet, maar gereedschap is altijd prettig om aan te schaffen. :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 10:57
Toevallig vandaag mijn 2 accus van Makita ontvangen. Mooie timing, want maandag heb ik ze nodig. Stond al op t punt er één te bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Vriendinlief begreep niet waarom ik een multimeter van Fluke wilde aanschaffen. Ik heb er toch al eentje van 2.-? Met kapotte meetbedrading. Eerlijk gezegd snapt ze ook niet waar al dat gereedschap voor nodig is. Het is niet alsof ik het elke dag gebruik. :/

Vrouwen.. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:44
On that note, zijn er mensen die hier een mening over hebben, in de categorie instapmodellen:
https://www.megekko.nl/pr...SM1032-Zaagtafel-800-Watt

Lijkt aardige aanbieding, zaagbijzettafeltje voor 50,-. Klein dingetje, relatief, 35x50 cm, maar misschien leuk voor het kleinere knutselwerk. Of gevalletje kost niks, maar is ook niks, dat kan ik zelf niet zo goed beoordelen... Zou zoiets nerveus worden van stukjes hardhout?

Hoe ik die thuis verkoop is dan weer punt 2,natuurlijk 🤣

[ Voor 6% gewijzigd door Twam op 12-04-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 20:13
Aziraphale schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 09:54:

Ik heb dit ooit gedaan met een freesmachine. Het gedeelte wat eruit ging heb ik een lat dwars op geschroefd. Langs de lat heb ik de frees gezet en toen alleen in de plank die eruit moest een streep gefreesd. Daarna lat eraf gehaald, met de frees ook in de lengte een streep erin gefreesd, dikke schroef door de plank geschroefd die tegen het beton aan kwam en zo kwam de plank omhoog. Nieuwe plank onder de afkort zaag op maat gemaakt en die erin gemaakt. Tis al wel weer 10 jaar geleden geweest.
AyeAyeCaptain! schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:33:
Vriendinlief begreep niet waarom ik een multimeter van Fluke wilde aanschaffen. Ik heb er toch al eentje van 2.-? Met kapotte meetbedrading. Eerlijk gezegd snapt ze ook niet waar al dat gereedschap voor nodig is. Het is niet alsof ik het elke dag gebruik. :/

Vrouwen.. _O-
Die heb ik ook gehad, precies zo'n model maar na een paar jaar gewoon de deur uitgedaan. De vrouw die ik nu heb is ook dol op klussen. *O*

[ Voor 18% gewijzigd door DoeEensGek op 12-04-2019 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

AyeAyeCaptain! schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:33:
Vrouwen.. _O-
Ik weet niet wat ze er mee moet, maar die van mij moest en zou er per se 1 in haar eigen auto hebben.
Het was dezelfde vrouw die op een goede dag een "Fluke 87" in mijn schoen stopte.
"Zomaar" :P

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 13-04-2019 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:22
Als je wat langer de tijd hebt zou je ook voor een goedkope fluke 17B in China kunnen shoppen, kost ongeveer 100 euro als ik me niet vergis

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
mnielsm schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:59:
Als je wat langer de tijd hebt zou je ook voor een goedkope fluke 17B in China kunnen shoppen, kost ongeveer 100 euro als ik me niet vergis
Ik heb alleen begrepen dat de “made in China” Fluke’s andere kwaliteit en garantie voorwaarden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnielsm
  • Laatst online: 07:22
AyeAyeCaptain! schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:48:
[...]

Ik heb alleen begrepen dat de “made in China” Fluke’s andere kwaliteit en garantie voorwaarden hebben.
Dat kan natuurlijk niet anders voor zo'n prijs verschil.
Echter tov de bouwmarkt multimeters ben ik toch heel blij met deze fluke.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Eergisteren had ik het over het raam met een rot stukje. Kennen jullie het gevoel dat je jeuk hebt en dat je maar blijft krabben tot je op een gegeven moment en zegt "What have I done?"?

Zo begon ik dus gisteren met de multitool en voor ik er erg in had was dit de situatie :o
De foto is een kwartslag naar rechts gedraaid. Het rotte deel zit dus linksonder.
Raam achter

Het is nu ingesmeerd met primer, maar dat moest 6 uur drogen. Vannacht op stap geweest en vandaag de hele dag uitbrakken. Hopelijk morgen mee verder.
Het raam bleek al eens gefikst te zijn met een inzetstuk vurenhout. Het hardhout was er best goed aan toe gelukkig.

[ Voor 13% gewijzigd door Ossi op 13-04-2019 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Vurenhout vervangen voor een stukje meranti :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
CurlyMo schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 11:23:
Vurenhout vervangen voor een stukje meranti :)
Is het raar als ik zeg dat ik geen idee heb hoe ik dat aan moet pakken, en of ik daar de vaardigheden wel voor heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Ossi Ik ook niet, maar meranti is wel het hout voor kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ossi schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 13:16:
[...]
Is het raar als ik zeg dat ik geen idee heb hoe ik dat aan moet pakken, en of ik daar de vaardigheden wel voor heb?
Je bent het dubbelglas nu zo dicht genaderd dat ik dat eerst geheel zou verwijderen. :P
Dan heb je tenminste de ruimte om veilig en volledig te hakken en frezen, want al het rotte hout moet weg.
Het is misschien een klusje dat beter bij zacht/warmer weer past, zonder kans op neerslag.

Het maakt het ook eenvoudiger een geheel nieuw deel hardhout te verlijmen (watervaste constructielijm) en daarna de sponning exact op maat te frezen of schaven.
Vervolgens kun je het hout in de grondverf zetten.

Pas daarna plaats je het glas weer terug, dat hopelijk nog intact is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 13:34:
[...]

Je bent het dubbelglas nu zo dicht genaderd dat ik dat eerst geheel zou verwijderen. :P
Dan heb je tenminste de ruimte om veilig en volledig te hakken en frezen, want al het rotte hout moet weg.
Het is misschien een klusje dat beter bij zacht/warmer weer past, zonder kans op neerslag.

Het maakt het ook eenvoudiger een geheel nieuw deel hardhout te verlijmen (watervaste constructielijm) en daarna de sponning exact op maat te frezen of schaven.
Vervolgens kun je het hout in de grondverf zetten.

Pas daarna plaats je het glas weer terug, dat hopelijk nog intact is.
Beetje overdreven hoor.
Imo van de drup in de regen want er zal meer stuk gaan dan nodig is en je hebt met glaszetten/verwijderen,kitten, plamuren en schilderen van een klein klusje een megaklus gemaakt.

@Ossi
Op de foto is niet meer echt rot hout te zien.
Met een scherp beiteltje (of multitool) moet dat prima recht en vlak te maken zijn. Met de multitool kan je de bovenkant van het "gat" schuin naar binnen omhoog zagen zodat een afdakje ontstaat voor de in te brengen klos, zodat in die naad nooit water naar binnen kan lopen.
Klosje is prima zo op maat te maken en te verlijmen met een constructielijm.
Wel even schoonsteken tot op het glas zodat je de sponning geheel vernieuwd, dat stukje sponning grond je voor montage/lijmen en kit je naderhand af.

Andere optie is een goede houtreparatie te gebruiken, dan kan je vanaf waar je nu bent zo verder (verf/primer moet er wel af), bv Renoflex oranje (voor koud weer) . Het raam voorbehandelen met 2K primer en vullen met 2K compound.
Nadeel is dat twee kokers (A+B) en primer (A+B) al snel 90 euro kost (even zoeken voor goedkoopste al is de link goedkoop, evt Renoflex oranje duo als je qua volume genoeg hebt aan 1 koker, primer heb je sowieso nodig).
Deze compounds drogen/harden langzaam omdat ze "flexibel" blijven, je kan er pas de volgende dag mee verder qua schuren en lakken.
Je zet ze wel makkelijk in model, gemengd is het als boter, dus te smeren en steken met een schoon plamuurmes(sen).
Een dakje inzagen aan de bovenkant is ook hier aan te bevelen ivm mogelijk indringend water.
Of je de kit op het raam laat zitten is een keuze, ik zou het weghalen en een lossend plaatje er in leggen met olie of boter tegen het hechten, dan kun je later afkitten.
Maar zo eroverheen en later afkitten kan ook, wel de kit primeren.

[ Voor 31% gewijzigd door Teijgetje op 13-04-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Eindelijk een verloren uurtje de tijd gehad om mn cycloon uit te proberen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qeUutAy3zHrU8rDdqluGy8hj/full.jpg

Ik heb een originele slang voor mn kärcher gekocht. Die past precies met het meegeleverde verloopje vd cycloon.

Een stuk 50mm mantelbuis vd wildkamp past ook perfect. En een stuk stofzuigerslang vd kringloop voor afzuiging boven het blad. Latexemmer als opvangemmer.

Functioneel werkt het prima. Ziet er niet uit, maar werkt super.

Wishlist: op zoek naar goede adapters/ verloopjes om mantelbuis en stofzuigslang goed op de machine aan te sluiten. Ductape werkt op zich prima, maar is niet losneembaar en ziet er klungelig uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@Multimeter

Misschien is dit leuk. (Ook gekalibreerd te krijgen als je hem voor werk gebruikt)
Betaalbaar, groot meetbereik qua en handig. Met de amperetang/klem kun je hem meestal makkelijk ophangen en de ingebouwde zaklamp is ook een winner.
Temperatuursensor krijg je er bij.
Bovendien auto-off.

@Raymond
Kijk eens naar gewoon afvoer-pvc, dat is met wat hitte/föhn ook makkelijk te vervormen (iets kleiner/groter).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:37
@Raymond ik heb 3 van deze gekocht: https://www.axminster.co....ersal-hose-adaptor-502560. Die zijn op maat te snijden.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:11
Raymond schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 16:08:
Eindelijk een verloren uurtje de tijd gehad om mn cycloon uit te proberen:

[Afbeelding]

Ik heb een originele slang voor mn kärcher gekocht. Die past precies met het meegeleverde verloopje vd cycloon.

Een stuk 50mm mantelbuis vd wildkamp past ook perfect. En een stuk stofzuigerslang vd kringloop voor afzuiging boven het blad. Latexemmer als opvangemmer.

Functioneel werkt het prima. Ziet er niet uit, maar werkt super.

Wishlist: op zoek naar goede adapters/ verloopjes om mantelbuis en stofzuigslang goed op de machine aan te sluiten. Ductape werkt op zich prima, maar is niet losneembaar en ziet er klungelig uit :P
Ideaal, ik heb ook al jaren zon cycloon liggen maar moet hem nog steeds is een keertje op een emmer schroeven.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45
[...]

Ik zit in dubio. Gisteravond heb ik m'n Bosch PSR-14,4 Li2 boor open gehad om na te kijken. De rem werkt niet meer en ik heb het vermoeden dat hij ook niet meer de juiste toerentallen haalt en ook nog maar een deel van de oorspronkelijke kracht (hij loopt heel snel vast). Mijn vermoeden is dat er in de aanstuurprint defect is (één van de mosfets) waardoor hij niet meer vol vermogen krijgt, maar ook de motor bij het loslaten van trigger niet meer kortgesloten wordt (dat is namelijk de rem). Een nieuwe controller is goed verkrijgbaar, maar kost €50 tot €60...

Ik zou in dit geval een tweedehands machine van markplaats af trekken. Dat is goedkoper dan een printje, levert je extra reserve onderdelen en mogelijk een extra accu op.

Bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.n...pet=horizontalRichSnippet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Hallo, hier ben ik weer ;)

We zijn verhuisd van A naar B (eigenlijk van W naar H). Tijden niet meer in dit topic geplaatst of gelezen, dus ik kan mijn hart ophalen :) Nu de meeste verhuisellende achter de rug is, komen de eerste klussen de hoek omkijken. En met (nieuwe) klussen natuurlijk ook aanschafperikelen.

Via Facebook heb ik een oude, aftandse lantaarnpaaltje op de kop getikt. Zelfde model maar dan netjes kost rond de € 100,- of meer, het leek me leuker om voor 2 tientjes een oude op te knappen. Dus ik heb goede verf, schuurpapier en alles in huis gehaald. En eindelijk een haakse slijper gehaald 'want dan kan ik de buis goed afzagen'. Vond vrouwlief goed, ze houdt niet van een donkere oprit, dus nodig (zo doe je dat :P)

Nu zat ik te denken: ik zou de buis ook kunnen zandstralen. Ik dacht aan een opstelling buiten met compressor ('ja, die is ook nodig anders mag jij schuren') met een handstraler en natuurlijk bescherming. Over het hoe is genoeg over te vinden, maar zijn er tweakers hier die daar ervaring mee hebben? Dan hoor ik graag wat tips.

- edit zie dat mijn laatste post hier van ongeveer 3 januari is. Dank @Glenfiddich voor je tip om bij Bosch een cashbackverzoek in te dienen voor een aankoop bij Amazon.de. Omdat Amazon.de een Luxemburgs bedrijf is, gold de actie ook voor deze aankoop.

[ Voor 10% gewijzigd door Eusebius op 13-04-2019 21:36 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
FSSF schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:10:
[post van @Raymond
]

Ideaal, ik heb ook al jaren zon cycloon liggen maar moet hem nog steeds is een keertje op een emmer schroeven.
Tip om het imploderen van de emmer tegen te gaan: plaats de emmer in een zelfde emmer ..

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Teijgetje schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 15:34:
[...]
Beetje overdreven hoor.
Imo van de drup in de regen want er zal meer stuk gaan dan nodig is en je hebt met glaszetten/verwijderen,kitten, plamuren en schilderen van een klein klusje een megaklus gemaakt.
......
Het is in dit geval het afwegen van belangen en dat je jezelf ogenschijnlijk meer op je hals haalt dan je lief is begrijp ik ook.
Sloop je in de restauratiefase het dubbelglas, dan moet je het sowieso vervangen en wordt dit klusje onnodig duur.

De huidige glaslatten, of het stopverf verwijderen is geen rocket science en met wat geduld gaat dat lukken.
Better safe than sorry, rustig aan dus en vooral geen moker gebruiken.
Het valt zelfs te overwegen het geheel uit te frezen met een bovenfrees aan een geleideliniaal.
Kwartiertje/half uur werk??
Wel eerst checken op verborgen spijkertjes.

Daarnaast vraag ik mij af hoe effectief je de sponning kunt herstellen met het dubbelglas er nog in.
Het is immers al 2x eerder op precies dezelfde plek verkeerd gegaan, met het houtrot tot gevolg.

Het is ook het verschil dat je als dure pro zou maken tegenover de gratis DIY-hobbybob. :)
De laatste hoeft meestal niet zo op z'n uurtjes te letten en kan dit project beter in enkele fases uitvoeren.
Als DIY-er kun je het raam na iedere fase gecontroleerd laten drogen/uitharden en dat zal voor het eindresultaat alleen maar beter zijn.

Ik zou overigens liever voor een duurzamer en constructief deel hardhout kiezen (nu je er in principe zo goed bij kan) dan instabiele componenten fillers die amper stevigheid toevoegen, maar dat moet iedereen zelf weten.

Met een plaatje hout kun je het raam in alle droogfases tijdelijk afdekken tegen lopende, vliegende, of kruipende monsters, mocht dat nodig zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

lithoijen schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 18:23:
[...]

Ik zou in dit geval een tweedehands machine van markplaats af trekken. Dat is goedkoper dan een printje, levert je extra reserve onderdelen en mogelijk een extra accu op.

Bijvoorbeeld:
https://www.marktplaats.n...pet=horizontalRichSnippet
Alleen link je naar een NiCd-versie (is echt antiek) en ik heb een Li-Ion versie ;) Li-Ion-versies gaan voor €100 of meer op marktplaats.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 22:44:
Sloop je in de restauratiefase het dubbelglas, dan moet je het sowieso vervangen en wordt dit klusje onnodig duur.
Ja, duh.
Hij heeft de rotting er al uit, hoezo zou nu plotseling het glas stuk gaan?.
Met de multitool maak je een nette zaagsnede schuin naar binnen omhoog op het staande deel, waarbij je ruim van het raam wegblijft. Dan kan je een rechte/vlakke evenwijdige opening steken, door de zaagsnede breek/splijt je makkelijk hout weg.
Vlaksteken met een beitel (meranti snijdt net zo licht als vuren) en een passende meranti klos maken is dan vrij simpel.
Daar hoef je het raam niet voor te raken en door het stukje sponning komt er ook geen druk op de ruit als je het vastklemt met lijmen.
Het valt zelfs te overwegen het geheel uit te frezen met een bovenfrees aan een geleideliniaal.
Daar heb ik dan weer een rechte slijptol met houtrotfrezen voor, voor houtrotwerk.
Met de juiste frees en 23.000 toeren kan je simpel netjes "vlak" frezen uit de hand.
Beetje handbeitelwerk na eventueel.
Hamers komen daar niet aan te pas, hooguit een wetsteentje.
Daarnaast vraag ik mij af hoe effectief je de sponning kunt herstellen met het dubbelglas er nog in.
Het is immers al 2x eerder op precies dezelfde plek verkeerd gegaan, met het houtrot tot gevolg.
Als je slecht lijmt en een rechte naad hebt kan daar simpel water in de barst trekken. Omdat de kopse kant barst loopt het water via de nerf het hele blok in. Dat gebeurt ook met hardhout/meranti.
Met een dakje al niet meer, ook niet als je vuren gebruikt.
De sponning herstellen is simpel, je haalt de kit van het raam, dat steek je er wel af met een beitel. En je past het klosje zodanig aan dat je een nieuwe sponning hebt, en dus ruimte om te kitten achteraf.
Die klos dekt alles af, je gaat geen twee klossen maken om het staande en liggende deel te repareren.
Dat je zoiets alleen netjes kan herstellen door alles te slopen en vervolgens machinaal te vlakken/frezen gaat er bij mij niet in, ook niet dat het sneller of veiliger is qua ruitbreuk.. ;)
Het is ook het verschil dat je als dure pro zou maken tegenover de gratis DIY-hobbybob. :)
De laatste hoeft meestal niet zo op z'n uurtjes te letten en kan dit project beter in enkele fases uitvoeren.
Als DIY-er kun je het raam na iedere fase gecontroleerd laten drogen/uitharden en dat zal voor het eindresultaat alleen maar beter zijn.
Als dure pro wordt ik inderdaad per uur betaald, waarbij er een verschil is tussen goed gerepareerd of gerestaureerd, zoals jij voorstelt.
Maar ook hobbybob, (die niet weet wat hij zich op zijn hals haalt werkende zoals jij voorstelt, als hij de machines al heeft), zit niet te wachten op een klus van drie dagen voor een rot plekje.
Bij goed gerepareerd mag er ook best een rvs-chroef of twee/drie in als je niet kunt klemmen. Voor de stevigheid ook. En plamuren en schilderen moet je toch. ;)
Ik zou zelf jouw werkwijze niet volgen, simpelweg omdat ruitbreuk en onnodige schade imo groter is als je zoals hier een oude ruit los moet halen.
Ik zou overigens liever voor een duurzamer en constructief deel hardhout kiezen (nu je er in principe zo goed bij kan) dan instabiele componenten fillers die amper stevigheid toevoegen, maar dat moet iedereen zelf weten.
Hier kan inderdaad prima vrij simpel een rechte klos in. Al moet daar meer houit voor weg dan alleen de rotting en een beetje.
Ik heb monumenten moeten repareren met Renoflex. ;) (Instabiel??? :N , het is geen Woodfill. ;))
Simpelweg omdat overal stukje in maken te veel geld ging kosten en alle ornamenten sowieso niet na te maken waren in hout.
De primer dringt in het oude hout en zorgt voor een fixatie van de eerste mm of meer als je nat in nat door blijft primeren zodra het opgezogen is. Daarna een goede elastische 2K Epoxy, die epoxy zet alles vast aan elkaar en verbindt (naadloos)
Die hechting is ook veel groter dan dat je twee houtjes met constructielijm of D4 PVA aan elkaar lijmt. Die lijm zit niet in het oude hout maar er op.. ;)
Inderdaad stukken duurder dan een klosje, maar als je uurloon rekent dan kan het verschil in reparatiekosten best meevallen of zelfs goedkoper zijn doordat je veel sneller bent.
Een pand loop je met een houtrotfrees, wat primer en wat kokers epoxy vrij snel rond, netjes in model zetten dan blijft er alleen wat schuurwerk en schilderwerk over.
Met klosjes overal is een ander verhaal voordat dat netjes zit.
En ook de sponning heb je gelijk, je primert de kit die op het raam zit en daar hecht de epoxy prima op. Moet je ooit het raam vervangen dan steek je die kit weg als het raam er uit is en heb je weer je sponning, naadloos aangesloten. Wel even het raam afkitten in die hoek voor het schilderen met glaskit.

Maar het is inderdaad een keuze hoe en of je repareert of restaureert.

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 14-04-2019 01:11 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-05 16:49

Jelte,89

Woodworking

Hoort eigenlijk in het uitvoerende broertje van dit topic thuis he jongens?! :P :+

Wat hier wel thuis hoort zijn spulletjes! en die heb ik net vandaag opgehaald!
Samen met @Framoes hebben we bij Auer een bestelling geplaatst voor wat stackable boxen e.d. en ben er nu al blij mee!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/np8QwFu.jpg

Wat je ziet is vergelijkbaar met 1x Mbox 4, 2x mbox3 en 1x mbox 2,

Plus een rack met 2 A4 bakjes, (uiteindelijk komt daar 1 a4 bakje in, en die beide Ass. dozen.

Het locked allemaal mooi, doormiddel van die greep onderaan de voorkant, ook het rack is hufter proof en heeft eerst een beweging naar boven nodig om ze uit te trekken!

Ook is alles te locken/unlocken met 1 hand, het deksel springt namelijk per kant open, en dichtdrukken kan uiteraard ook met 1 hand...

Morgen maar eens vullen met e.e.a. 8)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:45
deepbass909 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 23:30:
[...]

Alleen link je naar een NiCd-versie (is echt antiek) en ik heb een Li-Ion versie ;) Li-Ion-versies gaan voor €100 of meer op marktplaats.
Goed punt, is dit wel de juiste?
https://www.ibood.com/diy...or-15-ah-accu-koffer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Dit weekend voor het eerst met de Makita SP6000J1X gewerkt.
Wat een geweldig machine. Meten, beiden kanten aftekenen, lijntje tegen liniaal en je zaag hem perfect op de maat af.

Maar ik merk wel dat ik weinig "hout achtergrond" heb. Voor sommige vanzelfsprekend hier, maar (nog) niet voor mij.
Je kan op de mm nauwkeurig werken maar dan moet je wel rekening houden met de dikte van de zaagsnede. En als je de plank draait dan zit de zaagsnede natuurlijk aan de andere kant...
Ach ja, bij het eindresultaat ga je het niet zien maar voor mij heel erg leerzaam.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Lineaal moet idd liggen op het stuk wat je wilt gaan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Jelte,89 schreef op zondag 14 april 2019 @ 01:53:
Hoort eigenlijk in het uitvoerende broertje van dit topic thuis he jongens?! :P :+

Wat hier wel thuis hoort zijn spulletjes! en die heb ik net vandaag opgehaald!
Samen met @Framoes hebben we bij Auer een bestelling geplaatst voor wat stackable boxen e.d. en ben er nu al blij mee!

[Afbeelding]

Wat je ziet is vergelijkbaar met 1x Mbox 4, 2x mbox3 en 1x mbox 2,

Plus een rack met 2 A4 bakjes, (uiteindelijk komt daar 1 a4 bakje in, en die beide Ass. dozen.

Het locked allemaal mooi, doormiddel van die greep onderaan de voorkant, ook het rack is hufter proof en heeft eerst een beweging naar boven nodig om ze uit te trekken!

Ook is alles te locken/unlocken met 1 hand, het deksel springt namelijk per kant open, en dichtdrukken kan uiteraard ook met 1 hand...

Morgen maar eens vullen met e.e.a. 8)
Hoe is de degelijkheid in vergelijking met Systainers?

En hoe zit het met flexen van het kunststof als je een volgeladen stapel tegelijk optilt?

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 14-04-2019 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Eusebius schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 21:34:
Hallo, hier ben ik weer ;)

We zijn verhuisd van A naar B (eigenlijk van W naar H). Tijden niet meer in dit topic geplaatst of gelezen, dus ik kan mijn hart ophalen :) Nu de meeste verhuisellende achter de rug is, komen de eerste klussen de hoek omkijken. En met (nieuwe) klussen natuurlijk ook aanschafperikelen.

Via Facebook heb ik een oude, aftandse lantaarnpaaltje op de kop getikt. Zelfde model maar dan netjes kost rond de € 100,- of meer, het leek me leuker om voor 2 tientjes een oude op te knappen. Dus ik heb goede verf, schuurpapier en alles in huis gehaald. En eindelijk een haakse slijper gehaald 'want dan kan ik de buis goed afzagen'. Vond vrouwlief goed, ze houdt niet van een donkere oprit, dus nodig (zo doe je dat :P)

Nu zat ik te denken: ik zou de buis ook kunnen zandstralen. Ik dacht aan een opstelling buiten met compressor ('ja, die is ook nodig anders mag jij schuren') met een handstraler en natuurlijk bescherming. Over het hoe is genoeg over te vinden, maar zijn er tweakers hier die daar ervaring mee hebben? Dan hoor ik graag wat tips.

- edit zie dat mijn laatste post hier van ongeveer 3 januari is. Dank @Glenfiddich voor je tip om bij Bosch een cashbackverzoek in te dienen voor een aankoop bij Amazon.de. Omdat Amazon.de een Luxemburgs bedrijf is, gold de actie ook voor deze aankoop.
Je gaat overal "zand" vinden, kijk eens naar droog ijs stralen :D, even snel opgezocht https://www.ice-blastgroup.com/ volgens mij kun je die dingen huren.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ossi
Iedereen bedankt voor de hulp en tips en tricks voor het fiksen van het raam.
De status is nu dat ik het toch maar ga laten doen.

Is dit nog te fiksen met duct-tape?
Oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Zoektochtje:
Ik zoek iets van assortimentsdozen voor het opbergen van schroeven en pluggen, ook om mee te nemen.
Systeem van Auer is supermooi, meer van dat soort dingen, nu tot 23;59 ook via ibood wat leuks.
Alleen zou ik graag iets willen dat met mijn Makita m-boxxen te koppelen is, aangezien die mee gaan op klus.

De inlays voor de m-boxx 1 die er zijn, zijn niet handig, dus een m-boxx met inlay valt af.

Iemand een suggestie?

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Laatst online: 27-05 22:05
Volgens mij passen de t-loc boxen van festool op de m-boxen, deze zijn te krijgen met losse bakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-05 21:56

krvabo

MATERIALISE!

Twam schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 19:41:
On that note, zijn er mensen die hier een mening over hebben, in de categorie instapmodellen:
https://www.megekko.nl/pr...SM1032-Zaagtafel-800-Watt

Lijkt aardige aanbieding, zaagbijzettafeltje voor 50,-. Klein dingetje, relatief, 35x50 cm, maar misschien leuk voor het kleinere knutselwerk. Of gevalletje kost niks, maar is ook niks, dat kan ik zelf niet zo goed beoordelen... Zou zoiets nerveus worden van stukjes hardhout?

Hoe ik die thuis verkoop is dan weer punt 2,natuurlijk 🤣
In gevallen van 'zaagtafel' is goedkoop echt écht duurkoop. Ik heb een jaar of 5 geleden het grote broertje gekocht van zo'n zaagtafel, en toen ie aankwam was ie gewoon zichtbaar scheef. Het blad stond gewoon scheef t.o.v. de tafel, vastgemonteerd. Niets aan te doen, en omdat ik hem op z'n kop op mn werkbank had gehad zat het blad vol met krassen, dus ook niet terug te brengen. Ik heb hem uit elkaar gehaald, de motor en het zaagblad bewaard, en de rest met het oud ijzer meer.

Uiteindelijk voor 450 euro een bosch groen model gekocht, en ook dat is maar net 'meh'. Werkbaar voor grof materiaal, maar voor kleine dingen waarbij het aankomt op een millimeter eigenlijk geen doen.

Waarschijnlijk ben je beter af met het ondersteboven monteren van een cirkelzaag aan een plank. :P

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ossi schreef op zondag 14 april 2019 @ 19:48:
Iedereen bedankt voor de hulp en tips en tricks voor het fiksen van het raam.
De status is nu dat ik het toch maar ga laten doen.
Is dit nog te fiksen met duct-tape?
[Afbeelding: Oeps]
Is dit hetzelfde raam dat wij eerder hebben gezien en zo ja hoe komen die barsten er ineens in?? :P
En ja natuurlijk, met voldoende duct tape zie je er niets meer van. :+

Zoals ik al eerder schreef geloof ik niet dat je met het smeren van een halve kilo componentenfiller de oorspronkelijke sterkte weer kunt bereiken.
Voor mij is dat "veredeld beunwerk", hoe goed ook uitgevoerd.
Die workflow is bedacht met dure uren in het achterhoofd en een handige DIY-er met meer tijd kan dat beter.
(Handige DIY'ers genoeg hier :Y )

Mijn eerste zorg zou dan ook het herstel van de oorspronkelijke constructie zijn en een herstel dat minstens zo belastbaar moet zijn.
Met het dubbelglas er uit kun je nu de gehele sponning nalopen op potentieel houtrot en vervolgens herstellen.
Kleine niet dragende vlakken mogen best met een lik filler worden gedicht, maar de constructieve delen vervang je dmv gefreesde/gezaagde en gelijmde delen hardhout met bijv. een liplas en rvs schroeven.

Daarna moet je de oorspronkelijke designfout herstellen die dit raam zo te zien altijd al heeft gehad en dat is het aanbrengen van ventilerende!! glaslatten.
Het vocht/water dat via microscheurtjes eerder is binnengedrongen kon er door de oude en gesloten constructie niet meer uit, met dit houtrot tot gevolg.
En dat houtrot blijf je houden zolang je dit slechte design niet aanpakt. ;)

Over het dubbelglas hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken. :P
Teijgetje schreef op zondag 14 april 2019 @ 00:38:
[...]
Ja, duh.
Hij heeft de rotting er al uit, hoezo zou nu plotseling het glas stuk gaan?.
....
Daar hoef je het raam niet voor te raken en door het stukje sponning komt er ook geen druk op de ruit als je het vastklemt met lijmen.
Yep "even Apeldoorn bellen". :+

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2jf0rwg.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 14-04-2019 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Anoniem: 639074 schreef op zondag 14 april 2019 @ 20:52:
[...]

Is dit hetzelfde raam dat wij eerst hebben gezien en zo ja hoe komen die barsten er ineens in?? :P
En ja natuurlijk, met voldoende duct tape zie je er niets meer van. :+

Zoals ik al eerder schreef geloof ik niet dat je met het smeren van een halve kilo componentenfiller de oorspronkelijke sterkte weer kunt bereiken.
Voor mij is dat "veredeld beunwerk", hoe goed ook uitgevoerd.
Die workflow is bedacht met dure uren in het achterhoofd en een handige DIY-er met meer tijd kan dat beter.

Mijn eerste zorg zou dan ook het herstel van de oorspronkelijke constructie zijn en een herstel dat minstens zo belastbaar moet zijn.
Met het dubbelglas er uit kun je nu de gehele sponning nalopen op potentieel houtrot en vervolgens herstellen.
Kleine niet dragende vlakken mogen best met een lik filler worden gedicht, maar de constructieve delen vervang je dmv gefreesde/gezaagde en gelijmde delen hardhout met bijv. een liplas en rvs schroeven.

Daarna moet je de oorspronkelijke designfout herstellen die dit raan zo te zien altijd al heeft gehad en dat is het aanbrengen van ventilerende!! glaslatten.
Het vocht/water dat via microscheurtjes eerder is binnengedrongen kon er door de oude en gesloten constructie niet meer uit, met dit houtrot tot gevolg.
En die houtrot blijf je houden zolang je dit slechte design niet aanpakt. ;)

Over het dubbelglas hoef je je in ieder geval geen zorgen meer te maken. :P
Iets met te zware klemmen :X :'( :')

Het probleem van dit huis is dat er al tien jaar geen onderhoud is geweest. Voor het laatst geverfd in 2009. De vorige bewoners zijn er uitgezet wegens het niet meer kunnen betalen van de hypotheek. Aangezien ik deze ruimte nodig had voor een bepaalde reden ben ik alles gaan opknappen. Helaas komt dat nu even stil te staan, maar is het straks hopelijk wel goed gefikst. De kitranden van bijna alle ramen zijn gaar. Maar als het goed is wordt dit jaar het hele huis opnieuw geschilderd en ook alle kitranden vervangen.

Zal morgen glaszetters gaan bellen voor een renovatie en nieuw raam. Sneu geld, hoopte het te besparen, nu kost het dubbel zoveel zoniet driedubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ossi schreef op zondag 14 april 2019 @ 21:08:
[...]
Iets met te zware klemmen :X :'( :')
Het probleem van dit huis is dat er al tien jaar geen onderhoud is geweest. Voor het laatst geverfd in 2009. De vorige bewoners zijn er uitgezet wegens het niet meer kunnen betalen van de hypotheek. Aangezien ik deze ruimte nodig had voor een bepaalde reden ben ik alles gaan opknappen. Helaas komt dat nu even stil te staan, maar is het straks hopelijk wel goed gefikst. De kitranden van bijna alle ramen zijn gaar. Maar als het goed is wordt dit jaar het hele huis opnieuw geschilderd en ook alle kitranden vervangen.
Zal morgen glaszetters gaan bellen voor een renovatie en nieuw raam. Sneu geld, hoopte het te besparen, nu kost het dubbel zoveel zoniet driedubbel.
Ik leef met je mee. _/-\o_

Troost je met de gedachte dat het wellicht hersteld had kunnen worden maar dat zelfs @Teijgetje mijn plan van aanpak "iets teveel van het goede" vond. :P
Vind dit soort houtklusjes altijd een leuke en dankbare uitdaging dus ik schrik hier niet echt van.

Maar goed je hebt er wel wat handige tools voor nodig, als je die nog niet hebt, dan kun je nu helemaal los gaan met een goed alibi. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
@Ossi @Bhagavad Het is al eerder gezegd, maar dit kan echt beter in [DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5

Pagina: 1 ... 88 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.