[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.574 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-09 21:07
Oogje schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:10:
[...]

Niet nog een andere hornbach in de buurt? Want ik heb er meerdere geprobeerd en vind deze toch met afstand t fijnst en beste werken :)
Ik woon vlakbij Zwolle. Dus dan praat je al over Nieuwegein en da's wel een pokke-end weg :)
Jelte,89 schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:11:
[...]

Deze? of toch de lichte variant

Gratis in huis :)
Beide op voorraad hier in Zwolle, dus ik zou er ff langs kunnen gaan om te checken of ze geschikt zijn voor wat ik wil :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
L.N. schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 13:21:
[...]

Ik ben niet zo'n fan van Robland combinatiemachines. Hier op het werk hebben we een oudere staan. Het ombouwen van zaag naar schaven is is niet fijn, omdat je de langsgeleider met een aantal bouten vast moet zetten. Dat is onhandig en kost relatief veel tijd. Die op jouw link lijkt hetzelfde systeem te hebben. Ook zit er te veel beweging in de langsgeleider bij het zagen. Het voordeel van die op @dehands.be tegenover de onze is dat de roltafel direct langs het zaagblad gaat. Dat is bij ons niet.
Er is wel een groot verschil tussen de oudere robland series en de NX 310. Al moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik voor SCM ben gegaan.

Maar, als je gitaren bouwt is het handiger om een lintzaag te hebben + vandiktebank + een invalzaag of een simpele Bosch GTS 10XC. De lintzaag (liefst met veel doorzaag hoogte) zorgt ervoor dat je het hout op dikte kan zagen, die hoogte halen zaagtafels nooit. Lintzagen zijn niet alleen goed in het bochtenwerk, maar juist erg goed in het doorzagen van hout.

Ik denk dat de betere gitaarworkshops eerder een goede lintzaag + vandiktebank hebben dan een dikke formaatzaag. Een formaatzaag is vooral prettig bij grote panelen/plaatwerk (mdf/multiplex).

|>

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:40
simon schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:53:
[...]

Er is wel een groot verschil tussen de oudere robland series en de NX 310. Al moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik voor SCM ben gegaan.

Maar, als je gitaren bouwt is het handiger om een lintzaag te hebben + vandiktebank + een invalzaag of een simpele Bosch GTS 10XC. De lintzaag (liefst met veel doorzaag hoogte) zorgt ervoor dat je het hout op dikte kan zagen, die hoogte halen zaagtafels nooit. Lintzagen zijn niet alleen goed in het bochtenwerk, maar juist erg goed in het doorzagen van hout.

Ik denk dat de betere gitaarworkshops eerder een goede lintzaag + vandiktebank hebben dan een dikke formaatzaag. Een formaatzaag is vooral prettig bij grote panelen/plaatwerk (mdf/multiplex).
Mee eens dat ene lintzaag beter is voor gitaarbouw. Maar hij wil er meer mee gaan maken dan enkel gitaren, dus dan kan een formaatzaag wel handig zijn.

Ter zijde: deze Meber 320 Professional ben ik aan het opknappen.

Bij aankoop (wel al schoongemaakt):
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4826/40429297233_97bfa959b0_o.jpg

Gedeeltelijk gespoten:
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4872/47342096022_d77313ffc7_o.jpg

Geheel gespoten. Het onderstel is ook gespoten en moet er nog onder.
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7856/33545701668_f1c8f6f7a5_o.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door L.N. op 19-03-2019 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:24
L.N. schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 17:00:
[...]

Mee eens dat ene lintzaag beter is voor gitaarbouw. Maar hij wil er meer mee gaan maken dan enkel gitaren, dus dan kan een formaatzaag wel handig zijn.

Ter zijde: deze Meber 320 Professional ben ik aan het opknappen.

Bij aankoop (wel al schoongemaakt):
[Afbeelding]

Gedeeltelijk gespoten:
[Afbeelding]

Geheel gespoten. Het onderstel is ook gespoten en moet er nog onder.
[Afbeelding]
Toffe klus hoor :)
Goeie kans dat mocht ik een dergelijke robland kopen dat er ook nog wel een lintzaag bij gaat komen :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haroddin
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 16:28
Even een update voor de niet-Nederlanders en de Makita accu actie.

Naar aanleiding van deze pagina heb ik Makita NL maar eens gecontacteerd, en daarbij ook de bevestiging gekregen dat het als Belg perfect mogelijk is om een geselecteerde machine te kopen bij een NL webshop en de accu er bij te krijgen.

Vraagt amper meer moeite om te doen, dus deze Belg gaat straks toch maar even kijken of ie wat vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Haroddin schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:39:
Even een update voor de niet-Nederlanders en de Makita accu actie.

Naar aanleiding van deze pagina heb ik Makita NL maar eens gecontacteerd, en daarbij ook de bevestiging gekregen dat het als Belg perfect mogelijk is om een geselecteerde machine te kopen bij een NL webshop en de accu er bij te krijgen.

Vraagt amper meer moeite om te doen, dus deze Belg gaat straks toch maar even kijken of ie wat vindt :)
Klopt, bij Toolmax staat de procedure daarvoor ook op de website. Heb al 1 batterij van hen (Makita NL) ontvangen. 2tal weken, een stuk sneller dan diegene die ik bij Makita BE aangevraagd heb (6-7 weken). Zat tevens in een mooi, nieuw doosje, met handleiding en een brochure erbij.

Vergeleken met BE: een losse batterij die vol leek te hangen met zaagsel, in een blanco doosje gegooid dat niet eens dichtgetaped was. Leek recht uit iemand zijn tuin te komen 8)7 Hopelijk refurb, en niet de oude batterij van de postbode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
s0ulmaster schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:24:
[...]

Toffe klus hoor :)
Goeie kans dat mocht ik een dergelijke robland kopen dat er ook nog wel een lintzaag bij gaat komen :X
Hehe, ik ken het. Na het eerste gereedschap volgt altijd meer. Kijk voor de lintzagen ook een naar de Record Power Sabre-serie. Ik was onder de indruk van de bouwkwaliteit en het heeft een paar handige features. Welke lintzaag je ook koopt, koop er zaaglinten van Tuff Saws bij. Zeer goede kwaliteit voor niet veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04:24
L.N. schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:29:
[...]

Hehe, ik ken het. Na het eerste gereedschap volgt altijd meer. Kijk voor de lintzagen ook een naar de Record Power Sabre-serie. Ik was onder de indruk van de bouwkwaliteit en het heeft een paar handige features. Welke lintzaag je ook koopt, koop er zaaglinten van Tuff Saws bij. Zeer goede kwaliteit voor niet veel geld.
Die record power staat zo te zien ook bij baptist en valt (nieuw) ook nog eens rond mn geplande budget :p was een dezer weken toch al van plan naar baptist te gaan voor wat handgereedschap! Kan ik gelijk even kijk d:)b
Die zaagjes waar je het over hebt kosten echt veel minder dan ik dacht O+

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
s0ulmaster schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:36:
[...]

Die record power staat zo te zien ook bij baptist en valt (nieuw) ook nog eens rond mn geplande budget :p was een dezer weken toch al van plan naar baptist te gaan voor wat handgereedschap! Kan ik gelijk even kijk d:)b
Die zaagjes waar je het over hebt kosten echt veel minder dan ik dacht O+
In jouw geval is de zaaghoogte waarschijnlijk het belangrijkst. De Sabre BS350 heeft een zaaghoogte van 285 mm en de Sabre BS400 320mm. Mijn Hammer N3800 zit daar tussenin met 310mm. Je moet dus kijken wat je nodig hebt.

Er zijn overigens ook de gewone (non-Sabre) lintzagen van Record Power. Die hebben wat minder features en zijn wat goedkoper. Belangrijkste nadeel is dat de geleiders voor het zaaglint niet toolless in te stellen is en dat de langsgeleider een stuk lager is. Hierdoor lijken ze minder interessant voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

In de zoektocht naar een cirkelzaag/invalzaag zie ik dat de Parkside invalzaag helaas niet verkrijgbaar is, wordt ook niet eens op de website van de Lidl vermeld. Iemand hier toevallig een idee van de reden? Of was deze in 't verleden ook enkel in actieperiode verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
JBS schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:12:
In de zoektocht naar een cirkelzaag/invalzaag zie ik dat de Parkside invalzaag helaas niet verkrijgbaar is, wordt ook niet eens op de website van de Lidl vermeld. Iemand hier toevallig een idee van de reden? Of was deze in 't verleden ook enkel in actieperiode verkrijgbaar?
Die was na ( / tussen) actieperiode ook wel verrkijgbaar hoor.
Wellicht is ie ergens nog in een fysieke winkel te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

CappieL schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 21:19:
[...]

Die was na ( / tussen) actieperiode ook wel verrkijgbaar hoor.
Wellicht is ie ergens nog in een fysieke winkel te verkrijgen?
Ai, ik lijk te zien dat de laatste actie t/m 10 maart van dit jaar was. Inderdaad wellicht nog een restant in de winkel, maar in de Lidl waar ik af en toe kom in ieder geval niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:23
@JBS Het assortiment van de Lidl webshop varieert regelmatig, dus best kans dat hij er over een paar weken gewoon weer op staat.

Er is geen peil op te trekken, soms zijn dingen maanden lang niet leverbaar, maar is het wel te koop op de .be/.de site.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:46
Heren allen bedankt voor de koopinspiratie! >:) Van de week snel een Makita DDF482 aangeschaft i.c.m. gratis accu. Koopvirus toegeslagen en dan ook maar meteen de goedkoopste heggeschaar i.c.m. actie aangeschaft.

Lader erbij besteld, de DC18RD, jeetje wat een joekel van een lader. :X Ik ben een happy camper en kan weer verder klussen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Jipsy schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:18:
Heren allen bedankt voor de koopinspiratie! >:) Van de week snel een Makita DDF482 aangeschaft i.c.m. gratis accu. Koopvirus toegeslagen en dan ook maar meteen de goedkoopste heggeschaar i.c.m. actie aangeschaft.

Lader erbij besteld, de DC18RD, jeetje wat een joekel van een lader. :X Ik ben een happy camper en kan weer verder klussen.
Van zoveel pril enthousiasme worden wij allemaal erg blij.
Ik kan alvast positief bevestigen dat hiermee je aanmelding een feit is. _/-\o_

Nu moet je alleen de gratis accu nog even naar HQ opsturen en dan krijg je het felbegeerde Tweakers DIY-insigne per ommegaande thuisgestuurd. :+

Zoals bekend is dat in 2019 de fraai vormgegeven houthakkersspeld, die met trots in een knoopsgat wordt gedragen.
In Keulen bekroond met de "Design Award® 2019" en tijdelijk geleverd in een handig edelhouten opbergdoosje. (gelimiteerde editie)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/14kei36.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2019 03:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Gebanned schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 22:17:
@JBS Het assortiment van de Lidl webshop varieert regelmatig, dus best kans dat hij er over een paar weken gewoon weer op staat.

Er is geen peil op te trekken, soms zijn dingen maanden lang niet leverbaar, maar is het wel te koop op de .be/.de site.
Jammer, was er graag spoedig mee aan de slag te gaan. Wachten op iets waarvan onduidelijk of en wanneer het komt is niet zo handig. Krijg dan wel veel waar voor m'n geld..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jipsy schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:18:

Meld je maar weer als je alle 224 apparaten van de poster in huis hebt. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jipsy
Verwijderd schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:57:
[...]

Van zoveel pril enthousiasme worden wij allemaal erg blij.
Ik kan alvast positief bevestigen dat hiermee je aanmelding een feit is. _/-\o_

Nu moet je alleen de gratis accu nog even naar HQ opsturen en dan krijg je het felbegeerde Tweakers DIY-insigne per ommegaande thuisgestuurd. :+
Mijn dank is groot voor deze inwijding en zal vanzelfsprekend mijn contributie in accu's voldoen. Tevens zal ik de insigne met gepaste trots dragen wanneer ik de lokale bouwmarkt bezoek en mij bevind onder de mindere non-Makita goden. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Jipsy schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 13:44:
Mijn dank is groot voor deze inwijding en zal vanzelfsprekend mijn contributie in accu's voldoen. Tevens zal ik de insigne met gepaste trots dragen wanneer ik de lokale bouwmarkt bezoek en mij bevind onder de mindere non-Makita goden. _/-\o_
Best ook wegblijven uit de gang met Black & Decker, je hebt nu een reputatie hoog te houden.

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:59:
Ik zoek een vloerbedekkingschraper zoals deze. (of een andere vergelijkbare tool om gelijmde vloerbedekking van de vloer te schrapen).
Het makkelijkst is om het ding uit de link te kopen, ware het niet dat de voorraadindicatie voor de lokale hornbach niet klopt (tot frustratie van de winkelmedewerker). Computer says 6 op voorraad, in het schap hangen er 0 :+

Ik dacht zoiets ook bij Ecotools gezien te hebben, ooit. Maar ik kan hem niet meer vinden daar. Jammer, want ik wilde er net een bestelling gaan plaatsen en zou er makkelijk eentje mee kunnen bestellen.

Weten jullie waar ik nog meer zo'n ding kan halen?
ff hierop terugkomend: Ik heb de "reserveren" functie van de hornbach site gebruikt en nu ligt er eentje voor me klaar. Een maatje groter btw, die had ik eerst nog niet gezien in de winkel en ook niet op de site. Maar ik kwam hem tegen en heb die maar gereserveerd.
Straks ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Een tijdje geleden kocht ik een Bosch PMF 250 CES Multitool. Prima ding dat tijdens de verbouwing van m'n huis al veel is gebruikt. Al zou ik voor een volgende wel absoluut voor eentje met accu gaan; heb de multitool veel op lastig bereikbare plekken gebruikt, en dan is een accu wel zo handig.

Anyway, naast het snoer heeft het apparaat één nadeel: de krankzinnig dure Starlock zaagjes. Het systeem werkt perfect, maar man, wat zijn die zaagjes prijzig.

Weet een van jullie of en waar er goedkopere compatible zaagjes te koop zijn? Ik heb het idee dat die (nog) niet worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

sOid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 18:09:
Een tijdje geleden kocht ik een Bosch PMF 250 CES Multitool. Prima ding dat tijdens de verbouwing van m'n huis al veel is gebruikt. Al zou ik voor een volgende wel absoluut voor eentje met accu gaan; heb de multitool veel op lastig bereikbare plekken gebruikt, en dan is een accu wel zo handig.

Anyway, naast het snoer heeft het apparaat één nadeel: de krankzinnig dure Starlock zaagjes. Het systeem werkt perfect, maar man, wat zijn die zaagjes prijzig.

Weet een van jullie of en waar er goedkopere compatible zaagjes te koop zijn? Ik heb het idee dat die (nog) niet worden gemaakt.
Zou dit compatible zijn?
https://www.lidl-shop.nl/...ion&scenario=also_clicked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Nee, dit is de "universele" aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Wat @Gebanned zegt. Helaas zijn al die goedkope (bijvoorbeeld van Action en ook op Aliexpress en Ecotools) de universele aansluiting :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Zou het kunnen dat er nog geen merkloze zaagjes met Starlock zijn vanwege een patent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
wheel schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 03:37:
Zou het kunnen dat er nog geen merkloze zaagjes met Starlock zijn vanwege een patent?
Dat zou heel goed kunnen. Maar sinds wanneer trekken de Chinezen zich iets van patenten aan? :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 14-09 19:34
sOid schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:22:
[...]

Dat zou heel goed kunnen. Maar sinds wanneer trekken de Chinezen zich iets van patenten aan? :p
Fair enough, maar dat verklaart mogelijk waarom Ecotools ze niet verkoopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:53
Ecotools heeft ze een tijdje in het assortiment gehad, maar er uit gehaald vanwege patent nietwaar?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online

JBS

Het is een veel besproken vraag en apparaat, de Scheppach PL55. Twijfelde even om de vraag te stellen, maar krijg de vraag zelf maar niet beantwoord.

Ik vind 't leuk om met voornamelijk MDF of meubelpaneel bijvoorbeeld een kastje/meubeltje te maken, en het zelf zagen maakt het projectje natuurlijk leuker dan dat te laten doen bij de bouwmarkt. De Scheppach PL55 wordt geprezen, maar met kanttekenenring dat ie niet per se heel precies is. Ikzelf ben dat wel, recht moet recht zijn en afmetingen moet kloppen, dus twijfel of dat een goede match wordt. Is de Parkside invalzaag van de LIDL dan een betere keuze (ondanks dat die op dit moment niet verkrijgbaar is), of waarin komt dat 'niet heel precies' naar voren, en wanneer is dat relevant?

[ Voor 3% gewijzigd door JBS op 22-03-2019 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 14:46
JBS schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:30:
Het is een veel besproken vraag en apparaat, de Scheppach PL55. Twijfelde even om de vraag te stellen, maar krijg de vraag zelf maar niet beantwoord.

Ik vind 't leuk om met voornamelijk MDF of meubelpaneel bijvoorbeeld een kastje/meubeltje te maken, en het zelf zagen maakt het projectje natuurlijk leuker dan dat te laten doen bij de bouwmarkt. De Scheppach PL55 wordt geprezen, maar met kanttekenenring dat ie niet per se heel precies is. Ikzelf ben dat wel, recht moet recht zijn en afmetingen moet kloppen, dus twijfel of dat een goede match wordt. Is de Parkside invalzaag van de LIDL dan een betere keuze (ondanks dat die op dit moment niet verkrijgbaar is), of waarin komt dat 'niet heel precies' naar voren, en wanneer is dat relevant?
Volgens mij zit het vooral in het feit dat de Scheppach wat ongelukkige keuzes heeft en gewoonweg goedkoper is. Van wat ik begrepen heb, is dat je glijstrip moet verplaatsen zodat hij minder wiebelt, en dat je het blad moet vervangen met een fijngetander blad. Zo heb ik hem pas gehaald en heb er een 48 tands blad op gezet.

Verder is de bouwkwaliteit en afwerking minder dan bijvoorbeeld de Makita invalzaag, maar dat doet verder niet heel veel af aan de precisie gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Laatst online: 18-09 17:03

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

De laatste paar dagen heb ik nog wat gehannes gehad met de Stepcraft. Het is echter gelukt om hem volledig uit te lijnen. Het bleek dat de Z motor te vast gedraaid was waardoor die niet geheel recht stond ten opzichte van de onderkant. Dit heb ik met wat pielen goed gekregen waardoor nu alle assen soepel draaien.

Nu heb ik voor een kennis van ons al het eerste kunstwerkje gemaakt. Het enigste nadeel is dat het freesje eigenlijk te kort is hiervoor. De plank was namelijk 18mm en het freesje maar een 14mm zoiets. Doordat ik wel een 3mm freesje gebruikte viel het gelukkig mee zodat die door de plank heen kwam.

Ik zoek nu alleen eigenlijk nog wat lange freesjes van een 2mm zoiets zodat ik hier geen problemen mee ga hebben. Als iemand toevallig weet waar ik deze kan uithalen voor een 2mm of een 3mm zou dat super zijn. Het liefste wel iets waarbij de afvoer naar boven is, upcut is dat geloof ik?

Voor de liefhebbers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/U1iFsCAAyDf2sadYXUmsu79L/thumb.jpg

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Yagermeister schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:48:
De laatste paar dagen heb ik nog wat gehannes gehad met de Stepcraft. Het is echter gelukt om hem volledig uit te lijnen. Het bleek dat de Z motor te vast gedraaid was waardoor die niet geheel recht stond ten opzichte van de onderkant. Dit heb ik met wat pielen goed gekregen waardoor nu alle assen soepel draaien.

Nu heb ik voor een kennis van ons al het eerste kunstwerkje gemaakt. Het enigste nadeel is dat het freesje eigenlijk te kort is hiervoor. De plank was namelijk 18mm en het freesje maar een 14mm zoiets. Doordat ik wel een 3mm freesje gebruikte viel het gelukkig mee zodat die door de plank heen kwam.

Ik zoek nu alleen eigenlijk nog wat lange freesjes van een 2mm zoiets zodat ik hier geen problemen mee ga hebben. Als iemand toevallig weet waar ik deze kan uithalen voor een 2mm of een 3mm zou dat super zijn. Het liefste wel iets waarbij de afvoer naar boven is, upcut is dat geloof ik?

Voor de liefhebbers:

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit!
De S ligt ondersteboven overigens. ;)

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:24

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/2/2/0/9200000010650224.jpg
Ik heb een Speedboren set van Bosch met een gekke vorm gekocht :)

Zaagt Boort super snel, maar zit toch wel groot nadeel aan blijkt :( Die punt trekt zichzelf snel recht het hout in....maar trekt dus ook het werkstuk naar boven in de kolomboor :| Moet ik dat weer gaan vastzetten....gedoe.

Twijfel nu of ik alsnog een normale speedborenset erbij moet kopen....

[ Voor 12% gewijzigd door bonzz.netninja op 22-03-2019 11:06 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:00:
[Afbeelding]
Ander nadeel is dat de boren zo aggresief zijn dat ze zich bij het uiteinde door het hout heen 'duwt' waardoor dat splintert.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

CurlyMo schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:21:
[...]

Ander nadeel is dat de boren zo aggresief zijn dat ze zich bij het uiteinde door het hout heen 'duwt' waardoor dat splintert.
Klopt ook, merkte ik ook :| Eigenlijk gewoon een beetje een (dure) miskoop. Zonde.

Koop ik er toch maar gewoon nog een setje simpele goedkope speedboren bij....

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:23
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Klopt ook, merkte ik ook :| Eigenlijk gewoon een beetje een (dure) miskoop. Zonde.

Koop ik er toch maar gewoon nog een setje simpele goedkope speedboren bij....
Voor gaten onder de vloer of tussen gipsplaten boeit het me niet zo :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

CurlyMo schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Voor gaten onder de vloer of tussen gipsplaten boeit het me niet zo :)
Snap ik. Ik had ze vooral gekocht voor wat meubeltjes die ik aan het maken ben/ga maken. Daar moeten soms grote ronde gaten in die ik met de kolomboor het mooiste kan maken. Slangenboor is vaak te lang, gatenboor te lomp net als een forstnerboor, speedboor eigenlijk het meest geschikt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43

Reinier

\o/

Ik zie eigenlijk niet waarom een forstnerboor lomper dan een speedboor zou zijn. Geeft over het algemeen een mooier resultaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

SpongeRob schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 10:57:
[...]

Ziet er netjes uit!
De S ligt ondersteboven overigens. ;)
Net na het posten had ik dat ook gezien :P

Ik heb overigens wel alles een beetje nabewerkt met een dremel zodat ze ook mooi glad zijn. De zijkanten waren overigens best goed glad ondanks dat ik geen flauw idee heb met wat voor soort 3mm frees ik het heb gemaakt :+

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:21:
[...]
Dat is eigen aan dit soort boor.

Het splinteren is wel te verminderen door een blokje afvalhout stevig tegen de andere kant te drukken, of van twee kanten te boren.
Met zo'n schroevende/trekkende kop valt dat laatste nog niet mee. :P

Zo'n 'schroefkop' stamt nog uit de tijd van de handboren, waarmee je op veel lagere boorsnelheden werkte en de trekkende beweging wel handig was.
Je kunt voor gebruik in boormachines het schroefdeel glad slijpen, dan ben je van die ongewenste trekkracht verlost.

Met een gatzaag/gatfrees bereik je betere resultaten. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Rustig erin boren en rustig doordrukken...

En ja... that's what she said... 8)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 14:59:
[...]

Dat is eigen aan dit soort boor.

Het is wel te verminderen door een blokje afvalhout stevig tegen de andere kant te drukken, of van twee kanten te boren.
Met zo'n schroevende/trekkende kop valt dat laatste nog niet mee. :P

Zo'n 'schroefkop' stamt nog uit de tijd van de handboren, waarmee je op veel lagere boorsnelheden werkte en de trekkende beweging wel handig was.
Je kunt voor gebruik in boormachines het schroefdeel glad slijpen, dan ben je van die ongewenste trekkracht verlost.

Met een gatzaag/gatfrees bereik je betere resultaten. ;)
Heb je gatenzagen in zulke kleine maten? Uiteindelijk moest ik een mooi rond simpel gat van 24mm in een plankje vuren maken. Mijn houtboren gingen niet ver genoeg en een forstnerboor vond ik altijd zo lomp doen....Dus leek mij een speedboor het meest geschikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 18-09 12:47

killercow

eth0

sOid schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 08:22:
[...]

Ze zijn er wel, maar lastig te vinden.

https://www.ebay.de/itm/N...537299467?var=&hash=item0

https://www.ebay.de/itm/N...537340321?var=&hash=item0

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:15
@wheel
@sOid
@KillaZ
@killercow

Deze bedoelen jullie toch? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 15:53:
[...]
Heb je gatenzagen in zulke kleine maten?
Bi-metaal gatzagen zijn vanaf ~14mm leverbaar.
ecotools.nl/gatenzagen

De zwaardere gatfrezen beginnen bij Ecotools ook bij 14mm.
ecotools.nl/......=gatfrees

Kernboren zijn vanaf 12mm leverbaar en dan heb je uiteraard nog vele soorten (metaal)frezen, al dan niet met aanloopnok.
Bij kleinere diameters kun je uiteraard ook in hout een gewone scherpe metaalboor gebruiken.

Het voordeel van een slangenboor is dat die een scherpe aansnijding hebben, wat het zaaggat een zeer strak uiterlijk geeft.

Daarnaast heb je ook nog de lookalike "azobe-slangenboor".
Die lijkt sprekend op de gewone slangenboor, maar mist het scherpe aansnijgedeelte, waardoor het reeds gezaagde hout (bij de punt) beter zal lossen en daar niet een harde boorprop ontstaat die de boor in dit zeer harde hout laat vastlopen.

Voor keukenkastjes kun je met bijv. een boormal zeer zuiver hele rijen repetitieve gaten frezen met een bovenfrees (zie Festool).
Dat moet al kunnen vanaf een slordige 4mm.
Uiteindelijk moest ik een mooi rond simpel gat van 24mm in een plankje vuren maken. Mijn houtboren gingen niet ver genoeg en een forstnerboor vond ik altijd zo lomp doen....Dus leek mij een speedboor het meest geschikt
Een scherpe forstnerboor icm met een kolomboormachine zou een reuzestrak boorgat moeten opleveren.
Een gat van 24mm in een plankje is ook het domein van de gatzaag. ;)

Moet het boorgat echt superstrak worden dan zaag/boor ik weleens (om bij jouw voorbeeld te blijven) eerst een 22mm boorgat, dat ik daarna ruim naar 24mm.
Dat kan met bijv. een trappenboor oid.

Ieder materiaal vraagt weer om een iets andere aanpak als het boorgat echt strak moet worden.
Na een proefboring weet je alles. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
bonzz.netninja schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 11:00:
[Afbeelding]

Zaagt Boort super snel, maar zit toch wel groot nadeel aan blijkt :( Die punt trekt zichzelf snel recht het hout in....maar trekt dus ook het werkstuk naar boven in de kolomboor :| Moet ik dat weer gaan vastzetten....gedoe.

Twijfel nu of ik alsnog een normale speedborenset erbij moet kopen....
Schroefkopjes glad slijpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 03:07:
[...]

Bi-metaal gatzagen zijn vanaf ~14mm leverbaar.
ecotools.nl/gatenzagen

De zwaardere gatfrezen beginnen bij Ecotools ook bij 14mm.
ecotools.nl/......=gatfrees

Kernboren zijn vanaf 12mm leverbaar en dan heb je uiteraard nog vele soorten (metaal)frezen, al dan niet met aankoopnok.
Bij kleinere diameters kun je uiteraard ook in hout een gewone scherpe metaalboor gebruiken.

Het voordeel van een slangenboor is dat die een scherpe aansnijding hebben, wat het zaaggat een zeer strak uiterlijk geeft.

Daarnaast heb je ook nog de lookalike "azobe-slangenboor".
Die lijkt sprekend op de gewone slangenboor, maar mist het scherpe aansnijgedeelte, waardoor het reeds gezaagde hout (bij de punt) beter zal lossen en daar niet een harde boorprop ontstaat die de boor in dit zeer harde hout laat vastlopen.

Voor keukenkastjes kun je met bijv. een boormal zeer zuiver hele rijen repetitieve gaten frezen met een bovenfrees (zie Festool).
Dat moet al kunnen vanaf een slordige 4mm.

[...]

Een scherpe forstnerboor icm met een kolomboormachine zou een reuzestrak boorgat moeten opleveren.
Een gat van 24mm in een plankje is ook het domein van de gatzaag. ;)

Moet het boorgat echt superstrak worden dan zaag/boor ik weleens (om bij jouw voorbeeld te blijven) eerst een 22mm boorgat, dat ik daarna ruim naar 24mm.
Dat kan met bijv. een trappenboor oid.

Ieder materiaal vraagt weer om een iets andere aanpak als het boorgat echt strak moet worden.
Na een proefboring weet je alles. ;)
Dank voor de uitgebreide reactie. Ik leer steeds beter dan een mooi gat zagen eigenlijk veel minder eenvoudig is dan het lijkt, zeker bij zacht vurenhout. Mijn portomonnee is echter ook niet oneindig dus we doen het er maar even mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-09 16:34
Zijn deze echt voor het Bosch systeem? Het halfronde cirkelzaagje van mijn multitool is bot. Dit is wel goedkoop vervangen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@killercow @Idanue Heee, kijk 's aan! Ik ga er een paar op AliExpress bestellen. Dank. Vreemd dat ik ze zelf niet tegen kwam.

@Ossi De aansluiting ziet er wel hetzelfde uit, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:32:
[...]

Yup, 2 accu's in het apparaat, 2 accu's op de [dubbele] lader.
Die laatste vind je voor ~60 euri op amazon.de :)

Het duurt volgens de specs wel ~45min voor een 5Ah batterij vol is. En je wacht beter ook even tot de batterijen afgekoeld zijn na gebruik. Maar ach... :)
Maakt het trouwens uit of je een 3Ah of 5Ah gebruikt? Ik bedoel ik koop een grasmaaier met 2x 18v 5Ah accu's, kan ik die dan op elke willekeurige 18V machine van Makita gebruiken? Bij sommige apparaten verkopen zn nl 3Ah accu's erbij :?

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 23:41
Is voor het grootste deel compatible, hier staat het volledige verhaal: https://www.makita.nl/ken...t-onder-jouw-machine.html

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Oogje schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 09:14:
Maakt het trouwens uit of je een 3Ah of 5Ah gebruikt? Ik bedoel ik koop een grasmaaier met 2x 18v 5Ah accu's, kan ik die dan op elke willekeurige 18V machine van Makita gebruiken? Bij sommige apparaten verkopen zn nl 3Ah accu's erbij :?
Ja hoor, de capaciteit van de batterij maakt niet uit. Een kleinere batterij zal gewoon sneller leeg gaan :)

Er is 1 uitzondering, maar ik weet niet of die ook bij Makita van toepassing is: kleinere accu's (als in: minder capaciteit) hebben soms minder cellen in parallel dan de grotere broertjes. Dat zorgt ervoor dat ze ook minder vermogen kunnen leveren. Bij apparaten met hogere vermogens, kan het dus zijn dat je minder vermogen ter beschikking hebt met een kleine batterij, dan met een grotere batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Slonzo schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 10:56:
Er is 1 uitzondering, maar ik weet niet of die ook bij Makita van toepassing is: kleinere accu's (als in: minder capaciteit) hebben soms minder cellen in parallel dan de grotere broertjes. Dat zorgt ervoor dat ze ook minder vermogen kunnen leveren. Bij apparaten met hogere vermogens, kan het dus zijn dat je minder vermogen ter beschikking hebt met een kleine batterij, dan met een grotere batterij.
Dat is bij Makita ook zo. 3Ah en groter hebben 2 cellen parallel, 1.3 en 2 Ah hebben maar één cel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prutzertje schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 05:09:
[...]
Schroefkopjes glad slijpen :P
Yep, dat schreef ik ook al, maar vergeet dan niet meteen 2 vlakke en parallelle snijkanten aan die gladde punt te slijpen anders krijg je de punt niet lekker het hout in. ;)

Zeg maar net zo'n scherp en 'schrapend' puntje als een modale speedboor ook al heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:29
@Oogje @Slonzo @Gebanned @decipherer Normaal gesproken zijn de 5Ah accu's inderdaad compatible, maar je hebt evt de oude(re) machines nog met BDF i.p.v. de huidige/nieuwere DDF, waarbij de B uitvoeringen tot max 3Ah accu's kunnen slikken ;)
noem hierboven alleen even een accutol type, maar die B i.p.v. de D geldt ook voor andere machines

Al is het linkje wat @decipherer geeft ook geheel duidelijk :D

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Verwijderd schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 13:19:
[...]

Yep, dat schreef ik ook al, maar vergeet dan niet meteen 2 vlakke en parallelle snijkanten aan die gladde punt te slijpen anders krijg je de punt niet lekker het hout in. ;)

Zeg maar net zo'n scherp en 'schrapend' puntje als een modale speedboor ook al heeft.
Mjah...vind het ook weer zoiets om iets gloednieuws meteen al weer te verbouwen. Kan beter gewoon ook een setje normale speedboren kopen :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dankzij alle tips in dit topic vandaag de initiële investering in Makita 18V gedaan. Ik zag namelijk ook dat ik nog een week de tijd had om gratis accu's te scoren en dat maakt het helemaal interessant!

Als t goed is komen morgen de Makita DBO180ZJ en de Makita DLM431PT2 binnen :)
Nog op mn verlanglijstje maar wat minder haast heeft: bladblazer, bosmaaier en haakse slijper.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

Afgelopen weekend weer wat liggen te frezen met de Stepcraft. Ik had een paar keer geprobeerd te frezen met een 1mm freesje maar die zijn echt te bros waardoor die steeds braken.

Nu heb ik zondag dan maar de laser van stal gehaald die ik toen ook besteld had. De eerste test ging fantastisch en de lijnen zijn haarscherp. Je voelt ze zelfs niet eens als je erover wrijft. Toen werd ik wat arrogant en ging maar meteen aan het grote werk O-) . Dit was dus een tegenvaller. Het heeft me de halve middag gekost en dan deed die weer wel snijden en dan weer niet.

Na wat zoekwerk kwam ik een tutorial van hun tegen die door 3mm mdf zou gaan met de laser. Deze instellingen heb ik helemaal nagelopen en eindelijk liep de laser dan ook. Dit heb ik een uurtje laten lopen en toen heb ik hem gestopt om te zien hoever door die was. Helaas lijkt het erop dat die niet door de volle 3mm is gegaan ondanks dat die 6x erover is gegaan en ik alle instellingen van hun heb overgenomen.

Komende week nog maar eens proberen met wat test vierkantjes om te zien hoeveel passes nodig zijn om door de 3mm heen te komen.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:15
Dus ik heb net mijn loon ontvangen. Fijn, tijd om de Makita-kudde uit te breiden. In de race voor een DJR187ZK (recipro), DTD155ZJ (slagschroevendraaier) en DRT50ZJX3 (kantenfrees). Is er nog iemand die zegt, nee die moet je niet doen want <insert reden> of iemand die een goedkoper adres dan Toolmax weet, maar wel met de graties accu regeling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:29
tafkaw schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:09:
Dus ik heb net mijn loon ontvangen. Fijn, tijd om de Makita-kudde uit te breiden. In de race voor een DJR187ZK (recipro), DTD155ZJ (slagschroevendraaier) en DRT50ZJX3 (kantenfrees). Is er nog iemand die zegt, nee die moet je niet doen want <insert reden> of iemand die een goedkoper adres dan Toolmax weet, maar wel met de graties accu regeling?
Bij toolmax.nl kom ik voor je uit op: €679,-
Bij combitools.nl kom ik uit op: €657,79 en is ook een officiële dealer van Makita :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Neem de frees met draad, die accu bovenop maakt het veel te wankel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06:30
Ik koop makita spullen altijd bij de hornbach.
Ze kunnen alles van makita bestellen.
Blijken hun prijzen toch niet de laagste te zijn dan maak je gebruik van de laagste prijs garantie en dan krijg je nog 10% extra korting.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tafkaw schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:09:
... In de race voor een ....en DRT50ZJX3 (kantenfrees). Is er nog iemand die zegt, nee die moet je niet doen want <insert reden>
Het is een fijne kantenfrees voor "er bij", maar als dit je enige bovenfreesmachine is, dan ga je waarschijnlijk een keer tegen beperkingen oplopen.

Geen idee waar je de frees voor wilt gaan gebruiken, maar het is niet direct een enorm 1800W powerhouse waar je met grote frezen veel hout/kunststof kunt wegfrezen.
Maar voor het kantenwerk prima geschikt, daar gebruik ik hem zelf ook voor.

Tis maar dat je het weet. ;)
mnielsm schreef op maandag 25 maart 2019 @ 20:10:
Ik koop makita spullen altijd bij de hornbach.
Ze kunnen alles van makita bestellen.
De 18V accu-decoupeerzaag van Makita hadden ze anders niet bij Hornbach in het assortiment en gingen ze ook niet speciaal voor mij bestellen, aldus de vriendelijke dame.

Ze lieten mij gewoon met een volle bak met geld op de stoep staan en dat was het dan. :+

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2019 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-09 21:15
jadjong schreef op maandag 25 maart 2019 @ 19:54:
Neem de frees met draad, die accu bovenop maakt het veel te wankel.
Ervaring of aanname? Ik vind bij de meeste apparaten die ik op snoer heb het snoer zo kak. Ook bij m'n grote bovenfrees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

tafkaw schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:00:
[...]
Ervaring of aanname? Ik vind bij de meeste apparaten die ik op snoer heb het snoer zo kak. Ook bij m'n grote bovenfrees.
Een grote bovenfrees zit hier anders standaard aan een Festool afzuigslang gekoppeld, dat 230V snoertje kan daar prima naast zonder dat je er iets van merkt. ;)

Ik ben overigens met @jadjong eens dat de 18V accu, de Makita bovenfrees (onnodig) topzwaar maakt.
Er is mee te leven dat wel.
Verder een handige machine.

Een enkel 230V snoer is eerlijk gezegd zelden een wereldprobleem, laat staan een probleem.
Het wordt wel een probleem als je met meerdere 230V schroef/boormachines tegelijk aan een klus bezig bent.
Zoals bij (hard)houten plinten: houtboor + verzinkboor + steen- of betonboor + schroefbit.
Dan kom je als je niet steeds van tool wilt wisselen al op 4 machines. :P

Dan zitten de snoeren -hoe je ook je best doet- met 230V binnen een paar minuten hopeloos in elkaar gedraaid.
Voor dát soort klussen is accu gereedschap dé uitvinding van de eeuw. _/-\o_

Dat is geen 'aanname', dat is 'ervaring'. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
tafkaw schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:00:
[...]

Je moet secuur blijven werken, bij de zesde plaat waar een randje af moet wordt je wat overmoedig en maak je fouten. Ook overpakken van de ene hand naar de andere hand bij lange werkstukken is een risico. Het ding pleurt gewoon om als je hem niet actief vast houdt. Prima apparaat als je 1x per jaar de vensterbank van een caravan zonder stroom wilt restylen maar de thuisklusser heeft meer aan de versie met draad.

Een 12mm brede groef in hardhout maak je(met dure freesjes) tot ongeveer 5mm diep, als je meer wilt moet je met dit apparaat in twee stappen werken of heel veel geduld hebben. :+

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 25-03-2019 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Verwijderd schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:27:
[...]

Een grote bovenfrees zit hier anders standaard aan een Festool afzuigslang gekoppeld, dat 230V snoertje kan daar prima naast zonder dat je er iets van merkt. ;)

Ik ben overigens met @jadjong eens dat de 18V accu, de Makita bovenfrees (onnodig) topzwaar maakt.
Er is mee te leven dat wel.
Verder een handige machine.

Een enkel 230V snoer is eerlijk gezegd zelden een wereldprobleem, laat staan een probleem.
Het wordt wel een probleem als je met meerdere 230V schroef/boormachines tegelijk aan een klus bezig bent.
Zoals bij (hard)houten plinten: houtboor//verzinkboor//steen- of betonboor//schroefbit.
Dan kom je als je niet steeds van tool wilt wisselen al op 4 machines. :P

Dan zitten de snoeren -hoe je ook je best doet- met 230V binnen een paar minuten hopeloos in elkaar gedraaid.
Voor dát soort klussen is accu gereedschap dé uitvinding van de eeuw. _/-\o_

Dat is geen 'aanname', dat is 'ervaring'. ;)
Daarom alles Festool Plug-It. Meerdere apparaten, 1 snoer. Maar helaas gaat die vlieger niet altijd op, al is het maar omdat Festool zelf niet alles Plug-It heeft (en ze natuurlijk sommige apparaten helemaal niet hebben). Ik zeg wel eens; de snoerenklutter is kwadratisch met het aantal niet-Festool apparaten dat bij de klus betrokken is. :+

Overigens is dat Festool snoer wel wat soepeler dan het gemiddelde snoer.

Die snoertjes van 1,8m die sommige merken er nog steeds aanschroeven... shame!

Heb je trouwens die nieuwe gladde slang van Festool?

Is er trouwens nog ergens een Bosch GSR 12V-15 FC met die excenter en haakse koppen (en accu's + lader) in de aanbieding? Of iets gelijkwaardigs? Ik kom op iets van 180,- uit? L-box erbij altijd ...

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-03-2019 02:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jadjong schreef op maandag 25 maart 2019 @ 22:32:
[...]
Een 12mm brede groef in hardhout maak je(met dure freesjes) tot ongeveer 5mm diep, als je meer wilt moet je met dit apparaat in twee stappen werken of heel veel geduld hebben. :+
Een beetje bovenfrees heeft daarvoor een roterende aanslag/diepteverstelling in standaard 3 stappen.
Ook de meest zware machine heeft dat en het zal dus expliciet zo zijn bedoeld.
Het is dus niet vreemd dat je in stapjes freest.

Het is wel zo dat een kleine kantenfrees meestal nog kleinere stapjes nodig heeft. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/10ee8fm.jpg
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 01:59:
[...]
Daarom alles Festool Plug-It. Meerdere apparaten, 1 snoer.
Kom nog uit de tijd dat Festool gewoon Festo zou gaan heten en het merk nog niet eens op iemands radar stond. :+

Er was ook nog geen glossy catalogus, laat staan handige plug-it snoeren.
Hoe hielden wij dat toch uit?? :'(
Heb je trouwens die nieuwe gladde slang van Festool?
Nee jammer genoeg nog niet. ;(

Ben wel benieuwd of dit nieuwe type Festoolslang snel gaat rafelen op het niet te vermijden gebroken weefsel van de gladde draadjes, want dat herinner ik mij als kind nog goed van stofzuigers met soepele lookalike slangen uit de jaren '60 vorige eeuw.
Iets met Back-to-the-Future?? :P

Wel een paar van die anti-statische Festool ribbelslangen, die het overigens prima doen, maar wel iets te makkelijk achter randen blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Iemand hier toevallig ervaring met de 10.8/12V reeks van Bosch blauw? Momenteel is het enige accu gereedschap wat ik heb een Makita 14,4V schroef/boormachine. Dat hele 14,4V lijkt een beetje een aflopend verhaal te zijn als je het mij vraagt dus ik ben maar eens verder gaan kijken toen ik aan het zoeken was naar een "mini cirkelzaag".

Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op de Bosch GKS 12V-26

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/1918x1078/o285227v54_p_a_gks_12v-26_1_5ah_2_0ah_2_5ah_dyn_02_Ghost_Image.png

Leek mij een prima zaag voor wat ik er mee wil (voornamelijk plaatmateriaal zagen) en heeft ten opzichte van de vergelijkbare Makita o.a. een borstelloze motor, wordt standaard geleverd met grotere accu's en is 12 ipv 10.8V.

Ik wil echter gaan voorkomen dat ik straks met 10 verschillende accu systemen zit en Bosch lijkt mij 1 van de partijen te zijn met het meest uitgebreide assortiment. Komende maanden wil ik namelijk ook nog wat ander gereedschap gaan vervangen voor snoerloze varianten zoals de multitool, decoupeerzaag e.d.en dan is de vraag... is het 12V systeem van Bosch toereikend en hoe is de kwaliteit ten opzichte van Makita e.d.

Het enige wat ik nu van Bosch blauw heb is een bedrade schuurmachine, de GSS 160 Multi wat een erg fijn apparaat is voor het geld. Dat zegt weinig over het accugereedschap want deze heeft gewoon nog een lang zwart snoer ;)

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

R2D2 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:17:
Iemand hier toevallig ervaring met de 10.8/12V reeks van Bosch blauw?
Nope, dan moet je bij @Atmoz zijn. :)
.......
[Afbeelding]
Leek mij een prima zaag voor wat ik er mee wil (voornamelijk plaatmateriaal zagen) en heeft ten opzichte van de vergelijkbare Makita o.a. een borstelloze motor, wordt standaard geleverd met grotere accu's en is 12 ipv 10.8V.
Eenmaal gewend aan een zaagliniaal zoals dat van Festool/Makita/Metabo/Bosch waar je de liniaal op het zaagstreepje legt, wil je volgens mij nooit meer terug naar omslachtig uitmeten.
En dat is zo te zien precies wat je met deze mini-cirkelzaag + liniaal wel moet doen, omdat je er een adapter voor nodig hebt die het zaagblad jammer genoeg niet op de zaagstreep zet. :P

Als je met deze mini wel exact op de zaagstreep zou kunnen zagen (zonder omrekengedoe), dan lijkt het mij een handzaam machientje.
Helaas.
Ik wil echter gaan voorkomen dat ik straks met 10 verschillende accu systemen zit en Bosch lijkt mij 1 van de partijen te zijn met het meest uitgebreide assortiment. Komende maanden wil ik namelijk ook nog wat ander gereedschap gaan vervangen voor snoerloze varianten zoals de multitool, decoupeerzaag e.d.en dan is de vraag... is het 12V systeem van Bosch toereikend en hoe is de kwaliteit ten opzichte van Makita e.d.
Beide merken schat ik evenhoog in.

Alleen kan ik met mijn standaard Makita 18V-5Ah accu's alle 18V/36V Makita's bedienen, dus ook de 2x18V=36V series.
Bosch heeft voor de 36V jammer genoeg een geheel eigen (en dure) serie opgetuigd en dat heeft mij van investeringen weerhouden.

Een 10.8V machine + accu kost je de kop niet en die daarvoor heb ik Metabo gekozen.
Had net zo goed 10.8V Bosch mogen zijn, maar de goedkopere Metabo had voordelen die de Bosch niet had.
Ook bij Bosch en Makita had je hier een eigen 10.8V accu lijn moeten kopen, maar goed die kleine accu's zijn betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:44:

Eenmaal gewend aan een zaagliniaal zoals dat van Festool/Makita/Metabo/Bosch waar je de liniaal op het zaagstreepje legt, wil je volgens mij nooit meer terug naar omslachtig uitmeten.
En dat is zo te zien precies wat je met deze mini-cirkelzaag + liniaal wel moet doen, omdat je er een adapter voor nodig hebt die het zaagblad jammer genoeg niet op de zaagstreep zet. :P

Als je met deze mini wel exact op de zaagstreep zou kunnen zagen (zonder omrekengedoe), dan lijkt het mij een handzaam machientje.
Helaas.
Volgens mij kan dat gewoon icm geleiderail / zaaglineaal, heb even wat Youtube video's zitten bekijken en daar wordt de GKS gebruikt icm geleiderails van o.a. Festool en Bosch zelf.
Beide merken schat ik evenhoog in.

Alleen kan ik met mijn standaard Makita 18V-5Ah accu's alle 18V/36V Makita's bedienen, dus ook de 2x18V=36V series.
Bosch heeft voor de 36V jammer genoeg een geheel eigen (en dure) serie opgetuigd en dat heeft mij van investeringen weerhouden.

Een 10.8V machine + accu kost je de kop niet en die daarvoor heb ik Metabo gekozen.
Had net zo goed 10.8V Bosch mogen zijn, maar de goedkopere Metabo had voordelen die de Bosch niet had.
Ook bij Bosch en Makita had je hier een eigen 10.8V accu lijn moeten kopen, maar goed die kleine accu's zijn betaalbaar.
18V is me te duur voor het "hobby" gebruik wat ik er mee doe, de 36V machines zijn prachtig maar in zulke gevallen val ik wel terug op apparaten met een snoer en in het geval van de bladblazer welke hier wel eens voorbij is gekomen op de Husqvarna met ouderwetse peut ;)

[ Voor 35% gewijzigd door R2D2 op 26-03-2019 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Laatst online: 18-09 14:08
Iemand hier toevallig ervaring met de 10.8/12V reeks van Bosch blauw? Momenteel is het enige accu gereedschap wat ik heb een Makita 14,4V schroef/boormachine. Dat hele 14,4V lijkt een beetje een aflopend verhaal te zijn als je het mij vraagt dus ik ben maar eens verder gaan kijken toen ik aan het zoeken was naar een "mini cirkelzaag".

[Afbeelding]

Het enige wat ik nu van Bosch blauw heb is een bedrade schuurmachine, de GSS 160 Multi wat een erg fijn apparaat is voor het geld. Dat zegt weinig over het accugereedschap want deze heeft gewoon nog een lang zwart snoer ;)
Ik heb hem en vind het een super machientje voor plaatmateriaal, in combinatie met een zaaglineaal.

Dat werkt wel prima, het enige is dat je de lineaaladapter natuurlijk steeds secuur op dezelfde plaats monteert, maar dat is heel eenvoudig gewoon strak tegen de zool. Schrik trouwens niet de eerste keer dat je de zaaglineaal gebruikt, de zijstrip moet dan op maat gezaagd worden, je zaagt er dus een paar milimeter af.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

R2D2 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 07:50:
[...]
Volgens mij kan dat gewoon icm geleiderail / zaaglineaal, heb even wat Youtube video's zitten bekijken en daar wordt de GKS gebruikt icm geleiderails van o.a. Festool en Bosch zelf.
Dat geloof ik graag, maar dat is hier niet het punt. ;)

Met een Festool (& lookalikes) zet je een streepje op het plaatmateriaal waar moet worden afgekort.
Vervolgens zet je de liniaal exact op dat streepje en zal de invalcirkelzaag die je daarna op de liniaal plaatst ook exact op dat streepje zagen/afkorten.

Je moet de invalcirkelzaag zelfs kalibreren op dat aanslagrubber voor je de allereerste zaagsnede maakt.
Alleen op die manier zitten het zaagblad en de aanslag op hetzelfde spoor.
Bij een zaagbladwissel moet je in principe nogmaals kalibreren.

Zo anders met een losse liniaaladapter (tenminste als ik goed lees).
Die adapter zit tussen de liniaal en de cirkelzaag en zal dus wel precies een parallelle lijn kunnen zagen.
Alleen ligt die zaaglijn nu een x cm van je oorspronkeleijke zaaglijn vandaan en moet je vanaf je eerste streepje dus constant gaan herberekenen.

Niet shocking, maar het werkt omslachtig en vertragend en het doet het slimme van een zaagliniaal teniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Laatst online: 18-09 14:08
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 08:20:
[...]

Zo anders met een losse liniaaladapter (tenminste als ik goed lees).
Die adapter zit tussen de liniaal en de cirkelzaag en zal dus wel precies een parallelle lijn kunnen zagen.
Alleen ligt die zaaglijn nu een x cm van je oorspronkeleijke zaaglijn vandaan en moet je vanaf je eerste streepje dus constant gaan herberekenen.

Niet shocking, maar het werkt omslachtig en vertragend en het doet het slimme van een zaagliniaal teniet.
Bij de kleine bosch zit de adapter aan de lineaalkant en zaag je dus gewoon langs de rubberstrip, net als met de grotere invalzaag, dat maakt het inderdaad zo ideaal. En hij is gewoon simpel met 1 hand te bedienen.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

12V == 10,8V. Is puur marketing om het max. voltage van de accu te vermelden in plaats van het gemiddelde. Brushless en hogere capaciteit accu's is natuurlijk wel een voordeel. Zeker bij zagen ga je behoorlijk vlot door je accu's heen (is mijn ervaring met een accu decoupeerzaag).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:06:
[...]

12V == 10,8V. Is puur marketing om het max. voltage van de accu te vermelden in plaats van het gemiddelde. Brushless en hogere capaciteit accu's is natuurlijk wel een voordeel. Zeker bij zagen ga je behoorlijk vlot door je accu's heen (is mijn ervaring met een accu decoupeerzaag).
True, maar waar bij Makita een 4Ah nu de max is voor een 10.8V accu is dat bij Bosch 6Ah, dat zou dus pleiten voor de Bosch qua accu's wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Orion84 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:06:
[...]

Vol zijn ze nog wel iets meer dan 12,0; eerder 12,5

In het Ni-Cd / Ni-MH tijdperk werd er wel met het nominale voltage gewerkt. Met de overstap naar Lithium hebben heel wat fabrikanten de aanduidingen gelijk gehouden; 12V, 14,4//15,6V... 18V; wat natuurlijk onzin is want 10,8 ; 14,4 en 18, maarja..

In sommige gevallen waren de 12V Ni-MH accu's ook bruikbaar op de "12V" Lithium machines, dus ergens ook wel logisch.
Verwijderd schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 05:47:
[...]

Nee jammer genoeg nog niet. ;(

Ben wel benieuwd of dit nieuwe type Festoolslang snel gaat rafelen op het niet te vermijden gebroken weefsel van de gladde draadjes, want dat herinner ik mij als kind nog goed van stofzuigers met soepele lookalike slangen uit de jaren '60 vorige eeuw.
Iets met Back-to-the-Future?? :P

Wel een paar van die anti-statische Festool ribbelslangen, die het overigens prima doen, maar wel iets te makkelijk achter randen blijven hangen.
Ik stel voor dat jij dat gaat proberen :P

Mijn ribbelslangen zijn ook nog lang niet kaduuk.
R2D2 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 09:20:
[...]

True, maar waar bij Makita een 4Ah nu de max is voor een 10.8V accu is dat bij Bosch 6Ah, dat zou dus pleiten voor de Bosch qua accu's wat dat betreft.
10,8V 6 Ah?? Is dit een wedstrijd "wie maakt de grootste stroom"?. Toch veel handiger om gewoon 18V daarvoor te gebruiken... of natuurlijk gewoon 230V met een snoertje.

[ Voor 12% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-03-2019 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viru
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:54
Ga een zandcement vloer maken in mijn schuur en ik heb een beton/verfmixer nodig.
Huren zie ik niet zitten.
Ik zag deze Hyundai 56453 1800 watt, 2 snelheden, softstart, mengvolume 200 kg.
Voor ongeveer 73 euro
Iemand een idee waar ik mee moet opletten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-09 22:10

[Afbeelding]

Ik ben het eens met @Pino , de GKS 12V is echt een fijn apparaat en i.c.m. geleiderail werkt hij perfect (netjes strak langs de rail net als Festool TS55 etc)! Tip als je deze koopt, neem er wel een ander zaagblad bij: https://www.amazon.de/gp/...tle_o08_s00?ie=UTF8&psc=1 het originele blad maakt niet zo'n strakke zaagsnede imo.

Heb daarnaast ook de kantenfrees (GKF 12V-8), werkt echt goed voor wat de naam zegt: kantenfrezen. Erg handzaam, maar niet geschikt voor sleuven frezen, i.c.m. een degelijke bovenfrees wel een mooie combinatie.
Schaafmachine, (GHO 12V-20), werkt ook erg fijn en snel, met stofzuigeradapter erbij ook nul komma nul stof. Gebruikt om aardig wat balken van een dikke verflaag te ontdoen etc, geen seconde spijt van gehad terwijl ik twijfelde of ik deze wel veel zou gaan gebruiken.
Flex accuboormachine (GSR 12V-15 FC), niet verwacht zo blij te kunnen zijn met zo'n klein boormachientje, en de flex koppen zijn soms echt een enorme uitkomst, kan deze iedereen aanraden!
Werklampje (GLI 12V-330) geeft voldoende licht met handige magneet, voor de prijs prima, licht = licht, dus niets bijzonders verder.

Accu's gaan wel redelijk snel leeg met gebruik van de cirkelzaag, schaafmachine en kantenfrees, die vreten stroom. Meer dan 2 accu's hebben als je een set aan apparaten gebruikt is dus wel een must in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R2D2
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 18:34:
[...]

10,8V 6 Ah?? Is dit een wedstrijd "wie maakt de grootste stroom"?. Toch veel handiger om gewoon 18V daarvoor te gebruiken... of natuurlijk gewoon 230V met een snoertje.
Langer op een acculading kunnen werken is natuurlijk altijd mooi mee genomen al valt dat in de praktijk uiteindelijk altijd wel mee gezien het feit de accu's ook zo weer vol zitten. Zolang je dus kunt wisselen inderdaad niet echt een issue.
Twijfels schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 20:40:
[...]

Ik ben het eens met @Pino

....

Accu's gaan wel redelijk snel leeg met gebruik van de cirkelzaag, schaafmachine en kantenfrees, die vreten stroom. Meer dan 2 accu's hebben als je een set aan apparaten gebruikt is dus wel een must in mijn ogen.
Zo maar eens een bestelling op Amazon plaatsen dan (volgens mij momenteel de goedkoopste icm 2 x 3Ah accu, lader en box. Of iemand nog een goedkoper adres? :+

[ Voor 3% gewijzigd door R2D2 op 26-03-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Laatst online: 02:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik wil naast mijn ouwe trouwe Makita 14,4V accuboormachine een 18V machine kopen. Lader heb ik dus al. Met de 2e accu gratis actie heb ik nog een paar dagen om een keuze te maken. Ik zat te denken aan de DDF484ZJ, die krijg je dus met 1 gratis accu en dan moet ik ergens nog een 2e accu halen. Of heeft iemand een betere suggestie?

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
@Wokschotel

Check even idealo.de, wat het prijsverschil is met dld en of het loont om het in nederland of juist dld te halen.

Een losse 5ah accu koop je in dld voor 55-65 euro inc verzenden.
https://www.amazon.de/dp/B01JP78596

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 27-03-2019 07:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

Wokschotel

Op 6 wielen

@Raymond ik kan geen verkoper vinden die accu’s vanuit Duitsland naar Nederland verstuurt...

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 10:23
@Wokschotel Een DDF482 is een hele goede keuze. Die ga je niet voor minder dan 60,- vinden in Duitsland. Dus is voor ca. 90,- en no brainer om in NL te kopen.
Knappe jonge die een 5 Ah accu kan vinden voor minder dan 65,- trouwens.
Wat betreft extra gereedschap zou je kunnen kijken naar een slagschroevendraaier (DTD) of als het maximaal goedkoop moet een graskantenmaaier (DUR181Z).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wokschotel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:46:
@Raymond ik kan geen verkoper vinden die accu’s vanuit Duitsland naar Nederland verstuurt...
Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Herkenbaar, ik had hetzelfde :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Slonzo schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:17:
[...]

Ik vergeet veel, maar ik ben best in staat om te onthouden welk gereedschap ik al dan niet heb :+
Wel een goed punt, lijstje maken voor verzekering/aangifte bij diefstal/etc.

Stock bijhouden van verbruiksitems, daar begin ik niet aan. Hou ik nooit vol :)
Voor materialen gebruik ik het gratis Trello. Web-based, met een prima app voor de telefoon. En dan vooral om 'even snel te noteren' dat iets op is en bijbesteld moet worden (pluggen in maat X, breekmesjes in breedte Y....). Als ik dan eenmaal ga bestellen heb ik tenminste een lijstje bij de hand met wat er moet komen. :) Vooral bij bv. Ecotools loont het om bestellingen op te sparen i.v.m. verzendkosten.

Afbeeldingslocatie: https://darnoffice.com/wp-content/uploads/2014/07/trello-app.png
Verwijderd schreef op maandag 18 maart 2019 @ 00:08:
[...]

Hars lost prima op in doodgewone spiritus, lekker goedkoop ook.
Voor de olieresten op het snijblad neem ik een vetoplosser zoals Dasty groen/geel en een schuursponsje.

Aceton is smerig, duur en ongezond en ik vraag mij af of het überhaupt werkt voor dit doel. :P

Opgedroogde en uitgeharde minerale olie voor bijv. kettingzagen is een ramp als je het even 'snel' wilt verwijderen, zelfs met krachtige vetoplossers.
Ik prop de zaagketting dan zo goed als het gaat in een afsluitbare glazen pot om het meerdere dagen te laten inweken in bijv. spiritus en/of Dasty (niet tegelijkertijd).
En dan nog. :+
Hars is één van die spulletjes waar ik inmiddels gezond ontzag voor heb.

Wel een gratis tip voor hars op autolak: nagellak remover. Ik heb alle trucjes van internet geprobeerd toen we een paar klodders op het mobieltje aantroffen, maar alleen nagellak-remover werkte (een variant zonder aceton, meen ik).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik gebruik Google Keep daarvoor, daar kun je ook dit soort checklists mee maken.
Nivado schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:03:
@Wokschotel Een DDF482 is een hele goede keuze. Die ga je niet voor minder dan 60,- vinden in Duitsland. Dus is voor ca. 90,- en no brainer om in NL te kopen.
Dat is mooi, want ik heb gisteren een DTD154 en een DDF482 besteld plus een losse lader, zonder accu's. Op beide zit nu een gratisaccu-actie, in totaal bespaar ik als het goed is ong 100 eur.

Dan later wellicht nog een schroefautomaat van Makita zodat ik de accu's kan wisselen.

Verder afgelopen week een gebruikte Bosch GCM 12 SD afkortzaag gekocht (305mm :9 ), een Festool TS55 invalzaag en ik moet nog een zaagtafel hebben

Wat ga ik doen? Het casco van onze HSB woning in elkaar zetten :) (en de rest van de woning natuurlijk, en later nog een HSB schuur)

Vraagje: zijn die zaagbladen van ecotools wat? Ik kwam ze tegen omdat voor de Festool nieuwe bladen nodig heb, ze zijn wel érg betaalbaar.

En ik zoek een zeer betaalbare afzuiging .. tips? Of kan ik gewoon onze ouwe stofzuiger gebruiken (zakloos)

[ Voor 18% gewijzigd door Stefke op 27-03-2019 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Wokschotel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:22:
Ik wil naast mijn ouwe trouwe Makita 14,4V accuboormachine een 18V machine kopen. Lader heb ik dus al. Met de 2e accu gratis actie heb ik nog een paar dagen om een keuze te maken. Ik zat te denken aan de DDF484ZJ, die krijg je dus met 1 gratis accu en dan moet ik ergens nog een 2e accu halen. Of heeft iemand een betere suggestie?
Hoe fanatiek ben je van plan te gaan schroeven/boren dat je aan één 5Ah accu niet genoeg denkt te hebben?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 22:59

Jelte,89

Woodworking

Orion84 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:20:
[...]
Hoe fanatiek ben je van plan te gaan schroeven/boren dat je aan één 5Ah accu niet genoeg denkt te hebben?
Met 1 accu alleen kun je natuurlijk niet doorwerken wanneer deze leeg is, maar idd, een 3ah voor erbij is ruim voldoende.

Ik heb zelf 2x 1.5ah en 1x 4ah, en red me meer dan uitstekend (avond uren/zaterdagen)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Nivado schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:03:
Knappe jonge die een 5 Ah accu kan vinden voor minder dan 65,- trouwens.
https://werkzeugstore24.de/makita-akku-0088381459129.html

Ddf482 kost daar 53 euro.

Ik heb vrienden in dld, ik laat het daar vaak naartoe sturen, scheelt veel in de verzendkosten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 27-03-2019 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:05
stefijn schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:09:

Vraagje: zijn die zaagbladen van ecotools wat? Ik kwam ze tegen omdat voor de Festool nieuwe bladen nodig heb, ze zijn wel érg betaalbaar.
Ik heb er net 4 binnen, drie industrial lasercut(vlak/daktand T60, T48 en T24) en PCD/T4.
Inderdaad omdat ze betaalbaar zijn.
Ziet er goed uit, maar nog niet gebruikt

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
Wokschotel schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 07:22:
Beetje omslachtig: schaf goedkoopste Makita-actie product aan, claim je accu en verkoop body los op Marktplaats. Lukt verkoop niet voor de gewenste prijs, dan heb altijd nog een extra body.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 10:23
Raymond schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:50:
[...]

https://werkzeugstore24.de/makita-akku-0088381459129.html

Ddf482 kost daar 53 euro.

Ik heb vrienden in dld, ik laat het daar vaak naartoe sturen, scheelt veel in de verzendkosten :)
Dan heb je voor 110 (duitse BTW) een DDF482 body en een accu. In NL heb je Nu voor 89,- een DDF482, een accu en een kist, die je weer voor een ca. 20,- kwijt kan op marktplaats, morgen in huis en bovendien geen gezeur met garantie in Duitsland als er wat aan de hand is.

Wat is nu precies het voordeel van in Duitsland kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jelte,89 schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 08:50:
[...]

Met 1 accu alleen kun je natuurlijk niet doorwerken wanneer deze leeg is, maar idd, een 3ah voor erbij is ruim voldoende.

Ik heb zelf 2x 1.5ah en 1x 4ah, en red me meer dan uitstekend (avond uren/zaterdagen)
Nee, ok, maar met een 5Ah accu moet je wel serieus je best doen om die in 1 klus leeg te trekken. Dus dan komt het vooral neer op discipline om hem tijdig op de lader te zetten, zodat je niet mid-klus met een lege accu zit. Een tweede (kleinere) accu is dan inderdaad wel handig voor als je eens vergeet om de 5Ah tijdig op te laden ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Beste allemaal,

ik ben inmiddels al een tijdje aan het meelezen op dit forum en heb inmiddels de hartewens ontwikkeld om een compressor aan te gaan schaffen. Maar ik kom door de bomen niet meer door het bos heen.

Zaken die ik er mee wil gaan doen:
-veelal werkstukken/gereedschappen schoonblazen
-Elk half jaar banden wisseltje
-op termijn een tacker en/of verfpistool eraan kunnen zetten. (volgens mij moet ik dan in de olievrije hoek zoeken)

Al met al denk ik dus aan 'huis tuin en keuken gebruik' (al heb ik niet de hoop dat ik er een appeltaart mee kan bakken)

Nu heb ik al wat voorwerk gedaan en mijn oog is gevallen op: Airpress HLO 215/25 of een Stanley D230/10/50V Compressor olievrij 50L

Nu vraag ik mij een beetje af of ik mij aan een van beiden een 'buil kan vallen' of dat toch echt een ander merk/type moet pakken omdat die veel beter/duurzamer is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sammy_tukker op 27-03-2019 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sammy_tukker schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:57:
.........
Nu heb ik al wat voorwerk gedaan en mijn oog is gevallen op: Airpress HLO 215/25 of een Stanley D230/10/50V Compressor olievrij 50L
Wijzig je eigen post even door er linkjes naar de compressoren bij te zetten, want nu moet iedereen die mogelijk wil reageren eerst met Google & co op zoek.
Beetje overbodig. :P

De "wijzig" button vind je bovenin je eigen bericht als je bent ingelogd. ;)

update
Helemaal goed zo. _/-\o_
Sammy_tukker schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:57:
.....
Nu vraag ik mij een beetje af of ik mij aan een van beiden een 'buil kan vallen' of dat toch echt een ander merk/type moet pakken omdat die veel beter/duurzamer is.
Het is kwalitatief lood om oud ijzer, maar deze Stanley heeft met een ketelinhoud van 50l. een grotere buffer en is als staand model makkelijker weg te moffelen als dat nodig is.

Kom alleen nooit in de verleiding zo'n compressor een keer horizontaal te vervoeren, want dan loopt het eventuele drap op de bodem de leidingen in en moet alles uit elkaar voor een ingrijpende schoonmaakbeurt.
Been there done that.... :+

Als alternatief kan ik je een low-noise compressor aanraden, zij zijn iets duurder maar ongelooflijk veel stiller.
Met dit 70 liter model bijv. kun je alle kanten op en daar ga je geen spijt van krijgen.
De €349,99 is meer dan je huidige budget, maar dit ding is iedere cent waard.

Ik heb zelf dit 70l. model en ben er nog steeds helemaal happy mee.
Het geluidsverschil met de oude compressor 'type straaljager' is niet te beschrijven. :9

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Voor degene die nog in de markt zijn voor Bosch gereedschap, bij Amazon.de krijg je nu bij een aantal producten een 2Ah accu er gratis bij:
https://www.amazon.de/sto...E-496C-B8EC-0EF4451E3355/

Voorbeeld:
Bosch Professional Accu-schroefboormachine, GDX, 18 V-200 C (in L-Boxx) met gratis 2Ah accu voor €196,75
en
Bosch Professional acculamp GLI, 18V-2200 C met gratis 2Ah accu voor € 114,94

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Nivado schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 09:05:
[...]

Dan heb je voor 110 (duitse BTW) een DDF482 body en een accu. In NL heb je Nu voor 89,- een DDF482, een accu en een kist, die je weer voor een ca. 20,- kwijt kan op marktplaats, morgen in huis en bovendien geen gezeur met garantie in Duitsland als er wat aan de hand is.

Wat is nu precies het voordeel van in Duitsland kopen?
Je hebt gelijk dat de machine+accu combi nu in nl voordeliger is. Ik wilde niet beweren dat nu alles in idld goedkoper is.

Het ging me nu ff om de losse accu, die kan je daar een stuk voordeliger krijgen. 65 euro thuisbezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 13:59:
[...]
Je hebt gelijk dat de machine+accu combi nu in nl voordeliger is. Ik wilde niet beweren dat nu alles in idld goedkoper is.
Het ging me nu ff om de losse accu, die kan je daar een stuk voordeliger krijgen. 65 euro thuisbezorgd.
Of zoals Gereedschappelijk.nl gisteren in de mailing liet weten:
GRATIS accu van Makita twv €108,90 :+ :+

Die "concurrerende prijs" zal ook nog zonder BTW zijn.
"Hé, ik ben toch niet gek" is hier wel op z'n plaats. :z

Vind je het dan raar als mensen in Duitsland gaan kopen??

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/256ejis.jpg
Pagina: 1 ... 85 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.