[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 103 Laatste
Acties:
  • 919.029 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:03
nino_070 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:09:
Ik wil mijn gereedschap in een vrij vochtige berging gaan opbergen. Weet iemand of ik gewoon een waterdichte doos kan kopen en deze zonder problemen kan gebruiken om alles in te gooien? Gaat gewoon om wat handgereedschap.

Ik zat te denken aan zoiets of is dat te simpel?
https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/00102975/
Een waterdichte doos heeft geen zin, tenzij het gereedschap niet gaat gebruiken. Zodra je de doos open doet komt er vochtige lucht uit je berging in de doos. Je sluit dan de doos met vochtige lucht er in en jouw gereedschap gaat alsnog roesten.

Je kunt het gereedschap beter insmeren met een middel dat het roesten tegen gaat. Goedkoop en veelgebruikt is WD40, maar dat kan vlekken geven bij de afwerking van hout. Vaak wordt ook Camellia olie of Ballistol olie gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-09 20:06

Kraz

Saving the world

endless90 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:38:
Ik weet niet of deze vraag hier helemaal thuis hoort.
Ik ga dit weekend zelf een Ikea keuken zetten. Op enkele plekken in de keuken moet ik bedekkingspanelen op maat zagen om bijvoorbeeld de afwasmachine af te dekken, of de zijkant van de kast van de koelkast.

Natuurlijk wil ik een zo strak mogelijk resultaat. Zou een bouwmarkt zoals de Gamma of Praxis dit (uiteraard tegen betaling) voor mij willen zagen?
En anders zal ik zelf op zoek moeten gaan naar goed gereeschap om mijn panelen te zagen.
Ik ben daar zelf ook mee bezig geweest en de bouwmarkten in de buurt van Utrecht zeiden; Nee. Ook niet tegen betaling.

Ze zagen alleen panelen die bij hun in de winkel zijn gekocht. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
L.N. schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:01:
[...]

Een waterdichte doos heeft geen zin, tenzij het gereedschap niet gaat gebruiken. Zodra je de doos open doet komt er vochtige lucht uit je berging in de doos. Je sluit dan de doos met vochtige lucht er in en jouw gereedschap gaat alsnog roesten.

Je kunt het gereedschap beter insmeren met een middel dat het roesten tegen gaat. Goedkoop en veelgebruikt is WD40, maar dat kan vlekken geven bij de afwerking van hout. Vaak wordt ook Camellia olie of Ballistol olie gebruikt.
Insmeren zou sowieso kunnen. Is die Cammelia/Ballistol olie gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar?

Waar ik ook aan zat te denken, is gewoon elke keer als ik iets nodig heb de luchtdichte doos met gereedschap en al in huis halen en daar afsluiten en dan pas weer opbergen. Dan zou het goed moeten gaan.

@endless90 de Hubo doet dat waarschijnlijk wel, dir zijn vaak gewoon ouderwetse kluszaken die nu als merknaam Hubo dragen

[ Voor 6% gewijzigd door nino_070 op 22-03-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-09 15:58
nino_070 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:07:
[...]
Waar ik ook aan zat te denken, is gewoon elke keer als ik iets nodig heb de luchtdichte doos met gereedschap en al in huis halen en daar afsluiten en dan pas weer opbergen. Dan zou het goed moeten gaan.
Nee, want:
a) dat doe je hooguit 1 keer.
b) in huis is de lucht vaak warmer en zit er meer vocht in de lucht dan in de koude schuur. wanneer je dus warme vochtige lucht laat afkoelen in de schuur, krijg je juist condensatie. wat je nog zou kunnen doen is zakjes silica (of rijst) in de box doen als vochtvreter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
nino_070 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:07:
[...]

Insmeren zou sowieso kunnen. Is die Cammelia/Ballistol olie gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar?
Nee, meestal niet. Maar die Balistol wordt ook gebruikt voor het smeren van andere "machines", zoals naaimachines, messen en vuurwapens. Speciaalzaken op die gebieden verkopen het vaak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ballistol tast sommige coatings en materialen aan. Als je je gereedschap dan daarop gebruikt heb je gezeik. Gebruik gewoon WD40, wat is het probleem? Het spul is gemaakt om vocht op afstand te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
CappieL schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 12:09:
[...]

Nee, want:
a) dat doe je hooguit 1 keer.
b) in huis is de lucht vaak warmer en zit er meer vocht in de lucht dan in de koude schuur. wanneer je dus warme vochtige lucht laat afkoelen in de schuur, krijg je juist condensatie. wat je nog zou kunnen doen is zakjes silica (of rijst) in de box doen als vochtvreter.
Dit snap ik niet helemaal hoor, in huis is het inderdaad warm maar nu het in huis ligt corrodeert het amper. Invetten met WD40 is dus eigenlijk de oplossing als ik het zo hoor, maar dat is wel vervelend vet spul.

Of zou het toch afdoende kunnen zijn als ik gewoon consequent in de huiskamer het gereedschap in de luchtdichte box doe, met een vochtzakje ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:23
endless90 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:38:
Ik weet niet of deze vraag hier helemaal thuis hoort.
Ik ga dit weekend zelf een Ikea keuken zetten. Op enkele plekken in de keuken moet ik bedekkingspanelen op maat zagen om bijvoorbeeld de afwasmachine af te dekken, of de zijkant van de kast van de koelkast.

Natuurlijk wil ik een zo strak mogelijk resultaat. Zou een bouwmarkt zoals de Gamma of Praxis dit (uiteraard tegen betaling) voor mij willen zagen?
En anders zal ik zelf op zoek moeten gaan naar goed gereeschap om mijn panelen te zagen.
Ik zou zeggen zelf zagen met een cirkel- of invalzaag met lineaal. Behalve aanschaf zou je ook huur kunnen overwegen (bv Boels).

Zichtzijde onder bij het zagen zodat je eventuele splinters aan de achterkant hebt bij montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:33
@nino_070 Nee, het wordt je correct uitgelegd: de lucht in huis is warmer, daar zit meer vocht in. Daarna zet je die box terug in koude ruimte en dan condenseert dat vocht weer. Dus niet doen.

En bovendien is die box nooit luchtdicht genoeg. Niet om jaren je gereedschap in op te bergen, zoveel lekkage heb je dan toch wel.

Je moet er dan een vochtvreter/silica bij in doen. Of een luchrdroger in die ruimte zetten (duur in stroomgebruik).

Ik heb hetzelfde probleem in mn kelder en heb geaccepteerd dat ik 200-300 euro per jaar aan stroomkosten heb om de lucht te drogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:22
Mijn gereedschap begon ook te roesten in de schuur, zat gewoon een een dichte kist. WD-40 helpt wel even, maar het vervliegt snel.
loeberce schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:31:
[...]
Ik zou zeggen zelf zagen met een cirkel- of invalzaag met lineaal. Behalve aanschaf zou je ook huur kunnen overwegen (bv Boels).

Zichtzijde onder bij het zagen zodat je eventuele splinters aan de achterkant hebt bij montage.
Goede tips! En zoveel mogelijk tandjes, denk aan +60T oid.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Verstekbakker schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:14:
Ballistol tast sommige coatings en materialen aan. Als je je gereedschap dan daarop gebruikt heb je gezeik. Gebruik gewoon WD40, wat is het probleem? Het spul is gemaakt om vocht op afstand te houden...
De WD40 die je gebruikt om een beitel of schaaf te beschermen tegen roest kan bij gebruik van de beitel/schaaf op het hout komen. Bij het oliën of verven van het hout kun je dan problemen krijgen. De plekken waar de WD40 in het hout zit geeft dan verkleuringen of de verf hecht niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
nino_070 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 13:25:
[...]
Dit snap ik niet helemaal hoor, in huis is het inderdaad warm maar nu het in huis ligt corrodeert het amper. Invetten met WD40 is dus eigenlijk de oplossing als ik het zo hoor, maar dat is wel vervelend vet spul.
Wanneer het in huis ligt, corrodeert het inderdaad amper. Dit komt omdat de relatieve luchtvochtigheid onder de 100% is. Wanneer je deze warme huislucht in een luchtdichte box gaat doen en je brengt deze box naar je schuur (waar het kouder is), zal de lucht in de box afkoelen. Koude lucht kan minder vocht bevatten dan warme lucht, waardoor de relatieve luchtvochtigheid boven de 100% uit zal komen. Bij een relatieve luchtvochtigheid >100% krijg je condensvorming. In een natte omgeving zal je gereedschap sneller corroderen.

Ik behandel daarom ook alleen mijn tuingereedschap met WD40 om corrosie tegen te gaan. Het maakt mij niet zo veel uit als mijn snoeihout wat vettig wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door CappieL op 22-03-2018 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nino_070 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 11:09:
Ik wil mijn gereedschap in een vrij vochtige berging gaan opbergen. Weet iemand of ik gewoon een waterdichte doos kan kopen en deze zonder problemen kan gebruiken om alles in te gooien? Gaat gewoon om wat handgereedschap.
Ik zat te denken aan zoiets of is dat te simpel?
https://m.ikea.com/nl/nl/catalog/products/art/00102975/
Hoe luchtdicht is dit af te sluiten??

DeWalt en Stanley leveren koffers in diverse afmetingen die je zo de zee in kunt gooien, die sluiten hermetisch af. _/-\o_
Het probleem voor je tools is de reeds aanwezige vochtige lucht (in de koffer), die zul je dus met bijv. een vochtvreter moeten opsluiten/neutraliseren anders komen je tools er alsnog roestbruin uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:59:
[...]

DeWalt en Stanley leveren koffers in diverse afmetingen die je zo de zee in kunt gooien, die sluiten hermetisch af. _/-\o_
Het probleem voor je tools is de reeds aanwezige vochtige lucht (in de koffer), die zul je dus met bijv. een vochtvreter moeten opsluiten/neutraliseren anders komen je tools er alsnog roestbruin uit. ;)
Condensatie kun je op 2 manieren voorkomen:
- wegnemen vocht (vochtvreter / luchtontvochtiger ( / ventileren))
- wegnemen temperatuurschommelingen (isoleren / verwarmen (/ventileren))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:59:
[...]

Oke, dan wil ik wel zo’n kwaliteitskoffer kopen van DeWalt of Stanley.

Zoiets zou met een vochtvretend zakje erin goed genoeg moeten zijn, om zonder olie e.d. gereedschap te conseveren als ik het goed begrijp:
https://www.praxis.nl/ger...koffer-heavy-duty/5023339

@anderen helaas is verwarmen geen optie ivm. kleine ruimte en ontbrekende elektriciteit. Toch bedankt voor de reacties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin
  • Laatst online: 19-08 21:34

Paladin

Play Ball!

Ik ben een beetje aan het kijken naar een nieuwe afkort zaag, welke wat meer capaciteit heeft dan mijn huidige metabo KGS 216m. geen glijstangen naar achter heeft en vooral nauwkeuriger is.

Nu is de ultieme afkortzaag natuurlijk de Kapex 120 maar die is toch wel prijzig en ik vraag me af of de bv de Makita LS1019l of andere iets voordeligere modellen een goede keus zijn.

Gezien de beperkte ruimte in mijn klushok wil ik af van een machine die glijbuizen heeft die naar achter komen zoals de Metabo omdat ik die nu telkens naar buiten moet zeulen om er werk mee te kunnen doen.

oftewel heeft iemand ervaring met afkortzagen van Makita, Bosch, DeWalt ten opzichte van de Kapex en zagen ze even nouwkeurig.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Over wat voor gereedschap hebben we het? Ik heb al jaren mijn gereedschap gewoon in een ongeïsoleerde schuur liggen. Behalve op een goedkope bouwmarkt zaag zit nergens roest op. Veel gereedschap is toch ook verzinkt ofzo?
Overigens lijkt het mij een goede klus om die vochtige ruimte wat droger te krijgen/houden, ook al ga je er je gereedschap niet opbergen: vocht wil je niet in je woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 18:33
Paladin schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:15:
Ik ben een beetje aan het kijken naar een nieuwe afkort zaag, welke wat meer capaciteit heeft dan mijn huidige metabo KGS 216m. geen glijstangen naar achter heeft en vooral nauwkeuriger is.

Nu is de ultieme afkortzaag natuurlijk de Kapex 120 maar die is toch wel prijzig en ik vraag me af of de bv de Makita LS1019l of andere iets voordeligere modellen een goede keus zijn.

Gezien de beperkte ruimte in mijn klushok wil ik af van een machine die glijbuizen heeft die naar achter komen zoals de Metabo omdat ik die nu telkens naar buiten moet zeulen om er werk mee te kunnen doen.

oftewel heeft iemand ervaring met afkortzagen van Makita, Bosch, DeWalt ten opzichte van de Kapex en zagen ze even nouwkeurig.
Een grote afkortzaag met een grote nauwkeurigheid is relatief duur. Heeft er mee te maken dat je relatief veel krachten op die armen zet waarover ze glijden. Dat verschil vond ik bijv. merkbaar tussen de Kapex 60 (die bezit ik) en de Metabo Xact Sym 72. Die laatste merk je dat als de zaag volledig naar je toe geschoven staat meer 'flext' dan de Kapex. Dat flexen merk je iets in je zaagsnede, hierdoor heb je de kans dat hij wat minder haaks kan zijn.

Die Makita en de Bosch worden goed gereviewd, de DeWalt redelijk tot goed. De Metabo zou ik laten staan, de DeWalt was ik zelf niet echt enthousiast over, de Bosch vond ik erg groot, de Makita is dan wel een goede.

Wel zou ik goed checken waarom je zo'n grote afkortzaag wil. Die keren dat het materiaal te groot was voor mijn Ks 60 zijn op een hand te tellen.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

nino_070 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:07:
[...]
Oke, dan wil ik wel zo’n kwaliteitskoffer kopen van DeWalt of Stanley.
Zoiets zou met een vochtvretend zakje erin goed genoeg moeten zijn, om zonder olie e.d. gereedschap te conserveren als ik het goed begrijp:
https://www.praxis.nl/ger...koffer-heavy-duty/5023339
Heb zelf een stel DS400 en DS300 van DeWalt in gebruik en die zijn übersterk.

Heb er wel erg in dat je het aanwezige luchtventiel op zo'n koffer ook echt moet sluiten.
Jouw Stanley ziet er prima uit, maar die heb ik niet eerder in handen gehad.

Als je gaat shoppen dan zul je merken dat de prijzen voor deze koffers flink kunnen verschillen.
Check ook Amazon.co.uk (plus overige dochters) eens en eBay, dat kan de moeite waard zijn als je meteen een hele stapel bestelt. O-)

Een zeer bruikbare add-on voor FireFox is de "PriceAlarm.net - Amazon Price Tracker"
Dan krijg je op de betreffende Amazonpagina ook de volgende info voorgeschoteld.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2j3n1wh.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2018 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Paladin schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:15:

Hier zelf ongeveer een maandje in het bezit van de Dewalt DWS774. Deze zaag heeft zijn geleiderail/trekrail ook in de machine zitten waardoor er niks achteruit steekt en weinig ruimte in neemt. Ik ben er tot nu toe super tevreden over. Ook zeker een optie om naar te kijken ;)

https://www.mastertools.nl/dewalt-dws774-afkortzaag

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

simon schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 15:28:
[...]

Een grote afkortzaag met een grote nauwkeurigheid is relatief duur. Heeft er mee te maken dat je relatief veel krachten op die armen zet waarover ze glijden. Dat verschil vond ik bijv. merkbaar tussen de Kapex 60 (die bezit ik) en de Metabo Xact Sym 72. Die laatste merk je dat als de zaag volledig naar je toe geschoven staat meer 'flext' dan de Kapex. Dat flexen merk je iets in je zaagsnede, hierdoor heb je de kans dat hij wat minder haaks kan zijn.

Die Makita en de Bosch worden goed gereviewd, de DeWalt redelijk tot goed. De Metabo zou ik laten staan, de DeWalt was ik zelf niet echt enthousiast over, de Bosch vond ik erg groot, de Makita is dan wel een goede.

Wel zou ik goed checken waarom je zo'n grote afkortzaag wil. Die keren dat het materiaal te groot was voor mijn Ks 60 zijn op een hand te tellen.
Ik moet zeggen dat ik ook redelijk twijfel of ik idd een grote zaag "nodig" heb. Ik vind werken met dikkere balken 8x8 en 10x10 erg leuk en dat gaf ook issue met de Metabo, Dan laat ik het vaak door de winkel doen, maar nadeel is achteraf plan aanpassingen kunnen dan niet meer.

Hoe zit het met die kapex 60 en standaard 7x7 balk is dan al lastig met deze toch gezien hij tot 60mm gaat?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 18:33
Paladin schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:07:
[...]

Ik moet zeggen dat ik ook redelijk twijfel of ik idd een grote zaag "nodig" heb. Ik vind werken met dikkere balken 8x8 en 10x10 erg leuk en dat gaf ook issue met de Metabo, Dan laat ik het vaak door de winkel doen, maar nadeel is achteraf plan aanpassingen kunnen dan niet meer.

Hoe zit het met die kapex 60 en standaard 7x7 balk is dan al lastig met deze toch gezien hij tot 60mm gaat?
Een 7x7 balk zie je mij niet snel op een afkortzaag doen, als het een te groot ding is breng ik liever de machine naar het werkstuk dan omgekeerd. Zoveel ruimte heb ik ook niet. Iets wat breed en hoog is is ook vaak lang, en die ruimte heb ik vaak niet. Handzaag was voor mij goedkoper voor die paar keer dan kapex 120.

[ Voor 4% gewijzigd door simon op 22-03-2018 16:38 ]

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-08 07:57

Younes

Wie, Wat, Waar?

Fraggert schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:04:
[...]

Op het forum van zelfbouwaudio.nl http://zelfbouwaudio.nl/forum/ kun je ook nog eens een kijkje nemen voor je zelfbouwplannen. Mijn bouwverslag staat daar ook.

Op dat zelfde forum worden de groene Bosch POF 1200 en 1400'veel gebruikt. Ook Triton gooit hoge ogen.

Je kunt ook even overwegen om een cursusje te volgen, het is en blijft een gevaarlijk stuk gereedschap met +30.000 toeren :P
Ik ben inmiddels aangekomen bij pagina 48. Heel indrukwekkend! Nijkerk is hier om de hoek. Ben wel heel erg benieuwd. :)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:27

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Younes schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 19:59:

Ik ben inmiddels aangekomen bij pagina 48. Heel indrukwekkend! Nijkerk is hier om de hoek. Ben wel heel erg benieuwd. :)
Koffie staat klaar hoor d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Mensen met roest op hun gereedschap hebben geen gereedschap nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:34

Vliegvlug

Flight Simple

Nou ze blijven maar stunten met Bosch boorhamers bij Amazon.

Nu is de grotere broer GBH 2-28 F in de aanbieding, €199 met snelspankop en L-boxx.

Zou m bijna zelf kopen om mijn groene Bosch te vervangen maar ik boor te weinig gaten in beton om dat te rechtvaardigen. :')

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Raymond schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 18:12:
Ik ben op zoek naar een handige boorcassette. Ik heb er eentje per 0.5mm oplopend (de standaard 19delige). Maar nu zoek ik er eentje in kleinere stapjes. Ik overwoog eerst iets zelf te bedenken/fabrieken met de meest voorkomende/handige maten.
Maar waarom zou ik, als je voor een paar tientjes een gevulde kan krijgen?
https://www.hbm-machines....1mm-hss-5-cobalt-borenset

Iemand ervaring met de hbm boortjes, of bekend met een goed alternatief?
De lege houder is te koop voor 15 euro, dan koop ik liever een gevulde (desnoods de 25euro versie met gewone hss boortjes)
Boren die met 0.1mm oplopen gebruik ik niet iedere dag, maar als je ze een keer nodig hebt "dan heb je ze nodig". :Y
Heb deze 0.1mm range van 1 t/m 10mm al een jaar of wat in gebruik in de standaard HSS kwaliteit, veel plezier van gehad, af en toe een gebroken en weer vervangen.
Erg handig voor "er bij".

Deze 5% Cobalt versie had ik al eerder zien liggen en voor het geld hoef je dit niet te laten.

Heb deze 170 Delige HSS - 5% Cobalt Borenset alweer een paar jaar in gebruik en die valt niet tegen.
Eigenlijk nog niets van weten te slopen. :P

Ik heb 'hard-pressed' misschien mooiere boren in handen gehad van bijv. Dormer en Phantom, maar dan wordt het al snel de vraag of je zo'n dure boor slecht gaat herslijpen, of dat je een botte gewoon afdankt of herbestemt.
Voorlopig houd ik het maar op het laatste, deze boren zijn goed genoeg voor mijn gebruik al zou het aardig zijn een vergelijking op te zetten in een productieomgeving.
Maar dat is meer voor de statistiek. :+

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/288yxs3.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2018 06:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 04-09 15:56

vanDaal

-ismeereentje

Ik ben net verhuisd en soms kom je dan eens wat leuks tegen. Zo vond ik hier van de week een oude werkbank in een schuurtje. Even kijken of die op te lappen is :*)

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/811/40966718281_062f6ef3bd_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/818/26094838017_c822ea9d3a_c.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door vanDaal op 23-03-2018 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• L.N.
vanDaal schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:41:
Ik ben net verhuisd en soms kom je dan eens wat leuks tegen. Zo vond ik hier van de week een oude werkbank in een schuurtje. Even kijken of die op te lappen is :*)

[afbeelding]20180303_133029

[afbeelding]20180303_133041
Op zich is die wel op te knappen, als het hout niet rot is. Maar het lijkt alsof er houtworm in zit. Dat is vanaf een foto's natuurlijk niet goed te zeggen. Kijk eens hier en hier voor manieren om de houtworm te bestrijden. Het eerste topic gaat ook over een werkbank.

Het opknappen gaat wel veel werk zijn. Op Marktplaats zijn dergelijke oude en gebruikte werkbanken helemaal hot als decoratief element en gaan weg voor een paar honderd euro. Je kunt deze ook verkopen en een zelf nieuwe maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

vanDaal schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 09:41:
Dikke schuurvondst jongen d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:34

Vliegvlug

Flight Simple

Mijn Makita DHP480 met gigantische speling op de boorkop is weer terug van reparatie bij Makita via ToolNation.

Makita DHP480 gerepareerd

Zat een mooi kaartje aan:
"Tandwielset (speling op as) vervangen voor garantie. Machine geheel gecontroleerd. Voorkom vallen/stoten van machine"

Niet dat hij ooit gevallen is of hard gestoten, zal wel een standaard tekst zijn maar voelt toch een klein beetje als een verwijt. :/

Maar het goede nieuws; er zit nu nauwelijks nog speling op. d:)b

Zou eigenlijk met dezelfde 10cm boor als eerst de speling weer moeten opmeten, was eerst 6mm.

De reparatie heeft in totaal 9 dagen geduurd.
Woensdag verstuurd, vrijdag weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:06
Nivado schreef op zaterdag 17 maart 2018 @ 08:51:
@Bhagavad Voor € 245,- heb ik een body DTD154, M-box 2, snellader DC18RC, en 2x 5 Ah accu. Kost normaal € 335,- met NL BTW.
Kleine update: Ik had nog een terugbel afspraak staan met Amazon, om te controleren of het probleem naar tevredenheid was opgelost. Ik heb Netjes verteld hoe het zat en mijn excuses aangeboden voor situatie. Ze reageerde gelijk dat ik de extra korting mocht houden, aangezien er geen opzet in het spel was.

@Framoes Het is inderdaad een belachelijk goede deal zo. Ik zie het echter als volgt: Voor 150,- regelbaar vermogen in 3 standen, 2x 5Ah accu i.p.v. 1x 3Ah, een extra lader en een koffer. Ik had namelijk anders de DTD153Z genomen voor 95,- Maar dat is natuurlijk een geval van perspectief ;)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:22
Vandaag binnen van de Lidl de Parkside PASSK 20-Li A1. Komt met één 20V 3Ah accu van 60Wh (5S2P 1500mAh) en bijbehorende lader. Machine met accu weegt 2,6 kg.

Parkside PASSK 20-Li A1

Behuizing is van Nylon PA6 met glasvulling. Planeetwielen en input zijn gesinterd, het tandwielhuis is van aluminium. Motor is een 20V RS-887 (brushed). In de neus zit geen lager maar een stalen bus icm een shim, direct bij de motor zit een 6202RS lager.

Gear assembly

Met de "draaimomentinstelling" regel je het toerental, niet het daadwerkelijke moment. Die komt namelijk niet echt overeen. De opgegeven 400Nm lijkt wel wat optimistisch, maar hij slaat hard genoeg voor wielmoeren ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paladin

Paladin

Play Ball!

simon schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 16:38:
[...]

Een 7x7 balk zie je mij niet snel op een afkortzaag doen, als het een te groot ding is breng ik liever de machine naar het werkstuk dan omgekeerd. Zoveel ruimte heb ik ook niet. Iets wat breed en hoog is is ook vaak lang, en die ruimte heb ik vaak niet. Handzaag was voor mij goedkoper voor die paar keer dan kapex 120.
Moet zeggen goede argumenten en het prijs verschil van 600 euro heeft mij ook doen besluiten voor de kapex 60 te gaan. Van dat geld kan ik hoop leuke andere dingen kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:00
Puch-Maxi schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 23:44:
Vandaag binnen van de Lidl de Parkside PASSK 20-Li A1. Komt met één 20V 3Ah accu van 60Wh (5S2P 1500mAh) en bijbehorende lader. Machine met accu weegt 2,6 kg.

[afbeelding]

Behuizing is van Nylon PA6 met glasvulling. Planeetwielen en input zijn gesinterd, het tandwielhuis is van aluminium. Motor is een 20V RS-887 (brushed). In de neus zit geen lager maar een stalen bus icm een shim, direct bij de motor zit een 6202RS lager.

[afbeelding]

Met de "draaimomentinstelling" regel je het toerental, niet het daadwerkelijke moment. Die komt namelijk niet echt overeen. De opgegeven 400Nm lijkt wel wat optimistisch, maar hij slaat hard genoeg voor wielmoeren ;).
Een mini teardown a la AvE, leuk om te zien in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 04-09 21:04
Vliegvlug schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 19:02:
Mijn Makita DHP480 met gigantische speling op de boorkop is weer terug van reparatie bij Makita via ToolNation.

[afbeelding]

Zat een mooi kaartje aan:
"Tandwielset (speling op as) vervangen voor garantie. Machine geheel gecontroleerd. Voorkom vallen/stoten van machine"

Niet dat hij ooit gevallen is of hard gestoten, zal wel een standaard tekst zijn maar voelt toch een klein beetje als een verwijt. :/

Maar het goede nieuws; er zit nu nauwelijks nog speling op. d:)b

Zou eigenlijk met dezelfde 10cm boor als eerst de speling weer moeten opmeten, was eerst 6mm.

De reparatie heeft in totaal 9 dagen geduurd.
Woensdag verstuurd, vrijdag weer terug.
Goed nieuws. Ben wel benieuwd naar de huidige afwijking!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vliegvlug schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 01:12:
Nou ze blijven maar stunten met Bosch boorhamers bij Amazon.

Nu is de grotere broer GBH 2-28 F in de aanbieding, €199 met snelspankop en L-boxx.

Zou m bijna zelf kopen om mijn groene Bosch te vervangen maar ik boor te weinig gaten in beton om dat te rechtvaardigen. :')
vandaag dagaanbieding 205 bij toolnation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:35

Aapje

Opel-beun
Intussen was ik opzoek naar een nieuwe Excentrische schuurmachine.... Ben weer in 't oeh shiney getrapt en een Makita gekocht :') BO5030K met koffertje, voor 89 bij de Karwei... Enige wat ik mis... regelaar op de snelheid, heeft z'n 33 euro tegenhanger van de Gamma wel :')

Maargoe, hij trilt ook een stuk minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
9 tientjes is geen geld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Nivado schreef op vrijdag 23 maart 2018 @ 21:41:
[...]

Kleine update: Ik had nog een terugbel afspraak staan met Amazon, om te controleren of het probleem naar tevredenheid was opgelost. Ik heb Netjes verteld hoe het zat en mijn excuses aangeboden voor situatie. Ze reageerde gelijk dat ik de extra korting mocht houden, aangezien er geen opzet in het spel was.

@Framoes Het is inderdaad een belachelijk goede deal zo. Ik zie het echter als volgt: Voor 150,- regelbaar vermogen in 3 standen, 2x 5Ah accu i.p.v. 1x 3Ah, een extra lader en een koffer. Ik had namelijk anders de DTD153Z genomen voor 95,- Maar dat is natuurlijk een geval van perspectief ;)
Als ik deze had zien staan, had ik hem direct gekocht. Hou de pagina sindsdien ook in de gaten om te checken of hij weer als Warehouse deal voorbij komt.

Die DTD153Z is ook zonder systainer. Scheelt ook weer drie tientjes. En als je hem bij Amazon.de koopt, had je ook geen gratis accu gekregen.

Dus voor €95 een DTD153 in karton of voor €245 een DTD154 met accu's, lader en systainer. Keuze is voor mij dan snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@Framoes Dat klopt inderdaad, dat is precies wat ik bedoelde. Het was dan ook zeker een makkelijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Het is nog best lastig om een schuurmachine op accu te vinden. Ik kom eigenlijk al snel uit op de parkside van de Lidl.

De reden dat ik een accu versie nodig heb is omdat ik op de locatie waar ik wil gaan schuren geen stroom tot beschikking heb en een generator is ook weer zo wat.

Heeft iemand ervaring met deze: https://www.lidl-shop.nl/...dschuurmachine/p100232944 schuurmachine?
Zijn er alternatieven / betere exemplaren op de markt die oom nog eens gunstig geprijsd zijn?

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Betaalbaarder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WKQH8gBHXqpYWipGySn3rBRu/full.jpg

:P

Voor drie tientjes is er niet veel keuze. Er is nog bosch groen, maar dat kost ook alweer 85 euro.

En dan ga je naar de echte merken en naar bedragen 7-10x van die parkside.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Hoop plamuur/schuurwerk verder hier... Hele buitekant van m'n Corsa nog te gaan :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jjCsDMeTl0rgHSrYwELoHXw8/full.jpg

Bevalt prima, filter zuigt makkelijk leeg met m'n karcher wd4 alleszuigert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
Aapje schreef op zondag 25 maart 2018 @ 00:43:
Hoop plamuur/schuurwerk verder hier... Hele buitekant van m'n Corsa nog te gaan :P

[afbeelding]

Bevalt prima, filter zuigt makkelijk leeg met m'n karcher wd4 alleszuigert :)
Als je toch een snoer hebt waarom niet een bouwstofzuiger direct erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
freestyler2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:27:
De reden dat ik een accu versie nodig heb is omdat ik op de locatie waar ik wil gaan schuren geen stroom tot beschikking heb en een generator is ook weer zo wat.
Beetje lullig als je dan op locatie aankomt en je bent vergeten je accu op te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:44
freestyler2 schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:27:
Het is nog best lastig om een schuurmachine op accu te vinden. Ik kom eigenlijk al snel uit op de parkside van de Lidl.

Heeft iemand ervaring met deze: https://www.lidl-shop.nl/...dschuurmachine/p100232944 schuurmachine?
Zijn er alternatieven / betere exemplaren op de markt die oom nog eens gunstig geprijsd zijn?
Is maar net de vraag hoeveel je wilt schuren. Het apparaatje van parkside zal waarschijnlijk accu's eten, broertjes van makita en bosch kunnen wat betreft capaciteit een stuk meer aan.

Al eens gekeken naar een omvormer voor in een auto?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Raymond schreef op zaterdag 24 maart 2018 @ 22:36:
Betaalbaarder:
[afbeelding]

:P

Voor drie tientjes is er niet veel keuze. Er is nog bosch groen, maar dat kost ook alweer 85 euro.

En dan ga je naar de echte merken en naar bedragen 7-10x van die parkside.
85 eu is ook nog wel betaalbaar uiteraard, maar 300eu+ is wel weer ietwat overdreven - schuren zonder stroom komt niet heel vaak voor. maar het is best een groot oppervlakte wat geschuurd moet worden en met de hand is net iets teveel werk voor deze klus... (iets met liever lui dan moe 8)7 )

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Hm, mijzelf toch niet helemaal kunnen inhouden.
Van t weekend redelijk wat voorboor en dan schroefwerk gehad, en was t wisselen beu.
Tevens wou ik graag een wat sterkere schoefmachine, dus van het excuus gebruik gemaakt dat er nu nog een accu actie opzit en de Makita DDF484ZJ maar besteld.
Ben benieuwd!

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Uncle Mel schreef op zondag 25 maart 2018 @ 13:08:
[...]

Als je toch een snoer hebt waarom niet een bouwstofzuiger direct erop?
De vrijheid bevalt mij prima eigenlijk. En voor de filter vol zit heb ik echt wel een halve auto geschuurd. Hoef maar met 240~400 eroverheen, dan hecht de 2k expoy primer/sealer al :) Daarbij zou m'n stofzuiger niet geschikt zijn want daar kan je de kracht niet op doseren.

Daardoor zou de schuurmachine zowat vastgezogen worden aan het werkstuk. Schuur je weer te veel er vanaf :(

En nu schud ik de filter even leeg boven de afvalbak, zuig het laatste eruit met de stofzuiger en we kunnen weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
freestyler2 schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:09:
[...]

85 eu is ook nog wel betaalbaar uiteraard, maar 300eu+ is wel weer ietwat overdreven - schuren zonder stroom komt niet heel vaak voor. maar het is best een groot oppervlakte wat geschuurd moet worden en met de hand is net iets teveel werk voor deze klus... (iets met liever lui dan moe 8)7 )
Makita excenter op accu is voor rond €120 te vinden. Doet ongeveer een half uur met een 5Ah accu.

Een andere optie is een autolader. Die heeft Makita ook. Waarschijnlijk heb je dan geen snellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 03-09 19:33
Over excenters gesproken, ik wil er binnen afzienbare tijd ook een aanschaffen. Ik twijfel tussen de Metabo SXE 3125, Makita BO5041K en de Dewalt DWE6423-QS. Die laatste is goedkoper maar heeft geen handgreep en dat lijkt me eigenlijk wel handig. Iemand ervaring met of ideeen over voor/nadelen?

[ Voor 9% gewijzigd door leecher op 26-03-2018 09:16 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:37

Pelle

🚴‍♂️

Ik zie hier vaak excenter-schuurmachines voorbij komen; wat is het verschil met een ouderwetse vlakschuurmachine? Is het alleen de vorm van de schuurvoet (rond vs rechthoekig) of zit er een fundamenteel verschil in de manier van schuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
leecher schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:16:
Over excenters gesproken, ik wil er binnen afzienbare tijd ook een aanschaffen. Ik twijfel tussen de Metabo SXE 3125, Makita BO5041K en de Dewalt DWE6423-QS. Die laatste is goedkoper maar heeft geen handgreep en dat lijkt me eigenlijk wel handig. Iemand ervaring met of ideeen over voor/nadelen?
Ik heb de BO5041 en ben er tevreden over. Doet wat hij moet doen en de handgrepen zijn praktisch.

Die Dewalt lijkt me trouwens een klasse goedkoper (en lichter?) De goedkopere variant van Makita heeft namelijk ook geen handgreep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L.N.
Pelle schreef op maandag 26 maart 2018 @ 09:56:
Ik zie hier vaak excenter-schuurmachines voorbij komen; wat is het verschil met een ouderwetse vlakschuurmachine? Is het alleen de vorm van de schuurvoet (rond vs rechthoekig) of zit er een fundamenteel verschil in de manier van schuren?
Daar zit wel een fundamenteel verschil in, namelijk de beweging. Een vlakschuurmachine heeft een kleine beweging naar voor/achter en links/rechts, terwijl een excenter een een cirkelvormige beweging maakt, waarbij het middelpunt niet precies in het midden van de ronde schuurzool ligt. Zie 1e tekening op de afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://www.poetsenpolijsten.nl/wp-content/uploads/2016/11/Polijstmethodes.jpg

Het voordeel van de excenter is dat het schuurpapier met een hogere snelheid beweegt, waardoor deze sneller schuurt. Ook krijg je met een excenter een minder duidelijk schuurpatroon te zien, waardoor de afwerking beter/sneller gaat.

Je hebt ook nog schuurmachines, zoals de Festool Rotex, die de een excentrische beweging combineert met een zijwaartse beweging. Hierdoor kun je nog sneller schuren.

[ Voor 182% gewijzigd door L.N. op 26-03-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-09 15:07

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Heb zelf een 5040K, en dat bevalt me toch erg goed. Mét toerenregeling, en met stofzuiger eraan weinig stof!

Ook een aantal keer met een rotex 150 gewerkt, dat is toch wel een beest...

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

L.N. schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:15:
[...]

Daar zit wel een fundamenteel verschil in, namelijk de beweging. Een vlakschuurmachine heeft een kleine beweging naar voor/achter en links/rechts, terwijl een excenter een een cirkelvormige beweging maakt, waarbij het middelpunt niet precies in het midden van de ronde schuurzool ligt. Zie 1e tekening op de afbeelding:

[afbeelding]
Waarbij excenter schuurmachines doorgaans dus patroon 2 volgen, of zelfs patroon 4? Althans mijn Makita BO5031K doet zowel rotatie als excentrische oscillatie, maar ik kan zo snel niet vinden of dat vrije of gedwongen rotatie is...

Overigens staat er in de startpost een aardig stuk uitleg over verschillende schuurmachinetypes: [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 26-03-2018 10:48 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
@Orion84
Excenter is echt patroon 2.
Patroon 4 is wat de festool rotex doet.

Patroon 1 is wat op zn engels een "random orbital sander" doet. Dan bibbert de zool alle kanten op, maar kan eigenlijk vrij roteren. Dat is heel licht schuren, voor de afwerking (een rotex doet dat, in de "vrijloopstand").
Patroon 3 is domweg ronddraaien, veel gebruikt bij poetsmachines.

Edit: Ik kan alleen een vlakschuurmachine nog niet echt plaatsen in dit schema :)

[ Voor 10% gewijzigd door Raymond op 26-03-2018 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 16:53
RZor schreef op zondag 25 maart 2018 @ 17:14:
Hm, mijzelf toch niet helemaal kunnen inhouden.
Van t weekend redelijk wat voorboor en dan schroefwerk gehad, en was t wisselen beu.
Tevens wou ik graag een wat sterkere schoefmachine, dus van het excuus gebruik gemaakt dat er nu nog een accu actie opzit en de Makita DDF484ZJ maar besteld.
Ben benieuwd!
haha, hier hetzelfde, of eigenlijk net andersom;
ik had al een Makita DHP482 klopboor/schroefmachine via Ibood, sinds vorig jaar, en die beviel uitstekend. Afbeeldingslocatie: https://www.kippersrijssen.nl/uploads/webshop/products/2017/jun/dhp482rfj.jpg
Vorige week een DDF083 erbij besteld, een lichtgewicht schroefmachine, zodat ik er eentje voor het boren en eentje voor het schroeven kan gebruiken. Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/300_Makita/302_machines/302_1_productbeelden/302_1_01_productbeelden_A/JPG_Product/DDF083ZJ.jpg En natuurlijk meteen de gratis accu besteld.
Dit weekend meteen gebruikt bij het ophangen van OSB-platen aan de garagemuur en ik ben zeer tevreden. Dat werkt fijn, met 2 machines bij de hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:04
Iemand ervaring met werkbroeken van blåkläder? Ik dacht een Amazon deal te scoren door zo'n broek voor €30,- aan te schaffen. Maar ik vind de pijpen zo wijd, weet iemand of dat normaal is bij blåkläder? En hebben alle maten broek de pijpen even breed?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Wijde pijpen is voor klussen erg fijn vind ik, als je dan een keer door je knieën moet zijn niet gelijk al je slagaders afgekneld.
Ik kan niet fijn klussen in een spijkerbroek, behalve in wijde.

[ Voor 20% gewijzigd door RZor op 26-03-2018 11:54 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-09 18:08
Het zal vast wel vaker aan bod zijn gekomen.
Maar wat is jullie advies voor een goede schroevendraaier set? Met name qua Merk, Sterke kop, Goede grip bij de kop en handvat enz.

Ben benieuwd naar jullie meningen. Zit een beetje te kijken naar: Wera, Whia of Swiss Tools

Evt. wel VDE zoals: https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=115326

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Raymond schreef op maandag 26 maart 2018 @ 10:57:
Edit: Ik kan alleen een vlakschuurmachine nog niet echt plaatsen in dit schema :)
Dat komt denk ik omdat dit plaatje (gezien de URL) komt uit een pagina over polijsten. Polijsten doe je doorgaans niet met een vlakschuurmachine :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@Kavaa Om mijzelf mar even te quoten:
Nivado schreef op maandag 5 maart 2018 @ 19:20:
@Roobje Ik heb deze set 2 of 3 jaar geleden bij Gereedschapscentrum gekocht in de "dagaanbieding" voor 55,- (is nu 78,49) en ik ben er heel erg tevreden mee! Enige nadeel is dat het een L-boxx is, aangezien ik verder met de systainers Makita werk.

Ik merk inderdaad geen verschil in kwaliteit tussen deze Wiha kniptang en de Knippex die ik van mijn werk had.
Als je alleen schroevendraaiers wilt, hebben ze ook mooie en betaalbare sets van Wera/Wiha bij Amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Nivado schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:08:
@Kavaa Om mijzelf mar even te quoten:

[...]

Als je alleen schroevendraaiers wilt, hebben ze ook mooie en betaalbare sets van Wera/Wiha bij Amazon.de
Wiha licht volgens mij erg dicht bij Wera of niet? Qua kwaliteit etc.
Hoe is de grip van het handvat bij Wiha?

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Kavaa Dat is wel wat ik er van begrepen heb. Ik heb Wiha schroevendraaiers en Wera Bitjes, zijn allebei goed, maar lastig te vergelijken. Ik vind de grip van de Wiha schroevendraaiers erg fijn. Liggen goed in mijn handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Julian97
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-08 12:59
Ik ben op zoek naar een combiboor die voornamelijk gebruikt gaat worden voor het boren in steen en beton om kabels door te trekken.

Nu kwam ik in dit topic al vaker de GBH-28F van Bosch tegen. Deze is nu in de aanbieding bij Toolnation:
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

(De 5 euro via Amazon neem ik voor lief voor de kortere levertijd)

Is dit een goede koop? En zijn er nog specifieke merken van SDS boren waar ik op moet letten of juist mijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Nivado schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:14:
@Kavaa Dat is wel wat ik er van begrepen heb. Ik heb Wiha schroevendraaiers en Wera Bitjes, zijn allebei goed, maar lastig te vergelijken. Ik vind de grip van de Wiha schroevendraaiers erg fijn. Liggen goed in mijn handen.
Ieder nadeel heeft dan weer z'n voordeel. Als ik ze in m'n gereedschap kist gooi is het meteen vol. Die van Wera zijn iets slanker...

Keuzes... Keuzes... Keuzes... Ben benieuwd wat de meningen van andere lezers zijn.
Ga deze week toch een keuze proberen te maken.

In the end boeit het allemaal niet maar wil wel enig advies / gedachten erop los laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
@Kavaa of iets lekker in de hand ligt, is natuurlijk per persoon verschillend. Ik heb wel goede ervaring met mijn Bahco schroevendraaierset, deze heb ik gekregen en voldoen aan mijn (niet al te hoge) eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
@Kavaa Heb hier van alles wat liggen, zowel Facom, als Gedore, als Wera (van allen zowel wat VDE als NIET vde), en vind persoonlijk de Gedore fijn in de hand liggen.

Kwa kwaliteit doen de meeste grote(re) merken niet heel erg voor elkaar onder.. heb bij geen van allen tenminste noemenswaardige vreemde dingen mee gemaakt/gesloopt bij normaal gedrag.

Denk dat het beste advies is om bij een winkel langs te gaan die 1 of meerdere merken van je shortlist heeft om ze zo zelf in de hand te houden en zo te kijken/aan te voelen wat je fijn ligt.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Artbij schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:44:
Iemand ervaring met werkbroeken van blåkläder? Ik dacht een Amazon deal te scoren door zo'n broek voor €30,- aan te schaffen. Maar ik vind de pijpen zo wijd, weet iemand of dat normaal is bij blåkläder? En hebben alle maten broek de pijpen even breed?
Ik heb een paar setjes werkhandschoenen versleten van Knåckebröd Blåkläder.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet achterover geslagen ben van de kwaliteit ervan. Stiksels laten snel los en ik was vrij snel door de anti-slijtstukken heen gesleten :+

Ik zou zelf ook kiezen voor niet al te strakke kleding, ik wil in de winter ook nog wel eens in de weer zijn buiten en het is dan prettig dat er een thermobroek onderpast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Ja, die van de meeste modellen in de 1500-serie zijn relatief wijd. De X1500 heeft koordjes onderaan zodat ze niet over de grond slepen en X1900 heeft een redelijke strakke pasvorm.

Ik vind wijd persoonlijk wel prima. Dan drukken alle dingen in je zakken niet zo tegen je aan en dat beweegt wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cverkooyen
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08:26
Hoe vinden de eigenaren van de Bosch GKT55GCE de nauwkeurigheid van de 45 graden stand. Bij de test van gereedschappro scoort de zaag hier niet bijster hoog in omdat de aanslag maar aan 1 zijde zit. Hoe is dit in de praktijk. Ik wil met een nieuwe invalzaag meubels goed in verstek maken en zoek hiervoor een goede nauwkeurige invalzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meddle
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-09 17:43

meddle

:o

Kavaa schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:04:
Het zal vast wel vaker aan bod zijn gekomen.
Maar wat is jullie advies voor een goede schroevendraaier set? Met name qua Merk, Sterke kop, Goede grip bij de kop en handvat enz.

Ben benieuwd naar jullie meningen. Zit een beetje te kijken naar: Wera, Whia of Swiss Tools

Evt. wel VDE zoals: https://www.prof-tools.nl/detail.asp?Lang=1&Prod=115326
Heb deze en ben er erg tevreden mee, gewoon wat je verwacht van wiha eigenlijk. Wera maakt echter ook van die slim VDE schroevendraaiers (en PB swiss volgensmij ook), dus die kun je net zo goed nemen. :> Het grootste praktische verschil tussen wera en wiha is eigenlijk de greep en dat is nogal een persoonlijk punt. Of PB swiss echt beter is dan andere merken, zoals vaak wordt beweerd, weet ik niet. Uit mijn ervaring maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

specs PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Fraggert schreef op maandag 26 maart 2018 @ 14:15:
[...]

Ik heb een paar setjes werkhandschoenen versleten van Knåckebröd Blåkläder.

Moet eerlijk zeggen dat ik niet achterover geslagen ben van de kwaliteit ervan. Stiksels laten snel los en ik was vrij snel door de anti-slijtstukken heen gesleten :+
Ik gebruik zelf meestal goedkope M-Safe PU-Flex werkhandschoenen, nu ik weer door de Ansell HyFlex heen ben die ik van mijn oude baas mee had gekregen.
Vind ze prettiger werken dan de meeste duurdere handschoenen, en als ze stuk gaan pak je een nieuw paar. Kost minder dan een euro dus tja :+
Ik zou zelf ook kiezen voor niet al te strakke kleding, ik wil in de winter ook nog wel eens in de weer zijn buiten en het is dan prettig dat er een thermobroek onderpast.
Ligt er een beetje aan wat je doet. Werk je in een werkplaats met zware stationaire machines is te losse kleding weer een no go :)
Voor buiten werken is lossere kleding tot op zekere hoogte wel inderdaad prettiger meestal.

Van een grote draaibank of frees win je het niet, en daar wil je ook niet door je kleren in getrokken worden. In mindere mate geldt dat m.i. ook al voor dingen als een kolomboormachine of band/schijfschuurmachine.

[ Voor 12% gewijzigd door McGryphon op 26-03-2018 19:14 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

McGryphon schreef op maandag 26 maart 2018 @ 19:09:
[...]
Ik gebruik zelf meestal goedkope M-Safe PU-Flex werkhandschoenen, nu ik weer door de Ansell HyFlex heen ben die ik van mijn oude baas mee had gekregen.
Vind ze prettiger werken dan de meeste duurdere handschoenen, en als ze stuk gaan pak je een nieuw paar. Kost minder dan een euro dus tja :+

[...]

Ligt er een beetje aan wat je doet. Werk je in een werkplaats met zware stationaire machines is te losse kleding weer een no go :)
Voor buiten werken is lossere kleding tot op zekere hoogte wel inderdaad prettiger meestal.

Van een grote draaibank of frees win je het niet, en daar wil je ook niet door je kleren in getrokken worden. In mindere mate geldt dat m.i. ook al voor dingen als een kolomboormachine of band/schijfschuurmachine.
ik zal zulke PU handschoenen eens een kans geven, ik vind het handschoenen nou niet echt bepaald prettig werken en heb ze dus eigenlijk alleen aan als ik dikke douglas palen of straatwerk en klooien in de tuin.
Ik gebruik dan Showa M-Grip

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aqcvbRwyTw23BvmBoHwRqdGD/full.jpg

voor de rest, echt losse kleding is een no-go. Zag gister op Insta nog een foto van een gozer die met een haakse slijper en een hoodie met veters in zijn capuchon was gaan werken 7(8)7

Zat zo'n houtwerkblad met een kettinzaagtanden op......ding pakte zijn veter en ging dwars door zijn kaak en wang heen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vitamine
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-08 16:37
Zelf gebruik ik deze handschoenen (Maxiflex Ultimate):

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/9/3/6/9200000037246393.jpg

Ben er erg blij mee :).

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ALS JULLIE MAAR GEEN HANDSCHOENEN DRAGEN TIJDENS HET ZAGEN!

Zo heeft hier laatst iemand in de regio zijn hand eraf gezaagd omdat hij met handschoenen aan met de tafelzaag aan t werk was. Eén los draadje en floeps, je hand wordt meegetrokken.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Ik gebruik de goedkope handschoenen van de Hornbach. Kosten € 1,10 per paar, en die vind ik heel fijn. Ik heb ook wel eens handschoenen van de Karwei geprobeerd voor ca. € 4,-, maar die van de Hornbach zijn beter!

@Eusebius Bedankt voor het voorbeeld. Ik gebruikte al nooit handschoenen bij het zagen, ik wist ook al wel dat dit niet mocht, maar ik weet nu ook waarom!
Ik gebruik sowieso bij voorkeur geen handschoenen, maar als ik ga slopen, of met bestrating bezig ben o.i.d. zijn ze toch wel onmisbaar. Ook bij het verwerken van steenwol is het geen overbodige luxe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Fraggert schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 07:38:
[...]

ik zal zulke PU handschoenen eens een kans geven, ik vind het handschoenen nou niet echt bepaald prettig werken en heb ze dus eigenlijk alleen aan als ik dikke douglas palen of straatwerk en klooien in de tuin.
Ik gebruik dan Showa M-Grip

[afbeelding]
Ik heb Showa 310 Green Grips voor zwaarder werk. Net ietsjes lichter dan die M-safes, maar werken prima als ik weer eens wat struiken los moet trekken ofzo :+
Die PU handschoenen ben ik gaan gebruiken op een moment dat ik ergens allergisch op reageerde (weet nog steeds niet wat, vermoed verontreinigde machineolie op het werk indertijd ofzo) waardoor de huid ongeveer van m'n handen af viel, en helemaal niks meer doen was ook geen optie. Dan maar handschoenen die niet te veel kosten, goede grip geven, en bewegingsvrijheid niet of nauwelijks inperken :)
voor de rest, echt losse kleding is een no-go. Zag gister op Insta nog een foto van een gozer die met een haakse slijper en een hoodie met veters in zijn capuchon was gaan werken 7(8)7

Zat zo'n houtwerkblad met een kettinzaagtanden op......ding pakte zijn veter en ging dwars door zijn kaak en wang heen :X
Deze man heeft ook nog geluk gehad.
Afbeeldingslocatie: https://i.redditmedia.com/3xNrbf3n-RCcCbqfJEArPfnfwXdwpm2ZqnAifEFc_9o.jpg?w=594&s=7ff6cc86fdcd9db42cf7e9e4121fdbdc

Safety rule number 1: keep loose things away from spinny things.

[ Voor 8% gewijzigd door McGryphon op 27-03-2018 10:06 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Scheren met DeWalt is nooit grappig :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Nivado schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:49:
Ik gebruik de goedkope [ulr=https://www.hornbach.nl/shop/GEBOL-by-LEIPOLD-DOeHLE-Werkhandschoenen-Micro-Flex-grijs-maat-10/8236405/artikel.html]handschoenen[/url] van de Hornbach. Kosten € 1,10 per paar, en die vind ik heel fijn. Ik heb ook wel eens handschoenen van de Karwei geprobeerd voor ca. € 4,-, maar die van de Hornbach zijn beter!

@Eusebius Bedankt voor het voorbeeld. Ik gebruikte al nooit handschoenen bij het zagen, ik wist ook al wel dat dit niet mocht, maar ik weet nu ook waarom!
Ik gebruik sowieso bij voorkeur geen handschoenen, maar als ik ga slopen, of met bestrating bezig ben o.i.d. zijn ze toch wel onmisbaar. Ook bij het verwerken van steenwol is het geen overbodige luxe.
Steve Ramsey van The Weekend Woodworker heeft een luchtige video over veiligheid gemaakt
YouTube: 6 Keys to Shop Safety | WOODWORKING BASICS (eerst intro, begint om 1:25)

Nog eentje: ervaren houtbewerker maakt educatief filmpje over kickback Maar Wat Dan Gebeurt Zal Je Verbazen ..
YouTube: Kickback on Camera!
Sowieso altijd een spouwmes gebruiken ..

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Eusebius schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 09:39:
ALS JULLIE MAAR GEEN HANDSCHOENEN DRAGEN TIJDENS HET ZAGEN!

Zo heeft hier laatst iemand in de regio zijn hand eraf gezaagd omdat hij met handschoenen aan met de tafelzaag aan t werk was. Eén los draadje en floeps, je hand wordt meegetrokken.
Zagen, frezen, etc........handschoenen wegleggen.

motorzagen wordt weer een ander verhaal natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Speaking of safety;
Nu ik meer aan het zagen ben (multiplex, hardhout) met een tafelzaag en decoupeerzaag denk ik dat het verstandig is om een beter stofmasker te kopen ipv die weggooi dingen.

Iets wat makkelijk aan en uit gaat en natuurlijk prettig ademt. Op Youtube zie ik wel eens van die maskers die alleen in de nek vast zitten. Iemand tips?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Dzine schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 13:39:
Speaking of safety;
Nu ik meer aan het zagen ben (multiplex, hardhout) met een tafelzaag en decoupeerzaag denk ik dat het verstandig is om een beter stofmasker te kopen ipv die weggooi dingen.

Iets wat makkelijk aan en uit gaat en natuurlijk prettig ademt. Op Youtube zie ik wel eens van die maskers die alleen in de nek vast zitten. Iemand tips?
Deze
https://www.hornbach.nl/s...ters/7038532/artikel.html
en deze
https://www.hornbach.nl/s...sker/7038533/artikel.html

Het gaat om de beschermingsklasse: A2P2. Als je nog meer doet, zou je naar 3 moeten gaan.

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Speaking of safety;

ja, een tip.......bronaanpak van het probleem onder de loep nemen dus zorgen voor goede stofafzuiging voor zover dat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 02-09 19:07
Speaking of safety;

3M half- of volgelaatsmasker i.c.m. een P3 stoffilter. Mocht je een keer aan de slag gaan met verf, afbijt of andere chemische meuk kan je er een dampfilter opzetten. Vind zelf de combinatie halfgelaatsmasker en veiligheidsbril niet prettig zitten en gebruik dan een volgelaatsmasker.

En wat Fraggert hierboven zegt. Goede stofafzuiging helpt ook al een hoop maar afhankelijk van je stofzuiger houd je daar niet de hele kleine stofdeeltjes mee tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door s_schimmel op 27-03-2018 14:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McGryphon

McGryphon

Veul vrouwkes!

Topicstarter
Eusebius schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 10:15:
[...]

Steve Ramsey van The Weekend Woodworker heeft een luchtige video over veiligheid gemaakt
YouTube: 6 Keys to Shop Safety | WOODWORKING BASICS (eerst intro, begint om 1:25)
Ik ben het alleen niet eens met zijn redenering achter "don't use gloves"; er zijn hier in de afgelopen posts goede redenen genoemd om in bepaalde situaties geen handschoenen te dragen, maar om gebruik in zijn geheel afraden vind ik niet alleen "het kind met het badwater weggooien" maar ook zijn redenering "zonder handschoenen voel ik beter wat ik doe" is wel een van de minst solide redenen ervoor die te bedenken is.

Verder goed filmpje op zich. Verschillende zaken die ik zelf heb moeten uitvogelen, want ik heb nooit een echte vakopleiding gehad. Voor mij is het belangrijkste om gewoon respect te hebben voor de machine, eigenlijk ongeacht vermogen. De zwaarste machinale verwonding die ik de afgelopen twee jaar heb opgelopen was met een machine zonder motor; de slagpers van mijn pa. Ding heeft wel een slagmechanisme met een hamer van 12 kilo; dat is genoeg voor flinke massatraagheid. Heb ik een flinke blauwe plek op de rug van mijn hand aan overgehouden. Als ik mijn hand 5cm meer naar binnen had gehad was dat minimaal 1 gebroken bot geweest. Dat incident heb ik toen aangegrepen om weer even veiligheidsmaatregelen-refresher voor mezelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 16:53
Grappig hoe zo'n forum werkt; er wordt nu fanatiek over handschoenen gepraat, maar de vraagsteller vroeg naar ervaring met wijde werkbroeken:
Kort daarna zegt een ander dat hij de broeken van Knackebrod niet kent, maar wel de handschoenen, en voila (of eigenlijk "här är" ), we gaan over op handschoenen!

En wat de inhoud betreft; ik denk dat broeken inderdaad niet te wijd moeten zijn, niet zo wijd dat een machine oid ze kan 'grijpen'. En of iets 'te' wijd is, dat hangt van je figuur af. Ik ben slank, dus die broeken zullen bij mij wellicht té wijd zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 13:18
McGryphon schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:37:
Voor mij is het belangrijkste om gewoon respect te hebben voor de machine, eigenlijk ongeacht vermogen.
Dit dus. Ende QFT.

Ongeveer zoals motorrijders nogal ongenuanceerd aangeleerd krijgen "automobilisten zien je niet en als ze je wel zien, willen ze je doodrijden".

Het is niet zo zwart-wit, maar voor je eigen veiligheid is het wel slim om zo'n idee erop na te houden.

Ik heb een paar jaar geleden eens een invalzaag in een niet heel brede plank gezet en die plank met mijn andere hand nog even snel willen positioneren. Het was gelukkig heel oppervlakkig en niet diep, maar het blad hakte wel in mijn linker pink.

Gelukkig was het een invalzaag, want van schrik (en pijn) sprong ik opzij en de hele bende viel op de grond. Een cirkelzaag was dan voor hij stil viel zijn weg gaan zoeken.

Ik heb er slechts een litteken aan overgehouden. En respect voor dit soort machines.

Denk dus nooit 'oh, dat kan wel even zo'...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
s_schimmel schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:38:
[...]

3M half- of volgelaatsmasker i.c.m. een P3 stoffilter.
...
P2 is toch al genoeg voor houtbewerking? En P3 bij MDF (maar dat is dan ook geen hout ;-) )

==
hoi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Laatst online: 02-09 19:07
Eusebius schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 18:39:
[...]

P2 is toch al genoeg voor houtbewerking? En P3 bij MDF (maar dat is dan ook geen hout ;-) )
Tja, voor het zagen van massief hout prima maar ik bestel die filters per 10 en dan is het makkelijk dat ik ze ook voor het schuren van (geverfd) hout of het zagen van MDF kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Hkuit schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:49:
Grappig hoe zo'n forum werkt; er wordt nu fanatiek over handschoenen gepraat, maar de vraagsteller vroeg naar ervaring met wijde werkbroeken:

[...]

Kort daarna zegt een ander dat hij de broeken van Knackebrod niet kent, maar wel de handschoenen, en voila (of eigenlijk "här är" ), we gaan over op handschoenen!

En wat de inhoud betreft; ik denk dat broeken inderdaad niet te wijd moeten zijn, niet zo wijd dat een machine oid ze kan 'grijpen'. En of iets 'te' wijd is, dat hangt van je figuur af. Ik ben slank, dus die broeken zullen bij mij wellicht té wijd zitten.
Als je een werkbroek in de juiste maat koopt, zal deze nooit zo wijd zijn dat ie makkelijk in een machine blijft hangen. Dan kan je als producent je zaak opdoeken na alle aanklachten. De genoemde broeken van Blåkläder vallen gewoon wat wijder dan een gewone spijkerbroek.

Ik draag buiten werk om slim fit spijkerbroeken (bijv Levi's 511), maar op werk liever iets waarin ik me makkelijker kan bewegen. Broeken waarin dingen als een potlood, duimstok of stanleymes niet direct in m'n been drukken als ik ergens overheen/op/onderdoor moet klimmen. Daarnaast heb je mogelijk ook kniebeschermers in de knievakken zitten. Als je broek strak zit, schuurt hij dan gelijk in je knieholtes.

Kortom, een beetje bewegingsvrijheid kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-09 13:18
Sowieso, welk gereedschap kan een wijde broek te grazen nemen? Ik kan me even geen gereedschap voorstellen dat je laag bij de grond gebruikt, dichtbij je lichaam...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
dreamscape schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:05:
Sowieso, welk gereedschap kan een wijde broek te grazen nemen? Ik kan me even geen gereedschap voorstellen dat je laag bij de grond gebruikt, dichtbij je lichaam...
Ik ga altijd bovenop de zaagtafel zitten omdat een hele plaat underlayment anders uit balans raakt bij het zagen :+

Om maar bij het thema veilig werken te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Framoes schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 06:44:
[...]

Ik ga altijd bovenop de zaagtafel zitten omdat een hele plaat underlayment anders uit balans raakt bij het zagen :+

Om maar bij het thema veilig werken te blijven.
Om maar bij het thema veilig werken te blijven: er zullen hier vast gebruikers ook een account bij Reddit hebben ... >>> https://www.reddit.com/r/OSHA/

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-09 12:49

Stoffel

Engineering the impossible

dreamscape schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 23:05:
Kettingzaag buiten bijvoorbeeld? Ik gebruik zelf overigens altijd handschoenen als ik aan het werk ben. Het merk weet ik even niet uit mijn hoofd, maar het zijn PU handschoenen die eigenlijk bedoeld zijn voor bankwerk. Die zijn heel dun en passen als een tweede huid. Ze gaan dan ook niet zo heel lang mee, maar je merkt niet eens dat je ze aan hebt over het algemeen. Ik kan er een knoop mee uit een metseltouw halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Eusebius schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:27:
[...]

Om maar bij het thema veilig werken te blijven: er zullen hier vast gebruikers ook een account bij Reddit hebben ... >>> https://www.reddit.com/r/OSHA/
Dit is ook mooi.

https://www.instagram.com/osha_is_this_ok/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Stoffel schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 09:32:
[...]
Kettingzaag buiten bijvoorbeeld?
Nou heb ik een bosbouwachtergrond, maar ik doe eerst mijn ZAAGBROEK aan voordat ik ook maar denk om mijn Stihl te starten.

Wikipedia: Kettingzaagbroek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hkuit schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:49:
Grappig hoe zo'n forum werkt;
welkom op tweakers d:)b :+