[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.605 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:09
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:30:
Ik heb nu 7 boormachines en 6 stofzuigers :D

Ik kan het niet helemaal verantwoorden helaas.
Moet je voor iedere boormachine die je voor jezelf koopt ook een stofzuiger kopen voor je wederhelft?
En reageert ze dan zoals in je icon?

Dan snap ik het wel :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:45

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Twam bij mij kwam de extra accu gewoon bij de bestelling staan voor de gepaste meerprijs van 0€, die heb ik niet speciaal in het mandje moeten leggen. Ik moest wel even goed opletten bij afhalen bij het filiaal dat alles ook erbij geleverd was (zat uiteindelijk bij mij verdeeld over 3 dozen), en ja ik haal het af omdat ik er op weg naar werk toch langs rij.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:20

Reinier

\o/

@Twam ze komen inderdaad vanzelf in je winkelwagen terecht.
Wel stonden ze bij mij ingesteld op Verzenden i.p.v. Afhalen, maar dat kun je evt. zelf weer recht zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:47
Ok, thanks!

Dan alleen nu nog even de last-minute overweging of ik inderdaad de stap richting accugereedschap wil maken. Vraag blijft of ik het vaak genoeg ga gebruiken, ergens. Spul met snoer blijft gewoon doorbuffelen tot je na x aantal jaar de motor doorbrandt (m'n pa had spul van 20 jaar oud), maar accu's worden ook minder als je ze niet zo vaak gebruikt. Lastig allemaal, tijd om een echt huis met een schuur en een buiten enzo te kopen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:34

Nhz

@Twam Dat accu's minder worden is met de nieuwere Li-ion accu's al lang niet meer zo erg als enkele jaren geleden. Misschien helpt dat. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 14:30:
Ik heb nu 7 boormachines en 6 stofzuigers :D

Ik kan het niet helemaal verantwoorden helaas.
Ik heb er 4 en een slagschroevendraaier. Van die boor/schroefmachines gebruik ik er 4 voor werk en 1 privé.

Ik kan het nog net verantwoorden, dus dat jij ze niet alle 7 kan verantwoorden snap ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Framoes schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:25:
@Nivado, ja dacht al ergens zoiets te lezen, maar ook dat dat bij de actie in België was.

Ik heb namelijk vorige week en gisteren een accu aangevraagd. Die van vorige week is bevestigd, maar nog niet binnen en die van gisteren is nog niet bevestigd.
In BE hebben ze minstens 6 weken achterstand.
De NL accu's heb ik steeds binnen de 2 weken ontvangen.
dreamscape schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:09:
Bij schroefmachines geldt dezelfde regel als bij het aantal racefietsen. Het correcte aantal is altijd n+1.
Ik zit al even te twijfelen om mijn Hitachi schroefmachine van de hand te doen. Dat is het enige niet-Makita spul dat ik heb, en ik ben bang dat de accu's kapot zullen gaan door te weinig gebruik/rotatie. Maar den wel meteen vervangen door een extra DDF484 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Slonzo schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:16:
[...]

Lekker snel dus bij Makita NL. Misschien is het een vooroordeel, maar is het in België niet een beetje de standaard dat dingen logistiek slecht zijn? Pakketjes doen er daar toch ook altijd langer over dan in Nederland?

Mijn ervaring is ook dat als iets van Amazon via België of Frankrijk gaat het altijd minimaal een dag in de Bermuda-driehoek terecht komt.
Ik zit al even te twijfelen om mijn Hitachi schroefmachine van de hand te doen. Dat is het enige niet-Makita spul dat ik heb, en ik ben bang dat de accu's kapot zullen gaan door te weinig gebruik/rotatie. Maar den wel meteen vervangen door een extra DDF484 :+
Heb je dat al gedaan of wil je dat nog doen? Afgelopen kwartaal was namelijk ideaal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Framoes schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:23:
Misschien is het een vooroordeel, maar is het in België niet een beetje de standaard dat dingen logistiek slecht zijn? Pakketjes doen er daar toch ook altijd langer over dan in Nederland?

Mijn ervaring is ook dat als iets van Amazon via België of Frankrijk gaat het altijd minimaal een dag in de Bermuda-driehoek terecht komt.
Mwa, valt mee hoor. Meestal ook bezorgd binnen de 24u.
Hangt een beetje van je lokale kantoor en postbode af.
De ene heeft al meer zin om te werken dan de andere :+

Het begint wel meer en meer voor te komen dat pakketjes vertraagd worden.
bPost zit momenteel niet in goede papieren, dat zal niet helpen.

Amazon is inderdaad wel bijzonder, duurt altijd een dag langer.
Of dat aan bPost/PostNL ligt, of aan Amazon, geen idee.
Framoes schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:23:
Heb je dat al gedaan of wil je dat nog doen? Afgelopen kwartaal was namelijk ideaal geweest.
Moet ik nog doen. Maar ik heb ondertussen 'genoeg' accu's om er niet echt meer wakker van te liggen :+

[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 04-04-2019 16:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Nivado schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:56:
Volgens mij is 4 machines optimaal. Vorig weekend een schutting geplaatst waarbij bij het bevestigen van de palen aan de naastgelegen garage het volgende gebruikt is:
1 voor de houtboor;
1 voor de steenboor;
1 voor het verzinken;
1 voor het schroeven.

Bij het monteren van de planken op de balken heb ik er maar 3 nodig :+
Ik heb nog geprobeerd ene reden te vinden voor een 5e machine, maar dat is helaas niet gelukt O-)
Het is niet erg, maar je mist duidelijk nog een ordenend principe in je leven.
En hoe lief ook, een levenspartner kan daar niet altijd in voorzien. :N

Zo blijft je rechterbeen in dit schrijnende geval voor open doel in steeds dezelfde graspol steken. :Y

Je vergeet nml. de machines die je absoluut nodig hebt in "klasses" onder te verdelen.
Te weten: licht/middel/zwaar
Deze categorie valt nog uit te breiden met "al of geen klopboor".

Dan kom ik in een optimistischer schema al meteen op 2x 4 = 8 machines.
Dat mag je sowieso direct met 2 vermenigvuldigen als een klopboorfeature wordt toegevoegd en zelfs met 4 als ook "kleur" een onderscheidende noodzaak gaat worden. :+

Verschillende kleuren hardhout, of gras vragen bijv. om machines met "corresponderende kenmerken" die het terugvinden vergemakkelijken.

Nu worden 32 machines snel onoverzichtelijk dat snap ik ook wel, dus ik zou willen voorstellen niet meer machines dan in 1 middelmaat stuckuip passen.
Daar kom ik in de dagelijkse praktijk een eind mee.
Maar x2 als je een of ander maatje hebt die uiteraard een ook eigen stuckuip nodig heeft. :+

Probeer dus een beetje creatief te zijn met "voorwaardelijk calculeren" anders komt zelfs de meest eenvoudige klus nooit af. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Slonzo schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:30:
[...]

Mwa, valt mee hoor. Meestal ook bezorgd binnen de 24u.
Hangt een beetje van je lokale kantoor en postbode af.
De ene heeft al meer zin om te werken dan de andere :+

Amazon is inderdaad wel bijzonder, duurt altijd een dag langer.
Of dat aan bPost/PostNL ligt, of aan Amazon, geen idee.
Misschien was het dan van horen zeggen. Heb verder weinig ervaring met pakketjes in België, op het sporadische Amazon-pakket na dan. Weet alleen dat vanuit Duitsland het er de volgende dag vaak is.

Kan trouwens ook te maken hebben met wetgeving omtrent postbezorging en werktijden.
Moet ik nog doen. Maar ik heb ondertussen 'genoeg' accu's om er niet echt meer wakker van te liggen :+
Idealiter zou ik zeker 10 stuks 5Ah moeten hebben om er genoeg te hebben. Dan kan ik al m'n veelgebruikte gereedschap kunnen voorzien + backup. Misschien maar eens een duo-lader aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Framoes schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:37:
[...]
Idealiter zou ik zeker 10 stuks 5Ah moeten hebben om er genoeg te hebben. Dan kan ik al m'n veelgebruikte gereedschap kunnen voorzien + backup. Misschien maar eens een duo-lader aanschaffen.
Daar kom je inderdaad een eind mee zonder ooit een accu tekort te komen.
Zelfs met hongerig 2x18V tuingereedschap gaat dit nog goed.

Van die handige duo-laders heb ik er intussen meerdere in gebruik.
Garage/schuur/meterkast/zolder en die worden allemaal gebruikt.
Dat de duo-laders het laatste jaar zo in prijs zijn gedaald, heeft de 'locale populatie' van die laders geen slecht gedaan. :+

Zelfs de baasvrouw ziet er de voordelen van in. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:57
Vraagje: Binnenkort moet ik keramisch parket gaan leggen en die planken passen net niet in een standaard tegelsnijder. Nu had ik al wel eens rondgekeken naar een hand- of precisiecirkelzaag en van die laatste kwam ik een tegen waarbij genoemd werd dat je er tegels mee kunt snijden.

Mijn vraag is nu of dit inderdaad kan met zo'n precisiecirkelzaag, of dat ik beter een grotere tegelsnijder kan regelen? Met de flex dit doen heb ik in ieder geval de vaste hand niet voor.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 4 april 2019 @ 07:35:
[...]

Top!!
Dan weten wij dat je voor garantiegevalletjes de Gedore tool helemaal in Zuid-Afrika over de balie moet schuiven en dat een medewerker vervolgens jouw claim op "rechtmatigheid" gaat onderzoeken. :Y

Komt u volgende week nog eens terug. :)
Ik ben blij dat je er ook zo positief over denkt!
We moeten maar blij zijn met zo’n uitstekend garantie aanbod.

Het kan namelijk altijd erger. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Zakkenwasser op 04-04-2019 18:59 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:42
Aziraphale schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:14:
Vraagje: Binnenkort moet ik keramisch parket gaan leggen en die planken passen net niet in een standaard tegelsnijder. Nu had ik al wel eens rondgekeken naar een hand- of precisiecirkelzaag en van die laatste kwam ik een tegen waarbij genoemd werd dat je er tegels mee kunt snijden.

Mijn vraag is nu of dit inderdaad kan met zo'n precisiecirkelzaag, of dat ik beter een grotere tegelsnijder kan regelen? Met de flex dit doen heb ik in ieder geval de vaste hand niet voor.
Ik zou een grote diamanttegelzaag huren die de lengte aankan. Neem er een waar je tegel ligt en de zaag erboven loopt, die kunnen ook invalzagen.
Grote kans dat met snijden de tegel niet netjes breekt of er een hoekje verkeerd afbreekt. Dat wil je met dure tegels niet riskeren. Nog afgezien van dat een cm smaller met een tegelsnijder sowieso niet gaat lukken.
Als tip kun je voor precisiesnijwerk (mijn voegen mogen hooguit een halve mm afwijken) ducttape op de tegel plakken en dit snijden op de maat die je nodig hebt.
Dat blijft zitten onder de waterstraal van de zaag en kun je ook makkelijker de tegel goed neerleggen (met draaiend blad erboven ivm zaaguitslag het zaagbladvlak en de lijn uitrichten)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:28
@Aziraphale komt er nog een plint over het zaagwerk? Dan zou het minder nauwkeurig hoeven eventueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:12

Illusion

(the art of)

Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb zojuist een 18V haakse slijper én de weekdeal (GSR 18-2 LI) besteld. Die laatste is weliswaar slechts met 1,5 Ah-accu's, maar bij beide apparaten is nu een 5 Ah-accu inbegrepen. Geen slechte deal.

Uiteraard had ik eigenlijk niet nóg een schroefboormachine nodig :D
Ik had ook al naar die weekdeal gekeken want heb zelf ook een voorkeur voor bosch-blauw.
Welliswaar is de boor het oude type, maar dat is op zich niet zo erg.
Vraag me meer af wat ik met 3 accu's moet. 1,5Ah lijkt me net te klein. 5Ah lijkt me weer zo zwaar.
Vreemd genoeg vind ik zelfs in duitsland niet iets vergelijkbaars met 2*2.5Ah ofzo voor dat geld.

Voorlopig geen uitbreidingsplannen qua accugereedschap.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-08 13:50
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb zojuist een 18V haakse slijper én de weekdeal (GSR 18-2 LI) besteld. Die laatste is weliswaar slechts met 1,5 Ah-accu's, maar bij beide apparaten is nu een 5 Ah-accu inbegrepen. Geen slechte deal.

Uiteraard had ik eigenlijk niet nóg een schroefboormachine nodig :D
Ziet er interessant uit! Enig idee of de betreffende schroefboormachine kwalitatief ook iets voorstelt? Al wat kunnen testen? Versus de andere versies (Li plus, 21,28,etc) lijkt deze qua specs wel de minste kijkend naar bijvoorbeeld koppel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Illusion schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:46:
Vraag me meer af wat ik met 3 accu's moet. 1,5Ah lijkt me net te klein.
Mwa. Voor een schroefmachine is dat best oké, voor licht werk.
Ze zijn ook in een mum van tijd weer opgeladen, een drink- of eetpauze en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ben voor de vorige aanbieding gegaan, ik denk dat ik deze met maar 40Nm te licht gevonden zou hebben. Prima voor lichter werk dat wel.

3 accu's is natuurlijk pas interessant als je met meerdere machines aan het werk bent, of veel/lang/zwaar werk doet waarbij de accu snel(ler) leeg gaat. Maar goed beter een reserve te veel dan geen reserve ;)
En je kan natuurlijk altijd goedkoper een machine zonder accu en lader nemen op een later tijdstip als je al een paar accu's hebt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 08:12

Illusion

(the art of)

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

xtern15 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:00:
[...]

Ziet er interessant uit! Enig idee of de betreffende schroefboormachine kwalitatief ook iets voorstelt? Al wat kunnen testen? Versus de andere versies (Li plus, 21,28,etc) lijkt deze qua specs wel de minste kijkend naar bijvoorbeeld koppel.
Ik heb hem nog niet uitgeprobeerd. Eerste indruk is: wel okee, leuk voor erbij. Hij voelt wat goedkoop aan en klinkt vooral matig. Maar dat zegt niet veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-08 13:50
Iemand enig idee welke bosch blauw schroeftol GSR 18v (evt combiset met slagschroevendraaier) de beste bang for bucks is? Op dot forum zie ik geregeld voor makita terug dat dit de DHP 482 is, is er voor bosch toevallig ook een overzicht die iemand heeft/weet?

Link naar een goede deal in NL/DUI is uiteraard ook welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Hmm, ik loop hopeloos achter in de optocht blijkbaar, ik heb maar 2 boormachines ;(

De DHP453 heeft dan weliswaar een klop functie, dus dan kan ik met steen uit de voeten maar ik red me eigenlijk wel redelijk zo...

@Reinier Gefeliciteerd!

Revive the guild!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Inmiddels de Scheppach PL55 aangeschaft na diverse positieve berichten hier.
Iemand nog een tip voor goedkopere maar goede klemmen? Zag o.a. deze https://nl.aliexpress.com...ols-Y103/32795487041.html voorbij komen met de tip ze bij de Action te halen. Is die tip nog actueel? Of zijn er betere instap klemmen voor het vastzetten van wat MDF/steigerhout voor het zagen ervan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 19:29
Jelte,89 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:58:
Hmm, ik loop hopeloos achter in de optocht blijkbaar, ik heb maar 2 boormachines ;(

De DHP453 heeft dan weliswaar een klop functie, dus dan kan ik met steen uit de voeten maar ik red me eigenlijk wel redelijk zo...

@Reinier Gefeliciteerd!
Ik heb er maar 1, dus je loopt nog voor op mij ;) Maar goed, ik heb (tijdelijk) 2 vlak/vandiktebanken :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

JBS schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:12:
Inmiddels de Scheppach PL55 aangeschaft na diverse positieve berichten hier.
Iemand nog een tip voor goedkopere maar goede klemmen? Zag o.a. deze https://nl.aliexpress.com...ols-Y103/32795487041.html voorbij komen met de tip ze bij de Action te halen. Is die tip nog actueel? Of zijn er betere instap klemmen voor het vastzetten van wat MDF/steigerhout voor het zagen ervan?
Prima aanschaf! Ik heb em ook en ben er tevreden mee!
De lijmklemmen van de action zijn inderdaad prima voor dit doel, zelfs goedkoper dan Ali!

In principe hoef je je werkstuk niet vast te houden als je gaat zagen, tuurlijk e.e.a. is afhankelijk van formaat enzo maar een plaat inkorten dan zet ik de plaat niet vast.
L.N. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:14:
[...]

Ik heb er maar 1, dus je loopt nog voor op mij ;) Maar goed, ik heb (tijdelijk) 2 vlak/vandiktebanken :D
:| daar heb ik er zelfs 0 van! :P

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Ik ga de 10" van HBM reviewen en daarna verkoop ik die weer, want ik heb al een Metabo HC260. 2 vlak/vandiktebanken is wat overkill in mijn kleine werkplaats.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Jelte,89 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:33:
[...]

Prima aanschaf! Ik heb em ook en ben er tevreden mee!
De lijmklemmen van de action zijn inderdaad prima voor dit doel, zelfs goedkoper dan Ali!

In principe hoef je je werkstuk niet vast te houden als je gaat zagen, tuurlijk e.e.a. is afhankelijk van formaat enzo maar een plaat inkorten dan zet ik de plaat niet vast.
Bij de Cranentroep hebben ze deze ook. Zijn inderdaad best goed, als je niet de klemkracht van een schroefklem nodig hebt. Ik ben er tevreden mee, heb er een stuk of 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:44
gisteren naar wat combi machines wezen kijken.
Ik zie in mijn prijs categorie eigenlijk veel roblands voorbij komen, dus goeie kans dat het er daar een van gaat worden.
@L.N. heb had een k31 zien staan uit 91 (voorloper vaan de x31). Hele complete set met 3x 4pk motoren 2pk afzuiger erbij (met micro filter) en auto-doorvoer rollen.

De verkoper leek alleen niet heel veel verstand van dergelijke machines te hebben, alleen van het verkopen kreeg ik het idee.

Enig idee of dit voor 3k een goeie deal is? Ik zie weinig alternatieven voor dit bugdget en vraag me af of het een meerwaarde bied als ik 2k+ meer zou uitgeven voor bijv een nx310 (volgens verkoper enige verschil meer blik 8)7 )

Voor de lintzaag heb ik ook even verder rondgekeken en jouw advies van de power record sabre 450 staat hoog op het lijstje naast de hammer n4400. Die eerste ga ik binnenkort eens bekijken bij baptist.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@s0ulmaster Ik ben niet zo'n fan van oudere Roblands (blijkbaar is een aantal van mijn opmerkingen verholpen bij modernere Roblands). We hebben op het werk een X31 staan en daar vind ik met name de precisie missen. De langsgeleider is te kort en niet sterk bevestigd, de roltafel loopt niet langs het zaagblad en het ombouwen van schaven naar zagen is onhandig. Ik zou daarom voor een ander merk gaan. Het is natuurlijk niet voor niets dat de Roblands goedkoper zijn dan andere merken.

Die €3000 is wat hoog, maar kan wel reëel zijn afhankelijk van de staat, exacte uitvoering en bijgeleverde accessoires (roltafel, meegeleverde zaagbladen en frezen, etc.). De auto-doorvoerrollen zijn duur. Voor een nieuwe set met bevestiging betaal je al snel > €500.

Volgens mij zijn er wel meer verschillen tussen de NX310 en de K31. Voor €5000 kun je ook wel een tweedehands Hammer of SCM vinden. Dan heb je een betere kwaliteit en een nieuwere machine.

Ik ben nog steeds tevreden met mijn Hammer, maar denk ook nog steeds dat een Record Power Sabre een goede machine is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
L.N. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:02:
@s0ulmaster Ik ben niet zo'n fan van oudere Roblands (blijkbaar is een aantal van mijn opmerkingen verholpen bij modernere Roblands). We hebben op het werk een X31 staan en daar vind ik met name de precisie missen. De langsgeleider is te kort en niet sterk bevestigd, de roltafel loopt niet langs het zaagblad en het ombouwen van schaven naar zagen is onhandig. Ik zou daarom voor een ander merk gaan. Het is natuurlijk niet voor niets dat de Roblands goedkoper zijn dan andere merken.

Die €3000 is wat hoog, maar kan wel reëel zijn afhankelijk van de staat, exacte uitvoering en bijgeleverde accessoires (roltafel, meegeleverde zaagbladen en frezen, etc.). De auto-doorvoerrollen zijn duur. Voor een nieuwe set met bevestiging betaal je al snel > €500.

Volgens mij zijn er wel meer verschillen tussen de NX310 en de K31. Voor €5000 kun je ook wel een tweedehands Hammer of SCM vinden. Dan heb je een betere kwaliteit en een nieuwere machine.

Ik ben nog steeds tevreden met mijn Hammer, maar denk ook nog steeds dat een Record Power Sabre een goede machine is.
Ik vind bij de k31 de geleider wel degelijk bevestigd trouwens, maar de rest van je punten zijn terecht. Het ombouwen op nieuwere machines ziet er een heel stuk makkelijker uit.
het verschil van 3000 naar 5000 is wel significant en weet niet of dat in het budget gaat passen. Daarnaast heb ik tot nu toe nog nergens een hammer gezien 2e hands en scm ook maar verdacht weini/niet.
De deal voor de k31 leek me qua geld voor een complete machine niet onaardig anders dat dat er 0 freeskoppen bij zaten en maar 1 zaag, maar de rolgeleiders en een goede 2pk afzuiging zijn ook niet gratis en daarmee vond ik het wel een reele prijs, maar het jeukt wel een beetje om door te zoeken naar iets meer moderner gemak.

Wat betreft de lintzaag, ga ik ze gewoon beide eens bekijken. Op wat YT filmpjes afgaand zie ik weinig meerwaarde in de (iets) duurdere hammer.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:57
Teijgetje schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:45:
[...]

Ik zou een grote diamanttegelzaag huren die de lengte aankan. Neem er een waar je tegel ligt en de zaag erboven loopt, die kunnen ook invalzagen.
Grote kans dat met snijden de tegel niet netjes breekt of er een hoekje verkeerd afbreekt. Dat wil je met dure tegels niet riskeren. Nog afgezien van dat een cm smaller met een tegelsnijder sowieso niet gaat lukken.
Als tip kun je voor precisiesnijwerk (mijn voegen mogen hooguit een halve mm afwijken) ducttape op de tegel plakken en dit snijden op de maat die je nodig hebt.
Dat blijft zitten onder de waterstraal van de zaag en kun je ook makkelijker de tegel goed neerleggen (met draaiend blad erboven ivm zaaguitslag het zaagbladvlak en de lijn uitrichten)
Rob Z schreef op donderdag 4 april 2019 @ 20:32:
@Aziraphale komt er nog een plint over het zaagwerk? Dan zou het minder nauwkeurig hoeven eventueel
Het zijn tegels van 84cm lang en aangezien het een rechthoekige ruimte is zullen we alleen aan de zijkanten met in de lengte gesneden tegels hoeven te werken. En komen plinten langs de wanden bovenop de tegels, dus wat dat betreft zou het inderdaad wel iets minder nauwkeurig kunnen.

Maar een diamanttegelzaag werkt dus nauwkeuriger dan een lange snijder (kan ik natuurlijk ook huren) en zo'n precisiecirkelzaag gaat ellende geven?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
s0ulmaster schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:20:
[...]

Ik vind bij de k31 de geleider wel degelijk bevestigd trouwens, maar de rest van je punten zijn terecht. Het ombouwen op nieuwere machines ziet er een heel stuk makkelijker uit.
het verschil van 3000 naar 5000 is wel significant en weet niet of dat in het budget gaat passen. Daarnaast heb ik tot nu toe nog nergens een hammer gezien 2e hands en scm ook maar verdacht weini/niet.
De deal voor de k31 leek me qua geld voor een complete machine niet onaardig anders dat dat er 0 freeskoppen bij zaten en maar 1 zaag, maar de rolgeleiders en een goede 2pk afzuiging zijn ook niet gratis en daarmee vond ik het wel een reele prijs, maar het jeukt wel een beetje om door te zoeken naar iets meer moderner gemak.

Wat betreft de lintzaag, ga ik ze gewoon beide eens bekijken. Op wat YT filmpjes afgaand zie ik weinig meerwaarde in de (iets) duurdere hammer.
€2500 voor een oudere Felder. De machine staat in Nederland, maar is op de website van de verkoper zelf niet te vinden.
€3000 voor een X31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
L.N. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 11:54:
[...]

€2500 voor een oudere Felder. De machine staat in Nederland, maar is op de website van de verkoper zelf niet te vinden.
€3000 voor een X31
Beide zijn bij dezelfde verkoper in Almelo waar ik gisteren dus was.
Ik denk niet dat alles heel erg up to date was.
Een X31 is niet veel anders dan een K31 wat ik zo kon zien en die K31 was een stuk completer dan de 3 a 4 X31's die hij had staan.
Die felder heb ik niet zien staan gisteren.

Zoals ik al zei, Had de verkoper vooral verstand van machines verkopen en niet zo veel verstand van de machines zelf, dus dat weerhoud mij ook een beetje om nu impulsief die k31 daar te kopen. :X

edit: deze had hij me aangeboden.

[ Voor 7% gewijzigd door s0ulmaster op 05-04-2019 12:04 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:35
Slonzo schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:19:
[...]

Mwa. Voor een schroefmachine is dat best oké, voor licht werk.
Ze zijn ook in een mum van tijd weer opgeladen, een drink- of eetpauze en klaar ;)
precies. Ik heb voor mijn slechts 3 Makita schroef-/boormachines 3 accu's van 3 Ah en er is nu via de gratis accu actie (ik had écht een betere decoupeerzaag nodig :) ) een 5 Ah onderweg. Mooi spul en je kunt de hele dag/het hele weekend doorwerken zonder opladen, maar wél zwaar.

Vorige week was ik bij iemand anders aan het klussen en die pakte zijn accuboor. Die woog echt de helft van die van mij, en dat is ook wel eens lekker. En als je gewoon even een paar schroeven in moet draaien oid dan is 1,5 Ah echt geen beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Klopt, ga je echter een paar kuipjes cement mixen dan gaat het hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 19-09 10:17

Stoffel

Engineering the impossible

Als je een paar kuipjes cement gaat mixen met een accuboormachine dan moet je jezelf sowieso eens even achter je oren krabben denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@s0ulmaster Ah, ik had niet door dat je bij die verkoper was geweest. Ik zou ook twijfelen als een machineverkoper weinig verstand heeft van de machines die hij zelf verkoopt.

Als je bij een machinehandel wilt kopen, kijk dan ook eens bij:Talen is een verkooppunt voor SCM en die verkopen vooral kleinere nieuwe SCM's aan particulieren. Kijk daar ook eens naar lintzagen. De SCM minimax s 45n is een stukje groter en zwaarder dan de Hammer N4400. Maar ook wat duurder (dacht €2100 incl BTW). Maar misschien hebben ze een showroommodel staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Stoffel schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:10:
Als je een paar kuipjes cement gaat mixen met een accuboormachine dan moet je jezelf sowieso eens even achter je oren krabben denk ik ;)
Inderdaad, dat doen we gewoon met een troffeltje toch? :)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
L.N. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 13:50:
@s0ulmaster Ah, ik had niet door dat je bij die verkoper was geweest. Ik zou ook twijfelen als een machineverkoper weinig verstand heeft van de machines die hij zelf verkoopt.

Als je bij een machinehandel wilt kopen, kijk dan ook eens bij:Talen is een verkooppunt voor SCM en die verkopen vooral kleinere nieuwe SCM's aan particulieren. Kijk daar ook eens naar lintzagen. De SCM minimax s 45n is een stukje groter en zwaarder dan de Hammer N4400. Maar ook wat duurder (dacht €2100 incl BTW). Maar misschien hebben ze een showroommodel staan.
Ik hoor het al...Alles vanaf Enschede is een eind weg. Wellicht maar eens een dagtripje naar een aantal adresjes maken :+ Wellicht te combineren met Baptist (alhoewel ik daar wel ff een paar uurtjes zoet ben gok ik zo :X )

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
@s0ulmaster Tja, misschien moet je meer naar het oosten kijken en zien wat er te koop is in Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
L.N. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:35:
@s0ulmaster Tja, misschien moet je meer naar het oosten kijken en zien wat er te koop is in Duitsland.
Je had toch niet gedacht dat ik nog niet bij de oosterburen was wezen kijken. Over het algemeen zijn producten daar een stuk goedkoper, maar ook daar moet je de juiste zoektermen websites kanalen weten te vinden om een pareltje te vinden O-)

Ik blijf even rustig doorzoeken :) Ik zie dan de lx310 nog ongeveerd in budget te vinden in belgie, maar er is niemand die mij het verschil tussen de hx/nx/lx/nlx kan uitleggen blijkbaar, dus ik weet ook niet zo goed waarom een lx goedkoper is dan een nx bijv.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Soms moet je roeien met de riemen die je hebt, maar inderdaad niet het ideale gereedschap hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
s0ulmaster schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:41:
[...]

Je had toch niet gedacht dat ik nog niet bij de oosterburen was wezen kijken. Over het algemeen zijn producten daar een stuk goedkoper, maar ook daar moet je de juiste zoektermen websites kanalen weten te vinden om een pareltje te vinden O-)

Ik blijf even rustig doorzoeken :) Ik zie dan de lx310 nog ongeveerd in budget te vinden in belgie, maar er is niemand die mij het verschil tussen de hx/nx/lx/nlx kan uitleggen blijkbaar, dus ik weet ook niet zo goed waarom een lx goedkoper is dan een nx bijv.
Solly :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
hehe :9 Ik ben al lang blij met je goede advies _/-\o_
Ik word alleen ongeduldig bij het zien van zoveel moois :9~ (en een leuk bedrag te besteden voor het inrichten van mn werkplaats O-) )

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hangt van de viscositeit van de gebruikte cement af denk ik :+

Maar inderdaad; gebruik daar geen accugereedschap voor. De smoes van "ik heb geen stroom op het dak" gaat er bij deze toch echt niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Die zooi komt toch voorgemixt uit een draaiende vrachtwagen? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 09:14:
[...]
Hoe ben jij ooit de ballotage doorgekomen?? :+

Ik zal het vorige geaccordeerde jaarverslag 2018 er nog eens bijpakken, maar het staat mij echt bij dat de minimuminleg 4 volwaardige en courante accu-schroefmachines was. :Y

Het allereerste 7.2V no-name machientje van de Kijkshop telt dus niet mee. :N
rockhopper schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 12:40:
Klopt, ga je echter een paar kuipjes cement mixen dan gaat het hard.
Een emmer latex met een 18V accu machine gaat prima, maar voor een beetje kuip specie heb je al snel een laagtoerige 1000W machine (of meer) nodig, wil je de machine niet slopen. :P

Heb lang geleden nog een uit de kluiten gewassen Bosch 850W op een kuip beton uitgerookt.
Toen wist ik het wel, dat moet je zo'n machine niet aandoen. ;)

Voor een kuip cement pak ik nog steeds een 1010W Metabo die dat veel beter aankan en tenminste waarschuwt als er kritische waardes worden bereikt door comfy in de beveiliging te springen.
Dat werkt net wat fijner dan een machine die meteen terminaal affikt. :+

Of de zware Bosch mixer die voor dit soort dingen is gemaakt.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 17:48:
[...]

Hoe ben jij ooit de ballotage doorgekomen?? :+

Ik zal het vorige geaccordeerde jaarverslag 2018 er nog eens bijpakken, maar het staat mij echt bij dat de minimuminleg 4 volwaardige en courante accu-schroefmachines was. :Y
Geachte meneer de voorzitter,

Mag ik u er op wijzen dat wij geacht worden de juiste terminologie te hanteren? Het bovenstaande handelde om boormachines en niet accuboormachines. Hierdoor ging onderstaande, in mijn ogen terecht, uit van 230V danwel bedrade boormachines. Hiervan heb ik er maar 1. Indien ook accuboormachines (incl klop- en slagboormachines) tellen, dan heb ik er 4.

Tevens vergeet U ook mijn Hammer lintzaag die door de patser-factor telt als een vermenigvuldigingsfactor 2. Hierdoor kom ik op 4 x 2 (accu)boormachines, oftewel een speciekuip vol.

Hoogachtend,

L.N.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Nou, het is binnen hoor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lWoxbvSgjEKT7AzfUrsHoOjP/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7Sx75nwEWEckEynOxWvW7tWz/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niet na 19:00 gebruiken he :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Staat er op de zijkant van de doos nog iets over de garantievoorwaarden/termijn??
L.N. schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 18:22:
[...]
Geachte meneer de voorzitter,
Mag ik u er op wijzen dat wij geacht worden de juiste terminologie te hanteren? Het bovenstaande handelde om boormachines en niet accuboormachines. Hierdoor ging onderstaande, in mijn ogen terecht, uit van 230V danwel bedrade boormachines. Hiervan heb ik er maar 1. Indien ook accuboormachines (incl klop- en slagboormachines) tellen, dan heb ik er 4.

Tevens vergeet U ook mijn Hammer lintzaag die door de patser-factor telt als een vermenigvuldigingsfactor 2. Hierdoor kom ik op 4 x 2 (accu)boormachines, oftewel een speciekuip vol.

Hoogachtend,
L.N.
Hooggeachte Heer L.N.,

Uw bericht verdriet mij zeer en namens het dagelijkse bestuur ga ik mea-maxima-culpa diep door het stof. _/-\o_
U weet waarschijnlijk ook, dat niet nader genoemde populistische elementen onze waarden stelselmatig ondermijnen en het niet zo nauw nemen met de harde feiten.
Met de "alternative facts" van Kellyanne Conway als historisch dieptepunt.

Het baart ons ernstige zorgen dat deze elementen nu ook tot ons eigen bestuur zijn doorgedrongen en dat u daarvan het publiekelijke slachtoffer bent geworden.
Ik heb de administratie opdracht gegeven het rode vinkje achter uw lidmaatschapschaps-id met de hoogste urgentie te vervangen door een groene.
Bij wijze van excuus heeft het bestuur besloten u de felbegeerde Tweakers houthakkersspeld en een bos geurende bloemen te doen toekomen.

Ik hoop dat hiermee de lucht voor u hiermee afdoend is geklaard en ik zal gepaste maatregelen treffen om zulke infame laster in de toekomst te voorkomen. :Y

Hoogachtend,
Bhagavad

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Om even in te haken mbt tot beton mixen, ik heb tijdje geleden 4 poertjes gestort voor het houthokje, dat was kant en klaar en alleen water toevoegen, 2 ltr water op 25kg, en heb dat echt gedaan met een simpel troffeltje... zak in de speciekuip en ff roeren, ben er echt serieus nog geen 2 minuten mee aan het mengen geweest, in die 2 minuten had ik echt mijn mixertje, machine en volle accu niet bij elkaar gevonden, + de afschrijving die je hebt door stof/slijtage/te-intensief gebruik van je machine... vind ik het echt niet slecht om te mixen met een troffel....

Tuurlijk, een zak mortel geeft 12ltr, als je meer moet is het een ander verhaal

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

niet om het 1 of ander, maar hier in de regio worden de aldi/lidl "leeggeroofd" en worden ze voor een veel hoger bedrag online geplaatst .. ik dacht eerst dat het aan mij lag maar ik hoor het van meerdere kanten.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
vso schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 01:02:
niet om het 1 of ander, maar hier in de regio worden de aldi/lidl "leeggeroofd" en worden ze voor een veel hoger bedrag online geplaatst
Dus gaan de Aldi en Lidl grotere partijen de markt op drukken (ze verkopen immers alles direct), tot het moment dat de online verkopers moeten concurreren met het overschot van de Aldi/Lidl omdat de markt verzadigd is/raakt.
Aangezien de producten bij de Aldi/Lidl dan in de aanbieding gaan/afgeprijsd raken en Aldi/Lidl producten tussen winkels 'schuiven' waar het wel loopt, krijgen die online verkopers uiteindelijk 'de deksel op hun neus'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 19:14:
[...]

Staat er op de zijkant van de doos nog iets over?
Nee :o
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dDjimM70dxjmTIDiNzHQe6DL/full.jpg

[ Voor 79% gewijzigd door Zakkenwasser op 07-04-2019 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:28
TheGhostInc schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 10:57:
[...]

Dus gaan de Aldi en Lidl grotere partijen de markt op drukken (ze verkopen immers alles direct), tot het moment dat de online verkopers moeten concurreren met het overschot van de Aldi/Lidl omdat de markt verzadigd is/raakt.
Aangezien de producten bij de Aldi/Lidl dan in de aanbieding gaan/afgeprijsd raken en Aldi/Lidl producten tussen winkels 'schuiven' waar het wel loopt, krijgen die online verkopers uiteindelijk 'de deksel op hun neus'
Dat deksel gaat nog wel sneller dan je denkt aangezien de eerste hits op Lidl spul doorgaans voor de webshop zijn :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 4 april 2019 @ 16:16:
[...]

Net vandaag accu ontvangen, binnen 2 weken, prima dus!
Ik moet nog wat tuingereedschap hebben dus ik denk dat ik eind juni 6x 5Ah accu’s heb, waarvan 4 gratis in de actie.
En dan te bedenken dat ik zonder dit topic misschien wel benzinespul had gekocht :+

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Ik heb net de Makita RT0700CX3J frees gekregen (yay verjaardag!), en zoek hier nog een leuk setje freesjes voor. Wat is een aanrader?

En wat is het verschil tussen een afrondfrees en een kwartrondfrees? Op de 'voorbeeldplaatjes' lijken ze hetzelfde te doen.

En wat is het verschil tussen een sponningfrees en schijffrees? (Zoals ze bij ecotools althans worden genoemd).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

sOid schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:14:
Ik heb net de Makita RT0700CX3J frees gekregen (yay verjaardag!), en zoek hier nog een leuk setje freesjes voor. Wat is een aanrader?
En wat is het verschil tussen een afrondfrees en een kwartrondfrees? Op de 'voorbeeldplaatjes' lijken ze hetzelfde te doen.
En wat is het verschil tussen een sponningfrees en schijffrees? (Zoals ze bij ecotools althans worden genoemd).
Van harte met je verjaardag en de kantenfrees. :)

Ik kan alleen die "voorbeeldplaatjes" niet zien, dus als je antwoord wilt geef dan op z'n minst de linkjes met voorbeelden, wel zo fijn voor wie wil reageren. :P

Op je eerste vraag kan ik al wel een antwoord geven.
Bij een kwartrondfrees springt het aanlooplagertje een stukje in als je goed kijkt, dat betekent dat er dus een volledig profiel wordt weggefreesd.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29pxkw9.gif

Bij de lookalike afrondfrees valt het lagertje echter samen met de onderste snijkant, er wordt daardoor wél afgerond, maar het "kwartprofiel" wordt onderaan niet volledig doorgezet met een extra inspringing.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/10rihjd.jpg

Als je een afrondfrees gebruikt zónder het geleidelager, dan kun je natuurlijk ook een kwartrondprofiel frezen.
Dan gebruik je uiteraard wel de diepteversteller van de machine, plus een in breedte verstelbare langsgeleider.
Op rechte stukken werkt dit prima, maar in de eerste bocht die je tegenkomt gaat dit fout. ;)

Op dezelfde manier kun je met een kwartrondfrees ook alleen afronden, het is alleen iets meer gehannes dan mét het geleidelager.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2019 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Bhagavad Ha, thanks! :) Je hebt gelijk, dit zijn de plaatjes:

Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/n/f/nf591318.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/n/f/nf601318.jpg

Met je uitleg erbij zie ik hier hetzelfde verschil. Duidelijk. Dan heb ik in ieder geval een afrondfrees nodig!

Kun je toevallig ook m'n vraag over het verschil tussen een sponningfrees en schijffrees beantwoorden?

Zie https://www.ecotools.nl/hm-schijffrees-6-mm/ en https://www.ecotools.nl/hm-sponningfrees/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc.r
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:23
sOid schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:45:
@Bhagavad Ha, thanks! :) Je hebt gelijk, dit zijn de plaatjes:

[Afbeelding] [Afbeelding]

Met je uitleg erbij zie ik hier hetzelfde verschil. Duidelijk. Dan heb ik in ieder geval een afrondfrees nodig!

Kun je toevallig ook m'n vraag over het verschil tussen een sponningfrees en schijffrees beantwoorden?

Zie https://www.ecotools.nl/hm-schijffrees-6-mm/ en https://www.ecotools.nl/hm-sponningfrees/
De schijffrees kan zoals op het plaatje te zien is geheel het materiaal in, boven en onderzijde snijdend dus.

De sponningfrees kan niet volledig het materiaal in vanwege geen vrijloop aan de bovenzijde van de snijplaat en dus alleen bedoeld voor een sponning ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
sOid schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:14:
Ik heb zo'n doosje met +/- 20 freesjes voor 50.- gekocht en elke keer dat ik er eentje sloop vervang ik die door een goede van Festool of JSO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
marc.r schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:57:
[...]

De schijffrees kan zoals op het plaatje te zien is geheel het materiaal in, boven en onderzijde snijdend dus.

De sponningfrees kan niet volledig het materiaal in vanwege geen vrijloop aan de bovenzijde van de snijplaat en dus alleen bedoeld voor een sponning ;).
Aha! Een sponningfrees lijkt me dan handiger voor hout-houtverbindingen?
jadjong schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:07:
[...]

Ik heb zo'n doosje met +/- 20 freesjes voor 50.- gekocht en elke keer dat ik er eentje sloop vervang ik die door een goede van Festool of JSO.
Ben bang dat ik m'n werkstukken zo kan verneuken met die goedkope freesjes. Of is daar geen sprake van? (Ga vooralsnog vooral met MDF/Multiplex (wellicht van bamboe) en ook wat hardhout werken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Bij zacht hout doen ze het prima, wel even slijpen soms. Bij hard hout zijn ze na een uur overleden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jadjong schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:07:
[...]
Yep, of CMT.
jadjong schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:56:
Bij zacht hout doen ze het prima, wel even slijpen soms. Bij hard hout zijn ze na een uur overleden. :P
Zonder gespecialiseerde tools valt er aan HM-profielfreesjes niet zoveel te slijpen, hoe doe je dat??

Heb hier een slijpmachine met slijpstenen voor hardmetaal staan, maar daar doe ik op zulke bochtjes niet zoveel mee. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
sOid schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:14:
[...]

Ben bang dat ik m'n werkstukken zo kan verneuken met die goedkope freesjes. Of is daar geen sprake van?
Nee joh, met een prut freesje verbrand het hout, krijg je soms iets minder strakke randen en heb je wat meer moeite om de machine soepel te sturen.
Maar dat is met een schuurpapiertje wel op te lossen.

Overigens blijft het handwerk, een freesje van €50 helpt daarbij weinig. Veel oefenen wel.
En kijk nog even goed naar de handleiding. 'Vol gas' is niet altijd de beste stand. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:18:
[...]
Zonder gespecialiseerde tools valt er aan HM-profielfreesjes niet zoveel te slijpen, hoe doe je dat??
Met een diamantvijltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dat wel eens geprobeerd??
Hardmetaal oftewel Widia "wie Diamant" is net zo hard als een diamantvijl, dat lijkt mij niet fijn slijpen.

Een vlakke zaagtand of stiftfrees slijpen is met de juiste slijpsteen niet zo'n probleem, maar daar kan ik geen gebogen HM-profielfrezen mee slijpen.
Ik zou wel eens een weekje bij een bedrijf als CMT willen rondsnuffelen. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
TheGhostInc schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:30:
[...]

Nee joh, met een prut freesje verbrand het hout, krijg je soms iets minder strakke randen en heb je wat meer moeite om de machine soepel te sturen.
Maar dat is met een schuurpapiertje wel op te lossen.

Overigens blijft het handwerk, een freesje van €50 helpt daarbij weinig. Veel oefenen wel.
En kijk nog even goed naar de handleiding. 'Vol gas' is niet altijd de beste stand. >:)
Makes sense. Ik ga zo'n setje bestellen, dank!

Heb trouwens onlangs ook een Makita SP6000J1X met 140+150cm rail gekocht, en een Makita decoupeerzaag (typenummer even kwijt). Ik heb nu 3 apparaten die dezelfde rails kunnen gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Heeft iemand ervaring met de decoupeerzaagjes van ecotools?

Ik ga ze gebruiken om laminaat te zagen. Als ik klik op laminaatzaagjes krijg ik deze:

https://www.ecotools.nl/5...naat-type-elp-profi-line/

Maar die zijn veel duurder dan deze zaagjes:
https://www.ecotools.nl/25-st-decoupeerzaagjes-ehbr/

Bij die tweede link heb je voor 10 euro 25 zaagjes, ook met een fijne vertanding die naar beneden gericht zijn. Lijkt mij in principe hetzelfde toch?

Ik weet uit ervaring dat die zaagjes snel bot worden en alleen op het begin fijn zagen als ze nog scherp zijn. Met 25 zaagjes kun je nogal snel wisselen naar een nieuwe zonder veel geld kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Ik gebruik die laminaatzaagjes van ecotools. Zijn prima.
Alle zaagjes gaan snel kapot op laminaat en die cheape gaan helemaal hard. Ik ben over die laminaatzaagjes wel tevreden. Ik gebruik er 2-3 per kamer (10-15 planken afkorten per zaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
iemand een idee wanneer je ongeveer zon gratis accu van Makita ontvangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:18:

Heb hier een slijpmachine met slijpstenen voor hardmetaal staan, maar daar doe ik op zulke bochtjes niet zoveel mee. ;)
De buurman heeft een computergestuurde Dremel, :P voor twee tientjes is de gehele set weer als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
stefijn schreef op maandag 8 april 2019 @ 21:02:
iemand een idee wanneer je ongeveer zon gratis accu van Makita ontvangt?
Max 4 weken. Reken op 1 a 2 weken. Makita NL iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
Makita 2 dagen hier :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik moet m eigenlijk volgende week hebben ;) Anyway, krijg je nog iets van een bevestiging of zo als ie verstuurd wordt?

Anders koop ik er nog wel ene

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

stefijn schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:08:
Ik moet m eigenlijk volgende week hebben ;) Anyway, krijg je nog iets van een bevestiging of zo als ie verstuurd wordt?
Nee, dat is altijd een totale verrassing.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

darkdesign schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:40:

Ik ga ze gebruiken om laminaat te zagen. Als ik klik op laminaatzaagjes krijg ik deze:

Bij die tweede link heb je voor 10 euro 25 zaagjes, ook met een fijne vertanding die naar beneden gericht zijn. Lijkt mij in principe hetzelfde toch?

Ik weet uit ervaring dat die zaagjes snel bot worden en alleen op het begin fijn zagen als ze nog scherp zijn. Met 25 zaagjes kun je nogal snel wisselen naar een nieuwe zonder veel geld kwijt te zijn.
Voor dat geld huur je ook een laminaatsnijder, of koop je er onderhand zelfs eentje. Heb je nog maar een paar zaagjes nodig voor de details :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
The Eagle schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:39:
[...]

Voor dat geld huur je ook een laminaatsnijder, of koop je er onderhand zelfs eentje. Heb je nog maar een paar zaagjes nodig voor de details :)
Ik twijfel of zo'n laminaatsnijder goed werkt bij dik laminaat van hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
darkdesign schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:24:
[...]

Ik twijfel of zo'n laminaatsnijder goed werkt bij dik laminaat van hoge kwaliteit.
Hangt van de uitvoering af. Boels heeft een soort guillotine in de verhuur, die heeft er geen problemen mee.
Zo'n oversized kaasmes dat je voor 25 euro in de bouwmarkt haalt heeft idd zn beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 12:55
Heeft er hier wel eens iemand laminaat gezaagd met de afkort / cirkelzaag? Volgens mij werkt dat wel fijn, met het enige nadeel dat je je zaagbladen om zeep helpt. Gebruiken jullie daar speciale bladen voor, of gewoon een goedkoop blad dat wordt opgeofferd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
TheJVH schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 11:36:
Heeft er hier wel eens iemand laminaat gezaagd met de afkort / cirkelzaag? Volgens mij werkt dat wel fijn, met het enige nadeel dat je je zaagbladen om zeep helpt. Gebruiken jullie daar speciale bladen voor, of gewoon een goedkoop blad dat wordt opgeofferd?
Heb ik gedaan, doe het nu met decoupeerzaag.

Dit vanwege de herrie, de enorme stofwolk (ook met afzuiger eraan) en dat je idd na een half kamertje je zaagblad kan laten slijpen (en je er dus eigenlijk niet je plinten meer mee kan doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Daar ging het pas nog over in dit topic: Laminaat leggen

Ik geef de voorkeur aan m'n decoupeerzaag. Afkortzaag zaagt wel netter en arguably sneller, maar het heeft me een redelijk goed blad van Bosch gekost en dat vond ik toch zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Tijdje terug bij mijn ouders 100m2 gedaan van quickstep, met een invalzaag en een afkortzaag. Ging met beide meer dan prima en vooral de lengete snedes zijn veel makkelijker dan met een decoupeer.

Had niet het idee dan de bladen op waren naar een dagje zagen. d:)b

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:47
Nhz schreef op donderdag 4 april 2019 @ 15:35:
@Twam Dat accu's minder worden is met de nieuwere Li-ion accu's al lang niet meer zo erg als enkele jaren geleden. Misschien helpt dat. ;)
Jup, dat helpt. Net een grote doos nieuw speelgoed in ontvangst mogen nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op maandag 8 april 2019 @ 20:40:

Een zaagblad met de tanden naar beneden, zaagt op een decoupeer niet echt lekker.
Het werkstuk heeft constant de neiging van de zool/aanslag te worden weggedrukt en gaat irritant klapperen.
Ik gebruik die zaagbladen alleen in geval van nood. ;)

Je kunt dit probleem omzeilen door 'normale' zaagbladen te gebruiken die de tandjes naar boven hebben staan en het werkstuk aan de achterkant te zagen.
Op die manier voorkom je het gevreesde splinteren van de toplaag en heb je van het geklapper geen last meer.

Aan de andere kant zaag je laminaat alleen aan de uiteinden langs de plint, de afwerking doet er dus niet zoveel toe.
Eventuele rafels worden sowieso door een afwerklatje afgedekt.

Veel sneller zaag je met een afkortzaag, ik heb daarvoor een compact budget modelletje met slechts 1 stabiel draaipunt.
Dit budget ding zaagt desondanks loepzuiver en ook de afwerklatjes zaag ik er mee.

Zoals gemeld maakt ook zo'n kleine zaagmachine al een takkeherrie, daar is weinig tegen te doen.
Met een bouwzuiger blijft het zaagstof overigens wel beperkt.

Dat ook HM-zaagbladen slijten op laminaat mag waar zijn, het fijngetande trespa zaagblad op die machine gaat alweer jaren mee.
Heb er zelf een CMT-zaagblad opzitten dat duurder was dan de machine zelf, maar bij de zaagbladenspecialist vallen de budget zaagbladen wel mee in prijs.

Iets meer dan een tientje, daar koop je geen Bosch decoupeerbladen voor die net zo lang meegaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Dat is snel. Ik had bij m'n invalzaag pas na een week de bevestiging en de accu is denk ik onderweg. Bij de recipro had ik de bevestiging een dag later en de accu na ongeveer een week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Over laminaatzaagjes: vanavond aan de slag met bosch t101bif zaagjes. Kon ik met een bestelling uit dld voor zelfde geld meebestellen als wat de ecotools zaagjes kosten. Ben benieuwd hoe deze gaan bevallen zometeen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:55

Tarin

Just plain weird.

Raymond schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 20:19:
Over laminaatzaagjes: vanavond aan de slag met bosch t101bif zaagjes. Kon ik met een bestelling uit dld voor zelfde geld meebestellen als wat de ecotools zaagjes kosten. Ben benieuwd hoe deze gaan bevallen zometeen :)
Daar heb ik ook net mee gezaagd, de hoekjes van de uitsparingen in ons nieuwe keukenwerkblad, waar ik met de invalcirkelzaag niet bij kwam. Zijn fijne zaagjes, de decoupeerzaag (een draadloze 18v van Makita) had niet de neiging te stuiteren en de randjes zijn mooi strak.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Zaagjes zagen goed. Zijn wat fijner getand dan de ecotools, dus wat minder snel. Levensduur kan ik nog niet zeggen, eerste zaagje doet het nog goed (maar ik heb nog niet veel gezaagd, dus zaagje mag ook nog niet op zijn :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tarin schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 21:52:
[...]
Daar heb ik ook net mee gezaagd, de hoekjes van de uitsparingen in ons nieuwe keukenwerkblad, waar ik met de invalcirkelzaag niet bij kwam. Zijn fijne zaagjes, de decoupeerzaag (een draadloze 18v van Makita) had niet de neiging te stuiteren en de randjes zijn mooi strak.
De tandjes staan zo te zien redelijk neutraal, dat zal de handling ten goede komen.
Zal ook eens een setje uitproberen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/snj59w.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Prima aanbiedingen bij Amazon van Bosch op het ogenblik.

https://www.amazon.de/apb...rd_r=XFKQVT3DGSGMRZ4MRWKJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:43
En dan staat de welbekende haakse slijper er niet eens bij. Bij mij stond er nog een voucher voor €7,50 bij, dus mooie prijs :)
https://www.amazon.de/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1
Diamant blad ook in aanbieding en gelijk meebesteld evenals 5 voor steen.
https://www.amazon.de/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:08
Binnenkort moet ik dakpannen over de lengte doorzagen voor het uitbouwen van de zijwang dakkapel. Ik dacht dat met een multitool met steenblad te doen. Kan dat of heb ik daarvoor ook een haakse slijper nodig?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:48
CurlyMo schreef op woensdag 10 april 2019 @ 09:57:
Binnenkort moet ik dakpannen over de lengte doorzagen voor het uitbouwen van de zijwang dakkapel. Ik dacht dat met een multitool met steenblad te doen. Kan dat of heb ik daarvoor ook een haakse slijper nodig?
Dakpannen doorzagen? Dat is vragen om lekkage! Grotere loodslappen gebruiken of de pakken ver in/uit elkaar schuiven zijn beter opties lijkt mij.

Het zal ongetwijfeld met een multitool kunnen, maar met een haakseslijper gaat het 100x zo snel natuurlijk. Dan is de bovenstaande bosch aanbieding een hele goede investering, ca. 38,- voor een dergelijke slijper is echt geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-09 20:22

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik verwacht dat dit met een multitool zoveel zaagbladjes gaat kosten dat je beter een budget slijptol voor kunt kopen of huren.

Voor 30 euro heb je er één bij de hornbach waar je 115mm schijven op kunt zetten. Diamant schijfje voor 7 euro erbij en gaan.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:08
Nivado schreef op woensdag 10 april 2019 @ 10:03:
[...]
Het zal ongetwijfeld met een multitool kunnen, maar met een haakseslijper gaat het 100x zo snel natuurlijk. Dan is de bovenstaande bosch aanbieding een hele goede investering, ca. 38,- voor een dergelijke slijper is echt geen geld.
Zie je dan niet met het probleem van niet regelbare toeren? Er moet van elke dakpan maar een klein randje af zonder de pan teveel te beschadigen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Pagina: 1 ... 87 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.