[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste
Acties:
  • 915.455 views

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

orf

jos707 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:32:
Ik ben in de markt voor een decoupeerzaag. Ik ben momenteel een klusje aan het afwerken waar ik wat gaten door multiplex moet zagen, balkjes moet afkorten ed., en omdat ik na dit werkje nog weinig nut ga hebben aan een dure machine dacht ik eerst voor een cheap Lidl model te gaan. Maar na wat overwegen wil ik toch iets degelijker in huis halen, omdat ik er best wel een aantal jaren mee wil doen en met zo'n Lidl ding ben ik daar nog niet zo zeker van.

Nu kom ik uit op 2 modellen, beide lijken mij op het eerste zicht gelijkwaardig:
Makita 4351FCTJ
Bosh GST 150

Iemand ervaring met deze machines, welke zou de voorkeur krijgen ?

Behalve dat de Makita een T- en de Bosch een D-greep heeft, ben er nog niet uit wat welke nu het lekkerste werkt ?
Naar mijn gevoel lijkt een D-greep toch wat grijpvaster maar misschien komt dat omdat ik nog nooit echt met een T-greep heb gewerkt.
Ik heb de GST150 in T-greep. Prima machine. Eerder dit jaar was er wat discussie in dit topic over de GST150 en de GST160. Misschien goed om even te zoeken op "GST 150" in dit topic. Over de Makita kan ik niks zeggen. Die zal ongetwijfeld ook prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 21:15
Ik heb de 4351FCTJ, ook een prima ding. Heb hem niet heel veel nog gebruikt, maar is erg solide en ligt prima in de hand. Wisselmechanisme is ook prima en LEDje is best handig. Heb er nu ook een parallelaanslag voor gekocht en een stofzuiger.

Volgens mij is het vrijwel hetzelfde als de Bosch, maar ik heb hem vooral gekocht omdat ik al Makita spul heb en de koffer op mn andere koffers past.

Ik heb trouwens het idee dat een D greep steviger vast houd, maar dat je met een T greep echt een stuk meer controle hebt. Dat is vooral wanneer de decoupeer genoeg ondersteuning heeft, en wat minder als je bijvoorbeeld een balk wilt zagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Damic schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:24:
[...]

Dus wat aan't rond gezien met de volgende eisen:
* deftige slagkracht
* sds boren/klopboren/beitelen
* niet te duur
* merk speelt geen rol

En ik kwam op toolmax op de volgende uit Hitachi DH26PC (op amazon.de is ie goedkoper.

@McGryphon had er al commentaar op:

[...]

Maar bij deze mag ie zijn reactie hier pleuren :D
Hier istie in de aanbieding voor 109 euro.

http://www.ibood.com/diy-...s-sds-plus-boorhamer.html

[ Voor 9% gewijzigd door Prutzertje op 17-08-2018 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Prutzertje dank je -voor de ibood link, maar ik heb in hun geen vertrouwen moest ie toch defect gaan in de volgende 2jaar.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:15

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, net terug van een tripje uit de VS. Heb daar een 6Ah accu gekocht voor mijn C12 set. Was 80 dollar daar.
Tevens een M18 Fuel set besteld, 199 inclusief lader en accu’s. Lader moet ik nog vervangen, want die zijn niet bruikbaar op 230v. Maar ik kon dit niet laten liggen.

Enige jammere is dat de 3x 12 en 3x 18 accolades niet leverbaar is in 230v variant. Die zou ik toch wel graag willen hebben.

Gezien mijn ouders de komende vier jaar nog in Washington zitten, verwacht ik een mooie uitbreiding van Mn assortiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detonated
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-06 22:04
MikeyMan schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:32:
Zo, net terug van een tripje uit de VS. Heb daar een 6Ah accu gekocht voor mijn C12 set. Was 80 dollar daar.
Tevens een M18 Fuel set besteld, 199 inclusief lader en accu’s. Lader moet ik nog vervangen, want die zijn niet bruikbaar op 230v. Maar ik kon dit niet laten liggen.

Enige jammere is dat de 3x 12 en 3x 18 accolades niet leverbaar is in 230v variant. Die zou ik toch wel graag willen hebben.

Gezien mijn ouders de komende vier jaar nog in Washington zitten, verwacht ik een mooie uitbreiding van Mn assortiment.
Beetje tweaker bouwt 110v om naar 230v :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

detonated schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:43:
[...]

Beetje tweaker bouwt 110v om naar 230v :+
Ja, maar dan moet dat trafo het wel aankunnen. Hier staat heel specifiek op dat het 127v max is.

Edit: zie wat mensen die hem inderdaad hebben omgebouwd. Poging waard zou ik zeggen!

Iemand ervaring met dit specifieke type lader? Kan zo snel geen info vinden over ombouw van dit type.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 17-08-2018 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:50
orf schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 22:41:
[...]
Ik heb de GST150 in T-greep. Prima machine. Eerder dit jaar was er wat discussie in dit topic over de GST150 en de GST160. Misschien goed om even te zoeken op "GST 150" in dit topic. Over de Makita kan ik niks zeggen. Die zal ongetwijfeld ook prima zijn.
Ja dat stukje heb ik ook gelezen. De GST160 is een mooie machine maar is ook ineens een stuk duurder, is eigenlijk ook wat overkill voor mijn gebruik.
TheJVH schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 00:00:
Ik heb de 4351FCTJ, ook een prima ding. Heb hem niet heel veel nog gebruikt, maar is erg solide en ligt prima in de hand. Wisselmechanisme is ook prima en LEDje is best handig. Heb er nu ook een parallelaanslag voor gekocht en een stofzuiger.

Volgens mij is het vrijwel hetzelfde als de Bosch, maar ik heb hem vooral gekocht omdat ik al Makita spul heb en de koffer op mn andere koffers past.

Ik heb trouwens het idee dat een D greep steviger vast houd, maar dat je met een T greep echt een stuk meer controle hebt. Dat is vooral wanneer de decoupeer genoeg ondersteuning heeft, en wat minder als je bijvoorbeeld een balk wilt zagen.
Om de redenen dat jij aanhaalt neig ik ook meer naar de Makita, het LED is een pluspunt en het merendeel van mijn andere machines is ook Makita dus die koffer kan er gewoon bijaangeklikt worden.

Twijfel alleen nog tussen de T of D greep. Ik heb de indruk dat de T greep wat meer gepusht wordt door de fabrikanten, de nieuwste modellen lijken alleen nog in deze uitvoering te worden gemaakt. Kan mij voorstellen dat je op een werkbank waar je verticale precisie over je zaaglijn wil hebben dat de T greep de betere keus is. Maar wanneer je de machine wat veelzijdiger wil inzetten en soms gewoon wat dingen los uit de hand wil zagen of wanneer de ondergrond geen platte horizontale ondersteuning geeft-- dat je dan beter af bent met het D model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:05
Verstekbakker schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 22:13:
[...]

Ferm (de nieuwe in elk geval, het oude is misschien beter) zal misschien uit dezelfde fabriek komen als HBM, maar als het tweedehands is dan hoeft er in elk geval niet weer een containerschip worden gestookt voor nog zo'n stuk oud ijzer.

Ik heb er eens een van Creemers gevonden op Marktplaats voor 250 euro. Creemers is een van de beste zegt men, maar het ligt aan je budget of je dat nodig hebt. Stanley maakt leuke kleine die voor de garage ook prima zijn. Of Metabo heeft geloof ik ook zoiets. Maar alles is afhankelijk van wat het aanbod is in jouw buurt.
Ik had zo'n 6 liter Stanley ding, maar na een paar jaar werkt de automatische afslag niet meer en blijft ie doorpompen tot het overdrukventiel afgaat. E.e.a. zit met loctite vast, dus we kregen bijna niks los om te vervangen. Dan heb ik het nog niet over het snoer dat zo kort is dat ie nauwelijks een stopcontact naast een lichtschakelaar haalt en de enorme herrie die het luchtkeffertje produceert. Nee, die komt niet meer terug.

Karwei heeft er één in de aanbieding van Airpress
https://www.karwei.nl/ass...ssor-hlo-215-25/p/B210711
Maar die is niet veel stiller.
https://www.coolblue.nl/p...7/airpress-hl-310-25.html deze wel, maar is niet olievrij. Heeft wel twee koppelingen erop zitten. Zo kan je een vaste ringleiding aanleggen en de tweede koppeling voor on the fly.
Creemers lees ik her en der goede verhalen over, maar het is altijd maar de vraag hoe het zich op de consumentenmarkt houdt. In ieder geval zag deze er wel heel interessant uit voor lichte klusjes ondanks dat ie relatief weinig lucht verpompt (50l vat).
https://www.coolblue.nl/p...ers-mobiel-160-50-of.html

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Señor Sjon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:22:
[...]
E.e.a. zit met loctite vast, dus we kregen bijna niks los om te vervangen.
Ik weet niet of het nog van enig belang voor je is, maar Loctite moet je even tot ~120 graden verhitten (met een fijn brandertje) en daarna draai je de verbinding eenvoudig los.
Bij die temperatuur (of hoger) desintegreert de anaerobe lijm.

Geen goed plan voor een nog volle fles propaan/butaan/LPG, of als de direct aangrenzende delen van kunststof oid zijn. :+
Lokaal sterk koelen kán dan nog uitkomst bieden, maar bij een luchtcompressor kan weinig fout gaan, of het moet een kunststof leiding, of meter zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ding kostte ooit 80 euro oid in de aanbieding. Nieuw ventiel e.d. ook een paar tientjes, buiten dat ik ook nog een brander moet kopen. :P Of ik moet de onkruidbrander erop zetten, maar dat is vrij onnauwkeurig (understatement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:46
Ik heb ook die Stanley. Ik herken je kritiek wel.
Ben er desondanks wel tevreden mee, kost niet zoveel en ik kan me er prima mee redden. Wanneer'ie stuk gaat, zoek ik wel weer een andere andere uit :)
Ik verwacht uiteindelijk met 2 compressoren te eindigen. Een grote, stationaire. En een kleine lownloise, voor klusjes rondom en in het huis (banden, tacker, beetje schoonblazen enzo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:22:
[...]

Creemers lees ik her en der goede verhalen over, maar het is altijd maar de vraag hoe het zich op de consumentenmarkt houdt.
Creemers gaat al een tijdje mee hoor, waarschijnlijk al langer dan jij :D

Maar goed, als je consumentenmarkt spullen wil hebben dan moet je geen Creemers kopen natuurlijk, daar gaan ze veel te lang voor mee. ;)

Voor de echt arme jongens: https://www.instructables...essor-From-a-Refrigerato/

Heb je ook nog eens iets leuks om te doen.

-edit- Voor de duidelijkheid, ik heb het over Creemers op Marktplaats van een goed jaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verstekbakker op 17-08-2018 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het gaat mij er meer om dat ik Creemers in grijs zie voor de professionele markt, maar ik kom bij Coolblue opeens hun gele units tegen. ;) Er zijn meer merken met een profi/consu lijn natuurlijk, soms met grote verschillen. Kan ook zijn dat hun lage luchtopbrengst komt omdat ze niet rommelen met de metingen. :+

In ieder geval zoek ik ook wel een niet te dure vervanger van dat gele luchtalarm. Klusjes gaan niet verder dan wat tackwerk, banden/bandjes/ballen oppompen, schoonblazen en mogelijk in de toekomst een slagmoersleutel voor wat motor/autowerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:21:
Het gaat mij er meer om dat ik Creemers in grijs zie voor de professionele markt, maar ik kom bij Coolblue opeens hun gele units tegen. ;) Er zijn meer merken met een profi/consu lijn natuurlijk, soms met grote verschillen. Kan ook zijn dat hun lage luchtopbrengst komt omdat ze niet rommelen met de metingen. :+

In ieder geval zoek ik ook wel een niet te dure vervanger van dat gele luchtalarm. Klusjes gaan niet verder dan wat tackwerk, banden/bandjes/ballen oppompen, schoonblazen en mogelijk in de toekomst een slagmoersleutel voor wat motor/autowerk.
Ik wist niet eens dat ze in geel bestonden. Zonde, maar je moet wat als bedrijf om te kunnen blijven bestaan en er valt iets te verdienen op de markt voor mensen die klakkeloos nieuwe spullen willen kopen.

-edit- Oh en een creme brulee brandertje kost haast niks.

[ Voor 3% gewijzigd door Verstekbakker op 17-08-2018 12:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:48
Van de week wat nieuwe spullen aangeschaft, deels ter vervanging, deels uitbreiding.

Setje schroevendraaiers
Afbeeldingslocatie: https://www.weragereedschap.nl/5786-large_default/wera-kraftform-big-pack-300-14-delige-set.jpg

Setje precisieschroevendraaierset
Afbeeldingslocatie: https://www.weragereedschap.nl/4425-large_default/wera-kraftform-micro-set12-sb.jpg

Magnetiseer-ding
Afbeeldingslocatie: https://www.weragereedschap.nl/776-large_default/wera-star-de-magnetiseer-hulp.jpg

Opbergkist
Afbeeldingslocatie: http://producten.dewalt.nl/images/productimages/492/1-70-322.jpg

Koffer voor wat los spul (handtacker, popnageltang, bitsets)
Afbeeldingslocatie: http://producten.dewalt.nl/images/productimages/492/DWST1-70703.jpg

Koffer met 1 lade (voor tangen)
Afbeeldingslocatie: http://producten.dewalt.nl/images/productimages/492/DWST1-70705.jpg

Koffer met 2 lades (schroevendraaiers, ringsleutels)
Afbeeldingslocatie: http://producten.dewalt.nl/images/productimages/492/DWST1-70706.jpg

Open bak (voor transport van los gereedschap bij een klus in huis)
Afbeeldingslocatie: http://producten.dewalt.nl/images/productimages/492/DWST1-71228.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door wheel op 21-08-2018 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verstekbakker schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 12:25:
[...]

Ik wist niet eens dat ze in geel bestonden. Zonde, maar je moet wat als bedrijf om te kunnen blijven bestaan en er valt iets te verdienen op de markt voor mensen die klakkeloos nieuwe spullen willen kopen.

-edit- Oh en een creme brulee brandertje kost haast niks.
Ik weet niet of het echt zo is, alleen iets wat me opviel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:36

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:01:

Koffer, nog geen specifieke bestemming
[afbeelding]
Sodeju, die DeWalt koffers zien er zo op 't plaatje wel unkaputbarr und bombenfest uit zeg _/-\o_

Hoeveel steviger is dat t.o.v de L-boxxen van Bosch?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Fraggert schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 17:12:
[...]

Sodeju, die DeWalt koffers zien er zo op 't plaatje wel unkaputbarr und bombenfest uit zeg _/-\o_

Dat moet ook wel anders flikkert dat playmobil gereedschap van ze zo uit elkaar. :+ ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
Damic schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 09:10:
@Prutzertje dank je -voor de ibood link, maar ik heb in hun geen vertrouwen moest ie toch defect gaan in de volgende 2jaar.
Muah... voor de 109 euro kan je vrijwel niet nat gaan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]
Het is niet voor het eerst dat een zending van een machine in L-box hier al met een gat in het deksel is aangekomen.
De Tstak koffers kunnen zo te zien zonder parachute uit een transportvliegtuig worden gedonderd om alsnog intact te landen. :+

Het materiaal van de Tstak is een stuk dikker, tevens (spat)waterdicht en je moet heel erg je best doen om zo'n koffer met je blote handen te slopen.
Dat laatste heb ik nooit geprobeerd, maar dat ziet er redelijk kansloos uit. :P

Erg mooi spul hoor als het echt stevig moet zijn.
Zou op de bouwplaats niet misstaan. _/-\o_

Ik gebruik deze koffers voor oa de "centrale" opslag van kwetsbare/kostbare accu's en laders en voor een stel hamerboren plus losse boren en 2 haakse slijpers met slijpschijven die nog geen bedje hadden gevonden.
Zeg maar voor het betere gooi & smijtwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:59:
[...]

Dat moet ook wel anders flikkert dat playmobil gereedschap van ze zo uit elkaar. :+ ;)
_O-
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:21:

Het materiaal van de Tstak is een stuk dikker, tevens (spat)waterdicht en je moet heel erg je best doen om zo'n koffer met je blote handen te slopen.

Ik gebruik deze koffers voor oa de "centrale" opslag van kwetsbare/kostbare accu's en laders en voor een stel hamerboren plus losse boren en 2 haakse slijpers met slijpschijven die nog geen bedje hadden gevonden.
Okay, ik zoek nog 2 gereedschapkoffers ter vervanging van de praxisdingen die ik nu heb.

Een is de handgreep al stuk |:(

Ik heb nog een lege forse L-boxx maar als ik die volstort met handgereedschap dan weet ik het nog zo net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:32

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Prutzertje schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:00:
[...]

Muah... voor de 109 euro kan je vrijwel niet nat gaan. :P
115 met verzending in :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:57
L.N. schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 13:46:
[...]

Ik gebruik eigenlijk alleen maar schroeven van het Houten Huis en dan de zelfborende Torx schroeven van Noegel. Dat zijn niet de goedkoopste schroeven, maar ik heb er nog geen 1 gebroken. Daarnaast hebben ze een goede "pasvorm" (= Torx-bitje past heel netjes), laten het hout niet splijten en er is relatief weinig kracht nodig om ze in hout te draaien. Vroeger kon je ze daar ook per stuk kopen, waardoor het gemakkelijk was om een behoorlijke diversiteit aan schroeven te hebben (en aan te vullen) zonder van elk er gelijk 100 of nog meer te moeten kopen.

Voor rachelwerk zou ik minstens voor 4 mm dik gaan, indien het kan 5 mm. De lengte is zelf een beetje inschatten en ligt voornamelijk aan wat het materiaal is waar het rachelwerk aan bevestigd is. In de bouw is dat meestal vuren of een ander naaldhout en dan is 45 - 60 mm sterk genoeg voor een behoorlijke belasting. Korter kan ook wel, maar prijs en schroeftijd maakt het bijna niets uit. Beter te vast dan niet vast genoeg.....
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, dit helpt me goed! Dan bestel ik voor het rachelwerk wat 4.0x50mm schroeven. Denk dat ik ze van Spax bestel, ik weet dat ik m'n vrienden die komen helpen een plezier mee doe. Mag ik zo vrij zijn te vragen waar jullie deze bestellen? Ik zie dat de meeste Spax schroeven als spaanplaatschroeven aangeboden staan, die maar doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 17:42

miekol

erm

wheel schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:01:
Van de week wat nieuwe spullen aangeschaft, deels ter vervanging, deels uitbreiding.

Setje schroevendraaiers
[afbeelding]

Setje precisieschroevendraaierset
[afbeelding]

Magnetiseer-ding
[afbeelding]

Opbergkist
[afbeelding]

Koffer voor wat los spul (handtacker, popnageltang, bitsets)
[afbeelding]

Koffer met 1 lade (voor tangen)
[afbeelding]

Koffer met 2 lades (schroevendraaiers, ringsleutels)
[afbeelding]

Open bak (voor transport van los gereedschap bij een klus in huis)
[afbeelding]

Koffer, nog geen specifieke bestemming
[afbeelding]
Gaad spul hè dat T Stak. Jammer dat de lades iets kunnen doorbuigen bij zware belading, maar verder erg fijn spul. Ik mis alleen wel nog 1 Tstak koffer in je verzameling:

Afbeeldingslocatie: https://images.ffx.co.uk/tools/DeWalt_DWST1-81079GB.jpg?w=1280&h=960&scale=both

De Tstak Radio :+. Heb hem zelf sindskort, wel aan de prijzige kant maar écht gaaf ding. 6 speakers, voor een bouwradio super goed geluid, FM radio, DAB+ radio, AUX in en Bluetooth. Vakje om je telefoon in te bewaren en opladen. Alles erop en eraan! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Zou deze lange betonboren set van de Lidl wat zijn? https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Steenborenset/p100221561

Zag het gisteren liggen in de winkel. De 450mm set lijkt mij wel wat. De 800mm set is echt overkill :+

Bij m'n Metabo boorhamer zit al een foedraal met (goede) korte boren in allerlei maten. Maar om eens door een plafond/vloer/muur te boren zoek ik eigenlijk nog een lange boor. Leek mij handig om dan een setje van verschillende maten te hebben. De ene keer is het een netwerkkabeltje door de muur, dan een elektra PVC buisje door de vloer, tyleenslang door de muur etc.

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 18-08-2018 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:08

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Beide sets ook in handen gehad en beiden leken goed bruikbaar waar ik ze voor wilde hebben: af en toe dat ene gat door de muur voor een kabel, een waterleiding enz, zoals jij al noemt.

In het filiaal lag echter ook een setje met meerdere (kleinere) boren, die ik alleen kan vinden op de Duitse site:
https://www.lidl.de/de/pa.../hammerbohrersatz/p283348
Dat koffertje heeft twee boren van 260 mm lang, in de maten 12 en 14: precies de dikte die ik wilde gaan gebruiken. De grote jongens dit keer dus laten liggen en het koffertje meegenomen. Was ook 12 euro of zo.

Over de kwaliteit kan ik niets zeggen, daarvoor gebruik ik dit soort boren veel te weinig. Juist voor die twee keren per tien jaar dat ik zo'n gat wil is de prijs belangrijker echter.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:21
ThinkPadd schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:50:
Zou deze lange betonboren set van de Lidl wat zijn? https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Steenborenset/p100221561

Zag het gisteren liggen in de winkel. De 450mm set lijkt mij wel wat. De 800mm set is echt overkill :+

Bij m'n Metabo boorhamer zit al een foedraal met (goede) korte boren in allerlei maten. Maar om eens door een plafond/vloer/muur te boren zoek ik eigenlijk nog een lange boor. Leek mij handig om dan een setje van verschillende maten te hebben. De ene keer is het een netwerkkabeltje door de muur, dan een elektra PVC buisje door de vloer, tyleenslang door de muur etc.
Ik heb het setje vorig jaar gekocht (al dacht ik dat mijn set 60cm lang is). De 12 mm was iets krom, maar durf niet te zeggen of dat van begin af aan was of omdat ik de boor heb laten vallen met de machine er nog aan vast.

De rest van de boren doet het nog prima, ondanks dat ik inmiddels zo'n 30-40 betonijzers heb geraakt met de drie grootste boren. (De kleine maten heb ik nauwelijks gebruikt).

De lengte was sowieso erg fijn omdat ik vaak schuin door vloer er muur heen ben gegaan bij het trekken van de verwarmingsleidingen zodat ik ze netjes weg kon werken.

Ook gewoon online te koop: https://www.lidl-shop.nl/...DqXRoqpquWuhoCTnQQAvD_BwE

[ Voor 18% gewijzigd door Gebanned op 18-08-2018 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
[...]

Ik had naast de nieuwe TSTAK-koffers al een aantal TSTAK-koffers. Ik ben er erg tevreden over. Heb 1 L-boxx (G4) vanwege een Bosch Blauw-apparaat, maar weet niet of die een val zou overleven (hard kunststof) of heel blijft als ik erop zou staan. Bij de TSTAK kan ik beide wel zeggen. Het is allebei van hard kunststof, maar 'anders'. Het materiaal van de Bosch zou denk ik breken en de TSTAK zou inscheuren, zeg maar - al betwijfel ik gezien de stugheid of dat bij een val zou gebeuren.

De koffer is van de Tough System-serie (DS300). Die serie is kwalitatief nóg een stuk steviger.
Anoniem: 639074 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:21:
[...]

Het is niet voor het eerst dat een zending van een machine in L-box hier al met een gat in het deksel is aangekomen.
De Tstak koffers kunnen zo te zien zonder parachute uit een transportvliegtuig worden gedonderd om alsnog intact te landen. :+

De Tough System is stof- en spatwaterdicht (IP65), de TSTAK niet, voor zover ik weet.

Ik vind het vooral handig om spullen netjes te bewaren. 'n Koffer voor borensets, frezenset, een acculamp, een hoofdlamp, wat los spul die ik niet graag los bewaar maar ook liever niet tussen m'n handgereedschap mik. Verder zitten de apparaten per apparaat met accessoires in een koffer (accuboor, cirkelzaag, bovenfrees).
Fraggert schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 20:56:
[...]

_O-

[...]

Okay, ik zoek nog 2 gereedschapkoffers ter vervanging van de praxisdingen die ik nu heb.

Een is de handgreep al stuk |:(

Ik heb nog een lege forse L-boxx maar als ik die volstort met handgereedschap dan weet ik het nog zo net niet.
Om die reden heb ik dus mijn kwalitatief wat mindere koffer (met defecte sluitingen) vervangen door de DS300. Nadeel van de grotere DS400 vond ik de diepte (ben je alsnog aan het graven) en het gewicht als die vol zou zitten...
miekol schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 09:24:
[...]
Gaad spul hè dat T Stak. Jammer dat de lades iets kunnen doorbuigen bij zware belading, maar verder erg fijn spul. Ik mis alleen wel nog 1 Tstak koffer in je verzameling:

[afbeelding]

De Tstak Radio :+. Heb hem zelf sindskort, wel aan de prijzige kant maar écht gaaf ding. 6 speakers, voor een bouwradio super goed geluid, FM radio, DAB+ radio, AUX in en Bluetooth. Vakje om je telefoon in te bewaren en opladen. Alles erop en eraan! O+
Ik ben er wel fan van, ja. Had over het doorzakken van de lades gelezen, maar voor mijn gebruik (beperkt gewicht) verwacht ik niet dat ik daar veel last van ga hebben.

Een bouwradio staat nog op de lijst, maar ik ben geen professional en klus alleen incidenteel in en rond het huis. Hoe gaaf ook, dan heb ik het geld voor deze TSTAK-radio er niet voor over :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-06 17:42

miekol

erm

wheel schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 13:16:
[...]

[...]

Ik ben er wel fan van, ja. Had over het doorzakken van de lades gelezen, maar voor mijn gebruik (beperkt gewicht) verwacht ik niet dat ik daar veel last van ga hebben.

Een bouwradio staat nog op de lijst, maar ik ben geen professional en klus alleen incidenteel in en rond het huis. Hoe gaaf ook, dan heb ik het geld voor deze TSTAK-radio er niet voor over :-)
Je hoeft hem niet alleen perse tijdens het klussen te gebruiken hè :+. Kan ook mee met vakantie, naar de camping of een huisje. Thuis in de tuin. Etc. Etc. en een beetje JBL of Bose boombox is ook niet goedkoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Thanks voor de uitleg @wheel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:07
Even een technisch vraagje.

Mijn Scheppach HBS 32 Vario (230V lintzaag met een variabel toerental) heeft een probleempje. Als je deze wilt starten, dan gaat de motor brommen en moet je die een duwtje geven. Daarna werkt deze als het hoort. Normaal is dat een defecte condensator en gemakkelijk op te lossen met een nieuwe condensator. Nu had is nog een startcondensator liggen. Maar die geeft een vreemd probleem. De motor start zonder problemen, maar draait de verkeerde kant op. Dat zaagt natuurlijk lastig ;) .

Nu is de defecte condensator een bedrijfscondensator en de condensator die ik heb geprobeerd een startcondensator. Kan dat de draairichting beïnvloeden? Kan ik een willekeurige bedrijfscondensator van 6 UF plaatsen? De defecte condensator is een Italfarad RP-2 6uF en die is voor een a-synchrome enkelfasige motor. Hij heeft een plus- en min-draad, maar ik kan niet achterhalen op die polair of bipolair is. De bedrijfscondensatoren die ik vind zijn allemaal bi-polair.

Het plaatje op de motor is weg, dus ik heb geen info over de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
L.N. schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:39:
Even een technisch vraagje.

Mijn Scheppach HBS 32 Vario (230V lintzaag met een variabel toerental) heeft een probleempje. Als je deze wilt starten, dan gaat de motor brommen en moet je die een duwtje geven. Daarna werkt deze als het hoort. Normaal is dat een defecte condensator en gemakkelijk op te lossen met een nieuwe condensator. Nu had is nog een startcondensator liggen. Maar die geeft een vreemd probleem. De motor start zonder problemen, maar draait de verkeerde kant op. Dat zaagt natuurlijk lastig ;) .

Nu is de defecte condensator een bedrijfscondensator en de condensator die ik heb geprobeerd een startcondensator. Kan dat de draairichting beïnvloeden? Kan ik een willekeurige bedrijfscondensator van 6 UF plaatsen? De defecte condensator is een Italfarad RP-2 6uF en die is voor een a-synchrome enkelfasige motor. Hij heeft een plus- en min-draad, maar ik kan niet achterhalen op die polair of bipolair is. De bedrijfscondensatoren die ik vind zijn allemaal bi-polair.

Het plaatje op de motor is weg, dus ik heb geen info over de motor.
Bedrijfs condensator is voor langduring gebruik. Start condensator vind dit niet leuk meende ik. Heb je de boel wel goed aangesloten? Anders kan ik me niet echt vinden dat een start condensator met de zelfde uF de andere kant op draait.

En condensatoren voor motoren zijn niet polariteit gevoelig.

[ Voor 67% gewijzigd door Prutzertje op 19-08-2018 17:33 . Reden: quote erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Verkeerdom aangesloten dacht ik eerst ook, maar is lastig met enkelfase wisselspanning :)

Misschien condensator aan verkeerde pool vd motor?

Er zit imho niks in een condensator dat de draairichting beïnvloed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Prutzertje schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 17:32:
[...]

Bedrijfs condensator is voor langduring gebruik. Start condensator vind dit niet leuk meende ik. Heb je de boel wel goed aangesloten? Anders kan ik me niet echt vinden dat een start condensator met de zelfde uF de andere kant op draait.

En condensatoren voor motoren zijn niet polariteit gevoelig.
Raymond schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:00:
Verkeerdom aangesloten dacht ik eerst ook, maar is lastig met enkelfase wisselspanning :)

Misschien condensator aan verkeerde pool vd motor?

Er zit imho niks in een condensator dat de draairichting beïnvloed
Het zou goed kunnen dat het aan het aansluiten ligt. Links gaat naar de motor, rechts naar de schakelaar en het stopcontact.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1895/30269487368_ad2a58f83d_k.jpg

De condensator zat links aangesloten en had een bruine en blauwe draad. De bruine draad zat volgens mij bij de 2 andere bruine draden (linksboven) en de blauwe draad bij de groene draad linksonder.

De blauwe draad rechts (naar het stopcontact) was bij het open maken losgeschoten. Ik ging er vanuit dat die op de andere blauwe draad hoorde, dus heb ik die aangesloten op de plek waar deze nu zit. Op de rode draad links zat volgens mij niets.

[ Voor 13% gewijzigd door L.N. op 20-08-2018 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:57
Ik ben opzoek naar een laser om het rachelwerk van nieuwe plafonds uit te levellen. Een lijnlaser zou daarvoor voldoende moet zijn, en voorzover ik kan lezen in de specificaties zijn vrijwel alle zelfnivellerend met een nauwkeurigheid van 4 graden.

Voor het opzetten van een voorzetwand kan ik me voorstellen dat een puntlaser ook handig zou kunnen zijn (of het exact centraliseren van een lamp boven een tafel). Mijn oog valt nu op een Makita 103 laser, maar dit is puur omdat het meeste gereedschap in de schuur van dit merk is. Kortzichtig wellicht, al hou ik wel van eenheid ;)

Hebben jullie ervaring met lasers in deze prijs categorie (50-200 euro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
L.N. schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:32:
[...]

[...]

Het zou goed kunnen dat het aan het aansluiten ligt. Links gaat naar de motor, rechts naar de schakelaar en het stopcontact.

[afbeelding]

De condensator zat links aangesloten en had een bruine en blauwe draad. De bruine draad zat volgens mij bij de 2 andere bruine draden (linksboven) en de blauwe draad bij de groene draad linksonder.

De blauwe draad rechts (naar het stopcontact) was bij het open maken losgeschoten. Ik ging er vanuit dat die op de andere blauwe draad hoorde, dus heb ik die aangesloten op de plek waar deze nu zit. Op de rode draad links zat volgend mij niets.
Als ik het niet vergeet zal ik vanavond het even uit zoeken voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Laatst online: 09:39

Martijn02

/* No Comment */

Laurences schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:46:
Ik ben opzoek naar een laser om het rachelwerk van nieuwe plafonds uit te levellen. Een lijnlaser zou daarvoor voldoende moet zijn, en voorzover ik kan lezen in de specificaties zijn vrijwel alle zelfnivellerend met een nauwkeurigheid van 4 graden.

Voor het opzetten van een voorzetwand kan ik me voorstellen dat een puntlaser ook handig zou kunnen zijn (of het exact centraliseren van een lamp boven een tafel). Mijn oog valt nu op een Makita 103 laser, maar dit is puur omdat het meeste gereedschap in de schuur van dit merk is. Kortzichtig wellicht, al hou ik wel van eenheid ;)

Doe even een search... Diezelfde vraag kwam 12 juli nog langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik ben mezelf aan het oriënteren voor een afkort/verstekzaag. Ik heb een lichte voorkeur voor Bosch Blauw dus ik zat te kijken naar een GCM 8 SJL. Het viel op dat deze dus geen laser guidance heeft. De concurrent is eigenlijk de groene Bosch PCM 8s. Het prijsverschil is m.i. wel een vraag, maar ik zou wel graag rond deze prijsklasse willen blijven (+/- 200-350e)

GCM 1600w 216mm blad
• Zaagcapaciteit 0 Graden : 70 x 312 mm
• Zaagcapaciteit 45 Graden verstek: 70 x 214 mm
• Zaagcapaciteit 45 Graden helling: 48 x 312 mm

PCM 1200w 216mm blad
- Zaagcapaciteit bij 0°/0°: 65 x 220 mm
- Zaagcapaciteit bij 45°/0°: 65 x 155 mm

Op basis van dit topic zie ik veel mensen vaak spreken over zaagcapaciteit als key factor bij het kiezen van zo'n zaag. Maar de 312mm machines zijn wel aanzienlijk prijziger volgens mij? Daarnaast sta ik wel open voor een ander merk, ook al ben ik wel zo'n iemand die het liefste een blauw dozen collectie regelt zoals Atmoz ;-).

Waarvoor gebruik ik hem? Niet al te ingewikkelde klussen in en rond het huis. Balken, vloerdelen, etc. Ik zal hem dus niet de hele tijd rondslepen (gewicht is dus matig interessant als factor).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:31
sheane schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:37:
Ik ben mezelf aan het oriënteren voor een afkort/verstekzaag. Ik heb een lichte voorkeur voor Bosch Blauw dus ik zat te kijken naar een GCM 8 SJL. Het viel op dat deze dus geen laser guidance heeft.
De GCM8 SJL heeft wel een laser, de 800 niet.

Laser heb je buiten in zonlicht niets aan trouwens

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Laurences schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 22:46:

Ik hoop dat je met nauwkeurigheid van 4 graden het zelfnivelleerbereik bedoelt :+

Ik heb zelf een (tweedehands, in nieuwstaat) Bosch GLL 3-50 lijnlaser. Deze heeft een nivelleernauwkeurigheid ± 0,3 mm/m.

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/720x1200/o133607v239_GLL_3-50_dyn_Spiegelung_Laser.png

Gekozen voor een kruislijnlaser omdat die ook voor toekomstige klussen handiger kan zijn dan 'slechts' een lijnlaser. Overstijgt je budget wel enigszins, maar als tweedehands een optie is...

Makita 103 is neem ik aan SK103PZ? Die valt overigens ook buiten je genoemde budget, voor zover ik zie...

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 20-08-2018 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb zelf recent een PLL 360 aangeschaft. Erg tevreden, over, zeker handig voor rachelwerk.
Ben voor de variant met statief gegaan, gezien de meerprijs daarvan bij de Hornbach haast niks is.
Nog een relatief stevig statief ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-06 13:47
Pino schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 09:55:
[...]

De GCM8 SJL heeft wel een laser, de 800 niet.

Laser heb je buiten in zonlicht niets aan trouwens
Als ik mijn 800 gebruik, dan plaats ik het te zagen stuk en meet (zaagblad op/tegen de markering, al naar gelang ik heb afgetekend) door het zaagblad even naar beneden te doen zonder de zaag in te schakelen. Geen laser voor nodig.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
L.N. schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 20:32:
[...]

[...]

[afbeelding]

De blauwe draad rechts (naar het stopcontact) was bij het open maken losgeschoten. Ik ging er vanuit dat die op de andere blauwe draad hoorde, dus heb ik die aangesloten op de plek waar deze nu zit. Op de rode draad links zat volgens mij niets.
Goed heb het even uitgezocht :P Zo te zien heb je maar twee wikkelingen in de motor zitten. Heb je een multi-meter? Moet je even meten welke wikkeling de meeste weerstand heeft. Bruin-Rood is een wikkeling en Bruin-Groen is een wikkeling. Gok dat Bruin-Rood hogere weerstands waarde heeft en daar moet de condensator op aangesloten worden zoals je al had gezegd.

Enige wat ik kan bedenken dat de start condensator een andere interne weerstand heeft dan een bedrijfs condensator en daarom anders functioneerd. En zo de motor andersom draait. Anders denk ik toch echt dat je een wikkeling hebt omgedraaid.

Btw.. hier nog stukje uitleg en over de draai richting.

http://www.tciaffairs.net/1-phase-ac-motor-wiring-diagram/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:25
Ik ben opzoek naar een accuboormachine. Aangezien mijn broer al in het Makita eco systeem zit en ik in de toekomst meer accu gereedschap wil gaan aanschaffen, wil ik voor Makita gaan.

Vanmiddag in een winkel geweest, waar ik de DHP481 en DHP484 vergeleken heb. De DHP481 vind ik te zwaar en de DHP484 bevalt me eigenlijk wel qua formaat.

Echter vertelde de verkoper mij dat de DHP484 veel problemen heeft met het tandwielhuis. Dit is welliswaar een aluminium tandwielhuis, maar zou zeker niet zo sterk zijn als dat van de DHP481. Hij kreeg de DHP484 dan ook regelmatig terug voor reparatie en de DHP481 nauwelijks. De verkoper probeerde mij overigens niet naar de duurdere DHP481 te sturen, maar juist naar de goedkopere DHP482.

Nu ben ik gaan zoeken op internet en lees geen enkele problemen over de DHP484. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat je je kan afvragen of je de klopboor versie wel moet kopen i.v.m. speling op de boorkop (dit was naar aanleiding van een probleem met een DHP480).

Iemand die hier iets over kan zeggen, wellicht uit ervaring?
Ik ga de machine overigens voor wat klusjes thuis gebruiken (ga binnenkort verhuizen). Dus wat gaatjes boren in kalkzandstenen binnenmuren en bakstenen buitenmuur, kasten in elkaar zetten en ik wil zelf nachtkastjes gaan fabriceren. Denk niet dat dit onder zware werkzaamheden valt voor een dergelijke machine ;) .

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
Ik heb zelf sinds een paar maanden de DDF484, dus zonder klopfunctie. En die bevalt prima, kalkzandsteen en baksteen komt ie bovendien ook prima in zonder klopfunctie. (Wel met de kanttekening dat als ik echt veel grote gaten moet ik nog altijd een hamerboor achter de hand heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb de DHP484, bevalt me goed. Mooie balans tussen kracht en gewicht. Juist gekocht vanwege de klopfunctie, zodat ik makkelijker een gaatje in de muur kan prikken. In dit topic kunnen we eindeloos zeveren over nut en noodzaak van de klopfunctie. Voor mij telt: Ik ben er blij mee en heb geen last van eventuele extra speling (Als het zo precies moet dat dit een rol gaat spelen, kan ik uitwijken naar andere machines).

Over degelijkheid kan ik niks zeggen: Hij doet het nog steeds als nieuw. Maar intensief gebruik ik hem natuurlijk niet.

Ik heb ook een oudere makita machine, met 3 versnellingen. Die versnellingsbak zou ook heel snel sneuvelen, maar ook die machine werkt nog tadeloos bij mij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DjRik schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:08:
.......
Vanmiddag in een winkel geweest, waar ik de DHP481 en DHP484 vergeleken heb. De DHP481 vind ik te zwaar en de DHP484 bevalt me eigenlijk wel qua formaat.

Echter vertelde de verkoper mij dat de DHP484 veel problemen heeft met het tandwielhuis. Dit is welliswaar een aluminium tandwielhuis, maar zou zeker niet zo sterk zijn als dat van de DHP481. Hij kreeg de DHP484 dan ook regelmatig terug voor reparatie en de DHP481 nauwelijks. De verkoper probeerde mij overigens niet naar de duurdere DHP481 te sturen, maar juist naar de goedkopere DHP482.
Wat weerhoud je van de goedkopere DHP/DDF482??
Het koppel van de 482 is hoger dan van de 484, de "problemen met het tandwielhuis" van de 484 hoor ik nu voor het eerst.
Heb vier 482's en het zijn fijne en lekker compacte machines.

Het vergelijk met de 481 is niet eerlijk, die machine heeft een 2x hoger koppel en is logisch zwaarder.
Supermachine trouwens, maar je moet hem wel nodig hebben. ;)
Nu ben ik gaan zoeken op internet en lees geen enkele problemen over de DHP484. Het enige wat ik heb kunnen vinden is dat je je kan afvragen of je de klopboor versie wel moet kopen i.v.m. speling op de boorkop (dit was naar aanleiding van een probleem met een DHP480).
Heb zelf met de aanwezige hamerboren geen behoefte meer aan klopboorfuncties en gezien het intussen bekende risico op wiebelende boorkoppen (op termijn) kies ik liever voor de niet-klopboor varianten.
Maar als je bereid bent dit risico in te calculeren en zo'n klopboor je wel handig lijkt, tja gewoon doen. O-)
Ik ga de machine overigens voor wat klusjes thuis gebruiken (ga binnenkort verhuizen). Dus wat gaatjes boren in kalkzandstenen binnenmuren en bakstenen buitenmuur, kasten in elkaar zetten en ik wil zelf nachtkastjes gaan fabriceren. Denk niet dat dit onder zware werkzaamheden valt voor een dergelijke machine ;) .
Losse bodies van de 482 worden regelmatig 'voor weinig' aangeboden.
Het staat mij bij dat m'n laatste non-klopboor DDF 482 bodies slechts €69/stuk kostten incl. btw en verzending(zou ik moeten checken).
Handig als tweede (sterkere) machine naast een klopboorversie. ;)

update
Zelfs nog iets goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:01
Ik ben opzoek naar een accuboormachine. Aangezien mijn broer al in het Makita eco systeem zit en ik in de toekomst meer accu gereedschap wil gaan aanschaffen, wil ik voor Makita gaan.

Raar verkoopplaatje. Het tandwielhuis is niet van Aluminium maar van Nylon, net als alle andere Makita accuboormachine’s. En de tandwielen van poedermetaal. Gewoon super betrouwbaar en onverwoestbaar (bij normaal gebruik) Wordt volgens mij ook ingekocht bij een Italiaanse fabrikant, waarvan ik de naam ben vergeten, die hetzelfde product leveren aan alle toonaangevende merken. Het echte probleem is dat Makita een kwaliteitscontrole probleem heeft en dat met regelmaat voorkomt dat de rotor niet in lijn staat met de stator. Met als gevolg dat de rotor de stator raakt, waardoor er veel warmte wordt ontwikkeld. Bij langdurig gebruikt smelt de nylon behuizing of smelt of de Ventilator. Dit probleem komt zowel bij koolborstelloze als niet koolborstelloze accu boormachine’s van Makita voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Autonoesis schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

Raar verkoopplaatje. Het tandwielhuis is niet van Aluminium maar van Nylon, net als alle andere Makita accuboormachine’s. En de tandwielen van poedermetaal. Gewoon super betrouwbaar en onverwoestbaar (bij normaal gebruik) Wordt volgens mij ook ingekocht bij een Italiaanse fabrikant, waarvan ik de naam ben vergeten, die hetzelfde product leveren aan alle toonaangevende merken. Het echte probleem is dat Makita een kwaliteitscontrole probleem heeft en dat met regelmaat voorkomt dat de rotor niet in lijn staat met de stator. Met als gevolg dat de rotor de stator raakt, waardoor er veel warmte wordt ontwikkeld. Bij langdurig gebruikt smelt de nylon behuizing of smelt of de Ventilator. Dit probleem komt zowel bij koolborstelloze als niet koolborstelloze accu boormachine’s van Makita voor.
Dit ? :P

YouTube: BOLTR: Anatomy of a FAIL. | Makita not you too!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:25
Gebanned schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:14:
Ik heb zelf sinds een paar maanden de DDF484, dus zonder klopfunctie. En die bevalt prima, kalkzandsteen en baksteen komt ie bovendien ook prima in zonder klopfunctie. (Wel met de kanttekening dat als ik echt veel grote gaten moet ik nog altijd een hamerboor achter de hand heb).
Ik was altijd in de veronderstelling dat je voor steenachtige materialen een klopboor moest hebben. Kalkzandsteen is dusdanig zacht dat dat geen probleem is zonder klopfunctie. Maar je kan dus met de DDF484 prima baksteen in? Of bedoelde je in de voeg?
Raymond schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 20:22:
Ik heb de DHP484, bevalt me goed. Mooie balans tussen kracht en gewicht. Juist gekocht vanwege de klopfunctie, zodat ik makkelijker een gaatje in de muur kan prikken. In dit topic kunnen we eindeloos zeveren over nut en noodzaak van de klopfunctie. Voor mij telt: Ik ben er blij mee en heb geen last van eventuele extra speling (Als het zo precies moet dat dit een rol gaat spelen, kan ik uitwijken naar andere machines).

Over degelijkheid kan ik niks zeggen: Hij doet het nog steeds als nieuw. Maar intensief gebruik ik hem natuurlijk niet.

Ik heb ook een oudere makita machine, met 3 versnellingen. Die versnellingsbak zou ook heel snel sneuvelen, maar ook die machine werkt nog tadeloos bij mij :)
Ik ga 'm ook niet intensief gebruiken. Wellicht is het voor iemand die het professioneel en dagelijks gebruikt wel een ander verhaal en gaat de DHP484 dan relatief snel stuk. Geen idee. Ik vind het wel opvallend dat ik geen slechte ervaringen kan vinden over de DHP484.
Anoniem: 639074 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 21:18:
[...]

Wat weerhoud je van de goedkopere DHP/DDF482??
Het koppel van de 482 is hoger dan van de 484, de "problemen met het tandwielhuis" van de 484 hoor ik nu voor het eerst.
Heb vier 482's en het zijn fijne en lekker compacte machines.

Het vergelijk met de 481 is niet eerlijk, die machine heeft een 2x hoger koppel en is logisch zwaarder.
Supermachine trouwens, maar je moet hem wel nodig hebben. ;)

[...]

Heb zelf met de aanwezige hamerboren geen behoefte meer aan klopboorfuncties en gezien het intussen bekende risico op wiebelende boorkoppen (op termijn) kies ik liever voor de niet-klopboor varianten.
Maar als je bereid bent dit risico in te calculeren en zo'n klopboor je wel handig lijkt, tja gewoon doen. O-)

[...]

Losse bodies van de 482 worden regelmatig 'voor weinig' aangeboden.
Het staat mij bij dat m'n laatste non-klopboor DDF 482 bodies slechts €69/stuk kostten incl. btw en verzending(zou ik moeten checken).
Handig als tweede (sterkere) machine naast een klopboorversie. ;)

update
Zelfs nog iets goedkoper.
Is ook een interessante aanbieding inderdaad, hoewel ie op dit moment wel een stukje duurder lijkt. Dat het allemaal geen vergelijk is met de DHP481 snap ik, daar zit ook wel heel veel power in >:) . Gaat helaas ten koste van de handling.
Autonoesis schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 22:36:
[...]

Dus de kans lijkt klein dat slechts één model problemen met het tandwielhuis zou hebben. Dat er een kwaliteitscontrole probleem is vind ik dan wel zorgwekkend. Voor een particulier is het toch duur spul en mag je beter verwachten.
Zijn er manieren om zelf bij aanschaf dit te controleren?
Ai, dat ziet er niet lekker uit. Denk dat @Autonoesis dit bedoelt inderdaad.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
Beste,

Ik ben op zoek naar een adapter voor mijn Bosch boorhamer SDS plus machine naar snelspan. Ik ben alleen echt een leek op dit gebied dus misschien kunnen jullie mij helpen. Ik ben even aan het zoeken en kijken en kom dan volgens mij op deze uit: Snelspan klopt dat? Het is een groene bosch en volgens mij de PBH 2100 RE.

Ik wil namelijk kijken naar wat goede boren en begrijp dat Heller HSS dan goed is, dat is volgens mij geen sds en de sds boren zijn vaak vele malen duurder.

[ Voor 15% gewijzigd door SneezyThunder91 op 21-08-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waar wil je in boren dan? Staal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SneezyThunder91
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 18:46
Het is vooral bedoeld voor plafonds, en buitenmuren en binnenmuren. Ik heb ook nog een 18V accurboor welke ik voor andere kleinere klussen gebruik. Met zo'n verloop kan ik de boren op beide boormachines gebruiken toch?

Ik heb nog even verder gekeken en dan kom ik op de volgende sets uit. Wat is jullie advies?

Voor staal:

https://www.toolstation.n...orenset+rolgewalst/p27037

Voor hout:

https://www.toolstation.n...er+CV+houtborenset/p67583

Voor speedboren:

https://www.toolstation.n...kBit+speedborenset/p80600

Voor beton/steen:

https://www.toolstation.n...on%2Fsteenborenset/p72727
Deze kan dan met adapter ook op mijn bosch hamerboor?

of

https://www.toolstation.n...plus+hamerborenset/p95176
Deze kan dan dus niet op mijn accuboormachine

[ Voor 67% gewijzigd door SneezyThunder91 op 21-08-2018 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Arbeider schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:44:
Het is vooral bedoeld voor plafonds, en buitenmuren en binnenmuren. Ik heb ook nog een 18V accurboor welke ik voor andere kleinere klussen gebruik. Met zo'n verloop kan ik de boren op beide boormachines gebruiken toch?
Ja, dat klopt, alleen wil je geen HSS boren gebruiken voor het boren in steen en dergelijke. Alhoewel de naam HSS (high speed steel) slaat op het materiaal waar de boor van gemaakt is en niet zozeer de toepassing, zijn HSS boren volgens mij doorgaans, zo niet altijd, metaalboren. Voor boren in muren* en plafonds* gebruik je steenboren (of bijvoorbeeld boren zoals de Alpen Multicut zoals oa. de Hornbach ze verkoopt). Heller heeft ook steenboren in het assortiment: https://www.hellertools.nl/nl/producten/beton-en-steenboren/

*voor zover niet van beton, want dan moet je natuurlijk gewoon je SDS betonboren gebruiken.

Edit: ah, dat had je inmiddels zelf ook al gevonden d:)b
Arbeider schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:44:
Voor beton/steen:

https://www.toolstation.n...on%2Fsteenborenset/p72727
Deze kan dan met adapter ook op mijn bosch hamerboor?
Ja, alleen wil je voor boren in beton denk ik toch echt wel gewoon rechtstreeks met SDS boren werken, in plaats van met ronde beton/steenboren in een SDS adapter. Het geweld van een hamerboor lijkt me niet bevorderlijk voor de levensduur van die adapter. Die adapter zou ik enkel gebruiken met de hamerstand uitgeschakeld, voor als je meer power nodig hebt dan je accumachine kan leveren (of je voor het gemak 2 machines naast elkaar wilt gebruiken, één voor boren één voor schroeven of zo).

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 21-08-2018 10:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Na mijn eerdere trubbels met mijn Scheppach zaagtafel is ie er dit weekend weer mee opgehouden. Ditmaal had ik wel een schulp zaagblad (en dat zaagt echt wel 5x sneller, aanrader!) en ik heb geen rook gezien. Ook geen overbelasting, want het knopje daarvoor is niet uitgesprongen. Tijdens het zagen vlak voordat ie uitviel (een 18mm dikke underlayment plaat, zou geen probleem moeten zijn) merkte ik dat de zaag steeds langzamer ging draaien. Toen ik de plaat weghaalde en de zaag uit zette, liep hij langzaam uit, niet de normale manier waarbij het zaagblad afgeremd wordt en binnen een paar sec stil staat. Smerige koolborstels misschien? Of toch doorgefikt? Ik heb geprobeerd de motor er uit te krijgen, maar dit zit nogal moeilijk vast aan allerlei verstel mechanieken.

Met de Scheppach CS55 invalzaag had ik ook al smerige koolborstels waardoor hij het niet meer deed, maar die heb ik veel en veel vaker gebruikt dan de zaagtafel.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 07:45
Heller heeft wel degelijk betonboren :)
Het werkt niet zo goed als een simpele boorhamer, maar voor een plugje voor schilderij is het prima.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/72727.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
https://forstdirekt.net/?...zin-motorsaege-ms-261-c-m

Iemand bekend met deze winkel? Ze hebben dit model nu voor weinig op de site staan (ik kreeg een mailtje van duitse prijsvergelijker). En alleen dit model, andere modellen van stihl hebben de normale prijs.

Ik twijfel een beetje of dit zo'n nepwinkel is. Ik ken de site niet. Andere spullen hebben er normale prijzen, dus het lijkt wel een prijsfoutje.
Je kan er alleen via paypal betalen. Dat vind ik raar, want juist paypal geeft volgens mij veel kopersbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:19

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Raymond schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:18:
https://forstdirekt.net/?...zin-motorsaege-ms-261-c-m

Iemand bekend met deze winkel? Ze hebben dit model nu voor weinig op de site staan (ik kreeg een mailtje van duitse prijsvergelijker). En alleen dit model, andere modellen van stihl hebben de normale prijs.

Ik twijfel een beetje of dit zo'n nepwinkel is. Ik ken de site niet. Andere spullen hebben er normale prijzen, dus het lijkt wel een prijsfoutje.
Je kan er alleen via paypal betalen. Dat vind ik raar, want juist paypal geeft volgens mij veel kopersbescherming.
Moet ik er woensdag onderweg terug vanuit Frankfurt even langs rijden? :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Doe maar, neem je er meteen eentje voor me mee als de prijs klopt?

Edit: ik heb een berichtje gestuurd of de machine morgen afgehaald kan worden :P

[ Voor 38% gewijzigd door Raymond op 21-08-2018 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
Junketsu schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:12:
Het werkt niet zo goed als een simpele klopSDS boorhamer, maar voor een plugje voor schilderij is het prima.

[afbeelding]
FTFY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
DjRik schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:18:
[...]

Ik was altijd in de veronderstelling dat je voor steenachtige materialen een klopboor moest hebben. Kalkzandsteen is dusdanig zacht dat dat geen probleem is zonder klopfunctie. Maar je kan dus met de DDF484 prima baksteen in? Of bedoelde je in de voeg?
Heb ik ook gedaan. ;)

Moet zeggen dat ik in baksteen alleen een keer een paar 6mm gaatjes heb gehoord. In kalkzandsteen
boor ik alles tot en met 10mm, groter heb ik niet.

Hameren/kloppen gaat wel sneller, maar over het algemeen ben ik een veelvoud van de tijdwinst al weer kwijt als ik de hamerboor van zolder moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
sjnelle schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:03:
[...]

Kun je het best 's nachts je lijnen uitzetten. Ik heb voor mijn buitenwerk steeds 's avonds de lijnen uitgezet.
Heb destijds ook gezocht voor een betere laser, maar kreeg de indruk dat het overdag alleen werkt met zo'n speciale paal erbij.
Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/069283/files/038868516/rode-laser-bril.jpg

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Prutzertje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 19:40:
[...]

Goed heb het even uitgezocht :P Zo te zien heb je maar twee wikkelingen in de motor zitten. Heb je een multi-meter? Moet je even meten welke wikkeling de meeste weerstand heeft. Bruin-Rood is een wikkeling en Bruin-Groen is een wikkeling. Gok dat Bruin-Rood hogere weerstands waarde heeft en daar moet de condensator op aangesloten worden zoals je al had gezegd.

Enige wat ik kan bedenken dat de start condensator een andere interne weerstand heeft dan een bedrijfs condensator en daarom anders functioneerd. En zo de motor andersom draait. Anders denk ik toch echt dat je een wikkeling hebt omgedraaid.

Btw.. hier nog stukje uitleg en over de draai richting.

http://www.tciaffairs.net/1-phase-ac-motor-wiring-diagram/
Bedankt! Bruin-Rood geeft inderdaad de hoogste weerstand. Morgen komt waarschijnlijk mijn nieuwe bedrijfscondensator en dan kan ik kijken of het probleem hier mee is opgelost. Mocht motor nog steeds de verkeerde kant op draaien, kan ik dan de blauwe draad (links) in plaats van op de groene draad op de rode draad aansluiten?

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1895/30269487368_ad2a58f83d_k.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:14
Ik breek mijn hoofd over welke opbergdozen te kopen. Enerzijds om gereedschap en toebehoren op te bergen, anderzijds assortimentsdozen voor klein materiaal.

Voor accumachines geef ik de voorkeur aan Makita omwille van het uitgebreid assortiment en het 2x18V tuingereedschap.
Ik lees op internet echter dat de Makpaks eigenlijk oude Systainers zijn en het stapelen minder doordacht is dan bij Systainers en L-boxxen. De Makpaks zouden het geld niet waard zijn. Ik merk dat in Duitse webshops sets ongeveer even duur zijn als alles los kopen, dus het is niet dat je de Makpaks er 'gratis' bij krijgt.
De L-boxxen zien er een stuk beter uit en lijken mij niet veel duurder te zijn, maar de goedkoopste L-boxxen zijn meestal van Bosch. Het lijkt leuk dat er veel partners zijn voor L-boxxen, maar de sets van andere merken zijn slecht te verkrijgen en duur, zie bv. Knipex. Het beste aan de L-boxxen lijkt me dat je erg veel toebehoren kan verkrijgen, zoals een roller (trolley), een lederen sorteerplank voor tangen en schroevendraaiers...
Systainers zien er ook goed uit, maar ik haak al snel af omdat die minder verkrijgbaar zijn.

Na wat zoeken in dit topic ben ik ook op Auer gekomen. Dat is toch zo'n 25% goedkoper dan L-boxxen. Het zou minder sterk zijn dan de L-boxxen, maar nog steeds volstaan. Het assortiment is uitgebreid genoeg voor mij.

Ik kan ook niets uitgeven aan dozen voor de machines en oude dossierkasten op een roller zetten. Assortimentsdozen heb ik sowieso nodig.

Misschien tijd om ervaring uit te wisselen? :(:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
SchumiFAST schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 15:59:
Dat is al gedaan in dit topic, lees het maar eens door.

Ik vind L-Boxxen rotdingen. Ze stapelen niet fijn en het loshalen van elkaar is ook lastig. De sluitingen zijn ook maar dunne klepjes. Ik heb er drie, waarvan eentje met een schuurmachine erin. Ik overweeg die machine alleen al weg te doen vanwege de L-Boxx (en omdat ik voor de rest systainers heb, in 4 verschillende merken/uitvoeringen).

Makkelijkst vind ik gewoon om de bij de machine behorende opbergkist/koffer te kopen.

Overweeg ook om een stellingkast aan te schaffen en daar je machines gewoon op de plank te leggen. Werkt ook erg makkelijk :) Doe ik met m'n accuboormachines. Ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Ik breek mijn hoofd over welke opbergdozen te kopen. Enerzijds om gereedschap en toebehoren op te bergen, anderzijds assortimentsdozen voor klein materiaal.

[...]

Ik gebruik TSTAK voor machines en los spul + Tough System voor handgereedschap.

Qua assortimensdozen gebruik ik Stanley Organizer Pro met 25 vakken (type 1-92-748). Ik heb er een stuk of 7 en heb onderling wat bakjes van verschillende maten uitgewisseld - ik kom tot nu toe altijd uit :-) Deze zijn betaalbaar, redelijk stapelbaar, de deksel dicht de vakjes af en stevig genoeg voor mijn doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26

Ik gebruik zelf sinds een half jaar dagelijks de DDF484 op m'n werk en heb tot nu toe geen problemen gehad. Collega's die hem al langer gebruiken zijn ook tevreden. Ik hoor alleen wel over problemen met de trekker die wat stofgevoelig lijkt (veel beton om ons heen, dus veel stof). Daardoor draait de kop wel eens verder als je de trekker loslaat. Gebeurt sporadisch, maar het is wel iets waar Makita eens naar moet kijken. Ik mag dan vrijwel alleen maar Makita gebruiken, ik wil daar wel eerlijk over zijn.

Heb voor thuis ook een DDF484 en die werkt ook naar behoren. Zeer tevreden mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:18

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Voor accumachines geef ik de voorkeur aan Makita omwille van het uitgebreid assortiment en het 2x18V tuingereedschap.
Ik lees op internet echter dat de Makpaks eigenlijk oude Systainers zijn en het stapelen minder doordacht is dan bij Systainers en L-boxxen. De Makpaks zouden het geld niet waard zijn. Ik merk dat in Duitse webshops sets ongeveer even duur zijn als alles los kopen, dus het is niet dat je de Makpaks er 'gratis' bij krijgt.
De L-boxxen zien er een stuk beter uit en lijken mij niet veel duurder te zijn, maar de goedkoopste L-boxxen zijn meestal van Bosch. Het lijkt leuk dat er veel partners zijn voor L-boxxen, maar de sets van andere merken zijn slecht te verkrijgen en duur, zie bv. Knipex. Het beste aan de L-boxxen lijkt me dat je erg veel toebehoren kan verkrijgen, zoals een roller (trolley), een lederen sorteerplank voor tangen en schroevendraaiers...
Systainers zien er ook goed uit, maar ik haak al snel af omdat die minder verkrijgbaar zijn.

Na wat zoeken in dit topic ben ik ook op Auer gekomen. Dat is toch zo'n 25% goedkoper dan L-boxxen. Het zou minder sterk zijn dan de L-boxxen, maar nog steeds volstaan. Het assortiment is uitgebreid genoeg voor mij.

Ik kan ook niets uitgeven aan dozen voor de machines en oude dossierkasten op een roller zetten. Assortimentsdozen heb ik sowieso nodig.

Ik vind de Auer assortimentsdozen erg fijn. Je kan er tot 35 vakjes in plaatsen, dus als je veel klein spul hebt dan is dat handig en voordelig. Ook dat de vakjes er uit te tillen zijn en in verschillende kleuren beschikbaar zijn kan helpen met het het organiseren.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

Ik heb redelijk wat Makpacs en ben er eigenlijk wel tevreden over. Ze verbinden minder handig dan de nieuwere T-loc systainers waar Festool op is overgestapt, maar verder werkt het stapelen eigenlijk hetzelfde. Je kan Makpacs zelfs aan T-locs vastmaken (Makpac dan onderaan).

Wat betreft Auer ben ik persoonlijk ook erg geïnteresseerd, maar de verzendkosten weerhouden me van bestellen. Ik wil maar één of twee kisten voor totaal €60 en die €15 is dan relatief veel. Is toch 25% bovenop de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Junketsu schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:12:
Het werkt niet zo goed als een simpele boorhamer, maar voor een plugje voor schilderij is het prima.

[afbeelding]
Mja, bij a 25 euro voor een setje boren waar je alsnog je klopboor als een gek moet laten werken. Dan koop ik liever voor drie tientjes die boorhamer bij de Aldi / Lidl. Weet ik zeker dat ik er doorheen kom en kan ik indien nodig nog tegels weghakken ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:34

orf

Ik vind de assortimentskisten van Ecotools wel mooi. Mooi formaat, metaal en losse bakjes die je goedkoop los kan bestellen: https://www.ecotools.nl/assortimentskist-metaal/

Afbeeldingslocatie: https://www.ecotools.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/1/314072d95e72d9e9e162540f2a673edf.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Metaal zou ik nooit doen. 1 keer iets verbuigen met die sluitingen en je krijgt hem nooit meer fatsoenlijk dicht.

Ik heb van de week op Amazon.de assortimentbakken van Raaco gekocht. Die zijn er in verschillende maten en indelingen. De kleine versies zijn bijzonder handig om kleine losse accessoires van machines in te bewaren in de, in mijn geval, makpac zelf.

https://www.amazon.de/s/r...Daps&field-keywords=raaco

Zeer stevig kunststof met een goede sluiting. Je hebt er 3 maten van. Er passen 6 halve bakken in een maat 2 Makpac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Na lang wikken en wegen ga ik waarschijnlijk voor de Dewalt DWS777, al ga ik nog wel proberen om via Engeland de DWS778 te regelen, want die is daar nu heeel erg betaalbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:10

Vitamine schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:16:
[...]

Zelf heb ik twee stuks van deze:

[afbeelding]

Verschillende maten dozen en ook uitneembaar :).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik zoek een werkplaatsstoel. Zo'n wat hogere stoel, met alleen leuning en zitting. Op wieltjes en in hoigte verstelbaar.

Manutan verkoopt die voor 110 euro inc. Op marktplaats vind ik niks in de buurt.

Waar zijn die nog meer te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
Wegens een aankomende verbouwing heb ik een lijstje met gereedschap aangemaakt. Dankzij dit topic had ik steeds een goede start om te kijken welk gereedschap geschikt is voor mij. _/-\o_

- Tuinbewatering van Gardena
Gardena heeft me altijd prima bevallen, heeft goede reviews en lijkt mij niet per se duurder te zijn de concurrentie.

Aquaroll easy L €62
50m premium superflex 13m €66
Aansluitingen en pistolen, ongeveer €50

- Accumachines van Makita
Ik kies voor het segment waarin Makita zich bevindt voor de uitstekende prijs-kwaliteit-verhouding en specifiek voor Makita omdat ze het meest uitgebreide gamma hebben en ze ook tuinmachines aanbieden in 2x18V. Het helpt ook dat een kennis van me Makita heeft.

Boormachine DDF481Z €146
Dubbele snellader met 2 keer 18V 5Ah accu €212
Ledlamp DML801 €35

Bosmaaier DUR365UZ met mes en draadkop €250

Ander zwaarder en meer gespecialiseerd gereedschap zou ik lenen van een kennis met een bouwbedrijf.
Ik twijfel nog of ik de slagschroevendraaier DTD154z neem voor €110.

- Heller boortjes
Prostone steenboor 7-set 18037 5 voor €14
CV Houtspiraalboor 10-set 24646 0 voor €15

(Bits heb ik reeds van Wera)

- Stofzuiger Bosch
Ik wil een automatische filter, regelbaar toerental, een startautomaat en op zijn minst stofklasse L, daarbij een beetje een handig systeem om de slang op te bergen. De Bosch GAS 35 L AFC komt tegemoet aan mijn eisen voor de beste prijs, dit is €390.
Hierbij zou ik nog onderstaande accessorises kopen:
Afzuigkap haakse slijper GDE 125 EA-T voor €58 om sleuven te slijpen voor de elektrische leidingen. Een haakse slijper kan ik lenen en deze oplossing is daarmee beduidend goedkoper dan een sleuvenslijper.
Afzuigkap om te boren GDE 68 voor €43.

Bosch heeft nog afzuiging voor bij het beitelen, maar die kost zo'n €95. 8)7 Kan ik evengoed de stofzuigerslang wat vastmaken aan de beitelhamer met tie-wraps of binddraad.

Mijn vrouw vind het allemaal goed, denk ik, ik heb het nog niet gevraagd. 8)

Iemand nog opmerkingen of suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Gisteren eindelijk de sleutel van ons nieuw huisje gekregen. De achtertuin was echt een bush. Vandaag dus even met een Makita accu recipro zaag aan de gang gegaan. En wat ging dat heerlijk zeg :D Jaagde zo overal door heen. Totdat ik met het te kleine bijgeleverde zaagje een iets te dikke boomje om wou zagen en op een of andere manier het zaagje krom butste. Er is nog wel mee te zagen maar ik moet nog veel meer mee aan de gang en de voor tuin ook nog eens.
En dat de orginele Makita zaagjes aardig aan de prijs zijn (wil nu wel een langere versie natuurlijk) zoek ik eigenlijk een vervanger. Iemand met een bepaalde merk goede ervaring? Prijs kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
SchumiFAST schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:43:
Wegens een aankomende verbouwing heb ik een lijstje met gereedschap aangemaakt. Dankzij dit topic had ik steeds een goede start om te kijken welk gereedschap geschikt is voor mij. _/-\o_

- Tuinbewatering van Gardena
Gardena heeft me altijd prima bevallen, heeft goede reviews en lijkt mij niet per se duurder te zijn de concurrentie.

Aquaroll easy L €62
50m premium superflex 13m €66
Aansluitingen en pistolen, ongeveer €50

- Accumachines van Makita
Ik kies voor het segment waarin Makita zich bevindt voor de uitstekende prijs-kwaliteit-verhouding en specifiek voor Makita omdat ze het meest uitgebreide gamma hebben en ze ook tuinmachines aanbieden in 2x18V. Het helpt ook dat een kennis van me Makita heeft.

Boormachine DDF481Z €146
Dubbele snellader met 2 keer 18V 5Ah accu €212
Ledlamp DML801 €35

Bosmaaier DUR365UZ met mes en draadkop €250

Ander zwaarder en meer gespecialiseerd gereedschap zou ik lenen van een kennis met een bouwbedrijf.
Ik twijfel nog of ik de slagschroevendraaier DTD154z neem voor €110.

- Heller boortjes
Prostone steenboor 7-set 18037 5 voor €14
CV Houtspiraalboor 10-set 24646 0 voor €15

(Bits heb ik reeds van Wera)

- Stofzuiger Bosch
Ik wil een automatische filter, regelbaar toerental, een startautomaat en op zijn minst stofklasse L, daarbij een beetje een handig systeem om de slang op te bergen. De Bosch GAS 35 L AFC komt tegemoet aan mijn eisen voor de beste prijs, dit is €390.
Hierbij zou ik nog onderstaande accessorises kopen:
Afzuigkap haakse slijper GDE 125 EA-T voor €58 om sleuven te slijpen voor de elektrische leidingen. Een haakse slijper kan ik lenen en deze oplossing is daarmee beduidend goedkoper dan een sleuvenslijper.
Afzuigkap om te boren GDE 68 voor €43.

Bosch heeft nog afzuiging voor bij het beitelen, maar die kost zo'n €95. 8)7 Kan ik evengoed de stofzuigerslang wat vastmaken aan de beitelhamer met tie-wraps of binddraad.

Mijn vrouw vind het allemaal goed, denk ik, ik heb het nog niet gevraagd. 8)

Iemand nog opmerkingen of suggesties?
Ja kan Makita zeker aanraden. Heb tijdje terug een hele tas gekocht met verschillende apparaten. Voelt allemaal prima aan! Gisteren snel de goedkoopste heggeschaar van Makita gekocht die het zelfde accu systeem gebruikt en dat werkt prima! Vandaag aardig mee tekeer gegaan en de accu duur van de 5.0Ah was prima in orde.

Wat ga je allemaal doen met de DTD154z slagschroevendraaier? Wellicht is een goedekopere versie ook meer dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
L.N. schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 12:44:
[...]

Bedankt! Bruin-Rood geeft inderdaad de hoogste weerstand. Morgen komt waarschijnlijk mijn nieuwe bedrijfscondensator en dan kan ik kijken of het probleem hier mee is opgelost. Mocht motor nog steeds de verkeerde kant op draaien, kan ik dan de blauwe draad (links) in plaats van op de groene draad op de rode draad aansluiten?

[afbeelding]
Is het nog gelukt?

Nee je kan alleen de draai richting omdraaien door één wikkeling te draaien. Dus de Bruin-Rood om te draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

SchumiFAST schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:43:
[.....]
Vergeet je de diamantschijf/diamantschijven niet?? ;)
Heb ook erg in het vermogen van de slijper die je kunt lenen, voor een enkel zaagblad is 1000W best handig.
Is het vermogen veel minder dan draai je de slijper in no-time tot schroot. :P

Aldi heeft ook af en toe een sleuvenslijper in de aanbieding voor rond de €90 (??) en inclusief twee (matige) diamantschijven.
Nadeel van dat ding is het beperkte vermogen en de zozo kwaliteit, al is dat evt. op te vangen door met slechts 1 schijf te werken.

Een nadeel van een 125mm slijper kan de geringe freesdiepte van 30mm zijn, maar misschien is dat geen punt voor je.
Een diehard machine met twee 150mm schijven is niet voor niets aan de prijs en je hoeft dan niet te klungelen met enkele schijven en de stofafzuiging is meestal goed geregeld.

Ik gebruik voor de enorme stofzooi trouwens standaard twee industriële zuigers, alleen bij familie gebruik ik er slechts 1. :+
Dat werkt, want ik word daarvoor nooit meer gevraagd. d:)b

Als je alle te frezen leidingen van tevoren markeert, dan kun je ook een diamantslijper een dag huren.
In die ene dag kun je met zo'n ding echt meters maken en het spaart je onnodige kosten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Prutzertje schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:08:
[...]

Is het nog gelukt?

Nee je kan alleen de draai richting omdraaien door één wikkeling te draaien. Dus de Bruin-Rood om te draaien.
https://www.woodworking.n...h-HBS-32-Vario-met-defect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Wat zijn de weerstands waarden van de spoelen? Blijf je toch even helpen hoor. Zonde om zoon mooie machine te verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Prutzertje schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 23:08:
[...]

Is het nog gelukt?

Nee, zoals de link naar de ad al aangeeft. Mijn kennis gaat niet ver genoeg en ik vermoed dat er meer aan de hand is. Vandaar de verkoop met het defect.

Maar vooral: ik heb zo veel werk liggen dat ik niet de tijd heb om er veel tijd in te steken. Ik wilde deze opknappen en dan zou deze naar mijn broer gaan of verkopen. Maar het is mij op dit moment niet waard om er nog uren in te steken om er een kleine winst uit te halen (mijn broer heeft geen haast en ik kom voor hem wel een andere tegen). Dan verkoop ik deze liever met verlies en stop ik mijn spaarzame tijd in leukere dingen, zoals een bankschroefsysteem maken en ik wil nog een kast en TV-meubel ontwerpen en maken. Daarnaast moet ik nog de laatste dingetjes voor de verbouwing afmaken (WCD’s vervangen, plafond schuren en schilderen, wat kitten, kabelgoot leggen, etc.). In combinatie met een gezin en werk is dat genoeg en dan wil ik de frustratie rond de lintzaag er niet bij hebben :P .

Maar bedankt voor jouw tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Laatst online: 31-05 09:16

mutsje

Certified Prutser

Dat is toch wel jammer L.N. Het is dat mijn postzegelschuur geen ruimte heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Prutzertje schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 07:48:
[...]

Wat zijn de weerstands waarden van de spoelen? Blijf je toch even helpen hoor. Zonde om zoon mooie machine te verkopen :P
Ik zal dat vandaag of morgen meten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 11:18
Arthur schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 18:32:
Heeft iemand trouwens nog suggesties voor een goede opbergoplossing voor handgereedschap? Dus tangen, schroevendraaiers, hamers, zagen en sleutels? Ik heb nu een grote grabbelbak maar erger er toch aan dat ik daarin nooit vind wat ik zoek, en dat de tang die ik nodig heb altijd helemaal onderop ligt ;) Ik heb ook een Stanley gereedschapskoffer, maar zou toch liever Iers hebben waarin ik e.e.a. geordend kan opbergen.
Zoals beloofd nog even een update. Ik ben uiteindelijk toch gegaan voor een Stanley Fatmax Quick Access tas. Besteld op Amazon UK (ca €75 incl verzendkosten); elders was hij nog iets goedkoper maar met een levertijd van enkele weken. Redelijk aan de prijs, vind ik, maar de eerste indrukken zijn prima, vrij stevig en met veel ruimte om dingen gestructureerd op te bergen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hbrnqij9UBAEbt2JydFykAq4/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Md26SOBl3ldWuvHpq7iUpENS/full.jpg

Ik ben er tevreden mee :)

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Prutzertje schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 07:48:
[...]

Ik heb het al kunnen meten. De weerstand op Rood-Bruin was 5,1 Ohm en op Groen-Bruin 13,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
L.N. schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 18:39:
[...]

Ik heb het al kunnen meten. De weerstand op Rood-Bruin was 5,1 Ohm en op Groen-Bruin 13,5.
Geen verkeerde waardens... Hummmm.... Even denken.
Jammer dat je niet in de buurt woont. Stay tuned dan zal ik nog even er over na denken wat er kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Tipje:

cirkelzaag zaagtafel Scheppach TS 2000
€ 275,00
http://link.marktplaats.nl/m1316037219

Veel zaagtafel voor weinig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
De week heb ik een Zyliss bankschroefje gekocht voor mijn werkbank. Echter bleken de klemmen niet te passen, waardoor bevestigen onmogelijk was. Gelukkig was dat gemakkelijk op te lossen met wat onderdelen die ik nog had liggen: stukje eik, 2 sterknoppen, 2 vierkante moeren en wat Osmo Hard Wax.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1843/43371795075_d635923191_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1860/43371797785_39ef3b0b29_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1858/30410506748_7bc6c6c9e8_z.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
Ik heb voor mijn Makita VC2512L nieuwe stofzakken nodig. Nu zag ik op Destofzuigerzak.nl twee soorten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cWawKGBkOeS5j1rsatHPKsgn/full.jpg

Ik neig eigenlijk naar die huismerk variant, €1,99 per zak i.p.v. €4,99 per zak. Nadeel is dat ze niet fijnstof gecertificeerd zijn, maar ik vraag mij af in hoeverre dat voor thuisgebruik uitmaakt. Ik heb de stofzuiger zodat ik de huisstofzuiger niet hoef te mishandelen met boorstof e.d. Maar ik sta ook weer niet alle dagen fijnstof op te zuigen. In de stofzuiger zit een patroonfilter, ik kan mij voorstellen dat die wat sneller volloopt door deze wat goedkopere zakken (omdat ze meer doorlaten dan de originele zakken), maar dat is een keertje extra schoonblazen en klaar lijkt mij.

Ik zie niet echt bezwaren, jullie?

[ Voor 23% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2018 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:50
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 02:21:
[...]

Heb ook erg in het vermogen van de slijper die je kunt lenen, voor een enkel zaagblad is 1000W best handig.

Aldi heeft ook af en toe een sleuvenslijper in de aanbieding voor rond de €90 (??) en inclusief twee (matige) diamantschijven.
Nadeel van dat ding is het beperkte vermogen en de zozo kwaliteit, al is dat evt. op te vangen door met slechts 1 schijf te werken.

Een nadeel van een 125mm slijper kan de geringe freesdiepte van 30mm zijn, maar misschien is dat geen punt voor je.
Een diehard machine met twee 150mm schijven is niet voor niets aan de prijs en je hoeft dan niet te klungelen met enkele schijven en de stofafzuiging is meestal goed geregeld.

Ik gebruik voor de enorme stofzooi trouwens standaard twee industriële zuigers, alleen bij familie gebruik ik er slechts 1. :+

Als je alle te frezen leidingen van tevoren markeert, dan kun je ook een diamantslijper een dag huren.
In die ene dag kun je met zo'n ding echt meters maken en het spaart je onnodige kosten. ;)
Ik ben zelf ook al dagen sleuven aan het slijpen, maar ik prefereer een kleine lichte slijptol. Ook zou ik uitkijken met het lenen van een duren slijptol, het is nogal een stoffig werkje, daar lijdt je gereedschap gewoon onder. Ik gebruik er gewoon de goedkoopste slijptol voor die ik kan vinden, gaat hij kapot, jammer maar geen man overboord. Als je hem nieuw gekocht hebt kun je nog garantie claimen ook. Heb je geen garantie dan koop je een nieuw apparaat voor 25 euro en ga je verder tot de orde van de dag. Overleeft hij de mishandeling dan ook prima.
Ik heb hier ook een sleuvenslijper liggen en die werkt ook gewoon prima met een beperkt vermogen, ik heb dan ook niet het gevoel dat een 1000 W machine iets toevoegt behalve veel onnodig gewicht.

@SchumiFAST
Denk wel aan goede PBM's. Ik sta te slijpen met een complet afsluitende bril (dus geen normale veiligheidsbril) of een gelaatsscherm, oorkappen,handschoenen en niet onbelangrijk een goed stofmasker (ik zou willen pleiten voor minimaal een p3)

[ Voor 4% gewijzigd door lithoijen op 26-08-2018 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
ThinkPadd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:19:
Ik heb voor mijn Makita VC2512L nieuwe stofzakken nodig. Nu zag ik op Destofzuigerzak.nl twee soorten:

[afbeelding]

Ik neig eigenlijk naar die huismerk variant, €1,99 per zak i.p.v. €4,99 per zak. Nadeel is dat ze niet fijnstof gecertificeerd zijn, maar ik vraag mij af in hoeverre dat voor thuisgebruik uitmaakt. Ik heb de stofzuiger zodat ik de huisstofzuiger niet hoef te mishandelen met boorstof e.d. Maar ik sta ook weer niet alle dagen fijnstof op te zuigen. In de stofzuiger zit een patroonfilter, ik kan mij voorstellen dat die wat sneller volloopt door deze wat goedkopere zakken (omdat ze meer doorlaten dan de originele zakken), maar dat is een keertje extra schoonblazen en klaar lijkt mij.

Koop van beide een doos en probeer het gewoon uit :)
Als je zo weinig zuigt, kan je meteen 3jr vooruit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:55:
Ik zoek een werkplaatsstoel. Zo'n wat hogere stoel, met alleen leuning en zitting. Op wieltjes en in hoigte verstelbaar.

Manutan verkoopt die voor 110 euro inc. Op marktplaats vind ik niks in de buurt.

Waar zijn die nog meer te koop?
Ikea heeft ze iig zonder wielen, dus hoogstwaarschijnlijk ook met. Aangezien ze veel meubelen in allerlei varianten verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
Prutzertje schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 22:52:
Gisteren eindelijk de sleutel van ons nieuw huisje gekregen. De achtertuin was echt een bush. Vandaag dus even met een Makita accu recipro zaag aan de gang gegaan. En wat ging dat heerlijk zeg :D Jaagde zo overal door heen. Totdat ik met het te kleine bijgeleverde zaagje een iets te dikke boomje om wou zagen en op een of andere manier het zaagje krom butste. Er is nog wel mee te zagen maar ik moet nog veel meer mee aan de gang en de voor tuin ook nog eens.
En dat de orginele Makita zaagjes aardig aan de prijs zijn (wil nu wel een langere versie natuurlijk) zoek ik eigenlijk een vervanger. Iemand met een bepaalde merk goede ervaring? Prijs kwaliteit?
Ik heb deze Makita zaagjes voor levend hout gekocht, dan heb je er 5 voor ca. € 30,-. Ik vind dit super fijne zaagjes. Daarnaast heb ik staal zaagjes van Bosch Professional. Die heb ik nog niet veel gebruikt, maar vooralsnog doen ze het uitsteken en passen dus ook gewoon op een Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
lithoijen schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:22:
@SchumiFAST
Denk wel aan goede PBM's. Ik sta te slijpen met een complet afsluitende bril (dus geen normale veiligheidsbril) of een gelaatsscherm, oorkappen,handschoenen en niet onbelangrijk een goed stofmasker (ik zou willen pleiten voor minimaal een p3)
Dat heb ik al.

Overigens laatst 3M E-A-R Switch protection gekocht. Heel tevreden van. Het komt met verschillende maten doppen, een fluogeel touwtje en een opbergtas. De oorbescherming heeft twee standen, een beetje minder luid en de werkelijke oorbescherming. Je kan ze bedienen met een schakelaar en dat lukt zelfs met dikke handschoenen aan. Perfect voor als je kort met iemand wilt praten zonder je doppen uit te halen en weer in te steken.
Anoniem: 639074 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 02:21:
[...]

De diamantschijven mag ik ook lenen. De muren zijn slechts baksteen, dus zo hard ga ik ze niet verslijten. :P Ik moet inderdaad eens kijken hoe sterk de kleine haakse slijper is.
Ik twijfelde voor je reactie ook al of ik geen stofkap koop voor een grote haakse slijper. Dan kan ik dieper inslijpen wat handig is voor als ik waterleiding moet infrezen. Bovendien zijn haakse slijpers meestal krachtiger. Het heeft wel weer een meerprijs natuurlijk.

Ik koop principieel niet graag 'wegwerpmateriaal'. Huren is wel een optie, maar het voordeel van de afzuigkap voor de haakse slijper dat ik die later ook nog kan gebruiken bij het slijpen van tegels en klinkers en bij de latere werken in de kelder en op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Laatst online: 15:11
Goedemiddag,

Mijn makita df457d schiet door op schroefstand, de boor stand doet het wel.
Klopt het dat ik dan dit 125483-4 moet kopen en verwisselen?

Groet Harm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

ThinkPadd schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:19:

[afbeelding]

heb de bovenste, werkt prima!

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Framoes schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 09:33:
[...]

Ikea heeft ze iig zonder wielen, dus hoogstwaarschijnlijk ook met. Aangezien ze veel meubelen in allerlei varianten verkopen.
Welke is dat precies? Ik zie niet zo snel een "hoge" stoel op de site.
Pagina: 1 ... 58 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.