[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.463 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Jan-man schreef op maandag 23 juli 2018 @ 10:25:
6/7 jaar geleden de BDF343 accuboormachine gekocht (14.4v) nu na al die tijd hield vorige maand de eerste accu er mee op. Maar de 2e accu begon ook steeds minder te worden. Omdat ook soms de koppeling slipt heb ik een nieuwe set gekocht.

DF347D accuboormachine
TD126D slagschroefmachine

Beide wederom 14.4v en was als set in de aanbieding voor 199 euro. De slagschroefmachine vooral omdat ik volgendjaar een veranda ga bouwen dus veel en ook lange schroeven. En omdat ik de kracht vaak miste in mijn accuboormachine.

Tot dusver 2 week in gebruik en bevalt me super. Enige minpunt is de lomp grote en plastic aanvoelende koffer.
Een veel groter minpunt is dat dit de speciale bouwmarkt 14.4V edities zijn, die niet uitwisselbaar zijn met de LXT collectie.
Geen ramp als je nooit meer accugereedschap gaat kopen dan dit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:51
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 02:16:
[...]

Jij dacht dat je voor dit geld een mahoniehouten kistje kreeg, sierlijk ingelegd met Bahia Rosewood en inheems palissander?? _O-

Probeer het positief te zien, een werkzaam machientje hoeft nooit de binnenkant van een koffer (mooi of lelijk) te zien. ;)
Bij mij 'oude' accuboor welke ook gekocht heb bij een grote bouwmarkt keten zit een koffer die duidelijk steviger is en ik gerust van 5 meter hoogte durf te laten vallen.

Aan de andere kant heb je ook wel weer gelijk want zovaak zat de oude boor nou ook weer niet in de koffer 7(8)7
Orion84 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 08:14:
[...]
Een veel groter minpunt is dat dit de speciale bouwmarkt 14.4V edities zijn, die niet uitwisselbaar zijn met de LXT collectie.
Geen ramp als je nooit meer accugereedschap gaat kopen dan dit.
Mijn schoonvader heeft een bouwbedrijf gehad dus al het andere gereedschap wat ik nodig heb kan ik van hem lenen dus voor mij is dit niet nodig.

Ik heb er overigens wel naar gekeken maar je betaald dan snel 100 euro of meer voor een zelfde soort set. Terwijl ik het dus niet nodig heb gezien mijn schoonpa 500 meter verderop woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De accu van m'n Makita schroefboormachine is overleden. Is OK, ding was al een jaar of 11 oud. De boorkop van de machine is overigens ook niet best meer. Oftewel: er moet een nieuwe komen, maar welke? Wat raden jullie aan:

- accuschroefboormachine zonder klopboorfunctie (daar heb ik een klopboor voor)
- ben niet gebonden aan een ecosysteem; moet wel een A-merk zijn;
- max. koppel niet heel belangrijk. Die paar keer dat ik een M10-houtdraadbout vast moet zetten pak ik wel een doppenset;
- accuduur en boorsnelheid zijn wel belangrijk.
Budget: +/- 250 euro incl. accu en lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:25
Verwijderd schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:14:
De accu van m'n Makita schroefboormachine is overleden. Is OK, ding was al een jaar of 11 oud. De boorkop van de machine is overigens ook niet best meer. Oftewel: er moet een nieuwe komen, maar welke? Wat raden jullie aan:

- max. koppel niet heel belangrijk. Die paar keer dat ik een M10-houtdraadbout vast moet zetten pak ik wel een doppenset;
Die vraag is wel redelijk vaak voorbij gekomen, maar; je wil A-merk, kijk gewoon naar a-merk met koppel van 60 Nm en hoger. Koop niet de instapper, en niet de top. Ga naar de winkel en check hoe prettig ze vasthouden. Verder niet druk maken, in deze categorie is elke accuboor van elk A-merk gewoon goed, en zijn er voor elke positieve review negatieve te vinden, zwabbert er van elk merk wel eens een kop etc.

[ Voor 5% gewijzigd door simon op 24-07-2018 09:17 ]

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34

Ik heb een DeWalt DCD791D2 (18V, max. koppel van 70 Nm). Die is binnen jouw budget beschikbaar met twee 2.0 Ah-accu's en een lader in een TSTAK. Ik ben een af en toe-gebruiker, dus geen eigen ervaring met lege accu. En door dubbele accu kun je sowieso doorwerken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 13:18
zonoskar schreef op maandag 23 juli 2018 @ 15:17:
[...]

Ik heb een DJV180 de instap 18V machine. Ik vind hem net zo krom zagen (in balken van 7cm dik) als een Parkside, maar dan vrijwel trillingsloos..
Mijn kort geleden aangeschafte DJV 182 bevalt prima, Met het juiste zaagje zaag ik vrijwel haaks door 7 cm.(vuren)
(met volle pendel)
Maar even niet goed gelijkmatig aandrukken en het resultaat is niet haaks idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wheel schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 10:20:
[...]
Ik heb een DeWalt DCD791D2 (18V, max. koppel van 70 Nm). Die is binnen jouw budget beschikbaar met twee 2.0 Ah-accu's en een lader in een TSTAK. Ik ben een af en toe-gebruiker, dus geen eigen ervaring met lege accu. En door dubbele accu kun je sowieso doorwerken :9
Lijkt mij een hele fijne machine met als enig minpuntje de kleine 2Ah accu's. :)

Makita levert met de DDF482 een machine in dezelfde klasse met zowel 3Ah als 5Ah accu's
Hier een linkje naar de 3Ah versie die incl. btw op €235,95 komt.

Of €223,20 op Amazon.es incl. verzending.

De 5Ah versie zit op ongeveer € 282,99 dat zou de meerprijs 'voor mij' wel waard zijn. ;)
Wellicht elders nog goedkoper te vinden.

Heerlijk machientje, krachtig genoeg (62Nm) voor bijna al het werk en toch licht en tamelijk compact.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2018 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

https://www.idealo.de/pre...aet-im-makpac-makita.html

Heb deze ook gekocht nadat hij via ebay in de aanbieding was, dit is nog steeds een prima prijs, 3 accu's voor dat geld is wel zeer nice en de machine is sterk genoeg voor het meeste werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 06:40
mark-k schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:59:
[...]

Heb deze ook gekocht nadat hij via ebay in de aanbieding was, dit is nog steeds een prima prijs, 3 accu's voor dat geld is wel zeer nice en de machine is sterk genoeg voor het meeste werk.
Vorige keer had ik de ebay deal gemist. Nu staat hij blijkbaar terug te koop bij böttcher voor slechts 20 euro meer dan toen, bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Even een oude post over alternatief voor Kreg-schroeven omhoogschroeven ;-).
(Kreg maakt een mal waarmee je blinde verbindingen kunt maken en je natuurlijk hun schroeven moet gebruiken. Nu doet @Framoes het altijd met de volgende schroeven van Hornbach)
Framoes schreef op woensdag 22 november 2017 @ 09:28:
[...]

Ik gebruik gewoon dresselhaus schroeven van de Hornbach. 4*30 of 4,5*30 dacht ik. Ongeveer €4 per doos van 200. Heb er al meerdere kasten en bedden mee gebouwd en het staat allemaal nog.

https://www.hornbach.nl/s...tml?varCat=S4672#v7818038
Voor een boekenkast ga ik deze manier gebruiken en bij mijn zoektocht om geen dure mal :) te gebruiken, kwam ik volgende Pintereset-board tegen. Misschien handig voor anderen.

Waar ik op naar zoek was, was de lengte van de schroeven. Wel handig voordat je aan de andere kant van de plaat er doorheen schroeft ;-) Je kunt dit overzicht ook in de Kreg-shop kopen voor 2,95 op een geplastificeerd vel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EgkSBznSQ8VniPKQ54Jp47zT/full.jpg

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Eusebius schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:01:
Even een oude post over alternatief voor Kreg-schroeven omhoogschroeven ;-).
(Kreg maakt een mal waarmee je blinde verbindingen kunt maken en je natuurlijk hun schroeven moet gebruiken. Nu doet @Framoes het altijd met de volgende schroeven van Hornbach)

[...]

Voor een boekenkast ga ik deze manier gebruiken en bij mijn zoektocht om geen dure mal :) te gebruiken, kwam ik volgende Pintereset-board tegen. Misschien handig voor anderen.

Waar ik op naar zoek was, was de lengte van de schroeven. Wel handig voordat je aan de andere kant van de plaat er doorheen schroeft ;-) Je kunt dit overzicht ook in de Kreg-shop kopen voor 2,95 op een geplastificeerd vel.
[afbeelding]
Ik mis even hoe je die dure mal nu niet nodig zou hebben? Dat boren verandert niks aan als je goedkopere schroeven gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:09

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

linp schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:13:
[...]

Mijn kort geleden aangeschafte DJV 182 bevalt prima, Met het juiste zaagje zaag ik vrijwel haaks door 7 cm.(vuren)
(met volle pendel)
Maar even niet goed gelijkmatig aandrukken en het resultaat is niet haaks idd.
Ben wel benieuwd naar het zaagje, de link is kapot. Ik gebruik nu een zaagje van Bosch.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 13:53
zonoskar schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:40:
[...]

Ben wel benieuwd naar het zaagje, de link is kapot. Ik gebruik nu een zaagje van Bosch.
Deze denk ik: https://www.gereedschapce...f-hout-kunststof-5st.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 08:50
mark-k schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:44:
[...]

Ik mis even hoe je die dure mal nu niet nodig zou hebben? Dat boren verandert niks aan als je goedkopere schroeven gebruikt.
Idd, die mal heb je nog steeds nodig (om de gaten te boren). Daarna maakt het niet uit welk soort schroeven je gebruikt, zolang je maar niet te lange schroeven gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
CappieL schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:55:
[...]

Idd, die mal heb je nog steeds nodig (om de gaten te boren). Daarna maakt het niet uit welk soort schroeven je gebruikt, zolang je maar niet te lange schroeven gebruikt.
Dat is niet helemaal waar, het moet zo'n tellerkopschroef zijn, die schroeft namelijk niet door als hij op volle diepte zit. De gewone schroef graaft zich als het ware in en door, dus zou als je bitje lang genoeg is er sowieso aan de andere kant uit komen. De schroeven die in de kreg kits zitten doen dat niet.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

simon schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:01:
[...]

Dat is niet helemaal waar, het moet zo'n tellerkopschroef zijn, die schroeft namelijk niet door als hij op volle diepte zit. De gewone schroef graaft zich als het ware in en door, dus zou als je bitje lang genoeg is er sowieso aan de andere kant uit komen. De schroeven die in de kreg kits zitten doen dat niet.
Tenzij je gewoon op tijd stopt, dan hoeft het weer niet. Kwestie van je slipkoppeling goed instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:38
Tsjah, of je geeft een paar euro meer uit aan de juiste schroeven?!?

Rare zuinigheid vind ik dat maar . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k

mark-k

AKA markkNL

Raymond schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:58:

Ik geef alleen aan dat het prima kan, niet dat je het moet doen. Stel je kastje valt uit elkaar en je hebt alleen normale schroeven kun je t toch prima fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

simon schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 09:17:
[...]

Die vraag is wel redelijk vaak voorbij gekomen, maar; je wil A-merk, kijk gewoon naar a-merk met koppel van 60 Nm en hoger. Koop niet de instapper, en niet de top. Ga naar de winkel en check hoe prettig ze vasthouden. Verder niet druk maken, in deze categorie is elke accuboor van elk A-merk gewoon goed, en zijn er voor elke positieve review negatieve te vinden, zwabbert er van elk merk wel eens een kop etc.
mark-k schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 22:59:
[...]

Dank voor de feedback. Het is uiteindelijk een Bosch GSR 18-2-LI-Plus geworden. De hele set met 2x 2.0Ah accu's, lader, L-Boxx, setje boren en bitjes (in een I-Boxx) voor EUR 209 bij de Toolstation. Kreeg er daar nog een 5.0Ah accu gratis bij, en na registratie bij Bosch krijg ik (als het goed is) ook nog een Bosch acculamp (GLI 18V-300) thuisgestuurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
In principe maakt het niet heel veel uit welk merk zaagjes je gebruikt. Je moet zelf de zaag goed aandrukken en recht houden. Een decoupeerzaag zaagt natuurlijk nooit zo recht als een cirkelzaag, maar je moet er wel redelijk haaks mee kunnen zagen.

Wel opletten dat het zaagje niet naast dat wieltje gaat, want dan ga je sowieso scheef.
Raymond schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:58:

Ik vind de schroeven van Kreg gewoon overpriced. En je weet dat dat alleen zo is omdat het bij hun systeem hoort en ze "speciaal" zijn. De schroeven zijn waarschijnlijk ook gewoon in een Chinese frabriek gemaakt.

Uiteindelijk houdt een schroef van de Hornbach even goed, kan ik ze elk moment ophalen (tussen 07.00-21.00) en zijn ze niet een beetje goedkoper, maar €3,86/200 (€1,93/100) vs €5,25/100. Dat is 2,5-3x goedkoper. Die Kreg moet je dan nog online bestellen ook. Dan zou je veel moeten bestellen om geen verzendkosten te moeten betalen.

Natuurlijk kan je geen nieuwe BMW kopen van de besparing, maar ik ga gewoon niet veel meer betalen voor iets dat naar mijn idee weinig toevoegt. Je kan die Kreg schroeven namelijk ook gewoon dwars door het hout draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Framoes
Die hornbach schroeven zijn volgens mij prima alternatieven, die nagenoeg even goed werken. Ik las in de berichtjes hierboven dat iemand "gewone" schroeven als vervanging ging gebruiken, vanwege de prijs. Daar ging mijn opmerking over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
mark-k schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 12:44:
[...]

Die mal kun je zelf maken (we zitten toch op Tweakers .. :w ) en de schroeven zijn een stuk goedkoper - dat is uiteindelijk de uitgave waar je steeds tegenaan loopt.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 17:43:
@Framoes
Die hornbach schroeven zijn volgens mij prima alternatieven, die nagenoeg even goed werken. Ik las in de berichtjes hierboven dat iemand "gewone" schroeven als vervanging ging gebruiken, vanwege de prijs. Daar ging mijn opmerking over.
Gewone spaanplaat schiet idd niet op. Zelfs als je die voorzichtig indraait scheuren die de pocket hole kapot als je ook maar een beetje trekt/druk zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Eusebius schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 18:50:
[...]

Die mal kun je zelf maken (we zitten toch op Tweakers .. :w ) en de schroeven zijn een stuk goedkoper - dat is uiteindelijk de uitgave waar je steeds tegenaan loopt.
Waarom je eigen gereedschap maken?

Ik heb dat in het verleden veel gedaan voor mn audio hobby. Tot ik erachter kwam dat ik driekwart van mn hobbytijd bezig was met het maken van spullen om de hobby mee te beoefenen. Dat was een beetje tijdverspilling. Dus nu maar wat langer sparen en gewoon de juiste spullen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:12:
[...]
Omdat het zo leuk is?? :)
Ik heb dat in het verleden veel gedaan voor mn audio hobby. Tot ik erachter kwam dat ik driekwart van mn hobbytijd bezig was met het maken van spullen om de hobby mee te beoefenen. Dat was een beetje tijdverspilling. Dus nu maar wat langer sparen en gewoon de juiste spullen kopen :)
Tijdverspilling zou ik het niet willen noemen, het zijn eerder vingeroefeningen voor een groter plan. O-)

De houten reischaaf van 1.20+ meter die ik bijv. ooit voor de grap maakte staat hier nog steeds en is 'gebruiksklaar'.
Maar vaak gebruikt??
Nou nee dat niet. :P

De bouw en directe noodzaak leek toen al weinig rationeel, maar ik heb er meer van geleerd dan van het kopen van een nieuwe.
Die ik in die lengte overigens nog nooit heb gezien. :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Hoe bepaal je welke hogedrukreiniger je het beste kan aanschaffen? Ik ben er al uit dat het een Nilfisk wordt, maar heb je 120 of 160 bar nodig? Ik wil er eigenlijk alleen het terras mee schoonmaken. Als ik vergelijk bij Coolblue kom ik er niet echt uit. En die Eurom is eigenlijk wel erg goedkoop.

/edit: Wat ik niet snap is dat er zo relatief weinig verschil in werkdruk is, maar dat je voor 15 bar extra wel 70 euro meer betaald. Kun je zoveel meer met een machine die 135 bar produceert, dan met eentje met slechts 120 bar?

[ Voor 53% gewijzigd door zonoskar op 27-07-2018 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Je hebt druk en volume. Dus je kan een machine hebben die 100bar en 200L/uur of 100bar 400L/uur. Die tweede is uiteraard duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:32
zonoskar schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 13:56:
Hoe bepaal je welke hogedrukreiniger je het beste kan aanschaffen? Ik ben er al uit dat het een Nilfisk wordt, maar heb je 120 of 160 bar nodig? Ik wil er eigenlijk alleen het terras mee schoonmaken. Als ik vergelijk bij Coolblue kom ik er niet echt uit. En die Eurom is eigenlijk wel erg goedkoop.

/edit: Wat ik niet snap is dat er zo relatief weinig verschil in werkdruk is, maar dat je voor 15 bar extra wel 70 euro meer betaald. Kun je zoveel meer met een machine die 135 bar produceert, dan met eentje met slechts 120 bar?
Heb toevallig vorige week die Eurom aanbieding besteld bij coolblue. Hij bevalt tot nu toe beter dan z'n voorganger (karcher instap modelletje). De reviews mbt moeilijk oprollen vd slang enzo zijn wel correct. Maar voor dat geld krijg je echt heel veel hogedrukspuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Raymond schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 14:38:
Je hebt druk en volume. Dus je kan een machine hebben die 100bar en 200L/uur of 100bar 400L/uur. Die tweede is uiteraard duurder.
Dat snap ik ook. Maar ik had verwacht dat je met slechts 15 bar (12% meer) en/of 80L/uur (18% meer) extra niet veel verschil zou maken. Als ik iets met 120 bar/440L/uur niet schoon krijg, gaat dat met 135 bar/520 l/uur dan wel lukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonoskar schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:08:
[...]
Dat snap ik ook. Maar ik had verwacht dat je met slechts 15 bar (12% meer) en/of 80L/uur (18% meer) extra niet veel verschil zou maken. Als ik iets met 120 bar/440L/uur niet schoon krijg, gaat dat met 135 bar/520 l/uur dan wel lukken?
Die vraag valt niet zomaar te beantwoorden.
Een zwarte verfvlek die in bijv. een witte tegel is ingetrokken, krijg je alleen nog maar met zandstralen weg, waarbij je dan kunt kiezen voor óf een groot gat, óf berusting in de aanwezige verfvlek.
Het alternatief de tegel te vervangen komt meestal niet in mij op. :+

Zo heb ik hier en daar oude vlekken van klimplanten in de gevel staan, die ik alleen maar wegkrijg door de gevel aan gort te spuiten.
Plus dat je een kleurverschil krijgt, je bent dus bijna verplicht meteen de gehele gevel te doen en daarna nogmaals te voegen.
Dat reinigen/verwijderen lukt met een hogere druk uiteindelijk makkelijker, maar of je het moet willen blijft de vraag. O-)

Reinigen met meer druk en waterverbruik helpt je wel sneller door de klus dat is een feit, maar als je dit te vaak en/of overenthousiast doet dan kost het je op termijn wel je tegels.
Metalen en kunststoffen verdragen deze destructies beter, hout daarentegen spuit je met een hongerige vuilfrees al snel onherstelbaar kapot.

disclaimer alert
Nu ben ikzelf een liefhebber van de ninja-style aanpak, dus groter & gevaarlijker noem ik al snel (en tegen beter weten in) ook "beter" en voor zo'n klus ben ik altijd te porren. :Y
Ach het kind wil ook wat. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 22:33
Ik heb een DWS774 gekocht die ik graag wil registreren bij Dewalt. Hiervoor heb ik de datumcode nodig. Ze geven een paar opties waar deze code moet staan op het apparaat (onder de motor, hendel of arm) maar ik kan deze nergens vinden. Heeft iemand toevallig een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

zonoskar schreef op vrijdag 27 juli 2018 @ 15:08:
[...]

Heel kort door de bocht: meer druk is beter vuil verwijderen (denk aan straat/muur) en meer water is beter wegspoelen (denk aan auto’s wassen).

Wat jij wil kan prima met een consumenten nilfisk. Aanraders: patio cleaner en aanzuigmogelijkheid voor schoonmaakvloeistoffen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@zonoskar ik heb zelf een Nilfisk C135. Doe ik eigenljk alles mee. Die patioreiniger die er bij zit is perfect. Nilfisk heeft iig alu onderdelen in de motor zitten, ipv plastic van Eurom en Karcher. Ik kan je ook vertellen dat ik achteraf liever een model gehad had met slanghaspel. Maar die is los te bestellen bij Karcher, net als het gros van de andere accesoires en onderdelen, dus dat kan later nog. Je hoeft je dus niet helemaal blind te staren op de opties. Maar als je wat wilt weten: shoot :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 23:19
Ik ga binnenkort voor mezelf beginnen, dus moet ik zelf gereedschap aan gaan schaffen.
Via het werk heb ik nu ter beschikking:
Hitachi ds14dsdl schroefmachine
Hilti TE 4-A22 met stofafzuiging boorhamer
Hilti AG 125-A22 slijptol
Bosch gcl 2-15 lijnlaser
Hilti PRI 36 roterende laser

Aangezien hilti nogal prijzig is, wil ik alles van een ander merk aanschaffen. Gaat voornamelijk om boren in beton van 6mm tot 12mm en af en toe 20mm.
Slijpen van dun staal, draadeind tot m10 en flamco rail.
Boren tot 10mm in staal, gevelbeplating en licht schroefwerk met vooral zelftappers 4,2x25 en normale schroeven.

Aangezien ik weinig ervaring heb met andere merken, ben ik benieuwd of dit lijstje van bosch of makita een beetje gelijkwaardig is aan wat ik nu gebruik of dat een ander merk misschien een betere keus is. Keuze laat ik vooral afhangen van welke de beste boorhamer is.Bosch 2,6J bij 4350 bpm, makita 2J bij 4700 bpm, metabo 2,2J bij 4500bpm en hilti 2J bij 5200 bpm. Geïntegreerde stofafzuiging is ook een must. De lijnlaser ga ik voor de bosch 2-15 aanzien die ook een loodpunt heeft en de roterende laser ga ik waarschijnlijk niet meteen aanschaffen.

Bosch
Bosch GSR 18V-60 C
Bosch GBH 18V-26 F
Bosch GWS 18V-125 C
Met 2x 5Ah 2x 6Ah accu's €1000 excl. btw

Makita
Makita DHR243RTJV
Makita DGA506ZJ
DDF484RTJ
Met 5 accu's 5Ah €866 excl. btw

Metabo
KHA 18 LTX BL 24 QUICK SET
WB 18 LTX BL 125 QUICK
BS 18 LT BL Q
Met 4x 5,5Ah accu's €1161 excl. btw

Hilti
SF 6-A22
AG 125-A22
TE 4-A22
Met 4x 5,2Ah accu's €1975 excl. btw

Lasers
Bosch gcl 2-15 lijnlaser
GRL 300 HV

[ Voor 19% gewijzigd door nubys op 28-07-2018 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Metabo is van huis uit heel goed met boren in staal en ijzer. Zou die ook zeker in je zoektocht meenemen. Weet alleen niet of die ook boorhamers / multihamers op een accu maken zoals die Hilti. Das natuurlijk wel uberspul :)

Maar als je voor jezelf gaat beginnen kun je het spul ws ex BTW aanschaffen en een stuk van de belastingdiens terugkrijgen aan zekfstandigenaftrek etc. Zou ik zeker ff naar kijken, kan de keuze zeker beinvloeden :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-08 11:55
peligro2k schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 10:47:
Ik heb een DWS774 gekocht die ik graag wil registreren bij Dewalt. Hiervoor heb ik de datumcode nodig. Ze geven een paar opties waar deze code moet staan op het apparaat (onder de motor, hendel of arm) maar ik kan deze nergens vinden. Heeft iemand toevallig een tip?
Op accuboormachines staat het in het plastic gestanst (op de plek van de accu). Zal bij een afkortzaag ook wel zijn, dus alle gele delen checken op moeilijk leesbare cijfers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:25
Iemand ervaring met de Bosch Go?
Ik heb een GSB 85C maar zo'n Go er bij voor het fijnere werk leek me wel handig en voor €42 kan het geen miskoop zijn toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:13
nubys schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:11:
Ik ga binnenkort voor mezelf beginnen, dus moet ik zelf gereedschap aan gaan schaffen.
Bosch gcl 2-15 lijnlaser

Aangezien hilti nogal prijzig is, wil ik alles van een ander merk aanschaffen. Gaat voornamelijk om boren in beton van 6mm tot 12mm en af en toe 20mm.
Boren tot 10mm in staal, gevelbeplating en licht schroefwerk met vooral zelftappers 4,2x25 en normale schroeven.

Aangezien ik weinig ervaring heb met andere merken, ben ik benieuwd of dit lijstje van bosch of makita een beetje gelijkwaardig is aan wat ik nu gebruik of dat een ander merk misschien een betere keus is. Keuze laat ik vooral afhangen van welke de beste boorhamer is. Bosch 2,6J bij 4350 bpm en makita 2J bij 4700 bpm. Geïntegreerde stofafzuiging is ook een must. De lijnlaser ga ik voor de bosch 2-15 aanzien die ook een loodpunt heeft en de roterende laser ga ik waarschijnlijk niet meteen aanschaffen.

Bosch
Bosch GSR 18V-60 C
Bosch GBH 18V-26 F
Bosch GWS 18V-125 C

Makita
Makita DHR243RTJV
Makita DGA506ZJ
DDF484RTJ

Lasers
Bosch gcl 2-15 lijnlaser
GRL 300 HV
Het is hierbij misschien wel handig om te vermelden wat je gaat doen. Als je bijvoorbeeld veel op bouwen aan het werk bent zou het goed kunnen dat je verplicht wordt gesteld om een machine met afzuiging te gebruiken. Als je veel draadeinden moet slijpen zou je ook een poos marktplaats in de gaten kunnen houden voor een draadeindknipper, dat werkt bij repeterend werk veel sneller dan slijpen en draad weer goed krijgen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Venom-
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 22:01
Bosch gcl 2-15 lijnlaser

Aangezien ik weinig ervaring heb met andere merken, ben ik benieuwd of dit lijstje van bosch of makita een beetje gelijkwaardig is aan wat ik nu gebruik of dat een ander merk misschien een betere keus is. Keuze laat ik vooral afhangen van welke de beste boorhamer is. Bosch 2,6J bij 4350 bpm en makita 2J bij 4700 bpm. Geïntegreerde stofafzuiging is ook een must. De lijnlaser ga ik voor de bosch 2-15 aanzien die ook een loodpunt heeft en de roterende laser ga ik waarschijnlijk niet meteen aanschaffen.

Bosch
Bosch GSR 18V-60 C
Bosch GBH 18V-26 F
Bosch GWS 18V-125 C

Makita
Makita DHR243RTJV
Makita DGA506ZJ
DDF484RTJ

Lasers
Bosch gcl 2-15 lijnlaser
GRL 300 HV
Heb je al een boekhouder of ga je dit zelf doen,?
Het kan namelijk interessanter zijn om 3000 euro uit te geven i.p.v. 2000 door investerings aftrekposten maar het fijne weet ik hier niet van aangezien mijn boekhouder dit godzijdank allemaal regeld.

Misschien wel slim om dit even na te vragen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
The Eagle schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:30:
Metabo is van huis uit heel goed met boren in staal en ijzer. Zou die ook zeker in je zoektocht meenemen. Weet alleen niet of die ook boorhamers / multihamers op een accu maken zoals die Hilti. Das natuurlijk wel uberspul :)

Maar als je voor jezelf gaat beginnen kun je het spul ws ex BTW aanschaffen en een stuk van de belastingdiens terugkrijgen aan zekfstandigenaftrek etc. Zou ik zeker ff naar kijken, kan de keuze zeker beinvloeden :)
Zal van metabo ook eens een lijstje maken. Heb volgende week nog een afspraak met de financiële man
dus zal dat ook nog eens navragen
markje1 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:09:
[...]

Het is hierbij misschien wel handig om te vermelden wat je gaat doen. Als je bijvoorbeeld veel op bouwen aan het werk bent zou het goed kunnen dat je verplicht wordt gesteld om een machine met afzuiging te gebruiken. Als je veel draadeinden moet slijpen zou je ook een poos marktplaats in de gaten kunnen houden voor een draadeindknipper, dat werkt bij repeterend werk veel sneller dan slijpen en draad weer goed krijgen.
Inderdaad op de bouw, vandaar dat ik al zei dat stofafzuiging een must is. Draadeindknipper heb ik wel eens gebruikt maar vond ik niet zo fijn werken, was altijd wel iets van een braam waardoor de moer er niet meteen opging. Misschien slechte kwaliteit ofzo. En als ze dezelfde lengte moeten zijn slijp ik liever 10 lengtes in 1 keer af.
-Venom- schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:14:
[...]

Heb je al een boekhouder of ga je dit zelf doen,?
Het kan namelijk interessanter zijn om 3000 euro uit te geven i.p.v. 2000 door investerings aftrekposten maar het fijne weet ik hier niet van aangezien mijn boekhouder dit godzijdank allemaal regeld.

Misschien wel slim om dit even na te vragen 😉
Ga ik volgende week inderdaad nog even navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 12:08:
@zonoskar ik heb zelf een Nilfisk C135. Doe ik eigenljk alles mee. Die patioreiniger die er bij zit is perfect.
Hindert zo'n patioreiniger niet het comfortabele zicht dat je op de vloer hebt??
Gebruik zelf gewoon de vuilfrees die uiteraard stevig kan spetteren, maar goed dat is een kwestie van regenpak, of zwembroek aantrekken. :+

Voordeel van die vuilfrees is dat je instant ziet wat het resultaat is en je heel precies kunt werken.
Nilfisk heeft iig alu onderdelen in de motor zitten, ipv plastic van Eurom en Karcher.
Ben intussen aan mijn tweede Kärcher toe en geen van tweeën had een 'verwerpelijk' plastic pomphuis om maar iets te noemen.
Netjes full metal jacket parts, niets mis mee hoor. _/-\o_

Zouden die 'plastic onderdelen' niet iets van de instapmodellen zijn??
Ik kan je ook vertellen dat ik achteraf liever een model gehad had met slanghaspel. Maar die is los te bestellen bij Karcher, net als het gros van de andere accesoires en onderdelen, dus dat kan later nog.
Zo'n opbouw slanghaspel is zeker handig, of je nu genoeg opslagruimte hebt of niet, het bergt gewoon een stuk eenvoudiger op.
Keerzijde is dat je er geen twee gekoppelde slangen op krijgt en dat laatste wil hier wel eens handig zijn.
Het is ook altijd wat. :)
......
Aangezien ik weinig ervaring heb met andere merken, ben ik benieuwd of dit lijstje van bosch of makita een beetje gelijkwaardig is aan wat ik nu gebruik of dat een ander merk misschien een betere keus is. Keuze laat ik vooral afhangen van welke de beste boorhamer is.Bosch 2,6J bij 4350 bpm, makita 2J bij 4700 bpm, metabo 2,2J bij 4500bpm en hilti 2J bij 5200 bpm. Geïntegreerde stofafzuiging is ook een must.
Wat slagkracht betreft lijk je nu verschillende zwaarteklassen te vergelijken. ;)
Zo heb je van Makita de DHR264RT2 2x18V boorhamer waarvan de specs niet op alle Makita sites even correct worden vermeld.
De slagkracht ligt eerder op 3.0J.

Heb hem hier in gebruik en het is een puik geval, maar wat het hogere gewicht betreft moet je zelf maar bepalen wat je aan slagkracht nodig hebt.
Voor enkel 5mm gaatjes is deze machine misschien overkill.
Geïntegreerde afzuiging heeft de machine niet, maar externe stofafzuiging is uiteraard wel toe te voegen.

Mijn 18V HItachi boorhamer vind ik qua slagkracht bijv. enigszins behelpen.
Prima voor het 5mm en 6mm bereik, maar voor grotere gaten pak ik iets anders.

Heb juist vanwege de 2x18V accu's voor Makita gekozen en niet voor het in dit opzicht onhandig dure 18V óf 36V accu systeem van Bosch, waarbij je dubbel moet investeren als je naast 18V ook 36V machines gebruikt.

De Bosch en Makita machines zijn overigens beide prima en doen wat prestaties betreft weinig voor elkaar onder.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2018 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:12:
[...]

Inderdada, gaat om wat je hobby is :-) Jij maakt boxen (vermoed ik), ik klus om het klussen niet met een doel. Nog niet tenminste. Interesse's zijn altijd fluïde natuurlijk.
Idanue schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:46:
Ik heb een GSB 85C maar zo'n Go er bij voor het fijnere werk leek me wel handig en voor €42 kan het geen miskoop zijn toch? :P
Grappig ding.
Heb laatst bij de Karwei de Bosch EasyDrill 12 voor erbij gekocht (aanbieding & had nog bonnen van deze bouwmarkt). Je kunt er de accu niet eens van verwisselen, maar hij staat standaard klaar met een 3mm boortje om voor te kunnen boren.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Bosch gcl 2-15 lijnlaser

Aangezien ik weinig ervaring heb met andere merken, ben ik benieuwd of dit lijstje van bosch of makita een beetje gelijkwaardig is aan wat ik nu gebruik of dat een ander merk misschien een betere keus is. Keuze laat ik vooral afhangen van welke de beste boorhamer is.Bosch 2,6J bij 4350 bpm, makita 2J bij 4700 bpm, metabo 2,2J bij 4500bpm en hilti 2J bij 5200 bpm. Geïntegreerde stofafzuiging is ook een must. De lijnlaser ga ik voor de bosch 2-15 aanzien die ook een loodpunt heeft en de roterende laser ga ik waarschijnlijk niet meteen aanschaffen.

Bosch
Bosch GSR 18V-60 C
Bosch GBH 18V-26 F
Bosch GWS 18V-125 C
Met 2x 5Ah 2x 6Ah accu's €1000 excl. btw

Makita
Makita DHR243RTJV
Makita DGA506ZJ
DDF484RTJ
Met 5 accu's 5Ah €866 excl. btw

Metabo
KHA 18 LTX BL 24 QUICK SET
WB 18 LTX BL 125 QUICK
BS 18 LT BL Q
Met 4x 5,5Ah accu's €1161 excl. btw

Hilti
SF 6-A22
AG 125-A22
TE 4-A22
Met 4x 5,2Ah accu's €1975 excl. btw

Lasers
Bosch gcl 2-15 lijnlaser
GRL 300 HV
Ik heb zelf alleen met Makita gewerkt. Heb met de DHR243 heel veel 14mm gaten voor ankers/klikkers geboord in beton en dat ging met gemak. Gebruik ook dagelijks een DDF484 en daarmee kan je prima in metaal boren en zelftappers schroeven.

Je kan voor zelftappers eventueel ook kijken naar een slagschroevendraaier. Er zijn zelfs modellen die een speciale Tek-mode hebben voor dat doel. Dacht de DTD170 en DTD154.

Zie om me heen dat de bedrijven en ZZP'ers veelal Makita gebruiken. Waarschijnlijk omdat de prijs/kwaliteit-verhouding goed is. De relatief lage prijzen zie je ook terug in jouw lijstjes.

Wat betreft de aanschaf van gereedschap en aftrekposten: je krijgt sowieso al een belastingkorting in de vorm van zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Als je verwacht dat je een goeie omzet gaat draaien (gezien de terkorten aan mensen in de bouw moet dat wel lukken ;)), is een extra aftrekpost voor investeringen natuurlijk wel fijn. Dan moet je wel voor €2301 of meer investeren (als ik het goed begrijp). Ben overigens zelf geen ondernemer, maar werkte een tijdje bij een onderdeel van de Belastingdienst waarbij ik ook met ondernemers te maken had. Nu werk ik in de bouw.

p.s. Officieel moet je stofafzuiging gebruiken, maar in de bouw zie ik het veel te weinig echt gebeuren. Vooral omdat het tijd kost of "onpraktisch" is. Ben er zelf wel voorstander van, want de hoeveelheid stof is gigantisch en het is gewoon ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik denk dat ik vandaag mijn Scheppach HS105 tafelzaag naar z'n grootje geholpen heb. Met rook en al :) Schijnbaar is het te moeilijk om een 4m lange balk in de lengte door midden te zagen. Ik deed nog wel voorzichtig en met pauzes om de paar cm. Heeft iemand ervaring met zo'n ding repareren? Een nieuwe motor lijkt me nodig, veel meer zal het niet zijn (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:36:
[...]

Hindert zo'n patioreiniger niet het comfortabele zicht dat je op de vloer hebt??
Gebruik zelf gewoon de vuilfrees die uiteraard stevig kan spetteren, maar goed dat is een kwestie van regenpak, of zwembroek aantrekken. :+

Voordeel van die vuilfrees is dat je instant ziet wat het resultaat is en je heel precies kunt werken.
Geenszins. je beweegt die patioreiniger ook over je tegels. Voordeel is dat dat ding ronddraait en tegelijkertijd een veel groter oppervlak pakt. Scheelt echt serieus veel tijd. En als je echt vuil hebt kun je altijd de vuilfrees nog pakken idd.
[...]

Ben intussen aan mijn tweede Kärcher toe en geen van tweeën had een 'verwerpelijk' plastic pomphuis om maar iets te noemen.
Netjes full metal jacket parts, niets mis mee hoor. _/-\o_

Zouden die 'plastic onderdelen' niet iets van de instapmodellen zijn??
Zou kunnen, sluit ik niet uit. Het is wat ik hier hoor over Karcher. Wellicht dat een model van 400+ euro wel volledig metaal is. Maar dat is geen instapmodel meer en voor dat geld heb je bij Nilfisk alsnog een betere machine imho.
[...]

Zo'n opbouw slanghaspel is zeker handig, of je nu genoeg opslagruimte hebt of niet, het bergt gewoon een stuk eenvoudiger op.
Keerzijde is dat je er geen twee gekoppelde slangen op krijgt en dat laatste wil hier wel eens handig zijn.
Het is ook altijd wat. :)
Als jij twee gekoppelde drukslangen nodig hebt is je tuinslang voor de aanvoer gewoon te kort :P
Daarbij is de drukslang van Nilfisk standaard 8 meter iirc. Daar red je het meeste wel mee :)
snip :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
zonoskar schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:12:
Ik denk dat ik vandaag mijn Scheppach HS105 tafelzaag naar z'n grootje geholpen heb. Met rook en al :) Schijnbaar is het te moeilijk om een 4m lange balk in de lengte door midden te zagen. Ik deed nog wel voorzichtig en met pauzes om de paar cm. Heeft iemand ervaring met zo'n ding repareren? Een nieuwe motor lijkt me nodig, veel meer zal het niet zijn (hoop ik).
Voor de volgende keer, dat door de lengte zagen heet schulpen. Dat doe je met een schulp zaagblad. Anders rook je de volgende motor ook op ;)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ja, dat het schulpen heet weet ik. Scheelt zo'n speciaal blad dan zo veel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
zonoskar schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:47:
Met schulpen lopen de vezels anders. Vergelijk hout met een stel aan elkaar geplakte rietjes. Het maakt uit hoe je hout zaagt.
Een schulpblad heeft minder tanden en meer ruimte waardoor de houtspanen beter weg kunnen. En je zaagblad zo mogelijk 1/3 boven je hout laten uitsteken, waardoor een hoek van 45 graden wordt gemaakt. Dat levert een nettere zaagsnede op.

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nubys
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 18:36:

[...]

Wat slagkracht betreft lijk je nu verschillende zwaarteklassen te vergelijken. ;)
Zo heb je van Makita de DHR264RT2 2x18V boorhamer waarvan de specs niet op alle Makita sites even correct worden vermeld.
De slagkracht ligt eerder op 3.0J.

Heb hem hier in gebruik en het is een puik geval, maar wat het hogere gewicht betreft moet je zelf maar bepalen wat je aan slagkracht nodig hebt.
Voor enkel 5mm gaatjes is deze machine misschien overkill.
Geïntegreerde afzuiging heeft de machine niet, maar externe stofafzuiging is uiteraard wel toe te voegen.

Mijn 18V HItachi boorhamer vind ik qua slagkracht bijv. enigszins behelpen.
Prima voor het 5mm en 6mm bereik, maar voor grotere gaten pak ik iets anders.

Heb juist vanwege de 2x18V accu's voor Makita gekozen en niet voor het in dit opzicht onhandig dure 18V óf 36V accu systeem van Bosch, waarbij je dubbel moet investeren als je naast 18V ook 36V machines gebruikt.

De Bosch en Makita machines zijn overigens beide prima en doen wat prestaties betreft weinig voor elkaar onder.
Ik heb toch DHR243RTJV gewoon in de lijst staan?
Die DHR264RT2 is niet echt een keus voor mij vanwege het gewicht en de externe stofafzuiging. Ik werk vooral op hoogte met hoogwerkers of steigers, en om dan een stofzuiger en verlengsnoer mee te slepen is niet echt handig. Ook zal het veel boven men hoofd werken zijn, dus dat extra gewicht helpt dan ook niet echt.

Heb een paar jaar geleden ook wel eens een paar weken een hitachi accu boorhamer gehad en die vond ik toen ook best wel tegenvallen.

Dat van de 2x18v van makita is wel een pre tov van bosch inderdaad. Scheelt weer verschillende accu's aanschaffen als ik ooit nog iets zwaarders wil.
Framoes schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 20:02:
[...]

Ik heb zelf alleen met Makita gewerkt. Heb met de DHR243 heel veel 14mm gaten voor ankers/klikkers geboord in beton en dat ging met gemak. Gebruik ook dagelijks een DDF484 en daarmee kan je prima in metaal boren en zelftappers schroeven.

Je kan voor zelftappers eventueel ook kijken naar een slagschroevendraaier. Er zijn zelfs modellen die een speciale Tek-mode hebben voor dat doel. Dacht de DTD170 en DTD154.

Zie om me heen dat de bedrijven en ZZP'ers veelal Makita gebruiken. Waarschijnlijk omdat de prijs/kwaliteit-verhouding goed is. De relatief lage prijzen zie je ook terug in jouw lijstjes.

Wat betreft de aanschaf van gereedschap en aftrekposten: je krijgt sowieso al een belastingkorting in de vorm van zelfstandigenaftrek en startersaftrek. Als je verwacht dat je een goeie omzet gaat draaien (gezien de terkorten aan mensen in de bouw moet dat wel lukken ;)), is een extra aftrekpost voor investeringen natuurlijk wel fijn. Dan moet je wel voor €2301 of meer investeren (als ik het goed begrijp). Ben overigens zelf geen ondernemer, maar werkte een tijdje bij een onderdeel van de Belastingdienst waarbij ik ook met ondernemers te maken had. Nu werk ik in de bouw.

p.s. Officieel moet je stofafzuiging gebruiken, maar in de bouw zie ik het veel te weinig echt gebeuren. Vooral omdat het tijd kost of "onpraktisch" is. Ben er zelf wel voorstander van, want de hoeveelheid stof is gigantisch en het is gewoon ongezond.
Goed om te horen dat 14mm geen probleem is en dat de DDF484 ook bevalt. Prijs ligt inderdaad een stuk lager in vergelijking met de andere merken.
Belasting verhaal ga ik nog maar een keer navragen wat nou het beste is. En die omzet moet wel lukken met al het werk wat er te halen valt deze tijd.

Stofafzuiging ben ik wel voorstander voor. Als ik kijk hoeveel je onder het stof zit als je de stofafzuiging er even een dag niet op hebt zitten, dan liever maar even wat meer uitgeven. En het zit eigenlijk nauwelijks in de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
nubys schreef op zondag 29 juli 2018 @ 11:33:
[...]

Ik heb toch DHR243RTJV gewoon in de lijst staan?
Die DHR264RT2 is niet echt een keus voor mij vanwege het gewicht en de externe stofafzuiging. Ik werk vooral op hoogte met hoogwerkers of steigers, en om dan een stofzuiger en verlengsnoer mee te slepen is niet echt handig. Ook zal het veel boven men hoofd werken zijn, dus dat extra gewicht helpt dan ook niet echt.

Heb een paar jaar geleden ook wel eens een paar weken een hitachi accu boorhamer gehad en die vond ik toen ook best wel tegenvallen.

Dat van de 2x18v van makita is wel een pre tov van bosch inderdaad. Scheelt weer verschillende accu's aanschaffen als ik ooit nog iets zwaarders wil.

[...]

Goed om te horen dat 14mm geen probleem is en dat de DDF484 ook bevalt. Prijs ligt inderdaad een stuk lager in vergelijking met de andere merken.
Belasting verhaal ga ik nog maar een keer navragen wat nou het beste is. En die omzet moet wel lukken met al het werk wat er te halen valt deze tijd.

Stofafzuiging ben ik wel voorstander voor. Als ik kijk hoeveel je onder het stof zit als je de stofafzuiging er even een dag niet op hebt zitten, dan liever maar even wat meer uitgeven. En het zit eigenlijk nauwelijks in de weg.
Ben ik ook met je eens. Zolang je niet constant in kleine hoekjes of hele onhandige plekken moet boren is het ideaal. En je betaalt voor de machine + stofafzuiging minder dan wanneer je ze los aanschaft. Het gaat uiteindelijk om je gezondheid.

Mocht je later trouwens toch meer power willen: Makita komt binnenkort met de opvolger van de DHR264, de DHR281/283. Die heeft als het goed is ook zo'n stofafzuiger die er op kan. Zie in ieder geval een variant met V in de codering en dat staat voor stofafzuiging.

Edit: zelfs nog een linkje gevonden:
https://www.instagram.com...heet&igshid=17un7opxhfc2z

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 29-07-2018 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Eagle schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:25:
[...]
Als jij twee gekoppelde drukslangen nodig hebt is je tuinslang voor de aanvoer gewoon te kort :P
Daarbij is de drukslang van Nilfisk standaard 8 meter iirc. Daar red je het meeste wel mee :)
De tuinslang is met een meter of 50 lang genoeg, maar dan sleep je alsnog het apparaat achter je aan.
Als ik echter hogedrukslangen koppel ben ik ook daarvan af en kan ik terras en oprit schoonspuiten zonder de spuit constant te moeten verplaatsen.

Blijkt toch iets handiger te werken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 20:15

artificial_sun

Mazda Rx7

nubys schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 16:40:
[...]

[...]

Inderdaad op de bouw, vandaar dat ik al zei dat stofafzuiging een must is. Draadeindknipper heb ik wel eens gebruikt maar vond ik niet zo fijn werken, was altijd wel iets van een braam waardoor de moer er niet meteen opging. Misschien slechte kwaliteit ofzo. En als ze dezelfde lengte moeten zijn slijp ik liever 10 lengtes in 1 keer af.

[...]
Makita heeft een nieuwe draadeindknipper, de DSC102 voor m6 m8 en m10. Als je die wilt proberen heeft Makita regelmatig gereedschap demo's waar je langs kunt gaan. Als je ze mailt krijg je meestal snel antwoord.

En zoals al gezegd is heeft Makita ook slagschroevendraaiers speciaal gericht op Tekschoeven (zelfborend), ik heb de voorloper van dit Hybride apparaat, en deze bevalt me buiten het gewicht zeer goed. Maar de echte slagschroevendraaiers zijn veel compacter.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Als hobbyist hang ik wel eens wat op in huis en heb ik één fatsoenlijk 6mm boortje dat inmiddels ook wel z'n beste tijd gehad heeft. Kocht tijdje geleden voor een euro of 15 op Amazon.de een setje houtboren waar ik erg veel plezier van heb. Wil ook zo'n setje steenboren. Is dit wat?
https://www.amazon.de/gp/product/B008HRFFJE

Om 't in perspectief te zien, ik gebruik ze in een eenvoudige Bosch boormachinie van 60 euro.

[ Voor 30% gewijzigd door JBS op 30-07-2018 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
zonoskar schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 23:47:
Verschil tussen doorgebrande motor en een werkende motor. Omdat de spanen zoals eerder uitgelegd beter afgevoerd kunnen worden heeft de motor minder kracht nodig. Zelfs een ecotools schulpblad is al een aanrader.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

zonoskar schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 22:12:
Los van de opmerkingen over het zaagblad lijkt het me ook een knappe uitdaging om een 4m lange balk netjes recht over zo'n relatief kleine zaagtafel te voeren. Elke keer dat je de balk een tikje scheef duwt, loopt de zaag vast.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Orion84 schreef op maandag 30 juli 2018 @ 11:36:
[...]

Los van de opmerkingen over het zaagblad lijkt het me ook een knappe uitdaging om een 4m lange balk netjes recht over zo'n relatief kleine zaagtafel te voeren. Elke keer dat je de balk een tikje scheef duwt, loopt de zaag vast.
In de praktijk was het vrij eenvoudig moet ik zeggen. Ik had een bok gemaakt waar de balk op kon rusten voorbij de zaagtafel. De zaag is geen enkele keer vastgelopen. Ik heb de balk telkens na ca 10cm zagen even los gelaten zodat de motor even zonder belasting kon draaien. Blijkbaar was dat dus niet genoeg, na 3m begon de machine wat te roken, ik dacht dat dit misschien zaagsel was wat op de warme motor viel. Dus ik heb hem een uur laten afkoelen. Maar daarna heb ik nog 10cm kunnen zagen voordat hij helemaal stil viel. Dit was overigens de 2de balk die ik schulpte, de eerste balk ging zonder grote problemen een week eerder. Ik heb de 2de balk verder doorgezaagd met de invalzaag, maar dat is niet zo recht geworden dan met de zaagtafel. Ik moet nog een balk zo door midden zagen, dus ik zit even stil.

/edit: motortje kost 163 euro. Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
zonoskar schreef op maandag 30 juli 2018 @ 12:07:
[...]
/edit: motortje kost 163 euro. Hmm.
Voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

B-lex schreef op maandag 30 juli 2018 @ 13:13:
[...]

Voor een paar tientjes meer heb je een nieuwe machine.
Vandaar de hmm. Maar dan vind ik het wel jammer dat je zo'n hele machine weg moet gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 12:19

bonzz.netninja

Niente baffi

zonoskar schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:03:
[...]

Vandaar de hmm. Maar dan vind ik het wel jammer dat je zo'n hele machine weg moet gooien.
Beetje de vraag wat je de hele machine vind :) Ik zou zeggen dat de motor het merendeel van het ding is :P

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
zonoskar schreef op maandag 30 juli 2018 @ 14:03:
[...]

Je zou de machine zelf op marktplaats kunnen zetten t.e.a.b.

Wellicht is er iemand met zo'n apparaat met een gebroken tafel o.i.d. door een valpartij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Idanue schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 15:46:
Als je zoals op de plaatjes elektrokasten wil bedraden lijkt het mij niets. Maar 3 standen vast/vaster/kapot is niet ideaal. Maar als het wat voor de hobby of wat groffer werk is het wel ok.

De Wiha speedE is voor de elektra een beter alternatief (wel duurder). De monteur die op mijn project bezig is heeft een Hitachi met heel wat meer standen als die bosch.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik ben aan het rondkijken voor een invalzaag. Omdat ik al een Makita-compatible freesmachine heb zou het fijn zijn als de geleiderails daar ook mee werken. Mijn budget is maximaal 200 euro, inclusief geleiderails. Als het voor dat bedrag alsnog weinig soeps is dan spaar ik liever door voor de Makita SP6000.

Ik heb de volgende zagen op mijn lijst staan, een Scheppach die ik ook tegenkwam neem ik niet overweging omdat de glijstrips te dicht bij elkaar zitten om de zaag er stabiel op te latenn glijden.

Batavia T-raxx 1200 watt
130 euro, plus 80 euro voor 2 x 70 cm (= 140 cm) geleiderails = 210 euro (geen klemmen)
132 cm

Powerplus 1200 watt zaag
Lijkt dezelfde zaag als bovenstaande. 180 euro inclusief 4 x 33 cm (= 132 cm) geleiderails en cheapo klemmen

Triton 400 watt
290 euro inclusief 2 x 90 (= 180 cm) geleiderails en klemmen

Bavatia T-raxx 1400 watt
193 euro exclusief geleiderails. (270 euro totaal)

Parkside 1200 watt
90 euro, inclusief 2 x 70 cm geleiderails. Zijn deze Makita-compatible?

Silverline track saw
110 euro, inclusief 2 x 70 cm geleiderails. Lijkt hetzelfde als de Lidl-zaag.

Vooralsnog lijkt de Parkside/Lidl de voordeligste keus. De geleiderails lijken op Makita maar ik kan niet goed beoordelen of ze ook echt passen. De Bavatia en Powerplus passen zeker. De Powerplus heeft korte geleiderails wat ze makkelijk op te bergen maakt. Zijn er nog andere features waar ik op moet letten?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19-08 11:40
Johnny schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:25:
Ik ben aan het rondkijken voor een invalzaag. Omdat ik al een Makita-compatible freesmachine heb zou het fijn zijn als de geleiderails daar ook mee werken. Mijn budget is maximaal 200 euro, inclusief geleiderails. Als het voor dat bedrag alsnog weinig soeps is dan spaar ik liever door voor de Makita SP6000.

Ik heb de volgende zagen op mijn lijst staan, een Scheppach die ik ook tegenkwam neem ik niet overweging omdat de glijstrips te dicht bij elkaar zitten om de zaag er stabiel op te latenn glijden.
Moet hij per sé invallen? Ik had een tijdje geleden dezelfde vraag en ben uiteindelijk toch uitgekomen bij de DeWalt DWE576K-QS voor €199 inclusief 140cm geleiderail. Deze kun je ook gewoon op diepte instellen; het enige functionele verschil is dat je wat minder makkelijk halverwege een plank oid kunt starten (het lukt overigens wel). De geleiderail vind ik echt ideaal.

Ik heb vorig jaar redelijk wat gebruik gemaakt van een geleende Festool invalzaag, maar heb vooralsnog het invallen bij de DeWalt niet gemist.

De meeste mensen lijken te spreken over de Scheppach invalzaag; over jouw andere alternatieven heb ik zelf niet veel gehoord (in ieder geval niet op dit forum). Voor mij voelde het uiteindelijk beter om de invalfunctie te laten vervallen en voor een A-merk te gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Arthur op 30-07-2018 21:44 ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
TNW schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 22:56:
Vandaag een Worx Hydroshot gekocht. Ik had een hogedrukspuit nodig voor mijn balkon en had een oude van een collega gekocht. Enorm zwaar en helaas niet meer werkend en bij het troubleshooten ook een onderdeel verkloot.

Via wat gewandel op youtube kwam ik dus dit ding tegen. Dit apparaat is dus een waterspuit welke op een lithiumaccu werkt en water uit elke mogelijke bron kan halen, dus de sloot, een emmer of gewoon een tuinslang. Je hoeft geen slangen en stroomkabels uit te rollen. Daarvoor lever je wel kracht en werktijd in, maar voor kleinere klussen zoals mijn balkon werkt het prima. Ik vul gewoon een gieter met water, slang erin en gaan.

Minpunten die ik heb ervaren is de lange initiële laadtijd van de batterij en dat de slang in het begin wat minder goed aanzuigt, even "handmatig" aanzuigen helpt. Verder is de "dodemansknop" irritant bij langer gebruik, je krijgt er een verkrampte hand van.

Op youtube zijn er veel demofilmpjes en (veelal) positieve recensies te vinden
Ik heb vandaag dezelfde gekocht, bij de mijne kan ik de dodemansknop gewoon loslaten en heb ik alleen de trigger vast. Wel irritant dat die dodemansknop alleen aan de linkerkant zit aangezien ik linkshandig ben...

Wat betreft accu, ik heb 2x een 1,5Ah van m'n Worx boormachine (die overigens laatst ook door de brushless versie vervangen is). Werkt voldoende om op 1 accu de auto goed in te spuiten, vervolgens te poetsen en de 2e accu voor het afspoelen. 1accu was grofweg genoeg voor 3 10 liter emmers, in de langzame stand wellicht zelfs meer.
Ook krijt van de muren af doet ie prima. Groene aanslag heb ik geen last van dus die blijft gewoon zitten :p

Heb wel de worx zeep dispenser net nog besteld, ik denk dat die 15 euro extra de moeite wel waard was.

[Edit]
Vanmorgen in de tuin ook aangesloten in de tuin, met de tuinslang en wat blijkt: zonder accu doet ie het ook op kracht van de tuinslang. Welliswaar minder vermogen maar op 15° genoeg kracht om de krijt van de muren te spuiten! Jammer genoeg is de tuinslang niet lang genoeg om bij de auto te komen :(

[ Voor 7% gewijzigd door Felicia op 31-07-2018 12:56 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:53
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 08:18:
[...]

[...]

Dank voor de feedback. Het is uiteindelijk een Bosch GSR 18-2-LI-Plus geworden. De hele set met 2x 2.0Ah accu's, lader, L-Boxx, setje boren en bitjes (in een I-Boxx) voor EUR 209 bij de Toolstation. Kreeg er daar nog een 5.0Ah accu gratis bij, en na registratie bij Bosch krijg ik (als het goed is) ook nog een Bosch acculamp (GLI 18V-300) thuisgestuurd.
En bevalt de Bosch? ik wil mijn oude Metabo vervangen vanwege gare accu's en zag ook deze set. Lijkt me een prima prijs.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
..
Arthur schreef op maandag 30 juli 2018 @ 21:42:
[...]

Moet hij per sé invallen? Ik had een tijdje geleden dezelfde vraag en ben uiteindelijk toch uitgekomen bij de DeWalt DWE576K-QS voor €199 inclusief 140cm geleiderail. Deze kun je ook gewoon op diepte instellen; het enige functionele verschil is dat je wat minder makkelijk halverwege een plank oid kunt starten (het lukt overigens wel). De geleiderail vind ik echt ideaal.
...
Ik dacht ook eerst aan een invalzaag, maar uiteindelijk voor deze DeWalt gegaan. Ik dacht invallen zal ik niet vaak gebruiken en heb dan liever een goed merk dan Parkside of Scheppach.

Als je wel een invalzaag nodig hebt lijkt Parkside mij de beste keuze, lijkt mij net zo goed als de alternatieven die je noemt maar een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 16:59

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

iscara schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:32:
[...]

[...]

Ik dacht ook eerst aan een invalzaag, maar uiteindelijk voor deze DeWalt gegaan. Ik dacht invallen zal ik niet vaak gebruiken en heb dan liever een goed merk dan Parkside of Scheppach.

Als je wel een invalzaag nodig hebt lijkt Parkside mij de beste keuze, lijkt mij net zo goed als de alternatieven die je noemt maar een stuk goedkoper.
Klopt het dat de geleiderails van DeWalt niet compatible zijn met Makita/Festool? Dat is voor mij wel belangrijk dat ik dezelfde rails met mijn freesmachine kan gebruiken. De invalfunctie lijkt me wel handig, ik begrijp dat je met een reguliere cirkelzaag ook kan invallen, maar aangezien ik niet in een vaste werkplaats heb en het gereedschap vaak ergens moet neerleggen vind ik het wel fijn dat het zaagblad intrekt zodat je de zaag makkelijk overal kan neerzetten en er mee rondlopen zonder uitstekende tanden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hopjesvla79 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 09:09:
[...]

En bevalt de Bosch? ik wil mijn oude Metabo vervangen vanwege gare accu's en zag ook deze set. Lijkt me een prima prijs.
Tot nu toe wel, maar heb hem nog niet veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Heb je deze gezien?

Het enige nadeel is dat de zaag nu een paar mm minder diep kan zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
Johnny schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:09:
[...]

Klopt het dat de geleiderails van DeWalt niet compatible zijn met Makita/Festool? Dat is voor mij wel belangrijk dat ik dezelfde rails met mijn freesmachine kan gebruiken. De invalfunctie lijkt me wel handig, ik begrijp dat je met een reguliere cirkelzaag ook kan invallen, maar aangezien ik niet in een vaste werkplaats heb en het gereedschap vaak ergens moet neerleggen vind ik het wel fijn dat het zaagblad intrekt zodat je de zaag makkelijk overal kan neerzetten en er mee rondlopen zonder uitstekende tanden.
Ik heb geen idee of de DeWalt geleiderail compatible is met Makita. Uitstekende tanden is overigens sowieso geen probleem; er zit een automatische afdekking op (met veer gespannen), waardoor het zaagblad afgedekt is als je hem niet gebruikt. Goed te zien in dit filmpje,

[ Voor 7% gewijzigd door Arthur op 31-07-2018 13:47 ]

Never give in, never give in, never, never, never, never-in nothing, great or small, large or petty- never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
Ik ben opzoek naar een haakse slijper op accu van Makita. Er zijn verschillende mogelijkheden (DGA504, 505, 506 en 508). Als ik de zoekresultaten bekijken zie ik dat er een aantal keer is gekozen voor de DGA506. In de vergelijken op de website van Makita zie ik geen verschillen. Iemand een tip voor welke machine ik het beste kan gaan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Laurences schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 16:58:
Ik ben opzoek naar een haakse slijper op accu van Makita. Er zijn verschillende mogelijkheden (DGA504, 505, 506 en 508). Als ik de zoekresultaten bekijken zie ik dat er een aantal keer is gekozen voor de DGA506. In de vergelijken op de website van Makita zie ik geen verschillen. Iemand een tip voor welke machine ik het beste kan gaan?
504 en 505 zijn zonder rem, 506 en 508 zijn met rem. 504 en 506 hebben een vastzetschakelaar bovenop de machine, 505 en 508 hebben veiligheidsschakelaar in het handvat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Vandaag nog eens goed gekeken naar de Scheppach tafelzaag, blijkt dat er een beveiliging tegen overbelasting in zit die uit gesprongen is. Met dit knopje weer ingedrukt doet de zaag het weer. Hij stinkt nu wel enorm, maar de andere balk die door midden moest is nu ook gedaan. Maar toch maar voor de zekerheid een schulp zaagblad kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:09
wat is een goede schaafmachien voor incidenteel gebruik? die van de gamma schijnt slecht te zijn en die van de LIDL parkside schijnt uitverkocht te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Moet het een machine zijn, ik heb een handschaaf. En heb één keer een elektrische schaaf nodig gehad, en toen van mn pa geleend. Maar ik had die deur ook met de cirkelzaag kunnen inkorten.

Stadia was beter....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
saken schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 00:07:
wat is een goede schaafmachien voor incidenteel gebruik? die van de gamma schijnt slecht te zijn en die van de LIDL parkside schijnt uitverkocht te zijn?
ik heb van marktplaats zo'n makita 1100 uit de jaren 60-70 gehaald voor 70 euro, werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Johnny schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 10:09:
[...]

DeWalt en Bosch hebben hun eigen systeem. Die zijn niet compatible met Makita en Festool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Verwijderd schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:35:
[...]

DeWalt en Bosch hebben hun eigen systeem. Die zijn niet compatible met Makita en Festool.
ik heb me suf gezocht maar ik dacht dat er ergens een plaatje bestond van een paar rails naast elkaar van bosch festool makita dewalt met daarbij aangegeven welke wel en niet compatible zijn

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mij ooit vergist en een Dewalt gelei gekocht 2e hands. Dat paste dus niet op mijn Makita.

Ik heb hem nog dus mocht iemand interesse hebben...……...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Zoals @iscara zei, de Makita 1100 is een goeie tweedehands optie. Die zijn onverwoestbaar, dus tweedehands en 20-30 jaar oud nog prima.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nieuwe aanwinst:

Afbeeldingslocatie: https://static.webshopapp.com/shops/051517/files/174672140/tm-30-liter-professionele-low-noise-compressor.jpg
Mn oude compressor is nog prima, maar mensenkinderen wat maakt die een lawaai. Deze kan je gewoon nog een gesprek naast voeren. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:24
Fraggert schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 12:31:
[...]

ik heb me suf gezocht maar ik dacht dat er ergens een plaatje bestond van een paar rails naast elkaar van bosch festool makita dewalt met daarbij aangegeven welke wel en niet compatible zijn
Hier staat er iets over beschreven https://www.gereedschappr...valzagen-test-van-wino/47

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
teacher schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:19:
Nieuwe aanwinst:

[afbeelding]
Mn oude compressor is nog prima, maar mensenkinderen wat maakt die een lawaai. Deze kan je gewoon nog een gesprek naast voeren. :Y
Mooi kleintje, waar gebruik je deze voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Ik heb de goedkoopste van Hitachi en ben daar tevreden over :)

|>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

Vandaag twee speeltjes besteld voor levering in m'n nieuwe huis in oktober waar ik ook de ruimte heb om ze kwijt te kunnen.

De Hammer N3800 lintzaag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3PaqK34r2GE7odaZQY9NRYjH/full.png

En de K3 Basic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GH4LEFSv0fpfLbOJT1HZU36X/full.png

Deze ziet er misschien bekend uit. @Atmoz heeft deze K3 ook.

Ik heb een iets andere configuratie dan op de foto. Een langere tafel zodat er wat groter plaatmateriaal op past, de afkortaanslag is langer en ik heb er een rij-inrichting bij besteld zodat ik beide zagen kan verplaatsen.

Ben erg benieuwd naar de zagen! En erg veel zin om m'n onderhuis straks te gaan inrichten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atmoz
  • Laatst online: 01-09 17:46

Atmoz

Techno!!

orf schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 16:24:
Vandaag twee speeltjes besteld voor levering in m'n nieuwe huis in oktober waar ik ook de ruimte heb om ze kwijt te kunnen.

De Hammer N3800 lintzaag
[afbeelding]

En de K3 Basic
[afbeelding]

Ik heb een iets andere configuratie dan op de foto. Een langere tafel zodat er wat groter plaatmateriaal op past, de afkortaanslag is langer en ik heb er een rij-inrichting bij besteld zodat ik beide zagen kan verplaatsen.

Ben erg benieuwd naar de zagen! En erg veel zin om m'n onderhuis straks te gaan inrichten!
Gefeliciteerd. En nogmaals heel veel plezier/succes ermee 8)

De K3 basic is echt een mega fijn apparaat. Gebruik hem dan ook bijna dagelijks :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Raymond schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 14:51:
[...]

Mooi kleintje, waar gebruik je deze voor?
Beetje schoonblazen, banden oppompen, klein schuur/polijstmachientje erop, tacker, spuitwerk, licht straalwerk, dat soort klusjes.

En nu merk je pas hoeveel herrie het blaaspistool zelf maakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@teacher Kan je daar nog zoveel mee doen?

Ik dacht dat je voor dat soort werkzaamheden de versie met 4cilinders nodig zou hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nou, je moet er geen straalketel op aan willen sluiten, maar huis tuin en keuken klusjes gaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjnelle
  • Laatst online: 01-09 11:49
@teacher dat klinkt goed ben ook op zoek naar een nieuwe compressor en wil ook er ook uiteindelijk kleine spuitwerk klusjes mee doen maar had verwacht dat deze te licht was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond

De Hammer N3800 lintzaag
[afbeelding]

En de K3 Basic
[afbeelding]

Heel fraai! Ben je in 1x klaar, die hoef je niet te upgraden omdat je kwaliteit te kort komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

sjnelle schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:42:
@teacher dat klinkt goed ben ook op zoek naar een nieuwe compressor en wil ook er ook uiteindelijk kleine spuitwerk klusjes mee doen maar had verwacht dat deze te licht was
Deze is inderdaad licht (85 l/m netto). Airbrush, spotrepair, klein aflakwerk. Ik zou hier geen auto mee willen spuiten, maar met een kleine nozzel (0,6 of 0,8) kom je een heel eind. Maatje groter zit bij hbm op 175 l/m en dan kan je ook wat meer verspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 17:29:
[...]
Beetje schoonblazen, banden oppompen, klein schuur/polijstmachientje erop, tacker, spuitwerk, licht straalwerk, dat soort klusjes.

En nu merk je pas hoeveel herrie het blaaspistool zelf maakt...
Ben nog steeds happy met de iets grotere broer en ook die is superstil.
Nu wel op zoek naar een low-noise blaaspistool, dat blijkt inderdaad de zwakste schakel in deze 'geluidsarme' keten. :P

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/29p2el3.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2018 03:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon

De Hammer N3800 lintzaag
[afbeelding]

En de K3 Basic
[afbeelding]

Heb je daar dan ook de oplegtafel bij? Klinkt bijna als de winner. Veel plezier met je aankoop! Vond de stationaire zaagtafel zo'n fijne upgrade (ik ben van Bosch GTS10XC naar SCM ST1 gegaan). Je krijgt er zoveel precisie voor terug.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viru
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 23:14
Wie heeft er ervaring met de Wera 7400 vde moment schroevendraaier?
Wil het gaan gebruiken voor werk aan de meterkast
Gaat van 1,2 tot 3nm
Kon er niks over vinden op het net, op een Pools filmpje op YouTube na

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13

orf

simon schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:36:
[...]

Heb je daar dan ook de oplegtafel bij? Klinkt bijna als de winner. Veel plezier met je aankoop! Vond de stationaire zaagtafel zo'n fijne upgrade (ik ben van Bosch GTS10XC naar SCM ST1 gegaan). Je krijgt er zoveel precisie voor terug.
Grappig dat je dat schrijft. Vandaag is het alsnog aangepast naar de Winner, omdat het qua configuratie nagenoeg niets scheelde in prijs. Ik heb geen extra oplegtafel. Wel heb ik in die nieuwe configuratie nog een voorritser erbij genomen. Dat scheelde niet zoveel in prijs en is achteraf duurder.

De SCM is ook een erg mooie machine. Eerder heb ik een offerte voor de SCM minimax c 26g opgevraagd. Qua kosten ontloopt het elkaar niet zoveel. Toen vond ik dat nog wat duur, inmiddels was ik wel bereid dit uit te geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:11
@Atmoz Heeft jouw GBH 28-2 ook wat last van een wiebelkop? Ik heb gisteren een paar 6mm gaten geboord in baksteen, dus zonder de klopfunctie. Het viel mij op dat hij behoorlijk wiebelt.

Gaten zijn uiteindelijk prima, totaal geen klachten daarover, maar die wiebelende boor valt mij toch een beetje tegen.

Boortje zelf was een Heller, dus niet pisbakkenboortjes ofzo.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthur
Heeft iemand trouwens nog suggesties voor een goede opbergoplossing voor handgereedschap? Dus tangen, schroevendraaiers, hamers, zagen en sleutels? Ik heb nu een grote grabbelbak maar erger er toch aan dat ik daarin nooit vind wat ik zoek, en dat de tang die ik nodig heb altijd helemaal onderop ligt ;) Ik heb ook een Stanley gereedschapskoffer, maar zou toch liever Iers hebben waarin ik e.e.a. geordend kan opbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hangt ervan af. Neem je het vaak mee of ligt het alleen maar op 1 plek?
Pagina: 1 ... 55 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.