thommich schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 21:28:
Ondertussen gaat de zoektocht naar een geschikte compressor met tacker steeds verder...
Ik begin problemen te krijgen met de bomen en het bos
Ik zit nu te kijken naar een
Stanley Bostitch Combo-Pack
Ik lever hiermee in omdat dit geen low-noise compressor is, maar wel 1,5PK ipv 0,75PK.
Dit is wel een heel kleine compressor, dus ik weet niet of deze geschikt is om bvb banden op te pompen etc..?
Verder: kan iemand mij doorgeven waar ik een beschrijving vind welke toepassing welk soort bevestiging vraagt?
Op dit moment kan ik niet uitmaken wanneer ik precies 18Ga Mini-Brads nodig heb, wanneer ik nieten moet gebruiken, wanneer ik T-nagels nodig heb etc...
Googlen op deze termen geeft vaak sites die bevestigingen verkopen, maar ik heb nog geen overzicht gevonden welke toepassing welke bevestiging vraagt...
Zoals eerder gemeld: ik wil in eerste instantie mijn gevelbekleding vastzetten van mijn tuinhuis (onzichtbaar in de tand vastgezet op de achterliggende structuur). Later komen daar nog allerhande afwerkprofielen rondom bij die ik met kleine nageltjes wil vastschieten...
Ik zou die Stanley niet doen, vanwege het geluid. Zo'n kleine tank is snel leeg, waardoor deze vaak bijgevuld moet worden en je dus vaak met flink wat lawaai zit. Ik zou voor een low noise model gaan. Een tijd geleden heb ik ook een kleine compressor gekocht (Airpress L6-95) en ben daarbij voor een low noise model gegaan. Daar ben ik (en mijn broer, vader en collega's) nog steeds heel bij mee. Zelf zo dat de compressor met zeer grote regelmaat geleend wordt door familie en collega's. Mijn vader leent de compressor elke maand. Hij heeft er zelf 1, maar die van mij is kleiner, maar vooral stiller. Daardoor heeft hij een grote voorkeur voor mijn compressor boven zijn eigen. Mijn broer heeft er geen en leent altijd de mijne voor zijn verbouwing. Dat je de compressor mee kunt nemen maakt deze veel veelzijdiger.
Even een repost van een eerdere post:
--------------------------------------------------------------
De reden om voor de Airpress L6-95 te gaan is dat ik een stille, maar toch betaalbare compressor wilde. Daarnaast wilde ik een compacte compressor, omdat ik maar een kleine garage heb en ik de compressor in een kast wil bouwen. Omdat ik de compressor alleen wil gaan gebruiken voor tacken en af en toe wat schoon blazen, is een grote krachtige compressor niet nodig. Dan is de keus niet zo groot als je geen groot budget hebt. HBM heeft een paar modellen, maar vanwege de slechte ervaringen die ik over HBM hoor vielen die af. Uiteindelijk heb ik getwijfeld tussen deze Airpress en de Dewalt DPC10QTC-QS. Die laatste heeft als voordeel dat er een grotere tank op zit (10 liter tegenover 6 liter voor de Airpress), de Dewalt gaat tot 14 bar en heeft 2 aansluitingen voor slangen. Het aanzuigvolume van de Dewalt is 120 liter per minuut en de Airpress 95. De Airpress is kleiner, stiller (66 dB tegen 72 dB) en heeft een ingebouwde waterafscheider. De Airpress is ook €50 goedkoper. Met name door het formaat en de lagere geluidproductie ben ik voor de Airpress gegaan.
De compressor is echt stil. Ik doe al snel gehoorbescherming op, maar bij de compressor hoeft het niet. Het is wat gebrom, meer hoor je niet. Je kunt er gemakkelijk een gesprek voeren, zonder het spreekvolume te verhogen. Alleen als de compressor afslaat laat deze een stoot lucht vrij en dat hoor je goed. Omdat de tank zo klein is, slaat de compressor natuurlijk vaak aan (en uit). Het tacken lijkt ook goed te gaan, maar als je te snel tackt dan kan het zijn dat je even moet wachten totdat de compressor weer vol is. Van leeg naar vol gaat in 45 seconden, dus je hoeft nooit lang te wachten. Bij tacken op een normaal tempo zal het wel goed gaan. Voor de compressor met een Airpress 9 meter slangenhaspel voor aan de muur was ik €260 kwijt (incl. BTW).
--------------------------------------------------------------------------
Ik moet wel zeggen dat HBM voor mij afviel vanwege de service, maar dat er veel tevreden gebruikers zijn. Voor mij telde ook dat ik altijd argwanig ben als een huismerk betere prestaties (op papier) neer zet dat gerespecteerde merken. Zeker als de geluidsmeter in hun eigen productvideo een hogere waarde aangeeft dan de specs.
Voor de bevestigingsmaterialen geldt globaal:
- Pins: voor het zo goed als onzichtbaar vastzetten. Doordat ze geen kop hebben zie je maar een heel klein gaatje. Ze hebben echter niet veel kracht en worden vooral gebruik om iets op de plaats te houden, terwijl lijm droogt. De lijm zorgt dan uiteindelijk voor de bevestiging/
- Brads: semi onzichtbaar vastzetten van vaste materialen, zoals hout, kunststof, etc. Deze bevestiging is niet zo sterk als nagels of nieten, maar sterker dan pins. Ze zijn net iets meer zichtbaar dan pins.
- Nagels (= spijkers): Dit zijn meestal grote en zware tackers, die veel lucht verbruiken en gebruik je als iets echt vast moet zitten (waar je normaal een spijker of schroef voor gebruikt).
- Nieten: voor het vastzetten van dunne materialen of materialen die snel scheuren. Ze worden bv gebruikt bij het bevestigen van doek op hout. Maar ook bij het verstevigen van hoeken van fotokaders.