[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.067 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Raymond schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:02:
[...]

Welke is dat precies? Ik zie niet zo snel een "hoge" stoel op de site.
De Ingolf misschien ..
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10122647/

/edit: meer barkrukken hier
https://www.ikea.com/nl/n...departments/dining/20864/

[ Voor 16% gewijzigd door Eusebius op 27-08-2018 17:22 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was mij al eens eerder opgevallen dat Ikea het wijs achtte hoge barkrukken maar niet van wieltjes te voorzien. :P
Toen ik vorige week van een veel lager krukje al achteroverdonderde tegen een massieve metaaldraaibank kwam dat na een half uur kreunen heel verstandig over.
Het doet nog steeds pijn als ik achterom kijk. :+

Het is voor eigen rekening, maar de gevraagde krukjes mét wieltjes bestaan dus wel.
beslist.nl/products/meubilair/r/hoge_kruk_op_wielen
lithoijen schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 15:22:
[...]
Heb je geen garantie dan koop je een nieuw apparaat voor 25 euro en ga je verder tot de orde van de dag. Overleeft hij de mishandeling dan ook prima.
Ik heb hier ook een sleuvenslijper liggen en die werkt ook gewoon prima met een beperkt vermogen, ik heb dan ook niet het gevoel dat een 1000 W machine iets toevoegt behalve veel onnodig gewicht.
Wat een 1000+Watt/per diamantschijf toevoegt aan jouw 'goedkope barrel' is de doortrekkracht onder belasting. ;)

Ook mijn eigen 1800W Makita diamantfrees heeft daar met 2 schijven al last van en het spijt mij dat ik toentertijd niet meteen een machine met nog meer vermogen heb gekocht.
Een hoog eigengewicht ben je snel vergeten als de machine lekker doorloopt, maar als je moet gaan duwen en worstelen als het toerental onvermijdelijk terugloopt, dan wordt ook/juist een lichte machine snel loeizwaar.

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2018 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Raymond schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:02:
[...]

Welke is dat precies? Ik zie niet zo snel een "hoge" stoel op de site.
De Kullaberg, maar die is waarschijnlijk te laag en heeft geen wielen (dacht van wel). Wel met optionele dode mus, gratis van mij :|

https://m2.ikea.com/nl/nl...el-grenen-zwart-10320341/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:19

orf

Ik was op zoek naar een handige (en betaalbare) deuvelmal. Op Aliexpress kwam ik deze tegen en gelijk maar besteld. Inmiddels binnen en ik ben verbaasd over de kwaliteit. Die is echt enorm goed. Ding werkt ook erg makkelijk en precies!

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1qUmzonvI8KJjSspjq6AgjXXa4/Woodworking-tool-DIY-Woodworking-Joinery-High-Precision-Dowel-Jigs-Kit-3-in-1-Drilling-locator-08450A.jpg_640x640.jpg

https://www.aliexpress.co...r-08450A/32834827376.html

[ Voor 15% gewijzigd door orf op 28-08-2018 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-08 15:16
Heb je nog een linkje? Ik ben ook wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf

orf

Junketsu schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:40:
Heb je nog een linkje? Ik ben ook wel benieuwd.
Ik had m'n post al bewerkt, maar waarschijnlijk zag jij 'm eerder. Linkje staat eronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
orf schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:39:
Ik was op zoek naar een handige (en betaalbare) deuvelmal. Op Aliexpress kwam ik deze tegen en gelijk maar besteld. Inmiddels binnen en ik ben verbaasd over de kwaliteit. Die is echt enorm goed. Ding werkt ook erg makkelijk en precies!

[afbeelding]

Hoe zit t met invoerrechten? Je bestelt iets van meer dan 22,-.

Sprak vorige week een Nederlandse ontwerper. Wat ze doen, is als volgt: Westerse bedrijven laten hun spullen in China maken. Chinezen hebben een mal liggen waarmee ze die spullen maken en verhuren die mallen dan aan anderen. Of hetzelfde materiaal (en daarmee duurzaamheid) behaald wordt als A- en B-merken, weet ik niet.
Maar de kans dat een made-in-China product goedkoper en evengoed op Ali of DealExtreme staat is redelijk groot met bovenstaand verhaal in je achterhoofd.

Een tijd geleden heb ik deze 'Spechten Precisie Driehoek' in een sale gekocht en hij is goed haaks en heel fijn om mee te werken.
https://nl.aliexpress.com...le-Ruler/32838245642.html

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

orf schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:39:
[afbeelding]
Ziet er inderdaad goed uit, maar is die blauwe body van kunststof of van lichtmetaal??
Moest je nog invoerrechten aftikken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Eusebius schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:51:
[...]
Een tijd geleden heb ik deze 'Spechten Precisie Driehoek' in een sale gekocht en hij is goed haaks en heel fijn om mee te werken.
Wel slecht dat het ding letterlijk Woodpeckers heet in de URL zeg. Die chinezen toch. Maar goed Woodpeckers is AA spul dus ik neem wel genoegen met iets minder high quality (zo goed zijn mijn skills niet)

Anyway ik heb zelf laatst een speedsquare via Ali (merk Rdeer) besteld en ben daar niet tevreden over.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dzine schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Wel slecht dat het ding letterlijk Woodpeckers heet in de URL zeg. Die chinezen toch. Maar goed Woodpeckers is AA spul dus ik neem wel genoegen met iets minder high quality (zo goed zijn mijn skills niet)
Die 'Spechten Precisie Driehoek' laat geen licht door als ik hem strak tegen een DIN 875/1 blokhaak aanleg Din 875 klasse 1 is de norm waarmee ze werken in metaalindustrie. Net een stapje te precies voor houtbewerken, maar ik gebruik 'm om precies af te stellen en te controleren

Vandaag of morgen komt deze T-square van Ali binnen - ook helemaal geen Woodpeckerskloon :P
https://nl.aliexpress.com...easuring/32908513770.html
Zal een update geven of het wat is en of de mijne haaks is.

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf

orf

Eusebius schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 09:51:
[...]

Hoe zit t met invoerrechten? Je bestelt iets van meer dan 22,-.
Ik heb denk ik geluk gehad. Gewoon een gesloten pakketje, terwijl er geen waarde op stond. Met dit bedrag zou het 21% BTW zijn en eventueel administratieve kosten.
Die ziet er ook goed uit. Mooie imitatie. :)
Verwijderd schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Ziet er inderdaad goed uit, maar is die blauwe body van kunststof of van lichtmetaal??
Moest je nog invoerrechten aftikken??
Van lichtmetaal. De sleutel, de dieptestops en de bussen zijn van staal. Ik had het ding laten bezorgen bij m'n ouders. M'n vader had gelijk nog even een stukje hoeklijn met een schroefknop gemaakt, zodat je 'm makkelijker op een plank kan klemmen. Hij had gezien dat bij een andere uitvoering er zoiets bij zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aangezien ik geen DeWaltheb is dit misschien interessant voor iemand anders?
https://www.marktplaats.n...9fcde83&previousPage=home

Is dus niet mijn eigen advertentie!

Verbasteren van namen of denigreren is een beetje kinderachtig.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 28-08-2018 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 23-08 09:02
Eusebius schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 11:15:
[...]
Vandaag of morgen komt deze T-square van Ali binnen - ook helemaal geen Woodpeckerskloon :P
https://nl.aliexpress.com...easuring/32908513770.html
Zal een update geven of het wat is en of de mijne haaks is.
On a sidenote; voor dat geld heb je bijna de real deal (van INCRA). Erg fijn ding; https://www.teygeler.nl/p...ion-t-rule-150-mm-707520/

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Gisteren me suf gezocht naar de momentsleutel... blijkt deze bij mijn vader te liggen. Niet erg, maar suf.
Naderhand dacht ik, op mijn Bosch electrische schroefboormachine zit ook een weerstandsknop.
1 tot en met 20 geloof ik, en daarna is het standje "boren". Op stand 1 uiteraard met 2 vingers tegen te houden, tot steeds zwaarder.

Echter, welke waarden hebben deze 1, 2, 3 .. etc. ? Is dit ook Nm? En dan bij elke machine dus gelijk? Dan zou je namelijk kleine moertjes op de motor zo af en toe prima vast kunnen zetten met de schroefboermachine. Doppendoos erop klikken, standje kiezen en vastzetten. Voetsteunen, wielmoeren, bagagerekje. Dat moet toch op een bepaald moment...

Is dit correct, of totale quatsch?

Thnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 15:07
Het verschilt per machine en is ook zeker niet nauwkeurig. Maar je zou met je momentsleutel kunnen nameten hoe sterk elk standje is. Dan kan je wel vlot op redelijk bekend moment dingen aandraaien. Voor dingen waarbij het niet zo nauw luistert zeker bruikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Raymond schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 12:32:
Het verschilt per machine en is ook zeker niet nauwkeurig. Maar je zou met je momentsleutel kunnen nameten hoe sterk elk standje is. Dan kan je wel vlot op redelijk bekend moment dingen aandraaien. Voor dingen waarbij het niet zo nauw luistert zeker bruikbaar.
Alleen gebruik je een momentsleutel nou juist voor dingen waarbij het aandraaimoment wél nauw luistert. Als het niet zo nauw luistert kan je het net zo goed met handgereedschap vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat wat er op je accutol zit is niet een moment instelling, maar een getrapte instelling waarbij de weerstand opgeheven wordt en het ding doorslipt. Een soort van slipkoppeling dus. Dat om te zorgen dat je je schroefkop niet naar de gallemiezen draait.
Heeft vziw niks met momenten te maken.

Sowieso, een goede accutol haalt ook maar max iets van 50 Nm ofzo. Is bij lange na onvoldoende voor wielbouten bijvoorbeeld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:43
Gewoon een momentsleutel kopen. Het bereik wat je voor autowielen nodig hebt is nog wel betaalbaar. (<30 euro bij Aldi e.d.).

Ik gebruik de accuboormachine er wel bij, maar dat is meer om de bouten er snel uit te draaien. Scheelt weer 10x met je knokkels langs de grond schaven }:| Eerste stukje wel even met wielsleutel om ze los te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb een momentsleutel, maar die ligt dus nu bij mijn pa in de schuur. Ophalen is weer 2 uur rijden, dus dat komt wel. Het is nu nu nodig, maar ik vroeg het mij af. Overigens moet ik toegeven dat ik nog steeds alles met het handje doe. Ook wielmoeren, de assen van mn motor etc. Nooit zin om de momenten op te zoeken + momentsleutel te zoeken.

De slipkoppeling van de schroeftol gebruik ik ook zelden eigenlijk, hooguit inderdaad met een gipsbitje en het niet stuk willen draaien etc. Maar goed, dat doe ik zelden.

Ik vroeg het mij meer gewoon af... Zo leer je weer wat.

Zo vraag ik mij ook altijd af hoe ik het verschil kan zien tussen mijn staal, hout en metaal-boortjes.
Hout herken je wel aan het scherpe punt en de twee "gehaakte" boorrandjes. Maar ik heb ook van mn pa een doos nieuwe boortjes gekregen... geen idee of het metaal of steenboortjes zijn eigenlijk...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf

orf

Blomminator schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:47:
Zo vraag ik mij ook altijd af hoe ik het verschil kan zien tussen mijn staal, hout en metaal-boortjes.
Hout herken je wel aan het scherpe punt en de twee "gehaakte" boorrandjes. Maar ik heb ook van mn pa een doos nieuwe boortjes gekregen... geen idee of het metaal of steenboortjes zijn eigenlijk...
Steenboren zijn makkelijk te herkennen:
Afbeeldingslocatie: https://deklusgids.com/wp-content/uploads/2018/01/verschil-houtboor-metaalboor-steenboor-300x220.jpg
Met of zonder gekleurde kop, met stompe beitelvormige punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@Blomminator Ik verbaasde mij daar de eerste keer bij gebruiken van momentsleutel wel over, dat zelfs handvast eigenlijk al meer Nm is dan met een momentsleutel. Dus met het handje kan ook prima als je geen momentsleutel hebt, je wielen rollen er echt niet zomaar onderuit dan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PtPazuzu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 11:40
Raymond schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 19:55:
Ik zoek een werkplaatsstoel. Zo'n wat hogere stoel, met alleen leuning en zitting. Op wieltjes en in hoigte verstelbaar.

Manutan verkoopt die voor 110 euro inc. Op marktplaats vind ik niks in de buurt.

Waar zijn die nog meer te koop?
Ik zocht ook ooit zoiets en kwam op de term 'tabouret' uit. Nog nooit van gehoord, maar wel dingen tegengekomen. Ik heb de variant zonder rugleuning hiervan staan, geen topkwaliteit maar ook niet zo achtelijk duur als bijna alle andere vindbare varianten; genoeg om af en toe op zitten: https://betaalbaarshoppen...abourets/tabouret-comfort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 12:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Eusebius schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:33:
Over compressors gesproken: op BVA loopt een veiling tot 22:41 ;-) van een nieuwe Airpress voor nu 90,-. Kost anders 173,-. Het is dat ik niet in de buurt woon ..
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/34675/11345262
Een merk dat hier te weinig of helemaal niet genoemd is, en wel een benoeming verdiend: Jun-air.

De kerel die de trap bij ons bekleed heeft had deze bij zich, met ca. 15m losse slang:
Afbeeldingslocatie: http://vactech.com.my/wp-content/uploads/2014/12/OF302-15B-Junair-Compressor.jpg

Nou werkelijk, als het apparaat aansloeg moest je je oor ernaast houden om te merken dat-ie aan het snorren was.
Dit model doet 0,60PK en met een 15L tankje en een displacement van 108L p/m is het geen hoogvliegen maar shit: mijn volgende compressor wordt een tweedehandsje van dit merk _/-\o_

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Blomminator schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 14:47:
Ik heb een momentsleutel, maar die ligt dus nu bij mijn pa in de schuur. Ophalen is weer 2 uur rijden, dus dat komt wel. Het is nu nu nodig, maar ik vroeg het mij af. Overigens moet ik toegeven dat ik nog steeds alles met het handje doe. Ook wielmoeren, de assen van mn motor etc. Nooit zin om de momenten op te zoeken + momentsleutel te zoeken.

De slipkoppeling van de schroeftol gebruik ik ook zelden eigenlijk, hooguit inderdaad met een gipsbitje en het niet stuk willen draaien etc. Maar goed, dat doe ik zelden.

Ik vroeg het mij meer gewoon af... Zo leer je weer wat.

ijzerboor kan ook in hout, maar dan heb je geen centreerpunt (en een smallere schacht voor de spannen). Soms heb je net de juiste maat niet in houtboor, kun je een ijzerboor nemen.

Een steenboor herken je met het volgende ezelsbruggetje: op de punt zit een huisje en een huisje is van steen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:12

M-ThijZ

Riding on Rails

Is dit nog interessant om te vermelden?

pricewatch: Makita DF457

Deze week bij de Gamma voor €129 en Coolblue heeft schijnbaar dezelfde actie.

Ik ben zelf nog wel op zoek naar een nieuwe accuboormachine. De buitenmuren en de plafonds zijn in mijn woning uit 2008 van beton, dus voor die klussen leen ik een boorhamer.

De tussenwanden zijn van veel lichter materiaal (geen idee hoe het heet). En daar wil ik ook wel eens wat in moeten ophangen met een plugje. Nu is het voor af en toe gebruik en licht boor en schroefwerk in hout, dus ik wil er niet al te veel aan uitgeven.

Ik weet dat deze Makita een bouwmarktaccu heeft (niet uitwisselbaar met ander Makita spul), vandaar dat veel mensen 'm waarschijnlijk links laten liggen. Ik vind het lastig te kiezen tussen een accuboormachine mét en zonder klopfunctie.

Het zou zonde zijn om een accuboor, een klopboor met snoer en een boorhamer nodig te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Als accuboormachine prima. Bedenk inderdaad wel goed wat je wilt: mocht je ooit nog een keer een tweede machine willen, is het voordeliger om nu te investeren in een lxt machine en er dan later een kale body bij te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-08 11:34

Budha

Online ergo sum

M-ThijZ schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 19:34:

Ik ben zelf nog wel op zoek naar een nieuwe accuboormachine. De buitenmuren en de plafonds zijn in mijn woning uit 2008 van beton, dus voor die klussen leen ik een boorhamer.

De tussenwanden zijn van veel lichter materiaal (geen idee hoe het heet). En daar wil ik ook wel eens wat in moeten ophangen met een plugje. Nu is het voor af en toe gebruik en licht boor en schroefwerk in hout, dus ik wil er niet al te veel aan uitgeven.

Ik weet dat deze Makita een bouwmarktaccu heeft (niet uitwisselbaar met ander Makita spul), vandaar dat veel mensen 'm waarschijnlijk links laten liggen. Ik vind het lastig te kiezen tussen een accuboormachine mét en zonder klopfunctie.

Het zou zonde zijn om een accuboor, een klopboor met snoer en een boorhamer nodig te hebben.
Ik heb precies dat model. Nou ben ik verre van een expert als het op accuboormachines aankomt, maar ik heb die van mij al veel gebruikt en ben er nog steeds erg blij mee.

Helaas kan ik mij niet herinneren hoeveel ik er indertijd voor heb betaald, dus geen idee of het een goede prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Het is lastig te beoordelen of de machine goeg genoeg is of dat je in de toekomst tekort komt. Zo te zien kan hij prima met de aanbieding vooruit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Je bewijst jezelf een dienst door een bijna even dure machine aan te schaffen die wél een echte accu heeft. ;)
Een Makita 482 body is bijv. niet zoveel duurder, maar is wel een betere 18V machine met een beduidend hoger koppel, die je prima naast je overige Makita tools kunt gebruiken.
Nu, of op termijn.
Een boorhamer hoeft je tegenwoordig ook niet de hoofdprijs te kosten en die lijkt mij zo te lezen in jouw huis wel handig om bij de hand te hebben. ;)
Ik vind het lastig te kiezen tussen een accuboormachine mét en zonder klopfunctie.
De voors en tegens zijn hier eerder uitgebreid aan bod gekomen, maar aan een oldschool klopboor heb je hoegenaamd niets in betonnen muren of plafonds.
Van deze drie kun je 'de klopboor' al meteen van je shortlist schrappen, houd je er nog maar twee over. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik doe het wel zo :)

2 accutollen voor schroefwerk en boorwerk, dat scheelt bitjes wisselen als ik voorboor, verzink en schroef.

Mijn snoerklopboor, relatief goedkope GSB13 van Bosch Pro gebruik ik bijvoorbeeld ook voor smerig werk zoals het mixen van beton, dat vind ik wat prettiger dan met mijn 3 x zo dure panasonic accutol.
Die kon ik goedkoop krijgen in een combiaanbieding met een haakse slijper

Een hamerboor/boorhamer is natuurlijk een apart beestje, gezien het vermogen wordt het een dure frats om die functie in een accuboor versie te krijgen. Dus die heb ik ook apart.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 00:25:
[...]

Je bewijst jezelf een dienst door een bijna even dure machine aan te schaffen die wél een echte accu heeft. ;)
Een Makita 482 body is bijv. niet zoveel duurder, maar is wel een betere 18V machine met een beduidend hoger koppel, die je prima naast je overige Makita tools kunt gebruiken.
Nu, of op termijn.

[...]

Van deze drie kun je 'de klopboor' al meteen van je shortlist schrappen, houd je er nog maar twee over. ;)
Zou je dan juist de DHP482 (Klopboor-/schroefmachine) aanraden of de DDF482 (Boor-/Schroefmachine)?

Inclusief tweede accu en lader natuurlijk wel een heel ander prijskaartje dan €129. Hoewel investeren in goed gereedschap het geld wel waard is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:26
@M-ThijZ Dit is in dit toptic veelvuldig besproken. korte samenvatting: tenzij je echt de klopboor functie nodig hebt, kan je beter de DDF nemen. Als je dus al een combi/boorhamer hebt, of hoofdzakelijk betonnen of juist zachte muren hebt.
Als je echter veel in baksteen en ander middel harde steensoorten moet boren en geen andere klopboor of combi/boorhamer hebt, dan kan een klopaccuboor nuttig zijn. Vaak is het dan wel verstandig om er een 2e machine naast te nemen.
Er zitten echter ook wel nadelen aan een DHP, de belangrijkste zijn de verhoogde (kans op) speling, en het extra gewicht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

M-ThijZ schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 10:53:
[...]
Zou je dan juist de DHP482 (Klopboor-/schroefmachine) aanraden of de DDF482 (Boor-/Schroefmachine)?
Handsdown de niet-klopboor DDF 482, die op moment van aankoop erg voordelig was geprijsd.
Onwaarschijnlijk voor onder de €60,- incl. btw en bezorging. _/-\o_
Het blijkt een erg fijne, compacte, lichte en toch sterke machine te zijn, zelfs de baasvrouw is er constant mee in de weer.
Geen nood, wij hebben er vier.
'Machines' dan. 8)

Bewust de niet-klopboorversie gekozen omdat de boorkopjes van klopboren te vaak constructief falen en gaan wiebelen (been there done that) en ik de klopboor toch nooit gebruik en het feature mij dan alleen maar in de weg zit.
Als ik in een harde muur of beton moet boren dan pak ik liever meteen een boorhamer.
Ik geef toe, het is een luxe-probleem. :P
Inclusief tweede accu en lader natuurlijk wel een heel ander prijskaartje dan €129. Hoewel investeren in goed gereedschap het geld wel waard is.
Anders als in duurder, zeker, maar veel??
Dat valt best mee als je strategisch shopt.
Zowel met accu's als met laders wordt flink aangeboden.

Een 18V-5Ah accu hoeft niet meer dan €70,- te kosten en dat is beter dan de magere 3Ah versies die je veel in setjes treft.
Laders idem, een riante Makita dubbel snellader hoeft bijv. niet meer dan €60,- te kosten, de enkele 18V laders zijn uiteraard goedkoper.
Dan ben je krap €70 duurder uit, maar heb je op alle fronten een betere, sterkere en uitbreidingsbestendige tool.
Ik schreef bijna 'aardbevingsbestendige', dat ook dus. d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Mooie set gespot. In de aanbieding.

https://www.gereedschapce...x-3-0ah-accu-in-mbox.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junketsu
Ik ben nu toch wel getriggerd. Ik hoor jullie telkens opscheppen praten over de capaciteit van accu's: 2, 3, 4, 5 of zelfs 7 (after market).

Nu heb ik zelf het een-en-ander in elkaar geklust en heb ik drie 1.5 Ah accu's voor m'n twee Bosch blauw 18v schroefmachines. Als ik een middag (4 á 5 uur) uur lang voorboor en schroef, dan is de accu pas leeg.

Hoe krijgen jullie ooit een 3Ah, 5Ah of zelfs 7Ah leeg?

Plus het feit, als je een extra accu hebt, is deze ruimschoots eerder opgeladen dan de andere leeg is. Waarom dan 50 tot 100 euro neerleggen voor accu's met grote capaciteit?

[ Voor 17% gewijzigd door Junketsu op 30-08-2018 09:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Voor gewoon schroeven voldoet een 1,5 of 3ah accu prima. Beetje afhankelijk wat je schroeft natuurlijk.

Maar voor een haakse slijper, decoupeerzaag, reciprozaag, boorhamer en dat soort grappen ligt de voorkeur toch echt bij minimaal 5ah accu's. Anders sta je om de 10 min. accu's te vervangen. Die dingen verbruiken nu eenmaal veel meer dan een schroefmachine.

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:08
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:21:
Voor gewoon schroeven voldoet een 1,5 of 3ah accu prima. Beetje afhankelijk wat je schroeft natuurlijk.

Maar voor een haakse slijper, decoupeerzaag, reciprozaag, boorhamer en dat soort grappen ligt de voorkeur toch echt bij minimaal 5ah accu's. Anders sta je om de 10 min. accu's te vervangen. Die dingen verbruiken nu eenmaal veel meer dan een schroefmachine.
Bij het in elkaar zetten van een douglas schuur heb ik een Hitatchi DS18DBSL met 2x 3.0ah gebruikt. Met de grote 8mm constructieschroeven en de 5.0mm x 120mm lange ging het wel hard. Ook het boren van gaten met een 22mm boor jakkerde snel door de accu heen. Echter op 1 moment na heb ik niet zonder gezeten, binnen 35 minuten was een accu pak weer vol en dat was meestal sneller dan dat ik hem leeg kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:53
Je hebt nu ook grasmaaiers, strimmers, afkortzagen e.d. die vaak 2 accu's tegelijk nodig hebben.

Overigens gisteren mijn VC2512 bouwzuiger binnen voor maar 122 euro. De Miele stofzuigers thuis kunnen weer rustig slapen >:) en de prijs is de laagste die ik kon vinden. :)

Er zit wel een vaag soort beugeltje bij die ik niet helemaal kan plaatsen. Eén schroef je op de stang om hem rechtop te kunnen bewaren, maar waar is die andere dan voor? Hij past over een accessoirehouder, maar ik kan nergens een foto vinden waar ie moet. Het lijkt een klem voor de slang. Het gaat om het meest rechter zwarte beugeltje.
Afbeeldingslocatie: https://maklta.com.ua/userfiles/VC2512L1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 30-08-2018 11:08 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-09 14:50

Martijn02

/* No Comment */

Señor Sjon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:06:
Je hebt nu ook grasmaaiers, strimmers, afkortzagen e.d. die vaak 2 accu's tegelijk nodig hebben.

Overigens gisteren mijn VC2512 bouwzuiger binnen voor maar 122 euro. De Miele stofzuigers thuis kunnen weer rustig slapen >:) en de prijs is de laagste die ik kon vinden. :)

Er zit wel een vaag soort beugeltje bij die ik niet helemaal kan plaatsen. Eén schroef je op de stang om hem rechtop te kunnen bewaren, maar waar is die andere dan voor? Hij past over een accessoirehouder, maar ik kan nergens een foto vinden waar ie moet. Het lijkt een klem voor de slang. Het gaat om het meest rechter zwarte beugeltje.
[afbeelding]
Dat klik je op een van de accessoireplaatsen bovenop de stofzuiger, je kan als je 'm opruimt dan de slang er 2 keer omheen slaan (en in dat beugeltje leggen) Blijft hij mooi om de stofzuiger hangen.

Mooie aankoop btw... Let trouwens op dat je de stofzuiger niet op de "Automatisch-aan-als-apparaat-aan"-stand laat staan als je hem een tijdje niet gebruikt. Ik had hem laatst in de schuur laten aanstaan, en het viel me op dat de cover links boven de schakelaar dan behooorlijk warm wordt. Vermoed dat de stofzuiger aardig wat stroom verbruikt om te detecteren of er stroom wordt gevraagd van een apparaat.

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn02 op 30-08-2018 11:18 ]

• Señor Sjon
Sowieso toch de stekker eruit als je hem even niet gebruikt? Maar goed, ik was de troep en stekkerdozen zat. Met een verbouwing aanstaande ga ik hier nog wel plezier van beleven.

• Prutzertje
Junketsu schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:06:
Ik ben nu toch wel getriggerd. Ik hoor jullie telkens opscheppen praten over de capaciteit van accu's: 2, 3, 4, 5 of zelfs 7 (after market).

Nu heb ik zelf het een-en-ander in elkaar geklust en heb ik drie 1.5 Ah accu's voor m'n twee Bosch blauw 18v schroefmachines. Als ik een middag (4 á 5 uur) uur lang voorboor en schroef, dan is de accu pas leeg.

Hoe krijgen jullie ooit een 3Ah, 5Ah of zelfs 7Ah leeg?

Plus het feit, als je een extra accu hebt, is deze ruimschoots eerder opgeladen dan de andere leeg is. Waarom dan 50 tot 100 euro neerleggen voor accu's met grote capaciteit?
Voor een schroef machine is dat niet zo heel van belang. Maar grote vreters als idd de slijptol en reciprozaag is dat wel fijn. En voor de accu is het beter. Als een kleine accu vol vermogen word gevraagd vind deze dat minder fijn als een grote.

Verwijderd

pipo1000 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 10:55:
[...]

Bij het in elkaar zetten van een douglas schuur heb ik een Hitatchi DS18DBSL met 2x 3.0ah gebruikt. Met de grote 8mm constructieschroeven en de 5.0mm x 120mm lange ging het wel hard. Ook het boren van gaten met een 22mm boor jakkerde snel door de accu heen. Echter op 1 moment na heb ik niet zonder gezeten, binnen 35 minuten was een accu pak weer vol en dat was meestal sneller dan dat ik hem leeg kreeg.
Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 09:21:
Precies wat ik zeg toch? ;)

• NoepZor
  • Laatst online: 04-09 22:36
Ik heb nu een Action gereedschapskoffer welke bijna uit elkaar valt. Nu wil ik een nieuwe voor mijn verjaardag. Heeft iemand een aanrader voor een budget van ongeveer 50 euro en welke vrij verkrijgbaar is? Is een Stanley Fatmax een goede keuze? Bijv deze of deze?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Junketsu
Als je de afgelopen vijf pagina's leest, dan zal je zien dat het 'zojuist' behandeld is. Of in ieder geval iemand die een hele set Fatmax heeft gekocht.

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-09 21:05
NoepZor schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:31:
Ik heb nu een Action gereedschapskoffer welke bijna uit elkaar valt. Nu wil ik een nieuwe voor mijn verjaardag. Heeft iemand een aanrader voor een budget van ongeveer 50 euro en welke vrij verkrijgbaar is? Is een Stanley Fatmax een goede keuze? Bijv deze of deze?
Ik heb recent een DeWalt DS300 gekocht en ben erg tevreden. Is te vinden voor ongeveer 60 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

NoepZor schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 12:31:
Koop het in ieder geval niet in de bouwmarkt maar bijvoorbeeld op Amazon.de. Dat scheelt nogal qua prijs.

• -DarkShadow-
  • Niet online
Bestaat er een alternatief voor de brad tacker? Ik moet enkele keren een (glas)lat onzichtbaar vastzetten en ik heb geen zin om voor die paar keer een bradtacker en (stille) compressor te kopen. Compressor heb ik verder ook nergens voor nodig.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Nivado
  • Laatst online: 08:26
-DarkShadow- schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:19:
Bestaat er een alternatief voor de brad tacker? Ik moet enkele keren een (glas)lat onzichtbaar vastzetten en ik heb geen zin om voor die paar keer een bradtacker en (stille) compressor te kopen. Compressor heb ik verder ook nergens voor nodig.
Mijn glaslatten zitten vast met deze Spax glaslatschroeven werkt perfect! Ik heb wel de glaslatten vooraf voorgeboord, dan kan je ook mooi de onderlingen afstand uitmeten. Achteraf de verzonken koppen met 2 componenten plamuur afdichten en je ziet er niets meer van.
Daarnaast zijn er ook tackers die op netvoeding of accu werken. Ook zou je e.a. kunnen huren. Maar ik denk dat onderaan de streep de schroeven voordeliger zijn. Is alleen wel lastig als je het glas moet vervangen, dan heb je ook nieuwe glaslatten nodig ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Nivado op 30-08-2018 13:33 ]

Verwijderd

-DarkShadow- schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:19:
Je hebt ook eenvoudigere elektrische tackers.

https://www.hornbach.nl/s...538/artikeloverzicht.html

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-09 16:00
...
Goeie deal!
Ik heb 'm ook maar vind het kliksysteem tussen de slang en de hulpstukken (zuigmond etc) niet Makita-waardig

• -DarkShadow-
  • Niet online
Is er niet een manier om koploze spijkers het hout in te hameren met handgereedschap zonder het hout te beschadigen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Verwijderd

Jawel. Heel veel oefenen.

• MikeyMan
  • Laatst online: 08:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nivado schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:31:
[...]

Mijn glaslatten zitten vast met deze Spax glaslatschroeven werkt perfect! Ik heb wel de glaslatten vooraf voorgeboord, dan kan je ook mooi de onderlingen afstand uitmeten. Achteraf de verzonken koppen met 2 componenten plamuur afdichten en je ziet er niets meer van.
Daarnaast zijn er ook tackers die op netvoeding of accu werken. Ook zou je e.a. kunnen huren. Maar ik denk dat onderaan de streep de schroeven voordeliger zijn. Is alleen wel lastig als je het glas moet vervangen, dan heb je ook nieuwe glaslatten nodig ;)
Maar, hoe doe je dat als de volgende keer de glaslat los moet?
Dat gaat met een spijkertje toch beter dan met een schroef.

M.b.t. accu's; heb tijdens mijn laatste trip een 6Ah accu meegenomen voor mn Milwaukee M12 apparaten. Ben inmiddels drie weken aan het schroeven (denk een stuk of 800 schroeven in totaal) en het ding is nog niet leeg. Dus daar is het inderdaad niet voor nodig.

Voor op de decoupeerzaag is het ideaal, maar die heb ik nog maar heel beperkt nodig gehad.

Kan niet wachten tot m'n M18 set ook in NL is! :)

En een bouwstofzuiger; zou niet meer zonder willen! Schuren zonder rommel is echt wel zo fijn tijdens een verbouwing.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 30-08-2018 15:13 ]

• WillemDD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 11:37
[b]Señor Sjon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 11:06:
...
Bedankt! Zat er al langer naar te kijken, maar voor die prijs kon ik het niet laten. Gelijk maar besteld.

• Roeligan
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Iemand een idee voor lange bits? Ik wil graag een complete bitset (samenstellen) met lange bits voor mijn tolletjes, zowel sleuf als kruis (ph/pz) torx en inbus (liefst met bolle kop) langer dan 5cm.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Roeligan schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:13:
Iemand een idee voor lange bits? Ik wil graag een complete bitset (samenstellen) met lange bits voor mijn tolletjes, zowel sleuf als kruis (ph/pz) torx en inbus (liefst met bolle kop) langer dan 5cm.
Wil je perse lange bits? Heb onlangs een paar langere bithouders in verschillende lengtes gekocht. Ook een uitkomst!

• Señor Sjon
Rob Z schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 13:36:
[...]

Goeie deal!
Ik heb 'm ook maar vind het kliksysteem tussen de slang en de hulpstukken (zuigmond etc) niet Makita-waardig
Het is dan ook een gelabelde Nilfisk. :P

De zuigbuis en de vloermond voelen erg cheap aan, dat klopt. Telescopische buis met beter kliksysteem aan het apparaat was mooi geweest, maar voor het geld kan ik niet klagen. Voor zover ik kon zien één van de voordeligste L-variant bouwzuigers. Voordeel is ook dat de accessoires lekker universeel verkrijgbaar zijn. Meeste zaken hebben wel een soortgelijke Nilfisk staan voor zakken en filters.

Verwijderd

Wera heeft een compleet assortiment. Toevallig van de week ook naar op zoek geweest.

ik heb in de planning om de Wera kraftform compact 62 aan te schaffen en dan de rest los aan te vullen.

https://www.amazon.de/dp/...sc=0&ref_=lv_ov_lig_dp_it

Die bits zijn ook geschikt voor een machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

MikeyMan schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:24:
[...]

Wil je perse lange bits? Heb onlangs een paar langere bithouders in verschillende lengtes gekocht. Ook een uitkomst!
Ik heb een lange bithouder (Zo'n cm of 10) maar de houder is soms te dik als ik af en toe dingen demonteer. Ik zie in vlogs de yanks vaak lange bits gebruiken zonder bithouder, lijkt mij ideaal in sommige situaties.

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-09 12:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Ik zou ecotools eens checken. Hebben ook serieus lange bits en dat heeft voordelen inderdaad. Heb van hun een zwik (middellange) torx bits voor de slag schroevendraaier en die zijn nog niet bezweken (na ca 1500 schroeven van verschillende pluimage)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

• Roeligan

Roeligan

Feyenoord

Een zwik 75mm besteld

RatPack #814

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:04
Roeligan schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:30:
[...]

Ik heb een lange bithouder (Zo'n cm of 10) maar de houder is soms te dik als ik af en toe dingen demonteer. Ik zie in vlogs de yanks vaak lange bits gebruiken zonder bithouder, lijkt mij ideaal in sommige situaties.
Had dat probleem ook. Dus heb ik maar in de aanbieding lange bitjes gescoord van Bosch bij alternate. Voor die paar keer dat ik ze nodig heb zijn ze goed genoeg. Daar hoef ik behalve de pz2 geen wera voor te kopen.

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik ben toch maar voor een tacker met compressor gegaan. Compressor is een Airpress H 215/6 voor €99 geworden. Mooi compact en toch voldoende opbrengst om te tacken, banden op te pompen, etc..

50mm tacker en slang van Ecotools er bij en gaan.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• ThinkPad
Señor Sjon schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:27:
[...]

Het is dan ook een gelabelde Nilfisk. :P

De zuigbuis en de vloermond voelen erg cheap aan, dat klopt. Telescopische buis met beter kliksysteem aan het apparaat was mooi geweest, maar voor het geld kan ik niet klagen. Voor zover ik kon zien één van de voordeligste L-variant bouwzuigers. Voordeel is ook dat de accessoires lekker universeel verkrijgbaar zijn. Meeste zaken hebben wel een soortgelijke Nilfisk staan voor zakken en filters.
ThinkPadd in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Heb net gisteren de huismerk zakken ontvangen en dat ziet er prima uit. Voor thuisgebruik meer dan prima.

• Tito129
  • Laatst online: 22:58
WillemDD schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 15:12:
[...]

Bedankt! Zat er al langer naar te kijken, maar voor die prijs kon ik het niet laten. Gelijk maar besteld.
Helaas we amazone Prime. Is dat beetje makkelijk opzeg baar?

• Señor Sjon
Ja, je kan per jaar een maand gratis proefdraaien. Gelukkig heeft mijn vrouw ook een account. :P

Wel zijn meer en meer spulletjes Prime-only met goede prijzen.

@-DarkShadow- Bij CoolBlue zeker. Ja, die had ook al mijn aandacht. Maar het gaat hard met centjes zo. Moet ook nog ergens een verticuteermachine halen.

[ Voor 32% gewijzigd door Señor Sjon op 30-08-2018 16:29 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 17:58
-DarkShadow- schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:13:
Ik ben toch maar voor een tacker met compressor gegaan. Compressor is een Airpress H 215/6 voor €99 geworden. Mooi compact en toch voldoende opbrengst om te tacken, banden op te pompen, etc..

50mm tacker en slang van Ecotools er bij en gaan.
Ben benieuwd naar je ervaringen met de tacker. Ben ook aan het kijken naar die van ecotools voor identieel gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
The Fatal schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:37:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaringen met de tacker. Ben ook aan het kijken naar die van ecotools voor identieel gebruik.
Ik ga 30 spijkers gebruiken, dus ik weet niet of je veel gaat hebben aan mijn ervaring :P

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• Prutzertje
Bij toeval had ik een bouwstofzuiger nodig. En bij Praxis hadden ze de Karcher WD2 in de aanbieding voor 50 euro. Deze stofzuiger zuigt :D

http://publicaties.praxis.nl/folder-week-35-2018/page/4-5

• Raymond
Terugkomend op mijn vraag van een maandje terug om de zaagmachine uit te lijnen: vandaag bij de lidl een 70cm lange winkelhaak gekocht. Thuis goed mbv het "omklaptruukje" getest en hij is prima haaks (knap hoor, twee stuks voor 7 euries :) )
Daarmee zaagmachine nagelopen en die blijkt keurig haaks te zijn.

M'n geleider heb ik al opnieuw afgesteld, dus in principe moet ik nu weer goed kunnen zagen :)
Dit weekend testen!

• deWit
  • Laatst online: 05-09 14:51

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Prutzertje schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 20:48:
Bij toeval had ik een bouwstofzuiger nodig. En bij Praxis hadden ze de Karcher WD2 in de aanbieding voor 50 euro. Deze stofzuiger zuigt :D

http://publicaties.praxis.nl/folder-week-35-2018/page/4-5
Die heb ik als huis-stofzuiger. Wat een onding, hij is topzwaar waardoor als hij omvalt alles in het patroonfilter hangt. En door z'n kleine wieltjes valt hij over z'n eigen snoer.

Zuigen doet ie prima, maar fijn stof zou ik hem niet aan doen.

[ Voor 5% gewijzigd door deWit op 30-08-2018 22:06 ]

• Aapje
  • Laatst online: 23:50

Aapje

Opel-beun
Ik heb de WD4, stuk zwaardere onderbak, blijft wel stabiel staan. Koste +/- 80 eur bij de mediamarkt in de aanbieding... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:51
Ik ben van de week begonnen aan de kozijnen buiten *zucht*. Nu heb ik een makita Makita BO4565K schuurmachine alleen ik vind deze eigenlijk bij veel klussen net niet lekker werken. Hij trilt hard, maakt best veel lawaai en is behoorlijk zwaar. Ook vind ik de vorm eigenlijk te groot voor klein werk. Nu dacht ik eraan om een Festool te kopen, specifiek voor wat kleiner werk als kozijnen en ramen, maar ook hun aanbod is flink gegroeid sinds een aantal jaar! Heeft iemand goede ervaringen met bijvoorbeeld de Festool DTS 400 REQ-Plus? Of is het aan te raden om een ander type te nemen voor dit werk?

@Verwijderd nu klikbaar

[ Voor 15% gewijzigd door virtualJac op 31-08-2018 12:20 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@virtualJac

Wat linkjes naar de machines die je hebt en wilt maakt het een stuk makkelijker. Nu moeten we eerst gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 16:44
@virtualJac
Beide machines zijn 1.2 kg dus lichter zal het er niet op worden.
De Festool ziet er wel kleiner uit, dus voor kozijnen lijkt ie mij beter geschikt.

Qua geluid zou ik altijd al gehoorbescherming dragen, je stelt jezelf een lange tijd bloot aan aardig wat decibels en na een tijdje loop je met suizende oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, het zijn 2 verschillende machines met compleet verschillende prijzen. Ik weet niet in wat voor staat de kozijnen zijn maar als je schilderwerk gewoon goed is dan volstaat licht schuurwerk met de hand ook. Dat is sowieso sneller als met een machine.

Dan zou ik in je achterhoofd houden hoe vaak je die Festool gaat gebruiken. Gaat het je alleen om de hoekjes, waar een delta machine fijn voor is, dan kan je ook kijken naar een simpele muis van de bouwmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 04-09 13:51
Doel is om deze uit te breiden met een excentrische machine voor de grotere oppervlakken. Ga vandaag eens langs de winkel om hem even vast te houden.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze? Welk doel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 20:39
virtualJac schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 11:03:
Ik ben van de week begonnen aan de kozijnen buiten *zucht*. Nu heb ik een makita Makita BO4565K schuurmachine alleen ik vind deze eigenlijk bij veel klussen net niet lekker werken. Hij trilt hard, maakt best veel lawaai en is behoorlijk zwaar. Ook vind ik de vorm eigenlijk te groot voor klein werk. Nu dacht ik eraan om een Festool te kopen, specifiek voor wat kleiner werk als kozijnen en ramen, maar ook hun aanbod is flink gegroeid sinds een aantal jaar! Heeft iemand goede ervaringen met bijvoorbeeld de Festool DTS 400 REQ-Plus? Of is het aan te raden om een ander type te nemen voor dit werk?

@Verwijderd nu klikbaar
Een paar jaar geleden had ik de Makita en had hetzelfde gevoel er bij. Die geeft te veel trillingen en maakt te veel lawaai. Bovendien buigt de punt van de zool snel door, waardoor je snel het schuurpapier in de punt slijt. Ter vervanging heb ik een DTS400 gekocht en daar heb ik geen spijt van. De Makita is naar mijn vader gegaan en die is elke keer weer verbaasd hoeveel fijner de Festool is. Die geeft minder stof, minder trillingen, schuurt aanzienlijk beter, ligt beter in de hand, etc. Ik vind het de meerprijs echt wel waard.

De Festool is gebaseerd op een Rupes (dacht model LS71T). Rupes heeft haar modellen een upgrade gegeven en is daarom nog iets beter dan de Festool. Rupes maakt volgens mij ook schuurmachines voor andere merken (of die maken ze zelf in licentie), bv Flex ODE100-2 of Milwauke PDS 13.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

L.N. schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 13:41:
[...]
Ter vervanging heb ik een DTS400 gekocht en daar heb ik geen spijt van. De Makita is naar mijn vader gegaan en die is elke keer weer verbaasd hoeveel fijner de Festool is. Die geeft minder stof, minder trillingen, schuurt aanzienlijk beter, ligt beter in de hand, etc. Ik vind het de meerprijs echt wel waard.
Eerlijk is eerlijk deze Festool is een erg fijne machine.
Heb van deze serie zelf het rechthoekige model maar goed.
Het delta '93' model dat ik heb is eol.

Wat mij bij deze Festools wel opvalt is dat de schuurzolen erg snel te neiging hebben te desintegreren, zij kleuren dan geel en flikkeren gewoon in losse brokjes uit elkaar,
De zool van de kleine handpalm schuurder heb ik zo al een paar keer moeten vervangen en de bedragen voor die zooltjes zijn astronomisch in vergelijk met de bekende concurrentie.

De zool van m'n Rotex was ook weer eens aan gort en daar durven ze rustig €50-€60 voor te vragen, woeker is het. :(
Daar koop je een complete machine voor.
Voor een schuurschijf, waar je bij Bosch tussen de €20-€25 klaar bent.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2hgdy55.jpg

Ook nog een Festool RS-3E liggen met eenzelfde gare schuurzool, het kost je bij Festool een godsvermogen.
Ben er helemaal klaar mee, het is mooi spul, maar duurzaam ho maar. :+

Ken jij een fabrikant of shop die acceptabele kloonzolen/schijven levert??
De Festool is gebaseerd op een Rupes (dacht model LS71T). Rupes heeft haar modellen een upgrade gegeven en is daarom nog iets beter dan de Festool. Rupes maakt volgens mij ook schuurmachines voor andere merken (of die maken ze zelf in licentie), bv Flex ODE100-2 of Milwauke PDS 13.
Van Flex heb ik twee lookalike klonen van de handpalmschuurders van Festool.
Op de kleur na zie ik geen enkel verschil en de prestaties en materialen zijn identiek, maar wel voor de helft(!!) van het geld. :P

Er is een paar jaar leuk gestunt met deze handzame en puike Flex schuurders, maar ik zie ze nu jammer genoeg niet meer voor die leuke prijzen terug. :N ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
deWit schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 22:05:
[...]

Die heb ik als huis-stofzuiger. Wat een onding, hij is topzwaar waardoor als hij omvalt alles in het patroonfilter hangt. En door z'n kleine wieltjes valt hij over z'n eigen snoer.

Zuigen doet ie prima, maar fijn stof zou ik hem niet aan doen.
Ja dat klopt helemaal! Onhandig klungel ding is het. Voor het geld prima voor het klussen en later voor in de garage. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-09 17:58
Hier ook de overstap gemaakt van Makita schuurmachine naar festool. Wat een wereld van verschil. Zeker icm stofzuiger.
Dat merkt de rest van de familie ook. Machines liggen nu erg vaak ergens anders :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Vanochtend naar rommelmarkt geweest. Daar was een kraam met tweedehands gereedschap. Leuke nooitgedagt schaaf en ook een stanley. Iemand naast me vroeg de prijs van een bessey lijmklem (10-12cm). Moest 12,50 kosten. Dus ik ben maar doorgelopen. Dan kan ik beter marktplaats afstruinen of voor een paar euro meer een nieuwe halen :X
Ik durfde iig niet meer naar de prijs van zo'n schaafje te vragen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 15:30
Iemand hier ervaring met de Wera Joker moersleutels? Zit naar een set te kijken. Ziet er handig uit met allerlei kleine truukjes om het makkelijk in gebruik te maken. Of kan ik voor die prijs beter naar een ander merk kjnken qua kwaliteit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wera kan je zonder zorgen kopen. Is prima spul. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dangerpaki schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:14:
Iemand hier ervaring met de Wera Joker moersleutels? Zit naar een set te kijken. Ziet er handig uit met allerlei kleine truukjes om het makkelijk in gebruik te maken. Of kan ik voor die prijs beter naar een ander merk kjnken qua kwaliteit?
Al heel lang op de verlanglijst staan maar ze zijn erg duur. Ben aan het wachten op een mooie aanbieding. De 11 delige set staat op Amazon voor 160 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:04
dangerpaki schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 21:14:
Qua kwaliteit hoort wera bij de toppers. Of dat ook voor hun moersleutel geld weet ik niet. Maar het zal vast wel goed zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Verwijderd schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 23:22:
[...]

Al heel lang op de verlanglijst staan maar ze zijn erg duur. Ben aan het wachten op een mooie aanbieding. De 11 delige set staat op Amazon voor 160 euro.
Idem hier. De Switch-variant is helemaal kostbaar :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 15:30
Thanks heren. Ik zit ook al een tijd te wachten. Op zich is denk een 11 delige set voor 160 nog redelijk denk ik als je dat per stuk uitreken voor kwaliteitsspul.
Die switch set is inderdaad erg aan de prijs. Mijn logica om niet die te kopen was overigens dat dat weer een stukje extra techniek met schuivend mechanisme en knopje is wat kan slijten en kapot gaan.

Maar iemand hier dus met daadwerkelijk ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zijn jullie nou werkelijk van plan om voor 14 euro per sleutel een set te kopen om ze vervolgens bijna allemaal minder dan 1x per jaar te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verstekbakker schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:52:
Zijn jullie nou werkelijk van plan om voor 14 euro per sleutel een set te kopen om ze vervolgens bijna allemaal minder dan 1x per jaar te gebruiken?
Da's toch het hele ding met het gereedschapsvirus? :P
Die ene keer per jaar ergens naast grijpen is irritant genoeg.
En omgekeerd, als je het spul hebt komen de klusjes vanzelf ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verstekbakker schreef op zondag 2 september 2018 @ 09:52:
Jij bent nieuw hier? ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Nee, maar ik kan zo nu en dan mezelf niet beheersen om hardop mijn verbazing te uiten...

En ook hier weer, MARKTPLAATS LIGT VOL MET MERKGEREEDSCHAP VOOR WEINIG EN DAT MEER DAN VOLDOENDE IS VOOR DIE 2 KEER DAT JULLIE HET IN DE HANDEN PAKKEN OM HET IN TE SMEREN MET ROESTBESCHERMER!

Sorry, ik heb een probleem, ik ben eraan aan het werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe je dat alleen in dit topic?

Ik snap je punt wel maar vind je niet dat je een klein beetje naïef bent? Ik neem aan dat je je boodschap ook verkondigd in alle andere topics op GoT waar nieuw spul word gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Verstekbakker schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:33:
[...]

In ieder geval moet er 1 iemand hartelijk om lachen ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• M-ThijZ

M-ThijZ

Riding on Rails

Verwijderd schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 11:44:
[...]

Handsdown de niet-klopboor DDF 482, die op moment van aankoop erg voordelig was geprijsd.
Onwaarschijnlijk voor onder de €60,- incl. btw en bezorging. _/-\o_
Het blijkt een erg fijne, compacte, lichte en toch sterke machine te zijn, zelfs de baasvrouw is er constant mee in de weer.
Geen nood, wij hebben er vier.
'Machines' dan. 8)

Bewust de niet-klopboorversie gekozen omdat de boorkopjes van klopboren te vaak constructief falen en gaan wiebelen (been there done that) en ik de klopboor toch nooit gebruik en het feature mij dan alleen maar in de weg zit.
Als ik in een harde muur of beton moet boren dan pak ik liever meteen een boorhamer.
Ik geef toe, het is een luxe-probleem. :P

[...]

Anders als in duurder, zeker, maar veel??
Dat valt best mee als je strategisch shopt.
Zowel met accu's als met laders wordt flink aangeboden.

Een 18V-5Ah accu hoeft niet meer dan €70,- te kosten en dat is beter dan de magere 3Ah versies die je veel in setjes treft.
Laders idem, een riante Makita dubbel snellader hoeft bijv. niet meer dan €60,- te kosten, de enkele 18V laders zijn uiteraard goedkoper.
Dan ben je krap €70 duurder uit, maar heb je op alle fronten een betere, sterkere en uitbreidingsbestendige tool.
Ik schreef bijna 'aardbevingsbestendige', dat ook dus. d:)b
Het is een Makita DDF482RFJ met daarin 2x 18V-3Ah accu, oplader en opbergbox geworden.

Bij Amazon voor €182: https://www.amazon.de/dp/...3044161_185740101_TE_item

Capaciteit is voor mij ruim voldoende en mooi meegenomen dat de accu uitwisselbaar is met toekomstig aan te schaffen Makita tools. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Top! 4 tientjes meer dan die bouwmarktaanbieding en veel toekomstbestendiger en beter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verstekbakker schreef op zondag 2 september 2018 @ 10:33:
[...]

Nee, maar ik kan zo nu en dan mezelf niet beheersen om hardop mijn verbazing te uiten...

En ook hier weer, MARKTPLAATS LIGT VOL MET MERKGEREEDSCHAP VOOR WEINIG EN DAT MEER DAN VOLDOENDE IS VOOR DIE 2 KEER DAT JULLIE HET IN DE HANDEN PAKKEN OM HET IN TE SMEREN MET ROESTBESCHERMER!

Erkenning is de eerste stap :)
Als het helpt: mensen zat die het geld niet zo boeit / liever nieuw hebben / geen zin hebben in MP gezeur. Pick a couple. Dat het goedkoper kan: zal best. Wil je dat: bij sommige mensen is het antwoord gewoon nee. Live with it :)

En ik ben idd iemand waar alledrie de genoemde criteria voor gelden. Gebruik het spul nauwelijks, wil goed spul, geen zin in gezeik, gewoon in 1x goed doen en daar het geld voor over hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Iedereen mag van mij zelf weten waar hij/zij zijn/haar zelfverdiende centjes aan uit geeft :Y

* teacher heeft van alles wat:
De merken...
Maar ook veel hmb, ali, $bouwmaat/bouwmarkt knakenbak spul. :+

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 02-09-2018 15:19 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
dangerpaki schreef op zondag 2 september 2018 @ 06:59:
Thanks heren. Ik zit ook al een tijd te wachten. Op zich is denk een 11 delige set voor 160 nog redelijk denk ik als je dat per stuk uitreken voor kwaliteitsspul.
Die switch set is inderdaad erg aan de prijs. Mijn logica om niet die te kopen was overigens dat dat weer een stukje extra techniek met schuivend mechanisme en knopje is wat kan slijten en kapot gaan.

Maar iemand hier dus met daadwerkelijk ervaring ermee?
Toevallig had ik vorige week ook dit topic doorzocht en kwam niets tegen.

Goed punt. Enige verschil is het kunnen draaien van de richting, toch? En de kanteling van zoveel graden aan één kant?
Pagina: 1 ... 59 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.