[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 103 Laatste
Acties:
  • 918.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verstekbakker schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:08:
Is deze niet veel te goedkoop? Misschien omdat het de laatsten zijn? Prijzen liggen overal rond de 100 euro duurder... Ik had er toch eentje nodig, dus heb hem in de bestelling zitten.
Staat op 153 euro :?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:54
Roobje schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:00:
[...]

@rvtk Ik zou sowieso ook een speedsquare kopen! De Swanson is een geweldige tool in combi met een cirkelzaag! Ik denk dat beide tools prima naast elkaar een bestaan hebben.
Wat kun je met een speed quare dat niet kan met een combination square? Het afkorten van een balkje gaat ook met een combination square. Ik zou er zelf eerder een simpele jig voor het afkorten maken en geen speed of combination square voor gebruiken, maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:20

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rvtk schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:55:
Wederom een goede tip! Ik ga kijken wat zo'n ding kan. B)
L.N. schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:57:
[...]

Wat kun je met een speed quare dat niet kan met een combination square? Het afkorten van een balkje gaat ook met een combination square. Ik zou er zelf eerder een simpele jig voor het afkorten maken en geen speed of combination square voor gebruiken, maar het kan wel.
een combination sqaure kun je instellen langs de lineaal, een speed sqaure is vaststaand, AFAIK :)

[ Voor 40% gewijzigd door Fraggert op 14-03-2018 12:57 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
L.N. schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:57:
[...]

Een speedsqaure is veel steviger en dikker dan de combination sqaure op de foto, zeker om je zaag aan te leggen voor snelle 90 en 45 ° hoeken. Daarnaast kan je hoeken uitmeten/aftekenen. Een goede jig maken kost tijd en materiaal, dan kan je in IMHO net zo goed de 20 euro uitgeven. Omdat het nog meer kan dan alleen jiggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 14:57

Goverman

not loaded

Ha allen,

Ik heb een Bosch (blauw) GSS160 multi gekocht. Dat leek me een mooi alles-in-een schuurmachine voor het onderhoud aan ons eigen huis en wellicht wat meer klussen.

Nu een noob-vraag: kan ik ook dit schuurpapier gebruiken? Het is kleiner, maar bestaat uit twee delen. Is dat bruikbaar op het delta schuurblad?

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:57
Goverman schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 13:30:
Ha allen,

Ik heb een Bosch (blauw) GSS160 multi gekocht. Dat leek me een mooi alles-in-een schuurmachine voor het onderhoud aan ons eigen huis en wellicht wat meer klussen.

Nu een noob-vraag: kan ik ook dit schuurpapier gebruiken? Het is kleiner, maar bestaat uit twee delen. Is dat bruikbaar op het delta schuurblad?
Ik heb je linkje niet aangeklikt, want ik zie dat het coolblue is en dan zal het vast prijzig zijn :+

Kijk eens bij ecotools. Die hebben prima schuurpapier voor die machine en dat is heel erg betaalbaar.

ff voor het gemak:
https://www.ecotools.nl/k...a-schuurpapier-100x150mm/

En om je vraag te beantwoorden:
https://www.tooled-up.com...Action2.jpg?w=1600&h=1600

Nee, het schuurpapier dat je linked is niet het juiste (die is voor een groene bosch, de psm80 of psm100 uit mn hoofd, met losse "delta-neus", zodat je de voorkant kan roteren en meer werk met je papiertje kan doen )

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 14-03-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-08 14:57

Goverman

not loaded

Raymond schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:25:
[...]

Ik heb je linkje niet aangeklikt, want ik zie dat het coolblue is en dan zal het vast prijzig zijn :+

Kijk eens bij ecotools. Die hebben prima schuurpapier voor die machine en dat is heel erg betaalbaar.

ff voor het gemak:
https://www.ecotools.nl/k...a-schuurpapier-100x150mm/

En om je vraag te beantwoorden:
https://www.tooled-up.com...Action2.jpg?w=1600&h=1600

Nee, het schuurpapier dat je linked is niet het juiste (die is voor een groene bosch, de psm80 of psm100 uit mn hoofd, met losse "delta-neus", zodat je de voorkant kan roteren en meer werk met je papiertje kan doen )
Het gaat ook ff niet om de coolblue, maar om de formaten.

De GSS 160 is 150x150x100. Het scuurpapier uit het linkje is 102x102x62.

Ik heb geen 50 deltapapiertjes nodig, ik heb er wat minder nodig en in iets meer verschillende korreldiktes: een gelakte maar verroeste metalen houder moet worden afgeschuurd en daarna van menie worden voorzien.

Voor de kozijnen in huis en andere houtwerk ga ik idd bij ecotools wel een batch 120 velletjes halen ofzo.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:05
Goverman schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 14:43:
[...]

Het gaat ook ff niet om de coolblue, maar om de formaten.

De GSS 160 is 150x150x100. Het scuurpapier uit het linkje is 102x102x62.

Ik heb geen 50 deltapapiertjes nodig, ik heb er wat minder nodig en in iets meer verschillende korreldiktes: een gelakte maar verroeste metalen houder moet worden afgeschuurd en daarna van menie worden voorzien.

Voor de kozijnen in huis en andere houtwerk ga ik idd bij ecotools wel een batch 120 velletjes halen ofzo.
150x100 is ook de maat van de gss 160, dus de maat van ecotools is juist en van coolblue niet.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Verwijderd schreef op zondag 11 maart 2018 @ 23:35:
[...]

Niet alleen daarom, maar ook omdat;
*De geleiderail adapter past op de rails die ik al heb
*Het plug-it systeem betekend dat ik makkelijk apparaat kan wisselen
*De koffer stapelt mooi met m'n andere koffers
*Geldt voor o.a. Makita en Triton ook.
*Accu's maken dat nog makkelijker.
*Systainers zie je bij vrijwel elk A-merk.
Los daarvan is de meerprijs geen €100; als je de Trion (PS(B)-300) vergelijkt met iets als een Bosch Blauw GST160CE is het prijsverschil maar 30 euro. Alleen voor het Plug-It en stevigere Systainer vs dunne L-Boxx vind ik dat die meerprijs al waard.
En als je het vergelijkt met een decoupeerzaag van de Lidl is het prijsverschil weer ruim €240. Gemiddeld gezien is een decoupeerzaag van een ander A-merk met een 720W motor gewoon €50-100+ goedkoper. Voor iets als een decoupeerzaag ga ik persoonlijk niet de hoofdprijs betalen omdat het snoer los kan en de inlay handig is.
Festool koop je niet persé voor de voordelen van het individuele ding wat je koopt, maar vaak vanwege de systeemvoordelen. Als je eenmaal een aantal delen van het systeem hebt is het ook gewoon niet handig om buiten het systeem te kopen. Als ik bijvoorbeeld die Bosch zou kopen en dan nog een losse Systainer, is het prijsverschil alweer volledig verdampt. De Trion is overigens een van de weinige Festool apparaten die een keer 'fors' in prijs gezakt is. Hij is nu goedkoper dan toen ik hem kocht 8 jaar geleden ofzo.

Bij accu-gereedschap zou ik echter niet zo snel Festool kopen. Hun aanbod is namelijk nogal gelimiteerd terwijl je bij Bosch veel meer apparaten op dezelfde accu's kunt doen. Maar dat Centrotec systeem van Festool is wel :9 .Momenteel heb ik nog een oude T15 accuboormachine met Ni-Cd accu's (DIY recell) en zit ik de afweging te maken of er een GSR18 komt of een T18+3. Op dit onderdeel vind ik de meerprijs wél echt absurd, wat mede komt doordat zo'n accuboormachine redelijk los staat van de rest van het systeem.
Dus Festool heeft zelfs bij besnoerde machines een goeie vendor lock-in. Als je eenmaal eentje hebt, moet je ook de rest kopen voor de voordelen. Dat is bij andere merken alleen bij de accumachines ivm de accu's ;)

Maar even serieus: die voordelen zijn dus tegenwoordig wel minder omdat meerdere merken een geleiderail hebben en vaak ook adapters voor allerlei machines. De plug-it snoeren blijven als enige over.

Begrijp me niet verkeerd, Festool maakt hele mooie machines met vaak handige snufjes. Het is alleen duur spul, op sommige vlakken worden ze ingehaald door goedkopere concurrenten en sommige machines hebben ze niet of zijn er betere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ja, op andere plekken zit hij minimaal op 250...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:07
Voor de incidentiele zaagklusjes binnenhuis (en case modding dingetjes) ben ik op zoek naar een decoupeerzaag. Ik heb op dit moment nog geen enkele elektrische zaag in bezit, alleen een Makita 14.4V accuboor en een Bosch boorhamer qua elektrisch gereedschap. Ik realiseer mij dat er voor bijna elke klus beter gereedschap is (afkortzaag, cirkelzaag of zaagtafel), maar gezien ik in een appartement woon en m'n ruimte beperkt is, heb ik daar simpelweg geen ruimte voor.

Nu wil ik waarschijnlijk gaan voor een bedrade machine, dat scheelt geld + ik heb nog geen 18 volt accu's die ik kan gebruiken. Verder ben ik vooral benieuwd wat voor verschil er allemaal tussen dure en goedkopere machines zit (bijvoorbeeld een Makita 4350 en een Makita JV0600J) los van het extra vermogen en wat functies. Ook qua merk heb ik geen idee en heb ik weinig kunnen vinden, ik neig naar Makita omdat ik erg goede ervaring heb met m'n accuboor. Iemand tips of ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
TheJVH schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 20:51:
Voor de incidentiele zaagklusjes binnenhuis (en case modding dingetjes) ben ik op zoek naar een decoupeerzaag. Ik heb op dit moment nog geen enkele elektrische zaag in bezit, alleen een Makita 14.4V accuboor en een Bosch boorhamer qua elektrisch gereedschap. Ik realiseer mij dat er voor bijna elke klus beter gereedschap is (afkortzaag, cirkelzaag of zaagtafel), maar gezien ik in een appartement woon en m'n ruimte beperkt is, heb ik daar simpelweg geen ruimte voor.

Nu wil ik waarschijnlijk gaan voor een bedrade machine, dat scheelt geld + ik heb nog geen 18 volt accu's die ik kan gebruiken. Verder ben ik vooral benieuwd wat voor verschil er allemaal tussen dure en goedkopere machines zit (bijvoorbeeld een Makita 4350 en een Makita JV0600J) los van het extra vermogen en wat functies. Ook qua merk heb ik geen idee en heb ik weinig kunnen vinden, ik neig naar Makita omdat ik erg goede ervaring heb met m'n accuboor. Iemand tips of ervaringen?
Ik ken de JV600 niet, maar ik zie dat hij in zo'n koffer met aluminium randen wordt geleverd. Meestal zijn dat de DIY/instapmodellen. Misschien is dat goed genoeg voor jou. Dat kan ik niet bepalen.

Wil je bij case modden veel ronde vormen/bochten zagen? Het schijnt dat een decoupeerzaag met t-greep (bijv Makita 4351) makkelijker te bedienen zijn bij vormen zagen.

En wat betreft 18V accu's: Makita heeft een actie lopen waarbij je een gratis 18V accu krijgt bij bepaalde (lees: bijna alle) accumachines. Wel opletten dat het een officiële dealer is. Die doen namelijk alleen mee met de actie. Maar als je met snoer net zo lief hebt, zou ik daar voor gaan. Dat is sowieso goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Framoes schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:32:
[...]

Ik ken de JV600 niet, maar ik zie dat hij in zo'n koffer met aluminium randen wordt geleverd. Meestal zijn dat de DIY/instapmodellen. Misschien is dat goed genoeg voor jou. Dat kan ik niet bepalen.

Wil je bij case modden veel ronde vormen/bochten zagen? Het schijnt dat een decoupeerzaag met t-greep (bijv Makita 4351) makkelijker te bedienen zijn bij vormen zagen.

En wat betreft 18V accu's: Makita heeft een actie lopen waarbij je een gratis 18V accu krijgt bij bepaalde (lees: bijna alle) accumachines. Wel opletten dat het een officiële dealer is. Die doen namelijk alleen mee met de actie. Maar als je met snoer net zo lief hebt, zou ik daar voor gaan. Dat is sowieso goedkoper.
Die actie is wel interessant, dan is een 18 volt machine behoorlijk goed te betalen (160 euro: YouTube: Makita BJV180 18v li-ion Jigsaw - a Toolstop REVIEW. Moet alleen even checken of ik met mijn snellader ook 18 volt kan opladen. Heel veel ronde vormen zaag ik meestal niet, moet vooral handig zijn bij allerlei kleine klussen, en stiekem lijkt mij een accu-decoupeer wel ideaal gezien je vaak veel kleine stukjes moet zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 00:27:
[...]
Die actie is wel interessant, dan is een 18 volt machine behoorlijk goed te betalen (160 euro: YouTube: Makita BJV180 18v li-ion Jigsaw - a Toolstop REVIEW. Moet alleen even checken of ik met mijn snellader ook 18 volt kan opladen. Heel veel ronde vormen zaag ik meestal niet, moet vooral handig zijn bij allerlei kleine klussen, en stiekem lijkt mij een accu-decoupeer wel ideaal gezien je vaak veel kleine stukjes moet zagen.
Reken jezelf nog niet rijk.
Over een jaar of 4-5 heb je weer een nieuwe accu nodig die je nogmaals ~70-80 Euro gaat kosten en tel dat maar even door.
Op termijn zijn accu machines niet goedkoop.

Mijn allereerste afgejakkerde (cult) 230V Bosch blauw pro decoupeer is een jaar of dertig oud, maar gebruik ik nog steeds voor het meest ruwe outdoor werk en dat ding doet het nog steeds zonder dat hij mij na aankoop ook maar 1 extra cent heeft gekost. _/-\o_
Was dat een accumachine geweest, dan had die mij intussen nog zeker 5x €80 extra aan accu's gekost.

Voor het indoor werk heb ik intussen een nieuwere 230V Bosch blauw met een snelwissel voor het zaagblad en een lookalike Metabo pro in gebruik, maar vanwege de superieure geleiding zou ik nu nogmaals een Bosch GST 160CE kiezen.
Gewoon met een snoertje, geen enkel probleem. :P
Deze Bosch heeft een zeer lage bladgeleiding (onder de geleiderol) met HM-geleideplaatjes die iedere bladtorsie effectief verhindert, Festool heeft een soortgelijk uniek geleide systeem.

Wil je per se een Makita met net zo'n onverwoestbare status, dan is de Makita 4351 FCT ook een aanrader.

Een beugelgreep is handig voor vrouwen met kleinere handen of voor kinderen, voor een lager zwaartepunt is de T-greep handiger, tenminste als je handen groot genoeg zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2018 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 03:26:
[...]

Over een jaar of 4-5 heb je weer een nieuwe accu nodig die je nogmaals ~70-80 Euro gaat kosten en tel dat maar even door.

Mijn allereerste afgejakkerde (cult) 230V Bosch blauw pro decoupeer is een jaar of dertig oud, maar gebruik ik nog steeds voor het meest ruwe outdoor werk en dat ding doet het nog steeds zonder dat hij mij na aankoop ook maar 1 extra cent heeft gekost. _/-\o_
Was dat een accumachine geweest, dan had die mij intussen nog zeker 5x €80 extra aan accu's gekost.

Voor het indoor werk heb ik intussen een nieuwere 230V Bosch blauw met een snelwissel voor het zaagblad en een lookalike Metabo pro in gebruik, maar vanwege de superieure geleiding zou ik nu nogmaals een Bosch GST 160CE kiezen.
Gewoon met een snoertje, geen enkel probleem. :P
Deze Bosch heeft een zeer lage bladgeleiding (onder de geleiderol) met HM-geleideplaatjes die iedere bladtorsie effectief verhindert, Festool heeft een soortgelijk uniek geleide systeem.

Wil je per se een Makita met net zo'n onverwoestbare status, dan is de Makita 4351 FCT ook een aanrader.

Een beugelgreep is handig voor vrouwen met kleinere handen of voor kinderen, voor een lager zwaartepunt is de T-greep handiger, tenminste als je handen groot genoeg zijn.
De 3AH kost iets van 40 euro, de 5AH rond de 70.
Maar de accuprijzen gaan de komende jaren flink zakken door de opkomst van e-autos en de bijbehorende accuplants.
Daarnaast, je kunt ze ook gewoon zelf knutselen, m'n eerste Makita 9AH accu 8) hoef ik alleen nog te lassen. Gaat door het feit dat de cellen 3P staan ook nog eens langer mee
En heb een eigen acculader die wat rustiger met de accus omgaat, zowel qua laadstroom als termination voltage. De Makita is wel snel, maar brengt daardoor ook sneller geld in het laatje van Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je zo'n decoupeerzaag maar heel af en toe gebruikt, zou ik zeker iets nemen met een stekker. Dat voorkomt namelijk dat je hem na een jaar zonder gebruik uit de kast pakt, en niet meteen aan de gang kan omdat de accu leeg (of erger: kapot) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13:49
Ik heb zelf een Metabo met T-greep, echt een superfijn ding. Enorm mooi gebouwd. Ook fijn is dat je een stofzuiger aan kan hangen, handig als je binnen aan het zagen bent en de baas is ook weer blij :D

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
bbbrumbrum schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 06:22:
[...]

Maar de accuprijzen gaan de komende jaren flink zakken door de opkomst van e-autos en de bijbehorende accuplants.
Lichtelijk off-topic, maar denk je niet dat ze de komende jaren door schaarste juist gaan stijgen? Ik heb het idee dat er zo'n massale vraag naar komt en de grondstoffen beperkt zijn, dat dit een flink issue zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:08
Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 03:26:
[...]

[...]
Hoewel je natuurlijk een punt hebt dat accu's slijten en beperkt houdbaar zijn toch even een nuance. Mijn oudste en meest gebruikte Makita accu's zijn 2x 14.4V 3Ah uit 2011. Ik heb ook een 14.4V 3Ah accu uit 2015 en ik merk absoluut geen verschil in capaciteit. Bij vlagen gebruik ik ze veel, maar soms ook een half jaar helemaal niet. ze gaan dus al 7 jaar mee.

@TheJVH je als je een 14.4V LXT machine hebt (wat zeer waarschijnlijk is als je een snellader hebt), is dit de zelfde lader als voor 18V. Als je een grijze bovenkant aan de accu's hebt, heb je geen LXT en passen de 18V accu's niet.
Voordat je iets bestelt, kijk hier even of die dealer wel meedoet aan de actie, gereedschapcentrum in ieder geval niet. Daarnaast doet volgens mij de DJV180 ook niet mee met de actie. De DJV181 en DJV182 doen wel mee, maar gaan al gauw voor € 215,- tot 225,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:27

Aapje

Opel-beun
I-King schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:31:
[...]

Lichtelijk off-topic, maar denk je niet dat ze de komende jaren door schaarste juist gaan stijgen? Ik heb het idee dat er zo'n massale vraag naar komt en de grondstoffen beperkt zijn, dat dit een flink issue zou kunnen worden.
Schept weer genoeg kansen voor refurb/recycle bedrijven. Nu is de vraag nog niet hoog genoeg, dus straks als de vraag genoeg is zal de prijs van lithium hoog genoeg zijn dat 't weer lucratief is om oude laptop accu's e.d. te recyclen. Komt allemaal wel weer op z'n plek....

Tijdje terug een documentaire gezien die gaf aan dat er schijnbaar genoeg is voor de komende 25jr genoeg grondstof aanwezig voor ze pas echt hoeven te denken aan recycling... Al neem ik dat eventjes met een kroreltje zout... Die zullen vast niet in de groeiende elektrische automarkt gekeken hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
TheJVH schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 00:27:
[...]

Wel even op de site van Makita kijken of die meedoet met de actie. Het is namelijk niet het nieuwste model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Hele goede tips heren, kan ik zeker wat mee. Ik wilde in eerste instantie voor een D greep gaan, maar bij nader inzien is een T grip denk ik handiger. Dichter op het werk (dus preciezer), en ik heb vrij grote handen dus dat komt wel goed. Enige nadeel is dat je het toerental niet kan regelen met een trigger.

Qua accu, dat van die DJV180 zag ik inderdaad, ook zit daar geen koffer bij, niet echt een optie dus. Er zijn verder wel 14.4 volt machines, maar die gaan allemaal richting de 200 euro en dat wordt een beetje gortig voor een tool die ik maar af en toe gebruik. Kabeltje is dan een beter idee, en eens dat dat waarschijnlijk ook langer mee zal gaan :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik moest wat gaten boren in verlaagd plafond waarvan ik niet precies wist hoe de metalstud (in ieder geval metaal en geen hout) rachels liepen. Nu had ik al een Bosch GMS 120. Van dat ding had ik al geen hoge pet op, maar toen ik nu op zoek ging naar die balken piepte-ie helemaal veel en inconsequent. Ik durfde het niet aan om op basis van dat apparaat de gatenzaag in het plafond te zetten.

Toen ging ik wat googlen op andere tools, toen kwam ik op youtube de Franklin Sensors Prosensor 710+ tegen. Na het bekijken van een hoop enthousiaste reviews dat ding maar besteld via Amazon.de.
Er zijn overigens ook goedkopere rebrands van te vinden, die zijn blauw. Technisch schijnt dat hetzelfde apparaat te zijn. Maar ik wilde `m snel hebben en had geen zin in gezeur, dus heb de extra kosten voor lief genomen.

En inderdaad, wat een lekker simpel ding. Doet precies wat het moet doen en dan simpel en goed. Geen gezeur met kalibreren op een stuk wand, gewoon op de muur zetten en duidelijk in beeld waar er iets zit. Ik heb het getest op stukken waarvan ik wist hoe het zat en het klopte 100%. Vervolgens op zoek gegaan in het plafond naar de balken en die had ik in no-time gevonden. Het boren van het gat ging dus ook vlekkeloos.

Dus voor mensen met voorzetwanden en verlaagde plafonds is dit echt een ideaal ding. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

bbbrumbrum schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 06:22:
[...]
De 3AH kost iets van 40 euro, de 5AH rond de 70.
Wie de basisprincipes van economie heeft meegekregen, weet dat schaarste van goederen en prijsstijgingen hand in hand gaan.
Dat de prijzen op korte termijn gaan zakken lijkt mij wishful thinking. :+

De opkomst van de elektrisch aangedreven auto zal niet magisch een surplus aan grondstoffen gaan opleveren die vandaag de dag al schaars zijn.
Die schaarste zal alleen maar groter worden en de gebieden waar zowel lithium als kobalt worden gewonnen zullen 'naar goed gebruik' zwaar bevochten gaan worden.
Dat kan middels geo-politieke strategisch verklaarde belangen, of door de lokale bewoners van een gebied die de uitzuiging en verminking van hun habitat beginnen zat te worden en in toenemend verzet komen.
Waardoor de prijzen verder zullen stijgen.
Daarnaast, je kunt ze ook gewoon zelf knutselen, m'n eerste Makita 9AH accu 8) hoef ik alleen nog te lassen. Gaat door het feit dat de cellen 3P staan ook nog eens langer mee
Je kunt enkel knutselen zolang de noodzakelijke grondstoffen beschikbaar en betaalbaar zijn. :P

kobaltprijs-door-het-dak-door-opkomst-elektrische-auto
"Kobalt kost nu (omgerekend) €72 per kilo. De afgelopen twee jaar verviervoudigde deze grondstof in prijs. Kobalt wordt net als lithium veel gebruikt in de accu's van smartphones, laptops en in de accu's van elektrische auto's. Die laatste accu's zijn een stuk groter en er is dus veel meer kobalt voor nodig. Bovendien wordt er een enorme groei van het aantal elektrisch aangedreven voertuigen verwacht."
.......
"Vanwege de mensenrechtensituatie en de instabiliteit wordt er wereldwijd gekeken naar alternatieven voor kobalt uit Congo, zoals het recyclen van kobalt uit oude batterijen en het openen van nieuwe mijnen. Maar het ziet er nog niet naar uit dat er snel een einde komt aan de schaarste van deze grondstof."
TheJVH schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:27:
Hele goede tips heren, kan ik zeker wat mee. Ik wilde in eerste instantie voor een D greep gaan, maar bij nader inzien is een T grip denk ik handiger. Dichter op het werk (dus preciezer), en ik heb vrij grote handen dus dat komt wel goed. Enige nadeel is dat je het toerental niet kan regelen met een trigger.
Uhmm, het is juist de trigger van een beugelgreep waar de toerentalregeling over het algemeen in is geïntegreerd.
Of je dat handig vindt of juist niet, is een persoonlijk dingetje.
De schuifschakelaar die je op een T-behuizing tegenkomt heeft die geïntegreerde regeling niet op die plek, daarvoor zit er meestal achterop de machine een draaiwieltje voor de toerentalregeling.

Ik ben intussen aan het laatste gewend geraakt en de power die de huidige decoupeerzagen hebben is groot genoeg om het ingestelde toerental exact stabiel te houden, waardoor je de feedback van een 'geregelde pushschakelaar' prima kunt missen
Qua accu, dat van die DJV180 zag ik inderdaad, ook zit daar geen koffer bij, niet echt een optie dus. Er zijn verder wel 14.4 volt machines, maar die gaan allemaal richting de 200 euro en dat wordt een beetje gortig voor een tool die ik maar af en toe gebruik. Kabeltje is dan een beter idee, en eens dat dat waarschijnlijk ook langer mee zal gaan :).
Ik zou nu nooit meer voor 14.4V kiezen, dat is een gepasseerd station. ;)

Nu is €200 voor zo'n machine een hoop geld en inclusief accu's ga je daar op termijn zomaar overheen.
Een 230V versie gaat echter zomaar 20 jaar mee en dan vallen de kosten wel mee.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2018 02:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 02:05:
[...]

Wie de basisprincipes van economie heeft meegekregen, weet dat schaarste van goederen en prijsstijgingen hand in hand gaan.
Dat de prijzen op korte termijn gaan zakken lijkt mij wishful thinking. :+

De opkomst van de elektrisch aangedreven auto zal niet magisch een surplus aan grondstoffen gaan opleveren die vandaag de dag al schaars zijn.
Die schaarste zal alleen maar groter worden en de gebieden waar zowel lithium als kobalt worden gewonnen zullen 'naar goed gebruik' zwaar bevochten gaan worden.
Dat kan middels geo-politieke strategisch verklaarde belangen, of door de lokale bewoners van een gebied die de uitzuiging en verminking van hun habitat beginnen zat te worden en in toenemend verzet komen.
Waardoor de prijzen verder zullen stijgen.

[...]

Je kunt enkel knutselen zolang de noodzakelijke grondstoffen beschikbaar en betaalbaar zijn. :P

kobaltprijs-door-het-dak-door-opkomst-elektrische-auto
"Kobalt kost nu (omgerekend) €72 per kilo. De afgelopen twee jaar verviervoudigde deze grondstof in prijs. Kobalt wordt net als lithium veel gebruikt in de accu's van smartphones, laptops en in de accu's van elektrische auto's. Die laatste accu's zijn een stuk groter en er is dus veel meer kobalt voor nodig. Bovendien wordt er een enorme groei van het aantal elektrisch aangedreven voertuigen verwacht."
.......
"Vanwege de mensenrechtensituatie en de instabiliteit wordt er wereldwijd gekeken naar alternatieven voor kobalt uit Congo, zoals het recyclen van kobalt uit oude batterijen en het openen van nieuwe mijnen. Maar het ziet er nog niet naar uit dat er snel een einde komt aan de schaarste van deze grondstof."
Er is nu een schaarste aan grondstoffen, de revolutie gaat zo snel dat niet de gehele supplychain zich al heeft opgetuigd.
Cobalt is ook geen vereiste, slechts voor enkele chemistries. Als die daadwerkelijk te schaars worden gaan andere chemistries de mainstream worden.
Anders gezegd, de prijs MOET omlaag om dit tot een success laten te worden, en de verwachting is dat de prijs/kWh gaat de komende jaren flink gedecimeerd gaat worden.
ALs je gelijk zou hebben zou ik mijn Tesla shares meteen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:01
Trasos schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 22:45:

Toen ging ik wat googlen op andere tools, toen kwam ik op youtube de Franklin Sensors Prosensor 710+ tegen. Na het bekijken van een hoop enthousiaste reviews dat ding maar besteld via Amazon.de.
Er zijn overigens ook goedkopere rebrands van te vinden, die zijn blauw. Technisch schijnt dat hetzelfde apparaat te zijn. Maar ik wilde `m snel hebben en had geen zin in gezeur, dus heb de extra kosten voor lief genomen.
Werkt deze ook bij houten balken met een dik (2/3cm) gestuct plafond? Ik moet mijn gordijnrail binnenkort ophangen, maar raak liever een balk dan ophangen aan stucgaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Verwijderd schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 02:05:

[...]

Uhmm, het is juist de trigger van een beugelgreep waar de toerentalregeling over het algemeen in is geïntegreerd.
Of je dat handig vindt of juist niet, is een persoonlijk dingetje.
De schuifschakelaar die je op een T-behuizing tegenkomt heeft die geïntegreerde regeling niet op die plek, daarvoor zit er meestal achterop de machine een draaiwieltje voor de toerentalregeling.

Ik ben intussen aan het laatste gewend geraakt en de power die de huidige decoupeerzagen hebben is groot genoeg om het ingestelde toerental exact stabiel te houden, waardoor je de feedback van een 'geregelde pushschakelaar' prima kunt missen

[...]

Ik zou nu nooit meer voor 14.4V kiezen, dat is een gepasseerd station. ;)

Nu is €200 voor zo'n machine een hoop geld en inclusief accu's ga je daar op termijn zomaar overheen.
Een 230V versie gaat echter zomaar 20 jaar mee en dan vallen de kosten wel mee.
Ja, dat bedoelde ik ook, dat het bij een beugelmodel handig is dat de trigger op de goede plek zit met toerenregeling. Echter lijkt mij dat niet zo noodzakelijk, en ik merk dat ik soms wel eens even 'lekker vol gas erdoorheen wil jassen', wat niet echt goed is voor de afwerking. Daarom is een T model een betere optie (met wieltje achterop dus).

Het is dus de keuze tussen een Makita 4351FCTJ van ongeveer 160 euro, of een 18v DJV181ZJ van 220 euro. Die 60 euro is eigenlijk niet echt te rechtvaardigen, ook al heb ik al een oplader en zou ik een accu gratis krijgen.

Voor mijn gebruik is die 160 euro al moeilijk te rechtvaardigen, laat staan die 220. Wel wil ik gewoon een goede machine en dat ik over 3 jaar niet denk: Had ik maar een goede gekocht. Dat hij niet draadloos is moet ik maar voor lief nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik heb van de week een DTD154RTJ bij Amazon besteld als warehouse deal. €60,- korting, want er zouden wat vlekken op zitten. Ik vond het een hele mooie deal, zeker aangezien hij in NL al gauw € 200,- duurder is. Ik krijg er nu natuurlijk geen 3 Ah accu gratis bij, maar voor die 200,- kan ik er daar 4 van kopen natuurlijk.

Nu is deze zojuist geleverd en valt het met de vlekken heel erg mee, maar blijkt het werklicht kapot. Ik heb Amazon gecontact en zij bieden het volgende aan:
1. Apparaat in zijn geheel terug sturen en bedrag teruggestort krijgen. Dan kan ik een nieuwe bestellen, maar dan ben ik wel mijn voordeel kwijt.
2. Zelf het apparaat repareren, op kosten van Amazon.

Nu lijkt optie 2 mij het interessantst/leukst, echter heb ik 1 vraag/bedenking, waar ik hoop dat iemand mij bij kan helpen: Wat is de kans dat het aan het lampje incl. licht circuit ligt, en niet aan de controller, of misschien zelfs aan iets heel anders?
Wat zouden jullie doen?

Edtit:
Ik heb inmiddels begrepen dat het snoertje aan beide zijdes zit ingegoten, evenals alle andere bedrading op de controller. Dus als het een slecht contact met de controller is of een defect in de controller, is het niet eens te repareren.

[ Voor 11% gewijzigd door Nivado op 16-03-2018 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
En als je makita contact en garantie claimt bij hen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 28-08 23:39

meddle

:o

Nivado schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 14:35:
Ik heb van de week een DTD154RTJ bij Amazon besteld als warehouse deal. €60,- korting, want er zouden wat vlekken op zitten. Ik vond het een hele mooie deal, zeker aangezien hij in NL al gauw € 200,- duurder is. Ik krijg er nu natuurlijk geen 3 Ah accu gratis bij, maar voor die 200,- kan ik er daar 4 van kopen natuurlijk.

Nu is deze zojuist geleverd en valt het met de vlekken heel erg mee, maar blijkt het werklicht kapot. Ik heb Amazon gecontact en zij bieden het volgende aan:
1. Apparaat in zijn geheel terug sturen en bedrag teruggestort krijgen. Dan kan ik een nieuwe bestellen, maar dan ben ik wel mijn voordeel kwijt.
2. Zelf het apparaat repareren, op kosten van Amazon.

Nu lijkt optie 2 mij het interessantst/leukst, echter heb ik 1 vraag/bedenking, waar ik hoop dat iemand mij bij kan helpen: Wat is de kans dat het aan het lampje incl. licht circuit ligt, en niet aan de controller, of misschien zelfs aan iets heel anders?
Wat zouden jullie doen?

Edtit:
Ik heb inmiddels begrepen dat het snoertje aan beide zijdes zit ingegoten, evenals alle andere bedrading op de controller. Dus als het een slecht contact met de controller is of een defect in de controller, is het niet eens te repareren.
Als het aan het lampje ligt dan kun je die hier bestellen: https://www.kruis.nl/onderdelen/makita/dtd154 Met de diodetest van je multimeter kun je het ledje even doormeten.

[ Voor 79% gewijzigd door meddle op 16-03-2018 20:59 ]

specs PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
hammy87 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 09:18:
[...]

Werkt deze ook bij houten balken met een dik (2/3cm) gestuct plafond? Ik moet mijn gordijnrail binnenkort ophangen, maar raak liever een balk dan ophangen aan stucgaas..
In de woonkamer zitten er bij mij alleen houten latten onder de 18mm gipsplaten.
Ik weet hoe daar de latten lopen en daar ging het scannen prima.
Ze geven zelf een diepte van 2,8cm aan als diepte onder 'real world conditions'.
Ik durf wel te stellen dat het bij jou ook wel goed gaat dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
@meddle @Raymond Het was een gevalletje RTFM 8)7 je kan het lampje blijkbaar aan en uitzetten door de instelknop lang ingedrukt te houden. Hij doet het dus gewoon 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nivado schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 23:15:
@meddle @Raymond Het was een gevalletje RTFM 8)7 je kan het lampje blijkbaar aan en uitzetten door de instelknop lang ingedrukt te houden. Hij doet het dus gewoon 8)
pfff..... :P

Dat is de meest goede afloop geloof ik, maar wat heb je nu precies voor deze machine betaald en wat werd er voor dat bedrag meegeleverd??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@Bhagavad Voor € 245,- heb ik een body DTD154, M-box 2, snellader DC18RC, en 2x 5 Ah accu. Kost normaal € 335,- met NL BTW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Vandaag de Dewalt dw745 binnen gekregen. Jammer genoeg kan ik er vandaag nog niet mee spelen. :+

Eerst andere verplichtingen. Maar ik ga wel even naar een ander zaagblad kijken met wat meer tanden. Voor her fijnere zaagwerk.

Kan ik weer verder met knutselen :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
M4uSzi schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:02:
Vandaag de Dewalt dw745 binnen gekregen. Jammer genoeg kan ik er vandaag nog niet mee spelen. :+

Eerst andere verplichtingen. Maar ik ga wel even naar een ander zaagblad kijken met wat meer tanden. Voor her fijnere zaagwerk.

Kan ik weer verder met knutselen :)
Ben benieuwd hoe de DW745 jou bevalt, ik ben ook van plan deze te kopen. Wat is de reden dat je niet voor zijn grotere broertje DWE7491 hebt gekozen?
Heb je er trouwens ook een onderstel bij gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
silmaril8 schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 13:43:
[...]

Ben benieuwd hoe de DW745 jou bevalt, ik ben ook van plan deze te kopen. Wat is de reden dat je niet voor zijn grotere broertje DWE7491 hebt gekozen?
Heb je er trouwens ook een onderstel bij gekocht?
Ik heb gekozen voor DW745 omdat ik hier meer dan genoeg aan heb kwa power. En prijs technisch is het ook een heel mooi. Als je het vergelijkt met andere machines. Ik heb er geen onderstel bij gekocht. Ik ben verplan om de zaag op een kastje te bouwen. Zodat de zaag dan straks even hoog is al mijn werkbank zodat ik een ruimer zaagvlak krijg.

Zodra ik er wat mee gezaagd hebt zal ik mijn bevindingen hier posten.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Nivado schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:51:
@Bhagavad Voor € 245,- heb ik een body DTD154, M-box 2, snellader DC18RC, en 2x 5 Ah accu. Kost normaal € 335,- met NL BTW.
Dat is echt een idioot goeie deal. Die accu's zijn €75/stuk, dus je hebt die machine, box en lader voor onder de €100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik ben op zoek naar een handige boorcassette. Ik heb er eentje per 0.5mm oplopend (de standaard 19delige). Maar nu zoek ik er eentje in kleinere stapjes. Ik overwoog eerst iets zelf te bedenken/fabrieken met de meest voorkomende/handige maten.

Maar waarom zou ik, als je voor een paar tientjes een gevulde kan krijgen?

https://www.hbm-machines....1mm-hss-5-cobalt-borenset

Iemand ervaring met de hbm boortjes, of bekend met een goed alternatief?

De lege houder is te koop voor 15 euro, dan koop ik liever een gevulde (desnoods de 25euro versie met gewone hss boortjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
En nu staat hij weer op 236 euro. Heb ik even geluk gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15

Vliegvlug

Flight Simple

Verstekbakker schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:22:
[...]

En nu staat hij weer op 236 euro. Heb ik even geluk gehad!
Hij stond toen ik keek woensdag voor mij al op dat bedrag, hmm. Zou zoiets bij amazon per bezoeker kunnen verschillen...?

Mocht er bij iemand nog gereedschap gestolen zijn, misschien zit het hier wel bij:
gestolen gereedschap
Politie Loosduinen; gestolen gereedschap

[ Voor 18% gewijzigd door Vliegvlug op 18-03-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 22:44
bbbrumbrum schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 07:22:
[...]

Er is nu een schaarste aan grondstoffen, de revolutie gaat zo snel dat niet de gehele supplychain zich al heeft opgetuigd.
Cobalt is ook geen vereiste, slechts voor enkele chemistries. Als die daadwerkelijk te schaars worden gaan andere chemistries de mainstream worden.
Anders gezegd, de prijs MOET omlaag om dit tot een success laten te worden, en de verwachting is dat de prijs/kWh gaat de komende jaren flink gedecimeerd gaat worden.
ALs je gelijk zou hebben zou ik mijn Tesla shares meteen verkopen.
Net als ander soort hardware (RAM, cpu's, etc) dat goedkoper is geworden afgelopen decennium? :p Sommige materialen zijn nou eenmaal beter geschikt voor een bepaalde toepassing. Het kost vanwege allerlei redenen enorm veel tijd om over te stappen op nieuwe technieken. Kijk maar eens hoe lang wij het hebben moeten doen met inferieure Nikkel Cadmium accu's.
Er zullen uiteindelijk vast wel nieuwe accutypes beschikbaar komen (hamerboor op waterstof anyone? ;)), maar dan nog blijft vraag en aanbod in stand. Daarom zullen we waarschijnlijk (hoogstens) betere specs voor eenzelfde prijs krijgen.

En wat betreft die Tesla-aandelen: die zou ik inderdaad verkopen. Hun charme/aantrekkingskracht is ver te zoeken tegenwoordig. En ze worden links en rechts ingehaald door de gevestigde orde van de autoindustrie, een markt waar het sowieso moeilijk is om het als nieuwkomer te maken. Het merendeel van ons kiest namelijk met hun onderbuik een auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
geekeep schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:06:
[...]

Net als ander soort hardware (RAM, cpu's, etc) dat goedkoper is geworden afgelopen decennium? :p Sommige materialen zijn nou eenmaal beter geschikt voor een bepaalde toepassing. Het kost vanwege allerlei redenen enorm veel tijd om over te stappen op nieuwe technieken. Kijk maar eens hoe lang wij het hebben moeten doen met inferieure Nikkel Cadmium accu's.
Er zullen uiteindelijk vast wel nieuwe accutypes beschikbaar komen (hamerboor op waterstof anyone? ;)), maar dan nog blijft vraag en aanbod in stand. Daarom zullen we waarschijnlijk (hoogstens) betere specs voor eenzelfde prijs krijgen.

En wat betreft die Tesla-aandelen: die zou ik inderdaad verkopen. Hun charme/aantrekkingskracht is ver te zoeken tegenwoordig. En ze worden links en rechts ingehaald door de gevestigde orde van de autoindustrie, een markt waar het sowieso moeilijk is om het als nieuwkomer te maken. Het merendeel van ons kiest namelijk met hun onderbuik een auto.
Geheel offtopic, maar links en rechts ingehaald? Voor zowel MX en MS is er (nog) geen concurrentie, er wordt inderdaad een hoop aangekondigd, maar die zijn nog (lang) niet te krijgen. De middenklassers (ioniq, leaf) begint de markt idd wat volwassener te worden, en dáar is Tesla de laatkomer, maar ook daar zijn de meeste mainstream automakers nóg later. We gaan het allemaal zien, mooie tijden!

Welke toolfabrikanten gebruiken eigenlijk al de nieuwe 'standaard' liion cellen, de 21700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zondag 18 maart 2018 @ 10:49:
[...]

Hij stond toen ik keek woensdag voor mij al op dat bedrag, hmm. Zou zoiets bij amazon per bezoeker kunnen verschillen...?

Mocht er bij iemand nog gereedschap gestolen zijn, misschien zit het hier wel bij:
[afbeelding]
Politie Loosduinen; gestolen gereedschap
Bij mij heeft hij zeker 3 dagen op 150 gestaan. Ook na mijn bestelling nog... Geen idee hoe dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08 10:44

miekol

erm

bbbrumbrum schreef op zondag 18 maart 2018 @ 11:40:
[...]

Welke toolfabrikanten gebruiken eigenlijk al de nieuwe 'standaard' liion cellen, de 21700?
Metabo’s nieuwe 4Ah en 8Ah 18v LiHD accu’s > https://toolcraze.net/met...pact-4-0-ah-lihd-battery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien interessant voor sommige hier: Actie artikelen bij de Aldi vanaf 24 Maart 2018...klikje.....

Die Bosch Boorhamer is de GBH 2-26 zo te zien en is redelijk netjes geprijsd.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
wimmel_1 schreef op maandag 19 maart 2018 @ 17:38:
Misschien interessant voor sommige hier: Actie artikelen bij de Aldi vanaf 24 Maart 2018...klikje.....

Die Bosch Boorhamer is de GBH 2-26 zo te zien en is redelijk netjes geprijsd.
Zo goed is die actie niet. bij Amazon betaal je dezelfde prijs. De €172 is met snelspankop, de €158 zonder. De zwaardere 2-28 met snelspankop en M-box kost bij Amazon €199

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

L.N. schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:04:
[...]

Zo goed is die actie niet. bij Amazon betaal je dezelfde prijs. De €172 is met snelspankop, de €158 zonder. De zwaardere 2-28 met snelspankop en M-box kost bij Amazon €199
Ik heb hier al een tijdje zo'n 2-28F en da's een briljant fijne machine, inderdaad :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:26
Mijn oude Fein is overleden. Deed best wel zeer toen ik gisteren een hapje uit een panlat wilde halen en ik dit met de zaag en een beitel moest doen. Het valt me op dat er ontzettend veel verschil in prijzen zit online. Iemand laatst nog een Fein gekocht in een mooie aanbieding?

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:29
Heb een doppensetje en steeksleutels nodig om te sleutelen aan auto's en mijn scooter. Is dit wat? http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Het is een goedkoper setje dan de andere setjes van merken als Facom, maar is dit ook wat, of kan ik voor dit geld beter wat anders kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vraag het hier ff: Goed (auto)sleutelgereedschap

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Vorig advies was een groot succes en nu ben ik weer op zoek naar een ander stuk gereedschap, namelijk een frees. Ik heb geen ervaring met die dingen, omdat ik er nooit mee heb gewerkt. Daarnaast zijn er verschillende soorten frezen waardoor 't nog lastiger wordt om de juiste te kiezen.

Ik wil een frees voor het fijne werk dat het bouwen van luidsprekers met zich meebrengt Ik wil er gaten mee maken voor de speakers zelf en ik wil er de hoeken mooi mee afronden. In eerste instantie wil ik daarvoor aan de slag met MDF, maar ik wil later ook een speaker van (hard)hout maken.

Die gaten wil ik dus het liefst maken met de frees, omdat je daarmee perfect ronde vormen kan maken. Zeker met een geleider die je in combinatie kan gebruiken. Daarnaast bestaan er van die koppen waarmee je een plankje gelijk kan frezen met aangrenzende plankjes. Dus je kan er, met gemak een perfect mooi resultaat mee halen.

Mijn motto is: goed gereedschap is halve werk en al heb ik geen handson ervaring met deze machines, ik wil er toch wel een van bovengemiddelde kwaliteit. Ik heb nog geen budget voor ogen, maar ik ga 'm niet dagelijks gebruiken.

Welke frees adviseren jullie mij?

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

TereZz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:42:
Heb een doppensetje en steeksleutels nodig om te sleutelen aan auto's en mijn scooter. Is dit wat? http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons
Het is een goedkoper setje dan de andere setjes van merken als Facom, maar is dit ook wat, of kan ik voor dit geld beter wat anders kopen?
Dat merk zegt me niets, maar het ziet er een beetje uit als taiwanees spul zoals carolus (B-merk van gedore). Je zou ook kunnen kijken naar teng tools, ironside, toptul, proxxon die maken spul van vergelijkbare kwaliteit. Meestal zul je dan wel apart een doppenset en steeksleutels moeten kopen. Verder heb je waarschijnlijk nooit alles nodig wat in die set zit, kan me bijv. niet voorstellen dat er veel amateurs zijn die gebruik zullen maken van al die externe torx doppen, dus ik zou daar niet te veel op letten als je niet weet of je ze nodig hebt.

Als die set idd vergelijkbaar is met bovengenoemde merken is het denk ik wel een prima keuze is, maar je hebt kans dat het een chinese imitatie is van taiwanees B-merk spul is, dus ik zou even googlen voor de zekerheid.

Het verschil met de bekende merken (gedore, facom, stahlwille, hazet) zit hem veel in de ratels die minder prettig zijn in gebruik door slack en vertanding, en de pasvorm/tolerantie van de doppen die vaak losser is bij goedkopere merken. Maargoed als je alles in die set van stahlwille koopt ('mijn' merk) ben je al snel €1000 kwijt, dus als je dat in een keer moet ophoesten wordt het misschien te gek. :9

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25
virtualJac schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:17:
Mijn oude Fein is overleden. Deed best wel zeer toen ik gisteren een hapje uit een panlat wilde halen en ik dit met de zaag en een beitel moest doen. Het valt me op dat er ontzettend veel verschil in prijzen zit online. Iemand laatst nog een Fein gekocht in een mooie aanbieding?
Ik heb die van mij een tijd geleden bij Axminster.co.uk gekocht. Was toen een stuk goedkoper dan in NL, en als bedrijf betaal je daar geen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Younes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:58:
Vorig advies was een groot succes en nu ben ik weer op zoek naar een ander stuk gereedschap, namelijk een frees. Ik heb geen ervaring met die dingen, omdat ik er nooit mee heb gewerkt. Daarnaast zijn er verschillende soorten frezen waardoor 't nog lastiger wordt om de juiste te kiezen.

Ik wil een frees voor het fijne werk dat het bouwen van luidsprekers met zich meebrengt Ik wil er gaten mee maken voor de speakers zelf en ik wil er de hoeken mooi mee afronden. In eerste instantie wil ik daarvoor aan de slag met MDF, maar ik wil later ook een speaker van (hard)hout maken.

Die gaten wil ik dus het liefst maken met de frees, omdat je daarmee perfect ronde vormen kan maken. Zeker met een geleider die je in combinatie kan gebruiken. Daarnaast bestaan er van die koppen waarmee je een plankje gelijk kan frezen met aangrenzende plankjes. Dus je kan er, met gemak een perfect mooi resultaat mee halen.

Mijn motto is: goed gereedschap is halve werk en al heb ik geen handson ervaring met deze machines, ik wil er toch wel een van bovengemiddelde kwaliteit. Ik heb nog geen budget voor ogen, maar ik ga 'm niet dagelijks gebruiken.

Ook de bovenfrees is in dit topic al meerdere malen voorbij gekomen, je kunt eenvoudig even op het woord bovenfrees dit topic doorspitten.

Dat gezegd hebbende.......ik heb zelf de OF1010 in de welbekende grijsgroene kleur....en inderdaad ook veelvuldig gebruikt voor gaten in mijn zelfbouwspeakers.

Ik vind de OF1010 ideaal door het relatief lichte gewicht en de pistoolgreep. Het nadeel vind ik het gebruik van de centreerringen. Die moet je in de zool plaatsen met een centreerdoorn.
De grotere OF1400 maakt gebruik van centreerringen die je vastklikt, dat is echt veel beter, maar het is een duurdere machine.

Bosch Pro heeft een goedkopere variant met een pistoolgreep:

https://www.bosch-profess...ts/gof-1250-ce-0601626001

Op het forum van zelfbouwaudio.nl http://zelfbouwaudio.nl/forum/ kun je ook nog eens een kijkje nemen voor je zelfbouwplannen. Mijn bouwverslag staat daar ook.

Op dat zelfde forum worden de groene Bosch POF 1200 en 1400'veel gebruikt. Ook Triton gooit hoge ogen.

Je kunt ook even overwegen om een cursusje te volgen, het is en blijft een gevaarlijk stuk gereedschap met +30.000 toeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
virtualJac schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:17:
In Duitsland zoeken. Daar zijn ze een stuk goedkoper. Werkzeugstore24.de, Amazon.de en vast nog meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Younes schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:58:

Frezen is niet echt mijn forté maar een kantenfrees is in dit geval misschien ook een optie.

Speakers zijn niet van al te dik hout gemaakt lijkt mij dus een gat moet wel lukken en voor de hoeken en randen is zo’n kantenfrees natuurlijk ideaal.

Makita RT0700C bijv. verkrijgbaar met en zonder handige accessoires. Kan ook de reguliere parallelgeleider voor Makita frezen op.

Maar je hebt ze natuurlijk ook van andere merken. ;)
@Atmoz had laatst een hele handzame 12v variant van Bosch. Misschien wel minder geschikt voor de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vliegvlug schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:02:
[...]

Speakers zijn niet van al te dik hout gemaakt lijkt mij.....
Mijn baffle is 92mm dik :P .....assumptions and all that :+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Fraggert schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:29:
[...]

Mijn baffle is 92mm dik :P .....assumptions and all that :+ ;)
Ik weet dan ook weinig van speakers. :+
Wat is een baffle?

Maar ik hoor het al, @Younes heeft naast een kantenfrees dus ook een dikke bovenfrees nodig. d:)b :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vliegvlug schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Wat is een baffle?

Maar ik hoor het al, @Younes heeft naast een kantenfrees dus ook een dikke bovenfrees nodig. d:)b :P
Ja, was ook maar flauw hoor ;) de baffle is de plaat (meesral de voorzijde) waar de drivers in gemonteerd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-09 22:44
peligro2k schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 12:35:
[...]

Ik heb die van mij een tijd geleden bij Axminster.co.uk gekocht. Was toen een stuk goedkoper dan in NL, en als bedrijf betaal je daar geen btw.
Als je zakelijk koopt, wordt de btw vaak verlegd. Dan is het de bedoeling dat de verkoper jou geen btw in rekening brengt, maar je de (Nederlandse) btw zelf verrekend met de belastingdienst. Mocht de buitenlandse verkoper wel btw in rekening brengen bij zakelijke aankopen, dan is dat vaak veel meer werk (terugvragen aan belastingdienst in land van aankoop).

Ik snap dus niet wat je bedoelt met 'als bedrijf betaal je daar geen btw'?
Vliegvlug schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:00:
[...]

Wat is een baffle?

9cm frezen is met welke freesmachine dan ook een uitdaging... Lekker decouperen zo'n gat, zeker als de speaker er overheen valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

geekeep schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 21:48:
9cm frezen is met welke freesmachine dan ook een uitdaging... Lekker decouperen zo'n gat, zeker als de speaker er overheen valt.
daar ging het ook eigenlijk niet om, ging om de opmerking dat speakers vaak uit dun hout bestonden ;)

Decouperen is een optie......maar niet bij mijn project gezien die mate van afwerking die ik wilde bereiken.
Bijkomend voordeel die 92mm is in lagen opgebouwd dus ik kon dat mooi in 2 keer doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

L.N. schreef op maandag 19 maart 2018 @ 20:04:
[...]

Bovenstaande was een reactie op de Aldi aanbieding voor een Bosch 2-26 boorhamer.

Nu kreeg ik net een mailtje van Amazon dat vanaf 15:30 de Bosch 2-26F in de ligthning deal is.
Staat nu nog op €172 (en €158 voor de niet snelspan maar weet niet of die ook meedoet met deze deal) maar wordt dus lager.
Mogelijk dat iemand met een prime abo het eerder ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door Vliegvlug op 21-03-2018 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TereZz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:42:
Moeilijk om hier een betrouwbaar antwoord op te geven, maar de ad ruikt in ieder geval aan alle kanten naar rotte vis en vooropgestelde misleiding.
Zo leunt de naam 'KraftWelle' bewust tegen de naam 'Kraftwerk' dat niet geheel toevallig wél een zekere reputatie heeft hoog te houden.
Beide merken hebben echter totaal niets met elkaar te maken, maar de naam 'Kraft' moet je kennelijk hebberige tranen in de ogen geven.

Doe dit niet. :+
De adviesprijs van €299 raakt ook al kant noch wal, maar voor argelozen werken die dingen misschien??
meddle schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:58:
[...]
Dat merk zegt me niets, maar het ziet er een beetje uit als taiwanees spul zoals carolus (B-merk van gedore).
Opvallend dat je nu een nono Asia brand vergelijkt met het goed gedocumenteerde Carolus dat onder Gedore condities wordt gefabriceerd en waar ik tot nu toe nog nooit iets over te klagen heb gehad.
Amazon staat bomvol met positieve reviews en ik kan mij daar bij aansluiten.
Gedore kan zich ook bij dit schaduwmerk uit dezelfde catalogus geen slechte rep permitteren. :P

Niet geheel toevallig heb ik begin maart een tweede Carolus set laten aanrukken voor slechts €74,43.
Amazon doet regelmatig in couponcodes van 10%-15% met merken als Gedore en Carolus en voor onze dacha was een extra set wel handig.

Voor het geld is het een weergaloze set en mijn Stahlwille, Facom, Belzer, Teng, Proxxon, GearWrench en Gedore sleutels zullen achter de komma misschien betere specs hebben, in de praktijk merk ik weinig verschil.
Het verschil met de bekende merken (gedore, facom, stahlwille, hazet) zit hem veel in de ratels die minder prettig zijn in gebruik door slack en vertanding, en de pasvorm/tolerantie van de doppen die vaak losser is bij goedkopere merken. Maargoed als je alles in die set van stahlwille koopt ('mijn' merk) ben je al snel €1000 kwijt, dus als je dat in een keer moet ophoesten wordt het misschien te gek. :9
Het belangrijkste is nog dat je met goedkope sleutels van dubieuze kwaliteit je bouten en moeren niet aan gort draait.
Daar heb ik eerder bizarre dingen van gezien die ik niet voor mogelijk had gehouden, dus ja er zit inderdaad een ondergrens aan waar je überhaupt mee zou willen sleutelen. _/-\o_

Nu is het wel zo dat iedere ratel defect kan als het misbruik maar groot genoeg is, het zijn geen tools die je als hefboom of koevoet moet gaat gebruiken.
Gaat zo'n enkele ratel kapot dat kun je alsnog een losse Stahlwille of Snap-On kopen.

Hetzelfde geldt voor ring-ratelsleutels die favoriet zijn om misbruikt te worden en het merk krijgt dan de schuld.
Het sterkste ringratelmechaniek komt bij mijn weten van GearWrench en ik moet bekennen dat ik er nog nooit 1 van van heb gemold, maar goed ik ga op een 10mm sleutel dan ook geen 300Nm zetten. :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:15

Metalfreak

Hoije woh!

Fraggert schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:04:
[...]

Je kunt ook even overwegen om een cursusje te volgen, het is en blijft een gevaarlijk stuk gereedschap met +30.000 toeren :P
Misschien een stomme vraag, maar waar kun je zo'n cursus volgen? Zoiets zou ik namelijk ook ngo wel eens interessant vinden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:50:
[...]

Niet geheel toevallig heb ik begin maart een tweede Carolus set laten aanrukken voor slechts €74,43.
Amazon doet regelmatig in couponcodes van 10%-15% met merken als Gedore en Carolus en voor onze dacha was een extra set wel handig.
Goed advies! Maarreh hoe kom je dan aan deze couponcodes?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle

meddle

Opvallend dat je nu een nono Asia brand vergelijkt met het goed gedocumenteerde Carolus dat onder Gedore condities wordt gefabriceerd en waar ik tot nu toe nog nooit iets over te klagen heb gehad.
Amazon staat bomvol met positieve reviews en ik kan mij daar bij aansluiten.
Gedore kan zich ook bij dit schaduwmerk uit dezelfde catalogus geen slechte rep permitteren. :P
Carolus is ook gewoon goed spul, ik bedoel dat als je bijv. naar de ratels/doppen kijkt het ontwerp (los van het handvat) hetzelfde is. Dit design zie je ook bij allerlij merken terug die allemaal hun spul in taiwan (laten) maken. Daardat het ontwerp zoveel wordt gebruikt zijn er echter ook (chinese) versies van minderwaardige kwaliteit, waar die kraftwelle waarschijnlijk onder valt.

Voor het geld is het een weergaloze set en mijn Stahlwille, Facom, Belzer, Teng, Proxxon, GearWrench en Gedore sleutels zullen achter de komma misschien betere specs hebben, in de praktijk merk ik weinig verschil.

Het belangrijkste is nog dat je met goedkope sleutels van dubieuze kwaliteit je bouten en moeren niet aan gort draait.
Daar heb ik eerder bizarre dingen van gezien die ik niet voor mogelijk had gehouden, dus ja er zit inderdaad een ondergrens aan waar je überhaupt mee zou willen sleutelen. _/-\o_

Nu is het wel zo dat iedere ratel defect kan als het misbruik maar groot genoeg is, het zijn geen tools die je als hefboom of koevoet moet gaat gebruiken.
Gaat zo'n enkele ratel kapot dat kun je alsnog een losse Stahlwille of Snap-On kopen.

Hetzelfde geldt voor ring-ratelsleutels die favoriet zijn om misbruikt te worden en het merk krijgt dan de schuld.
Het sterkste ringratelmechaniek komt bij mijn weten van GearWrench en ik moet bekennen dat ik er nog nooit 1 van van heb gemold, maar goed ik ga op een 10mm sleutel dan ook geen 300Nm zetten. :F
Dat stuk van mijn post was meer bedoeld als een vergelijking van carolus vs gedore bijvoorbeeld, daar zit het vooral in de details en hoef je je niet af te vragen of het gereedschap uberhaupt bruikbaar is. :D Zelf heb ik doppen die ik weinig gebruik, zoals 1/2" inbus doppen voor m'n remklauwen, van teng ipv stahlwille en daar valt niet veel op aan te merken.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
Hier nog een tevreden Carolus gebruiker. Ik heb een 3/8 doppenset in een metalen kistje:

Afbeeldingslocatie: http://static.zeelandtools.nl/Files/5/16000/16229/ProductPhotos/Large/312793325.jpg

De tangen die ik van Carolus heb zijn wat minder goed. Nog steeds beter dan de goedkope tangen die je overal ziet, maar lang geen Knipex-kwaliteit. Ze hebben geen speling, maar gaan moeilijk open en dicht.

Mijn gereedschap had ik eerst in een Carolus Tool Box en nu in een Beta gereedschapswagen.

Afbeeldingslocatie: https://4.imimg.com/data4/CD/SJ/ETO-13255608/carolus-tool-box-2247674_3-500x500.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Metalfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:08:
Misschien een stomme vraag, maar waar kun je zo'n cursus volgen? Zoiets zou ik namelijk ook ngo wel eens interessant vinden.
hierzo: plopperdeplop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dzine schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 09:15:
[...]
Goed advies! Maarreh hoe kom je dan aan deze couponcodes?
Het enige dat je daarvoor hoeft te doen is de Angebote op Amazon.de te volgen.

Naast de standaard dagelijkse aanbiedingen zijn er ook met grote regelmaat acties met 'couponcodes' die doorgaans een dag of 10 geldig blijven.
Het is dus niet zo dat die codes automagisch in je brievenbus vallen, Amazon wil dat ook jij een beetje ploetert voor het geld. :Y

In het geval van de genoemde Carolus couponcodes bleek ook de dagprijs flink te schommelen, maar goedkoper dan de uiteindelijke deal van €74,43 heb ik deze set niet gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik heb die boorhamer even op de beobachten lijst gezet. Ik heb prime, dus vanaf een uurtje of 15 kan ik zien wat'ie moet kosten.

Ik hoop dat de app me een reminder geeft, anders gaat het alsnog mis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:29
Bedankt voor alle reacties! Op het aangeraden topic heb ik een reactie geplaatst (TereZz in "Goed (auto)sleutelgereedschap") om niet twee topics tegelijk te vervuilen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Helaas wat ver weg, maar ik bedenk me net: ik zit hier op het werk (werk bij een MBO) 25 meter af van de houtbewerkingsopleiding :') Misschien daar eens gaan vragen aan een docent :P

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Metalfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:35:
Helaas wat ver weg, maar ik bedenk me net: ik zit hier op het werk (werk bij een MBO) 25 meter af van de houtbewerkingsopleiding :') Misschien daar eens gaan vragen aan een docent :P
winsum: http://www.w30.nl/cursusaanbod/werken-met-de-bovenfrees.html

of moet ik verder naar het zuiden? :+

Utrecht: https://www.stadswerkplaa...ssen/workshop-bovenfrees/

google is je vriend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 14:25
Ik heb momenteel een tweetal gereedschapskisten van de Hornbach. Opzich prima dingen, maar ik ben altijd de schroevendraaier of tang die ik zoek kwijt.. Nou dacht ik om de boel eens netjes op te gaan hangen aan een pegboard achtig systeem. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald merk/type?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:45
Hier hetzelfde "probleem". Mijn vader had gewoon een plank met spijkers waaraan alles hing, dus dure modulaire systemen heb ik niet zo'n behoefte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-09 15:45
peligro2k schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 10:51:
Ik heb momenteel een tweetal gereedschapskisten van de Hornbach. Opzich prima dingen, maar ik ben altijd de schroevendraaier of tang die ik zoek kwijt.. Nou dacht ik om de boel eens netjes op te gaan hangen aan een pegboard achtig systeem. Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald merk/type?
Er zijn verschillende manieren: houten pegboard (geperste plaat die bijv. als bedbodems worden gebruikt) of metalen pegboard. Hier heb je verschillende diktes in, gatdiameters (rond of vierkant).

Ik ben zelf van plan een 12 of 18 mm plaat MDF aan de muur te hangen en hier spijkers in te slaan / haakjes in te draaien / french cleat bakjes / houdertjes op te hangen.
Hierdoor denk ik flexibeler te kunnen zijn dan met een pegboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Hier ook gewoon in de garage een OSB plaat tegen de muur gehangen met behulp van twee latjes en daarop met gewone schroefjes het gereedschap opgehangen. Niet het mooiste systeem misschien, wel effectief. Voor de schroevendraaiers heb ik daar een balkje tegenaan geschroefde met daarin gaten geboord waar ik die gewoon in kan steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:56

jeka

Support your local club.

In mijn nieuwe huis ga ik french cleat gebruiken denk ik. Ook omdat het leuk is om zelf houders te maken enz.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De gereedschapswand van Hornbach doet het hier goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
jeka schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 12:35:
[...]

In mijn nieuwe huis ga ik french cleat gebruiken denk ik. Ook omdat het leuk is om zelf houders te maken enz.
Dat heb ik hier ook, werkt top. Heb je wat nieuws nodig dan maak je weer een nieuwe module =)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Vliegvlug schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:59:
[...]

Bovenstaande was een reactie op de Aldi aanbieding voor een Bosch 2-26 boorhamer.

Nu kreeg ik net een mailtje van Amazon dat vanaf 15:30 de Bosch 2-26F in de ligthning deal is.
Staat nu nog op €172 (en €158 voor de niet snelspan maar weet niet of die ook meedoet met deze deal) maar wordt dus lager.
Prijs is 148 euro. En nu is al 96% gereserveerd, dus je moet heel snel zijn :D

edit: nu al 100%

Ik heb tot 15:27 de tijd om er eentje te kopen. Dus als iemand interesse heeft? :D
edit2: helaas, tijd verstreken :+

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 21-03-2018 15:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:10

Pelle

🚴‍♂️

Metalfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 11:06:
Hier ook gewoon in de garage een OSB plaat tegen de muur gehangen met behulp van twee latjes en daarop met gewone schroefjes het gereedschap opgehangen. Niet het mooiste systeem misschien, wel effectief. Voor de schroevendraaiers heb ik daar een balkje tegenaan geschroefde met daarin gaten geboord waar ik die gewoon in kan steken.
Idem.
En overal met een zwarte Sharpy lijntjes omheen getrokken, zodat ik precies kan zien wanneer vrouw of kinderen weer eens met m'n gereedschap aan de haal zijn geweest zonder het terug te hangen op de plek waar het hoort ;)

Afbeeldingslocatie: http://jellejanvanveelen.nl/got/bed/bed-08.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@Pelle Zo'n Sharpy is nog niet eens zo gek nog niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:34

vanDaal

-ismeereentje

Ik heb afgelopen week drie van deze opgehangen:
https://www.hornbach.nl/s...5-mm/7069398/artikel.html

Goedkope pegboards en hebben precies de goede maat, bv voor deze dingen:
https://www.hornbach.nl/s...inkt/5091685/artikel.html

[ Voor 14% gewijzigd door vanDaal op 21-03-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Laatst online: 13:33
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/00a2fdbcc479a2bbbe6371f7828a4cf1.jpeg
2 tientjes bij de lidl, of deze voor 10,-
Wel allemaal kunststof natuurlijk :+

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/56fa42fbc9f3606b61bb99505fc7a1f4.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@JvdW zijn die bovenste niet van de Aldi?
Zag er wel erg cheap uit..
EDIT: Ik had deze zien staan..Afbeeldingslocatie: https://images.folders.eu/image/upload/v1510507634/live/promofolder/articles/2017/11/12/15398/opbergwand-aldi-1539826.jpg

@vanDaal ik heb ook die pegboards overwogen, maar twijfelde of die haken wel de juiste gatmaat/-afstand hadden. Op AliExpress zie je ook veel van die haken voorbij komen, maar zie ik steeds verschillende afstanden...

[ Voor 96% gewijzigd door CappieL op 21-03-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard--
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
CappieL schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:45:
Zag er wel erg cheap uit.
Nee die zijn van de Lidl klik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CappieL schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 22:45:
Zag er wel erg cheap uit..
EDIT: Ik had deze zien staan..[afbeelding]
Bij dit soort 'opbergsolutions' krijg ik het gevoel dat men net de Fisher-Price periode voorbij is en op zoek moet naar iets beters, zonder meteen afstand te willen doen van dat fijne vertrouwde plastic. :+

Wie ooit een plank gezaagd, of geschuurd heeft met al die open bakjes in de nabijheid, weet dat dat geen lang en goed huwelijk gaat worden.
In no-time zitten alle bakjes gevuld met zaagsel, of bomvol stof, daar was ik heel snel klaar mee. :P

Losse troep bewaar ik intussen zoveel mogelijk georganiseerd in curvers in afgesloten kasten, dat maakt eenvoudiger schoon en je verliest het overzicht niet.
Ook losse machines, schaven en zagen bewaar ik liefst in afgeloten kasten, M-boxen, systainers en koffers staan overzichtelijk op de zijkanten op plankenrails aan de muur.

Sleutels, tangen, etc. passen strak in een paar mobiele gereedschapswagens en de meest gangbare schroevendraaiers, beitels en vijlen heb ik aan een stel superhandige magneetstrippen hangen die je uiterst flexibel kunt inzetten.
HBM levert jammer genoeg enkel de 50cm versie die slechts €4,99 kost, op Amazon en eBay is een langere 60cm variant te koop die jammer genoeg meteen een stuk duurder is.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/30xhapi.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:49

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JvdW schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 20:18:
[afbeelding]
2 tientjes bij de lidl, of deze voor 10,-
Wel allemaal kunststof natuurlijk :+

[afbeelding]
Die onderste had ik voordat ik overstapte op de spullen van Hornbach. Echt troep dat. Idd van plastic, kan niks hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 07:59:
[...]

Wat is het verschil tussen met/ zonder snelspan? SDS is toch altijd klik en vast?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:30

Reinier

\o/

-DarkShadow- schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 09:00:
[...]

Wat is het verschil tussen met/ zonder snelspan? SDS is toch altijd klik en vast?
Met of zonder snelspankop/hulpstuk om niet-SDS boren te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
Of je neemt de FINTORP of GRUNDTAL van IKEA. Ziet er iets gelikter uit (zwart gecoat of RVS), maar is wel 2 of 3 x zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
Ik wil mijn gereedschap in een vrij vochtige berging gaan opbergen. Weet iemand of ik gewoon een waterdichte doos kan kopen en deze zonder problemen kan gebruiken om alles in te gooien? Gaat gewoon om wat handgereedschap.

Ik zat te denken aan zoiets of is dat te simpel?
https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/00102975/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:00

bonzz.netninja

Niente baffi

Afbeeldingslocatie: https://cdn.pbrd.co/images/Hd3PUOB.png
Ik heb van die hornbach kastjes met zo'n plastic hangsysteem binnenin. Dat is allemaal maar matig en vrij plastic fantastic. Dus...dat zou ik niet zo snel doen.
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/704/410/189/DV_8_3205592_01_4c_DE_20160913092214.jpg

Vervolgens kocht ik bij ikea die borden met die gaatjes (skadis https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S09216595/) . Zou ik ook niet doen. Daar hangt je gereedschap te los in waardoor je bij elke handeling eruit lazert. :)

Nee mijn uiteindelijke oplossing zie je ook al op de foto, ik heb een hele muur van hout gemaakt en ga daar nu gewoon alles opschroeven precies op maat.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Ik haalde dinsdag mijn Einhell afkortzaag weer even uit de doos om wat te zagen en ik zat maar te klooien met het afstellen van de zaag (simpele 90° zaagsnede). Dus ik leg mijn waterpas even tegen de fence:
Einhell zaag

Zou dit met de kou te maken hebben of is het gewoon Einhell-kwaliteit?
Ik wou toch al een zero-clearance fence maken, is geen overbodige luxe zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-09 22:49
Ik weet niet of deze vraag hier helemaal thuis hoort.
Ik ga dit weekend zelf een Ikea keuken zetten. Op enkele plekken in de keuken moet ik bedekkingspanelen op maat zagen om bijvoorbeeld de afwasmachine af te dekken, of de zijkant van de kast van de koelkast.

Natuurlijk wil ik een zo strak mogelijk resultaat. Zou een bouwmarkt zoals de Gamma of Praxis dit (uiteraard tegen betaling) voor mij willen zagen?
En anders zal ik zelf op zoek moeten gaan naar goed gereeschap om mijn panelen te zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
CappieL schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:24:
Ik haalde dinsdag mijn Einhell afkortzaag weer even uit de doos om wat te zagen en ik zag maar te klooien met het afstellen van de zaag (simpele 90° zaagsnede). Dus ik leg mijn waterpas even tegen de fence:
[afbeelding]

Zou dit met de kou te maken hebben of is het gewoon Einhell-kwaliteit?
Ik wou toch al een zero-clearance fence maken, is geen overbodige luxe zo te zien.
Ik denk toch dat het einhell kwaliteit is. :o

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:01
Kou kan het erger maken, maar dat is zeker iets wat je bij duurdere constructies niet ervaart.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
M4uSzi schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:44:
[...]
Ik denk toch dat het einhell kwaliteit is. :o
Jammer...

@endless90 : over het algemeen zagen de bouwmarkten met grove zagen en ze zijn niet zo happig op het zagen van "zelf meegenomen" voorwerpen.

Ik heb het zelf wel laten doen bij de plaatselijke Hubo, naar mijn ervaring lopen hier mensen rond met meer kennis en staat service zijn hen hoger in het vaandel, dan bij de Gamma / Praxis.
Pagina: 1 ... 37 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.