Slonzo schreef op zondag 17 maart 2019 @ 13:50:
Ik ben een heggeschaar aan het slijpen. De messen hangen echter vol hars/sap, die wil ik ook graag schoonmaken. Is er iets wat goed tegen werkt om aangedroogde hars/sap te verwijderen? (WD40? Aceton? Isopropyl alcohol? ...)
Hars lost prima op in doodgewone spiritus, lekker goedkoop ook.
Voor de olieresten op het snijblad neem ik een vetoplosser zoals Dasty groen/geel en een schuursponsje.
Aceton is smerig, duur en ongezond en ik vraag mij af of het überhaupt werkt voor dit doel.
Opgedroogde en uitgeharde minerale olie voor bijv. kettingzagen is een ramp als je het even 'snel' wilt verwijderen, zelfs met krachtige vetoplossers.
Ik prop de zaagketting dan zo goed als het gaat in een afsluitbare glazen pot om het meerdere dagen te laten
inweken in bijv. spiritus en/of Dasty (niet tegelijkertijd).
En dan nog.

Op zich een aantrekkelijke keuze al zou ik liever voor de DDF versie 'zonder klopboor' kiezen.
Zeker als je de klopboor kunt missen zou dit mijn eerste keuze zijn.
De versies mét klopboor neigen (op termijn) naar boorkopwiebel.
Een set met de DDF482 kan goedkoper zijn en heeft net iets meer power (62Nm vs 54Nm) dan de DDF484, het totaalgewicht is gelijk.
of de 14,4V variant
Dit voltage biedt weinig meerwaarde.
De power is doorgaans gelijk aan 10.8V, maar het gewicht leunt tegen de 18V versies.
En voor een evt. uitbreiding naar 2x18V heb je niets aan de 14.4V accu's.
Moeilijke en persoonlijke afweging.
Ik zou ivm de power liever voor een lichte 18V machine gaan zoals de DDF482/484 die veel meer power hebben.
Het gewicht van deze machines is te overzien en zij zijn beduidend handzamer dan de zwaardere maar nóg sterkere Makita 481 & lookalikes.
Heb zowel een paar compacte 10.8V van Metabo en een stel DDF482's en DDF481's, maar de
DDF482 is bijna altijd de eerste machine die ik pak.
Redelijk compact, gewicht is prima, zeer handzaam en toch lekker sterk.
Als vierde optie is het kopen van nieuwe originele accu's, want op zich zijn mijn huidige machines nog wel goed (voor zover ik kan beoordelen).
Dat is zeker een optie als de machines je bevallen, alleen wat kosten die accu's nu nieuw??
Overige machines heb ik tot nog toe allemaal op 220V (decopeerzaag, boormachine voor zwaardere werk, SDS boorhamer leen ik van pa, gezonmaaier op 220V (500m2), bovenfrees, schuurmachines e.d. Ik heb wel ambitie om alles op den duur te vervangen voor accu's maar de echte noodzaak ontbreekt.
Kan iemand me de juiste richting wijzen?
Een bovenfrees en schuurmachine op accu zou ik helemaal onderaan mijn lijstje zetten, omdat de meerwaarde op accu mij hier ontgaat.
Heb recent wel de
18V Makita DRT50ZJX2 "voor er bij" gekocht, maar deze machine is enkel leuk naast een zwaardere/sterkere bovenfrees.
Dat daar dan een 230V snoer aan zit boeit niet zo als je toch met een afzuigslang wilt werken.
En met een schuurmachine hindert het extra gewicht van een accu mij meer dan het 230V aansluitsnoer en een slang voor de stofafzuiging is toch al verplicht.
[
Voor 60% gewijzigd door
Anoniem: 639074 op 18-03-2019 03:33
]