[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.225 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:12:
[...]
Bij gereedschap, of ander spul, waar zo'n klein batterijtje in moet, zorg ik ervoor dat ik een klein stukje papier of plastic tussen een terminal en de cel doe, zo voorkom je lekstroom :)
Is dit middel niet erger dan de kwaal??

Het is handig voor een apparaat dat je weken/maanden niet gebruikt, maar ik zou heel snel saggo worden als ik op deze manier mijn schuifmaat dagelijks moest uitpakken.
Dan maar meteen een Mitutoyo. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Zowiezo altijd een Mitutoyo analoge schuifmaat kopen! Heb ooit keer praxis sencys ding gekocht wat een afgrijselijk stuk metaal zeg... Ook keer een Hogetex in handen gehad en dat is een stukje beter. Zover vind ik een Mitutoyo het beste afgewerkte stukje meet gereedschap. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prutzertje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 09:14:
Zowiezo altijd een Mitutoyo analoge schuifmaat kopen! Heb ooit keer praxis sencys ......
FTFY ;)
Eerlijk gezegd gebruik ik mijn "analoge" schuifmaat nog maar zelden sinds er digitale Mitutoyo's bijkwamen.

De eerste digitale heeft nog zo'n klein schermpje dat moeizamer afleest dan de latere Mitutoyo 'absolute' reeks

De laatste heeft een heerlijk groot schermpje dat bijna perfect afleest en het "absolute" systeem staat voor instant directe waardes, ongeacht de positie van de slider, of het moment van inschakelen.
Daar kan geen analoge schuifmaat tegenop, of het moet zijn dat je niet 1 werkende batterij meer in huis hebt. :P

Een diehard prepper zal dus wel voor oldschool analoog kiezen. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
Ik hou het bij analoog aangezien deze niet zo snel kapot gaan :P

Aangezien wij binnenkort verhuizen en ik wat leuke tools in m'n mancave/garage wil hebben deze set van de week binnen gekregen:

Makita DLX6044PT 18V Li-Ion accu 6 delige combiset (3x 5.0Ah accu) in tas

Afbeeldingslocatie: https://media.powertoolworld.co.uk/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/l/dlx6044pt.jpg

1x Klop-/boormachine DHP458
1x Cirkelzaag DSS610
1x Reciprozaag DJR186
1x Slagschroevendraaier DTD152
1x Haakse slijper DGA452
1x Lamp BML184
3x 5.0Ah accu
1x Oplader DC18RD
1x Makita tas

Had geen zin in verschillende merken apparatuur met honderduizend verschillende accu's. En dit leek mij een leuke set waar ik in iedergeval van elke tool veel gebruik van ga maken. 5.0Ah accu is in iedergeval een must als je de haakse slijper gebruikt. Gaat vrij snel leeg wat nog al logisch is als je er aardig flink mee slijpt. Of in iedergeval de slijper flink tegen werkt met de lamellen schuurschijf. Dat zou met een 3.0Ah accu best irritant zijn zelfs met de dubbele laadstation. Ondanks dat deze vrij snel leeg raakt vind ik even snel slijpen zonder snoer echt heerlijk :D En het vermogen valt me ook niet tegen. Andere machines zal ik spoedig testen in het nieuwe huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:14
Afgelopen vrijdag mijn Bosch Go binnen gekregen.
Voor een €42 schroevendraaier is hij verrassend sterk en gemakkelijk voor de kleine klusjes.
Ding ligt gewoon op de werkbank en soms even opladen met mijn telefoon oplader. :Y

[ Voor 6% gewijzigd door Idanue op 12-08-2018 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:26
Na lang zoeken (hier, en op webwinkels) voor een goede cirkelzaag voor in het nieuwe huis (allerhande zaagklusjes), ben ik uiteindelijk op de HS7601J gekomen van Makita. Ik heb heel lang gedacht dat ik een SP6000J invalzaag wilde hebben, maar nu ik tot koop over wil gaan, lijkt mij een HS7601J + geleiderail + goed blad. Ook de extra diepte van HS7601J is natuurlijk mooi meegenomen. Invallen zal ik toch zelden tot nooit doen, de enige reden voor de SP6000J is de precisie. Ik wil er uiteindelijk een hele inloopkast mee zagen, plus in de toekomst andere zaken zoals een pergola bouwen.

Heeft iemand nog enorme voordelen van de SP6000J invalzaag tov de HS7601J cirkelzaag met geleiderail? Ook zoek ik nog een goed blad, zoals een Bosch 190x30 met 48 tanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Prutzertje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:00:
Ik hou het bij analoog aangezien deze niet zo snel kapot gaan :P

Aangezien wij binnenkort verhuizen en ik wat leuke tools in m'n mancave/garage wil hebben deze set van de week binnen gekregen:

Makita DLX6044PT 18V Li-Ion accu 6 delige combiset (3x 5.0Ah accu) in tas

[afbeelding]

1x Klop-/boormachine DHP458
1x Cirkelzaag DSS610
1x Reciprozaag DJR186
1x Slagschroevendraaier DTD152
1x Haakse slijper DGA452
1x Lamp BML184
3x 5.0Ah accu
1x Oplader DC18RD
1x Makita tas

Had geen zin in verschillende merken apparatuur met honderduizend verschillende accu's. En dit leek mij een leuke set waar ik in iedergeval van elke tool veel gebruik van ga maken. 5.0Ah accu is in iedergeval een must als je de haakse slijper gebruikt. Gaat vrij snel leeg wat nog al logisch is als je er aardig flink mee slijpt. Of in iedergeval de slijper flink tegen werkt met de lamellen schuurschijf. Dat zou met een 3.0Ah accu best irritant zijn zelfs met de dubbele laadstation. Ondanks dat deze vrij snel leeg raakt vind ik even snel slijpen zonder snoer echt heerlijk :D En het vermogen valt me ook niet tegen. Andere machines zal ik spoedig testen in het nieuwe huis.
Wat heb je betaald als ik vragen mag? En was een set met brushless machines niet praktischer geweest? Die nieuwere slijptollen zijn bijvoorbeeld beduidend beter en zuiniger.
TheJVH schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:23:
Na lang zoeken (hier, en op webwinkels) voor een goede cirkelzaag voor in het nieuwe huis (allerhande zaagklusjes), ben ik uiteindelijk op de HS7601J gekomen van Makita. Ik heb heel lang gedacht dat ik een SP6000J invalzaag wilde hebben, maar nu ik tot koop over wil gaan, lijkt mij een HS7601J + geleiderail + goed blad. Ook de extra diepte van HS7601J is natuurlijk mooi meegenomen. Invallen zal ik toch zelden tot nooit doen, de enige reden voor de SP6000J is de precisie. Ik wil er uiteindelijk een hele inloopkast mee zagen, plus in de toekomst andere zaken zoals een pergola bouwen.

Heeft iemand nog enorme voordelen van de SP6000J invalzaag tov de HS7601J cirkelzaag met geleiderail? Ook zoek ik nog een goed blad, zoals een Bosch 190x30 met 48 tanden?
De HS7601 past niet direct op een geleiderail en met een adapter werkt toch minder fijn. Verder heeft een invalzaag geen gigantische voordelen. Ik heb er wel een, maar ook een gewone (accu-)cirkelzaag. Pak bij brede stroken van platen zagen wel sneller mijn invalzaag.

Maar je kan de HS7601 ook gewoon langs een geleiderail leggen. Dus er tegenaan ipv er op zoals de invalzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Framoes schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:37:

Wat heb je betaald als ik vragen mag? En was een set met brushless machines niet praktischer geweest? Die nieuwere slijptollen zijn bijvoorbeeld beduidend beter en zuiniger.
Iets meer als 900 euro. Op het werk hebben we ook nog enkele boormachines/slagmoer machines met koolborstels en die worden veel.. maar dan ook echt heeel veel gebruikt. En als ik zie hoevaak niet tot weinig de borstels zijn vervangen. Dan gebeurd dat privé dus vrijwel nooit verwacht ik. Mocht het gebeuren prima geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-09 14:45
Voor al het bouwpuin wat er vrijkomt bij de verbouwing (puin, stof, gips, zaagsel) maar vooral het stof! Dat zal voor velen van jullie geen onbekende zijn. Ik ben opzoek gegaan naar een goedkope stofzuiger voor de komende maanden en kocht de Kärcher WD 2. Wat een miskoop. Zuigt voor geen meter.

Hebben jullie nog een goede tip wat betreft stofafzuiging. Het is voor een korte periode dus een dure festool stofzuiger aanschaffen lijkt me nogal overkill, en huren voor meerdere dagen is geen optie.

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8840606384158-424-424.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Laurences schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:47:
Voor al het bouwpuin wat er vrijkomt bij de verbouwing (puin, stof, gips, zaagsel) maar vooral het stof! Dat zal voor velen van jullie geen onbekende zijn. Ik ben opzoek gegaan naar een goedkope stofzuiger voor de komende maanden en kocht de Kärcher WD 2. Wat een miskoop. Zuigt voor geen meter.

Hebben jullie nog een goede tip wat betreft stofafzuiging. Het is voor een korte periode dus een dure festool stofzuiger aanschaffen lijkt me nogal overkill, en huren voor meerdere dagen is geen optie.

[afbeelding]
Ik heb een WD3 en die zuigt goed :? Heb er later nog een cycloon-dinges tussengezet en alles wat er voor de zuigmond komt, gaat erin. Is er misschien iets anders aan de hand met je machine?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:49

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Eusebius schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:48:
[...]

Ik heb een WD3 en die zuigt goed :? Heb er later nog een cycloon-dinges tussengezet en alles wat er voor de zuigmond komt, gaat erin. Is er misschien iets anders aan de hand met je machine?
Ik was ook al aan't denken, ik heb de wd3p en die zuigt toch serieus goed (zolang de filter niet verstopt zit).

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Prutzertje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:46:
[...]

Iets meer als 900 euro. Op het werk hebben we ook nog enkele boormachines/slagmoer machines met koolborstels en die worden veel.. maar dan ook echt heeel veel gebruikt. En als ik zie hoevaak niet tot weinig de borstels zijn vervangen. Dan gebeurd dat privé dus vrijwel nooit verwacht ik. Mocht het gebeuren prima geen probleem.
Dat is een prima prijs. Je ziet ze ook voor €1000+ aangeboden.

Koolborstels zelf hoef je waarschijnlijk nooit te vervangen. Meer dat de machines zonder vaak een sterkere motor hebben en lichter zijn en bij zware machines zoals een cirkelzaag of slijptol merk je het daarnaast ook in hoe lang je met een accu doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
Framoes schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 20:07:
[...]

Dat is een prima prijs. Je ziet ze ook voor €1000+ aangeboden.

Koolborstels zelf hoef je waarschijnlijk nooit te vervangen. Meer dat de machines zonder vaak een sterkere motor hebben en lichter zijn en bij zware machines zoals een cirkelzaag of slijptol merk je het daarnaast ook in hoe lang je met een accu doet.
Heb het hier vandaan: https://www.gereedschapce...3x-5-0ah-accu-in-tas.html

Dat is inderdaad een punt over brushless. Voor thuis zie ik dat niet als een probleem. Verder zijn deze Makita's wel van goede kwaliteit. Tenminste.. Zag een boormachine van Makita in een bouwmarkt staan en stiekem even goed bekeken en dat was echt een hele stap terug in kwaliteit. Boorkop van plastic terwijl je de volle mep voor betaald :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Damic schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:54:
[...]

Ik was ook al aan't denken, ik heb de wd3p en die zuigt toch serieus goed (zolang de filter niet verstopt zit).
Gefeliciteerd vandaag ;-)

En een plaatje (let niet op de rommel :P uitgang van schuur is voor algemeen gebruik) van mijn WD3 met cycloon erop gebouwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K4DEWDJaHEmt6sHA5AC2AWyV/thumb.jpg

Tip voor wie zoiets ook wil bouwen: bouw stofzuiger en opvangbak naast elkaar.
Omdat ik de opvangbak bovenop de stofzuiger geplaatst heb, moet de slang een nogal grote draai maken naar werkhoogte. Als je de slang te veel buigt, resulteert dat in een fluittoon. De bovenkant van de cycloon zit nu op ongeveer 1 meter 60. Je werkt meestal lager.
Maar goed, getoond karretje (met wielen van de WD3 zelf ;-) is een oud&snel projectje wat nog op de nominatie staat om vervangen te worden in een lager, breder model. Bovenop komt er dan nog ruimte voor stoffer en blik en pinnen voor verloopmondjes.

[ Voor 13% gewijzigd door Eusebius op 12-08-2018 21:34 ]

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 21:07
Eusebius schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
[...]
Als je de slang te veel buigt, resulteert dat in een fluittoon.
Volgens mij zit je cycloon verkeerd aangesloten.
De bovenkant sluit je de zuiger op aan, het lijkt of deze bij jou op de zijkant zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Jackbq schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:01:
[...]

Volgens mij zit je cycloon verkeerd aangesloten.
De bovenkant sluit je de zuiger op aan, het lijkt of deze bij jou op de zijkant zit.
Wel verdraaid je hebt gelijk :o
ondanks dat blijft de WD3 leeg en komt alle troep in de opvangbak (heb de bak recentelijk geleegd en de stofzuiger zelf was nog helemaal schoon).

[ Voor 9% gewijzigd door Eusebius op 12-08-2018 22:11 ]

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Damic schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:54:
[...]

Same; geen klachten over de WD3P. Ik gebruik alleen de stofzakken niet; zie totaal niet in waarom ik die zou willen gebruiken :+ :?

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:48
Loopt de filter dan niet binnen 2x zuigen helemaal vol met troep?

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Notna schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:35:
[...]

Same; geen klachten over de WD3P. Ik gebruik alleen de stofzakken niet; zie totaal niet in waarom ik die zou willen gebruiken :+ :?
JA die gebruiken wij wel omdat we met heel fijn schuur gruis zitten en dan zit die filter in no time vol.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:35

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Remy!!!! schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 22:39:
Loopt de filter dan niet binnen 2x zuigen helemaal vol met troep?
Dat valt enorm mee. Maar ik gebruik het dan ook niet (veel) bij bewerkingen met heel fijn stof. Dat scheelt.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:00

[afbeelding]
Ik heb deze ook, maar ik gebruik de filterzak niet. Werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik zal dan maar weer de zure lul zijn, maar die Kärcher stofzuigers zijn rommel. Ik heb er twee gehad, zoog voor geen meter. Toen een Festool CTL Mini aangeschaft op Marktplaats (tussen de 200 en 300 euro), werelds apparaat.

Mijn PDB 40 staat inmiddels op Marktplaats. Is nog niet uit de doos geweest... Heb er geen plaats meer voor na de verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchumiFAST
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-09 22:47
Heeft er iemand ervaring met de accu (2x18V) bosmaaier DUR365UZ van Makita?

Ik heb voor het 18V Makita ecosysteem gekozen omwille van het uitgebreid gamma en de verhouding prijs/kwaliteit.
Ik woon landelijk en heb zo'n 70 m wilde grassen te maaien, met name het stukje tussen de velden en mijn omheining. Verder heb ik ook nog zo'n 150 m graskanten te trimmen.

Ik kan geen reviews vinden van dit apparaat, behalve die van Amazon. Kent iemand een goede reviewsite voor tuinmachines? Mag in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:25
Verstekbakker schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:15:
Ik zal dan maar weer de zure lul zijn, maar die Kärcher stofzuigers zijn rommel. Ik heb er twee gehad, zoog voor geen meter. Toen een Festool CTL Mini aangeschaft op Marktplaats (tussen de 200 en 300 euro), werelds apparaat.
Ik heb zelf een WD3 premium en ben best tevreden. Prima stofzuigertje.

Het is natuurlijk niet eerlijk om een stofzuiger van 65 euro winkelprijs (die je regelmatig met een keuzekorting dus voor pak-em-beet 50 euro op de kop tikt) te vergelijken met een stofzuiger die 380 euro kost.
Zuigt die Festool echt 6 keer beter?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dirtbiter schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:52:
[...]

Het is natuurlijk niet eerlijk om een stofzuiger van 65 euro winkelprijs (die je regelmatig met een keuzekorting dus voor pak-em-beet 50 euro op de kop tikt) te vergelijken met een stofzuiger die 380 euro kost.
65 euro? Dan kun je toch ook niet meer verwachten dan een vijverpompje? Die Festool zuigt je de moeder en je zus en je broer. Maar het is maar net wat je ervoor over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dirtbiter schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:52:
[...]

dan moet je in de specs kijken :P

edit:

er staat niet eens een onderdruk vermeld......

https://www.kaercher.com/...d-3-premium-16298400.html

hhmmmm.......air/watt....wat een vage shizzle......even google doen op die meetmethode:

"NEN-EN-IEC 60312-1 is applicable for measurements of the performance of dry vacuum cleaners for household use in or under conditions similar to those in households. The purpose of this standard is to specify essential performance characteristics of dry vacuum cleaners being of interest to the users and to describe methods for measuring these characteristics."

dat doen ze bij Festool wel anders:

https://www.festool.nl/pr...230v#Technischeinformatie

Volumenstroom max......3900,00 l/min
Onderdruk max...............24000,00 Pa
Verstekbakker schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 12:22:

65 euro? Dan kun je toch ook niet meer verwachten dan een vijverpompje? Die Festool zuigt je de moeder en je zus en je broer. Maar het is maar net wat je ervoor over hebt.
_O-

[ Voor 42% gewijzigd door Fraggert op 13-08-2018 13:20 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes

[afbeelding]
Je kan ook een Perfectmate VAC23 overwegen. Zeer basic (aan/uit-knop en blaas- en zuigkant), maar wel goedkoopste bouwstofzuiger met M-klasse filter. Gemaakt door een bedrijf dat ook muurfrezen maakt. Kost je ongeveer €99, maar is wel echt een professioneel apparaat. Alleen zoals al gezegd nogal basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:00
Die schijnt wel veel lawaai te maken :P

Hier net als velen voor mij in dit topic een Makita VC2512L aangeschaft een tijdje terug. Die doet het prima, ook voor bouwstof. Maakt ook meer lawaai dan een huisstofzuiger, maar niet zo luid dat het erg vervelend is.
En tijdens het klussen heb ik toch gehoorbescherming op.

Is een L-klasse stofzuiger en is eigenlijk een rebranded Nilfisk.

[ Voor 41% gewijzigd door ThinkPad op 13-08-2018 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:11

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

[afbeelding]
Ik heb een Nilfisk. Buddy 18. Werkt best oke en je kunt vrijwel overal stofzakken kopen. Ik heb deze ook gebruikt als afzuiging voor een schuurmachine waarmee ik gipsplaten geschuurd heb.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:05
@ThinkPad
Heeft die makita ook regelbare zuigkracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Raymond schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:51:
@ThinkPad
Heeft die makita ook regelbare zuigkracht?
Nee. Dan kom je in duurdere klasse uit.

Wel zit er op de gereedschapadapter (om schuurmachine aan te sluiten) een draairing waarmee je schuifje open kan zetten, zodat hij valse lucht trekt. Anders zuig je je schuurmachine vast aan je werkstuk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:15
zonoskar schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 13:44:
[...]

Ik heb een Nilfisk. Buddy 18. Werkt best oke en je kunt vrijwel overal stofzakken kopen. Ik heb deze ook gebruikt als afzuiging voor een schuurmachine waarmee ik gipsplaten geschuurd heb.
Die van mijn broer is aan zijn einde gekomen doordat het filter tijdens bedrijf losgetrild was en er een steentje in de motor terecht was gekomen. Dat was in ieder geval al beter dan de mijne die het nog geen 3 weken vol heeft gehouden voordat hij begon te roken.

De reactie van Nilfisk Nederland was dat deze stofzuiger niet voor dergelijk schuurstof is bedoeld. (Dat was de miele huis-tuin-en-keuken stofzuiger van mijn vrouw ook niet; maar om onduidelijke redenen kon die er wel tegen).

Bij mij komt er in ieder geval geen Nilfisk meer in; de volgende keer wordt het of iets fatsoenlijks; of een Parkside (waarschijnlijk net zo gammel, maar dan zon'n klanten-gebrek-aan-service die alleen kan melden dat deze stofzuiger niet tegen stof kan). .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:10
Ik heb een Nilsifk attix 30-21 PC en daar ben ik zeer te vreden over. Het is wel een andere klasse, met toerental regeling, automatische start en handmatig filter reiniging. Vooral dat laatste is ideaal, en ook de rede dat ik deze gekocht heb. Als je ik in steen werk, zit het filter op een gegeven moment vol met fijn stof. Even "het filter schoon blazen" en je kan weer verder. De zuigkracht en luchthoeveelheid zijn super, echt een hele andere klasse dan huis-tuin-en-keuken stofzuigers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zo'n knop voor het filter reinigen heeft mijn Makita ook. Hij leidt dan volgens mij tijdelijk de luchtstroom om, zodat stof van het filter kan vallen heb ik het idee.

Ik heb er wel een fleecezak in zitten, als ik zonder zak ga zuigen dan zit het filter binnen 5 min. verstopt lijkt mij. Heb jij daar geen last van? Of zuig je ook met zak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@ThinkPad Ik moet bij mijn Nilfisk echt de zuigmond afdekken, omdat hij de andere kant op blaast. Actief het filter reinigen dus.
Ik heb recent het filter goed schoon geblazen (met perslucht), en het viel me mee hoe vol hij zat na 2 jaar best wel veel steen gruis klussen gedaan te hebben.
Ik gebruik inderdaad ook zo'n fleece stofzak, maar dat houdt het hele fijne spul niet tegen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Dat zou best kunnen, zo goed heb ik er niet naar gekeken. Ik hoorde alleen aan het geluid dat lucht in een andere richting stroomde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
SchumiFAST schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 11:28:
Heeft er iemand ervaring met de accu (2x18V) bosmaaier DUR365UZ van Makita?

Ik heb voor het 18V Makita ecosysteem gekozen omwille van het uitgebreid gamma en de verhouding prijs/kwaliteit.
Ik woon landelijk en heb zo'n 70 m wilde grassen te maaien, met name het stukje tussen de velden en mijn omheining. Verder heb ik ook nog zo'n 150 m graskanten te trimmen.

Ik kan geen reviews vinden van dit apparaat, behalve die van Amazon. Kent iemand een goede reviewsite voor tuinmachines? Mag in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn.
Kijk dit filmpje even: YouTube: TOMTOOL: MAKITA DUR365UZ Makita 2x18v=36v cordless brush cutter
Hij maait 40min met 2x 4Ah accu's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vwb die stofzuigerdiscussie: bij Van Cranenbroek hebben ze regelmatig een vijverstofzuiger in de aanbieding. Is in feite gewoon een 1400W nat/droogstofzuiger (en niet eens echt geschikt voor een vijver, maar dat terzijde :X ). Lange slang er aan en kan dus ook gewoon droog stofzuigen inclusief grofvuilfilter. Kun je je voor 3 a 4 tientjes iig geen buil aan vallen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:40

thommich

Belg

In navolging van de eerdere discussie en mijn vraag over compressoren neig ik nu naar deze HBM 9 liter low-noise compressor.

Maar daarmee ben ik nog niet uit welke tacker ik precies nodig heb.
Ik zou graag een tacker hebben waarmee ik volgende zaken kan doen:
-plaatsen van thermowood gevelbekleding
-plaatsen van grenen gevelbekledingen
-plaatsen van afwerking op gevelbekleding (dus met hele fijne brads)
-plaatsen van ceder shingles (dit moet in principe met rvs-nagels van 2x30mm)

Wanneer worden eigenlijk nietjes gebruikt en wanneer spijkers? Weet iemand ergens een duidelijke site met info hierover?

Ik las ook dat een tacker met een "schuin" magazijn interessanter is om in de hoekjes te komen, maar dat aanbod lijkt mij beperkt?

Als ik bij HBM blijf kom ik op deze combi-tacker. Is dit iets interessant of riskeer ik hiermee ledematen te verliezen? >:)

Bij ecotools vind ik dan weer deze combitacker...

[ Voor 19% gewijzigd door thommich op 13-08-2018 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik had een alditacker van 25 euro. En dat was een rotding (na elke 3x schieten 5mins peuteren om vastgelopen nietje los te krijgen).

Dus de les die ik heb geleerd: koop een goeie, niet een goedkope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijd geleden kwamen er wat linkjes voorbij naar aanleiding van de vraag waar men zo her en der hun schroeven vandaan haalden. Ik kan dat alleen niet meer terugvinden.

Ik werk voornamelijk met Spax en Heco. Waar kopen jullie dat spul?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:20:
Tijd geleden kwamen er wat linkjes voorbij naar aanleiding van de vraag waar men zo her en der hun schroeven vandaan haalden. Ik kan dat alleen niet meer terugvinden.

Deze? Eusebius in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"

Wat bleef hangen is dat ik niet zulke goedkope Hornbach-dingen moest gebruiken :P
Torx is deze categorie. Voldoet best voor huis- tuin- en keukengebruik. Zag laatst bij de Action (of all places) ook doosjes met Torx (en Philips) liggen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neuh, die hele discussie geloofde ik wel eigenlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:03
TheJVH schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:23:

Ik heb ontiegelijk lang getwijfeld over deze vraag des levens. Een cirkelzaag is vaak wat goedkoper, maar ik heb uiteindelijk toch voor deze invalzaag gekozen. Het makkelijkste vind ik nog wel dat het blad helemaal in de behuizing valt en je hem rechtop kan 'parkeren' tussen zaagsneden in. Ook is de stofafzuiging vaak beter door de gesloten behuizing.
Prutzertje schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 19:46:
[...]

Was zoiets niet vorige week op iBood voor 799? Hij komt in ieder geval geregeld langs daar.

[afbeelding]
Gamma heeft er nu één voor 6 tientjes. https://www.gamma.nl/asso...ger-ndz-1400-sw/p/B515930. Zit ook een automatische start op voor je zaag e.d.. Meeste klachten die ik lees is over het gebrek aan eventuele vervangende onderdelen. Geen idee hoe dat ding verder is.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste nadeel van dat soort modellen, heb er hier een van de Lidl, vind ik toch dat ze echt bijzonder veel herrie maken. en dan bedoel ik ook echt veel.

Voor mij een reden om bij de volgende stofzuiger toch iets meer uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes

Op werk gebruiken we Spax, maar vind dat voor thuis te prijzig. Heb nu sinds een tijdje Probo via topschroeven.nl. Moet zeggen dat de Spax iets (minimaal) makkelijker inboren door de punt, maar dat het de bijna dubbele prijs niet waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmanen
  • Laatst online: 20-08 09:45

Zowel Heco als Spax kun je gewoon voor een prima prijs bij de toolstation halen, daar haal ik ze ook. Mocht ik op een zondag te kort komen rijd ik naar de hornbach, die JD Dresselhaus zijn ook best prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
Bij toolstation zijn Heco schroeven inderdaad niet duur. Ik heb echter recent een hele lading Heco's besteld bij Heco specialist (is gewoon Schroeven specialist) en dat scheelde toch nog ca. 20%. Ik gebruik voor standaard dingen altijd Heco's, speciale schroeven (RVS) zijn meestal van Spax. Ik vind Spax wel iets fijner, o.a. omdat ze sneller happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:06:
[...]
Gamma heeft er nu één voor 6 tientjes. https://www.gamma.nl/asso...ger-ndz-1400-sw/p/B515930. Zit ook een automatische start op voor je zaag e.d.. Meeste klachten die ik lees is over het gebrek aan eventuele vervangende onderdelen. Geen idee hoe dat ding verder is.
Geluidsniveau: 80 dB :X

Nu heb je met zagen/slijpen e.d. hopelijk toch al gehoorbescherming op, maar 80 dB is wel weer erg veel. Even de kamer door om neergedwarreld stof op te zuigen moet je dan al haast verplicht gehoorbescherming bij op.

De Makita VC2512L die ik heb doet 64 dBa en vind ik al irritant om langere tijd (schuren) aan te hebben staan zonder gehoorbescherming.

Dresselhaus met Torx kop van Hornbach

Niet bewust voor dat merk gekozen, maar vond het niet al te duur en betere kwaliteit dan Gamma/Praxis heb ik het idee. Als ik heel veel schroeven zou gebruiken dan zou ik online een goede deal zoeken denk ik.

De standaard kruiskopschroeven komen er hier, als even kan, niet meer in. Te vaak gehad dat als je die flink wilt aandraaien, ze doldraaien. Torx draai je er met één hand in zonder lomp veel kracht te moeten zetten :*)

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2018 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:35:
[...]

Geluidsniveau: 80 dB :X

Nu heb je met zagen/slijpen e.d. hopelijk toch al gehoorbescherming op, maar 80 dB is wel weer erg veel. Even de kamer door om neergedwarreld stof op te zuigen moet je dan al haast verplicht gehoorbescherming bij op.
Precies, als ik aan het schuren ben heb ik toch wel doppen op maar even snel de boel opruimen en de stofzuiger door de ruimte halen vereist ook gewoon bescherming. Niet normaal wat een herrie er van die krengen afkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@ThinkPad Dat is inderdaad wel veel! Mijn Nilfisk doet 59 dB, en dat vind ik al hard zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:23
ThinkPadd schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:35:

[...]

Dresselhaus met Torx kop van Hornbach

Niet bewust voor dat merk gekozen, maar vond het niet al te duur en betere kwaliteit dan Gamma/Praxis heb ik het idee. Als ik heel veel schroeven zou gebruiken dan zou ik online een goede deal zoeken denk ik.

De standaard kruiskopschroeven komen er hier, als even kan, niet meer in. Te vaak gehad dat als je die flink wilt aandraaien, ze doldraaien. Torx draai je er met één hand in zonder lomp veel kracht te moeten hebben :*)
Die Dresselhaus-schroeven heb ik ook geprobeerd bij mijn verbouwing en ik vond ze erg tegenvallen. Mijn Wera-bitje (Torx) zat duidelijk veel losser in de kop, waardoor de schroef meer wiebelde. De schroef pakte ook niet zo goed, waardoor je best veel kracht moest zetten om de schroef in het hout te krijgen. Normaal gebruik ik schroeven van het Houten Huis (verzinkte zelfborende Noegel) en die zijn veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:47

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik ben aan het kijken naar een afkortzaag voor regelwerk, balken, laminaat etc. Nu twijfel ik in dezelfde prijsklasse tussen een Powerplus POWX07573T, de Metabo KGS254M en een DeWalt DWS774 Uiteraard wat kwaliteit betreft zal die DeWalt de beste zijn, de Powerplus zaagt de dikste balken en die Metabo lijkt me een mooi compromis. Voordelen van die Powerplus zijn dat ie ook naar twee kanten kantelbaar is, maar in tegenstelling tot merken zoals Einhell en Ferm kan ik niet zoveel vinden over (problemen met) de kwaliteit van Powerplus.

Iemand met argumenten voor of tegen één van de drie? :P

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
mbt schroeven: Ik kan Würth schroeven met flink korting krijgen, dus ik gebruik die altijd. Zijn kwalitatief volgens mij hardstikke prima. Vooral de versie met boorpuntje vind ik fijn, geen gespleten balkjes/panlatten meer als je ze er zonder voorboren injast :)

Ik kan me niet voorstellen dat je er als hobbyist zoveel schroeven doorheen jaagt, dat je op de prijs moet letten bij aanschaf? Wat kost een doosje met 500 goede schroeven? 15-30 euro oid? Daarmee schroef je hout met een veelvoud van dat bedrag aan elkaar. Dan ga je je toch niet lopen ergeren aan schroeven die breken, of niet lekker werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nivado schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:45:
@ThinkPad Dat is inderdaad wel veel! Mijn Nilfisk doet 59 dB, en dat vind ik al hard zat.
* teacher heeft een shopvac. De oorkleppen hangen erboven... :/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Wokschotel schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:49:
Ik ben aan het kijken naar een afkortzaag voor regelwerk, balken, laminaat etc. Nu twijfel ik in dezelfde prijsklasse tussen een Powerplus POWX07573T, de Metabo KGS254M en een DeWalt DWS774 Uiteraard wat kwaliteit betreft zal die DeWalt de beste zijn, de Powerplus zaagt de dikste balken en die Metabo lijkt me een mooi compromis. Voordelen van die Powerplus zijn dat ie ook naar twee kanten kantelbaar is, maar in tegenstelling tot merken zoals Einhell en Ferm kan ik niet zoveel vinden over (problemen met) de kwaliteit van Powerplus.

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een afkortzaag en ik ben erg gecharmeerd van de Bosch GCM 8 SJL, had jij die al bekeken? De reden dat ik voor de Bosch wil gaan is omdat de zaagdiepte instelbaar is, dat heb ik bij soortgelijke zagen in dezelfde prijsklasse (onder de €300) niet terug gezien zonder ook teveel in te leveren in het zaagbereik.

Ik heb eerder ook gekeken naar zagen met een groter bereik zoals de Powerplus, maar hoe vaak denk jij er gebruik van te maken? En hoe vaak zou je dat kunnen oplossen door de plank/balk een keer te draaien? Mocht je het echt vaak gaan gebruiken dan zou ik zeker voor een groot zaag bereik gaan, maar anders zijn de 'kleinere' zagen ook zeker de moeite waard.
Tijdens mijn zoektocht voor een afkortzaag kwam de Metabo vaak naar voren, maar hier en daar hoorde ik wel wat problemen met de precisie, en dat is net iets waar ik wel naar opzoek ben.
Wat de DeWalt wel heeft en de Bosch niet is de schaduwlijn, maar dat is er mogelijk later nog wel op te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wokschotel schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:49:

Volgens mij zit powerplus in dezelfde categorie als de Einhell en Ferm. Ik heb eens een tafelzaag van ze gehad, maar die had zoveel afwijking dat die meteen terug is gegaan.
Zelf heb ik die dewalt, en bevalt prima. Mijn voornaamste reden was dat de geleiders niet achter uitsteken zoals bij de andere twee, je kan daarmee de afkortzaag dus direct tegen de muur zetten, erg fijn in mijn te kleine schuur. Enige nadeel die ik kan bedenken is de mindere zaagbereik tov de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:14
Remy!!!! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:32:
[...]

Ik ben zelf ook aan het kijken naar een afkortzaag en ik ben erg gecharmeerd van de Bosch GCM 8 SJL, had jij die al bekeken? De reden dat ik voor de Bosch wil gaan is omdat de zaagdiepte instelbaar is, dat heb ik bij soortgelijke zagen in dezelfde prijsklasse (onder de €300) niet terug gezien zonder ook teveel in te leveren in het zaagbereik.

Ik heb eerder ook gekeken naar zagen met een groter bereik zoals de Powerplus, maar hoe vaak denk jij er gebruik van te maken? En hoe vaak zou je dat kunnen oplossen door de plank/balk een keer te draaien? Mocht je het echt vaak gaan gebruiken dan zou ik zeker voor een groot zaag bereik gaan, maar anders zijn de 'kleinere' zagen ook zeker de moeite waard.
Tijdens mijn zoektocht voor een afkortzaag kwam de Metabo vaak naar voren, maar hier en daar hoorde ik wel wat problemen met de precisie, en dat is net iets waar ik wel naar opzoek ben.
Wat de DeWalt wel heeft en de Bosch niet is de schaduwlijn, maar dat is er mogelijk later nog wel op te plaatsen.
Bij de Metabo is de zaagdiepte ook eenvoudig in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-09 22:22
Remy!!!! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:32:
[...]

Ik heb enige tijd geleden de 800SJ aangeschaft, dat is vrijwel dezelfde zaag maar zonder de tafelverbreders.
Deze bevalt mij persoonlijk uitzonderlijk goed, ik mis de schaduw/laser totaal niet.
Qua zaagprestaties is er werkelijk niks op aan te merken, 90graden is 90 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:47

Wokschotel

Op 6 wielen

@Remy!!!! @iscara en @cverkooyen bedankt. Ik lees in reviews wisselende verhalen over de nauwkeurigheid (o.a. speling) van die Metabo, maar gelet op wat ik met de zaag wil doen is dat wat minder relevant. Ik ben bang dat ik met een kleiner zaagblad (dus < 250mm) tegen problemen ga oplopen bij het zagen van dikkere balken (150x150mm) of balken van 70x250mm.

Zo'n Bosch GCM 8 SJL maar dan met een iets groter zaagblad en een lagere prijs dan de Bosch GCM 12 JL lijkt me ideaal maarja die bestaat niet :/

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
jichem schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:01:
[...]

Ik heb enige tijd geleden de 800SJ aangeschaft, dat is vrijwel dezelfde zaag maar zonder de tafelverbreders.
Deze bevalt mij persoonlijk uitzonderlijk goed, ik mis de schaduw/laser totaal niet.
Qua zaagprestaties is er werkelijk niks op aan te merken, 90graden is 90 graden.
Er zitten wel iets meer verschillen tussen die 2:
8SJL
1600W
Zaagcapaciteit 0°: 70 x 312 mm
Zaagcapaciteit 45° verstek: 70 x 214 mm
Zaagcapaciteit 45° helling: 48 x 312 mm

800SJ
1400W
Zaagcapaciteit 0°: 70 x 270 mm
Zaagcapaciteit 45° verstek: 70 x 190 mm
Zaagcapaciteit 45° helling: 48 x 270 mm

Wat mij betreft hoeven die tafelverbreders er ook niet bij (ga er toch een groot zaagmeubeliets omheen bouwen), maar ik wil wel minimaal 300mm kunnen zagen.

@Wokschotel Haha ja dat zou voor mij ook de ideale optie zijn, dus als iemand een Bosch GCM 12 GDL voor €300 kan regelen? :+

[ Voor 6% gewijzigd door Remy!!!! op 14-08-2018 16:14 . Reden: De 12 GDL is net wat leuker... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Rmanen schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
[...]

Zowel Heco als Spax kun je gewoon voor een prima prijs bij de toolstation halen, daar haal ik ze ook. Mocht ik op een zondag te kort komen rijd ik naar de hornbach, die JD Dresselhaus zijn ook best prima.
€7,49 voor een doosje van 200 stuks spaanplaatschroef (voldraad) 4x40 vind ik persoonlijk vrij prijzig. Je betaalt voor eenzelfde doos Probo €2,64. Bijna €5 verschil op een doosje schroeven en weinig verschil in gebruik en kwaliteit voor zover ik kan bepalen.
Raymond schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:11:
mbt schroeven: Ik kan Würth schroeven met flink korting krijgen, dus ik gebruik die altijd. Zijn kwalitatief volgens mij hardstikke prima. Vooral de versie met boorpuntje vind ik fijn, geen gespleten balkjes/panlatten meer als je ze er zonder voorboren injast :)

Ik kan me niet voorstellen dat je er als hobbyist zoveel schroeven doorheen jaagt, dat je op de prijs moet letten bij aanschaf? Wat kost een doosje met 500 goede schroeven? 15-30 euro oid? Daarmee schroef je hout met een veelvoud van dat bedrag aan elkaar. Dan ga je je toch niet lopen ergeren aan schroeven die breken, of niet lekker werken?
Spax en Probo zijn mij redelijk om het even wat betreft gebruiksgemak en het prijsverschil is redelijk groot. Heb ook nog van beide geen schroef weten te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Wokschotel schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:08:
@Remy!!!! @iscara en @cverkooyen bedankt. Ik lees in reviews wisselende verhalen over de nauwkeurigheid (o.a. speling) van die Metabo, maar gelet op wat ik met de zaag wil doen is dat wat minder relevant. Ik ben bang dat ik met een kleiner zaagblad (dus < 250mm) tegen problemen ga oplopen bij het zagen van dikkere balken (150x150mm) of balken van 70x250mm.

Zo'n Bosch GCM 8 SJL maar dan met een iets groter zaagblad en een lagere prijs dan de Bosch GCM 12 JL lijkt me ideaal maarja die bestaat niet :/
LS1018L van Makita misschien nog een optie. En anders gewoon de Metabo, ik denk dat het wel prima is. De meeste van die reviews zag ik toen ik zocht op woodworking.nl staan. Veel mensen daar lijken zelf het beste (en dus dure) materiaal te hebben en raden dan ook die aan en de rest is niet meer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:04
Framoes schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:15:
[...]

€7,49 voor een doosje van 200 stuks spaanplaatschroef (voldraad) 4x40 vind ik persoonlijk vrij prijzig. Je betaalt voor eenzelfde doos Probo €2,64. Bijna €5 verschil op een doosje schroeven en weinig verschil in gebruik en kwaliteit voor zover ik kan bepalen.

[...]

Spax en Probo zijn mij redelijk om het even wat betreft gebruiksgemak en het prijsverschil is redelijk groot. Heb ook nog van beide geen schroef weten te breken.
Dat is inderdaad prijzig zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Ik zag dat het over stofzuigers ging. Ik wil graag stofafzuiging in m'n onderhuis, maar het valt me nogal tegen hoeveel dB die doen. Een redelijk prijzige JET afzuiger doet 75 dB op 3 meter. Voor meer dan € 1.500 had ik verwacht dat afzuiging stiller is dan de bouwzuiger van Makita. Terwijl die laatste 64 dB doet.

Hier iemand ervaring met stofafzuiging? Ik wil voor stationaire apparaten minimaal 100mm buis/slang aan kunnen sluiten. Het liefst in meerdere stages, zodat je filter niet gelijk vol zit. Wat dat betreft ziet die JET van hierboven er goed uit.

Alternatief is nog dat ik er een kast omheen bouw met geluidsisolatie, al moet die kast natuurlijk wel flink wat kubieke meters lucht door kunnen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
iscara schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 16:41:
[...]

LS1018L van Makita misschien nog een optie. En anders gewoon de Metabo, ik denk dat het wel prima is. De meeste van die reviews zag ik toen ik zocht op woodworking.nl staan. Veel mensen daar lijken zelf het beste (en dus dure) materiaal te hebben en raden dan ook die aan en de rest is niet meer goed.
De LS1018L lijkt mij ook wel erg interessant vooral omdat die ook naar beide kanten kantelbaar is en een hoger zaag capaciteit heeft, maar zover ik kan zien heeft die geen diepteaanslag of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Ik dacht dat alle afkortzagen met de geleiders naar achteren dat wel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Great mag na 4 jaar mijn Makita boormachine (met draad en wisselbare sds kop) wrs gaan vervangen, ding moest vandaag hard werken (veel kracht op lage toeren) en ik ruikte een wikkeling brand geurtje. Naderhand wat laten door blazen zodoende dat de wikkelingen nog wat konden afkoelen.
Maarja
Dus wat aan't rond gezien met de volgende eisen:
* deftige slagkracht
* sds boren/klopboren/beitelen
* niet te duur
* merk speelt geen rol

En ik kwam op toolmax op de volgende uit Hitachi DH26PC (op amazon.de is ie goedkoper.

@McGryphon had er al commentaar op:
Hitachi heeft wel ook goedkopere series, zal eens ff kijken of ik snel wat kan vinden. Die zijn voor incidenteel gebruik goed maar gaan bij zwaardere grappen niet lang houden, kan je voor een boorhamer misschien beter vermijden als je net een makita gesloopt hebt..
Maar bij deze mag ie zijn reactie hier pleuren :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
Señor Sjon schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:06:
[...]

Was zoiets niet vorige week op iBood voor 799? Hij komt in ieder geval geregeld langs daar.
Die website kende ik nog niet! Zal deze is goed in de gaten houden d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Damic schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 22:24:
[...]

Dus wat aan't rond gezien met de volgende eisen:
* deftige slagkracht
* sds boren/klopboren/beitelen
* niet te duur
* merk speelt geen rol

En ik kwam op toolmax op de volgende uit Hitachi DH26PC (op amazon.de is ie goedkoper.

@McGryphon had er al commentaar op:

[...]

Maar bij deze mag ie zijn reactie hier pleuren :D
Gewoon een Metabo multihamer halen, in Duitsland. Doet alles wat je wilt en meer en is onverslijtbaar. Mag McBeun lekker bij zijn zwart/gele gebroeders Dalton blijven :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Maat van me heeft en Metabo en dat ding zuigt :) (=minder krachtig dan mijn makita)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Damic schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 07:42:
Maat van me heeft en Metabo en dat ding zuigt :) (=minder krachtig dan mijn makita)
Definieer "minder krachtig". :)

Minder krachtig in de zin dat je amper schroeven kunt indraaien, of minder krachtig dat er weinig slagkracht is??
Dat zijn twee verschillende dingen.

Een hamerboor heeft bij mijn weten geen mechanisch wisselbare toerentallen, maar slechts 1 elektronische.
En voor het hameren hoeft dat ook niet en moet je misschien ook niet willen.
Lekker schroeven met een hamerboor is daarmee goed beschouwd al een no-go.
Het volume van een hamerboor is ook niet iets waar je blij van wordt als je met zo'n ding wilt gaan schroeven.

Reviews waarin blonde Amazon gebruikers klagen dat er met hun hamerboor amper/slecht/matig kan worden geschroefd, missen dan ook een beetje het punt imho.
Dat een accu-schroefmachine met andere toerentallen en koppel zoiets (veel) beter doet zou geen nieuws moeten zijn. ;)

Heb een stel fijne hamerboren die in beton meppen als een malle, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad ze 'hard' te beoordelen op hun schroevende (on)vermogens. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Mijn metabo heeft gewoon een schildpadje en een haas mechanische knop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:24

Martijn02

/* No Comment */

Ik was al een tijdje in de markt voor een lichte schroefmachine voor erbij. En toen ik zaterdag bij de Hornbach in Nieuwengein was struikelde ik daar over een stapel Festool koffers met een bordje "op=op". Bleek een eenmalige actie. Er stonden een aantal TS55's een DTS400 REQ-Plus, een decoupeerzaag en ook een stapeltje Festool CXS 2.6 Sets voor 269,-.

Afbeeldingslocatie: https://festoolcdn.azureedge.net/productmedia/Images/jpg_large/8c336165-0c07-11e8-80e7-005056b31774_800_533.jpg

Ik was niet super onder de indruk van de prijs, dus heb ze even links laten liggen. Meestal zijn dingen online of via duitsland goedkoper te krijgen. Maar ik heb wel even met het schroefmachientje kunnen spelen, en hij lag me erg lekker in de hand, was fijn licht, en toch behoorlijk sterk.

Thuisgekomen had ik toch een beetje spijt, dus online wat prijzen vergeleken, en de prijs was toch niet zo gek voor een Nederlandse dealer. In Duitsland kon je de set ook krijgen voor 243,- maar dan komen er nog verzendkosten bij etc, maar voor Nederlandse begrippen was hij niet zo gek. En toen ik nog eens op de Hornbach website keek viel mijn oog op het linkje Laagste prijsgarantie. Als je een product ergens goedkoper vindt dan matchen ze de prijs van de concurrent, en geven je dan nog 10% korting.

Hmm... www.nonpaintstore.nl heeft dezelfde set voor 261.47 staan, en bij kruis.nl kost hij 266,-. Dus ik alle regels nog eens doorgelezen, een printje gemaakt, en gistermiddag na werk nog even langs de Hornbach gereden. En daar stonden gelukkig nog een stuk of 10 sets. Dus gevraagd bij een medewerker hoe het zat met de laagste prijsgarantie, en die begon met "Ja, dat proberen ze wel vaker, maar dat gaat met die Festool niet hoor". "Euhm, ok, leg eens uit waarom niet dan? want ik heb alle regels doorgenomen, en volgens mij moet dit wel kunnen". "Jaa, dan komen ze met de CXS-plus, en dat is een ander typenummer. en die is zo'n 60,- goedkoper". Ik had natuurlijk vergeleken met het juiste typenummer, dus na enig zoeken en typwerk (de man was zo mogelijk nog trager met een computer als de sloth uit zootopia) typte hij de prijs van de concurrent in, en rekende het systeem mijn prijs uit. 235,32. Dat vind ik een mooie prijs!

Dus tipje voor andere tweakers: Ze moeten volgens de tekst op de pagina de prijs in de Hornbach aanpassen. Maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat doen. Mochten ze het niet doen dan staat iedereen vrij hetzelfde truucje toe te passen en slechts 235 te betalen. Ze staan alleen in bij de Hornbach Nieuwengein, en waren er nog een stuk of 10 9, dus wacht niet tot het weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:01:
Mijn metabo heeft gewoon een schildpadje en een haas mechanische knop.
Ja, je kunt Metabo niet ontzeggen dat zij de intelligentie van hun eindgebruikers niet bijster hoog inschatten. _O-

Desalniettemin kreeg ik een keer de dwingende vraag van een vriend, die mijn gewone Metabo boormachine een weekend leende, wélk van de twee dieren nu voor 'snel' of 'langzaam' stonden??
Ook toen al was een universitaire graad geen indicatie voor aanwezige intelligentie. :+

Duhh... zei ik toen al, maar pas na mijn "uitleg" (wat valt daar aan uit te leggen??) was hij er gerust op.

Maar goed, mijn Metabo boorhamers hebben dus geen knijntjes en haasjes, maar is dat met de komst van de multi-hamers veranderd??
Ik zou er gezien de omvang van die machines alsnog niet mee willen gaan schroeven, maar goed. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
orf schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 20:29:
Ik zag dat het over stofzuigers ging. Ik wil graag stofafzuiging in m'n onderhuis, maar het valt me nogal tegen hoeveel dB die doen. Een redelijk prijzige JET afzuiger doet 75 dB op 3 meter. Voor meer dan € 1.500 had ik verwacht dat afzuiging stiller is dan de bouwzuiger van Makita. Terwijl die laatste 64 dB doet.

Hier iemand ervaring met stofafzuiging? Ik wil voor stationaire apparaten minimaal 100mm buis/slang aan kunnen sluiten. Het liefst in meerdere stages, zodat je filter niet gelijk vol zit. Wat dat betreft ziet die JET van hierboven er goed uit.

Alternatief is nog dat ik er een kast omheen bouw met geluidsisolatie, al moet die kast natuurlijk wel flink wat kubieke meters lucht door kunnen laten.
Een bouwzuiger is weinig volume, maar veel druk. Een spaanafzuiger zoals de Jet is veel volume, maar weinig druk. Die kun je dus niet zo maar met elkaar vergelijken. Ze zijn ook gemaakt voor andere machines. Sluit een vlak/vandiktebank aan op die Makita en je zult zien dat dit niet werkt. De spanen worden niet afgezogen en de zak zit binnen no time vol. Daar tegenover staat dat je bij bv schuren liever meer druk hebt en minder volume omdat dit beter werkt bij kleine delen, zoals schuurstof. Natuurlijk kun je er een kleinere slang op aansluiten, zodat de druk vanzelf groter wordt. Maar met 2130 m3/h blijft de schuurmachine dan vastplakken aan het hout. En de zuigkracht regelen kun je bij deze machine niet. Deze Jet is een cycloon en daarmee als beter geschikt voor schuurwerk (geen filters die verstopt raken), maar ideaal is het nog steeds niet..
Remy!!!! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 21:23:
[...]

De LS1018L lijkt mij ook wel erg interessant vooral omdat die ook naar beide kanten kantelbaar is en een hoger zaag capaciteit heeft, maar zover ik kan zien heeft die geen diepteaanslag of wel?
Die diepteaandslagen op afkortzagen zijn alleen bruikbaar voor ruw werk. Ga er niet vanuit dat je die op de mm kunt regelen. Zelfs bij de Kapex op mijn werk is dat geen handige feature. Veel trial and error om exact de juiste diepte te krijgen. Meestal kost dat zoveel tijd dat met de hand (handzaag en beitel), met een invalzaag of bovenfrees sneller is.

[ Voor 15% gewijzigd door L.N. op 15-08-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

L.N. schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

Een bouwzuiger is weinig volume, maar veel druk. Een spaanafzuiger zoals de Jet is veel volume, maar weinig druk. Die kun je dus niet zo maar met elkaar vergelijken. Ze zijn ook gemaakt voor andere machines. Sluit een vlak/vandiktebank aan op die Makita en je zult zien dat dit niet werkt. De spanen worden niet afgezogen en de zak zit binnen no time vol. Daar tegenover staat dat je bij bv schuren liever meer druk hebt en minder volume omdat dit beter werkt bij kleine delen, zoals schuurstof. Natuurlijk kun je er een kleinere slang op aansluiten, zodat de druk vanzelf groter wordt. Maar met 2130 m3/h blijft de schuurmachine dan vastplakken aan het hout. En de zuigkracht regelen kun je bij deze machine niet. Deze Jet is een cycloon en daarmee als beter geschikt voor schuurwerk (geen filters die verstopt raken), maar ideaal is het nog steeds niet..
Bedankt :)
Ik bedoelde met de vergelijking eigenlijk puur het geluidsvolume. Ik had gedacht dat een afzuiginstallatie veel stiller zou (kunnen) zijn, juist vanwege die lagere druk. Ik vind 75 dB dan echt te hoog. Misschien maak ik er wel een kast voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
orf schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:54:
[...]

Bedankt :)
Ik bedoelde met de vergelijking eigenlijk puur het geluidsvolume. Ik had gedacht dat een afzuiginstallatie veel stiller zou (kunnen) zijn, juist vanwege die lagere druk. Ik vind 75 dB dan echt te hoog. Misschien maak ik er wel een kast voor.
De Samurai Carpenter heeft het in zijn shop tour over de kast rond zijn afzuiginstallatie. Misschien goed om eens naar te kijken. Het gaat om deze video (6 min 10):

Meer over de kast:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
L.N. schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:38:
[...]

Die diepteaandslagen op afkortzagen zijn alleen bruikbaar voor ruw werk. Ga er niet vanuit dat je die op de mm kunt regelen. Zelfs bij de Kapex op mijn werk is dat geen handige feature. Veel trial and error om exact de juiste diepte te krijgen. Meestal kost dat zoveel tijd dat met de hand (handzaag en beitel), met een invalzaag sneller of bovenfrees sneller is.
Ik verwacht ook geen perfect resultaat van een diepteaanslag. Op dit moment gebruik ik mijn zaagtafel (DeWalt DW745) voor soortgelijk werk, en daarna maak ik het netjes met een beitel, maar ik vind het onhandig om steeds m'n werkstuk heen en weer te bewegen over m'n zaagtafel. Bij een afkortzaag hoeft dat wat minder.
Maar goed, ondertussen zit ik ook al met een schuin oog naar de Festool Kapex KS 60 te kijken. Die is zo goed als het dubbele van de Bosch, maar daarvan verwacht ik wel dat ik voor de rest van m'n leven klaar ben. Ik ga nu eens kijken naar afkortzagen zonder diepteaanslag en nog eens m'n budget bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 08:22:
[...]

Definieer "minder krachtig". :)

Minder krachtig in de zin dat je amper schroeven kunt indraaien, of minder krachtig dat er weinig slagkracht is??
Dat zijn twee verschillende dingen.

Een hamerboor heeft bij mijn weten geen mechanisch wisselbare toerentallen, maar slechts 1 elektronische.
En voor het hameren hoeft dat ook niet en moet je misschien ook niet willen.
Lekker schroeven met een hamerboor is daarmee goed beschouwd al een no-go.
Het volume van een hamerboor is ook niet iets waar je blij van wordt als je met zo'n ding wilt gaan schroeven.

Reviews waarin blonde Amazon gebruikers klagen dat er met hun hamerboor amper/slecht/matig kan worden geschroefd, missen dan ook een beetje het punt imho.
Dat een accu-schroefmachine met andere toerentallen en koppel zoiets (veel) beter doet zou geen nieuws moeten zijn. ;)

Heb een stel fijne hamerboren die in beton meppen als een malle, maar ik heb nog nooit de behoefte gehad ze 'hard' te beoordelen op hun schroevende (on)vermogens. O-)
Minder krachtig als minder slagkracht: simpel voorbeld, betonnen paal dievast zit in een beton sokkel. Met de metabo geef ik het op na een minuutje omdat er amper beweging inzit mijn makita met dezelfde beitel is de paal weg na een paar minuten.

Wie zegt dat ik schroef met mijn hamerboor? Daar heb ik mijn AEG accu schroef/boor machine voor :F

Als ik de reviews lees van die Hitachi op bol/coolblue dan klagen ze alleen maar dat ie zo hard slaagt en je dus niet mooi de tegels van de muur kunt kappen :9 :F

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 15-08-2018 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
Remy!!!! schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:20:
[...]

Ik verwacht ook geen perfect resultaat van een diepteaanslag. Op dit moment gebruik ik mijn zaagtafel (DeWalt DW745) voor soortgelijk werk, en daarna maak ik het netjes met een beitel, maar ik vind het onhandig om steeds m'n werkstuk heen en weer te bewegen over m'n zaagtafel. Bij een afkortzaag hoeft dat wat minder.
Maar goed, ondertussen zit ik ook al met een schuin oog naar de Festool Kapex KS 60 te kijken. Die is zo goed als het dubbele van de Bosch, maar daarvan verwacht ik wel dat ik voor de rest van m'n leven klaar ben. Ik ga nu eens kijken naar afkortzagen zonder diepteaanslag en nog eens m'n budget bekijken.
Als Festool fan moet ik zeggen dat ik de Kapex KS 120 zijn prijs niet waard vind in vergelijking met andere afkortzagen. Het is een hele goede en fijne zaag, maar komt vooral tot zijn recht met de verlengde aanslagen en andere accessoires. Dan zit je op 3x de prijs van mijn DWS778. De Kapex is beter/fijner maar niet 3x zo fijn. Een losse Kapex heeft minder voordelen, maar is nog steeds het dubbele van mijn DWS778 en ik vind het die meerprijs niet waard.

De Kapes KS 80 snap ik al helemaal niet. Een premium zaag en dan geen laser/schaduwsysteem? Onbegrijpelijk.

De Kapex KS 60 is qua prijs nog goed te doen. Goedkoper dan mijn DWS778, maar ook minder zaagdiepte en vermogen. Beiden hebben een schaduwlijn-systeem. De Kapex heeft als voordeel dat deze beide kanten op kan kantelen en de diepteinstelling. Indien je de zaagdiepte niet nodig hebt, dan kan de Kapex wel een goede optie voor jou zijn. Maar dan is misschien de DWS774 ook een optie. Dezelfde zaagdiepte en vermogen als de KS 60, maar kost minder dan de helft.

Een andere optie is de Metabo KGSV 72 XACT SYM. Die heeft ook een diepteinstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Damic schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:28:
[...]
Minder krachtig als minder slagkracht: simpel voorbeld, betonnen paal dievast zit in een beton sokkel. Met de metabo geef ik het op na een minuutje omdat er amper beweging inzit mijn makita met dezelfde beitel is de paal weg na een paar minuten.
Maar zijn die twee van vergelijkbare specs dan?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Damic schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:28:
[...]

Wie zegt dat ik schroef met mijn hamerboor? Daar heb ik mijn AEG accu schroef/boor machine voor :F

Als ik de reviews lees van die Hitachi op bol/coolblue dan klagen ze alleen maar dat ie zo hard slaagt en je dus niet mooi de tegels van de muur kunt kappen :9 :F
Dat klinkt alsof de Metabo ofwel geen combi- of boorhamer is maar een klopboor, dan wel als klopboor gebruikt wordt omdat de snelspanboorkop er op zit in plaats van de SDS+ boorkop.
Ik heb met mijn UHE 2250 de instap combihamer van Metabo, en daarmee ben ik nog nooit tegen de grenzen van zijn kunnen aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
L.N. schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

Als Festool fan moet ik zeggen dat ik de Kapex KS 120 zijn prijs niet waard vind in vergelijking met andere afkortzagen. Het is een hele goede en fijne zaag, maar komt vooral tot zijn recht met de verlengde aanslagen en andere accessoires. Dan zit je op 3x de prijs van mijn DWS778. De Kapex is beter/fijner maar niet 3x zo fijn. Een losse Kapex heeft minder voordelen, maar is nog steeds het dubbele van mijn DWS778 en ik vind het die meerprijs niet waard.

De Kapes KS 80 snap ik al helemaal niet. Een premium zaag en dan geen laser/schaduwsysteem? Onbegrijpelijk.

De Kapex KS 60 is qua prijs nog goed te doen. Goedkoper dan mijn DWS778, maar ook minder zaagdiepte en vermogen. Beiden hebben een schaduwlijn-systeem. De Kapex heeft als voordeel dat deze beide kanten op kan kantelen en de diepteinstelling. Indien je de zaagdiepte niet nodig hebt, dan kan de Kapex wel een goede optie voor jou zijn. Maar dan is misschien de DWS774 ook een optie. Dezelfde zaagdiepte en vermogen als de KS 60, maar kost minder dan de helft.

Een andere optie is de Metabo KGSV 72 XACT SYM. Die heeft ook een diepteinstelling.
De KS 120 is erg leuk, maar gewoon veeels te duur, en de KS80 valt naar mijn idee ook een beetje buiten de boot qua geld/specs.
En de KS 60 is qua geld zeker goed te doen, vooral als ik hem ergens rond de €500á550 kan kopen.
Ondertussen zit ik nu een beetje te twijfelen qua eisen:
- Schaduwlijn wil ik sowieso, maar is mogelijk om er zelf later op te bouwen
- Beide kanten kantelbaar lijkt mij erg praktisch maar misschien niet nodig. Ik wil de afkortzaag plaatsen tegen een muur van 5 meter lang, dus als ik hem goed plaats op zo'n 3,5m dan kan ik zo goed als alle planken wel afkorten, maar ik weet even niet of ik in de problemen kom als de zaag dan alleen maar 1 kant op kantelbaar is. Iemand daar een idee over?
- Er mogen geen stangen naar achter steken zoals de Bosch (die heb ik al laten varen...), maar de Kapex en de DWS778 kunnen bijvoorbeeld wel.
- Diepteaanslag is erg handig, maar niet perse nodig aangezien ik het ook voor een groot gedeelte met de zaagtafel kan doen.
- Zaagcapaciteit, ik had als eis minimaal 300mm, maar dat is makkelijk aan te passen door de plank een keer te draaien. Qua hoogte lukt het draaien misschien niet altijd dus dan ga ik liever voor meer hoogte dan voor meer breedte.

Lastig lastig lastig... Gelukkig heb ik geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Remy!!!! schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

De KS 120 is erg leuk, maar gewoon veeels te duur, en de KS80 valt naar mijn idee ook een beetje buiten de boot qua geld/specs.
En de KS 60 is qua geld zeker goed te doen, vooral als ik hem ergens rond de €500á550 kan kopen.
Ondertussen zit ik nu een beetje te twijfelen qua eisen:
- Schaduwlijn wil ik sowieso, maar is mogelijk om er zelf later op te bouwen
- Beide kanten kantelbaar lijkt mij erg praktisch maar misschien niet nodig. Ik wil de afkortzaag plaatsen tegen een muur van 5 meter lang, dus als ik hem goed plaats op zo'n 3,5m dan kan ik zo goed als alle planken wel afkorten, maar ik weet even niet of ik in de problemen kom als de zaag dan alleen maar 1 kant op kantelbaar is. Iemand daar een idee over?
- Er mogen geen stangen naar achter steken zoals de Bosch (die heb ik al laten varen...), maar de Kapex en de DWS778 kunnen bijvoorbeeld wel.
- Diepteaanslag is erg handig, maar niet perse nodig aangezien ik het ook voor een groot gedeelte met de zaagtafel kan doen.
- Zaagcapaciteit, ik had als eis minimaal 300mm, maar dat is makkelijk aan te passen door de plank een keer te draaien. Qua hoogte lukt het draaien misschien niet altijd dus dan ga ik liever voor meer hoogte dan voor meer breedte.

Makita LS1019L ;)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy!!!!
Die is ook weer een stuk duurder dan de Festool... Naar mijn idee bezit die Festool alles van mijn lijstje en daarvoor wil ik best mijn budget iets omhoog schroeven, maar ik blijf niet bezig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-09 19:03
L.N. schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:38:
[...]

Ik heb de Metabo en de Festool bij baptist vergeleken, daarna de Kapex 60 gekocht. De KS is gewoon veel meer rigide als je de zaag uittrekt, glijdt beter, alles is beter afgewerkt, en die Metabo was ook nog eens duurder. Verder vond ik de Metabo een mooie machine, maar de Kapex vond ik toch net beter.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Remy!!!! schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:51:
[...]

...

Een tijd geleden liep ik tegen een uitstekende ELU aan. Wordt niet meer gemaakt, later door DeWalt overgenomen en aangepast (lees: mindere bouwkwaliteit). Jaren gebruikt door een ZZP'er die grotere balken moest zagen en toen overstapte op een Kapex. Heb de ELU overgenomen en zaagt zuiver verstek. Nieuw is leuk, maar goed spul wat zich bewezen heeft, verdient ook een kans.

Er staat er nog eentje te koop voor (richtprijs) € 175,-.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09 16:54
Martijn02 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 09:32:
Ik was al een tijdje in de markt voor een lichte schroefmachine voor erbij. En toen ik zaterdag bij de Hornbach in Nieuwengein was struikelde ik daar over een stapel Festool koffers met een bordje "op=op". Bleek een eenmalige actie. Er stonden een aantal TS55's een DTS400 REQ-Plus, een decoupeerzaag en ook een stapeltje Festool CXS 2.6 Sets voor 269,-.

[afbeelding]

Ik was niet super onder de indruk van de prijs, dus heb ze even links laten liggen. Meestal zijn dingen online of via duitsland goedkoper te krijgen. Maar ik heb wel even met het schroefmachientje kunnen spelen, en hij lag me erg lekker in de hand, was fijn licht, en toch behoorlijk sterk.

Thuisgekomen had ik toch een beetje spijt, dus online wat prijzen vergeleken, en de prijs was toch niet zo gek voor een Nederlandse dealer. In Duitsland kon je de set ook krijgen voor 243,- maar dan komen er nog verzendkosten bij etc, maar voor Nederlandse begrippen was hij niet zo gek. En toen ik nog eens op de Hornbach website keek viel mijn oog op het linkje Laagste prijsgarantie. Als je een product ergens goedkoper vindt dan matchen ze de prijs van de concurrent, en geven je dan nog 10% korting.

Hmm... www.nonpaintstore.nl heeft dezelfde set voor 261.47 staan, en bij kruis.nl kost hij 266,-. Dus ik alle regels nog eens doorgelezen, een printje gemaakt, en gistermiddag na werk nog even langs de Hornbach gereden. En daar stonden gelukkig nog een stuk of 10 sets. Dus gevraagd bij een medewerker hoe het zat met de laagste prijsgarantie, en die begon met "Ja, dat proberen ze wel vaker, maar dat gaat met die Festool niet hoor". "Euhm, ok, leg eens uit waarom niet dan? want ik heb alle regels doorgenomen, en volgens mij moet dit wel kunnen". "Jaa, dan komen ze met de CXS-plus, en dat is een ander typenummer. en die is zo'n 60,- goedkoper". Ik had natuurlijk vergeleken met het juiste typenummer, dus na enig zoeken en typwerk (de man was zo mogelijk nog trager met een computer als de sloth uit zootopia) typte hij de prijs van de concurrent in, en rekende het systeem mijn prijs uit. 235,32. Dat vind ik een mooie prijs!

Dus tipje voor andere tweakers: Ze moeten volgens de tekst op de pagina de prijs in de Hornbach aanpassen. Maar ik heb er een hard hoofd in dat ze dat doen. Mochten ze het niet doen dan staat iedereen vrij hetzelfde truucje toe te passen en slechts 235 te betalen. Ze staan alleen in bij de Hornbach Nieuwengein, en waren er nog een stuk of 10 9, dus wacht niet tot het weekend.
Bedankt voor de tip! Heb hem net ook gehaald voor een vriend die Festool spaart :9~ . Er lagen er nog 8 en de prijs was nog niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn02
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:24

Martijn02

/* No Comment */

rutgrrrr schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 13:00:
[...]

Bedankt voor de tip! Heb hem net ook gehaald voor een vriend die Festool spaart :9~ . Er lagen er nog 8 en de prijs was nog niet aangepast.
"Een vriend"... Sure.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgrrrr
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-09 16:54
ik ben zelf van de Bosch Blauw, vind de Festool net iets te duur. wel heeel mooi ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:40

thommich

Belg

Ondertussen gaat de zoektocht naar een geschikte compressor met tacker steeds verder...

Ik begin problemen te krijgen met de bomen en het bos :)

Ik zit nu te kijken naar een Stanley Bostitch Combo-Pack
Ik lever hiermee in omdat dit geen low-noise compressor is, maar wel 1,5PK ipv 0,75PK.
Dit is wel een heel kleine compressor, dus ik weet niet of deze geschikt is om bvb banden op te pompen etc..?

Verder: kan iemand mij doorgeven waar ik een beschrijving vind welke toepassing welk soort bevestiging vraagt?
Op dit moment kan ik niet uitmaken wanneer ik precies 18Ga Mini-Brads nodig heb, wanneer ik nieten moet gebruiken, wanneer ik T-nagels nodig heb etc...
Googlen op deze termen geeft vaak sites die bevestigingen verkopen, maar ik heb nog geen overzicht gevonden welke toepassing welke bevestiging vraagt...

Zoals eerder gemeld: ik wil in eerste instantie mijn gevelbekleding vastzetten van mijn tuinhuis (onzichtbaar in de tand vastgezet op de achterliggende structuur). Later komen daar nog allerhande afwerkprofielen rondom bij die ik met kleine nageltjes wil vastschieten...

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

thommich schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:28:

Dit is wel een heel kleine compressor, dus ik weet niet of deze geschikt is om bvb banden op te pompen etc..?
uuhhmmm......."Max.druk: 10 bar"

Ik weet niet wat voor auto jij rijd.....vrachtwagen mischien? :+ .....maar ik pomp mijn bandjes (2.4bar voor en 2.8bar achter) al jaren op met een stuk schroot compressortje van Ferm.

Enige puntje is de 6 liter tank, maar als je bijv. met je auto bij de schuur kunt komen (lees: stroom) dan is het geen enkel probleem, duurt misschien ff wat langer.

Dan is het ff de vraag, waar ligt je zwaartepunt qua gebruik, bij tacken, dus lekker lichtgewicht dingetje om mee te klussen, of elke week braaf bij 2 auto's, een motor en een brommer de bandjes op druk te houden :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• L.N.
thommich schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:28:
Ondertussen gaat de zoektocht naar een geschikte compressor met tacker steeds verder...

Ik begin problemen te krijgen met de bomen en het bos :)

Ik zit nu te kijken naar een Stanley Bostitch Combo-Pack
Ik lever hiermee in omdat dit geen low-noise compressor is, maar wel 1,5PK ipv 0,75PK.

Verder: kan iemand mij doorgeven waar ik een beschrijving vind welke toepassing welk soort bevestiging vraagt?
Op dit moment kan ik niet uitmaken wanneer ik precies 18Ga Mini-Brads nodig heb, wanneer ik nieten moet gebruiken, wanneer ik T-nagels nodig heb etc...
Googlen op deze termen geeft vaak sites die bevestigingen verkopen, maar ik heb nog geen overzicht gevonden welke toepassing welke bevestiging vraagt...

Zoals eerder gemeld: ik wil in eerste instantie mijn gevelbekleding vastzetten van mijn tuinhuis (onzichtbaar in de tand vastgezet op de achterliggende structuur). Later komen daar nog allerhande afwerkprofielen rondom bij die ik met kleine nageltjes wil vastschieten...
Ik zou die Stanley niet doen, vanwege het geluid. Zo'n kleine tank is snel leeg, waardoor deze vaak bijgevuld moet worden en je dus vaak met flink wat lawaai zit. Ik zou voor een low noise model gaan. Een tijd geleden heb ik ook een kleine compressor gekocht (Airpress L6-95) en ben daarbij voor een low noise model gegaan. Daar ben ik (en mijn broer, vader en collega's) nog steeds heel bij mee. Zelf zo dat de compressor met zeer grote regelmaat geleend wordt door familie en collega's. Mijn vader leent de compressor elke maand. Hij heeft er zelf 1, maar die van mij is kleiner, maar vooral stiller. Daardoor heeft hij een grote voorkeur voor mijn compressor boven zijn eigen. Mijn broer heeft er geen en leent altijd de mijne voor zijn verbouwing. Dat je de compressor mee kunt nemen maakt deze veel veelzijdiger.

Even een repost van een eerdere post:

--------------------------------------------------------------
De reden om voor de Airpress L6-95 te gaan is dat ik een stille, maar toch betaalbare compressor wilde. Daarnaast wilde ik een compacte compressor, omdat ik maar een kleine garage heb en ik de compressor in een kast wil bouwen. Omdat ik de compressor alleen wil gaan gebruiken voor tacken en af en toe wat schoon blazen, is een grote krachtige compressor niet nodig. Dan is de keus niet zo groot als je geen groot budget hebt. HBM heeft een paar modellen, maar vanwege de slechte ervaringen die ik over HBM hoor vielen die af. Uiteindelijk heb ik getwijfeld tussen deze Airpress en de Dewalt DPC10QTC-QS. Die laatste heeft als voordeel dat er een grotere tank op zit (10 liter tegenover 6 liter voor de Airpress), de Dewalt gaat tot 14 bar en heeft 2 aansluitingen voor slangen. Het aanzuigvolume van de Dewalt is 120 liter per minuut en de Airpress 95. De Airpress is kleiner, stiller (66 dB tegen 72 dB) en heeft een ingebouwde waterafscheider. De Airpress is ook €50 goedkoper. Met name door het formaat en de lagere geluidproductie ben ik voor de Airpress gegaan.

De compressor is echt stil. Ik doe al snel gehoorbescherming op, maar bij de compressor hoeft het niet. Het is wat gebrom, meer hoor je niet. Je kunt er gemakkelijk een gesprek voeren, zonder het spreekvolume te verhogen. Alleen als de compressor afslaat laat deze een stoot lucht vrij en dat hoor je goed. Omdat de tank zo klein is, slaat de compressor natuurlijk vaak aan (en uit). Het tacken lijkt ook goed te gaan, maar als je te snel tackt dan kan het zijn dat je even moet wachten totdat de compressor weer vol is. Van leeg naar vol gaat in 45 seconden, dus je hoeft nooit lang te wachten. Bij tacken op een normaal tempo zal het wel goed gaan. Voor de compressor met een Airpress 9 meter slangenhaspel voor aan de muur was ik €260 kwijt (incl. BTW).

--------------------------------------------------------------------------

Ik moet wel zeggen dat HBM voor mij afviel vanwege de service, maar dat er veel tevreden gebruikers zijn. Voor mij telde ook dat ik altijd argwanig ben als een huismerk betere prestaties (op papier) neer zet dat gerespecteerde merken. Zeker als de geluidsmeter in hun eigen productvideo een hogere waarde aangeeft dan de specs.

Voor de bevestigingsmaterialen geldt globaal:

- Pins: voor het zo goed als onzichtbaar vastzetten. Doordat ze geen kop hebben zie je maar een heel klein gaatje. Ze hebben echter niet veel kracht en worden vooral gebruik om iets op de plaats te houden, terwijl lijm droogt. De lijm zorgt dan uiteindelijk voor de bevestiging/
- Brads: semi onzichtbaar vastzetten van vaste materialen, zoals hout, kunststof, etc. Deze bevestiging is niet zo sterk als nagels of nieten, maar sterker dan pins. Ze zijn net iets meer zichtbaar dan pins.
- Nagels (= spijkers): Dit zijn meestal grote en zware tackers, die veel lucht verbruiken en gebruik je als iets echt vast moet zitten (waar je normaal een spijker of schroef voor gebruikt).
- Nieten: voor het vastzetten van dunne materialen of materialen die snel scheuren. Ze worden bv gebruikt bij het bevestigen van doek op hout. Maar ook bij het verstevigen van hoeken van fotokaders.

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Nivado schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 10:49:
[...]

Dat klinkt alsof de Metabo ofwel geen combi- of boorhamer is maar een klopboor, dan wel als klopboor gebruikt wordt omdat de snelspanboorkop er op zit in plaats van de SDS+ boorkop.
Ik heb met mijn UHE 2250 de instap combihamer van Metabo, en daarmee ben ik nog nooit tegen de grenzen van zijn kunnen aangelopen.
Het zijn SDS beitels en die passen niet zo goed in een snelspankop.

De makita dat ik nu heb is een HR2610T, de T vind ik niet maar de HR2610 wel.
Korte specs:
Opgenomen vermogen: 800Watt
slagenergie: 2,4J
Gewicht: 2.8kg
slagen/minuut: 4600

Korte specs van de hitachi:
Opgenomen vermogen 830W
Slagenergie: 3,2J
Gewicht: 2,8kg
Aantal slagen belast: 4.000/min.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Zo, weer wat spulletjes gekocht.

Invalzaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/biJmLOPZBYQAIOB7fBR1SNWB/full.png

Wat schroevendraaiers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zogYqPM69muAVXuIwPuGhjku/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RbWm2mM3jzGMHopJlEJD0VJl/full.jpg

En een paar schaven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/twPSmfZUsDjpQtWzpHwnaA12/full.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/89vkNY5q2VvItOQ253Ehfj0E/full.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MYJaKiYU79iypOzy3VkAEhUH/full.jpg

Zo langzaam maar zeker een mooie set aan gereedschap aan het opbouwen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
orf schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 19:51:
Zo, weer wat spulletjes gekocht.

Invalzaag
[afbeelding]
Mooi ding, heb m zelf ook :Y Daar ga je geen spijt van krijgen.
Let op: de bodemplaat kan wiebelen als je 'm vastzet met druk op de handgreep
YouTube: Fußplatte Bosch GKT 55 GCE Professional
Zo langzaam maar zeker een mooie set aan gereedschap aan het opbouwen. :)
Wat zoek je nog? Een compressor ;-)?

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

Eusebius schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:34:
[...]

Mooi ding, heb m zelf ook :Y Daar ga je geen spijt van krijgen.
Let op: de bodemplaat kan wiebelen als je 'm vastzet met druk op de handgreep
YouTube: Fußplatte Bosch GKT 55 GCE Professional

[...]

Wat zoek je nog? Een compressor ;-)?
Inderdaad nog een compressor. Dat wordt waarschijnlijk gewoon een low-noise HBM van 30 liter ofzo. En tackers waarschijnlijk van Ecotools. Dan nog stofafzuiging, een stationaire bandschuurmachine en een vlak- en vandiktebank. Voor die laatste houd ik Marktplaats een beetje in de gaten. Ik heb er geen haast mee.

Edit:

Net even in Photoshop zitten klooien hoe een gereedschapswand eruit kan zien. Niet helemaal kloppend perspectief, maar het zijn maar wat plaatjes van Google afbeeldingen. Wel het juiste gereedschap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/62Hrb5WOQrijn1vBxlatAi1N/full.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door orf op 16-08-2018 21:17 ]

• Eusebius
  • Niet online
Over compressors gesproken: op BVA loopt een veiling tot 22:41 ;-) van een nieuwe Airpress voor nu 90,-. Kost anders 173,-. Het is dat ik niet in de buurt woon ..
https://www.bva-auctions.com/auction/lot/34675/11345262

==
hoi

• jos707
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
Ik ben in de markt voor een decoupeerzaag. Ik ben momenteel een klusje aan het afwerken waar ik wat gaten door multiplex moet zagen, balkjes moet afkorten ed., en omdat ik na dit werkje nog weinig nut ga hebben aan een dure machine dacht ik eerst voor een cheap Lidl model te gaan. Maar na wat overwegen wil ik toch iets degelijker in huis halen, omdat ik er best wel een aantal jaren mee wil doen en met zo'n Lidl ding ben ik daar nog niet zo zeker van.

Nu kom ik uit op 2 modellen, beide lijken mij op het eerste zicht gelijkwaardig:
Makita 4351FCTJ
Bosh GST 150

Iemand ervaring met deze machines, welke zou de voorkeur krijgen ?

Behalve dat de Makita een T- en de Bosch een D-greep heeft, ben er nog niet uit wat welke nu het lekkerste werkt ?
Naar mijn gevoel lijkt een D-greep toch wat grijpvaster maar misschien komt dat omdat ik nog nooit echt met een T-greep heb gewerkt.
Pagina: 1 ... 57 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.