[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.588 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:17

Wokschotel

Op 6 wielen

U
stefijn schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:09:
Ik gebruik Google Keep daarvoor, daar kun je ook dit soort checklists mee maken.

[...]

Dat is mooi, want ik heb gisteren een DTD154 en een DDF482 besteld plus een losse lader, zonder accu's. Op beide zit nu een gratisaccu-actie, in totaal bespaar ik als het goed is ong 100 eur.
Waar heb je dat setje besteld? En ik zat te kijken naar een DDf484, niet naar een DDF482. Volgens mij is de Ddf484zj iets krachtiger dan de 482.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
toolnation. Los besteld, niet als set. De 482 heeft volgens de site een hoger moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Ja sorry, je hebt gelijk, de 482 is krachtiger maar de 484 is koolborstelloos. Keuzes... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:57:
Beste allemaal,

ik ben inmiddels al een tijdje aan het meelezen op dit forum en heb inmiddels de hartewens ontwikkeld om een compressor aan te gaan schaffen. Maar ik kom door de bomen niet meer door het bos heen.

Zaken die ik er mee wil gaan doen:
-veelal werkstukken/gereedschappen schoonblazen
-Elk half jaar banden wisseltje
-op termijn een tacker en/of verfpistool eraan kunnen zetten. (volgens mij moet ik dan in de olievrije hoek zoeken)

Al met al denk ik dus aan 'huis tuin en keuken gebruik' (al heb ik niet de hoop dat ik er een appeltaart mee kan bakken)

Nu heb ik al wat voorwerk gedaan en mijn oog is gevallen op: Airpress HLO 215/25 of een Stanley D230/10/50V Compressor olievrij 50L

Nu vraag ik mij een beetje af of ik mij aan een van beiden een 'buil kan vallen' of dat toch echt een ander merk/type moet pakken omdat die veel beter/duurzamer is.
Die Stanley heb ik zelf, prima apparaat wat mij betreft, doe daarmee zelfs een dikke slagmoersleutel gebruiken.
Enige nadeel van dat ding is dat ie een ongelofelijke bak herrie maakt, als je op 2 meter afstand aan t werk bent zijn oordoppen wel lekker :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Wokschotel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 16:34:
Ja sorry, je hebt gelijk, de 482 is krachtiger maar de 484 is koolborstelloos. Keuzes... :P
O dat had ik niet gezien, misschien nog even omwisselen. Aan de andere kant, ik ben geen aannemer dat ding gaat niet 7 dagen per week mishandeld worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Stefke op 27-03-2019 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:56
@stefijn @Wokschotel Gebruik anders even de zoekfunctie. Het gaat hier om de 3 pagina's over de DDF482 vs de DDF484. Genoeg te vinden dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Nivado schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 18:28:
@stefijn @Wokschotel Gebruik anders even de zoekfunctie. Het gaat hier om de 3 pagina's over de DDF482 vs de DDF484. Genoeg te vinden dus ;)
Thanks, mooi leesvoer! Nu alleen nog het verschil tussen ZJ en RFJ: is ZJ een aanduiding voor een model zonder accu/assecorises en de RFJ de 'complete' uitvoering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:00
Zj is zonder accu/lader, maar met koffer
Z is ook zonder koffer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Thanks. Dan ga ik bestellen een DDF482ZJ, een bijbehorende BL1830B accu en een BL1430B als vervanging van een defecte accu van mijn oude trouwe 14,4V BDF343. Oplader heb ik niet nodig omdat ik met de oplader van mijn BDF343 ook de 18V accu's kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
.

[ Voor 100% gewijzigd door Stefke op 27-03-2019 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Iemand ervaring met Scheppach? Ze maken goedkope apparaten, zaagtafel bijv, maar het is volgens mij niet een cheapass merk want ze hebben ook professionele krachtstroom apparaten van duizenden euros

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
stefijn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 07:16:
Iemand ervaring met Scheppach? Ze maken goedkope apparaten, zaagtafel bijv, maar het is volgens mij niet een cheapass merk want ze hebben ook professionele krachtstroom apparaten van duizenden euros
Zoek ff in dit topic, scheppach komt vaker voorbij.

Ik heb een scheppach ts2000, prima middenklasse kleine zaagtafel van een kleine 15jr oud. Maar het huidige scheppach is niet het scheppach van 15jr terug.

Het huidige schappach is een importeur van goedkope chinese standaardspullen. In dezelfde klasse als ferm en kinzo.

Erg jammer, het was een heel fijn merk voor de serieuze hobbyist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Ik ben best tevreden over de Scheppach PL55 invalzaag. Doet wat het voor mijn doel moet doen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Mja, dus een zaagtafeltje van eur 250 zal niet best zijn? Ik heb me er nog niet erg in verdiept, maar van alle "betaalbare" zaagtafels (div. merken) die ik bij de Hornbach heb zien staan was er niet 1 bij met een geleider die een beetje stevig overkwam, en dus twijfel of je met zo'n zaag wel haaks kunt zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Wokschotel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 19:28:
[...]

Thanks, mooi leesvoer! Nu alleen nog het verschil tussen ZJ en RFJ: is ZJ een aanduiding voor een model zonder accu/assecorises en de RFJ de 'complete' uitvoering?
Nog een mooie functie in dit topic zijn de pins. De eerste post die je dan vindt na de TS is de onderstaande waarin de codes van makita helder worden uitgelegd:
Annuk schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:19:
[...]

Credits voor @Uncle Mel voor onderstaande
Heb dit ff van hem "gejat" uit het vorige deel van dit topic

Verduidelijking van de Makita types

Model: 122333456

1 D = 4Ah accu compatibel
1 B = Max 3Ah accu compatibel
1 niets =10,8V OF met snoer)

4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader

5 Y = met 2x 1.5ah accu's
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's

6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot

2: Machines:

LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HR Combihamer (hamerboor)
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
TL Haakse slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp

Op de 333 staat het typenummer van het product, dit verschilt per product wat het inhoud. Soms de maat van de zaag, soms de slagkracht, soms snap ik er ook geen moer van :P

Anyway, een product wat bijvoorbeeld eindigt op RTJ heeft een oplader, 2x 5AH accu en een Mbox waar het product in past. Een product wat eindigt op ZK heeft geen accu's en lader maar wel een koffer.

De producten beginnend met B zie je nog maar weinig en als er een zelfde productnummer begint met D, dan kun je er zeker van zijn dat hij gewoon compatible is met 4AH en hoger.

-----
Als je een Makita machine zoekt die je interessant lijkt, let dan op de volgende 2 dingen:
1: als er een witte rand aan de bovenkant om de accu zit is het de DHZ lijn van Makita, en de accus dus niet uitwisselbaar e.d. zoals al eerder gezegt.
2: Als er LXT op de accu's en/of machine staat is deze dus uit de WEL uitwisselbare lijn van Makita.
Dat gezegd hebbende, ik denk dat ik in jouw situatie gewoon 2x DDF482ZJ zou bestellen, en je 343 op marktplaats (of op zolder). Dan heb je 2 gelijke machines, dat werkt toch lekkerder.
Je hoeft dan geen BL1830 en BL1430 te kopen, onderaan de streep heb je dan voor ca. het zelfde bedrag en fijnere set in mijn ogen. Als 2 5 Ah accu's niet genoeg blijken, dan kan je volgend jaar er altijd nog een machine bijkopen, of op een later moment nog een 3 Ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
stefijn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:08:
Mja, dus een zaagtafeltje van eur 250 zal niet best zijn? Ik heb me er nog niet erg in verdiept, maar van alle "betaalbare" zaagtafels (div. merken) die ik bij de Hornbach heb zien staan was er niet 1 bij met een geleider die een beetje stevig overkwam, en dus twijfel of je met zo'n zaag wel haaks kunt zagen.
Helaas beginnen zaagtafels met een stevige geleider bij ongeveer het dubbele van 250.-

Mocht je kleine werkstukken willen zagen dan zou ik onderstaand hulpstuk overwegen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

Reinier

\o/

Misschien interessant voor d'een of d'ander: bij Toolstation krijg je nu een 18V 5Ah-accu gratis bij aankoop van een Bosch-apparaat. Ik kan de precieze voorwaarden voor de actie niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Nivado schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 10:50:
[...]

Nog een mooie functie in dit topic zijn de pins. De eerste post die je dan vindt na de TS is de onderstaande waarin de codes van makita helder worden uitgelegd:
Ah, thanks. Ik had gezocht op RFJ maar geen hit.
[...]
Dat gezegd hebbende, ik denk dat ik in jouw situatie gewoon 2x DDF482ZJ zou bestellen, en je 343 op marktplaats (of op zolder). Dan heb je 2 gelijke machines, dat werkt toch lekkerder.
Je hoeft dan geen BL1830 en BL1430 te kopen, onderaan de streep heb je dan voor ca. het zelfde bedrag en fijnere set in mijn ogen. Als 2 5 Ah accu's niet genoeg blijken, dan kan je volgend jaar er altijd nog een machine bijkopen, of op een later moment nog een 3 Ah accu.
Goeie tip, maar in het kader van duurzaamheid hou ik toch mijn 343 en koop wel een nieuwe accu. Ik werk veel met hout en wil de 482 gebruiken om te boren en de 343 voor het schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
Toevallig vandaag ook een filmpje van I Like To Make Stuff over een cross cut sled.

[ Voor 38% gewijzigd door CappieL op 29-03-2019 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
Aangezien ik mijn gereedschapkast wat aan wil vullen, zit ik (nu er nog gratis accu's te krijgen zijn) naar Makita te kijken. Weet iemand hier toevallig of je bij de DTD154Z versie ook een accu krijgt? Of moet je daar een ZJ voor kopen (zoals de PDF van Makita suggereert)?

En, kun je meerdere accu's krijgen of geldt de actie maar voor 1 accu?

[ Voor 12% gewijzigd door Ardj op 29-03-2019 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Ardj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:40:
Aangezien ik mijn gereedschapkast wat aan wil vullen, zit ik (nu er nog gratis accu's te krijgen zijn) naar Makita te kijken. Weet iemand hier toevallig of je bij de DTD154Z versie ook een accu krijgt? Of moet je daar een ZJ voor kopen (zoals de PDF van Makita suggereert)?
Ik zou Makita gewoon even bellen of op hun site kijken.
Per apparaat dat meedoet krijg je een accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
Ardj schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 09:40:

Gelukkig geef je zelf het antwoord al ;)

Bij de accu acties is het altijd al zo geweest dat de Z uitvoeringen alleen mee doen als er geen ZJ uitvoering van bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
Danku @CurlyMo @Nivado!

Nog meer vragen: Is er iemand met ervaring met de Makita outletshop? Ik probeer iets te bestellen, maar het bestelformulier accepteert geen invoer dus bestellen lukt niet, meerdere mensen met die ervaring? :p

Nevermind, de outlet werkt even niet omdat ze een nieuwe website hebben. Wordt aan gewerkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ardj op 29-03-2019 12:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voor de Makita fans: komend kwartaal 2 acties. Gratis accu bij 18V en 2x18V tuin- en parkmachines en een actie rond stofvrij werken, waarbij je een gratis M-zak krijgt (Makita branded lamzac zo te zien) bij deelnemende producten (even wachten tot volgende week voor de actiepagina met de lijst producten beschikbaar is denk ik).

https://www.makita.nl/dat.../M/makita_m57_q2_2019.pdf

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Reinier schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 19:15:
Misschien interessant voor d'een of d'ander: bij Toolstation krijg je nu een 18V 5Ah-accu gratis bij aankoop van een Bosch-apparaat. Ik kan de precieze voorwaarden voor de actie niet vinden.
Geen voorwaardes, je krijgt gewoon de set die je besteld (plus eventuele extras bij die bestelling) en daarbij dus die extra 5mAh 18V accu vanuit Toolstation zelf.

En ondanks dat ze het op de site niet aangeven kan je via de bosch app ook nog eventuele cashback claimen (afhankelijk of je aankoop meedoet of niet) :Y)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Okee! Ik zag op één plek iets als "na registratie" staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 13:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Reinier schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:51:
Okee! Ik zag op één plek iets als "na registratie" staan :)
Ik geef toe dat er ruimte voor verbetering is, maar ik heb bij de weekdeal twee weken geleden een schroefmachine + 2 accu's + boren/bit set (met systainer) + gedore gereedschapset en dan de gratis extra accu besteld. De gratis accu krijg je dan dus via toolstation zelf erbij, of het daarna nog mogelijk is om via bosch een extra accu te score (double dipping!) heb ik niet geprobeerd, maar kan ik dus ook niet uitsluiten. Hij deed wel gewoon mee via de cashback. (deze week toegekend gekregen, nog niet binnen)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Orion84 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 16:30:
Voor de Makita fans: komend kwartaal 2 acties. Gratis accu bij 18V en 2x18V tuin- en parkmachines en een actie rond stofvrij werken, waarbij je een gratis M-zak krijgt (Makita branded lamzac zo te zien) bij deelnemende producten (even wachten tot volgende week voor de actiepagina met de lijst producten beschikbaar is denk ik).

https://www.makita.nl/dat.../M/makita_m57_q2_2019.pdf
Ik voel nog meer gratis accu's aankomen, bladblazer en bosmaaier staan nog op mn verlanglijstje :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:31
stefijn schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 09:08:
Ben zelf ook aan het zoeken voor een betaalbare fatsoenlijke zaagtafel en tot nu toe eindig ik telkens weer bij de Bosch PTS 10. Niet bepaald 250 euro maar wel in de buurt.

Wat ik tot nu toe als voordelen vind.
-massief blad ipv omgebogen plaatstaal.
-zijgeleider die zowel voor als achter vast zit.
-de 2 sleuven in het blad zodat je zo'n diy crosscut sled goed kan geleiden. Hebben veel van die goedkopere niet.
-Uitschuifbare stukken zodat je makkelijk je werk oppervlakte kan vergroten.

Hornbach heeft em standaard met onderstel staan voor dezelfde prijs als veel andere bouwmarkten hem zonder hebben. Maar die hebben wel weer acties.
Ow en bosch heeft een actie dat je de PTA 1000 er gratis bij krijgt. (cashback soort actie tot 3/7).

p.s. werk zelf in een bouwmarkt (15+jaar) dus ben wellicht iets bevooroordeeld O-)

De eerst volgende die me leuk leken waren makkelijk 2x zo duur :/

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Na lang twijfelen of ik een cirkelzaag of een zaagtafel wil, de knoop doorgehakt en een invalzaag (SP6000J1X) gekocht.

Reden: opslag bij niet gebruik.

Ben benieuwd hoe hij mij gaat bevallen.

[ Voor 12% gewijzigd door streamnl op 30-03-2019 11:55 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Wanneer je geen inval zaagsneden hoeft te maken, is dan een invalzaag toch aan te bevelen?
Ik realiseer me dat ie makkelijker weg te leggen is bijvoorbeeld, maar zijn er nog noemenswaardige pluspunten om 'm te verkiezen boven een cirkelzaag met geleider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wat ga je zagen?

Voordeel van invalzaag is dat je de lineaal tegen je afgetekende streepjes aan legt en dan op de mm nauwkeurig afzaagt.

Met een gewone cirkelzaag met geleider moet je vaak je streepjes xx mm van je gewenste breedte af tekenen.

Als dat bij je gekozen cirkelzaag niet hoeft, dan is hij qua (belangrijkste) functionaliteit vrijwel gelijk aan een invalzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:32
TheJVH schreef op maandag 10 december 2018 @ 15:30:
Afgelopen weekend heb ik voor het eerst m'n Makita DHS680 accucirkelzaag gebruikt icm een geleiderail om wat 18mm spaanplaat platen (met melamine laag) te zagen voor een inbouwkast. Opzich werkte het prima, maar ik begin toch wel een beetje spijt te krijgen van het feit dat ik geen SP6000J heb gekocht.

De adapter die je nodig hebt bij de cirkelzaag is redelijk 'vrij' in te stellen als je hem aan de machine koppelt, ik heb niet echt het idee dat je dat ding echt 100% parallel aan je zaag kan stellen. Ook lijkt hij behoorlijk wat speling te hebben (ook bij het aandraaien van de knoppen). Dat zie ik ook aan de rubberen strip, die na een aantal keer zagen gewoon niet meer recht is, maar af en toe golft. Ik doe echt geen gekke dingen en hij lijkt er gewoon strak op te staan, maar toch gaat het niet altijd even goed. Zagen doe ik op een bedje van piepschuim zodat de platen helemaal ondersteund en recht liggen.

Ander nadeel is dat je altijd voor de plaat je zaag op de rail moet zetten. Anders dan bij de invalzaag, moet je de plaat namelijk echt vanaf de zijkant inzagen. Dat gaat ten koste van de effectieve lengte van je rail, en is ook niet handig met het plaatsen van de rail, die heeft namelijk de neiging om te kantelen door het gewicht.

De zaag is fantastisch voor het afkorten van balken en werk wat je zonder geleiderail doet. Ook bij het maken van een schutting in de tuin volgend jaar zal dat ding erg handig worden. Maar voor het heel secuur zagen van plaatmateriaal zou ik iedereen toch eerder de invalzaag aanraden ipv een normale cirkelzaag + adapter. Ook omdat die adapter ook weer een goeie 40 knaken kost...

Overigens zijn mijn zaagsnedes 'best netjes' en recht genoeg voor mijn doeleinden. Maar ik had er iets meer van verwacht :) .
Dit is mijn ervaring met het gebruik van een normale cirkelzaag op een lineaal met adapter, wellicht heb je er iets aan :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Raymond schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:32:
Wat ga je zagen?

Voordeel van invalzaag is dat je de lineaal tegen je afgetekende streepjes aan legt en dan op de mm nauwkeurig afzaagt.

Met een gewone cirkelzaag met geleider moet je vaak je streepjes xx mm van je gewenste breedte af tekenen.

Als dat bij je gekozen cirkelzaag niet hoeft, dan is hij qua (belangrijkste) functionaliteit vrijwel gelijk aan een invalzaag.
Met name MDF, steigerhout. Een kastje bijvoorbeeld, of een meubeltje voor m'n BBQ.
Neig naar de SP6000J1X a 337 euro maar voor de keren dat ik 'm zal gebruiken vind ik dat toch wel iets aan de prijs. Zie regelmatig dat een cirkelzaag met houten balk als liniaal gebruikt wordt. Wellicht is een Makita HS7601J dan een verstandigere keuze. Het afmeten is dan inderdaad iets meer werk, maar voor de keren dat ik m'n gebruik nog wel te overzien. Kan me voorstellen dat ik daarvoor een malletje maak zodat de afstand tussen liniaal en zaagblad eenvoudig meegenomen kan worden bij het aftekenen.

Thanks @TheJVH . En dan heb jij heb nog over een geleiderail, en ik over een houten balk als liniaal waar de cirkelzaag langs zal gaan. Dat ziet er vaak zo makkelijk uit, maar aangezien ik vrij precies ben, vraag ik me ook af of ik daar wel aan moet beginnen.

[ Voor 10% gewijzigd door JBS op 30-03-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ik heb mijn bosch groen klopboor machine iets te "warm" laten worden, hierdoor loopt er olie/vet uit .. kan ik dit weer bij vullen en waarmee (en waar haal ik het dan?)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
JBS schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 21:53:
[...]
Met name MDF, steigerhout. Een kastje bijvoorbeeld, of een meubeltje voor m'n BBQ.
Neig naar de SP6000J1X a 337 euro maar voor de keren dat ik 'm zal gebruiken vind ik dat toch wel iets aan de prijs. Zie regelmatig dat een cirkelzaag met houten balk als liniaal gebruikt wordt. Wellicht is een Makita HS7601J dan een verstandigere keuze. Het afmeten is dan inderdaad iets meer werk, maar voor de keren dat ik m'n gebruik nog wel te overzien. Kan me voorstellen dat ik daarvoor een malletje maak zodat de afstand tussen liniaal en zaagblad eenvoudig meegenomen kan worden bij het aftekenen.

Thanks @TheJVH . En dan heb jij heb nog over een geleiderail, en ik over een houten balk als liniaal waar de cirkelzaag langs zal gaan. Dat ziet er vaak zo makkelijk uit, maar aangezien ik vrij precies ben, vraag ik me ook af of ik daar wel aan moet beginnen.
Dan zou ik eens kijken naar de Scheppach PL55, die heb ik gehaald (maar nog niet gebruikt). Met wat pimpen kan je die ook heel goed maken (geleidestrips verplaatsen, nieuw blad halen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 23:09:
ik heb mijn bosch groen klopboor machine iets te "warm" laten worden, hierdoor loopt er olie/vet uit .. kan ik dit weer bij vullen en waarmee (en waar haal ik het dan?)
Het is niet vreemd als er een beetje warm en vloeibaar geworden vet uit het tandwielhuis komt zetten.
En ja dat kun je uiteraard bijvullen als dat nodig is, maar dat laatste is nog maar de vraag.
Zo'n tandwielhuis zit normaal gesproken bomvol vet en wat druppels verlies is geen enkel probleem.
Dat wordt anders als er 500cc uit is komen zetten. ;)

Bij afkoeling zal het vet weer stollen en stopt het lekken vanzelf.

Van dit soort vetten zijn er minstens honderd met allemaal net iets andere eigenschappen en viscositeit.
Die zou ik liever niet gaan mengen al blijft 'een beetje' smering beter dan helemaal niets.

Bel gewoon Bosch-tech even en vraag welk vet zij hebben gebruikt, of koop een blik kogellagervet (bijv. SKF) bij een technisch handelsbureau, goedgesorteerde gereedschapsshop, of automaterialenwinkel en vervang al het vet.
Kogellagervet komt overigens bij SKF voor in verschillende gedaantes, waarbij rekening gehouden wordt met oa de hechtende eigenschappen, diameter van de tandwielen, omwentelingssnelheden, temperatuurbereik, klimatologische omstandigheden en viscositeit. :P

Het is maar dat je het weet voordat je gaat bellen. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

TheJVH schreef op zondag 31 maart 2019 @ 00:20:
[...]

Dan zou ik eens kijken naar de Scheppach PL55, die heb ik gehaald (maar nog niet gebruikt). Met wat pimpen kan je die ook heel goed maken (geleidestrips verplaatsen, nieuw blad halen).
Daar ging 't inderdaad eerder ook over maar kreeg toch uit diverse hoeken terug dat dat allemaal net niet zou zijn, maar dat aanpassen was me nog niet bekend. Wat bereik je met het verplaatsen van die geleidestrips? En wat houdt dat precies in? Nieuw blad, vermoedelijk met meer tanden? Betekent paar tientjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:08
Aantal tandjes van het blad is gewoon afhankelijk van het materiaal dat je wilt zagen.

Ik heb zelf de Schepping en die voldoet uitstekend voor mij. De geleiderails die ik er bij kreeg had de strips al gewoon goed zitten voor een stabiel oppervlak, ik vermoed dat het aangepast is in de loop van de tijd. Ik zou m zo weer opnieuw kopen als ik de keuze moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:24
Oilman schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:59:
Aantal tandjes van het blad is gewoon afhankelijk van het materiaal dat je wilt zagen.

Ik heb zelf de Schepping en die voldoet uitstekend voor mij. De geleiderails die ik er bij kreeg had de strips al gewoon goed zitten voor een stabiel oppervlak, ik vermoed dat het aangepast is in de loop van de tijd. Ik zou m zo weer opnieuw kopen als ik de keuze moet maken.
Heb deze Scheppach invalzaag ook en gebruik deze incidenteel, voldoet erg goed voor de prijs. Makkelijk in gebruik en goede zaagsnedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Oilman schreef op zondag 31 maart 2019 @ 08:59:

En wat is 'goed zitten' in dit geval? Hoe herken je dat? Is de machine ook stabiel met verstek zagen? Lees zo her en der dat sommige machines dan instabiel staan en 'omvallen'.

Het verbinden van de twee geleiderails zorgt ook niet voor een stroeve overgang?
Las ook nog dat het vervangen van de spliterbescherming door die van Festool een aanrader is, herkent iemand dit? Of ben ik dan veel te moeilijk aan 't voor ook wel een incidentele zager.

Dank ook @_Uploader_ voor de positieve bevestiging.

[ Voor 19% gewijzigd door JBS op 31-03-2019 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Uploader_
JBS schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:19:
[...]
En wat is 'goed zitten' in dit geval? Hoe herken je dat? Is de machine ook stabiel met verstek zagen? Lees zo her en der dat sommige machines dan instabiel staan en 'omvallen'.

Het verbinden van de twee geleiderails zorgt ook niet voor een stroeve overgang?
Las ook nog dat het vervangen van de spliterbescherming door die van Festool een aanrader is, herkent iemand dit? Of ben ik dan veel te moeilijk aan 't voor ook wel een incidentele zager.

Geen probleem! Ik heb er ook een extra geleiderails bij en dit zorgt niet voor een stroeve overgang. Ook heb ik nog wat fijnere zaagbladen van festool erbij, maar deze nog niet geprobeerd, dus ik weet niet wat het verschil is tussen de gemaakte zaagsnedes. Een stap hoger zou de festool invalzaag zijn, maar voor mijn incidenteel gebruik kon ik dit niet echt verantwoorden. De Scheppach voldoet boven mijn verwachting tov de festool invalzaag die ik van mijn schooonvader wel eens gebruikt heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

_Uploader_ schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:38:
[...]

Geen probleem! Ik heb er ook een extra geleiderails bij en dit zorgt niet voor een stroeve overgang. Ook heb ik nog wat fijnere zaagbladen van festool erbij, maar deze nog niet geprobeerd, dus ik weet niet wat het verschil is tussen de gemaakte zaagsnedes. Een stap hoger zou de festool invalzaag zijn, maar voor mijn incidenteel gebruik kon ik dit niet echt verantwoorden. De Scheppach voldoet boven mijn verwachting tov de festool invalzaag die ik van mijn schooonvader wel eens gebruikt heb.
Ook de bijgeleverde rails van 70cm zijn goed aan elkaar te bevestigen en hebben een soepele overgang zonder dat de machine verschuift of je in de zaagsnede de overgang ziet?

Ik kan een alternatief als de Makita sp6000j1x ook nauwelijks naar mezelf verantwoorden voor de keren dat ik zoiets gebruik, maar wil wel gewoon een goede machine zonder gedoe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Koop nou die SP6000j(of iets wat er op lijkt), over zes jaar heb je er nog steeds plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09 14:00
_Uploader_ schreef op zondag 31 maart 2019 @ 09:11:
[...]

Heb deze Scheppach invalzaag ook en gebruik deze incidenteel, voldoet erg goed voor de prijs. Makkelijk in gebruik en goede zaagsnedes.
kan me hier alleen maar bij aansluiten. Vorige zomer een plafond gemaakt met 12mm multiplex en daarbij was deze zaag met geleiderail (wel de lange) super handig. Eropleggen en tot op de milimeter zagen 8)

Heb idd wel die kleine tweaks uitgevoerd (zoals het inkorten van de veer zodat ie minder zwaar gaat ed).

Maar voor incidenteel gebruik prijs/kwaliteit een no-brainer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Uploader_
JBS schreef op zondag 31 maart 2019 @ 10:49:
[...]
Ook de bijgeleverde rails van 70cm zijn goed aan elkaar te bevestigen en hebben een soepele overgang zonder dat de machine verschuift of je in de zaagsnede de overgang ziet?

Ik kan een alternatief als de Makita sp6000j1x ook nauwelijks naar mezelf verantwoorden voor de keren dat ik zoiets gebruik, maar wil wel gewoon een goede machine zonder gedoe.
Ja ik bedoelde eerder ook de beide geleiderails van 70cm. Het koppelen gaat redelijk gemakkelijk en de overgang is prima zonder verschuiving van de rails of dat je dit uiteindelijk ziet.

De aanpassingen die darklord007 net aangeeft heb ik nog niet gedaan wegens tijdgebrek en heeft geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
[...]

Ik heb foto's gezien waarbij de ene geleide strip veel te ver naar het midden was geplaatst, hierdoor was de zaag niet erg stabiel, met name bij verstek zagen. Bij de rails die ik geleverd heb gekregen (2 jaar geleden oid) zat de strip wel gewoon ver genoeg naar buiten, vergelijkbaar met bijvoorbeeld waar Festool de strips plaatst.

Ik heb overigens de versie met 2x 1m40 aan rails, verbinden dus niet vaak nodig gehad, maar die keer dat ik het nodig had ging het soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Vliegvlug

Flight Simple

[...]
Is de machine ook stabiel met verstek zagen? Lees zo her en der dat sommige machines dan instabiel staan en 'omvallen'.

Heb zelf al jaren de Makita SP6000 en die heeft een beveiliging tegen 'omvallen' in de vorm van een uitschuifbaar lipje wat achter een uitsteeksel in de geleiderails haakt waardoor de machine niet kan kantelen.

Geen idee of de Scheppach zoiets heeft, weet wel dat de festool rails dit uitsteeksel niet heeft terwijl de rails afgezien daarvan gelijk zijn.

Het koppelen van rails geeft bij Makita en Festool geen merkbare overgang en zie niet in waarom dat bij Scheppach anders zou zijn. Is geen rocket science natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:42

Tarin

Just plain weird.

De Makita-invalcirkelzagen hebben inderdaad een omvalbeveiliging, maar zijn ook aan de prijs in vergelijking met de Scheppach. Ik heb momenteel een enkele 1400mm-rail en twijfelde over een extra, maar inclusief verbindingsstukjes ben je dan gauw 100 euro kwijt.. gelukkig zitten de drie langere zaagsnedes die ik voor de keuken moet maken volledig uit het zicht, dus ik puzzel wel een beetje.

[ Voor 19% gewijzigd door Tarin op 31-03-2019 20:30 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De koppelingen van Festool zijn een tientje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
LordMithril schreef op zaterdag 30 maart 2019 @ 07:58:
[...]

Ben zelf ook aan het zoeken voor een betaalbare fatsoenlijke zaagtafel en tot nu toe eindig ik telkens weer bij de Bosch PTS 10. Niet bepaald 250 euro maar wel in de buurt.

Wat ik tot nu toe als voordelen vind.
-massief blad ipv omgebogen plaatstaal.
-zijgeleider die zowel voor als achter vast zit.
-de 2 sleuven in het blad zodat je zo'n diy crosscut sled goed kan geleiden. Hebben veel van die goedkopere niet.
-Uitschuifbare stukken zodat je makkelijk je werk oppervlakte kan vergroten.

Hornbach heeft em standaard met onderstel staan voor dezelfde prijs als veel andere bouwmarkten hem zonder hebben. Maar die hebben wel weer acties.
Ow en bosch heeft een actie dat je de PTA 1000 er gratis bij krijgt. (cashback soort actie tot 3/7).

p.s. werk zelf in een bouwmarkt (15+jaar) dus ben wellicht iets bevooroordeeld O-)

De eerst volgende die me leuk leken waren makkelijk 2x zo duur :/
Bedankt voor de tip. Ik kwam zelf een Ryobi RTS1800 tegen voor ongeveer dezelfde prijs, dat lijkt mij ook een redelijke zaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

@Oilman Dank voor je toelichting over de geleide strip. Jij bent verder ook tevreden over de Scheppach PL55? Heb je het zaagblad nog vervangen?

@Tarin Duidelijk. Wanneer deze omvalbeveiliging ontbreekt, merk je dat alleen wanneer de zaag in 'verstekzand' staat en deze 'omvalt' wanneer deze op de rail staat zonder dat je de zaag vast houdt?

@_Uploader_ @darklord007 Dank voor deze tips. Schijnt een filmpje van te zijn hoe de veer in te korten.

Raak langzaam overtuigd dat de Scheppach PL55 voor mij prima zal voldoen en het niet nodig is 200 euro meer te betalen voor een Makita SP6000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

JBS schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:10:
@Oilman Dank voor je toelichting over de geleide strip. Jij bent verder ook tevreden over de Scheppach PL55? Heb je het zaagblad nog vervangen?

@Tarin Duidelijk. Wanneer deze omvalbeveiliging ontbreekt, merk je dat alleen wanneer de zaag in 'verstekzand' staat en deze 'omvalt' wanneer deze op de rail staat zonder dat je de zaag vast houdt?

@_Uploader_ @darklord007 Dank voor deze tips. Schijnt een filmpje van te zijn hoe de veer in te korten.

Raak langzaam overtuigd dat de Scheppach PL55 voor mij prima zal voldoen en het niet nodig is 200 euro meer te betalen voor een Makita SP6000.
Ik heb mijzelf van het weekend de Scheppach HS 105 10" cadeau gedaan.
Zelfde wensen ongeveer. Alleen een uitschuifstuk aan de zijkant is voor mij meer dan voldoende, achter en links hoeft van mij niet.

Wat mij opvalt:
- Vastzetten geleider is top, voor en achter en zit ook echt parallel met de zaag
- Makkelijk in gebruik, alleen even iets smeren voor de soepelheid kan geen kwaad
- Takkeherrie bij opstarten, daarna normaal
- Zaagmes is een stom ding, bijna niet recht met zaagblad te zetten, moet ik nog even mee spelen.
- Dubbele groeven voor cross-cut sled is fijn, nu alleen nog een goede cross-cut sled maken :+
- Stevig zonder 100kg te wegen

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
JBS schreef op maandag 1 april 2019 @ 20:10:

Ja ik ben tevreden over de Scheppach PL55, voldoet uitstekend voor mijn gebruik. Als ik de keuze voor een invalzaag opnieuw moet maken zou ik opnieuw dezelfde keus maken. Ik heb het blad toen het versleten was (laminaat mee gezaagd, eigen schuld dikke bult 8)7) vervangen door een blad van Eco tools.

Wat betreft omvallen, de PL55 heeft een blokje waarmee je de zaag aan de onderkant van de rails vergrendeld zodat deze niet om valt bij verstekzagen.

Het is overigens zeker niet het meest perfecte apparaat op de markt, bijvoorbeeld de diepte instelling werkt bij mij op het uiteinde nogal stroef, maar voor de prijs wil ik dat wel voor lief nemen. Werk je dagelijks met de zaag dan zullen er vast apparaten zijn die nog net even wat gebruikersvriendelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oilman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:10:
[...]
Ja ik ben tevreden over de Scheppach PL55, voldoet uitstekend voor mijn gebruik. Als ik de keuze voor een invalzaag opnieuw moet maken zou ik opnieuw dezelfde keus maken. Ik heb het blad toen het versleten was (laminaat mee gezaagd, eigen schuld dikke bult 8)7) vervangen door een blad van Eco tools.
Ik sluit me hierbij aan. Er is een ding echt vervelend aan die Scheppach (maar dat kan ook aan mij liggen) is dat ik de eerste schuifbeweging niet altijd goed voor elkaar krijg. Er komt een 'palletje' naar beneden die achter het zaagblad komt te zitten ter bescherming. Die blijft alleen wel eens haken achter de rand van het werkstuk waardoor ik de zaag niet naar boven kan duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
CurlyMo schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:06:
[...]

Ik sluit me hierbij aan. Er is een ding echt vervelend aan die Scheppach (maar dat kan ook aan mij liggen) is dat ik de eerste schuifbeweging niet altijd goed voor elkaar krijg. Er komt een 'palletje' naar beneden die achter het zaagblad komt te zitten ter bescherming. Die blijft alleen wel eens haken achter de rand van het werkstuk waardoor ik de zaag niet naar boven kan duwen.
Dat palletje is een spouwmes en zorgt ervoor dat je geen kickback kan krijgen. Ik vind het grappig dat dit model het wel heeft, terwijl de makita / festool dit niet hebben. Geen idee wat de gedachte erachter is, maar als je hem met lineaal gebruikt heb je het toch niet nodig. Ik weet ook dat een hoop recente cirkelzagen geen spouwmes meer hebben, daar weet ik ook niet de gedachte achter.

Volgens mij kan je dat spouwmes wel gewoon van die Scheppach halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@TheJVH Ik ga er van uit dat Makita en Festool geen spouwmes heeft op een invalzaag, omdat het het invallen bemoeilijkt en achteruit zagen onmogelijk maakt. Aangezien het invallen een key feature is van een invalzaag, lijkt het me logischer geen spouwmes te hebben dan wel. Voor een cirkelzaag is een spouwmes veel gebruikelijker.

Edit: Festool verwijdered. Mijn SP6000K heeft in iedergeval geen spouwmes.

[ Voor 12% gewijzigd door Nivado op 02-04-2019 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mijn ts55 heeft gewoon een spouwmes
meeverend spouwmes voor veilig werken en eenvoudig aanzetten in een bestaande voeg
https://www.festool.nl/pr...ts-55-rebq-plus#Overzicht

[ Voor 74% gewijzigd door Raymond op 02-04-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Ook de Makita, en zelfs de goedkopere Sheppach heeft dat.

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Jelte,89 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:37:
[...]

Ook de Makita, en zelfs de goedkopere Sheppach heeft dat.
In de posts hierboven wordt beweerd dat makita/festool dat niet hebben. Maar dat klopt dus niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De SP6000J van Makita heeft geen spouwmes.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Sheppach:

Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/5/9/5901802915_12.jpg

@Orion84, Excuus, search levert me inderdaad geen hit op, toch raar dat Makita hier achterblijft. Ik vind het wel een belangrijk onderdeel namelijk gezien de veiligheid.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:51
Ze wekken met deze foto wel de indruk dat je helemaal tot in de hoek kan zagen. Door de ronding van het zaagblad zul je het begin en het laatste stuk even met een andere (hand)zaag moeten doen :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkmdmn
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:30
Jelte,89 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:48:
Sheppach:

[Afbeelding]

@Orion84, Excuus, search levert me inderdaad geen hit op, toch raar dat Makita hier achterblijft. Ik vind het wel een belangrijk onderdeel namelijk gezien de veiligheid.
Makita is hierin niet de enige. De Mafell MT 55 cc en de hierop gebaseerde Bosch GKT 55 GCE hebben beide ook geen spouwmes. Beiden toch niet de minste fabrikanten...

Mafell zegt zelf ook dat dit niet nodig is en een bewuste keuze is geweest:
In its new MT 55 cc plunge-cut saw, MAFELL has combined the benefits of enhanced active safety, improved handling and enhanced cut quality – without a riving knife. According to the manufacturer, active kick-back protection averts the danger of recoil when the blade enters the work more effectively than a riving knife. In addition, design measures introduced alongside standard EN 60745-2-5, which entered force in 2007, have increased the passive safety of saws that dispense with a riving knife.

Especially when entering the workpiece, the blade of conventional plunge-cut saws can easily jam and thus cause a kick-back. The MAFELL MT 55 cc plunge-cut saw significantly reduces the likelihood of this effect occurring. Thanks to the CUprex Compact motor driving the sawblade at a maximum of 6,200 rpm, the cutting speed is 20 per cent higher than usual. The teeth of the carbide-tipped sawblade thus remove less stock per revolution, which appreciably reduces the risk of jamming.

The probability of a kick-back arising from sawblade jamming is much lower while sawing is in progress as well. The high speed enables the blade to cut itself free more effectively. Additional safety is afforded by the automatic isolation of the power supply to the motor if the blade jams.

"The active kick-back protection provided by the high speed and automatic power supply interruption offers greater safety than a riving knife, which does not protect against the kick-back effect when the blade enters the work and can be a nuisance for the tradesman," comments Ralf Kohler, head of sales and marketing at MAFELL. Josef Riederer, a tradesman of Unterneuhausen, vindicates the manager's claim, "I feel safe when working with the MT 55 cc."

The passive safety of the MAFELL MT 55 cc plunge-cut saw is also enhanced by the strict provisions of EN 60745-2-5 for saws without a riving knife. In the event of a kick-back, the standard requires that the sawblade fully retracts inside its housing within just 0.3 seconds. In compliance with the standard's provisions, MAFELL tested this safety feature more than 50,000 times.

Dispensing with a riving knife makes the saw much easier to use. When changing the sawblade, for example, it is no longer necessary to change the riving knife according to the blade thickness and adjust it to suit the blade diameter. This not only accelerates the blade changing operation, but also reduces the workload when working with a variety of materials. Tradesmen are also delighted that the absence of a riving knife protects sensitive surfaces against the risk of scratch marks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hoe beschermd een spouwmes tegen kickback?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Puch-Maxi schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:56:
[...]

Ze wekken met deze foto wel de indruk dat je helemaal tot in de hoek kan zagen. Door de ronding van het zaagblad zul je het begin en het laatste stuk even met een andere (hand)zaag moeten doen :).
Ze wekken met deze foto helemaal niet de indruk dat je tot in de hoek kan zagen. Als mensen denken dat ze met een rond zaagblad op zo'n manier tot in de hoek kunnen zagen hebben ze het (technisch) inzicht van een aardappel en moeten ze snel binnen bij de openhaard gaan zitten punniken :X

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Laatst online: 23:35
Oilman schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 09:10:
[...]

Wat betreft omvallen, de PL55 heeft een blokje waarmee je de zaag aan de onderkant van de rails vergrendeld zodat deze niet om valt bij verstekzagen.

Het is overigens zeker niet het meest perfecte apparaat op de markt, bijvoorbeeld de diepte instelling werkt bij mij op het uiteinde nogal stroef, maar voor de prijs wil ik dat wel voor lief nemen. Werk je dagelijks met de zaag dan zullen er vast apparaten zijn die nog net even wat gebruikersvriendelijker zijn.
Ik heb anderhalf jaar geleden de invalzaag van de Lidl gekocht, voor weinig geld (69 euro geloof ik). Dat zou nog wel eens dezelfde zaag kunnen zijn, ik heb begrepen dat de Parkside apparaten van Lidl wel vaker omgelabelde apparaten van andere fabrikanten zijn. Ik ben er tevreden over!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkmdmn
CurlyMo schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:24:
Hoe beschermd een spouwmes tegen kickback?
Door te zorgen dat het hout het blad niet kan 'knijpen', waardoor je zaag niet opeens uit het hout springt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
darkmdmn schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:27:
[...]

Door te zorgen dat het hout het blad niet kan 'knijpen', waardoor je zaag niet opeens uit het hout springt.
Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dank :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Harrie_ schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:25:
[...]

Ze wekken met deze foto helemaal niet de indruk dat je tot in de hoek kan zagen. Als mensen denken dat ze met een rond zaagblad op zo'n manier tot in de hoek kunnen zagen hebben ze het (technisch) inzicht van een aardappel en moeten ze snel binnen bij de openhaard gaan zitten punniken :X
Dit inderdaad! En zonder deze zaag, haal je met een handzaag sowieso al niets uit...

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkmdmn
CurlyMo schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 11:37:
[...]

Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dank :)
Overigens is het ook goed om te vermelden dat de invloed van een spouwmes ook niet moet worden overschat. Vaak 'knijpt' het hout de zaag door verkeerd gebruik, ofwel door het zagen in nat hout, wat meer wrijving geeft van het blad, ofwel door bijv het niet goed ondersteunen van de zaagsnede, waardoor 1 van de 2 helften valt en daarbij het zaagblad knijpt. Er zijn zeker situaties waarin het handig is, maar door een beetje na te denken zijn 95% van de situaties waarin je een spouwmes nodig zou hebben te voorkomen. Mocht je toch kickback hebben met een invalzaag dan springt de zaag omhoog, maar dat hoeft niet perse iets onveiligs te zijn zolang je niet in een rare houding stond te zagen.

Bij een zaagtafel is naar mijn mening het risico overigens wel weer wat groter als je geen spouwmes gebruikt. Je kunt echter volgens mij geen zaagtafel meer vinden waar niet standaard een spouwmes bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-09 14:11
darkmdmn schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 10:56:
[...]

Makita is hierin niet de enige. De Mafell MT 55 cc en de hierop gebaseerde Bosch GKT 55 GCE hebben beide ook geen spouwmes. Beiden toch niet de minste fabrikanten...

Mafell zegt zelf ook dat dit niet nodig is en een bewuste keuze is geweest:

[...]
Ik heb zelf de Bosch en deze heeft inderdaad geen spouwmes, maar zoals met alle gereedschappen moet je het gebruiken op de manier waarop het bedoelt is. Veiligheid is ook gezond verstand gebruiken, maar meestal wil men nog even snel wat doen en dan gaat het fout.

Uit eigen ervaring kan ik in ieder geval zeggen dat men nooit achteruit moet gaan met een cirkel of invalzaag. Ik moest de kabel iets verplaatsen en ging iets achteruit met de zaag, daarna begrijp je heel snel wat er fout kan gaan. :F Gelukkig niets gebeurd, maar de volgende keer haal ik hem wel omhoog of schakel hem uit. Het ging hier trouwens wel om eiken van 4 cm dik. Voor de rest vindt ik een invalzaag veiliger dan een zaagtafel.

Gereedschappro heeft trouwens nog wel een interessant stukje over invalzagen en spouwmessen. Het is al een stuk uit 2013, maar blijkbaar vinden Bosch en Mafell dat er meer nadelen zitten aan een spouwmes voor invalzagen dan voordelen. Anders hadden ze het na al die tijd al vast wel aangepast.

https://www.gereedschappr...appro-invalzagentest.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Heeft iemand hier heel recent nog aan de accu-actie (1e kwartaal) van Makita meegedaan?

Hoe snel zijn de accu's meestal binnen? Ging dit langzamer naarmate de actie langer liep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Framoes Ja, en het topic volgende ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
In januari duurde het drie dagen, die van vorige week moet nog binnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
@Nivado, ja dacht al ergens zoiets te lezen, maar ook dat dat bij de actie in België was.

Ik heb namelijk vorige week en gisteren een accu aangevraagd. Die van vorige week is bevestigd, maar nog niet binnen en die van gisteren is nog niet bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Framoes Ik verwacht dat heel veel mensen aan het eind van zo'n actie toch nog even snel een machine kopen, en daardoor het aantal aanvragen hard stijgt. Ik merkte bijvoorbeeld ook dat de DUR181Z vorige week ineens op veel plaatsen uitverkocht was of duurder was geworden (of beide).
Bij mijn aanvraag (begin januari) hadden ze de goedkeur binnen een paar uur na aanvraag verzonden, het feit dat ze daar nu al (veel) langer over doen, geeft al aan dat het drukker is, en ze wellicht wat achterstand hebben. De termijn van 6 weken hebben ze bij mijn weten voorgaande jaren altijd (makkelijk) gehaald, ook aan het eind van de actie periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben zelf een liefhebber van goed gereedschap.
Wera (KK 27ra en inbus(hex-plus)) , Weller (piezo gas soldeer), Knipex (tangen), Dremel (rotary tool), Leatherman (SkeletoolCX) zijn een beetje de merken die ik al in gebruik heb.

Nu ben ik op zoek naar een 1/2 + 1/4 doppenset (onderhoud auto) en viel mijn oog op de Proxxon 24030 set.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/images/i/330718436288-0-1/s-l1000.jpg

Op de werkplaats bij mijn werk gebruiken we vannalles en nog wat (Mannesman, bahco, stahlwille) maar daar zag ik ook Proxxon liggen.
(Geen idee hoe oud het setje is) Het is wel incompleet en de doppen zijn ook aangevuld met die van een andere merk.

Ik lees wel veel goeds over de doppensets van dit merk, daarentegen word het hier ook wel weer tegengesproken. Het prijsverschil tussen die andere “reuzen”. Waar zit het em nou in?

Is de prijs puur merk? zit er kwaliteit verschil in? Het is me niet zo duidelijk allemaal!

Voor de andere tools die ik nu hen had ik gelijk een “klik” na onderzoek gedaan te hebben, dit heb ik nog niet met Proxxon. Toch maar door sparen voor Wera of Gedore?

[ Voor 25% gewijzigd door Zakkenwasser op 03-04-2019 06:37 ]

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:15
Volgende week krijg ik eindelijk de sleutel van onze nieuwbouwwoning. Ik wil bij oplevering echter nog een paar loze leidingen aanleggen voor speakers in de woonkamer. Een sleuvenfrees ben ik van plan te gaan huren, maar ik ben nog op zoek naar een dozenboor/gatenboor voor deze klus. Het zal gaan om maximaal 10 dozen in een kalkzandstenen muur.

Nu kom ik bij Hornbach deze tegen van Wolfcraft voor een kleine 30 euro. Is dit voldoende voor deze klus? Ik heb nog iets meer dan een week de tijd, dus iets op internet bestellen kan ook nog.

Ik geef liever iets meer geld uit voor kwaliteit dan minder voor prut, maar het gaat om maximaal 10 dozen natuurlijk.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Daar kan je prima tien gaatjes mee zagen in kalk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
^^wat hij zegt. Prima geschikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Nivado schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 21:53:
@Framoes Ik verwacht dat heel veel mensen aan het eind van zo'n actie toch nog even snel een machine kopen, en daardoor het aantal aanvragen hard stijgt. Ik merkte bijvoorbeeld ook dat de DUR181Z vorige week ineens op veel plaatsen uitverkocht was of duurder was geworden (of beide).
Bij mijn aanvraag (begin januari) hadden ze de goedkeur binnen een paar uur na aanvraag verzonden, het feit dat ze daar nu al (veel) langer over doen, geeft al aan dat het drukker is, en ze wellicht wat achterstand hebben. De termijn van 6 weken hebben ze bij mijn weten voorgaande jaren altijd (makkelijk) gehaald, ook aan het eind van de actie periode.
Tot nu toe had ik de accu elke keer binnen een paar dagen binnen. Dan raak je een beetje verwend.

Die DUR181 was overigens waarschijnlijk erg populair door de lage prijs. Viel me al op dat ik hem uiteindelijk nergens voor onder de €84,95 kon vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Vliegvlug

Flight Simple

AyeAyeCaptain! schreef op woensdag 3 april 2019 @ 06:20:
Ik ben zelf een liefhebber van goed gereedschap.
Wera (KK 27ra en inbus(hex-plus)) , Weller (piezo gas soldeer), Knipex (tangen), Dremel (rotary tool), Leatherman (SkeletoolCX) zijn een beetje de merken die ik al in gebruik heb.

Nu ben ik op zoek naar een 1/2 + 1/4 doppenset (onderhoud auto) en viel mijn oog op de Proxxon 24030 set.

[Afbeelding]

Op de werkplaats bij mijn werk gebruiken we vannalles en nog wat (Mannesman, bahco, stahlwille) maar daar zag ik ook Proxxon liggen.
(Geen idee hoe oud het setje is) Het is wel incompleet en de doppen zijn ook aangevuld met die van een andere merk.

Ik lees wel veel goeds over de doppensets van dit merk, daarentegen word het hier ook wel weer tegengesproken. Het prijsverschil tussen die andere “reuzen”. Waar zit het em nou in?

Is de prijs puur merk? zit er kwaliteit verschil in? Het is me niet zo duidelijk allemaal!

Voor de andere tools die ik nu hen had ik gelijk een “klik” na onderzoek gedaan te hebben, dit heb ik nog niet met Proxxon. Toch maar door sparen voor Wera of Gedore?
1,5 maand geleden is naar vergelijkbare Proxxon doppensets gevraagd, daar heb je vast wat aan: -ION- in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

De antwoorden en discussie of proxxon nu gelijkwaardig is aan Wiha of Gedore zijn wel wat uitgespreid daar achteraan gekomen waarbij dit de laatste reactie lijkt te zijn: Verwijderd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Dus als je alles daar tussen leest heb je niets gemist. ;)
Is op zich niet zo veel, past bij mij precies allemaal op pagina 81 maar dat zal waarschijnlijk device en browser afhankelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:11
DjRik schreef op woensdag 3 april 2019 @ 07:59:
Nu kom ik bij Hornbach deze tegen van Wolfcraft voor een kleine 30 euro. Is dit voldoende voor deze klus? Ik heb nog iets meer dan een week de tijd, dus iets op internet bestellen kan ook nog.
Dat is zelfs overkill; je kunt ook deze nemen: https://www.hornbach.nl/s...boor/8537012/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Framoes schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:54:
[...]

Tot nu toe had ik de accu elke keer binnen een paar dagen binnen. Dan raak je een beetje verwend.

Die DUR181 was overigens waarschijnlijk erg populair door de lage prijs. Viel me al op dat ik hem uiteindelijk nergens voor onder de €84,95 kon vinden.
Ja precies.
Ik zag de DUR181Z gisteren ineens weer voor 79,- bij ToolMax staan, maar toen had ik hem in bestelling staan voor 84,95 bij Mastertools. Bij Toolnation was hij lange tijd 80,75, vorige week ineens ca. 95,-.
Bij ca. 80,- betaal je in feite voor ca. 15,- voor de DUR, uitgaande van duitse prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ben ik nu gek of stond de Makita DDF484ZJ onlangs nog voor ~ € 80,- bij Kruis waar die nu ~ € 120,- kost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
CurlyMo schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:47:
Ben ik nu gek of stond de Makita DDF484ZJ onlangs nog voor ~ € 80,- bij Kruis waar die nu ~ € 120,- kost?
De DDF482ZJ heeft voor 89,- gestaan, dit is de goedkoopste en op de DDF481 na, de sterkste van het rijtje. Voor de DDF484ZJ is 120,- een normale prijs, minder dan 115,- ga je hem in NL niet vinden bij een certified Makita dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Nivado schreef op woensdag 3 april 2019 @ 12:15:
[...]

De DDF482ZJ heeft voor 89,- gestaan, dit is de goedkoopste en op de DDF481 na, de sterkste van het rijtje. Voor de DDF484ZJ is 120,- een normale prijs, minder dan 115,- ga je hem in NL niet vinden bij een certified Makita dealer.
Dat zal de verwarring zijn geweest :)

Toch niet. Op de voorpagina staat:
Afbeeldingslocatie: https://www.kruis.nl/images/banners/402647.jpg

Maar bij het product zelf € 120,95
https://www.kruis.nl/elec...achine-18v-basic-ddf482zj

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 03-04-2019 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Nivado schreef op woensdag 3 april 2019 @ 11:39:
[...]

Ja precies.
Ik zag de DUR181Z gisteren ineens weer voor 79,- bij ToolMax staan, maar toen had ik hem in bestelling staan voor 84,95 bij Mastertools. Bij Toolnation was hij lange tijd 80,75, vorige week ineens ca. 95,-.
Bij ca. 80,- betaal je in feite voor ca. 15,- voor de DUR, uitgaande van duitse prijzen.
Zal nu met de nieuwe accu-actie bij tuinmachines ook wel weer stijgen. Het is wel een beetje jammer dat die winkels dit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:55:
[...]

1,5 maand geleden is naar vergelijkbare Proxxon doppensets gevraagd, daar heb je vast wat aan: -ION- in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

De antwoorden en discussie of proxxon nu gelijkwaardig is aan Wiha of Gedore zijn wel wat uitgespreid daar achteraan gekomen waarbij dit de laatste reactie lijkt te zijn: Verwijderd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Dus als je alles daar tussen leest heb je niets gemist. ;)
Is op zich niet zo veel, past bij mij precies allemaal op pagina 81 maar dat zal waarschijnlijk device en browser afhankelijk zijn.
de Gedore Red is completer en ook interessanter. Deze zojuist besteld voor 99.- :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zakkenwasser op 03-04-2019 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AyeAyeCaptain! schreef op woensdag 3 april 2019 @ 17:37:
[...]
de Gedore Red is completer en ook interessanter. Deze zojuist besteld voor 99.- :)
Het zal geen toeval zijn dat ik daarover op de website niets kan terugvinden. :+
Ik weet niet of ik nog ergens een kartonnen verpakking heb liggen die specifieker is.

Toch maak ik mij over de Gedore garantie geen zorgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zakkenwasser
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 3 april 2019 @ 22:14:
[...]

Het zal geen toeval zijn dat ik daarover op de website niets kan terugvinden. :+
Ik weet niet of ik nog ergens een kartonnen verpakking heb liggen die specifieker is.

Toch maak ik mij over de Gedore garantie geen zorgen. ;)
Found it!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kAQmVlMiFndUDCWWwFAz6ukt/full.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Top!!
Dan weten wij dat je voor garantiegevalletjes de Gedore tool helemaal in Zuid-Afrika over de balie moet schuiven en dat een medewerker vervolgens jouw claim op "rechtmatigheid" gaat onderzoeken. :Y

Komt u volgende week nog eens terug. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

rockhopper schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 17:01:
[...]

Ik geef toe dat er ruimte voor verbetering is, maar ik heb bij de weekdeal twee weken geleden een schroefmachine + 2 accu's + boren/bit set (met systainer) + gedore gereedschapset en dan de gratis extra accu besteld. De gratis accu krijg je dan dus via toolstation zelf erbij, of het daarna nog mogelijk is om via bosch een extra accu te score (double dipping!) heb ik niet geprobeerd, maar kan ik dus ook niet uitsluiten. Hij deed wel gewoon mee via de cashback. (deze week toegekend gekregen, nog niet binnen)
Ik heb zojuist een 18V haakse slijper én de weekdeal (GSR 18-2 LI) besteld. Die laatste is weliswaar slechts met 1,5 Ah-accu's, maar bij beide apparaten is nu een 5 Ah-accu inbegrepen. Geen slechte deal.

Uiteraard had ik eigenlijk niet nóg een schroefboormachine nodig :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:19:
Bij schroefmachines geldt dezelfde regel als bij het aantal racefietsen. Het correcte aantal is altijd n+1.

Zo heb ik binnenkort toch een derde machine nodig. Ik heb een Bosch GSR 10.8 en voor het steviger schroefwerk een GDR 12v erbij gekocht (ook omdat mijn 18V Lidl-schroefboormachine bijna overleden is).

Dit weekend bij het maken van een hardhouten ombouw voor mijn kliko's heb ik toch ook die Lidl-machine als derde device gebruikt voor het verzinken. Dat is wel fijn, dus ik moet drie machines hebben. Ik denk dat ik die weekdeal ook maar aanschaf en dan mag die Lidl-machine echt weg. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
Volgens mij is 4 machines optimaal. Vorig weekend een schutting geplaatst waarbij bij het bevestigen van de palen aan de naastgelegen garage het volgende gebruikt is:
1 voor de houtboor;
1 voor de steenboor;
1 voor het verzinken;
1 voor het schroeven.

Bij het monteren van de planken op de balken heb ik er maar 3 nodig :+
Ik heb nog geprobeerd ene reden te vinden voor een 5e machine, maar dat is helaas niet gelukt O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Nivado schreef op donderdag 4 april 2019 @ 13:56:
Ik heb nog geprobeerd ene reden te vinden voor een 5e machine, maar dat is helaas niet gelukt O-)
Shit man >:)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Slagmoersleutel voor de houtdraadbouten
Zwaardere boormachine voor de grondboor
6e machine voor een frostner/vlinderboor om de bouten te kunnen verzinken
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier

Reinier

\o/

Ik heb nu 7 boormachines en 6 stofzuigers :D

Ik kan het niet helemaal verantwoorden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:17
Reinier schreef op donderdag 4 april 2019 @ 12:19:
[...]

Ik heb zojuist een 18V haakse slijper én de weekdeal (GSR 18-2 LI) besteld. Die laatste is weliswaar slechts met 1,5 Ah-accu's, maar bij beide apparaten is nu een 5 Ah-accu inbegrepen. Geen slechte deal.

Kan je in één bestelling gewoon gelijk 2x die 5 Ah-accu's toevoegen, of moet dat in losse bestellingen ofzo?

Ik heb mezelf er inmiddels eigenlijk van overtuigd dat ik een slagschoevendraaier wil, zoals de GDR18V-200C, maar die dingen lijken als complete set prijziger dan ik verwachtte. Beste deals zijn als combo met een accuschroever in 1 koffer, voor even boven de 400 euro.

Nu is die weekdeal dus inclusief oplader, 2x 1,5 Ah-accu en koffer, en die losse GDR-body ook inclusief koffer, plus 2x 5 Ah-accu door de actie? Dan is het voor 344,- twee de apparaten, 2x koffer (handig voor dakloze slijpschijf), 2x 1,5 Ah-accu én 2x 5 Ah-accu. Ik was stiekem nog niet helemaal overtuigd dat ik een accuboor nodig had, ik heb een boorhamer en zat verlengsnoeren, maar tsja, op deze manier lijkt dat wel heel interessant te worden...

En nee, ik doe nu niet alles met alleen die boorhamer, ik heb ook een 3,6 V, 3 Nm IXO-handschroevertje en een Dremel :+
Pagina: 1 ... 86 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.