Bi-metaal gatzagen zijn vanaf ~14mm leverbaar.
ecotools.nl/gatenzagen
De zwaardere gatfrezen beginnen bij Ecotools ook bij 14mm.
ecotools.nl/......=gatfrees
Kernboren zijn vanaf 12mm leverbaar en dan heb je uiteraard nog vele soorten (metaal)frezen, al dan niet met aanloopnok.
Bij kleinere diameters kun je uiteraard ook in hout een gewone scherpe metaalboor gebruiken.
Het voordeel van een slangenboor is dat die een scherpe aansnijding hebben, wat het zaaggat een zeer strak uiterlijk geeft.
Daarnaast heb je ook nog de lookalike "azobe-slangenboor".
Die lijkt sprekend op de gewone slangenboor, maar mist het scherpe aansnijgedeelte, waardoor het reeds gezaagde hout (bij de punt) beter zal lossen en daar niet een harde boorprop ontstaat die de boor in dit zeer harde hout laat vastlopen.
Voor keukenkastjes kun je met bijv. een boormal zeer zuiver hele rijen repetitieve gaten frezen met een bovenfrees (zie Festool).
Dat moet al kunnen vanaf een slordige 4mm.
Uiteindelijk moest ik een mooi rond simpel gat van 24mm in een plankje vuren maken. Mijn houtboren gingen niet ver genoeg en een forstnerboor vond ik altijd zo lomp doen....Dus leek mij een speedboor het meest geschikt
Een scherpe forstnerboor icm met een kolomboormachine zou een reuzestrak boorgat moeten opleveren.
Een gat van 24mm in een plankje is ook het domein van de gatzaag.
Moet het boorgat echt superstrak worden dan zaag/boor ik weleens (om bij jouw voorbeeld te blijven) eerst een 22mm boorgat, dat ik daarna ruim naar 24mm.
Dat kan met bijv. een trappenboor oid.
Ieder materiaal vraagt weer om een iets andere aanpak als het boorgat echt strak moet worden.
Na een proefboring weet je alles.