Laminaat leggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Binnenkort ga ik bij familie laminaat leggen. Dit heb ik al heel vaak gedaan, maar altijd met behulp van een decoupeerzaag. Nu is dat voor het zagen van de planken in de breedte wel te doen, maar bij het dichtleggen van een ruimte is het zagen van de planken in de lengte telkens zo'n eind met een decoupeerzaag. En nu er zo'n 160m2 gelegd moet worden (2 verhuizingen bijna tegelijk) wil ik een makkelijker apparaat hebben voor die lange stukken. Het kost anders zoveel tijd.

Wat voor zaag is daarvoor aan te raden?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Een invalzaag of een zaagtafeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik gebruik hiervoor een dremel mini-slijptol, de DSM-20, gaat als een warm mes door boter.
NB: geeft wel veel stof dus denk om stofmasker en/of sluit er een stofzuiger op aan.

En anders misschien een zaagtafel huren?

[ Voor 14% gewijzigd door 3dfx op 04-04-2019 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-06 14:42
Ik zou inderdaad opteren voor een tafelzaag of een inval/handcirkelzaag. Let wel op dat normale zaagbladen laminaat niet heel tof vinden en dus versneld bot raken.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:14
Ik gebruik ook altijd een invalzaag eigenlijk. Is multi inzetbaar en makkelijker in de kleine ruimtes dan een zaagtafel vind ik. Zaagtafel is ook lastiger als je niet helemaal parallel wilt zagen, welk huis is nu kaarsrecht. Een invalzaag met geleiderail maak je makkelijker hoeken mee.

https://www.hornbach.nl/s...0-mm/5553804/artikel.html

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knee-Buckler
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-05 12:46
^^ zoals hierboven beschreven word doe ik het ook altijd. Kleine stukjes met de decoupeerzaag de rest met een invalzaag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:32
Ik zou voor een laminaatsnijder (Hornbach Bol) gaan, vooral omdat het zoveel schoner werkt (dat scheelt stiekem ook veel tijd).

[ Voor 30% gewijzigd door Señor Sjon op 04-04-2019 14:23 . Reden: Bol link ontdaan van referral ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
vegetoot schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:06:
Ik zou voor een laminaatsnijder (Hornbach Bol) gaan, vooral omdat het zoveel schoner werkt (dat scheelt stiekem ook veel tijd).
Oh wow, ik wist niet dat je die ook voor lange stukken (dus rond de 1m20) kon gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegetoot
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:32
Iva_Bigone schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:09:
[...]

Oh wow, ik wist niet dat je die ook voor lange stukken (dus rond de 1m20) kon gebruiken?
Wel als je een mes hebt met de goede vorm :) . Echt een verademing, juist op die lange stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-06 14:42
Je ziet inderdaad iemand in de productfoto's een plank over de lengte halveren

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/499/060/25/DV_8_6072381_01_4c_DE_20160613162018.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:53

Reinier

\o/

Ik prefereer toch juist een (goede) decoupeerzaag eigenlijk. Mij lukt dat sneller dan de invalzaag gebruiken, en ik vind het ook zonde van zo'n zaagblad. Decoupeerzaagjes kosten een stuk minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
vegetoot schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:10:
[...]

Wel als je een mes hebt met de goede vorm :) . Echt een verademing, juist op die lange stukken.
De snijder die ik heb zit een geleidericheltje op zodat je de plank recht onder het mes legt (in de breedte), dus daar gaat het in ieder geval niet mee ;) Leuk om te weten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 14:25
Laminaat snijder zou ik niet aan beginnen, wij hadden ook zo'n ding nieuw gekocht bij de gamma. Maar resultaat is net alsof je het laminaat hebt afgebroken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

vegetoot schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:06:
Dat ^^

Ik heb nog nooit zo snel laminaat gelegd met zo weinig rotzooi en stof.
G.Scholtens schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:15:
Laminaat snijder zou ik niet aan beginnen, wij hadden ook zo'n ding nieuw gekocht bij de gamma. Maar resultaat is net alsof je het laminaat hebt afgebroken
Daar heb ik helemaal geen last van gehad. Gewoon nette sneden, een stuk netter dan met een decoupeerzaag.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:58
Standeman schreef op donderdag 4 april 2019 @ 09:19:
[...]

Dat ^^

Ik heb nog nooit zo snel laminaat gelegd met zo weinig rotzooi en stof.

[...]

Daar heb ik helemaal geen last van gehad. Gewoon nette sneden, een stuk netter dan met een decoupeerzaag.
Dat ^^

Ik huur ook altijd een laminaatsnijder of knipper voor het leggen van laminaat.

Netter dan met een zaag, gaat sneller, minder stof/afval. De decoupeerzaag word alleen nog gebruikt voor de moeilijke hoekjes.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 4 april 2019 @ 08:59:
Ik zou inderdaad opteren voor een tafelzaag of een inval/handcirkelzaag. Let wel op dat normale zaagbladen laminaat niet heel tof vinden en dus versneld bot raken.
Hoe snel wordt het zaagblad bot? Zaagbladen zijn niet goedkoop, daarentegen slijten de zaagjes van m'n decoupeerzaag ook ontzettend snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Laatst heb ik het met een tafelzaag gedaan. Dat gaat in de lengte prima, maar gewoon inkorten is niet zo handig, want zo groot is de tafel niet. Daar kun je beter een afkortzaag voor gebruiken.

Laminaat is niet zo hard dat je zaag bot raakt.

Een knipper lijkt mij ook handig, maar mijn vloer zit er nu al in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Handcirkel met een goedkoop zagblad van ecotools oid. Zo'n knipper heb ik ook wel eens gebruikt maar dat vond ik maar een onding. Het was meer brokken d'r af breken soort van op de lijn ipv een nette snede en het geeft een gruwelijke bende aan snippers. Dan liever een handcirkel met stofafzuiging dr op of dan _nog_ eerder met de decoupeerzaag.

[ Voor 6% gewijzigd door Kaasplank op 04-04-2019 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:28
Afgelopen weekend nog weer een laminaatvloertje gelegd, leg ik ook met regelmaat
Deze keer de sinds kort aangeschafte Festool zaagtafel meegenomen, wat een werk en tijd heeft dat gescheeld

Afbeeldingslocatie: https://festoolcdn.azureedge.net/productmedia/Images/jpg_large/7a4668fe-25d8-11e5-80cf-005056b31774_400_267.jpg

Hiervoor deed ik het ook altijd met een afkortzaag en decoupeerzaag, maar dit gaat stukken sneller en netter
Kan natuurlijk gewoon een betaalbare zaagtafel zijn, voor laminaat komt het allemaal niet zo nauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

jeroen3 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:30:
Laminaat is niet zo hard dat je zaag bot raakt.
Dat van mij wel (11mm dik). Heeft me toch een Bosch cirkelzaagblad gekost (afkorten met afkortzaag, niet in de lengte gezaagd). Heb de andere helft van m'n huis dus toch weer met de oude vertrouwde dikkepeer gedaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:58
Kaasplank schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:34:
Handcirkel met een goedkoop zagblad van ecotools oid. Zo'n knipper heb ik ook wel eens gebruikt maar dat vond ik maar een onding. Het was meer brokken d'r af breken soort van op de lijn ipv een nette snede en het geeft een gruwelijke bende aan snippers. Dan liever een handcirkel met stofafzuiging dr op of dan _nog_ eerder met de decoupeerzaag.
Wellicht dat je knipper bot was?

Ik deed het vroeger ook altijd met de decoupeerzaag, tot ik op een knipper werd gewezen. Toch maar eens proberen, en sindsdien wil ik niet anders.

Ik wil zelfs stellen, na deze ervaringen, dat je jezelf een bult extra werk en tijd op de hals haalt door het nog te willen zagen.

Bulkwerk --> laminaatknipper/snijder
Details/moeilijke hoeken --> decoupeerzaag

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:30
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:11:
[...]

Dat van mij wel (11mm dik). Heeft me toch een Bosch cirkelzaagblad gekost (afkorten met afkortzaag, niet in de lengte gezaagd). Heb de andere helft van m'n huis dus toch weer met de oude vertrouwde dikkepeer gedaan :)
Het zou kunnen, maar waar je op moet letten is dat je de zaag goed op toeren laat komen voordat je hem in het materiaal zet. je krijgt een slechte zaagsnede als hij nog niet op toeren is, of je te snel aanvoert. Aangezien een afkortzaag de knop direct op het handvat heeft ben je al snel te vroeg met zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

jeroen3 schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:47:
[...]

Het zou kunnen, maar waar je op moet letten is dat je de zaag goed op toeren laat komen voordat je hem in het materiaal zet. je krijgt een slechte zaagsnede als hij nog niet op toeren is, of je te snel aanvoert. Aangezien een afkortzaag de knop direct op het handvat heeft ben je al snel te vroeg met zagen.
Goed punt. Ik probeer hem altijd eerst op toeren te laten komen, maar ja, haast he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:18
Ik heb zo'n knipper, eerste plank even wennen, want je snede is behoorlijk breder dan met een decoupeerzaag. Maar ook ik: nog nooit zo snel laminaat gelegd met zo weinig stof. Ik heb alleen de hoekjes en in de lengte met de decoupeer gedaan (met een paar lijmklemmen en een workmate kom je een heel eind (en ja scherpe verse zaagjes helpen dan ook). Voor de lengte zou ik als alternatief een zaagtafeltje nemen, maar de decoupeer staat in de schuur en de zaagtafel zou ik moeten huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:36
Ik heb laatst ook laminaat gelegd door vrijwel het hele huis. Gewerkt met een cirkelzaag (met liniaal) voor de lange rechte stukken, decoupeerzaag voor de moeilijke hoekjes en een laminaatsnijder voor het afkorten :)

Zaagjes waren inderdaad wel bot aan het einde van de rit :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 13:19

Ursamajor

Astrofotograaf

(jarig!)
Een scherpe zaag zoals de Bahco Handzaag - PC 22-GT 7 (22 euro ongeveer) zaagt supermakkelijk door zo'n plank.
Had er vroeger ook een hekel aan om planken in de lengte door te zagen, maar met deze zaag was het een eitje.
Scheelt weer een dure machine met dure zaagbladen i.m.o.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Der Imparator
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-06 21:07
Ik moet binnenkort ook laminaat leggen, en heb na het zien van een filmpje op YouTube(zoek op hoe zaag je laminaat) de volgende handcirclezaag gekocht bij de Lidle:

https://www.lidl-shop.nl/...sie-cirkelzaag/p100236855?

Was in de aanbieding een paar weken geleden voor 39 eur.

[ Voor 14% gewijzigd door Señor Sjon op 04-04-2019 14:22 . Reden: Google referrer weggehaald ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Kaasplank schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:34:
Zo'n handcirkelzaag lijkt me wel iets, zo'n precisie handcirkelzaag. Zijn al die zaagjes universeel, dus kan ik gewoon goedkope zaagjes erin doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06 08:22
Ik gebruik een knipper (Wolfcraft vlc800) waar ik erg tevreden over ben. Verder voor de lastige hoekjes en planken door de lengte zagen gebruik ik een decoupeerzaag. Let bij een decoupeerzaag wel goed op dat je kwaliteit zaagjes koopt. Ik heb ze van bosch, deze gaan veel langer mee dan die zooi van de bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroVAX3400
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 27-06 17:46
Invalzaag met geleiderails. Duur, maar ook goed te gebruiken voor heel veel andere klussen.
De bladen worden niet zo zeer bot, maar raken vervuild door de lijm die door de vezels gemixt zit in het bulk materiaal van het laminaat. Aceton bad om de zaagbladen hiervan te ontdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rc5proxy
  • Laatst online: 22-05 21:27
FabianGTI schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:44:
Afgelopen weekend nog weer een laminaatvloertje gelegd, leg ik ook met regelmaat
Deze keer de sinds kort aangeschafte Festool zaagtafel meegenomen, wat een werk en tijd heeft dat gescheeld

[Afbeelding]

Hiervoor deed ik het ook altijd met een afkortzaag en decoupeerzaag, maar dit gaat stukken sneller en netter
Kan natuurlijk gewoon een betaalbare zaagtafel zijn, voor laminaat komt het allemaal niet zo nauw
loop je wel aardig heen en weer.
ik heb
https://www.ferm.com/media/catalog/product/cache/3/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/t/s/tsm1032-k.jpg
en als je die op een handdoek op het nieuw gelegde laminaat zet kan je hem makkelijk heen en weer schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 12:28
Ursamajor schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:56:
Een scherpe zaag zoals de Bahco Handzaag - PC 22-GT 7 (22 euro ongeveer) zaagt supermakkelijk door zo'n plank.
Had er vroeger ook een hekel aan om planken in de lengte door te zagen, maar met deze zaag was het een eitje.
Scheelt weer een dure machine met dure zaagbladen i.m.o.
Klopt, heb ik ook meerdere keren gedaan.
Beginnen met een nieuwe zaag, en als je vloer klaar is, is je zaag bijna bot.
Ik kan best aardig handzagen, en dat geeft betrekkelijk weinig herrie en stof.
160m2 is wel echt heel veel. Het hangt er vooral vanaf over hoeveel kamers dat is. :'(

Door de hardheid van melaminehars, die voor het oppervlak van EGGER laminaat wordt gebruikt, is de gereedschapsbelasting aanzienlijk hoger dan bij gewone houtproducten. Zagen of frezen met hardmetalen of met diamant bezette zaagbladen zijn
hiervoor het best geschikt.
bron:
http://deconova.nl/wp-con...srichtlijnen_laminaat.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Meester_J op 04-04-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:56
Laatst ook laminaat gelegd met eenzelfde als deze zaag van hornbach. Daar zou ik in ieder geval van weg blijven. Naderhand wou ik het zaagblad vervangen, maar brak het mechanisme af om de as vast te zetten.

Daarna de Makita DSS501ZJ gekocht (met gratis accu actie) voor een aantal panelen voor de keuken te zagen. Hierbij zelf een geleiderail gemaakt ala dit principe. Werkte perfect bij mij. Deze zaag ook gebruikt voor een paar inval zaagsneden en dat ging ook prima, maar laminaat is wel een stuk harder.

In mijn zoektocht naar bovenstaande zaagmachine kwam ik er ook achter dat er geleiderails bestaan voor decoupeerzagen bij oa Makita. Die kun je natuurlijk ook zelf maken volgens het filmpje.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:19
knipper en snijder by far :)
geen stof, lekker snel, geen herrie, super precies.
Je kan die dingen ook huren btw....

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 13:19

Ursamajor

Astrofotograaf

(jarig!)
Meester_J schreef op donderdag 4 april 2019 @ 17:13:
[...]

Klopt, heb ik ook meerdere keren gedaan.
Beginnen met een nieuwe zaag, en als je vloer klaar is, is je zaag bijna bot.
Ik kan best aardig handzagen, en dat geeft betrekkelijk weinig herrie en stof.
160m2 is wel echt heel veel. Het hangt er vooral vanaf over hoeveel kamers dat is. :'(

Door de hardheid van melaminehars, die voor het oppervlak van EGGER laminaat wordt gebruikt, is de gereedschapsbelasting aanzienlijk hoger dan bij gewone houtproducten. Zagen of frezen met hardmetalen of met diamant bezette zaagbladen zijn
hiervoor het best geschikt.
bron:
http://deconova.nl/wp-con...srichtlijnen_laminaat.pdf
Ja 160 m2 is een grote oppervlakte, maar dat wil niet zeggen dat de lengte dan ook groot is. En als het een duurdere vloer is, heb je ook betere kwaliteit gereedschap nodig. Als zo'n bahco zaag aan het einde minder scherp is geworden, heeft het maar 2 tientjes gekost. Zo'n zaag gooi je daarna eventueel weg.

Gadgets FTW!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:27

KhaZ

Alfa Romeo

Ik kan je deze aanraden: https://www.boels.nl/hure...ken/zagen/laminaatsnijder

Ook te huur bij Gamma of Praxis, prijs is dan wat gunstiger.

De betere knipper.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
Nou heb ik zelf al aardig wat gereedschap tot mijn beschikking, waaronder een Bosch PT10 zaagtafel voor lange zijdes, een Proxxon DS460 Figuurzaag (voor de deuren en andere lastige hoekjes), decoupeerzagen en afkortzagen, maar nou zie ik iedereen hier toch Laminaatsnijders adviseren.

Werkt dat echt beter, en werkt dat ook voor laminaat die net niet recht gesneden dient te worden? Mijn binnenmuur (draagmuur) staat namelijk in een hoek van 70/110gr. (tov de entree/huiskamer) over een lengte van 8,5 meter. Nou wil ik met alle liefde zo'n ding aanschaffen/huren als het stof scheelt en het resultaat beter is dan met powertools, maar dan wil ik dus wel zeker weten dat hij ook in een flauwe hoek kan snijden, als ik snel google kan ik alleen recht en 45g vinden namelijk. (Ik moet volgende maand ook mijn complete appartement gaan leggen, en dat huis is (bij design |:( ) schots en scheef....

Bijvoorbaat dank voor uw feedback.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Pagina: 1